BE425039A - - Google Patents

Info

Publication number
BE425039A
BE425039A BE425039DA BE425039A BE 425039 A BE425039 A BE 425039A BE 425039D A BE425039D A BE 425039DA BE 425039 A BE425039 A BE 425039A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tube
transformer
power
indicated
electric discharge
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE425039A publication Critical patent/BE425039A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H05ELECTRIC TECHNIQUES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • H05BELECTRIC HEATING; ELECTRIC LIGHT SOURCES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; CIRCUIT ARRANGEMENTS FOR ELECTRIC LIGHT SOURCES, IN GENERAL
    • H05B41/00Circuit arrangements or apparatus for igniting or operating discharge lamps
    • H05B41/14Circuit arrangements
    • H05B41/36Controlling
    • H05B41/38Controlling the intensity of light
    • H05B41/40Controlling the intensity of light discontinuously

Landscapes

  • Vessels And Coating Films For Discharge Lamps (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements au contrôle des tubes à décharges électriques. 



   La présente invention est relative au contrôle de tubes à décharges électriques dans lesquels la paroi inté- rieure du tube présente une couche luminescente ou fluores- cente. Dans les tubes à vapeur de mercure ou autres de ce genre, lorsque le potentiel voulu a   ,été   appliqué au tube, il se pro- duit à travers la vapeur de mercure une décharge électrique accompagnée d'une activation de la couche fluorescente. Sui- vant le potentiel appliqué au tube, une quantité plus ou moins      grande de mercure est vaporisée et un pouvoir éclairant propor- tionnel est obtenu. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Jusqu'à présent, les tubes à vapeur de mercure ayant des couches internes fluorescentes, présentaient l'inconvénient qu'après un certain temps de fonctionnement le pouvoir éclairant obtenu   d'un.   tube pour un potentiel donné le traversant commence à décroître. Ceci semble être dû au fait que la couche de matière fluorescente se recouvre d'un voile de mercure sous l'action du bombardement. Il peut également arriver qu'il y ait dans le verre des défauts qui empêchent l'activation de la couche fluorescente quand le tube est en fonctionnement ou qu'il y ait une diminution effective de l'efficacité de la matière fluorescente. En tout cas, l'on constate une détérioration prononcée des tubes comportant une couche interne de matière fluorescente. 



   Le but principal de l'invention est de fournir pour le contrôle de tubes à vapeur de mercure ou autre remplissage de gaz munis de couches'internes fluorescentes, une méthode qui évite les inconvénients présentés par le type de tubes mention- né plus haut. 



   Suivant l'invention, un système de contrôle pour tube à décharges électriques comprend des moyens pour survolter par intervalles le courant traversant le tube pendant la durée utile du tube, tandis que le pouvoir lumineux du tube est maintenu à un degré comparativement élevé pendant la majeure partie de la vie du tube.

   L'invention vise également l'appa- reillage pour le contrôle de la quantité de lumière d'un tube à décharges électriques muni d'une couche interne luminescente, le dit appareillage comprenant un transformateur électrique pour l'alimentation du tube et des moyens pour faire varier progressivement la puissance disponible aux bornes du transfor- mateur pour augmenter le flux de courant dans le tube à des intervalles prédéterminés, Suivant une variante de l'invention, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'on a prévu un panneau comprenant un certain nombre de tubes à vapeur de mercure, connectés individuellement, afin que les tensions appliquées aux tubes puissent être variées séparément, de telle sorte que l'effet lumineux total du panneau puisse être réglé pour être uniforme.

   Cette caractéristique de l'in- vention est particulièrement avantageuse dans le cas de panneau comprenant un certain nombre de tubes et lorsque ces tubes ont leur pouvoir éclairant diminua à des degrés sensiblement diffé- rents.   Jusqu'à   ce jour l'on avait coutume dans ces conditions de remplacer les tubes faibles et il s'ensuivait que les tubes neufs de remplacement étaient plus lumineux que les tubes res- tants et que l'on n'obtenait toujours pas l'uniformité d'éclai- rage. En donnant la possibilité de régler la tension pour cha- que tube ou section de tube, il devient possible de se rappro- cher beaucoup de l'uniformité idéale de pouvoir éclairant. 



   L'invention pourra, de toute façon, être bien compri- se, à l'aide de la description qui suit, et du dessin ci- annexé, lesquels description et dessin sont donnés surtout à titre d'indication. 



   Fig. 1 représente diverses courbes montrant la ma- nière de réaliser l'invention. 



   Fig. 2 représente schématiquement l'appareillage pour la réalisation de l'invention. 



   Fig. 3 représente une variante de l'appareillage de la fig. 2. 



   Dans la fig. l, l'axe des abscisses est gradué en heures et l'axe des ordonnées en lumens. La courbe 1 montre les caractéristiques d'un tube à mercure de 30 cm 5 de lon- gueur et 15 mm de diamètre ayant une couche fluorescente inter- ne. Comme on le voit le tube donne au début   118   lumens, mais après un nombre relativement faible d'heures son intensité di- minue rapidement et au bout de 120 heures, il ne donne plus que      

 <Desc/Clms Page number 4> 

 95 lumens. La baisse initiale de luminosité est très grande, comme on s'en rend compte par la pente rapide de la courbe, et après 500 heures, la luminosité tombe à 84 lumens. La courbe 1 a été établie pour un courant constant de 35 milli-ampères tra- versant le tube. 



   En mettant l'invention en pratique, après une pério- de de 500 heures, le courant traversant le tube est survolté; l'on peut s'en rendre compte par la courbe 3. L'ordonnée 2 qui a été tracée correspond à 500 heures. Comme on le voit, la courbe 3 commence à un point correspondant à 118 lumens et atteint un point qui correspond à 90 lumens au bout de 1500 heures. On remarquera que la courbe 3 baisse beaucoup plus len - tement que la courbe 1. Dans l'exemple représenté, suivant la pratique de l'invention, un autre survoltage du courant passant dans le tube est effectué au bout de 1500 heures, calculées depuis le début du fonctionnement du tube. Dans le cas de la courbe   3,   le courant traversant le tube est de 46 milli-ampères et après 1500 heures, il est porté à 60 milli-ampères. L'ordon- née 4 correspond à 1500 heures.

   La courbe 5 montre la manière dont se conduit le tube pendant une période consécutive de 2500 heures; on constate qu'en maintenant le courant constant à 60 milli-ampères, il y a une diminution graduelle de lumino-   site   du tube jusqu'à 85 lumens. 



   La série de courbes 1, 3 et 5 montre les effets cher- chés par l'invention. Dans le cas de la courbe 1, la chute de la courbe au bout de 500 heures est, comme on le voit, compa- rativement faible et si la courbe était réalisée, la luminosi- té resterait autour de 80 à 85 lumens pendant une période con- sidérable. Avec la méthode utilisée jusqu'à présent pour la conduite des tubes luminescents, l'on ne recourait à aucun sur- voltage et, pendant la plus grande partie de sa vie le tube 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 était terne, en comparaison avec son intensité lumineuse initiale.

   Par contre, en utilisant la méthode conforme à l'invention, la période d'intensité lumineuse comparative du tube est accrue de beaucoup, comme le montre en particu- lier la courbe 5, dans laquelle l'intensité lumineuse se monte à 111 lumens après 1500 heures de service et l'intensité lumineuse effective reste au-dessus de 100 lumens pendant 700 heures environ. Fait important à noter : le degré final de luminosité, atteint après 4000 heures de service continu du tube,diffère seulement de 2 lumens environ de la luminosité minima enregistrée sur la première courbe 1. Les courbes 6, 7 et 8 montrent les caractéristiques obtenues avec un tube à décharges à vapeur de mercure de 30 cm 5 de longueur et 20 mm de diamètre avec survoltage intermédiaire.

   Comme dans le cas du premier jeu de courbes, la courbe initiale 6 a une pente beaucoup plus forte que chacune des courbes successives. 



  Dans ce cas, la courbe 6 correspond à un courant de 60 milli- ampères dans le tube. Comme précédemment, au bout de 500 heures le courant est survolté et porté dans ce cas à 80 milli-ampè- res. Un autre survoltage est fait au bout de 1500 heures, jusqu'à 105 milli-ampères. En général, on remarquera que les courbes 6,   7 et   8 démontrent les mêmes faits que les courbes précédentes 1, 3 et 5, c'est-à-dire que la période de bonne luminosité du tube est maintenue pendant la majeure partie de la vie du tube. Toutefois, comme les dimensions du tube sont supérieures, les courbes tendent naturellement à deve- nir un peu plus escarpées. 



   Finalement est représenté un jeu de courbes 9, 10 et 11 montrant les caractéristiques d'un tube à décharges à vapeur de mercure de 30 cm, 5 de longueur et 28 mm de diamè- tre, avec couche intérieure fluorescente. La courbe 9 est n - 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 celle obtenue lorsque le tube est parcouru par un courant de 80 milli-ampères; la courbe 10 correspond à un survoltage donnant 108 milli-ampères et enfin la courbe 11 à 140 milli- ampères. 



   En mettant l'invention en pratique, l'on trouvera avantageux d'utiliser un transformateur à prises multiples ou un transformateur muni d'un shunt magnétique pour fournir le potentiel à une section de tube quelconque. Quand les tu- bes sont installés au début en choisissant un branchement par- ticulier ou une position de réglage particulière du shunt ma- gnétique, un potentiel particulier peut être appliqué au tra- vers du tube pour obtenir un pouvoir éclairant correspondant. 



  Quand le tube a un certain temps de service et a commencé à se détériorer, le potentiel au travers du tube peut alors être augmenté en choisissant un autre branchement ou réglage du shunt sur le transformateur d'alimentation. En augmentant ainsi le potentiel au travers du tube et en élevant l'intensité, les effets désavantageux connus sont effectivement   annules   et le pouvoir d'éclairage augmente, comme il ressort de la fig.l. 



  Si l'on veut obtenir un réglage précis de l'intensité lumi- neuse du tube, on peut utiliser un photomètre ou autre instru- ment approprié, de telle sorte que toutes les parties d'un panneau constitué par une série de tubes ou de sections de tube puissent avoir la même intensité lumineuse. 



   La fig. 2 représente l'appareillage utilisé pour effectuer le survoltage décrit ci-dessus. Le tube à décharges auquel le système a été appliqué est désigné par 1 et est re- présenté connecté au secondaire 2 d'un transformateur d'ali- mentation, par l'intermédiaire d'un tube pilote 3 plus petit. 



  Le tube 3 est disposé à une certaine distance du tube princi- pal 1 de manière à être normalement invisible et il est placé 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 à côté d'un dispositif photométrique 4. Ce dernier peut com- porter une cellule photo-électrique ou autre qui dépend de l'intensité lumineuse et a une aiguille 5 se déplaçant norma- lement sur une échelle graduée 6 pour indiquer l'intensité lumineuse. Dans l'exemple représenté, l'aiguille 5 a son ex- trémité arrière prolongée et munie d'un contact à ressort 7. 



  Ce dernier est prévu pour coopérer avec un certain nombre de plots 8 en saillie. L'enroulement primaire 9 du transformateur d'alimentation du tube principal est monté en série avec une self 10 munie d'un certain nombre de branchements. Ceux-ci sont reliés chacun avec un des plots 8 et un conducteur 11 partant d'une extrémité de la self établit la connexion avec l'aiguille 5. 



   En service, lorsque le tube 1 est nouvellement ins- tallé, des réglages sont faits de manière que le courant ini- tial voulu traverse le tube, avec l'impédance antagoniste en- tière de la self dans le circuit du primaire du transformateur d'alimentation. Le tube 5 qui est installé en même temps que le tube 1 est soumis à la même détérioration que lui. Ainsi, dans les débuts du fonctionnement du système, le dispositif photométrique indique une luminosité maxima et l'aiguille 5 est dans une position telle qu'elle ne se trouve en contact avec aucun des plots 8. Au bout d'un certain temps, la lumino- sité des tubes 1 et 3 ayant diminué, l'aiguille du dispositif 4 se déplace pour indiquer une luminosité moindre et, ce fai- sant, le ressort de contact 7 rencontre un des plots 8 et court-circuite une partie de l'enroulement de la self 10.

   L'ac- tion est progressive jusqu'au dernier plot 8, pour lequel pres- que tout l'enroulement de la self 10 est court-circuité. De cette manière, le tube 1 et naturellement le tube 3 recevront de temps à autre le survoltage nécessaire pour maintenir la   @   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 luminosité du tube à un degré élevé pendant la majeure partie de sa vie utile. 



   La fig. 3 représente une variante de réalisation; le tube principal y est désigné par 1 et le tube pilote plus petit par 3. Un transformateur d'alimentation ayant un secondaire 2 alimente les tubes 1 et 3 de la manière précédemment mention- née. Toutefois, dans ce cas, le transformateur d'alimentation a un noyau 2A mobile relativement au primaire 9 et au secondai- re 2 du transformateur. Comme dans le mode d'exécution   précé-. '   dent, un dispositif photométrique 4 est prévu pour agir en liaison avec le tube 3 et ce dispositif 4 est muni d'une ai- guille 5 avec contact à ressort 7 coopérant avec un certain nombre de plots de contact 8. Les plots 8 sont tous reliés à un conducteur unique 12 connecté également à un solénoide 13.

   Le circuit est complété jusqu'au solénoide 13 par une connexion 14 aboutissant à un côté du primaire 9 du transfor- mateur et par une connexion 15 aboutissant de l'autre côté du primaire du transformateur en passant par l'aiguille 5. Le solénolde 13 est disposé pour actionner un levier 16 pivotant en 17 et muni d'une extrémité 18 en forme de cliquet. Cette dernière peut coulisser axialement sur le levier 16 et est poussée dans le sens du centre du levier au moyen d'un léger ressort (non représenté). Ce léger ressort sert à maintenir l'extrémité 18 en forme de cliquet en contact avec la dentu- re 19 d'une crémaillère 20 fixée au noyau 2A du transforma- teur d'alimentation.

   L'extrémité du levier 16 qui doit être influencée par le solénoide 13 est reliée à un léger ressort 21 prévu pour maintenir constamment le levier hors contact du noyau du solénoide. 



   Avec   1-1^appareil   qui vient d'être décrit, lorsque les tubes 1 et 3 ont été montés et mis en service, il est 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 entendu que le courant régulier devrait passer à travers les tubes, le noyau 2A se trouvant dans la position la plus en dehors, comme le montre la fig. 3. Le dispositif photométrique 4 indique alors une luminosité maxima du tube 3 et le ressort de contact 7 est hors de contact des plots 8. Dès que la lu- minosité du tube 3 baisse, l'aiguille 5 se déplace pour indi- quer une luminosité moindre et le ressort 7 entre en contact avec le premier des plots 8. Dès que le contact du ressort 7 avec un plot 8 s'est effectué, le circuit passant par le solénoide 13 est fermé, ce qui fait osciller le levier 17 mal- gré l'action antagoniste du petit ressort 21.

   Par suite, l'ex- trémité en forme de cliquet 18 fait mouvoir la crémaillère 20 du noyau 2A dans une direction telle que ce dernier pénètre plus à fond entre le primaire et le secondaire du transforma- teur d'alimentation. Le noyau 2A est disposé de façon à avoir, par suite du frottement, une résistance au mouvement suffi- sante pour permettre au levier 16 de revenir à sa position normale inopérante représentée fig. 3, sans que toutefois le noyau 2A et les pièces qui lui sont reliées reviennent en arrière. De cette manière, comme le contact à ressort 7 ren- contre progressivement les plots 8, le solénoide 13 sera com- mandé de temps en temps, d'où il résultera que le noyau 2A sera amené progressivement en position entre le primaire et le secondaire du transformateur d'alimentation.

   Par suite, le courant passant par le tube 1 sera progressivement survolté de façon à prolonger la durée de la période pendant laquelle le tube donne une grande luminosité comparable à sa luminosi- té initiale. 



   Dans la construction représentée à titre d'exemple par la fig. 3 du dessin, le noyau du transformateur d'alimen- tation a été indiqué comme mobile pour faire varier la puis- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 sance secondaire. Toutefois, en pratique l'on préférera avoir un noyau fixe dans le transformateur d'alimentation et faire varier le flux effectif du secondaire en utilisant un shunt magnétique ou des shunts qui sont réglables de la même maniè- re que le noyau représenté. 



   Dans ce qui précède, l'on a mentionné particulière- ment la commande de tubes à vapeur de mercure ayant une couche interne fluorescente, mais il va de soi que l'invention est applicable à tous les types de tubes à décharges produisant l'éclairage et munis de couches internes luminescentes.

   Dans la mise en pratique de l'invention, l'on peut utiliser des tubes de modèle courant ou des tubes prévus pour résister à des tensions plus élevées, de sorte que le potentiel au tra- vers des tubes puisse être augmenté en toute sécurité plus que de coutume, car les tubes commencent à être détériorés, 
REVENDICATIONS --------------------------- 
1.- Système de contrôle pour tubes à décharges élec- triques, dans lequel des moyens sont prévus pour survolter le flux de courant passant par le tube, à certains intervalles de temps, durant la vie utile du tube, pour maintenir le pou- voir lumineux du tube à un degré comparativement élevé pen- dant la majeure partie de sa vie. 



   2. - Système comme indiqué en 1, dans lequel le sur- voltage est effectué à des intervalles augmentant progressi- vement, par exemple au bout de 500 heures de vie, puis de 1500 heures. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements in the control of electric discharge tubes.



   The present invention relates to the testing of electric discharge tubes in which the inner wall of the tube has a luminescent or fluorescent layer. In mercury vapor tubes or the like, when the desired potential has been applied to the tube, an electric discharge occurs through the mercury vapor accompanied by activation of the fluorescent layer. Depending on the potential applied to the tube, a greater or lesser quantity of mercury is vaporized and a proportional lighting power is obtained.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Until now, mercury vapor tubes having fluorescent inner layers, had the disadvantage that after a certain time of operation the illuminance obtained from a. tube for a given potential through it begins to decrease. This seems to be due to the fact that the layer of fluorescent material becomes covered with a veil of mercury under the action of the bombardment. It may also happen that there are defects in the glass which prevent activation of the fluorescent layer when the tube is in operation or that there is an effective decrease in the efficiency of the fluorescent material. In any case, there is a pronounced deterioration of the tubes having an internal layer of fluorescent material.



   The main object of the invention is to provide, for the control of mercury vapor tubes or other gas filling provided with fluorescent internal layers, a method which avoids the drawbacks presented by the type of tubes mentioned above.



   According to the invention, a control system for an electric discharge tube comprises means for intermittently boosting the current passing through the tube during the life of the tube, while the luminous power of the tube is maintained at a comparatively high degree during the major period. part of the life of the tube.

   The invention also relates to the apparatus for controlling the quantity of light of an electric discharge tube provided with an internal luminescent layer, said apparatus comprising an electric transformer for supplying the tube and means for supplying the tube. gradually varying the power available at the terminals of the transformer to increase the current flow in the tube at predetermined intervals, according to a variant of the invention,

 <Desc / Clms Page number 3>

 a panel is provided comprising a number of mercury vapor tubes, individually connected, so that the voltages applied to the tubes can be varied separately, so that the total light effect of the panel can be adjusted to be uniform .

   This characteristic of the invention is particularly advantageous in the case of a panel comprising a certain number of tubes and when these tubes have their illuminating power decreased to substantially different degrees. Until now it was customary under these conditions to replace weak tubes and it followed that the new replacement tubes were brighter than the remaining tubes and that one still did not obtain the uniformity of lighting. By giving the possibility of adjusting the tension for each tube or section of tube, it becomes possible to come very close to the ideal uniformity of illuminating power.



   The invention may, in any event, be clearly understood with the aid of the description which follows, and of the appended drawing, which description and drawing are given above all by way of indication.



   Fig. 1 represents various curves showing the manner of carrying out the invention.



   Fig. 2 schematically represents the apparatus for carrying out the invention.



   Fig. 3 shows a variant of the apparatus of FIG. 2.



   In fig. l, the x-axis is graduated in hours and the y-axis in lumens. Curve 1 shows the characteristics of a mercury tube 30 cm 5 in length and 15 mm in diameter having an internal fluorescent layer. As can be seen the tube initially gives 118 lumens, but after a relatively small number of hours its intensity decreases rapidly and after 120 hours it gives only

 <Desc / Clms Page number 4>

 95 lumens. The initial drop in brightness is very large, as can be seen from the steep slope of the curve, and after 500 hours the brightness drops to 84 lumens. Curve 1 was established for a constant current of 35 milli-amps through the tube.



   In putting the invention into practice, after a period of 500 hours, the current passing through the tube is boosted; this can be seen by curve 3. The ordinate 2 which has been plotted corresponds to 500 hours. As can be seen, curve 3 starts at a point corresponding to 118 lumens and reaches a point which corresponds to 90 lumens after 1500 hours. It will be noted that curve 3 drops much more slowly than curve 1. In the example shown, according to the practice of the invention, another boosting of the current passing through the tube is carried out after 1500 hours, calculated from the start of tube operation. In the case of curve 3, the current through the tube is 46 milli-amps and after 1500 hours it is increased to 60 milli-amps. Order 4 corresponds to 1500 hours.

   Curve 5 shows the way in which the tube behaves during a consecutive period of 2500 hours; it is found that by maintaining the current constant at 60 milli-amps, there is a gradual decrease in lumino- sity of the tube down to 85 lumens.



   The series of curves 1, 3 and 5 show the effects sought by the invention. In the case of curve 1, the drop in curve after 500 hours is, as can be seen, comparatively small and if the curve were carried out, the brightness would remain around 80 to 85 lumens for a period of time. considerable. With the method used heretofore for the conduct of luminescent tubes, no overvoltage was resorted to and, for the greater part of its life, the tube

 <Desc / Clms Page number 5>

 was dull, compared to its initial light intensity.

   On the other hand, using the method according to the invention, the period of comparative light intensity of the tube is greatly increased, as shown in particular by curve 5, in which the light intensity amounts to 111 lumens afterwards. 1500 hours of service and the effective light intensity remains above 100 lumens for approximately 700 hours. Important fact to note: the final degree of luminosity, reached after 4000 hours of continuous service of the tube, differs only by approximately 2 lumens from the minimum luminosity recorded on the first curve 1. Curves 6, 7 and 8 show the characteristics obtained with a 30 cm long and 20 mm diameter mercury vapor discharge tube with intermediate boosting.

   As in the case of the first set of curves, the initial curve 6 has a much steeper slope than each of the successive curves.



  In this case, curve 6 corresponds to a current of 60 milliamperes in the tube. As before, after 500 hours the current is boosted and in this case increased to 80 milli-amps. Another boost is done after 1500 hours, up to 105 milli-amps. In general, it will be noticed that curves 6, 7 and 8 demonstrate the same facts as the preceding curves 1, 3 and 5, i.e. the period of good luminosity of the tube is maintained during most of the day. tube life. However, as the dimensions of the tube are larger, the curves naturally tend to become a little steeper.



   Finally, a set of curves 9, 10 and 11 is shown showing the characteristics of a 30 cm long, 28 mm diameter mercury vapor discharge tube with a fluorescent inner layer. Curve 9 is n -

 <Desc / Clms Page number 6>

 that obtained when the tube is traversed by a current of 80 milli-amps; curve 10 corresponds to boosting giving 108 milli-amps and finally curve 11 to 140 milli-amps.



   In practicing the invention, it will be found advantageous to use a multi-tap transformer or a transformer with a magnetic shunt to supply the potential to any section of tube. When the tubes are installed at the beginning by choosing a particular connection or a particular setting position of the magnetic shunt, a particular potential can be applied through the tube to obtain a corresponding lighting power.



  When the tube has a certain service time and has started to deteriorate, the potential across the tube can then be increased by choosing another connection or setting of the shunt on the supply transformer. By thus increasing the potential through the tube and increasing the intensity, the known disadvantageous effects are effectively canceled and the lighting power increases, as can be seen from fig.l.



  If it is desired to obtain a precise adjustment of the light intensity of the tube, a photometer or other suitable instrument can be used, so that all parts of a panel consisting of a series of tubes or tubes. tube sections can have the same light intensity.



   Fig. 2 shows the equipment used to perform the boosting described above. The discharge tube to which the system has been applied is designated 1 and is shown connected to secondary 2 of a supply transformer, through a smaller pilot tube 3.



  The tube 3 is arranged at a certain distance from the main tube 1 so as to be normally invisible and it is placed

 <Desc / Clms Page number 7>

 next to a photometric device 4. The latter may include a photoelectric cell or the like which depends on the light intensity and has a needle 5 moving normally on a graduated scale 6 to indicate the light intensity. . In the example shown, the needle 5 has its rear end extended and provided with a spring contact 7.



  The latter is designed to cooperate with a certain number of protruding pads 8. The primary winding 9 of the main tube power supply transformer is mounted in series with a choke 10 provided with a number of connections. These are each connected with one of the pads 8 and a conductor 11 starting from one end of the choke establishes the connection with the needle 5.



   In service, when tube 1 is newly installed, settings are made so that the desired initial current flows through the tube, with the entire opposing impedance of the choke in the primary circuit of the transformer. food. The tube 5 which is installed at the same time as the tube 1 is subjected to the same deterioration as it. Thus, at the start of the operation of the system, the photometric device indicates maximum luminosity and the needle 5 is in a position such that it is not in contact with any of the pads 8. After a certain time, the the brightness of tubes 1 and 3 having decreased, the needle of device 4 moves to indicate a lower brightness and, in doing so, the contact spring 7 encounters one of the pads 8 and bypasses part of the coil winding 10.

   The action is progressive up to the last pad 8, for which almost all the winding of the choke 10 is short-circuited. In this way, the tube 1 and naturally the tube 3 will receive from time to time the boost necessary to maintain the @

 <Desc / Clms Page number 8>

 brightness of the tube at a high level for most of its useful life.



   Fig. 3 represents an alternative embodiment; the main tube is designated there by 1 and the smaller pilot tube by 3. A power transformer having a secondary 2 feeds the tubes 1 and 3 in the previously mentioned manner. However, in this case, the supply transformer has a core 2A movable relative to the primary 9 and the secondary 2 of the transformer. As in the previous execution mode. 'tooth, a photometric device 4 is provided to act in connection with the tube 3 and this device 4 is provided with a needle 5 with spring contact 7 cooperating with a certain number of contact pads 8. The pads 8 are all connected to a single conductor 12 also connected to a solenoid 13.

   The circuit is completed to the solenoid 13 by a connection 14 terminating at one side of the primary 9 of the transformer and by a connection 15 terminating at the other side of the primary of the transformer passing through the needle 5. The solenoid 13 is arranged to actuate a lever 16 pivoting at 17 and provided with an end 18 in the form of a pawl. The latter can slide axially on the lever 16 and is pushed in the direction of the center of the lever by means of a slight spring (not shown). This light spring serves to keep the ratchet-shaped end 18 in contact with the tooth 19 of a rack 20 attached to the core 2A of the power transformer.

   The end of the lever 16 which is to be influenced by the solenoid 13 is connected to a light spring 21 provided to constantly keep the lever out of contact with the solenoid core.



   With 1-1 ^ apparatus which has just been described, when the tubes 1 and 3 have been assembled and put into service, it is

 <Desc / Clms Page number 9>

 it being understood that the regular current should pass through the tubes with the core 2A being in the outermost position, as shown in fig. 3. The photometric device 4 then indicates a maximum luminosity of the tube 3 and the contact spring 7 is out of contact with the pads 8. As soon as the luminosity of the tube 3 decreases, the needle 5 moves to indicate a less light and the spring 7 comes into contact with the first of the pads 8. As soon as the contact of the spring 7 with a pad 8 has been made, the circuit passing through the solenoid 13 is closed, which causes the lever 17 to oscillate badly. - thanks to the antagonistic action of the small spring 21.

   As a result, the ratchet-shaped end 18 moves the rack 20 of the core 2A in a direction such that the latter penetrates more fully between the primary and the secondary of the power transformer. The core 2A is arranged so as to have, as a result of the friction, sufficient resistance to movement to allow the lever 16 to return to its normal inoperative position shown in FIG. 3, without however the core 2A and the parts which are connected to it going back. In this way, as the spring contact 7 progressively meets the pads 8, the solenoid 13 will be controlled from time to time, from which it will result that the core 2A will be gradually brought into position between the primary and the secondary. of the power supply transformer.

   As a result, the current passing through the tube 1 will be gradually boosted so as to prolong the duration of the period during which the tube gives a high luminosity comparable to its initial luminosity.



   In the construction shown by way of example in FIG. 3 of the drawing, the core of the power supply transformer has been shown as movable to vary the power.

 <Desc / Clms Page number 10>

 secondary session. However, in practice it will be preferred to have a fixed core in the power supply transformer and to vary the effective flux of the secondary by using a magnetic shunt or shunts which are adjustable in the same way as the core shown.



   In the foregoing, particular mention has been made of the control of mercury vapor tubes having a fluorescent inner layer, but it goes without saying that the invention is applicable to all types of discharge tubes producing illumination. and provided with luminescent internal layers.

   In the practice of the invention, one can use standard type tubes or tubes designed to withstand higher voltages, so that the potential across the tubes can be safely increased more. as usual, because the tubes are starting to deteriorate,
CLAIMS ---------------------------
1.- Control system for electric discharge tubes, in which means are provided to boost the flow of current passing through the tube, at certain intervals of time, during the useful life of the tube, to maintain power light from the tube to a comparatively high degree for most of its life.



   2. - System as indicated in 1, in which the over-voltage is carried out at gradually increasing intervals, for example after 500 hours of life, then 1500 hours.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

3.- Appareillage pour le contrôle de la puissance lumineuse d'un tube à décharges électriques ayant une cou- che interne luminescente, comprenant un transformateur élec- trique pour alimenter le tube et des moyens pour faire varier @ <Desc/Clms Page number 11> progressivement la puissance du transformateur pour augmenter le flux de courant à travers le tube à des intervalles prédé- terminés. 3.- Apparatus for controlling the luminous power of an electric discharge tube having an internal luminescent layer, comprising an electric transformer to supply the tube and means for varying @ <Desc / Clms Page number 11> gradually power the transformer to increase the current flow through the tube at predetermined intervals. 4.- Appareillage comme indiqué en 3, dans lequel un transformateur à prises multiples ou un transformateur ayant un noyau muni d'un shunt magnétique variable, ou de shunts, est utilisé pour obtenir une puissance variable. 4.- Apparatus as indicated in 3, in which a transformer with multiple taps or a transformer having a core provided with a variable magnetic shunt, or shunts, is used to obtain a variable power. 5. - Appareillage comme indiqué en 3, dans lequel une self avec enroulement en fils, dont on peut faire varier l'inductance effective, est intercalée dans le primaire du transformateur alimentant le tube à décharges électriques, de manière à pouvoir faire varier à volonté la puissance du dit transformateur pour augmenter le flux de courant à travers le tube. 5. - Switchgear as indicated in 3, in which an inductor with wire winding, of which the effective inductance can be varied, is inserted in the primary of the transformer supplying the electric discharge tube, so as to be able to vary at will. the power of said transformer to increase the flow of current through the tube. 6. - Appareillage comme indiqué en 3, dans lequel le transformateur est muni d'un noyau à inductance variable per- mettant de faire varier la puissance effective du transfor- mateur, quand on le désire. 6. - Switchgear as indicated in 3, in which the transformer is fitted with a variable inductance core allowing the effective power of the transformer to be varied, when desired. 7.- Appareillage comme indiqué dans l'un quelconque des précédents alinéas 3 à 6, dans lequel le tube dont la puissance lumineuse doit être contrôlée est relié à un tube pilote dont la puissance lumineuse est en réalité la même que celle du tube à contrôler et dans lequel le dispositif servant à faire varier progressivement la puissance du transformateur qui alimente le tube à contrôler est actionné suivant la puis- sance lumineuse du tube pilote. 7.- Apparatus as indicated in any one of the preceding paragraphs 3 to 6, in which the tube whose light power is to be controlled is connected to a pilot tube whose light power is in reality the same as that of the tube to be controlled and in which the device for gradually varying the power of the transformer which supplies the tube to be tested is operated according to the light output of the pilot tube. 8. - Appareillage comme indiqué en 5 et 7, dans lequel un dispositif photométrique est utilisé en combinaison avec le tube pilote précité, de telle sorte que, suivant la puissance lumineuse de celui-ci, le circuit du primaire du transforma- teur d'alimentation comprenne un plus ou moins grand nombre des enroulements de ladite self effectivement intercalés, et qu'ain- @ <Desc/Clms Page number 12> si la puissance du transformateur d'alimentation puisse être progressivement variée pour compenser la diminution de rende- ment du tube soumis au contrôle. 8. - Apparatus as indicated in 5 and 7, in which a photometric device is used in combination with the aforementioned pilot tube, so that, depending on the luminous power of the latter, the primary circuit of the transformer of power supply comprises a greater or lesser number of the windings of said coil effectively interposed, and that thus- @ <Desc / Clms Page number 12> if the power of the supply transformer can be progressively varied to compensate for the reduction in efficiency of the tube subjected to the control. 9. - Appareillage comme indiqué en 6 et 7, dans lequel un dispositif photométrique est utilisé en combinaison avec le tube pilote et est disposé pour commander un dispositif électro-magnétique, et dans lequel le transformateur d'alimen- tation a un noyau dans lequel on peut faire varier le flux ma- gnétique, au moyen de dispositifs de commande réglés par l'ac- tion du dit dispositif électro-magnétique, car en cas de dimi- nution du rendement lumineux du tube pilote le dispositif pho- tométrique fait fonctionner le dispositif électro-magnétique et met le dit noyau du transformateur en état de relier plus effectivement le primaire et le secondaire du transformateur d'alimentation et pour augmenter ainsi le courant secondaire du transformateur. 9. - Apparatus as indicated in 6 and 7, in which a photometric device is used in combination with the pilot tube and is arranged to control an electro-magnetic device, and in which the supply transformer has a core in which the magnetic flux can be varied, by means of control devices regulated by the action of the said electro-magnetic device, because in the event of a reduction in the luminous efficiency of the pilot tube the photometric device operates the electro-magnetic device and puts said transformer core in a condition to more effectively connect the primary and the secondary of the supply transformer and thus to increase the secondary current of the transformer. 10.- Panneau composé de sections de tubes à décharges électriques dans lequel les sections individuelles sont ali- mentées séparément par une source de courant qui est variable, de telle sorte que le flux de courant traversant chaque section individuelle peut être de temps en temps survolté, indépendam- ment des autres sections de tubes. 10.- Panel composed of sections of electric discharge tubes in which the individual sections are supplied separately by a current source which is variable, so that the flow of current through each individual section can be occasionally boosted , independently of the other pipe sections. 11.- Système de contrôle d'un tube à décharges électri- ques ayant une couche interne luminescente, en substance comme décrit ci-dessus. 11.- Control system for an electric discharge tube having an internal luminescent layer, substantially as described above. 12.- Appareillage pour le contrôle de l'intensité lumi- neuse d'un tube à décharges électriques ayant une couche inter- ne luminescente, construit, disposé et adapté pour fonctionner en substance comme décrit ci-dessus, en se référant aux figs.2 ou 3 du dessin ci-annexé. 12.- Apparatus for controlling the light intensity of an electric discharge tube having a luminescent inner layer, constructed, arranged and adapted to operate substantially as described above, with reference to figs. 2 or 3 of the accompanying drawing.
BE425039D BE425039A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE425039A true BE425039A (en)

Family

ID=86124

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE425039D BE425039A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE425039A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0288924B1 (en) Power supply device for a discharge lamp
FR2505601A1 (en)
EP0633710B1 (en) Power supply for an arc discharge lamp
EP0152026B1 (en) Feeding device for controlling the light intensity of at least one discharge lamp, and use of this device
BE425039A (en)
FR2494538A1 (en) POWER SUPPLY FOR HIGH INTENSITY DISCHARGE LAMPS
BE425298A (en) improvements to automatic adjustment electrical systems
EP0027764A1 (en) Method and device for enhancing ionization in gas discharge tubes, and lighting installation relating thereto
BE485254A (en)
FR2553575A1 (en) High-pressure sodium vapour lamp
FR3023671B1 (en) FEEDING METHOD AND LIGHTING SYSTEM
BE459007A (en)
CH118738A (en) Lighting device with instantaneous light emission.
BE553583A (en)
BE504335A (en)
FR2492199A1 (en) IMAGE REPRODUCING DEVICE PROVIDED WITH AN IMAGE REPRODUCING TUBE AND A CIRCUIT FOR SUPPLYING THE FILAMENT OF THIS TUBE
BE519339A (en)
BE393751A (en) method and apparatus for taking x-rays
BE446443A (en)
BE509503A (en)
BE420260A (en)
BE502975A (en)
CH284206A (en) Method for starting and supplying two electric discharge devices.
BE500078A (en)
BE542773A (en)