<Desc/Clms Page number 1>
EMI1.1
"DISPOSITIF DE PJfAITOEUVRE EIECTRIQUI; DE PORTES 3 "1 fA '! L
La présente invention a trait, d'une manière générale, aux dispositifs de manoeuvre de portes et aux systèmes de commande pour ces dispositifs.
Plus particulièrement, l'invention concerne des dispositifs de manoeuvre électrique de portes et des systèmes de commande, pour ces dispositifs, spécialement propre à être utilisés en connexité avec des portes d'ascenseurs.
Un objet de l'invention est d'offrir un dispositif de manoeuvre électrique de porte, commandé automatiquement dans lequel le moteur actionnant la porte est ralenti vers la fin de sa course dans chaque sens et un frein à cou- rants.parasites entre, en même temps, automatiquement en action pour amener la porte à l'arrêt à la fin de. sa course dans chaque sens.
<Desc/Clms Page number 2>
EMI2.1
ÎÉ'invh;n-tion offre aussi une combinaison connue décrit ci-dessus, dans laquelle à l'action du moteur fonc- tionnant à vitesse plus lente résiste, mais pas complète- ment, le frein courants parasites, de sorte que la porte peut achever son Mouvement dans chaque sens en antagonisme µ, l'action du frein, et dans laquelle le frein reste tou- jours actif pendant que la porte est au repos.
EMI2.2
i.lle o±±r<. égalerient, en une seule combinaison mécanique, un dispositif de manoeuvre électrique de portes et un frein q courants p; l'asites pour celui-ci.
C.es objets eu bien d'autres, comme .cela apparaîtra ;1 '<.=..r,1;s 'L'expose 'lil: va. suivre, sont atteints (¯iVlC succès @ moyen de l'invention.
EMI2.3
Cette invention r';:.o'iric essentiellement en les co:.L- t=1...:On, construction, disposition, emplacement relatif et nS:;UC1¯.Ai,L011 de parties conformcnent 11 la description qui .va. suivre. sur les dessins ci-joints:
EMI2.4
;'.i¯,.1 er'L une: cicvabioa 1;>.1érJl<. , partie un coupe ; .il;1, :.. 1 ;):,1' l'±;::(:, du ::lOL.ilt' l.:' du i¯l'.111 cUl:l1JÍ:1("; C,'i(i.1.0(:' aans le aystôme de Ct:.tt.0 invention et L0i,. 2 .... ::, un schéma d'une disposition de système de commande, pour un tel ensemble, illustrant les principes
EMI2.5
de l'inventjon.
J'une façon générale, on peut noter que, dans des systèmes "\0" I..I'iH..S ,"c ¯2L10C,'.lVÂt riL portes par force motrice, et en particulier dans des systèmes d'ascenseurs à grande vitesse, il est nécessaire .t'assurer une manoeuvre rapide des portes tant pour l'ouverture que pour la fermeture.Les
<Desc/Clms Page number 3>
portes dont il est communément fait usage en connexité avec des systèmes d'ascenseurs sont relativement massives ce qui, conjointement avec la nécessité d'une manoeuvre rapide,exige l'usage de dispositif de manoeuvre de portes relativement puissants, capables d'accélérer promptement la porte dans ses mouvements d'ouverture et 'de fermeture, en partant d'un état de repos.
Le résultat est que, en prévoyant des dispo- sitifs de manoeuvre de portes suffisamment puissants pour ce but, le problème de ralentir la porte et de l'amener à l'arrêt devient important. Une raison rendant ce ralentisse- ment nécessaire est le risque de blessure pouvant résulter pour les usagers, du fait qu'ils seraient heurtés par la porte pendant que Galle-ci se ferme, ou qu'ils se trouveraient pris entre la porte et le jambage de: celle-ci.
Le dispositif de manoeuvre électrique de portes faisant l'objet de l'invention a été conçu pour être utilisé conjointement avec un mécanisme de freinage convenable qui 'est de préférence incorporé à ce dispositif comme une partie , mécanique de celui-ci pour assurer que la porte se fermera sans violence et par conséquent empêcher,naturellemetn, dans une certaine mesure, que des usagers puissent être bléssés en se trouvant pris entre la porte et le jambage. Suivant l'invention, il a été associé à ce mécanisme la caractéristi- que de sécurité d'une porte réversible qui s'arrête prompte- ment et renverse le sens de son mouvement si elle vient à rencontrer un objet, tel qu'un usager, pendant qu'elle se ferme.
A cet effet, le ralentissement du moteur et son frei- nage pour l'arrêter, suivis par un renversement immédiat du sens de mouvement, mettent un jeu le mécanisme de ralentis-
<Desc/Clms Page number 4>
sèment et de freinage qui fonctionne à la fin de la course de la porte dans chaque sens.
Une description détaillée d'une disposition de
EMI4.1
m{,can.i S '0 employant les principes de l'invention permettra de mieux comprendre cette dernière.
Un dispositif de manoeuvre électrique convenable en combinaison mécanique avec un frein à courants parasites, ou frein de Foucault, est représenté sur la Fig 1. Ce dis- positif comprend une boîte qui est composée de deux parties 1 et ±, convenablement assujetties ensemble en alignement longitudinal et est fermée à ses extrémités au moyen des Chapeaux 3 et 5 La partie 1 de 1a boite est pourvue de pie( de support convenables comme c'est indiqué en 1a Dans le chapeau 2. est monté un roulement à. billes 4 dans lequel tourne un arbre creux 2 l'intérieur de la partie 1. de
EMI4.2
la boîte, se trouve un induit con<Tcnable 8 qui, assujetti, à l'arbre coopèrc-, avec un champ aimantable pour former î.-. ifiobcur de co i,1:Ja Ylc1c;
pour actionner la porte. Le moteur 8-= .2 Plout; 1.1,.e construit sous un certain nombre de disposition convenables et bien COj L.1U). Llr la .''1., CE. 7,io',ur e;sl= i < ;.i<'1:<,::1," cc>r;:c: U!l :;io;,¯ur i:,ài;>li:11;< , :,ail, lorsque cela con- vient au but visé, on peut employer dans le moteur des en- roulements monophasés ou triphasés. Dans la partie 2 de la
EMI4.3
boite ce 1,::..J..>.-Tc un rotor 10 qui est également assujetti à l'arbre ,':.l'E;<.1X Z et est de préférence du type court-circuité on en c:." C ô ' ;' c i i r < u ji 1 . Ce i #. o 1, ? r tourne dans un champ siman- :,o: 1 1 1. 1 , f l ! '( , 1 l\., \ i ! ! 1 (1 \ .. 1 t ) ( . () 1 I! i 1 1 ;il 1 : ::;,', /)1:' une source de C(LG'é),llt continu pour fournir un champ dans lequel le rotor court-circuité 10 tourne.
La disposi- tion spécifique des éléments 10-11, qui constituent le mo-
<Desc/Clms Page number 5>
teur à courants parasitespeut, de même, varier comme c'est bien connu dans les industries électriques.
A l'intérieur de l'arbre creux 1 est monté, pour pouvoir effectuer un mouvement longitudinal par rapport à lui, un arbre plein 12 qui ne tourne pas, mais qui est relié à l'arbre 7, pour coopérer avec lui, par les filets de vis 13. Il est évident que, si l'arbre 12 ne tourne pas, quand l'arbre tournera l'arbre 12 se mouvra longitudinalement.
A l'extrémité de l'arbre creux 7 est assujetti un plateau 14 qui plonge dans un bain d'huile formé dans le prolonge- ment 16 du chapeau 2. Ce prolongement est fermé au moyen d'un collier ou manchon fileté 17 qui est vissé dans un cylindre creux 18 comme c'est clairement représenté sur la Fig.l. Dans le prolongement 16 est supporté un frottoir 15 qui porte contre la face du plateau 14 et essuie l'huile entraînée par celui-ci, de manière à faire couler cette huile sur les filets 13 pour les tenir convenablement lubrifiés.
Le bout externe du cylindre 18 est supporté au moyen d'un support 19 qui est divisé, comme ±'est indiqué en 19a, pour recevoir un boulon et un écrou de manière à saisir le cylindre et à le supporter. L'extrémité du cy- lindre 18 est munie d'un chapeau 20 présentant un passage central 21 à travers lequel peut se mouvoir une bielle au moyen de laquelle la porte est reliée à l'arbre 12.
A l'extrémité filetée de l'arbre 12 est adjacent un prison- nier cylindrique fileté 22, sur lequel un élément d'accou- plement et de guidage 23 est monté au moyen d'un écrou, comme on le voit clairement sur la L'élément 23 est
<Desc/Clms Page number 6>
EMI6.1
une sorte, (1(., Guidehui est muni d'une bague 23a portant sur 1?;. sur:?.:ci. interne du cylindre 18 pour supporter et g. idur l'extrémité de l'arbre 12 à césure qu'elle sort de 1'< J.C:'l' .l't.u;. 2. L guide É..t muni d'u'ie oreille 2/+, couve- ':iJii- ,<,;;1. i ; ,, ..c , :'1 .:n. î1v 1" 11¯iy.i..i ,le ;oZtc., bielle ou ;'..r- trc ':lé CiJ.Ü6,',:ü de c.,n:a¯c:e d:..;o¯oL¯. est directe;nc.nt relié.
Il est à noter, bien que ce soit clair pour les ,c soxr:t:s de la partie, que les filets 13 existant sur l'arbre 12 s'éLcnchnt sur toute 1:: longueur de co7.,z i.-c , carrc c'est l'ú'l''''U'' par les traits nixtes 128. L'. rotation 1'az'ore 12 est enpecuée en raison de ce que le guide 2 j coopère: avec une clavette longitudinale 25 s'étendant sur toute la longueur du cylindre 18, de sorte que l'arbre est empêché de tourner mais qu'un libre mouvement longitudinal
EMI6.2
lui '...st per'iis. Dsns ces conditions, lorsque l'enroulement 9 sera excite, l'arbre creux '7 tournera, ce qui fera mou- voir l'arbre 12 en avant ou en arrière, selon le sens de ro-
EMI6.3
t'iti on (le l'arbre ?, en raison de l'interconnexion des deux arbres par les l'ile l-s de vis 13.
Comme ce sera plus coiaplè- tement expliqué plus tard, lorsque l'enroul...c.a 11 est excité les courants engendrés dans le rotor court-circuité 10 réagissent sur le champ 11 en résistant à la rotation de
EMI6.4
l'arbl't: 2. et en ralentissant celui-ci ou en l'arrêtant selon leur force par rapport aux forces exercées par le moteur 9-8 Fig. 2 représente, schématiquement, un circuit de
EMI6.5
commande pour le mécanisme de Fig.l lorsqu'on en fait usage comme dispositif de manoeuvre de porte d'ascenseur réali- sant les principes de l'invention.
Le circuit est représen-
<Desc/Clms Page number 7>
té pour un moteur alimenté par du courant alternatif bipha- sé et un frein à courants parasites alimenté par du courant continu. Les fils 30, 31 et 32 s'étendent d'une source de courant altornatif biphasé convenable à t'interrupteur prin- cipal 33 De cet interrupteur, ces mêmes fils s'étendent au mécanisme de commande et au moteur. Le fil 31 est le conduc- teur commun pour les deux phases et s'étend à la borne comunede 1'enroulement biphasé, comme c'est bien connu.
Le mécanisme de commande est,,bien entendu, du type mono- phasé et actionné par l'une ou l'autre des phases du circuit principal. Le Fil 30 s'étend de l'interrupteur principal par le contact mobile 34 du relais C, au fil 35 d'où le courant passe par l'enroulement 36 du relais B pour revenir par le fil 37 à l'autre côté de la ligne 31
Le relais D est pourvu des contacts mobiles 38,38 40, 41,42,43,44, et 45 Le fil 32 est connecté à l'un des contacts de chacune des paires de contacts fixes coopérant avec 43 et 45 L'autre des contacts fixes coopérant avec 45 est connecté, par un fil 46, à l'un des contacts coopérant avec 47 du relais B. Le fil 46 est également connecté à l'un des contacts coopérant avec 42. Le contact correspon- dant du relais B est connecté par un fil 48, à l'un des contacts coopérant avec 49 du relais A.
Le contact corres- pondant est connecté, par un fil 50, à l'une des bornes de l'enroulement du moteur.
Le fil 30 est connecté, par un fil 51 à l'un des contacts coopérant avec 44. Le contact correspondant est connecté, par un fil 52 à l'un des contacts coopérant avec 53 du relais B. Le contact, correspondant est connecté, par
<Desc/Clms Page number 8>
EMI8.1
un fil .2.:t à l'un dej contacts coopérant avec 22. dU relais A.
Le contact correspondant est connecté par un fil 56, a la borne restante de l'enroulenent de champ du moteur de ma- noeuvre: de porte. Il est a noter que le fil a est 'connecte par un fil 58, avcl'un des contacts coopérant avec 4 du. relais Do Le fil 30 est connecté, par un fil , a l'un des ccat'actc. :"(01),:tIC.Jt avec Il.? du relais D, dont l'.au.tre aan- ,:.C, l,. "CJ1111.C!;/ .'.). .il J. > i ;, .c.-,t!m' L . : .., i ; a ;; 1 .t dit tl-cZE':i:.Ll.¯.
Le fil 2.9.., ou'L %"itYi'1 <,l 'll!1eo source de coursnt con- tinu quelconque convenable, est connecté à l'un des contacts de chacune des paires de contacts fixes coopérant svec 2..2. et 4" du. relais D. Le contact correspondant coopérant avec 1 <1.. relais D cet connecbc, par un fil 6, 'Ou doiat à rec- sort 61 d'un interrupteur actionné par le: moteur. Cet in- terr'pbeur comprend un élément 1 z o 1 é....t , n,qui est relié i):r une bielle 26 à la bielle 24'" au ;noyen de laquelle ; le ;:lOt0:ur '" ::>t relié à la porte. Ainsi à mesure que la bielle P4'"' ae :'ieut, l'interrupteur ,Ct:LODlI.8 par le moteur .se :n8ut avec t.1¯.e.
C o ::;=>L C'LGt évident pour les personnes de la ji:rl; 1.:, , ;:c t> ; ntcuru;àl:c¯vs.r peut être relié à une partie quel- ('.0n-:\H: :-;;:iv<.;;#<l>'1<. du :>'<::;i;1,:;;.n<...:>::i se lac:ut avec le r;otcl1T' ou la parte et peut, ;-r x.rzrle, être relié à la porte elle- .ilC ..'"E, doigt à ressort GCi'E,Ç70YlClr:nt 62 aussi bien qu'un 8LOO,1(1 doigt a ressort 6 sont connectés, par un fil commun 63, l'enroulement G4 du relais C qui, à son tour, est connecté par un fil .2.:2. à l'une des bornes de l'enroulement de champ 11 du "lOtLlr il coucantsparasites. L'autre borne
EMI8.2
de cet enroulement est connectée, par un fil 66, à la source de courant continu.
<Desc/Clms Page number 9>
L'autre contact coopèrent avec 2.2 du roain D est connecté, par un fil 67 au doigt à ressort 68 qui coopère avec le doigt à ressort 69 L'élément isolant 27 dé l'inter- rupteur actionné par le moteur est pourvu d'un contact 28 qui, dans une position, connecte entre eux les doigts à res- sort 68 et 69, et dans une autre-position, connecte entre eux, les doigts à ressort 61 et 62.
Le fil 30 est connecté, par un fil 70 à l'un des contacts de la paire coopérant avec 40 du relais D. L'autre contact de cette paire est connecté par un fil 71, à l'int&r- rupteur limite 72, actionné par la porte, qui est connecté à son tour, par un fil 73 à l'autre interrupteur limite 78 actionné par la porte et, par le fil commun 73, à l'une des bornes de l'enroulement 74 du relais A. L'autre borne de cet enroulement est connectée par un fil 75 au fil 31. Le fil 30 est connecté, par un fil 76, à l'un des contacts de la paire coopérant avec 38 du relais D.
L'autre contact de cette paire estconnecté par un fil 77 à l'interrupteur limite 78 Une résistance 80 est connectée en dérivation aux fils 48 et 46 et une résistance 81 est connectée en Privation aux fils 54 et 52 Ces résistances comme on le verra plus tard, sont dis- posées dans les circuits des enroulements de champ, 9. du moteur de façon à pouvoir être mises en circuit avec ces enroulements au moment où la porte approche de la fin de sa course dans.un sens ou dans l'autre et à faire que la porte achève ,sa course à une vitesse plus lente..
Le fil 32 est connecté par un fil 82, à l'interrup- teur 83, qui est également actionné par la porte, et à l'une des bornes de l'interrupteur 84. L'autre borne de ce dernier est connectée, par un fil 85à l'enroulement 86 qui actionne le relais D, enroulement dont l'autre borne est connectée
<Desc/Clms Page number 10>
EMI10.1
par un fil 87 au fil ±1. ±;cz deux contacts coopérant avec 93 du relais L sont connectés en dérivation aux bornes ce l'in- :.?-''.-'117tCU-r 84, c'est-à-dire en parallèle avec celui-ci..
L'autre borne CiC J. ';i,xt;nrupti;;,:> de porte z est connectée, par un fil (32, a l'irtc.rru;t.ur dont l'autre borne c;::1, connectée, par un fil 90, à 1'enroulement 91 qui acti-onne le relais E et l'autre borne de cet enroulement est connectée
EMI10.2
par un fil 2, au fil 1. L'interrupteur Q2 e t connecte 1 la paire de contacta coopérant avec du relais E, de ':.1[{- 'nière ''! ebre en parallèle avec celui-ci.
L'interrupteur 8z est représenté corme un iW,rru,r-- teur actionné à la main, irais, dans des installations réel- les, il peut être incorporé, par exemple,au contrôleur de l'ascenseur de façon que quand ce contrôleur est en position pour arrêter la cabine, cet interrupteur se trouva fermé. Il peut être solidarisé avec les circuits de commande du moteur
EMI10.3
de l'ascenseur de façon ne pas se fermer jusqu'à ce que l'ascenseur s'3.rrt8.A vrai dire, comme c'est bien connu, et comme cela apparaîtra d'après une description de fbncti?1x--xe- ment du circuit, cet interrupteur peut être incorporée ou associé, aux circuits de commande du moteur de l'ascenseur de bien des manières.
L'interrupteur 89 est du type qu'on peut appeler un interrupteur de bord de porte sensitif. Il
EMI10.4
est du type communément ¯onté sur le bord avant d'une porte actionnée par force motrice, en position pour se fermer, lorsque la porte rencontre un obstacle en se fermant. Cet interrupteur est, à l'heure actuelle , communément employé sur les métropolitaine, comme un facteur de sécurité pour faire
EMI10.5
que la orte s'arrête 8t revienne a une position d'ouverture in si elle rencontre un objet c.; une personne en se
<Desc/Clms Page number 11>
fermant. Il joue le même rôle dans ce système, comme on le verra plus tard.
Le mécanisme de Fig . 2 est représenté avec ses parties dans les positions qu'elles occupent quand lu porte est fermée sauf, bien entendu, que l'interrupteur est ferme et que le circuit à courant continu 59-66 est également fermé, de so rte que du courant provenant tant de la source de courant alternatif que de la source de courant continu est disponible pour le fonctionnement du système. On voit, alors, que le relais A est normalement ouvert ut qu'il e ferme lorsque son enroulement 74 est excité. Il en est de même du relais B qui se ferme lorsque son enroulement 36 est excité.
Le relais C est normalement fermé et s'ouvre .lorsque son enroulement 64 e,st excité. Le relais D est dans la position représentée quand son.enroulement 86 est désexcité, alors 38,39,44 et 45 connectent 'entre eux les contacts fixes avec lesquels ils coopèrent.D'un autre coté, lorsque 1'enroulement 86 est excité, les contacts en question sont dégagés et 40, 41,42 et 43 connectent entre eux les contacts fixes avec les- quels ils coopèrent. Le relais E est un relais normalement ouvert et se ferme quand son enroulement 91 est excité.
La porte étant fermée, quand on désire l'ouvrir, on ferme l'interrupteur 84. Du courant passe alors du fil 32 par 1e fil 82, 1'interrupteur 84, 1e Fil 85,1'enroulement 86 et le. fil 87'pour revenir à la source par le fil 31. Le ré- sultat est que les contacts mobiles du relais D sont dépla- cés de telle façon que 38,39,44 et 45 interrompent le cir- cuit et que 40,41,42 et 43 établissent un circuit. Du courant arrive aux enroulements 3 du moteur par les chemins suivants.
<Desc/Clms Page number 12>
Le conducteur commun 31 est, bien entendu, connecté d'une manière permanente et directement à la borne commune de l'enroulement biphasé. Du courant passe du fil. 30, par le fil 70, le contact 40, le fil 71, l'interrupteur limite,
EMI12.1
porte, 72 qui est fermé comme c'ist indiqué, le fil 7J3 l'c";o-''''''l'''''')'1- '74 et le fil r);,;, au fil :2;11 L11 d'autres tct'. d5 1l, C'J,:'¯cît 40 connecta l'(>'lro;le']811t 74 du relais A en 6'"i- vation a l'une >:1.;i: j>iii:><.;:. du circuit d'énergie représente j > .' . I .i 1 1 ; . lui eL l. i.l...;' L ¯.¯..1 I; I, v .Tit de l' c,711Wu1c .L tll, '/4 fait ':';'(. le contacts i2 et établissent un circuit.
LE. nouvement du contact .2..2 interrompt le circuit passant par l'enroulement de champ du noteur à courants parasites et l'enroulement de relais 64, avec ce résultat que le relais C
EMI12.2
se terne.
L'enroulement de champ du frein È1 COU:;>",}!:;'., para- sites 1. :,'t toujours en circuit et excité lorsque la porte t.. ;-'t au repos dans la position soil, cOflljJlàt\.;;16üt ouverte ou com- plètement fermée. Toutefois, dès que le relais D est action-
EMI12.3
né, le circuit du relais Ce s t interrompu au contact '2.2., avec ce résultat que le ruiais 0 se ferme et complète le circuit ;Lla.Z't¯7i, c 1! cnI'oul'-,: ',L '.lt 36 du relais . )1J. courant ',:Cl:,;S8 ; 1 ; il 1 jË , 1 1 <,l 'Ii, Jl± YI du ¯,',1c:is C, le fil , 1 ' 1 lll'(litl± - 1( "JI: r,;. 1 ïi 1 >...' 'l'JI;\"' ;'(-\I'('1)11' 1' in :î ;;tIT'rt: 11'11' 1 ;"1 ; 1 n .
4insi, 1,'--S contacts W7 et .2l du relais B établissent uncir- cuit..:ce fonctionnement des relais A et B complète par con- séquent les circuits à l'enroulement de champ du moteur par
EMI12.4
les fils 2.Q. et , comme il suit: Du fil 2Q par le fil 21. le contact 42 du rélais D, le fil 46, le contact 11 du relais B, le fil I+?" 1L contact 12 du relais tel et le fil 2.Q. <lu courant passe aussi du fil 32 par le contact 43 du relais D
EMI12.5
le fil 8, le fil 2, le contact 22 du relais B , le fil
<Desc/Clms Page number 13>
le contact 55 du relais A et le fil 56, à l'autre borne de l'enroulement de champ du moteur.
Bien que les résistances 80 et 81 soient en dérivation aux circuits allant à l'enrou- lement de champ, elles sont court-circuitées par le relais B et n'ont pas d'influence importante sur le fonctionnement du moteur de porte à ce moment.
Par suite de la fermeture des circuits comme décrit' ci-dessus, le moteur de porte est excité, pour lui faire ou- vrir la porte. En même temps, l'enroulement de champ du frein à courants parasites est désexcité. Dès que lé moteur de porte commence à se mouvoir, l'interrupteur limite 78 se ferme, tandis que l'interrupteur limite 72 reste fermé. L'interrup- teur de porte 83 commence aussi à se mouvoir et quand la por- te est complètement ouverte, le circuit passant par cet in- terrupteur est interrompu en raison du fait que le doigt à ressort supérieur n'est plus en prise avec le contact mobile à cause de l'encoche. L'interrupteur 27 commence aussi à se mouvoir et quand la porte arrive à une distance prédéterminée de sa position d'ouverture en grand, le contact 28 connecte entre eux les doigts à ressort 61 et 62 .
Cela complète un circuit de la source de courant continu, par le fil 22, le contact 41 du relais D, le fil 60, l'interrupteur 27, le fil , l'enroulement 64 du relais 0, le fil 65 et l'enroulement de champ 11 du frein à courants parasites, au fil 66 qui re- vient à la source. Cela excite le champ du moteur à courants parasites,en exerçant une action de freinage sur le moteur.
En méme temps, l'excitation de 'L'enroulement 64 fait que le contact 34 du-relais C interrompt le circuit allant à l'en- roulement 36 du relais B. Les contacts 47 et 53 interrompent alors le circuit ou, en d'autres termes, retirent le court-
<Desc/Clms Page number 14>
circuit des résistances 80 et 83 de sorte que le courant passe
EMI14.1
maintenant au C1".'.:,'1;y du noteur <: . porte par ces résistances.Dans ces condibions, le moteur contenue Ll actionner lé: porte en rmtac;oni ;:;r:18 ii. l! r1ctj,on du frein qui ralentit le moteur et ce dernier est su:L':i:'is.,awU excité pour continuer à ouvrir la por- te à la position d'ouverture en grand, mais à une vitesse plus lente et sous la réaction du frein courants parasites.
Juste au moment où la porte arrive à 3a position d'ouverture en grand, l'interrupteur 1 1:ni 1= 72 s'ouvre. Cela. interrompe 1e circuit allant l'enroulement 74 du :.,.lais A, de sorte que celui-ci se trouva désexcité et que les contacts 49 et 55 interrompent le circuit allant au moteur de porte. Le moteur de porte s'ar- rête donc tandis que le frein à courants parasites reste excité.
EMI14.2
v,c l'interrupteur .:3L, particulier, représenté, il est néces- saire, pour avoir ié' port;e CO^i;J¯:lf,...¯tt.t1't, ouverte, de ?lc.ir:tc1,Y.' cet interrupbeur f' ..¯.
L'interrupteur É 4 reste e, 1' - 1 ;,i jusqu'à <.< .;,, r,,,, , ; . i r f' i:.. r 1. ; r; I nT'!: . Cvt î; ':;;E: r1'n,i;t.,a ^ )( 1Jt" 1-jj¯< ; entendu, L.t.r'e c,o;::... v;it de diverses façons et peut ebre incor- paré au contrôleur de; l'ascenseur hÜ-mCme, de façon que le pré- posé 1<:, ':;<'.ulOG;).Vâ'(. de l'ascenseur n'ait pas besoin de 5C lever et Il: tenir i t int0r:C'\lpLs\lr ferjé. Lorsqu'on désire ll't l'?10. #? la porte, 0'1 ouvre l'interrupteur de porte 84. Dès qu'on le fait, l'enroulement µ1. é E,.li% désexcibé, ce qui perntet au relais D, de revenir à 10. ,: o #.; à, t; ;1. c ; rl..J?ré:;¯h.L1L'/t.; jur le Fig.2. Le r(3ulllL est que le circuit allant ii l'enroulement '7 LL4 est f>:i :zé par le coi;tac.1 j d'i 1.il:,#.Î;# D, étant r:èp"clé que l'interrupteur limite fl est alors f<oI':,,0;.
Le résultat est que les contacts 4 et 55 établissent 1" circuit. Ie circuit allant au frein t1 courants parasites et à l'cnru1.llL::1l:l1.t b4 du relais C est interrompu au contact 41, de sorte que le relais C complète, à travers lui,
<Desc/Clms Page number 15>
le circuit allant à l'enroulement 36 du relais B. Dans ces conditions, les contacts 47 et 53 complètent en ce point, un circuit allant aux enroulements du moteur de porte. Ainsi, bien que les circuits allant aux enroulements du moteur de porte soient complétés par les relais A et B, ils sont com- plèbes ensens inverse par lus contacts 44 et 45 du relais D.
Cela se voit facilement en examinant la manière dont les conducteurs 46 et 52 sont réversiblement connectés avec les conducteurs d'énergie 30 et 32 par le relais D. Le résultat est que le moteur commence à fermer la porte. Dès que la porte commence à se mouvoir, l'interrupteur limite 72 se ferme et l'interrupteur limite 78 reste fermé. S'il ne se trouve ni objets ni personnes sur le chomin de laporte pendant que cel- le-ci se ferme, ellese ferme complètement. Toutefois, à me- sure qu'elle approche à une distance prédéterminée de la po- sition où elle est complètement fermée, le contact 28 in- terrompt le circuit par les doigts 61 et 62 et complète le circuit connecté aux doigts de contact 68 et 69.
Dès que ce dernier circuit est complété, du courant passe par le con- tact 39 du relais D, en complétant le circuit à courant con- tinu pour exciter les enroulemts de champ du frein à courants parasites et 1'enroulemlnt 64 du relais C. Dans ces conditions, le relais C ouvre le circuit de l'enroulement 36 du relais B, en retirent le court-circuit des résistances 80 et 81. Le résultat est que le moteur de porte continue à fermer la porte à vitesse lente, en antagonisme à la résistance du frein à courants parasites. Juste au moment où la porte est complètement fermée, l'interrupteur limite 78 s'ouvre, en interromptant le circuit allant à l'enroulement 74
<Desc/Clms Page number 16>
EMI16.1
du relais qui, à son tour, interrompt le circuit filant au champ du r.o'ceur :e porte.
Dans ces conditions, la porte ar1'i-- ve vibesse lente ,\ 2,;:'; position 1'\..:;:,,;:Óe et est tenue fermée, .r '.,t: , j '' " c ,I¯ 1.v11 i :; I.L'c,i.J1i1.l.L yn¯n.icln i 1.,; ],:-1' lc- 1'\0L,¯.II' < . 1 c.mm;,nl.:. p#;.;riisi.l:<.:s; , qui reste excite- jusque. ce qu'on rouvre la porhe. ai la porte rencontre un obstacle pendant qu'elle se ferme, l'interrupteur de bord seusitif 8; se ferme cn raison de sa position sur le bord avant de la porte, où l'objet qui
EMI16.2
le fait se fermer viendra en prise avec lui. Du courant passe
EMI16.3
alors du fil 2 par le fil 82, l' 7.rrtcrruptEU.r 83) qui a etc mû de, façon que lec. doists a rendort sont connectés entre eux le fil 88, l'interrupteur 89, li fil 90, l'enroulement .21. et le fil , au fil 21 qui le ramène à la source. Cela fait que les contacts 93 et 21 complètent les circuits commandés par eux.
Comme on le voit, le contact 93 ferme le circuit allant a 1'.n.r¯c;u).trnunt 8G 7u relais D, de la me'me manière que cela est accompli p'r 1'-' fermeture de l'interrupteur 84. Cela, llb,lun,11l...1l:nt, établit le circuits pour faire que la port.e s'ouvre i-'1'"-,édiatc;:l.l1', de la (lé-I.lÜ:;re déjà décrite.
Le contact complète un circuit de maintien du fil 11S ou fil 90, <1<-; sorte c q : i l'enroulement .'11:. du relais b reste excité é m É r., e ; ' la f l'interrupteur ± n'a été que rnonc:mt; 'n porte continue a s'ouvrir u:;;11',. ce qu'elle soit ouverte eti :"rJ:"1c, ,..'i0::¯E.Iîi, l'interrupteur d porte 83 interrompt le circuit passant ,,;,,1' lui et li co:ll:::;.cts.22 et 94 et, alors, ' E..lr Ot:cl tt 1#<, trouve Cl¯f ;;E=;;C11; et le relais E s'ouv Li résultat est que le circuit allant a l'enroulement 86 est 1.;:1:,r:toi::;<.,i ,.l; que le relais D établit les circuits pour fer- .,:L-:: 1;. ¯,;><.1:.i, comme l )r(cÓdt-mr;1E.:l1t.
<Desc/Clms Page number 17>
On voit,d'après la description ci-dessus, que l'invention réside, en certains principes qui ont été réalisés sous une certaine forme physique dans le but de les illustrer mais il est évident qu'ils peuvent être réalisés sous d'autres formes physiques. L'invention n'est par conséquent point limitée strictement à ce qui a été décrit et représenté ici à titre d'exemple illustratif.
<Desc / Clms Page number 1>
EMI1.1
"ELECTRICAL PJfAITOEUVRE DEVICE; 3" 1 fA 'DOORS! L
The present invention relates, in general, to door operating devices and to control systems for these devices.
More particularly, the invention relates to electrical door operating devices and control systems, for these devices, especially suitable for use in connection with elevator doors.
An object of the invention is to provide an automatically controlled electric door operating device in which the motor actuating the door is slowed down towards the end of its travel in each direction and a current brake. same time, automatically in action to bring the door to a stop at the end of. its course in each direction.
<Desc / Clms Page number 2>
EMI2.1
ÎÉ'invh; n-tion also offers a known combination described above, in which the action of the motor running at slower speed resists, but not completely, the parasitic current brake, so that the door can complete its Movement in each direction in antagonism µ, the action of the brake, and in which the brake always remains active while the door is at rest.
EMI2.2
i.lle o ± ± r <. equal, in a single mechanical combination, an electric door operating device and a brake q currents p; asites for this one.
These objects have many others, as. It will appear; 1 '<. = .. r, 1; s' Expose' lil: va. follow, are achieved (¯iVlC success @ means of the invention.
EMI2.3
This invention r ';:. O'iric essentially in the co: .L- t = 1 ...: On, construction, arrangement, relative location and nS:; UC1¯.Ai, L011 of parts according to the description which .goes. to follow. on the attached drawings:
EMI2.4
; '. ī, .1 er'L a: cicvabioa 1;>. 1érJl <. , part a cut; .il; 1,: .. 1;) :, 1 'l' ± ;: :( :, du :: lOL.ilt 'l .:' du īl'.111 cUl: l1JÍ: 1 ("; C, 'i (i.1.0 (:' aans the aystome of Ct: .tt.0 invention and L0i ,. 2 .... ::, a diagram of a control system arrangement, for such a set, illustrating the principles
EMI2.5
of the inventjon.
I generally, it can be noted that in systems "\ 0" I..I'iH..S, "c ¯2L10C, '. LVÂt riL gates by motive force, and in particular in systems of lifts at high speed, it is necessary to ensure that the doors operate quickly both for opening and closing.
<Desc / Clms Page number 3>
The doors commonly used in connection with elevator systems are relatively massive which, together with the need for rapid maneuvering, requires the use of relatively powerful door maneuvering devices capable of speeding up speeding. door in its opening and closing movements, starting from a state of rest.
The result is that by providing sufficiently powerful door operating devices for this purpose, the problem of slowing the door and bringing it to a stop becomes significant. One reason that slowing down is necessary is the risk of injury that may result to users, being struck by the door while Galle is closing, or being caught between the door and the jamb. of: this one.
The electrical door operating device object of the invention has been designed for use in conjunction with a suitable braking mechanism which is preferably incorporated into this device as a mechanical part thereof to ensure that the door will close without violence and therefore naturally prevent users from being injured by being caught between the door and the jamb to some extent. According to the invention, this mechanism has been associated with the safety feature of a reversible door which stops quickly and reverses the direction of its movement if it comes into contact with an object, such as a user. , while it is closing.
To this end, slowing down the motor and braking it to stop it, followed by an immediate reversal of the direction of movement, put the slowing mechanism into play.
<Desc / Clms Page number 4>
sowing and braking that operates at the end of the door travel in each direction.
A detailed description of a provision of
EMI4.1
m {, can.i S '0 employing the principles of the invention will make it possible to better understand the latter.
A suitable electrical operating device in mechanical combination with a parasitic current brake, or eddy brake, is shown in Fig 1. This device comprises a box which is composed of two parts 1 and ±, suitably secured together in alignment. longitudinal and is closed at its ends by means of Caps 3 and 5 Part 1 of the box is provided with suitable supports as indicated in 1a In the cap 2. is mounted a ball bearing 4 in which turns a hollow shaft 2 inside part 1.of
EMI4.2
the box, is a con <Tcnable armature 8 which, subject to the shaft cooperates, with a magnetizable field to form I.-. ifiobcur of co i, 1: Ja Ylc1c;
to operate the door. The motor 8- = .2 Plout; 1.1, .e built under a number of suitable arrangements and well COj L.1U). Llr la. '' 1., CE. 7, io ', ur e; sl = i <; .i <' 1: <, :: 1, "cc> r;: c: U! L:; io;, ¯ur i:, ài;> li : 11; <,:, garlic, when it suits the intended purpose, single-phase or three-phase windings can be used in the motor. In part 2 of the
EMI4.3
box ce 1, :: .. J ..> .- Tc a rotor 10 which is also secured to the shaft, ':. E; <. 1X Z and is preferably of the short-circuited or c :. "C ô ';' ciir <u ji 1. This i #. o 1,? r turns in a siman-:, o: 1 1 1. 1, fl! '(, 1 l \., \ i!! 1 (1 \. . 1 t) (. () 1 I! I 1 1; il 1: ::;, ', /) 1:' a source of C (LG'é), llt continuous to provide a field in which the rotor runs -circuit 10 turns.
The specific arrangement of elements 10-11, which constitute the
<Desc / Clms Page number 5>
Likewise, the parasitic current can vary, as is well known in the electrical industries.
Inside the hollow shaft 1 is mounted, in order to be able to perform a longitudinal movement relative to it, a solid shaft 12 which does not rotate, but which is connected to the shaft 7, to cooperate with it, by the Screw threads 13. Obviously, if the shaft 12 does not turn, when the shaft rotates the shaft 12 will move longitudinally.
At the end of the hollow shaft 7 is secured a plate 14 which is immersed in an oil bath formed in the extension 16 of the cap 2. This extension is closed by means of a collar or threaded sleeve 17 which is screwed into a hollow cylinder 18 as is clearly shown in Fig.l. In the extension 16 is supported a friction plate 15 which bears against the face of the plate 14 and wipes the oil entrained by the latter, so as to cause this oil to flow over the threads 13 to keep them suitably lubricated.
The outer end of the cylinder 18 is supported by means of a support 19 which is divided, as ± 'is indicated at 19a, to receive a bolt and a nut so as to grip and support the cylinder. The end of the cylinder 18 is provided with a cap 20 having a central passage 21 through which can move a connecting rod by means of which the door is connected to the shaft 12.
Adjacent to the threaded end of the shaft 12 is a threaded cylindrical prisoner 22, on which a coupling and guide element 23 is mounted by means of a nut, as clearly seen in L 'element 23 is
<Desc / Clms Page number 6>
EMI6.1
a kind, (1 (., Guidehui is provided with a ring 23a bearing on 1?;. on:?.: inner ci. of cylinder 18 to support and left on end of shaft 12 with hyphenation qu 'she comes out of 1' <JC: 'l' .l't.u ;. 2. L guide É..t provided with a 2 / + ear, brood- ': iJii-, <, ;; 1. i; ,, ..c,: '1.: N. Î1v 1 "11¯iy.i..i, le; oZtc., Connecting rod or;' .. r- trc ': le CiJ.Ü6, ',: ü de c., n: āc: ed: ..; ōoL¯. is direct; nc.nt connected.
It should be noted, although it is clear for the, c soxr: t: s of the part, that the threads 13 existing on the shaft 12 extend over the entire 1 :: length of co7., Z i.- c, carrc is ú'l '' '' U '' by the mixed lines 128. L '. rotation 1'az'ore 12 is enpecué due to the fact that the guide 2 j cooperates: with a longitudinal key 25 extending over the entire length of the cylinder 18, so that the shaft is prevented from rotating but that a free longitudinal movement
EMI6.2
him '... st per'iis. Under these conditions, when the winding 9 is energized, the hollow shaft '7 will rotate, which will cause the shaft 12 to move forward or backward, depending on the direction of rotation.
EMI6.3
t'iti on (the tree?, due to the interconnection of the two trees by the island l-s of screws 13.
As will be more fully explained later, when the winding ... a.c. 11 is energized, the currents generated in the short-circuited rotor 10 react on the field 11 by resisting the rotation of
EMI6.4
the arbl't: 2. and slowing it down or stopping it depending on their force in relation to the forces exerted by the motor 9-8 Fig. 2 schematically represents a circuit of
EMI6.5
control for the mechanism of Fig. 1 when used as an elevator door operating device embodying the principles of the invention.
The circuit is represented
<Desc / Clms Page number 7>
tee for a motor supplied by two-phase alternating current and a parasitic current brake supplied by direct current. The wires 30, 31 and 32 extend from a suitable two-phase alternating current source to the main switch 33. From this switch, these same wires extend to the control mechanism and to the motor. Wire 31 is the common conductor for the two phases and extends to the common terminal of the two phase winding, as is well known.
The control mechanism is, of course, of the single-phase type and actuated by one or the other of the phases of the main circuit. Wire 30 extends from the main switch through moving contact 34 of relay C, to wire 35 from where current passes through winding 36 of relay B to return through wire 37 to the other side of the line 31
Relay D is provided with movable contacts 38,38 40, 41,42,43,44, and 45 Wire 32 is connected to one of the contacts of each of the pairs of fixed contacts cooperating with 43 and 45 The other of the fixed contacts cooperating with 45 is connected, by a wire 46, to one of the contacts cooperating with 47 of relay B. Wire 46 is also connected to one of the contacts cooperating with 42. The corresponding contact of relay B is connected by a wire 48, to one of the contacts cooperating with 49 of relay A.
The corresponding contact is connected, by a wire 50, to one of the terminals of the motor winding.
The wire 30 is connected, by a wire 51 to one of the contacts cooperating with 44. The corresponding contact is connected, by a wire 52 to one of the contacts cooperating with 53 of the relay B. The corresponding contact is connected, through
<Desc / Clms Page number 8>
EMI8.1
a wire .2.: t to one of the contacts cooperating with 22. dU relay A.
The corresponding contact is connected by a wire 56, to the remaining terminal of the field winding of the door motor. It should be noted that the wire a is' connected by a wire 58, avcl'one of the contacts cooperating with 4 du. relay Do Wire 30 is connected, by a wire, to one of the ccat'actc. : "(01) ,: tIC.Jt with Il.? Of relay D, whose.au.re aan-,:. C, l ,." CJ1111.C!; /. '.). .il J.> i;, .c .-, t! m 'L. : .., i; at ;; 1 .t says tl-cZE ': i: .Ll.¯.
The wire 2.9 .., or'L% "itYi'1 <, the ll! 1eo source of any suitable continuous current, is connected to one of the contacts of each of the pairs of fixed contacts cooperating with 2 .. 2. and 4 "of. relay D. The corresponding contact cooperating with 1 <1 .. relay D this connecbc, by a wire 6, 'Or doiat to receiver 61 of a switch actuated by the motor. This inter'pbeur comprises an element 1 zo 1 é .... t, n, which is connected i): r a connecting rod 26 to the connecting rod 24 '"to the; nucleus of which; the;: lOt0: ur' "::> t connected to the door. Thus as the connecting rod P4 '"' ae: 'ieut, the switch, Ct: LODlI.8 by the motor .se: n8ut with t.1¯.e.
C o ::; => L C'LGt obvious to people of the ji: rl; 1.:,,;: C t>; ntcuru; àl: c¯vs.r can be linked to a part which- ('.0n -: \ H:: - ;;: iv <. ;; # <l>' 1 <. du:> '<: :; i; 1,: ;;. n <...:> :: i is lac: ut with the r; otcl1T 'or the parte and can,; -r x.rzrle, be connected to the gate itself- .ilC .. '"E, spring finger GCi'E, Ç70YlClr: nt 62 as well as an 8LOO, 1 (1 spring finger 6 are connected, by a common wire 63, the G4 winding of the relay C which , in turn, is connected by a wire .2.: 2. to one of the terminals of the field winding 11 of the "lOtLlr il coucantsparasites. The other terminal
EMI8.2
of this winding is connected, by a wire 66, to the direct current source.
<Desc / Clms Page number 9>
The other contact cooperating with 2.2 of the roain D is connected by a wire 67 to the spring finger 68 which cooperates with the spring finger 69 The insulating element 27 of the switch actuated by the motor is provided with a contact 28 which in one position connects the spring fingers 68 and 69 to each other, and in another position connects the spring fingers 61 and 62 to each other.
The wire 30 is connected by a wire 70 to one of the contacts of the pair cooperating with 40 of the relay D. The other contact of this pair is connected by a wire 71 to the limit switch 72, activated. through the gate, which in turn is connected, through a wire 73 to the other limit switch 78 operated by the gate and, through the common wire 73, to one of the terminals of the coil 74 of relay A. L The other terminal of this winding is connected by a wire 75 to the wire 31. The wire 30 is connected, by a wire 76, to one of the contacts of the pair cooperating with 38 of the relay D.
The other contact of this pair is connected by a wire 77 to the limit switch 78 A resistor 80 is shunted to wires 48 and 46 and a resistor 81 is connected in Privation to wires 54 and 52 These resistors as we will see more The field windings, 9. of the motor, are arranged in the circuits so that they can be put in circuit with these windings as the door approaches the end of its travel in one direction or the other. and cause the door to finish, its race at a slower speed.
Wire 32 is connected by wire 82, to switch 83, which is also actuated by the door, and to one of the terminals of switch 84. The other terminal of the latter is connected, by a wire 85 to winding 86 which actuates relay D, winding of which the other terminal is connected
<Desc / Clms Page number 10>
EMI10.1
by wire 87 to wire ± 1. ±; cz two contacts cooperating with 93 of the relay L are connected in branch to the terminals ce the in-:.? -''.- '117tCU-r 84, that is to say in parallel with the latter. .
The other terminal CiC J. '; i, xt; nrupti ;;,:> of gate z is connected, by a wire (32, to irtc.rru; t.ur of which the other terminal c; :: 1, connected, by a wire 90, to the winding 91 which activates the relay E and the other terminal of this winding is connected
EMI10.2
by a wire 2, to wire 1. The switch Q2 and connects 1 the pair of contacts cooperating with the relay E, of ': .1 [{-' nière ''! ebre in parallel with this one.
Switch 8z is shown as an iW, rru, hand-operated rotator, in real installations, it can be incorporated, for example, in the elevator controller so that when this controller is in position to stop the cabin, this switch was closed. It can be integrated with the motor control circuits
EMI10.3
of the elevator so as not to close until the elevator turns off 3.rrt8. Actually, as is well known, and as it will appear from a description of fbncti? 1x-- This switch can be incorporated or associated with the control circuits of the elevator motor in a number of ways.
Switch 89 is of the type that may be called a sensitive door edge switch. he
EMI10.4
is of the type commonly mounted on the front edge of a power operated door, in position to close, when the door encounters an obstacle while closing. This switch is, at present, commonly used on metropolitan, as a safety factor to make
EMI10.5
that the toe stops 8t return to an open position in if it encounters an object c .; a person
<Desc / Clms Page number 11>
closing. It plays the same role in this system, as we will see later.
The mechanism of FIG. 2 is shown with its parts in the positions they occupy when the door is closed except, of course, that the switch is closed and the DC circuit 59-66 is also closed, so that current from Both the AC source and the DC source are available for system operation. We see, then, that the relay A is normally open ut it closes when its winding 74 is energized. The same applies to relay B which closes when its winding 36 is energized.
Relay C is normally closed and opens when its 64th winding is energized. Relay D is in the position shown when its winding 86 is de-energized, then 38,39,44 and 45 connect between them the fixed contacts with which they cooperate. On the other hand, when winding 86 is energized, the contacts in question are released and 40, 41, 42 and 43 interconnect the fixed contacts with which they cooperate. Relay E is a normally open relay and closes when its winding 91 is energized.
With the door closed, when it is desired to open, switch 84 is closed. Current then flows from wire 32 through wire 82, switch 84, wire 85, winding 86 and. wire 87 'to return to the source through wire 31. The result is that the moving contacts of relay D are moved so that 38,39,44 and 45 interrupt the circuit and that 40,41 , 42 and 43 establish a circuit. Current flows to the motor windings 3 through the following paths.
<Desc / Clms Page number 12>
The common conductor 31 is, of course, connected permanently and directly to the common terminal of the two-phase winding. Current flows from the wire. 30, through wire 70, contact 40, wire 71, limit switch,
EMI12.1
door, 72 which is closed as indicated, wire 7J3 l'c "; o - '' '' '' l '' '' '') '1- '74 and wire r);,;, to the wire: 2; 11 L11 other tct '. d5 1l, C'J,:' ¯cît 40 connected the (> 'lro; le'] 811t 74 of relay A in 6 '"elevation to l 'a>: 1.; i: j> iii:> <.;:. of the energy circuit represents j>.'. I .i 1 1;. him eL lil ..; 'L ¯.¯ .. 1 I; I, v. Title of the c, 711Wu1c .L tll, '/ 4 does': ';' (. The contacts i2 and establish a circuit.
THE. New contact .2..2 interrupts the circuit through the field winding of the parasitic current tester and the relay winding 64, with the result that relay C
EMI12.2
dulls.
The field winding of the brake È1 COU:;> ",}!:; '., Para- sites 1.:,' t always on and energized when the door t ..; - 't at rest in the position soil, cOflljJlàt \. ;; 16üt open or fully closed. However, as soon as relay D is actuated
EMI12.3
Born, the circuit of the relay Ce s t interrupted at contact '2.2., with the result that the channel 0 closes and completes the circuit; Lla.Z't¯7i, c 1! cnI'oul'- ,: ', L' .lt 36 of the relay. ) 1J. current ',: Cl:,; S8; 1; il 1 jË, 1 1 <, l 'Ii, Jl ± YI du ¯,', 1c: is C, yarn, 1 '1 lll' (litl ± - 1 ("JI: r,;. 1 ïi 1> ... '' l'JI; \ "';' (- \ I '(' 1) 11 '1' in: î ;; tIT'rt: 11'11 '1;" 1; 1 n.
4 Thus, 1, '- S contacts W7 and .2l of relay B establish a circuit ..: this operation of relays A and B therefore completes the circuits at the motor field winding by
EMI12.4
2.Q. and, as follows: From wire 2Q through wire 21. contact 42 of relay D, wire 46, contact 11 of relay B, wire I +? "1L contact 12 of relay tel and wire 2.Q. <the current also flows from wire 32 through contact 43 of relay D
EMI12.5
wire 8, wire 2, contact 22 of relay B, wire
<Desc / Clms Page number 13>
contact 55 of relay A and wire 56, to the other terminal of the motor field winding.
Although resistors 80 and 81 are bypassed to circuits going to the field winding, they are short-circuited by relay B and do not have a significant influence on the operation of the door motor at this time. .
Upon closing the circuits as described above, the door motor is energized to cause it to open the door. At the same time, the field winding of the parasitic current brake is de-energized. As soon as the door motor begins to move, limit switch 78 closes, while limit switch 72 remains closed. The door switch 83 also begins to move and when the door is fully opened the circuit through this switch is interrupted due to the fact that the upper spring finger is no longer in engagement with it. the moving contact because of the notch. Switch 27 also begins to move and when the door reaches a predetermined distance from its fully open position, contact 28 interconnects spring fingers 61 and 62.
This completes a circuit of the DC source, through wire 22, relay D contact 41, wire 60, switch 27, wire, coil 64 of relay 0, wire 65, and coil of field 11 of the parasitic current brake, to wire 66 which returns to the source. This excites the stray current motor field, exerting a braking action on the motor.
At the same time, the energization of the winding 64 causes the contact 34 of the relay C to interrupt the circuit going to the winding 36 of the relay B. The contacts 47 and 53 then interrupt the circuit or, in d 'other words, remove the short
<Desc / Clms Page number 14>
circuit of resistors 80 and 83 so that current flows
EMI14.1
now at C1 ". '.:,' 1; y of the rater <:. carried by these resistors. In these conditions, the contained motor Ll actuate the: door in rmtac; oni;:; r: 18 ii. l! r1ctj , on the brake which slows down the motor and the motor is known: L ': i:' is., awU excited to continue opening the door to the fully open position, but at a slower speed and under the reaction of the parasitic current brake.
Just as the door reaches the fully open position, the switch 1 1: ni 1 = 72 opens. That. interrupts the circuit going to the winding 74 of the door motor so that the latter is deenergized and the contacts 49 and 55 interrupt the circuit going to the door motor. The door motor therefore stops while the parasitic current brake remains energized.
EMI14.2
v, c the switch.: 3L, particular, represented, it is necessary, to have ié 'port; e CO ^ i; J¯: lf, ... ¯tt.t1't, open, of? lc.ir:tc1,Y. ' this interrupter f '..¯.
The switch É 4 remains zero, 1 '- 1;, i until <. <.; ,, r ,,,,,; . i r f 'i: .. r 1.; r; I nT '!:. Cvt î; ': ;; E: r1'n, i; t., A ^) (1Jt "1-jj¯ <; heard, Ltr'e c, o; :: ... v; it in various ways and can ebre incorporated into the controller of the elevator hÜ-mCme, so that the attendant 1 <:, ':; <'. ulOG;). Vâ '(. of the elevator does not need to 5C raise and He: keep it inside: C '\ lpLs \ lr closed. When you want the? 10. # At the door, 0'1 opens the door switch 84. As soon as you want it done, winding µ1. é E, .li% de-energized, which allows relay D to return to 10.,: o # .; to, t;; 1. c; rl..J? ré :; ¯h.L1L '/ t .; jur le Fig.2. The r (3ulllL is that the circuit going ii the winding' 7 LL4 is f>: i: zed by the coi; tac.1 j of i 1 .il:, #. Î; # D, being r: èp "key that the limit switch fl is then f <oI ': ,, 0 ;.
The result is that contacts 4 and 55 make 1 "circuit. The circuit going to the brake t1 parasitic currents and to the crru1.llL :: 1l: l1.t b4 of relay C is interrupted at contact 41, so that the complete C relay, through it,
<Desc / Clms Page number 15>
the circuit going to the winding 36 of the relay B. Under these conditions, the contacts 47 and 53 complete at this point, a circuit going to the windings of the door motor. Thus, although the circuits going to the windings of the door motor are completed by relays A and B, they are completed in reverse direction by contacts 44 and 45 of relay D.
This is easily seen by examining how conductors 46 and 52 are reversibly connected with power conductors 30 and 32 through relay D. The result is that the motor begins to close the door. As soon as the door begins to move, limit switch 72 closes and limit switch 78 remains closed. If there are no objects or people on the door chomin while it is closing, it closes completely. However, as it approaches a predetermined distance from the position where it is fully closed, contact 28 interrupts the circuit through fingers 61 and 62 and completes the circuit connected to contact fingers 68 and 69.
As soon as this last circuit is completed, current flows through contact 39 of relay D, completing the direct current circuit to energize the field windings of the parasitic current brake and winding 64 of relay C. Under these conditions, relay C opens the circuit of winding 36 of relay B, removing the short circuit of resistors 80 and 81. The result is that the door motor continues to close the door at slow speed, in antagonism. the resistance of the brake to parasitic currents. Just when the door is fully closed, limit switch 78 opens, interrupting the circuit going to winding 74
<Desc / Clms Page number 16>
EMI16.1
of the relay which, in its turn, interrupts the circuit running to the field of the receiver: the door.
Under these conditions, the door starts to vibrate slowly, \ 2,;: '; position 1 '\ ..:;: ,,;: Óe and is held closed, .r'., t:, j '' "c, I¯ 1.v11 i:; I.L'c, i.J1i1 .lL yn¯n.icln i 1.,;],: - 1 'lc- 1' \ 0L, ¯.II '<. 1 c.mm;, nl.:. p #;.; riisi.l: <.: s;, which remains energized until. the door is reopened. if the door encounters an obstacle while it is closing, the only edge switch 8; closes due to its position on the front edge of the door, where the object that
EMI16.2
the fact of closing will come in contact with it. Current is flowing
EMI16.3
then from the wire 2 through the wire 82, the 7.rrtcrruptEU.r 83) which has etc. moved so that lec. Doists to return are connected to each other wire 88, switch 89, wire 90, winding .21. and the wire, to the wire 21 which brings it back to the source. This makes the contacts 93 and 21 complete the circuits controlled by them.
As can be seen, contact 93 closes the circuit going to 1'.nr¯c; u) .trnunt 8G 7u relay D, in the same way that this is accomplished by closing the switch 84. This, llb, lun, 11l ... 1l: nt, establishes the circuit to make the port.e open i-'1 '"-, ediatc;: l.l1', of the (le -I.lÜ:; re already described.
The contact completes a circuit for holding wire 11S or wire 90, <1 <-; sort c q: i the winding .'11 :. of relay b remains energized em E r., e; 'the f the switch ± was only rnonc: mt; 'n door continues to open u: ;; 11' ,. that it is open eti: "rJ:" 1c,, .. 'i0 :: ¯E.Iîi, the switch d door 83 interrupts the passing circuit ,,; ,, 1' he and li co: ll: ::;. cts.22 and 94 and, then, 'E..lr Ot: cl tt 1 # <, finds Cl¯f ;; E = ;; C11; and the relay E opens Li result is that the circuit going to the winding 86 is 1.;: 1:, r: you ::; <., i, .l; that relay D establishes the circuits to close-.,: L- :: 1 ;. ¯,;> <. 1: .i, like l) r (cÓdt-mr; 1E.: L1t.
<Desc / Clms Page number 17>
It can be seen from the above description that the invention resides, in certain principles which have been realized in a certain physical form for the purpose of illustrating them, but it is obvious that they can be realized in other physical forms. The invention is therefore not strictly limited to what has been described and shown here by way of illustrative example.