BE418543A - - Google Patents

Info

Publication number
BE418543A
BE418543A BE418543DA BE418543A BE 418543 A BE418543 A BE 418543A BE 418543D A BE418543D A BE 418543DA BE 418543 A BE418543 A BE 418543A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pump
shaft
motor
fire extinguisher
automatic electric
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE418543A publication Critical patent/BE418543A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A62LIFE-SAVING; FIRE-FIGHTING
    • A62CFIRE-FIGHTING
    • A62C99/00Subject matter not provided for in other groups of this subclass
    • A62C99/009Methods or equipment not provided for in groups A62C99/0009 - A62C99/0081

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "EXTINOTEUR AUTOMATIQUE ELECTRIQUE " 
Le présent brevet a pour objet un appareil appelé   "Extino-   teur automatique électrique" destiné à l'extinction immédiate des débuts de feux de carburateur d'automobile ou de tous autres débuts de feux à craindre en permanenoe. 



   L'appareil est basé sur le fait qu'un fil sensible à l'action de la chaleur peut céder et fermer ainsi, par l'intermédiaire d'un interrupteur approprié un circuit électrique dans lequel se trouve un moteur actionnant une pompe centrifuge ;cette pompe projetant un jet de liquide extincteur sur les flammes ainsi que sur les parties voisines. 



   Le groupe moto-pompe complet comprend: un extincteur proprement dit et un interrupteur automatique. Ces deux appareils sont   intercalés   en série dans un'circuit éleotrique ordinaire formé par eux-mêmes et les pôles d'une   source   de courant. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   A cet effet le fil sensible l'action de la chaleur, est      disposé au-dessus de l'appareil ou matière dont on craint l'in- flammation (particulièrement le carburateur d'un automobile). 



   Si cet appareil ou matière prend feu, le fil en se rompant cè- de, libère un interrupteur automatique à action auto-décapante qui se ferme et dirige le oourant sur un groupe moto-pompe électrique spécial possédantdes dispositifs d'étanchéité et de rentrée d'air nécessaires son fonctionnement certain et gang lesquels toute action efficace et indépendante de la pé- riode de non activité du système,est impossible. 



   Oette rentrée d'air et ce maintien d'étanchéité sont assurés par la percussion de rondelles d'étain lors du mouvement - de descente de l'axe du moteur portant l'induit et son prolon- gement la   ):Que   de la pompe, initialement relevé, qui 1  libère un levier percutant une rondelle d'étain créant ainsi une ren- trée d'air dans le réservoir de liquide en charge sur la pompe, 
2  permet la crevaison par une jointe fixée à l'extrémité de l'axe de la roue de la pompe, d'une rondelle d'étain, permettant ainsi l'entrée du liquide d'extinction dans la pompe au moment seul de son utilisation. 



   Afin de   gieux   faire ressortir l'exposé ci-dessus, les dessins annexés représentent: 
Les   fig*I et   2 des vues en élévation et en plan de l'in- terrupteur automatique fermé. 



     La. fig.3   une coupe en élévation dans un extincteur au- tomatique électrique de l'espèce envisagée. 



   La fig.4 une vue en plan d'un'détail de construction de la fig.3. 



   La fig.5 une vue en élévation d'un détail de construction de la   fig.3.   



   La fig.6 une vue schématique montrant la façon dont l'extincteur automatique envisagé est raccordé à la canalisation électrique d'une voiture automobile. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   En se reportant aux figures 1 et   2,   l'interrupteur au- tomatique est représenté en position fermée et se compose d'une lame 1 faisant ressort,fixée sur un socle isolant 2.Au des- sus de cette lame se déplace un frotteur argenté 3,guidé par une tige 4 et constamment poussé sur la lame par un ressort 5. La lame 1 forme un pôle et le frotteur 3 l'autre pôle. En posi- tion de veille un fil sensible 7 l'action de   la chaleur   re- tient le frotteur 3 auquel il est fixé en 8 et d'autre part en
9 à un support 10 ,écarté de la lame 1 en comprimant le ressort
5. 



   Sur le socle 2 sont montées les bornes   11   et   12   .La borne
11 communique par une connexion électrique 13 avec la lame
1 et la borne 12 par une connexion électrique souple   14   avec le frotteur 3. 



   L'extincteur proprement dit voir fig.3 comprend un mo- teur éleotrique ordinaire shunt 15 ,une pompe centrifuge spéciale 16toujours el charge ,un réservoir à tétrachlorure de carbone 17 et des dispositifs spéciaux d'étanchéité et de rentrée d'air, res- pectivement   18   et 19; il oomprend encore outre les fils de rac- cordement un tuyau métallique souple 20 se terminant par une cré- pine .il et aboutissant au dessus du carburateur ou autre ma- tériel à protéger. 



   Le bloc moteur-pompe 15-16 est monté verticalement sur le grand réservoir 17, un joint assure l'étanchéité* Cette é- tanchéité est obtenue à l'ouie de la pompe 16(Période de veille) par une rondelle d'étain 23 bloquée-sur son siège 22 par un écrou 24. Ce même système d'étanchéité est appliqué à la ren- trée d!air 19. 



   Sur le couvercle 25 du.moteur 15 est monté un levier arti- culé 26 poussé vers le bas par un ressort 27 et portant à son extrémité une tige verticale 28 munie à son extrémité d'une pointe 29 capable de percer au moment voulu la rondelle d'étain
30. Ce couvercle 25 porte voir fig.4 également une gâchette 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
31 toujours repoussée vers l'axe 32 du moteur 15 par un res- sort 33, Cet axe 32 porte voir fig.5 une rainure transversale
34 dans laquelle s'engage la gâchette 31 pour le retenir à son point haut ; l'axe 32 étant mobile de bas en haut (à cet effet le collecteur du moteur à une hauteur   suffisante).A   son point haut l'axe 32 retient relevée la roue de la pompe 16 portant à l'ex- trémité de son conduit central renfermant une crépine 36 une pointe 35 et le levier 26 poussé par le ressort 27. 



   Le fonctionnement s'opère comme suit:
Dès que le fil 7 cède par suite de l'inflammation du carburateur ou autre appareil, le frotteur 3 repoussé par le ressort 5 rencontre la lame 1 et étant donné la forme de celle- ci une action auto-décapante à lieu(pour parer aux faux contacts éventuels provoqués par les impuretés qui pourraient se dépo- ser sur la   lame.1   pendant la période peut être très longue de veille),et le contact s'établit entre 1 et 3.

   Le courant de la batterie ou de la   génératrice   ou du réseau, suivant les cas est amené ainaiau moteur'.15 au premier quart de tour,qu'il fait,l'axe 32 repousse la gâchette 31 et il descend par   pean-   teur en libérant le levier 26 qui percute par l'intermédiaire de la   tige %   la rondelle d'étain 30 d'9ù rentrée d'air dans le réservoir 17 pour permettre sa vidange en même temps que la pointe 35 de la roue de pompe 16 a perforé et déchiré la ron- delle d'étain 23 faisant joint, le liquide en charge dans le réservoir   17.pénètre   dans la pompe   16.et   celle-ci le refoule sous pression par le tuyau souple 20 et la crépine 21 sur les flammes à. éteindre.

   Si la rondelle d'étain 23 découpée par   la roue de pompe 16 venait à *'introduire dans l'orifice d'as-   piration de celle-ci elle serait arrêtée par la crépine 36. 



   Dans la fig. 6 on a représenté schématiquement l'appli- cation de l'extincteur à une voiture automobile dont 37 repré- sente la batterie,38 la masse .Une connexion électrique 40 est établie entre la borne 12 de l'interrupteur automatique 2 et une borne de l'appareil avertisseur 39. Dès la rupture du fil 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 7 de l'interrupteur 2, le courant de la batterie 37 amené la borne 11, est dirigé par la borne 12 en même temps sur le moteur pompe   15-16 et   par la connexion 40 à l'appareil avertisseur, le retour du courant s'effectuant.par la masse 38. 



   En cas d'incendie autre que celui surveillé par le fil sensible la longueur du fil souple de raccordement permet de transporter l'appareil jusqu'à l'endroit des flammes à éteindre. 



    REVENDICATIONS   
 EMI5.1 
 ===:=:====:==================== I) Extincteur automatique éleotrique,oaraotérisé en ce qu'il comporte d'une part un interrupteur électrique automatique      à action auto-décapante enclenchépar la rupture d'un fil sen- sible à l'action destructrice de la flamme   à oombattre   d'autre part un groupe comprenant un moteur électrique et une pompe centrifuge formant un ensemble se'disposant verticalement et mis en marche par l'interrupteur électrique automatique ci-dessus. 



   2) Extincteur automatique électrique selon la revehidca- tion I, caractérisé en ce que son interrupteur électrique auto- matique de commande comporte sur un socle isolant une lame mé- tallique conductrice reliée   à   une borne et dont 1''extrémité en forme de cuillère est susceptible de recevoir un frotteur métallique guidé aux une lige sollicité par nn ressort de rap- pel contre la tension d'un fil sensible à l'action destructrice de la flamme fixé à une de ses extrémités à un support fixé et à son autre extrémité au dit frotteur relié par une connexion souple à l'autre borne du socle isolant.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "AUTOMATIC ELECTRIC FIRE EXTINGUISHER"
The present patent relates to an apparatus called an "electric automatic extender" intended for the immediate extinction of the beginnings of automobile carburettor fires or of any other beginning of fires to be feared permanently.



   The device is based on the fact that a wire sensitive to the action of heat can give way and thus close, by means of a suitable switch, an electrical circuit in which there is a motor operating a centrifugal pump; this pump projecting a jet of extinguishing liquid on the flames as well as on neighboring parts.



   The complete motor-pump unit includes: a fire extinguisher proper and an automatic switch. These two devices are interposed in series in an ordinary electric circuit formed by themselves and the poles of a current source.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   For this purpose, the wire, sensitive to the action of heat, is placed above the device or material from which ignition is feared (particularly the carburetor of an automobile).



   If this device or material catches fire, the wire breaking gives way, releases an automatic switch with self-stripping action which closes and directs the current to a special electric motor-pump unit having sealing and retracting devices. It is necessary for its certain functioning and therefore any effective action independent of the period of non-activity of the system is impossible.



   This re-entry of air and this airtightness are ensured by the percussion of tin washers during the downward movement of the motor shaft carrying the armature and its extension la): That of the pump, initially raised, which releases a lever striking a tin washer thus creating an inflow of air into the liquid reservoir loaded on the pump,
2 allows the puncture by a seal fixed to the end of the axis of the pump wheel, a tin washer, thus allowing the entry of the extinguishing liquid into the pump at the time of its use .



   In order to bring out the above description, the appended drawings show:
Figs * I and 2 are elevation and plan views of the closed automatic switch.



     Fig. 3 is a sectional elevation through an automatic electric fire extinguisher of the kind contemplated.



   Fig. 4 is a plan view of a construction detail of Fig. 3.



   Fig.5 an elevational view of a construction detail of Fig.3.



   Fig.6 is a schematic view showing the way in which the envisaged automatic fire extinguisher is connected to the electrical pipe of a motor car.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Referring to Figures 1 and 2, the automatic switch is shown in the closed position and is made up of a spring blade 1, fixed to an insulating base 2. Above this blade moves a silver slider. 3, guided by a rod 4 and constantly pushed on the blade by a spring 5. The blade 1 forms one pole and the wiper 3 forms the other pole. In the standby position, a sensitive wire 7 the action of heat retains the wiper 3 to which it is fixed at 8 and on the other hand at
9 to a support 10, separated from the blade 1 by compressing the spring
5.



   Terminals 11 and 12 are mounted on base 2.
11 communicates by an electrical connection 13 with the blade
1 and terminal 12 by a flexible electrical connection 14 with the wiper 3.



   The fire extinguisher proper, see fig. 3, comprises an ordinary electric shunt motor 15, a special centrifugal pump 16 always charged, a carbon tetrachloride tank 17 and special sealing and air intake devices, res- respectively 18 and 19; it further comprises, in addition to the connecting wires, a flexible metal pipe 20 terminating in an il strainer and terminating above the carburetor or other material to be protected.



   The motor-pump unit 15-16 is mounted vertically on the large tank 17, a seal ensures the seal * This seal is obtained by hearing the pump 16 (Standby period) by a tin washer 23 blocked on its seat 22 by a nut 24. This same sealing system is applied to the air inlet 19.



   On the cover 25 of the motor 15 is mounted an articulated lever 26 pushed downwards by a spring 27 and carrying at its end a vertical rod 28 provided at its end with a point 29 capable of piercing the washer at the desired moment. tin
30. This cover 25 also carries a trigger, see fig.4

 <Desc / Clms Page number 4>

 
31 always pushed back towards the axis 32 of the motor 15 by a spring 33, This axis 32 carries, see fig. 5, a transverse groove
34 in which engages the trigger 31 to retain it at its high point; the axis 32 being movable from bottom to top (for this purpose the motor manifold at a sufficient height) .At its high point, the axis 32 retains the pump impeller 16 raised at the end of its duct. central containing a strainer 36 a point 35 and the lever 26 pushed by the spring 27.



   It works as follows:
As soon as the wire 7 gives way as a result of the ignition of the carburetor or other device, the wiper 3 pushed back by the spring 5 meets the blade 1 and, given the shape of the latter, a self-stripping action takes place (to avoid possible false contacts caused by impurities which could be deposited on the slide.1 during the standby period can be very long), and the contact is established between 1 and 3.

   The current from the battery or from the generator or from the network, as the case may be, is brought to the motor '. 15 on the first quarter of a turn it makes, the axis 32 pushes back the trigger 31 and it descends by sloping. releasing the lever 26 which strikes through the rod% the tin washer 30 from which air enters the tank 17 to allow it to be emptied at the same time as the tip 35 of the pump wheel 16 has perforated and torn the tin washer 23 making a joint, the liquid charged in the reservoir 17. enters the pump 16. and the latter delivers it under pressure through the flexible pipe 20 and the strainer 21 over the flames at. switch off.

   If the tin washer 23 cut by the pump wheel 16 were to enter into the suction port of the latter it would be stopped by the strainer 36.



   In fig. 6 schematically shows the application of the extinguisher to a motor vehicle, 37 of which represents the battery, 38 the ground. An electrical connection 40 is established between terminal 12 of automatic switch 2 and a terminal of the warning device 39. As soon as the wire breaks

 <Desc / Clms Page number 5>

 7 of switch 2, the current of the battery 37 brought to the terminal 11, is directed by the terminal 12 at the same time on the pump motor 15-16 and by the connection 40 to the warning device, the return of the current s 'performing.by mass 38.



   In the event of a fire other than that monitored by the sensitive wire, the length of the flexible connection wire makes it possible to transport the device to the location of the flames to be extinguished.



    CLAIMS
 EMI5.1
 ===: =: ====: ==================== I) Electric automatic fire extinguisher, oaraotérisé in that it comprises on the one hand a switch automatic electric motor with self-stripping action triggered by the breakage of a wire sensitive to the destructive action of the flame to be beaten on the other hand a group comprising an electric motor and a centrifugal pump forming a unit arranged vertically and placed switched on by the above automatic electric switch.



   2) Automatic electric fire extinguisher according to revehidcation I, characterized in that its automatic electric control switch comprises on an insulating base a conductive metal blade connected to a terminal and whose spoon-shaped end is capable of receiving a metal slider guided to a rod urged by a return spring against the tension of a wire sensitive to the destructive action of the flame fixed at one of its ends to a fixed support and at its other end to the said wiper connected by a flexible connection to the other terminal of the insulating base.


    

Claims (1)

3) Extincteur automatique électrique selon la* revendication 1, caractérisé en ce que l'ensemble moteur pompe repose et forme couverche au réservoir à liquide extincteur dans la partie infé- rieure duquel plonge grâce à, un prolongement de la carcasse du moteur ,le corps de pompe qui se trouve ainsi en charge dans le liquide. <Desc/Clms Page number 6> 3) Automatic electric fire extinguisher according to claim 1, characterized in that the pump motor assembly rests and forms a cover for the extinguisher liquid tank in the lower part of which plunges thanks to an extension of the motor frame, the body pump which is thus charged in the liquid. <Desc / Clms Page number 6> 4) Extincteur autematique électrique selon les revendi- cations 1 et 3 caractérisé en ce que l'arbre de l'ensemble moteur pompe est déplaçable.longitudinalement suivant son axe vertieal et retenu dans sa position haut par une gâchette sollicitée par un ressort de rappel s'enclenchant dans le sens horizontal dans une encoche ou rainure transversale de l'extré- mité supérieure de l'axe ou arbre de l'ensemble moteur-pompe. 4) Automatic electric fire extinguisher according to claims 1 and 3 characterized in that the shaft of the pump motor assembly is movable longitudinally along its vertical axis and retained in its high position by a trigger urged by a return spring s 'Engaging horizontally in a notch or transverse groove in the upper end of the shaft or shaft of the motor-pump assembly. 5) Extincteur automatique électrique,selon les revendica- tions 1,3,4, caractérisé en ce que sur la partie plane horizon- tale du couvercle extérieur du moteur est articulée la gachette de retenue de l'arbre de l'ensemble moteur pompe, est fixé le ressort de rappel de la dite gâchette, est fixé le support d'un levier articulé sollicité par un ressort de rappel à lame, re- posant sur l'extrémité extérieure de l'arbre de l'ensemble moteur pogpe et dont l'extrémité commande-dans le sens vertical une tige dont l'extrémité est garnie d'une pointe reposant nor- malement sur une rondelle d'étain pressée par un éorou servant de guide à la tige à l'effet de constituer par la dite rondelle -le dispositif d'étanchéitp obturant le oanal d'entrée d'air dans le réservoir à liquide extincteur. 5) Automatic electric fire extinguisher, according to claims 1, 3, 4, characterized in that on the horizontal flat part of the outer cover of the motor is articulated the trigger for retaining the shaft of the pump motor assembly, is fixed the return spring of said trigger, is fixed the support of an articulated lever biased by a leaf return spring, resting on the outer end of the shaft of the pogpe motor assembly and of which the 'end controls-in the vertical direction a rod whose end is furnished with a point resting normally on a tin washer pressed by a éorou serving as a guide to the rod to the effect of constituting the said washer -the sealing device closing the air inlet oanal in the extinguisher liquid tank. 6) Extincteur automatique électrique selon les revendica- tions 1,3,4 caractérisé en ce que sur l'orifice d'aspiration de la pompe est disposé un disque ou rondelle en étain ou ana- logue appliqué sur l'orifice d'aspiration de la pompe par un écrou, en vue de supprimer normalement toute oommunication entre le conduit d'aspiration du corps de pompe et le liquide extinc- teur. 6) Automatic electric fire extinguisher according to claims 1,3,4 characterized in that on the suction port of the pump is disposed a disc or washer made of tin or the like applied to the suction port of the pump. the pump by a nut, in order to normally eliminate any oommunication between the suction pipe of the pump body and the extinguisher liquid. 7) Extincteur automatique électrique selon les revendica- tions 1,3,4,5,6 caractérisé en ce que l'extrémité de l'arbre vertical creuxde la soue de la nompe comporte une pointe de pro- fil approprié destinée à percer et déchirer la rondelle d'étain constituant le dispositif d'étanchéité disposé à l'orifice d'as- piration de la pompe, lors de la descente sous l'influence du <Desc/Clms Page number 7> ressort de rappel appuyant par l'intermédiaire du'levier articulé sur son extrémité de l'arbre de l'ensemble moteurpompe après le déplacement angulaire de la gâchette de retenue. 7) Automatic electric fire extinguisher according to claims 1, 3, 4, 5, 6 characterized in that the end of the hollow vertical shaft of the outlet of the nompe comprises a tip of appropriate profile intended to pierce and tear the tin washer constituting the sealing device placed at the pump suction port, during the descent under the influence of <Desc / Clms Page number 7> return spring pressing by means of the articulated lever on its end of the shaft of the motor-pump assembly after the angular displacement of the retaining trigger. 8) Une forme de réalisation des revendications préoédentes comme substantiellement décrit et représenté et d'autres empruntant en tout ou en partie les éléments caractéristiques développés ci-dessus. 8) An embodiment of the preceding claims as substantially described and shown and others borrowing in whole or in part the characteristic elements developed above.
BE418543D BE418543A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE418543A true BE418543A (en)

Family

ID=81027

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE418543D BE418543A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE418543A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2756619A1 (en) RELEASE DEVICE FOR RETENTION ELEMENTS, FOR EXAMPLE OF SOLAR PANELS
EP0718861B1 (en) Electric safety interrupter
BE418543A (en)
EP0251903A1 (en) Trap for rodents and other animals
FR2736462A1 (en) ARC EXTINGUISHING DEVICE FOR AN ELECTRIC SWITCH, ESPECIALLY FOR A LINE PROTECTION CIRCUIT BREAKER
FR2747502A1 (en) CONTROLLER SPRING CONTROL FOR HIGH VOLTAGE CIRCUIT BREAKER
EP0836701A1 (en) Tamper-proof cut-off member for a gas meter, and gas meter provided therewith
EP2366436B1 (en) Fire-extinguishing device for a false wall
FR2651109A1 (en) LIQUID DISPENSER WITH ELECTRICAL HEATING ESPECIALLY FOR PREPARING THE COFFEE.
FR2641058A1 (en)
BE418794A (en)
EP0218497B1 (en) Protective circuit breaker with a resilient link
FR2570727A2 (en) Ground-cleaning device, particularly for the removal of dog excrement
FR2691574A1 (en) Electrical contact device for high intensity direct current circuit - has two sacrificial contacts on elastic strips which maintain button contacts until after principal double contacts separate
EP0431303A1 (en) Device for pulling cables into conduits for electrical ducting
BE434711A (en)
BE371357A (en)
FR2755234A1 (en) DEVICE FOR DETECTING THE WATER LEVEL IN AN ELECTRIC HEATER
FR2780188A1 (en) Intruder or escape alarm, used e.g. for preventing escape of boars from within an enclosure
BE370024A (en)
BE381324A (en)
EP0343713A1 (en) Fishing rod holder with a signalling device
FR2795551A1 (en) MEDIUM VOLTAGE FUSE WITH VISUAL SIGNALING OF FUSE BREAKAGE
BE395303A (en)
BE348228A (en)