BE417893A - - Google Patents

Info

Publication number
BE417893A
BE417893A BE417893DA BE417893A BE 417893 A BE417893 A BE 417893A BE 417893D A BE417893D A BE 417893DA BE 417893 A BE417893 A BE 417893A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
collar
branches
band
fixing
terized
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE417893A publication Critical patent/BE417893A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16LPIPES; JOINTS OR FITTINGS FOR PIPES; SUPPORTS FOR PIPES, CABLES OR PROTECTIVE TUBING; MEANS FOR THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16L3/00Supports for pipes, cables or protective tubing, e.g. hangers, holders, clamps, cleats, clips, brackets
    • F16L3/02Supports for pipes, cables or protective tubing, e.g. hangers, holders, clamps, cleats, clips, brackets partly surrounding the pipes, cables or protective tubing
    • F16L3/04Supports for pipes, cables or protective tubing, e.g. hangers, holders, clamps, cleats, clips, brackets partly surrounding the pipes, cables or protective tubing and pressing it against a wall or other support

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Installation Of Indoor Wiring (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Dispositif pour la fixation de tuyaux, fils électriques et objets analogues sur des surfaces de diverses natures et d'épaisséur quelconque. 



   Cette invention concerne un dispositif pour la fixation de tuyaux, fils électriques et objets analogues sur des surfaces ou parois de diverses natures et d'épaisseur quelconque, qui est constitué par des- rubans métalliques recourbés en forme de goupilles, qui ont des branches élastiques et qui sont enfoncés dans des trous correspondants des surfaces. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Les dispositifs connus du type mentionné ci-dessus sont destinés à la fixation de fils et présentent cet inconvénient qu'il faut couper l'oeil de la goupille pour retirer le fil, lorsqu'il n'y a pas beaucoup de jeu entre l'oeil de la goupille et le fil se trouvant dans cet oeil, de façon que celui-ci puisse être comprimé. 



  Il existe également, pour la fixation des tuyaux, des dispositifs en forme de colliers comportant des branches pouvant être introduites dans une ouverture. Dans ces dispositifs connus, l'élasticité du collier destinée à permettre à ses branches de se rejoindre réside dans l'arc du collier. Il s'ensuit qu'avec des colliers de tuyaux de ce genre, on ne peut pas obtenir une fixation ferme du tuyau, puisque pour desserrer le collier il faut le comprimer, ce qui endommage le tuyau ou ne permet de le placer au début qu'avec un certain jeu dans le collier. 



   Selon l'invention, les branches des colliers sont constituées de manière à posséder une élasticité particulièrement importante et elles comportent, à leurs extrémités, des parties recourbées dirigées obliquement vers l'extérieur, qui permettent de fixer et de retirer les colliers à la manière de boutons- pression. 



   On obtient ainsi ce résultat que l'oeil du collier peut entourer fermement le tuyau ou le fil électrique sans nuire de ce fait à la possibilité de pose et de dépose, puisque l'élasticité nécessaire à la fixation et au desserrage est assurée par les bran- ches du collier. Il est bon de munir les parties 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 recourbées dirigées vers l'extérieur de prolongements dirigés vers l'intérieur. Ceci présente l'avantage que le collier peut être introduit d'une manière   particuliè-   rement commode dans les trous de rétention, parce que les prolongements dirigés vers l'intérieur forment dans une certaine mesure un guide pour les branches de collier écartées. 



   On peut aussi munir les branches du collier de saillies latérales, qui   permettent   de maintenir fixement les colliers. Dans certains cas, il est rationnel de donner aux branches, une section bombée sur tout ou partie de leur longueur, ce qui augmente leur solidité. 



  Les colliers sont assujettis soit sur le bord postérieur des trous de fixation, soit dans des élargissements intérieurs de ces trous, qui sont produits en y creusant une rainure annulaire ou en enfonçant à la presse un manchon dont la longueur est calculée suivant celle des branches. Le bord postérieur du trou de fixation peut être protégé dans ce cas par un anneau ou un corps creux fermé d'un côté, de sorte qu'on peut fermer de cette manière même des trous de fixation qui traversent le mur ou autre paroi. Au cas où l'on ne vise que ce dernier effet, on peut aussi obturer le trou avec un bouchon de mastic ou de caoutchouc. 



   Un perfectionnement de l'élément de fixation selon l'invention est obtenu du fait que l'élasticité du dispositif de fixation est accrue en prévoyant des pièces élastiques supplémentaires. Ces pièces élastiques supplémentaires assurent l'avantage que la fixation et le desserrage peuvent être effectués sans peine et 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sans endommager le tuyau ou le fil électrique, car l'accroissement de l'élasticité permet de ne craindre aucun écrasement des tuyaux lors du desserrage et de la pose, même lorsqu'il s'agit de tuyaux à paroi très mince. En outre, l'accroissement de la flexibilité élas- tique offre cet avantage qu'on peut utiliser un seul et même dispositif de fixation pour des diamètres de tuyaux et fils différents. 



   Dans le détail, la disposition peut être réalisée de façon que le ruban de collier soit établi élastique dans le sens de sa longueur, de manière à s'ajuster automatiquement sur des diamètres différents de conduits ou de fils, puis à éviter par son élasticité propre lors de la pose et du desserrage d'endommager les conduits ou   f ils.   



   Selon une autre réalisation, le ruban du collier est plus long que la périphérie à entourer et est conformé de façon qu'il ne s'applique que par certaines parties de sa longueur sur la périphérie du conduit ou du fil à fixer. Lorsque le conduit ou fil a un plus grand diamètre, la partie de la longueur du ruban qui s'applique augmente, tandis que la partie de la longueur qui ne s'applique pas sert d'élément élastique supplé- mentaire lors de la pose et du desserrage de l'élément de fixation. Pour obtenir une possibilité d'extension, de dilatation ou d'élasticité du ruban du collier, ce ruban peut aussi être conformé en zig-zag en y   pratiquant   des entailles angulaires. 



   Dans certains cas, il est rationnel d'établir le ruban du collier en forme de bouclé et de n'entourer le , 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 conduit ôu le fil que   p artiellement   par ce ruban. Si un ruban de collier conformé de cette manière doit servir à la fixation de deux conduits ou fils, on recourbe le ruban du collier pour'en faire une double boucle, par laquelle chaque conduit ou fil est partiel- lement entouré. On obtient dans ce cas cet avantage particulier qu'on peut même fixer des conduits ou fils qui ne peuvent pas être soulevés pour introduire les branches des colliers dans les trous de fixation, par exemple parce qu'ils sont trop raides. 



   Au lieu de produire l'élasticité supplémentaire en constituant d'une manière particulière le ruban du collier, les branches du collier peuvent être soumises à l'action d'un organe élastique, qui peut par exemple être constitué par un ressort prévu entre elles. Dans ce cas, les branches du collier peuvent être très fai- bles et flexibles. Mais on peut aussi de cette façon utiliser des colliers en matière non élastique ou non suffisamment élastique, par exemple en ruban de métal léger. 



   Les branches du collier présentent rationnelle- ment une largeur plus faible que son ruban. Ceci convient notamment aux tuyaux de conduites à paroi très mince et qui sont sensibles à, la pression, car de ce fait une répartition de la pression se fait sur une plus grande surface périphérique. 



   Le manchon de fixation de la douille peut avoir la forme d'une goupille creuse comportant des rétrécisse- ments internes derrière lesquels les branches du collier sont destinées à s'engager. On utilise rationnellement 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 des goupilles de ce genre lorsque les tuyaux ou fils doivent être posés sur des surfaces en matière dure, par exemple en pierre, terre cuite, béton. Etant donné qu'on prévoit des évidements dans lesquels les branches du collier s'engagent lorsqu'on les introduit avec leur bord se prolongeant dans le ruban du collier, on peut aussi constituer le manchon de fixation sous la forme d'une goupille creuse ronde comportant des rétrécissements et des renflements internes. 



   Divers exemples de réalisation de l'invention sont illustrés par les dessins annexés, dans lesquels:- 
La figure 1 représente un premier exemple de réalisation du collier comportant aux extrémités de ses branches des parties recourbées dirigées obliquement vers l'extérieur. 



   La figure 2 est une élévation latérale du collier de la figure 1. 



   La figure 3 est une coupe transversale des bran- ches du collier. 



   La figure 4 représente le collier à l'état détendu. 



   La figure 5 représente un collier comportant des prolongements dirigés vers l'intérieur. 



   La figure 6 représente un collier comportant des saillies latérales. 



   La figure 7 est une élévation latérale du collier selon la figure 6. 



   La figure 8 est une coupe transversale des branches. 



   La figure 9 est une coupe longitudinale d'un trou en forme de sac à élargissement intérieur annulaire et d'un collier ancré dans ce trou. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   La figure 10 représente l'outil servant à creuser la rainure annulaire formant élargissement. 



   La figure 11 est une coupe transversale de l'ou- til représenté dans la figure 10. 



   La figure 12 est une coupe longitudinale d'un trou en forme de sac dans lequel un manchon est enfoncé à la presse et un collier est engagé. 



   La figure 13 est une coupe longitudinale du manchon utilisé dans la figure 12. 



   La figure 14 est une coupe transversale d'une surface en matière tendre et d'un collier fixé dans cette surface et entourant deux conduits ou fils, avec renforcement et fermeture du bord postérieur du trou. 



   La figure 15 est une coupe de la pièce de ferme- ture du trou. 



   La figure 16 représente la fixation simultanée de plusieurs conduits ou fils par un seul collier. 



   La figure 17 est une élévation latérale du collier représenté dans la figure 16. 



   Dans ces figures, les conduits ou fils indivi- duels sont désignés par a. Ces conduits ou fils sont fixés au moyen de colliers analogues à des goupilles qui s'engagent par leurs branches dans une perforation. 



  Les branches des colliers sont constituées pour posséder une élasticité particulièrement grande. Dans le collier e représenté dans la figure 1, les   branches f     et.!'   se terminent par des extrémités recourbées E et g' dirigées obliquement vers l'extérieur. Les branches du collier ont une section courbe peur accroître leur raideur et pour mieux s'appliquer. Les parties recourbées g et g' 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 s'engagent derrière le bord inférieur du trou et main- tiennent ainsi fixement le collier. 



   Selon la figure 5, les branches du collier n représentent des prolongements dirigés vers l'intérieur qui facilitent l'introduction du collier dans le trou. 



   Selon les figures 6 et 7, il est prévu sur les branches du collier des appendices latéraux p et q, qui s'engagent derrière le bord inférieur du trou. Ici aussi les branches du collier sont bombées. 



   Le collier selon l'invention peut aussi être posé dans des trous en forme de sac. A cette fin, on fraise dans le trou en forme de sac h une rainure k de diamètre supérieur à celui du trou au moyen d'un outil, comme celui qui est représenté par exemple dans les figures 10 et 11. La matière dans laquelle le collier est fixé est désignée par dans la figure 9, tandis que l'outil est désigné par 1. 



   Au lieu de fraiser une rainure de diamètre supé- rieur à celui du trou on peut, comme le montre la figure 12, enfoncer un manchon!; dans le trou i de la paroi réceptrice d. La longueur de ce manchon correspond aux longueurs des branches f et f'. Pour fixer le collier afin de l'empêcher de tourner, après la pose dans le manchon, celui-ci peut comporter, de même qu'un autre trou, des évidements m". Les branches du collier s'en- gagent élastiquement dans ces évidements. 



   Le collier représenté dans la figure 14 est destiné à recevoir deux conduits ou fils s et s'. La paroi réceptrice du collier est désignée par u. On introduit dans l'ouverture inférieure du trou destiné 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 à recevoir les branches du collier l'organe en forme de chapeau, qui comporte sur son côté de fermeture un élargissement intérieur dans lequel s'engagent les extré- mités recourbées dirigées obliquement vers l'extérieur des branches. Au cas   où   on ne désire qu'un renforcement du trou, on peut aussi insérer à la place de l'organe creux un anneau ouvert. 



   Les figures 16 et 17.représentent la fixation de quatre conduits ou fils w, W', W", W"'sur la paroi y à l'aide d'un seul collier v, dont les branches traversent des   perforations x   et X'. 



   Le mode de fixation illustré par la figure 16 peut naturellement être également appliqué à des trous en forme de sacs. 



   Les figures 18 et 19 représentent un dispositif de fixation, dans lequel le ruban A du collier est plus long que la périphérie du conduit ou fil C à entourer et est constitué de façon que certaines parties seulement de sa longueur s'appliquent sur la périphérie à entourer, de sorte que le ruban du collier s'écarte en B et B' du conduit ou fil. 



   Suivant les figures 20 et 21, le ruban de collier D est plus large que ses branches D'. 



   Dans l'exemple de réalisation suivant les figures 22 et 23, le ruban de collier E est rendu extensible grâce à des encoches angulaires G. Dans la figure22, le ruban de collier entoure un conduit F de plus faible diamètre, tandis que dans la figure 23 le conduit F' présente un plus grand diamètre. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Dans les figures 30 et 31, le ruban du collier est désigné par P et Q. Comme pièce d'élasticité supplé- mentaire, dans la figure 30, le ressort spiral 0 est disposé entre les branches élastiques, tandis que dans la figure 31 un ressort-lame R est prévu à la place du ressort spiral 0. 



   On peut naturellement prévoir également à la place d'un organe élastique métallique une pièce de caoutchouc, 
Suivant les figures 24 et 25, le ruban de collier H est coudé pour former une boucle simple I, qui entoure partiellement le   conduit   ou fil et qui se termine par deux branches élastiques plus étroites. Suivant les figures 26 et 27, le collier K est recourbé pour former   une double boucle L et L' ; sert à la fixation de   deux conduits ou fils placés   côte-à-c8te.   



   Les figures 28 et 29 montrent la disposition d'une cosse isolante en deux parties N, N' entre le ruban de collier M et le conduit ou fil. Ces cosses isolantes peuvent être fabriquées avec des diamètres de trous différents en conservant la même périphérie extérieure, de sorte qu'elles ne nécessitent qu'une seule grandeur de collier. 



   La figure 32 représente en coupe longitudinale et en plan un manchon S de fixation des branches du collier, qui comporte un filetage et une échancrure V pour pouvoir visser ce manchon par exemple dans des surfaces très molles. 



   Pour fixer les colliers dans des murs de pierres, briques ou de tuiles, on se sert de la cheville creuse T 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 représentée dans les figures 33 et 34, l'élargissement intérieur U de cette cheville pouvant être conformé dans chaque cas suivant le type de collier utilisé. Dans la figure 33, l'élargissement U est conformé de façon à ménager sur l'extrémité extérieure de la cheville un bord rabattu vers l'intérieur qui s'engage derrière les bran- ches du collier. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Dispositif pour la fixation de tuyaux, fils électriques et objets analogues sur des surfaces de diverses natures et d'épaisseur quelconque au moyen de colliers élastiques, constitué par des rubans métalliques recourbés à la manière de goupilles comportant des branches élastiques, qui sont enfoncées dans des trous correspondants des parois, caractérisé en ce que les branches des colliers sont constituées de manière à posséder une élasticité particulièrement grande et comportent sur leurs extrémités des parties recourbées dirigées obliquement vers l'extérieur, qui permettent de fixer et de retirer les colliers à la manière de boutons-pression.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Device for fixing pipes, electric wires and similar objects on surfaces of various kinds and of any thickness.



   This invention relates to a device for fixing pipes, electric wires and the like on surfaces or walls of various types and of any thickness, which consists of metal tapes bent in the form of pins, which have elastic branches and which are driven into corresponding holes in the surfaces.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Known devices of the type mentioned above are intended for fixing wires and have the drawback that the eye of the pin must be cut to remove the wire, when there is not much play between the wire. eye of the pin and the wire in this eye, so that it can be compressed.



  There are also, for the fixing of the pipes, devices in the form of collars comprising branches which can be introduced into an opening. In these known devices, the elasticity of the collar intended to allow its branches to meet lies in the arc of the collar. It follows that with pipe clamps of this kind it is not possible to obtain a firm fixing of the pipe, since to loosen the clamp it must be compressed, which damages the pipe or does not allow it to be placed at the beginning only. 'with some play in the collar.



   According to the invention, the branches of the collars are made so as to have a particularly high elasticity and they comprise, at their ends, curved parts directed obliquely outwards, which make it possible to fix and remove the collars in the manner of snap buttons.



   The result is thus obtained that the eye of the collar can firmly surround the pipe or the electric wire without thereby impairing the possibility of installation and removal, since the elasticity necessary for fixing and loosening is ensured by the bran - collar chocks. It is good to equip the parts

 <Desc / Clms Page number 3>

 curved directed outwards extensions directed inwards. This has the advantage that the collar can be inserted in a particularly convenient manner into the retention holes, because the inwardly directed extensions form to some extent a guide for the spread collar branches.



   It is also possible to provide the branches of the collar with lateral projections, which make it possible to hold the collars fixedly. In some cases, it is rational to give the branches a rounded section over all or part of their length, which increases their strength.



  The collars are secured either on the rear edge of the fixing holes, or in internal enlargements of these holes, which are produced by hollowing out an annular groove therein or by pressing in a sleeve whose length is calculated according to that of the branches. The rear edge of the fixing hole can be protected in this case by a ring or a hollow body closed on one side, so that in this way even fixing holes which pass through the wall or other wall can be closed. If only the latter effect is aimed at, the hole can also be closed with a plug of mastic or rubber.



   An improvement of the fixing element according to the invention is obtained from the fact that the elasticity of the fixing device is increased by providing additional elastic parts. These additional elastic parts ensure the advantage that fixing and loosening can be carried out without difficulty and

 <Desc / Clms Page number 4>

 without damaging the pipe or the electric wire, because the increased elasticity makes it possible not to fear any crushing of the pipes during loosening and laying, even in the case of very thin-walled pipes. In addition, the increased elastic flexibility offers the advantage that one and the same clamping device can be used for different pipe and wire diameters.



   In detail, the arrangement can be made so that the collar tape is established elastic in the direction of its length, so as to automatically adjust to different diameters of conduits or wires, and then to avoid by its own elasticity during installation and loosening damage the ducts or wires.



   According to another embodiment, the band of the collar is longer than the periphery to be surrounded and is shaped so that it only applies by certain parts of its length on the periphery of the conduit or of the wire to be fixed. When the conduit or wire has a larger diameter, the portion of the length of the tape that applies increases, while the portion of the length that does not apply serves as an additional elastic element when laying and the loosening of the fastener. To obtain a possibility of extension, expansion or elasticity of the band of the collar, this band can also be shaped in a zig-zag shape by making angular notches therein.



   In some cases, it is rational to establish the ribbon of the collar in the form of a loop and not to surround it,

 <Desc / Clms Page number 5>

 leads or the wire that p artially by this tape. If a collar tape shaped in this manner is to be used for securing two conduits or wires, the collar ribbon is bent to make a double loop, by which each conduit or wire is partially surrounded. In this case, this particular advantage is obtained that it is even possible to fix conduits or wires which cannot be lifted to introduce the branches of the collars into the fixing holes, for example because they are too stiff.



   Instead of producing the additional elasticity by constituting in a particular way the band of the collar, the branches of the collar may be subjected to the action of an elastic member, which may for example be constituted by a spring provided between them. In this case, the branches of the collar can be very weak and flexible. However, it is also possible in this way to use collars made of non-elastic material or not sufficiently elastic, for example made of light metal tape.



   The branches of the collar rationally have a smaller width than its ribbon. This is particularly suitable for very thin-walled pipe pipes which are pressure sensitive, since the pressure is therefore distributed over a larger peripheral surface.



   The socket fixing sleeve may be in the form of a hollow pin having internal constrictions behind which the legs of the collar are intended to engage. We use rationally

 <Desc / Clms Page number 6>

 pins of this kind when the pipes or wires are to be laid on hard surfaces, for example stone, terracotta, concrete. Since recesses are provided in which the branches of the collar engage when introduced with their edge extending into the band of the collar, the fixing sleeve can also be formed in the form of a round hollow pin with internal narrowings and bulges.



   Various embodiments of the invention are illustrated by the appended drawings, in which: -
FIG. 1 represents a first embodiment of the collar comprising at the ends of its branches curved parts directed obliquely outwards.



   Figure 2 is a side elevation of the collar of Figure 1.



   FIG. 3 is a cross section of the branches of the collar.



   Figure 4 shows the collar in the relaxed state.



   FIG. 5 represents a collar comprising extensions directed inwards.



   Figure 6 shows a collar having side projections.



   Figure 7 is a side elevation of the collar according to Figure 6.



   Figure 8 is a cross section of the branches.



   Figure 9 is a longitudinal section of a bag-shaped hole with an annular interior enlargement and of a collar anchored in this hole.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   FIG. 10 shows the tool for digging out the annular groove forming the widening.



   Figure 11 is a cross section of the tool shown in Figure 10.



   Figure 12 is a longitudinal section of a bag-shaped hole in which a sleeve is pressed in and a collar is engaged.



   Figure 13 is a longitudinal section of the sleeve used in Figure 12.



   Figure 14 is a cross section of a soft material surface and a collar fixed therein and surrounding two conduits or wires, with reinforcement and closure of the rear edge of the hole.



   Figure 15 is a section through the hole closing piece.



   FIG. 16 represents the simultaneous fixing of several conduits or wires by a single collar.



   Figure 17 is a side elevation of the collar shown in Figure 16.



   In these figures, the individual conduits or wires are designated by a. These conduits or wires are fixed by means of clips similar to pins which engage by their branches in a perforation.



  The branches of the necklaces are made to have a particularly high elasticity. In the collar e shown in Figure 1, the branches f and.! ' end with curved ends E and g 'directed obliquely outwards. The branches of the collar have a curved section to increase their stiffness and to better apply. The curved parts g and g '

 <Desc / Clms Page number 8>

 engage behind the lower edge of the hole and thus hold the collar firmly.



   According to FIG. 5, the branches of the collar n represent inwardly directed extensions which facilitate the introduction of the collar into the hole.



   According to Figures 6 and 7, there is provided on the branches of the collar of the lateral appendages p and q, which engage behind the lower edge of the hole. Here also the branches of the collar are rounded.



   The collar according to the invention can also be placed in holes in the form of a bag. To this end, a groove k with a diameter greater than that of the hole is milled in the bag-shaped hole h by means of a tool, such as that shown for example in Figures 10 and 11. The material in which the collar is fixed is designated by in Figure 9, while the tool is designated by 1.



   Instead of milling a groove with a diameter greater than that of the hole, it is possible, as shown in figure 12, to drive in a sleeve !; in the hole i of the receiving wall d. The length of this sleeve corresponds to the lengths of the branches f and f '. In order to fix the collar so as to prevent it from rotating, after fitting in the sleeve, the latter may include, like another hole, recesses m ". The branches of the collar engage elastically in these. recesses.



   The collar shown in Figure 14 is intended to receive two conduits or son s and s'. The receiving wall of the collar is designated by u. We introduce in the lower opening of the hole intended

 <Desc / Clms Page number 9>

 to receive the branches of the collar the hat-shaped member, which comprises on its closing side an internal widening in which the curved ends directed obliquely towards the outside of the branches engage. If only reinforcement of the hole is desired, an open ring can also be inserted instead of the hollow member.



   Figures 16 and 17 show the fixing of four conduits or wires w, W ', W ", W"' on the wall y using a single collar v, the branches of which pass through perforations x and X ' .



   The method of attachment illustrated by FIG. 16 can naturally also be applied to holes in the form of bags.



   Figures 18 and 19 show a fastening device, in which the band A of the collar is longer than the periphery of the conduit or wire C to be wrapped and is formed so that only parts of its length are applied on the periphery to wrap around, so that the collar tape moves away at B and B 'from the conduit or wire.



   According to Figures 20 and 21, the collar tape D is wider than its branches D '.



   In the exemplary embodiment according to Figures 22 and 23, the collar tape E is made extensible by means of angular notches G. In Figure 22, the collar tape surrounds a duct F of smaller diameter, while in Figure 23 the duct F 'has a larger diameter.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   In figures 30 and 31 the band of the collar is designated by P and Q. As an additional piece of elasticity, in figure 30 the spiral spring 0 is disposed between the elastic branches, while in figure 31 a leaf spring R is provided instead of spiral spring 0.



   It is of course also possible to provide instead of an elastic metal member a piece of rubber,
According to Figures 24 and 25, the collar tape H is bent to form a single loop I, which partially surrounds the conduit or wire and which ends in two narrower elastic branches. According to Figures 26 and 27, the collar K is curved to form a double loop L and L '; is used for fixing two conduits or wires placed side by side.



   Figures 28 and 29 show the arrangement of an insulating terminal in two parts N, N 'between the collar tape M and the conduit or wire. These insulating lugs can be manufactured with different hole diameters while maintaining the same outer periphery, so that they only require one size of collar.



   FIG. 32 shows, in longitudinal section and in plan, a sleeve S for fixing the branches of the collar, which comprises a thread and a notch V to be able to screw this sleeve, for example in very soft surfaces.



   To fix the clamps in walls of stones, bricks or tiles, we use the hollow plug T

 <Desc / Clms Page number 11>

 shown in Figures 33 and 34, the internal widening U of this ankle can be shaped in each case depending on the type of collar used. In FIG. 33, the widening U is shaped so as to provide on the outer end of the ankle an inwardly folded edge which engages behind the branches of the collar.



   CLAIMS.



   1.- Device for fixing pipes, electric wires and similar objects on surfaces of various natures and of any thickness by means of elastic collars, consisting of metal ribbons bent in the manner of pins comprising elastic branches, which are driven into corresponding holes in the walls, characterized in that the branches of the clamps are formed so as to have a particularly high elasticity and have on their ends curved parts directed obliquely outwards, which make it possible to fix and remove the clamps like snaps.


    

Claims (1)

2.- Dispositif suivant la revendication 1, caracté- risé en ce que les parties recourbées dirigées vers l'extérieur comportent des prolongements dirigés vers l'intérieur pour permettre d'introduire les colliers d'une manière particulièrement commode dans les trous de fixation. 2.- Device according to claim 1, charac- terized in that the curved parts directed towards the outside comprise extensions directed towards the inside to allow the collars to be introduced in a particularly convenient manner into the fixing holes. 3.- Dispositif suivant la revendication 1, caracté- risé en ce que les extrémités des branches présentent des saillies latérales qui permettent le maintien des colliers. <Desc/Clms Page number 12> 3.- Device according to claim 1, charac- terized in that the ends of the branches have lateral projections which allow the clamps to be held. <Desc / Clms Page number 12> 4.- Dispositif suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que les branches des colliers présen- tent une section bombée sur tout ou partie de leur longueur. 4.- Device according to claims 1 to 3, characterized in that the branches of the collars have a convex section over all or part of their length. 5. - Dispositif suivant les revendications 1 à 4, caractérisé en ce que l'ancrage des colliers se fait soit sur le bord postérieur des trous de fixation, soit dans des élargissements intérieurs de ces trous, qui sont produits soit en y creusant une rainure annulaire, soit en y enfonçant à la presse un manchon dont la longueur est calculée suivant celle des branches. 5. - Device according to claims 1 to 4, characterized in that the anchoring of the collars is done either on the rear edge of the fixing holes, or in internal widenings of these holes, which are produced either by digging a groove therein. annular, or by pressing a sleeve therein, the length of which is calculated according to that of the branches. 6.- Dispositif suivant les revendications 1 à 5, caractérisé en ce que le bord intérieur du trou de fixation est protégé par un anneau ou un organe creux fermé d'un côté. 6.- Device according to claims 1 to 5, characterized in that the inner edge of the fixing hole is protected by a ring or a hollow member closed on one side. 7.- Dispositif suivant les revendications 1 à 6, caractérisé en ce que le trou de fixation est fermé par un bouchon de fermeture, par exemple en caoutchouc ou mastic. 7.- Device according to claims 1 to 6, characterized in that the fixing hole is closed by a closing plug, for example rubber or mastic. 8.- Dispositif suivant une ou plusieurs des revendications 1 à 7, caractérisé en ce que l'élasticité du dispositif de fixation est accrue en prévoyant des pièces d'élasticité supplémentaires. 8.- Device according to one or more of claims 1 to 7, characterized in that the elasticity of the fixing device is increased by providing additional elasticity parts. 9. - Dispositif suivant la revendication 8, c@arac- térisé en ce que le ruban du collier est constitué élas- tique dans le sens de sa longueur. 9. - Device according to claim 8, characterized in that the band of the collar is made elastic in the direction of its length. 10. - Dispositif suivant les revendications 8 et 9, caractérisé en ce que le ruban du collier est établi plus long que la périphérie à entourer et est conformé de façon qu'il ne s'applique que par certaines parties de sa longueur sur la périphérie du conduit ou du fil à fixer. <Desc/Clms Page number 13> 10. - Device according to claims 8 and 9, characterized in that the band of the collar is established longer than the periphery to be surrounded and is shaped so that it applies only by certain parts of its length on the periphery conduit or wire to be fixed. <Desc / Clms Page number 13> 11.- Dispositif suivant les revendications 8 et 9, caractérisé en ce que pour obtenir une extensibilité du ruban du collier, ce ruban est conformé en zig-zag grâce à des échancrures angulaires. 11.- Device according to claims 8 and 9, characterized in that to obtain an extensibility of the band of the collar, this band is shaped in a zig-zag shape by means of angular notches. 12.- Dispositif suivant les revendications 8 et 9, caractérisé en ce que le ruban du collier est conformé en boucle et n'entoure le conduit ou le fil que partiel- lamenta 13.- Dispositif suivant les revendications 8, 9 et 12, caractérisé en ce que le ruban du collier est recourbé sous forme de boucle double pour entourer en même temps élastiquement mais partiellement deux conduits ou fils. 12.- Device according to claims 8 and 9, characterized in that the band of the collar is shaped as a loop and surrounds the conduit or the wire that partial- lamenta 13.- Device according to claims 8, 9 and 12, characterized in that the band of the collar is curved in the form of a double loop to surround at the same time elastically but partially two conduits or son. 14. - Dispositif suivant la revendication 8, carac- térisé en ce que les branches du collier sont soumises à l'action d'un organe élastique, tel qu'un ressort, placé entre elles. 14. - Device according to claim 8, charac- terized in that the branches of the collar are subjected to the action of an elastic member, such as a spring, placed between them. 15. - Dispositif suivant la revendication 8, carac- térisé en ce que les b'ranches du collier présentent une plus faible largeur que son ruban. 15. - Device according to claim 8, charac- terized in that the b'ranches of the collar have a smaller width than its tape. 16. - Dispositif suivant la revendication 5, carac- térisé en ce que le manchon de fixation a la forme d'une cheville creuse comportant des rétrécissements internes pour que les extrémités des branches du collier s'enga- gent derrière eux. 16. - Device according to claim 5, charac- terized in that the fixing sleeve has the shape of a hollow pin comprising internal constrictions so that the ends of the branches of the collar engage behind them. 17.- Dispositif suivant les revendications 5 et 16, caractérisé en ce que le manchon de fixation est <Desc/Clms Page number 14> constitué sous la forme d'une cheville creuse à rétrécissements ou renflements internes. 17.- Device according to claims 5 and 16, characterized in that the fixing sleeve is <Desc / Clms Page number 14> formed in the form of a hollow peg with internal narrowing or bulging.
BE417893D BE417893A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE417893A true BE417893A (en)

Family

ID=80510

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE417893D BE417893A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE417893A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2529722A1 (en) * 1982-06-30 1984-01-06 Itw De France Snap-fastenable retention clip for cables, wires, cable bundles (harnesses) or the like.
EP3318385A1 (en) * 2016-11-08 2018-05-09 Sven Ziegler Device and method for setting lines in channels of tools

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2529722A1 (en) * 1982-06-30 1984-01-06 Itw De France Snap-fastenable retention clip for cables, wires, cable bundles (harnesses) or the like.
EP3318385A1 (en) * 2016-11-08 2018-05-09 Sven Ziegler Device and method for setting lines in channels of tools

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0113624B1 (en) Hose clamp
EP0236217B1 (en) Clamp
EP0493182A1 (en) Pipe clamp
FR2549923A1 (en) CABLE CLAMP
EP0006069B1 (en) Clamping-strap type fastener
FR3009007A1 (en) PLUMBING TOOL FOR CLEARING A PIPE.
EP0075501A1 (en) Locking tie
FR2705411A1 (en) Hose clamp structure.
FR2547368A1 (en) Plastics cable clip for panel mounting
BE417893A (en)
FR2507259A1 (en) TIGHTENING COLLAR WITHOUT SCREWS
FR2549931A1 (en) ELASTIC COLLAR IN METAL TAPE TO LOCK A FLEXIBLE TUBE AGAINST A PIPE
FR2817931A1 (en) NUT MOUNTING
BE1014921A3 (en) Fixing device for a link on a flexible coil air bag of a boat.
FR2518192A1 (en) Clamp for joining light alloy sections - is U=shaped clip with gripping hooks and tightening screw to engage sections
WO1998021997A1 (en) Hair-curler and method for setting hair
FR2572596A1 (en) DEVICE FOR LIMITING THE PROPAGATION OF WATER ALONG AN IMMERING CABLE
FR2566848A1 (en) Device for fastening a collar on an opening of any wall of variable thickness
EP0474947B1 (en) Protective sleeve for electrical cables and process relating thereto
EP0601948B1 (en) Plugging device for the injection and retention of a treatment product in a masonry wall
FR2899531A1 (en) Vehicle seat, has cover covering chair cushioning, and fixing device fixing cover, and including profile and clip, where profile has tab that projects from surface and is spaced from connection of cover with profile
FR2832259A1 (en) NEW ATTACHMENT DEVICE FOR ELECTRICAL CONDUCTORS
FR2626606A1 (en) Fixing strap for tubular shuttering
FR2790361A1 (en) Staple for attaching fishing bail on fishhook comprises bent wire inserted in bead, and ended with two hooks
FR2720136A1 (en) Clamp for fixing any elongated element.