BE414895A - - Google Patents

Info

Publication number
BE414895A
BE414895A BE414895DA BE414895A BE 414895 A BE414895 A BE 414895A BE 414895D A BE414895D A BE 414895DA BE 414895 A BE414895 A BE 414895A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
elements
cooperating
pin
members
attached
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE414895A publication Critical patent/BE414895A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16BDEVICES FOR FASTENING OR SECURING CONSTRUCTIONAL ELEMENTS OR MACHINE PARTS TOGETHER, e.g. NAILS, BOLTS, CIRCLIPS, CLAMPS, CLIPS OR WEDGES; JOINTS OR JOINTING
    • F16B21/00Means for preventing relative axial movement of a pin, spigot, shaft or the like and a member surrounding it; Stud-and-socket releasable fastenings
    • F16B21/09Releasable fastening devices with a stud engaging a keyhole slot

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Supports Or Holders For Household Use (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    @   Perfectionnements aux dispositifs d'attache 
 EMI1.1 
 L'invention concerne des perfectionnements a',,,.f' positifs d'attache et a d'abord pour objet de réaliser une forme de construction dans laquelle le dispositif de fixation est masqué lorsque l'élément à fixer est en place et par laquelle ledit élément est maintenu dans sa position de fixation. 



   Elle a encore pour objet de réaliser une forme de construction dans laquelle l'élément à attacher est fixée d'une manière amovible, de façon à pouvoir être détaché, lorsqu'on le désire,d'un élément coopérant, sans qu'il soit nécessaire d'enlever ou de remettre en place éventuellement des vis ou éléments similaires. 



   L'élément à fixer peut être constitué par ou comporter un crochet', une poignée, une patte ou une pièce 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 d'un autre type quelconque, ou bien ledit élément peut être par exemple une plaque ou similaire servant par exemple à assurer une fermeture, ou peut avoir la forme d'un couvercle de boite, on peut être un élément de l'aménagement d'un étalage ou de tout autre objet. 



   Sous sa forme la plus simple, le dispositif,de fixation comporte un ou des organes de liaison ayant la forme d'une broche, cheville, tige filetée ou similaire avec une tête ou tout autre dispositif d'épaulement, dans lequel se trouve une cheville formant plongeur soumise   à   l'action d'un ressort et qui peut se loger dans une entaille ou évidement découpé dans l'élément à fixer, ladite entaille ou évidement étant amenée, lorsqu'on fait glisser ledit élément, dans une position où elle s'accroche avec l'organe de liaison combiné avec elle, ledit élément   à   fixer comportant aussi une alvéole ou trou dans laquelle peut se loger ladite cheville formant plongeur de façon à verrouiller ainsi ledit éémant contre tout déplacement ;

   ou bien la cheville formant plongeur à ressort peut être disposée, indépendamment de l'organe de liaison de façon à se loger dans un trou d'alvéole percé dans l'élément à fixer. 



   On peut accéder à l'alvéole ou trou pour y introduire un instrument pointu ou de faible diamètre par exemple un fil de fer et repousser ainsi la cheville formant plongeur de façon à libérer l'élément à fixer de l'élément de liaison. 



   Pour de nombreuses applications pratiques, il est nécessaire ou commode de prévoir un certain nombre   d' organes   de liaison à épaulement pouvant se loger dans le   mère   nombre d'évidements découpés dans l'élément à fixer. 



   L'élément à attacher peut donc comporter deux ou plus de deux évidements découpés en forme de niches et convenablement espacée dans lesquels peuvent se loger des or-   ganes   de liaison à épaulement faisant saillie vers le haut 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 à partir d'un élément coopérant ou bien un ou plusieurs évidements en forme de niches sont découpés dans l'un de ces éléments et l'élément coopérant comporte une ou plusieurs pièces à épaulement en   saillie, ne   plus,

   l'élément à attacher ou l'élément coopérant comporte une ou plusieurs chevilles soumises à l'action d'un ressort ou des pièces équivalentes montées dans un ou plusieurs organes à épaulement et destinées à se loger dans un ou plusieurs très petits orifices d'alvéoles découpés dans l'un des deux éléments qui se trouvent en face d'elles, de façon à constituer un verrouillage. 



   En introduisant un petit instrument pointu ou similaire dans le ou les orifices, on peut repousser la ou les chevilles pour dégager le verrouillage, après quoi .on peut faire glisser les deux éléments l'un par rapport à l'autre, soit par translation, soit par rotation,suivant la nature des surfaces des éléments, de façon à dégager les organes   .   épaulement des évidements découpés en forme de niches. 



   Il est commode de donner aux évidements découpés en forme de niches la forme de trous de serrure, convenablement espacés et de constituer les organes à épaulement par des goujons en saillie espacés de la même   manièe   et comportant des   t'êtes   destinées à se loger dans lesdits évidements, la cheville de verrouillage pouvant se déplacer suivant l'axe dans l'un desdits goujons. 



   L'élément à attacher peut comporter une plaque mobile ou être constitué par une plaque mobile destinée à 'être attachée temporairement sur une plaque fixe, la plaque mobile constituant, si on le désire, un soutien ou support pour un objet, et comportant des évidements découpés en forme de niches et de trou de serrure dans lesquels peuvent se lo- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ger des goujons à tête montés sur la plaque fixe.

   Un orifice très petit formant le prolongement de l'un des évidements est destiné, dans la position de verrouillage de la plaque mobile, à être en correspondance avec une cheville formant verrou, soumise à l'action d'un ressort, disposée dans l'un des goujons, de façon que, lorsqu'on monte la plaque mobile sur la plaque fixe et qu'on la fait glisser pour amener les extrémités étroites des évidements en prise avec les goujons, la cheville formant verrou se lege dans   l'Orifice..   



   Evidemnent, on peut prévoir plus d'une cheville formant verrou. 



   Le dessin ci-joint représente à titre d'exemple quelques formes de réalisation servant à expliquer les différentes applications de l'invention. Sur le dessin, les figures 1 à 4 représentent la fixation d'une plaque plane sur un élément coopérant , les figures 1 et 2 représentant en plan et en élévation avec arrachement partiel l'un des éléments coopérants comportant deux goujons à épaulement dont l'un contient une cheville à ressort, la figure 3 est le plan vu¯par dessous de l'autre élément coopérant et la   figure   4 est une coupe représentant les deux éléments coopérants en position de verrouillage. 



   Les figures 5 et 6 représentent en plan et en coupe transversale une seconde forme de réalisation dans laquelle l'un des éléments coopérants a la forme d'un étrier destiné à maintenir en place une tige ou similaire (non représenté). 



   Les   figures '1   et 8 représentent une troisième forme de réalisation d'un dispositif d'attache appliqué au support d'un rouleau porte-serviettes ou similaire, la figure 7 représentant le rouleau porte-serviettes et le dispositif d'attache en élévation et en coupe partielles et la figure 8 étant une coupe suivant la ligne 8-8 de la figure 7 en regardant dans la direction de la flèche. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Dans les formes de réalisation représentées, le dispositif de fixation consiste dans une paire de goujons a b, à   épaulement   vissés dans l'un des éléments coopérants c, l'un de ces goujons contenant une cheville d soumise à l'action d'un   ressert. L'autre   élément coopérant e comporte des entailles! et en ferme de trousde serrure séparéspar des intervalles convenables et destinés à servir de logement aux têtes des goujons à épaulement a, b; ces entailles comportent des prolongements se présentant sous forme d'évidements découpés en forme de niches h et 1. dans lesquels reposent les goujons à épaulement lorsqu'on place l'élément   coopérant e   avec ses entailles en forme detrous de serrure sur les goujons à épaulement et qu'en le fait glisser jusqu'au bout. 



   L'élément coopérante comporte un trou k qui s'étend de l'une des entailles en forme de trous de serrure   jasQu'à   la face extérieure de l'élément coopérait, ce   trou k   étant placé de façon que la cheville à   ressort.!!   s'y engage, lorsqu'on a fait glisser l'élément coopérant e jusqu'au bout de façon qu'il se mette en irise avec les goujons coopérants a et b. Dans cette position, le ressort repoussant en dehors la cheville à ressort d fait entrer ladite cheville dans le trou k et empêche ainsi les éléments coopérants c et e de se séparer. 



   Il convient de donner au trou percé sur la face externe un diamètre juste suffisant pour qu'on puisse y introduire la pointe d'une épingle susceptible de repousser la cheville à ressort et assez petit, pour qu'on ne puisse pas normalement remarquer la présence du   trou.   



   Pour détacher l'assemblage, il suffit d'introduire la pointe aigue d'un instrument dans le trou k jusqu'à une profondeur suffisante pour repousser la cheville et de faire glisser l'élément   coopérant e   latéralement. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Avec le dispositif décrit ci-dessus, on n'emploie pas de vis qu'il faudrait remettre en place et aucun dispositif de fixation n'est visible sauf l'extrémité supérieure de la   pe-   tite cheville formant verrou. 



   On peut aussi rendre   invisible   l'extrémité supérieure de la cheville formant verrou en montant sur la plaque mobile un diaphragme flexible comportant un prolongement versl'intérieur destiné, lorsqu'on fait fléchir le diaphragme, à faire sortir la cheville formant verrou de l'orifice de l'alvéole. 



   Les surfaces en contact des éléments à attacher l'un à l'autre peuvent être soit des surfaces réglées, soit des surfaces de révolution. Dans le cas le plus simple décrit cidessus, les surfaces sont   planes. 11   est évident que chaque élément peut comporter un certain norbre de surfaces venant en contact avec des surfaces semblables de   l'élément   coopérant. 



  Par exemple, si l'élément à fixer ect du genre d'un dispositif de fixation d'une tringle de tapis d'escalier, ledit élément comportera deux surfaces faisant entre elles à peu près un angle droit et dont chacune comporte au moins un évidement découpé en forme de niche. 



   La forme de construction dépend évidemment du type de pièces qu'il s'agit d'attacher ensemble. 



   Au lieu des goujons a épaulement et des évidements en forme de trous de serure, le dispositif peut comporter des saillies en forme de queue d'aronde pouvant se loger dans des évidements de même forme. 



   Quoiqu'il soit préférable de placer la cheville formant verrou suivant l'axe de l'un des goujons ou similaires, la cheville formant verrou peut être montée d'une autre manière.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    @ Improvements to attachment devices
 EMI1.1
 The invention relates to positive fastening improvements and firstly to provide a form of construction in which the fastening device is concealed when the element to be fastened is in place and by which said element is held in its fixing position.



   It also aims to provide a form of construction in which the element to be attached is fixed in a removable manner, so as to be able to be detached, when desired, from a cooperating element, without it being it is necessary to remove or replace any screws or similar elements.



   The element to be fixed can be constituted by or comprise a hook ', a handle, a tab or a part

 <Desc / Clms Page number 2>

 of any other type, or else said element can be for example a plate or the like serving for example to ensure a closure, or can have the form of a box cover, it can be an element of the arrangement of a display or any other object.



   In its simplest form, the fixing device comprises one or more connecting members in the form of a pin, pin, threaded rod or the like with a head or any other shoulder device, in which there is a pin. forming plunger subjected to the action of a spring and which can be housed in a notch or recess cut in the element to be fixed, said notch or recess being brought, when said element is slid, into a position where it s 'hooks with the connecting member combined with it, said element to be fixed also comprising a cell or hole in which said pin forming plunger can be housed so as to thus lock said eémant against any displacement;

   or else the plug forming the spring plunger may be arranged, independently of the connecting member, so as to be housed in a cell hole drilled in the element to be fixed.



   It is possible to access the cell or hole in order to introduce therein a pointed instrument or of small diameter, for example a wire, and thus push back the pin forming the plunger so as to release the element to be fixed from the connecting element.



   For many practical applications, it is necessary or convenient to provide a number of shouldered links which can be received in the mother number of recesses cut in the element to be fixed.



   The element to be attached can therefore have two or more recesses cut in the form of niches and suitably spaced in which can be accommodated connecting members with shoulder projecting upwards.

 <Desc / Clms Page number 3>

 from a cooperating element or else one or more recesses in the form of niches are cut in one of these elements and the cooperating element comprises one or more projecting shoulder parts, no longer,

   the element to be attached or the cooperating element comprises one or more pins subjected to the action of a spring or equivalent parts mounted in one or more shoulder members and intended to be housed in one or more very small orifices of cells cut in one of the two elements which are in front of them, so as to constitute a locking.



   By inserting a small pointed instrument or the like into the orifice (s), the ankle (s) can be pushed back to release the locking, after which the two elements can be slid relative to each other, either by translation, or by rotation, depending on the nature of the surfaces of the elements, so as to free the organs. shoulder of recesses cut in the form of niches.



   It is convenient to give the recesses cut in the form of niches the form of keyholes, suitably spaced and to constitute the shoulder members by projecting studs spaced in the same way and comprising heads intended to be housed in said recesses, the locking pin being able to move along the axis in one of said studs.



   The element to be attached may comprise a movable plate or be constituted by a movable plate intended to be temporarily attached to a fixed plate, the movable plate constituting, if desired, a support or support for an object, and comprising recesses. cut in the shape of niches and keyholes in which can be placed

 <Desc / Clms Page number 4>

 handle head studs mounted on the fixed plate.

   A very small orifice forming the extension of one of the recesses is intended, in the locking position of the movable plate, to be in correspondence with a pin forming a lock, subjected to the action of a spring, disposed in the one of the studs, so that when the movable plate is mounted on the stationary plate and slid to bring the narrow ends of the recesses into engagement with the studs, the latch peg comes into the hole. .



   Obviously, more than one pin forming a lock can be provided.



   The accompanying drawing shows by way of example some embodiments serving to explain the various applications of the invention. In the drawing, Figures 1 to 4 show the attachment of a flat plate on a cooperating element, Figures 1 and 2 showing in plan and in elevation with partial cut away one of the cooperating elements comprising two shoulder studs whose one contains a spring-loaded pin, Figure 3 is the plane vūpar underneath the other cooperating element and Figure 4 is a section showing the two cooperating elements in the locked position.



   Figures 5 and 6 show in plan and in cross section a second embodiment in which one of the cooperating elements is in the form of a yoke intended to hold in place a rod or the like (not shown).



   Figures 1 and 8 show a third embodiment of an attachment device applied to the support of a towel roll or the like, Figure 7 showing the towel roll and the attachment device in elevation and in partial section and FIG. 8 being a section taken on line 8-8 of FIG. 7 looking in the direction of the arrow.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In the embodiments shown, the fixing device consists of a pair of studs ab, with a shoulder screwed into one of the cooperating elements c, one of these studs containing an ankle d subjected to the action of a spring . The other cooperating element has notches! and closed with keyholes separated by suitable intervals and intended to serve as housing for the heads of the shoulder studs a, b; these notches have extensions in the form of recesses cut in the form of niches h and 1 in which the shoulder studs rest when the cooperating element e with its keyhole-shaped notches is placed on the shoulder studs and that by sliding it to the end.



   The cooperating element has a hole k which extends from one of the keyhole shaped notches jas that on the outer face of the cooperating element, this hole k being positioned so that the spring pin. ! engages there, when the cooperating element e has been slid to the end so that it becomes iridescent with the cooperating studs a and b. In this position, the spring pushing out the spring pin d causes said pin to enter the hole k and thus prevent the cooperating elements c and e from separating.



   It is advisable to give to the hole drilled on the external face a diameter just sufficient so that one can insert the point of a pin capable of pushing back the spring-loaded pin and small enough, so that one cannot normally notice the presence the hole.



   To detach the assembly, it suffices to introduce the sharp point of an instrument in the hole k to a sufficient depth to push back the pin and to slide the cooperating element e laterally.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   With the device described above, no screws are used which would have to be replaced and no fixing device is visible except the upper end of the small pin forming a lock.



   The upper end of the bolt forming a lock can also be made invisible by mounting a flexible diaphragm on the movable plate comprising an inward extension intended, when the diaphragm is flexed, to release the bolt forming the lock from the orifice. of the alveolus.



   The surfaces in contact of the elements to be attached to one another can be either ruled surfaces or surfaces of revolution. In the simplest case described above, the surfaces are plane. It is obvious that each element may have a number of surfaces coming into contact with similar surfaces of the cooperating element.



  For example, if the element to be fixed ect of the kind of a device for fixing a stair carpet rod, said element will have two surfaces forming between them approximately a right angle and each of which has at least one recess. cut out in the shape of a niche.



   The form of construction obviously depends on the type of parts to be attached together.



   Instead of the shoulder studs and keyhole-shaped recesses, the device may have dovetail-shaped projections which can be housed in similarly shaped recesses.



   While it is preferable to place the latch peg along the axis of one of the studs or the like, the latch peg can be mounted in another way.


    

Claims (1)

R E S U M E. ABSTRACT. L'invention concerne un dispositif d'attache perfectionné remarquable notamment par les caractéristiques suivan- tes considérées séparément ou en combinaison : <Desc/Clms Page number 7> a) ledit dispositif d'attache comporte un ou plusieurs organes faisant saillie sur l'un des deux éléments à fixer l'un sur l'autre et pouvant se loger dans un évidement en forme de niche découpé dans l'élément coopérant et au moins une cheville ou broche formant verrou, soumise à l'action d'un ressort montée sur l'un desdits organes et destinés à se loger dans l'orifice d'une alvéole taillée dans l'éléAient coopérant. b) les organes à épaulement sont constitués par des goujons à tête ou organes similaires en saillie sur l'un des éléments à attacher ensemble. The invention relates to an improved fastening device remarkable in particular by the following characteristics considered separately or in combination: <Desc / Clms Page number 7> a) said fastening device comprises one or more members projecting on one of the two elements to be fixed one on the other and being able to be received in a recess in the form of a niche cut in the cooperating element and at least a pin or pin forming a lock, subjected to the action of a spring mounted on one of said members and intended to be housed in the orifice of a cell cut in the cooperating éléAient. b) the shoulder members are constituted by head studs or similar members projecting on one of the elements to be attached together. c) l'un des deux éléments à attacher ensemble comporte un ou plusieurs évidements en forme de niches et de trous de serrures dans lesquels pénètrent un ou plusieurs organes à épaulement en saillie sur l'autre élément . d) la ou les chevilles à ressort formant verrou sont montées dans un ou plusieurs des organes à épaulement. e) la ou les chevilles formant verrou peuvent être repoussées au moyen d'un instrument pointu ou de faible diamètre destiné à s'introduire dans le trou d'une alvéole percé dans l'élément à attacher sur l'autre . f) la cheville formant verrou peut être repoussée par une saillie disposée sur un diaphragme flexible monté sur l'élément à attacher à l'autre. g) les surfaces en contact des éléments coopérants sont des surfaces réglées. h) les surfaces en contact des éléments coopérants sont des surfaces de révolution. c) one of the two elements to be attached together comprises one or more recesses in the form of niches and keyholes in which penetrate one or more members with a projecting shoulder on the other element. d) the one or more spring pins forming a latch are mounted in one or more of the shoulder members. e) the pin or pins forming a lock can be pushed back by means of a pointed or small-diameter instrument intended to be introduced into the hole of a cell drilled in the element to be attached to the other. f) the pin forming the lock can be pushed back by a projection disposed on a flexible diaphragm mounted on the element to be attached to the other. g) the surfaces in contact of the cooperating elements are ruled surfaces. h) the surfaces in contact of the cooperating elements are surfaces of revolution. i) 1'élément à attacher est constitué par ou comporte un crochet, une patte ou autre pièce ou élément de construction ou sert de support à un obj et. i) the element to be attached consists of or comprises a hook, a tab or other part or construction element or serves as a support for an object.
BE414895D BE414895A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE414895A true BE414895A (en)

Family

ID=78130

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE414895D BE414895A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE414895A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2012031652A1 (en) * 2010-09-10 2012-03-15 Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft Component connection comprising a first and a second component and a male and a female fixing element

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2012031652A1 (en) * 2010-09-10 2012-03-15 Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft Component connection comprising a first and a second component and a male and a female fixing element
US9039318B2 (en) 2010-09-10 2015-05-26 Bayerische Motoren Werke Aktiegesellschaft Component connection comprising a first and a second component and a male and a female fixing element

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2719866A3 (en) Shoplifting protection box, with a compact closing system and which can be opened by magnetic action.
EP1133936A1 (en) Fastener for bracelet
FR2848597A1 (en) Latch assembly for movable closure element, has primary actuating assembly changed from normal to release condition to change catch block assembly from engaged to disengaged position
CH710089A1 (en) Bracelet with wireless connectivity.
FR2601841A1 (en) ELECTRONIC DEVICE OF A MOTOR VEHICLE
CH715584A1 (en) End cap arranged to be removably attached to a bar.
CH697152A5 (en) Device for fastening one end of a link to an object, notably a watch.
BE414895A (en)
FR2482647A1 (en) COMBINATION LOCK FOR LUGGAGE, LOCKABLE EVEN EXCLUDING COMBINATION POSITION
EP1136013B1 (en) Bracelet fastener
EP2760703B1 (en) Device for attaching a motor vehicle roof bar and arrangement of roof bars which have been assembled in various configurations using such a device
EP3618662B1 (en) Clasp for jewellery item
FR3095112A1 (en) Device for opening and closing an article, in particular leather goods, and article comprising such a device
FR2788742A1 (en) AUTOMATIC CYCLE PEDAL
CH713724B1 (en) Device for attaching a bracelet to a watch case.
EP3553904B1 (en) Attachment device for a control and/or signalling member
EP0358611A1 (en) Clip
EP3844573B1 (en) Fixing device for a bracelet
EP1785784A2 (en) Device for fixing a watch bracelet
CH714260A2 (en) Device for fixing a bracelet to a watch case and a timepiece comprising such a fastening device.
CH713211B1 (en) Interchangeable strap strand for wristwatch.
EP3850980A1 (en) Clasp for a timepiece
CH712039B1 (en) Folding clasp for bracelet.
CH717034A2 (en) Clasp for timepiece.
FR2495685A1 (en) IMPROVEMENTS IN PIC RETENTION DEVICES, IN PARTICULAR PICKUP PICKS