BE412110A - - Google Patents

Info

Publication number
BE412110A
BE412110A BE412110DA BE412110A BE 412110 A BE412110 A BE 412110A BE 412110D A BE412110D A BE 412110DA BE 412110 A BE412110 A BE 412110A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lining
scraper
edge
diameter
contact
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE412110A publication Critical patent/BE412110A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16JPISTONS; CYLINDERS; SEALINGS
    • F16J15/00Sealings
    • F16J15/16Sealings between relatively-moving surfaces
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16JPISTONS; CYLINDERS; SEALINGS
    • F16J15/00Sealings
    • F16J15/56Other sealings for reciprocating rods

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Garniture racleuse   d'étanchéité   pour pistons et presse- étoupe 
On connaît déjà des garnitures racleuses présentant une lèvre circulaire élastique, destinée à s'appliquer contre la surface interne concave d'un cylindre ou contre la face externe dtune tige cylindrique, afin de former un joint étan- ohe entre deux capacités adjacentes. Dans les joints de ce type, celui des deux milieux à séparer qui est à la pression la plus élevée agit directement sur la lèvre élastique de façon à appliquer énergiquement cette lèvre centre la paroi concave ou convexe coopérant avec la garniture racleuse pour former le joint . 



   Mais dans le cas où le joint travaille sous des pressions faibles par rapport à la rigidité de la garniture ou sous des différences de pression passant par zéro, ces 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 pressions peuvent être insuffisantes pour appliquer la lèvre élastique contre la surface concave ou convexe, de sorte que l'étanchéité pourra être tout-à-fait défectueuse., et il sera nécessaire de trouver une autre solution pour assurer une bonne étanchéité . Il importe, en outre,que cette étanchéité se trouve conservée malgré l'usure résultant d'un fonctionne- ment prolongé . 



   Si, par contre, on utilise une lèvre très flexible, cette lèvre s'applique sur une grande hauteur contre la paroi en occasionnant des frottements d'où   ,à   la fois, une usure de la garniture et une résistance au déplacement . 



   La présente invention a pour objet une garniture ( calotte ou coupelle ou segment) élastique, racleuse, agencée de manière à assurer une étanchéité parfaite, même après usure, et pour toutes les pressions, mêmes faibles ou légèrement nulles, voire même négative. Cette garniture est remarquable notamment en ce que, d'une part, sa face de contact est dégagée depuis le talon de centrage sur presque toute la hauteur de la garniture de manière à ménager sur son bord   énergique,   très libre une bande de contact defaible hauteur et, d'autre part , avant montage, le diamètre de cette bande est tel que le bord libre de la garniture est déformé élastiquement lors- qu'il est en contact avec la surface concave ou convexe sur énergique laquelle il s'applique, ce qui assure une pression élastique de ce bord libre sur cette surface et,

   par conséquent, un contact   pafait,..   



   En d'autres termes, le diamètre, à l'état libre, de la bande étroite de contact de la garniture est légèrement inférieur au diamètre de la surface convexe ou légèrement su- périeur au diamètre de la surface concave sur laquelle cette bande s'applique . 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Suivant une autre caractéristique, le dessus du bord libre de contact de la garniture est constitué par une surface tronoonique de demi angle au sommet compris, de pré-   férence,   entre 30 et 60 , de telle sorte que ce bord forme un véritable tranchant , 
Le tranchant a donc une section en biseau tel que, malgré l'usure, son angle d'attaque ne change pas, res- tant égal au demi-angle au sommet du cône précité. 



   Aux dessins annexés, donnés uniquement à titre dtexemple ; 
La figure 1 est uhe section radiale, à grande échelle, d'une garniture racleuse   (calottecoupelle   ou seg- ment) selon l'invention; sur cette figure on a représenté, en traits mixtes la position que prend cette garniture lorsque son tranchant est au contact de la surface sur laquel- le il appuie élastiquement ; les figures 2 et 3 sont des coupes de variantes de   garnituresselon   ltinvention ; la figure 4 est une coupe d'une autre variante à deux tranchants opposés ; la figure 5 est une coupe d'une soupape, munie d'une garniture racleuse selon   l'invention ;   les figures 6-7 et 8 sont des coupes analogues, respectivement, d'une rotule étanche et de deux presse-étou- pes munis d'une telle garniture . 



   Suivant l'exemple d'exécution représenté à la figure 1, la garniture racleuse 1 dont on n'a représenté qu'une section radiale, doit venir frotter par sa face de droite contre une surface cylindrique 2 (ab) . Cette surface 2 peut être concave (surface dtun cylindre) ou convexe (sur- face d'une tige). Suivant l'un ou l'autre de ces cas, la figure 1 représente donc la section de droite ou de gauche de la couronne ou bague que forme la garniture dans son 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ensemble . 



   Cette garniture 1 est formée d'un talon cdelm, de section rectangulaire ou analogue, prolongé par une lèvre efghijkl . La lèvre est agencée de manière à former à l'extré- mité opposée au talon un   bec 4   (ghij) dont la hauteur hi des- tinée à venir au contact de la surface 2 est très réduite, de (voire même nulle) l'ordre par exemple d'un millimètre ou moins/pour un diamètre inférieur à 50 mm. La surface supérieure ij du bord libre 4 de la garniture est constituée par une surface tronconique dont le   demi-angle [alpha],   au sommet, est compris, de préférence, entre 30 et 60 .

   La surface tronconique   ij   est reliée au talon par un raccord jk et par une surface kl de section radiale, rectiligne ou   non ,   La surface kl est inclinée par rapport à l'axe de la garniture c'est-à-dire par rapport à ab de manière que la lèvre aille en s'amincissant du talon vers le bord libre 4 de la garniture . 



   Le rayon de la surface de du talon correspond,   :!eu   à un très léger/x de montage près (en plus ou moins suivent le cas) au rayon de la surface 2. Par contre, le rayon de la sur- face hi du bord 4 est inférieur(dans le cas où la surface 2 est convexe)ou supérieur (dans le cas ou la surface 2 est concave) au diamètre de cette surface ,   d'une   certaine quantité y, par      exemple de quelques dixièmes de millimètre pour une surface 2 de 50mm, de diamètre . 



   On voit, immédiatement, que la pièce comportant la surface 2 ne peut être engagée dans la garniture 1 ou in- versement que grâce à une déformation élastique de la lèvre qui prend la position représentée en traits mixtes le bord 4 venant en 4'. Naturellement la déformation 4-4' ne doit pas dépasser la limite d'élasticité du métal. 



   On voit que le bord 4 appuie par sa surface hi élastiquement sur la paroi 2 avec une force d'autant plus gran- de que la déformation élastique 4-4' lora du montage est plus 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 grande . 



   Le bord 4 de la garniture forme un véritable tran- chant en i qui racle sur la surface 2, lors des déplacements longitudinaux.relatifs de cette surface par rapport à la calotte, assurant ainsi une étanchéité parfaite entre les deux pièces . 



   On voit, en outre, que la déformation 4-4' amène un dégagement entre la garniture et la paroi 2 (ab) en h'g'f'e. La profondeur z moyenne de ce dégagement et le ri- gidité de   la   lèvre doivent être suffisantes pour assurer un glissement très aisé aux plus fortes pressions d'utilisation c'est-à-dire que pour lea plus hautes pressions la lèvre ne doit pas être en contact avec la surface ab par la partie correspondant au dégagement ou au pis aller   n'être   en contact par cette partie qu'avec une pression très faible. 



     A noter   que le dégagement de profondeur z pourra être augmenté, si on la   désire/par   un léger dégagement 3, au repos, à partir du talon de centrage, comme représenté à la figure 2. La profondeur z1 de ce dégagement peut être de l'ordre de quelques centièmes de millimètre ou plus . 



   Naturellement, les dimensions   x,y,z,z   des figures 1 et 2 sont considérablement grossies pour la clarté du dessind 
A noter que le talon de la garniture pourrait ne pas venir de matière avec elle, mais être rapporté sur elle par vissage ou autrement ce qui permettrait de l'exécu- ter en tout autre métal, alliage ou matière plus adéquat. outre les oonditions de diamètre susindiquées l'ensemble doit répondre à d'autres conditions . 



   La lèvre doit être assez mince pour permettre la déformation élastique 4-4t   précitée,   son épaisseur, toute- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 fois, doit être suffisante pour permettre la résistance à   la   pression en ne maintenant le contact énergique qu'à pro-   ximité   de l'arête   trandante   i sur la faible hauteur ih (hauteur inférieure à 1 mm par exemple pour un diamètre in- férieur à 50mm). Par ailleurs, la hauteur ei de la lèvre doit être suffisante pour que, compte tenu de son épaisseur, le contact élastique du tranchant soit respecté à toutes les pressions d'utilisation. 



   Les métaux en présence doivent avoir des qualités de frottement appropriées pour éviter le grippage étant donné que le raclage expulse l'huile , Par ailleurs, le grain macrographique et la résistance mécanique du métal utilisé pour la garniture doivent permettre la taille   d'un   tranchant; on utilisera donc un métal suffisamment élastique, parfaitement homogène, à structure très compacte , La paroi comportant la surface 2 doit, de son coté, être constituée en un matériau à grain   macrographi que   très serré permettant un polissage parfait et suffisamment dur pour ne pas être rayé par le tranchant i de la garniture . 



   Pour une calotte 1 en bronze à haute résistance ( R > 50kgs, A > 10%), la dureté Brinnel-Vickera de la couche superficielle de la paroi 2 doit être supérieure à 200 , la sous-couche ayant une résistance suffisante pour résister aux efforts qui appliquent le bord 4 contre la paroi 2,, On peut, par exemple, utiliser une paroi en acier ou fente nitrurée, en acier chromé ou en acier cémenté . 



   Ces conditions réalisées, les avantages princi- paux du dispositif sont les suivants : le frottement est très réduit, surtout si on le compare à celui des presse-étoupe ou même des garnitures plas- tiques, utilisées habituellement, l'étanchéité à l'huile est assurée à des   pres-   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 sions très élevées, dépassant 1000 kgs par cm2, même après une immobilisation prolongée, lors de la remise en route, l'arrachement de la garniture 1 n'est pas à craindre, comme   o'est   le cas pour les garnitures en   cacut'     chouo ,    enfin l'usure infime qui se produit à la longue ne nuit pas à l'étanchéité car les diverses sections succes-   sivea   du bord 4 sont parallèles à i'h' et,

   ne modifient donc pas l'angle   [alpha] du   tranchant . 



   A la figure 3, on a représenté une variante dans laquelle il est prévu des tranchants auxiliaires 4a-4b, dont la saillie par rapport à ab est de valeur décroissante de manière que tous ces tranchants portent élastiquement sur cette paroi après montage (voir la position en traits poin- tillés ) . 



   Quant à la figure 4, elle représente une garni- ture à deux lèvres symétriques, disposées de part et d'autre d'un talon central . Cette garniture est à double effet. 



   On va maintenant décrire, à titre d'exemple, quelques applications de la garniture,(calotte ,coupelle ou segment)selon l'invention. 



   Dans ltexemple de la figure 5, une soupape 5 est appliquée sur son siège 6 au moyen d'un ressort 7. Afin dtassurer l'étanchéité parfaite entre les deux capacités 8 et 9 séparées par la soupape 5, une garniture 1 vissée ou fixée de toute façon   quelconque   sur le siège 6 présente une lèvre circulaire effilée, élastique, dégagée au-dessus du talon et dont le bord libre 4 formant tranchant, a . avant montage, un diamètre inférieur à celui de la partie cylindri- que 12 du corps de la soupape . Il en résulte que lorsque la soupape 5 et la garniture 1 seront mises en place dans la position de la figure 5, le tranchant 4 de la garniture 1 s'appliquera étroitement contre le corps de la soupape: on   @   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 assurera ainsi une étanchéité parfaite de la soupape .

   La lèvre de la garniture sera dirigée, de préférence, vers celle des deux   capacités   8 et 9, dans laquelle la pression est la plus élevée, de façon que cette pression en agissant sur la lèvre contribue encore à augmenter l'étanchéité . 



   Dans l'exemple de la figure 6, il s'agit de   réali-   ser une liaison étanche entre deux conduits 13 et 14 réunis entre eux par une rotule 15. A cet effet, une garniture 1 formant corps avec le conduit 4 ou rapportée sur ce conduit est pourvue d'une lèvre circulaire effilée, élastique, dont le bord libre 4 formant tranchant a ,avant montage, un dia- mètre inférieur à celui de la rotule   15.   Un écrou   16   vissé sur la pièce 14-1- maintient les différentes pièces assem- blées .

   S'il s'agit, par exemple, de maintenir le vide dans les conduits: 13 et   14 ,   un orifice 17 ménagé dans l'écrou 16 permettra à l'air extérieur d'entrer dans le compartiment 18, formé à l'intérieur de l'écrou, et la pression atmosphé- rique agissant sur la lèvre de la garniture 1 appliquera énergiquement le bord 4 de cette lèvre contre la rotule 15, 
Dans l'exemple de la figure 7, un piston 19 pour- vu d'une tige 20 peut se déplacer dans un cylindre 21.

   Une garniture métallique 1 fixée sur la tige 80 est pourvue d'une lèvre circulaire élastique effilée dont le bord libre 4 for- mant tranchant a, avant montage, un diamètre supérieur au diamètre de la face interne du cylindre 21. sur la tige 20 est montée une deuxième garniture métallique la pourvue d'un tranchant 4a appuyant élastiquement dans le cylindre et d'une queue centrale 22 butant sur un épaulement 23 de la tige 20. 



  Un fluide introduit par une valve 24 et par des conduits 25, 26 et 27 de la tige 20 remplit l'espace 28 situé entre les garnitures 1 et 1a,le cylindre 21 et la tige 20. Comme les 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 tranchants 4 et 4a ont normalement un diamètre plus grand que celui du cylindre 21, il en résulte que ces tranchants sont toujours appliqués étroitement contre la surface interne du cylindre et assurent une étanchéité parfaite entre le piston et le cylindre . 



   Dans l'exemple de   1   figure 8, on retrouve le pis- ton 19, pourvu d'une tige 20 et déplaçable dans le cylindre 21, mais dans ce cas une garniture métallique 1 est fixée au cylindre 21 et est pourvue d'un bord 4 ayant, avant montage, un diamètre inférieur au diamètre de la tige 20. Dans le   cylindre 5   est logée entre un épaulement 29 de ce cylindre et un talon 30 de la garniture 1 une autre garniture   1   soli- daire du cylindre dont le tranchant   4   a également, avant montage, un diamètre inférieur au diamètre de la tige 20. Un fluide introduit par la valve 24 remplit l'espace compris entre les garnitures 1 et 1a, le cylindre 21 et la tige 20. 



  La différence entre les diamètres des tranchants 4 et 4a et le diamètre de la tige 20 assure une étanchéité parfaite entre la tige du piston et le cylindre . 



   Naturellement l'invention n'est nullement limitée aux modes d'exécution et aux applications décrits qui n'ont été choisis qu'à titre d'exemple ; elle   s'appli que   à tous les      appareils utilisant des garnitures racleuses s'appliquant con- tre une surface cylindrique concave ou convexe. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Sealing scraper for pistons and stuffing box
Scraper linings are already known having an elastic circular lip, intended to be applied against the concave internal surface of a cylinder or against the external face of a cylindrical rod, in order to form a tight seal between two adjacent capacitors. In joints of this type, the one of the two media to be separated which is at the highest pressure acts directly on the elastic lip so as to energetically apply this lip to the center of the concave or convex wall cooperating with the scraper lining to form the seal.



   But in the case where the seal works under low pressures compared to the rigidity of the packing or under pressure differences passing through zero, these

 <Desc / Clms Page number 2>

 pressures may be insufficient to apply the elastic lip against the concave or convex surface, so that the seal may be completely defective., and it will be necessary to find another solution to ensure a good seal. It is important, moreover, that this seal is preserved despite the wear resulting from prolonged operation.



   If, on the other hand, a very flexible lip is used, this lip is applied over a great height against the wall, causing friction, resulting in both wear of the lining and resistance to displacement.



   The present invention relates to an elastic, scraper seal (cap or cup or segment), arranged so as to ensure perfect sealing, even after wear, and for all pressures, even low or slightly zero, or even negative. This lining is remarkable in particular in that, on the one hand, its contact face is released from the centering heel over almost the entire height of the lining so as to leave on its energetic edge, very free, a contact strip of low height. and, on the other hand, before assembly, the diameter of this strip is such that the free edge of the lining is elastically deformed when it is in contact with the concave or convex surface on which it is applied, this which ensures an elastic pressure of this free edge on this surface and,

   therefore, a contact would fail, ..



   In other words, the diameter, in the free state, of the narrow liner contact strip is slightly less than the diameter of the convex surface or slightly greater than the diameter of the concave surface on which this strip sits. applies.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   According to another characteristic, the top of the free contact edge of the lining is constituted by a truncated surface with a half angle at the top included, preferably between 30 and 60, so that this edge forms a real cutting edge,
The cutting edge therefore has a bevelled section such that, despite wear, its angle of attack does not change, remaining equal to the half-angle at the apex of the aforementioned cone.



   In the accompanying drawings, given only by way of example;
FIG. 1 is a radial section, on a large scale, of a scraper lining (cup-cup or segment) according to the invention; in this figure there is shown, in phantom lines, the position that this lining takes when its cutting edge is in contact with the surface on which it resiliently bears; FIGS. 2 and 3 are sectional views of variant linings according to the invention; FIG. 4 is a section of another variant with two opposed cutting edges; FIG. 5 is a section of a valve, provided with a scraper lining according to the invention; FIGS. 6-7 and 8 are similar sections, respectively, of a sealed ball joint and of two stuffing boxes provided with such a gasket.



   According to the exemplary embodiment shown in FIG. 1, the scraper lining 1, of which only a radial section has been shown, must come to rub via its right face against a cylindrical surface 2 (ab). This surface 2 can be concave (surface of a cylinder) or convex (surface of a rod). According to one or the other of these cases, FIG. 1 therefore shows the right or left section of the crown or ring formed by the lining in its

 <Desc / Clms Page number 4>

 together .



   This lining 1 is formed of a heel cdelm, of rectangular section or the like, extended by a lip efghijkl. The lip is arranged so as to form at the end opposite the heel a beak 4 (ghij), the height hi intended to come into contact with the surface 2 is very reduced, by (or even zero) the order for example of one millimeter or less / for a diameter less than 50 mm. The upper surface ij of the free edge 4 of the lining is formed by a frustoconical surface whose half-angle [alpha], at the top, is preferably between 30 and 60.

   The frustoconical surface ij is connected to the heel by a connection jk and by a surface kl of radial section, rectilinear or not, The surface kl is inclined with respect to the axis of the lining, that is to say with respect to ab so that the lip tapers from the heel to the free edge 4 of the lining.



   The radius of the surface of the heel corresponds,:! Eu to a very slight / x of assembly (more or less depending on the case) to the radius of the surface 2. On the other hand, the radius of the surface hi of the edge 4 is less (in the case where the surface 2 is convex) or greater (in the case where the surface 2 is concave) than the diameter of this surface, by a certain quantity y, for example a few tenths of a millimeter for a surface 2 of 50mm, in diameter.



   It can be seen immediately that the part comprising the surface 2 can only be engaged in the lining 1 or vice versa by virtue of an elastic deformation of the lip which takes the position shown in phantom with the edge 4 coming at 4 '. Of course, the 4-4 'deformation must not exceed the elastic limit of the metal.



   It can be seen that the edge 4 presses by its surface hi elastically on the wall 2 with a force all the greater as the elastic deformation 4-4 'lora of the assembly is greater.

 <Desc / Clms Page number 5>

 big .



   The edge 4 of the gasket forms a real cutting edge in i which scrapes on the surface 2 during the relative longitudinal movements of this surface with respect to the cap, thus ensuring perfect sealing between the two parts.



   It can also be seen that the deformation 4-4 'brings about a clearance between the lining and the wall 2 (ab) at h'g'f'e. The mean depth z of this clearance and the rigidity of the lip must be sufficient to ensure very easy sliding at the highest operating pressures, that is to say that for the highest pressures the lip must not be in contact with the surface ab by the part corresponding to the release or the udder go only be in contact by this part with a very low pressure.



     Note that the depth clearance z can be increased, if desired / by a slight clearance 3, at rest, from the centering heel, as shown in figure 2. The depth z1 of this clearance can be l order of a few hundredths of a millimeter or more.



   Of course, the x, y, z, z dimensions in Figures 1 and 2 are greatly magnified for clarity of the drawing.
It should be noted that the heel of the trim may not come as a single material with it, but be attached to it by screwing or otherwise which would allow it to be made in any other metal, alloy or more suitable material. in addition to the above-mentioned diameter conditions, the assembly must meet other conditions.



   The lip must be thin enough to allow the aforementioned 4-4t elastic deformation, its thickness, any-

 <Desc / Clms Page number 6>

 times, must be sufficient to allow resistance to the pressure by maintaining the energetic contact only near the trending edge i on the low height ih (height less than 1 mm for example for a diameter less than 50mm). Furthermore, the height ei of the lip must be sufficient so that, given its thickness, the elastic contact of the cutting edge is respected at all the operating pressures.



   The metals present must have suitable friction qualities to avoid galling, given that the scraping expels the oil. Furthermore, the macrographic grain and the mechanical resistance of the metal used for the lining must allow the size of a cutting edge; a sufficiently elastic, perfectly homogeneous metal with a very compact structure will therefore be used.The wall comprising the surface 2 must, for its part, be made of a material with a very tight macrograph grain allowing perfect polishing and sufficiently hard not to be scratched by the edge i of the trim.



   For a high strength bronze shell 1 (R> 50kgs, A> 10%), the Brinnel-Vickera hardness of the surface layer of wall 2 must be greater than 200, the underlayer having sufficient strength to withstand forces which apply the edge 4 against the wall 2 ,, It is possible, for example, to use a wall made of steel or nitrided slot, of chromed steel or of case-hardened steel.



   Once these conditions are met, the main advantages of the device are as follows: the friction is very low, especially when compared to that of cable glands or even plastic gaskets, usually used, oil tightness is assured at pres-

 <Desc / Clms Page number 7>

 very high sions, exceeding 1000 kgs per cm2, even after prolonged immobilization, when restarting, the tearing of the trim 1 is not to be feared, as is the case for the cacut 'chouo fillings , finally, the minute wear that occurs over time does not affect the seal because the various successive sections of edge 4 are parallel to i'h 'and,

   therefore do not modify the angle [alpha] of the cutting edge.



   In Figure 3, there is shown a variant in which there are provided auxiliary cutting edges 4a-4b, the projection of which relative to ab is of decreasing value so that all these cutting edges bear elastically on this wall after assembly (see the position in dotted lines).



   As for FIG. 4, it represents a lining with two symmetrical lips, arranged on either side of a central heel. This garnish is double-acting.



   A few applications of the lining (cap, cup or segment) according to the invention will now be described by way of example.



   In the example of FIG. 5, a valve 5 is applied to its seat 6 by means of a spring 7. In order to ensure a perfect seal between the two capacities 8 and 9 separated by the valve 5, a gasket 1 screwed or fixed from any way on the seat 6 has a tapered circular lip, elastic, released above the heel and whose free edge 4 forming a cutting edge, a. before assembly, a diameter smaller than that of the cylindrical part 12 of the valve body. As a result, when the valve 5 and the gasket 1 are put in place in the position of FIG. 5, the cutting edge 4 of the gasket 1 will rest closely against the valve body: on @

 <Desc / Clms Page number 8>

 will thus ensure a perfect seal of the valve.

   The lip of the seal will preferably be directed towards that of the two capacities 8 and 9, in which the pressure is the highest, so that this pressure by acting on the lip further contributes to increasing the seal.



   In the example of FIG. 6, it is a question of making a sealed connection between two conduits 13 and 14 joined together by a ball 15. For this purpose, a gasket 1 forming a body with the conduit 4 or attached to it. this duct is provided with a tapered, elastic circular lip, the free edge 4 of which forming a cutting edge has, before assembly, a diameter smaller than that of the ball joint 15. A nut 16 screwed onto the part 14-1- maintains the different parts assembled.

   If, for example, it is a question of maintaining the vacuum in the conduits: 13 and 14, an orifice 17 formed in the nut 16 will allow the outside air to enter the compartment 18, formed inside of the nut, and the atmospheric pressure acting on the lip of the seal 1 will energetically apply the edge 4 of this lip against the ball 15,
In the example of FIG. 7, a piston 19 provided with a rod 20 can move in a cylinder 21.

   A metal gasket 1 fixed to the rod 80 is provided with a tapered elastic circular lip, the free edge 4 of which, forming a cutting edge, has, before assembly, a diameter greater than the diameter of the internal face of the cylinder 21. on the rod 20 is mounted a second metal gasket provided with a cutting edge 4a resiliently pressing in the cylinder and a central shank 22 abutting on a shoulder 23 of the rod 20.



  A fluid introduced through a valve 24 and through conduits 25, 26 and 27 of the rod 20 fills the space 28 located between the linings 1 and 1a, the cylinder 21 and the rod 20. As the

 <Desc / Clms Page number 9>

 Cutting edges 4 and 4a normally have a larger diameter than that of cylinder 21, it follows that these cutting edges are always applied tightly against the internal surface of the cylinder and provide a perfect seal between the piston and the cylinder.



   In the example of 1 in FIG. 8, there is the piston 19, provided with a rod 20 and movable in the cylinder 21, but in this case a metal lining 1 is fixed to the cylinder 21 and is provided with an edge 4 having, before assembly, a diameter smaller than the diameter of the rod 20. In the cylinder 5 is housed between a shoulder 29 of this cylinder and a heel 30 of the gasket 1 another gasket 1 integral with the cylinder, the cutting edge of which 4 also has, before assembly, a diameter smaller than the diameter of the rod 20. A fluid introduced by the valve 24 fills the space between the linings 1 and 1a, the cylinder 21 and the rod 20.



  The difference between the diameters of the cutting edges 4 and 4a and the diameter of the rod 20 ensures perfect sealing between the piston rod and the cylinder.



   Of course, the invention is in no way limited to the embodiments and applications described which have been chosen only as examples; it only applies to all devices using scraper linings applied against a concave or convex cylindrical surface.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1 -Une garniture rôdeuse d'étanchéité présentant une lèvre circulaire élastique, destinée à s'appliquer contre une surface concave ou convexe afin de former un joint étanche entre deux capacités adjacentes, cette garniture étant carac- térisée en ce que : dtune part, sa face de contact est dégagée depuis le talon de centrage sur presque toute la hauteur de la garniture <Desc/Clms Page number 10> énergique de manière à ménager sur son bord libre une bande de contact très de/faible hauteur ; CLAIMS 1 -A running-in seal having an elastic circular lip, intended to be applied against a concave or convex surface in order to form a tight seal between two adjacent capacitors, this seal being characterized in that: on the one hand, its contact face is clear from the centering heel over almost the entire height of the lining <Desc / Clms Page number 10> energetic so as to provide on its free edge a very low / low contact strip; et d'autre part avant montage le diamètre de cette bande est tel que le bord libre de la garniture est dé- formé élastiquement lorsqu'il est en contact avec la surface concave ou convexe sur laquelle il s'applique, ce qui assure ner que une pression élastique/de ce bord libre sur cette surface et, par conséquent, un contact parfait . and on the other hand, before mounting, the diameter of this strip is such that the free edge of the lining is elastically deformed when it is in contact with the concave or convex surface on which it is applied, which ensures that an elastic pressure / of this free edge on this surface and, consequently, a perfect contact. 2 -Une garniture racleuse suivant 1, caractérisé en ce que le diamètre,à l'état libre, de la bande étroite de contact de la garniture est légèrement inférieur au dia- mètre de la surface concave ou légèrement supérieur au dia- mètre de la surface convexe sur laquelle cette bande s'appli- que. 2 -A scraper lining according to 1, characterized in that the diameter, in the free state, of the narrow contact strip of the lining is slightly less than the diameter of the concave surface or slightly greater than the diameter of the convex surface on which this strip is applied. 3 -une garniture racleuse suivant 1 caractérisée en ce que le dessus du bord libre de contact de la garniture est constitué par une surface tronconique, de demi angle au sommet compris, de préférence, entre 30 et 60 , de telle sorte que ce bord forme un véritable tranchant . 3 -a scraper lining according to 1 characterized in that the top of the free contact edge of the lining is constituted by a frustoconical surface, of half angle at the top included, preferably, between 30 and 60, so that this edge forms a real cutting edge. 4 -Une garniture racleuse suivant 1 caractérisée en ce que la rigidité de la lèvre est suffisante pour qu'à toutes les pressions d'utilisation seul le bord libre soit appliqué énergiquement contre la surface concave ou convexe. 4 -A scraper lining according to 1 characterized in that the rigidity of the lip is sufficient so that at all operating pressures only the free edge is vigorously applied against the concave or convex surface. 5 -Une garniture racleuse suivant l'une queloon- que des revendications précitées, caractérisée en ce qu'elle comporte des tranchants auxiliaires, étagés le long de la lè- vre . 5 -A scraper lining according to any one of the aforementioned claims, characterized in that it comprises auxiliary cutting edges, stepped along the lip. 6 -Une garniture racleuse suivant l'une quel- conque des revendications précitées, caractérisée en ce qu'elle comporte deux lèvres symétriques, opposées par rapport à un talon central . 6 -A scraper lining according to any one of the aforementioned claims, characterized in that it comprises two symmetrical lips, opposite with respect to a central heel. 70-Une garniture raoleuse suivant l'une quelcon- que des revendications précitées, caractérisée en ce qu'elle <Desc/Clms Page number 11> est exécutée en une matière différente de celle de la paroi contre Laquelle elle frotte, ces matières étant telles qu'il ne puisse y avoir de grippage en l'absence du lubrifiant qui se trouve raclé . 70-A raoleuse filling according to any one of the preceding claims, characterized in that it <Desc / Clms Page number 11> is made of a material different from that of the wall against which it rubs, these materials being such that there can be no seizing in the absence of the lubricant which is scraped off. 8 -Une garniture racleuse suivant 9, caractérisée en ce qu'elle est exécutée en un métal élastique, parfaitement homogène, à structure très compacte, par exemple en bronze à haute résistance (R> 50 kgs, A>10%) tandis que la paroi oontre laquelle elle frotte est en un métal à dureté élevée , permettant un polissage parfait, par exemple en acier ou fonte nitrurée, en acier chromé, ou en acier cémenté . 8 -A scraper lining according to 9, characterized in that it is made of an elastic metal, perfectly homogeneous, with a very compact structure, for example in high resistance bronze (R> 50 kgs, A> 10%) while the o against which it rubs is made of a high hardness metal, allowing perfect polishing, for example in steel or nitrided cast iron, in chromed steel, or in case hardened steel. :)1. /)-une garniture racleuse en substanoe comme décrit et représenté au dessin . :) 1. /) - a scraper lining in substanoe as described and shown in the drawing. 10 -Les applications de garnitures racleuses sui- vant l'une quelconque des revendications précitées, en parti- culier aux surfaces en coopération d'une soupape et de son siè- ge, aux surfaces en coopération de deux conduits articulés l'un sur l'autre ,aux presse-étoupe, , aux garnitures d'étan- chéité entre un oylindre et un piston, etc ... 10 -The applications of scraper linings according to any one of the aforementioned claims, in particular to the cooperating surfaces of a valve and its seat, to the cooperating surfaces of two conduits articulated one on the other. other, to the stuffing boxes,, to the gaskets between an oylinder and a piston, etc ...
BE412110D BE412110A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE412110A true BE412110A (en)

Family

ID=75921

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE412110D BE412110A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE412110A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2005012772A1 (en) 2003-08-04 2005-02-10 Industries Mailhot Inc. Scraper ring assembly
US7810207B2 (en) 2003-08-04 2010-10-12 Luc Mainville Cleaning assembly for a shaft

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2005012772A1 (en) 2003-08-04 2005-02-10 Industries Mailhot Inc. Scraper ring assembly
EP1660797A1 (en) * 2003-08-04 2006-05-31 Industries Mailhot Inc. Scraper ring assembly
EP1660797A4 (en) * 2003-08-04 2008-02-13 Ind Mailhot Inc Scraper ring assembly
US7810207B2 (en) 2003-08-04 2010-10-12 Luc Mainville Cleaning assembly for a shaft

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2082301C (en) Locking joint for flow lines
EP0096645B1 (en) Sealing device for a spherical plug valve
EP1974160A1 (en) Gas injection valve with two positions of closure
EP0140171B1 (en) Sealing ring for cast iron pipe couplings
CA2445249C (en) Closed elastic metal gasket with offset projecting parts
FR2856529A1 (en) WATERPROOF WALL THROUGH DEVICE.
FR2470315A1 (en) SEALING DEVICE, MADE OF METAL, ON A SHUTTER FOR A PUSH VACUUM
BE412110A (en)
EP2299089A1 (en) Device for sealing a roughly cylindrical opening
CA3018005A1 (en) Dynamic seal device
EP1462688A1 (en) Sealing ring with replenishment function
FR2509003A1 (en) SEAL FOR HIGH OR LOW TEMPERATURES IN STATIC OR DYNAMIC CONDITIONS
FR2751716A1 (en) METAL SEAL, ESPECIALLY FOR A VALVE DEVICE
EP2058192B1 (en) Master cylinder with U-shaped gasket
EP0002149B2 (en) Sealing cup for hydraulic pressure generator
EP3874184A1 (en) Metal seal comprising a textured outer sealing layer
FR2581728A1 (en) ANNULAR SEALING DEVICE, IN PARTICULAR FOR VALVES AND VALVES
BE562209A (en)
FR2562201A1 (en) Sealing device for movable seals of pipework for fluids
CH201709A (en) Sealing device.
BE494855A (en)
EP1484542B1 (en) Connecting device for high-pressure fluid conduits
FR2673263A1 (en) Assembly forming a seal for flexible connection between two elements
EP1517035B1 (en) Thermal actuator
WO2021160943A1 (en) Sealing device between two conduits, in particular for tranporting a fluid comprising a corrosive and/or abrasive component