BE409854A - - Google Patents

Info

Publication number
BE409854A
BE409854A BE409854DA BE409854A BE 409854 A BE409854 A BE 409854A BE 409854D A BE409854D A BE 409854DA BE 409854 A BE409854 A BE 409854A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
contact
plug
socket
annular
axial
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE409854A publication Critical patent/BE409854A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01RELECTRICALLY-CONDUCTIVE CONNECTIONS; STRUCTURAL ASSOCIATIONS OF A PLURALITY OF MUTUALLY-INSULATED ELECTRICAL CONNECTING ELEMENTS; COUPLING DEVICES; CURRENT COLLECTORS
    • H01R33/00Coupling devices specially adapted for supporting apparatus and having one part acting as a holder providing support and electrical connection via a counterpart which is structurally associated with the apparatus, e.g. lamp holders; Separate parts thereof
    • H01R33/94Holders formed as intermediate parts for linking a counter-part to a coupling part

Landscapes

  • Details Of Connecting Devices For Male And Female Coupling (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  BREVET D'INVENTION "PRISE DE COURANT   ELECTRIQUE"     .La   présente invention est relative à des perfectionnements aux prises de courant électrique et a trait, en particulier, à une prise de courant du type amovible tel que l'on en utilise pour brancher des lampes, des appareils de chauffage, des fers à repasser et autres appareils électriques . 



   Le but de la présente invention est de réaliser une prise de courant électrique dans laquelle la fiche peut être introduite dans la douille, dans n'importe quelle position désirée en rotation, dans laquelle la mise en alignement de la fiche par rapport à la douille est rendue aussi facile que possible et dans laquelle il n'y a pas de contacts libres de la douille qui puissent.être court-circuités par une pièce métallique. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   La présente invention est encore relative à une douille pour prise de courant électrique qui peut être laissée dans le circuit électrique sans y introduire la fiche, sans avoir à craindre que quelque pièce'étrangère puisse accidentellement être introduite dans la douille et provoquer un court-circuit. 



   Sur le dessin annexé :
La fige 1 est une vue en coupe d'une prise de courant électrique montrant les pièces dans la position respective qu'elles occupent lorsqu'elles sont assemblées. 



   La   f ig.   2 est une coupe de la douille. 



   La fig. 3 est une vue analogue de la fiche. 



   La fige 4 est une coupe analogue montrant le dé ou chapeau cachant les connexions électriques de la fiche. 



   Les figs. 5,6 et 7 sont des vues analogues à la fig. 1 représentant des variantes. 



   La fiche intérieure 1 est faite en une matière isolante et comporte une partie tronconique 2 dans laquelle est partiellement noyée, du côté du sommet, une broche de contact 3 dont l'extrémité fait saillie extérieurement et se termine par une bille 4. 



   Au voisinage de la base de la partie tronconique, la broche est rainurée en 5 de façon à recevoir une bague de contact électrique 6 constituant l'autre contact électrique nécessaire dans un dispositif de ce genre. La   pièce   annulaire ou bague 6 est disposée concentriquement, par rapport à la broche de contact 3. Cette broche 3 fait saillie extérieurement à une distance considérable au delà de la bague 6 pour une raison qui sera indiquée ci-dessous. 



   La partie de base de la fiche 1 a la forme d'un cylindre, fileté extérieurement, comme représenté en 7. Deux 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 bornes de liaison 8 et 9 respectivement sont disposées à la base de la fiche. La borne 8 est reliée, par un conducteur 10, noyé dans la fiche, à labroche de contact 3 et la borne 9 est reliée, par un conducteur 11, à la bague 6 formant contact annulaire. Les fils conducteurs venant de l'appareil électrique à brancher sont de préférence reliés aux bornes 8 et 9. 



   Une fois que les conducteurs ont été reliés aux bornes, on visse le dé ou chapeau 12, taraudé en 13 afin de venir en prise sur les filets 7 de la fiche 1, de façon à cacher la   liai#on   des   fils   reliés aux bornes 8 et 9; ces   fila   sortent du dé 12 par l'ouverture 14. 



   La douille 15 est munie d'une cavité intérieure conique 16 servant à recevoir la partie conique 2 de la fiche   1.   A la base de cette cavité conique, se trouve une dépression cylindrique 17 dans laquelle se trouve une pièce élastique en U   18   servant à faire contact avec la fiche 3 et maintenant solidement la partie 4 entre les branches 19 et 20. Cette pièce de contact en U est fixée dans la cavité 17 au moyen de la vis 21 qui passe dans l'ouverture 22 de la douille. Il est bon de prévoir une rondelle 23 sous la tête de la vis 21. 



   La douille 15 est munie, dans la position voulue pour recevoir la bague ou pièce annulaire 6 de la fiche,   'l'une   cavité annulaire 24 dans la quelle se trouve une bague de contact   25   servant à établir un contact avec la bague de contact 6. La bague   25   est reliée par un conducteur 26, pas-   sant   dans le corps de la douille, à un manchon 27 entourant la partie extérieure de la douille. Ce manchon porte un fi- letage se vissant dans une douille standard pour lumière à 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 liaison à vis.

   Ainsi que cela est bien connu, dans ce type de douille, l'autre contact est dans le   fond   et au centre de la douille, dans une position telle que, lorsqae la pièce 15 est vissée dans cette douille, le manchon 27 constitue l'un des contacts avec la douille et la tête 21 de la vis constitue l'autre contact. 



   Lorsque la fiche 1 est introduite dans   l'ouvertur   de la douille 15, la partie 4 de la broche de contact 3 est serrée entre les branches 19 et 20 du contact en forme d'U 18, assurant une liaison électrique entre la broche 8 et la tête 21 de la vis en même temps qu'elle assure la fixation solide de la fiche dans la douille. En même temps que lton réalise cette connexion électrique,'on voit que la bague 6 se loge dans la cavité 24 et fait contact avec la bague 25, réalisant ainsi une liaison électrique complète entre la borne 9 et le manchon fileté 27. 



   Les figs. 5, 6 et 7 du dessin représentent des variantes de l'invention. Le manchon fileté   28,   correspondant au manchon fileté   27   des figs. 1 et 2, est placé sur la partie cylindrique 29 de la douille 30 au lieu d'être placé sur une partie filetée, comme dans les figs.   1  et Pour fixer la pièce 28 sur la partie cylindrique 29, cette pièce 28 porte à son extrémité extérieure des prolongements 31 qui sont recourbés sur l'extrémité de la partie cylindrique 29 et y sont fixés au moyen d'une vis 32. 



   Sur la fig. 5, on a représenté également un dé 34, de préférence en métal, qui peut être utilisé à la place du dé 12. Ce dé 34, au lieu d'être vissé sur labase de la fiche, comme dans la fig. 1 peut y être fixé au   moyer.     e   deux vis 35. Le dé 34 comporte une ouverture 36 correspondar à l'ouverture 14 du dé 12. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Sur la fig. 5, les contacts annulaires sont constitués par des   ressorts   37 et   38,   comportant des parties venant se mettre en prise 39 et 40, grâce auxquelles ils sont fixés de façon positive l'un sur l'autre. 



   Sur la fig. 6, les contacts annulaires sont constitués par des bagues pleines 41 et 42 glissant l'une 
 EMI5.1 
 1,iii., l'outra lO.t'LH1UO lu:: doux puX't1.ULJ de 1,ii pi'tua cie cbuZ'unt   ont   réunies. Ces bagues comportent, l'une, une partie légèrement encochée 43 et l'autre, une petite saillie 44 se logeant dans cette cavité. 



   La   fige 7   représente le contact qui se trouve dans la douille comme constitué par un anneau plein   45,   tandis que le contact porté par la fiche est constitué par un anneau élastique 46 qui vient porter élastiquement contre le côté de la bague pleine 45 lorsque les deux pièces sont appliquées l'une sur l'autre comme décrit ci-dessus. Pour faciliter la fabrication de la bague 46 avec les parties recourbées.47, ces dernières sont constituées par un certain nombre de languettes distinctes faisant corps avec la pièce 46. De cette façon, la pièce terminée a plus d'élasticité, de sorte qu'elle peut venir en prise de façon plus positive avec la bague 45. 



   Dans les différentes variantes représentées, la fente dans laquelle la pièce annulaire de la douille se loge est assez étroite pour que la bille n'y pénètre pas mais glisse sur elle lorsqu'elle vient au contact de celleci et l'introduction de la fiche dans la douille n'est pas   gênée   de ce fait. On voit également qu'avec le mode de réalisation représenté sur la fig. 2, il est impossible d'amener la bille 4 en contact avec la bague annulaire de la douil- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 le 25 et il est également impossible d'amener la bague 5 au contact de la pince élastique 18. 



   La disposition des pièces de contact   18   et 25 dans la douille 15 est telle que ces deux pièces sont logées ou noyées dans la pièce 15, de telle façon qutil ne puisse pas y avoir de court-circuit à moins de recourber une pièce métallique ou autre, conductrice, de façon qu'elle se loge dans les deux dépressions en même temps. Evidemment, un seul corps étranger, enfoncé dans la douille, soit par accident, soit autrement, ne pourrait établir un court-circuit comme cela serait le cas si, par exemple, la bague 25 faisait saillie à l'extérieur de la cavité annulaire 24. 



   Il est également évident que la forme conique de la partie 16 de la douille sert à guider la broche de contact 4 lorsquton l'enfonce et que celle-ci pénètre dans la partie 15 sans qu'il soit nécessaire pratiquement de faire quoi que ce soit pour mettre la prise de courant en alignement. 



   L'invention a été représentée et décrite dans le cas d'un culot et d'une douille à vis usuels, mais il est évident qu'elle s'applique également au cas des culots et douilles à baïonnette.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PATENT OF INVENTION "ELECTRIC CURRENT SOCKET". The present invention relates to improvements to electric sockets and relates, in particular, to a socket of the removable type such as is used to connect lamps. , heaters, irons and other electrical appliances.



   The object of the present invention is to provide an electrical socket in which the plug can be inserted into the socket, in any desired rotational position, in which the alignment of the plug with respect to the socket is made as easy as possible and in which there are no free contacts of the socket which could be short-circuited by a metal part.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The present invention also relates to a socket for an electrical socket which can be left in the electric circuit without inserting the plug, without having to fear that some foreign part may accidentally be introduced into the socket and cause a short circuit. .



   On the attached drawing:
Figure 1 is a sectional view of an electrical outlet showing the parts in the respective position they occupy when assembled.



   The f ig. 2 is a section of the socket.



   Fig. 3 is a similar view of the sheet.



   Fig 4 is a similar section showing the thimble or cap hiding the electrical connections of the plug.



   Figs. 5, 6 and 7 are views similar to FIG. 1 representing variants.



   The inner plug 1 is made of an insulating material and comprises a frustoconical part 2 in which is partially embedded, on the top side, a contact pin 3, the end of which projects outwardly and ends in a ball 4.



   In the vicinity of the base of the frustoconical part, the pin is grooved at 5 so as to receive an electrical contact ring 6 constituting the other electrical contact necessary in a device of this type. The annular piece or ring 6 is disposed concentrically, with respect to the contact pin 3. This pin 3 projects outwardly a considerable distance beyond the ring 6 for a reason which will be indicated below.



   The base part of the plug 1 has the shape of a cylinder, externally threaded, as shown at 7. Two

 <Desc / Clms Page number 3>

 connection terminals 8 and 9 respectively are arranged at the base of the plug. Terminal 8 is connected, by a conductor 10, embedded in the plug, to the contact pin 3 and terminal 9 is connected, by a conductor 11, to the ring 6 forming an annular contact. The conducting wires coming from the electrical device to be connected are preferably connected to terminals 8 and 9.



   Once the conductors have been connected to the terminals, screw the thimble or cap 12, threaded at 13 in order to engage the threads 7 of the plug 1, so as to hide the connection of the wires connected to the terminals 8 and 9; these fila leave the die 12 through the opening 14.



   The socket 15 is provided with a conical internal cavity 16 serving to receive the conical part 2 of the plug 1. At the base of this conical cavity, there is a cylindrical depression 17 in which there is an elastic U-shaped part 18 serving to make contact with the plug 3 and securely holding the part 4 between the branches 19 and 20. This U-shaped contact piece is fixed in the cavity 17 by means of the screw 21 which passes through the opening 22 of the socket. It is good to provide a washer 23 under the head of the screw 21.



   The socket 15 is provided, in the desired position to receive the ring or annular part 6 of the plug, 'an annular cavity 24 in which there is a contact ring 25 serving to establish contact with the contact ring 6 The ring 25 is connected by a conductor 26, passing through the body of the socket, to a sleeve 27 surrounding the outer part of the socket. This sleeve has a thread that screws into a standard light socket.

 <Desc / Clms Page number 4>

 screw connection.

   As is well known, in this type of socket, the other contact is in the bottom and in the center of the socket, in a position such that, when the part 15 is screwed into this socket, the sleeve 27 constitutes the one of the contacts with the sleeve and the head 21 of the screw constitutes the other contact.



   When the plug 1 is inserted into the opening of the socket 15, the part 4 of the contact pin 3 is clamped between the branches 19 and 20 of the U-shaped contact 18, providing an electrical connection between the pin 8 and the head 21 of the screw at the same time as it ensures the solid fixing of the plug in the socket. At the same time as making this electrical connection, it can be seen that the ring 6 fits into the cavity 24 and makes contact with the ring 25, thus making a complete electrical connection between the terminal 9 and the threaded sleeve 27.



   Figs. 5, 6 and 7 of the drawing represent variants of the invention. The threaded sleeve 28, corresponding to the threaded sleeve 27 of figs. 1 and 2, is placed on the cylindrical part 29 of the sleeve 30 instead of being placed on a threaded part, as in Figs. 1 and To fix the part 28 on the cylindrical part 29, this part 28 carries at its outer end extensions 31 which are bent over the end of the cylindrical part 29 and are fixed there by means of a screw 32.



   In fig. 5, there is also shown a die 34, preferably made of metal, which can be used in place of the die 12. This die 34, instead of being screwed onto the base of the plug, as in FIG. 1 can be attached to the hub. e two screws 35. The die 34 has an opening 36 corresponding to the opening 14 of the die 12.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In fig. 5, the annular contacts are formed by springs 37 and 38, having engaging parts 39 and 40, by which they are positively fixed to one another.



   In fig. 6, the annular contacts are formed by solid rings 41 and 42 sliding one
 EMI5.1
 1, iii., The outra lO.t'LH1UO lu :: sweet puX't1.ULJ of 1, ii pi'tua cie cbuZ'unt have reunited. These rings comprise, one, a slightly notched part 43 and the other, a small projection 44 being housed in this cavity.



   The pin 7 represents the contact which is in the socket as constituted by a solid ring 45, while the contact carried by the plug is constituted by an elastic ring 46 which comes to bear elastically against the side of the solid ring 45 when the two pieces are applied one on top of the other as described above. To facilitate the manufacture of the ring 46 with the curved parts 47, the latter are formed by a number of separate tabs integral with the part 46. In this way, the finished part has more elasticity, so that it can engage in a more positive way with the ring 45.



   In the various variants shown, the slot in which the annular part of the socket fits is narrow enough so that the ball does not enter it but slides on it when it comes into contact with it and the insertion of the plug into it. the sleeve is not hampered by this fact. It can also be seen that with the embodiment shown in FIG. 2, it is impossible to bring the ball 4 into contact with the annular ring of the

 <Desc / Clms Page number 6>

 the 25 and it is also impossible to bring the ring 5 into contact with the elastic clamp 18.



   The arrangement of the contact parts 18 and 25 in the socket 15 is such that these two parts are housed or embedded in the part 15, so that there cannot be a short circuit unless a metal part or the like is bent. , conductive, so that it lodges in the two depressions at the same time. Obviously, a single foreign body, driven into the socket, either by accident or otherwise, could not establish a short circuit as would be the case if, for example, the ring 25 protruded outside the annular cavity 24 .



   It is also evident that the conical shape of the part 16 of the socket serves to guide the contact pin 4 as it is depressed and the latter enters part 15 without practically having to do anything. to align the power outlet.



   The invention has been shown and described in the case of a base and a socket with conventional screws, but it is obvious that it also applies to the case of bases and bayonet sockets.


    

Claims (1)

RESUME Prise de courant électrique comportant une fiche en matière isolante, des pièces de contact concentriques, axiale et annulaire, faisant saillie sur celle-ci en direction axiale, la pièce de contact axiale faisant saillie plus loin que la pièce annulaire, une douille en matière isolante dont la partie intérieure ne présente pas d'obstacle, sa section transversale interne allant graduellement <Desc/Clms Page number 7> en décroissant de l'extrémité extérieure vers l'extrémité intérieure, l'extrémité extérieure de cette douille étant de plus grand diamètre que le contact annulaire en saillie sur la fiche et l'extrémité intérieure se prolongeant par une cavité axiale ménagée à cette extrémité intérieure, cette douille comportant une rainure annulaire ménagée dans sa paroi et partant de cette paroi parallèlement à l'axe de la fiche, ABSTRACT Electrical socket comprising a plug of insulating material, concentric, axial and annular contact parts projecting therefrom in the axial direction, the axial contact part protruding beyond the annular part, a socket of insulating material the inner part of which does not present any obstacle, its inner cross section gradually going <Desc / Clms Page number 7> decreasing from the outer end to the inner end, the outer end of this socket being of greater diameter than the annular contact projecting on the plug and the inner end extending through an axial cavity formed at this inner end , this socket comprising an annular groove formed in its wall and starting from this wall parallel to the axis of the plug, cette rainure ayant le diamètre voulu pour recevoir la pièce do contact annulaire do la fiche, mais d'une dimension telle qu'elle ne puisse pas recevoir le contact axial de la fiche, un contact axial disposé entièrement à l'intérieur de cette cavité et fait de façon à recevoir et à établir un contact avec le contact axial de la fiche et un contact annulaire disposé entièrement à l'intérieur de la rainure annulaire dirigée axialement, de façon à recevoir et à établir un contact avec le contact annulaire de la fiche. this groove having the diameter desired to receive the annular contact part of the plug, but of a dimension such that it cannot receive the axial contact of the plug, an axial contact disposed entirely inside this cavity and made to receive and make contact with the axial contact of the plug and an annular contact disposed entirely within the axially directed annular groove, so as to receive and make contact with the annular contact of the plug .
BE409854D BE409854A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE409854A true BE409854A (en)

Family

ID=74164

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE409854D BE409854A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE409854A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2510824A1 (en) ADAPTER FOR LOW VOLTAGE LAMP
FR2533768A1 (en) ELECTRICAL CONNECTOR
BE409854A (en)
US4699592A (en) Rotatable connector
EP0236642B1 (en) High-voltage transformer
FR2667989A1 (en) CONNECTING TERMINAL WITH IMPERSIBLE SCREW AND TERMINAL BOARD USING TERMINALS OF THIS KIND.
FR2563056A1 (en) ANTI-EXPLOSION OR ANTI-GRISOU PROTECTION PLUG WITH A TRANSFORMER LODGE IN A PRESSURE-RESISTANT CHAMBER
US20080200056A1 (en) Tool-Free Microphone Connector
FR2714537A1 (en) Connector block for windscreen wiper motor
US3456233A (en) Unitary separable double socket assembly
FR2572595A1 (en) Elements of a coaxial connector of the type having quick connect/disconnect (rapid locking/release)
FR2687853A1 (en) COAXIAL CONNECTOR.
FR3131807A1 (en) Electrical socket, electrical assembly provided with such a socket and an electric bulb, and method of assembling such an assembly
US20230268686A1 (en) Solder-free connector
KR200357975Y1 (en) A joint jack using direct-current power supplier
FR2612002A1 (en) Magnetic-retention lampholder for an integrated-cap light bulb
CH248098A (en) Power socket plug with elastic contact pins.
FR2566192A3 (en) Plug, in particular for car-radio aerial cables
US2902568A (en) Fuses
BE345144A (en)
FR2560427A1 (en) Electrical sockets for connecting small electric lamps
BE433314A (en)
US2013423A (en) Electrical connecter
BE424134A (en)
EP0183609A1 (en) Connection element