BE409775A - - Google Patents

Info

Publication number
BE409775A
BE409775A BE409775DA BE409775A BE 409775 A BE409775 A BE 409775A BE 409775D A BE409775D A BE 409775DA BE 409775 A BE409775 A BE 409775A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
circuit
anode
amplifier
tube
oscillating
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE409775A publication Critical patent/BE409775A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03HIMPEDANCE NETWORKS, e.g. RESONANT CIRCUITS; RESONATORS
    • H03H7/00Multiple-port networks comprising only passive electrical elements as network components
    • H03H7/01Frequency selective two-port networks
    • H03H7/0153Electrical filters; Controlling thereof
    • H03H7/0161Bandpass filters

Landscapes

  • Amplifiers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MÉMOIRE DESCRIPTIF
DÉPOSÉ A L'APPUI D'UNE DEMANDE
DE BREVET D'INVENTION Montage amplificateur à haute ou à moyenne fréquence. 



   La présente invention est relative à un montage qui est destiné à l'amplification   d'oscillations   électriques à haute ou à moyenne fréquence et qui présente la propriété que dans une certaine bande de fréquences l'amplification est sensiblement uniforme, tandis que les autres fréquences en dehors de cette bande sont supprimées. 



   Dans un montage amplificateur connu les tubes amplificateurs successifs sont accouplés les uns aux autres par l'intermédiaire de circuits oscillants accordés, le circuit de grille aussi bien que le circuit anodique d'un tube amplificateur comportant donc chacun un circuit oscillant, et ces circuits sont légèrement désaccordés l'un par rapport à l'autre 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 dans le but d'élargir la courbe de résonance de   l'amplifica-   teur. Toutefois un tel montage présente certains inconvénients. 



  En premier lieu la courbe de résonance de l'amplificateur devient souvent asymétrique, c'est-à-dire que les oscillations comprises dans la bande de fréquences amplifiée ne sont pas amplifiées uniformément. En second lieu de faibles tolérances dans la syntonisation des circuits oscillants sont permises seulement, ce qui entraîne des difficultés dans la fabrication. 



   Conformément à l'invention on obtient de meilleurs résultats en utilisant un montage, dans lequel les circuits oscillants faisant partie du circuit de grille et du circuit anodique d'un tube amplificateur sont reliés   l'un   à   l'autre   à travers une résistance obmique. 



   Dans un tel montage conforme à l'invention les circuits oscillants peuvent être accordés à la même fréquence. 



  Toutefois, le montage combiné se comporte comme deux circuits accouplés éventuellement avec deux fréquences de résonance différentes. 



   On comprendra mieux   l'invention   en se référant au dessin annexé qui en représente, à titre d'exemple, plusieurs modes de réalisation. 



   La fig. 1 représente un étage d'amplification d'un amplificateur à haute ou à moyenne fréquence comportant le tube amplificateur 1, par exemple un tube à grille-écran, et deux circuits oscillants accordés L1, C1 et L2, C2. La grille du tube amplificateur est reliée à l'anode à travers la résistance R qui est réglable éventuellement.

   Lorsque la capacité entre l'anode et la grille de commande est négligeable, on peut prouver que par suite du couplage des deux circuits oscillants L1,   C et   L2, C2 réalisé par la résistance R et le. tube 1, le montage combiné se comporte comme deux circuits 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 accouplés de telle façon que dans le cas où le couplage est suffisamment serré, c'est-à-dire avec un couplage hypercritique, il se produit deux fréquences de résonance W1, et W2 (courbe A sur la fig. 2), de sorte que dans le cas   où   les deux circuits oscillants sont accordés sur la même fréquence, on obtient une courbe de résonance parfaitement symétrique. 



   En modifiant la résistance R on peut faire varier dans des limites étendues le couplage et, partant, la forme de la courbe de résonance. 



   Lorsque le tube monté entre les deux circuits oscillants est muni d'une grille-écran, comme on l'a supposé dans l'exemple précité, on peut rendre négligeable la capacité entre l'anode et la grille de commande, pour autant qu'elle soit fonction du tube. Du fait, cependant, que la résistance R est montée entre ces électrodes, la capacité entre l'anode et la grille de commande est augmentée d'une part par la capacité propre de la résistance elle-même et d'autre part par la capacité des lignes de connexion. Ces capacités peuvent augmenter jusqu'à nuire au fonctionnement du montage. Dans le cas où la capacité devient trop grande, les amortissements pour les deux fréquences de résonance deviennent différents, de sorte que la courbe de résonance du montage combiné devient asymétrique, approximativement de la manière indiquée sur la fig. 2 par la courbe B.

   La fige 5 montre un montage dans lequel l'influence précitée de la capacité de couplage se trouvent en parallèle avec la résistance de couplage est réduite. 



  Sur cette figure la résistance de couplage R est montée entre les branchements des bobines L1 et L2. Dans ce cas la résistance R peut être de beaucoup inférieure à celle prévue dans le montage représenté sur la fig. 1, de sorte que la capacité propre qui est en parallèle avec la résistance exerce moins d'influence sur le couplage. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La fig. 4 représente un montage analogue, dans lequel la résistance de couplage R n'est pas raccordée entre des branchements des deux bobines L1 et L2, comme c'est le cas dans l'exemple précédent, mais est reliée aux points de raccordement des condensateurs C1, C3 et C2,   C4. Un   tel montage présente l'avantage que lorsque les condensateurs C1 et C2 sont réglables, comme c'est le cas par exemple dans les amplificateurs à haute fréquence syntonisables, le couplage des deux circuits oscillants varie en fonction de la syntonisation de telle fa- çon que la largeur de la bande de fréquences admise reste sensiblement constante. Toutefois, on peut régler à volonté la largeur de la bande pour toute syntonisation en modifiant la résistance R.

   Les condensateur C3 et   C4,   au lieu   d'être   montés en série avec les condensateurs C1 et C2 peuvent aussi être montés en série avec les bobines de self L1 et L2. 



   Malgré cela, on a constaté que ni le montage montré sur la fig. 3 ni celui représenté sur la fig. 4 ne permettent d'obtenir une courbe de résonance parfaitement symétrique, parce que le couplage entre les circuits oscillants est fonction non seulement de la résistance R, mais aussi de la valeur des selfinductions entre les branchements des bobines L1 et L2 ou de la valeur des condensateurs C3 et C4, ainsi que de leurs pertes. 



   Le montage représenté sur la fig. 5 permet d'obtenir une courbe de résonance parfaitement symétrique. Ce montage comporte en série avec la résistance de couplage R la bobine L, et on peut prouver que pour une certaine syntonisation des circuits oscillants L1 C1 C3 et L2 C2 C4 ce montage permet d'amortir de la même manière les deux fréquences de résonance du système accouplé, de sorte qu'on obtient une courbe de résonance symétrique. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Toutefois, cela ne s'applique qu'à une syntonisation très spéciale des deux circuits oscillants de sorte que ce montage convient particulièrement bien aux amplificateurs à moyenne fréquence, qui comme on le sait, ont une syntonisation fixe. Pour des amplificateurs à haute fréquence avec une syntonisation variable on peut obtenir une courbe de résonance symétrique pour toutes les syntonisations en utilisant le montage représenté sur la fig. 6. dans lequel la bobine L est montée en parallèle avec la résistance de couplage. 



   Eventuellement on peut monter une seconde bobine de self en série avec le montage en parallèle de la résistance R et de la bobine de self Lice qui permet de rendre symétrique la courbe de résonance dans une bande de fréquences très étendue, même dans le cas où les bobines L1 et L2 peuvent en partie être mises en court-circuit pour la réception de deux ou plusieurs gammes de longueur d'onde, comme c'est le cas par exemple., dans les appareils de   T.S.F.   



   Dans tous ces montages conformes à l'invention la résistance de couplage est reliée aux deux circuits oscillants de telle façon que le couplage devienne plus serré et la courbe de résonance, partant, plus large, à mesure que la résistance est plus faible. 



   Les deux circuits oscillants peuvent aussi être reliés l'un à l'autre   à   l'aide d'une résistance de manière qu'on obtienne une courbe de résonance plus aiguë. Un montage de ce genre est représenté sur la fig.   7.   Comme on le voit la résistance de couplage R est intercalée dans le circuit oscillant L1, Cl aussi bien que dans le circuit oscillant L2 C2. Lorsqu'on calcule le coefficient de couplage pour ce montage, on trouve que son carré est une valeur négative ce qu'on peut expliquer physiquement en disant qu'il se produit un amortissement négatif du système. Les montages montrés sur les fig.8 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 et 9 donnent des résultats analogues.

   Dans le montage représenté sur la fig. 8 la résistance de couplage est montée entre la grille du tube amplificateur et le point de raccordement reliant le condensateur C à la bobine L2, et dans le montage représenté sur la fig. 9 la résistance R est reliée d'une part au point de raccordement entre le condensateur C3 et le condensateur d'accord C1, et d'autre part au point de raccordement entre le condensateur C4 et la bobine L2. Ces deux montages permettent d'obtenir une courbe de résonance plus aiguë du système.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  DESCRIPTIVE MEMORY
SUBMITTED IN SUPPORT OF A REQUEST
PATENT OF INVENTION High or medium frequency amplifier assembly.



   The present invention relates to an assembly which is intended for the amplification of electrical oscillations at high or medium frequency and which has the property that in a certain frequency band the amplification is substantially uniform, while the other frequencies in outside this band are deleted.



   In a known amplifier circuit, the successive amplifier tubes are coupled to each other by means of tuned oscillating circuits, the gate circuit as well as the anode circuit of an amplifier tube therefore each comprising an oscillating circuit, and these circuits are slightly out of tune with each other

 <Desc / Clms Page number 2>

 in order to widen the resonance curve of the amplifier. However, such an arrangement has certain drawbacks.



  First of all, the resonance curve of the amplifier often becomes asymmetric, that is to say that the oscillations included in the amplified frequency band are not amplified uniformly. Secondly, only small tolerances in the tuning of the oscillating circuits are allowed, which leads to difficulties in manufacture.



   According to the invention, better results are obtained by using an assembly, in which the oscillating circuits forming part of the gate circuit and of the anode circuit of an amplifier tube are connected to each other through an obmic resistor.



   In such an assembly according to the invention, the oscillating circuits can be tuned to the same frequency.



  However, the combined assembly behaves like two coupled circuits possibly with two different resonant frequencies.



   The invention will be better understood by referring to the appended drawing which shows, by way of example, several embodiments thereof.



   Fig. 1 represents an amplification stage of a high or medium frequency amplifier comprising the amplifier tube 1, for example a screen grid tube, and two tuned oscillating circuits L1, C1 and L2, C2. The grid of the amplifier tube is connected to the anode through the resistor R which is optionally adjustable.

   When the capacitance between the anode and the control gate is negligible, it can be proved that as a result of the coupling of the two oscillating circuits L1, C and L2, C2 produced by the resistor R and the. tube 1, the combination assembly behaves like two circuits

 <Desc / Clms Page number 3>

 coupled in such a way that in the case where the coupling is sufficiently tight, i.e. with a hypercritical coupling, two resonant frequencies W1, and W2 (curve A in fig. 2) occur, so that if the two oscillating circuits are tuned to the same frequency, a perfectly symmetrical resonance curve is obtained.



   By modifying the resistance R, the coupling and hence the shape of the resonance curve can be varied within wide limits.



   When the tube mounted between the two oscillating circuits is provided with a screen grid, as assumed in the above example, the capacitance between the anode and the control grid can be made negligible, provided that it is a function of the tube. Due, however, to the resistor R mounted between these electrodes, the capacitance between the anode and the control gate is increased on the one hand by the inherent capacitance of the resistor itself and on the other hand by the capacitance connecting lines. These capacities can increase until they affect the operation of the assembly. In the event that the capacitance becomes too large, the dampings for the two resonant frequencies become different, so that the resonance curve of the combination assembly becomes asymmetric, approximately as shown in fig. 2 by curve B.

   Fig. 5 shows an arrangement in which the aforementioned influence of the coupling capacitance is in parallel with the coupling resistor is reduced.



  In this figure the coupling resistor R is mounted between the connections of the coils L1 and L2. In this case the resistance R can be much lower than that provided in the assembly shown in FIG. 1, so that the self-capacitance which is in parallel with the resistance exerts less influence on the coupling.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Fig. 4 shows an analogous arrangement, in which the coupling resistor R is not connected between connections of the two coils L1 and L2, as is the case in the previous example, but is connected to the connection points of the capacitors C1 , C3 and C2, C4. Such an arrangement has the advantage that when the capacitors C1 and C2 are adjustable, as is the case for example in tunable high-frequency amplifiers, the coupling of the two oscillating circuits varies as a function of the tuning in such a way. that the width of the admitted frequency band remains substantially constant. However, you can adjust the bandwidth for any tuning at will by changing resistance R.

   The capacitor C3 and C4, instead of being connected in series with the capacitors C1 and C2, can also be connected in series with the choke coils L1 and L2.



   Despite this, it was found that neither the assembly shown in FIG. 3 nor that shown in FIG. 4 do not make it possible to obtain a perfectly symmetrical resonance curve, because the coupling between the oscillating circuits is a function not only of the resistance R, but also of the value of the selfinductions between the connections of the coils L1 and L2 or of the value of the capacitors C3 and C4, as well as their losses.



   The assembly shown in FIG. 5 makes it possible to obtain a perfectly symmetrical resonance curve. This assembly comprises in series with the coupling resistance R the coil L, and it can be proved that for a certain tuning of the oscillating circuits L1 C1 C3 and L2 C2 C4 this assembly makes it possible to damp the two resonant frequencies of the coupled system, so that a symmetrical resonance curve is obtained.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   However, this only applies to a very special tuning of the two oscillating circuits so that this arrangement is particularly suitable for medium frequency amplifiers, which as is known have a fixed tuning. For high frequency amplifiers with variable tuning a symmetrical resonance curve can be obtained for all tunings using the assembly shown in fig. 6. in which the coil L is connected in parallel with the coupling resistor.



   Optionally, a second choke coil can be mounted in series with the parallel connection of the resistor R and the Lice choke coil which makes it possible to make the resonance curve symmetrical in a very wide frequency band, even in the case where the L1 and L2 coils can partly be short-circuited for reception of two or more wavelength ranges, as is the case for example, in TSF devices



   In all these arrangements according to the invention the coupling resistor is connected to the two oscillating circuits in such a way that the coupling becomes tighter and the resonance curve therefore becomes wider as the resistance is lower.



   The two oscillating circuits can also be connected to each other using a resistor so that a sharper resonance curve is obtained. An assembly of this kind is shown in FIG. 7. As can be seen the coupling resistor R is interposed in the oscillating circuit L1, C1 as well as in the oscillating circuit L2 C2. When we calculate the coupling coefficient for this assembly, we find that its square is a negative value which we can explain physically by saying that there is a negative damping of the system. The assemblies shown in fig. 8

 <Desc / Clms Page number 6>

 and 9 give similar results.

   In the assembly shown in FIG. 8 the coupling resistor is mounted between the grid of the amplifier tube and the connection point connecting the capacitor C to the coil L2, and in the assembly shown in FIG. 9 the resistor R is connected on the one hand to the point of connection between the capacitor C3 and the tuning capacitor C1, and on the other hand to the point of connection between the capacitor C4 and the coil L2. These two assemblies make it possible to obtain a more acute resonance curve of the system.


    

Claims (1)

RESUME Cette invention concerne un montage amplificateur à haute ou à moyenne fréquence, dans lequel le circuit de la grille de commandé et le circuit anodique d'un tube amplificateur comportent un circuit oscillant accordé, et dans lequel le circuit oscillant dans le circuit de grille du tube amplificateur est accouplé au circuit oscillant dans le circuit anodique du tube à travers une résistance ohmique, ce montage pouvant présenter en outre les particularités suivantes, séparément ou en combinaison: ABSTRACT This invention relates to a high or medium frequency amplifier arrangement, wherein the control gate circuit and the anode circuit of an amplifier tube have a tuned oscillator circuit, and wherein the oscillator circuit in the tube gate circuit is provided. amplifier is coupled to the oscillating circuit in the anode circuit of the tube through an ohmic resistor, this assembly being able to present in addition the following particularities, separately or in combination: a) la résistance ohmique est montée entre la grille et l'anode du tube amplificateur. b) les bobines de self des circuits oscillants dans le circuit de grille et le circuit anodique du tube amplificateur ont chacune un branchement, et ces branchements sont reliés entr'eux à travers une résistance ohmique. c) un condensateur est monté en série avec les condensateurs d'accord ou avec les bobines des circuits oscillants dans le circuit de grille et dans le circuit anodique des tubes amplificateurs, les points de raccordement entre ces con- <Desc/Clms Page number 7> densateurs et les condensateurs d'accord ou les bobines de self étant reliés entr'eux à travers une résistance ohmique. d) une bobine de self est montée en série ou en parallèle avec la résistance. a) the ohmic resistance is mounted between the grid and the anode of the amplifier tube. b) the choke coils of the oscillating circuits in the gate circuit and the anode circuit of the amplifier tube each have one branch, and these branches are connected to each other through an ohmic resistance. c) a capacitor is mounted in series with the tuning capacitors or with the coils of the oscillating circuits in the gate circuit and in the anode circuit of the amplifier tubes, the connection points between these con- <Desc / Clms Page number 7> Densators and tuning capacitors or choke coils being connected together through an ohmic resistance. d) a choke coil is connected in series or in parallel with the resistor. e) le circuit oscillant de grille et le circuit oscillant anodique comportent une résistance ohmique commune. e) the gate oscillating circuit and the anode oscillating circuit have a common ohmic resistance.
BE409775D BE409775A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE409775A true BE409775A (en)

Family

ID=74102

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE409775D BE409775A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE409775A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2889896A1 (en) HIGH FREQUENCY POWER AMPLIFIER
BE409775A (en)
BE362743A (en)
BE393164A (en)
FR2778288A1 (en) TUNABLE BANDPASS FILTER
BE424224A (en)
BE362785A (en)
BE479150A (en)
BE411550A (en)
BE442827A (en)
BE389750A (en)
BE472059A (en)
BE350152A (en)
BE437867A (en)
BE495963A (en)
CH100880A (en) Detector amplifier for wireless telegraphy and telephony.
BE424954A (en)
BE426488A (en)
BE434687A (en)
BE468484A (en)
BE431691A (en)
BE396137A (en)
BE393020A (en)
BE362294A (en)
BE387444A (en)