BE407702A - - Google Patents

Info

Publication number
BE407702A
BE407702A BE407702DA BE407702A BE 407702 A BE407702 A BE 407702A BE 407702D A BE407702D A BE 407702DA BE 407702 A BE407702 A BE 407702A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
blade holder
razor
sliding block
blade
handle
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE407702A publication Critical patent/BE407702A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B26HAND CUTTING TOOLS; CUTTING; SEVERING
    • B26BHAND-HELD CUTTING TOOLS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B26B21/00Razors of the open or knife type; Safety razors or other shaving implements of the planing type; Hair-trimming devices involving a razor-blade; Equipment therefor
    • B26B21/08Razors of the open or knife type; Safety razors or other shaving implements of the planing type; Hair-trimming devices involving a razor-blade; Equipment therefor involving changeable blades
    • B26B21/14Safety razors with one or more blades arranged transversely to the handle
    • B26B21/18Safety razors with one or more blades arranged transversely to the handle involving blades with two cutting edges

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Forests & Forestry (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Knives (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Rasoir de Sûreté " 
La présente invention a trait à un rasoir de sûreté du genre de ceux dans lesquels le porte-lame et le   manohe   sont destinés à coulisser dans la tête protectrice et sont réunis mécaniquement, et ce de manière que , lorsque le manche est déplacé dans la tête   précitée ,   le porte-lame soif entraîné dans une direction   perpen-   diculaire à colle suivant laquelle la lage effectue la coupe. 



  L'invention a pour objet de permettre d'utiliser ce principe en combinaison avec des lames de rasoir à double tranchant, de façon que le porte-lame soit entraîné dans les conditions désirées, quelle que soit la direction suivant laquelle est déplacé le rasoir. Un autre objet de l'invention réside dans la réalisation d'un rasoir du genre précité , rasoir qui, dans son principe essentiel, affecte la même forme extérieure qu'un rasoir de sûreté ordinaire et qui , par conséquent, peut être utilisé dans les mêmes conditions qu'un rasoir ordinaire , et dans lequel   on   peut employer les lames de rasoir qui se trouvent habituellement sur le marché. 



   Conformément à la présente invention, un autre   avantage   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 réside dans le fait que la lame de rasoir peut être cintrée dans l'appareil de la même manière que cela se produit dans les appa- reils ordinaires à tête fixe et que le serrage de la lame peut être effectué dans les marnes conditions que dans le oas d'un rasoir ordinaire , c'est-à-dire par une rotation   du.manche .   



   Les dits avantages sont obtenus, oonformément à la présente   invention, dans les conditions suivantes à savoir que le manche est relié rigidement a. son extrémité adjacente au porte-lame du. rasoir, qui est perpendiculaire au porte-lame,/a un bloc cou-   lissant, destiné à coulisser dans la tête de protection du. rasoir suivant une direction normale aux arêtes de la lame, les guides de ce perte-lame étant disposés dans un plan parallèle à la direc-      tion suivant   laquelle   se déplace le bloc coulissant. Ce dernier est relié au. porte-lame par l'intermédiaire d'organes de liaison, transmettant les mouvements impartis au bloc oscillant et au. porte. lame, ces organes ayant pour but d'assurer la transmission préci- tée, au. porte-lame, du. mouvement du. manche du. rasoir.

   Le bloc cou- lissant et le porte-lame peuvent être reliés, par exemple, par l'intermédiaire d'un système de liaison à tenon et mortaise. Dans ce cas, le bloc coulissant peut comporter un ergot, s'engageant dans une rainure angulaire ménagée dans une plaque reliée rigide- ment au. porte-lame, ou encore le bloc coulissant peut être établi sous forme d'une plaque percée d'une rainure angulaire, dans la- quelle s'engage un ergot dont est pourvu le porte-lame. Le bloc coulissant peut être relié, d'une manière amovible,   à une   extré- mité d'un levier à mouvement de sonnette, levier qui est articulé sur la tête de protection   du.   rasoir et qui est relié au porte- lame par l'intermédiaire d'une liaison à tenon et mortaise. 



   Deux modes de réalisation de l'invention sont représentés, à titre d'exemples, sur les dessins   ci-annexés,   dans lesquels: la   fig.1   est une élévation latérale de l'un de ces modes de réalisation; la fig.2 est une coupe faite suivant la ligne II-II de 
 EMI2.1 
 

 <Desc/Clms Page number 3> 

      la fig.3 représente , vue par en-dessous, une plaque reliée au porte-lame ; la   fig.4   est une coupe d'une variante de réalisation corres- pondant à la vue représentée sur la   fig.a;   la   fig.5   est une élévation latérale , faite à plus grande échelle , du porte-lame du rasoir. 



   L'appareil dont s'agit est constitué par une tête de   protea-   tion 1, qui comporte , d'une part, des guides a orientés   parallè-   lement aux   arêtes   de la lame et s'engageant dans des gorges cor-   respondantes   3, ménagées dans le porte-lame 4, et, d'autre part. des guides 5, qui sont orientés perpendiculairement aux   arêtes   de la lame et le long desquels peut se déplacer, vers l'arrière et vers l'avant, un bloc coulissant 6. Les guides 8 et 5 sont situés dans des plans parallèles. Dans des conditions non repré- sentées dans leur détail, le bloc coulissant 6 est   relié     à   un manche 7, qui est dirigé normalement au porte-lame 4.

   Ce bloc coulissant est maintenu dans sa position centrale , dans la tête de protection 1, par l'intermédiaire de ressorts à boudin 8 en- tourant les tiges de support 9,   lesquelles   sont fixées dans la tête protectrice précitée ; les ressorts à boudin 8 exercent une certaine pression, par leurs extrémités sur deux spires en fil métallique 10-11 qui encadrent, par exemple , le bloc   coulissant,   et ce dans des conditions telles, que les ressorts 8 se trouvent comprimés lorsque le bloc coulissant est déplacé soit vers la droite , soit vers la gauche, par rapport à la tête de protection 1 (voir fig.2) . 



   A son extrémité libre ,le manche 7 comporte un bouton molet- té 12, qui peut 4tre maintenu ,par l'intermédiaire d'un ressort annulaire 13, dans deux positions différentes par rapport au manche . Le bouton 12 est relié à une tige à section carrée 14, qui s'étend à l'intérieur de toute la longueur du manche du ra- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 soir et dont l'extrémité libre peut être engagée, lorsque le bonton molette 12 a été   emboîté   aussi loin que possible sur le manche à l'intérieur d'une cavité carrés correspondante 15, ménagée dans un écrou 16 du porte-lame 4 et agissant comme organe complémentaire   d'accouplement.   



     L'écran.   16 est pourvu d'un rebord 17 par l'intermédiaire duquel il supplique oontre le   coté   Inférieur du porte-lame 4; à l'intérieur de ce dernier, cet écrou se prolonge par une saillie   cylindrique   18, qui est libre de se déplacer dans un orifice correspondant, ménagé dans le porte-lame 4. L'écrou 16 est maintenu en place par une plaque 20 fixée par des vis 19 au porte -lame et percée.d'une part, d'un orifice 21, destiné   à   recevoir la partie cylindrique de l'écrou 16, qui fait saillie sous le rebord   17 et,   d'autre part, d'une rainure angulaire 22,   dans   laquelle s'engage un tenon 23, dont est pourvu le bloc oscillant 6. 



  La saillie cylindrique 18 est taraudée intérieurement en 24, de façon à pouvoir nevisser sur un ergot correspondant 25, dont est pourvue la plaque de pression 26 du porte-lame. 



   Dans la variante de réalisation de l'invention représentée sur la fig.4, le bloc   coulissant   6 et le porte-lame 4 sont reliés par l'intermédiaire d'un levier à mouvement de sonnette 27, levier qui est articulé sur la tête de protection 1 et qui est pourvu   d'un   tenon 28 qui s'engage dans une mortaise, qui n'est pas représentée , mais qui est ménagée dans le porte-lame ou dans une plaque solidaire de ce dernier. 



   L'appareil ainsi établi agit dans les conditions suivantes,   à.   savoir que la tige 14 peut être   déplacée   vers le haut à l'intérieur de l'éorou   16, lorsque   le bouton   mol@tté   12 est   emboité   sur le manche 7. Lorsque ce bouton 12 est entraîné en sens inverse lelong de ce manche 7,   l'éorou     16 se   met à tourner de telle sorte que la plaque de pression 26 se trouve libérée.

   Une lame de rasoir peut alors être insérée, suivant la manière habituelle, 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 entre la plaque de pression 26 et le porte-lame 4, et ces trois organes sont alors serrés l'un sur l'autre en faisant tourner   le,.   bouton   comme   précédemment, mais   suivant   la direction inverse. 



    Lorsqu'ensuite   le bouton 12 est retiré du manche , la tige 14 se trouve libérée de   son   engagement avec l'écrou 16. 



   Lorsque l'appareil est utilisé pour se raser, la tête pro- tectrice 1 est appliquée contre la peau .   Buis,   quand l'appareil      est entraîné vers l'avant, le manche est déplacé par rapport à la tête protectrice 1, laque ]le est maintenue en arrière d'une cer- taine quantité. 



   Sur le mode de   réalisation   représenté sur la fig.2, le tenon 23 coulisse ainsi dans la mortaise angulaire 22 et déplace laté- ralement le porte-lame, tandis que ,avec le mode de réalisation . représenté   sur   la   fig.4,   le bloc coulissant 6 oblige le levier à mouvement de sonnette   27   à effectuer un mouvement de basculement, à la suite duquel ce levier détermine , par l'intermédiaire du tenon 28, un entraînement correspondant du porte-lame. Après cha- oune dee courses de ce dernier, les ressorts 8 ramènent le bloc   coulissant   dans sa position centrale. 



   Le   tenon   23 peut aussi bien se trouver sur le porte-lame 4, alors que la mortaise 22 est ménagée dans le bloc coulissant 6, et ce sans modifier le fonctionnement de l'appareil. Dans des conditions analogues, le tenon 28 peut être fixe au porte-lame, alors que le levier à mouvement de sonnette 27 peut être parcé d'une mortaise, dans laquelle s'engage le dit tenon. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Safety Razor"
The present invention relates to a safety razor of the type in which the blade holder and the handle are intended to slide in the protective head and are joined mechanically, and this so that when the handle is moved in the head supra, the thirsty blade holder driven in a perpendicular glue direction in which the cutter performs the cut.



  The object of the invention is to allow this principle to be used in combination with double-edged razor blades, so that the blade holder is driven under the desired conditions, regardless of the direction in which the razor is moved. Another object of the invention lies in the production of a razor of the aforementioned type, a razor which, in its essential principle, has the same external shape as an ordinary safety razor and which, therefore, can be used in same conditions as an ordinary razor, and in which the razor blades which are usually found on the market can be used.



   In accordance with the present invention, another advantage

 <Desc / Clms Page number 2>

 lies in the fact that the razor blade can be bent in the apparatus in the same way as it happens in ordinary fixed-head apparatus and that the clamping of the blade can be carried out in the marl conditions as in the oas of an ordinary razor, that is to say by a rotation of the handle.



   Said advantages are obtained, in accordance with the present invention, under the following conditions, namely that the handle is rigidly connected to a. its end adjacent to the blade holder. razor, which is perpendicular to the blade holder, / has a sliding block, intended to slide in the protective head of the. razor in a direction normal to the edges of the blade, the guides of this loss-blade being arranged in a plane parallel to the direction in which the sliding block moves. The latter is connected to. blade holder via connecting members, transmitting the movements imparted to the oscillating unit and to the. door. blade, the purpose of these organs is to ensure the aforementioned transmission, to. blade holder, from. movement of. sleeve of. Shaver.

   The sliding block and the blade holder can be connected, for example, by means of a tenon and mortise connection system. In this case, the sliding block may include a lug, engaging in an angular groove formed in a plate rigidly connected to the. blade holder, or the sliding block can be established in the form of a plate pierced with an angular groove, in which engages a lug with which the blade holder is provided. The sliding block can be removably connected to one end of a doorbell lever, which lever is hinged to the protection head of the. razor and which is connected to the blade holder by means of a tenon and mortise connection.



   Two embodiments of the invention are shown, by way of example, in the accompanying drawings, in which: FIG. 1 is a side elevation of one of these embodiments; fig. 2 is a section taken along line II-II of
 EMI2.1
 

 <Desc / Clms Page number 3>

      Fig.3 shows, seen from below, a plate connected to the blade holder; FIG. 4 is a section of an alternative embodiment corresponding to the view shown in FIG. a; Fig. 5 is a side elevation, made on a larger scale, of the razor blade holder.



   The apparatus in question consists of a protection head 1, which comprises, on the one hand, guides a oriented parallel to the edges of the blade and engaging in corresponding grooves 3, provided in the blade holder 4, and, on the other hand. guides 5, which are oriented perpendicular to the edges of the blade and along which can move, rearwards and forwards, a sliding block 6. The guides 8 and 5 are located in parallel planes. Under conditions not shown in detail, the sliding block 6 is connected to a handle 7, which is directed normally to the blade holder 4.

   This sliding block is held in its central position, in the protective head 1, by means of coil springs 8 surrounding the support rods 9, which are fixed in the aforementioned protective head; the coil springs 8 exert a certain pressure, by their ends on two turns of metal wire 10-11 which frame, for example, the sliding block, and this under conditions such that the springs 8 are compressed when the sliding block is moved either to the right or to the left, relative to the protection head 1 (see fig. 2).



   At its free end, the handle 7 has a knurled knob 12 which can be held, by means of an annular spring 13, in two different positions relative to the handle. The button 12 is connected to a square section rod 14, which extends inside the entire length of the handle of the rack.

 <Desc / Clms Page number 4>

 evening and the free end of which can be engaged, when the bonton wheel 12 has been fitted as far as possible on the handle inside a corresponding square cavity 15, formed in a nut 16 of the blade holder 4 and acting as a complementary coupling member.



     The screen. 16 is provided with a flange 17 by means of which it appeals against the lower side of the blade holder 4; inside the latter, this nut is extended by a cylindrical projection 18, which is free to move in a corresponding orifice, made in the blade holder 4. The nut 16 is held in place by a plate 20 fixed. by screws 19 to the blade holder and drilled on the one hand, with an orifice 21, intended to receive the cylindrical part of the nut 16, which protrudes under the flange 17 and, on the other hand, of an angular groove 22, in which engages a tenon 23, with which the oscillating block 6 is provided.



  The cylindrical projection 18 is internally threaded at 24, so that it can be screwed onto a corresponding lug 25, with which the pressure plate 26 of the blade holder is provided.



   In the variant embodiment of the invention shown in FIG. 4, the sliding block 6 and the blade holder 4 are connected by means of a bell movement lever 27, which lever is articulated on the head of protection 1 and which is provided with a tenon 28 which engages in a mortise, which is not shown, but which is provided in the blade holder or in a plate integral with the latter.



   The apparatus thus established acts under the following conditions, to. know that the rod 14 can be moved up inside the hole or 16, when the mol @ tté button 12 is fitted on the handle 7. When this button 12 is driven in the opposite direction along this handle 7, Eorou 16 begins to rotate so that pressure plate 26 is released.

   A razor blade can then be inserted, in the usual way,

 <Desc / Clms Page number 5>

 between the pressure plate 26 and the blade holder 4, and these three members are then clamped one on the other by rotating the ,. button as before, but in the reverse direction.



    When the button 12 is then removed from the handle, the rod 14 is released from its engagement with the nut 16.



   When the device is used for shaving, the protective head 1 is applied against the skin. Boxwood, when the device is driven forward, the handle is moved relative to the protective head 1, lacquer] le is held back by a certain amount.



   In the embodiment shown in FIG. 2, the tenon 23 thus slides in the angular mortise 22 and laterally moves the blade holder, while, with the embodiment. shown in fig.4, the sliding block 6 forces the bell movement lever 27 to perform a tilting movement, following which this lever determines, through the tenon 28, a corresponding drive of the blade holder. After each of the strokes of the latter, the springs 8 return the sliding block to its central position.



   The tenon 23 can also be located on the blade holder 4, while the mortise 22 is provided in the sliding block 6, and this without modifying the operation of the device. Under similar conditions, the tenon 28 can be fixed to the blade holder, while the bell movement lever 27 can be fitted with a mortise, in which the said tenon engages.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

Résumé.¯¯¯¯¯ La présente invention a trait à la réalisation d'un rasoir de sûreté du genre de ceux dans lesquels le porte@lame et le manche sont destinés à coulisser dans la tête protectrice et sont réunis mécaniquement, et ce de manière que , lorsque le manche est déplaoé suivant une direction déterminée , le porte-lame soit entraîné suivant une direction perpendiculaire à celle suivant la** <Desc/Clms Page number 6> / quelle la. lame se déplace pour effectuer la coupe. Summary The present invention relates to the production of a safety razor of the kind in which the blade holder and the handle are intended to slide in the protective head and are joined together mechanically, and this so that, when the handle is moved in a determined direction, the blade holder is driven in a direction perpendicular to that following the ** <Desc / Clms Page number 6> / what the. blade moves to make the cut. Le rasoir dont s'agit est essentiellement caractérise par le fait que 1. le manche , qui est perpendiculaire au porte-lame est re- lié rigidement, à son extrémité adjacente an porte-lame, à un bloc coulissant, destiné à coulisser dans la tête de protection du rasoir suivant une direction normale aux arêtes de la lame , un guide du porte-lame étant monte dans un plan parallèle à la direction suivant laquelle se déplace le bloc coulissant; 2. ce dernier est relié au porte-lame par l'intermédiaire .d'un système de liaison à tenon et mortaise ; 3. le bloc coulissant précité est pourvu d'un tenon s'enga- geant dans une mortaise angulaire ménagée dans une plaque, la- quelle est reliée rigidement au porte-lame; The razor in question is essentially characterized by the fact that 1. the handle, which is perpendicular to the blade holder is rigidly connected, at its end adjacent to the blade holder, to a sliding block, intended to slide in the protective head of the razor in a direction normal to the edges of the blade. blade, a guide of the blade holder being mounted in a plane parallel to the direction in which the sliding block moves; 2. the latter is connected to the blade holder via a tenon and mortise connection system; 3. the aforementioned sliding block is provided with a tenon engaging in an angular mortise formed in a plate, which is rigidly connected to the blade holder; 4. ce bloc coulissait est relié , d'une manière amovible, l'une des extrémités d'un levier à mouvement de sonnette , le- vier qui est articulé sur la tête protectrice du rasoir et qui est relié , par un système à tenon et mortaise , au porte@lame; 5. le dit bloc coulissant agit en combinaison avec des res- sorts, qui sont montés de façon qu'ils aient tendance à mainte- nir ce bloc au centre d'un guide prévu , pour ce dernier, dans la tête protectrice du rasoir ; 4. this sliding block is connected, in a removable manner, one of the ends of a lever with bell movement, the lever which is articulated on the protective head of the razor and which is connected, by a tenon system and mortise, at the blade holder; 5. said sliding block acts in combination with springs, which are mounted so that they tend to hold this block in the center of a guide provided, for the latter, in the protective head of the razor; 6.les ressorts précités sont des ressorts à boudin insérés dans la tête protectrice , supportés par des tiges appropriées et s'appliquant, par leurs extrémités, sur des spires en fil métallique ,qui maintiennent le bloc coulissant dans la position que doit occuper ce dernier; 7. un écrou, supporté par le porte-lame, sert à maintenir ensemble le porte-lame et une plaque de pression de ce dernier, et comporte une tête qui constitue un organe d'accouplement pour une tige traversant le manche du rasoir et destinés à tourner et à se déplacer suivant une direction longitudinale . 6 the aforementioned springs are coil springs inserted in the protective head, supported by suitable rods and applying, by their ends, on wire turns, which maintain the sliding block in the position to be occupied by the latter ; 7.a nut, supported by the blade holder, serves to hold together the blade holder and a pressure plate of the latter, and has a head which constitutes a coupling member for a rod passing through the handle of the razor and intended to rotate and move in a longitudinal direction.
BE407702D BE407702A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE407702A true BE407702A (en)

Family

ID=72425

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE407702D BE407702A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE407702A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
WO1997002926A1 (en) Vice-grip pliers
EP0006075A1 (en) Spectacle hinge
FR2632886A1 (en) Mechanical razor with small barrel
FR2881368A1 (en) DEVICE FOR ADJUSTING THE SOLE OF A JIGSAW SAW
EP1075220A1 (en) Linking device for surgical instrument
BE407702A (en)
EP0179690A1 (en) Steering column adjusting device for automotive vehicle
FR2911811A1 (en) Partial cutting, notching or stripping device for e.g. electrical sheathed cable, has cutting tool driven between circular and longitudinal cutting positions, where cutting edge is orthogonal and parallel along longitudinal axis of body
FR2564290A1 (en) Device for the semi-automatic reconstitution of beef steaks from mince
EP0587498A1 (en) Sabre saw with rapid saw blade clamping means
FR2827538A1 (en) Cigar cutting tool comprises rectangular body, with articulated cutting blade received in body slit, body bore receiving cigar end when blade is outside slit
EP0113276B1 (en) Chamfering tool for tube ends
FR2821580A1 (en) Cigar cutting tool comprises body forming handle with cutting blade articulated at end and slot for receiving blade
WO2009056714A1 (en) Cutting tool for severing open profiles
FR3045433A3 (en) PORTABLE MANUAL MILLING MACHINE FOR REALIZING CAVITIES FOR GONDS
FR2843904A1 (en) Assembly for cutting long rods into shorter sections of predetermined length, e.g. stakes or journals, includes pliers device with pivotal cutting jaws and a stop device on a perpendicular rail for determining length of cut sections
EP0235058A1 (en) Cutting-off support for a portable electric grinder
CH374351A (en) Adjustable gap sliding two-jaw collet
FR3046371A3 (en) BLADE INTENDED TO BE REMOVABLY MOUNTED BETWEEN TWO COMBINES OF A MOWER OR RAZOR
FR2539952A2 (en) Handtool for cutting and harvesting leathery stemmed products
FR2604698A1 (en) Portable electric can opener
CH720024A2 (en) Connector for removably attaching a bracelet to a watch case.
FR2611569A1 (en) Blade block for a knife and knife with interchangeable blades including such blade blocks
FR2837129A1 (en) Tool for cutting helicoidally along a cylindrical sheath, comprises body which rotates about sheath axis and houses spring loaded rod which bears cutting blade and adjustable stop
FR2868724A1 (en) CUTTING TOOL FOR CUTTING HOLLOW PROFILES