BE402562A - - Google Patents

Info

Publication number
BE402562A
BE402562A BE402562DA BE402562A BE 402562 A BE402562 A BE 402562A BE 402562D A BE402562D A BE 402562DA BE 402562 A BE402562 A BE 402562A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
levers
valve
sector
valves
thermostats
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE402562A publication Critical patent/BE402562A/fr

Links

Landscapes

  • Temperature-Responsive Valves (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Dispositif de réglage de la vitesse de combustion dans les foyers, ohaudières et analogues ". 



   L'invention est relative à un dispositif de réglage de la vitesse de combustion dans les foyers, chaudières pour ohauffage central et analogues à combustible solide, oom- portant des organes tels que des clapets, papillons ou vo- lets pour le réglage de l'admission d'air et/ou des organes tels que registres, papillons ou   olef%s   pour le réglage de la sortie des gaz vers la cheminée. 



   Il existe des appareils de ce genre dans lesquels ces organes sont oontrôlés par des thermostats assurant un régla- ge progressif. 



   Suivant la présente invention, on prévoit d'effectuer ce contrôle par thermostats,par l'intermédiaire de mécanismes à déversement. 



   Par mécanisme à déversement, on entend un mécanisme conçu en lui-même et susceptible d'être déplaoé alternativement vers l'une ou l'autre de deux positions extrêmes dans lesquelles il est en équilibre stable, de part et d'autre d'une position 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 moyenne d'équilibre instable. 



   Dans les mécanismes de ce genre, le maintien en équili- bre stable et la sollioitation des mécanismes vers l'une ou l'autre des positions extrêmes sont assurés soit par des contrepoids, soit par des ressorts. 



   En effectuant le contrôle par thermostat, par l'inter- médiaire de tels mécanismes, on réalise, soit l'ouverture brusque et totale des organes, soit leur fermeture brusque et totale, o'est-à-dire que l'on appelle le réglage par " tout ou rien ".le degré d'ouverture brusque   pouvant   être préalablement réglé par des butées adéquates. 



   Etant donné que les thermostats ne peuvent agir qu'en- tre oertaines limites de températures, on assure de cette manière une remise en marche normale des   foyers,extrêmement   rapide et entièrement automatique dès que la température com- trôlée par le thermostat s'écarte des dites limites. 



   En particulier, on prévoit suivant la présente inven- tion d'appliquer une telle oommande par   thermostats   et méoa-   nismes   à déversement, aux foyers ou chaudières comportant une oolonne de combustible et une entrée d'air dit "air primaire" qui traverse la dite colonne et une seconde entrée d'air dit "air secondaire" pour la combustion des produits gazeux dégagés à l'arrieère de la colonne. 



   D'autres particularités et détails de l'invention ap- paraîtront au cours de la description des dessins annexés au présent mémoire dans lesquels la figure 1 représenté sché- matiquement une disposition relative d'un foyer, thermosat et clapet d'admission d'air. 



   La figure 2 représente en perspective et en position ouverte un mécanisme à déversement assurant la commande dudit clapet par "tout ou rien " . 



   La figure 3 représente schématiquement la même méoa-   nisme   en position fermée. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Les figures 4 et 5 représentent schématiquemen des va- riantes du mécanisme à déversement représenté figures 2 et 3. 



   A la figure 1, on voit une chaudière pour chauffage oen- tral oomportant une entrée d'air à clapet 2 et un thermostat 3 comprenant uns! organe métallique soumis à la température à contrôler. 



   Ce thermosat contrôle par l'intermédiaire du mécanisme à déversement de la figure 3, l'ouverture brusque   ola   ferme- ture brusque du clapet de l'admission d'air. 



   Comme représenté figures 2 et 3, le clapet 4 à pivot horizontal 5 est mobile entre deux positions extrêmes,l'une correspondant à la position ouverte de la figure 2, l'autre correspondant à la position fermée de la figure 3. Le clapet 4 est relié par deux ressorts 6 à un levier 7 monté à pivo- tement autour du pivot horizontal 5, par l'intermédiaire d'une fourohe 8. 



   Le levier 7 est mobile angulairement dans un seoteur diamétralement opposé au secteur défini par les deux posi- tions extrêmes du clapet 4. Ce levier est muni de contre- poids 7' qui sollioitent l'ensemble du mécanisme vers la droite par rapport au plan vertical passant par le pivot 5. 



  La fourche 8 repose librement sur des ergots 9 d'une tige 10 reliée à l'organe du thermostat constitué par une barre 11. 



   Le degré d'ouverture du olapet est limité par une butée quelconque non représentée. 



   Dans la'position représentée figure 3, la barre ll du thermostat se trouve dans la position haute correspondant à. une température inférieure à la température de marche nor- male. Le clapet dans sa position ouverte assure   l'admission'   maximum , la vitesse de combustion dans la   ohaudière   augmente et au fur et à mesure que la température augmente,la barre du thermostat s'allonge, provoque la descente de l'ergot 9 et le levier 7,-se déplace   angulairement   dans le sens des   aiguil-   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 les d'une montre sous l'action des contrepoids 7' en ten- dant les ressorts 6.

   pendant l'allongement du thermostat,les ressorts oon- tinuent à se tendre   jusqu'au   moment où les points   d'attache   des ressorts et l'axe de pivotement du levier 7 et du ola-   pet 4   se trouvent en ligne droite. 



   Dans cette position moyenne,le mécanisme est en équi- libre instable. Dès que cette position est dépassée,les res sorts 6 provoquent l'application brusque du clapet   4   sur l'orifice du conduit d'admission d'air   4'.   



   La oonbustion dans la chaudière est ralentie par suite de la fermeture brusque de l'admission d'air et la tempéra- ture diminue.   La   barre du thermostat se   ocntraote   et à un certain moment provoque l'ouverture brusque du clapet. 



   Pour permettre le réglage de la température moyenne de la chaudière, on prévoit de rendre réglable la position de la tige 10 par rapport à la barre du   themostat.   La tige 10 ooulisse à cet effet dans la barre du thermostat et peut être oalée dans oelle-oi à l'aide d'une vis 10'.

     @   
Il est évident qu'au lieu d'agir   directement   sur le méoanisme à   déversement.par     l'intermédiaire   du thermostat,   oomne   représenté, on peut également contrôler le fonction- nement du dit méoanisme par un thermostat situé à une grande distance de la chaudière donc dans les locaux à chauffer et cela par l'intermédiaire d'un dispositif de commande queloon- que tel qu'une liaison mécanique, électrique, pneumatique ou hydraulique entre le thermostat et l'organe qui actionne le méoanisme. 



   De même, au lieu d'un mécanisme à déversement ou action brusque tel que représenté figure 3,   oneut   également   utili-   ser un mécanisme équivalent dans lequel les liaisons par ressort entre le clapet et le levier 7 sont remplacées par des liaisons schématisées figure 4. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Dans le dispositif de cette figure, le clapet 12 est relié par une tringle 13 à une équerre 14, elle-même reliée au levier 15. 



   L'équerre est sollioitée par un contrepoids 13' dans une direction oorrespondant à un effort de traction dans la trin- gle 13. 



   A la figure 4, on a représenté en trai ts pleins, le mécanisme à déversement dans la position correspondant au ola- pet ouvert, appuyé   @   oontre une butée fixe 17, et en traits pointillés, dans la position correspondant au clapet fermé. 



   En considérant le mécanisme dans la position ouverte (traits pleins) on conçoit qu'une poussée vers le bas provo- quée par l'intermédiaire d'une tige 16 agissant sur la trin- gle 13 provoque le déplacement du méoanisme jusqu'à une position moyenne au-delà, de laquelle, sous   l'influence   du oontrepoids 13' le clapet est brusquement appliqué contre l'orifice d'admission d'air, dans la position du mécanisme représentée en pointillé. 



   Enfin, on peut également utiliser un mécanisme à   déver-   sement tel que représenté   schématiquement   figure 5 et qui comprend un levier 20 solidaire du clapet 21 et portant un contrepoids 22. Le clapet et le levier sont munis d'un sec- teur à boutonnière 23, destiné à limiter les déplacements angulaires du clapet autour de son pivot. En attaquant le le- vier 20 par l'intermédiaire d'une ooulisse 24 reliée au et thermostat/qui coopère aveo un ergot solidaire du levier 20, on réalise encore un mécanisme à déversement ou aotion brus- que. 



   Ce mécanisme est représenté en traits pleins dans la position correspondant au clapet ouvert et en traits pointil- lés dans la position correspondant au clapet fermé. 



   Il est évident que l'invention n'est pas exclusivement limitée à la forme de réalisation décrite et représentée et que bien des modifications peuvent être apportées dans la fora- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 me et la disposition des éléments intervenant dans sa réali- sation sans sortir pour oela du oadre du présent brevet. 



   REVENDICATIONS... 



   ---------------- 
1. Dispositifs de réglage de la vitesse de oonbustion dans les foyers, chaudières pour ohauffage oentral et analo- gues à combustible solide et oomportant des organes, oontrô- lés par thermosite pour le réglage de l'admission d'air et/ou pour le réglage de la sortie des gaz, caractérisés en ce que les dits thermostats oontrôlent ces organes par l'in-   termédiaire   de mécanismes à déversement sollicités par oon- trepoids ou ressorts, de manière à être en équilibre stable dans l'une ou l'autre de leurs positions extrêmes, de part et d'autre d'une positinn moyenne d'équilibre instable, de sous manière à réaliser le réglage oonnu   @   la dénomination " tout ou rien " .



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Device for adjusting the rate of combustion in fireplaces, boilers and the like".



   The invention relates to a device for regulating the rate of combustion in fireplaces, central heating boilers and the like using solid fuel, comprising members such as valves, butterflies or flaps for the regulation of the combustion. air intake and / or components such as dampers, butterflies or olef% s for adjusting the gas outlet to the chimney.



   There are devices of this type in which these components are controlled by thermostats ensuring a progressive adjustment.



   According to the present invention, provision is made to carry out this control by thermostats, by means of dumping mechanisms.



   By tilting mechanism is meant a mechanism designed in itself and capable of being moved alternately to one or the other of two extreme positions in which it is in stable equilibrium, on either side of a position

 <Desc / Clms Page number 2>

 unstable equilibrium mean.



   In mechanisms of this kind, the maintenance in stable equilibrium and the stressing of the mechanisms towards one or the other of the extreme positions are ensured either by counterweights or by springs.



   By carrying out the thermostat control, through the intermediary of such mechanisms, either the abrupt and total opening of the components is achieved, or their abrupt and total closing, that is to say that one calls the adjustment by "all or nothing". the degree of abrupt opening can be previously adjusted by suitable stops.



   As the thermostats can only act within certain temperature limits, this ensures that the hotplates return to normal operation, extremely quickly and fully automatically as soon as the temperature controlled by the thermostat deviates from the say limits.



   In particular, according to the present invention, provision is made to apply such an control by thermostats and overflow mechanisms, to fireplaces or boilers comprising a column of fuel and an air inlet known as "primary air" which passes through said column. column and a second air inlet called "secondary air" for the combustion of the gaseous products released at the rear of the column.



   Other features and details of the invention will become apparent from the description of the drawings appended hereto, in which FIG. 1 schematically shows a relative arrangement of a hearth, thermosat and air intake valve. .



   FIG. 2 shows in perspective and in the open position a dumping mechanism ensuring the control of said valve by "all or nothing".



   FIG. 3 schematically represents the same mechanism in the closed position.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figures 4 and 5 schematically show variations of the dumping mechanism shown in Figures 2 and 3.



   In Figure 1, we see a central heating boiler oomportant an air inlet valve 2 and a thermostat 3 comprising a! metallic component subjected to the temperature to be controlled.



   This thermosat controls, by means of the discharge mechanism of FIG. 3, the abrupt opening or the abrupt closing of the valve of the air intake.



   As shown in Figures 2 and 3, the valve 4 with horizontal pivot 5 is movable between two extreme positions, one corresponding to the open position of Figure 2, the other corresponding to the closed position of Figure 3. The valve 4 is connected by two springs 6 to a lever 7 mounted to pivot around the horizontal pivot 5, by means of a fork 8.



   The lever 7 is angularly movable in a seoteur diametrically opposed to the sector defined by the two extreme positions of the valve 4. This lever is provided with counterweight 7 'which urges the entire mechanism to the right relative to the vertical plane. passing through the pivot 5.



  The fork 8 rests freely on lugs 9 of a rod 10 connected to the thermostat member constituted by a bar 11.



   The degree of opening of the valve is limited by any stop, not shown.



   In the position shown in Figure 3, the bar ll of the thermostat is in the high position corresponding to. a temperature lower than the normal operating temperature. The valve in its open position ensures maximum intake, the combustion speed in the boiler increases and as the temperature increases, the bar of the thermostat lengthens, causes the descent of the pin 9 and the lever 7, - moves angularly in the direction of the needle -

 <Desc / Clms Page number 4>

 them of a watch under the action of the counterweights 7 'by tensioning the springs 6.

   during extension of the thermostat, the springs continue to tension until the point of attachment of the springs and the pivot pin of lever 7 and olapet 4 are in a straight line.



   In this middle position, the mechanism is in unstable equilibrium. As soon as this position is exceeded, the res spells 6 cause the abrupt application of the valve 4 on the orifice of the air intake duct 4 '.



   The oonbustion in the boiler is slowed down as a result of the abrupt closing of the air inlet and the temperature decreases. The thermostat bar interrupts itself and at a certain moment causes the valve to open suddenly.



   To allow adjustment of the average temperature of the boiler, provision is made to make the position of the rod 10 adjustable with respect to the bar of the themostat. The rod 10 ooulisse for this purpose in the bar of the thermostat and can be oalée in oelle-oi using a screw 10 '.

     @
It is obvious that instead of acting directly on the discharge mechanism via the thermostat, shown, it is also possible to control the operation of said mechanism by a thermostat located at a great distance from the boiler therefore in the rooms to be heated and this by means of a control device such as a mechanical, electrical, pneumatic or hydraulic connection between the thermostat and the member which actuates the mechanism.



   Likewise, instead of a dumping or snap action mechanism such as shown in FIG. 3, an equivalent mechanism could also be used in which the spring connections between the valve and the lever 7 are replaced by connections shown diagrammatically in FIG. 4.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In the device of this figure, the valve 12 is connected by a rod 13 to a bracket 14, itself connected to the lever 15.



   The square is biased by a counterweight 13 'in a direction corresponding to a tensile force in the link 13.



   In Figure 4, there is shown in full lines, the discharge mechanism in the position corresponding to the open valve, pressed against a fixed stop 17, and in dotted lines, in the position corresponding to the closed valve.



   Considering the mechanism in the open position (solid lines), it can be seen that a downward thrust caused by the intermediary of a rod 16 acting on the link 13 causes the movement of the meoanism to a position average beyond which, under the influence of the oontreweight 13 ', the valve is suddenly applied against the air intake orifice, in the position of the mechanism shown in dotted lines.



   Finally, it is also possible to use a release mechanism as shown schematically in FIG. 5 and which comprises a lever 20 integral with the valve 21 and carrying a counterweight 22. The valve and the lever are provided with a buttonhole sector 23. , intended to limit the angular displacements of the valve around its pivot. By attacking the lever 20 by the intermediary of an ooulisse 24 connected to the thermostat / which cooperates with a lug integral with the lever 20, a sudden dumping or aotion mechanism is also produced.



   This mechanism is shown in solid lines in the position corresponding to the open valve and in dotted lines in the position corresponding to the closed valve.



   It is obvious that the invention is not exclusively limited to the embodiment described and shown and that many modifications can be made within the scope.

 <Desc / Clms Page number 6>

 me and the arrangement of the elements involved in its realization without going outside the scope of the present patent.



   CLAIMS ...



   ----------------
1. Devices for regulating the speed of combustion in fireplaces, boilers for central heating and the like using solid fuel and including components, controlled by thermosite for the regulation of the air intake and / or for the heating. adjustment of the gas outlet, characterized in that said thermostats control these members by means of tilting mechanisms urged by oon- weight or springs, so as to be in stable equilibrium in one or the other of their extreme positions, on either side of an average position of unstable equilibrium, so as to achieve the known adjustment @ the denomination "all or nothing".


    

Claims (1)

2. Dispositifs de réglage suivant la revendication 1, et comportant des clapets pivotants, caractérisés en ce que ces clapets mobiles angulairement entre deux positions extrêmes, définissant un secteur, sont reliés à des leviers mobiles angulairement dans un secteur diamétralement opposé au premier dit secteur, par des liaisons qui sollioitent les clapets et les leviers vers leurs positions extrêmes, de part et d'autre d'une position moyenne d'équilibre instar ble. 2. Adjustment devices according to claim 1, and comprising pivoting valves, characterized in that these angularly movable valves between two extreme positions, defining a sector, are connected to angularly movable levers in a sector diametrically opposed to the first said sector, by links which urge the valves and the levers towards their extreme positions, on either side of an unstable mean equilibrium position. 3. Dispositif de réglage suivant la revendication 2, caractérisé en ce que ces liaisons sont constituées par des ressorts.. 3. Adjustment device according to claim 2, characterized in that these connections are formed by springs. 4. Dispositif de réglage suivant la revendication 2, caractérisé en ce que ces liaisons comportent une tringle reliée à una équerre, elle-même reliée aux dits leviers et sollicitée par un oontrepoids dans la direction correspondant à un effort de traotion dans la tringle. 4. Adjustment device according to claim 2, characterized in that these connections comprise a rod connected to a bracket, itself connected to said levers and urged by a counterweight in the direction corresponding to a trapping force in the rod. 5. Dispositifs de réglage suivant la revendication 2, <Desc/Clms Page number 7> caractérisés en ce que les dits leviers sont munis de oon- trepoids qui sollicitent ces leviers à prendre librement appui contre des organes dont les déplacements verticaux sont commandés par les thermostats. 5. Adjustment devices according to claim 2, <Desc / Clms Page number 7> characterized in that said levers are provided with oonreweights which urge these levers to bear freely against members whose vertical movements are controlled by the thermostats. 6. Dispositifs de réglage suivant la revendication 5, caractérisés en ce que la position relative des dits organes et des thermostats est réglabl e. 6. Adjustment devices according to claim 5, characterized in that the relative position of said members and thermostats is adjustable. 7. Dispositifs de réglage de la vitesse de combustion dans les foyers, chaudières pour chauffage oentral et analo- gues, tels que décrits et représentés aux dessins annexés. 7. Devices for adjusting the rate of combustion in fireplaces, central heating boilers and the like, as described and shown in the accompanying drawings.
BE402562D BE402562A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE402562A true BE402562A (en)

Family

ID=68317

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE402562D BE402562A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE402562A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2571159A1 (en) AUTOMATICALLY TARE PRESSURE REDUCER
EP2017514A1 (en) Closing valve integrated into a pressure-reducing valve
BE402562A (en)
US2296714A (en) Automatic control apparatus
EP0076767B1 (en) Gas flow control-metering device
US4497310A (en) Flue box with adjustable counterbalance cap
EP1127363A1 (en) Thermal overload relay provided with a spring leaf mechanism
FR2531185A1 (en) DEVICE FOR ADJUSTING THE GAS FLOW OF A LIQUEFIED GAS LIGHTER
BE530112A (en)
BE675471A (en)
BE343476A (en)
FR2489931A1 (en) Control valve for water heater gas supply - contains differential pressure membrane utilising magnetic force to ensure rapid opening at threshold pressure
BE534955A (en)
HU181363B (en) Gas fixture advantageously for ovens
KR830010323A (en) Valve mechanism for regulating ejection from taphole in furnace
BE537339A (en)
US2234840A (en) Damper regulating system for fuel burning apparatus
CH327905A (en) Device for adjusting the flow of a gas
BE381222A (en)
BE539112A (en)
US515758A (en) Automatic gas-burner
FR2731776A1 (en) Heat regulating control for mobile solid fuel heater
BE458841A (en)
BE517363A (en)
BE540741A (en)