BE398644A - - Google Patents

Info

Publication number
BE398644A
BE398644A BE398644DA BE398644A BE 398644 A BE398644 A BE 398644A BE 398644D A BE398644D A BE 398644DA BE 398644 A BE398644 A BE 398644A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
spinels
chromium
mass
oxide
desc
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE398644A publication Critical patent/BE398644A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C30CRYSTAL GROWTH
    • C30BSINGLE-CRYSTAL GROWTH; UNIDIRECTIONAL SOLIDIFICATION OF EUTECTIC MATERIAL OR UNIDIRECTIONAL DEMIXING OF EUTECTOID MATERIAL; REFINING BY ZONE-MELTING OF MATERIAL; PRODUCTION OF A HOMOGENEOUS POLYCRYSTALLINE MATERIAL WITH DEFINED STRUCTURE; SINGLE CRYSTALS OR HOMOGENEOUS POLYCRYSTALLINE MATERIAL WITH DEFINED STRUCTURE; AFTER-TREATMENT OF SINGLE CRYSTALS OR A HOMOGENEOUS POLYCRYSTALLINE MATERIAL WITH DEFINED STRUCTURE; APPARATUS THEREFOR
    • C30B29/00Single crystals or homogeneous polycrystalline material with defined structure characterised by the material or by their shape
    • C30B29/10Inorganic compounds or compositions
    • C30B29/16Oxides
    • C30B29/22Complex oxides
    • C30B29/26Complex oxides with formula BMe2O4, wherein B is Mg, Ni, Co, Al, Zn, or Cd and Me is Fe, Ga, Sc, Cr, Co, or Al

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Inorganic Chemistry (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Crystallography & Structural Chemistry (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Metallurgy (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Treatment Of Steel In Its Molten State (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé pour obtenir des produits contenant des spinelles. 



   L'invention concerne la fabrication de produits contenant des spinelles en partant de bains de fusion siliceux produisant des spinelles en se solidifiant. De tels bains de fusion peuvent être des sous-produits, par exemple dans les opérations de réduction métallurgiques, ou bien ils peuvent être préparés à part et pour eux-mêmes par fusion d'une charge dosée de façon appropriée. 



   Dans l'application du nouveau procédé on opère de la façon suivante. On fait en sorte que la silice soit 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 fixée, par le réglage de la teneur en chaux dans le bain de fusion, entièrement ou en majeure partie au moment de la solidification sous forme de composée   silico-calcàires.   On obtient ce résultat en ajoutant à la masse en fusion plus de chaux que cela est stoechiométriquement nécessaire pour saturer la silice et la convertir en silicate de calcium simple. 



   Après le refroidissement on élimine ces silicates de chaux entièrement ou partiellement, par exemple par des procédés connus de dissolution ou de préparation. On obtient finalement ainsi des produits contenant des spinelles et ayant une grande valeur. 



   De préférence, conformément au nouveau procédé, on dose la quantité de matière à ajouter à la charge et contenant de l'oxyde de calcium de façon que le bain de fusion se désagrège entièrement ou en majeure partie, pendant ou après le refroidissement, en matière pulvérulente ou granuleuse. 



  Cette désagrégation se produit notamment dans les bains de fusion qui sont de nature très basique et qui contiennent beaucoup d'oxyde de calcium. Chose surprenante, la présence de cristaux des spinelles en quantité considérable n'empêche pas la désagrégation de ces composés   silico-calcaires.   



   On a trouvé que la désagrégation du bain de fusion en refroidissement ou déjà refroidi est particulièrement rapide lorsque la masse contient plus de 2 mol. de CaO pour 1 mol. de silice, et on a trouvé également que la désagrégation se produit déjà lorsque 20   %   environ seulement des composés silico-calcaires en question sont en présence dans la masse, la teneur de la masse en silicates de ce genre pouvant d'ailleurs varier dans une très grande mesure.   @   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
Pour obtenir le produit contenant des spinelles et ayant une grande valeur ou aussi des spinelles pratiquement purs en partant du bain de fusion refroidi, au procède de préférence de la façon suivante.

   On utilise la différence de poids spécifique entre les spinelles d'une part et le silicate de chaux d'autre part, Parmi les procédés appropriés   on citera par exemple les suivants : leprocédé de tamisage   au tarare, le procédé à sédimentation dans des appareils à circulation d'eau, tels que les buses en pointe, les appareils de triage, les claies à secousses, etc. 



   Le traitement chimique, par exemple le procédé à dissolution, constitue vautre moyen d'élimination des silicates de chaux.   On   citera dans ce cas: le traitement du bain de fusion après refroidissement au moyen d'acide chlorhydrique ou d'anhydride sulfureux dans une solution aqueuse ou le traitement par un chlorure, tel que du chlorure d' aluminium, ou un autre sel. On peut aussi utiliser un traitement par une solution d'acide sulfurique ; il se forme alors une boue de sulfate de calcium que l'on peut séparer immé- diatement après par décantation ou par un autre procédé de préparation. 



   La silice libérée par le traitement au moyen d'un acide et restant, après élimination de la chaux par dissolution, dans la matière contenant les spinelles, peut aussi être séparée par l'un des procédés de préparation mécanique cités plus haut. cependant on peut parfois y renoncer entièrement ou partiellement et utiliser la silice comme liant dans la fabrioation de corps moulés au moyen des spinelles. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Le traitement chimique, c'est-à-dire le procédé de séparation par solution, peut aussi être appliqué en combinaison avec des procédés de traitement mécanique, par exemple en vue de l'épuration complémentaire de la masse des spinelles qui a été séparée, et on peut aussi l'utiliser pour extraire encore des spinelles de la matière riche en silicate de calcium et séparée par un traitement mécanique. 



   Lorsqu'on utilise une solution d'acide sulfureux la solution obtenue, contenant du sulfite de calcium, peut être utilisée par exemple dans l'industrie de la cellulose sulfitique. 



   Lorsqu'on opère en vue d'obtenir un laitier se désagrégeant il convient, avant d'appliquer des procédés de traitement mécanique, de séparer préalablement par tamisage les parties qui ne se sont pas désagrégées. Il est utile en outre d'ajouter ici que la masse de fusion désagrégée peut être soumis aussi, le cas échéant,à un procédé de broyage léger à sec ou humide, pour mieux dégager les uns des autres les silicates d'une part et les spinelles de l'autre. Toutefois on procédera à ce broyage de préférence de façon que les cristaux des spinelles en présence soient détruits le moins possible. 



   Le cas échéant il convient de broyer seulement certaines parties du bain de fusion refroidi, par exemple les produits intermédiaires obtenus au cours du traitement et dans lesquels on peut encore reconnaître une formation assez prononcée de spinelle et de silicate. En pareil cas le broyage sera suivi d'une nouvelle séparation. 



   Une agitation énergique dans l'eau, par exemple 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 dans un récipient mu-ni d'un agitateur, a été également re- connu avantageux avant la séparation ou pendant certaines phases de la séparation. Dans le même but il convient aussi de conserver la masse de fusion ou les produits de la sépa- ration à l'état humide pendant un temps plus ou moins long. 



   On peut obtenir une autre amélioration des pro- duits par les procédés de séparation magnétique. Des aimants produisant des champs magnétiques relativement faibles peuvent servir à éliminer les grains métalliques contenus dans le bain de fusion ou dans le laitier. D'autre part, des appareils produisant des champs magnétiques intenses, par exemple le séparateur magnétique d'Ullrich, permettent aussi d'effectuer la séparation entre les spinelles et le silicate. 



  En effet les silicates sont amagnétiques, tandis que les spi- nelles, de même que les cristaux de périclase pouvant se trouver en présence, sont généralement attirés par les champs magnétiques intenses. Il se peut que ce phénomène intéressant soit basé sur une faible teneur en oxyde de fer dans les spi- nelles, et il est également possible de renforcer la permé- abilité magnétique par une augmentation systématique de la teneur en FeO. Les spinelles contenant une assez grande quan- tité de Cr2O3 ont des actions favorables sur les champs mag- nétiques, car ces spinelles possèdent une perméabilité magné- tique plus grande, peut-être à cause de ce fait que les spi-      nelles riches en oxyde de chrome contiennent généralement aussi une assez grande quantité de FeO. 



   Pour faciliter la séparation magnétique il convient d'ajouter au bain de fusion une certaine quantité d'oxydes de fer que l'on n'introduit de préférence, dans la fabrication 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 simultanée d'alliages du chrome, en particulier de fern- chrome très riche en carbone, qu'un peu avant ou pendant la coulée. Par suite de leur agglomération plus facile pendant la fabrication de corps moulés réfractaires, ces masses de spinelles contenant FeO ou   Fe203   produisent déjà, par la cuisson à basse température, des produits ayant une grande résistance. 



   La séparation magnétique est combiné de préférence avec un ou plusieurs des procédés de séparation mentionnés plus haut. Parmi des autres procédés de séparation pouvant encore être utilisés dans le cas présent, on citera les pro- cédés électrostatiques, ainsi que le procédé à flottation, procédés qui, dans bien des cas, se prêtent particulièrement bien à la séparation des spinelles, du périclase et des si- licates. 



   Le procédé décrit se prête bien, en premier lieu, à la fabrication de spinelles contenant de l'oxyde de magné- sium et dont les éléments acides sont principalement l'alu- mine ou l'oxyde de chrome, ou les deux. Le cas échéant, l'oxyde de magnésium peut aussi être remplacé en partie, par      exemple jusqu'à 10 % environ, par d'autres oxydes donnant naissance à des spinelles, tels que FeO. Ces spinelles peuvent être obtenus facilement, par un réglage approprié      de la composition de la charge, à partir de laitiers obtenus sous forme de sous-produits dans la fabrication de chrome ou d'alliages du chrome par réduction de minerai de chrome ou de façon analogue.

   Les minerais de chrome contiennent géné- ralement de l'oxyde de magnésium ainsi que de l'alumine et en réglant la quantité d'agent de réduction on peut produire 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 des spinelles contenant plus ou moins d'oxyde de chrome. 



   Ainsi qu'on l'a déjà dit, on ajoute à la charge une matière contenant de l'oxyde de calcium, de préférence sous forme de chaux vive, et on règle la composition de la charge ou du laitier de façon qu'après sa solidification le laitier se désagrège lorsqu'on le laisse reposer à l'air libre. Le laitier désagrégé est soumis à une séparation, de la façon décrite. 



   On obtient ainsi, dans la fabrication de ferrochrome contenant beaucoup de carbone, par exemple de 6 à 10% de C et de 60 à 70 % de Or, des spinelles pauvres en oxyde de chrome. Si l'on opère en vue d'obtenir du ferro-chrome contenant environ 4 à   6 %   de C, on obtient également desspinelles contenant un peu plus d'oxyde de chrome. En opérant en vue d'obtenir un ferro-chrome plus pauvre en oarbone ou du fer allié à du chrome, ainsi que de l'acier chromé par réduction de minerai de chrome ou d'un minerai analogue au moyen d'un agent de réduction contenant du carbone, il faut maintenir élevée la teneur du laitier en oxyde de chrome et on obtient généralement ainsi des spinelles contenant beaucoup d'oxyde de chrome, par exemple de 30 à 40 % et davantage. 



   On peut aussi produire des masses de fusion ou des laitiers du type indiqué plus haut en faisant fondre directement ensemble des matières premières appropriées. Il faut que la charge contienne de l'oxyde de calcium, de l'oxyde de magnésium, de l'alumine et/ou de l'oxyde de chrome. Parmi les matières premières appropriées on citera la magnésite, la dolomite, la bauxite et la chromite (fer chromaté naturel) 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 On peut obtenir des spinelles pauvres en oxyde de chrome ou n'en contenant pas du tout én faisant fondre par exemple une charge composée entièrement ou en partie de dolomite et de bauxite. Les matières premières sont introduites dans le four de préférence après avoir été calcinées ou concrétées.

   On ob- tient par contre des spinelles riches en oxyde de chrome en faisant fondre du minerai de chrome avec de la bauxite et de la dolomite. Les impuretés constituées par des oxydes de fer sont séparées de préférence, entièrement ou partiellement par . réduction. 



   On peut agir sur la grosseur des grains de spinelle par le refroidissement du bain de fusion, ainsi que par le réglage de la composition des silicates contenant de l'oxyde de calcium. Dans ce cas on peut admettre, en règle générale, que les laitiers fournissent des cristaux de spinelle d'au- tant plus gros que les intervalles de solidification sont eux-mêmes plus grands. Plus le point de fusion des silicates est élevé, plus les cristaux de spinelle obtenus sont petits, toutes conditions étant d'ailleurs égales.

   Si le laitier ou le bain de fusion contiennent un grand excès d'oxyde de mag-   nésium   par rapport aux quantités d'alumine et d'oxyde de chrome, on obtient des silicates très basiques contenant peu   dlumine et ayant un point de fusion élevé ; la teneur   en oxyde de magnésium, des cristaux de périolase peuvent aussi se former. Dans ce cas on conduira la séparation de préfé-   renoe   de façon à obtenir les cristaux de périclase en même temps que les spinelles, mail il est également possible, ainsi qu'on l'a dit plus haut, de séparer le périclase des spinelles et de le traiter le cas échéant séparément. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   En augmentant la teneur en alumine et en oxyde de chrome par rapport à la teneur en oxyde de magnésium, on obtient des silicates contenant plus d'alumine et d'oxyde de chrome et dont le point de fusion est inférieur à celui des silicates plus basiques. comme la plupart des minerais de chrome contiennent une quantité d'oxyde de magnésium plus grande que celle qui est nécessaire pour la formation de spinelle (MgO   A1203),   il convient, dans la fabrication de ferrochrome contenant relativement beaucoup de carbone, d'ajouter une matière contenant de l'alumine, par exemple de l'alundum, de la bauxite ou de la chamotte. Ceci a pour effet d'augmenter l'intervalle de solidification et de favoriser la formation de cristaux de spinelle plus gros. 



   Le spinelle produit conformément à la présente invention sert en premier lieu à faire des produits céramiques de grande valeur et il est utilisé seul ou avec d'autres matières premières réfractaires telles que le corindon, la magnésite, le périolase, etc. Il convient de mentionner particulièrement ici l'utilisation de aes spinelles avec du chromite ou une matière de fusion broyée dont les éléments principaux sont les oxydes de l'aluminium, du magnésium et du chrome   (jusqu'à   75% et davantage), ainsi que de petites quantités de silice (de préférence moins de   15%).   



   Lorsque les spinelles ainsi produits sont utilisés mélangés avec d'autres matériaux, il peut constituer   l'élé-   ment principal ou, sous forme pulvérulente, servir de matière de remplissage entre les grains d'autres matières premières. La grosseur relative des grains est alors choisie de préférence, par exemple conformément à la courbe de Fuller 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 ou à d'autres principes applicables à la densité de la structure d'une matière granuleuse non plastique, de façon à produire des blocs aussi denses que possible au moyen d'une haute pression mécanique dans la fabrication de corps moulés. 



  Pour assurer la forme des corps bruts, on n'utilisera de préférence que des agglutinants organiques disparaissant à la cuisson et on cuira à des températures assez élevées, de préférence environ   1700    C et davantage, pour que les grains de spinelle puissent s'agglomérer tout au moins à la surface. 



  Il est toutefois également possible de faire des blocs comprimés et cuits en utilisant les liants les plus divers. On citera à ce sujet l'argile, le kaolin, le silicate d'alumine contenant beaucoup d'alumine, la silice amorphe ou sous forme de quartz, le minerai de chrome, la bauxite, de préférence agglomérée ou fondue et transformée en corindon contenant du sous-oxyde de fer, la sillimanite, les oxydes de fer, la lessive résiduelle de sulfite, etc. 



   Sous forme pulvérulente les produits conformes à l'invention peuvent aussi servir d'enduits réfractaires, de préférence mélangés avec une petite quantité d'argile. 



   On citera aussi d'utilisation des produits conformes à l'invention comme abrasifs et enfin l'utilisation de spinelles contrant beaucoup d'oxyde de chrome pour la fabrication du chrome ou d'alliages du chrome. 



   E x e m p 1 e s de r é a li s a t i o n . 



  1) Dans la fabrication de ferro-chrome on a ajouté,à une charge constituée par du minerai de chrome, des agents de réduction et un peu de bauxite, une quantité de chaux vive 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 telle qu'on obtienne un laitier contenant environ   24 %   de CaO et 12 % de SiO2. Le laitier a été retiré du four et exposé à l'air en vue de son refroidissement. Quelques heures après sa solidification il était réduit en poudre et en matière granaleuse. 



   La masse ainsi désagrégée fut soumise à une séparation mécanique humide, et immédiatement après à une épuration complémentaire au moyen d'un acide ; on a obtenu ainsi un produit de séparation représentant   50 %   environ de la masse totale du laitier. Ce produit avait la composition suivante: Al2O3 60   %,     Cr20   12 % et   27,6 %   de MgO,
L'une des parties du laitier, celle qui avait été éliminée par dissolution et qui était constituée principalement par des silicates et du périclase, a donné à l'analyse la composition suivante:   47,8     %   de CaO, 24,5 % de SiO2,   22 %   de MgO,   1,9   % d'Al2O3 et   2,0 %   de   Cr203.   



   On ajoutera, à titre de comparaison, qu'un laitier contenant 23,7 % de CaO et 17,4   %   de SiO2 ne présentait aucune tendance à la désagrégation. La désagrégation du laitier n'a lieu que lorsque la quantité de chaux, rapportée à 1 mol. de silice, est supérieure à 2 mol. de CaO et en même temps lorsque MgO, exprimé en   mol.,   équivaut à la somme des mol. de Al2O3 et de Cr2O3 ou lui est   supérieur.   Dans ce dernier cas on peut obtenir du périclase en plus de la formation de cristaux de spinelle. 



   Si la quantité de MgO est inférieure, en mol., à la somme des mol. d'AL2O3 et de Cr2O,3, il faut, pour obtenir un laitier se désagrégeant, que la teneur en CaO soit supé- rieure à la règle suivante : 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 a CaO + b MgO = 2c SiO2 + d   A1203   + e Cr2O3, a, b, c, d, et e représentant les teneurs en mol. 



  2) Prendre 100 parties en poids de dolomite calcinée ayant la composition suivante : 56 % de CaO, 37 % de MgO et 5 % de SiO2, ainsi que 140 parties en poids de bauxite calcinée ayant la composition suivante :   70 %   d'Al2O3, 14 % de   FeO,   12 % de SiO2 et 3   %   de TiO2, les introduire dans un four électrique et les y faire fondre par fusion réductrice. 



  Lorsque la masse est fondue, la retirer du four et l'exposer à l'air pour la laisser refroidir. Quelques heures après le refroidissement cette masse est réduite en poudre et en matière granuleuse. 



  3) Prendre 100 parties de dolomite et 140 parties de bauxite ayant la même composition que dans l'exemple 2, ainsi que 30 parties de magnésite calcinée ayant la composition suivante : 93 % de MgO, 3 % de FeO et 2 % de SiO2 et les faire fondre dans un four électrique. Après refroidissement la masse retirée du four est réduite en quelques heures en poudre et en matière granuleuse. Elle est soumise à une séparation mécanique et immédiatement après à une séparation magnétique. 



  On a obtenu 140 parties d'un produit contenant du spinelle et du périclase et en tout 36 % de MgO et 60 %   d'A1203.   



  4) On a pris du minerai de chrome broyé, on l'a trié ou traité de façon analogue pour en extraire les parties les plus fines, qu'on a remplacées par une quantité   correspon-   dante de spinelle produit conformément à l'invention. Après avoir ajouté de l'eau et le cas échéant aussi des liants, cette masse a été moulée et les produits moulés ont été sou- 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 mis a une cuisson. 



  5) Mélanger 100 parties de spinelle produit conformément à l'invention avec 100 parties de minerai de chrome fine ment broyé et préparer avec ce mélange, en le mélangeant avec 200 parties de minerai de chrome moins finement broyé et avec des agglutinants, une masse capable d'être moulée, à la presse      ou autrement. Après séchage les produits moulés obtenus avec cette masse sont soumis à une cuisson. L'application de températures de cuisson relativement hautes, par exemple supérieures à SK 20 (cône de Seger), est particulièrement avantageuse. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Process for obtaining products containing spinels.



   The invention relates to the manufacture of products containing spinels starting from siliceous melting baths which produce spinels by solidifying. Such molten baths can be by-products, for example in metallurgical reduction operations, or they can be prepared separately and for themselves by melting an appropriately metered charge.



   In applying the new process, the procedure is as follows. We make sure that the silica is

 <Desc / Clms Page number 2>

 fixed, by adjusting the lime content in the molten bath, entirely or mainly at the time of solidification in the form of silico-calcareous compound. This is achieved by adding more lime to the molten mass than is stoichiometrically necessary to saturate the silica and convert it to simple calcium silicate.



   After cooling, these lime silicates are completely or partially removed, for example by known dissolution or preparation methods. In the end, products containing spinels and of great value are thus obtained.



   Preferably, according to the new process, the quantity of material to be added to the charge and containing calcium oxide is metered so that the molten bath completely or mainly disintegrates, during or after cooling, in material. powdery or granular.



  This disintegration occurs in particular in melting baths which are very basic in nature and which contain a lot of calcium oxide. Surprisingly, the presence of spinel crystals in considerable quantity does not prevent the disintegration of these silico-calcareous compounds.



   It has been found that the disintegration of the cooling or already cooled molten bath is particularly rapid when the mass contains more than 2 mol. of CaO per 1 mol. silica, and it has also been found that disintegration already occurs when only about 20% of the silico-limestone compounds in question are present in the mass, the content of the mass of silicates of this kind can moreover vary within a range of very large measure. @

 <Desc / Clms Page number 3>

 
In order to obtain the product containing spinels and having a high value or also practically pure spinels starting from the cooled molten bath, the procedure is preferably as follows.

   The difference in specific gravity between the spinels on the one hand and the lime silicate on the other hand is used.For example, the following may be mentioned: the method of sieving with a tarare, the sedimentation process in circulating devices of water, such as tip nozzles, sorting devices, shaking screens, etc.



   Chemical treatment, for example the dissolving process, is a useful means of removing lime silicates. In this case, mention will be made of: the treatment of the molten bath after cooling by means of hydrochloric acid or sulfur dioxide in an aqueous solution or the treatment with a chloride, such as aluminum chloride, or another salt. It is also possible to use a treatment with a sulfuric acid solution; a calcium sulphate slurry then forms which can be separated immediately afterwards by decantation or by some other preparation process.



   The silica released by the treatment with an acid and remaining, after removal of the lime by dissolution, in the material containing the spinels, can also be separated by one of the mechanical preparation methods mentioned above. however, this can sometimes be waived entirely or partially and the silica can be used as a binder in the manufacture of moldings using spinels.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Chemical treatment, i.e. the solution separation process, can also be applied in combination with mechanical treatment processes, for example for the further purification of the mass of spinels which has been separated, and it can also be used to further extract spinels from the material rich in calcium silicate and separated by mechanical treatment.



   When a sulfurous acid solution is used, the solution obtained, containing calcium sulphite, can be used for example in the sulphite cellulose industry.



   When operating with a view to obtaining a disintegrating slag it is advisable, before applying mechanical treatment processes, to separate beforehand by sieving the parts which have not disintegrated. It is further useful to add here that the disaggregated melt can also be subjected, if necessary, to a light dry or wet grinding process, in order to better free one from the other silicates on the one hand and spinels on the other. However, this grinding will preferably be carried out so that the crystals of the spinels present are destroyed as little as possible.



   If necessary, it is appropriate to grind only certain parts of the cooled molten bath, for example the intermediate products obtained during the treatment and in which it is still possible to recognize a fairly pronounced formation of spinel and silicate. In such a case the grinding will be followed by a new separation.



   Vigorous agitation in water, for example

 <Desc / Clms Page number 5>

 in a vessel fitted with a stirrer, has also been found to be advantageous before the separation or during certain phases of the separation. For the same purpose it is also advisable to keep the melt or the products of the separation in the wet state for a more or less long time.



   A further improvement in the products can be obtained by the magnetic separation processes. Magnets producing relatively weak magnetic fields can be used to remove metal grains from the weld pool or slag. On the other hand, devices producing intense magnetic fields, for example the Ullrich magnetic separator, also make it possible to carry out the separation between the spinels and the silicate.



  In fact, silicates are non-magnetic, while spines, as well as periclase crystals which may be present, are generally attracted by intense magnetic fields. It may be that this interesting phenomenon is based on a low iron oxide content in the spins, and it is also possible to enhance the magnetic permeability by a systematic increase in the FeO content. Spinels containing a fairly large amount of Cr2O3 have favorable actions on magnetic fields, because these spinels have a greater magnetic permeability, perhaps because of this fact that spins rich in oxide of chromium usually also contain a fairly large amount of FeO.



   To facilitate the magnetic separation, it is advisable to add to the molten bath a certain quantity of iron oxides which are preferably not introduced in the manufacture.

 <Desc / Clms Page number 6>

 simultaneous alloys of chromium, in particular of very carbon-rich fernchromium, only a little before or during the casting. Due to their easier agglomeration during the manufacture of refractory moldings, these masses of spinels containing FeO or Fe2O3 already produce, by firing at low temperature, products having high strength.



   The magnetic separation is preferably combined with one or more of the separation methods mentioned above. Among other separation processes which can still be used in the present case, mention will be made of the electrostatic processes, as well as the flotation process, processes which, in many cases, lend themselves particularly well to the separation of spinels and periclase. and silicats.



   The process described lends itself well, in the first place, to the manufacture of spinels containing magnesium oxide and the acid elements of which are mainly alumina or chromium oxide, or both. Where appropriate, the magnesium oxide can also be replaced in part, for example up to approximately 10%, by other oxides giving rise to spinels, such as FeO. These spinels can be obtained easily, by appropriate adjustment of the composition of the feed, from slags obtained as by-products in the manufacture of chromium or chromium alloys by reduction of chromium ore or the like. .

   Chromium ores usually contain magnesium oxide as well as alumina and by adjusting the amount of reducing agent one can produce

 <Desc / Clms Page number 7>

 spinels containing more or less chromium oxide.



   As has already been said, a material containing calcium oxide, preferably in the form of quicklime, is added to the charge, and the composition of the charge or of the slag is adjusted so that after its solidification the slag crumbles when left to stand in the open air. The disaggregated slag is subjected to separation, as described.



   In the manufacture of ferrochrome containing a lot of carbon, for example 6 to 10% C and 60 to 70% gold, spinels poor in chromium oxide are thus obtained. If one operates to obtain ferro-chromium containing about 4 to 6% C, one also obtains spindles containing a little more chromium oxide. Operating to obtain a ferro-chromium poorer in carbon or iron alloyed with chromium, as well as chromed steel by reduction of chromium ore or the like by means of a reducing agent containing carbon, the content of chromium oxide in the slag must be kept high, and spinels are generally obtained which contain a lot of chromium oxide, for example 30 to 40% and more.



   Melts or slags of the type indicated above can also be produced by directly melting together suitable raw materials. The filler must contain calcium oxide, magnesium oxide, alumina and / or chromium oxide. Suitable raw materials include magnesite, dolomite, bauxite and chromite (natural chromated iron)

 <Desc / Clms Page number 8>

 It is possible to obtain spinels which are poor in chromium oxide or contain none at all, for example by melting a charge composed entirely or in part of dolomite and bauxite. The raw materials are introduced into the furnace preferably after having been calcined or concreted.

   On the other hand, spinels rich in chromium oxide are obtained by melting chromium ore with bauxite and dolomite. The impurities constituted by iron oxides are preferably separated entirely or partially by. reduction.



   It is possible to act on the size of the spinel grains by cooling the molten bath, as well as by adjusting the composition of the silicates containing calcium oxide. In this case it can be assumed, as a general rule, that the slags provide crystals of spinel which are larger as the solidification intervals themselves are greater. The higher the melting point of the silicates, the smaller the spinel crystals obtained, all conditions being equal.

   If the slag or the molten bath contain a large excess of magnesium oxide relative to the amounts of alumina and chromium oxide, very basic silicates are obtained containing little lumina and having a high melting point; magnesium oxide content, periolase crystals may also form. In this case, the separation will be carried out preferably so as to obtain the periclase crystals at the same time as the spinels, but it is also possible, as was said above, to separate the periclase from the spinels and to treat it separately if necessary.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   By increasing the content of alumina and chromium oxide in relation to the content of magnesium oxide, silicates are obtained which contain more alumina and chromium oxide and whose melting point is lower than that of more basic silicates. . since most chromium ores contain more magnesium oxide than is necessary for spinel formation (MgO A1203), in the manufacture of ferrochrome containing relatively high carbon, it is appropriate to add a material containing alumina, for example alundum, bauxite or chamotte. This has the effect of increasing the solidification interval and promoting the formation of larger spinel crystals.



   The spinel produced in accordance with the present invention is primarily used for making high-value ceramic products and is used alone or together with other refractory raw materials such as corundum, magnesite, periolase, etc. Particular mention should be made here of the use of spinels with chromite or a ground molten material, the main elements of which are oxides of aluminum, magnesium and chromium (up to 75% and more), as well as small amounts of silica (preferably less than 15%).



   When the spinels thus produced are used in admixture with other materials, it may form the main component or, in powder form, serve as a filler between the grains of other raw materials. The relative grain size is then preferably chosen, for example according to Fuller's curve

 <Desc / Clms Page number 10>

 or to other principles applicable to the density of the structure of a non-plastic granular material, so as to produce blocks as dense as possible by means of high mechanical pressure in the manufacture of moldings.



  To ensure the shape of the raw bodies, one will preferably only use organic agglutinants which disappear on cooking and one will cook at sufficiently high temperatures, preferably about 1700 ° C. and above, so that the spinel grains can agglomerate completely. at least on the surface.



  However, it is also possible to make compressed and baked blocks using the most diverse binders. Mention will be made on this subject of clay, kaolin, alumina silicate containing a lot of alumina, amorphous silica or in the form of quartz, chromium ore, bauxite, preferably agglomerated or melted and transformed into corundum containing iron suboxide, sillimanite, iron oxides, residual sulphite lye, etc.



   In powder form, the products in accordance with the invention can also serve as refractory coatings, preferably mixed with a small quantity of clay.



   Mention will also be made of the use of the products in accordance with the invention as abrasives and finally the use of spinels which counteract a great deal of chromium oxide for the manufacture of chromium or chromium alloys.



   E x e m p 1 e s of re a li s a t i o n.



  1) In the manufacture of ferro-chromium, a quantity of quicklime has been added to a charge consisting of chromium ore, reducing agents and a little bauxite

 <Desc / Clms Page number 11>

 such that a slag is obtained containing about 24% CaO and 12% SiO2. The slag was removed from the oven and exposed to air for cooling. A few hours after its solidification it was reduced to powder and granular material.



   The mass thus disintegrated was subjected to a wet mechanical separation, and immediately afterwards to an additional purification by means of an acid; a separation product was thus obtained representing approximately 50% of the total mass of the slag. This product had the following composition: Al2O3 60%, Cr20 12% and 27.6% MgO,
One part of the slag, that which had been removed by dissolution and which consisted mainly of silicates and periclase, gave the following composition on analysis: 47.8% CaO, 24.5% SiO2 , 22% MgO, 1.9% Al2O3 and 2.0% Cr203.



   It will be added, by way of comparison, that a slag containing 23.7% CaO and 17.4% SiO2 showed no tendency to disintegrate. The disintegration of the slag takes place only when the quantity of lime, related to 1 mol. of silica, is greater than 2 mol. of CaO and at the same time when MgO, expressed in mol., is equivalent to the sum of mol. of Al2O3 and Cr2O3 or higher. In the latter case, periclase can be obtained in addition to the formation of spinel crystals.



   If the amount of MgO is less, in mol., Than the sum of mol. of AL2O3 and Cr2O.3, in order to obtain a disintegrating slag, the CaO content must be greater than the following rule:

 <Desc / Clms Page number 12>

 a CaO + b MgO = 2c SiO2 + d A1203 + e Cr2O3, a, b, c, d, and e representing the mol contents.



  2) Take 100 parts by weight of calcined dolomite having the following composition: 56% CaO, 37% MgO and 5% SiO2, as well as 140 parts by weight of calcined bauxite having the following composition: 70% Al2O3, 14% FeO, 12% SiO2 and 3% TiO2, introduce them into an electric furnace and melt them there by reducing fusion.



  When the mass is melted, remove it from the oven and expose it to the air to let it cool. A few hours after cooling this mass is reduced to powder and granular material.



  3) Take 100 parts of dolomite and 140 parts of bauxite having the same composition as in Example 2, as well as 30 parts of calcined magnesite having the following composition: 93% of MgO, 3% of FeO and 2% of SiO2 and melt them in an electric oven. After cooling, the mass removed from the oven is reduced in a few hours to powder and granular material. It is subjected to mechanical separation and immediately thereafter to magnetic separation.



  140 parts of a product containing spinel and periclase and a total of 36% MgO and 60% A1203 were obtained.



  4) Crushed chromium ore was taken, sorted or similarly processed to extract the finer parts, which were replaced by a corresponding amount of spinel produced in accordance with the invention. After adding water and possibly also binders, this mass was molded and the molded products were supported.

 <Desc / Clms Page number 13>

 put in a cooking.



  5) Mix 100 parts of spinel produced in accordance with the invention with 100 parts of finely ground chromium ore and prepare with this mixture, mixing it with 200 parts of less finely ground chromium ore and with agglutinants, a mass capable to be molded, in the press or otherwise. After drying, the molded products obtained with this mass are subjected to baking. The application of relatively high firing temperatures, for example above SK 20 (Seger cone), is particularly advantageous.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

Résumé : 1 . La présente invention a pour objet un procédé pour obtenir des produits contenant des spinelles à partir de bains de fusion siliceux produisant des spinelles en se solidifiant, caracterisé par les particularités suivantes: a) On ajoute à la masse en fusion une quantité de chaux plus grande que celle qui est stoechiométriquement nécessaire pour saturer la silice en présence et la convertir en silicate de calcium simple, après quoi la masse de fusion est soumise à froid à un traitement par un procédé connu de concentration ou de dissolution, afin d'éliminer les composés siliceux riches en oxyde de calbium que se sont formés au cours de la solidification; b) la teneur en composés siliceux riches en oxyde de calcium du bain de fusion solidifié est réglée à 20 % au moins ; Summary : 1. The present invention relates to a process for obtaining products containing spinels from siliceous melting baths producing spinels by solidifying, characterized by the following features: a) A larger amount of lime is added to the molten mass than that which is stoichiometrically necessary to saturate the silica present and convert it to simple calcium silicate, after which the melt is subjected in cold to a treatment by a known method of concentration or dissolution, in order to remove the compounds siliceous compounds rich in calbium oxide that are formed during solidification; b) the content of siliceous compounds rich in calcium oxide in the solidified molten bath is set to at least 20%; c) la teneur en oxyde de calcium du bain de fusion est telle, (environ 2 mol. de CaO pour 1 mol. de Sio2) que la <Desc/Clms Page number 14> masse est réduite entièrement ou en majeure partie en poudre et en matière granuleuse pendant ou après le refroidissement; d) la matière désagrégée est traitée dans des appareils de sédimentation mécaniques humides en vue de séparer les éléments contenant de l'oxyde de calcium; e) de la masse de fusion refroidie les éléments contenant de l'oxyde de calcium sont séparés entièrement ou partiellement par un traitement au moyen d'acide sulfureux en solution aqueuse ; f) le CaO contenu dans le bain de fusion refroidi est extrait par solution au moyen d'acide chlorhydrique ou de chlorures; c) the content of calcium oxide in the melt is such (approximately 2 mol. of CaO for 1 mol. of Sio2) that the <Desc / Clms Page number 14> mass is reduced entirely or mainly to powder and granular material during or after cooling; d) the disaggregated material is treated in wet mechanical sedimentation devices to separate the elements containing calcium oxide; e) from the cooled melt, the elements containing calcium oxide are separated entirely or partially by treatment with sulfurous acid in aqueous solution; f) the CaO contained in the cooled molten bath is extracted by solution with hydrochloric acid or chlorides; g) la masse désagrégée ou ses produits de séparation sont séparés en silicates et en spinelles au moyen de séparateurs magnétiques à l'aide de champs magnétiques intenses ; h) la fabrication des produits contenant des spinelles est combinée avec la production de chrome ou d'alliages du chrome par réduction; i) l'oxyde de chrome contenu dans la charge est réduit incomplètement et on produit ainsi des spinelles contenant de l'oxyde de chrome; k) la masse se désagrégeant est préparée par fusion d'une charge constituée entièrement ou partiellement par de la dolomite et de la bauxite ; 1) la masse se désagrégeant est préparée par fusion de minerai de chrome avec de la bauxite et de la dolomite, les impurités constituées par du fer étant séparées par ré- duction ; (g) the disaggregated mass or its separation products are separated into silicates and spinels by means of magnetic separators using strong magnetic fields; (h) the manufacture of products containing spinels is combined with the production of chromium or chromium alloys by reduction; i) the chromium oxide contained in the feed is incompletely reduced and thus spinels containing chromium oxide are produced; k) the disintegrating mass is prepared by melting a charge consisting entirely or partially of dolomite and bauxite; 1) the disintegrating mass is prepared by smelting chromium ore with bauxite and dolomite, the impurities constituted by iron being separated by reduction; <Desc/Clms Page number 15> m) on utilise de l'oxyde de magnésium en excès, de façon à former aussi du périclase, en plus de spinelle, dans la masse de fusion refroidi. <Desc / Clms Page number 15> m) excess magnesium oxide is used, so as to also form periclase, in addition to spinel, in the cooled melt. 20. L'invention en outre a pour objet l'utilisation du produit contenant des spinelles et fabriqué par le procédé suivant les paragraphes ci-dessus et montant les caractéri- stiques suivantes: a) Le produit contenant des spinelles sert pour la f brication de corps moulés réfractaires, seul ou avec d'autres matières premières réfractaires, la grosseur relative des grains individuels étant de préférence réglée en vue d'obtenir une structure dense et les corps moulés étant moulés avec application d'une haute pression, et la cuisson de ces corps ayant lieu à des températures assez éle-vées pour que les grains soient solidement reliés entre eux par agglomération; 20. The invention further relates to the use of the product containing spinels and produced by the process according to the above paragraphs and having the following characteristics: a) The product containing spinels is used for the preparation of refractory moldings, alone or together with other refractory raw materials, the relative size of the individual grains preferably being controlled in order to obtain a dense structure and the moldings being molded with the application of high pressure, and the firing of these bodies taking place at temperatures high enough for the grains to be firmly linked together by agglomeration; b) on prend du minerai de chrome broyé, le cas échéant après séparation des parties les plus fines, on le mélange avec une matière fine à base de spinelle, et on le traite, le cas échéant à l'aide de matières ayant une action agglutinante, en vue d'obtenir une masse moulable que l'on soumet après moulage et séchage à une cuisson à de hautes température: b) crushed chromium ore is taken, if necessary after separation of the finest parts, it is mixed with a fine material based on spinel, and it is treated, if necessary with materials having an action agglutinating, in order to obtain a moldable mass which is subjected after molding and drying to baking at high temperature:
BE398644D BE398644A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE398644A true BE398644A (en)

Family

ID=65107

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE398644D BE398644A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE398644A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2629071A1 (en) REACTIVE ZIRCONIUM OXIDE AND ITS PREPARATION
SE459339B (en) REFINING MATERIAL FOR METAL AND PROCEDURES FOR ITS PREPARATION
EP0106739A1 (en) Mouldable refractory composition based on partially stabilized zirconia and a hydraulic aluminous binder, preparation thereof and articles produced thereby
CA2295298C (en) Treatment of aluminum dross
BE398644A (en)
CA1145164A (en) Process for silico-thermal preparation, in ladles, of manganese and silicon alloys
AU2018247275A1 (en) Processing of impure titanium dioxide ore
EP0168308B1 (en) Process for the treatment of iron ii sulfate heptahydrate for suppressing its tendency to agglomerate and to make it free-flowing
AU2010290830A1 (en) Processing of metallurgical slag
US2029773A (en) Process for obtaining products containing spinels
FR2523482A1 (en) PROCESS FOR THE TREATMENT OF STEEL SLAGS CONTAINING OXIDATED COMPOUNDS OF SODIUM AND PHOSPHORUS.
BE487495A (en)
BE514059A (en)
BE512092A (en)
BE502820A (en)
BE406852A (en)
BE566045A (en)
BE420227A (en)
BE400242A (en)
BE432201A (en)
BE418969A (en)
BE546831A (en)
JPH0848550A (en) Granulated alumina ash
BE426337A (en)
BE415049A (en)