BE387927A - - Google Patents

Info

Publication number
BE387927A
BE387927A BE387927DA BE387927A BE 387927 A BE387927 A BE 387927A BE 387927D A BE387927D A BE 387927DA BE 387927 A BE387927 A BE 387927A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rubber
concrete
block
negative
cavities
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE387927A publication Critical patent/BE387927A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B28WORKING CEMENT, CLAY, OR STONE
    • B28BSHAPING CLAY OR OTHER CERAMIC COMPOSITIONS; SHAPING SLAG; SHAPING MIXTURES CONTAINING CEMENTITIOUS MATERIAL, e.g. PLASTER
    • B28B11/00Apparatus or processes for treating or working the shaped or preshaped articles
    • B28B11/04Apparatus or processes for treating or working the shaped or preshaped articles for coating or applying engobing layers
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B28WORKING CEMENT, CLAY, OR STONE
    • B28BSHAPING CLAY OR OTHER CERAMIC COMPOSITIONS; SHAPING SLAG; SHAPING MIXTURES CONTAINING CEMENTITIOUS MATERIAL, e.g. PLASTER
    • B28B7/00Moulds; Cores; Mandrels
    • B28B7/20Moulds for making shaped articles with undercut recesses, e.g. dovetails

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Ceramic Engineering (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Moulds, Cores, Or Mandrels (AREA)
  • Road Paving Structures (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "PROCEDE DE FABRICATION DE BLOCS EN BETON ET 
SUBSTANCES ANALOGUES" 
La présente invention est relative aux blocs en béton et substances analogues destinés à recevoir un chapeau ou revêtement en caoutchouc ou autre, le bloc comportant des cavités d'ancrage en queue d'aronde ou analogue sur sa face qui reçoit le chapeau ou revêtement. 



   La présente invention s'applique en particulier   auxpavés   garnis de caoutchouc. Précédemment, dans la      fabrication de pavés garnis de caoutchouc, on avait proposé, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 suivant un premier procédé, de conformer au préalable le chapeau en caoutchouc et de mouler le bloc de base sur le chapeau, ou suivant un autre procédé, de conformer   @   d'abord le bloc de base en y ménageant des entailles en retrait au moyen d'un piston extensible, puis de mouler sur lui le chapeau en caoutchouc. Ce second procédé présente l'avantage que, du fait que le bloc de base est de nature poreuse, le caoutchouc se conforme à la surface du bloc, en pénétrant dans les pores et crevasses ,de celui-ci, assurant une union parfaite.

   Avec le premier procédé, dans lequel on moule le béton sur le chapeau de caoutchouc préalablement conformé, on n'obtient pas une union aussi intime. 



   Le deuxième procédé ne convenait pas jusqu'ici pour le béton, car lorsque l'on moule le béton à l'avance, il se produit des difficultés pour ménager les cavités, le béton collant au piston ou perdant sa forme d'une autre façon. Jusqu'à présent, en fait, il n'existe pas de procédé satisfaisant permettant de former à l'avance un bloc de béton présentant les cavités nécessaires. D'autre part, quoique les cavités nécessaires puissent être ménagées dans des supports en brique au moyen   d'un   piston extensible, les supports en brique présentent l'inconvé- nient qu'ils se déforment et se contractent de façon non uniforme lors de la cuisson. 



   L'un des objets de la présente invention est un procédé perfectionné pour la fabrication de blocs de béton avec chapeau en caoutchouc. 



   La présente invention vise également un appareil utilisable dans la fabrication de blocs de béton avec chapeau en caoutchouc suivant ce procédé. 



   Suivant l'invention, les cavités d'ancrage ménagées dans le bloc de base en béton sont obtenues par une opéra- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tion de moulage dans laquelle on utilise un négatif en caoutchouc, conformé au préalable avec parties en saillie formant matrice en caoutchouc mou et élastique ou un négatif en caoutchouc avec saillies en caoutchouc mou, amovibles, formant matrice, le béton étant coulé direc- tement sous pression sur le négatif en caoutchouc. Le négatif a la forme d'un chapeau et constitue le moule de conformation de la surface du bloc ainsi que des cavités en retrait se trouvant dans celui-ci et le corps du négatif peut être en caoutchouc flexible et élastique comme les saillies servant à former les cavités. 



   Après que le béton a fait prise, le négatif en caoutchouc mou ou celle de ses parties qui sont en caoutchouc mou, sont enlevées du bloc de béton, ce qui se fait facilement étant donné la nature élastique du caoutchouc mou. La variante de matrice élémentaire uti- lisant des parties amovibles en caoutchouc élastique permet d'utiliser un négatif élastique applicable pour l'obtention de cavités taillées en retrait suivant un angle extrêmement aigu, par exemple les cavités pour lesquelles serait dépassée la capacité élastique d'un négatif en caoutchouc en une seule pièce, ce qui ferait que le négatif du bloc de béton serait susceptible d'être endommagé lors de l'enlèvement. 



   Après enlèvement du négatif, le bloc de béton est placé dans un moule à vulcaniser le caoutchouc et l'on peut appliquer le chapeau en caoutchouc habituel proprement dit et le vulcaniser directement sur la face du bloc qui présente les entailles en retrait nécessaires, le caoutchouc et le béton étant alors parfaitement unis. 



   Le négatif en caoutchouc mou est réutilisable pour constituer les cavités de blocs de béton successifs. 



   Sur les dessins annexés: 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
La figure 1 est une vue de côté, et 
La figure 2 une vue en plan, retournée, d'un exemple de négatif en caoutchouc mou conformé au préalable et utilisé pour la mise en pratique de ltinvention. 



   La figure 3 est une vue de côté, et 
La figure 4 une vue en plan, retournée, d'un autre exemple de négatif en caoutchouc mou conformé au préalable. 



   La figure 5 est une vue en coupe d'un moule sur le fond duquel est placé le négatif en caoutchouc mou ayant la forme d'un chapeau (figures 3 et 4) avec ses parties formant matrices, en queue d'aronde, disposées au-dessus,   moule   dans lequel le bloc en béton est moulé sous pression, directement sur le négatif. 



   La figure 6 est une vue partiellement en coupe du bloc de béton juste après enlèvement du moule et une vue de côté de la plus grande partie du négatif en caoutchouc mou ayant la forme du chapeau, enlevé du bloc, les parties de matrice amovibles du négatif restant dans le bloc. 



   La figure 7 est une vue de côté du bloc de béton après enlèvement des parties amovibles du négatif, restées dans le bloc. 



   La figure 8 est une vue de côté du bloc de béton dans lequel les cavités ont été ménagées et d'un revêtement ou chapeau en caoutchouc ferme moulé directement sur le bloc. 



   La figure 9 est une vue en perspective d'un bloc de béton après enlèvement du moule représenté sur la figure 5 et le négatif en caoutchouc mou, en forme de chapeau, conformé à l'avance, étant enlevé en partie du bloc. 



   La figure 10 est une vue en coupe représentant la manière jugée la meilleure d'appliquer le chapeau en caoutchouc sur le bloc. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Sur les figures 1 et 2, le négatif en caoutchouc mou est constitué par une plaque de caoutchouc a qui en plan, a une forme et des proportions analogues à celles que doit avoir le bloc de béton, cette plaque étant munie sur une de ses faces dans les coins, de saillies ou parties formant matrices b-b et sur les bords, de saillies ou parties formant matrices c -c et enfin, au centre, de saillies ou parties formant matrices d-d en îlots. Les côtés courbes des parties formant matrices b-b et c-c sont inclinées et, par suite, donnent à ces parties, suivant ces faces, une forme en queue d'aronde (voir figure 1). Les parties formant matrices d-d sont inclinées de tous les côtés. 



   Toutes les parties formant matrices sont faites en caoutchouc relativement mou, de sorte que, tout en étant suffisamment résistantes pour conserver leur forme, elles sont susceptibles d'être étendues ou resserrées ou contrac- tées transversalement, lorsqu'il est nécessaire de les retirer de la cavité dans laquelle elles peuvent avoir été moulées. 



   Comme on le voit sur la figure 9, le négatif en caoutchouc mou peut être tiré de sur le bloc, les parties formant matrices étant suffisamment élastiques pour leur permettre d'être étirées ou déformées lorsque l'on tire   @   pour les retirer des cavités du bloc. L'angle de l'incli- naison est généralement de 45 à 60 . 



   Sur les figures S et 4, les parties formant matrices du négatif en caoutchouc mou sont chacune en deux parties 
 EMI5.1 
 l 2 1 2 l 2 les parties 1 l i étant :!2. , b -' .±. , E. , S!. , d , les parties bl, je. ,.9. étant bords parallèles et en une seule pièce avec la plaque du négatif et les parties b2, c2, d2 ayant la forme de bagues amovibles avec alésage à bords parallèles et forme extérieu- re conique, cette dernière correspondant à la forme que 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 l'on désire donner à la cavité en retrait ménagée dans le bloc de béton. 



   En constituant les cavités voulues dans le bloc de béton au moyen du négatif en caoutchouc mou avec parties formant matrices amovibles, comme représenté sur les figures 3 et 4, le négatif est placé avec ses parties formant matrices par-dessus, sur le fond du moule dans lequel le bloc de béton doit être moulé. Le béton est alors mis dans le moule sous la forme d'un mélange humide mais friable et cela jusqu'au niveau voulu, après quoi il est comprimé ou bourré au moyen d'un piston f pour être consolidé et pour le comprimer en contact intime et en prise avec le négatif en caoutchouc. De ce fait, le béton se moulesur   @   les parties formant matrices du négatif'en caoutchouc et le bloc et le négatif en caoutchouc peuvent être retirés ensemble du moule. 



   Après que le bloc de béton a suffisamment fait prise, la plaque du négatif en caoutchouc est enlevée du bloc en laissant les parties annulaires   b,  c2, d2 des parties formant matrices, dans le bloc (voir figure 6). 



  Ces parties annulaires sont enlevées du bloc lorsque le béton a suffisamment fait prise, ce qui peut se faire faci- lement étant donné la nature élastique molle de ces parties annulaires. De cette façon, on ménage, dans le bloc en béton, des cavités en retrait ou en queue d'aronde faisant un angle très aigu et le béton n'est endommagé en quoi que ce soit lorsque l'on enlève les parties faisant matrice hors du négatif. Pour recevoir le revêtement ou chapeau habituel en caoutchouc ferme, la plaque de béton est alors placée dans un moule ou bâti à vulcaniser le caoutchouc et le revêtement ou chapeau est moulé et vulcanisé directe- ment sur la face du bloc présentant des cavités.

   Le moulage 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 direct et l'opération de vulcanisation provoquent une liaison très étroite et très intime entre le caoutchouc et le béton, du fait que le caoutchouc pénètre dans les pores ou les crevasses de surface du béton, et le béton s'imbrique dans le caoutchouc. 



   Dans cette partie de l'opération, on utilise de préférence de la vapeur pour fournir la chaleur nécessaire à la vulcanisation et le moule est également, de préférence, construit de façon que la vapeur arrive au bloc. On comprime, de façon à obliger le caoutchouc à pénétrer dans les cavités et dans les pores du bloc de béton. L'arri- vée de vapeur vive jusqu'au bloc pendant l'opération sert à donner au bloc une maturité supplémentaire en même temps qu'elle le chauffe pour recevoir le chapeau en caoutchouc et le vulcaniser. 



   Dans le cas de parties formant matrices amovibles, l'angle de la partie en queue d'aronde peut être plus grand que celui des parties formant matrices non amovibles étant donné que les parties annulaires   b,  c2 et d2 peuvent être enlevées facilement du béton lorsque les parties b1, c1 et d1 ont été retirées. 



   Comme on le voit sur la figure 10, le chapeau en caoutchouc est appliqué sur le bloc en le formant de couches superposées de caoutchouc. 



   Le dessin représente trois disques f de caoutchouc disposés dans chacune des cavités en retrait, les disques ayant différentes dimensions de façon à remplir, autant qu'il est possible, ces cavités. Sur le dessus du bloc, on place alors deux feuilles de caoutchouc, le caoutchouc de la feuille inférieure plus mince étant analogue à celui des disques f disposés dans les cavités et devenant ferme lorsqutil fait prise à la vulcanisation, tandis que la couche supérieure de caoutchouc h qui forme finalement 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 la surface d'usure ou de circulation du bloc est en un caoutchouc qui est suffisamment ferme, mais élastique après vulcanisation. 



   Il pourrait y avoir plus de deux parties formant matrices d, d, ou ces parties pourraient être supprimées. 



  La surface de la plaque a peut porter des nervures étroites disposées suivant n'importe quel dessin en plan, le béton présente alors un dessin en creux correspondant lorsqu'il est moulé au contact intime de cette surface, les creux servant finalement à assurer un moulage plus intime du caoutchouc ferme sur le bloc en béton terminé. 



   Certaines des saillies ou toutes les saillies du négatif peuvent comporter des projections supplémentaires ou tenons e de façon à constituer des creux dans le fond des cavités du bloc. 



   L'invention est applicable aux pavés de grandes dimensions ainsi qu'aux blocs de dimensions ordinaires. 



   L'invention n'est pas limitée aux exemples indi- qués ci-dessus pour les parties formant matrices des né- gatifs en caoutchouc et celles-ci peuvent varier de façon à donner d'autres formes et d'autres dispositions des ca- vités dans le bloc de béton. 



   Dans ce qui précède, sous la désignation de "béton", il faut comprendre n'importe quelle composition d'une matière avec du ciment ou d'une matière avec du bitume.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "PROCESS FOR MANUFACTURING CONCRETE BLOCKS AND
SIMILAR SUBSTANCES "
The present invention relates to concrete blocks and similar substances intended to receive a cap or coating of rubber or the like, the block comprising dovetail anchoring cavities or the like on its face which receives the cap or coating.



   The present invention applies in particular to pavers lined with rubber. Previously, in the manufacture of pavers lined with rubber, it was proposed,

 <Desc / Clms Page number 2>

 according to a first method, to first shape the rubber cap and mold the base block onto the cap, or according to another process, to first shape the base block by making recessed notches therein by means of 'an expandable piston, then mold the rubber cap on it. This second method has the advantage that, because the base block is porous in nature, the rubber conforms to the surface of the block, penetrating into the pores and crevices thereof, ensuring a perfect union.

   With the first process, in which the concrete is molded on the previously shaped rubber cap, such an intimate union is not obtained.



   The second method has not been suitable so far for concrete, because when the concrete is molded in advance, it is difficult to spare the cavities, the concrete sticking to the piston or losing its shape in some other way. . So far, in fact, there is no satisfactory method for forming in advance a concrete block having the necessary cavities. On the other hand, although the necessary cavities can be made in the brick supports by means of an extendable piston, the brick supports have the disadvantage that they deform and contract non-uniformly during installation. cooking.



   One of the objects of the present invention is an improved process for the manufacture of concrete blocks with rubber caps.



   The present invention also relates to an apparatus which can be used in the manufacture of concrete blocks with a rubber cap according to this process.



   According to the invention, the anchoring cavities formed in the concrete base block are obtained by an operation.

 <Desc / Clms Page number 3>

 molding method in which a rubber negative is used, previously formed with protruding parts forming a soft elastic rubber matrix or a rubber negative with soft rubber protrusions, removable, forming a die, the concrete being cast directly under pressure on the rubber negative. The negative is hat-shaped and forms the mold for shaping the surface of the block as well as recessed cavities therein and the body of the negative may be of flexible and resilient rubber as the protrusions used to form cavities.



   After the concrete has set, the soft rubber negative or that of its parts which are soft rubber, are removed from the concrete block, which is easily done given the elastic nature of soft rubber. The elementary die variant using removable parts of elastic rubber allows the use of an elastic negative applicable to obtain cavities cut back at an extremely acute angle, for example cavities for which the elastic capacity of one piece rubber negative, which would cause the concrete block negative to be susceptible to damage during removal.



   After removing the negative, the concrete block is placed in a rubber vulcanizing mold and the usual rubber cap itself can be applied and vulcanized directly to the face of the block which has the necessary recessed notches, the rubber. and the concrete then being perfectly united.



   The soft rubber negative is reusable to form the cavities of successive concrete blocks.



   In the accompanying drawings:

 <Desc / Clms Page number 4>

 
Figure 1 is a side view, and
Figure 2 is a plan view, turned upside down, of an exemplary soft rubber negative previously formed and used in the practice of the invention.



   Figure 3 is a side view, and
Figure 4 is a plan view, turned over, of another example of a preformed soft rubber negative.



   Figure 5 is a sectional view of a mold on the bottom of which is placed the hat-shaped soft rubber negative (Figures 3 and 4) with its dovetail die-forming parts arranged at the bottom. above, mold in which the concrete block is die-cast, directly on the negative.



   Figure 6 is a partially sectional view of the concrete block immediately after removal from the mold and a side view of the major part of the cap-shaped soft rubber negative removed from the block, the removable die parts of the negative. remaining in the block.



   Figure 7 is a side view of the concrete block after removing the removable parts of the negative, remained in the block.



   Figure 8 is a side view of the concrete block in which the cavities have been made and of a firm rubber liner or cap molded directly onto the block.



   FIG. 9 is a perspective view of a concrete block after removal from the mold shown in FIG. 5 and the soft rubber, hat-shaped negative, shaped in advance, being partially removed from the block.



   Fig. 10 is a sectional view showing the best considered way to apply the rubber cap to the block.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In Figures 1 and 2, the soft rubber negative is formed by a rubber plate a which in plan, has a shape and proportions similar to those that must have the concrete block, this plate being provided on one of its faces in the corners, of projections or parts forming dies bb and on the edges, of projections or parts forming dies c -c and finally, in the center, of projections or parts forming dies dd in islands. The curved sides of the die-forming parts b-b and c-c are inclined and, therefore, give these parts, along these faces, a dovetail shape (see Figure 1). The die parts d-d are inclined on all sides.



   All of the die parts are made of relatively soft rubber, so that while being strong enough to retain their shape, they are capable of being extended or constricted or contracted transversely when it is necessary to remove them from. the cavity in which they may have been molded.



   As seen in Figure 9, the soft rubber negative can be pulled from the block, the die portions being sufficiently elastic to allow them to be stretched or deformed when pulled out of the cavities of the block. block. The angle of inclination is usually 45 to 60.



   In Figures S and 4, the die parts of the soft rubber negative are each in two parts.
 EMI5.1
 l 2 1 2 l 2 the parts 1 l i being:! 2. , b - '. ±. , E., S !. , d, parts bl, i. , .9. being parallel edges and in one piece with the plate of the negative and the parts b2, c2, d2 having the form of removable rings with a bore with parallel edges and a conical outer shape, the latter corresponding to the shape that

 <Desc / Clms Page number 6>

 it is desired to give to the recessed cavity made in the concrete block.



   By making the desired cavities in the concrete block by means of the soft rubber negative with removable die parts, as shown in Figures 3 and 4, the negative is placed with its die parts on top, on the bottom of the mold. into which the concrete block is to be cast. The concrete is then placed in the mold in the form of a wet but friable mixture and this up to the desired level, after which it is compressed or stuffed by means of a piston f to be consolidated and to compress it in intimate contact. and meshed with the rubber negative. As a result, the concrete molds onto the die-forming parts of the rubber negative, and the rubber block and negative can be pulled out of the mold together.



   After the concrete block has sufficiently set, the rubber negative plate is removed from the block leaving the annular parts b, c2, d2 of the die parts, in the block (see figure 6).



  These annular portions are removed from the block when the concrete has sufficiently set, which can be done easily given the soft elastic nature of these annular portions. In this way, recessed or dovetail cavities forming a very acute angle are made in the concrete block and the concrete is not damaged in any way when the parts forming the matrix are removed. negative. To receive the usual firm rubber liner or cap, the concrete slab is then placed in a rubber vulcanizing mold or frame and the liner or cap is molded and vulcanized directly onto the face of the block having the cavities.

   Molding

 <Desc / Clms Page number 7>

 direct and vulcanizing operation causes a very close and very intimate bond between rubber and concrete, as the rubber penetrates into the surface pores or crevices of the concrete, and the concrete becomes entangled in the rubber.



   In this part of the operation, steam is preferably used to provide the heat necessary for vulcanization and the mold is also preferably constructed so that the steam reaches the block. Compressed, so as to force the rubber to penetrate into the cavities and pores of the concrete block. The flow of live steam to the block during operation serves to give the block additional maturity at the same time as it heats it to receive the rubber cap and vulcanize it.



   In the case of removable die parts, the angle of the dovetail part may be larger than that of the non-removable die parts since the annular parts b, c2 and d2 can be easily removed from the concrete when parts b1, c1 and d1 have been removed.



   As seen in Figure 10, the rubber cap is applied to the block forming it of overlapping layers of rubber.



   The drawing shows three rubber discs arranged in each of the recessed cavities, the discs having different dimensions so as to fill these cavities as much as possible. On top of the block, two rubber sheets are then placed, the rubber of the thinner lower sheet being similar to that of the discs f arranged in the cavities and becoming firm when it is cured during vulcanization, while the upper rubber layer h which finally forms

 <Desc / Clms Page number 8>

 the wear or circulation surface of the block is of a rubber which is sufficiently firm, but elastic after vulcanization.



   There could be more than two die parts d, d, or these parts could be deleted.



  The surface of the plate a can have narrow ribs arranged in any plan drawing, the concrete then exhibits a corresponding recessed pattern when it is molded in intimate contact with this surface, the recesses ultimately serving to provide molding. more intimate of firm rubber on the finished concrete block.



   Some of the protrusions or all of the protrusions of the negative may have additional projections or tenons e so as to constitute hollows in the bottom of the cavities of the block.



   The invention is applicable to large-sized pavers as well as to ordinary-sized blocks.



   The invention is not limited to the examples given above for the die parts of the rubber negatives and these may vary to give other shapes and arrangements of the cavities. in the concrete block.



   In the above, under the designation of "concrete" should be understood any composition of a material with cement or of a material with bitumen.


    

Claims (1)

RESUME 1 - Procédé de fabrication de blocs de pavage en béton avec chapeau en caoutchouc, caractérisé par le fait que le bloc de béton avec cavités en queue d'aronde est fabriqué sur un négatif comportant des saillies faites en substance élastique molle telle que du caoutchouc, le <Desc/Clms Page number 9> négatif étant ensuite retiré après que le béton a fait prise, puis on conforme le chapeau en caoutchouc désiré et on le vulcanise sur la surface supérieure du bloc ainsi préparé avec des cavités en queue d'aronde. ABSTRACT 1 - A method of manufacturing concrete paving blocks with a rubber cap, characterized in that the concrete block with dovetail cavities is made on a negative having projections made of a soft elastic substance such as rubber, the <Desc / Clms Page number 9> negative then being removed after the concrete has set, then shaping the desired rubber cap and vulcanizing on the upper surface of the block thus prepared with dovetail cavities. Ce procédé peut être caractérisé, en outre, par les points suivants, ensemble ou séparément: a) Les cavités en retrait sont remplies de couches de caoutchouc non vulcanisé et ensuite on place une ou plusieurs couches de caoutchouc, on chauffe et on com- prime dans un moule et on vulcanise le caoutchouc de façon qu'il forme un chapeau homogène sur le bloc. b) Pendant la vulcanisation, le chauffage du bloc de béton se fait au moyen de vapeur qui agit direc- tement sur le bloc de béton. c) Les saillies en queue d'aronde des négatifs sont amovibles et sont faites en caoutchouc élastique mou de sorte que, lorsque l'on enlève le chapeau, elles restent dans le bloc de béton d'où elles peuvent être retirées ultérieurement. This process can be further characterized by the following points, together or separately: a) The recessed cavities are filled with layers of unvulcanized rubber and then one or more layers of rubber are placed, heated and compressed. in a mold and the rubber is vulcanized so that it forms a homogeneous cap on the block. b) During vulcanization, the concrete block is heated by means of steam which acts directly on the concrete block. c) The dovetail protrusions of the negatives are removable and are made of soft elastic rubber so that when the cap is removed they remain in the concrete block from which they can be removed later. 2 - Pour la réalisation du procédé ci-dessus, négatif caractérisé par le fait qu'il comporte un certain nombre de saillies en substance élastique molle telle que du caoutchouc servant à constituer des cavités en retrait dans le béton et pouvant être enlevées de celui- ci après qu'il a fait prise, ces saillies étant ménagées sur une seule plaque en caoutchouc analogue à un chapeau. 2 - For carrying out the above process, negative characterized by the fact that it comprises a certain number of projections made of a soft elastic substance such as rubber serving to constitute recessed cavities in the concrete and which can be removed from it. hereafter he has taken, these projections being provided on a single rubber plate similar to a hat. Ce négatif peut être caractérisé en outre par le fait que le corps du négatif est en une matière <Desc/Clms Page number 10> élastique molle telle que du caoutchouc qui est la même que celle des saillies, de sorte que l'ensemble est flexible. This negative can be further characterized by the fact that the body of the negative is made of a material <Desc / Clms Page number 10> soft elastic such as rubber which is the same as that of the protrusions, so that the whole is flexible.
BE387927D BE387927A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE387927A true BE387927A (en)

Family

ID=56293

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE387927D BE387927A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE387927A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0309325B1 (en) Method for moulding a frame onto upholstery for manufacturing a seat element
EP0491630B1 (en) Process for moulding under vacuum a panel in plastic and a panel so obtained
EP0659541B1 (en) Process and apparatus for manufacturing multilayered, low pressure impregnated articles particularly having deep undercuts
CA1334375C (en) Wedge shaped rubber patch for radial tires
FR2601895A1 (en) POROUS MOLD FOR BARBOTIN CASTING AND PROCESS FOR PRODUCING THE SAME
FR2633810A1 (en) Method and mould for manufacturing a wear sole of a shoe, by vulcanization, in at least two substantially horizontal layers of different colours - sole thus obtained
EP3752349B1 (en) Curing membrane for a tyre and method for manufacture the same
BE387927A (en)
WO1996002375A1 (en) Method for forming soles and device therefor
FR2676386A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR MANUFACTURING BUILDING BLOCKS FROM A HYDRAULIC BINDER SUCH AS PLASTER, AN INERT LOAD SUCH AS SAND AND WATER.
FR2613656A1 (en) DEVICE AND MATRIX FOR MANUFACTURING ARTIFICIAL STONE, ARTIFICIAL STONE IN THE FORM OF A PLATE THUS MANUFACTURED, AND METHOD FOR MANUFACTURING SUCH ARTIFICIAL STONE
FR2560517A1 (en) METHOD OF MAKING A CORRELATE SOLE AND / OR MOLDING ASSISTANCE; INTERMEDIATE PRODUCT AND SOLE OBTAINED BY CARRYING OUT SAID METHOD
FR2478526A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR THE MANUFACTURE OF TIRES FOR MOTOR VEHICLES
EP0202138B1 (en) Method for making building blocks, means for performing this method and product obtained thereby
WO2002085595A1 (en) Method and device for applying a coloured motif to a tyre
FR2973657A1 (en) Method for producing three-dimensional insoles with support for shoe, involves compressing only one of elastic material layers into deeper level of depth of base walls of shaped mold cavities, during compression of material in cavities
FR2628675A1 (en) MOLDING DEVICE WITHOUT MOLDING BARS, PARTICULARLY FOR OBTAINING O-RINGS
FR2621237A1 (en) METHODS AND DEVICES FOR OBTAINING CORRECTED FOOTPRINTS FOR THE PRODUCTION OF CORRECTIVE INSOLES
FR2468323A1 (en) Footwear mould - with dummy-insert for two stage production cycle
EP0011538A1 (en) Mould for producing plastics articles by high-frequency heating and method of making the same
EP4058279B1 (en) Tyre-curing membrane equipped with a drainage structure
FR2622142A1 (en) Method and mould for manufacturing components made of rubber having two or more colours
FR2824772A1 (en) Interior wall building block manufacturing procedure and equipment uses mould with compartments in which mixture is compressed slowly
BE419318A (en)
BE382269A (en)