BE371605A - - Google Patents

Info

Publication number
BE371605A
BE371605A BE371605DA BE371605A BE 371605 A BE371605 A BE 371605A BE 371605D A BE371605D A BE 371605DA BE 371605 A BE371605 A BE 371605A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pump
wall
pressure
pump according
desc
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE371605A publication Critical patent/BE371605A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F02COMBUSTION ENGINES; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS
    • F02MSUPPLYING COMBUSTION ENGINES IN GENERAL WITH COMBUSTIBLE MIXTURES OR CONSTITUENTS THEREOF
    • F02M71/00Combinations of carburettors and low-pressure fuel-injection apparatus
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F02COMBUSTION ENGINES; HOT-GAS OR COMBUSTION-PRODUCT ENGINE PLANTS
    • F02MSUPPLYING COMBUSTION ENGINES IN GENERAL WITH COMBUSTIBLE MIXTURES OR CONSTITUENTS THEREOF
    • F02M2700/00Supplying, feeding or preparing air, fuel, fuel air mixtures or auxiliary fluids for a combustion engine; Use of exhaust gas; Compressors for piston engines
    • F02M2700/13Special devices for making an explosive mixture; Fuel pumps
    • F02M2700/1317Fuel pumpo for internal combustion engines
    • F02M2700/1347Fuel pump acting on a carburetoor; Acceleration pumps

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Reciprocating Pumps (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux pompes., 
La présente invention   concerne   une pompe   partiou-     lièrement   destinée au pompage de l'essence et autres li- quides dissolvant ou altérant les lubrifiants, et elle a notamment pour objet une disposition particulière pour limiter ou interrompre automatiquement le débit de la pompe lorsqu?une résistance plus ou moins grande s'op- pose au refoulement, sans que la pression de refoule- ment subisse néanmoins des variations   importantes.   Cette caractéristique est particulièrement avantageuse pour l'alimentation directe en combustible des carburateurs des moteurs à explosion.

   En effet, dans cette appli-   oation     spéciale,   les organes contrôlant l'admission du combustible au carburateur (par exemple le flotteur et le pointeau) agissent en créant une résistance plus ou moins grande au   refoulement,-  pour que le fonctionnement soit correct,il est nécessaire que le débit de la   pom-   pe se règle automatiquement sous l'influence de cette   résistance,   de telle façon que la pression de refou- lement reste constante et ne modifie pas les conditions de fonctionnement desdits   organes   (par exemple le 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 flotteur et la pointeau). 



   La disposition faisant l'objet de l'invention, et qui est applicable à tous les types de pompes, consiste en ce qu'une des parois du corps de pompe est mobile et se déplace automatiquement dès que la pression dans le corps de pompe atteint un certain taux, déterminé par avance, afin d'établir une communication directe entre l'aspiration et le refoulement, sans le secours de canaux ni de tuyauterie, la dérivation ainsi provoquée étant pa- rallèle à ladite paroi mobile, de façon que cette paroi ne soit pas influencée par les effets d'inertie du li- quide en mouvement. 



   Par suite de ce mouvement l'effet de pompage se trouve automatiquement diminue ou arrêté à l'intérieur même de la   capacité   du corps de pompe   où se   produit la variation volumétrique. En outre, les frottements à,   l'in-   térieur de la pompe sont en grande partie supprimes; lorsque la pompe fonctionne dans l'essence ou dans tout autre liquide dissolvant les lubrifiants, les risques de grippage ou d'usure rapide sont donc fortement dimi- nués. 



   Une autre caractéristique de l'invention consiste à utiliser cette disposition particulière pour l'amorçage et le débrayage de la pompe. 



   D'autres caractéristiques de l'invention ressor-   tiront   de la description qui suit. en se référant au dessin annezé, lequel est donné à titre d'exemple de réalisation. Dans ce dessin : 
La fig. 1 est une coupe longitudinale d'une pompe rotative volumétrique suivant la ligne 1-1 de la   fige   4. 



   Les fige. 2 et 3 sont des coupes transversales suivant les lignes 2-2 et 3-3 de la fig. 1,   respective-   ment. 



     -Le,   fige 4 est une vue en plan 
Les figs. 5 et 6 sont des   coupes   transversales 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
 EMI3.1 
 suivant les lignes 5-5 et 6-6 de la fig. l, respective- ment. 



   La fig. 7 montre une variante du dispositif de la fig. 1. 
 EMI3.2 
 



  La figo 8 montre achêmatîquement, en coupe axiale,   l'application   de   1 invention   à une pompe alternative,et 
La   fige 9   est une coupe transversale de la fig. 8. 



   Au dessin, 1 est le corps de pompe comportant deux bossages dans lesquels sont ménagées une boit à clapet d'aspiration 2 et une boîte à clapet de refoulement 3 dont la construction sera décrite ci-après, 
 EMI3.3 
 A 1#intérienr du corps de pompe est fixée une piè- ce 23 comprenant dvume part une cage excentrée 33fÏt. de grand diamètre, et d'autre part une partie réduite for- mant coussinet 23b. Dans la cage excentrée 23a tourne un 
 EMI3.4 
 boisseau 24 prolongé par un arbre 24e centré dans le coussinet 23b et muni à son extrémité dvane fente de tourne- vis &6 , permettant de l'animer d?un mouvement oirculaire au moyen dun organe do commande quelconque ayant une   languette   pénétrant dans la fente 23c. 



   Dans le boisseau 24 est pratiquée une fente trans- versale dans laquelle sont logées deux palettes 25 et 26 
 EMI3.5 
 (figure 5) 9eroSes chacune de un ou plusieurs trous bor- gnes dans lesquels sont   logés     deux   ressorts à boudin 27 et 28 qui tendent à éloigner les palettes   l'une   de l'au- tre et, par suite, maintiennent oonstamment les extrémi- tés des palettes en contact avec l'intérieur de la cage excentrée 23a.

   Ces palettes   séparent   l'intervalle en for- 
 EMI3.6 
 me d'anneau excentrd existant entre la cage 33a et le boisseau 24 eh àeax compartiments 29 et &9o Four le sens de rotation indiqué par la flèche f, on voit que le compartiment 29A communique avec la tubulure d'as-   pirat ion   par un canal. 30 et que le compartiment 29b communique avec la tubulure de refoulement par un ca-   nal 31.    

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   L'arbre 24a, centré dans le coussinet 23b, tra- verse en outre un presse-étoupe constitué par un joint 32 serré entra deux surfaces appartenant, l'une à la pièce 23b, l'autre à une pièce 33. Cette pièce est pressée sur le joint par un écrou 34 et un fort ressort à boudin 35 logé dans l'écrou 34 et qui   maintient   la pression de la pièce 33 sur le joint, de façon à parer à tout danger de fuite en cas d'usure du joint.   L'éorou   34 présente une rainure longitudinale 34a dans laquelle s'engage l'ergot d'une vis d'arrêt 36. De même, la pièce 33 comporte une rainure longitudinale 33a dans laquelle s'engage l'ergot d'une vis d'arrêt 37. La pièce 33 présente en outre un chambrage 33b communiquant avec une rainure circulaire 33c reliée par un canal 38 à une capacité sur laquelle est vissé un graisseur à pression.

   On peut aussi fermer cette cavité par un bouchon 39 et admettre le lubrifiant sous pression par un canal 40 relié par exemple à un tuyau de graissage sous pression du moteur sur lequel est fixée la pompe. 



   Sur le corps de pompe   1 est   fixé, à l'aide de bou- lons tels que 41, un carter 42, à   l'intérieur   duquel se trouve un piston élastique 43 formant enveloppe étanche, et présentant des plis dans le sens de la longueur de fa- çon à posséder une certaine   déformabilité   dans le sens longitudinal. 



   A une extrémité, le piston élastique est relié   (le   façon étanche à une pièce 44 fixe, serrée entre le carter 42 et le corps de pompe 1. L'extrémité mobile du piston élastique est reliée par une rondelle 45 à une pièce tu- bulaire 46, dans laquelle est fixée une tige à rotule   47.   



  La rotule est maintenue par un grain 48 dans une cuvette 49 solidaire d'une paroi mobile ou plateau 50. Ce plateau 50 possède une partie annulaire ayant une faoe parfaite- ment dressée et rodée qui s'appuie exactement sur la face correspondante, également dressée et   r d e,   du boisseau 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 42 et de la   cage.,    La   plateau 50 peut donc fermer de façon étanche la capacité intérieure du corps de pompe, et cons- titue effectivement une paroi de ce corps de pompe. 



   Le plateau 50 comporta deux évidements 50b,lais- sant entre eux une partie centrale 50a, qui porte la   eu-   vette 49, laquelle pénètre dans un trou ménagé entre   dons   bossages 4a, 4b en forme de portions de couronne au cen- tre de la pièce 44. Ces   bossages,   qui traversent les évi- dements 50b du plateau 50, servent de butée au boisseau 23 dans le sens axial et empêchent également le plateau 50 d'être entraîné par le mouvement de rotation du bois= seau (voir fig. 3). 



   Le plateau ou paroi 50 est percé d'un trou 50c (fige 6) en regard   dune   ouverture 4c de la pièce 44. par ces deux   ouvertures,   l'intérieur du corps de pompe se trouve en communication avec l'intérieur du pis- ton élastique. 



   A l'intérieur de la pièce tabulaire 46 se trouve un ressort à boudin 51 qui prend appui sur une bague 52, vissée sur une douille 53, tourillonnant dans le carter 42 et qui tend constamment à comprimer le piston élasti- que et à appuyer la paroi 50 sur la face rodée du bois- seau 24. 



   Un bouton de réglage 54, fixé sur la douille 53, permet d'animer celle-ci d'un mouvement circulaire. Comme la douille 53 ne peut se déplacer longitudinalementgrâce à un   épaulement   53a, si on lui imprime un mouvement de rotation à l'aide du bouton 54, on provoque le déplace- ment longitudinal de la bague 52, vissée sur cette douille   à   la façon d'un écrou, et dont la rotation est empêchés par une via 55, passant dans un évidement du carter 42. Cet évidement possède un épaulement 55a, sur lequel peut venir buter la   téta   de la vis 55, ce qui limite le déplacement de la bague 52 vers l'intérieur. 



   Un axe   56,   vissé dans la pièce tubulaire 46, cou-      

 <Desc/Clms Page number 6> 

 lisse à l'intérieur de la douille 53. Un bouton de ma- noeuvre 57, solidaire de cet axe, permet de le déplacer longitudinalement. 



   L'intérieur du carter 42 peut être garni de lubri- fiant à l'aide d'un graisseur tel que 58, et peut être vidangé à l'aide   d'un   bouchon tel que 59, placé   à la   par- tie inférieure. 



   La fige 2 montre la construction des clapets. La botte à clapet d'aspiration comporte une cavité 2a dans laquelle se trouve un clapet 4 reposant sur un siège de clapet 5. La levée de ce olapet est limitée par une butée 6 reposant sur un épaulement ménage dans la   cavité   2a et maintenue en place par un ressort à boudin 7. Un bouchon 8 ferme la partie supérieure de la botte à clapet et un joint 9 assure l'étanchéité. 



   Le bossage portant la botte à clapet d'aspiration comporte également une cavité 2bh dans laquelle est dis- posé un filtre 10 maintenu en place par un ressort à bou- din 11 prenant appui sur le bouchon 12 qui ferme la ca- pacité inférieure de la cavité 2b avec interposition d'un joint d'étanchéité 13. Dans le bossage 2 débouche la tubu- lure d'aspiration 14 de la pompe. 



   Le bossage 3 contient la boîte à clapet de refou- lement, qui est constituée des mêmes éléments que la botte clapet d'aspiration, et notamment un clapet 16. 



   Dans le bossage 3 débouche la tubulure de   refou-   lement 22 de la pompe. 



   Le fonctionnement est le suivant : l'arbre 24a étant animé de'un mouvement circulaire, il entraîne le boisseau 24 à l'intérieur de la cage excentrée 23a. Le déplacement des palettes   85   et   26   produit une variation volumétrique dans les chambres 29a et 29b. Le liquide est aspiré au travers de la boîte à clapet d'aspira- tion 2 et est refoulé vers la botteà clapet de refou-      lement 3. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   La paroi 50 étant maintenue appliquée sur la face rodée du boisseau et de sa cage,  à   la fois par le piston élastique 43 et par le ressort à boudin 51, la capacité intérieure du corps de pompe est close de façon étanche; la pompe fonctionne à la façon d'une pompe rotative à palettes ordinaire. 



   Par la rainure 33b et les canaux 38 ou   40,  on admet du lubrifiant autour de l'arbre 24a à une pression supé- rieur à la pression de refoulement de la pompe et le graissage peut être   assur   de façon efficace, le presse- étoupe étant constamment imbiba de lubrifiantSi le li- quide pomp est de l'essence, il ne peut se produire par suite   aucun     grippogen@   dans le presse-étoupe. 



   Tant que le refoulement de la pompe est libre, la paroi 50 reste appliquée sur le boisseau et la cage, mais, si le débit de la pompe devient supérieur à la demande, la pression de refoulement augmente et la même pression se manifeste   à   l'intérieur du piston élastique grâce aux orifices 50c et 44c. lorsque cette pression atteint un taux déterminé par avance,, elle surpasse la tension du piston élastique 43 et du ressort 51. 



   La paroi 50 s'écarte et il s'établit une dériva- tion d'importance   variable,   parallèlement à la paroi mo- bile, dans   l'intérieur   même de la capacité   où,   se pro- duit la variation volumétrique. Il s'ensuit que la paroi 50 n'est pas soumise aux effets d'inertie du liquide en mouvement, contrairement à ce qui a lieu dans les et pompes comportant un canal de dérivation/des clapets. ceux-ci s'ouvrant toujours dans le sens de circulation du liquide dans le canal. 



   Le débit de la pompe étant choisi pour être su- périeur à la demande, la paroi 50 sera presque   constam-   ment écartée, ce qui réduit dans une proportion consi-   dérable   les frottements à   l'intérieur   de la pompe, qui peut, de ce fait, fonctionner sans autre graissage que / 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 celui de l'axe 24a. 



   En outre, le mouvement de la paroi mobile limite la pression de refoulement à un taux   extermine   par avance, indépendant de la vitesse de rotation. La pompe est donc "autorégulatrice" et peut être utilisée pour l'alimenta- tion des carburateurs des moteurs à explosion, munis d'u- ne cuve   à   niveau constant ou d'un dispositif de dosage de combustible. les deux clapets sont nécessaires pour le bon fonctionnement de la pompe aux faibles vitesses de rota- tion, et dans le cas d'une grande hauteur d'aspiration. 



   D'une part, pour les faibles vitesses, le clapet de refoulement s'oppose en effet à tout retour de liquide de la canalisation de refoulement vers la pompe et évite toute baisse de pression préjudiciable au bon fonction-   nement .    



   D'autre part, les deux clapets d'aspiration et de refoulement agissant dans le même sens, s'opposent tous deux au   désamorçage   de la pompe pendant un arrêt momentané. 



   De plus, on voit qu'en imprimant un mouvement al- ternatif à la tige 56, on crée une variation de volume à l'intérieur du piston élastique 43. Cette variation se transmet par l'intermédiaire des ouvertures 44c et 50  à l'intérieur du corps de pompe muni des deux boîtes à clapet. 



   Le piston élastique et les clapets   constituent   donc un moyen auxiliaire de pompage, susceptible   d'être   actionné de l'extérieur de la pompe sans que le boisseau de celle-ci soit en mouvement, et particulièrement avan-   tageux   pour l'amorçage de la pompe à la main. 



   Enfin, à l'aida de la tige 56 et du bouton   57,   on peut maintenir la pièce 50 écartée du boisseau et créer ainsi, à l'intérieur du corps de pompe, une déri- vation équivalente ou supérieure au débit de la pompe; 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 on limite ou annule ainsi le débit de la pompe, qui est alors débrayée. 



   On peut évidemment réaliser ce débrayage par tout moyen approprié servant à maintenir la paroi 50 dans une position telle que l'action de pompage soit annulée. 



   Enfin, dans certains cas, particulièrement pour conserver à un moteur sa puissance à une altitude élevée, on est conduit à le munir   d'un   compresseur qui refoule de l'air dans le carburateur à une pression variable. 



  Pour obtenir un bon fonctionnement du carburateur, il est nécessaire que la pression de refoulement du   combus-   tible au carburateur varie simultanément et de la même quantité. 



   Cotte condition de fonctionnement est aisément réalisable sans mécanisme supplémentaire avec le système de pompe décrit ci-dessus. Il suffit, en effet, pour ré- tablir l'équilibre, d'exercer à   l'intérieur   du carter 42 une pression égale à la pression exercée par le com- presseur sur le carburateur.

   On peut par exemple prévoir sur le carter une tubulure spéciale ou remplacer le grais- seur 58 ou le bouchon 59 par un raccord, permettant de relier le carter 42 par un tube avec la tubulure de re-   foulement   du compresseur, 
Bien entendu, au lieu de commander la paroi mobile 50 par l'intermédaire dun soufflet, on pourrait faire agir directement la pression sur cette paroi mobile, com- me représenté à la figure   7,   qui montre une pompe rota- tive analogue à celle de la figure 1, mais dans laquelle la paroi 50 est reliée à une paroi déformable 90 des- tinée à séparer la pompe de la chambre 91 du carter 92, soumise à la pression atmosphérique ou à la pression de refoulement du compresseur   d'alimentation.   La fonc- tionnement est identique à celui décrit précédemment. 



   D'une façon générale, d'ailleurs, la construction décrite ci-dessus est donnée uniquement à titre d'exemple 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 et peut recevoir de nombreuses modifications sans sortir pour cela du cadre de l'invention. C'est ainsi que le soufflet 43 pourrait être remplace par une membrane, pa- roi déformable etc... tout en restant dans le domaine de   l'invention.   



   De même, l'invention s'applique à des pompes de tous autres systèmes, rotatives ou alternatives, volumé- triques ou centrifuges, pompes à engrenages, pompes   à   ca- dres, etc... 



   Ainsi, aux figures 8 et 9 on a représenté l'appli- cation de l'invention à une pompe alternative à piston d'un type classique dans laquelle 70 désigne le cylindre,   71   le piston séparant le cylindre en deux chambres 70a et   70b,  72 le clapet d'aspiration, 73 le clapet de refou- lement, 74 le clapet du piston. 



   L'élément de paroi 75 peut coulisser dans un guidage 70c ménagé dans le cylindre 70. Cette paroi est solidai- re de l'extrémité libre d'un piston élastique 76 par l'in- termédiaire de la pièce tubulaire 77. L'autre extrémité du piston élastique est reliée à la pièce 78, laquelle est maintenue fixe entre le cylindre 70 et le carter   79.   Un ressort à boudin 80, placé entre le fond de la pièce 77 et un dispositif de réglage composé d'une douille 81 et d'u- ne tige filetée 82, tend à maintenir la paroi 75 appliquée contre le piston. Une tige 83, munie d'un bouton, permet d'agir de l'extérieur sur l'élément de paroi 75. Un trou 75a fait communiquer la chambre supérieure 70b avec l'in- térieur du piston. 



   Le fonctionnement est absolument identique à celui décrit plus haut pour la pompe rotative. La pompe étant supposée amorcée, lorsque le piston se déplace de bas en haut dans le sens de la flèche f il   -aspire   le liquide par le clapet   72,   le refoule par le clapet   73,   et la paroi 75 est pressée sur le piston tant que le refoulement est libre. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   Mais, si la pression dépasse le taux prévu, cette pression agissant à   l'intérieur   du soufflet a pour effet d'écarter la paroi 75 et d'établir une communication di- recte entre les deux chambres 70a et 70b. 



   Il y a lieu d'observer que dans ce système de pom- pe, la seule course active, produisant l'aspiration et le   refoulement,   est celle de bas en haut , la course in- verse, de haut en bas payant uniquement pour effet de fai- re passer le liquide de la chambre 70a dans la chambre 70b, en ramenant le piston à son point de départ, pour une nouvelle course active. 



   On voit que pendant cette oourse active, le pis- ton 71 aspire par une de ses faces et refoule par l'au- tre, absolument comme la palette de la pompe rotative précédemment décrite. la paroi mobile agit également comme dans le cas précèdent pour créer, lorsque la pres- sion atteint un taux déterminé,   une/communication   di- recte entre 1'aspiration et le refoulement, à l'inté- rieur même de la capacité   où.   se produit la variation vo- lumétrique, l'écoulement se produisant parallèlement à la paroi mobile. 



   On notera aussi que l'on peut, en agissant sur la tige 83, provoquer, de l'extérieur, l'amorçage de la pompe, sans que le piston de celle-ci soit en mouvement, et provoquer également son débrayage, en maintenant à l'aide de la même tige, la paroi 75 écartée du piston. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to pumps.,
The present invention relates to a pump intended primarily for pumping gasoline and other liquids which dissolve or alter lubricants, and it relates in particular to a particular arrangement for automatically limiting or interrupting the flow of the pump when there is resistance. more or less is opposed to the discharge, without the discharge pressure nevertheless undergoing significant variations. This characteristic is particularly advantageous for the direct supply of fuel to the carburetors of internal combustion engines.

   In fact, in this special application, the components controlling the admission of fuel to the carburetor (for example the float and the needle) act by creating a greater or less resistance to the discharge, - so that the operation is correct, it It is necessary that the pump flow rate is automatically regulated under the influence of this resistance, so that the discharge pressure remains constant and does not modify the operating conditions of said components (for example the

 <Desc / Clms Page number 2>

 float and needle).



   The arrangement forming the subject of the invention, and which is applicable to all types of pumps, consists in that one of the walls of the pump body is movable and moves automatically as soon as the pressure in the pump body reaches a certain rate, determined in advance, in order to establish a direct communication between the suction and the discharge, without the aid of channels or piping, the bypass thus caused being parallel to said movable wall, so that this wall is not influenced by the inertia effects of the moving liquid.



   As a result of this movement, the pumping effect is automatically reduced or stopped within the capacity of the pump body where the volumetric variation occurs. In addition, friction inside the pump is largely eliminated; when the pump operates in gasoline or in any other liquid dissolving lubricants, the risks of seizing or rapid wear are therefore greatly reduced.



   Another characteristic of the invention consists in using this particular arrangement for priming and disengaging the pump.



   Other characteristics of the invention will emerge from the description which follows. with reference to the annealed drawing, which is given as an example. In this drawing:
Fig. 1 is a longitudinal section of a rotary positive displacement pump along line 1-1 of fig 4.



   Freezes them. 2 and 3 are cross sections taken along lines 2-2 and 3-3 of FIG. 1, respectively.



     -The, freeze 4 is a plan view
Figs. 5 and 6 are cross sections

 <Desc / Clms Page number 3>

 
 EMI3.1
 along lines 5-5 and 6-6 of fig. 1, respectively.



   Fig. 7 shows a variant of the device of FIG. 1.
 EMI3.2
 



  Fig. 8 shows achematically, in axial section, the application of the invention to a reciprocating pump, and
Fig. 9 is a cross section of fig. 8.



   In the drawing, 1 is the pump body comprising two bosses in which are formed a suction valve box 2 and a discharge valve box 3, the construction of which will be described below,
 EMI3.3
 To the interior of the pump body is fixed a part 23 comprising an eccentric cage 33fit. of large diameter, and on the other hand a reduced part forming a bearing 23b. In the eccentric cage 23a turns a
 EMI3.4
 bushel 24 extended by a shaft 24e centered in the bearing 23b and provided at its end with a screwdriver slot & 6, allowing it to be animated with an eye movement by means of any control member having a tongue penetrating into the slot 23c .



   In the plug 24 is made a transverse slot in which are housed two pallets 25 and 26.
 EMI3.5
 (figure 5) 9eroSes each of one or more terminal holes in which are housed two coil springs 27 and 28 which tend to move the pallets away from each other and, therefore, constantly hold the ends. tees of the pallets in contact with the inside of the eccentric cage 23a.

   These palettes separate the interval into
 EMI3.6
 me of eccentric ring existing between the cage 33a and the bushel 24 eh withx compartments 29 and & 9o Four the direction of rotation indicated by the arrow f, we see that the compartment 29A communicates with the suction pipe by a channel . 30 and that the compartment 29b communicates with the delivery pipe via a channel 31.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The shaft 24a, centered in the bush 23b, further passes through a stuffing box formed by a tight seal 32 between two surfaces belonging, one to part 23b, the other to part 33. This part is pressed on the seal by a nut 34 and a strong coil spring 35 housed in the nut 34 and which maintains the pressure of the part 33 on the seal, so as to avoid any danger of leakage in the event of wear of the seal . Eorou 34 has a longitudinal groove 34a in which engages the lug of a stop screw 36. Similarly, part 33 has a longitudinal groove 33a in which engages the lug of a screw d. 'stop 37. The part 33 also has a recess 33b communicating with a circular groove 33c connected by a channel 38 to a capacity on which is screwed a pressure lubricator.

   It is also possible to close this cavity by a plug 39 and admit the pressurized lubricant by a channel 40 connected for example to a pressurized lubricating pipe of the engine to which the pump is fixed.



   On the pump body 1 is fixed, using bolts such as 41, a casing 42, inside which there is an elastic piston 43 forming a sealed envelope, and having folds in the direction of the length. so as to have a certain deformability in the longitudinal direction.



   At one end, the elastic piston is connected (tightly to a fixed part 44, clamped between the casing 42 and the pump body 1. The movable end of the elastic piston is connected by a washer 45 to a tubular part 46, in which is fixed a ball joint 47.



  The ball joint is held by a grain 48 in a cup 49 integral with a movable wall or plate 50. This plate 50 has an annular part having a perfectly erected and lapped faoe which rests exactly on the corresponding face, also erected. and rde, bushel

 <Desc / Clms Page number 5>

 42 and the cage. The plate 50 can therefore seal off the internal capacity of the pump body, and effectively constitutes a wall of this pump body.



   The plate 50 had two recesses 50b, leaving between them a central part 50a, which carries the cap 49, which penetrates into a hole made between its bosses 4a, 4b in the form of portions of a crown in the center of the plate. part 44. These bosses, which pass through the recesses 50b of the plate 50, serve as a stop for the plug 23 in the axial direction and also prevent the plate 50 from being driven by the rotational movement of the wood = bucket (see fig. 3).



   The plate or wall 50 is pierced with a hole 50c (pin 6) facing an opening 4c of the part 44. Through these two openings, the interior of the pump body is in communication with the interior of the piston. elastic.



   Inside the tubular part 46 is a coil spring 51 which bears on a ring 52, screwed on a bush 53, journaled in the housing 42 and which constantly tends to compress the elastic piston and to support the piston. wall 50 on the ground face of the timber 24.



   An adjustment button 54, fixed on the socket 53, allows the latter to be animated in a circular movement. As the sleeve 53 cannot move longitudinally thanks to a shoulder 53a, if it is imparted a rotational movement using the button 54, the longitudinal displacement of the ring 52, screwed onto this sleeve in the manner of 'a nut, and whose rotation is prevented by a via 55, passing through a recess of the casing 42. This recess has a shoulder 55a, on which the teat of the screw 55 can abut, which limits the movement of the ring 52 inward.



   An axis 56, screwed into the tubular part 46, cou-

 <Desc / Clms Page number 6>

 smooth inside the sleeve 53. An operating button 57, integral with this axis, makes it possible to move it longitudinally.



   The interior of the housing 42 can be filled with lubricant using a grease nipple such as 58, and can be drained using a plug such as 59, placed in the lower part.



   Fig. 2 shows the construction of the valves. The boot with the suction valve comprises a cavity 2a in which there is a valve 4 resting on a valve seat 5. The lifting of this valve valve is limited by a stop 6 resting on a protective shoulder in the cavity 2a and held in place. by a coil spring 7. A plug 8 closes the upper part of the valve boot and a seal 9 ensures the seal.



   The boss carrying the suction valve boot also comprises a cavity 2bh in which is disposed a filter 10 held in place by a coil spring 11 bearing on the plug 12 which closes the lower capacity of the valve. cavity 2b with the interposition of a seal 13. In the boss 2 opens the suction pipe 14 of the pump.



   The boss 3 contains the delivery valve box, which is made up of the same elements as the suction valve boot, and in particular a valve 16.



   The delivery pipe 22 of the pump opens into the boss 3.



   The operation is as follows: the shaft 24a being driven in a circular movement, it drives the plug 24 inside the eccentric cage 23a. The movement of the pallets 85 and 26 produces a volumetric variation in the chambers 29a and 29b. The liquid is sucked through the suction valve box 2 and is discharged to the discharge valve boot 3.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   The wall 50 being kept applied to the lapped face of the plug and of its cage, both by the elastic piston 43 and by the coil spring 51, the internal capacity of the pump body is sealed; the pump works like an ordinary rotary vane pump.



   Through the groove 33b and the channels 38 or 40, lubricant is admitted around the shaft 24a at a pressure greater than the discharge pressure of the pump and lubrication can be effected effectively, the stuffing box being constantly soaked in lubricant If the pumped liquid is petrol, no grippogen @ can occur in the stuffing box.



   As long as the pump discharge is free, the wall 50 remains applied to the plug and the cage, but, if the pump flow rate becomes greater than the demand, the discharge pressure increases and the same pressure manifests itself at the interior of the elastic piston through orifices 50c and 44c. when this pressure reaches a rate determined in advance, it exceeds the tension of the elastic piston 43 and of the spring 51.



   The wall 50 moves aside and a branch of variable importance is established, parallel to the movable wall, in the very interior of the capacity where the volumetric variation occurs. It follows that the wall 50 is not subjected to the effects of inertia of the moving liquid, unlike what takes place in pumps comprising a bypass channel / valves. these always open in the direction of circulation of the liquid in the channel.



   The flow rate of the pump being chosen to be higher than the demand, the wall 50 will be almost constantly moved apart, which reduces in a considerable proportion the friction inside the pump, which can, of this done, run without any other lubrication than /

 <Desc / Clms Page number 8>

 that of axis 24a.



   In addition, the movement of the movable wall limits the discharge pressure to a predetermined rate, independent of the speed of rotation. The pump is therefore "self-regulating" and can be used to supply the carburetors of internal combustion engines, fitted with a constant-level tank or with a fuel metering device. the two valves are necessary for the correct operation of the pump at low rotational speeds, and in the case of a large suction lift.



   On the one hand, for low speeds, the delivery valve in fact opposes any return of liquid from the delivery pipe to the pump and prevents any drop in pressure that is detrimental to proper operation.



   On the other hand, the two suction and discharge valves acting in the same direction, both oppose the deactivation of the pump during a momentary stop.



   In addition, it can be seen that by imparting an alternate movement to the rod 56, a variation in volume is created inside the elastic piston 43. This variation is transmitted via the openings 44c and 50 to the inside the pump body fitted with the two valve boxes.



   The elastic piston and the valves therefore constitute an auxiliary pumping means, capable of being actuated from outside the pump without the valve of the latter being in motion, and particularly advantageous for priming the pump. by hand.



   Finally, with the help of the rod 56 and the button 57, the part 50 can be kept away from the plug and thus create, inside the pump body, a bypass equivalent to or greater than the flow rate of the pump;

 <Desc / Clms Page number 9>

 the flow rate of the pump is thus limited or canceled, which is then disengaged.



   This disengagement can obviously be achieved by any suitable means serving to maintain the wall 50 in a position such that the pumping action is canceled.



   Finally, in certain cases, particularly in order to conserve an engine's power at a high altitude, it is necessary to provide it with a compressor which delivers air into the carburetor at a variable pressure.



  In order to obtain good operation of the carburetor, it is necessary that the delivery pressure of the fuel to the carburetor varies simultaneously and by the same amount.



   This operating condition is easily achievable without additional mechanism with the pump system described above. In order to reestablish equilibrium, it suffices to exert a pressure inside the housing 42 equal to the pressure exerted by the compressor on the carburetor.

   For example, a special pipe can be provided on the casing or the lubricator 58 or the plug 59 can be replaced by a connector, allowing the casing 42 to be connected by a tube with the compressor discharge pipe,
Of course, instead of controlling the movable wall 50 by the intermediary of a bellows, the pressure could be made to act directly on this movable wall, as shown in FIG. 7, which shows a rotary pump similar to that of FIG. 1, but in which the wall 50 is connected to a deformable wall 90 intended to separate the pump from the chamber 91 of the casing 92, subjected to atmospheric pressure or to the discharge pressure of the supply compressor. The operation is identical to that described previously.



   In general, moreover, the construction described above is given only by way of example.

 <Desc / Clms Page number 10>

 and can receive numerous modifications without going beyond the scope of the invention. This is how the bellows 43 could be replaced by a membrane, deformable wall, etc., while remaining within the scope of the invention.



   Likewise, the invention applies to pumps of all other systems, rotary or reciprocating, volumetric or centrifugal, gear pumps, frame pumps, etc.



   Thus, in Figures 8 and 9 there is shown the application of the invention to a reciprocating piston pump of a conventional type in which 70 designates the cylinder, 71 the piston separating the cylinder into two chambers 70a and 70b, 72 the suction valve, 73 the discharge valve, 74 the piston valve.



   The wall element 75 can slide in a guide 70c formed in the cylinder 70. This wall is integral with the free end of an elastic piston 76 by means of the tubular part 77. The other end of the elastic piston is connected to part 78, which is kept fixed between cylinder 70 and housing 79. A coil spring 80, placed between the bottom of part 77 and an adjustment device consisting of a sleeve 81 and of a threaded rod 82, tends to keep the wall 75 pressed against the piston. A rod 83, provided with a button, makes it possible to act from the outside on the wall element 75. A hole 75a communicates the upper chamber 70b with the interior of the piston.



   The operation is absolutely identical to that described above for the rotary pump. The pump being supposed to be primed, when the piston moves up and down in the direction of the arrow f it sucks the liquid through the valve 72, delivers it through the valve 73, and the wall 75 is pressed on the piston as long as the repression is free.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   But, if the pressure exceeds the expected rate, this pressure acting inside the bellows has the effect of moving the wall 75 apart and establishing direct communication between the two chambers 70a and 70b.



   It should be observed that in this pump system, the only active stroke, producing the suction and the discharge, is that from bottom to top, the reverse stroke, from top to bottom paying only for effect. to pass the liquid from chamber 70a into chamber 70b, returning the piston to its starting point, for a new active stroke.



   It can be seen that during this active oourse, the piston 71 sucks from one of its faces and discharges from the other, exactly like the vane of the rotary pump described above. the movable wall also acts as in the preceding case to create, when the pressure reaches a determined rate, a direct communication between the suction and the discharge, even inside the capacity or. The volume change occurs, the flow occurring parallel to the moving wall.



   It will also be noted that it is possible, by acting on the rod 83, to cause, from the outside, the priming of the pump, without the piston thereof being in motion, and also to cause its disengagement, while maintaining using the same rod, the wall 75 separated from the piston.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS.- 1 .- Une pompe,utilisable notamment pour l'alimen- tation des carburateurs, caractérisée en ce que l'une des parois ou éléments de paroi de la pompe est mobile et soumise à la pression de refoulement, de façon à se déplacer lorsque cette pression atteint un taux déter- miné par avance, et à créer à l'inférieur même du corps de pompe, parallèlement à cette paroi, une dérivation <Desc/Clms Page number 12> limitant le débit de la pompe. CLAIMS.- 1 .- A pump, usable in particular for supplying carburettors, characterized in that one of the walls or wall elements of the pump is movable and subjected to the discharge pressure, so as to move when this pressure reaches a rate determined in advance, and to create at the very bottom of the pump body, parallel to this wall, a bypass <Desc / Clms Page number 12> limiting the pump flow. 2 .- Une pompe suivant 1 , caractérisée en ce que la paroi ou élément de paroi mobile est solidaire d'un soufflet,membrane ou organe équivalent dont une face est soumise à une pression constante, par exemple celle d'un ressort, et l'autre à la pression de refoulement de la pompe, 3 .- Une pompe suivant 1 , caractérisée en ce que l'arbre de commande de la pompe est lubrifié sous une pression supérieure à la pression de refoulement du li- quide pompé, de façon à empêcher toute fuite de ce li- quide vers l'extérieur. 2 .- A pump according to 1, characterized in that the wall or mobile wall element is integral with a bellows, membrane or equivalent member, one face of which is subjected to a constant pressure, for example that of a spring, and the '' the other to the pump delivery pressure, 3 .- A pump according to 1, characterized in that the pump control shaft is lubricated under a pressure greater than the delivery pressure of the pumped liquid, so as to prevent any leakage of this liquid towards the pump. 'outside. 4 .- Une pompe suivant 1 , du type volumétrique, caractérisée en ce qu'elle est munie de deux clapets des- tinés notamment à s'opposer au désamorçage de la pompe, et à assurer un fonctionnement satisfaisant aux faibles vitesses. 4 .- A pump according to 1, of the positive displacement type, characterized in that it is provided with two valves intended in particular to oppose the deactivation of the pump, and to ensure satisfactory operation at low speeds. 5 .- Une pompe suivant 4 , caractérisée en ce que la paroi ou élément de paroi mobile peut être déplace de l'extérieur, à la main, de façon à coopérer avec les clapets pour l'amorçage de la pompe. 5 .- A pump according to 4, characterized in that the wall or mobile wall element can be moved from the outside, by hand, so as to cooperate with the valves for priming the pump. 6 .- Une pompe suivant 5 , caractérisée en ce qu'elle comporte un verrou permettant de maintenir la paroi ou élément de paroi mobile dans la position où, le débit de la pompe est annulé, pour le débrayage de ladite pompe. 6 .- A pump according to 5, characterized in that it comprises a lock making it possible to maintain the wall or mobile wall element in the position where the pump flow is canceled, for the disengagement of said pump. 7 .- Une pompe suivant 2 , pour l'alimentation en essence des moteurs suralimentés par un compresseur re- foulant dans le carburateur, caractérisée en ce que le soufflet ou autre est disposé de façon que sa face op- posée au liquide soit soumise à la pression exercée par le compresseur dans le carburateur, par exemple au moyen d'un tuyau d'air comprime débouchant dans le carter du soufflet ou autre. 7 .- A pump according to 2, for supplying gasoline to engines supercharged by a compressor returning to the carburetor, characterized in that the bellows or the like is arranged so that its face opposite to the liquid is subjected to the pressure exerted by the compressor in the carburetor, for example by means of a compressed air pipe opening into the housing of the bellows or the like. 8 .- Une pompe en substance comme décrit et <Desc/Clms Page number 13> somma représenté au dessin annexé. 8 .- A pump in substance as described and <Desc / Clms Page number 13> Somma shown in the accompanying drawing.
BE371605D BE371605A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE371605A true BE371605A (en)

Family

ID=42858

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE371605D BE371605A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE371605A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2655831B1 (en) Tubular valve for controlling an engine with a variable compression ratio
WO1997047883A1 (en) High pressure pump for all liquids
FR2919688A1 (en) SPIRAL REFRIGERATOR COMPRESSOR WITH VARIABLE SPEED
EP0791129B1 (en) Piston pump
EP1884656A1 (en) Transfer pump for high-pressure petrol injection
FR2525697A1 (en) TWO STAGE VOLUMETRIC PUMP FOR LIQUEFIED LIQUID PHASE OIL GASES, AND FUEL INJECTION METHOD FOR MOTOR VEHICLE ENGINE USING SUCH PUMP
FR2496170A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING THE FUEL SUPPLY OF AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE
BE371605A (en)
EP0063523B1 (en) Injection pump for an internal-combustion engine comprising a mechanism for controlling the start of the fuel injection delivery
CH153913A (en) Pump, usable in particular for supplying carburettors.
FR2602830A1 (en) FUEL PUMP APPARATUS
FR2498686A1 (en) FUEL SUPPLY DEVICE OF AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE
EP4069959A1 (en) Hydraulic control system for a variable compression ratio engine
FR2655691A1 (en) VOLUMETRIC PUMP.
FR1449708A (en) Free-piston engine machine
WO2021111089A1 (en) Telescopic connecting rod for a variable compression ratio engine
EP0277852B1 (en) Piston lubrification device
BE536586A (en)
WO2021009466A1 (en) Hydraulic cam injection system
BE441566A (en)
BE502392A (en)
FR2667366A1 (en) HYDRAULIC ACTUATION DEVICE.
BE496407A (en)
BE429192A (en)
BE385731A (en)