BE357433A - - Google Patents

Info

Publication number
BE357433A
BE357433A BE357433DA BE357433A BE 357433 A BE357433 A BE 357433A BE 357433D A BE357433D A BE 357433DA BE 357433 A BE357433 A BE 357433A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
switching
generator
lighting
combination
combustion engines
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE357433A publication Critical patent/BE357433A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02KDYNAMO-ELECTRIC MACHINES
    • H02K23/00DC commutator motors or generators having mechanical commutator; Universal AC/DC commutator motors
    • H02K23/52Motors acting also as generators, e.g. starting motors used as generators for ignition or lighting

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Control Of Eletrric Generators (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Combinaison de génératrice pour éclairage et de moteur de démarrage pour moteurs à combustion. 



   La présente invention a pour objet un moteur-série qui est accouplé directement à l'arbre-manivelle du moteur à combustion et qui, par la commutation de l'enroulement inducteur, fonc - tionne alternativement aussi comme génératrice pour éclairage avec la même tension que le moteur de démarrage. Cette possi - bilité s'obtient du fait que le moteur-série est construit avec un moment de rotation élevé et un faible nombre de tours, de telle sorte que la génératrice pour éclairage arrive aussi, avec un nombre de tours relativement minime, à la tension nécessaire.

   Comme l'enroulement inducteur pour le moteur-série doit opposer au courant électrique une résistance aussi petite que possible, mais que, par contre, une grande résistance est 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 nécessaire pour la dynamo-dérivation, afin d'obtenir une réception de courant aussi minime que possible dans le champ, à cause de la régulation automatique de la tension pour divers nombres de tours, l'enroulement inducteur est, d'après la présente invention, subdivisé en plusieurs enroulements par - tiels pouvant être couplés en parallèle pour le moteur-série ou en série pour la dynamo-dérivation. On peut employer par exemple, pour 6 pôles, 12 bobines inductrices, donc deux bobines par pôle.

   Une disposition plus adéquate est celle qui comporte autant de paires de   pôles   qu'il faut de bobines, de sorte que l'enroulement inducteur est subdivisé en autant de bobines inductrices' qu'il y a de pôles. Les bouts de ces bo - bines inductrices sont conduits à des contacts où ils peuvent être couplés en parallèle ou en série au moyen d'un commuta - teur approprié.

   Ainsi, par exemple, une machine à 6   pôles   avec 6 bobines inductrices ne convient pas encore, sans plus, pour la commutation, car, si l'on admet que le moteur de démarrage doit, sous une tension de 6 volts et avec une chute de ten - sion d'environ 1 volt, recevoir un courant de 170 ampères dans le moment de rotation de court-circuit, l'induit présen - tera environ   0,015   ohm et le champ également environ 0,015 ohm de résistance, c'est-a-dire au total 0,03 ohm, ce qui   corres -   pond à une intensité de 5 :   0,03 .  170 ampères ; une des 6 bobines inductrices couplées en série présenterait donc 0,015 x 6 = 0,09 ohm et 6 de ces bobines couplées en série 6 x 0,09 = 0,54 ohm.

   Cela correspondrait à un courant de dérivation, sous une tension de charge de 7 volts,   de 7 :  0,54 = 13 ampères. 



  Ce courant d'excitation est trop élevé pour un régulateur de tension automatique, car il brûlerait les contacts du régula - teur et nécessiterait un fil trop épais. Les conditions sont plus favorables pour une machine à 12 pôles, où une seule bobine présente 0,015 x   12    = 0,18   ohm et toutes les 12 bobines couplées en série 12 x 0,18   = 2,2   ohms en dérivation. Cette 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 résistance correspond   à   un courant de dérivation de 3, 2 ampères sous une tension de charge de 7 volts, ce qui représente une intensité convenable pour un régulateur de tension automatique. 



   La commutation est représentée, sur le dessin ci joint, pour une machine à 12 pôles. La figure 1 est une coupe longi - tudinale et la fig.2 une coupe transversale de l'appareil. La   fig.3   représente les bobines couplées en parallèle pour la machine servant de moteur de démarrage, et la fig. 4 montre le couplage des bobines en série pour l'excitation en dérivation de la génératrice pour éclairage. Comme on le voit aux fige. 



  1 et 2, les 2 bouts des enroulements inducteurs 1 sont raccor- dés séparément aux bornes isolées 2. Ces bornes 2 portent cha- cune, à leur extrémité inférieure, un ressort de contact 3, et ces ressorts s'appuient sur le cylindre de commutation 4. 



  Le cylindre de commutation 4 porte, sur sa surface cylindrique, deux rangées de contacts 5 et 6 , qui se composent chacune de 24 contacts. Les contacts de la rangée de contacts antérieure 5 sont raccordés par moitié à la barre de couplage extérieure 7, et par moitié à la barre de couplage intérieure 8   (fig.3 ),   et les bobines sont donc couplées en   parallèl e.   Si l'on raccor- de donc à la barre de couplage 7 le courant de la batterie et qu'on déplace le cylindre de commutation par rapport au ressort 9 de manière que les ressorts de contact 3 s'appuient sur la rangée de contacts antérieure 5, le courant traverse les bobi- nes inductrices dans le sens des flèches et sort par la barre de couplage 8.

   La barre 8 est reliée au charbon   .+   de l'induit, et le charbon - est, comme cela se fait généralement, mis à la masse. L'appareil est donc couplé comme moteur-série. 



  Mais si, par exemple, le cylindre de commutation est poussé vers l'avant par le ressort   9 ,   les ressorts de contact 3 re - posent sur la rangée de contacts postérieure 6. Mais les contacts de la rangée 6 sont reliés par les barres de liaison 10 de manière que les bobines inductrices soient couplées en 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 série, comme le montre la fig.4. Cette figure fait voir aussi qu'un des 24 contacts, le contact M, est relié à la masse de l'appareil, donc au pôle - , tandis que le contact 11 est conduit vers l'extérieur au régulateur de tension (fig.4). 



   Le déplacement du cylindre de commutation peut avoir lieu de diverses manières. Sur la fig.l est prévu, par exemple, un levier 12 qui est mû au moyen d'une transmission flexible de Bowden ou d'un système de tringles. Ce mouvement peut être aussi commandé tout aussi bien par un relais électro-magnétique. 



  Dans le cas décrit ci-dessus, le ressort 9 est disposé de manière qu'on ait,   à,   l'arrêt ou à. l'état de fonctionnement de l'appareil, le couplage pour la génératrice d'éclairage, et que l'appareil n'agisse comme moteur de démarrage que lorsqu' on actionne la commutation. Mais l'appareil peut aussi être employé inversement, de manière que l'appareil soit,   à l'arrêt,   couplé comme moteur de démarrage, lequel est mis en circuit au moyen d'un commutateur en série électro-magnétique ou mécanique, ensuite de quoi un régulateur centrifuge, qui déplace le cylindre de commutation une certaine vitesse de rotation, commute l'appareil pour le faire fonctionner comme génératrice pour éclairage.

   Cette disposition présente encore, en outre, cet avantage essentiel qu'on peut s'épargner l'em - ploi du disjoncteur automatique qui interrompt la communication entre la dynamo et la batterie lors de l'arrêt. Dans ce cas, le commutateur est utilement bloqué par un cliquet d'arrêt qui ne libère le commutateur qu'à une vitesse de rotation à laquelle la génératrice pour éclairage prod.uit déjà une ten - sion supérieure à celle de la batterie. 



   Ainsi qu'il a déjà été mentionné au début, le commutateur sert à coupler les bobines inductrices en parallèle d'après la fig.3 et en série d'après la fig.4. Or, lorsqu'on actionne le commutateur, par exemple pendant la marche, c'est-à-dire lorsque la dynamo est excitée, les bobines de dérivation cou - 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 plées en série produiront, lors de leur interruption, une étin- celle de rupture qui pourrait, avec le temps, attaquer les voies de contact de commutation et donner lieu à des pertur - bations.

   Pour éviter ce danger, la présente invention prévoit qu'on met le commutateur hors circuit avant de l'actionner ; pour cela, la canalisation d'excitation qui va à l'appareil régulateur passe par un interrupteur   ( fig. la )   qui interrompt la canalisation d'excitation avant que les contacts de commu - tateur quittent leurs voies de contact. L'étincelle d'interrup- tion est ainsi détournée des contacts de commutateur sensibles et est provoquée dans un interrupteur qui peut être construit assez robuste pour que ces étincelles d'interruption ne puis- sent lui causer du dommage. Si l'on ne recule pas devant les frais, l'étincelle d'interruption peut entièrement être évi - tée au moyen d'un condensateur approprié intercalé dans l' interruption. 



    REVENDICATIONS.   



   1.) Combinaison de génératrice pour éclairage et de moteur de démarrage pour moteurs à combustion, caractérisée en ce que l'enroulement inducteur de l'appareil se compose d'un nombre approprié de bobines pouvant être couplées en parallèle en cas d'emploi de l'appareil comme moteur-série, et en série en cas d'emploi de l'appareil comme dynamo de   charge.  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Combination of generator for lighting and starter motor for combustion engines.



   The object of the present invention is a series motor which is coupled directly to the crankshaft of the combustion engine and which, by switching the inductor winding, alternately functions also as a generator for lighting with the same voltage as. the starter motor. This possibility is obtained by the fact that the series motor is constructed with a high torque and a low number of revolutions, so that the generator for lighting also arrives, with a relatively small number of revolutions, at the voltage required.

   Since the field winding for the series motor must oppose the electric current as little resistance as possible, but, on the other hand, a large resistance is

 <Desc / Clms Page number 2>

 necessary for the dynamo-shunt, in order to obtain as little current reception as possible in the field, due to the automatic regulation of the voltage for various numbers of turns, the inductor winding is, according to the present invention , subdivided into several partial windings which can be coupled in parallel for the series motor or in series for the dynamo-shunt. For example, for 6 poles, 12 inductor coils can be used, therefore two coils per pole.

   A more suitable arrangement is one which has as many pole pairs as there are coils, so that the field winding is subdivided into as many field coils as there are poles. The ends of these field coils are led to contacts where they can be coupled in parallel or in series by means of a suitable switch.

   So, for example, a 6-pole machine with 6 field coils is not yet suitable for switching, because, if it is assumed that the starter motor must, at a voltage of 6 volts and with a drop voltage of about 1 volt, receive a current of 170 amperes in the short-circuit torque, the armature will present about 0.015 ohm and the field also about 0.015 ohm resistance, that is, - say in total 0.03 ohm, which corresponds to an intensity of 5: 0.03. 170 amps; one of the 6 field coils coupled in series would therefore have 0.015 x 6 = 0.09 ohm and 6 of these coils coupled in series 6 x 0.09 = 0.54 ohm.

   This would correspond to a bypass current, under a load voltage of 7 volts, of 7: 0.54 = 13 amps.



  This excitation current is too high for an automatic voltage regulator, as it will burn out the regulator contacts and require too thick a wire. The conditions are more favorable for a 12 pole machine, where a single coil has 0.015 x 12 = 0.18 ohm and all 12 coils connected in series 12 x 0.18 = 2.2 ohms in shunt. This

 <Desc / Clms Page number 3>

 resistance is a shunt current of 3.2 amps at a load voltage of 7 volts, which is a suitable current for an automatic voltage regulator.



   The switching is shown in the accompanying drawing for a 12-pole machine. Figure 1 is a longitudinal section and Fig. 2 a cross section of the apparatus. Fig. 3 shows the coils coupled in parallel for the machine serving as the starter motor, and fig. 4 shows the coupling of the coils in series for the bypass excitation of the generator for lighting. As seen in the freezes.



  1 and 2, the 2 ends of the field windings 1 are connected separately to the insulated terminals 2. These terminals 2 each carry, at their lower end, a contact spring 3, and these springs are supported on the cylinder. switching 4.



  The switching cylinder 4 carries, on its cylindrical surface, two rows of contacts 5 and 6, which each consist of 24 contacts. The contacts of the front row of contacts 5 are connected by half to the outer coupling bar 7, and by half to the inner coupling bar 8 (fig.3), and the coils are therefore coupled in parallel. If, therefore, the battery current is connected to the coupling bar 7 and the switching cylinder is moved relative to the spring 9 so that the contact springs 3 rest on the front row of contacts 5, the current flows through the field coils in the direction of the arrows and exits through the coupling bar 8.

   The bar 8 is connected to the carbon. + Of the armature, and the carbon - is, as is usually done, grounded. The device is therefore coupled as a series motor.



  But if, for example, the switching cylinder is pushed forward by the spring 9, the contact springs 3 rest on the rear row of contacts 6. But the contacts of row 6 are connected by the contact bars. link 10 so that the field coils are coupled in

 <Desc / Clms Page number 4>

 series, as shown in fig. 4. This figure also shows that one of the 24 contacts, contact M, is connected to the earth of the device, therefore to the - pole, while contact 11 is led outwards to the voltage regulator (fig. 4 ).



   The movement of the switching cylinder can take place in various ways. In fig.l is provided, for example, a lever 12 which is moved by means of a flexible Bowden transmission or a rod system. This movement can also be controlled just as easily by an electro-magnetic relay.



  In the case described above, the spring 9 is arranged so that there is, at, the stop or at. the operating state of the device, the coupling for the light generator, and that the device only acts as a starting motor when the switching is activated. But the device can also be used inversely, so that the device is, when stationary, coupled as a starting motor, which is switched on by means of an electromagnetic or mechanical series switch, then to whereby a centrifugal regulator, which moves the switching cylinder a certain speed of rotation, switches the device to make it work as a generator for lighting.

   This arrangement also has, in addition, this essential advantage that it is possible to avoid the use of the automatic circuit breaker which interrupts the communication between the dynamo and the battery when stopping. In this case, the switch is usefully blocked by a catch which releases the switch only at a speed at which the light generator is already producing a voltage greater than that of the battery.



   As already mentioned at the beginning, the switch serves to couple the field coils in parallel according to fig.3 and in series according to fig.4. However, when the switch is actuated, for example during operation, that is to say when the dynamo is energized, the bypass coils neck -

 <Desc / Clms Page number 5>

 When interrupted in series, they will produce a breaking spark which could, over time, attack the switching contact paths and give rise to disturbances.

   To avoid this danger, the present invention provides that the switch is turned off before it is actuated; for this, the excitation line which goes to the regulating device passes through a switch (fig. la) which interrupts the excitation line before the switch contacts leave their contact paths. The interrupting spark is thus diverted from the sensitive switch contacts and is caused in a switch which can be constructed strong enough so that these interrupting sparks cannot cause damage. If one does not shrink from the expense, the interruption spark can be entirely avoided by means of a suitable capacitor inserted in the interruption.



    CLAIMS.



   1.) Combination of generator for lighting and starter motor for combustion engines, characterized in that the inductor winding of the apparatus consists of an appropriate number of coils which can be coupled in parallel when using the device as a series motor, and in series if the device is used as a load dynamo.


    

Claims (1)

2.) Combinaison de génératrice pour éclairage et de moteur de démarrage pour moteurs à combustion, d'après la revendication 1, caractérisée en ce que tous les bouts des enroulements inducteurs sont conduits séparément à des con - tacts à ressort reliés par un cylindre de commutation de manière que ces enroulements soient couplés en parallèle par une rangée de contacts et en série par une autre rangée de contacts. <Desc/Clms Page number 6> 2.) Combination of generator for lighting and starter motor for combustion engines, according to claim 1, characterized in that all the ends of the field windings are led separately to spring contacts connected by a cylinder of switching so that these windings are coupled in parallel through one row of contacts and in series through another row of contacts. <Desc / Clms Page number 6> 3. ) Combinaison de génératrice pour éclairage et de moteur de démarrage pour moteurs à combustion, d'après les revendi - cations 1 et 2, caractérisée en ce que le cylindre de commu - tation est poussé par un ressort à la position de commutation pour la dynamo de charge et peut être amené à la position de commutation pour le moteur de démarrage au moyen d'un levier ou d'un relais électro-magnétique. 3.) Combination of generator for lighting and starter motor for combustion engines, according to claims 1 and 2, characterized in that the switching cylinder is spring-loaded into the switching position for load dynamo and can be brought to the switching position for the starting motor by means of a lever or an electromagnetic relay. 4. ) Combinaison de génératrice pour éclairage et de moteur de démarrage pour moteurs à combustion, d'après les revendications 1-3, caractérisée en ce que le cylindre de commutation se trouve, lorsque l'appareil est arrêté, à la position de couplage pour le démarreur et n'est amené à la position de couplage pour la dynamo que par l'action d'un régulateur centrifuge. 4.) Combination of generator for lighting and starter motor for combustion engines, according to claims 1-3, characterized in that the switching cylinder is, when the device is switched off, in the coupling position for the starter and is only brought to the coupling position for the dynamo by the action of a centrifugal governor. 5. ) Combinaison de génératrice pour éclairage et de moteur de démarrage pour moteurs à combustion, d'après la revendication 4, caractérisée en ce que le cylindre de commutation est maintenu bloqué par un dispositif d'arrêt approprié jusqu'à ce que l'induit ait a.tteint une vitesse de rotation à laquelle la dynamo produit une tension supé - rieure à celle que possède la batterie. 5.) Combination of generator for lighting and starter motor for combustion engines, according to claim 4, characterized in that the switching cylinder is kept blocked by a suitable shut-off device until the induced has reached a speed of rotation at which the dynamo produces a voltage greater than that of the battery. 6.) Combinaison de génératrice pour éclairage et de moteur de démarrage pour moteurs à combustion, d'après les revendications 4 et 5, caractérisée en ce que, lors du dépla- cement du cylindre de commutation, la connexion entre la batterie et la dynamo est en même temps établie ou interrom - pue. 6.) Combination of generator for lighting and starter motor for combustion engines, according to claims 4 and 5, characterized in that, when moving the switching cylinder, the connection between the battery and the dynamo is either established or interrupted at the same time. 7.) Combinaison de génératrice pour éclairage et de moteur de démarrage pour moteurs à combustion, d'après les revendications 1-6, caractérisée en ce que le câble allant au régulateur de dérivation passe par un interrupteur princi- pal qui est actionné lors de la commutation et est réglé de manière à interrompre la canalisation avant que le commuta - teur opère la commutation. <Desc/Clms Page number 7> 7.) Combination of generator for lighting and starter motor for combustion engines, according to claims 1-6, characterized in that the cable going to the bypass regulator passes through a main switch which is actuated when switching on. switching and is set to interrupt the pipeline before the switch initiates the switching. <Desc / Clms Page number 7> 8.) Combinaison de génératrice pour éclairage et de moteur de démarrage pour moteurs à combustion, d'après les revendications 1-7, caractérisée en ce qu'est intercalé, entre la dérivation et le commutateur ou son interrupteur principal , un condensateur approprié pour le soufflage des étincelles. 8.) Combination of generator for lighting and starter motor for combustion engines, according to claims 1-7, characterized in that there is interposed between the bypass and the switch or its main switch, a suitable capacitor for blowing sparks.
BE357433D BE357433A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE357433A true BE357433A (en)

Family

ID=31317

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE357433D BE357433A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE357433A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2233732B1 (en) Starter device for an internal combustion engine, in particular of an automobile
BE357433A (en)
EP3314711B1 (en) Motor vehicle starter having a thermal protection system
CH139292A (en) Electric machine capable of functioning as a lighting generator and as a starting motor for explosion engines.
FR2949626A1 (en) Electrical rotating machine e.g. six magnet pole starter, for internal combustion engine of motor vehicle, has protection unit arranged electrically in upstream of rotor, and realizing fuse function to interrupt supply of stator and rotor
EP0529735B1 (en) Ignition device for an internal combustion engine
CH274357A (en) Device for regulating the voltage of an electric machine, with vibrating contacts.
WO2017178760A1 (en) Combustion engine starter with improved performance
BE449671A (en)
BE421569A (en)
BE382337A (en)
CH88702A (en) Installation for adjusting the voltage of an electrical network supplied by a variable speed generator machine and by an accumulator battery.
BE368312A (en)
BE301759A (en)
BE355314A (en)
BE549924A (en)
BE398960A (en)
BE453442A (en)
BE410244A (en)
CH107754A (en) Electric vehicle propulsion installation.
BE390883A (en)
BE425038A (en)
BE357144A (en)
CH102843A (en) Device transforming direct current at constant voltage into mechanical power at constant torque up to a given speed, with automatic reduction beyond that, and the reverse transformation with the same mechanical characteristics.
BE337220A (en)