BE347236A - - Google Patents

Info

Publication number
BE347236A
BE347236A BE347236DA BE347236A BE 347236 A BE347236 A BE 347236A BE 347236D A BE347236D A BE 347236DA BE 347236 A BE347236 A BE 347236A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
water
compartments
condenser
branch
tubes
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE347236A publication Critical patent/BE347236A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F28HEAT EXCHANGE IN GENERAL
    • F28BSTEAM OR VAPOUR CONDENSERS
    • F28B9/00Auxiliary systems, arrangements, or devices
    • F28B9/04Auxiliary systems, arrangements, or devices for feeding, collecting, and storing cooling water or other cooling liquid

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Condenseur à surface 
Cette invention se rapporte à un condenseur   à   surface dans lequel l'eau de circulation circule au moins deux fois en va et vient dans des tuyaux entre deux chambres à eau. 



   Pour obtenir un effet de condensation élevé on a déjà pro- posé, dans le cas d'un paroours horizontal pour l'eau, d'amener d'abord l'eau de refroidissement aux tubes supérieurs du conden- seur c'est-à-dire, aux tubes qui viennent d'abord en contact aveo la vapeur à condenser. Dans un tel cas, l'eau entre dans le condenseur à sa partie supérieure et s'éooule en bas. Les dispo- sitions connues de cette espèce ont pourtant le désavantage qu'en 

 <Desc/Clms Page number 2> 

   cas   d'arrêt de la pompe de circulation toute l'eau peut s'écouler du condenseur de sorte   qu'à   la reprise de la marche on ne peut pas démarrer tout de suite, mais seulement après avoir rempli le oon- denseur. On a déjà obvié à ce désavantage en donnant la forme d'un siphon au tuyau de sortie de l'eau de circulation.

   Ceci a toutefois pour effet que dans l'espace où le condenseur est monté, il faut prévoir trois tuyauteries s'élevant à une hauteur consi- dérable dans cet espace, (un tuyau d'amenée pour l'eau de refroi- dissement, deux ramifications du siphon. ) Le but de la présente invention est de produire un condenseur du type mentionné au dé- but, dans lequel l'eau de refroidissement peut être amenée d'abord vers les tubes supérieurs du condenseur, sans avoir les désavanta- ges mentionnés.

   Dans ce but, l'eau de refroidissement qui, d'après   ! 'invention,   entre par le bas dans une des chambres à eau du con- s   denseur,   traverse d'abord des tubes situés au-desus et à oôté des tubes traversés ultérieurement, après quoi elle est déviée dans la deuxième chambre à eau vers le bas, et après avoir suivi le dernier parcours pour l'eau, elle est dirigée de nouveau vers le haut dans une des chambres pour quitter le oondenseur en haut. 



   Sur le dessin annexé sont représentées   à   titre d'exemple diverses réalisations de l'objet de l'invention. 



   La fig. 1 montre une vue en perspective d'un oondenseur à surface avec double parcours de l'eau, dans laquelle le couvercle de l'une des chambres à eau est supprimé pour plus de olarté, de même que la plus grande partie des tubes à eau. 



   La fig. 2 montre une coupe à travers une des chambres à eau d'un condenseur à surface avec quadruple parcours pour l'eau et 
La fig. 3 représente une coupe d'un condenseur à surface .avec triple parcours de l'eau. 



   Dans les figures 2 & 3 la direotion du oourant de l'avant à l'arrière est indiquée par un x, et de l'arrière à l'avant par un .   (point).   



   Dans la figure 1, le chiffre 1 indique des tubes à eau ou de refroidissement qui font communiquer une chambre à eau antérieu- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 re 2 et une ohambre à eau postérieure 3. Ces tubes sont fixés dans une paroi 4 de la ohambre à eau antérieure 2 et dans une paroi 5 de la chambre postérieure 3. La ohambre à eau antérieu- re est subdivisée par deux cloisons 6 et 7 en trois oomparti- ments 8, 9 et 10. Chacun des   oompartiments   latéraux 8,9 est pourvu d'un embranchement d'admission II et 12 pour l'eau de refroidissement. Un embranohement de sortie 13 pour l'eau de re- froidissement du oondenseur est relié à la partie supérieure du compartiment du milieu 10 situé entre les deux compartiments 8,9. 



   L'eau de circulation entre en bas dans la direction des flè- ohes A dans les compartiments latéraux 8, 9 de la ohambre à eau 2, et traverse d'abord les groupes de tubes de refroidissement 1, qui sont situées au-dessus et   à   oôté des tubes 1 traversés par l'eau pendant le deuxième parcours. L'eau de refroidissement ar- rivant dans la deuxième ohambre à eau 3 est déviée vers le bas dans cette chambre et arrive ensuite, après avoir suivi le deuxiè- me   paroours,   dans le oompartiment du milieu 10 de la chambre à eau 2, dans laquelle elle est déviée dans le sens des flèches B vers le haut, pour quitter le condenseur en haut par l'embranche- ment 13 dans le sens de la flèche C. 



   Dans la disposition déorite, où les embranchements d'amenée se trouvent à la partie inférieure du condenseur, implique que quand le condenseur est arrêté, malgré que l'eau de refroidisse- ment soit d'abord amenée à des tubes qui sont au moins en partie au-dessus des tubes qui sont traversés lors du deuxième parcours de l'eau, une partie de ces derniers restera toujours remplie d'eau, de sorte qu'à la mise en marche de la machine à vapeur le   oondenseur   est de suite prêt à fonotionner,   o'est-à-dire   qu'il ne doit pas être rempli d'abord.

   Dans la construction   déorite,   on a beauooup de latitude en ce qui oonoerne l'emplacement de l'embran- ohement d'aspiration de l'air à évaouer du condenseur, paroe qu'il est pratiquement indifférent si cet embranchement (non représenté sur le dessin) soit placé en haut ou en bas du   oondenseur.   



   Dans le condenseur d'après la fig. 2, qui est construit par un quadruple parcours de l'eau,   une   des chambres à eau possède 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 d'abord deux compartiments I3, 14 dont chacun est relié à un em- branchement d'arrivée 15 ou 16, pour l'eau de refroidissement. 



   Cette chambre à eau possède en outre deux compartiments   17   et 18 qui sont entourés par les compartiments 14, 13 et délimitent aveo ces derniers un compartiment central 19, à la partie supérieure duquel est relié un   embranchement     d'écoulement   20 pour l'eau de refroidissement du oondenseur. La deuxième ohambre à eau est sub- divisée par une cloison 21 en deux oompartiments, dont l'un entou- re l'autre.

   Dans ce oondenseur l'eau de refroidissement arrive par le bas, dans le sens des flèches A, d'abord dans les compar- timents 13, 14 de l'une des chambres à eau, traverse ensuite deux groupes de tubes à eau dans le sens de l'avant à l'arrière, et en- tre, en sortant de ces groupes, dans le oompartiment supérieur de   (la   deuxième chambre à eau, où elle subit une déviation vers le bas. Après avoir traversé un deuxième groupe de tubes à eau, dans le sens de l'arrière à l'avant, l'eau de refroidissement arrive dans les oompartiments 17 et 18 de la chambre à eau antérieure, où elle est de nouveau déviée vers le bas pour s'éoouler ensuite par deux autres groupes de tubes   à, eau   de l'avant à l'arrière, et arriver enfin dans le compartiment inférieur de la chambre à eau postérieure.

   Après avoir été déviée ici pour la troisième fois vers le bas, elle traverse finalement un dernier groupe de tubes à eau dans le sens de l'arrière à l'avant, pour arriver dans le compartiment central 19 de la chambre à eau antérieure et quitte oelle-oi par l'embranchement d'éooulement 20 dans le sens de la flèche c. 



   Dans le oondenseur à surface représenté dans la fig. 3, une des chambres à eau est subdivisée par une cloison 22 en deux com- partiments 23, 24 dont le compartiment 23 entoure le compartiment 24, et qui sont reliés à deux embranchements d'arrivée 25,26 pour l'eau de refroidissement. La deuxième chambre à eau est subdivi- sée par deux cloisons 27, 28 en deux compartiments latéraux 29, 30 et un compartiment central 31. A ce dernier est relié un em- branchement d'éooulement 32 pour l'eau de circulation.

   Dans cette   @   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 disposition l'eau de refroidissement entre par les embranche- ments 25, 26 dans le sens des flèches A, par le bas, d'abord dans le compartiment 23, traverse alors un groupe de tubes à eau dans le sens de l'avant à l'arrière, pour arriver ensuite dans les compartiments latéraux 29, 30 de la deuxième chambre à eau, où elle est déviée vers le bas. Ensuite elle traverse dans le sens de l'arrière à l'avant deux autres groupes de tubes à eau et arrive dans le compartiment 24 de la chambre à eau antérieure, où elle est déviée vers le bas pour la deuxième fois, pour tra- verser ensuite un groupe central de tubes à eau dans le sens de l'avant à l'arrière.

   L'eau de refroidissement arrive.ainsi dans le compartiment central 31 de la chambre à eau postérieure, et s'écoule de celle-ci par l'embranchement 32 dans le sens de la flèche   C.   



   Il est évident que l'invention permet d'autres réalisations en dehors de celles représentées. Il est seulement essentiel que l'eau de refroidissement entre toujours par en bas dans l'une des   ohambres   à eau et traverse d'abord des tubes qui sont situés au-dessus et à côté des tubes traversés ultérieurement, et qu'el- le sorte du condenseur par le haut, après avoir terminé le der- nier parcours de l'eau. 



   REVENDICATIONS : s 
I)   Condeneur   à surfaces dans lequel l'eau de refroidisse- ment traverse au moins deux fois$ aller et retour, des tubes si- tués entre deux chambres à eau, oaraotérisé en ce que l'eau qui entre en bas dans une des chambres à eau traverse d'abord des tu- bes qui sont situés au-dessus et à oôté des tubes traversés ul- térieurement, puis est déviée vers le bas dans la deuxième cham- bre à eau, et après avoir effectué le dernier paroours est déviée vers le haut dans une des chambres à eau, pour s'écouter à la partie supérieure du condenseur.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Surface condenser
This invention relates to a surface condenser in which the circulating water circulates at least twice back and forth in pipes between two water chambers.



   In order to obtain a high condensation effect, it has already been proposed, in the case of a horizontal flow for water, to first bring the cooling water to the upper tubes of the condenser, that is to say ie, to the tubes which first come into contact with the vapor to be condensed. In such a case, the water enters the condenser at its top and flows out at the bottom. The known arrangements of this species have the disadvantage, however, that

 <Desc / Clms Page number 2>

   If the circulation pump is stopped, all the water can flow out of the condenser so that when operation is resumed it is not possible to start immediately, but only after filling the condenser. This disadvantage has already been overcome by giving the shape of a siphon to the outlet pipe for the circulation water.

   However, this has the effect that in the space where the condenser is mounted, there must be three pipes rising to a considerable height in this space (one inlet pipe for the cooling water, two branches of the siphon.) The object of the present invention is to produce a condenser of the type mentioned at the beginning, in which the cooling water can be supplied first to the upper tubes of the condenser, without having the disadvantages. mentioned.

   For this purpose, the cooling water which, according to! The invention enters from below into one of the water chambers of the condenser, first passes through tubes located above and to the side of the tubes subsequently passed through, after which it is diverted into the second water chamber towards the bottom. bottom, and after following the last water path, it is directed upwards again into one of the chambers to leave the condenser at the top.



   Various embodiments of the subject of the invention are shown in the accompanying drawing by way of example.



   Fig. 1 shows a perspective view of a surface condenser with double water path, in which the cover of one of the water chambers is removed for greater clarity, as are most of the water tubes .



   Fig. 2 shows a section through one of the water chambers of a surface condenser with quadruple path for water and
Fig. 3 shows a section of a surface condenser with triple water path.



   In figures 2 & 3 the direction of the current from front to back is indicated by an x, and from back to front by an. (point).



   In figure 1, the number 1 indicates water or cooling tubes which communicate a previous water chamber.

 <Desc / Clms Page number 3>

 re 2 and a posterior water chamber 3. These tubes are fixed in a wall 4 of the anterior water chamber 2 and in a wall 5 of the posterior chamber 3. The anterior water chamber is subdivided by two partitions 6 and 7 in three compartments 8, 9 and 10. Each of the side compartments 8,9 is provided with an inlet branch II and 12 for cooling water. An outlet branch 13 for the condenser cooling water is connected to the upper part of the middle compartment 10 located between the two compartments 8, 9.



   The circulating water enters the bottom in the direction of the arrows A into the side compartments 8, 9 of the water chamber 2, and first passes through the groups of cooling tubes 1, which are located above and next to the tubes 1 crossed by the water during the second run. The cooling water arriving in the second water chamber 3 is diverted downwards into this chamber and then arrives, after following the second passage, in the middle compartment 10 of the water chamber 2, in which it is deflected in the direction of arrows B upwards, to leave the condenser at the top through branch 13 in the direction of arrow C.



   In the deorite arrangement, where the supply branches are at the bottom of the condenser, implies that when the condenser is shut down, although the cooling water is first supplied to tubes which are at least in part above the tubes which are crossed during the second water passage, part of the latter will always remain filled with water, so that when the steam engine is started the condenser is immediately ready to function, that is, it does not have to be filled first.

   In the deorite construction, there is a lot of latitude as regards the location of the air intake branch to be evacuated from the condenser, because it is practically irrelevant whether this branch (not shown on the drawing) is placed at the top or bottom of the condenser.



   In the condenser according to fig. 2, which is built by a quadruple water path, one of the water chambers has

 <Desc / Clms Page number 4>

 first two compartments I3, 14 each of which is connected to an inlet connection 15 or 16, for the cooling water.



   This water chamber also has two compartments 17 and 18 which are surrounded by compartments 14, 13 and define with the latter a central compartment 19, to the upper part of which a flow branch 20 for cooling water is connected. of the condenser. The second water chamber is subdivided by a partition 21 into two compartments, one of which surrounds the other.

   In this condenser, the cooling water arrives from below, in the direction of arrows A, first in compartments 13, 14 of one of the water chambers, then passes through two groups of water tubes in the direction from front to back, and entering, on leaving these groups, into the upper compartment of (the second water chamber, where it undergoes a downward deflection. After passing through a second group of tubes water, in the direction from the back to the front, the cooling water arrives in the compartments 17 and 18 of the anterior water chamber, where it is again diverted downwards to then flow out in pairs other groups of water tubes from the front to the rear, and finally arrive in the lower compartment of the rear water chamber.

   After being diverted here for the third time downwards, it finally passes through a last group of water tubes in the direction from the rear to the front, to arrive in the central compartment 19 of the anterior water chamber and leaves oelle-oi by the discharge branch 20 in the direction of the arrow c.



   In the surface condenser shown in fig. 3, one of the water chambers is subdivided by a partition 22 into two compartments 23, 24, the compartment 23 of which surrounds the compartment 24, and which are connected to two inlet branches 25, 26 for the cooling water. The second water chamber is subdivided by two partitions 27, 28 into two side compartments 29, 30 and a central compartment 31. To the latter is connected a discharge branch 32 for the circulation water.

   In this   @

 <Desc / Clms Page number 5>

 The cooling water enters through the branches 25, 26 in the direction of the arrows A, from below, first in the compartment 23, then passes through a group of water tubes in the direction from front to the rear, to then arrive in the side compartments 29, 30 of the second water chamber, where it is deflected downwards. Then it crosses in the direction from the rear to the front two other groups of water tubes and arrives in compartment 24 of the anterior water chamber, where it is deflected downwards for the second time, to cross then a central group of water tubes in the direction of the front to the rear.

   The cooling water arrives.so in the central compartment 31 of the rear water chamber, and flows therefrom through the branch 32 in the direction of arrow C.



   It is obvious that the invention allows other embodiments apart from those shown. It is only essential that the cooling water always enters from below into one of the water chambers and first passes through the tubes which are located above and next to the tubes subsequently crossed, and that it exits the condenser from above, after completing the last water run.



   CLAIMS: s
I) Surface condenser in which the cooling water crosses at least twice $ round trip, tubes located between two water chambers, oaraoterized in that the water entering at the bottom in one of the chambers water first passes through the tubes which are located above and to the side of the tubes subsequently crossed, then is deflected downwards into the second water chamber, and after having made the last passage is deflected upwards in one of the water chambers, to listen to the upper part of the condenser.


    

Claims (1)

2) Condenseur à surface d'après la revendication 1, avec double paroours de l'eau, caractérisé en ce qu'une des chambres <Desc/Clms Page number 6> à eau est subdivisée en deux oompartiments latéraux pourvus oha- oun d'un embranchement pour l'entrée de l'eau de refroidissement, et un oompartiment central, pourvu en haut d'un embranchement pour la sortie de l'eau de refroidissements la deuxième chambre à eau par oontre n'étant pas subdivisée. 2) Surface condenser according to claim 1, with double water paroours, characterized in that one of the chambers <Desc / Clms Page number 6> water is subdivided into two side compartments provided oha- oun with a branch for the inlet of cooling water, and a central oompartment, provided at the top with a branch for the outlet of cooling water the second water chamber by oontre not being subdivided. 3) Condenseur à surface suivant la revendication 1, avec triple parcours de l'eau, caractérisé en ce qu'une des chambres à eau est subdivisée en deux compartiments, dont l'un est pourvu de deux embranchements d'entrée pour l'eau de refroidissement, et entoure l'autre compartimenta tandis que la deuxième chambre à eau possède deux compartiments latéraux et un compartiment cen- tral, dont le dernier est pourvu d'un embranchement de sortie pour l'eau de refroidissement du oondenseur. 3) Surface condenser according to claim 1, with triple water path, characterized in that one of the water chambers is subdivided into two compartments, one of which is provided with two inlet branches for water cooling, and surrounds the other compartmenta while the second water chamber has two side compartments and a central compartment, the last of which is provided with an outlet branch for the cooling water of the condenser. 4) Condenseur à surface suivant la revendication 1, avec quadruple parcours de l'eau, oaraotérisé en ce que l'une des cham- bres à eau possède deux compartiments extérieurs chacun pourvus d'un embranchement d'entrée pour l'eau de refroidissement, deux autres compartiments entourés par ceux-ci et un compartiment cen- tral situé entre les quatre compartiments mentionnés, muni d'un embranchement de sortie pour l'eau de circulations tandis que la deuxième chambre est subdivisée en deux compartiments dont l'un entoure l'autre. 4) Surface condenser according to claim 1, with quadruple water path, oaraotérisé in that one of the water chambers has two outer compartments each provided with an inlet branch for cooling water , two other compartments surrounded by these and a central compartment located between the four compartments mentioned, provided with an outlet branch for circulating water while the second chamber is subdivided into two compartments, one of which surrounds the other.
BE347236D BE347236A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE347236A true BE347236A (en)

Family

ID=22935

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE347236D BE347236A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE347236A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE347236A (en)
EP0738862B1 (en) Heat exchanger with brazed plates
CH622330A5 (en)
CH628969A5 (en) STEAM GENERATOR COMPRISING A DEVICE FOR DISCHARGING CONTAMINANTS FROM THE STEAM GENERATOR FLUID.
FR2470334A1 (en) SINGLE-CIRCULAR CIRCULATION BOILER FOR WORKING AT A VARIABLE HYPERCRITICAL PRESSURE
EP0202967B1 (en) Feed water heater for a steam generator
FR2479428A1 (en) Gas fired boiler with pressurised air supply - condenses steam formed in products of combustion and has combustion air supplied to space between inner and outer housings
CH520514A (en) Condensation chamber
CH628132A5 (en) STEAM DRYING AND OVERHEATING DEVICE.
LU87674A1 (en) COOLER HOOD
EP0219417A1 (en) Water box and expansion chamber for a heat exchanger
EP0189029B1 (en) Mixing condenser, especially for exploiting thermal sea energy
EP0131670B1 (en) Feed-water preheater with a desuperheater, in particular for a thermal power plant
EP0532416B1 (en) Header box with an expansion chamber for a heat-exchanger with a bundle of vertical tubes, and heat-exchanger having such a device
FR2583651A1 (en) Single-body evaporator for the concentration of at least one liquid product, comprising at least two evaporation sections and evaporation plant comprising such an evaporator
BE334917A (en)
FR2570172A1 (en) Improved multi-tube exchanger
BE879140R (en) VERTICAL STEAM SEPARATOR-SUPERHEATER
CH99289A (en) Method and device for preventing the formation of encrusting deposits in boilers.
EP0554168A1 (en) Heat exchanger and process for cooling a combustion engine in disphasic mode
FR1464358A (en) Injection desuperheater
FR2573992A1 (en) Falling film evaporator with vertical tube bundle
BE423947A (en)
BE521733A (en)
FR2465975A1 (en) CONTINUOUS DRYER FOR WET CEREALS