BE343827A - - Google Patents

Info

Publication number
BE343827A
BE343827A BE343827DA BE343827A BE 343827 A BE343827 A BE 343827A BE 343827D A BE343827D A BE 343827DA BE 343827 A BE343827 A BE 343827A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
motor
shaft
controlled
axis
flywheel
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE343827A publication Critical patent/BE343827A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02KDYNAMO-ELECTRIC MACHINES
    • H02K23/00DC commutator motors or generators having mechanical commutator; Universal AC/DC commutator motors
    • H02K23/02DC commutator motors or generators having mechanical commutator; Universal AC/DC commutator motors characterised by arrangement for exciting
    • H02K23/18DC commutator motors or generators having mechanical commutator; Universal AC/DC commutator motors characterised by arrangement for exciting having displaceable main or auxiliary brushes

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Connection Of Motors, Electrical Generators, Mechanical Devices, And The Like (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "   AUX   BLOCS   MOTO-REDUCTEURS     ELECTRIQUES   
 EMI1.1 
 POR,A I7St , La présente invention concerne des perfectionnements. 
 EMI1.2 
 aux bloos motoorécluateurs électriques portatifs, tels que ceux employés en particulier pour la commande des divers maohines et appareils des   fcexmea   qui disposent du courant électrique. 



   Les blocs   moto-réducteurs/   actuellement connus emploient 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 generalement des moteurs électriques à vitesse constante,   @   de sorte que pour les adapter aux appareils à commander, il est nécessaire de disposer de plusieurs réducteurs de vites- se, ou comme certains constructeurs l'ont fait, d'établir des réducteurs pourvus de plusieurs arbres secondaires dont chacun tourne à une vitesse bien déterminée et correspond au régime d'un appareil donné. On conçoit que ces solutions ont le désavantage d'être compliquées et de ne pouvoir   conve-   nir   qu'à   la commande d'un très petit nombre d'appareils. De plus, pour un même appareil, on ne peut utiliser que quel- ques vitesses, ce qui ne répond pas toujours à la qualité du travail exigé. 



   On peut encore avoir recours   à   des rhéostats qui per- mettent de faire varier la vitesse du moteur, mais ces dis- positifs sont trop encombrants pour des moteurs {portatifs. 



   La présente invention se propose principalement de remédier   à   l'inconvénient: ci-dessus, mais concerne aussi les perfectionnements qui permettent de régler facilement la hauteur du bloc au-dessus du sol, et de l'acaoupler avec l'arbre de l'appareil à commander, même dans le cas le plus général où les arbres à relier angulairement ne peuvent être amenés rigoureusement sur le même axe théorique. 



   A cet effet, les perfectionnements qui font l'objet de la présente invention se caractérisent par l'emploi d'un moteur monophasé à répulsion et d'un démultiplicateur à arbre secondaire unique ; le moteur est combiné avec un volant régulateur qui peut tourner concentriquement à l'ar- bre du moteur en   entraînant   le porte-balais avec lui de façon   à   régler le régime du moteur et déterminer   à   volonté son sens de rotation ; le volant régulateur peut aussi subir des translations sur son axe pour constituer interrupteur du circuit d'alimentation et être verrouillé dans la position   d'arrêt   du moteur;

   l'ensemble du bloc eat monté sur une tige qui peut coulisser dans un trépied et être bloquée à la hauteur choisie, et l'arbre secondaire du   démultiplioa-   teur esj accouplé   à   l'arbre de l'appareil à commander par 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 deux douilles qui   s'adaptent   respectivement sur l'un de ces arbres et sont reliées entre elles par un double joint uni- versel. 



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple seule- ment une forme de réalisation des perfectionnements tels que ci-dessus caractérises. les Figures 1 et la sont des sections   verticales@tiales   du bloc. 



   La Figure 3 est une seot ion verticale du réducteur seul suivant A-A de la   fige   3. 



   La Figure 3 est une vue de face correspondante. 



   Les Figures 4 et 5 sont respectivement une vue de face et un profil du porte-balais. 



   Les Figures 6 et 7 sont respectivement une élévation   par-   tielle avec coupe, et une vue en plan du pied support du bloc moto-réducteur, 
La Figure 8 montre en élévation, avec coupes axiales, le dispositif d'accouplement, entre le bloc moto-réducteur et un appareil à commander. 



   La Figure 9 est une section transversale suivant B-B de la fig. 8. 



   Le bloc moto-réducteur objet de l'invention, établi de préférence pour des puissances réduites, est transportable de façon à être amené devant l'appareil à commander et ac- couplé à celui-ci. Il est de plus particulièrement destiné aux travaux de la ferme où il est employé pour la commande des diverses machines, talles qu'écrémeuses, barattes,   oonoas-   seurs, tarares, hache-paille, coupe-betteraves, et..... 



   A cet effet, il est essentiel qu'il soit réglable en hauteur sur son support qui, dans l'exemple représenté, est constitué par un trépied par rapport auquel il peut être élevé ou abaissé et bloqué à la hauteur choisie, comme il sera expliqué plus loin. 



   Le moteur du bloc est un moteur électrique monophasé à répulsion. Ce moteur comporte une carcasse 1 qui supporte 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 les inducteurs et sur le deux faces latérales de laquelle 
Tiennent   aappliquer   deux carters 2 et 3 qui se fixent par via 4, comme représenté, ou par tous autres moyens appro- priés. 



   L'arbre 5 de l'induit est supporté à ses extrémités par des roulements à   billea   6 respectivement montée dans une toile 7 du carter 3 sur le fond 8 du carter 3. Ce dernier renferme :   en.   partie l'induit 9, son collecteur 10 et lea balais 11 qui peuvent être de toute disposition appropriée, et, par exemple, constitués par des charbons guidés dans les portées d'extrémités d'un porte-balai 12 montré en détail par les figs. 4 et 5. Ce porte-balai est pourvu d'une couronne centrale qui se monte sur une portée 13 du carter 2 de façon à pouvoir subir des déplacements angulaires concentriquement au collecteur 10.

   Le porte- balai est maintenu latéralement par une embase 14 rapportée et fixée sur le carter par des moyens convenables et, par exemple, à. l'aide de via 15 qui assujettissent sur ce même carter une embase externe 16. Deux doigts 17 fixés sur le porte-balai, parallèlement à l'axe des déplacements angulaires de ce dernier, traversent le fond 8 du carter 2 dans des ouvertures en forme   d'arcs   de cercle concentriques à l'arbre d'induit, de telle sorte que ces doigts puissent, de l'extérieur du carter 2, être entraînés pour faire va- rier le calage des balais et par suite modifier le régime du moteur. Les déplacements dea doigts 17 sont obtenus au moyen d'un volant-:régulateur 18 qui constitue aussi inter- rupteur pour la mise en, ou hors circuit du moteur.

   Ce volant-régulateur 18 est constitué par un bloc de matière   isolante telle que l'ébonite par exemple ; ilpeut être   également en métal en iaolant le contact cuivre circulaire   24.   Il   s'ajuste,   par un alésage central 19, sur un axe 20 rapporté sur l'embase 16 en faisant corps avec celle-ci. 



  Un ressort 21 est interposé entre une portée annulaire 22 du volant 18 et l'embase 16 de façon à écarter du carter 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
 EMI5.1 
 2t en l'absence de toute 1 oause ext érieuré. - le dit volant 12. Les doigt. 17 ,'engag.nt. par leurs extrémité libre, dans une encoche ou, perforation 23 du volant, de façon à M  angulai2ement solidaire de celui-ci. Une couronne 24 d'un métal de préférence bon conducteur, et tel que le cuivre par exemple, est encastrée dans une gorge taillée sur la face interne du volant. Lorsque ce dernier est pouss4 à fond vers le carter 2 et maintenu dans cette po- sition, la couronne 24 est en contact avec deux frotteurs 2S guidés dans des douille. 26 en matière isolante (fibre ou autre) et fixés sur le fond du carter 2 de toute manière convenable.

   Ces frotteurs 25, soumis à l'action de ressorts 
26a, traversent des perforations du carter pour venir s'ap-   pliquer   contre la couronne conductrice 24 et sont connec- tés par leurs tiges 27, l'un au fil d'amenée du courant, et l'autre à l'enroulement d'inducteur.   Les   deux fils iso. lés de la ligne :celui arrivant à un frotteur et celui de retour provenant de l'enroulement inducteur, sont réunis sous gaine isolante 28 qui pénètre dans le carter 2 par une ouverture appropriée.   Sur   la figure 1, les diverses connexion, ne sont pas visibles, sauf pour l'un des frotteurs, mais on conçoit facilement que, si le volant 18 est dans la posi- tion figurée sur la fig. 1, l'enroulement de l'inducteur est dans le circuit de la source d'alimentation en courant. 



   Lorsque le volant-régulateur 18 est suffisamment écarté du carter 2, les trotteurs 25, retenus par lea   écrous   89 for- mant butées, perdent contact avec la couronne 24 conductrice, l'enroulement inducteur est mis hors circuit et le fonc- tionnement du moteur est interrompu. 



   En modifiant le calage des balais   11,   on règle le ré- gime du moteur, et on peut aussi inverser le sens de   rota-   tion de l'induit. Le calage est molifié en déplaçant angu- lairement le volant 18 qui entraîne avec lui le porte-balais 13, par l'intermédiaire des doigts 17. 



  - Pour immobiliser le volant-régulateur 18 dans la posi- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
 EMI6.1 
 tion de marche, ou dans le' position d'arrêt du moteur, on peut avoir recours au dispositif suivante L'axe ex# comporte une gorge périphérique 50 et une courte entaille oiroonférentielle 31 réunies par une saignée 32 pratiquée suivant une génératrice. Un doigt, constitué par exemple, par l'extrémité d'une vis 33 vissée dans un trou ra- dial taraudé du. volant 18, peut ae déplacer dans la gorge 30 et la saignée 32. Quand le volant 18 est poussé à fond vers le carter, le doigt 33   s'engage   dana la gorge 30 après avoir glissé dans la saignée 32.

   En déplaçant angulairement le vo- lant 18, le doigt 33 s'engage dans la gorge 30 et immobilise le volant qui maintient le ressort 21 comprimé. les déplace- mente angulaires du volant dana le but de modifier le calage dea balais, peuvent être effectuée sans que le volant aban- donne la position longitudinale qu'il occupe sur la. figure 1 et qui correspond à la marche du moteur. Lorsque le doigt 33 eat ramené en face de la saignée 32, ai l'on abandonne le vo- lant 18 à lui-même, le ressort 21 le repousse jusqu'à   l'ex-   trémité de la saignée 32. Un léger déplacement angulaire du volant engage le doigt 33 dana la courte entaille circonfé- rentielle 31 de l'axe 20 et le dit volant 18 eat verrouillé en translation dana la position d'arrêt du moteur. 



     Dans   le but de faciliter toutes les manoeuvres sus- indiquées, le volant 18 peut être pourvu d'une poignée ou macaron 34 à périphérie moletée, et aa face externe peut por- ter toutea indications utilea combinées avec dea repèrea tracée aur la carter 2 pour indiquer à l'opérateur lea posi- de mise en circuit, de rupture du circuit d'inversion   tiona/du   sens de marche et d'accélération ou de ralentisse- ment du moteur, etc.... 



   Le carter 3, disposé à l'avant du moteur, renferme un réducteur à engrenages dont la disposition peut être quel- conque, maia qui ne comporte qu'un arbre secondaire. Dans l'exemple représenté, l'extrémité avant de l'arbre d'induit 5 eat taillée en pignon 35 et engrène avec une roue 36 montée folle sur un axe 37 et solidaire   d'un   pignon 38 qui mène un 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 second train de deux engrenages 39 et 40 (fig. 2) montés fous sur un axe 41. Le   pigeon   40 de ce second train est constamment en prise avec un engrenage 42 calé sur l'arbre secondaire 43 du   démultiplicateur,,   cet arbre secondaire étant convenablement soutenu dans une portée lisse ou cous- sinet 44a.

   Comme montré sur le dessin, les trains du démul. tiplicateur sont isolés du moteur par une cloison ou toile   7.   de sorte que le carter 45, rapporté par vis 46 ou autre- ment, peut être abondamment alimenté en lubrifiant introduit par un graisseur 48a (fig. 3). La carcasse 1 du moteur se prolonge à sa partie inférieure par un bossage 48 foré pour recevoir une tige 49 pleine ou tubulaire, emmanchée à force ou fixée rigidement sur la carcasse de toute manière appro- priée. Cette tige 49 est montée sur un bâti ou pied-support de façon à pouvoir coulisser par rapport à celui-ci et se bloquer dans la position choisie, dans le but expliqué plus haut. 



   Dans l'exemple représenté, le bâti-support est oonstitué par un trépied (figs. 6 et 7). Celui-ci comporte une partie supérieure qui, par exemple, peut être établie en métal coulé et présente une douille centrale fendue 50 et trois douilles 51 dont les axes sont disposés suivant les arêtes théoriques aluns pyramide triangulaire régulière ayant son sommet sur l'axe de la douille centrale 50. Les douilles 51 reçoivent chacune une tige ou pied 52, de préférence tubulaire, assu- jetti par des goupilles 53 ou autrement. Les extrémités libres de ces pieds, non représentées sur le dessin, peuvent être pourvues de tous dispositifs appropriés susceptibles d'en faciliter l'adhérence sur le sol.

   La douille centrale 50, qui reçoit la tige 49 du bloc moto-réducteur, est fendue sui- vant une génératrice comme indiqué plus haut, et pourvue de deux oreilles 54 qu'on peut, à volonté, rapprocher ou écarter, A cet effet, une tige 55   s'ajuste   par sa partie lisse dans une perforation de l'une des oreilles et se visse, par sa partie filetée, dans un trou taraudé de l'oreille opposée. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   La tête 56 de la tige 55   's'épaule   sur une oreille 54 et re-      çoit une poignée de manoeuvre 57 articulée sur elle. Bien entendu, tout autre dispositif de serrage de la tige 49 peut être substitué % celui qu'on vient de décrire, sans sortir du cadre de   l'invention.   



   Pour accoupler l'arbre secondaire 44 du démultiplica- teur avec l'arbre de la machine ou de l'appareil   à   commander, on peut, entre autres dispositions utilisables, employer l'accouplement représenté par les figs. 8 et 9. 



   L'accouplement comporte deux chapes dont l'une 58 se monte sur l'arbre secondaire 44 du démultiplicateur et l'an- tre 59 sur l'arbre 60 de l'appareil à commander. La chape 58 s'ajuste par une douille axiale 58a sur l'arbre 44, et s'y bloque angulairement de toute manière désirée.   -On   peut, par exemple, avoir recoures à une goupille 61 qui traverse    à la fois la douille 58a et l'arbre 44 et les solidarise à est   la fois angulairement et longitudinalement, La chape 59/ ana- logue en principe   à   la chape 58, mais sa fixation sur l'ar- bre 60 de l'appareil   à   commander est différente et étudiée de façon à s'adapter aux diamètres variables des divers arbres à entraîner.

   A cet effet, une série de douilles 68 s'ajuste dans l'alésage de la douille 59a, les diamètres des dites douilles correspondant respectivement à celui d'un arbre d'appareil déterminé. La liaison angulaire de la chape 59 et de l'arbre 60 à entraîner engagé dans la douille in- terne convenable de la série 62 est assurée au moyen d'une goupille qui traverse   l'ensemble,   ou par des vis 63 vissées dans des trous taraudés de la douille 59a et traversant li- brement les douilles 68 en venant se bloquer, par leur extrémité, sur l'arbre   60   à commander. La liaison entre les chapes 58 et 59 s'effectue, comme déjà indiqué, par l'inter- médiaire d'un double joint universel.

   Celui-ci est constitué par une double chape 64 dont les bras sont deux à deux dis- posés dans deux plana perpendiculaires et s'articulent par des axes 65 sur les disques 66 eux-mêmes articulés sur les bras des chapes 58 et 59. Les axes 65 sont constitués par 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 les extrémités lisses de via 67 qui s'ajustent dans des par. forations diamétrales des disques 66. Ces vis sont bloquées dans des trous taraudés aux extrémités des bras des diverses chapes de l'accouplement. Il est clair qu'avec un tel ac- couplement, l'entraînement de l'appareil à commander s'ef- feotue toujours dans des conditions satisfaisantes, mime si, dans la cas le plus général, l'arbre meneur 44 et l'arbre mené 40 ne peuvent être rigoureusement disposés sur le même axe théorique. 



   Ce dispositif   d'accouplement,   évidemment très simple, n'est indiqué qu'à titre d'exemple seulement. Il est olair qu'on peut lui substituer tout autre accouplement, rigide ou élastique, sans sortir du cadre de   l'invention .   



    REVENDICATIONS   
1. Bloc moto-réducteur électrique portatif, destiné en particulier à la commande des divers appareils ou machines de la ferme, caractérisé par l'emploi d'un moteur monophasé: à répulsion et   d@'un   démultiplicateur à arbre secondaire uni- que; le moteur est combiné avec un volant régulateur qui peut tourner concentriquement à l'arbre du moteur en entrât* nant le porte-balais avec lui de façon à régler le régime du moteur et déterminer à volonté son sens de rotation; le volant régulateur peut aussi subir des translations sur son axe pour constituer interrupteur du circuit d'alimentation et être verrouillé dans la position d'arrêt du moteur;

   l'en- semble du bloc est monté sur une tige qui peut coulisser dans un trépied et être bloquée   à   la hauteur choisie, et l'arbre secondaire du démultiplicateur est   accouplé   à l'arbre   de   l'appareil   à   commander par deux douilles qui   s'adaptent   res-   peativement   sur l'un de ces arbres et sont reliées entre elles par un double joint universel.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "TO ELECTRIC MOTOR-REDUCER BLOCKS
 EMI1.1
 POR, A I7St, The present invention relates to improvements.
 EMI1.2
 portable electric motoorecluateurs bloos, such as those used in particular for the control of the various maohines and apparatuses of fcexmea which have electric current.



   The currently known geared motor units employ

 <Desc / Clms Page number 2>

 generally electric motors at constant speed, so that in order to adapt them to the devices to be controlled, it is necessary to have several speed reducers, or as some manufacturers have done, to establish reducers provided with several secondary shafts, each of which rotates at a well determined speed and corresponds to the speed of a given device. It will be understood that these solutions have the disadvantage of being complicated and of being suitable only for controlling a very small number of devices. In addition, for the same device, only a few speeds can be used, which does not always meet the quality of the work required.



   It is still possible to have recourse to rheostats which make it possible to vary the speed of the motor, but these devices are too bulky for portable motors.



   The present invention mainly proposes to remedy the drawback: above, but also relates to the improvements which make it possible to easily adjust the height of the block above the ground, and to acaoupler with the shaft of the device to be ordered, even in the most general case where the shafts to be connected angularly cannot be brought strictly on the same theoretical axis.



   To this end, the improvements which are the subject of the present invention are characterized by the use of a single-phase repulsion motor and a reduction gear with a single secondary shaft; the motor is combined with a regulating flywheel which can rotate concentrically to the motor shaft, driving the brush holder with it so as to adjust the speed of the motor and determine its direction of rotation at will; the steering wheel may also undergo translations on its axis to constitute a switch of the supply circuit and be locked in the engine stop position;

   the whole unit is mounted on a rod which can slide in a tripod and be blocked at the chosen height, and the secondary shaft of the reduction gear is coupled to the shaft of the device to be controlled by

 <Desc / Clms Page number 3>

 two bushings which fit respectively on one of these shafts and are interconnected by a double universal joint.



   The appended drawing represents, by way of example only, one embodiment of the improvements as characterized above. Figures 1 and 1a are vertical sections of the block.



   Figure 3 is a vertical section of the reducer alone along A-A of fig 3.



   Figure 3 is a corresponding front view.



   Figures 4 and 5 are respectively a front view and a profile of the brush holder.



   Figures 6 and 7 are respectively a partial elevation with section, and a plan view of the support foot of the gear motor unit,
Figure 8 shows in elevation, with axial sections, the coupling device, between the gear motor unit and a device to be controlled.



   Figure 9 is a cross section along B-B of fig. 8.



   The motor-reducer unit which is the subject of the invention, preferably set up for reduced powers, is transportable so as to be brought in front of the device to be controlled and coupled to the latter. It is more particularly intended for the work of the farm where it is used for the control of the various machines, tillers as skimmers, churns, oonoassers, tarares, straw chopper, beet cutter, and .....



   For this purpose, it is essential that it be adjustable in height on its support which, in the example shown, consists of a tripod with respect to which it can be raised or lowered and blocked at the chosen height, as will be explained. further.



   The block motor is a single-phase repulsion electric motor. This engine has a frame 1 which supports

 <Desc / Clms Page number 4>

 the inductors and on the two side faces of which
They want to apply two housings 2 and 3 which are fixed by via 4, as shown, or by any other appropriate means.



   The shaft 5 of the armature is supported at its ends by ball bearings 6 respectively mounted in a canvas 7 of the casing 3 on the bottom 8 of the casing 3. The latter contains: in. part of the armature 9, its collector 10 and the brushes 11 which can be of any suitable arrangement, and, for example, constituted by carbons guided in the end surfaces of a brush holder 12 shown in detail in FIGS. . 4 and 5. This brush holder is provided with a central ring which is mounted on a bearing surface 13 of the housing 2 so as to be able to undergo angular displacements concentrically to the collector 10.

   The brush holder is held laterally by a base 14 attached and fixed to the housing by suitable means and, for example, to. using via 15 which secure on the same casing an external base 16. Two fingers 17 fixed on the brush holder, parallel to the axis of angular displacements of the latter, pass through the bottom 8 of the casing 2 in openings in form of circular arcs concentric to the armature shaft, so that these fingers can, from outside the housing 2, be driven to vary the brush timing and consequently modify the engine speed . The movements of the fingers 17 are obtained by means of a flywheel: regulator 18 which also constitutes a switch for switching the engine on or off.

   This flywheel-regulator 18 is constituted by a block of insulating material such as ebonite for example; It can also be made of metal by iaolant the circular copper contact 24. It fits, by a central bore 19, on a pin 20 attached to the base 16 being integral therewith.



  A spring 21 is interposed between an annular bearing surface 22 of the flywheel 18 and the base 16 so as to move away from the housing

 <Desc / Clms Page number 5>

 
 EMI5.1
 2t in the absence of any external 1 oause. - says flyer 12. Fingers. 17, 'engage.nt. by their free end, in a notch or perforation 23 of the steering wheel, so that M angulai2ement integral with the latter. A ring 24 of a metal which is preferably a good conductor, and such as copper for example, is embedded in a groove cut on the internal face of the flywheel. When the latter is pushed fully towards the casing 2 and held in this position, the crown 24 is in contact with two wipers 2S guided in the bushes. 26 of insulating material (fiber or other) and fixed to the bottom of the housing 2 in any suitable manner.

   These rubbers 25, subjected to the action of springs
26a, pass through perforations in the casing to come into contact against the conductive ring 24 and are connected by their rods 27, one to the current supply wire, and the other to the winding of inductor. The two iso wires. lengths of the line: the one arriving at a wiper and the return coming from the inductor winding, are joined together in an insulating sheath 28 which enters the casing 2 through a suitable opening. In FIG. 1, the various connections are not visible, except for one of the rubbers, but it is easily understood that, if the handwheel 18 is in the position shown in FIG. 1, the inductor winding is in the circuit of the power supply source.



   When the flywheel-regulator 18 is sufficiently far from the casing 2, the trotters 25, retained by the nuts 89 forming stops, lose contact with the conductive ring 24, the inductor winding is switched off and the engine running. is interrupted.



   By modifying the timing of the brushes 11, the engine speed is adjusted, and the direction of rotation of the armature can also be reversed. The setting is made by moving the flywheel 18 angularly, which drives the brush holder 13 with it, by means of the fingers 17.



  - To immobilize the flywheel-regulator 18 in the posi-

 <Desc / Clms Page number 6>

 
 EMI6.1
 tion of running, or in the 'stop position of the engine, one can have recourse to the following device. The axis ex # comprises a peripheral groove 50 and a short oiroonferential notch 31 joined by a groove 32 made along a generatrix. A finger, constituted for example by the end of a screw 33 screwed into a threaded radial hole of the. flywheel 18, can ae move in groove 30 and groove 32. When flywheel 18 is pushed fully towards the housing, finger 33 engages in groove 30 after having slipped in groove 32.

   By angularly moving the flywheel 18, the finger 33 engages in the groove 30 and immobilizes the flywheel which keeps the spring 21 compressed. the angular displacements of the steering wheel in order to modify the timing of the brushes can be effected without the steering wheel abandoning the longitudinal position it occupies on the. figure 1 and which corresponds to the running of the engine. When the finger 33 is brought back in front of the groove 32, having left the steering wheel 18 to itself, the spring 21 pushes it back to the end of the groove 32. A slight angular displacement of the flywheel engages the finger 33 in the short circumferential notch 31 of the axis 20 and the said flywheel 18 is locked in translation in the stop position of the engine.



     In order to facilitate all the maneuvers indicated above, the steering wheel 18 can be provided with a handle or button 34 with a knurled periphery, and its external face can bear all the useful indications combined with a mark drawn on the casing 2 for indicate to the operator the position of switching on, of the break in the reverse circuit / of the direction of travel and of acceleration or deceleration of the motor, etc ....



   The casing 3, arranged at the front of the motor, contains a gear reducer, the arrangement of which can be any, but which comprises only one secondary shaft. In the example shown, the front end of the armature shaft 5 is cut into a pinion 35 and meshes with a wheel 36 mounted loose on a pin 37 and integral with a pinion 38 which leads a

 <Desc / Clms Page number 7>

 second train of two gears 39 and 40 (fig. 2) mounted idle on an axis 41. The pigeon 40 of this second train is constantly engaged with a gear 42 wedged on the secondary shaft 43 of the reduction gear, this secondary shaft being suitably supported in a smooth seat or cushion 44a.

   As shown in the drawing, the demul trains. tiplier are isolated from the engine by a partition or canvas 7. so that the casing 45, attached by screw 46 or otherwise, can be abundantly supplied with lubricant introduced by a grease nipple 48a (FIG. 3). The casing 1 of the motor is extended at its lower part by a boss 48 drilled to receive a solid or tubular rod 49, force-fitted or rigidly fixed to the casing in any suitable manner. This rod 49 is mounted on a frame or support leg so as to be able to slide relative to the latter and to lock in the chosen position, for the purpose explained above.



   In the example shown, the support frame is oonstitué by a tripod (figs. 6 and 7). This comprises an upper part which, for example, can be made of cast metal and has a split central sleeve 50 and three sleeves 51 whose axes are arranged along the theoretical edges of regular triangular pyramid alums having its apex on the axis of the central bush 50. The bushes 51 each receive a rod or foot 52, preferably tubular, secured by pins 53 or otherwise. The free ends of these feet, not shown in the drawing, can be provided with any suitable devices capable of facilitating their adhesion to the ground.

   The central bush 50, which receives the rod 49 of the motor-reducer unit, is split along a generator as indicated above, and provided with two lugs 54 which can be brought together or moved away at will. a rod 55 fits by its smooth part into a perforation of one of the ears and is screwed, by its threaded part, into a threaded hole of the opposite ear.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   The head 56 of the rod 55 'is shouldered on an ear 54 and receives an operating handle 57 articulated on it. Of course, any other clamping device for the rod 49 can be substituted for that which has just been described, without departing from the scope of the invention.



   In order to couple the secondary shaft 44 of the reduction gear with the shaft of the machine or of the device to be controlled, it is possible, among other usable arrangements, to use the coupling shown in FIGS. 8 and 9.



   The coupling comprises two yokes, one of which 58 is mounted on the secondary shaft 44 of the reduction gear and the other 59 on the shaft 60 of the device to be controlled. The yoke 58 fits by an axial sleeve 58a on the shaft 44, and locks there angularly in any desired manner. -One can, for example, have recoured to a pin 61 which passes through both the sleeve 58a and the shaft 44 and secures them both angularly and longitudinally, The yoke 59 / similar in principle to the yoke 58 , but its attachment to the shaft 60 of the device to be controlled is different and designed so as to adapt to the variable diameters of the various shafts to be driven.

   For this purpose, a series of bushings 68 fit into the bore of bush 59a, the diameters of said bushings corresponding respectively to that of a given device shaft. The angular connection of the yoke 59 and of the shaft 60 to be driven engaged in the suitable internal sleeve of the 62 series is ensured by means of a pin which passes through the assembly, or by screws 63 screwed into holes. threaded bush 59a and freely passing through bushings 68 by locking, by their end, on the shaft 60 to be controlled. The connection between the yokes 58 and 59 is effected, as already indicated, by means of a double universal joint.

   This consists of a double yoke 64 whose arms are arranged in pairs in two perpendicular plana and are articulated by axes 65 on the disks 66 themselves articulated on the arms of the yokes 58 and 59. The axes 65 are constituted by

 <Desc / Clms Page number 9>

 the smooth ends of via 67 which fit into par. diametrical holes of the discs 66. These screws are blocked in tapped holes at the ends of the arms of the various yokes of the coupling. It is clear that with such a coupling, the drive of the device to be controlled always deflects under satisfactory conditions, even if, in the most general case, the drive shaft 44 and the driven shaft 40 cannot be strictly arranged on the same theoretical axis.



   This coupling device, obviously very simple, is given only by way of example. It is clear that any other coupling, rigid or elastic, can be substituted for it without departing from the scope of the invention.



    CLAIMS
1. Portable electric motor-reducer unit, intended in particular for the control of the various devices or machines of the farm, characterized by the use of a single-phase motor: with repulsion and of a reduction gear with a single secondary shaft; the motor is combined with a regulating flywheel which can turn concentrically to the motor shaft by entering the brush holder with it so as to adjust the speed of the motor and determine its direction of rotation at will; the steering wheel may also undergo translations on its axis to constitute a switch of the supply circuit and be locked in the engine stop position;

   the whole of the block is mounted on a rod which can slide in a tripod and be blocked at the chosen height, and the secondary shaft of the reduction gear is coupled to the shaft of the device to be controlled by two bushings which s 'respectively fit on one of these shafts and are interconnected by a double universal joint.


    

Claims (1)

2. Bloc moto-réducteur électrique portatif, d'après la revendication 1, caractérisé en ce que le volant-régulateur est en mmatière isolante et centré sur un axe fixe du bloc <Desc/Clms Page number 10> et soumis à l'action d'un ressort qui tend. à le faire cou- liaaer sur le dit axe et à 1'écarter du bloc; un doigt ae déplaçant dans dea rainures et gorgea de l'axe permet de verrouiller le volant en translation dana la position de compression ou de détente du ressort, mais lui permet d'être déplacé angulairement en entraînant avec lui le porte-balai auquel il est relié par des doigta traversant le fond du car- ter arrière du bloo; 2. Portable electric gear motor unit according to claim 1, characterized in that the flywheel-regulator is made of insulating material and centered on a fixed axis of the block. <Desc / Clms Page number 10> and subjected to the action of a tensioning spring. to cause it to flow on said axis and to move it away from the block; a finger ae moving in grooves and gorgea of the axis allows to lock the flywheel in translation in the position of compression or relaxation of the spring, but allows it to be moved angularly by dragging with it the brush holder to which it is connected by fingers crossing the bottom of the rear housing of the bloo; une couronne conductrice est fixée sur le Tolant et, selon la position longitudinale de celui-ci sur son axe, elle est ou non en contact avec des frotteurs de façon à mettre le moteur en ou hors circuit. a conductive crown is fixed on the Tolant and, depending on the longitudinal position of the latter on its axis, it is or is not in contact with the rubbers so as to switch the motor on or off. 3. Bloc moto-réducteur électrique portatif, d'après la revendication 1, caractérisé en ce que la carcasse du moteur proprement: dit comporte une tige qui ae monte dana la douil- le extensible centrale d'un trépied-support et peut être bloquée sur celui-ci à toute hauteur désirée selon l'appa- reil ou la machine à commander. 3. Portable electric motor reducer unit, according to claim 1, characterized in that the frame of the motor itself: said comprises a rod which ae mounts in the central extensible socket of a tripod-support and can be blocked. on it at any desired height depending on the device or machine to be controlled. 4. Bloc moto-réducteur électrique portatif, d'après la revendication .1, caractérisé en se que la douille de 1* ac- couplement qui ae monte sur l'arbre à commander peut rece- voir, dans un alésage axial, une série de douilles ou man- chons qui s'emboîtent les una dans les autres et dont chacun correspond au diamètre d'un arbre déterminé, la liaison an- gulaire de l'ensemble avec l'arbre à entraîner s'effectuant par goupilles diamétrales ou via pointeaux. A portable electric motor-reducer unit according to claim 1, characterized in that the sleeve of the coupling which is mounted on the shaft to be controlled can receive, in an axial bore, a series. bushings or sleeves which fit into each other and each of which corresponds to the diameter of a determined shaft, the angular connection of the assembly with the shaft to be driven being effected by diametral pins or via needles. @ RESUME.- Bloc moto-réducteur électrique portatif oaraotériaé par un moteur à répulsion, un démultipicateur à arbre ré- cepteur unique, et une poignée formant contrôleur- inverseur; le bloc étant pourvu d'une tige réglable en hauteur sur un trépied support et d'un accouplement à joint universel s'a- daptant aux diamètres des arbres des divers appareils à @ermander. @ SUMMARY.- Portable electric motor-reducer unit controlled by a repulsion motor, a demultipicator with a single receiver shaft, and a handle forming a controller-inverter; the block being provided with a rod adjustable in height on a support tripod and with a universal joint coupling adapting to the diameters of the shafts of the various devices to be controlled.
BE343827D BE343827A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE343827A true BE343827A (en)

Family

ID=20069

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE343827D BE343827A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE343827A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0384806B1 (en) Control device with a pivoting handle, especially for aircraft, and system incorporating two of such devices
FR2633012A1 (en) CRANKSHAFT ASSEMBLY FOR VARIABLE STROKE ENGINE FOR WORKING AT VARIABLE COMPRESSION RATE
EP1695907A1 (en) Device for locking the mounting structure of a blade to the hub of a rotorcraft rotor
FR2906781A1 (en) MOTORIZED STEERING COLUMN ADJUSTING DEVICE WITH SUPPORT CHAIR.
FR2594766A1 (en) WIPER FOR VEHICLES
FR2494196A1 (en) REMOTE CONTROL MIRROR FOR MOTOR VEHICLE
FR2602994A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR CUTTING BODIES OR HARD MATERIALS WITHOUT CUTTING BODIES OR MORE TENDERY MATERIALS
BE343827A (en)
EP0869858B1 (en) Machining unit with rotating head
FR2674591A1 (en) DEVICE FOR TRANSMITTING STATIC EFFORTS AND FILTERING VIBRATION EXCITATIONS BETWEEN TWO PIECES.
FR2552823A1 (en) Starter for internal combustion engine
FR2507248A1 (en) MOBILE CROWN TYPE LUBRICATION DEVICE FOR &#34;VERTICAL&#34; ENGINE
FR2688176A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING A GEARBOX, ESPECIALLY FOR A MOTOR VEHICLE.
FR2827534A1 (en) Circular saw for cutting metal tubes has electric feed motor combined with electronic control to form module which can be replaced by manual drive
FR2493948A1 (en) IMPULSIVE VARIATOR
FR2486885A2 (en) DEVICE FOR CONTROLLING A MIRROR MIRROR FOR A VEHICLE
CH128826A (en) Portable electric motor device.
FR2601921A1 (en) POWER ASSISTED STEERING DEVICE FOR MOTOR VEHICLES, OF THE TYPE COMPRISING AN ASSISTED STEERING VALVE
EP0122181B1 (en) Machine for the maintenance and/or grooming of floors
EP0477051B1 (en) Device for regulating the neutral line of an electric motor
EP0554629A1 (en) Honing machine with expansible tool
FR2566073A1 (en) SYNCHRONIZATION DEVICE FOR ELECTRICALLY ACTUATED COUPLING
BE711440A (en) Direct-coupled or non-geared power units and braking devices for implements such as lawn mowers
FR2511955A1 (en) Mains voltage electrical generator using vehicle motor - has sliding sleeve locking together coaxial engine and alternator shafts for electricity generation
FR2533474A1 (en) 2-Speed hand-held electric drill or screwdriver