BE1016627A6 - Detection method and device for temperature rising in a cold chamber. - Google Patents

Detection method and device for temperature rising in a cold chamber. Download PDF

Info

Publication number
BE1016627A6
BE1016627A6 BE2005/0282A BE200500282A BE1016627A6 BE 1016627 A6 BE1016627 A6 BE 1016627A6 BE 2005/0282 A BE2005/0282 A BE 2005/0282A BE 200500282 A BE200500282 A BE 200500282A BE 1016627 A6 BE1016627 A6 BE 1016627A6
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
compartment
temperature
substance
rise
detection
Prior art date
Application number
BE2005/0282A
Other languages
French (fr)
Inventor
Alexandre Creus
Olivier Rihoux
Original Assignee
Fu Go
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Fu Go filed Critical Fu Go
Priority to BE2005/0282A priority Critical patent/BE1016627A6/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1016627A6 publication Critical patent/BE1016627A6/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01KMEASURING TEMPERATURE; MEASURING QUANTITY OF HEAT; THERMALLY-SENSITIVE ELEMENTS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • G01K11/00Measuring temperature based upon physical or chemical changes not covered by groups G01K3/00, G01K5/00, G01K7/00 or G01K9/00
    • G01K11/06Measuring temperature based upon physical or chemical changes not covered by groups G01K3/00, G01K5/00, G01K7/00 or G01K9/00 using melting, freezing, or softening
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F25REFRIGERATION OR COOLING; COMBINED HEATING AND REFRIGERATION SYSTEMS; HEAT PUMP SYSTEMS; MANUFACTURE OR STORAGE OF ICE; LIQUEFACTION SOLIDIFICATION OF GASES
    • F25DREFRIGERATORS; COLD ROOMS; ICE-BOXES; COOLING OR FREEZING APPARATUS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • F25D29/00Arrangement or mounting of control or safety devices
    • F25D29/008Alarm devices

Abstract

The method involves partially liquefying a detection substance (6), placed in a zone of a cold enclosure, by an accidental rise in preservation temperature in the enclosure. A volume of the liquefied detection substance is displaced into another zone of the enclosure permitting a detection of the rise in temperature. The rise in temperature, which occurs in the enclosure, is quantified using a determination of the displaced volume of the liquefied detection substance. An independent claim is also included for a device for detecting a rise in preservation temperature of a cold enclosure.

Description

       

  "PROCEDE ET DISPOSITIF DE DETECTION D'UNE HAUSSE DE

TEMPERATURE DANS UNE ENCEINTE FROIDE"

  
La présente invention se rapporte à un procédé de détection d'une hausse de température, en particulier d'une température de conservation, dans une enceinte froide prévue pour une conservation de produits, comprenant:

  
 <EMI ID=1.1> 

  
logée dans une première zone de ladite enceinte, laquelle liquéfaction est provoquée par une hausse de température, en particulier une hausse de température accidentelle, dans ladite enceinte froide, et

  
 <EMI ID=2.1> 

  
dans une deuxième zone de ladite enceinte permettant une détection de ladite hausse de température.

  
Un tel procédé est connu du brevet suisse n[deg.] 625 618. Le procédé divulgué dans ce brevet comprend une liquéfaction d'une partie d'un liquide de détection congelé dans une première zone sous l'effet d'une hausse de température et un déplacement de la partie liquéfiée vers une deuxième zone située sous la première. La température de fusion du liquide est de -10[deg.]C. Si l'enceinte de congélation, normalement à -24[deg.]C, subit une hausse de température d'au moins 10[deg.]C, la substance de détection se liquéfie et s'écoule au fond du récipient.

   Le procédé peut être réalisé un certain nombre de fois puisqu'il suffit en effet de solidifier le liquide dans la première zone en plaçant cette dernière en bas et de le retourner, c'est-à-dire de placer la première zone en haut pour pouvoir détecter une hausse de température et ainsi de suite, la première zone pouvant servir de deuxième zone et inversement.

  
Malheureusement, un tel procédé est limité au niveau de la détection. En effet, il est connu qu'une hausse de température pour des produits alimentaires congelés à -24[deg.]C qui est de l'ordre de 2 à 6[deg.]C altère le goût des aliments sans réel risque d'intoxication tandis qu'une hausse de plus de 6[deg.]C peut déjà présenter un risque sérieux d'intoxication alimentaire, surtout si elle a lieu plusieurs fois. En prenant le cas d'une denrée alimentaire transportée, il n'est pas acceptable que le produit subisse lors du transport une première hausse de température qui ne sera pas détectée, ensuite lorsque le produit est placé dans les enceintes de congélation, qu'il subisse une deuxième hausse de température qui ne sera à nouveau pas détectée.

   Si le produit devait encore en subir une chez le consommateur, le produit devrait carrément être classé impropre à la consommation, et ne serait réellement pas une bonne publicité pour la société produisant ce produit. Or, avec un procédé du type de celui du brevet suisse, ces trois hausses de température consécutives ne pourraient pas être détectées et l'on penserait que le produit a été parfaitement conservé.

  
En outre, de par la forme en sablier et l'étranglement, le dispositif manque de rapidité à la détection.

  
D'autres procédés du même type existent, par exemple le procédé du brevet EP 0 606 033. Ce procédé est également décrit au début et il présente les mêmes caractéristiques que le procédé du brevet suisse, mais en plus il comprend une étape de confirmation que le dispositif a été correctement placé dans l'enceinte froide, en l'occurrence un congélateur. En effet, dans le procédé brevet suisse, il n'est pas possible de savoir si l'on a oublié de retourner le sablier pour placer le liquide de détection dans la partie supérieure (le liquide de détection se trouvant à l'état solidifié dans la partie inférieure en cas d'oubli) ou si le contenu du congélateur a subi une hausse de température momentanée, due par exemple à une coupure de courant, qui a eu pour effet de liquéfier la substance de détection.

   Lorsque le congélateur atteint à nouveau sa température de conservation, le liquide de détection qui se trouve dans la partie inférieure se solidifie à nouveau et il est impossible de savoir ce qui s'est réellement passé. Par la présence dans le brevet EP précité d'une étape de confirmation du placement du liquide de détection dans la zone supérieure, un simple coup d'oeil suffit pour savoir si l'étape de retournement a été réalisée ou s'il s'est produit une décongélation, c'est-àdire une hausse de température, dans le congélateur.

  
Malheureusement, le procédé décrit dans le brevet européen ne permet pas réellement de savoir quelle hausse de température le congélateur a subie. Il n'est pas possible de savoir si le contenu du congélateur est à détruire pour risque d'intoxication ou s'il est juste altéré au niveau du goût. L'altération du goût peut ne pas être un critère important pour certains consommateurs. Il est important que ces derniers puissent avoir le choix de consommer quand même ce produit, puisque celui-ci ne présente pas de risque pour la santé.

  
Il existe d'autres procédés tels que les procédés mis en oeuvre directement par les congélateurs qui comprennent un signalement d'une hausse de température à l'aide d'un témoin lumineux ou d'un signal sonore. Malheureusement en cas d'absence prolongée, ou du moins suffisamment longue pour que la température de conservation soit rétablie, le consommateur ne sera pas averti de la hausse de température subie par le contenu de son congélateur.

  
En outre, en cas de rupture de courant, la plupart des signaux d'alerte ne se déclenchent qu'à la remise en route du congélateur, et si le consommateur rentre chez lui pendant la rupture d'alimentation électrique, il ne saura pas à quel stade en est la décongélation du contenu de l'enceinte de congélation et il serait risqué de le transférer dans une autre enceinte.

  
D'autres procédés complexes existent aussi comme des procédés comprenant une étape de mesure au moyen de sondes de températures, une étape d'enregistrement de la température à tout moment et une étape de signalement d'une anomalie pendant un temps relativement long, au moins assez long pour qu'un utilisateur puisse prendre conscience de l'anomalie, mais ces procédés sont coûteux et difficiles à mettre en &#65533;uvre chez des particuliers et ils sont difficiles à utiliser par du personnel non averti. En outre ces dispositifs sont encombrants et difficiles à fabriquer.

  
Avec les règles, les consignes et les normes d'hygiène et de qualité, plus aucun risque ne peut être pris, que ce soit au niveau de la vente d'un produit présentant des qualités gustatives altérées ou un risque d'intoxication. Dès lors, les fabricants imposent aux détaillants et aux transporteurs de détruire les produits à risque et il y a un réel besoin d'un dispositif simple et peu coûteux pour lequel un simple coup d'oeil suffit pour se rendre compte non seulement d'une hausse de température subie, mais surtout de l'importance de cette hausse de température et ceci sans ambiguïté.

  
L'invention a pour but de pallier les inconvénients de l'état de la technique en procurant un procédé de détection d'une rupture de la chaîne du froid permettant de détecter de manière substantiellement précise une petite hausse de température, c'est-à-dire qui permet de savoir aisément si le produit est impropre à la consommation pour des raisons de risque d'intoxication ou si le produit risque simplement de présenter des qualités gustatives altérées. Il est en outre avantageux de savoir si l'on a correctement positionné le dispositif dans l'enceinte froide à surveiller. Enfin, de préférence, le dispositif est simple et peu coûteux à fabriquer et à utiliser.

  
Pour résoudre ce problème, il est prévu suivant l'invention, un procédé tel qu'indiqué au début comprenant en outre une quantification de la hausse de température qui s'est produite dans l'enceinte froide au moyen d'une détermination dudit volume déplacé de substance de détection liquéfiée.

  
En effet, la substance de détection, lorsqu'elle est placée dans une première zone de l'enceinte froide, est choisie pour être à l'état solide à la température de conservation. La première zone est située audessus de la deuxième zone. Lorsque le contenu de l'enceinte à surveiller subit une hausse de température, la substance de détection subira aussi la même hausse de température. Ce qui aura pour effet de liquéfier au moins une partie de la substance de détection. La quantité de substance liquéfiée occupera un certain volume et ce volume aura tendance à s'écouler vers le bas sous l'effet de la gravité et se déplacera dès lors dans la deuxième zone située en dessous de la première zone dans laquelle elle se trouvait à l'état solidifié avant la hausse de température.

   Le volume de la substance de détection qui s'est déplacé sera ensuite déterminé, et, puisque celui-ci est proportionnel à la hausse de température subie par la substance de détection, il sera possible de quantifier la hausse de température que les produits contenus dans l'enceinte froide ont subie ou que l'enceinte froide a subie.

  
Avantageusement, lors de ladite détermination, en présence d'un premier volume déplacé de substance de détection liquéfiée inférieur à une limite prédéterminée, une première hausse de température est quantifiée comme correspondant à une hausse à conséquence mineure pour le produit et, en présence d'un deuxième volume déplacé de substance de détection liquéfiée supérieur à ladite limite, une deuxième hausse de température est quantifiée comme correspondant à une hausse de température à conséquence nuisible pour le produit.

  
Dès lors, le procédé selon l'invention permet de quantifier la hausse de température subie en deux catégories. Si un premier volume de substance de détection s'est liquéfié, c'est-à-dire un volume inférieur à un volume correspondant à la limite prédéterminée, la hausse de température subie est petite. Cela sera le cas par exemple, pour un congélateur dont le contenu est à une température de conservation de -24[deg.]C, et dont le premier volume de substance de détection qui s'est liquéfié correspond à une hausse de température de 1 à 6[deg.]C. Cette hausse de température est considérée comme une hausse de température altérant les qualités gustatives du produit mais pas comme une hausse présentant un risque d'intoxication pour le consommateur. 

  
Si un deuxième volume de détection s'est liquéfié, c'est-àdire un volume supérieur à la limite prédéterminée, la hausse de température subie est plus grande. Par exemple, pour un congélateur dont le contenu est à une température de conservation de -24[deg.]C, le deuxième volume de substance de détection qui s'est liquéfiée correspondra à une hausse de température supérieure à 6[deg.]C. Cette hausse de température est considérée comme une hausse de température présentant un risque d'intoxication pour le consommateur.

  
Le volume de substance de détection liquéfiée va aussi dépendre bien sûr du volume de cette substance à l'état solide dans la première zone et donc la limite prédéterminée de volume susdite va varier également en fonction de ce paramètre.

  
Dans une forme de réalisation avantageuse, lorsque la substance de détection subit ladite première hausse de température, elle présente une première viscosité et, lorsque la substance de détection subit la deuxième hausse de température, elle présente une deuxième viscosité, inférieure à la première viscosité.

  
Dès lors, il est également possible de déterminer la hausse de température au moyen d'une détermination de la viscosité.

  
Par exemple, selon l'invention, lors dudit déplacement de la première zone à ladite deuxième zone, le procédé comprend un confinement du volume déplacé de substance de détection dans une troisième zone située entre ladite première zone et ladite deuxième zone, lorsque ladite substance de détection présente une viscosité supérieure à ladite deuxième viscosité.

  
En effet, tant que la substance de détection présente une viscosité supérieure à la deuxième viscosité, cela signifie qu'elle a subit une ou éventuellement plusieurs hausses de température, mais chacune sans risque d'intoxication.

  
Dès lors, si l'on utilise par exemple des moyens de criblage basés sur la viscosité, il est possible de confiner la substance de détection liquéfiée dans une zone intermédiaire appelée troisième zone, la troisième zone et la deuxième zone étant séparés par les moyens de criblage de viscosité. La substance ayant subi une hausse minime de température présente alors une viscosité trop élevée pour passer à travers le moyen de criblage tandis que la substance ayant subi une hausse de température entraînant des risques pour les aliments à conserver, du fait de sa moindre viscosité, va pouvoir passer au travers du moyen de criblage et atteindre ladite deuxième zone.

  
En outre, il peut être prévu suivant l'invention que la troisième zone présente également une graduation. Dès lors, il pourrait être possible de connaître soit la durée de la hausse de température inférieure à 6[deg.]C, soit de savoir si plusieurs hausses de température inférieures à 6[deg.]C sont survenues de manière séquentielle. En effet, tant que la hausse de température ne dépasse pas 6[deg.]C, la substance de détection ne présente pas une viscosité suffisamment faible pour passer au travers du crible de viscosité. La quantité de substance de détection présente au-dessus du crible de viscosité sera une indication de la durée totale de la ou des hausses de température.

  
On peut comprendre que, dans le sens de l'invention, l'expression "détermination du volume déplacé de substance de détection liquéfiée" peut signifier non seulement la mesure de volume de la substance liquéfiée, mais aussi une mesure du déplacement de ce volume dans l'espace (jusqu'à la troisième ou la deuxième zone) ou encore par exemple une mesure de la durée de son déplacement (graduation dans la troisième zone).

  
Dans une autre forme de réalisation avantageuse, le procédé selon l'invention comprend avant ladite liquéfaction, une solidification de la substance de détection à l'état liquide, et un marquage irréversible du liquide solidifié.

  
Le marquage irréversible lors de la solidification permet que lors de la liquéfaction au moins partielle de la substance de détection celle-ci soit également marquée. En fait, lors du placement du dispositif dans l'enceinte froide, la substance de détection est à l'état liquide et un marqueur est présent. Par exemple le marqueur sera une poche de colorant. Lorsque la substance de détection atteindra la température de conservation, la poche de marqueur éclatera et lorsque le liquide se liquéfiera ultérieurement, et se déplacera, il en sera de même pour le marqueur.

   Dès lors, si la substance de détection se trouvant dans la deuxième zone ou dans la troisième zone est marquée, qu'elle soit à l'état liquide ou solide à nouveau, il ne sera pas possible de déclarer, par exemple lors d'un contrôle d'hygiène, que l'on a oublié de placer la substance de détection dans la première zone.

  
Le procédé selon l'invention est dès lors un procédé infalsifiable qui garantit la détection d'une hausse de température, quelle qu'elle soit.

  
La présente invention se rapporte aussi à un dispositif pour la mise en &#65533;uvre du procédé selon l'invention. Le dispositif à placer dans une enceinte froide ayant une température de conservation à surveiller selon l'invention comprend:
- un premier compartiment prévu pour contenir, à l'état solide, une substance de détection de rupture de chaîne du froid, et
- un deuxième compartiment situé au-dessous dudit premier compartiment et agencé pour recevoir un volume déplacé de substance de détection à l'état liquide lorsque ladite substance de détection a été liquéfiée à la suite d'une hausse de température.

  
Ce dispositif est caractérisé en ce qu'il comprend en outre des moyens de quantification de la hausse de température survenue dans l'enceinte froide par détermination dudit volume de substance de détection qui s'est liquéfié.

  
En effet, en déterminant le volume de substance de détection qui s'est liquéfié et déplacé dans le deuxième compartiment, il sera possible de déterminer quelle hausse de température est effectivement survenue dans l'enceinte à surveiller.

  
Avantageusement, les moyens de quantification consistent en au moins une graduation dudit deuxième compartiment qui représente une limite prédéterminée.

  
La présence d'au moins une graduation représentant une limite prédéterminée, par exemple, une limite de volume prédéterminée, il sera possible de déterminer si un premier volume inférieur à la limite de volume prédéterminée s'est liquéfié et déplacé ou si un deuxième volume supérieur à la limite de volume prédéterminée s'est liquéfié et déplacé. On a calibré évidemment la limite prédéterminée comme étant une limite de volume déplacé correspondant à une hausse de température critique.

   Cela signifie que si le contenu de l'enceinte froide subit une hausse de température supérieure à cette hausse critique de température, il présente un risque d'intoxication lors de sa consommation ou un risque d'altération dangereuse pour le contenu et, s'il subit une hausse de température inférieure à cette hausse de température critique, seules les qualités par exemple gustatives du contenu seront altérées ou légèrement atténuées.

  
Dans une forme de réalisation particulièrement avantageuse, le dispositif comprend un troisième compartiment situé entre le premier et le deuxième compartiment, les deuxième et troisième compartiments étant séparés par un crible de viscosité.

  
Dans cette forme de réalisation, les moyens de quantification permettent de quantifier une viscosité, en plus du volume prédéterminé. Le crible de viscosité laisse passer la substance de détection si cette dernière présente une viscosité inférieure à une viscosité prédéterminée qui correspond à une hausse de température critique. Dès lors, si la substance de détection présente une viscosité supérieure à la viscosité prédéterminée, elle ne pourra passer à travers le crible de viscosité et restera confinée au-dessus du crible lors de son déplacement vers le deuxième compartiment. L'espace situé au-dessus du crible de viscosité est appelé le troisième compartiment.

   Si le volume de substance de détection déplacé se trouve dans le troisième compartiment, il présente ou a présenté à un moment donné une viscosité supérieure à la viscosité prédéterminée et cela signifie que la substance de détection et donc le contenu de l'enceinte froide à surveiller n'ont pas subi de hausse de température supérieure à la hausse de température critique. Par contre, si le volume de substance de détection déplacé se trouve dans le deuxième compartiment, il présente une viscosité inférieure à la viscosité prédéterminée et le volume déplacé est passé au travers du crible. Cela signifie que la substance de détection et donc le contenu de l'enceinte froide à surveiller ont subi une hausse de température supérieure à la hausse de température critique.

  
De préférence, le premier compartiment est séparé du deuxième compartiment par au moins un étranglement qui empêche la substance de détection solidifiée se trouvant dans la première zone de se déplacer, à l'état solidifié, dans la zone suivante, c'est-à-dire la deuxième ou la troisième selon les cas.

  
D'autres formes de réalisation du dispositif et du procédé suivant l'invention sont indiquées dans les revendications annexées.

  
D'autres caractéristiques, détails et avantages de l'invention ressortiront de la description donnée ci-après, à titre non limitatif et en faisant référence aux dessins annexés.

  
La figure 1 est une vue en perspective d'un dispositif selon l'invention en position de solidification. La figure 2 est une vue en perspective du dispositif représenté à la figure 1 en position de détection et ayant subi une hausse de température. La figure 3 est une vue en perspective illustrant une forme de réalisation préférentielle dans laquelle le dispositif en position de détection comprend trois compartiments et a subi une première hausse de température. La figure 4 est une vue en perspective de la forme de réalisation préférentielle du dispositif illustré à la figure 3 ayant subi une deuxième hausse de température. La figure 5 est une vue en perspective d'une forme de réalisation préférentielle à compartiments de géométries différentes.

   La figure 6 est une vue en perspective de la forme de réalisation illustrée à la figure 5 en une position de solidification. La figure 7 est une vue en perspective de la forme de réalisation illustrée à la figure 5 en position de détection comprenant en outre les moyens de passage d'une position à une autre et de fixation.

  
Sur les figures, les éléments identiques ou analogues portent les mêmes références.

  
Comme on peut le voir à la figure 1, le dispositif de détection 1 de rupture de chaîne du froid comprend un premier compartiment 2 et un deuxième compartiment 3. Le deuxième compartiment comprend des moyens de quantification 4 qui sont constitués d'au moins une graduation.

  
Dans la forme de réalisation illustrée, les moyens de quantification sont constitués d'une série de graduations 4, mais il est entendu qu'une seule graduation bien positionnée représentant une limite prédéterminée est suffisante. Le premier compartiment 2 et le deuxième compartiment 3 sont séparés par deux protubérances 5 qui jouent le rôle d'un étranglement pour empêcher le déplacement de la substance de détection solidifiée vers le deuxième compartiment 3 lorsque le dispositif est en position de détection (voir figure 2). Il est clair qu'en l'absence d'une telle protubérance 5, si le bloc tombe en une fois, il n'est pas possible de quantifier aisément la hausse de température puisque la graduation 4 atteinte par le niveau du liquide et du bloc sera une graduation supérieure à celle correspondant à la hausse de température réellement survenue.

   Ici, les protubérances sont illustrées au nombre de deux, mais une seule suffit. Bien sûr, le dispositif 1 peut en comprendre bien plus. 

  
Egalement, le dispositif 1 pourrait comprendre un premier compartiment 2 conique et le pointe du cône jouerait dès lors le rôle de l'étranglement.

  
A la figure 1, les protubérances 5 s'étendent sur toute la largeur du dispositif 1, mais elles peuvent être de n'importe quelle taille du moment qu'elles s'étendent légèrement à partir de la paroi sur laquelle elles se trouvent, qui peut être n'importe quelle paroi du dispositif 1, c'està-dire sur une paroi frontale, dorsale ou sur une des parois latérales lorsque le dispositif est placé verticalement.

  
A la figure 1, le dispositif 1 contient une substance de détection 6 qui se trouve dans le premier compartiment 2 et le premier compartiment 2 est vers le bas. Le dispositif 1 est donc en position de solidification et est à placer dans ce sens là dans l'enceinte froide pour sa solidification.

  
La substance de détection 6 est choisie de façon à être solide à la température de conservation, qui est la température de l'enceinte froide à surveiller, et à se liquéfier sous l'effet d'une hausse de température.

  
A la figure 2, le dispositif est en position de détection. Il a été retourné afin de permettre à la substance de détection 6 liquéfiée de s'écouler vers le bas si une partie de celle-ci dégèle, c'est-à-dire si le dispositif 1 subit une hausse de température.

  
Tel qu'illustré ici, le dispositif 1 a subi une hausse de température qui a provoqué le déplacement d'un volume de substance de détection 6' dans le deuxième compartiment 3.

  
Selon l'invention, il est prévu que, lorsqu'une hausse de température de 1[deg.]C à 6[deg.]C survient, un volume de substance de détection 6 se déplace du premier compartiment 2, situé au-dessus du deuxième compartiment 3, vers le deuxième compartiment 3. Ce volume de détection doit être inférieur à une limite prédéterminée pour qu'on puisse considérer que la hausse de température n'a pas atteint le seuil critique. 

  
Sur l'exemple de la figure 2, la dernière graduation 4' est une graduation correspondant à une hausse de température critique, et donc le contenu de l'enceinte froide a subi ici une hausse de température inférieure à la hausse critique puisque le niveau de substance de détection dans le deuxième compartiment 3 est en dessous de la dernière graduation 4'.

  
Dans le cas d'un congélateur de denrées alimentaires à
-24[deg.]C, la limite prédéterminée correspond au volume déplacé de substance de détection lorsque l'enceinte est à -18C, c'est-à-dire lorsqu'une hausse de température de 6[deg.]C est survenue. En effet, il est connu qu'à partir d'une hausse de température de plus de 6[deg.]C, le produit conservé présente un risque d'intoxication alimentaire lors de sa consommation. Pour une hausse de température inférieure à 6[deg.]C, c'est le goût du produit conservé qui est altéré. Bien évidemment, le dispositif peut également être placé dans une enceinte d'un laboratoire à -24[deg.]C, par exemple contenant des souches de bactéries ou de levure de travail ou des protéines, des marqueurs, des antibiotiques, des vaccins, ou encore d'autres substances.

   Dans ce cas, en fonction de la hausse de température qui sera critique pour le contenu de l'enceinte, on choisira une substance de détection qui sera liquide à la température critique et solide à la température de conservation.

  
Le dispositif selon l'invention peut également être placé dans des enceintes plus froides, par exemple des enceintes à -80[deg.]C ou -35[deg.]C.

  
Par exemple, il est envisagé suivant l'invention, que le dispositif puisse être placé respectivement dans des enceintes de conservation d'aliment ayant une température de -24[deg.]C, -18[deg.]C, -12[deg.]C et 6[deg.]C qui correspondent à la classification respective de quatre, trois, deux et une étoile.

  
Pour une enceinte à -80[deg.]C, il est connu que la température critique est une température d'environ -60[deg.]C. A cette température, les cellules congelées souffrent fortement et les remettre en culture est à éviter. Dès lors, la substance de détection sera prévue pour être à l'état fluide à -60[deg.]C et solide à -80[deg.]C.

  
De préférence, la substance de détection est un mélange d'eau et d'un composant choisi parmi un alcool ou un polyol à une concentration comprise dans la plage allant de 99,9 à 0,1% en poids, de préférence de 65% à 15%, ladite substance de détection étant prévue pour être au moins à l'état liquide à la température ambiante et la concentration en alcool ou en polyol étant une fonction de la température à surveiller.

  
Dans le cas d'une enceinte à -24[deg.]C, la quantité d'alcool ou de polyol présente dans la substance de détection sera plus petite que dans le cas d'une enceinte à surveiller à -80[deg.]C. Il est aussi clair que la concentration sera aussi une fonction de la hausse de température à détecter et de la viscosité critique à atteindre.

  
L'alcool ou le polyol sont de préférence à choisir parmi de l'alcool éthylique, de l'alcool isopropylique, de l'alcool butylique, de l'alcool isoamylique, du propylène glycol et du glycérol.

  
Comme on l'a mentionné ci-avant, la composition de la substance sera une fonction de la température de conservation régnant dans l'enceinte froide et de l'écart de température critique.

  
Des exemples de substance de détection comprennent, sans toutefois y être limités, un mélange eau-glycérol comprenant environ 49% d'eau et environ 51% de glycérol (T=-24[deg.]C, AT=6[deg.]C), un mélange eauisopropanol comprenant environ1 % d'eau et envrion 99% d'isopropanol
(T=-85[deg.]C, AT= 20[deg.]C) et un mélange d'une substance huileuse et du saccharose ou d'un mélange eau-glycérol comprenant 1% d'eau et 99% de glycérol (T=4[deg.]C, AT=4[deg.]C) ou encore une substance comprenant de l'eau, du sucrose, du fructose et du saccharose (T=4[deg.]C, AT=4[deg.]C). Pour une enceinte à -55[deg.]C, le mélange sera par exemple contistué de 5% d'eau et de 95% de propylène glycol.

  
Dans une forme de réalisation préférentielle, le dispositif selon l'invention comprend en outre, dans le premier compartiment, une poche contenant du colorant, ladite poche contenant du colorant étant prévue pour éclater lors de la solidification de la substance de détection et le colorant est prévu pour se mélanger au moins partiellement avec la substance de détection lorsque celle-ci est à l'état liquide. La poche de colorant peut être sphérique (une bille) ou de toute autre forme.

  
Dès lors, lorsque la substance de détection subit une hausse de température, la substance de détection déplacée est colorée de manière irréversible et il n'est pas possible de cacher qu'il y a eu une hausse de température qui s'est produite dans l'enceinte froide à surveiller, même si elle est solidifiée à nouveau suite à un rétablissement de la température de conservation. L'homme de métier reconnaîtra que le colorant peut être contenu dans une poche, de préférence légèrement souple, qui peut être fixée dans le premier compartiment ou se trouver en suspension ou en solution dans la substance de détection. Le dispositif est donc par sa coloration infalsifiable.

  
Comme colorant, on peut utiliser tout colorant connu, approprié et par exemple de la fluorescéine, de l'éosine, de la rhodamine, de la quinoléine, du méthyl orange, du bleu de méthylène, de l'alizarine.

  
La poche de colorant est prévue pour y confiner le colorant pour éviter qu'il se mélange avec la substance de détection à la température ambiante à laquelle il est prévu de conserver le dispositif 1. On peut envisager d'utiliser une poche de matière plastique ou de polymère très peu extensible ou tout type de matériau non soluble dans la substance de détection. Lorsque le dispositif selon l'invention est placé dans l'enceinte froide en vue de sa solidification, il est prévu que la substance de détection exerce une pression sur la matière de la poche et que cette pression provoque la rupture de la poche de colorant . La rupture peut également être provoquée par une solidification du colorant. La rupture de la poche provoque alors la propagation du colorant dans la substance de détection.

  
Avantageusement, la poche ou bille sera complètement remplie, par exemple de colorant ou d'un mélange air colorant, afin de favoriser son éclatement lors de la pression exercée par la substance de détection solidifiée. En outre, il est envisageable de prévoir que la poche ou la bille se rompe par une déchirure réalisée par des cristaux de substance solidifiée que ce soit de colorant ou de substance de détection 6 ou par les deux phénomènes.

  
Le colorant contenu par la bille sera de préférence à un état peu compressible, mais il est envisagé selon l'invention qu'il soit à l'état gazeux, liquide ou solide. Dans tous les cas, il sera de préférence liquide à la température critique, mais il peut également être solide pour former une suspension plutôt qu'un mélange.

  
Les figures 3 et 4 illustrent une forme de réalisation préférentielle du dispositif selon l'invention. Dans cette forme de réalisation, le dispositif 1 comprend un crible de viscosité 8.

  
Le crible de viscosité laisse passer la substance de détection si cette dernière présente une viscosité inférieure à une limite de viscosité prédéterminée qui correspond à une hausse de température critique. Dans le cas d'une enceinte froide à -24[deg.]C, la hausse critique de température est comme mentionné plus haut de 6[deg.]C. A cette hausse de température de 6[deg.]C correspond une viscosité de la substance de détection 6 qui est la viscosité prédéterminée, c'est-à-dire la viscosité de la substance de détection à -18[deg.]C. Dès lors, si la substance de détection présente une viscosité supérieure à la limite de viscosité prédéterminée, elle ne pourra passer à travers le crible de viscosité. C'est la situation illustrée à la figure 3.

   La substance de détection restera confinée au dessus du crible lors de son déplacement vers le deuxième compartiment. L'espace situé au dessus du crible de viscosité est appelé le troisième compartiment 9. Si le volume de substance de détection 6 déplacé se trouve dans le troisième compartiment 9, il présente une viscosité supérieure à la viscosité prédéterminée et cela signifie que la substance de détection et donc le contenu de l'enceinte froide à surveiller n'ont pas subit de hausse de température supérieure à la hausse de température critique de 6[deg.]C. Dès lors le contenu présente des qualités légèrement altérées, mais pas dangereuses.

   En outre, le troisième compartiment 9 peut comprendre une série de graduation 4" permettant de quantifier la durée de la hausse de température non critique ou la durée totale des hausses de températures consécutives non critiques.

  
Par contre, comme illustré à la figure 4, si un volume de substance de détection 6 déplacé se trouve dans le deuxième compartiment 3, cela signifie qu'il a présenté une viscosité inférieure à la viscosité prédéterminée et le volume déplacé de substance de détection 6 est passé au travers du crible 8. La substance de détection 6 et donc le contenu de l'enceinte froide à surveiller ont donc subit une hausse de température supérieure à la hausse de température critique. Dès lors le contenu de l'enceinte présente un danger, par exemple lors de la consommation ou de l'utilisation.

  
Comme on peut le voir à la figure 5 qui représente le dispositif 1 en position de détection lorsque celui-ci a été placé dans l'enceinte froide en position de solidification verticale, il est également prévu selon l'invention que le dispositif 1 comprenne un premier compartiment 2 qui présente une géométrie différente du deuxième compartiment 3. Ceci permet que le consommateur puisse réellement savoir s'il a oublié de retourner le dispositif 1 en position de détection si la substance de détection 6 se trouve dans le deuxième compartiment 3. En effet, lorsque le dispositif est placé en position de solidification, le premier compartiment 2 est en bas. Lorsque la substance 6 de détection est solidifiée, il est prévu de retourner le dispositif en position de détection, c'est-à-dire de placer le premier compartiment 2 vers le haut. 

  
Si les deux compartiments 2 et 3 sont de géométrie identique, il n'est pas possible lorsque la substance de détection 6 se trouve à l'état solidifié dans le deuxième compartiment 3 de savoir si le dispositif 1 a été retourné en position de détection, s'il a subi une hausse de température ayant déplacé la substance de détection 6 dans le deuxième compartiment 3 et si la substance de détection 6 a été a nouveau solidifiée parce que la température est redevenue normale ou si l'on a simplement oublié de retourner le dispositif 1 en position de détection.

  
Par contre, si les deux compartiments 2 et 3 sont de géométrie différente, que la substance de détection 6 se trouve à l'état solidifié dans le compartiment du bas et que celui-ci a la géométrie correspondant au premier compartiment 2, alors le dispositif n'a pas été retourné. Si le compartiment du bas présente la géométrie du deuxième compartiment 3, alors une hausse de température s'est produite.

  
Il est aussi prévu selon l'invention qu'au lieu de géométrie différente, les deux compartiments 2 et 3 soient différenciés par des moyens d'identification comme des lettres, des chiffres ou des couleurs ou encore par un symbole, un logo.

  
Avantageusement, comme on peut le voir à la figure 5 une des parois 10 du premier compartiment 2 présente une pente qui favorise le déplacement vers le deuxième compartiment de la substance de détection 6. En outre, le dispositif 1 selon l'invention comprend des moyens de fixation constitués d'une ventouse 11 permettant de placer le dispositif dans l'enceinte froide et de remplacer le dispositif 1 lorsque celuici a subit une hausse de température

  
Dès lors, par détermination du volume déplacé, dans les formes de réalisation des figures 1 et 2, on peut entendre bien sûr une mesure de la valeur de volume. Toutefois, comme on peut le voir sur les autres figures, on peut entendre par détermination du volume déplacé, une détermination spatiale de l'endroit où le volume s'est déplacé (compartiment 3 ou 9), l'endroit correspondant à une hausse de température particulière ou encore une détermination de la durée pendant laquelle un volume de substance de détection a été liquéfié de manière non critique (graduation 4" sur la figure 3).

  
La figure 6 est une forme de réalisation du dispositif selon l'invention qui comprend également une ventouse 11. Dans la forme de réalisation illustrée, la ventouse permet aisément une solidification de la substance de détection 6 en position de détection qui est dans cette alternative, une position horizontale, tel qu'illustrée.

  
Dans cette alternative, l'oubli en position de solidification est encore plus aisément détectable.

  
Le dispositif 1 est relié à la ventouse 11 par un bras articulé
12 permettant de disposer facilement le dispositif 1 en position de détection, c'est-à-dire en position verticale avec le premier compartiment 2 vers le bas et ensuite de le remettre en position de solidification, dans ce cas, en position horizontale.

  
A la figure 7, une forme de réalisation particulièrement préférentielle est représentée. Le dispositif 1 selon l'invention est en position de détection. Le dispositif comprend un bras 12 relié à une charnière crantée 13 qui elle est reliée à la ventouse pour son accrochage à une des parois de l'enceinte froide. La charnière crantée 13 permet de faire pivoter le dispositif 1 de la position de solidification horizontale à la position de détection verticale et inversement, tout en le bloquant dans une de ces deux positions, afin d'éviter qu'il se retourne sous l'effet de son propre poids. La charnière crantée peut également être prévue pour faire passer le dispositif de sa position verticale de solidification à sa position verticale inversée de détection. Dans ce cas, elle bloquera également le dispositif dans ces deux positions.

  
Il est bien entendu que la présente invention n'est en aucune façon limitée aux formes de réalisation décrites ci-dessus et que bien des modifications peuvent y être apportées sans sortir du cadre des revendications annexées. Par exemple, il peut être également prévu que le dispositif selon l'invention comprenne un évent pour permettre une entrée d'air ou une sortie d'air qui facilite le déplacement de la substance de détection d'un compartiment à l'autre, ceci toujours dans le but d'offrir le meilleur seuil de détection possible avec un dispositif aussi simple. Cela permettrait d'éviter, en présence d'une poche d'air dans le deuxième compartiment ou dans le troisième compartiment, un freinage ou une obstruction au déplacement de la substance de détection. 

REVENDICATIONS

  
1. Procédé de détection d'une hausse de température, en particulier d'une température de conservation, dans une enceinte froide prévue pour une conservation de produits, comprenant:

  
 <EMI ID=3.1> 

  
logée dans une première zone de ladite enceinte, laquelle liquéfaction est provoquée par une hausse de température, en particulier une hausse de température accidentelle, dans ladite enceinte froide, et

  
 <EMI ID=4.1> 

  
dans une deuxième zone de ladite enceinte permettant une détection de ladite hausse de température,

  
caractérisé en ce qu'il comprend en outre une quantification de la hausse de température qui s'est produite dans l'enceinte froide au moyen d'une détermination dudit volume déplacé de substance de détection liquéfiée.



  "METHOD AND DEVICE FOR DETECTING AN INCREASE IN

TEMPERATURE IN A COLD ENCLOSURE "

  
The present invention relates to a method for detecting a rise in temperature, in particular a storage temperature, in a cold chamber provided for product preservation, comprising:

  
  <EMI ID = 1.1>

  
housed in a first zone of said chamber, which liquefaction is caused by an increase in temperature, in particular an accidental rise in temperature, in said cold chamber, and

  
  <EMI ID = 2. 1>

  
in a second zone of said enclosure for detecting said rise in temperature. 

  
Such a process is known from Swiss Patent No. [deg. ] 625 618.  The process disclosed in this patent comprises liquefying a portion of a frozen detection liquid in a first zone under the effect of a rise in temperature and a displacement of the liquefied portion to a second zone below the first zone.  The melting temperature of the liquid is -10 [deg. ]VS.  If the freezing chamber, normally at -24 [deg. ] C, undergoes a temperature rise of at least 10 [deg. ] C, the detection substance liquefies and flows to the bottom of the container. 

   The process can be carried out a number of times since it is sufficient to solidify the liquid in the first zone by placing the latter down and return it, that is to say, to place the first zone at the top to to be able to detect a rise in temperature and so on, the first zone being able to serve as a second zone and vice versa. 

  
Unfortunately, such a method is limited at the level of detection.  Indeed, it is known that a rise in temperature for frozen food products at -24 [deg. ] C which is of the order of 2 to 6 [deg. ] C alters the taste of food with no real risk of intoxication while an increase of more than 6 [deg. ] C may already present a serious risk of food poisoning, especially if it occurs more than once.  In taking the case of a foodstuff transported, it is not acceptable for the product to undergo during the transport a first rise in temperature which will not be detected, then when the product is placed in the freezing chambers, which it undergo a second temperature rise that will not be detected again. 

   If the product is still to be sold to the consumer, the product should be categorized as unfit for consumption and would not really be a good advertisement for the company producing the product.  However, with a method of the type of the Swiss patent, these three consecutive temperature rises could not be detected and one would think that the product was perfectly preserved. 

  
In addition, due to the hourglass shape and throttling, the device lacks speed in detection. 

  
Other processes of the same type exist, for example the process of patent EP 0 606 033.  This method is also described at the beginning and it has the same characteristics as the method of the Swiss patent, but in addition it comprises a confirmation step that the device has been correctly placed in the cold chamber, in this case a freezer.  Indeed, in the Swiss patent process, it is not possible to know if one has forgotten to turn the hourglass to place the detection liquid in the upper part (the detection liquid being in the solidified state in the lower part in case of forgetfulness) or if the content of the freezer has undergone a momentary rise in temperature, due for example to a power failure, which had the effect of liquefying the detection substance. 

   When the freezer reaches its storage temperature again, the detecting liquid in the lower part solidifies again and it is impossible to know what really happened.  By the presence in the aforementioned EP patent of a step of confirmation of the placement of the detection liquid in the upper zone, a simple glance is sufficient to know if the reversal step has been carried out or if it has Thaw, that is, a rise in temperature, in the freezer. 

  
Unfortunately, the method described in the European patent does not really know what temperature rise the freezer has undergone.  It is not possible to know if the content of the freezer is to be destroyed for risk of intoxication or if it is just altered in taste.  Alteration of taste may not be an important criterion for some consumers.  It is important that they can choose to consume the product anyway, since it does not pose a health risk. 

  
There are other methods such as the processes implemented directly by the freezers which include an indication of a rise in temperature using a light or a sound signal.  Unfortunately, in the event of a prolonged absence, or at least long enough for the storage temperature to be restored, the consumer will not be warned of the temperature rise experienced by the contents of his freezer. 

  
In addition, in the event of a power failure, most of the warning signals only come on when the freezer is restarted, and if the consumer returns home during the power failure, he will not be able to what stage is the thawing of the contents of the freezing chamber and it would be risky to transfer it to another chamber. 

  
Other complex processes also exist as methods comprising a measuring step by means of temperature probes, a temperature recording step at any time and a reporting stage of an anomaly for a relatively long time, at least long enough for a user to become aware of the anomaly, but these processes are expensive and difficult to implement in individuals and are difficult to use by unsuspecting personnel.  In addition, these devices are bulky and difficult to manufacture. 

  
With the rules, instructions and standards of hygiene and quality, no risk can be taken, either at the level of the sale of a product with altered taste or risk of intoxication.  Therefore, manufacturers require retailers and carriers to destroy risky products and there is a real need for a simple and inexpensive device for which a glance is enough to realize not only a temperature rise, but especially the importance of this rise in temperature and this without ambiguity. 

  
The aim of the invention is to overcome the drawbacks of the state of the art by providing a method for detecting a break in the cold chain enabling a small temperature increase to be detected in a substantially precise manner, that is to say ie which makes it easy to know if the product is unfit for consumption for reasons of risk of intoxication or if the product may simply present taste altered qualities.  It is furthermore advantageous to know if the device has been correctly positioned in the cold enclosure to be monitored.  Finally, preferably, the device is simple and inexpensive to manufacture and use. 

  
To solve this problem, it is provided according to the invention, a method as indicated at the beginning further comprising a quantization of the temperature rise that has occurred in the cold chamber by means of a determination of said displaced volume of liquefied detecting substance. 

  
Indeed, the detection substance, when placed in a first zone of the cold chamber, is chosen to be in the solid state at the storage temperature.  The first zone is located above the second zone.  When the contents of the enclosure to be monitored undergo a rise in temperature, the detection substance will also undergo the same rise in temperature.  This will have the effect of liquefying at least a portion of the detection substance.  The quantity of liquefied substance will occupy a certain volume and this volume will tend to flow downwards under the effect of gravity and will then move in the second zone located below the first zone in which it was located. the solidified state before the temperature rise. 

   The volume of the detecting substance that has moved will then be determined, and since it is proportional to the temperature increase experienced by the detection substance, it will be possible to quantify the temperature increase that the products contained in the cold enclosure have suffered or that the cold enclosure has suffered. 

  
Advantageously, during said determination, in the presence of a first displaced volume of liquefied detection substance less than a predetermined limit, a first temperature increase is quantified as corresponding to a minor consequence increase for the product and, in the presence of a second displaced volume of liquefied detection substance greater than said limit, a second temperature rise is quantified as corresponding to a rise in temperature having a detrimental effect on the product. 

  
Therefore, the method according to the invention makes it possible to quantify the temperature rise undergone in two categories.  If a first volume of sensing substance has liquefied, i.e. a volume less than a volume corresponding to the predetermined limit, the temperature rise undergone is small.  This will be the case for example, for a freezer whose content is at a storage temperature of -24 [deg. ] C, and whose first volume of detection substance that has liquefied corresponds to a temperature rise of 1 to 6 [deg. ]VS.  This rise in temperature is considered as a rise in temperature altering the taste qualities of the product but not as a rise presenting a risk of intoxication for the consumer.  

  
If a second detection volume has liquefied, that is to say a volume greater than the predetermined limit, the temperature increase undergone is greater.  For example, for a freezer whose contents are at a storage temperature of -24 [deg. ] C, the second volume of detection substance that has liquefied will correspond to a temperature increase greater than 6 [deg. ]VS.  This rise in temperature is considered as a rise in temperature presenting a risk of intoxication for the consumer. 

  
The volume of liquefied detection substance will, of course, also depend on the volume of this substance in the solid state in the first zone and therefore the predetermined limit of said volume will also vary according to this parameter. 

  
In an advantageous embodiment, when the detection substance undergoes said first temperature rise, it has a first viscosity and, when the detection substance undergoes the second temperature rise, it has a second viscosity, lower than the first viscosity. 

  
Therefore, it is also possible to determine the rise in temperature by means of a determination of the viscosity. 

  
For example, according to the invention, during said displacement of the first zone to said second zone, the method comprises a confinement of the displaced volume of detection substance in a third zone situated between said first zone and said second zone, when said substance of detection has a viscosity greater than said second viscosity. 

  
Indeed, as the detection substance has a viscosity greater than the second viscosity, it means that it has undergone one or possibly several temperature increases, but each without risk of intoxication. 

  
Therefore, if one uses for example screening means based on the viscosity, it is possible to confine the liquefied detection substance in an intermediate zone called third zone, the third zone and the second zone being separated by the means of viscosity screening.  The substance having undergone a minimal rise in temperature then has a viscosity that is too high to pass through the screening means, whereas the substance having undergone a temperature rise entailing risks for the foods to be preserved, because of its lower viscosity, will able to pass through the screening means and reach said second zone. 

  
In addition, it can be provided according to the invention that the third zone also has a graduation.  Therefore, it may be possible to know either the duration of the temperature rise below 6 [deg. ] C, whether several temperature increases below 6 [deg. ] C occurred sequentially.  Indeed, as long as the rise in temperature does not exceed 6 [deg. ] C, the detection substance does not have a sufficiently low viscosity to pass through the viscosity screen.  The amount of sensing substance present above the viscosity screen will be an indication of the total duration of the temperature rise (s). 

  
It can be understood that, in the sense of the invention, the expression "determination of the displaced volume of liquified detection substance" may mean not only the measurement of the volume of the liquefied substance, but also a measurement of the displacement of this volume in the space (up to the third or the second zone) or for example a measure of the duration of its displacement (graduation in the third zone). 

  
In another advantageous embodiment, the process according to the invention comprises, prior to said liquefaction, a solidification of the detection substance in the liquid state, and an irreversible marking of the solidified liquid. 

  
The irreversible marking during solidification allows that during the at least partial liquefaction of the detection substance it is also marked.  In fact, when placing the device in the cold enclosure, the detection substance is in the liquid state and a marker is present.  For example the marker will be a dye pocket.  When the sensing substance reaches the storage temperature, the marker bag will burst and when the liquid will liquefy later and move, so will the marker. 

   Therefore, if the detection substance in the second zone or in the third zone is marked, whether in the liquid or solid state again, it will not be possible to declare, for example during a hygiene control, that one forgot to place the detection substance in the first zone. 

  
The method according to the invention is therefore a tamper-proof process which guarantees the detection of any rise in temperature. 

  
The present invention also relates to a device for carrying out the method according to the invention.  The device to be placed in a cold chamber having a conservation temperature to be monitored according to the invention comprises:
a first compartment intended to contain, in the solid state, a substance for detecting a cold chain break, and
a second compartment located below said first compartment and arranged to receive a displaced volume of detection substance in the liquid state when said detection substance has been liquefied as a result of a rise in temperature. 

  
This device is characterized in that it further comprises means for quantifying the rise in temperature occurring in the cold chamber by determining said volume of detection substance which has liquefied. 

  
Indeed, by determining the volume of detection substance that has liquefied and moved in the second compartment, it will be possible to determine what temperature rise has actually occurred in the enclosure to be monitored. 

  
Advantageously, the quantization means consist of at least one graduation of said second compartment which represents a predetermined limit. 

  
The presence of at least one graduation representing a predetermined limit, for example, a predetermined volume limit, it will be possible to determine whether a first volume below the predetermined volume limit has liquefied and moved or if a second higher volume at the predetermined volume limit has liquefied and moved.  Of course, the predetermined limit has been calibrated as a displaced volume limit corresponding to a critical temperature rise. 

   This means that if the contents of the cold room undergo a temperature increase greater than this critical rise in temperature, it presents a risk of intoxication during its consumption or a risk of deterioration dangerous to the contents and, if undergoes a temperature rise below this critical rise in temperature, only the taste qualities of the contents, for example, will be altered or slightly reduced. 

  
In a particularly advantageous embodiment, the device comprises a third compartment located between the first and second compartments, the second and third compartments being separated by a viscosity screen. 

  
In this embodiment, the quantization means make it possible to quantify a viscosity, in addition to the predetermined volume.  The viscosity screen passes the detection substance if the latter has a viscosity lower than a predetermined viscosity which corresponds to a critical temperature rise.  Therefore, if the detection substance has a viscosity greater than the predetermined viscosity, it can not pass through the viscosity screen and will remain confined above the screen during its movement to the second compartment.  The space above the viscosity screen is called the third compartment. 

   If the volume of the displaced detection substance is in the third compartment, it has or has exhibited at a given moment a viscosity higher than the predetermined viscosity and this means that the detection substance and therefore the contents of the cold chamber to be monitored did not experience a temperature rise above the critical temperature rise.  On the other hand, if the volume of displaced detection substance is in the second compartment, it has a viscosity lower than the predetermined viscosity and the displaced volume is passed through the screen.  This means that the detection substance and thus the contents of the cold chamber to be monitored have undergone a rise in temperature higher than the rise in critical temperature. 

  
Preferably, the first compartment is separated from the second compartment by at least one constriction which prevents the solidified detection substance in the first zone from moving, in the solidified state, into the next zone, ie say the second or the third depending on the case. 

  
Other embodiments of the device and method according to the invention are indicated in the appended claims. 

  
Other features, details and advantages of the invention will become apparent from the description given below, without limitation and with reference to the accompanying drawings. 

  
Figure 1 is a perspective view of a device according to the invention in the solidification position.  Figure 2 is a perspective view of the device shown in Figure 1 in the detection position and having undergone a rise in temperature.  FIG. 3 is a perspective view illustrating a preferred embodiment in which the device in the detection position comprises three compartments and has undergone a first rise in temperature.  Figure 4 is a perspective view of the preferred embodiment of the device shown in Figure 3 having undergone a second temperature rise.  Figure 5 is a perspective view of a preferred embodiment with compartments of different geometries. 

   Fig. 6 is a perspective view of the embodiment shown in Fig. 5 at a solidification position.  Figure 7 is a perspective view of the embodiment shown in Figure 5 in the detection position further comprising means for passage from one position to another and attachment. 

  
In the figures, identical or similar elements bear the same references. 

  
As can be seen in FIG. 1, the cold chain rupture detection device 1 comprises a first compartment 2 and a second compartment 3.  The second compartment comprises quantization means 4 which consist of at least one graduation. 

  
In the illustrated embodiment, the quantization means consists of a series of graduations 4, but it is understood that a single well-positioned graduation representing a predetermined limit is sufficient.  The first compartment 2 and the second compartment 3 are separated by two protuberances 5 which act as a constriction to prevent the solidified detection substance from moving towards the second compartment 3 when the device is in the detection position (see FIG. ).  It is clear that in the absence of such a protuberance 5, if the block falls at once, it is not possible to easily quantify the rise in temperature since the graduation 4 reached by the level of the liquid and the block will be a graduation higher than that corresponding to the actual rise in temperature. 

   Here, the protuberances are illustrated in number of two, but only one is sufficient.  Of course, the device 1 can understand much more.  

  
Also, the device 1 could comprise a first conical compartment 2 and the tip of the cone would therefore play the role of the constriction. 

  
In Figure 1, the protuberances 5 extend over the entire width of the device 1, but they can be of any size as long as they extend slightly from the wall on which they are located, which may be any wall of the device 1, that is to say on a front wall, dorsal or on one of the side walls when the device is placed vertically. 

  
In Figure 1, the device 1 contains a detection substance 6 which is in the first compartment 2 and the first compartment 2 is down.  The device 1 is in the solidification position and is to be placed in this direction there in the cold chamber for its solidification. 

  
The detection substance 6 is chosen to be solid at the storage temperature, which is the temperature of the cold chamber to be monitored, and to liquefy under the effect of a rise in temperature. 

  
In Figure 2, the device is in the detection position.  It has been turned over to allow the liquefied detecting substance 6 to flow downward if a part of it thaws, i.e., if the device 1 experiences a rise in temperature. 

  
As illustrated here, the device 1 has undergone a rise in temperature which has caused the displacement of a volume of detection substance 6 'in the second compartment 3. 

  
According to the invention, it is expected that when a temperature rise of 1 [deg. ] C to 6 [deg. C occurs, a volume of detection substance 6 moves from the first compartment 2, located above the second compartment 3, to the second compartment 3.  This detection volume must be below a predetermined limit in order to consider that the rise in temperature has not reached the critical threshold.  

  
In the example of FIG. 2, the last graduation 4 'is a graduation corresponding to a rise in critical temperature, and therefore the content of the cold chamber has undergone a rise in temperature below the critical rise since the level of detection substance in the second compartment 3 is below the last graduation 4 '. 

  
In the case of a food freezer with
-24 [deg. ] C, the predetermined limit corresponds to the displaced volume of detection substance when the chamber is at -18C, that is to say when a temperature rise of 6 [deg. It happened.  Indeed, it is known that from a rise in temperature of more than 6 [deg. ] C, the preserved product presents a risk of food poisoning during its consumption.  For a rise in temperature below 6 [deg. ] It is the taste of the preserved product that is altered.  Of course, the device can also be placed in an enclosure of a laboratory at -24 [deg. ] C, for example containing strains of bacteria or working yeast or proteins, markers, antibiotics, vaccines, or other substances. 

   In this case, depending on the temperature rise that will be critical for the contents of the enclosure, a detection substance will be chosen which will be liquid at the critical temperature and solid at the storage temperature. 

  
The device according to the invention can also be placed in colder enclosures, for example speakers at -80 [deg. ] C or -35 [deg. ]VS. 

  
For example, it is envisaged according to the invention, that the device can be placed respectively in food preservation enclosures having a temperature of -24 [deg. ] C, -18 [deg. ] C, -12 [deg. ] C and 6 [deg. ] C which correspond to the respective classification of four, three, two and one star. 

  
For an enclosure at -80 [deg. ] C, it is known that the critical temperature is a temperature of about -60 [deg. ]VS.  At this temperature, the frozen cells suffer strongly and put back in culture is to be avoided.  Therefore, the detection substance will be expected to be in a fluid state at -60 [deg. ] C and solid at -80 [deg. ]VS. 

  
Preferably, the detection substance is a mixture of water and a component selected from an alcohol or a polyol in a concentration ranging from 99.9 to 0.1% by weight, preferably 65%. at 15%, said detecting substance being intended to be at least in the liquid state at room temperature and the concentration of alcohol or polyol being a function of the temperature to be monitored. 

  
In the case of an enclosure at -24 [deg. ] C, the amount of alcohol or polyol present in the detection substance will be smaller than in the case of an enclosure to be monitored at -80 [deg. ]VS.  It is also clear that the concentration will also be a function of the temperature rise to be detected and the critical viscosity to be reached. 

  
The alcohol or polyol is preferably selected from ethyl alcohol, isopropyl alcohol, butyl alcohol, isoamyl alcohol, propylene glycol and glycerol. 

  
As mentioned above, the composition of the substance will be a function of the storage temperature prevailing in the cold chamber and the critical temperature difference. 

  
Examples of the detection substance include, but are not limited to, a water-glycerol mixture comprising about 49% water and about 51% glycerol (T = -24 [deg. ] C, AT = 6 [deg. ] C), a waterisopropanol mixture comprising about 1% water and about 99% isopropanol
(T = -85 [deg. ] C, AT = 20 [deg. ] C) and a mixture of an oily substance and sucrose or a water-glycerol mixture comprising 1% water and 99% glycerol (T = 4 [deg. ] C, AT = 4 [deg. ] C) or a substance comprising water, sucrose, fructose and sucrose (T = 4 [deg. ] C, AT = 4 [deg. ]VS).  For an enclosure at -55 [deg. ] C, the mixture will for example be contisted with 5% water and 95% propylene glycol. 

  
In a preferred embodiment, the device according to the invention further comprises, in the first compartment, a dye-containing pouch, said dye-containing pouch being intended to burst upon solidification of the detecting substance and the dye is intended to mix at least partially with the detection substance when it is in the liquid state.  The dye pocket may be spherical (a ball) or any other shape. 

  
Therefore, when the sensing substance experiences a rise in temperature, the displaced sensing substance is irreversibly stained and it is not possible to hide that there has been a rise in temperature which has occurred in the cold enclosure to monitor, even if it is solidified again after a restoration of the storage temperature.  Those skilled in the art will recognize that the dye may be contained in a pouch, preferably slightly flexible, which may be fixed in the first compartment or be in suspension or in solution in the detection substance.  The device is therefore by its tamper-proof coloring. 

  
As a dye, any known, suitable dye may be used, for example fluorescein, eosin, rhodamine, quinoline, methyl orange, methylene blue, alizarin. 

  
The dye bag is intended to confine the dye to prevent mixing with the detection substance at the ambient temperature at which the device 1 is to be stored.  It is conceivable to use a pouch of plastic material or of polymer that is not very extensible or any type of material that is not soluble in the detection substance.  When the device according to the invention is placed in the cold chamber for its solidification, it is expected that the sensing substance exerts pressure on the material of the bag and that this pressure causes the breaking of the dye bag.  The breakage can also be caused by solidification of the dye.  The rupture of the pocket then causes the spread of the dye in the detection substance. 

  
Advantageously, the bag or ball will be completely filled, for example with a dye or an air-dye mixture, in order to promote its bursting during the pressure exerted by the solidified detection substance.  In addition, it is conceivable to provide that the pocket or the ball is broken by a tear made by crystals of solidified substance whether dye or detection substance 6 or both phenomena. 

  
The dye contained by the ball is preferably in a non-compressible state, but it is envisaged according to the invention that it is in the gaseous, liquid or solid state.  In any case, it will preferably be liquid at the critical temperature, but it may also be solid to form a suspension rather than a mixture. 

  
Figures 3 and 4 illustrate a preferred embodiment of the device according to the invention.  In this embodiment, the device 1 comprises a viscosity screen 8. 

  
The viscosity screen passes the detection substance if the latter has a viscosity lower than a predetermined viscosity limit which corresponds to a critical temperature rise.  In the case of a cold enclosure at -24 [deg. ] C, the critical rise in temperature is as mentioned above of 6 [deg. ]VS.  At this temperature rise of 6 [deg. ] C is a viscosity of the detection substance 6 which is the predetermined viscosity, i.e., the viscosity of the detection substance at -18 [deg. ]VS.  Therefore, if the detection substance has a viscosity greater than the predetermined viscosity limit, it can not pass through the viscosity screen.  This is the situation illustrated in Figure 3. 

   The detection substance will remain confined above the screen as it moves to the second compartment.  The space above the viscosity screen is called the third compartment 9.  If the volume of detecting substance 6 displaced is in the third compartment 9, it has a viscosity greater than the predetermined viscosity and this means that the detection substance and therefore the contents of the cold enclosure to be monitored have not undergone higher temperature rise than the critical temperature rise of 6 [deg. ]VS.  As a result, the content has slightly altered qualities, but not dangerous. 

   In addition, the third compartment 9 may comprise a series of graduation 4 "to quantify the duration of the non-critical temperature rise or the total duration of noncritical consecutive temperature rises. 

  
On the other hand, as illustrated in FIG. 4, if a displaced volume of detection substance 6 is in the second compartment 3, this means that it has a viscosity lower than the predetermined viscosity and the displaced volume of detection substance 6 has passed through the sieve 8.  The detection substance 6 and therefore the contents of the cold enclosure to be monitored have therefore undergone a rise in temperature higher than the rise in critical temperature.  Therefore the contents of the enclosure presents a danger, for example during consumption or use. 

  
As can be seen in FIG. 5 which represents the device 1 in the detection position when it has been placed in the cold chamber in the vertical solidification position, it is also provided according to the invention that the device 1 comprises a first compartment 2 which has a different geometry of the second compartment 3.  This allows the consumer to really know if he has forgotten to return the device 1 to the detection position if the detection substance 6 is in the second compartment 3.  Indeed, when the device is placed in the solidification position, the first compartment 2 is down.  When the detection substance 6 is solidified, it is intended to return the device to the detection position, that is to say to place the first compartment 2 upwards.  

  
If the two compartments 2 and 3 are of identical geometry, it is not possible when the detection substance 6 is in the solidified state in the second compartment 3 to know if the device 1 has been returned to the detection position, if it has experienced a temperature rise that has displaced the detection substance 6 in the second compartment 3 and if the detection substance 6 has been solidified again because the temperature has returned to normal or if we have simply forgotten to return the device 1 in the detection position. 

  
On the other hand, if the two compartments 2 and 3 are of different geometry, that the detection substance 6 is in the solidified state in the lower compartment and that this compartment has the geometry corresponding to the first compartment 2, then the device has not been returned.  If the bottom compartment has the geometry of the second compartment 3, then a rise in temperature has occurred. 

  
It is also provided according to the invention that instead of different geometry, the two compartments 2 and 3 are differentiated by identification means such as letters, numbers or colors or by a symbol, a logo. 

  
Advantageously, as can be seen in FIG. 5, one of the walls 10 of the first compartment 2 has a slope which favors the displacement towards the second compartment of the detection substance 6.  In addition, the device 1 according to the invention comprises fastening means consisting of a suction cup 11 for placing the device in the cold chamber and replace the device 1 when it has undergone a rise in temperature

  
Therefore, by determining the displaced volume, in the embodiments of Figures 1 and 2, one can of course hear a measure of the volume value.  However, as can be seen in the other figures, it can be understood by determining the displaced volume, a spatial determination of the place where the volume has moved (compartment 3 or 9), the place corresponding to a rise of particular temperature or a determination of the duration during which a volume of detection substance has been liquefied non-critically (graduation 4 "in Figure 3). 

  
FIG. 6 is an embodiment of the device according to the invention which also comprises a suction cup 11.  In the illustrated embodiment, the suction cup easily allows solidification of the detection substance 6 in the detection position which is in this alternative, a horizontal position, as illustrated. 

  
In this alternative, forgetting in the solidification position is even more easily detectable. 

  
The device 1 is connected to the suction cup 11 by an articulated arm
12 to easily dispose the device 1 in the detection position, that is to say in the vertical position with the first compartment 2 downwards and then to return it to the solidification position, in this case, in a horizontal position. 

  
In Figure 7, a particularly preferred embodiment is shown.  The device 1 according to the invention is in the detection position.  The device comprises an arm 12 connected to a notched hinge 13 which is connected to the suction cup for attachment to one of the walls of the cold enclosure.  The notched hinge 13 makes it possible to rotate the device 1 from the horizontal solidification position to the vertical detection position and vice versa, while blocking it in one of these two positions, in order to prevent it from turning back under the effect of his own weight.  The notched hinge may also be provided to move the device from its vertical solidification position to its inverted vertical detection position.  In this case, it will also block the device in these two positions. 

  
It is understood that the present invention is in no way limited to the embodiments described above and that many modifications can be made without departing from the scope of the appended claims.  For example, it may also be provided that the device according to the invention comprises a vent to allow an air inlet or an air outlet which facilitates the displacement of the detection substance from one compartment to another, this always with the aim of offering the best detection threshold possible with such a simple device.  This would prevent, in the presence of an air pocket in the second compartment or in the third compartment, a braking or obstruction to the displacement of the detection substance.  

CLAIMS

  
1.  A method of detecting a rise in temperature, particularly a storage temperature, in a cold enclosure provided for product preservation, comprising:

  
  <EMI ID = 3.1>

  
housed in a first zone of said chamber, which liquefaction is caused by an increase in temperature, in particular an accidental rise in temperature, in said cold chamber, and

  
  <EMI ID = 4.1>

  
in a second zone of said enclosure for detecting said rise in temperature,

  
characterized in that it further comprises a quantization of the temperature rise that has occurred in the cold chamber by means of a determination of said displaced volume of liquefied detection substance.


    

Claims (1)

2. Procédé selon la revendication 1, dans lequel, lors de ladite détermination, en présence d'un premier volume déplacé de substance de détection liquéfiée inférieur à une limite prédéterminée, une première hausse de température est quantifiée comme correspondant à une hausse à conséquence mineure pour le produit et, en présence d'un deuxième volume déplacé de substance de détection liquéfiée supérieur à ladite limite, une deuxième hausse de température est quantifiée comme correspondant à une hausse de température à conséquence nuisible pour le produit. The method according to claim 1, wherein, in said determination, in the presence of a first displaced volume of liquefied sensing substance less than a predetermined limit, a first temperature rise is quantified as corresponding to a minor consequence increase. for the product and, in the presence of a displaced second volume of liquefied detection substance greater than said limit, a second temperature rise is quantified as corresponding to a rise in temperature with a detrimental effect on the product. 3. Procédé selon la revendication 1 ou la revendication 2, dans lequel, lorsque la substance de détection subit ladite première hausse de température, elle présente une première viscosité et lorsque la substance de détection subit la deuxième hausse de température, elle présente une deuxième viscosité, inférieure à la première viscosité. A process according to claim 1 or claim 2, wherein when the detection substance undergoes said first temperature rise, it exhibits a first viscosity and when the detection substance undergoes the second temperature increase, it exhibits a second viscosity , lower than the first viscosity. 4. Procédé selon la revendication 3, comprenant en outre, lors dudit déplacement de la première zone vers ladite deuxième zone, un confinement du volume déplacé de substance de détection dans une troisième zone située entre ladite première zone et ladite deuxième zone, lorsque ladite substance de détection présente une viscosité supérieure à ladite deuxième viscosité. The method according to claim 3, further comprising, during said moving of the first zone to said second zone, a confinement of the displaced volume of detection substance in a third zone situated between said first zone and said second zone, when said substance detection device has a viscosity greater than said second viscosity. 5. Procédé selon l'une quelconque des revendications précédentes, comprenant en outre, avant ladite liquéfaction, une solidification de la substance de détection à l'état liquide, et un marquage irréversible du liquide solidifié. 5. Method according to any one of the preceding claims, further comprising, prior to said liquefaction, a solidification of the detection substance in the liquid state, and an irreversible marking of the solidified liquid. 6. Dispositif de détection d'une hausse de température (1) pour la mise en oeuvre du procédé selon l'une des revendications 1 à 5, à placer dans une enceinte froide ayant une température de conservation à surveiller, comprenant: 6. Device for detecting a temperature increase (1) for carrying out the process according to one of claims 1 to 5, to be placed in a cold chamber having a conservation temperature to be monitored, comprising: - un premier compartiment (2) prévu pour contenir, à l'état solide, une substance de détection (6) de rupture de chaîne du froid, et - un deuxième compartiment (3) situé au-dessous dudit premier compartiment et agencé pour recevoir un volume déplacé de substance de détection (6') à l'état liquide lorsque ladite substance de détection (6) a été liquéfiée à la suite d'une hausse de température, caractérisé en ce qu'il comprend en outre des moyens de quantification de la hausse de température survenue dans l'enceinte froide par détermination dudit volume déplacé de substance de détection (6) liquéfiée. a first compartment (2) intended to contain, in the solid state, a detecting substance (6) for breaking the cold chain, and a second compartment (3) located below said first compartment and arranged to receive a displaced volume of detection substance (6 ') in the liquid state when said detection substance (6) has been liquefied as a result of a rise in temperature, characterized in that it further comprises means for quantifying the rise in temperature occurring in the cold chamber by determining said displaced volume of liquefied detection substance (6). 7. Dispositif (1) selon la revendication 6, dans lequel les moyens de quantification consistent en au moins une graduation (4) dudit deuxième compartiment qui représente une limite prédéterminée (4'). 7. Device (1) according to claim 6, wherein the quantization means consist of at least one graduation (4) of said second compartment which represents a predetermined limit (4 '). 8. Dispositif (1) selon la revendication 6 ou la revendication 7, comprenant en outre un troisième compartiment (9) situé entre le premier 8. Device (1) according to claim 6 or claim 7, further comprising a third compartment (9) located between the first (2) et le deuxième compartiment (3), les deuxième (3) et troisième compartiments (9) étant séparés par un crible de viscosité (8). 9. Dispositif (1) selon l'une quelconque des revendications 6 à 8, comprenant en outre, dans le premier compartiment (2), une poche contenant du colorant, ladite poche contenant du colorant étant prévue pour éclater lors d'une solidification de la substance de détection (6) et le colorant étant prévu pour se mélanger au moins partiellement avec la substance de détection (6) lorsque celle-ci est à l'état liquide. (2) and the second compartment (3), the second (3) and third compartments (9) being separated by a viscosity screen (8). The device (1) according to any one of claims 6 to 8, further comprising, in the first compartment (2), a dye-containing pouch, said dye-containing pouch being adapted to burst upon solidification of the detecting substance (6) and the dye being provided to mix at least partially with the detecting substance (6) when it is in the liquid state. 10. Dispositif (1 ) selon l'une quelconque des revendications 6 à 9, dans lequel le premier compartiment (2) est séparé du deuxième compartiment (3) par au moins un étranglement (5) qui empêche la substance de détection (6) solidifiée se trouvant dans la première zone de se déplacer, à l'état solide, dans la zone suivante. Device (1) according to any one of claims 6 to 9, wherein the first compartment (2) is separated from the second compartment (3) by at least one constriction (5) which prevents the detection substance (6) solidified being in the first zone to move, in the solid state, in the next zone. 11. Dispositif (1) selon l'une quelconque des revendications 6 à 10, présentant une position de détection dans laquelle le premier compartiment (2) est au-dessus du deuxième compartiment (3) et une position de solidification différente de la position de détection, et dans lequel des moyens de passage (11,12) sont prévus pour faire passer le dispositif de la position de détection à la position de solidification et vice versa. 11. Device (1) according to any one of claims 6 to 10, having a detection position in which the first compartment (2) is above the second compartment (3) and a solidification position different from the position of detection, and in which passage means (11,12) are provided to move the device from the detection position to the solidification position and vice versa. 12. Dispositif (1) selon l'une quelconque des revendications 6 à 11, dans lequel chaque compartiment présente au moins une paroi munie de moyens d'identification unique. 12. Device (1) according to any one of claims 6 to 11, wherein each compartment has at least one wall provided with unique identification means. 13. Dispositif (1) selon l'une quelconque des revendications 6 à 12, dans lequel le premier compartiment comprend au moins une paroi 13. Device (1) according to any one of claims 6 to 12, wherein the first compartment comprises at least one wall (10) en une pente par rapport à la verticale pour faciliter ledit déplacement dudit volume de substance de détection (6). (10) at a slope relative to the vertical to facilitate said displacement of said volume of detection substance (6). 14. Dispositif (1) selon l'une quelconque des revendications 6 à 13, dans lequel le premier compartiment (2) présente une géométrie différente du 14. Device (1) according to any one of claims 6 to 13, wherein the first compartment (2) has a geometry different from deuxième compartiment (3). second compartment (3).
BE2005/0282A 2005-06-03 2005-06-03 Detection method and device for temperature rising in a cold chamber. BE1016627A6 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE2005/0282A BE1016627A6 (en) 2005-06-03 2005-06-03 Detection method and device for temperature rising in a cold chamber.

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE2005/0282A BE1016627A6 (en) 2005-06-03 2005-06-03 Detection method and device for temperature rising in a cold chamber.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1016627A6 true BE1016627A6 (en) 2007-03-06

Family

ID=37832110

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE2005/0282A BE1016627A6 (en) 2005-06-03 2005-06-03 Detection method and device for temperature rising in a cold chamber.

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE1016627A6 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
WO2006128899A1 (en) Method and device for detecting a temperature rise in a cooler
WO2001029525A1 (en) Device for detecting and quantitatively measuring the exposure of an object to a predetermined temperature for a predetermined duration
US9097594B2 (en) Method and apparatus for confirming whether a frozen food has been defrosted
FR2908048A1 (en) GAS INSUFFLATION DEVICE FOR OPTIMUM AND SECURE USE OF PRESSURIZED GAS CONTAINERS
FR2700002A1 (en) Detection method and cold chain breaking indicator.
FR2982956A1 (en) SHOCK INDICATOR, PERFORATING AND SINGLE USE, FOR THE TRANSPORT OF FRAGILE PRODUCTS
BE1016627A6 (en) Detection method and device for temperature rising in a cold chamber.
EP0760088B1 (en) Self-contained device for controlling limit temperatures during the transport of perishable foodstuffs
FR2684764A1 (en) TEMPERATURE CONTROLLER FOR REFRIGERATED PRODUCTS, USING THE SOLIDIFICATION AND FUSION OF LIQUID BODIES AT AMBIENT TEMPERATURE.
US9310262B2 (en) Method and apparatus for confirming whether a frozen food has been defrosted
FR2632405A1 (en) Detector of incorrectly-timed ambient heating
EP0389548B1 (en) Device for the control of a possible warming up of a product and for the recording by an irreversible marking of such a possibility
KR101813093B1 (en) Measurement labels for product freshness
FR2836677A1 (en) Device for measuring and displaying the degree of degradation or expiry of a food product once its sealed packaging has been opened, by means of a visual element that changes with time and exposure to air
AU2003260129B2 (en) Method for identifying thawed and refrozen products
FR2665957A1 (en) Temperature monitor
WO1997031261A1 (en) Apparatus for determining the content of a predetermined substance in a fluid
EP0497638B1 (en) Irreversible visual indicating device for the first exceeding of a set temperature for products of delicate conservation
CH433806A (en) Visual indicator for monitoring the conservation of refrigerated products
FR2529669A1 (en) Indicator for the exceeding of a critical temperature.
FR2538901A1 (en) Methods and devices for integrating the overshooting of a temperature threshold for the duration of the overshoot
FR2619211A1 (en) Method for checking the maintained freezing of a frozen product and indicator marker implementing this method
EP1206397B1 (en) Packaging device
FR2934915A1 (en) DEVICE INDICATING AT LEAST ONE INFORMATION REPRESENTATIVE OF THE DEADLINE FOR CONSUMPTION OF A FOOD LIQUID CONTAINED IN A CONTAINER
FR2862754A1 (en) Internal pressure detector and indicator for sealed container comprises cylinder with compression chamber and piston with sliding guide and compensating spring

Legal Events

Date Code Title Description
RE20 Patent expired

Owner name: *FU-GO

Effective date: 20110603