BE1016345A7 - Beetroot harvester for use with tractor, has leaf and beet crown spreader, and beetroot treatment device with small open-work support placed such that beetroots displaced by support rotation fall or are projected on large open-work support - Google Patents

Beetroot harvester for use with tractor, has leaf and beet crown spreader, and beetroot treatment device with small open-work support placed such that beetroots displaced by support rotation fall or are projected on large open-work support Download PDF

Info

Publication number
BE1016345A7
BE1016345A7 BE2004/0604A BE200400604A BE1016345A7 BE 1016345 A7 BE1016345 A7 BE 1016345A7 BE 2004/0604 A BE2004/0604 A BE 2004/0604A BE 200400604 A BE200400604 A BE 200400604A BE 1016345 A7 BE1016345 A7 BE 1016345A7
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
support
rotation
harvester according
turbine
beets
Prior art date
Application number
BE2004/0604A
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Priority to BE2004/0604A priority Critical patent/BE1016345A7/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1016345A7 publication Critical patent/BE1016345A7/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01DHARVESTING; MOWING
    • A01D17/00Digging machines with sieving and conveying mechanisms
    • A01D17/06Digging machines with sieving and conveying mechanisms with rollers or disc screens
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01DHARVESTING; MOWING
    • A01D19/00Digging machines with centrifugal wheels, drums or spinners
    • A01D19/12Digging machines with centrifugal wheels, drums or spinners with working tools arranged on an approximately vertical axis
    • A01D19/16Digging machines with centrifugal wheels, drums or spinners with working tools arranged on an approximately vertical axis with several screening wheels
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01DHARVESTING; MOWING
    • A01D33/00Accessories for digging harvesters
    • A01D33/02Foliage-separating mechanisms

Abstract

The harvester has an uprooted beetroot treatment device (5) and a leaf and beet crown spreader (7). The device has a small open-work support to receive the beetroots from a pulling tool (4). The device has a large open-work support to receive the beetroots from two pulling tools (4). The small support is arranged such that the beetroots displaced by the rotation of the small support fall and/or are projected on the large support. An independent claim is also included for a method for harvesting beetroots.

Description

       

  Arracheuse de betteraves
La présente invention a pour objet une arracheuse de betteraves comprenant au moins un dispositif d'arrachage comprenant au moins trois outils d'arrachage et un dispositif de traitement adapté pour recevoir et traiter les betteraves arrachées pour séparer de la terre desdites betteraves, ledit dispositif de traitement comprenant a) au moins deux supports ajourés aptes à retenir des betteraves et à laisser passer de la terre et b) au moins un moyen pour mettre en rotation lesdits supports.

   Selon l'invention, le dispositif de traitement comprend :
- un premier support ajouré présentant un bord sensiblement circulaire défini par un premier diamètre, ce premier support étant adapté pour recevoir les betteraves provenant au moins d'un premier outil d'arrachage, - un deuxième support ajouré présentant un bord sensiblement circulaire défini par un deuxième diamètre plus grand que le premier diamètre, ce deuxième support étant adapté pour recevoir les betteraves provenant au moins d'un deuxième et troisième outils d'arrachage, le premier support étant agencé par rapport au deuxième support de manière à ce que les betteraves déplacées par la rotation du premier support tombent et/ou sont projetées sur le deuxième support.
Avantageusement, le rapport deuxième diamètre/premier diamètre est compris entre 1,2 et 5, en particulier entre 1,

  5 et 3.
Selon un détail avantageux, le deuxième support est adapté pour recevoir des betteraves provenant d'un nombre d'outils d'arrachage plus grand que le nombre d'outil(s) d'arrachage amenant les betteraves sur le premier support. La différence entre le nombre d'outils d'arrachage amenant directement des betteraves sur le deuxième support et le nombre d'outils d'arrachage amenant directement les betteraves sur le premier support est égale ou supérieure à deux, en particulier à trois.

   Selon un autre détail avantageux, l' arracheuse comprend en outre un organe rotatif portant des doigts coopérant avec le deuxième support dans une zone de celui-ci qui suit directement la dernière zone de réception de betteraves provenant d'un outil d'arrachage, ledit organe rotatif étant adapté pour éviter la formation d'une agglomération de betterave dans cette zone adjacente de la dernière zone de réception de betteraves.
Selon une forme de réalisation, le dispositif de traitement comporte un troisième support ajouré présentant un bord sensiblement circulaire défini par un diamètre et monté à rotation, ce troisième support étant entraîné en rotation par un moyen d'entraînement,

   le deuxième support étant agencé par rapport au troisième support de manière à ce que les betteraves déplacées par la rotation du deuxième support tombent et/ou sont projetées sur le troisième support. En particulier, le diamètre définissant le troisième support est supérieur au diamètre définissant le premier support.
De préférence, les premier et deuxième supports sont entraînés en rotation dans des sens différents.
Selon un autre détail avantageux, le premier support est agencé par rapport au deuxième support de manière à ce que les betteraves déplacées par la rotation du premier support tombent et/ou sont projetées sur une portion du deuxième support avant que cette portion passe devant les outils d'arrachage amenant des betteraves sur le deuxième support.
Selon une autre forme de réalisation,

   l'arracheuse comporte un moyen d'entraînement des premier et deuxième supports adapté pour assurer sensiblement une même vitesse radiale au bord circulaire du premier support et au bord circulaire du deuxième support.
Selon un autre détail d'une forme de réalisation, l'arracheuse comporte un quatrième support ajouré présentant un bord sensiblement circulaire défini par un quatrième diamètre, ce quatrième support étant adapté pour recevoir les betteraves provenant au moins d'un outil d'arrachage, le quatrième support étant agencé par rapport au deuxième support de manière à ce que les betteraves déplacées par la rotation du quatrième support tombent et/ou sont projetées sur le deuxième support, ce dernier présentant un diamètre plus grand que celui du quatrième support.

   Avantageusement, le rapport deuxième diamètre/quatrième diamètre est compris entre 1,2 et 5, en particulier entre 1,5 et 3. De préférence, le deuxième support est adapté pour recevoir des betteraves provenant d'un nombre d'outils d'arrachage plus grand que le nombre d'outil(s) d'arrachage amenant les betteraves sur le quatrième support.
Selon une forme de réalisation avantageuse, les supports ajourés recevant des betteraves provenant d'outils d'arrachage comporte au moins un corps central sur lequel sont montées une série de barres ou tiges sensiblement radiales.

   Les supports forment ainsi une sorte de soleil.
Selon une variante, l'arracheuse comporte une effeuilleuse et avantageusement une décolleteuse des betteraves avant leur arrachage par les outils d'arrachage.
Avantageusement, elle comporte en outre un système d'éparpiUage adapté pour éparpiller au moins des feuilles provenant de l' effeuilleuse.
Selon une forme de réalisation préférée, l'éparpilleuse comprend une turbine avec pâles logée dans une chambre d'un corps, ladite turbine étant montée sur un axe de rotation, un système d'entraînement en rotation de l'axe de la turbine, ledit corps présentant une fenêtre d'entrée adaptée pour le passage d'au moins de feuilles provenant de l' effeuilleuse dans la chambre, et une fenêtre de sortie pour l'évacuation de feuilles entraînées par chacune des pâles de la turbine hors de la chambre,

   ladite fenêtre de sortie s'étendant entre un premier bord adapté pour définir le début de l'évacuation de feuilles entraînées par une pâle hors de la chambre, et un deuxième bord adapté pour définir la fin de l'évacuation de feuilles entraînées par la pâle considérée hors de la chambre, le premier bord n'étant pas parallèle à l'axe de rotation de la turbine.
En particulier, le premier bord est incliné par rapport à l'axe de rotation, l'inclinaison mesurée entre l'axe de rotation et une droite parallèle au premier bord et coupant l'axe de rotation étant comprise entre 5[deg.] et 30[deg.], avantageusement entre 5[deg.] et 15[deg.].
Selon une variante avantageuse, le système d'éparpiUage comprend une vis sans fin placée dans une enveloppe,

   et un système d'entraînement en rotation de la vis sans fin pour amener des feuilles provenant de l' effeuilleuse vers une turbine.
Avantageusement, l'éparpilleuse comprend une turbine avec pâles logée dans une chambre d'un corps, ladite turbine étant montée sur un axe de rotation, un système d'entraînement en rotation de l'axe de la turbine, ledit corps présentant une fenêtre d'entrée adaptée pour le passage d'au moins de feuilles provenant de l'effeuilleuse dans la chambre, et une fenêtre de sortie pour l'évacuation de feuilles entraînées par chacune des pâles de la turbine hors de la chambre. La vis sans fin est montée sur un axe de rotation, tandis que l'axe de rotation de la turbine et l'axe de rotation de la vis sans fin sont sensiblement co-axiaux, de préférence co-axiaux.

   Un même système d'entraînement ou moteur peut ainsi être utilisé pour mettre en rotation la turbine et la vis sans fin.
De préférence, l'axe de rotation de la turbine et l'axe de rotation de la vis sans fin sont coaxiaux et accouplés l'un à l'autre par au moins un dispositif d'accouplement comportant une partie mâle et une partie femelle. En particulier, la partie mâle présente une forme conique ou tronconique, tandis que la partie femelle présente un creux adapté à la forme conique ou tronconique de la partie mâle, la forme conique ou tronconique présentant avantageusement une inclinaison par rapport à l'axe central conique ou tronconique compris entre 2[deg.] et 60[deg.], en particulier entre 5[deg.] et 30[deg.].

   Selon une autre particularité, la partie mâle présente une forme conique ou tronconique, tandis que la partie femelle présente un creux adapté à la forme conique ou tronconique de la partie mâle, la forme conique ou tronconique présentant un ou des doigts ou crans adaptés pour être logés dans des rainures ou gorges du creux.
Selon un détail d'une forme de réalisation, les parties mâle et femelle sont amovible l'une par rapport à l'autre, éventuellement après enlèvement ou déplacement d'un élément de solidarisation.
Selon un autre détail, le corps comprenant la turbine est monté de manière amovible ou mobile par rapport à l'arracheuse, en particulier par rapport à l'enveloppe de la vis sans fin.

   Ceci permet ainsi de réduire l'encombrement de l'arracheuse lors de son déplacement d'un champ vers un autre, mais permet également un entretien plus aisé de la turbine et de la vise sans fin.
L'invention a encore pour objet un système d'éparpiUage, en particulier pour une arracheuse de betteraves, le système présentant l'une quelconque des caractéristiques définies ci-avant.

   Le système d'éparpiUage est avantageusement associé à une effeuilleuse.
L'invention a également pour objet un procédé de récolte de betteraves, dans lequel on utilise une arracheuse ou un système d'éparpiUage suivant l'invention.
Des particularités et détails de l'invention ressortiront de la description détaillée suivante dans laquelle il est fait référence aux dessins ci-annexés.
Dans ces dessins,
La figure 1 est une vue schématique d'une machine suivant l'invention, La figure 2 est vue de dessus du dispositif de traitement recevant les betteraves arrachées, Les figures 3, 4 et 5 sont des vues en coupe selon les lignes III-III, IV-IV et V-V, La figure 6 est une vue en coupe d'un dispositif d'éparpiUage, La figure 7 est une vue de dessous du corps de la turbine, La figure 8 est une vue du dispositif d'éparpiUage en position repliée,

   et la figure 9 est une vue d'un détail de la figure 2.
La figure 1 montre schématiquement une arracheuse montée sur des roues 1, comprenant une effeuilleuse 2, une décolleteuse 3, des outils d'arrachage 4, un système de traitement 5 des betteraves arrachées, un dispositif de transport des betteraves sortant du système de traitement 5, et un éparpillateur ou dispositif pour éparpiller les feuilles et collets 7 provenant de l' effeuilleuse et de la décolleteuse.
Par rapport à une arracheuse classique, l'arracheuse selon l'invention se distingue par son système de traitement 5 et son dispositif éparpillateur 7.

   L'effeuilleuse, la décolleteuse, les outils d'arrachage, le dispositif de transport de betteraves, ainsi que la structure générale de la machine sont du type connu et utilisés couramment dans les machines d'arrachage de betteraves.
Le dispositif de traitement 5 est adapté pour recevoir et traiter les betteraves arrachées pour séparer de la terre desdites betteraves, ledit dispositif de traitement comprenant :

  
- un premier support ajouré 50 présentant un bord sensiblement circulaire défini par un premier diamètre D50, ce premier support étant adapté pour recevoir les betteraves provenant au moins d'un premier outil d'arrachage, un deuxième support ajouré 51 présentant un bord sensiblement circulaire défini par un deuxième diamètre D51 plus grand que le premier diamètre D50, ce deuxième support étant adapté pour recevoir les betteraves provenant au moins d'un deuxième et troisième outils d'arrachage,
- un troisième support ajouré D52 présentant un bord sensiblement circulaire défini par un diamètre D52 et monté à rotation, ce troisième support étant entraîné en rotation par un moyen d'entraînement,

   le premier support étant agencé par rapport au deuxième support de manière à ce que les betteraves déplacées par la rotation du premier support tombent et/ou sont projetées sur le deuxième support, tandis que le deuxième support étant agencé par rapport au troisième support de manière à ce que les betteraves déplacées par la rotation du deuxième support tombent et/ou sont projetées sur le troisième support
Le rapport deuxième diamètre D51 /premier diamètre D50 est compris entre 1,2 et 5, en particulier entre 1,5 et 3, tandis que le premier diamètre est sensiblement égal au troisième diamètre D52 ou légèrement inférieur à celui-ci.

   Le premier diamètre est par exemple de 90cm à 150cm, tandis que le deuxième diamètre est par exemple compris entre 130cm et 200cm, étant entendu que le deuxième diamètre est plus grand que le premier diamètre.
Le mouvement des betteraves est montré par des ronds Al, A2 représentant schématiquement les betteraves arrachées.
Le premier support rotatif 50 reçoit par exemple les betteraves de deux lignes ou arrachées par deux outils 4 (tels que des disques).

   Le deuxième support rotatif 51 reçoit par exemple les betteraves de 4 à 6 lignes c'est-à-dire de 4 à 6 outils d'arrachage 4.
Un organe rotatif 9 portant des doigts 10 coopère avec le deuxième support 51 dans une zone Zl de celui-ci qui suit directement la dernière zone Z2 de réception de betteraves provenant d'un outil d'arrachage 4, ledit organe rotatif 9 étant adapté pour éviter la formation d'une agglomération de betterave dans cette zone Zl adjacente de la dernière zone de réception de betteraves.
Les premier et deuxième supports sont entraînés en rotation dans des sens différents (R1,R2), tandis que le troisième support tourne dans le sens R3 opposé au sens R2.
Grâce à l'allongement du parcours des betteraves A1,A2 sur les supports ajourés, une très bonne élimination de la terre présente sur les betteraves arrachées est obtenue.

   Le premier support 50 est agencé par rapport au deuxième support 51 de manière à ce que les betteraves déplacées par la rotation du premier support tombent et/ou sont projetées sur une portion ou zone Z3 du deuxième support avant que cette portion ou zone passe (due à la rotation) devant les outils d'arrachage 4 amenant des betteraves sur le deuxième support.
Les supports 50,51,52 sont inclinés par rapport à un plan horizontal, l'inclinaison étant avantageusement variable.
L'arracheuse comporte un moyen d'entraînement des premier et deuxième supports 50,51 adapté pour assurer sensiblement une même vitesse radiale VR50, VR51, au bord circulaire du premier support et au bord circulaire du deuxième support.

   La vitesse radiale du troisième support est adapté en fonction de la quantité de betteraves provenant du deuxième support.
La vitesse de rotation des supports 50,51,52 est par exemple comprise entre 10 et 300 tours/minutes, en particulier entre 50 et 200 tours/minutes. Cette vitesse est variable ou prédéterminée à l'avance.
Selon une forme de réalisation possible non représentée, l'arracheuse comporte un quatrième support ajouré présentant un bord sensiblement circulaire défini par un quatrième diamètre, ce quatrième support étant adapté pour recevoir les betteraves provenant au moins d'un outil d'arrachage, le quatrième support étant agencé par rapport au deuxième support de manière à ce que les betteraves déplacées par la rotation du quatrième support tombent et/ou sont projetées sur le deuxième support,

   ce dernier 51 présentant un diamètre D51 plus grand que celui du quatrième support. Dans cette variante, le rapport deuxième diamètre/quatrième diamètre est avantageusement compris entre 1,2 et 5, en particulier entre 1,5 et 3. Le deuxième support est adapté pour recevoir des betteraves provenant d'un nombre d'outils d'arrachage plus grand que le nombre d'outil(s) d'arrachage amenant les betteraves sur le quatrième support.
Dans la forme représentée, les supports ajourés 50,51,52 recevant des betteraves provenant d'outils d'arrachage comporte au moins un corps central 60 solidaire d'un arbre 61, ledit corps 60 portant une série de barres ou tiges 62 sensiblement radiales, les arbres 61 des supports ajourés sont entraînés en rotation par un ou des moteurs, avantageusement via un ou des boîtiers de distribution.

   Ces supports forment des soleils ou supports ayant l'aspect de soleil.
Ainsi que représenté, les supports 50,51,52 sont inclinés par rapport à un plan horizontal, le support soleil 50 surplombant une zone ZP1 du support 51, tandis que le support 51 surplombe une zone ZP2 du support 52.
L'arracheuse comporte un système d'éparpiUage 7 adapté pour éparpiller au moins des feuilles provenant de l' effeuilleuse 1.
Selon l'invention, l'éparpilleuse ou système d'éparpiUage comprend une turbine avec pâles logée dans une chambre 73 d'un corps 74, ladite turbine 70 étant montée sur un axe de rotation 71, un système d'entraînement en rotation ou moteur 72 de l'axe de la turbine, ledit corps 74 présentant une fenêtre d'entrée 75 adaptée pour le passage d'au moins de feuilles provenant de l'effeuilleuse dans la chambre,

   et une fenêtre de sortie 76 pour l'évacuation de feuilles entraînées par chacune des pâles
77 de la turbine hors de la chambre, ladite fenêtre de sortie 76 s'étendant entre un premier bord 78 adapté pour définir le début de l'évacuation de feuilles entraînées par une pâle hors de la chambre, et un deuxième bord 79 adapté pour définir la fin de l'évacuation de feuilles entraînées par la pâle considérée hors de la chambre, le premier bord n'étant pas parallèle à l'axe de rotation de la turbine.
Le premier bord 78 est incliné par rapport à l'axe de rotation 71 , l'inclinaison ou angle [gamma] mesuré entre l'axe de rotation 71 et une droite 78' parallèle au premier bord
78 et coupant l'axe de rotation étant comprise entre 5[deg.] et 30[deg.],

   avantageusement entre 5[deg.] et 15[deg.].
L'arbre 71 est porté par deux paliers ou roulements 80.
Le système d'éparpiUage 7 comprend une vis sans fin 81 placée dans une enveloppe 82, et un système d'entraînement 72 en rotation de la vis sans fin pour amener des feuilles provenant de l'effeuilleuse vers une turbine, le système d'entraînement est celui de la turbine 70.
La vis sans fin 81 est montée sur un axe de rotation 83 qui est coaxial à l'axe de rotation 71 de la turbine 70. L'axe ou arbre 83 est monté sur deux paliers ou roulements 84 portés par l'enveloppe 82.

   L'enveloppe 82 porte le moteur 72 destiné à entraîner en rotation l'arbre 83 et donc l'arbre 71 une fois ce dernier accouplé à l'arbre 83.
L'axe de rotation de la turbine et l'axe de rotation de la vis sans fin sont coaxiaux et accouplés l'un à l'autre par au moins un dispositif d'accouplement 100 comportant une partie mâle 101 (solidaire de l'axe 71) et une partie femelle ou creux 102 (que présente l'axe 83).
La partie mâle 101 présente une forme conique ou tronconique, tandis que la partie femelle 102 présente un creux adapté à la forme conique ou tronconique de la partie mâle, la forme conique ou tronconique présentant avantageusement une inclinaison par rapport à l'axe central conique ou tronconique (qui est l'axe central de l'axe de rotation de la turbine et de la vis sans fin) compris entre 2[deg.] et 60[deg.],

   en particulier entre 5 [deg.] et 30[deg.] .
Pour éviter tout glissement, la forme conique ou tronconique présente un ou des doigts ou crans ou clavettes adaptés pour être logés dans une ou des rainures ou gorges du creux.
Les parties mâle et femelle 101,102 sont amovibles l'une par rapport à l'autre, après enlèvement d'un élément de solidarisation 103. Cet élément est par exemple une vis adaptée pour passer à travers un trou cylindrique axial de l'axe ou arbre 71 de la turbine 70. L'extrémité de la vis est taraudée et est adaptée pour coopérer avec un trou axial taraudé de l'axe ou arbre 83.
Le corps 74 comprenant la turbine 70 est monté de manière amovible ou mobile (par exemple à pivotement) par rapport à l'arracheuse, en particulier par rapport à l'enveloppe 82 de la vis sans fin 81.

   La figure 8 montre le corps 74 en position pivotée.
Des avantages de l'éparpilleur représenté sont : - bon éparpiUage des feuilles de par la forme de la fenêtre de sortie entraînement par un seul moteur ou une seule courroie encombrement réduit lors du transport
- possibilité de n'utiliser qu'un nombre réduit de paliers, des paliers intermédiaires situés au niveau de l'accouplement des arbres 71,83 pouvant être omis une seule même commande pour la vis sans fin et la turbine.
Commande peut être située à droite ou à gauche de la machine, c'est-à-dire du côté de la turbine ou de la vis sans fin.
Facilité d'accès et d'entretien
Des avantages du dispositif de traitement recevant les betteraves provenant des outils d'arrachage (par exemple disques, socs, roues  opel , etc.) sont :

   longueur totale réduite du dispositif de traitement (réduction pouvant atteindre 50% par rapport à la longueur des dispositifs connus) - plus grand parcours ou surface de traitement ou de nettoyage (augmentation de plus de 20%) porte à faux réduit (par exemple réduction de 50%)
- moindre poids sur les essieux du tracteur
- meilleur décrottage des betteraves - moindre bris de racine des betteraves grâce à un mouvement plus fluide des betteraves.



  Beet harvester
The subject of the present invention is a beet harvester comprising at least one pick-up device comprising at least three pick-up tools and a processing device adapted to receive and process the beet removed to separate earth from said beet, said pick-up device. treatment comprising a) at least two perforated supports adapted to retain beets and let through the earth and b) at least one means for rotating said supports.

   According to the invention, the treatment device comprises:
a first perforated support having a substantially circular edge defined by a first diameter, this first support being adapted to receive the beets coming from at least one first tearing tool, a second perforated support having a substantially circular edge defined by a second diameter greater than the first diameter, this second support being adapted to receive the beets from at least a second and third pulling tools, the first support being arranged relative to the second support so that the beets moved by the rotation of the first support fall and / or are projected on the second support.
Advantageously, the ratio second diameter / first diameter is between 1.2 and 5, in particular between 1,

  5 and 3.
According to an advantageous detail, the second support is adapted to receive beets from a number of tearing tools larger than the number of pulling tool (s) bringing the beets on the first support. The difference between the number of pulling tools directly bringing beets on the second support and the number of pulling tools directly bringing the beets on the first support is equal to or greater than two, in particular to three.

   According to another advantageous detail, the harvester further comprises a rotary member carrying fingers cooperating with the second support in an area thereof which directly follows the last beet receiving zone from a pulling tool, said rotary member being adapted to prevent the formation of an agglomeration of beet in this adjacent zone of the last beet receiving zone.
According to one embodiment, the treatment device comprises a third perforated support having a substantially circular edge defined by a diameter and rotatably mounted, this third support being rotated by a drive means,

   the second support being arranged relative to the third support so that the beets displaced by the rotation of the second support fall and / or are projected onto the third support. In particular, the diameter defining the third support is greater than the diameter defining the first support.
Preferably, the first and second supports are rotated in different directions.
According to another advantageous detail, the first support is arranged relative to the second support so that the beets displaced by the rotation of the first support fall and / or are projected onto a portion of the second support before this portion passes in front of the tools pulling beetroot on the second support.
According to another embodiment,

   the harvester comprises a drive means of the first and second supports adapted to provide substantially the same radial velocity at the circular edge of the first support and the circular edge of the second support.
According to another detail of an embodiment, the harvester comprises a fourth perforated support having a substantially circular edge defined by a fourth diameter, this fourth support being adapted to receive the beets from at least one pulling tool, the fourth support being arranged with respect to the second support so that the beets displaced by the rotation of the fourth support fall and / or are projected onto the second support, the latter having a diameter greater than that of the fourth support.

   Advantageously, the ratio second diameter / fourth diameter is between 1.2 and 5, in particular between 1.5 and 3. Preferably, the second support is adapted to receive beets from a number of pulling tools. larger than the number of pulling tool (s) bringing the beets onto the fourth support.
According to an advantageous embodiment, the perforated supports receiving beet from tearing tools comprises at least one central body on which are mounted a series of bars or substantially radial rods.

   The supports thus form a kind of sun.
According to one variant, the harvester comprises a stripper and advantageously a beet-grinder, before they are pulled off by the pulling tools.
Advantageously, it further comprises a scattering system adapted to scatter at least leaves from the stripper.
According to a preferred embodiment, the scatterer comprises a turbine with blades housed in a chamber of a body, said turbine being mounted on an axis of rotation, a drive system in rotation of the axis of the turbine, said body having an entrance window adapted for the passage of at least leaves from the stripper in the chamber, and an exit window for discharging leaves driven by each of the blades of the turbine out of the chamber,

   said exit window extending between a first edge adapted to define the beginning of the evacuation of leaves driven by a pale out of the chamber, and a second edge adapted to define the end of the evacuation of leaves driven by the pale considered out of the chamber, the first edge not being parallel to the axis of rotation of the turbine.
In particular, the first edge is inclined with respect to the axis of rotation, the inclination measured between the axis of rotation and a straight line parallel to the first edge and intersecting the axis of rotation being between 5 [deg.] And 30 [deg.], Advantageously between 5 [deg.] And 15 [deg.].
According to an advantageous variant, the scattering system comprises a worm placed in an envelope,

   and a drive system for rotating the worm to feed leaves from the stripper to a turbine.
Advantageously, the scatterer comprises a turbine with blades housed in a chamber of a body, said turbine being mounted on an axis of rotation, a drive system in rotation of the axis of the turbine, said body having a window of inlet suitable for the passage of at least leaves from the stripper into the chamber, and an exit window for discharging leaves entrained by each of the blades of the turbine out of the chamber. The worm is mounted on an axis of rotation, while the axis of rotation of the turbine and the axis of rotation of the worm are substantially coaxial, preferably coaxial.

   The same drive system or motor can thus be used to rotate the turbine and the worm.
Preferably, the axis of rotation of the turbine and the axis of rotation of the worm are coaxial and coupled to each other by at least one coupling device comprising a male part and a female part. In particular, the male part has a conical or frustoconical shape, while the female part has a recess adapted to the conical or frustoconical shape of the male part, the conical or frustoconical shape advantageously having an inclination with respect to the conical central axis or frustoconical between 2 [deg.] and 60 [deg.], in particular between 5 [deg.] and 30 [deg.].

   According to another feature, the male part has a conical or frustoconical shape, while the female part has a recess adapted to the conical or frustoconical shape of the male part, the conical or frustoconical shape having one or more fingers or notches adapted to be housed in grooves or grooves of the hollow.
According to a detail of an embodiment, the male and female parts are removable relative to each other, possibly after removal or displacement of a securing element.
According to another detail, the body comprising the turbine is removably or movably mounted relative to the harvester, in particular with respect to the envelope of the worm.

   This thus reduces the clutter of the harvester when moving from one field to another, but also allows easier maintenance of the turbine and the endless target.
The invention also relates to a scattering system, in particular for a beet harvester, the system having any of the characteristics defined above.

   The scattering system is advantageously associated with a stripper.
The invention also relates to a process for harvesting beetroot, in which a harvester or a scattering system according to the invention is used.
Features and details of the invention will become apparent from the following detailed description in which reference is made to the accompanying drawings.
In these drawings,
Figure 1 is a schematic view of a machine according to the invention, Figure 2 is a top view of the treatment device receiving the beet removed, Figures 3, 4 and 5 are sectional views along the lines III-III Fig. 6 is a sectional view of a dispersing device; Fig. 7 is a bottom view of the turbine body; Fig. 8 is a view of the spreading device in position; folded,

   and FIG. 9 is a view of a detail of FIG.
FIG. 1 schematically shows a harvester mounted on wheels 1, comprising a stripper 2, a lathe 3, tear-off tools 4, a treatment system 5 of the beet removed, a device for transporting the beets leaving the treatment system 5 , and a scatterer or device for scattering the leaves and collars 7 from the stripper and the lathe.
Compared to a conventional harvester, the harvester according to the invention is distinguished by its treatment system 5 and its scatterer device 7.

   The stripper, the lathe, the pulling tools, the beet conveyor and the general structure of the machine are of the known type and commonly used in beet pulling machines.
The treatment device 5 is adapted to receive and treat the ripped beets to separate earth from said beets, said treatment device comprising:

  
a first perforated support 50 having a substantially circular edge defined by a first diameter D 50, this first support being adapted to receive the beets coming from at least one first tearing tool, a second perforated support 51 having a substantially circular edge defined by a second diameter D51 larger than the first diameter D50, this second support being adapted to receive the beets from at least a second and third pulling tools,
a third perforated support D52 having a substantially circular edge defined by a diameter D52 and rotatably mounted, this third support being rotated by a drive means,

   the first support being arranged with respect to the second support so that the beets displaced by the rotation of the first support fall and / or are projected onto the second support, while the second support being arranged with respect to the third support so as to what the beets displaced by the rotation of the second support fall and / or are projected on the third support
The second diameter ratio D51 / first diameter D50 is between 1.2 and 5, in particular between 1.5 and 3, while the first diameter is substantially equal to or slightly smaller than the third diameter D52.

   The first diameter is for example 90cm to 150cm, while the second diameter is for example between 130cm and 200cm, it being understood that the second diameter is larger than the first diameter.
The movement of the beets is shown by rounds A1, A2 schematically representing the beetles torn off.
The first rotary support 50 receives, for example, the beets of two lines or torn off by two tools 4 (such as disks).

   The second rotary support 51 receives, for example beets from 4 to 6 lines that is to say from 4 to 6 pulling tools 4.
A rotary member 9 carrying fingers 10 cooperates with the second support 51 in a zone Z1 thereof which directly follows the last zone Z2 receiving beet from a tearing tool 4, said rotary member 9 being adapted to avoid the formation of an agglomeration of beet in this zone Z1 adjacent to the last beet receiving zone.
The first and second supports are rotated in different directions (R1, R2) while the third support rotates in the direction R3 opposite the R2 direction.
Thanks to the lengthening of the course of the beet A1, A2 on the openwork supports, a very good elimination of the soil present on the ripped beets is obtained.

   The first support 50 is arranged relative to the second support 51 so that the beets displaced by the rotation of the first support fall and / or are projected onto a portion or zone Z3 of the second support before this portion or zone passes (due rotation) in front of the pulling tools 4 bringing beets on the second support.
The supports 50, 51, 52 are inclined with respect to a horizontal plane, the inclination being advantageously variable.
The harvester comprises a drive means of the first and second supports 50,51 adapted to provide substantially the same radial velocity VR50, VR51, the circular edge of the first support and the circular edge of the second support.

   The radial speed of the third support is adapted according to the amount of beet from the second support.
The rotational speed of the supports 50, 51, 52 is for example between 10 and 300 rpm, in particular between 50 and 200 rpm. This speed is variable or predetermined in advance.
According to a possible embodiment not shown, the harvester comprises a fourth perforated support having a substantially circular edge defined by a fourth diameter, this fourth support being adapted to receive the beets from at least one pulling tool, the fourth support being arranged relative to the second support so that the beets displaced by the rotation of the fourth support fall and / or are projected onto the second support,

   the latter 51 having a diameter D51 larger than that of the fourth support. In this variant, the ratio of the second diameter to the fourth diameter is advantageously between 1.2 and 5, in particular between 1.5 and 3. The second support is adapted to receive beets from a number of pulling tools. larger than the number of pulling tool (s) bringing the beets onto the fourth support.
In the form shown, the perforated supports 50, 51, 52 receiving beet from tearing tools comprise at least one central body 60 integral with a shaft 61, said body 60 carrying a series of substantially radial bars or rods 62. the shafts 61 of the perforated supports are rotated by one or more motors, advantageously via one or more distribution boxes.

   These supports form suns or supports having the aspect of sun.
As shown, the supports 50,51,52 are inclined with respect to a horizontal plane, the sun support 50 overhanging a zone ZP1 of the support 51, whereas the support 51 overhangs a zone ZP2 of the support 52.
The harvester comprises a scattering system 7 adapted to scatter at least leaves from the stripper 1.
According to the invention, the scatterer or scattering system comprises a turbine with blades housed in a chamber 73 of a body 74, said turbine 70 being mounted on an axis of rotation 71, a rotating drive system or motor 72 of the axis of the turbine, said body 74 having an inlet window 75 adapted for the passage of at least leaves from the stripper in the chamber,

   and an exit window 76 for the evacuation of sheets driven by each of the blades
77 of the turbine out of the chamber, said outlet window 76 extending between a first edge 78 adapted to define the beginning of the evacuation of leaves driven by a pale out of the chamber, and a second edge 79 adapted to define the end of the evacuation of leaves driven by the light considered out of the chamber, the first edge not being parallel to the axis of rotation of the turbine.
The first edge 78 is inclined relative to the axis of rotation 71, the inclination or angle [gamma] measured between the axis of rotation 71 and a straight line 78 'parallel to the first edge
78 and intersecting the axis of rotation being between 5 [deg.] And 30 [deg.],

   advantageously between 5 [deg.] and 15 [deg.].
The shaft 71 is carried by two bearings or bearings 80.
The scattering system 7 comprises a worm 81 placed in a casing 82, and a drive system 72 rotating the auger to feed leaves from the stripper to a turbine, the drive system. is that of the turbine 70.
The worm 81 is mounted on an axis of rotation 83 which is coaxial with the axis of rotation 71 of the turbine 70. The shaft or shaft 83 is mounted on two bearings or bearings 84 carried by the casing 82.

   The casing 82 carries the motor 72 intended to drive in rotation the shaft 83 and thus the shaft 71 once the latter 71 is coupled to the shaft 83.
The axis of rotation of the turbine and the axis of rotation of the worm are coaxial and coupled to each other by at least one coupling device 100 comprising a male portion 101 (integral with the axis 71) and a female or hollow portion 102 (that has the axis 83).
The male portion 101 has a conical or frustoconical shape, while the female portion 102 has a recess adapted to the conical or frustoconical shape of the male part, the conical or frustoconical shape advantageously having an inclination with respect to the conical central axis or frustoconical (which is the central axis of the axis of rotation of the turbine and the worm) between 2 [deg.] and 60 [deg.],

   in particular between 5 [deg.] and 30 [deg.].
To prevent slippage, the conical or frustoconical shape has one or fingers or notches or keys adapted to be housed in one or grooves or grooves of the hollow.
The male and female parts 101, 102 are removable relative to one another, after removal of a securing element 103. This element is for example a screw adapted to pass through an axial cylindrical hole of the shaft or shaft. 71 of the turbine 70. The end of the screw is threaded and is adapted to cooperate with a tapped axial hole of the shaft or shaft 83.
The body 74 comprising the turbine 70 is mounted removably or movably (for example pivotally) relative to the harvester, in particular with respect to the casing 82 of the worm 81.

   Figure 8 shows the body 74 in the rotated position.
Advantages of the scatterer represented are: - good spreading of the leaves by the shape of the exit window drive by a single motor or a single belt reduced size during transport
- Possibility of using only a small number of bearings, intermediate bearings located at the coupling 71.83 shafts can be omitted a single command for the worm and the turbine.
Control can be located to the right or left of the machine, that is to say on the side of the turbine or worm.
Easy access and maintenance
Advantages of the treatment device receiving the beets from the pulling tools (for example discs, coulters, opel wheels, etc.) are:

   reduced overall length of the treatment device (up to 50% reduction in relation to the length of the known devices) - larger path or surface of treatment or cleaning (increase of more than 20%) reduced overhang (eg reduction in 50%)
- lower weight on tractor axles
- better slicing of beetroot - less breakage of beet root thanks to a more fluid movement of beets.


    

Claims (26)

REVENDICATIONS 1. Arracheuse de betteraves comprenant au moins un dispositif d'arrachage comprenant au moins trois outils d'arrachage et un dispositif de traitement adapté pour recevoir et traiter les betteraves arrachées pour séparer de la terre desdites betteraves, ledit dispositif de traitement comprenant a) au moins deux supports ajourés aptes à retenir des betteraves et à laisser passer de la terre et b) au moins un moyen pour mettre en rotation lesdits supports, caractérisée en ce que le dispositif de traitement comprend : A beet harvester comprising at least one picking device comprising at least three picking tools and a processing device adapted to receive and process the beet removed to separate earth from said beet, said treatment device comprising: at least two openwork supports adapted to retain beets and to let earth and b) at least one means for rotating said supports, characterized in that the treatment device comprises: - un premier support ajouré présentant un bord sensiblement circulaire défini par un premier diamètre, ce premier support étant adapté pour recevoir les betteraves provenant au moins d'un premier outil d'arrachage, un deuxième support ajouré présentant un bord sensiblement circulaire défini par un deuxième diamètre plus grand que le premier diamètre, ce deuxième support étant adapté pour recevoir les betteraves provenant au moins d'un deuxième et troisième outils d'arrachage, le premier support étant agencé par rapport au deuxième support de manière à ce que les betteraves déplacées par la rotation du premier support tombent et/ou sont projetées sur le deuxième support.  a first perforated support having a substantially circular edge defined by a first diameter, this first support being adapted to receive the beets coming from at least one first tearing tool, a second perforated support having a substantially circular edge defined by a second larger diameter than the first diameter, this second support being adapted to receive the beets from at least a second and third pulling tools, the first support being arranged relative to the second support so that the beet moved by the rotation of the first support fall and / or are projected on the second support. 2. Arracheuse selon la revendication 1, caractérisée en ce que le rapport deuxième diamètre/premier diamètre est compris entre 1,2 et 5, en particulier entre 1,5 et 3. 2. Harvester according to claim 1, characterized in that the ratio of second diameter / first diameter is between 1.2 and 5, in particular between 1.5 and 3. 3. Arracheuse selon la revendication 1 ou 2, caractérisée en ce que le deuxième support est adapté pour recevoir des betteraves provenant d'un nombre d'outils d'arrachage plus grand que le nombre d'outil(s) d'arrachage amenant les betteraves sur le premier support. 3. A harvester according to claim 1 or 2, characterized in that the second support is adapted to receive beets from a number of tearing tools larger than the number of tearing tool (s) bringing the beets on the first support. 4. Arracheuse selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée en ce que le dispositif de traitement comporte un troisième support ajouré présentant un bord sensiblement circulaire défini par un diamètre et monté à rotation, ce troisième support étant entraîné en rotation par un moyen d'entraînement, le deuxième support étant agencé par rapport au troisième support de manière à ce que les betteraves déplacées par la rotation du deuxième support tombent et/ou sont projetées sur le troisième support. 4. Harvester according to any one of the preceding claims, characterized in that the treatment device comprises a third perforated support having a substantially circular edge defined by a diameter and rotatably mounted, the third support being rotated by means driving, the second support being arranged relative to the third support so that the beets displaced by the rotation of the second support fall and / or are projected on the third support. 5. Arracheuse selon la revendication précédente, caractérisée en ce que le diamètre définissant le troisième support est supérieur au diamètre définissant le premier support. 5. Harvester according to the preceding claim, characterized in that the diameter defining the third support is greater than the diameter defining the first support. 6. Arracheuse selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée en ce que les premier et deuxième supports sont entraînés en rotation dans des sens différents. 6. Harvester according to any one of the preceding claims, characterized in that the first and second supports are rotated in different directions. 7. Arracheuse selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée en ce que le premier support est agencé par rapport au deuxième support de manière à ce que les betteraves déplacées par la rotation du premier support tombent et/ou sont projetées sur une portion du deuxième support avant que cette portion passe devant les outils d'arrachage amenant des betteraves sur le deuxième support. 7. harvester according to any one of the preceding claims, characterized in that the first support is arranged relative to the second support so that the beets displaced by the rotation of the first support fall and / or are projected onto a portion of the second support before this portion passes the tearing tools bringing beets on the second support. 8. Arracheuse selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée en ce qu'elle comporte un moyen d'entraînement des premier et deuxième supports adapté pour assurer sensiblement une même vitesse radiale au bord circulaire du premier support et au bord circulaire du deuxième support. 8. Harvester according to any one of the preceding claims, characterized in that it comprises a drive means of the first and second supports adapted to provide substantially the same radial velocity at the circular edge of the first support and the circular edge of the second support . 9. Arracheuse selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée en ce qu'elle comporte un quatrième support ajouré présentant un bord sensiblement circulaire défini par un quatrième diamètre, ce quatrième support étant adapté pour recevoir les betteraves provenant au moins d'un outil d'arrachage, le quatrième support étant agencé par rapport au deuxième support de manière à ce que les betteraves déplacées par la rotation du quatrième support tombent et/ou sont projetées sur le deuxième support, ce dernier présentant un diamètre plus grand que celui du quatrième support. 9. harvester according to any one of the preceding claims, characterized in that it comprises a fourth perforated support having a substantially circular edge defined by a fourth diameter, the fourth support being adapted to receive the beets from at least one tool the fourth support being arranged relative to the second support so that the beets displaced by the rotation of the fourth support fall and / or are projected onto the second support, the latter having a larger diameter than the fourth support; support. 10. Arracheuse selon la revendication précédente, caractérisée en ce que le rapport deuxième diamètre/quatrième diamètre est compris entre 1,2 et 5, en particulier entre 1,5 et 3. 10. Harvester according to the preceding claim, characterized in that the second diameter / fourth diameter ratio is between 1.2 and 5, in particular between 1.5 and 3. 11. Arracheuse selon la revendication 9 ou 10, caractérisée en ce que le deuxième support est adapté pour recevoir des betteraves provenant d'un nombre d'outils d'arrachage plus grand que le nombre d'outil(s) d'arrachage amenant les betteraves sur le quatrième support. 11. A harvester according to claim 9 or 10, characterized in that the second support is adapted to receive beets from a number of tearing tools larger than the number of tearing tool (s) bringing the beets on the fourth support. 12. Arracheuse selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée en ce que les supports ajourés recevant des betteraves provenant d'outils d'arrachage comporte au moins un corps central sur lequel sont montées une série de barres ou tiges sensiblement radiales. 12. Harvester according to any one of the preceding claims, characterized in that the perforated supports receiving beet from tearing tools comprises at least one central body on which are mounted a series of substantially radial bars or rods. 13. Arracheuse selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée en ce qu'elle comporte une effeuilleuse et avantageusement une décolleteuse des betteraves avant leur arrachage par les outils d'arrachage. 13. A harvester according to any one of the preceding claims, characterized in that it comprises a stripper and advantageously a beveler beet before tearing by the pulling tools. 14. Arracheuse selon la revendication précédentes, caractérisée en ce qu'elle comporte un système d'éparpiUage adapté pour éparpiller au moins des feuilles provenant de l'effeuilleuse. 14. Harvester according to the preceding claim, characterized in that it comprises a scattering system adapted to scatter at least leaves from the stripper. 15. Arracheuse selon la revendication précédente, caractérisée en ce que l'éparpiUeuse ou système d'éparpiUage comprend une turbine avec pâles logée dans une chambre d'un corps, ladite turbine étant montée sur un axe de rotation, un système d'entraînement en rotation de l'axe de la turbine, ledit corps présentant une fenêtre d'entrée adaptée pour le passage d'au moins de feuilles provenant de l'effeuilleuse dans la chambre, et une fenêtre de sortie pour l'évacuation de feuilles entraînées par chacune des pâles de la turbine hors de la chambre, ladite fenêtre de sortie s'étendant entre un premier bord adapté pour définir le début de l'évacuation de feuilles entraînées par une pâle hors de la chambre, et un deuxième bord adapté pour définir la fin de l'évacuation de feuilles entraînées par la pâle considérée hors de la chambre, 15. Harvester according to the preceding claim, characterized in that the scatterer or scattering system comprises a turbine with blades housed in a chamber of a body, said turbine being mounted on an axis of rotation, a drive system. rotation of the axis of the turbine, said body having an entrance window adapted for the passage of at least leaves from the stripper in the chamber, and an exit window for the evacuation of sheets driven by each blades of the turbine out of the chamber, said exit window extending between a first edge adapted to define the beginning of the evacuation of leaves driven by a pale out of the chamber, and a second adapted edge to define the end of the evacuation of leaves driven by the pale considered out of the room, le premier bord n'étant pas parallèle à l'axe de rotation de la turbine.  the first edge not being parallel to the axis of rotation of the turbine. 16. Arracheuse selon la revendication précédente, caractérisée en ce que le premier bord est incliné par rapport à l'axe de rotation, l'inclinaison mesurée entre l'axe de rotation et une droite parallèle au premier bord et coupant l'axe de rotation étant comprise entre 5[deg.] et 30[deg.], avantageusement entre 5[deg.] et 15[deg.]. 16. Harvester according to the preceding claim, characterized in that the first edge is inclined relative to the axis of rotation, the inclination measured between the axis of rotation and a straight line parallel to the first edge and intersecting the axis of rotation being between 5 [deg.] and 30 [deg.], advantageously between 5 [deg.] and 15 [deg.]. 17. Arracheuse selon l'une quelconque des revendications 15 à 16, caractérisée en ce que le système d'éparpiUage comprend une vis sans fin placée dans une enveloppe, et un système d'entraînement en rotation de la vis sans fin pour amener des feuilles provenant de l'effeuilleuse vers une turbine. 17. Harvester according to any one of claims 15 to 16, characterized in that the scattering system comprises a worm placed in an envelope, and a drive system for rotating the worm to bring sheets from the stripper to a turbine. 18. Arracheuse selon la revendication précédente, caractérisé en ce que l'éparpiUeuse comprend une turbine avec pâles logée dans une chambre d'un corps, ladite turbine étant montée sur un axe de rotation, un système d'entraînement en rotation de l'axe de la turbine, ledit corps présentant une fenêtre d'entrée adaptée pour le passage d'au moins de feuilles provenant de l'effeuilleuse dans la chambre, et une fenêtre de sortie pour l'évacuation de feuilles entraînées par chacune des pâles de la turbine hors de la chambre, en ce que la vis sans fin est montée sur un axe de rotation, et en ce que l'axe de rotation de la turbine et l'axe de rotation de la vis sans fin sont sensiblement co-axiaux, de préférence co-axiaux. 18. A harvester according to the preceding claim, characterized in that the scatterer comprises a turbine with blades housed in a chamber of a body, said turbine being mounted on an axis of rotation, a drive system in rotation of the axis. turbine, said body having an entrance window adapted for the passage of at least leaves from the stripper in the chamber, and an exit window for discharging leaves driven by each of the blades of the turbine outside the chamber, in that the worm is mounted on an axis of rotation, and in that the axis of rotation of the turbine and the axis of rotation of the worm are substantially co-axial, of coaxial preference. 19. Arracheuse selon la revendication précédente, caractérisée en ce que l'axe de rotation de la turbine et l'axe de rotation de la vis sans fin sont coaxiaux et accouplés l'un à l'autre par au moins un dispositif d'accouplement comportant une partie mâle et une partie femelle. 19. Harvester according to the preceding claim, characterized in that the axis of rotation of the turbine and the axis of rotation of the worm are coaxial and coupled to each other by at least one coupling device having a male part and a female part. 20. Arracheuse selon la revendication 18 ou 19, caractérisée en ce que la partie mâle présente une forme conique ou tronconique, tandis que la partie femelle présente un creux adapté à la forme conique ou tronconique de la partie mâle, la forme conique ou tronconique présentant avantageusement une inclinaison par rapport à l'axe central conique ou tronconique compris entre 2[deg.] et 60[deg.], en particulier entre 5[deg.] et 30[deg.]. 20. A harvester according to claim 18 or 19, characterized in that the male part has a conical or frustoconical shape, while the female part has a recess adapted to the conical or frustoconical shape of the male part, the conical or frustoconical shape advantageously having an inclination with respect to the conical or frustoconical central axis of between 2 [deg.] and 60 [deg.], in particular between 5 [deg.] and 30 [deg.]. 21. Arracheuse selon la revendication 19 ou 20, caractérisée en ce que la partie mâle présente une forme conique ou tronconique, tandis que la partie femelle présente un creux adapté à la forme conique ou tronconique de la partie mâle, la forme conique ou tronconique présentant un ou des doigts ou crans ou clavettes adaptés pour être logés dans une ou des rainures ou gorges du creux. 21. A harvester according to claim 19 or 20, characterized in that the male part has a conical or frustoconical shape, while the female part has a recess adapted to the conical or frustoconical shape of the male part, the conical or frustoconical shape having one or fingers or notches or keys adapted to be housed in one or grooves or grooves of the hollow. 22. Arracheuse selon l'une des revendications 19 à 21, caractérisée en ce que les parties mâle et femelle sont amovibles l'une par rapport à l'autre, éventuellement après enlèvement ou déplacement d'un élément de solidarisation. 22. Harvester according to one of claims 19 to 21, characterized in that the male and female parts are removable relative to each other, optionally after removal or displacement of a securing element. 23. Arracheuse selon l'une des revendications 18 à 22, caractérisée en ce que le corps comprenant la turbine est monté de manière amovible ou mobile par rapport à l'arracheuse, en particulier par rapport à l'enveloppe de la vis sans fin. 23. Harvester according to one of claims 18 to 22, characterized in that the body comprising the turbine is removably or movably mounted relative to the harvester, in particular with respect to the envelope of the worm. 24. Système d'éparpiUage, en particulier pour une arracheuse de betteraves, présentant l'une quelconque des caractéristiques définies dans l'une des revendications 15 à 23. 24. Scrap system, particularly for a beet harvester, having any of the features defined in any of claims 15 to 23. 25. Effeuilleuse associée à au moins un système d'éparpiUage selon la revendication 24. 25. Leaf stripper associated with at least one scattering system according to claim 24. 26. Procédé de récolte de betteraves, dans lequel on utilise une arracheuse ou un système d'éparpiUage selon l'une quelconque des revendications 1 à 24. 26. A beet harvesting method, in which a harvester or a scattering system according to any one of claims 1 to 24 is used.
BE2004/0604A 2004-12-09 2004-12-09 Beetroot harvester for use with tractor, has leaf and beet crown spreader, and beetroot treatment device with small open-work support placed such that beetroots displaced by support rotation fall or are projected on large open-work support BE1016345A7 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE2004/0604A BE1016345A7 (en) 2004-12-09 2004-12-09 Beetroot harvester for use with tractor, has leaf and beet crown spreader, and beetroot treatment device with small open-work support placed such that beetroots displaced by support rotation fall or are projected on large open-work support

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE2004/0604A BE1016345A7 (en) 2004-12-09 2004-12-09 Beetroot harvester for use with tractor, has leaf and beet crown spreader, and beetroot treatment device with small open-work support placed such that beetroots displaced by support rotation fall or are projected on large open-work support

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1016345A7 true BE1016345A7 (en) 2006-08-01

Family

ID=36917194

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE2004/0604A BE1016345A7 (en) 2004-12-09 2004-12-09 Beetroot harvester for use with tractor, has leaf and beet crown spreader, and beetroot treatment device with small open-work support placed such that beetroots displaced by support rotation fall or are projected on large open-work support

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE1016345A7 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP3165074A1 (en) * 2015-11-06 2017-05-10 Claire Fontaine S.A. Par Abreviation C.F.S.A. Device for removing the leaves of tubers for a machine for harvesting such vegetables

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP3165074A1 (en) * 2015-11-06 2017-05-10 Claire Fontaine S.A. Par Abreviation C.F.S.A. Device for removing the leaves of tubers for a machine for harvesting such vegetables
FR3043305A1 (en) * 2015-11-06 2017-05-12 Claire Fontaine S A Par Abreviation C F S A DEVICE FOR DEFEATING TUBER VEGETABLES FOR A HARVESTING MACHINE OF SUCH VEGETABLES

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR3066881B1 (en) MACHINE AND METHOD FOR CUTTING LIBERIAN PLANTS ON FOOT
FR2474272A1 (en) FEEDING SYSTEM FOR THE TREATMENT ASSEMBLY OF A COMBINE HARVESTER
EP2720528B1 (en) Machine for automatically pulling cut vine stems
FR2556925A1 (en) MACHINE FOR HARVESTING CAMOMILE FLOWER
FR2726966A1 (en) CUTTING AND TRANSPORT DEVICE FOR AGRICULTURAL ROD PRODUCTS
FR2957223A1 (en) FANEUSE WITH ROTATING AND CROSS-SHIFTING FUNCTIONS
EP2468114A1 (en) Destalking machine with a cage
EP0384791B1 (en) Distributing device for vegetable material as fodder or straw
BE1016345A7 (en) Beetroot harvester for use with tractor, has leaf and beet crown spreader, and beetroot treatment device with small open-work support placed such that beetroots displaced by support rotation fall or are projected on large open-work support
FR2941593A1 (en) Roller device for use in row unit of maize picker to harvest maize, has flanks forming angle of certain degrees with respect to roller bottom such that blades are connected to form angle of certain degrees with respect to radial lines
EP1250834A1 (en) Haymaking machine with windrow regrouping device
FR2647626A1 (en) IMPROVED SOIL IMPORTING DEVICE IN THE SOIL, SEMOLOR AND COMBINED SEMEN BED AND SOWING PREPARATION MACHINE USING THE SAME
FR2816165A1 (en) Machine for collecting and shredding vegetation, especially melon leaf stalks, has roller with radial spikes and parallel cleaning and shredding roller, which carries pivoting arms fitting into spaces between spikes
EP3494803B1 (en) Machine for destemming grapes
BE888639A (en) DEVICE FOR EVACUATING LEAVES OR STEPS OF PLANTS FOR AN AGRICULTURAL MACHINE PROVIDED WITH A CUTTING MEMBER.
EP3612016B1 (en) Swath aerator device and agricultural machine equipped with such a device
FR3062984B1 (en) FLOORING DEVICE ON THE GROUND.
EP0354862B1 (en) Machine for displacing plants lying on the soil
FR2602953A1 (en) Suction device for cut grass and other waste matter on the ground
EP1523232B1 (en) Hay making machine
EP0199637A1 (en) Machine for harvesting kernels of grain from standing stalks
FR3135878A1 (en) Method and installation for processing fruits harvested in bunches, in particular grapes
FR2470523A1 (en) Machine for cleaning and arranging root crops - has two forward and one rear horizontal grid wheels with vertical drum wheels over these
EP4282283A1 (en) Method and installation for processing fruit harvested in a cluster, in particular grapes
FR2712768A1 (en) Haymaking machine for swathing forage, with at least one rotor rotated.

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Effective date: 20071231