BE1016285A3 - Adjusting device integration of wire frame for a jet loom. - Google Patents

Adjusting device integration of wire frame for a jet loom. Download PDF

Info

Publication number
BE1016285A3
BE1016285A3 BE2004/0326A BE200400326A BE1016285A3 BE 1016285 A3 BE1016285 A3 BE 1016285A3 BE 2004/0326 A BE2004/0326 A BE 2004/0326A BE 200400326 A BE200400326 A BE 200400326A BE 1016285 A3 BE1016285 A3 BE 1016285A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
weft
movable member
yarn
weft yarn
path
Prior art date
Application number
BE2004/0326A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Toyota Jidoshokki Kk
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Toyota Jidoshokki Kk filed Critical Toyota Jidoshokki Kk
Application granted granted Critical
Publication of BE1016285A3 publication Critical patent/BE1016285A3/en

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03DWOVEN FABRICS; METHODS OF WEAVING; LOOMS
    • D03D47/00Looms in which bulk supply of weft does not pass through shed, e.g. shuttleless looms, gripper shuttle looms, dummy shuttle looms
    • D03D47/34Handling the weft between bulk storage and weft-inserting means

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Looms (AREA)

Abstract

Dans un appareil de réglage de l'invention du fil de trame selon la présente invention, un membre mobile (22) en forme de plaque plate est fixé à un arbre (201) faisant office de rotor d'un moteur pas à pas (20), et un bord de guidage de forme arquée (221) est formé dans une partie de la circonférence (220) du membre mobile (22). Le bord de guidage (221) s'écarte davantage de l'arbre (201) faisant office de rotor lorsqu'il s'étend dans le sens contrire des aiguilles d'une montre, l'arbre (201) faisant office de rotor lorsqu'il s'étend dans le sens contraire des aiguilles d'une montre, l'arbre (201) faisant office de rotor étant dans le sens contraire des aiguilles d'une montre, l'arbre (201) faisant office de rotor étant disposé au centre. Une portion en forme de crochet (222à est formée dans une partie de la circonférence (220) du membre mobile (22). La portion en forme de crochet (222) s'étend en continu avec le bord de guidage (221) et fait saillie en direction radiale par rapport au membre mobile (22) afin de s'écarter davantage de l'arbre (2021) faisant office de rotor.In an adjustment apparatus of the weft yarn according to the present invention, a flat plate-shaped movable member (22) is attached to a shaft (201) acting as a rotor of a stepper motor (20). ), and an arcuate guide edge (221) is formed in a portion of the circumference (220) of the movable member (22). The guide edge (221) deviates further from the rotor shaft (201) when it extends in the clockwise direction, the rotor shaft (201) being it extends in a counterclockwise direction, the rotor shaft (201) being anti-clockwise, the rotor shaft (201) being disposed In the center. A hook-shaped portion (222a) is formed in a portion of the circumference (220) of the movable member (22), and the hook-shaped portion (222) continuously extends with the guide edge (221) and protruding radially from the movable member (22) to further deviate from the rotor shaft (2021).

Description

       

  APPAREIL DE RÉGLAGE DE L'INSERTION DU FIL DE "TRAME POUR UN
METIER A TISSER A JET
FONDEMENT DE L'INVENTION
Domaine de 1 ' invention
La présente invention concerne un appareil de réglage de l'insertion du fil de trame pour un métier à tisser à jet.
Description de la technique antérieure
Le défilement d'un fil de trame dans un métier à tisser à jet se termine lorsque le fil de trame se sépare de l'extrémité du dispositif d'entreposage et de mesure de la longueur du fil de trame. En conséquence, une action destinée à empêcher la sortie du fil de trame de l'extrémité de sortie du fil de trame bloque brusquement le fil de trame, qui est en train de défiler à grande vitesse, générant une augmentation de la tension du fil de trame. L'augmentation soudaine de la tension peut donner lieu à une cassure du fil de trame.

   Ainsi, on utilise un appareil de réglage de l'insertion du fil de trame qui exerce un freinage sur le fil de trame lorsque 1 ' insertion du fil de trame touche à sa fin et maîtrise l'augmentation soudaine de la tension.
Des appareils de réglage de l'insertion du fil de trame de ce type sont révélés dans le document JP 5-98539 A et dans le document JP 6-184867 A. Dans l'appareil révélé dans le document JP 5-98539 A, on utilise un solénoide rotatif pour entraîner un bras destiné au déplacement du fil de trame. Dans l'appareil révélé dans le document JP- 6-184867 A, on utilise un moteur à impulsions pour entraîner le bras destiné à déplacer le fil de trame.

   Le freinage qui s'exerce sur le fil de trame lorsque 1 ' insertion du fil de trame touche à sa fin est généré par une résistance sous forme d'une flexion s'exerçant dans le fil de trame, celui-ci étant fléchi par le bras disposé dans la position dans laquelle il entre en contact avec le fil de trame.
Dans un métier à tisser à jet, la tension du fil de trame, lorsqu'un freinage s'exerce sur le fil de trame, est supportée par le couple d'un dispositif de sortie rotatif tel qu'un moteur à impulsions ou un solénoide rotatif.

   Toutefois, lorsque la tension du fil de trame est importante, le couple du dispositif de sortie rotatif est surmonté par la tension du fil de trame, si bien qu'il est impossible d'exercer un freinage approprié sur le fil de trame. À l'inverse, lorsque la tension du fil de trame est minime, un freinage excessif s'exerce, donnant lieu à un retard par rapport à l'arrivée synchrone du fil de trame.
SOMMAIRE DE L'INVENTION
Un objet de la présente invention est de procurer un appareil de réglage de l'insertion du fil de trame pour un métier à tisser à jet, qui est capable de supprimer un couple s'exerçant sur un dispositif de sortie rotatif afin d'exercer un freinage sur un fil de trame en train de défiler.

   Conformément à la présente invention, dans un appareil de réglage de l'insertion du fil de trame pour un métier à tisser à jet dans lequel un fil de trame est inséré via une action d'injection de fluide d'une buse d'insertion de fil de trame et une voie d'insertion pour le fil de trame subit une modification entre une première voie empruntée par le fil et une deuxième voie empruntée par le fil, le fil de trame étant soumis à une résistance d'insertion de fil de trame supérieure à la résistance d' insertion de fil de trame dans la première voie empruntée par le fil, l'appareil de réglage de l'insertion du fil de trame comprend : un membre mobile qui entre en contact avec le fil de trame et qui fait passer le fil de trame de la première voie empruntée par le fil à la deuxième voie empruntée par le fil ;

   et un dispositif de sortie rotatif qui fait tourner le membre mobile, le membre mobile englobant une portion de guidage pour faire passer le fil de trame de la première voie empruntée par le fil à la deuxième voie empruntée par le fil, tandis qu'elle entre en contact par glissement avec le fil de trame lorsque le membre mobile effectue des rotations.
Lorsque le membre mobile effectue des rotations, la portion de guidage entre en contact par glissement avec le fil de trame en faisant passer le fil de trame de la première voie empruntée par le fil à la deuxième voie empruntée par le fil .

   L'expression  contact par glissement , telle qu'on l'utilise ici, désigne un cas dans lequel le fil de trame entre en contact de glissement relatif avec la portion de guidage qui met en oeuvre le mouvement de rotation lorsque le fil de trame passe de la première voie empruntée par le fil à la deuxième voie empruntée par le fil.
Lorsque, comme décrit ci -dessus, le fil de trame passe de la première voie empruntée par le fil à la deuxième voie empruntée par le fil, tout en entrant en contact par glissement avec la portion de guidage lorsque le membre mobile effectue des rotations, il est possible de réduire le couple s'exerçant sur l'axe central de rotation du membre mobile dû à la tension du fil de trame entrant en contact avec la portion de guidage.

   En conséquence, le dispositif de sortie rotatif, dans le cas d'un couple minime, suffit pour faire passer le fil de trame de la première voie empruntée par le fil à la deuxième voie empruntée par le fil .
Il convient de noter que l'on peut adopter une structure dans laquelle la portion de guidage fait en sorte de déplacer le fil de trame dans la direction radiale du membre mobile.
Le fait que le fil de trame se déplace dans la direction radiale du membre mobile signifie que le mouvement du fil de trame dans la direction radiale du membre mobile est supérieur au mouvement du fil de trame dans la direction circonférentielle du membre mobile.

   Un tel mouvement du fil de trame est efficace pour supprimer le couple qui s'exerce sur le dispositif de sortie rotatif.
En outre, on peut adopter une structure dans laquelle l'épaisseur de la portion de guidage augmente lorsque la portion de guidage s'étend depuis une extrémité de début en direction d'une extrémité de fin, l'extrémité de début représentant une extrémité à laquelle la portion de guidage entre pour la première fois en contact avec le fil de trame dans la première voie empruntée par le fil lorsque le membre mobile effectue des rotations,

   l'extrémité de fin représentant une extrémité correspondant à une mise en contact avec le fil de trame lorsque ce dernier est passé à la deuxième voie empruntée par le fil.
Le fait de prévoir des changements quant à l'épaisseur de la portion de guidage comme décrit ci -dessus est efficace pour augmenter progressivement la force de freinage lorsqu'il y a lieu d'exercer un freinage sur le fil de trame lors de l'insertion du fil de trame.
En outre,

   on peut adopter une structure dans laquelle le membre mobile englobe une portion en forme de crochet pour tirer le fil de trame vers l'arrière dans la deuxième voie empruntée par le fil en déplaçant le fil de trame dans la deuxième voie empruntée par le fil dans la direction de rotation du membre mobile afin de faire passer le fil de trame de la première voie empruntée par le fil à la deuxième voie empruntée par le fil, la portion en forme de crochet s'étendant en continu jusqu'à la portion de guidage.
Lorsque le membre mobile poursuit ses rotations, le fil de trame, en contact de glissement avec la portion de guidage et sur lequel s'exerce un freinage, est soumis à un déplacement en étant accroché à la portion en forme de crochet . Ce mouvement fait en sorte que le fil de trame est tiré vers l'arrière.

   Dans le cas où plusieurs types de fils de trame sont soumis à une insertion de fil de trame en utilisant plusieurs buses d'insertion de fils de trame, lorsque la portion de l'extrémité du fil de trame en attente pour une insertion de fil de trame s'étend à partir des buses d'insertion de fils de trame, la portion de l'extrémité peut venir s'enchevêtrer avec le fil de trame adjacent. Dans ce cas, la traction du fil de trame vers l'arrière est efficace pour empêcher un enchevêtrement de fils de trame adjacents. Une telle traction du fil de trame vers l'arrière doit seulement être réalisée après la fin de l'insertion du fil de trame, et lorsqu'une tension seulement minime s'exerce sur le fil de trame à ce moment, si bien que le fil de trame peut être tiré en arrière en utilisant un petit couple.

   BREVE DESCRIPTION DES DESSINS
La figure IA est une vue en plan partiellement écorchée, dans laquelle on représente un appareil de réglage de 1 ' insertion du fil de trame conformément à une première forme de réalisation de la présente invention ; la figure IB est une vue en coupe prise le long de la ligne A-
A de la figure IA ; la figure 2A est une vue latérale partiellement écorchée, dans laquelle on représente l'appareil de réglage de l'insertion du fil de trame ; la figure 2B est une vue en coupe et en plan d'une portion principale, dans laquelle on représente un appareil de réglage de l'insertion du fil de trame lorsque le membre mobile se trouve dans la position d'insertion du fil de trame ;

   les figures 3A et 3B représentent respectivement une vue dorsale d'une portion principale et une vue en coupe et en plan d'une portion principale, dans lesquelles on représente l'appareil de réglage de l'insertion du fil de trame lorsque le membre mobile se trouve dans la position de freinage du fil de trame ; la figure 3C est un diagramme dans lequel on représente la tension qui s'exerce sur un fil de trame lorsque le membre mobile se trouve dans la position de freinage du fil de trame ; les figures 4A et 4B représentent respectivement une vue dorsale d'une portion principale et une vue en coupe et en plan d'une portion principale, dans lesquelles on représente l'appareil de réglage de l'insertion du fil de trame lorsque le membre mobile se trouve dans la position de traction vers 1 ' arrière ;

   la figure 5A est une vue en perspective d'une portion principale, dans laquelle on représente un appareil de réglage de 1 ' insertion du fil de trame conformément à une deuxième forme de réalisation de la présente invention ; les figures 5B et 5C sont des vues en plan et en coupe de portions principales, dans lesquelles on représente l'appareil d'insertion du fil de trame lorsque le membre mobile se trouve dans la position d'insertion du fil de trame et dans la position de freinage du fil de trame, respectivement ; la figure 6 est une vue dorsale d'une portion principale, dans laquelle on représente un appareil d'insertion du fil de trame conformément à une troisième forme de réalisation de la présente invention ;

   la figure 7 est une vue dorsale d'une portion principale, dans laquelle on représente un appareil d'insertion du fil de trame conformément à une quatrième forme de réalisation de la présente invention ; la figure 8 est une vue dorsale d'une portion principale, dans laquelle on représente un appareil d'insertion du fil de trame conformément à une cinquième forme de réalisation de la présente invention.
DESCRIPTION DETAILLEE DES FORMES DE REALISATION PREFEREES
Première forme de réalisation
Une première forme de réalisation de la présente invention sera décrite ci-après en se basant sur les figures IA à 4B.
Comme représenté en figure IA,

   un fil de trame Yl est enroulé et entreposé sur une surface d'enroulement de fil 112 par la rotation d'un tube de roulement de fil 111 d'un appareil 11 d'entreposage et de mesure de la longueur du fil de trame d'un système d'enroulement. Le fil de trame Yl enroulé et entreposé sur la surface d'enroulement du fil 112 est extrait par l'action d'injection de fluide d'une buse tandem 13A et d'une buse principale pour l'insertion du fil de trame (que l'on désigne ci-après par l'expression buse principale d'insertion du fil de trame ) 14A à l'état dans lequel il est libéré d'une action de blocage d'une broche de blocage 121 entraînée par un solénoide électromagnétique 12. La buse principale d'insertion du fil de trame 14A bascule de manière solidaire avec un peigne (non représenté) qui met en oeuvre un mouvement de battage.

   La buse tandem 13a est un type de buse d'insertion du fil de trame qui presse le fil de trame Yl en direction de la buse principale d'insertion du fil de trame 14A et elle est montée à demeure. La broche de blocage 121 s'écarte de la surface d'enroulement du fil 112 en se basant sur une instruction d'excitation donnée au solénoide électromagnétique 12 par un ordinateur de commande 15.
Un détecteur de dévidage de fil de trame 16 du type à détecteur photoélectrique réfléchissant est disposé à proximité de la surface d'enroulement du fil 112. Le détecteur de dévidage du fil de trame 16 détecte le fil enroulé qui est extrait et déroulé de la surface d'enroulement du fil 112 et un signal de détection est envoyé à l'ordinateur de commande 15.

   Lorsque le nombre de spires de déroulement du fil enroulé atteint un nombre prédéterminé, l'ordinateur de commande 15 donne une instruction de démagnétisation au solénoide électromagnétique 12 et la broche de blocage 121 entre en contact avec la surface d'enroulement du fil 112. Lorsque la broche de blocage 121 entre en contact avec la surface d'enroulement du fil 112, la sortie du fil de trame Yl est empêchée .
La buse tandem 13A est composée d'un tube d'accélération 131, d'un guide- fil 132, d'une pièce de guidage 133, d'un corps de buse 17, et analogues. Le corps de buse 17 possède une configuration en forme d'hexahèdre, un tuyau d'alimentation d'air 19 étant fixé à la surface d'une de ses parois latérales 171.

   L'air alimenté par le tuyau d'alimentation d'air 19 s'écoule à l'intérieur de la buse tandem 13A et le fil de trame Yl qui a traversé la buse tandem 13A reçoit une force de propulsion générée par l'écoulement d'air circulant à travers la buse tandem 13A. Comme représenté en figure IA, un arbre de support 21 est fixé à la surface de paroi latérale 171 du corps de buse 17. L'arbre de support 21 est supporté sur un bâti (non représenté) par l'intermédiaire d'une console (non représentée) . On peut régler l'orientation dans la direction longitudinale de l'arbre de support 21, ainsi que la position de l'arbre de support 21 autour de son axe, ce qui permet de régler l'orientation de la buse tandem 13A.
Une plaque de connexion angulaire 18 est couplée à la surface terminale arrière 172 du corps de buse 17, en y étant fixée.

   La plaque de connexion 18 est constituée par une portion de base 181 en forme de plaque plate et par une ' sous-portion 182 en forme de plaque plate qui s'étend en continu en formant un angle droit par rapport à la portion de base 181 la plaque de connexion et est couplée à la surface terminale arrière 172 du corps de base 17 via la portion de base 181.
Un corps 202 d'un moteur en pas à pas 20 est fixé à la portion de base 181. Un arbre 201, faisant office de rotor, du moteur en pas à pas 20 fait saillie à travers la portion de base 181 et un membre mobile 22 en forme de plaque plate est fixé à une portion saillante de l'arbre 201 faisant office de rotor. Le moteur pas à pas 20, sous forme d'un dispositif de sortie rotatif, est placé sous la commande de l'ordinateur de commande 15.

   L'ordinateur de commande 15 commande le fonctionnement du moteur en pas à pas 20 en se basant sur l'angle de rotation de métiers à tisser, qui est détecté par un encodeur rotatif 27.
Un bloc 23 est fixé à la sous-portion 182 de la plaque de connexion 18 et un disque 25 est fixé au bloc 23. Un anneau de guidage 26 est fixé au bloc 23 de façon à pénétrer à travers le bloc 23 et à travers le disque 25. Comme représenté en figure 2B, un trou de passage de fil 261 de l'anneau de guidage 26 est chevauché par un trou de passage de fil 134 de la pièce de guidage 133, lorsqu'on regarde dans la direction axiale de la buse tandem 13A.

   Le fil de trame Yl traverse l'anneau de guidage 26 et pénètre dans le trou de passage de fil 134 de la pièce de guidage 133.
Comme on peut le voir en figure IB, un bord de guidage 221 de forme arquée est réalisé dans une partie de la circonférence 220 du membre mobile 22 en forme de plaque plate. La distance entre le bord de guidage 221 et l'arbre 201 faisant office de rotor augmente lorsque le bord de guidage 221 s'étend dans la direction le long de laquelle le fil de trame Yl glisse en contact avec le bord de guidage 221 lors de son passage de la première voie RI empruntée par le fil à la deuxième voie R2 empruntée par le fil, comme indiqué en figure IB. Une portion 222 en forme de crochet est réalisée dans une partie de la circonférence 220 du membre mobile 22.

   La portion 222 en forme de crochet s'étend en continu depuis le bord de guidage 221 et fait saillie en direction radiale par rapport au membre mobile 22 de façon à s'écarter de l'arbre 201 faisant office de rotor .
Comme représenté en figure IA, directement avant le démarrage de l'insertion du fil de trame Yl , le fil de trame Yl emprunte une première voie linéaire RI qui lui est destinée entre l'anneau de guidage 26 et la pièce de guidage 133. L'axe central de rotation Cl du membre mobile 22 est orienté essentiellement dans la direction dans laquelle s'étend la première voie RI empruntée par le fil.

   Directement avant le démarrage de l'insertion du fil de trame Yl , le membre mobile 22 se trouve dans une position d'insertion du fil de trame, telle que représentée en figure IB, et le fil de trame Yl passe à proximité du bord de guidage 221 sans entrer en contact avec le membre mobile 22.
Lorsque le moteur en pas à pas 20 effectue un mouvement alternatif, la position de placement du membre mobile 22 subit une commutation pour prendre, soit la position d'insertion du fil de trame représentée en figure IB, soit la position de freinage de fil de trame représentée en figure 3A, ou encore la position de traction en arrière représentée en figure 4A.

   lorsque le membre mobile 22 se trouve dans la position de freinage du fil de trame, le fil de trame Yl entre en contact avec le bord de guidage 221, pour ainsi emprunter la deuxième voie de fil R2 par flexion comme représenté en figure 3B.
En figure 3C, on peut voir une perpendiculaire N qui, dans l'état (par exemple les états représentés dans les figures 3A et 4A) dans lequel le membre mobile 22 est disposé sur l'axe central C2 (comme représenté dans les figures IA, 3A et 4A) de la buse tandem 13A, qui représente une perpendiculaire au point de tangence t entre le bord de guidage 221 et le fil de trame et perpendiculaire à l'axe central C2 de la buse tandem 13A. La tension F du fil de trame Yl agit sur le membre mobile 22 dans la direction de la perpendiculaire N.

   La tension F du fil peut être subdivisée en une composante de force fl s'exerçant sur une ligne droite L reliant le point de tangence t du bord de guidage 221 et le fil de trame et l'axe central de rotation Cl du membre mobile 22 est une composante de force F2 qui forme un angle droit par rapport à la ligne droite L. La composante de force f2 détermine le couple du moteur en pas à pas 20 faisant office d ' actionneur . À présent, on part de l'hypothèse d'un cas dans lequel l'angle formé par la perpendiculaire N par rapport à la ligne droite L reliant le point de tangence t du bord de guidage 221 et le fil de trame et l'axe central de rotation Cl du membre mobile 22 est égal à [theta]l , et l'angle formé par la tangente T au point de tangence t par rapport à la ligne droite L est égal à [theta]2. La somme des angles [theta]l et [theta]2 est égale à 90 degrés.

   Dans cette forme de réalisation, on établit une relation [theta]l < [theta]2 dans l'état dans lequel le membre mobile 22 est situé sur l'axe central C2 de la buse tandem 13A et dans lequel le membre mobile 22 est maintenu dans une position qui se situe dans la plage s'étendant entre la position d'insertion du fil de trame et la position de freinage du fil de trame. Pour le dire en général, toute la tension du fil de trame se résume en un couple agissant dans le membre mobile de l'appareil de réglage de 1 ' insertion du fil de trame mettant en oeuvre la présente invention ; lorsque [theta]2 est égal à 90 degrés, en particulier, le fil de trame n'entre pas en contact avec le bord de guidage
221, mais entre en contact avec la portion en forme de crochet
222, de telle sorte qu'un couple s'exerce à 100 % sur le moteur en pas à pas 20.

   En conséquence, dans la présente invention, le profil du bord de guidage 221 peut être sélectionné comme il convient pour la construction du membre mobile 22, de façon à régler les angles [theta]l et [theta]2 pour obtenir une tension du fil de trame s'exerçant dans la direction de la composante de force fl supérieure à celle s'exerçant dans la direction de la composante de force f2.
Le moteur en passant par 20, le membre mobile 22, l'anneau de guidage 26 et la pièce de guidage 133 constituent un appareil de réglage de l'insertion du fil de trame 28 dans lequel on modifie la voie empruntée par le fil de trame Yl en le faisant passer de la première voie RI empruntée par le fil à la deuxième voie R2 empruntée par le fil,

   de telle sorte que l'on obtient dans cette voie une résistance à 1 ' insertion du fil de trame supérieure à la résistance à 1 ' insertion du fil de trame dans la première voie RI empruntée par le fil .
Comme représenté en figure IA, une buse tandem 13B, qui est différente de la buse tandem 13A, et une buse principale d'insertion du fil de trame 14B, qui est différente de la buse principale d'insertion du fil de trame 14A, injecte et insère un fil de trame Y2 , qui est différent du fil de trame Yl . Le fil de trame Y2 est soumis à une mesure de la longueur via un dispositif d'entreposage de mesure de la longueur du fil de trame similaire au dispositif d'entreposage de mesure de la longueur du fil de trame 11.

   Un appareil de réglage de 1 ' insertion du fil de trame (non représenté) possédant la même structure que celle de l'appareil de réglage de l'insertion du fil de trame 28 est disposé dans la buse tandem 13B. Le fil de trame Y2 est arrangé dans les première et deuxième voies RI et R2 empruntées par le fil, que l'on a décrites ci-dessus. Un solénoide électromagnétique dans le dispositif d'entreposage de mesure de la longueur du fil de trame, correspondant à la buse principale d'insertion du fil de trame 14B, et un moteur en pas a pas dans l'appareil de réglage de l'insertion du fil de trame correspondant à la buse tandem 13B sont placés sous la commande de l'ordinateur de commande 15.

   Les buses tandem 13A et 13B et les buses principales d'insertion du fil de trame 14A et 14B sélectionnent le fil de trame en se basant sur le modèle de sélection de fil de trame réglé à l'avance et injectent le fil de trame.
Lorsque le fil de trame Yl a été sélectionné et a été inséré, l'ordinateur de commande 15 ordonne l'excitation du solénoide électromagnétique 12 lorsque l'angle de rotation du métier à tisser atteint un angle prédéterminé ; à ce moment, la broche de blocage 121 s'écarte de la surface d'enroulement du fil 112. En outre, le fil de trame Yl , qui est libéré de l'action de blocage de la broche de blocage 121 est injecté à partir de la buse principale d'insertion du fil de trame 14A par injection de fluide via la buse tandem 13A et via la buse principale d'insertion du fil de trame 14A.

   Au cours de l'insertion du fil de trame Yl , le fil de trame Yl est soumis à un dévidage entre le dispositif d'entreposage de mesure de la longueur de fil de trame 11 et l'anneau de guidage 26. Toutefois, le disque 25 empêche la capture de la portion de dévidage du fil de trame Yl par le moteur en pas à pas 20.
Lorsque 1 ' insertion du fil de trame Yl touche à sa fin, l'ordinateur de commande 15 entraîne le moteur en pas à pas 20 dans le sens normal, si bien que le membre mobile 22 est mis en rotation pour prendre la position de freinage du fil de trame indiquée en figure 3A, à partir de la position d'insertion du fil de trame de la figure IA. En figure 3B, on représente un état dans lequel le membre mobile 22 effectue une rotation pour prendre la position de freinage du<'>fil de trame, comme représenté en figure 3A.

   Lorsqu'il se trouve à l'état tel que représenté en figure 3B, le fil de trame Yl emprunte la deuxième voie R2 réservée au fil de trame lorsque le fil de trame Yl est soumis à une flexion entre l'anneau de guidage 26 et la pièce de guidage 133, tandis qu'il entre en contact avec le bord de guidage 221. Pour faire passer le fil de trame Yl de la première voie RI empruntée par le fil à la deuxième voie R2 empruntée par le fil, le moteur en pas à pas 20 effectue une rotation dans le sens indiqué par la flèche Ql en figure 3A.

   Lorsque le membre mobile 22 est mis en rotation pour passer de la position d'insertion du fil de trame à la position de freinage du fil de trame, le bord de guidage 221 fait passer le fil de trame Yl de la première voie RI empruntée par le fil à la deuxième voie R2 empruntée par le fil, tout en entrant en contact de glissement avec le fil de trame Yl .

   On veut dire par là que lorsque le fil de trame Yl passe de la première voie RI empruntée par le fil à la deuxième voie R2 empruntée par le fil, le fil de trame Yl est soumis à un déplacement relatif dans la direction longitudinale du bore de guidage 221 qui est soumis à un mouvement de rotation.
Dans l'état dans lequel le fil de trame Yl est inséré en empruntant la première voie RI qui lui est réservée, représentée en figure 2B, la voie destinée au fil de trame Yl entre l'anneau de guidage 26 et la pièce de guidage 133 prend une configuration linéaire, sans entrer en contact avec le membre mobile 22. En conséquence, seule une petite résistance à l'insertion du fil de trame s'exerce sur le fil de trame Yl lors de l'insertion de ce dernier en empruntant la première voie RI qui lui est destinée.

   Le fil de trame Yl est soumis à une flexion lors de son passage de la première voie RI empruntée par le fil à la deuxième voie R2 empruntée par le fil lorsque l'insertion du fil de trame touche à sa fin, le résultat étant que la résistance à l'insertion du fil de trame qui s'exerce sur le fil de trame Yl inséré en empruntant la deuxième voie R2 qui lui est destinée est supérieure à la résistance à l'insertion du fil de trame régnant dans la première voie RI empruntée par le fil . La résistance à l'insertion du fil de trame que l'on obtient grâce à la configuration courbe de la deuxième voie R2 empruntée par le fil exerce une action de freinage sur le fil de trame Yl au cours de l'insertion du fil de trame.

   En conséquence, on empêche l'apparition d'une augmentation brusque de la tension au moment où l'insertion du fil de trame Yl se termine.
Lorsque le solénoide électromagnétique 12 a été soumis à une démagnétisation et lorsque la broche de blocage 121 entre en contact avec la surface d'enroulement du fil 112, on empêche la sortie et le dévidage du fil de trame Yl et l'insertion du fil de trame se termine. Dans le cas d'une insertion d'un fil de trame polychrome, lorsque le fil de trame en position d'attente sort des extrémités des buses principales d'insertion du fil de trame 14A et 14B, qui sont adjacentes l'une à l'autre, on court le risque d'un enchevêtrement du fil de trame en position d'attente avec l'extrémité du fil de trame qui doit être insérée.

   Ainsi, il est nécessaire de tirer à l'avance le fil de trame en position d'attente pour l'insertion, dans les buses principales d'insertion du fil de trame. Après avoir coupé et séparé d'une étoffe tissée (non représentée) le fil de trame inséré Yl , l'ordinateur de commande 15 met le moteur en pas à pas 20 en rotation dans le sens indiqué par la flèche Ql , si bien que le membre mobile 22 effectue une rotation pour prendre la position de traction vers l'arrière indiquée en figure 4A, à partir de la position de freinage du fil de trame indiquée en figure 3A. En figure
4B, on représente un état dans lequel le membre mobile 22 est disposé dans la position de traction vers l'arrière comme représenté en figure 4A.

   Une troisième voie R3 empruntée par le fil, entre l'anneau de guidage 26 et la pièce de guidage 133 dans l'état indiqué en figure 4B, est soumise à une flexion plus importante que celle de la deuxième voie R2 empruntée par le fil, dans l'état tel qu'indiqué en figure 3B. En conséquence, le fil de trame Yl , qui s'étend depuis la buse tandem 13A jusqu'à la buse principale d'insertion de fil de trame 14A est soumis à une traction vers l'arrière du côté du dispositif d'entreposage de mesure de la longueur du fil de trame 11 et l'extrémité du fil de trame Yl en position d'attente pour l'insertion est tirée dans la buse principale d'insertion de fil de trame 14A.
Lorsqu'on s'approche du début de l'insertion suivante du fil de trame Yl , l'ordinateur de commande 15 met le moteur en pas à pas 20 en rotation dans le sens opposé,

   si bien que le membre mobile 22 effectue une rotation en passant de la position de traction vers l'arrière de la figure 4A à la position d'insertion du fil de trame de la figure IB .
Dans la première forme de réalisation, on obtient les effets ci-après .
(1-1) Lorsque le moteur en pas à pas 20 est mis en rotation pour faire passer en rotation le membre mobile 22 de la position d'insertion du fil de trame à la position de freinage, le bord de guidage 221 fait en sorte que le fil de trame Yl passe de la première voie RI empruntée par le fil à la deuxième voie R2 empruntée par le fil, tandis qu'il entre en contact par glissement avec le fil de trame Yl .

   Lorsque le fil de trame Yl passe de la première voie RI empruntée par le fil à la deuxième voie R2 empruntée par le fil, tandis qu'il entre en contact par glissement avec le bord de guidage 221, les angles [theta]l et [theta]2 que l'on obtient se basent sur la tension du fil de trame F et les composantes de ladite tension fl et f2 établissent la relation [theta]l < [theta]2. Lorsque la relation indiquée ci-dessus a été établie, étant donné que la force de la tension du fil de trame (indiquée par la flèche F en figure 3C) s'exerce sous la forme d'un couple sur le moteur en pas à pas 20, sa composante fl obtenue par décomposition, s'exerçant dans la direction radiale du membre mobile 22 devient supérieure à sa composante f2 s'exerçant dans la direction circonférentielle du membre mobile 22.

   La composante f2 obtenue par décomposition, s'exerçant dans la direction circonférentielle du membre mobile 22, agit sous la forme d'une charge substantielle s ' opposant à la force d'entraînement du moteur en pas à pas 20. En conséquence, le fait de réduire la composante f2, obtenue par décomposition, qui s'exerce dans la direction circonférentielle du membre mobile 22, par rapport à la composante fl, obtenue par décomposition, qui s'exerce dans de direction radiale du membre mobile 22, s'avère efficace pour réduire la charge substantielle s 'opposant à la force d'entraînement du moteur en pas à pas 20.
Lorsque, comme on l'a décrit ci -dessus, le fil de trame Yl passe de la première voie RI empruntée par le fil à la deuxième voie R2 empruntée par le fil,

   tandis qu'il entre en contact par glissement avec le bord de guidage 221 lorsque le membre mobile 22 est mis en rotation, il est possible de réduire le couple s'exerçant sur l'axe central de rotation Cl du membre mobile 22, provenant de la tension du fil de trame Yl en contact avec le bord de guidage 221.

   Par là on veut dire que, conformément au dispositif de réglage de l'insertion du fil de trame 28 de cette forme de réalisation, le couple agissant sur le moteur en pas à pas 20 peut être supprimé, si bien que le fil de trame Yl peut passer de la première voie RI empruntée par le fil à la deuxième voie R2 empruntée par le fil à l'aide du moteur en pas à pas 20 avec un couple minime.
(1-2) le bord de guidage 221 possède une configuration dans laquelle la distance s'étendant entre le bord de guidage 221 et l'arbre 201 faisant office de rotor augmente lorsque le bord de guidage 221 s'étend dans la direction dans laquelle le fil de trame Yl glisse en contact avec le bord de guidage 221 lors de son passage de la première voie RI empruntée par le fil à la deuxième voie R2 empruntée par le fil.

   Lorsque le membre mobile 22 construit comme décrit ci-dessus est mis en rotation, le fil de trame Yl en contact de glissement avec le bord de guidage 221 se déplace principalement dans la direction radiale du membre mobile 22. Le fait que le fil de trame Yl se déplace principalement dans la direction radiale du membre mobile 22 signifie que le mouvement du fil de trame Yl dans la direction radiale du membre mobile 22 est supérieur au mouvement du fil de trame Yl dans la direction circonférentielle du membre mobile 22. Lorsque la direction de mouvement du fil de trame Yl se rapproche de la direction radiale du membre mobile 22, le couple s'exerçant sur le moteur en pas à pas 20, provenant de la tension du fil de trame Yl régnant dans la deuxième voie R2 empruntée par le fil, diminue.

   Par là on veut dire que la flexion imposée au fil de trame Yl en déplaçant le fil de trame Yl principalement dans la direction radiale du membre mobile 22 est efficace pour supprimer le couple s'exerçant sur le moteur en pas à pas 20.
(1-3) Lorsque le membre mobile 22 poursuit sa rotation dans la direction indiquée par la flèche Ql, le fil de trame Yl, en contact de glissement avec le bord de guidage 221 et sur lequel on applique un freinage, se déplace à l'état accroché sur la portion 222 en forme de crochet. Par là on veut dire que la portion 222 en forme de crochet sert à déplacer et à tirer vers l'arrière le fil de trame Yl dans le sens de rotation (le sens de rotation indiqué par la flèche Ql) du membre mobile 22, si bien que le fil de trame Yl passe de la première voie RI empruntée par le fil à la deuxième voie R2 empruntée par le fil.

   Dans le cas où plusieurs types dé fils de trame sont soumis à une insertion de fil de trame en utilisant plusieurs buses principales d'insertion de fils de trame 14A et 14B, lorsque la portion d'extrémité du fil de trame en état d'attente pour l'insertion du fil de trame s'étend à partir des buses principales d'insertion de fils de trame 14A et 14B, la portion d'extrémité est susceptible de s'enchevêtrer avec le fil de trame adjacent. Dans ce cas, une traction du fil de trame vers l'arrière est efficace pour empêcher l'enchevêtrement de fils de trame adjacents. Une telle traction du fil de trame vers l'arrière doit seulement être mise en oeuvre après la fin de 1 ' insertion du fil de trame, et une tension seulement minime s'exerce sur le fil de trame à ce moment.

   Ainsi, le fil de trame peut être tiré vers l'arrière à l'aide du moteur en pas à pas 20 avec un couple minime .
Deuxième forme de réalisation
On décrira ensuite une deuxième forme de réalisation de la présente invention en se référant aux figures 5A, 5B et 5C. On utilise les mêmes symboles pour désigner les mêmes composants que ceux de la première forme de réalisation.
L'épaisseur du bord de guidage 221A du membre mobile 22A est soumis à des changements, de telle sorte qu'elle augmente progressivement lorsque le bord de guidage 221A s'étend depuis son côté occupé par l'extrémité de début 221s jusqu'au côté occupé par l'extrémité de fin 221e, c'est-à-dire lorsque le bord de guidage 221A s'étend jusqu'à la portion en forme de crochet 222.

   En figure 5B, on représente un état dans lequel un membre mobile 22A se trouve dans la position d'insertion de fils de trame et dans lequel le fil de trame Yl emprunte la première voie RI du fil de trame. En figure 5C, on représente un état dans lequel le membre mobile 22A se trouve dans la position de freinage du fil de trame et dans lequel le fil de trame Yl emprunte la deuxième voie R2 du fil de trame.

   En formulant l'hypothèse que la position de freinage du membre mobile 22A est identique à la position de freinage du membre mobile 22 dans la première forme de réalisation, le fil de trame Yl , qui emprunte la deuxième voie R2 de la deuxième forme de réalisation destinée au fil, subit une flexion qui est supérieure à celle de la première forme de réalisation, si bien que l'on obtient un effet de freinage supérieur à celui de la première forme de réalisation.
Il n'est pas souhaitable d'exercer brutalement une force de freinage intense sur le fil de trame Yl lors de 1 ' insertion du fil de trame.

   À cet égard, la construction décrite ci -dessus, dans laquelle l'épaisseur du bord de guidage 221A augmente lorsque ce dernier s'étend depuis son côté occupé par l'extrémité de début 221s jusqu'au côté occupé par l'extrémité de fin 221e, s'avérer efficace pour augmenter la force de freinage de manière progressive lorsqu'il s'agit d'exercer un freinage sur le fil de trame Yl au cours de l'insertion du fil de trame.
Pour atteindre grosso modo le même effet de freinage que celui de la première forme de réalisation, l'ampleur requise de la rotation du moteur en pas à pas 20 pour faire passer le membre mobile 22A de la position d'insertion du fil de trame dans la position de freinage peut être réduite par rapport à celle en vigueur dans la première forme de réalisation.

   Une réduction de l'ampleur de la rotation requise du moteur en pas à pas 20 s'avère avantageuse pour s'adapter à des augmentations de la vitesse du métier à tisser.
Troisième forme de réalisation
On décrira maintenant une troisième forme de réalisation de la présente invention en se référant à la figure 6. On utilise les mêmes symboles pour désigner les mêmes composants que ceux de la première forme de réalisation. Le membre mobile 22B est constitué d'un membre linéaire et il englobe un bord de guidage 221B et une portion 222B en forme de crochet qui s'étendent réciproquement en continu.

   Le membre mobile 22B réalisé sous la forme d'un membre linéaire comme décrit ci -dessus est léger, ce qui s'avère avantageux pour s'adapter à des augmentations de la vitesse de rotation du membre mobile 22B.
Quatrième forme de réalisation
On décrira maintenant une quatrième forme de réalisation de la présente invention en se référant à la figure 7. On utilise les mêmes symboles pour désigner les mêmes composants que ceux de la première forme de réalisation.
Le membre mobile 22C possède un trou de guidage 223, le fil de trame Yl passant par le trou de guidage 223. Le moteur en pas à pas 20 effectue des rotations dans le sens (indiqué par la flèche Q2 ) opposé à celui de la première forme de réalisation pour faire passer le fil de trame Yl de la première voie empruntée par le fil à la deuxième voie empruntée par le fil.

   Dans ce cas, un bord de guidage 224 sur la périphérie externe du trou de guidage 223 entre en contact par glissement avec le fil de trame Yl . Un bord d'extrémité de fin 225 du trou de guidage 223 s'étend en continu avec le bord de guidage 224 faisant office de portion de guidage. Le bord d'extrémité de fin 225 du trou de guidage 223 fait office de portion en forme de crochet. Lorsque le membre mobile 22C poursuit sa rotation dans le sens indiqué par la flèche Q2 , le fil de trame Yl qui emprunte la deuxième voie destinée au fil est tiré vers l'arrière à l'état accroché sur le bord 225 d'extrémité de fin.
La quatrième forme de réalisation offre également les mêmes effets que ceux de la première forme de réalisation.

   Cinquième forme de réalisation
On décrira maintenant une cinquième forme de réalisation de la présente invention en se référant à la figure 8. On utilise les mêmes symboles pour désigner les mêmes composants que ceux de la première forme de réalisation.
Le membre mobile 22D possède une paire de bords de guidage 221D et une paire de bords de traction vers l'arrière 226. La paire de bords de guidage 221D est arrangée de telle sorte que les bords se trouvent dans des positions de symétrie de rotation de 180 degrés, et la paire de bords de traction vers l'arrière 226D est arrangée de telle sorte que les bords se trouvent dans des positions de symétrie de rotation de 180 degrés. La paire des bords de traction vers l'arrière 226 est respectivement constituée d'un arc dont le centre est occupé par l'axe central de rotation Cl.

   Un membre de formation de voie de guidage 29 est arrangé à proximité du membre mobile 22D, et le fil de trame Yl traverse une voie de guidage linéaire 291 formée par le membre de formation de voie de guidage 29.
Le moteur en pas à pas 20, qui effectue des rotations uniquement dans le sens indiqué par la flèche Ql, effectue une demi rotation par rapport à une rotation complète du métier à tisser. Dans l'état représenté en figure 8, le fil de trame Yl emprunte la première voie RI qui lui est destinée. Le fil de trame Yl passe de la première voie empruntée par le fil à la deuxième voie empruntée par le fil, tout en entrant en contact par glissement avec les bords de guidage 221D, dans sa direction longitudinale. Un freinage s'exerce sur le fil de trame Yl tandis que ce dernier entre en contact par glissement avec les bords de guidage 221D.

   Lors de son passage à la deuxième voie empruntée par le fil, le fil de trame Yl est amené en contact par glissement avec les bords de traction vers l'arrière 226 dans la direction longitudinale des bords de traction vers l'arrière 226 lorsque le membre mobile 22D poursuit sa rotation dans le sens indiqué par la flèche Ql .

   Tandis qu'il se trouve en contact par glissement avec les bords de traction vers l'arrière 226, le fil de trame Yl passe à la troisième voie empruntée par le fil et est soumis à une traction vers l'arrière.
Lorsque le membre mobile 22D a effectué une demi rotation à partir de l'état représenté en figure 8, le fil de trame qui fait suite au fil de trame Yl qui a été soumis à une insertion de fil de trame, emprunte la première voie destinée au fil.
Dans la cinquième forme de réalisation, il suffit de soumettre le moteur en pas à pas 20 à une rotation en continu dans un seul sens. En conséquence, on n'est confronté à aucune accélération/décélération substantielle, contrairement au cas dans lequel le moteur en pas à pas 20 effectue des rotations alternatives.

   Cette caractéristique est avantageuse pour la commutation de la position de placement du fil de trame à grande vitesse entre les première, deuxième et troisième voies empruntées par le fil, ladite commutation étant à son tour avantageuse pour pouvoir s'adapter à la vitesse du métier à tisser .
La présente invention peut également englober les formes de réalisation ci-après.
(1) La présente invention peut s'appliquer à un métier à jet qui n'utilise pas les buses tandem, mais qui utilise uniquement les buses principales d'insertion de fil de trame.
(2) Un servomoteur peut être utilisé pour faire office de dispositif de sortie rotatif.
(3) Un solénoide rotatif peut être utilisé pour faire office de dispositif de sortie rotatif.
(4) Un moteur sans balai à courant continu peut être utilisé pour faire office de dispositif de sortie rotatif.

   (5) Lors du passage du fil de trame de la première voie empruntée par le fil à la deuxième voie empruntée par le fil, le fil de trame peut être conçu pour se déplacer principalement dans la direction axiale de l'arbre, faisant office de rotor, du dispositif de sortie rotatif lorsque le membre mobile est mis en rotation.



  APPARATUS FOR ADJUSTING THE INSERTION OF THE WIRE OF "FRAME FOR A
JET WEAVING
BASIS OF THE INVENTION
Field of the invention
The present invention relates to an apparatus for adjusting the insertion of the weft thread for a jet loom.
Description of the prior art
The scrolling of a weft yarn in a jet loom terminates when the weft yarn separates from the end of the weft yarn storage and measuring device. As a result, an action to prevent the exit of the weft yarn from the weft exit end abruptly blocks the weft yarn, which is running at high speed, causing an increase in yarn tension. frame. The sudden increase in voltage can lead to a break in the weft thread.

   Thus, a weft yarn insertion adjusting apparatus is used which brakes on the weft yarn as the weft insertion comes to an end and controls the sudden increase in tension.
Weft insertion devices of this type are disclosed in JP 5-98539 A and JP 6-184867 A. In the apparatus disclosed in JP 5-98539A, uses a rotary solenoid to drive an arm for moving the weft yarn. In the apparatus disclosed in JP-6-184867 A, a pulse motor is used to drive the arm for moving the weft yarn.

   The braking on the weft yarn when weft insertion is at its end is generated by a bending strength in the weft yarn, which is bent by the weft yarn. arm disposed in the position in which it comes into contact with the weft yarn.
In a jet loom, the weft thread tension, when braking is applied to the weft yarn, is supported by the torque of a rotary output device such as a pulse motor or a solenoid rotary.

   However, when the weft thread tension is large, the torque of the rotary output device is surmounted by the tension of the weft yarn, so that it is impossible to exert proper braking on the weft yarn. Conversely, when the weft thread tension is minimal, excessive braking takes place, giving rise to a delay with respect to the synchronous arrival of the weft thread.
SUMMARY OF THE INVENTION
It is an object of the present invention to provide a weft insertion setting apparatus for a jet loom, which is capable of suppressing a torque on a rotary output device to exert a braking on a weft thread being scrolled.

   According to the present invention, in a weft yarn insertion control apparatus for a jet loom in which a weft yarn is inserted via a fluid injection action of a needle insertion nozzle. weft yarn and an insertion path for the weft yarn undergoes a change between a first path taken by the yarn and a second path taken by the yarn, the weft yarn being subjected to a weft insertion resistance greater than the weft insertion resistance in the first path taken by the yarn, the weft insertion setting apparatus comprises: a moving member which contacts the weft yarn and which makes passing the weft thread from the first path taken by the thread to the second path taken by the thread;

   and a rotary output device which rotates the movable member, the movable member including a guide portion for passing the weft thread from the first path taken by the thread to the second path taken by the thread, while between in sliding contact with the weft thread when the moving member rotates.
As the moving member rotates, the guide portion slidably contacts the weft yarn by passing the weft yarn from the first path taken by the yarn to the second path taken by the yarn.

   The term slip contact, as used herein, refers to a case in which the weft yarn comes into relative sliding contact with the guide portion which implements the rotational movement as the weft thread passes. from the first path taken by the wire to the second path taken by the wire.
When, as described above, the weft yarn passes from the first path taken by the yarn to the second path taken by the yarn, while slidingly contacting the guide portion when the moving member rotates, it is possible to reduce the torque exerted on the central axis of rotation of the movable member due to the tension of the weft wire coming into contact with the guide portion.

   Consequently, the rotary output device, in the case of a minimal torque, is sufficient to pass the weft thread from the first path taken by the wire to the second path taken by the wire.
It should be noted that a structure may be adopted in which the guide portion moves the weft yarn in the radial direction of the moving member.
The fact that the weft yarn moves in the radial direction of the moving member means that the movement of the weft yarn in the radial direction of the moving member is greater than the movement of the weft yarn in the circumferential direction of the moving member.

   Such a movement of the weft yarn is effective in suppressing the torque exerted on the rotary output device.
In addition, a structure may be adopted in which the thickness of the guiding portion increases as the guiding portion extends from a start end toward an end end, the beginning end representing an end end. which guide portion enters for the first time in contact with the weft thread in the first path taken by the thread when the moving member rotates,

   the end end representing an end corresponding to a contact with the weft yarn when the latter has passed to the second path taken by the yarn.
Providing for changes in the thickness of the guide portion as described above is effective to progressively increase the braking force when braking on the weft yarn is required. insertion of the weft thread.
In addition,

   a structure may be adopted in which the movable member includes a hook-shaped portion for pulling the weft yarn backward in the second path taken by the yarn by moving the weft yarn in the second path taken by the yarn in the direction of rotation of the movable member to move the weft yarn from the first path taken by the yarn to the second path taken by the yarn, the hook-shaped portion extending continuously to the guide portion .
When the mobile member continues its rotations, the weft thread, in sliding contact with the guide portion and on which is exerted a braking, is subjected to a displacement by being hooked to the hook-shaped portion. This movement causes the weft yarn to be pulled back.

   In the case where several types of weft yarns are subjected to weft yarn insertion using a plurality of weft yarn insertion nozzles, when the end portion of the weft yarn is waiting for yarn insertion weft extends from the weft insertion nozzles, the end portion can become entangled with the adjacent weft yarn. In this case, pulling the weft yarn backward is effective to prevent entanglement of adjacent weft yarns. Such backward pulling of the weft yarn should only be performed after the end of the weft insertion, and when only a minimal tension is exerted on the weft yarn at this time, so that the Weft yarn can be pulled back using a small couple.

   BRIEF DESCRIPTION OF THE DRAWINGS
Fig. 1A is a partially cutaway plan view, showing a weft insert insertion adjusting apparatus according to a first embodiment of the present invention; Fig. 1B is a sectional view taken along the line A-
A of Figure IA; Fig. 2A is a partially cutaway side view showing the weft thread insertion adjusting apparatus; Fig. 2B is a sectional and plan view of a main portion, in which there is shown an adjustment apparatus for inserting the weft yarn when the moving member is in the insertion position of the weft yarn;

   FIGS. 3A and 3B show respectively a dorsal view of a main portion and a sectional and plan view of a main portion, in which the weft insertion device is shown when the moving member is in the braking position of the weft thread; Fig. 3C is a diagram showing tension on a weft yarn when the moving member is in the weft yarn braking position; FIGS. 4A and 4B show respectively a dorsal view of a main portion and a sectional and plan view of a main portion, in which the weft insertion device is shown when the moving member is in the pulling position towards the rear;

   Fig. 5A is a perspective view of a main portion, in which there is shown a weft insertion control apparatus according to a second embodiment of the present invention; FIGS. 5B and 5C are plan and sectional views of major portions, in which the weft insertion apparatus is shown when the movable member is in the insertion position of the weft thread and in the braking position of the weft thread, respectively; Fig. 6 is a back view of a main portion, showing a weft insertion apparatus according to a third embodiment of the present invention;

   Fig. 7 is a back view of a main portion, showing a weft insertion apparatus according to a fourth embodiment of the present invention; Fig. 8 is a back view of a main portion, showing a weft insertion apparatus according to a fifth embodiment of the present invention.
DETAILED DESCRIPTION OF THE PREFERRED EMBODIMENTS
First embodiment
A first embodiment of the present invention will be described hereinafter based on FIGS. 1-4B.
As shown in FIG.

   a weft yarn Y1 is wound and stored on a thread winding surface 112 by the rotation of a wire rolling tube 111 of a storage and measuring device 11 of the weft thread length. a winding system. The yarn Y1 wound and stored on the winding surface of the thread 112 is extracted by the fluid injection action of a tandem nozzle 13A and a main nozzle for the insertion of the weft thread (that is hereinafter referred to as the main weft insertion nozzle 14A) in the state in which it is released from a locking action of a locking pin 121 driven by an electromagnetic solenoid 12 The main insertion nozzle 14A of the weft yarn solidly with a comb (not shown) which implements a threshing movement.

   The tandem nozzle 13a is a type of weft insertion nozzle which presses the weft yarn Y1 towards the main insertion nozzle of the weft yarn 14A and is permanently mounted. The locking pin 121 deviates from the winding surface of the wire 112 based on an excitation instruction given to the electromagnetic solenoid 12 by a control computer 15.
A reflective photoelectric detector type weft pick-up detector 16 is disposed near the winding surface of the wire 112. The weft wire unwinding detector 16 detects the coiled wire which is extracted and unrolled from the surface winding of the wire 112 and a detection signal is sent to the control computer 15.

   When the number of unwinding turns of the wound wire reaches a predetermined number, the control computer 15 gives an electromagnetic solenoid 12 demagnetizing instruction and the locking pin 121 contacts the winding surface of the wire 112. When the locking pin 121 comes into contact with the winding surface of the wire 112, the output of the weft yarn Y1 is prevented.
The tandem nozzle 13A is composed of an acceleration tube 131, a wire guide 132, a guide piece 133, a nozzle body 17, and the like. The nozzle body 17 has a hexahedron-shaped configuration, an air supply pipe 19 being attached to the surface of one of its side walls 171.

   The air supplied by the air supply pipe 19 flows inside the tandem nozzle 13A and the weft yarn Y1 which has passed through the tandem nozzle 13A receives a propulsive force generated by the flow of air. air flowing through the tandem nozzle 13A. As shown in FIG. 1A, a support shaft 21 is attached to the side wall surface 171 of the nozzle body 17. The support shaft 21 is supported on a frame (not shown) via a bracket ( not shown). It is possible to adjust the orientation in the longitudinal direction of the support shaft 21, as well as the position of the support shaft 21 about its axis, which makes it possible to adjust the orientation of the tandem nozzle 13A.
An angular connecting plate 18 is coupled to and attached to the rear end surface 172 of the nozzle body 17.

   The connection plate 18 is constituted by a base portion 181 in the form of a flat plate and by a sub-portion 182 in the form of a flat plate which extends continuously at a right angle to the base portion 181 the connecting plate and is coupled to the rear end surface 172 of the base body 17 via the base portion 181.
A body 202 of a stepping motor 20 is attached to the base portion 181. A shaft 201, acting as a rotor, of the stepping motor 20 protrudes through the base portion 181 and a movable member 22 flat plate is attached to a projecting portion of the shaft 201 acting as a rotor. The stepper motor 20, in the form of a rotary output device, is placed under the control of the control computer 15.

   The control computer 15 controls the operation of the motor in stepping 20 based on the rotation angle of looms, which is detected by a rotary encoder 27.
A block 23 is attached to the sub-portion 182 of the connection plate 18 and a disc 25 is attached to the block 23. A guide ring 26 is attached to the block 23 so as to penetrate through the block 23 and through the As shown in FIG. 2B, a wire-through hole 261 of the guide ring 26 is overlapped by a wire-through hole 134 of the guide piece 133 when viewed in the axial direction of the tandem nozzle 13A.

   The weft yarn Y1 passes through the guide ring 26 and enters the thread passage hole 134 of the guide piece 133.
As can be seen in FIG. 1B, an arcuate guide edge 221 is formed in a portion of the circumference 220 of the movable member 22 in the form of a flat plate. The distance between the guide edge 221 and the rotor shaft 201 increases as the guide edge 221 extends in the direction along which the weft yarn Y1 slides in contact with the guide edge 221 when its passage from the first path RI taken by the wire to the second path R2 borrowed by the wire, as shown in Figure IB. A hook-shaped portion 222 is formed in a portion of the circumference 220 of the movable member 22.

   The hook-shaped portion 222 extends continuously from the guide edge 221 and protrudes radially relative to the movable member 22 so as to deviate from the rotor shaft 201.
As represented in FIG. 1A, directly before starting the insertion of the weft yarn Y1, the weft yarn Y1 takes a first linear path RI which is intended for it between the guide ring 26 and the guide piece 133. central axis of rotation C1 of the movable member 22 is oriented essentially in the direction in which extends the first path RI taken by the wire.

   Directly before starting the insertion of weft yarn Yl, the moving member 22 is in a weft insertion position, as shown in FIG. 1B, and the weft yarn Y1 passes close to the edge of the weft yarn. guidance 221 without coming into contact with the moving member 22.
When the step motor 20 reciprocates, the position of placement of the movable member 22 is switched to assume either the insertion position of the weft wire shown in FIG. 1B or the wire braking position of frame shown in Figure 3A, or the pull back position shown in Figure 4A.

   when the movable member 22 is in the braking position of the weft yarn, the weft yarn Y1 comes into contact with the guide edge 221, thereby to borrow the second yarn path R2 by bending as shown in FIG. 3B.
In FIG. 3C, there can be seen a perpendicular N which, in the state (for example the states shown in FIGS. 3A and 4A) in which the mobile member 22 is disposed on the central axis C2 (as represented in FIGS. , 3A and 4A) of the tandem nozzle 13A, which is perpendicular to the point of tangency t between the guide edge 221 and the weft yarn and perpendicular to the central axis C2 of the tandem nozzle 13A. The voltage F of the weft yarn Y1 acts on the mobile member 22 in the direction of the perpendicular N.

   The tension F of the thread may be subdivided into a force component fl acting on a straight line L connecting the point of tangency t of the guiding edge 221 and the weft thread and the central axis of rotation Cl of the moving member 22. is a force component F2 which forms a right angle with respect to the straight line L. The force component f2 determines the torque of the stepping motor 20 acting as an actuator. Now, we assume a case in which the angle formed by the perpendicular N with respect to the straight line L connecting the point of tangency t of the guiding edge 221 and the weft yarn and the axis central rotation Cl of the movable member 22 is equal to [theta] 1, and the angle formed by the tangent T at the point of tangency t with respect to the straight line L is equal to [theta] 2. The sum of the angles [theta] 1 and [theta] 2 is equal to 90 degrees.

   In this embodiment, a relationship is established [theta] l <[theta] 2 in the state in which the movable member 22 is located on the central axis C2 of the tandem nozzle 13A and wherein the movable member 22 is held in a position which lies in the range extending between the insertion position of the weft thread and the braking position of the weft thread. To put it in general, the whole tension of the weft yarn is summed up in a torque acting in the movable member of the weft insertion setting apparatus embodying the present invention; when [theta] 2 is equal to 90 degrees, in particular, the weft yarn does not come into contact with the guide edge
221, but comes into contact with the hook-shaped portion
222, so that a torque is exerted 100% on the motor in step 20.

   Accordingly, in the present invention, the profile of the guide edge 221 can be selected as appropriate for the construction of the movable member 22, so as to adjust the angles [theta] 1 and [theta] 2 to obtain a tension of the wire weft in the direction of the force component f1 greater than that in the direction of the force component f2.
The motor passing through 20, the mobile member 22, the guide ring 26 and the guide piece 133 constitute an adjustment device for the insertion of the weft thread 28 in which the path taken by the weft thread is modified. Yl by passing it from the first path RI taken by the wire to the second path R2 borrowed by the wire,

   so that in this way a resistance to insertion of the weft yarn greater than the weft insertion resistance in the first RI path taken by the yarn is obtained.
As shown in FIG. 1A, a tandem nozzle 13B, which is different from the tandem nozzle 13A, and a main insertion nozzle of the weft yarn 14B, which is different from the main insertion nozzle of the weft yarn 14A, injects and inserts a weft yarn Y2, which is different from the weft yarn Y1. Weft yarn Y2 is length measured via a weft length measurement storage device similar to the weft length measurement storage device 11.

   A weft yarn insertion adjusting apparatus (not shown) having the same structure as that of the yarn insert adjusting apparatus 28 is disposed in the tandem nozzle 13B. Weft yarn Y2 is arranged in the first and second tracks R1 and R2 borrowed by the yarn, which have been described above. An electromagnetic solenoid in the weft length measuring storage device, corresponding to the main weft insertion nozzle 14B, and a stepping motor in the insertion adjustment apparatus of the weft thread corresponding to the tandem nozzle 13B are placed under the control of the control computer 15.

   The tandem nozzles 13A and 13B and the main weft insertion nozzles 14A and 14B select the weft yarn based on the weft yarn selection pattern set in advance and inject the weft yarn.
When the weft yarn Y1 has been selected and inserted, the control computer 15 commands the electromagnetic solenoid 12 to be energized when the rotation angle of the loom reaches a predetermined angle; at this time, the locking pin 121 deviates from the winding surface of the wire 112. In addition, the weft yarn Y1, which is released from the locking action of the locking pin 121 is injected from the main insertion nozzle 14A weft thread by fluid injection via the tandem nozzle 13A and via the main insertion nozzle 14A weft yarn.

   During the insertion of the weft yarn Y1, the weft yarn Y1 is unwound between the storage device for measuring the length of weft thread 11 and the guide ring 26. However, the disc 25 prevents capture of the unwinding portion of the weft yarn Y1 by the stepping motor 20.
When the insertion of the weft yarn Y1 is at an end, the control computer 15 drives the motor in step 20 in the normal direction, so that the moving member 22 is rotated to take the braking position. of the weft yarn indicated in FIG. 3A, from the insertion position of the weft yarn of FIG. FIG. 3B shows a state in which the mobile member 22 rotates to assume the braking position of the <'> weft thread, as shown in FIG. 3A.

   When in the state as shown in FIG. 3B, the weft yarn Y1 takes the second weft-oriented channel R2 when the weft yarn Y1 is bent between the guide ring 26 and the guide piece 133, while it comes into contact with the guide edge 221. To pass the weft yarn Y1 of the first path RI taken by the wire to the second path R2 borrowed by the wire, the motor in step 20 rotates in the direction indicated by the arrow Ql in Figure 3A.

   When the movable member 22 is rotated from the weft insertion position to the weft braking position, the guide edge 221 passes the weft yarn Y1 of the first weft path taken by the wire to the second path R2 borrowed by the wire while coming into sliding contact with the weft yarn Yl.

   That is, when the weft yarn Y1 passes from the first path R1 taken by the wire to the second path R2 taken by the wire, the weft yarn Y1 is subjected to a relative displacement in the longitudinal direction of the boron. guide 221 which is rotated.
In the state in which the weft yarn Y1 is inserted by taking the first dedicated RI channel, shown in FIG. 2B, the path intended for the weft yarn Y1 between the guide ring 26 and the guide piece 133 takes a linear configuration, without coming into contact with the movable member 22. As a result, only a small resistance to the insertion of the weft thread is exerted on the weft yarn Yl during the insertion of the latter by borrowing the first way RI that is intended for him.

   The weft yarn Y1 is flexed during its passage from the first path RI taken by the thread to the second path R2 taken by the thread when the insertion of the weft thread is coming to an end, the result being that the resistance to the insertion of the weft yarn which is exerted on the weft thread Yl inserted by borrowing the second path R2 which is intended for it is greater than the insertion resistance of the weft thread prevailing in the first path RI borrowed by the thread. The insertion resistance of the weft yarn obtained by virtue of the curved configuration of the second path R2 taken by the yarn exerts a braking action on the weft yarn Y1 during the insertion of the weft thread .

   As a result, the occurrence of a sudden increase in voltage is prevented at the moment when insertion of weft yarn Y1 ends.
When the electromagnetic solenoid 12 has been demagnetized and the locking pin 121 comes into contact with the winding surface of the wire 112, the weft yarn Yl and the yarn frame ends. In the case of insertion of a polychrome weft yarn, when the weft yarn in the waiting position exits the ends of the main weft insertion nozzles 14A and 14B, which are adjacent to each other. On the other hand, there is a risk of entanglement of the weft yarn in the waiting position with the end of the weft yarn to be inserted.

   Thus, it is necessary to pull the weft thread in the waiting position for insertion into the main insertion nozzles of the weft thread. After cutting and separating the inserted weft yarn Y1 from a woven fabric (not shown), the control computer 15 steers the motor in the direction indicated by the arrow Q1, so that the movable member 22 rotates to assume the rearward pulling position shown in Fig. 4A, from the braking position of the weft yarn shown in Fig. 3A. In figure
4B, there is shown a state in which the movable member 22 is disposed in the rearward pulling position as shown in FIG. 4A.

   A third path R3 taken by the wire, between the guide ring 26 and the guide piece 133 in the state indicated in FIG. 4B, is subjected to greater bending than that of the second path R2 taken by the wire, in the state as shown in Figure 3B. As a result, weft yarn Y1, which extends from the tandem nozzle 13A to the main weft insertion nozzle 14A, is pulled back on the side of the measuring storage device. the length of the weft yarn 11 and the end of the weft yarn Yl in the waiting position for insertion is drawn into the main weft insertion nozzle 14A.
When approaching the beginning of the next insertion of the weft yarn Y1, the control computer 15 steers the motor 20 in the opposite direction,

   so that the movable member 22 rotates from the backward pulling position of Fig. 4A to the insertion position of the weft yarn of Fig. 1B.
In the first embodiment, the following effects are obtained.
(1-1) When the stepping motor 20 is rotated to rotate the movable member 22 from the insertion position of the weft thread to the braking position, the guide edge 221 causes that the weft yarn Y1 passes from the first path RI taken by the wire to the second path R2 borrowed by the wire, while it comes into sliding contact with the weft yarn Y1.

   When the weft yarn Y1 passes from the first path RI taken by the wire to the second path R2 borrowed by the wire, while it comes into sliding contact with the guide edge 221, the angles [theta] 1 and [ theta] 2 that are obtained are based on the tension of the weft thread F and the components of said tension f1 and f2 establish the relation [theta] l <[theta] 2. When the relation indicated above has been established, since the force of the tension of the weft thread (indicated by the arrow F in FIG. 3C) is exerted in the form of a torque on the motor in step by step 20, its component fl obtained by decomposition, exerted in the radial direction of the movable member 22 becomes greater than its component f2 exerted in the circumferential direction of the movable member 22.

   The f2 component obtained by decomposition, exerted in the circumferential direction of the movable member 22, acts as a substantial load opposing the driving force of the motor in step 20. As a result, to reduce the component f2, obtained by decomposition, which is exerted in the circumferential direction of the movable member 22, with respect to the component f 1, obtained by decomposition, which is exerted in a radial direction of the mobile member 22, proves to be effective to reduce the substantial load opposing the driving force of the motor in step 20.
When, as described above, the weft yarn Y1 passes from the first path RI taken by the wire to the second path R2 borrowed by the wire,

   while slidably engaging the guide edge 221 when the movable member 22 is rotated, it is possible to reduce the torque on the central axis of rotation C1 of the movable member 22 from the the tension of the weft yarn Y1 in contact with the guide edge 221.

   By this it is meant that, in accordance with the weft insertion setting device 28 of this embodiment, the torque acting on the stepping motor 20 can be suppressed, so that the weft yarn Y1 can pass from the first path RI borrowed by the wire to the second path R2 borrowed by the wire using the motor step by step 20 with a minimal torque.
(1-2) the guide edge 221 has a configuration in which the distance extending between the guide edge 221 and the rotor shaft 201 increases as the guide edge 221 extends in the direction in which the weft yarn Y1 slides in contact with the guide edge 221 during its passage from the first path RI taken by the wire to the second path R2 borrowed by the wire.

   When the movable member 22 constructed as described above is rotated, the weft yarn Y1 in sliding contact with the guide edge 221 moves mainly in the radial direction of the moving member 22. The fact that the weft yarn Yl moves mainly in the radial direction of the movable member 22 means that the movement of the weft yarn Y1 in the radial direction of the movable member 22 is greater than the movement of the weft yarn Y1 in the circumferential direction of the moving member 22. When the direction The movement of the weft yarn Y1 approaches the radial direction of the mobile member 22, the torque acting on the motor in step 20, originating from the tension of the weft yarn Y1 prevailing in the second path R2 borrowed by the wire, decreases.

   By this it is meant that the bending imposed on the yarn Yl by moving the weft yarn Y1 mainly in the radial direction of the moving member 22 is effective to suppress the torque exerted on the motor in step 20.
(1-3) When the movable member 22 continues to rotate in the direction indicated by the arrow Q1, the weft yarn Y1, in sliding contact with the guide edge 221 and on which braking is applied, moves to the opposite direction. state hooked on the hook-shaped portion 222. By this it is meant that the hook-shaped portion 222 serves to move and pull back the weft yarn Y1 in the direction of rotation (the direction of rotation indicated by the arrow Q1) of the moving member 22, if although the weft yarn Y1 passes from the first path RI taken by the wire to the second path R2 borrowed by the wire.

   In the case where several types of weft yarns are subjected to a weft insertion using several main weft insertion nozzles 14A and 14B, when the end portion of the weft yarn in the waiting state for insertion of the weft yarn extends from the main weft insertion nozzles 14A and 14B, the end portion is likely to entangle with the adjacent weft yarn. In this case, pulling the weft yarn backward is effective to prevent entanglement of adjacent weft yarns. Such backward pulling of the weft yarn should only be performed after the end of weft insertion, and only a small amount of tension is exerted on the weft yarn at this time.

   Thus, the weft yarn can be pulled back using the stepping motor 20 with minimal torque.
Second embodiment
A second embodiment of the present invention will next be described with reference to Figs. 5A, 5B and 5C. The same symbols are used to denote the same components as those of the first embodiment.
The thickness of the guide edge 221A of the movable member 22A is varied, so that it increases progressively as the guide edge 221A extends from its occupied side by the leading end 221s to the side. occupied by the end end 221e, that is to say when the guide edge 221A extends to the hook-shaped portion 222.

   FIG. 5B shows a state in which a movable member 22A is in the weft insertion position and in which the weft yarn Y1 takes the first weft path RI. FIG. 5C shows a state in which the movable member 22A is in the braking position of the weft yarn and in which the weft yarn Y1 takes the second path R2 of the weft yarn.

   Assuming that the braking position of the movable member 22A is identical to the braking position of the moving member 22 in the first embodiment, the weft yarn Y1, which takes the second path R2 of the second embodiment for the wire, undergoes a bending which is greater than that of the first embodiment, so that a braking effect is obtained which is greater than that of the first embodiment.
It is undesirable to force a strong braking force on the weft yarn Yl during insertion of the weft yarn.

   In this regard, the construction described above, in which the thickness of the guiding edge 221A increases when the latter extends from its occupied side by the beginning end 221s to the end occupied by the end end. 221e, prove effective to increase the braking force in a gradual manner when it comes to exert a braking on the Yl weft thread during the insertion of the weft thread.
To roughly achieve the same braking effect as that of the first embodiment, the required amount of rotation of the stepping motor 20 to move the movable member 22A from the insertion position of the weft yarn into the braking position can be reduced compared to that in force in the first embodiment.

   Reducing the amount of rotation required of the stepping motor 20 is advantageous for adapting to increases in the speed of the loom.
Third embodiment
A third embodiment of the present invention will now be described with reference to Fig. 6. The same symbols are used to denote the same components as those of the first embodiment. The movable member 22B is comprised of a linear member and includes a guide edge 221B and a hook-shaped portion 222B which reciprocally extend continuously.

   The movable member 22B made in the form of a linear member as described above is lightweight, which is advantageous for adapting to increases in the rotational speed of the movable member 22B.
Fourth embodiment
A fourth embodiment of the present invention will now be described with reference to Fig. 7. The same symbols are used to denote the same components as those of the first embodiment.
The movable member 22C has a guide hole 223, the weft yarn Y1 passing through the guide hole 223. The stepping motor 20 rotates in the direction (indicated by the arrow Q2) opposite to that of the first one. embodiment for passing the weft yarn Yl from the first path taken by the wire to the second path taken by the wire.

   In this case, a guide edge 224 on the outer periphery of the guide hole 223 slidably contacts the weft yarn Y1. An end end edge 225 of the guide hole 223 extends continuously with the guide edge 224 acting as a guide portion. The end end edge 225 of the guide hole 223 serves as a hook-shaped portion. When the movable member 22C continues to rotate in the direction indicated by the arrow Q2, the weft yarn Y1 which takes the second path for the yarn is pulled back to the state hooked on the end edge 225 end .
The fourth embodiment also has the same effects as those of the first embodiment.

   Fifth embodiment
A fifth embodiment of the present invention will now be described with reference to FIG. 8. The same symbols are used to denote the same components as those of the first embodiment.
The movable member 22D has a pair of guide edges 221D and a pair of trailing edges 226. The pair of guide edges 221D is arranged such that the edges are in positions of rotation symmetry of 180 degrees, and the pair of trailing edges 226D is arranged such that the edges are in rotational symmetry positions of 180 degrees. The pair of rearward traction edges 226 respectively consist of an arc whose center is occupied by the central axis of rotation C1.

   A guideway forming member 29 is arranged near the moving member 22D, and the weft yarn Y1 passes through a linear guideway 291 formed by the guideway forming member 29.
The step motor 20, which rotates only in the direction indicated by the arrow Q1, performs a half rotation with respect to a complete rotation of the loom. In the state shown in FIG. 8, the weft yarn Y1 takes the first RI channel intended for it. The weft yarn Y1 passes from the first path taken by the yarn to the second path taken by the yarn, while slidingly contacting the guide edges 221D in its longitudinal direction. Braking is exerted on the weft yarn Y1 while the latter comes into sliding contact with the guide edges 221D.

   During its passage to the second path taken by the yarn, weft thread Y1 is brought into sliding contact with the rearward traction edges 226 in the longitudinal direction of the rearward pulling edges 226 when the limb 22D mobile continues its rotation in the direction indicated by the arrow Ql.

   While in sliding contact with the rearward pulling edges 226, the weft yarn Y1 passes to the third path taken by the yarn and is pulled backward.
When the movable member 22D has made a half rotation from the state shown in FIG. 8, the weft yarn which follows the weft yarn Y1 which has been subjected to insertion of weft yarn, takes the first path destined over.
In the fifth embodiment, it is sufficient to subject the motor stepper 20 to continuous rotation in one direction. As a result, no substantial acceleration / deceleration is encountered, in contrast to the case in which the stepping motor 20 performs alternative rotations.

   This feature is advantageous for switching the placement position of the weft yarn at high speed between the first, second and third paths taken by the yarn, said switching being in turn advantageous for being able to adapt to the speed of the loom. to weave.
The present invention may also include the following embodiments.
(1) The present invention is applicable to a jet loom which does not use tandem nozzles, but which uses only the main weft insertion nozzles.
(2) A servomotor may be used to function as a rotary output device.
(3) A rotary solenoid may be used to function as a rotary output device.
(4) A DC brushless motor can be used to function as a rotary output device.

   (5) When passing the weft thread from the first path taken by the yarn to the second path taken by the yarn, the weft yarn may be designed to move primarily in the axial direction of the shaft, acting as the rotor, of the rotary output device when the moving member is rotated.


    

Claims (12)

REVENDICATIONS 1. Appareil de réglage de l'insertion du fil de trame pour un métier à tisser à jet dans lequel un fil de trame (Yl) est inséré via une action d'injection de fluide d'une buse d'insertion de fil de trame et une voie d'insertion pour le fil de trame (Yl) subit une modification entre une première voie (RI) empruntée par le fil et une deuxième voie (R2) empruntée par le fil, le fil de trame (Yl) étant soumis à une résistance à l'insertion de fil de trame supérieure à la résistance à l'insertion du fil de trame régnant dans la première voie (RI) empruntée par le fil, caractérisé en ce que l'appareil de réglage de l'insertion du fil de trame comprend : 1. Apparatus for adjusting the insertion of the weft thread for a jet loom in which a weft thread (Y1) is inserted via a fluid injection action of a weft inserting nozzle and an insertion path for the weft yarn (Y1) is modified between a first path (RI) taken by the wire and a second path (R2) taken by the wire, the weft thread (Y1) being subjected to a resistance to insertion of weft yarn greater than the insertion resistance of the weft yarn prevailing in the first yarn (RI) taken by the yarn, characterized in that the yarn insertion adjustment apparatus frame includes: un membre mobile (22, 22A, 22B, 22C, 22D) qui entre en contact avec le fil de trame (Yl) et qui fait passer le fil de trame (Yl) de la première voie (RI) empruntée par le fil à la deuxième voie (R2) empruntée par le fil ; et un dispositif de sortie rotatif (20) qui fait tourner le membre mobile, le membre mobile englobant une portion de guidage (221, 221A, 221B, 224, 221D) pour faire passer le fil de trame (Yl) de la première voie (RI) empruntée par le fil à la deuxième voie (R2) empruntée par le fil, tandis qu'elle entre en contact par glissement avec le fil de trame (Yl) lorsque le membre mobile (22, 22A, 22B, 22C, 22D) effectue des rotations.  a movable member (22, 22A, 22B, 22C, 22D) that contacts the weft yarn (Y1) and passes the weft yarn (Y1) from the first (RI) path taken by the yarn to the second path (R2) taken by the wire; and a rotary output device (20) which rotates the movable member, the movable member including a guide portion (221, 221A, 221B, 224, 221D) for passing the weft yarn (Y1) of the first channel ( RI) taken by the wire to the second path (R2) taken by the wire, while it comes into slip contact with the weft wire (Y1) when the moving member (22, 22A, 22B, 22C, 22D) rotates. 2. Appareil de réglage de l'insertion du fil de trame selon la revendication 1, caractérisé en ce que la portion de guidage (221, 221A, 221B, 224, 221D) fait en sorte de déplacer le fil de trame (Yl) dans la direction radiale du membre mobile (22, 22A, 22B, 22C, 22D) . Throw weft insertion adjusting apparatus according to Claim 1, characterized in that the guide portion (221, 221A, 221B, 224, 221D) causes the weft yarn (Y1) the radial direction of the movable member (22, 22A, 22B, 22C, 22D). 3. Appareil de réglage de l'insertion du fil de trame selon la revendication 2, caractérisé en ce que la distance entre la portion de guidage (221, 221A, 221B, 224, 221D) et l'axe de rotation (201) du dispositif de sortie rotatif (20) augmente lorsque la portion de guidage s'étend dans la direction dans laquelle le fil de trame (Yl) glisse en contact avec la portion de guidage lors de son passage de la première voie (RI) empruntée par le fil à la deuxième voie (R2) empruntée par le fil. 3. Apparatus for adjusting the insertion of the weft thread according to claim 2, characterized in that the distance between the guide portion (221, 221A, 221B, 224, 221D) and the rotational axis (201) of the rotary output device (20) increases as the guide portion extends in the direction in which the weft yarn ( Yl) slides in contact with the guide portion during its passage from the first path (RI) taken by the wire to the second path (R2) taken by the wire. 4. Appareil de réglage de l'insertion du fil de trame selon la revendication 2, caractérisé en ce que l'angle ([theta]l) formé par la perpendiculaire (N) à la ligne droite (L) reliant le point de tangence (t) de la portion de guidage (221) avec le fil de trame (Yl) et l'axe central de rotation (Cl) du membre mobile (22) et l'angle ([theta]2) formé par une ligne tangente (T) au point de tangence (t) par rapport à la ligne droite (L) établissent une relation [theta]l < [theta]2 dans l'état dans lequel le membre mobile (22) est maintenu dans une position située dans la plage s'étendant entre une position d'insertion du fil de trame et une position de freinage du fil de trame. 4. Apparatus for adjusting the insertion of the weft thread according to claim 2, characterized in that the angle ([theta] 1) formed by the perpendicular (N) to the straight line (L) connecting the point of tangency (t) the guide portion (221) with the weft yarn (Y1) and the central axis of rotation (C1) of the movable member (22) and the angle ([theta] 2) formed by a tangent line (T) at the point of tangency (t) with respect to the straight line (L) establish a relation [theta] l <[theta] 2 in the state in which the movable member (22) is held in a position in the range extending between an insertion position of the weft thread and a braking position of the weft thread. 5. Appareil de réglage de l'insertion du fil de trame selon la revendication 2, caractérisé en ce que le membre mobile (22, 22A, 22B, 22C, 22D) est soumis à une rotation alternative . A weft thread insertion adjusting apparatus according to claim 2, characterized in that the movable member (22, 22A, 22B, 22C, 22D) is rotated alternately. 6. Appareil de réglage de l'insertion du fil de trame selon la revendication 5, caractérisé en ce que le membre mobile (22, 22A, 22B, 22C, 22D) possède une configuration de plaque plate . The weft insertion apparatus of claim 5, characterized in that the movable member (22, 22A, 22B, 22C, 22D) has a flat plate configuration. 7. Appareil de réglage de l'insertion du fil de trame selon la revendication 6, caractérisé en ce que la portion de guidage (221, 221A) est prévue sur la circonférence du membre mobile (22 , 22A) . The weft insertion apparatus of claim 6, characterized in that the guide portion (221, 221A) is provided on the circumference of the movable member (22, 22A). 8. Appareil de réglage de l'insertion du fil de trame selon la revendication 7, caractérisé en ce que l'épaisseur de la portion de guidage (221A) augmente lorsque la portion de guidage (221A) s'étend depuis une extrémité de début (221s) en direction d'une extrémité de fin (221e), l'extrémité de début A weft thread insertion adjusting apparatus according to claim 7, characterized in that the thickness of the guide portion (221A) increases as the guide portion (221A) extends from a start end. (221s) towards one end end (221e), the beginning end (221s) représentant une extrémité à laquelle la portion de guidage (221A) entre pour la première fois en contact avec le fil de trame (Yl) dans la première voie (RI) empruntée par le fil lorsque le membre mobile (22A) effectue des rotations, l'extrémité de fin (221e) représentant une extrémité correspondant à une mise en contact avec le fil de trame (Yl) lorsque ce dernier est passé à la deuxième voie (R2) empruntée par le fil. (221s) showing an end at which the guide portion (221A) first comes into contact with the weft yarn (Y1) in the first track (RI) traveled by the yarn when the movable member (22A) performs rotations, the end end (221e) representing an end corresponding to a contact with the weft yarn (Yl) when the latter is passed to the second path (R2) taken by the wire. 9. Appareil de réglage de l'insertion du fil de trame selon la revendication 5, caractérisé en ce que le membre mobile (22B) est réalisé sous la forme d'un membre linéaire. A weft thread insertion adjusting apparatus according to claim 5, characterized in that the movable member (22B) is in the form of a linear member. 10. Appareil de réglage de l'insertion du fil de trame selon l'une quelconque des revendications 6 à 9, caractérisé en ce que le membre mobile (22, 22A, 22B) englobe une portion en forme de crochet (222, 222B) pour tirer le fil de trame (Yl) vers l'arrière dans la deuxième voie (R2) empruntée par le fil en déplaçant le fil de trame (Yl) dans la deuxième voie (R2) empruntée par le fil dans la direction de rotation du membre mobile (22, 22A, 22B) afin de faire passer le fil de trame Weft thread insertion adjusting apparatus according to one of Claims 6 to 9, characterized in that the movable member (22, 22A, 22B) includes a hook-shaped portion (222, 222B). for pulling the weft thread (Y1) backwards in the second path (R2) taken by the thread by moving the weft thread (Y1) in the second path (R2) taken by the thread in the direction of rotation of the thread moving member (22, 22A, 22B) for passing the weft thread (Yl) de la première voie (RI) empruntée par le fil à la deuxième voie (R2) empruntée par le fil, la portion en forme de crochet (222, 222B) s'étendant en continu jusqu'à la portion de guidage (221, 221A, 221B) . (Y1) of the first path (RI) taken by the wire to the second path (R2) taken by the wire, the hook-shaped portion (222, 222B) extending continuously to the guide portion ( 221, 221A, 221B). 11. Appareil de réglage de l'insertion du fil de trame selon la revendication 6, caractérisé en ce que la portion de guidage comprend une portion marginale (224) d'un trou allongé Weft thread insertion adjusting apparatus according to claim 6, characterized in that the guide portion comprises a marginal portion (224) of an elongated hole (223) pratiqué dans le membre mobile (22C) . (223) practiced in the movable member (22C). 12. Appareil de réglage de l'insertion du fil de trame selon la revendication 2, caractérisé en ce qu'il comprend en outre : plusieurs portions de guidage (221D) pour faire passer le fil de trame (Yl) de la première voie (RI) empruntée par le fil à la deuxième voie (R2) empruntée par le fil, et plusieurs portions de traction vers l'arrière (226) pour tirer vers l'arrière le fil de trame (Yl) , lesdites plusieurs portions de guidage (221D) et lesdites plusieurs portions de traction vers l'arrière (226) étant arrangées réciproquement en alternance sur la circonférence du membre mobile (22D) , le membre mobile (22D) étant mis en rotation dans un seul sens . A weft thread insertion adjusting apparatus according to claim 2, characterized in that it further comprises: a plurality of guide portions (221D) for passing the weft thread (Y1) of the first track ( RI) taken by the wire to the second path (R2) taken by the wire, and several rearward pulling portions (226) for pulling back the weft wire (Y1), said plurality of guide portions ( 221D) and said plurality of backward pulling portions (226) being reciprocally arranged alternately on the circumference of the movable member (22D), the movable member (22D) being rotated in a single direction.
BE2004/0326A 2003-07-23 2004-07-01 Adjusting device integration of wire frame for a jet loom. BE1016285A3 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
JP2003278383A JP4003710B2 (en) 2003-07-23 2003-07-23 Weft insertion control device in jet loom

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1016285A3 true BE1016285A3 (en) 2006-07-04

Family

ID=34264807

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE2004/0326A BE1016285A3 (en) 2003-07-23 2004-07-01 Adjusting device integration of wire frame for a jet loom.

Country Status (4)

Country Link
JP (1) JP4003710B2 (en)
CN (1) CN1576422A (en)
BE (1) BE1016285A3 (en)
IT (1) ITTO20040380A1 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
ITTO20120156A1 (en) * 2012-02-22 2013-08-23 Lgl Electronics Spa SUPPLY DEVICE FOR YARN WITH CONTROLLED VOLTAGE FOR TEXTILE MACHINES, WITH YARN RECOVERY FUNCTION.

Families Citing this family (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
JP2007308825A (en) * 2006-05-17 2007-11-29 Toyota Central Res & Dev Lab Inc Weft insertion apparatus in air-jet loom
JP5163301B2 (en) * 2008-06-10 2013-03-13 株式会社豊田自動織機 Operation method of weft retractor in fluid jet loom

Citations (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
JPH0598539A (en) * 1991-10-09 1993-04-20 Toyota Autom Loom Works Ltd Control device of weft inserting in jet loom
US5305966A (en) * 1991-07-22 1994-04-26 Sobrevin Societe De Brevets Industriels-Etablissement Device for the differential braking of traveling threads, wires or the like
JPH06184867A (en) * 1992-12-09 1994-07-05 Tsudakoma Corp Control device of weft of weaving machine
US5398731A (en) * 1993-03-05 1995-03-21 Lindauer Dornier Gesellschaft Mbh Lamellar weft thread brake mechanism with a variable braking force
US5492286A (en) * 1992-11-09 1996-02-20 Sobrevin Societe De Brevets Industriels-Etablissement Thread brake
EP1258550A2 (en) * 2001-05-11 2002-11-20 Kabushiki Kaisha Toyota Jidoshokki Weft insertion control apparatus in jet loom
US20030075230A1 (en) * 2001-10-19 2003-04-24 Lindauer Dornier Gesellschaft Mbh Method and apparatus for variably braking the weft thread between a supply spool and a thread store in a loom

Patent Citations (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5305966A (en) * 1991-07-22 1994-04-26 Sobrevin Societe De Brevets Industriels-Etablissement Device for the differential braking of traveling threads, wires or the like
JPH0598539A (en) * 1991-10-09 1993-04-20 Toyota Autom Loom Works Ltd Control device of weft inserting in jet loom
US5492286A (en) * 1992-11-09 1996-02-20 Sobrevin Societe De Brevets Industriels-Etablissement Thread brake
JPH06184867A (en) * 1992-12-09 1994-07-05 Tsudakoma Corp Control device of weft of weaving machine
US5398731A (en) * 1993-03-05 1995-03-21 Lindauer Dornier Gesellschaft Mbh Lamellar weft thread brake mechanism with a variable braking force
EP1258550A2 (en) * 2001-05-11 2002-11-20 Kabushiki Kaisha Toyota Jidoshokki Weft insertion control apparatus in jet loom
US20030075230A1 (en) * 2001-10-19 2003-04-24 Lindauer Dornier Gesellschaft Mbh Method and apparatus for variably braking the weft thread between a supply spool and a thread store in a loom

Non-Patent Citations (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Title
PATENT ABSTRACTS OF JAPAN vol. 017, no. 446 (C - 1098) 17 August 1993 (1993-08-17) *
PATENT ABSTRACTS OF JAPAN vol. 018, no. 533 (C - 1259) 11 October 1994 (1994-10-11) *

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
ITTO20120156A1 (en) * 2012-02-22 2013-08-23 Lgl Electronics Spa SUPPLY DEVICE FOR YARN WITH CONTROLLED VOLTAGE FOR TEXTILE MACHINES, WITH YARN RECOVERY FUNCTION.
EP2631339A1 (en) * 2012-02-22 2013-08-28 L.G.L. Electronics S.p.A. Controlled-tension yarn-feeding apparatus for textile machines, with yarn recovering function

Also Published As

Publication number Publication date
JP2005042253A (en) 2005-02-17
CN1576422A (en) 2005-02-09
ITTO20040380A1 (en) 2004-09-08
JP4003710B2 (en) 2007-11-07

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2490253A1 (en) FRAME PROPULSION CLAMP
BE1016285A3 (en) Adjusting device integration of wire frame for a jet loom.
EP2112402A1 (en) Actuator with main rod and auxiliary rod
FR2607838A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR ROUTING THE WEFT YARNS FOR KNITTING MACHINES, LONGITUDINAL CONVEYOR CHAINS AND RIDING COMBS
CH631941A5 (en) METHOD AND APPARATUS FOR LAUNCHING THREADS FOR THEIR WINDING
FR2569728A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR STORING THE FRAME
EP0299553B1 (en) Thread clip
EP0266286B1 (en) Weft insertion device for shuttleless looms
EP0342135A1 (en) Weft suction and retaining device for weaving machines using jet weft inserting
BE1024064A1 (en) A method of detecting a weft yarn in a jet loom of the air jet type.
BE1011429A3 (en) Knitting circular.
FR2467900A1 (en) FRAME WIRE FEEDING DEVICE
EP1176237A1 (en) Harness with a heedle damping device for a loom and heddle damping device
FR2878241A1 (en) AUTOMATIC MACHINE FOR THE FORMATION OF A NODE USING A TWINE AT THE END OF A TUBULAR SHEATH IN ORDER TO SHUT IT OFF BY CONSTRICTION UNDER THE CLAMPING OF THE NODE
EP1481406B1 (en) Electromagnetic actuator with controlled attraction force
WO2017055722A1 (en) Method and device for producing a tubular knitted textile structure
FR2759095A1 (en) DEVICE FOR PROTECTING THE CONNECTION OF A JACQUARD SMOOTH WITH ITS CONTROL AND / OR RECALL MEANS
EP0409743B1 (en) Yarn-tensioning device for textile machines
FR2466548A1 (en) Shuttleless loom weft withdrawal device - cuts down weft losses at selvedges
FR2826644A1 (en) GOING AND COMING MECHANISM FOR WIRE WINDING
FR1310490A (en) Improvements to looms with fixed weft reserve
FR2529817A1 (en) Device for transversely cutting strips of films in motion.
EP0810311A1 (en) Loom for the realisation of ornamental fringes
FR2532666A1 (en) METHOD FOR LOOP INSERTION OF A FRAME WIRE IN THE MOLD OF A WEAVING MACHINE AND WEAVING MACHINE EQUIPPED WITH A DEVICE FOR CARRYING OUT SAID METHOD
EP0510735B1 (en) Weft yarn storing device for looms

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Effective date: 20060731