BE1013315A3 - Machine for manufacturing brushes - Google Patents

Machine for manufacturing brushes Download PDF

Info

Publication number
BE1013315A3
BE1013315A3 BE2000/0380A BE200000380A BE1013315A3 BE 1013315 A3 BE1013315 A3 BE 1013315A3 BE 2000/0380 A BE2000/0380 A BE 2000/0380A BE 200000380 A BE200000380 A BE 200000380A BE 1013315 A3 BE1013315 A3 BE 1013315A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
brush
station
magazine
brush body
making machine
Prior art date
Application number
BE2000/0380A
Other languages
French (fr)
Inventor
Joerg Schneider
Kurt Nobst
Walter Steinebrunner
Original Assignee
Zahoransky Anton Gmbh & Co
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Zahoransky Anton Gmbh & Co filed Critical Zahoransky Anton Gmbh & Co
Application granted granted Critical
Publication of BE1013315A3 publication Critical patent/BE1013315A3/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A46BRUSHWARE
    • A46DMANUFACTURE OF BRUSHES
    • A46D3/00Preparing, i.e. Manufacturing brush bodies
    • A46D3/08Parts of brush-making machines
    • A46D3/085Magazines for brush bodies; Feeding bodies
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A46BRUSHWARE
    • A46DMANUFACTURE OF BRUSHES
    • A46D3/00Preparing, i.e. Manufacturing brush bodies
    • A46D3/06Machines for both drilling bodies and inserting bristles
    • A46D3/062Machines for both drilling bodies and inserting bristles of the carousel or drum type

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Auxiliary Devices For And Details Of Packaging Control (AREA)
  • Pens And Brushes (AREA)

Abstract

A machine for manufacturing brushes (1) comprising, for the body of thebrush (5) a transport and positioning device (7) that has at least one bodysupport (10) that is made in particular in the form of a carrousel and whichhas a feeder station for the stocked bodies (5) and, if required, a drillingstation (2) for the bodies, a packing tool, and a output station for thebrushes at which a conveyor device (7) is connected to a handling device (11)comprising a gripper head (12) in whose zone of action at least two magazines(6a, 6b, 6c, 6d) are disposed for the different bodies and/or at least onemagazine for the different drilling tools and/or at least one magazine forthe packing tools.<IMAGE>

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   "Machine de fabrication de brosses"
L'invention concerne une machine de fabrication de brosses comportant, pour des corps de brosse, un dispositif de transport et de positionnement qui présente au moins un support de corps de brosse, qui est réalisé en particulier sous la forme d'un carrousel et qui présente un poste d'alimentation pour des corps de brosse emmagasinés, éventuellement un poste de forage de corps de brosse, un dispositif de bourrage présentant au moins un outil de bourrage ainsi qu'un poste de sortie pour les brosses. 



   Par la DE-A-1 164 372, on connaît déjà une machine de fabrication de brosses de ce genre qui présente, en une rangée l'un à côté de l'autre, un poste d'alimentation comportant un magasin de corps de brosse, un poste de forage de corps de brosse, un dispositif de bourrage, un dispositif de coupe et un poste de sortie comportant un magasin pour des brosses complètement traitées.

   Pour le transport des corps de brosse vers les postes distincts et pour le positionnement des corps de brosse dans ces postes, Il est prévu un dispositif de transport et de positionnement qui présente plusieurs bras à pince couplés l'un à l'autre Pour le traitement des corps de brosse, un corps de brosse est d'abord prélevé du magasin de corps de brosse au moyen d'un premier bras à pince et est transféré à un support de corps de brosse qui se trouve à l'endroit du poste de forage Le corps de brosse est positionné à l'endroit du poste de forage au moyen du support de corps de brosse pendant le forage des trous pour les faisceaux de poils Ensuite, le corps de brosse complètement foré est retiré du support de corps de brosse du poste de forage au moyen d'un second bras à pince,

   est transporté vers 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 un autre support de corps de brosse qui se trouve à l'endroit du dispositif de bourrage et y est positionné. Simultanément, un second corps de brosse est retiré du magasin de corps de brosse au moyen du premier bras à pince et est positionné à l'endroit du poste de forage de façon à ce que, pendant le bourrage du premier corps de brosse à l'endroit du poste de bourrage, le second corps de brosse puisse être simultanément foré à l'endroit du poste de forage.

   Ensuite, le corps de brosse qui se trouve au poste de bourrage est transporté vers le dispositif de coupe au moyen d'un troisième bras à pince et y est positionné en position de travail alors que, simultanément, les corps de brosse qui se trouvent à l'endroit du poste de forage et du dispositif de bourrage sont transportés plus loin chaque fois à un poste de travail au moyen des premier et second bras à pince. Le dispositif de transport et de positionnement permet donc un transport simultané de plusieurs corps de brosse vers les différents postes.

   Un désavantage de la machine de fabrication de brosses consiste cependant encore en ce que la fabrication d'assez petites séries avec des brosses différentes est relativement coûteuse parce que, après la fabrication d'une série, la machine de fabrication de brosses doit chaque fois être adaptée à la série de brosses suivantes à fabriquer et être réajustée de façon correspondante. Alors, il peut être nécessaire par exemple que les supports de brosses doivent être adaptés aux dimensions des corps de brosse différents et/ou que les corps de brosse qui se trouvent dans le magasin de corps de brosse doivent être remplacés. 



   Par la EP-A-0 264 974, on connaît aussi déjà une machine de fabrication de brosses qui présente un dispositif au moyen duquel la machine de fabrication de brosses peut être réajustée de manière commandée par programme pour la fabrication de brosses présentant des dimensions différentes Alors, ce dispositif présente un microordinateur comportant un appareillage de lecture pour un support de données sur lequel les données nécessaires pour les réglages 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 respectivement souhaités de la machine de fabrication de brosses sont   mémorisées.   Le micro-ordinateur et les éléments de réglage sont en liaison de commande par laquelle la machine de fabrication de brosses peut être adaptée à la fabrication de brosses différentes en fonction de données mémorisées sur le support de données.

   Le réajustement de la machine de fabrication de brosses à un nouveau type de brosses est effectué par chargement d'un nouveau support de données dans l'appareillage de lecture. Un réajustement en option ou en variante de la machine de fabrication de brosses pendant le cours du processus de fabrication, comme cela est nécessaire par exemple pour la fabrication d'unités d'emballage comportant des brosses de couleurs et/ou dimensions différentes, n'est cependant alors pas possible. 



   Il y a en conséquence la mission de réaliser une machine de fabrication de brosses, du genre cité au début, avec laquelle différentes brosses puissent être fabriquées d'une manière aisée au cours du processus de fabrication. 



   La solution de ce problème consiste en ce qu'au dispositif de transport et de positionnement est associé un dispositif de manipulation comportant une tête à pince, ou une semblable tête de maniement, dans la zone d'action de laquelle sont agencés au moins deux magasins pour des corps de brosse différents et/ou au moins un magasin pour différents outils de forage qui peuvent être raccordés à un moyen de raccordement d'outils du poste de forage de corps de brosse et/ou au moins un magasin pour différents outils de bourrage qui peuvent être raccordés au dispositif de bourrage. 



   Ainsi, des corps de brosse de genres différents, dans une suite quelconque, peuvent être retirés des magasins à l'aide de la tête à pince du dispositif de manipulation et être transférés au dispositif de transport et de positionnement. Par cela, il est possible de fabriquer d'une manière aisée différentes brosses avec la machine de fabrication de brosses au cours du processus de fabrication. Le cas échéant, les 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 brosses peuvent être emballées simultanément après la fabrication ; il est même possible par cela d'agencer dans un emballage commun, sous la forme d'un assortiment de brosses, plusieurs brosses de genres différents, par exemple des brosses de couleurs et/ou dimensions différentes. 



   Naturellement, la machine de fabrication de brosses est cependant également appropriée pour la fabrication d'assez petites séries de brosses avec chaque fois des mêmes brosses. Dans ce cas, les corps de brosse pour une première série de corps de brosse sont par exemple retirés d'un premier magasin de corps de brosse. Après traitement de cette série, des corps de brosse pour la seconde série sont alors retirés d'un second magasin de corps de brosse au moyen du dispositif de manipulation. 



   Le dispositif de transport et de positionnement est en particulier réalisé sous la forme d'un carrousel comportant plusieurs supports de corps de brosse tournants, de façon à ce que des corps de brosse ou respectivement des brosses puissent être positionnés et traités simultanément en plusieurs postes de traitement. Lorsque les supports distincts de corps de brosse du dispositif de transport et de positionnement sont réalisés pour retenir simultanément deux ou plusieurs corps de brosse de genre différents, il est possible de traiter simultanément deux ou plusieurs brosses dans le même poste de traitement, par exemple lors du forage ou lors du bourrage. 



  Naturellement, chaque support de corps de brosse peut cependant également être réalisé pour ne retenir chaque fois qu'une brosse. 



   Suivant le type de brosse, des magasins de corps de brosse de différents genres peuvent être prévus. Pour de petites brosses rondes, des appareils à vibrations peuvent être mis en oeuvre, et pour des brosses plates, des magasins à empilage pour lesquels les corps de brosse inférieurs sont séparés au moyen d'un dispositif de séparation, de façon à ce que les corps de brosse puissent alors être saisis par la tête à 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 pince du dispositif de manipulation et être transférés au dispositif de transport et de positionnement Les magasins de corps de brosse peuvent présenter des goulottes inclinées vers le bas dans le sens du transport, pour le transport par la force de gravité des corps de brosse jusqu'à un endroit de sortie ou une bande cyclique comportant, pour les corps de brosse, des logements par exemple en forme de U.

   Il peut être également agencé l'un à côté de l'autre deux ou plusieurs magasins de corps de brosse pour des corps de brosse identiques. Lorsqu'un des magasins de corps de brosse est vide, le dispositif de manipulation peut automatiquement passer à l'autre magasin de corps de brosse et y retirer les corps de brosse. Ceci est avantageux en particulier dans le cas de magasins à empilage pour des corps de brosse d'épaisseurs inégales dans la direction longitudinale parce que seules de faibles hauteurs d'empilage sont possibles pour de tels corps de brosse et ainsi une réserve qui n'est comparativement qu'assez faible de corps de brosse peut être placée dans un magasin
La machine de fabrication de brosses peut présenter un magasin pour des outils de forage différents qui peuvent être raccordés à un moyen de raccordement d'outil du poste de forage de corps de brosse.

   L'outil de forage peut alors être échangé au poste de forage au moyen du dispositif de manipulation, par exemple afin de munir des corps de brosse de trous de forage différents pour pouvoir alors rapporter des faisceaux de poils d'épaisseurs différentes. D'une même manière, l'outil de bourrage peut être échangé et être déposé dans un magasin pour différents outils de bourrage qui peuvent être raccordés au dispositif de bourrage Naturellement, d'autres éléments de la machine de fabrication de brosses, qui doivent être changés pour la fabrication de brosses différentes peuvent être cependant aussi échangés et emmagasinés d'une manière correspondante
Pour la fabrication de brosses avec différentes sections transversales de faisceaux de poils,

   la machine de fabrication de brosses 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 peut présenter au moins deux postes de forage de corps de brosse avec des forets pour des diamètres de trous différents et au moins deux postes de bourrage avec des outils de bourrage pour des diamètres différents de faisceaux de poils. Lors de la fabrication des brosses, le dispositif de manipulation prélève du magasin de corps de brosse un corps de brosse et transfère celui-ci au dispositif de transport et de positionnement. Alors, les faisceaux de poils présentant une première section transversale de faisceaux de poils sont produits ; le corps de brosse est positionné successivement au premier poste de forage et au premier poste de bourrage au moyen du dispositif de transport et de positionnement.

   Ensuite, le dispositif de manipulation retire le corps de brosse du support de corps de brosse et le positionne successivement au deuxième poste de forage et au deuxième poste de bourrage afin d'installer dans le corps de brosse des faisceaux de poils avec une seconde section transversale de faisceaux de poils. 



   Il est avantageux que le dispositif de manipulation présente au moins un robot articulé à plusieurs axes, qui est réalisé pour l'exécution d'un mouvement pivotant entre le dispositif de transport et de positionnement et au moins un magasin agencé à proximité de cela Le dispositif de manipulation présente alors une grande zone d'action et peut être adapté, par nouvelle programmation du robot, aux circonstances locales et en particulier à des magasins réalisés de manières différentes. Le cas échéant, il peut être prévu plusieurs robots qui peuvent être positionnés simultanément et/ou l'un après l'autre. 



   Il est avantageux que soit agencé dans la zone d'action du dispositif de manipulation un magasin comportant plusieurs différentes têtes à pince et/ou outils de préhension qui puissent être raccordés tour à tour au dispositif de manipulation Le dispositif de manipulation peut alors être positionné à l'endroit du magasin pour le changement automatique de la tête à pince. Le dispositif de manipulation peut être encore mieux adapté par cela à différents objets à saisir, comme par exemple des 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 corps de brosse présentant des dimensions différentes, des appareils de serrage pour retenir les corps de brosse et/ou des outils de traitement qui peuvent être échangés. 



   Dans le cas d'une forme de réalisation avantageuse de l'invention, il est prévu que soit agencé dans la zone d'action du dispositif de manipulation un magasin pour plusieurs différents supports de corps de brosse qui peuvent être raccordés tour à tour au dispositif de transport et de positionnement, au dispositif de bourrage et/ou au moins à un autre poste de traitement. Les supports de corps de brosse distincts peuvent alors être retirés du magasin au moyen du dispositif de manipulation et être raccordés sélectivement ou tour à tour au dispositif de transport et de positionnement.

   Des supports de corps de brosse peuvent cependant également être retirés du poste de forage de corps de brosse et/ou du dispositif de bourrage et/ou d'un autre poste de traitement, comme par exemple d'un dispositif de coupe, et être placés dans le magasin pour les supports de corps de brosse afin de retirer alors un autre support de corps de brosse du magasin et de le positionner à l'endroit du poste de traitement correspondant. 



   Il est avantageux que soit monté en aval de la machine de fabrication de brosses un dispositif d'emballage et/ou d'examen pour les brosses et/ou un dispositif d'étiquetage ou de marquage et que soit agencé dans la zone d'action du dispositif de manipulation au moins   l'extrémité   d'alimentation de ce dispositif d'emballage et/ou d'examen   evou   d'étiquetage ou de marquage. Au moyen du dispositif de manipulation, à l'endroit du poste de sortie de la machine de fabrication de brosses, les brosses complètement traitées peuvent être retirées et transportées vers l'extrémité d'alimentation de la machine d'emballage A l'aide du dispositif d'examen agencé dans la zone d'action du dispositif de manipulation, la qualité des brosses fabriquées par la machine de fabrication de brosses peut être contrôlée.

   Le dispositif d'examen peut présenter un capteur optique, en particulier une caméra comportant un 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 dispositif de reconnaissance d'image branché en aval et par lequel par exemple la zone de poils de la brosse peut être examinée en ce qui concerne des faisceaux de poils manquants. 



   D'autres détails et particularités de l'invention ressortiront des revendications secondaires et de la description des dessins qui sont annexés au présent mémoire et qui illustrent, à titre d'exemples non limitatifs, la machine de fabrication de brosses suivant l'invention. 



   La figure 1 montre une vue en plan d'une machine de fabrication de brosses, comportant un carrousel et plusieurs magasins pour des corps de brosse différents ainsi qu'un dispositif de manipulation. 



   La figure 2 montre une vue en plan d'un machine de fabrication de brosses en aval de laquelle sont installés un dispositif d'examen, un dispositif de marquage et une machine d'emballage pour les brosses. 



   Dans les différentes figures, les mêmes notations de référence désignent des éléments identiques ou analogues. 



   Une machine de fabrication de brosses, désignée dans l'ensemble par 1 et montrée à la figure 1, présente en tant que dispositif de transport et de positionnement 7 un carrousel 9 pour le positionnement de corps de brosse 5 ou respectivement de brosses à l'endroit d'un poste de forage 2, d'un poste de bourrage 3 ainsi que d'un poste 4 d'alimentation et de sortie. Le carrousel 9 peut tourner autour d'un axe 8 et est raccordé à un entraînement de rotation. 



   Il présente plusieurs supports 10 de corps de brosse. On peut apercevoir aux figures 1 et 2 que les supports de corps de brosse 10 sont agencés de manière décalée l'un par rapport à l'autre dans la direction circulaire sur un cercle sensiblement concentrique par rapport à l'axe 8 du carrousel 9. Alors, Il est agencé dans une position de travail du carrousel 9 un premier support 10 à l'endroit du poste de forage 2 et un second support 10 à l'endroit du poste de bourrage 3. Ainsi, pendant le forage du corps de brosse 5 qui se trouve à l'endroit du poste de forage 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 4, un autre corps de brosse 5 peut être bourré simultanément au poste de bourrage 3 Un troisième support 10 de corps de brosse est agencé dans une positon de travail du carrousel 9 à l'endroit du poste d'alimentation et de sortie 4. 



   La machine de fabrication de brosses 1 comprend de plus plusieurs magasins de corps de brosse différents 6a, 6b, 6c, 6d, c'est-àdire un magasin 6a comportant un dispositif d'alimentation à vibrations pour l'alimentation de corps de brosse 5 emmagasinés vers l'endroit de sortie du magasin, deux magasins 6b, 6c dans le cas desquels les corps de brosse 5 sont fournis par la force de gravité par l'intermédiaire de goulottes jusqu'à l'endroit de sortie du magasin 6b, 6c et un magasin à empilage 6d dans lequel sont empilés l'un sur l'autre en plusieurs couches des corps de brosse 5. Des corps de brosse 5 présentant des dimensions et/ou couleurs différentes sont stockés dans les magasins de corps de brosse 6a, 6b, 6c, 6d. 



   La machine de fabrication de brosses 1 présente de plus un dispositif de manipulation 11 qui est réalisé sous la forme d'un robot à bras articulé, à plusieurs axes, comportant une tête à pince 12. Les endroits de sortie des magasins distincts 6a, 6b, 6c, 6d de corps de brosse, du poste d'alimentation et de sortie 4, du poste de forage 2 et du poste de bourrage 3 sont chaque fois agencés dans la zone d'action de la tête à pince 12
Lors de la fabrication de brosses, avec la tête à pince 12, un corps de brosse est retiré d'un des magasins 6a, 6b, 6c, 6d de corps de brosse et est introduit dans le support de corps de brosse 10 qui se trouve à l'endroit du poste d'alimentation et de sortie 4 Simultanément,

   un corps de brosse 5 qui se trouve à l'endroit du poste de forage 2 est foré et un autre corps de brosse qui se trouve à l'endroit du dispositif de bourrage 3 est bourré Lorsque le traitement au poste de forage 2 et au dispositif de bourrage 3 est terminé, le carrousel est tourné de 120 degrés dans le sens de la flèche Pf1, de sorte qu'alors le corps de brosse 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 10 fourni d'abord au poste d'alimentation et de sortie 4 est positionné au poste de forage 2 et le corps de brosse 10 qui se trouvait d'abord au poste de forage 2 est positionné à l'endroit du dispositif de bourrage 3. A présent, le corps de brosse 5 qui se trouve au poste de forage 2 est foré et le corps de brosse 5 qui se trouve au dispositif de bourrage 3 est bourré.

   La tête à pince 12 est positionnée à l'endroit du poste d'alimentation et de sortie 4 au moyen du dispositif de manipulation 11 et la brosse complètement traitée qui s'y trouve est retirée du support de corps de brosse 10 et est transféré à un dispositif d'examen 13 monté en aval de la machine de fabrication de brosses 1 et représenté à la figure 2. Après cela, la tête à pince 12 est positionnée pour le retrait d'un autre corps de brosse 5 à l'endroit d'un des magasins de corps de brosse 6a, 6b, 6c, 6d et le corps de brosse 5 qui y est retiré est introduit dans le support 10 qui se trouve au poste d'alimentation et de sortie 4. A présent, le cycle de traitement précédemment décrit est à nouveau parcouru. 



  Alors, suivant le type de brosse qui doit être précisément fabriqué, les corps de brosse peuvent être retirés soit des mêmes soit sélectivement ou tour à tour de différents magasins 6a, 6b, 6c, lors des cycles de traitement distincts. 



   Dans la zone d'action du dispositif de manipulation 11, il est agencé en outre un magasin 14 pour plusieurs différents supports de corps de brosse 10 qui peuvent être raccordés tour à tour au dispositif de positionnement et de transport 7. Les supports de corps de brosse 10 sont chaque fois réalisés sous la forme de dispositifs de serrage sur lesquels les corps de brosse 5 peuvent être calés. Les supports 10 présentent des éléments d'accouplement réalisés sous la forme de saillies et qui peuvent être raccordés par une liaison par la forme à des éléments d'accouplement complémentaires 15 du magasin 14, qui sont adaptés aux précédents.

   Il est également prévu sur le carrousel 9 des éléments d'accouplement complémentaires qui s'adaptent aux éléments d'accouplement des supports 10 et auxquels les supports 10 peuvent 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 être fixés Les éléments d'accouplement et les éléments d'accouplement complémentaires 15 peuvent être accrochés en position de raccordement à l'aide de moyens d'accrochage. Le support de corps de brosse 10 qui se trouve chaque fois au poste d'alimentation et de sortie 4 peut être échangé, au moyen du dispositif de manipulation 11, contre un autre support 10 quelconque stocké temporairement dans le magasin 14. Les supports 10 qui se trouvent sur le carrousel 9 peuvent être adaptés par cela à des corps de brosse 5 présentant des dimensions différentes. 



  Pour enlever un support de corps de brosse 10 du magasin 14 ou du carrousel 9, les moyens d'accrochage de l'accouplement sont d'abord détachés au moyen du dispositif de manipulation 11 et ensuite le support 10 est saisi par la tête à pince 12. 



   Qu'il soit encore cité que, dans le cas de brosses à deux côtés, par exemple dans le cas de brosses pour se laver les mains, le dispositif de manipulation 11 installe d'abord, sur les supports qui se trouvent aux postes d'alimentation et de sortie 4, les corps de brosse 5 pour le traitement de leur côté antérieur. Lorsque les corps de brosse 5 sont complètement traités sur leur côté antérieur, ils sont retirés du support 10 à l'aide du dispositif de manipulation 11, sont tournés de 180 degrés et sont insérés à nouveau dans le support 10 pour le traitement de leur côté postérieur. 



   Dans le cas de l'exemple de réalisation suivant la figure 2, à la suite de la machine de fabrication de brosses 1 est monté le dispositif d'examen 13 qui présente des capteurs pour l'examen de la qualité des brosses. A partir du dispositif d'examen 13, les brosses sont transportées par une goulotte jusqu'à un dispositif d'étiquetage ou de marquage 16 représenté schématiquement dans les dessins et y sont munies d'une impression. Ensuite, les brosses sont amenées plus loin jusqu'à un dispositif d'emballage 17 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 
Il doit être entendu que l'invention n'est nullement limitée aux formes de réalisation décrites et que bien des modifications peuvent être apportées à ces dernières sans sortir du cadre des revendications. 



   Qu'il sot encore cité à cet effet que la machine de fabrication de brosses 1 peut présenter, dans la zone d'action du dispositif de manipulation 11, un dispositif de coupe qui n'est pas représenté dans les dessins. Pour le dispositif de coupe, il peut être prévu un réglage en hauteur au moyen duquel peut être réglée la distance entre les outils de coupe et un corps de brosse positionné à l'endroit du dispositif de coupe. Le réglage en hauteur peut être effectué par exemple à l'aide d'un cylindre pneumatique ou d'un axe électronique qui est en liaison de commande avec un dispositif de commande central librement programmable. Ce dispositif de commande peut en outre être également en liaison de commande avec le dispositif de manipulation 11.

   Le dispositif de commande peut présenter un appareil d'écriture/de lecture pour un support de données sur lequel sont mémorisés les réglages pour la machine de fabrication de brosses 1.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   "Brush making machine"
The invention relates to a brush manufacturing machine comprising, for brush bodies, a transport and positioning device which has at least one brush body support, which is produced in particular in the form of a carousel and which has a feeding station for stored brush bodies, possibly a brush body drilling station, a tamping device having at least one tamping tool as well as an outlet station for the brushes.



   From DE-A-1 164 372, a brush making machine of this kind is already known which, in a row one next to the other, has a feed station comprising a brush body magazine , a brush body drilling station, a tamping device, a cutting device and an output station comprising a magazine for completely treated brushes.

   For the transport of the brush bodies to the separate stations and for the positioning of the brush bodies in these stations, there is provided a transport and positioning device which has several clamp arms coupled to each other For processing brush bodies, a brush body is first taken from the brush body magazine by means of a first gripper arm and is transferred to a brush body holder which is located at the location of the drilling station The brush body is positioned at the location of the drilling station by means of the brush body support while drilling the holes for the bristle bundles Then, the completely drilled brush body is removed from the brush body support of the station drilling by means of a second gripper arm,

   is transported to

 <Desc / Clms Page number 2>

 another brush body holder which is located at the location of the tamping device and is positioned there. Simultaneously, a second brush body is withdrawn from the brush body magazine by means of the first gripper arm and is positioned at the location of the drilling station so that, during the stuffing of the first brush body with the location of the tamping station, the second brush body can be simultaneously drilled at the location of the drilling station.

   Then, the brush body which is at the tamping station is transported to the cutting device by means of a third gripper arm and is positioned there in the working position while, simultaneously, the brush bodies which are at the location of the drilling station and the tamping device are transported further each time to a work station by means of the first and second gripper arms. The transport and positioning device therefore allows simultaneous transport of several brush bodies to the different stations.

   A disadvantage of the brush-making machine, however, is that the production of relatively small series with different brushes is relatively expensive because, after the manufacture of a series, the brush-making machine must each time be suitable for the following series of brushes to be manufactured and be readjusted accordingly. So it may be necessary, for example, that the brush holders must be adapted to the dimensions of the different brush bodies and / or that the brush bodies which are in the brush body magazine must be replaced.



   From EP-A-0 264 974, a brush making machine is also already known, which has a device by means of which the brush making machine can be readjusted in a program-controlled manner for making brushes having different dimensions. Then, this device presents a microcomputer comprising a reading apparatus for a data carrier on which the data necessary for the adjustments

 <Desc / Clms Page number 3>

 respectively of the brush making machine are stored. The microcomputer and the adjustment elements are in a control link by which the brush-making machine can be adapted to the manufacture of different brushes as a function of data stored on the data medium.

   The readjustment of the brush-making machine to a new type of brushes is carried out by loading a new data medium into the reading apparatus. An optional or alternative readjustment of the brush-making machine during the course of the manufacturing process, as is necessary, for example, for the production of packaging units comprising brushes of different colors and / or dimensions, does not is however then not possible.



   There is therefore the mission of making a brush-making machine, of the kind mentioned at the start, with which different brushes can be made in an easy manner during the manufacturing process.



   The solution to this problem consists in that with the transport and positioning device is associated a handling device comprising a gripper head, or a similar handling head, in the action area of which at least two magazines are arranged. for different brush bodies and / or at least one magazine for different drilling tools which can be connected to a tool connection means of the brush body drilling station and / or at least one magazine for different tamping tools which can be connected to the tamping device.



   Thus, brush bodies of different kinds, in any sequence, can be removed from the magazines using the gripper head of the handling device and transferred to the transport and positioning device. By this, it is possible to easily manufacture different brushes with the brush making machine during the manufacturing process. Where applicable,

 <Desc / Clms Page number 4>

 brushes can be packed simultaneously after manufacture; it is even possible by that to arrange in a common package, in the form of an assortment of brushes, several brushes of different kinds, for example brushes of different colors and / or dimensions.



   Naturally, however, the brush-making machine is also suitable for making fairly small series of brushes each time with the same brushes. In this case, the brush bodies for a first series of brush bodies are for example removed from a first brush body magazine. After processing this series, brush bodies for the second series are then removed from a second brush body magazine using the handling device.



   The transport and positioning device is in particular produced in the form of a carousel comprising several rotating brush body supports, so that brush bodies or respectively brushes can be positioned and treated simultaneously in several treatment. When the separate brush body supports of the transport and positioning device are made to simultaneously hold two or more brush bodies of different types, it is possible to simultaneously treat two or more brushes in the same treatment station, for example during during drilling or during tamping.



  Naturally, each brush body support can however also be produced so as to hold only one brush each time.



   Depending on the type of brush, brush body magazines of different kinds can be provided. For small round brushes, vibration devices can be used, and for flat brushes, stacking magazines for which the lower brush bodies are separated by means of a separation device, so that the brush body can then be grasped by the head at

 <Desc / Clms Page number 5>

 gripper from the handling device and be transferred to the transport and positioning device The brush body magazines may have chutes inclined downwards in the direction of transport, for transport by gravity of the brush bodies up to an exit point or a cyclic band comprising, for the brush bodies, housings for example in the shape of a U.

   It can also be arranged one next to the other two or more brush body magazines for identical brush bodies. When one of the brush body magazines is empty, the handling device can automatically switch to the other brush body magazine and remove the brush bodies there. This is particularly advantageous in the case of stacking magazines for brush bodies of uneven thickness in the longitudinal direction because only small stacking heights are possible for such brush bodies and thus a reserve which is not comparatively small enough of brush body can be placed in a store
The brush making machine may have a magazine for different drilling tools which can be connected to a tool connection means of the brush body drilling station.

   The drilling tool can then be exchanged at the drilling station by means of the handling device, for example in order to provide the brush bodies with different drilling holes so as to then be able to bring back bundles of bristles of different thicknesses. Likewise, the tamping tool can be exchanged and deposited in a magazine for different tamping tools which can be connected to the tamping device. Naturally, other elements of the brush making machine, which must be changed for the manufacture of different brushes can however also be exchanged and stored in a corresponding way
For the manufacture of brushes with different cross sections of bristle bundles,

   brush making machine

 <Desc / Clms Page number 6>

 may have at least two brush body drilling stations with drills for different hole diameters and at least two tamping stations with tamping tools for different bristle diameters. During the manufacture of the brushes, the handling device takes a brush body from the brush body magazine and transfers it to the transport and positioning device. Then, the hair bundles having a first cross section of hair bundles are produced; the brush body is positioned successively at the first drilling station and at the first tamping station by means of the transport and positioning device.

   Then, the handling device withdraws the brush body from the brush body support and successively positions it at the second drilling station and at the second tamping station in order to install in the brush body bristle bundles with a second cross section. of hair bundles.



   It is advantageous for the handling device to have at least one robot articulated with several axes, which is produced for the execution of a pivoting movement between the transport and positioning device and at least one store arranged close to it. The device handling then presents a large area of action and can be adapted, by new programming of the robot, to local circumstances and in particular to stores made in different ways. If necessary, several robots can be provided which can be positioned simultaneously and / or one after the other.



   It is advantageous that there is arranged in the area of action of the handling device a magazine comprising several different gripper heads and / or gripping tools which can be connected in turn to the handling device. The handling device can then be positioned at the place of the magazine for the automatic change of the gripper head. The handling device can be adapted even better by this to different objects to be grasped, such as for example

 <Desc / Clms Page number 7>

 brush body having different dimensions, clamping devices for retaining the brush body and / or treatment tools which can be exchanged.



   In the case of an advantageous embodiment of the invention, provision is made in the action zone of the handling device for a magazine for several different brush body supports which can be connected in turn to the device transport and positioning, to the tamping device and / or at least to another processing station. The separate brush body supports can then be removed from the magazine by the handling device and be selectively or alternately connected to the transport and positioning device.

   Brush body supports can however also be removed from the brush body drilling station and / or the tamping device and / or another processing station, such as for example a cutting device, and be placed in the magazine for the brush body supports in order to then remove another brush body support from the magazine and position it at the location of the corresponding treatment station.



   It is advantageous that a packaging and / or examination device for the brushes and / or a labeling or marking device is fitted downstream of the brush-making machine and that it is arranged in the action zone of the handling device at least the supply end of this packaging and / or examination device evou labeling or marking. By means of the handling device, at the outlet of the brush making machine, the completely treated brushes can be removed and transported to the feeding end of the packaging machine. examination device arranged in the action zone of the handling device, the quality of the brushes produced by the brush making machine can be checked.

   The examination device may have an optical sensor, in particular a camera comprising a

 <Desc / Clms Page number 8>

 image recognition device connected downstream and by which for example the bristle area of the brush can be examined for missing bristle bundles.



   Other details and particularities of the invention will emerge from the secondary claims and from the description of the drawings which are annexed to the present specification and which illustrate, by way of nonlimiting examples, the machine for manufacturing brushes according to the invention.



   Figure 1 shows a plan view of a brush manufacturing machine, comprising a carousel and several magazines for different brush bodies as well as a handling device.



   Figure 2 shows a plan view of a brush making machine downstream of which are installed an examination device, a marking device and a packaging machine for the brushes.



   In the various figures, the same reference notations designate identical or analogous elements.



   A brush making machine, generally designated by 1 and shown in FIG. 1, presents as a transport and positioning device 7 a carousel 9 for positioning the brush body 5 or brushes respectively. location of a drilling station 2, a tamping station 3 as well as a supply and output station 4. The carousel 9 can rotate around an axis 8 and is connected to a rotation drive.



   It has several brush body supports 10. It can be seen in FIGS. 1 and 2 that the brush body supports 10 are arranged offset relative to each other in the circular direction on a circle substantially concentric with respect to the axis 8 of the carousel 9. Then, it is arranged in a working position of the carousel 9 a first support 10 at the location of the drilling station 2 and a second support 10 at the location of the tamping station 3. Thus, during the drilling of the brush body 5 which is at the location of the drilling station

 <Desc / Clms Page number 9>

 4, another brush body 5 can be stuffed simultaneously with the stuffing station 3 A third brush body support 10 is arranged in a working position of the carousel 9 at the place of the supply and outlet station 4.



   The brush-making machine 1 also comprises several stores of different brush bodies 6a, 6b, 6c, 6d, that is to say a magazine 6a comprising a vibration supply device for feeding the brush body 5 stored towards the point of exit from the store, two stores 6b, 6c in the case of which the brush bodies 5 are supplied by the force of gravity via chutes to the place of exit from the store 6b, 6c and a stacking magazine 6d in which the brush bodies 5 are stacked one on top of the other in several layers. Brush bodies 5 having different dimensions and / or colors are stored in the brush body magazines 6a, 6b, 6c, 6d.



   The brush-making machine 1 also has a handling device 11 which is produced in the form of a robot with articulated arm, with several axes, comprising a gripper head 12. The exit locations of the separate stores 6a, 6b , 6c, 6d of the brush body, of the feed and outlet station 4, of the drilling station 2 and of the tamping station 3 are each arranged in the zone of action of the clamp head 12
During the manufacture of brushes, with the gripper head 12, a brush body is removed from one of the brush body stores 6a, 6b, 6c, 6d and is introduced into the brush body holder 10 which is located at the feed and outlet station 4 Simultaneously,

   a brush body 5 which is at the location of the drilling station 2 is drilled and another brush body which is located at the location of the tamping device 3 is stuffed When the treatment at the drilling station 2 and at the device of stuffing 3 is finished, the carousel is turned 120 degrees in the direction of the arrow Pf1, so that the brush body

 <Desc / Clms Page number 10>

 10 supplied first to the supply and output station 4 is positioned at the drilling station 2 and the brush body 10 which was first located at the drilling station 2 is positioned at the location of the tamping device 3. Now the brush body 5 which is at the drilling station 2 is drilled and the brush body 5 which is at the tamping device 3 is stuffed.

   The gripper head 12 is positioned at the location of the feed and outlet station 4 by means of the handling device 11 and the completely treated brush therein is removed from the brush body holder 10 and is transferred to an examination device 13 mounted downstream of the brush-making machine 1 and shown in FIG. 2. After that, the clamp head 12 is positioned for the removal of another brush body 5 at the location d one of the brush body magazines 6a, 6b, 6c, 6d and the brush body 5 which is withdrawn therefrom is introduced into the support 10 which is located at the supply and output station 4. Now the cycle of previously described processing is again traversed.



  Then, depending on the type of brush which must be precisely manufactured, the brush bodies can be removed either from the same or selectively or in turn from different stores 6a, 6b, 6c, during separate treatment cycles.



   In the area of action of the handling device 11, there is also arranged a magazine 14 for several different brush body supports 10 which can be connected in turn to the positioning and transport device 7. The body supports of brush 10 are each produced in the form of clamping devices on which the brush bodies 5 can be wedged. The supports 10 have coupling elements produced in the form of protrusions and which can be connected by a connection by form to complementary coupling elements 15 of the magazine 14, which are adapted to the previous ones.

   Complementary coupling elements are also provided on the carousel 9 which adapt to the coupling elements of the supports 10 and to which the supports 10 can

 <Desc / Clms Page number 11>

 to be fixed The coupling elements and the complementary coupling elements 15 can be hooked in the connection position using hooking means. The brush body support 10 which is each time at the supply and outlet station 4 can be exchanged, by means of the handling device 11, for any other support 10 temporarily stored in the store 14. The supports 10 which are located on the carousel 9 can thereby be adapted to brush bodies 5 having different dimensions.



  To remove a brush body support 10 from the magazine 14 or the carousel 9, the coupling attachment means are first detached by means of the handling device 11 and then the support 10 is gripped by the clamp head 12.



   It should also be mentioned that, in the case of two-sided brushes, for example in the case of brushes for washing hands, the handling device 11 installs first, on the supports which are at the workstations. supply and outlet 4, the brush bodies 5 for the treatment of their anterior side. When the brush bodies 5 are completely treated on their anterior side, they are withdrawn from the support 10 using the handling device 11, are turned 180 degrees and are inserted again into the support 10 for processing on their side posterior.



   In the case of the exemplary embodiment according to FIG. 2, following the brush-making machine 1 is mounted the examination device 13 which has sensors for examining the quality of the brushes. From the examination device 13, the brushes are transported by a chute to a labeling or marking device 16 shown diagrammatically in the drawings and are provided there with a print. Then, the brushes are brought further to a packaging device 17

 <Desc / Clms Page number 12>

 
It should be understood that the invention is in no way limited to the embodiments described and that many modifications can be made to these without departing from the scope of the claims.



   It is further stated that the brush-making machine 1 may have, in the area of action of the handling device 11, a cutting device which is not shown in the drawings. For the cutting device, a height adjustment can be provided by means of which the distance between the cutting tools and a brush body positioned at the location of the cutting device can be adjusted. The height adjustment can be carried out for example using a pneumatic cylinder or an electronic axis which is in control link with a freely programmable central control device. This control device can also be in control link with the handling device 11.

   The control device may have a writing / reading apparatus for a data medium on which the settings for the brush-making machine 1 are stored.


    

Claims (5)

REVENDICATIONS 1. Machine de fabrication de brosses (1) comportant, pour des corps de brosse (5), un dispositif de transport et de positionnement (7) qui présente au moins un support de corps de brosse (10), qui est réalisé en particulier sous la forme d'un carrousel et qui présente un poste d'alimentation pour des corps de brosse (5) emmagasinés, le cas échéant un poste de forage (2) de corps de brosse, un dispositif de bourrage (3) présentant au moins un outil de bourrage, et un poste de sortie pour les brosses, caractérisée en ce que, au dispositif de transport et de positionnement (7) est adjoint un dispositif de manipulation (11) comportant une tête à pince (12), ou une tête de maniement semblable, dans la zone d'action de laquelle sont agencés au moins deux magasins (6a, 6b, 6c, 6d) pour des corps de brosse (5)  CLAIMS 1. Brush making machine (1) comprising, for brush bodies (5), a transport and positioning device (7) which has at least one brush body support (10), which is produced in particular in the form of a carousel and which has a supply station for brush bodies (5) stored, if necessary a drilling station (2) for brush bodies, a tamping device (3) having at least a tamping tool, and an output station for the brushes, characterized in that, to the transport and positioning device (7) is added a handling device (11) comprising a gripper head (12), or a head of similar handling, in the area of action of which at least two magazines (6a, 6b, 6c, 6d) are arranged for brush bodies (5) différents et/ou au moins un magasin pour différents outils de forage qui peuvent être raccordés à un moyen de raccordement d'outil du poste de forage (2) de corps de brosse et/ou au moins un magasin pour différents outils de bourrage qui peuvent être raccordés au dispositif de bourrage (3).  different and / or at least one magazine for different drilling tools which can be connected to a tool connection means of the brush body drilling station (2) and / or at least one magazine for different tamping tools which can be connected to the tamping device (3). 2. Machine de fabrication de brosses (1) suivant la revendication 1, caractérisée en ce que le dispositif de manipulation (11) présente au moins un robot à bras articulé, à plusieurs axes, qui est réalisé pour l'exécution d'un mouvement pivotant entre le dispositif de transport et de positionnement (7) et au moins un magasin (6a, 6b, 6c, 6d, 14) agencé de manière contiguë par rapport à celui-ci.  2. Brush manufacturing machine (1) according to claim 1, characterized in that the handling device (11) has at least one robot with articulated arm, with several axes, which is produced for the execution of a movement pivoting between the transport and positioning device (7) and at least one magazine (6a, 6b, 6c, 6d, 14) arranged contiguously with respect thereto. 3 Machine de fabrication de brosses (1) suivant la revendication 1 ou 2, caractérisée en ce que dans la zone d'action du dispositif de manipulation (11) est agencé un magasin comportant plusieurs différentes têtes à pince (12) et/ou outils de préhension qui peuvent être raccordés tour à tour au dispositif de manipulation (11).  3 brush making machine (1) according to claim 1 or 2, characterized in that in the area of action of the handling device (11) is arranged a magazine comprising several different gripper heads (12) and / or tools grippers which can be connected in turn to the handling device (11). 4 Machine de fabrication de brosses (1) suivant l'une quelconque des revendications 1 à 3, caractérisée en ce que dans la <Desc/Clms Page number 14> zone d'action du dispositif de manipulation (11) est agencé un magasin (14) pour plusieurs différents supports de corps de brosse (10) qui peuvent être raccordés tour à tour au dispositif de transport et de positionnement (7), au dispositif de bourrage (3) et/ou à au moins un autre poste de traitement.  4 brush making machine (1) according to any one of claims 1 to 3, characterized in that in the  <Desc / Clms Page number 14>  action area of the handling device (11) is arranged a magazine (14) for several different brush body supports (10) which can be connected in turn to the transport and positioning device (7), to the stuffing (3) and / or at least one other treatment station. 5. Machine de fabrication de brosses (1) suivant l'une quelconque des revendications 1 à 4, caractérisée en ce qu'à la suite de la machine de fabrication de brosses (1) sont montés un dispositif d'emballage (17) et/ou un dispositif d'examen (13) pour les brosses et/ou un dispositif d'étiquetage et/ou de marquage (16) et en ce qu'au moins l'extrémité d'alimentation de ce dispositif d'emballage (17), d'examen (13), d'étiquetage et/ou de marquage (16) est agencée dans la zone d'action du dispositif de manipulation (11).  5. Brush making machine (1) according to any one of claims 1 to 4, characterized in that following the brush making machine (1) are mounted a packaging device (17) and / or an examination device (13) for the brushes and / or a labeling and / or marking device (16) and in that at least the feed end of this packaging device (17 ), examination (13), labeling and / or marking (16) is arranged in the area of action of the handling device (11).
BE2000/0380A 2000-01-21 2000-06-13 Machine for manufacturing brushes BE1013315A3 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE10002478 2000-01-21

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1013315A3 true BE1013315A3 (en) 2001-11-06

Family

ID=7628249

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE2000/0380A BE1013315A3 (en) 2000-01-21 2000-06-13 Machine for manufacturing brushes

Country Status (3)

Country Link
BE (1) BE1013315A3 (en)
DE (1) DE10014140A1 (en)
IT (1) IT1318813B1 (en)

Families Citing this family (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE10209119B4 (en) * 2002-03-01 2012-11-15 Anton Zahoransky Gmbh & Co. Brush manufacturing machine
DE10317485B4 (en) * 2003-04-16 2012-11-15 Anton Zahoransky Gmbh & Co. Brush manufacturing machine
DE102007049463A1 (en) * 2007-10-16 2009-04-23 Zahoransky Ag Device for feeding of brush elements from an input buffer with unsorted brush elements to a brush tamping machine
CN101623145A (en) * 2008-07-10 2010-01-13 沙郎斯基股份公司 Brush making machine
DE102010034542B4 (en) 2010-08-17 2012-03-01 Josef Hacker Mobile handling device for honeycombs
CN102648798A (en) * 2011-02-24 2012-08-29 西北农林科技大学 Hair-planting machine
DE102021116653A1 (en) 2021-06-28 2022-12-29 Krones Aktiengesellschaft Packaging magazine for a manipulator and packaging system for producing bundles

Citations (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1164372B (en) 1962-11-21 1964-03-05 Zahoransky Anton Fa Automatic brush production machine
US3858941A (en) * 1972-04-18 1975-01-07 Boucherie Nv G B Automatic drum type machine for the manufacture of brushes
GB2110079A (en) * 1981-11-21 1983-06-15 Heinz Zahoransky Brush making machines
EP0237653A2 (en) * 1985-12-20 1987-09-23 G.B. Boucherie, N.V. Brush, method and machine for the production of such brushes
EP0264974A1 (en) 1986-10-07 1988-04-27 G.B. Boucherie, N.V. Brush manufacturing device
US4854645A (en) * 1987-03-13 1989-08-08 Firma G. B. Boucherie, Naamloze Vennootschap Brush manufacturing machine

Patent Citations (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1164372B (en) 1962-11-21 1964-03-05 Zahoransky Anton Fa Automatic brush production machine
US3858941A (en) * 1972-04-18 1975-01-07 Boucherie Nv G B Automatic drum type machine for the manufacture of brushes
GB2110079A (en) * 1981-11-21 1983-06-15 Heinz Zahoransky Brush making machines
EP0237653A2 (en) * 1985-12-20 1987-09-23 G.B. Boucherie, N.V. Brush, method and machine for the production of such brushes
EP0264974A1 (en) 1986-10-07 1988-04-27 G.B. Boucherie, N.V. Brush manufacturing device
US4854645A (en) * 1987-03-13 1989-08-08 Firma G. B. Boucherie, Naamloze Vennootschap Brush manufacturing machine

Also Published As

Publication number Publication date
IT1318813B1 (en) 2003-09-10
ITMI20001944A1 (en) 2002-03-04
DE10014140A1 (en) 2001-07-26
ITMI20001944A0 (en) 2000-09-04

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2929122C (en) Device for replacing machining inserts
EP0481901B1 (en) Processes and devices for automatic connection of section terminals of conductor wires or optical fibres to matched receptacles of components
BE1013315A3 (en) Machine for manufacturing brushes
FR2732633A1 (en) Automatic changing of tools in machining station
CH661237A5 (en) METHOD FOR AUTOMATICALLY LOADING WORKSTATIONS AND DEVICE FOR CARRYING OUT SAID METHOD.
FR2706796A1 (en)
FR2586908A1 (en) Installation for the automated manufacture of shoes
CA1252030A (en) Improved automated machine for bending thin and straight elements, e.g. metal wires, into spatial configurations
BE1012439A3 (en) Brush making machine.
BE1017647A3 (en) MACHINE FOR MANUFACTURING TWISTED BRUSHES.
FR2527192A1 (en) TUBE DISTRIBUTION DEVICE
FR2624412A1 (en) MANIPULATOR AND ROBOTIC DEVICE IN PARTICULAR FOR SHEET BENDER
FR2730210A1 (en) Machine for placing net sleeves on objects
EP0864398B1 (en) Machine tool with tool store with improved capacity and tool store for equipping a machine tool
EP0130092B1 (en) Method and apparatus for automatically loading and/or unloading bobbins
JP3589355B2 (en) Article supply method and article supply apparatus
FR2627411A1 (en) DEVICE AND METHOD FOR THE AUTOMATIC PLACEMENT OF CLAMP COLLARS
FR2825944A1 (en) Gripping head for manipulator robot used for seizing lasts comprises two clamps which can translate on common support, head also allowing transfer of lasts to storage racks
EP0774415A1 (en) Method and automatic machine for applying wicker coverings on bottles
EP0050083B1 (en) Apparatus for grouping unit-containers
BE1014460A3 (en) Installation for the manufacture of brushes.
EP1112954B1 (en) Machine and method for knot-tying, labelling and palletizing bobbins at the exit of a bobbin producing machine
BE1014587A3 (en) Brush making machine.
BE1013104A3 (en) Brush making machine.
BE1012348A3 (en) Brush manufacturing machine

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Effective date: 20100630