BE1010305A3 - Lower tool for a layer separator in a machine for making components in plates or in sheets - Google Patents

Lower tool for a layer separator in a machine for making components in plates or in sheets Download PDF

Info

Publication number
BE1010305A3
BE1010305A3 BE9600590A BE9600590A BE1010305A3 BE 1010305 A3 BE1010305 A3 BE 1010305A3 BE 9600590 A BE9600590 A BE 9600590A BE 9600590 A BE9600590 A BE 9600590A BE 1010305 A3 BE1010305 A3 BE 1010305A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lower tool
fixed part
poses
ranger
tool according
Prior art date
Application number
BE9600590A
Other languages
French (fr)
Inventor
Somer Jean-Marie De
Original Assignee
Aprisys S A
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Aprisys S A filed Critical Aprisys S A
Priority to BE9600590A priority Critical patent/BE1010305A3/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1010305A3 publication Critical patent/BE1010305A3/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B26HAND CUTTING TOOLS; CUTTING; SEVERING
    • B26DCUTTING; DETAILS COMMON TO MACHINES FOR PERFORATING, PUNCHING, CUTTING-OUT, STAMPING-OUT OR SEVERING
    • B26D7/00Details of apparatus for cutting, cutting-out, stamping-out, punching, perforating, or severing by means other than cutting
    • B26D7/18Means for removing cut-out material or waste
    • B26D7/1818Means for removing cut-out material or waste by pushing out
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B26HAND CUTTING TOOLS; CUTTING; SEVERING
    • B26DCUTTING; DETAILS COMMON TO MACHINES FOR PERFORATING, PUNCHING, CUTTING-OUT, STAMPING-OUT OR SEVERING
    • B26D7/00Details of apparatus for cutting, cutting-out, stamping-out, punching, perforating, or severing by means other than cutting
    • B26D7/18Means for removing cut-out material or waste
    • B26D2007/1881Means for removing cut-out material or waste using countertools
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B26HAND CUTTING TOOLS; CUTTING; SEVERING
    • B26DCUTTING; DETAILS COMMON TO MACHINES FOR PERFORATING, PUNCHING, CUTTING-OUT, STAMPING-OUT OR SEVERING
    • B26D7/00Details of apparatus for cutting, cutting-out, stamping-out, punching, perforating, or severing by means other than cutting
    • B26D7/18Means for removing cut-out material or waste
    • B26D2007/189Mounting blanking, stripping and break-out tools

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Forests & Forestry (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Stackable Containers (AREA)

Abstract

The invention relates to a lower tool (5) for a layer separator in a machine for making components in plates or in sheets for the purpose of producing packaging, in wood or agglomerated material, comprising arranging devices (8) allowing separate layers to be stacked vertically, wherein these arranging devices each comprise a fixed part (16) and a moving part (18), the fixed part of each of the arrangers is anchored to the lower tool (5) by being set in slots (17) provided in it, the moving part (18) of each of the arrangers is an elongated U-shaped tab, mounted as a rider on a central part of the fixed part (16).<IMAGE>

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 outil inférieur d'un séparateur de poses dans une machine de travail d'éléments en plaques ou en feuilles. 



   La présente invention concerne les outils inférieurs de séparateurs de poses de machines de découpe d'éléments en plaques ou feuilles, notamment en vue de la production d'emballages, et en particulier les outils inférieurs munis de dispositifs permettant d'assurer, sur une palette de réception, un empilement vertical des poses séparées. 



   Les machines destinées au travail d'éléments en plaques ou feuilles sont connues de l'art antérieur, par exemple par EP-A-0 451 568 ou EP-A-0 146 158. De telles machines comprennent en général - une première station dans laquelle le découpage et le refoulage de feuilles ou plaques destinées à la fabrication d'emballages est assuré par pressage d'un outil supérieur sur un outil inférieur, - une deuxième station dans laquelle les déchets découpés par la première station sont éjectés, - une troisième station, appelée le séparateur de poses, dans laquelle les poses, c'est-à-dire les multiples pièces extraites d'une seule feuille, sont séparées, dissociées du déchet externe, et empilées sur une palette de réception. 



   La fabrication des outils utilisés à chacune de ces stations a toujours constitué un point délicat dans l'exploitation de ces machines. 



   En effet, ces outils, de forme complexe, doivent être construits spécifiquement pour chaque nouveau type d'emballage à produire, et ce dans des délais brefs, et avec des tolérances sévères. 



   Dans la suite de la présente description, seuls les outils utilisés dans la troisième station, c'est-à-dire le séparateur de poses, seront considérés. 



   Le séparateur de poses comporte un outil 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 supérieur comprenant un ensemble de poinçons qui reprennent la disposition des poses à séparer, et de dimensions légèrement inférieures à ces poses. Le séparateur de poses comporte également un outil inférieur ou contre-outil comprenant un ensemble de découpes, reprenant également la disposition des poses à séparer, et de dimensions légèrement supérieures à celles-ci. 



   Le fonctionnement du séparateur de poses est le suivant : la feuille introduite dans le séparateur de poses comprend les diverses poses à extraire de la feuille, déjà découpées, mais toujours maintenues entre elles par des points d'attaches non entièrement coupés. Tout ou partie de la périphérie de la feuille, autour des poses, est également présent. L'outil supérieur est alors descendu sur la feuille et à travers les découpes de l'outil inférieur, séparant ainsi les poses qui sont reçues en piles verticales sur une palette située sous l'outil inférieur. 



   Il est important que ces piles verticales de poses soient correctement alignées pour assurer la stabilité des empilements, ainsi que pour faciliter le transport et le traitement dans les phases ultérieures (pliage, encollage) de la fabrication des emballages. 



   Ceci est particulièrement critique lorsqu'une feuille est découpée en un grand nombre de poses de petites dimensions. Il est usuel alors d'insérer, à intervalles réguliers, par exemple de l'ordre de 30 cm, une grande feuille horizontale assurant la cohésion entre les piles. 



   Au début d'une fabrication, une palette est placée immédiatement en dessous de l'outil inférieur, et descendue progressivement, de manière automatique, au fur et à mesure de l'empilement des poses, de manière à limiter la hauteur de chute des poses. 



   Afin de guider les poses séparées dans leur chute sur la pile, des languettes verticales, appelées ponts de guidage ou"rangeurs", sont fixées sur les faces internes des découpes de l'outil inférieur. Ces rangeurs peuvent être 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 fixes, comme il est décrit dans EP-A-0 146 158 et dans WO 90/06838. Dans ce cas, la palette de réception ou la feuille intermédiaire de cohésion des piles ne peut pas être amenée plus haut que la partie inférieure des rangeurs. 



  Les rangeurs fixes peuvent être fixés aisément sur un outil inférieur en bois contreplaqué, mais ne permettent pas de remonter la palette ou la feuille suffisamment haut lors du début de l'empilement. Lorsqu'un outil inférieur est stocké après usage, les rangeurs fixes restent solidaires de celuici, et représentent un encombrement important. En outre, ils risquent d'être endommagés lors des manipulations. 



   Dans d'autres modes de réalisation, les rangeurs présentent une partie fixe, et une partie mobile coulissant verticalement sur la partie fixe, et permettent d'assurer un guidage plus efficace sur une plage plus étendue de hauteurs. 



   En effet, lors du début de l'empilage sur une palette, la palette ou la feuille peut être amenée plus haut sous l'outil inférieur, en faisant coulisser la partie mobile du rangeur vers le haut. Lorsque la palette descend, la partie mobile du rangeur coulisse vers le bas, par gravité. 



   On connaît divers types de rangeurs mobiles, par exemple ceux réalisés par la société KARL MARBACH GmbH. 



   Ces rangeurs mobiles sont généralement élaborés et ne peuvent pas être fixés aisément sur l'outil inférieur : il faut recourir au boulonnage ou au soudage, opérations coûteuses et prenant du temps. En outre, ce mode de fixation n'est adapté qu'aux outils inférieurs réalisés en métal. 



   La présente invention a pour but de remédier aux inconvénients mentionnés ci-dessus en fournissant des outils inférieurs comportant une ou plusieurs planches en bois contreplaqué et munis notamment de rangeurs de fabrication extrêmement simple et faciles à monter. 



   L'invention a pour objet un outil inférieur d'un séparateur de poses d'une machine de travail d'éléments en 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 plaques ou feuilles en vue de la production d'emballages, comprenant au moins une planche en bois contreplaqué ou en matériau aggloméré, comportant une ou plusieurs découpes aptes à laisser passer les poses, et des dispositifs rangeurs permettant d'assurer un empilement vertical des poses séparées. Ces dispositifs rangeurs comportent chacun une pièce fixe et une pièce mobile. La pièce fixe de chacun des rangeurs est fixée à l'outil inférieur par enchâssage dans des fentes pratiquées dans celui-ci.

   La pièce mobile de chacun des rangeurs comporte une languette de tôle pliée en deux en forme   de "Un allongé,   montée en cavalier sur une partie centrale de la pièce fixe, de telle sorte qu'elle est apte à coulisser librement suivant une direction verticale. 



  L'outil inférieur comporte, à la périphérie des découpes, un évidement pour chaque rangeur, destiné à laisser le passage à la pièce mobile du rangeur. 



   De manière préférée, l'agencement de la pièce fixe d'un rangeur et de   l'évidement   correspondant est tel que la face de la pièce mobile située vers l'intérieur de la découpe est située sensiblement dans le même plan vertical que le plan de la découpe de l'outil inférieur. 



   Dans une variante de réalisation, l'outil inférieur comporte de deux planches en bois contreplaqué ou en matériau aggloméré superposées, les deux planches comportant les mêmes découpes, et la pièce fixe d'un rangeur est alors constituée d'une languette de tôle rectangulaire, dont la plus grande dimension est disposée horizontalement, la dite languette ayant une hauteur égale à l'épaisseur de la planche inférieure et étant enchâssée dans celle-ci en laissant sa partie centrale libre au niveau de l'évidement. 



   Dans une autre variante de réalisation, l'outil inférieur comporte une seule planche, et la pièce fixe d'un rangeur est alors constituée d'une languette de tôle rectangulaire d'une hauteur sensiblement plus grande que l'épaisseur de la planche, comportant en sa partie centrale supérieure et sur une hauteur supérieure à l'épaisseur de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 la planche, une échancrure. De part et d'autre de l'échancrure, deux ailes sont aptes à assurer la fixation de ladite pièce fixe dans l'outil inférieur. La partie centrale de la pièce fixe située sous l'échancrure est disposée sous le plan inférieur de la planche. 



   La pièce fixe de chacun des rangeurs comporte avantageusement de part et d'autre de la partie centrale, au moins un pliage suivant un axe vertical apte à assurer la rigidité de la fixation de ladite pièce fixe dans l'outil inférieur. 



   Suivant un mode de réalisation de l'invention, l'outil inférieur comporte une seule découpe pour l'ensemble des poses à séparer d'une feuille, la séparation des poses à l'intérieur de la feuille étant assurée par un ensemble de ponts métalliques horizontaux dont les extrémités sont enchâssées dans l'outil inférieur. 



   Suivant un autre mode de réalisation de l'invention, l'outil inférieur comporte autant de découpes indépendantes que de poses à séparer dans une feuille. Dans ce cas, la feuille peut comporter des fausses coupes,   c'est-à-dire   des chutes entre les poses à séparer. 



   Avantageusement, la pièce mobile d'un rangeur est constituée d'une languette de tôle de largeur comprise entre 5 et 50 mm et présente une hauteur totale comprise entre 50 et 120 mm. 



   La pièce fixe est constituée de préférence de tôle d'une épaisseur de 0,8 à 1,5 mm. 



   La branche   du"U"de   la pièce mobile d'un rangeur située vers l'extérieur de la découpe comporte utilement un bossage. 



   L'outil inférieur suivant l'invention présente de nombreux avantages. 



   Le mode de fixation des rangeurs sur l'outil inférieur permet de réaliser celui-ci en bois contreplaqué, ou en matériau aggloméré, et non en tôle comme dans certaines réalisations de l'art antérieur. Ce cadre en bois 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 contreplaqué peut être réalisé au moyen d'une table de découpe à rayon laser, à commande programmée. Ceci permet de réaliser l'outil inférieur avec une bonne précision, et sans les coûts et délais d'une réalisation en tôle soudée. L'outil inférieur peut être réalisé dans une plaque de dimensions extérieures standard et être installé dans un bâti de dimensions standard propre à la machine. L'utilisation de bâtis de dimensions standard minimise le nombre de bâtis à conserver en stock et facilite le montage de l'outil dans la machine, ce qui permet de réduire le temps d'arrêt de cette machine. 



   Les pièces mobiles des rangeurs de l'outil inférieur suivant l'invention peuvent être installées dans leurs fixations sans l'aide d'aucun ustensile. Après usage, les pièces mobiles sont facilement démontées de l'outil inférieur, ce qui permet un rangement aisé de celui-ci. De plus, les pièces mobiles des rangeurs ainsi démontés peuvent être adaptées aussitôt sur un autre outil inférieur, pour une autre application, ce qui permet de limiter le nombre de pièces mobiles de rangeurs nécessaires dans un atelier. 



   D'autres particularités et avantages des outils inférieurs munis de rangeurs suivant l'invention ressortiront de la description ci-après de formes de réalisation particulières, référence étant faite aux dessins annexés dans lesquels - la Fig. 1 est une vue schématique générale en coupe d'un séparateur de poses. 



   - les Figs. 2 et 3 sont des vues en perspective de variantes de réalisation d'outils inférieurs. 



   - les Figs. 4,5, 6 sont respectivement la vue en perspective, de face et de haut d'une variante de réalisation d'un rangeur suivant l'invention. 



   - les Figs. 7,8, 9 sont respectivement la vue en perspective, de face et de haut d'une autre variante de réalisation d'un rangeur suivant l'invention. 



   - la Fig. 10 est une vue de profil de la pièce 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 mobile d'un rangeur suivant l'invention. 



   La Fig. 1 montre une coupe d'un séparateur de poses 1. Des poinçons 2 d'un outil supérieur 3 surplombent des découpes 4 d'un outil inférieur 5, et leur descente sépare ainsi les multiples poses prédécoupées dans une feuille 6. Les poses se superposent alors en piles 7, guidées par les rangeurs 8, sur une palette de réception 9. Des feuilles intermédiaires 10 assurent la cohésion des piles 7. 



   La Fig. 2 est une vue en perspective d'un mode de réalisation des planches d'un outil inférieur 5 suivant l'invention dans lequel celui-ci comporte deux planches   (11,   12) superposées. Dans cet exemple, une seule découpe 4, de grandes dimensions, est réalisée, et la séparation des poses est assurée par des ponts métalliques 13 horizontaux dont les extrémités sont enchâssées dans des fentes pratiquées dans la planche supérieure 11. Des soudures sont réalisées aux points de jonction des ponts métalliques 13. L'utilisation de ponts métalliques 13 est appropriée aux feuilles à découper sans fausse coupe. 



   La Fig. 3 est une vue en perspective d'une autre variante de réalisation de la planche d'un outil inférieur 5 suivant l'invention dans lequel celui-ci comporte une seule planche 11. L'épaisseur de la planche 11 est de 15 mm. 



  Dans cet exemple, l'outil inférieur 5 comporte autant de découpes 4 qu'il y a de poses à séparer et les feuilles à séparer 6 comportent des fausses coupes entre les poses. 



   Pour des raisons de clarté du dessin, les rangeurs 8 n'ont pas été représentés sur les Figs. 2 et 3. 



  Ces rangeurs 8 peuvent être installés sur les faces internes 14 des découpes. Dans le cas où l'existence de fausses coupes laisse, au centre de l'outil inférieur, des ponts en bois 15 suffisamment larges, des rangeurs peuvent également y être installés. 



   Des combinaisons non représentées sur les figures peuvent également être réalisées dans le cadre de 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 l'invention à savoir, un outil inférieur 5 comportant une simple planche il, comportant une seule découpe 4 et dans lequel des ponts métalliques 13 séparent les poses. 



   Une autre combinaison est réalisée par un outil inférieur 5 comportant deux planches (11,12), comportant plusieurs découpes 4 et dans lequel des ponts de bois 15 séparent les poses. Dans ce dernier cas, les ponts de bois 15 peuvent être renforcés, si nécessaire, par des ponts métalliques enchâssés à la face inférieure de ceux-ci. 



   Bien entendu, le nombre de découpes 4 représentées aux Figs. 2 et 3 est exemplatif et peut être modifié sans sortir du cadre de l'invention. 



   Les Figs. 4,5, 6 montrent de manière détaillée une première variante de réalisation de rangeur 8 apte à être installé dans un outil inférieur comportant deux planches (11, 12). 



   Ce rangeur 8 est constitués d'une pièce fixe 16 et d'une pièce mobile 18. La pièce fixe 16 constituée d'une languette de tôle rectangulaire, d'une longueur de 60 mm, d'une hauteur égale à l'épaisseur de la planche inférieure, c'est-à-dire 15 mm, et d'une épaisseur de 1 mm est enchâssée dans des fentes 17 pratiquées dans la planche inférieure 12. 



  La pièce mobile 18 du rangeur 8 est disposée en cavalier sur la pièce fixe 16. L'évidement 19 permet le passage de la pièce mobile 18. 



   La pièce mobile 18 peut ainsi se déplacer verticalement vers le haut jusqu'à ce que son sommet soit au même niveau que la face supérieure de la planche supérieure 11, sous l'effet de la remontée de la palette 9 ou de la feuille intermédiaire 10 et vers le bas jusqu'à reposer sur la pièce fixe 16. Dans ce mouvement, la pièce mobile 18 du rangeur 8 présente une face 20 dans le même plan que la face interne 14 de la découpe 4 de l'outil inférieur 5, assurant ainsi un guidage régulier des poses dans leur chute. 



   La pièce fixe 16 comprend quatre pliages 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 verticaux 21 à 450, qui assurent une fixation rigide de celle-ci dans la planche   11.   



   Les Figs. 7,8, 9 montrent de manière détaillée une seconde variante de réalisation d'un rangeur apte à être installé dans un outil inférieur 5 comportant une seule planche il. 



   Dans celui-ci, la pièce fixe 16 est constituée d'une languette de tôle de même longueur et de même épaisseur que dans la variante précédente mais de hauteur sensiblement plus grande que l'épaisseur de la planche 11. 



  Elle présente, en sa partie centrale supérieure, une échancrure 22. Les ailes situées de part et d'autre de l'échancrure sont enchâssées dans des fentes 17 pratiquées dans la planche de l'outil inférieur 5. La partie libre de la pièce fixe 16 située sous l'échancrure 22 est apte à recevoir la pièce mobile 18. Les autres caractéristiques de cette variante ne diffèrent pas de celles de la première variante. 



   La Fig. 10 montre la pièce mobile 18 du rangeur 8 et en particulier le bossage 23. Ce bossage 23 limite la liberté de mouvement vers le haut de la pièce mobile 18 du rangeur. Ceci permet d'éviter que ces pièces mobiles 18 ne se libèrent lors du montage ou du démontage des outils dans la machine. La pièce mobile 18 a une largeur de 22 mm, une hauteur de 80 mm, et est réalisée en tôle d'acier d'une épaisseur de 0,8 mm. 



   L'outil inférieur 3, réalisé en bois contreplaqué dans la présente description, peut être fait en toute autre matière appropriée telle que le panneau de fibres de bois aggloméré. 



   Une fois la série de fabrications terminée, on démonte les pièces mobiles 18 et l'outil inférieur 5 peut être aisément stocké. On remarque que les sollicitations que doit subir le rangeur sont relativement limitées ; ce nonobstant, la pièce fixe 16, malgré sa conception très simple et peu coûteuse est très robuste et l'outil inférieur 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 5 peut assurer un nombre important de réemplois.



   <Desc / Clms Page number 1>
 lower tool of a position separator in a machine for working sheet or sheet elements.



   The present invention relates to lower tools for separating poses of machines for cutting elements into sheets or sheets, in particular for the production of packaging, and in particular lower tools provided with devices making it possible to ensure, on a pallet reception, a vertical stack of separate poses.



   Machines intended for working sheet or sheet elements are known from the prior art, for example from EP-A-0 451 568 or EP-A-0 146 158. Such machines generally comprise - a first station in which cutting and upsetting of sheets or plates intended for the manufacture of packaging is ensured by pressing an upper tool on a lower tool, - a second station in which the waste cut by the first station is ejected, - a third station, called the poses separator, in which the poses, that is to say the multiple pieces extracted from a single sheet, are separated, dissociated from the external waste, and stacked on a receiving pallet.



   The manufacture of the tools used at each of these stations has always been a delicate point in the operation of these machines.



   Indeed, these tools, of complex shape, must be built specifically for each new type of packaging to be produced, and this within short deadlines, and with strict tolerances.



   In the remainder of this description, only the tools used in the third station, that is to say the pose separator, will be considered.



   The pose separator has a tool

 <Desc / Clms Page number 2>

 upper comprising a set of punches which take up the arrangement of the poses to be separated, and of dimensions slightly smaller than these poses. The poses separator also comprises a lower tool or counter-tool comprising a set of cutouts, also repeating the arrangement of the poses to be separated, and of dimensions slightly greater than these.



   The operation of the poses separator is as follows: the sheet introduced into the poses separator comprises the various poses to be extracted from the sheet, already cut, but still held together by attachment points which are not entirely cut. All or part of the periphery of the sheet, around the poses, is also present. The upper tool is then lowered onto the sheet and through the cutouts of the lower tool, thus separating the poses which are received in vertical stacks on a pallet located under the lower tool.



   It is important that these vertical stacks of poses are correctly aligned to ensure the stability of the stacks, as well as to facilitate transport and processing in the later phases (folding, gluing) of the packaging manufacturing.



   This is particularly critical when a sheet is cut into a large number of small exposures. It is customary then to insert, at regular intervals, for example of the order of 30 cm, a large horizontal sheet ensuring cohesion between the stacks.



   At the start of production, a pallet is placed immediately below the lower tool, and lowered gradually, automatically, as the stacks are stacked, so as to limit the height of fall of the stakes .



   In order to guide the separate poses in their fall onto the pile, vertical tongues, called guide bridges or "racks", are fixed on the internal faces of the cutouts of the lower tool. These racks can be

 <Desc / Clms Page number 3>

 fixed, as described in EP-A-0 146 158 and in WO 90/06838. In this case, the receiving pallet or the intermediate sheet of cohesion of the stacks cannot be brought higher than the lower part of the stackers.



  The fixed racks can be easily attached to a lower plywood tool, but do not allow the pallet or sheet to be raised sufficiently high when the stacking begins. When a lower tool is stored after use, the fixed storages remain integral with this, and represent a significant bulk. In addition, they may be damaged during handling.



   In other embodiments, the storers have a fixed part, and a movable part sliding vertically on the fixed part, and make it possible to ensure more efficient guidance over a wider range of heights.



   In fact, when stacking begins on a pallet, the pallet or the sheet can be brought higher under the lower tool, by sliding the movable part of the ranger upwards. When the pallet descends, the movable part of the stacker slides down, by gravity.



   Various types of movable stackers are known, for example those produced by the company KARL MARBACH GmbH.



   These mobile filing systems are generally designed and cannot be easily attached to the lower tool: bolting or welding must be used, which are expensive and time-consuming operations. In addition, this method of attachment is only suitable for lower tools made of metal.



   The object of the present invention is to remedy the drawbacks mentioned above by providing lower tools comprising one or more plywood boards and provided in particular with extremely simple and easy-to-assemble manufacturing racks.



   The subject of the invention is a lower tool for a position separator of a machine for working elements in

 <Desc / Clms Page number 4>

 sheets or sheets for the production of packaging, comprising at least one plywood or agglomerated material board, comprising one or more cutouts capable of allowing the poses to pass, and arrangement devices making it possible to ensure vertical stacking of the poses separated. These storage devices each include a fixed part and a moving part. The fixed part of each of the storers is fixed to the lower tool by embedding in slots made therein.

   The movable part of each of the storers has a sheet metal tab folded in half in the shape of an "elongated, mounted in a jumper on a central part of the fixed part, so that it is able to slide freely in a vertical direction.



  The lower tool comprises, at the periphery of the cutouts, a recess for each ranger, intended to allow passage to the moving part of the ranger.



   Preferably, the arrangement of the fixed part of a filing cabinet and of the corresponding recess is such that the face of the movable part situated towards the inside of the cutout is situated substantially in the same vertical plane as the plane of cutting the lower tool.



   In a variant embodiment, the lower tool comprises two plywood or agglomerated plank material boards, the two boards having the same cutouts, and the fixed part of a filing cabinet then consists of a tongue of rectangular sheet metal, the largest dimension of which is arranged horizontally, the said tongue having a height equal to the thickness of the lower board and being embedded in the latter, leaving its central part free at the level of the recess.



   In another alternative embodiment, the lower tool comprises a single board, and the fixed part of a filing cabinet then consists of a tongue of rectangular sheet metal with a height substantially greater than the thickness of the board, comprising in its upper central part and over a height greater than the thickness of

 <Desc / Clms Page number 5>

 the plank, a notch. On either side of the notch, two wings are capable of ensuring the fixing of said fixed part in the lower tool. The central part of the fixed part located under the notch is arranged under the lower plane of the board.



   The fixed part of each of the stowers advantageously comprises on either side of the central part, at least one folding along a vertical axis capable of ensuring the rigidity of the fixing of said fixed part in the lower tool.



   According to one embodiment of the invention, the lower tool comprises a single cutout for all the poses to be separated from a sheet, the separation of the poses inside the sheet being ensured by a set of metal bridges horizontal whose ends are embedded in the lower tool.



   According to another embodiment of the invention, the lower tool comprises as many independent cuts as there are poses to be separated in a sheet. In this case, the sheet may include false cuts, that is to say falls between the poses to be separated.



   Advantageously, the moving part of a ranger consists of a sheet metal tongue of width between 5 and 50 mm and has a total height of between 50 and 120 mm.



   The fixed part is preferably made of sheet metal with a thickness of 0.8 to 1.5 mm.



   The branch of the "U" of the moving part of a ranger located towards the outside of the cutout usefully includes a boss.



   The lower tool according to the invention has many advantages.



   The method of attaching the storers to the lower tool allows the latter to be made of plywood, or of agglomerated material, and not of sheet metal as in certain embodiments of the prior art. This wooden frame

 <Desc / Clms Page number 6>

 plywood can be produced using a laser beam cutting table with programmed control. This allows the lower tool to be produced with good precision, and without the costs and delays of making a welded sheet. The lower tool can be produced in a plate with standard external dimensions and installed in a frame of standard dimensions suitable for the machine. The use of standard size racks minimizes the number of racks to keep in stock and facilitates the mounting of the tool in the machine, which reduces the downtime of this machine.



   The moving parts of the storers of the lower tool according to the invention can be installed in their fixings without the aid of any utensil. After use, the moving parts are easily removed from the lower tool, which allows easy storage thereof. In addition, the moving parts of the rangers thus dismantled can be adapted immediately on another lower tool, for another application, which makes it possible to limit the number of moving parts of rangers necessary in a workshop.



   Other particularities and advantages of the lower tools provided with stowers according to the invention will emerge from the description below of particular embodiments, reference being made to the appended drawings in which - FIG. 1 is a general schematic sectional view of a blanking separator.



   - Figs. 2 and 3 are perspective views of alternative embodiments of lower tools.



   - Figs. 4,5, 6 are respectively the perspective view, front and top of an alternative embodiment of a ranger according to the invention.



   - Figs. 7,8, 9 are respectively the perspective view, from the front and from above of another alternative embodiment of a ranger according to the invention.



   - Fig. 10 is a side view of the part

 <Desc / Clms Page number 7>

 mobile of a ranger according to the invention.



   Fig. 1 shows a section of a poses separator 1. Punches 2 of an upper tool 3 overhang cutouts 4 of a lower tool 5, and their descent thus separates the multiple poses precut in a sheet 6. The poses are superimposed then in stacks 7, guided by the stackers 8, on a receiving pallet 9. Intermediate sheets 10 ensure the cohesion of the stacks 7.



   Fig. 2 is a perspective view of an embodiment of the boards of a lower tool 5 according to the invention in which the latter comprises two boards (11, 12) superimposed. In this example, a single cut 4, of large dimensions, is carried out, and the separation of the poses is ensured by horizontal metal bridges 13 the ends of which are encased in slots made in the upper board 11. Welds are carried out at the points for joining metal bridges 13. The use of metal bridges 13 is suitable for cutting sheets without false cutting.



   Fig. 3 is a perspective view of another alternative embodiment of the board of a lower tool 5 according to the invention in which the latter comprises a single board 11. The thickness of the board 11 is 15 mm.



  In this example, the lower tool 5 has as many cutouts 4 as there are poses to be separated and the sheets to be separated 6 have false cuts between the poses.



   For reasons of clarity of the drawing, the rangers 8 have not been shown in FIGS. 2 and 3.



  These storers 8 can be installed on the internal faces 14 of the cutouts. In the case where the existence of false cuts leaves, in the center of the lower tool, sufficiently wide wooden bridges 15, racks can also be installed there.



   Combinations not shown in the figures can also be made in the context of

 <Desc / Clms Page number 8>

 the invention namely, a lower tool 5 comprising a simple board it, comprising a single cutout 4 and in which metal bridges 13 separate the poses.



   Another combination is achieved by a lower tool 5 comprising two boards (11,12), comprising several cutouts 4 and in which wooden bridges 15 separate the poses. In the latter case, the wooden bridges 15 can be reinforced, if necessary, by metal bridges embedded in the underside thereof.



   Of course, the number of cutouts 4 shown in Figs. 2 and 3 is illustrative and can be modified without departing from the scope of the invention.



   Figs. 4, 5, 6 show in detail a first variant embodiment of a row 8 able to be installed in a lower tool comprising two boards (11, 12).



   This ranger 8 consists of a fixed part 16 and a movable part 18. The fixed part 16 consists of a tongue of rectangular sheet metal, with a length of 60 mm, with a height equal to the thickness of the lower board, that is to say 15 mm, and with a thickness of 1 mm is encased in slots 17 made in the lower board 12.



  The movable part 18 of the filing cabinet 8 is arranged in a jumper on the fixed part 16. The recess 19 allows the moving part 18 to pass.



   The movable part 18 can thus move vertically upwards until its top is at the same level as the upper face of the upper board 11, under the effect of the raising of the pallet 9 or of the intermediate sheet 10 and down until it rests on the fixed part 16. In this movement, the mobile part 18 of the filing cabinet 8 has a face 20 in the same plane as the internal face 14 of the cutout 4 of the lower tool 5, ensuring thus regular guidance of the poses in their fall.



   Fixed part 16 includes four folds

 <Desc / Clms Page number 9>

 vertical 21 to 450, which rigidly fix the latter in plate 11.



   Figs. 7, 8, 9 show in detail a second alternative embodiment of a ranger suitable for being installed in a lower tool 5 comprising a single board 11.



   In the latter, the fixed part 16 consists of a sheet metal tongue of the same length and of the same thickness as in the previous variant but of height substantially greater than the thickness of the board 11.



  It has, in its upper central part, a notch 22. The wings situated on either side of the notch are embedded in slots 17 formed in the board of the lower tool 5. The free part of the fixed part 16 located under the notch 22 is suitable for receiving the moving part 18. The other characteristics of this variant do not differ from those of the first variant.



   Fig. 10 shows the moving part 18 of the ranger 8 and in particular the boss 23. This boss 23 limits the freedom of movement upwards of the moving part 18 of the ranger. This prevents these moving parts 18 from being released during assembly or disassembly of the tools in the machine. The moving part 18 has a width of 22 mm, a height of 80 mm, and is made of sheet steel with a thickness of 0.8 mm.



   The lower tool 3, made of plywood in the present description, can be made of any other suitable material such as chipboard of agglomerated wood.



   Once the production series is complete, the moving parts 18 are dismantled and the lower tool 5 can be easily stored. We note that the stresses that the ranger must undergo are relatively limited; this notwithstanding, the fixed part 16, despite its very simple and inexpensive design is very robust and the lower tool

 <Desc / Clms Page number 10>

 5 can provide a significant number of re-employments.


    

Claims (11)

EMI11.1  EMI11.1   R E V E N D I C A T I O N S REVENDICATIONS 1. - outil inférieur (5) d'un séparateur de poses (1) d'une machine de travail d'éléments en plaques ou feuilles en vue de la production d'emballages, comprenant au moins une planche en bois contreplaqué ou en matériau aggloméré, comportant une ou plusieurs découpes (4) aptes à laisser passer les poses, et des dispositifs rangeurs (8) permettant d'assurer un empilement vertical des poses séparées, caractérisé en ce que - ces dispositifs rangeurs (8) comportent chacun une pièce fixe (16) et une pièce mobile (18), - la pièce fixe (16) de chacun des rangeurs est fixée à l'outil inférieur (5) par enchâssage dans des fentes (17) pratiquées dans celui-ci, - la pièce mobile (18) de chacun des rangeurs (8) comporte une languette en forme de"U"allongé, CLAIMS CLAIMS 1. - lower tool (5) of a position separator (1) of a machine for working elements in sheets or sheets for the production of packaging, comprising at least one plywood board or made of agglomerated material, comprising one or more cutouts (4) capable of allowing the poses to pass, and storage devices (8) making it possible to ensure vertical stacking of the separate poses, characterized in that - these storage devices (8) each comprise a fixed part (16) and a movable part (18), - the fixed part (16) of each of the storers is fixed to the lower tool (5) by embedding in slots (17) formed therein, - the movable part (18) of each of the storers (8) comprises a tongue in the form of an elongated "U", montée en cavalier sur une partie centrale de la pièce fixe (16), de telle sorte qu'elle est apte à coulisser librement suivant une direction verticale, - l'outil inférieur (5) comporte, à la périphérie des découpes, un évidement (19) pour chaque rangeur (8), destiné à laisser le passage à la pièce mobile (18) dudit rangeur.    mounted in a jumper on a central part of the fixed part (16), so that it is able to slide freely in a vertical direction, - the lower tool (5) comprises, at the periphery of the cutouts, a recess ( 19) for each ranger (8), intended to allow passage to the movable part (18) of said ranger. 2.-Outil inférieur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que - l'agencement de la pièce fixe (16) d'un rangeur (18) et de l'évidement (19) correspondant est tel que la face de la pièce mobile (20) située vers l'intérieur de la découpe est située sensiblement dans le même plan vertical que le plan de la découpe (14) de l'outil inférieur (5).  2.-lower tool according to claim 1, characterized in that - the arrangement of the fixed part (16) of a ranger (18) and of the corresponding recess (19) is such that the face of the movable part (20) located towards the inside of the cutout is situated substantially in the same vertical plane as the plane of the cutout (14) of the lower tool (5). 3.-Outil inférieur suivant l'une quelconque des revendications précédentes caractérisé en ce que - il comporte deux planches (11,12) en bois contreplaqué ou en matériau aggloméré superposées, les deux planches (11, 12) comportant les mêmes découpes (4), <Desc/Clms Page number 12> - la pièce fixe (16) d'un rangeur (8) est constituée d'une languette de tôle rectangulaire, dont la plus grande dimension est disposée horizontalement, ladite languette ayant une hauteur égale à l'épaisseur de la planche inférieure (12) et étant enchâssée dans celle-ci en laissant sa partie centrale libre au niveau de l'évidement (19).    3.-Lower tool according to any one of the preceding claims, characterized in that - it comprises two planks (11,12) of plywood or of superimposed agglomerated material, the two planks (11, 12) having the same cutouts (4 ),  <Desc / Clms Page number 12>  - The fixed part (16) of a ranger (8) consists of a tongue of rectangular sheet metal, the largest dimension of which is arranged horizontally, said tongue having a height equal to the thickness of the bottom board (12) and being embedded therein, leaving its central part free at the level of the recess (19). 4.-Outil inférieur suivant l'une quelconque des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que - il comporte une seule planche (11), - la pièce fixe (16) d'un rangeur est constituée d'une languette de tôle rectangulaire d'une hauteur sensiblement plus grande que l'épaisseur de la planche (11), comportant en sa partie centrale supérieure et sur une hauteur supérieure à l'épaisseur de la planche (11), une échancrure (22), laissant de part et d'autre de l'échancrure (22) deux ailes, aptes à assurer la fixation de ladite pièce fixe (16) dans l'outil inférieur (5), - la partie centrale de la pièce fixe (16) située sous l'échancrure est disposée sous le plan inférieur de la planche.  4.-lower tool according to any one of claims 1 and 2, characterized in that - it comprises a single board (11), - the fixed part (16) of a ranger consists of a tongue of rectangular sheet metal of a height substantially greater than the thickness of the board (11), comprising in its upper central part and over a height greater than the thickness of the board (11), a notch (22), leaving aside and other of the notch (22) two wings, capable of ensuring the fixing of said fixed part (16) in the lower tool (5), - the central part of the fixed part (16) located under the notch is arranged under the lower plane of the board. 5.-Outil inférieur suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que - la pièce fixe (16) de chacun des rangeurs (8) comporte de part et d'autre de la partie centrale, au moins un pliage (21) suivant un axe vertical apte à assurer la rigidité de la fixation de ladite pièce fixe (16) dans l'outil inférieur (5).    5.-lower tool according to any one of the preceding claims, characterized in that - the fixed part (16) of each of the storers (8) comprises on either side of the central part, at least one folding (21 ) along a vertical axis capable of ensuring the rigidity of the fixing of said fixed part (16) in the lower tool (5). 6.-Outil inférieur suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce qu'il comporte une seule découpe (4) pour l'ensemble des poses à séparer d'une feuille, la séparation des poses à l'intérieur de la feuille étant assurée par un ensemble de ponts métalliques (13) horizontaux dont les extrémités sont enchâssées dans l'outil inférieur.    6.-lower tool according to any one of the preceding claims, characterized in that it comprises a single cutout (4) for all the poses to be separated from a sheet, the separation of the poses inside the sheet being provided by a set of horizontal metal bridges (13) whose ends are embedded in the lower tool. 7.-Outil inférieur suivant l'une quelconque des revendications 1 à 5 caractérisé en ce qu'il comporte autant <Desc/Clms Page number 13> de découpes (4) indépendantes que de poses à séparer dans une feuille.  7.-lower tool according to any one of claims 1 to 5 characterized in that it comprises as much  <Desc / Clms Page number 13>  of cutouts (4) independent of poses to be separated in a sheet. 8.-Outil inférieur suivant l'une quelconque des revendications 1 à 5, caractérisé en ce que la pièce mobile (18) d'un rangeur (8) est constituée d'une languette de tôle de largeur comprise entre 5 et 50 mm.  8.-Lower tool according to any one of claims 1 to 5, characterized in that the movable part (18) of a ranger (8) consists of a sheet metal tongue of width between 5 and 50 mm. 9.-Outil inférieur suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que la pièce mobile (18) d'un rangeur (8) a une hauteur totale comprise entre 50 et 120 mm.  9.-lower tool according to any one of the preceding claims, characterized in that the movable part (18) of a ranger (8) has a total height of between 50 and 120 mm. 10.-Outil inférieur suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que la pièce fixe (16) est constituée de tôle d'une épaisseur de 0,8 à 1,5 mm.    10.-Lower tool according to any one of the preceding claims, characterized in that the fixed part (16) consists of sheet metal with a thickness of 0.8 to 1.5 mm. 11.-Outil inférieur suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que la branche du"U"de la pièce mobile (18) d'un rangeur située vers l'extérieur de la découpe comporte un bossage (23).    11.-Lower tool according to any one of the preceding claims, characterized in that the branch of the "U" of the movable part (18) of a row located towards the outside of the cutout includes a boss (23).
BE9600590A 1996-06-27 1996-06-27 Lower tool for a layer separator in a machine for making components in plates or in sheets BE1010305A3 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE9600590A BE1010305A3 (en) 1996-06-27 1996-06-27 Lower tool for a layer separator in a machine for making components in plates or in sheets

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE9600590A BE1010305A3 (en) 1996-06-27 1996-06-27 Lower tool for a layer separator in a machine for making components in plates or in sheets

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1010305A3 true BE1010305A3 (en) 1998-05-05

Family

ID=3889846

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9600590A BE1010305A3 (en) 1996-06-27 1996-06-27 Lower tool for a layer separator in a machine for making components in plates or in sheets

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE1010305A3 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2002036471A3 (en) * 2000-11-01 2002-06-27 Mcardle Ltd Jospeh A sliding jogger and a blanking tool incorporating such jogger

Citations (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2391823A1 (en) * 1977-05-26 1978-12-22 Bobst Fils Sa J TOOL FOR EJECTING POSTS CUT BY A PRESS
EP0146158A1 (en) * 1983-11-17 1985-06-26 Sugano Mfg. Co., Ltd. Separating device in an automatic stamping machine

Patent Citations (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2391823A1 (en) * 1977-05-26 1978-12-22 Bobst Fils Sa J TOOL FOR EJECTING POSTS CUT BY A PRESS
EP0146158A1 (en) * 1983-11-17 1985-06-26 Sugano Mfg. Co., Ltd. Separating device in an automatic stamping machine

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2002036471A3 (en) * 2000-11-01 2002-06-27 Mcardle Ltd Jospeh A sliding jogger and a blanking tool incorporating such jogger

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2743780A1 (en) CUTTING ASSEMBLY, BOX, METHOD AND MACHINE FOR MANUFACTURING BOX FROM SUCH A SET OF CUTTERS
CH686509A5 (en) Stacker-returner device for printing machine-CUTTER called machine production of packaging boxes.
FR2986513A1 (en) PACKAGING BOXES WITH CENTERING TAB, CUTTERS AND CUTTER ASSEMBLY, METHOD AND DEVICE FOR PRODUCING SUCH BOXES
FR2471936A1 (en) DEVICE FOR SEPARATING A FLAN FROM THE END OF A FLANK
BE1010305A3 (en) Lower tool for a layer separator in a machine for making components in plates or in sheets
EP1955967B1 (en) Packaging for substantially parallelepipedal products
FR2727671A1 (en) ARTICULATED BOX FOR TRANSPORTING SPARE PARTS
EP0252936B1 (en) Device for separating packets of sheets, particularly paper, forming a pile
WO2017153650A1 (en) Packaging with centering elements, blank, set of blanks, device and method for creating packaging of this kind
EP2069585B1 (en) Facing panel, in particular plasterboard panel
FR2904608A1 (en) Handling assembly i.e. handling pallet, for e.g. stacking gypsum boards, has maintenance unit maintaining crossbeams in intermediate position between plate and end of raising unit, where crossbeams are independent of support modules
EP3620402B1 (en) Intermediate element, pack of containers comprising this spacer element and method of forming said pack
EP1348524B1 (en) Device for supporting, fixing and reinforcing a flat tool in a station for stripping waste material in a cutting press
EP0565388B1 (en) Reusable package with locating means for the contents
EP2694408B1 (en) Adaptable handling device
EP1309501B1 (en) Container for transporting glass sheets
EP0669257A1 (en) Carton or the like, in particular for jars for dairy products, as well as a blank for producing the same
EP1736415B1 (en) Cardboard pallet with means for connecting it to a container, and pallet with such a container.
EP2414244B1 (en) Installation and method for packaging components in the form of strips
WO2023072900A1 (en) Cover made from a pre-cut blank, packaging comprising such a cover, tool and method for assembling such packaging
FR2529138A1 (en) Pin binder for sheets - has back and front flat plates and guide pins extending through holes in sheets
EP3850985A1 (en) Display unit and method for manufacturing same
EP0209480B1 (en) Partition element, especially for a cardboard box, and machine for the automatic shaping and inserting of this device
EP0768262A1 (en) Device for finishing signatures
EP1228896B1 (en) Method of producing a filing appliance and appliance produced thereby

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: S.A. APRISYS

Effective date: 19980630