BE1006935A6 - Carcass treatment. - Google Patents

Carcass treatment. Download PDF

Info

Publication number
BE1006935A6
BE1006935A6 BE9400864A BE9400864A BE1006935A6 BE 1006935 A6 BE1006935 A6 BE 1006935A6 BE 9400864 A BE9400864 A BE 9400864A BE 9400864 A BE9400864 A BE 9400864A BE 1006935 A6 BE1006935 A6 BE 1006935A6
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
animal
stop
skin
level
skinning
Prior art date
Application number
BE9400864A
Other languages
French (fr)
Inventor
Francis Mallon
Original Assignee
Weaversgrove Ltd
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority to IE940725A priority Critical patent/IES940725A2/en
Priority to GB9418717A priority patent/GB2293085A/en
Application filed by Weaversgrove Ltd filed Critical Weaversgrove Ltd
Priority to BE9400864A priority patent/BE1006935A6/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1006935A6 publication Critical patent/BE1006935A6/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A22BUTCHERING; MEAT TREATMENT; PROCESSING POULTRY OR FISH
    • A22BSLAUGHTERING
    • A22B5/00Accessories for use during or after slaughtering
    • A22B5/0017Apparatus for cutting, dividing or deboning carcasses
    • A22B5/0058Removing feet or hooves from carcasses
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A22BUTCHERING; MEAT TREATMENT; PROCESSING POULTRY OR FISH
    • A22BSLAUGHTERING
    • A22B5/00Accessories for use during or after slaughtering
    • A22B5/16Skinning instruments or knives
    • A22B5/161Methods or means for pulling the hide from carcasses
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A22BUTCHERING; MEAT TREATMENT; PROCESSING POULTRY OR FISH
    • A22BSLAUGHTERING
    • A22B7/00Slaughterhouse arrangements
    • A22B7/001Conveying arrangements

Abstract

Un sabot arrière du côté gauche 1 d'un animal abattu est attaché à un transporteur pour la saignée 3. A un premier arrêt d'élévation 10, plusieurs opérations sont réalisées sur l'animal dont le transfert vers un transporteur pour le dépouillage 12 sur lequel l'animal est supporté par deux crochet 13, 14 du railpour le dépouillage, ces deux crochets étant accrochés aux pattes arrières de l'animal. Aux deuxième, troisième et quatrième arrêts 15, 16, 17, des parties de la peau sont enlevées de l'animal. Au cinquième arrêt 18, sur le côté opposé de l'animal par rapport au premier arrêt 10, d'autres opérations sont exécutées. La peau est ensuite tirée proprement de l'animal à l'aide d'un dispositif de traction de peau 20 pourvu de plaques de garde 60,61 afin d'empêcher le contact entre la peau et l'animal après le retrait de la peau.A rear shoe on the left side 1 of a slaughtered animal is attached to a transporter for bleeding 3. At a first elevation stop 10, several operations are carried out on the animal, the transfer of which to a transporter for skinning 12 on which the animal is supported by two hooks 13, 14 of the rail for skinning, these two hooks being attached to the hind legs of the animal. At the second, third and fourth stops 15, 16, 17, parts of the skin are removed from the animal. At the fifth stop 18, on the opposite side of the animal from the first stop 10, other operations are performed. The skin is then pulled cleanly from the animal using a skin traction device 20 provided with guard plates 60, 61 in order to prevent contact between the skin and the animal after the skin has been removed. .

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "TRAITEMENT DE CARCASSES" La présente invention concerne un procédé de traitement de carcasses. 



  Le traitement de carcasses nécessite un grand nombre d'opérations à forte maind'oeuvre. La plupart des opérations requièrent des ouvriers qualifiés et la valeur de la marge bénéficiaire concernant le traitement de carcasses est largement fonction de la qualification des ouvriers. D'un point de vue vétérinaire et hygiénique, il est également essentiel d'assurer que les carcasses soient traitées de manière hygiénique. 



  L'objectif de la présente invention est donc de fournir un procédé perfectionné de traitement de carcasses, lequel présentera les carcasses aux ouvriers de telle sorte que l'ensemble des qualifications des ouvriers pourra être concentré sur le traitement des carcasses en évitant ainsi de devoir recourir à une manipulation excessive des carcasses. 



  Conformément à la présente invention, il est prévu un procédé de traitement de carcasses comprenant les étapes suivantes : - abattage d'un animal ; - accrochage d'un premier sabot ou d'une paire de sabots arrières de l'animal abattu à un crochet sur un transporteur pour la saignée ; - détachage du second sabot au premier arrêt à un premier niveau d'élévation ;   - au   premier niveau d'élévation, accrochage d'un premier crochet de manipulation sur un transporteur pour le dépouillage au second sabot arrière, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 à un point du transporteur pour le dépouillage qui est en-dessous du transporteur pour la saignée ; - soulèvement du premier crochet de manipulation sur le transporteur pour le dépouillage ; - détachage du premier sabot arrière libéré du transporteur pour la saignée ;

     - au   premier niveau, accrochage d'un second crochet de manipulation sur le transporteur pour le dépouillage au premier sabot arrière ; - soulèvement du second crochet de manipulation sur le transporteur pour le dépouillage ; - lors du déplacement de la carcasse le long du transporteur pour le dépouillage, dépouillage d'une première partie de l'animal à un second arrêt à un second niveau d'élévation ; - dépouillage de l'autre partie de l'animal à un troisième arrêt à un troisième niveau situé en-dessous du second niveau ; - enlèvement de la peau accrochée à la carcasse ; - prévention du contact entre la peau enlevée et la carcasse ; - étripage de la carcasse ; - dédoublage de la carcasse ; - dégraissage des moitiés de carcasse ; 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 - pesage des moitiés de carcasse ; - lavage des moitiés de carcasse ;

   et - réfrigération des moitiés de carcasse. 



  Selon une forme de réalisation préférée de l'invention, à un premier arrêt de niveau d'élévation, la peau est dégagée des pattes arrières de l'animal avant que ces dernières ne soient attachées au transporteur pour le dépouillage. 



  Selon une forme de réalisation particulièrement préférée de l'invention, le procédé comprend l'étape de dépouillage d'une autre partie de l'animal à un arrêt avant au quatrième niveau situé en-dessous du troisième niveau. 



  Selon une forme de réalisation préférée, le procédé comprend les étapes d'enlèvement. de la queue et de bouchage de l'animal à un niveau d'arrêt auquel la queue est tirée vers le haut. 



  De préférence, cet arrêt est situé approximativement au même niveau que le second arrêt. A cet endroit, la queue est enlevée, l'animal est bouché et une partie de la peau est dégagée dans la zone entourant la queue tandis qu'une autre partie de la peau est enlevée au second arrêt opposé. 



  Selon une forme de réalisation préférée de l'invention, une protection est prévue entre le mécanisme de traction de peau et la carcasse afin d'empêcher la carcasse d'entrer en contact avec la peau enlevée. 



  Selon une forme de réalisation particulièrement préférée de l'invention, le procédé comprend   l'étape,   après le pesage et avant le lavage, de dégraissage à chaud des moitiés de carcasse. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 Selon une forme de réalisation de l'invention, le procédé comprend l'étape de réalisation d'une connexion flexible entre le premier crochet accroché au sabot arrière des animaux après l'abattage et le premier transporteur pour la saignée. 



  Selon une forme de réalisation particulièrement préférée de l'invention, le crochet accroché au transporteur pour la saignée est fixé au sabot arrière du côté gauche de l'animal. 



  La présente invention fournit également l'appareil de traitement de carcasses au moyen du procédé conforme à l'invention, l'appareil comprenant :   - un   rail de transport pour la saignée ; - un premier crochet destiné au rail de transport pour la saignée ; 
 EMI4.1 
 - un rail de transport pour le dépouillage ; - un premier et un second crochets sur le rail de transport pour le dépouillage ; - un premier arrêt à un niveau surélevé auquel un animal est transféré du transporteur pour la saignée au transporteur pour le dépouillage ; - un second arrêt à un second niveau situé en-dessous du premier arrêt auquel une partie de la peau est enlevée de l'animal ; - un troisième arrêt à un troisième niveau situé en-dessous du second arrêt auquel une autre partie de la peau est enlevée de l'animal ;

     - un   dispositif de traction de peau destiné à enlever la peau de l'animal ; et 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 - une protection placée à l'avant du dispositif de traction afin de prévenir substantiellement tout contact entre une carcasse et la peau enlevée. 



  De préférence, l'appareil comprend un quatrième arrêt à un quatrième niveau situé en-dessous du troisième niveau auquel une autre partie de la peau est détachée avant la traction de la peau. 



  Selon une forme de réalisation préférée, l'appareil comprend un arrêt d'enlèvement de la queue, situé approximativement au même niveau et à l'opposé du second arrêt, auquel la queue est enlevée, l'animal est bouché et une autre partie de la peau est détachée. 



  On comprend plus clairement la présente invention grâce à la description qui est donnée ci-après uniquement à titre d'exemple et faisant référence aux dessins annexés. Ceux-ci représentent respectivement : 
Fig. 1 : une vue en plan d'une planification d'usine destinée au traitement de carcasses au moyen du procédé conforme à l'invention ; 
Fig. 2 : une vue en perspective d'un appareil de transition du convoyeur pour la saignée au convoyeur pour le dépouillage, appareil utilisé dans la procédé de l'invention ; 
Fig. 3 : une vue en élévation de l'appareil de transition illustré à la fig. 
 EMI5.1 
 2 ;

   Fig. 4 : une vue en perspective de différents arrêts utilisés dans le procédé de traitement conforme à l'invention ; 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
Fig. 5 : une vue en perspective d'un appareil de dépouillage utilisé dans le procédé de l'invention ; et 
Fig. 6 : une vue en perspective de l'appareil de dépouillage de la figure
5 lors de son fonctionnement. 



  Si l'on se réfère aux dessins, ceux-ci représentent un appareil utilisé dans le procédé de traitement de carcasses conforme à l'invention. Dans le procédé conforme à l'invention, un animal est abattu au moyen d'un dispositif conventionnel dans un box d'abattage et un premier sabot, dans ce cas-ci le sabot arrière du côté gauche 1 de l'animal abattu est accroché à un crochet 2 sur un rail de transport 3 pour la saignée. 



  Cette fixation est suspendue au crochet du transporteur 2 au moyen d'une chaîne 4. 



  Lorsque les animaux abattus se déplacent le long du transporteur 3 pour la saignée, le sang s'écoule par une zone 5 en forme de auge située sous le transporteur 3. 



  Lorsque l'animal se déplace le long du transporteur 3 pour la saignée, différentes opérations sont réalisées à l'extrémité inférieure suspendue de l'animal, à savoir l'enlèvement des sabots avants et l'enlèvement de la tête de l'animal. A un premier niveau d'élévation déterminé par un premier arrêt 10 généralement en forme de L, plusieurs opérations sont exécutées sur l'animal telles qu'elles seront décrites plus en détail ci-dessous, et l'animal est transféré sur un transporteur pour le dépouillage 12 où il est supporté par deux crochets du rail 13,14, un pour chacune des pattes arrières de l'animal. 



  A un second arrêt 15, en-dessous du niveau du premier arrêt 10, une partie de la peau est enlevée de l'animal avant que celui-ci ne passe le long du transporteur 12 et ne se dirige vers un troisième arrêt 16 adjacent au second arrêt 15 et situé à un niveau inférieur à celui-ci. Au troisième arrêt 16, une autre partie de la peau est enlevée de l'animal. A un quatrième arrêt 17 adjacent au troisième arrêt 16 mais à un niveau inférieur à celui-ci, une dernière partie de peau est enlevée de l'animal. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



  Un cinquième arrêt 18 est prévu adjacent au premier arrêt 10 mais à un niveau inférieur à celui-ci et à l'opposé du second arrêt 15. Au cinquième arrêt 18, la queue 
 EMI7.1 
 de l'animal est enlevée, l'animal est bouché et une partie de peau entourant la queue est enlevée. La peau est ensuite détachée de l'animal à l'aide d'un dispositif de traction de peau 20, lequel sera décrit plus en détail ci-dessous, et l'animal est ensuite étripé avant que la carcasse ainsi formée soit fendue, que la graisse soit enlevée et que les moitiés de carcasse soient pesées. Après le pesage, afin d'améliorer la qualité, l'excédent de graisse peut être enlevé des carcasses par dégraissage à chaud. Après le dégraissage, les carcasses sont minutieusement lavées et refroidies. 



  De manière plus détaillée et en référence particulièrement aux figures 2 à 4, au premier arrêt 10, une partie de sabot 25a de la patte libre 25 de l'animal suspendu sur le transporteur pour la saignée 3 est découpée, une fente est creusée dans le sabot afin de recevoir le crochet et la partie de la peau située dans la zone de la patte 25 est enlevée. Un premier crochet de manipulation 14 est attaché à la patte libre 25 et la roulette 31 transportant le crochet 14 est accrochée à une section de départ 30 du rail de transport pour le dépouillage 12. La roulette 31 est guidée vers le haut le long de la section de départ 30 par un entraîneur 32 qui est soit une courroie, soit une chaîne actionnée pour acheminer la roulette 31 le long de la section de départ. 



  Lorsque la patte libre 25 est supportée sur la section de départ 30 du rail de transport pour le dépouillage 12, l'autre patte 1 est détachée de la chaîne 4 du rail de transport pour la saignée 3, ce sabot est ensuite découpé, une fente est creusée afin de recevoir un second crochet pour le dépouillage 13 et une partie de la peau dans la zone de la patte 26 est enlevée. La configuration est telle que les ouvriers ont facilement accès pour réaliser ces opérations au premier arrêt 10 sans devoir recourir à un élévateur ou à une manipulation excessive de l'animal. 



  Lorsque l'animal est soutenu par les crochets 13,14, les entraîneurs 32 sont actionnés pour guider les crochets 13,14 vers le haut de la section de départ 30 sur le rail de transport principal pour le dépouillage 12. Les crochets 2 du rail de transport pour 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 la saignée sont renvoyés vers le box d'abattage le long de la ligne de retour 39 (voir fig. 4). 



    H   convient de remarquer à la figure 1 que une zone de transition 50 relativement longue est prévue entre les arrêts de préparation de la peau 15,16, 17,18 et le dispositif de traction 20. Cette distance est destinée à fournir une zone de non contamination des animaux entre eux pendant la période d'attente précédant l'enlèvement de la peau 20, ce afin d'achever l'opération d'enlèvement de la peau de l'animal à l'avant de la ligne de transport pour le dépouilllage 12. 



  De manière plus détaillée et en référence particulièrement aux figures 5 et 6, le dispositif de traction de peau comprend dans ce cas une protection apparaissant sous la forme de deux plaques de garde angulaires 60,61 adjacentes à une ouverture centrale 62 à travers laquelle la peau est tirée. L'objectif des plaques de garde 60,61 est d'empêcher l'animal dont la peau a été enlevée d'entrer en contact avec la peau après l'enlèvement de celle-ci. De cette manière, tout risque de contamination entre la peau et la carcasse nettoyée est substantiellement éliminé. 



  Afin de faciliter l'accrochage du sabot arrière de côté gauche d'un animal abattu au transporteur pour la saignée, une section inférieure du transporteur pour la saignée adjacent au box d'abattage est articulée afin de permettre l'attachement aisé d'une chaîne entraînée sur le transporteur autour du sabot arrière du côté gauche de l'animal. 



  Ce procédé assure un attachement sans délai quelle que soit l'emplacement de l'animal dans la zone d'abattage. Conformément à cela, l'animal est immédiatement hissé vers le transporteur pour la saignée, laissant ainsi la zone d'abattage libre pour l'animal suivant. 



   Sans cette facilité, il est nécessaire de placer le sabot arrière du côté gauche à 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 l'intérieur d'une petite zone définie afin que cet attachement soit achevé. Cette procédure peut entraîner un délai considérable et par conséquent une diminution du rendement. 



  La présente invention fournit un procédé optimalisé de traitement de carcasses. Etant donné que les ouvriers, avant la traction des peaux, sont situés sur un support solide, ils sont capables d'utiliser leurs qualifications pour détacher la peau et réaliser d'autres travaux préparatoires sur l'animal, ce qui non seulement améliore l'efficacité du traitement avant la traction de la peau, mais en plus optimalise l'opération de traction de la peau elle-même ainsi que les étapes consécutives. Cela est dû au fait que l'opération de traction de la peau est extrêmement efficace et que par conséquent l'animal dont la peau est enlevée est plus facilement traité sans opérations supplémentaires de dépouillage.

   En outre, il résulte du procédé conforme à l'invention la prévention substantielle du contact entre la peau et l'animal dépouillé ainsi que les avantages subséquents en matière d'hygiène. 



  Non seulement le rendement de l'opérateur est amélioré mais en outre, la flexibilité des opérateurs est augmentée dans la mesure où ils peuvent se déplacer autour de chaque poste individuel sur la ligne sur laquelle ils ont été entraînés sans entraîner de perte de rendement. De cette manière, le débit des carcasses est optimalisé. 



  Plusieurs variantes des formes de réalisation spécifiques de l'invention décrite sont possibles et conformément à cela, l'invention ne se limite pas aux formes de réalisation décrites ci-dessus qui peuvent varier dans leur construction et dans leurs détails.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  The present invention relates to a method for treating carcasses.



  Carcass processing requires a large number of labor-intensive operations. Most operations require skilled workers and the value of the profit margin for carcass processing is largely dependent on the skill of the workers. From a veterinary and hygienic point of view, it is also essential to ensure that carcasses are treated hygienically.



  The objective of the present invention is therefore to provide an improved carcass treatment process, which will present the carcasses to the workers so that all the qualifications of the workers can be concentrated on the treatment of the carcasses, thus avoiding having to resort excessive handling of carcasses.



  In accordance with the present invention, there is provided a method for treating carcasses comprising the following steps: - slaughter of an animal; - attachment of a first hoof or a pair of rear hoofs of the slaughtered animal to a hook on a carrier for bleeding; - detachment of the second shoe at the first stop at a first level of elevation; - at the first elevation level, attachment of a first handling hook to a conveyor for skinning the second rear shoe,

 <Desc / Clms Page number 2>

 at a point in the transporter for skinning which is below the transporter for bleeding; - lifting of the first handling hook on the conveyor for skinning; - detachment of the first rear shoe released from the transporter for bleeding;

     - at the first level, attachment of a second handling hook to the conveyor for skinning the first rear shoe; - lifting of the second handling hook on the conveyor for skinning; - when moving the carcass along the transporter for skinning, skinning a first part of the animal at a second stop at a second level of elevation; - skinning of the other part of the animal at a third stop at a third level located below the second level; - removal of the skin attached to the carcass; - prevention of contact between the removed skin and the carcass; - gutting of the carcass; - splitting of the carcass; - degreasing of the carcass halves;

 <Desc / Clms Page number 3>

 - weighing of the carcass halves; - washing of the carcass halves;

   and - refrigeration of the carcass halves.



  According to a preferred embodiment of the invention, at a first stop of the elevation level, the skin is released from the hind legs of the animal before the latter are attached to the transporter for skinning.



  According to a particularly preferred embodiment of the invention, the method comprises the step of skinning another part of the animal at a front stop at the fourth level located below the third level.



  According to a preferred embodiment, the method comprises the removal steps. tail and plugging the animal to a stop level at which the tail is pulled up.



  Preferably, this stop is located approximately at the same level as the second stop. At this point, the tail is removed, the animal is blocked and part of the skin is released in the area surrounding the tail while another part of the skin is removed at the second opposite stop.



  According to a preferred embodiment of the invention, protection is provided between the skin traction mechanism and the carcass in order to prevent the carcass from coming into contact with the removed skin.



  According to a particularly preferred embodiment of the invention, the method comprises the step, after weighing and before washing, of hot degreasing of the carcass halves.

 <Desc / Clms Page number 4>

 According to one embodiment of the invention, the method comprises the step of producing a flexible connection between the first hook attached to the rear shoe of the animals after slaughter and the first transporter for bleeding.



  According to a particularly preferred embodiment of the invention, the hook hung on the carrier for the bleeding is fixed to the rear shoe on the left side of the animal.



  The present invention also provides the apparatus for treating carcasses by means of the method according to the invention, the apparatus comprising: - a transport rail for tapping; - a first hook intended for the transport rail for the bleeding;
 EMI4.1
 - a transport rail for skinning; - first and second hooks on the transport rail for skinning; - a first stop at a raised level at which an animal is transferred from the transporter for bleeding to the transporter for skinning; - a second stop at a second level located below the first stop at which part of the skin is removed from the animal; - a third stop at a third level located below the second stop at which another part of the skin is removed from the animal;

     - a skin traction device intended to remove the skin from the animal; and

 <Desc / Clms Page number 5>

 - a protection placed at the front of the traction device in order to substantially prevent any contact between a carcass and the skin removed.



  Preferably, the apparatus comprises a fourth stop at a fourth level located below the third level to which another part of the skin is detached before the traction of the skin.



  According to a preferred embodiment, the apparatus comprises a tail removal stop, located approximately at the same level and opposite to the second stop, to which the tail is removed, the animal is blocked and another part of the skin is detached.



  The present invention will be understood more clearly from the description which is given below only by way of example and with reference to the accompanying drawings. These represent respectively:
Fig. 1: a plan view of a plant planning intended for the treatment of carcasses by means of the method according to the invention;
Fig. 2: a perspective view of a transition device from the conveyor for bleeding to the conveyor for skinning, device used in the method of the invention;
Fig. 3: an elevation view of the transition device illustrated in FIG.
 EMI5.1
 2;

   Fig. 4: a perspective view of different stops used in the treatment method according to the invention;

 <Desc / Clms Page number 6>

 
Fig. 5: a perspective view of a skinning device used in the method of the invention; and
Fig. 6: a perspective view of the stripping device of the figure
5 during operation.



  Referring to the drawings, these represent an apparatus used in the process for treating carcasses according to the invention. In the method according to the invention, an animal is slaughtered by means of a conventional device in a slaughter box and a first hoof, in this case the rear hoof on the left side 1 of the slaughtered animal is hung to a hook 2 on a transport rail 3 for tapping.



  This attachment is suspended from the hook of the conveyor 2 by means of a chain 4.



  When the slaughtered animals move along the transporter 3 for the bleeding, the blood flows through a trough-shaped zone 5 located under the transporter 3.



  When the animal moves along the transporter 3 for the bleeding, various operations are carried out at the suspended lower end of the animal, namely the removal of the front hooves and the removal of the head of the animal. At a first elevation level determined by a first stop 10 generally in the form of an L, several operations are performed on the animal as will be described in more detail below, and the animal is transferred to a conveyor for skinning 12 where it is supported by two hooks of the rail 13,14, one for each of the hind legs of the animal.



  At a second stop 15, below the level of the first stop 10, part of the skin is removed from the animal before the latter passes along the transporter 12 and heads for a third stop 16 adjacent to the second stop 15 and located at a level lower than this. At the third stop 16, another part of the skin is removed from the animal. At a fourth stop 17 adjacent to the third stop 16 but at a level below it, a last part of skin is removed from the animal.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



  A fifth stop 18 is provided adjacent to the first stop 10 but at a level below it and opposite to the second stop 15. At the fifth stop 18, the tail
 EMI7.1
 of the animal is removed, the animal is capped and part of the skin surrounding the tail is removed. The skin is then detached from the animal using a skin traction device 20, which will be described in more detail below, and the animal is then gutted before the carcass thus formed is split, until the fat is removed and the carcass halves are weighed. After weighing, in order to improve quality, excess fat can be removed from the carcasses by hot degreasing. After degreasing, the carcasses are thoroughly washed and cooled.



  In more detail and with particular reference to FIGS. 2 to 4, at the first stop 10, a shoe part 25a of the free leg 25 of the animal suspended on the conveyor for the bleeding 3 is cut out, a slot is dug in the shoe in order to receive the hook and the part of the skin located in the region of the tab 25 is removed. A first handling hook 14 is attached to the free tab 25 and the caster 31 transporting the hook 14 is hooked to a starting section 30 of the transport rail for skinning 12. The caster 31 is guided upwards along the starting section 30 by a driver 32 which is either a belt or a chain actuated to convey the caster 31 along the starting section.



  When the free leg 25 is supported on the starting section 30 of the transport rail for skinning 12, the other leg 1 is detached from the chain 4 of the transport rail for bleeding 3, this shoe is then cut, a slot is hollowed out in order to receive a second hook for skinning 13 and part of the skin in the region of the tab 26 is removed. The configuration is such that workers have easy access to carry out these operations at the first stop 10 without having to resort to a lift or excessive handling of the animal.



  When the animal is supported by the hooks 13,14, the trainers 32 are actuated to guide the hooks 13,14 towards the top of the starting section 30 on the main transport rail for skinning 12. The hooks 2 of the rail transport for

 <Desc / Clms Page number 8>

 the bleeding is returned to the slaughter box along the return line 39 (see fig. 4).



    It should be noted in FIG. 1 that a relatively long transition zone 50 is provided between the stops for preparing the skin 15, 16, 17, 18 and the traction device 20. This distance is intended to provide a zone of non contamination of animals between them during the waiting period preceding the removal of the skin 20, in order to complete the operation of removing the skin from the animal at the front of the transport line for skinning 12.



  In more detail and with particular reference to FIGS. 5 and 6, the skin traction device in this case comprises a protection appearing in the form of two angular guard plates 60, 61 adjacent to a central opening 62 through which the skin is drawn. The objective of the guard plates 60,61 is to prevent the animal from which the skin has been removed from coming into contact with the skin after the latter has been removed. In this way, any risk of contamination between the skin and the cleaned carcass is substantially eliminated.



  In order to facilitate the attachment of the rear hoof on the left side of an animal slaughtered to the transporter for the bleeding, a lower section of the transporter for the bleeding adjacent to the slaughter box is articulated in order to allow easy attachment of a chain driven on the transporter around the rear shoe on the left side of the animal.



  This process ensures immediate attachment regardless of the location of the animal in the slaughter area. In accordance with this, the animal is immediately hoisted to the transporter for the bleeding, thus leaving the slaughter area free for the next animal.



   Without this facility, it is necessary to place the rear shoe on the left side at

 <Desc / Clms Page number 9>

 inside a small defined area so that this attachment is completed. This procedure can cause a considerable delay and consequently a reduction in yield.



  The present invention provides an optimized method for treating carcasses. Since the workers, before pulling the skins, are located on a solid support, they are able to use their skills to peel the skin and perform other preparatory work on the animal, which not only improves the effectiveness of the treatment before pulling the skin, but in addition optimizes the pulling operation of the skin itself as well as the subsequent steps. This is due to the fact that the skin pulling operation is extremely efficient and therefore the animal from which the skin is removed is more easily treated without additional skinning operations.

   In addition, the process according to the invention results in the substantial prevention of contact between the skin and the skinned animal as well as the subsequent advantages in terms of hygiene.



  Not only is the operator's performance improved, but in addition the flexibility of the operators is increased in that they can move around each individual station on the line on which they have been trained without causing any loss of performance. In this way, the throughput of the carcasses is optimized.



  Several variants of the specific embodiments of the described invention are possible and in accordance with this, the invention is not limited to the embodiments described above which may vary in their construction and in their details.


    

Claims (10)

REVENDICATIONS 1. Un procédé de traitement de carcasses comprenant les étapes suivantes : - abattage d'un animal ; - accrochage d'un premier sabot ou d'une paire de sabots arrières de l'animal abattu à un crochet sur un transporteur pour la saignée ; - détachage du second sabot au premier arrêt à un premier niveau d'élévation ; - au premier niveau d'élévation, accrochage d'un premier crochet de manipulation sur un transporteur pour le dépouillage au second sabot arrière, à un point du transporteur pour le dépouillage qui est en-dessous du transporteur pour la saignée ; - soulèvement du premier crochet de manipulation sur le transporteur pour le dépouillage ; - détachage du premier sabot arrière libéré du transporteur pour la saignée ; CLAIMS 1. A process for treating carcasses comprising the following steps: - slaughter of an animal; - attachment of a first hoof or a pair of rear hoofs of the slaughtered animal to a hook on a carrier for bleeding; - detachment of the second shoe at the first stop at a first level of elevation; - At the first elevation level, hooking of a first handling hook on a transporter for skinning the second rear shoe, at a point of the transporter for skinning which is below the transporter for the bleeding; - lifting of the first handling hook on the conveyor for skinning; - detachment of the first rear shoe released from the transporter for bleeding; - au premier niveau, accrochage d'un second crochet de manipulation sur le transporteur pour le dépouillage au premier sabot arrière ; - soulèvement du second crochet de manipulation sur le transporteur pour le dépouillage ; - lors du déplacement de la carcasse le long du transporteur pour le dépouillage, dépouillage d'une première partie de l'animal à un second arrêt <Desc/Clms Page number 11> à un second niveau d'élévation ; - dépouillage de l'autre partie de l'animal à un troisième arrêt à un troisième niveau situé en-dessous du second niveau ; - enlèvement de la peau accrochée à la carcasse ; - prévention du contact entre la peau enlevée et la carcasse ; - étripage de la carcasse ; - dédoublage de la carcasse ; - dégraissage des moitiés de carcasse ; - pesage des moitiés de carcasse ; - lavage des moitiés de carcasse ;    - at the first level, attachment of a second handling hook to the conveyor for skinning the first rear shoe; - lifting of the second handling hook on the conveyor for skinning; - when moving the carcass along the transporter for skinning, skinning a first part of the animal at a second stop  <Desc / Clms Page number 11>  at a second level of elevation; - skinning of the other part of the animal at a third stop at a third level located below the second level; - removal of the skin attached to the carcass; - prevention of contact between the removed skin and the carcass; - gutting of the carcass; - splitting of the carcass; - degreasing of the carcass halves; - weighing of the carcass halves; - washing of the carcass halves; et - réfrigération des moitiés de carcasse.  and - refrigeration of the carcass halves. 2. Un procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce que au premier arrêt de niveau d'élévation, la peau est dégagée des pattes arrières de l'animal avant que ces dernières ne soient attachées au transporteur pour le dépouillage. 2. A method according to claim 1, characterized in that at the first stop of the elevation level, the skin is released from the hind legs of the animal before the latter are attached to the transporter for skinning. 3. Un procédé selon l'une ou l'autre des revendications 1 et 2 comprenant l'étape de dépouillage d'une autre partie de l'animal à un arrêt avant au quatrième niveau situé en-dessous du troisième niveau. 3. A method according to either of claims 1 and 2 comprising the step of skinning another part of the animal at a front stop at the fourth level located below the third level. 4. Un procédé selon l'une ou l'autre des revendications précédentes comprenant les <Desc/Clms Page number 12> étapes d'enlèvement de la queue et de bouchage de l'animal à un niveau d'arrêt auquel la queue est tirée vers le haut. 4. A method according to either of the preceding claims comprising the  <Desc / Clms Page number 12>  tail removal and corking steps to a stop level at which the tail is pulled up. 5. Un procédé selon la revendication 4, caractérisé en ce que cet arrêt auquel la queue est tirée vers le haut est situé approximativement au même niveau que le second arrêt et est l'endroit où la queue est enlevée, l'animal est bouché et une partie de la peau est dégagée dans la zone entourant la queue tandis qu'une autre partie de la peau est enlevée au second arrêt opposé. 5. A method according to claim 4, characterized in that this stop at which the tail is pulled up is located approximately at the same level as the second stop and is the place where the tail is removed, the animal is blocked and part of the skin is released in the area surrounding the tail while another part of the skin is removed at the second opposite stop. 6. Un procédé selon l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisé en ce que une protection est prévue entre le mécanisme de traction de peau et la carcasse afin d'empêcher la carcasse d'entrer en contact avec la peau enlevée. 6. A method according to either of the preceding claims, characterized in that a protection is provided between the skin traction mechanism and the carcass in order to prevent the carcass from coming into contact with the removed skin. 7. Un procédé selon l'une ou l'autre des revendications précédentes comprenant l'étape, après le pesage et avant le lavage, de dégraissage à chaud des moitiés de carcasse, le procédé comprenant de préférence l'étape de réalisation d'une connexion flexible entre le premier crochet accroché au sabot arrière des animaux après l'abattage et le premier transporteur pour la saignée, ce crochet étant de préférence fixé au sabot arrière du côté gauche de l'animal. 7. A method according to any one of the preceding claims comprising the step, after weighing and before washing, of hot degreasing of the carcass halves, the method preferably comprising the step of producing a flexible connection between the first hook attached to the rear hoof of the animals after slaughter and the first conveyor for the bleeding, this hook being preferably fixed to the rear hoof on the left side of the animal. 8. Un appareil de traitement de carcasses au moyen d'un procédé selon la revendication 1, l'appareil comprenant : - un rail de transport pour la saignée ; - un premier crochet destiné au rail de transport pour la saignée ; EMI12.1 - un rail de transport pour le dépouillage ; - un premier et un second crochets sur le rail de transport pour le dépouillage ; <Desc/Clms Page number 13> - un premier arrêt à un niveau surélevé auquel un animal est transféré du transporteur pour la saignée au transporteur pour le dépouillage ; - un second arrêt à un second niveau situé en-dessous du premier arrêt auquel une partie de la peau est enlevée de l'animal ; - un troisième arrêt à un troisième niveau situé en-dessous du second arrêt auquel une autre partie de la peau est enlevée de l'animal ; 8. An apparatus for treating carcasses by a method according to claim 1, the apparatus comprising: - a transport rail for the bleeding; - a first hook intended for the transport rail for the bleeding;  EMI12.1  - a transport rail for skinning; - first and second hooks on the transport rail for skinning;  <Desc / Clms Page number 13>  - a first stop at a raised level at which an animal is transferred from the transporter for bleeding to the transporter for skinning; - a second stop at a second level located below the first stop at which part of the skin is removed from the animal; - a third stop at a third level located below the second stop at which another part of the skin is removed from the animal; - un dispositif de traction de peau destiné à enlever la peau de l'animal ; et - une protection placée à l'avant du dispositif de traction afin de prévenir substantiellement tout contact entre une carcasse et la peau enlevée.    - a skin traction device intended to remove the skin from the animal; and - a protection placed at the front of the traction device in order to substantially prevent any contact between a carcass and the skin removed. 9. Un appareil selon la revendication 8 comprenant un quatrième arrêt à un quatrième niveau situé en-dessous du troisième niveau auquel une autre partie de la peau est détachée avant la traction de la peau, l'appareil comprenant de préférence un arrêt d'enlèvement de la queue, situé approximativement au même niveau et à l'opposé du second arrêt, auquel la queue est enlevée, l'animal est bouché et une autre partie de la peau est détachée. 9. An apparatus according to claim 8 comprising a fourth stop at a fourth level located below the third level to which another part of the skin is detached before pulling the skin, the apparatus preferably comprising a removal stop tail, located approximately at the same level and opposite the second stop, at which the tail is removed, the animal is blocked and another part of the skin is detached. 10. Des carcasses traitées par un procédé selon l'une ou l'autre des revendications 1 à 8 ou utilisant un appareil selon l'une ou l'autre des revendications 8 et 9. 10. Carcasses treated by a process according to either of claims 1 to 8 or using an apparatus according to either of claims 8 and 9.
BE9400864A 1994-09-14 1994-09-23 Carcass treatment. BE1006935A6 (en)

Priority Applications (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IE940725A IES940725A2 (en) 1994-09-14 1994-09-14 "Carcass processing"
GB9418717A GB2293085A (en) 1994-09-14 1994-09-16 Carcass processing
BE9400864A BE1006935A6 (en) 1994-09-14 1994-09-23 Carcass treatment.

Applications Claiming Priority (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IE940725A IES940725A2 (en) 1994-09-14 1994-09-14 "Carcass processing"
GB9418717A GB2293085A (en) 1994-09-14 1994-09-16 Carcass processing
BE9400864A BE1006935A6 (en) 1994-09-14 1994-09-23 Carcass treatment.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1006935A6 true BE1006935A6 (en) 1995-01-31

Family

ID=27159838

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9400864A BE1006935A6 (en) 1994-09-14 1994-09-23 Carcass treatment.

Country Status (3)

Country Link
BE (1) BE1006935A6 (en)
GB (1) GB2293085A (en)
IE (1) IES940725A2 (en)

Family Cites Families (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
NL8303147A (en) * 1983-09-12 1985-04-01 Nijhuis Machinefab Nv DEVICE FOR THE REMOVAL OF THE LOWER LEGS OR CLAWS FROM THE REAR LEGS OF SLAUGHTER.
NO163932C (en) * 1988-02-11 1990-08-15 Ameco Hamar As PROCEDURE AND PLANTS FOR SKIN OR SKIN EXTRACTION ANIMAL SCRAPS.

Also Published As

Publication number Publication date
IES62310B2 (en) 1995-01-25
GB2293085A (en) 1996-03-20
GB9418717D0 (en) 1994-11-02
IES940725A2 (en) 1995-01-25

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US3129454A (en) Hide puller
US2696633A (en) Hide stripping assembly
US3209395A (en) Apparatus for skin removal from an animal carcass
BE1006935A6 (en) Carcass treatment.
US3599277A (en) Hog skinning
US4630335A (en) Fish processor
CA1040366A (en) Method and apparatus for removing hide from an animal carcass
US3274639A (en) Hide-pulling apparatus
FR2627059A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR DETACHING THE SKIN OR SKIN OF ANIMAL CARCASSES
US2708768A (en) Cattle slaughtering apparatus
EP0012088A1 (en) Method and apparatus for treating bovine feet
US4237580A (en) Half pig&#39;s head boning method and apparatus
US2871509A (en) Skinning method and apparatus
IE940726A1 (en) Carcass processing
US3404431A (en) Hide-pulling method
FR2689373A1 (en) Retention unit used for boning hind quarters of meat has articulating cradle with vertically movable shaped supports and clamping mechanism
EP0213015B1 (en) Method and device for boning meat
US3621514A (en) Hog skinning method
EP0235001A1 (en) Installation for the suspended deboning of forequarters of cattle
FR2524769A1 (en) Depilation of hide of animal carcasses esp. pigs - by spraying with jets of water at pressure between 20 and 300 bars
EP0598957B1 (en) Device for dehiding animals, in particular goats and sheep
US3895416A (en) Apparatus for removing hides from animal carcasses
FR3055191B1 (en) SYSTEM FOR DISCHARGING BOTH EDGES FROM A CUT INTO A RUMINANT&#39;S FAN, HERBIERE LIGATURE STATION, AND HERBIERE LIGATURE METHOD
US5632671A (en) Continuous hog skinning method and apparatus
FR2580149A1 (en) PROCESS AND PLANT FOR PROCESSING QUARTERS OF MEAT OF BOVINE OR OTHER QUADRUPEDES

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: WEAVERSGROVE LTD

Effective date: 19970930