BE1005920A6 - Shellfish production methods. - Google Patents

Shellfish production methods. Download PDF

Info

Publication number
BE1005920A6
BE1005920A6 BE9301113A BE9301113A BE1005920A6 BE 1005920 A6 BE1005920 A6 BE 1005920A6 BE 9301113 A BE9301113 A BE 9301113A BE 9301113 A BE9301113 A BE 9301113A BE 1005920 A6 BE1005920 A6 BE 1005920A6
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
oysters
pond
disease
water
base
Prior art date
Application number
BE9301113A
Other languages
French (fr)
Inventor
David Llewelyn Hugh-Jones
Original Assignee
Vokes Limited
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Vokes Limited filed Critical Vokes Limited
Application granted granted Critical
Publication of BE1005920A6 publication Critical patent/BE1005920A6/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01KANIMAL HUSBANDRY; CARE OF BIRDS, FISHES, INSECTS; FISHING; REARING OR BREEDING ANIMALS, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; NEW BREEDS OF ANIMALS
    • A01K61/00Culture of aquatic animals
    • A01K61/50Culture of aquatic animals of shellfish
    • A01K61/54Culture of aquatic animals of shellfish of bivalves, e.g. oysters or mussels
    • YGENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS
    • Y02TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINST CLIMATE CHANGE
    • Y02ATECHNOLOGIES FOR ADAPTATION TO CLIMATE CHANGE
    • Y02A40/00Adaptation technologies in agriculture, forestry, livestock or agroalimentary production
    • Y02A40/80Adaptation technologies in agriculture, forestry, livestock or agroalimentary production in fisheries management
    • Y02A40/81Aquaculture, e.g. of fish

Abstract

On produit des huîtres plates en introduisant des reproducteurs dans un étang qui est revetû d'une doublure en butyl. Les parois latérales 3, 4, 5 et 6 de l'étang sont inclinées vers le bas et dirigées ainsi vers une base 2 qui présente elle-même une déclivité aboutissant à un puisard de vidange 10 pourvu d'un orifice d'ouverture 11. Lorsque les larves ont atteint 0,3 mm, on déverse des coquilles de moules dans l'étang pour fournir plusieurs emplacements où les larves pourront croître. Lorsque les huîtres ont atteint une taille d'au moins 3 mm, les coquilles de moules et les jeunes huitres qui y sont attachées sont attachées sont réparties au fond de la mer.Flat oysters are produced by introducing spawners into a pond which is lined with butyl lining. The side walls 3, 4, 5 and 6 of the pond are inclined downwards and thus directed towards a base 2 which itself has a slope leading to a drainage sump 10 provided with an opening orifice 11. When the larvae have reached 0.3 mm, mussel shells are poured into the pond to provide several places where the larvae can grow. When the oysters have reached a size of at least 3 mm, the mussel shells and the young oysters attached to them are attached are distributed to the bottom of the sea.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



     "Méthode   de production de mollusques" La présente invention se rapporte à une méthode de production de mollusques et. plus particulièrement. à une méthode de production d'huîtres plates (Ostrea edulis. 



  Suivant l'invention. on fournit une méthode de production d'huîtres plates comportant les étapes suivantes :- 
 EMI1.1 
 immersion d'un parc reproducteurs dans un étang ayant une e base et des parois qui forment un angle de 130 à 170 OC par c rapport à la base, la base et les parois étant revêtus d'une doublure présentant une surface d'ancrage par friction ; 
 EMI1.2 
 élevage des larves d'huîtres ainsi produites durant une e période de 5 à 10 jours, jusqu'à ce qu'elles atteignent une taille d'au moins 0,3 mm ; déversement de plusieurs éléments de support séparés dans l'étang, afin de fournir plusieurs emplacements où les larves 
 EMI1.3 
 d'huîtres pourront se fixer et grandir : e maintien des conditions de l'étang à un pH de 8. 0 à 9,0 et à une température supérieure à   18 oc   :

   élevage du naissain d'huîtres sur les éléments de support : 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 vidange de l'eau de l'étang lorsque les huîtres fixées sur les éléments de support ont atteint une taille d'au moins 3 mm de diamètre : récolte des éléments de support avec les jeunes huîtres qui y sont fixées, dispersion des éléments de support sur le fond de la mer ; et récolte des huîtres du fond de la mer lorsqu'elles ont atteint un calibre commercialisable. 



  La méthode inclut de préférence les étapes suivantes : pompage de l'eau dans l'étang, suivant les nécessités : et élimination du trop-plein d'eau de   l'étang.   



  Dans une réalisation de la présente invention. les éléments de support comportent des coquilles de moules. 



  La doublure consiste en un matériau de préférence noir et de préférence imperméable. L'idéal est que la doublure consiste en butyl. 



  Dans une réalisation privilégiée de la présente invention, les parois latérales s'étendent en faisant par rapport à la base un angle 
 EMI2.1 
 approximatif de 150 degrés. e Dans une réalisation de la présente invention, on évacue de l'eau de   l'étang grâce   à un conduit de trop-plein qui est monté de manière à pouvoir pivoter d'une position verticale, destinée à évacuer le tropplein d'eau, à une position abaissée, pour la vidange de l'étang. 



  Dans une réalisation privilégiée de la présente invention. la base de 
 EMI2.2 
 l'étang est inclinée en direction d'un orifice de vidange. e Il est préférable que l'étang ait une profondeur d'au moins 1. 25 m. 



  L'étang a de préférence une capacité d'au moins 500. 000 litres. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
 EMI3.1 
 Dans une disposition privilégiée. on dispose de plusieurs étangs, qui c tD sont de préférence pourvus chacun d'un orifice de vidange, tous ces orifices étant de préférence reliés entre eux. 



  La méthode de l'invention comporte les étapes caractéristiques suivantes : affinage des huîtres récoltés dans de l'eau de mer   stérilisée :   
 EMI3.2 
 et calibrage et emballage des huîtres. c Dans une application particulière de l'invention. la méthode est utilisée pour élever des huîtres résistant à la maladie. Une telle application inclut les étapes suivantes : sélection d'un parc de reproducteurs composé d'huîtres- parents ayant survécu à une exposition à la maladie : production d'un naissain d'huîtres à partir du parc de reproducteurs sélectionnés   :   exposition à la maladie de ce naissain d'huîtres issu des reproducteurs ; sélection de survivants de la première génération ayant survécu à l'exposition à la maladie ; et réitération des étapes de reproduction, d'exposition et de sélection. 



  Dans ce cas, il est préférable d'exposer les huîtres plates à la maladie en les déposant en plein mer pendant un certain laps d e temps après leur production. 



  Dans une application, la maladie est la Bonamia ostreae et les   huîtres-parents sont   des huîtres qui ont survécu à une exposition d'au moins trois ans à la maladie. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



  Dans une autre application. la maladie est la Marteilia   refrigens   et les huîtres-parents sont des huîtres qui ont survécu à une exposition d'au moins six mois à la maladie. 



  La présente invention fournit également des huîtres plates. tout particulièrement des huîtres plates résistant aux maladies comme la Bonamia ostreae et la Marteilia   refrisens.   chaque fois que ces huîtres sont produites par la méthode de l'invention. 
 EMI4.1 
 



  On comprendra plus clairement la présente invention grâce à la c description qui en est donnée ci-après et n'est fournie qu'à titre d'exemple et en référence aux dessins d'accompagnement. dont :ZD la fig. 1 est une vue en perspective   d'un étang   utilisé dans la méthode de l'invention : et la fig. 2 est une vue en élévation latérale d'un système d'évacuation du trop-plein d'eau d'un étang qui est utilisé dans la méthode de l'invention. 



  La méthode de production d'huîtres plates (Ostrea edulis) conforme à l'invention comporte l'immersion d'un parc de reproducteurs dans un étang (fig. 1) dont la profondeur est d'au moins 1, 25 met s'établit de préférence à 1,4 m tandis que son volume est d'au moins 500. 000 litres. L'étang présente une forme approximativement rectiligne, avec une base 2 et des côtés qui. dans le cas présent, affectent la forme de quatre parois latérales 3, 4, 5 et 6 qui s'étendent depuis la base 2. Dans la réalisation qui nous concerne, chacune des parois latérales 3. 4. 5 et 6 est inclinée à une angle d'environ 150 degrés par rapport à la base 2. Celle-ci est également inclinée vers le bas, avec une pente caractéristique d'environ 1 : 50 dirigée vers un puisard de vidange 10 doté d'une sortie de vidange Il communiquant avec un circuit de vidange 12.

   La base   2   et les parois latérales 3. 4. 5 et 6 sont recouvertes d'une doublure (non représentée) d'une matière noire absorbant la chaleur et de   préférence   imperméable. constituée dans le cas présent par du butyl. La doublure fournit une surface d'ancrage par 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 friction dont le coefficient de friction est suffisant pour empêcher les éléments de support placés sur les parois latérales de glisser vers le bas. 



  On introduit de l'eau dans l'étang grâce à un orifice d'arrivée d'eau 19. Pour contrôler le niveau de l'eau dans   l'étang. l'orifice   de sortie 11 est doté d'un conduit de trop-plein 20 (voir   fic,.   monté de manière à pouvoir pivoter au point 21 pour passer d'une position verticale. où l'étang est au niveau de remplissage désiré LI indiqué par les lignes pleines de la   fi-.'-.   à une position basse de vidange complète. en passant par une position intermédiaire. correspondant à un niveau d'eau réduit L   2.   Le conduit de trop-plein 20 est abaissé par un câble   25   fixé près de son sommet et est enfilé dans un oeillet d'ancrage   22 situé   à la base 2 de   l'étang,   avant de retourner au niveau de la surface.

   Le conduit de trop-plein 20 est constitué de préférence d'une matière plastique et présente un diamètre minimal de 20 centimètres. Il est préférable de prévoir plusieurs étangs similaires. reliés entre eux par un circuit de drainage qui, conjugué avec le dispositif de trop-plein, permet d'amener l'eau d'un étang à l'autre afin d'optimaliser les conditions 
 EMI5.1 
 de croissance dans chacun de ces étangs. c Dans la méthode de l'invention, des larves d'huîtres produites dans les étangs y sont élevées jusqu'à ce qu'elles atteignent une taille d'environ 0,3 mm. La durée caractéristique de cette étape est de 5 à 10 jours.

   A ce stade, on immerge dans l'étang plusieurs éléments de support séparés et constitués de préférence dans le cas présent par des coquilles de moules, afin de fournir aux larves d'huîtres plusieurs sites où elles pourront se fixer et grandir. Lors de la croissance des larves sur les éléments de support. les conditions qui règnent dans l'étang sont étroitement surveillées et le pH est contrôlé pour rester entre 8.0 et 9. 0. tandis que la température est maintenue à plus de 18   OC.   La doublure faite d'un corps noir imperméable empêche non seulement le flux de nutriments dans l'étang mais aide également à maintenir son eau à une température plus élevée. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 Par l'orifice d'entrée 19. on déverse dans l'étang l'eau nécessaire à y maintenir les conditions de croissance voulues.

   Le trop-plein d'eau est éliminé de la manière décrite ci-dessus et peut être vidangé ou 
 EMI6.1 
 redistribué entre d'autres étangs pour optimaliser les conditions de e croissance dans la totalité d'entre eux. 



  Lorsque les huîtres ont grandi dans les étangs sur les éléments de support pour atteindre une taille d'au moins 3 mm de diamètre. on récolte ces éléments de supports avec les jeunes huîtres qui y sont attachées et on les répand sur les fonds marins. Après un laps de temps caractéristique de trois ans, les huîtres sont ramassées lorsqu'elles ont atteint un calibre commercialisable. Selon le procédé classique. les huîtres arrivées à maturité sont affinées dans de l'eau de mer   stérilisée.   calibrées et emballées. 



  Dans une application particulière de l'invention. la méthode est appliqué à la culture d'huîtres plates résistant aux maladies. Pour produire ces huîtres. on commence par sélectionner un parc de reproducteurs composé d'huîtres ayant survécu à une exposition à la maladie. A partir de ce parc, on produit alors un naissain d'huîtres de la manière décrite ci-dessus. Les huîtres ainsi produites sont ensuite exposées à la maladie. les survivants de la première génération ainsi exposée étant utilisés pour réitérer les étapes requises de reproduction, de sélection et d'exposition à la maladie. 



  Dans le cas de la maladie de la Bonamia ostreae. les huîtres-parents sont exposées à la maladie durant une période d'au moins trois ans. 



  Dans le cas de la maladie de la Marteilia   refri2 : ens.   les huîtresparents sont exposées à la maladie durant une période d'au moins six mois. 



  La présente invention ne se limite pas aux réalisations décrites cidessus, qui peuvent être modifiées dans leur structure comme dans leurs détails.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



     The present invention relates to a method for the production of molluscs and. more particularly. to a method of producing flat oysters (Ostrea edulis.



  According to the invention. a method of producing flat oysters is provided, comprising the following steps: -
 EMI1.1
 immersion of a breeding stock in a pond having a base and walls which form an angle of 130 to 170 OC with respect to the base, the base and the walls being coated with a lining having an anchoring surface by friction;
 EMI1.2
 raising the oyster larvae thus produced for a period of 5 to 10 days, until they reach a size of at least 0.3 mm; discharge of several separate support elements into the pond, in order to provide several locations where the larvae
 EMI1.3
 oysters will be able to settle and grow: e maintaining pond conditions at a pH of 8. 0 to 9.0 and at a temperature above 18 oc:

   raising oyster spat on the supporting elements:

 <Desc / Clms Page number 2>

 draining of pond water when the oysters attached to the support elements have reached a size of at least 3 mm in diameter: harvesting the support elements with the young oysters attached to them, dispersing the support elements on the bottom of the sea; and harvesting oysters from the bottom of the sea when they have reached a marketable size.



  The method preferably includes the following steps: pumping water into the pond, as necessary: and eliminating the overflow of water from the pond.



  In one embodiment of the present invention. the support elements include mold shells.



  The lining consists of a material, preferably black and preferably waterproof. The ideal is that the lining consists of butyl.



  In a preferred embodiment of the present invention, the side walls extend at an angle to the base
 EMI2.1
 approximately 150 degrees. In an embodiment of the present invention, water is discharged from the pond by means of an overflow pipe which is mounted so as to be able to pivot from a vertical position, intended for discharging the overflow of water, in a lowered position, for draining the pond.



  In a preferred embodiment of the present invention. the base of
 EMI2.2
 the pond is inclined towards a drain orifice. e It is preferable that the pond has a depth of at least 1.25 m.



  The pond preferably has a capacity of at least 500,000 liters.

 <Desc / Clms Page number 3>

 
 EMI3.1
 In a privileged arrangement. there are several ponds, which c tD are preferably each provided with a drain orifice, all these orifices being preferably connected to each other.



  The method of the invention comprises the following characteristic stages: refining of the oysters harvested in sterilized sea water:
 EMI3.2
 and sizing and packaging of oysters. c In a particular application of the invention. the method is used to raise disease resistant oysters. Such an application includes the following steps: selection of a breeding stock composed of oyster parents who have survived exposure to the disease: production of an oyster spat from the selected breeding stock: exposure to the disease of this oyster spat from the breeders; selection of first generation survivors who survived exposure to the disease; and repeating the steps of reproduction, exposure and selection.



  In this case, it is preferable to expose the flat oysters to the disease by depositing them in the open sea for a certain period of time after their production.



  In one application, the disease is Bonamia ostreae and the parent oysters are oysters that have survived exposure to the disease for at least three years.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



  In another application. the disease is Marteilia refrigens and the parent oysters are oysters that have survived exposure to the disease for at least six months.



  The present invention also provides flat oysters. especially flat oysters resistant to diseases such as Bonamia ostreae and Marteilia refrisens. each time these oysters are produced by the method of the invention.
 EMI4.1
 



  The present invention will be more clearly understood from the description which is given below and is provided only by way of example and with reference to the accompanying drawings. of which: ZD fig. 1 is a perspective view of a pond used in the method of the invention: and FIG. 2 is a side elevational view of a system for discharging the overflow of water from a pond which is used in the method of the invention.



  The method of producing flat oysters (Ostrea edulis) according to the invention involves the immersion of a breeding stock in a pond (fig. 1) whose depth is at least 1.25 meters preferably 1.4 m while its volume is at least 500,000 liters. The pond has an approximately rectilinear shape, with a base 2 and sides which. in this case, affect the shape of four side walls 3, 4, 5 and 6 which extend from the base 2. In the embodiment which concerns us, each of the side walls 3. 4. 5 and 6 is inclined at a angle of approximately 150 degrees with respect to base 2. The latter is also inclined downward, with a characteristic slope of approximately 1:50 directed towards a drain sump 10 provided with a drain outlet communicating with a drain circuit 12.

   The base 2 and the side walls 3. 4. 5 and 6 are covered with a lining (not shown) of a black material absorbing heat and preferably waterproof. in this case constituted by butyl. The lining provides an anchoring surface by

 <Desc / Clms Page number 5>

 friction with a sufficient coefficient of friction to prevent the supporting elements placed on the side walls from sliding down.



  Water is introduced into the pond through a water inlet hole 19. To control the level of water in the pond. the outlet orifice 11 is provided with an overflow conduit 20 (see fig., mounted so as to be able to pivot at point 21 to pass from a vertical position. where the pond is at the desired filling level LI indicated by the solid lines of the fi -''-. at a low position for complete emptying, passing through an intermediate position corresponding to a reduced water level L 2. The overflow pipe 20 is lowered by a cable 25 fixed near its top and is threaded into an anchoring eyelet 22 located at the base 2 of the pond, before returning to the level of the surface.

   The overflow pipe 20 is preferably made of a plastic material and has a minimum diameter of 20 centimeters. It is preferable to provide several similar ponds. linked together by a drainage circuit which, combined with the overflow device, allows water to be brought from one pond to another in order to optimize the conditions
 EMI5.1
 growth in each of these ponds. c In the method of the invention, oyster larvae produced in the ponds are raised there until they reach a size of about 0.3 mm. The characteristic duration of this stage is 5 to 10 days.

   At this stage, several separate support elements are immersed in the pond, preferably made in this case by mussel shells, in order to provide the oyster larvae with several sites where they can settle and grow. When the larvae grow on the support elements. the conditions prevailing in the pond are closely monitored and the pH is controlled to stay between 8.0 and 9. 0. while the temperature is maintained at more than 18 OC. The waterproof black body lining not only prevents the flow of nutrients into the pond but also helps keep the water at a higher temperature.

 <Desc / Clms Page number 6>

 Through the inlet orifice 19. the water necessary to maintain the desired growth conditions is poured into the pond.

   The overflow of water is removed as described above and can be drained or
 EMI6.1
 redistributed among other ponds to optimize growing conditions in all of them.



  When the oysters have grown in the ponds on the support elements to reach a size of at least 3 mm in diameter. these support elements are harvested with the young oysters attached to them and spread on the seabed. After a characteristic period of three years, the oysters are collected when they have reached a marketable size. According to the conventional process. the mature oysters are matured in sterilized seawater. calibrated and packaged.



  In a particular application of the invention. the method is applied to the cultivation of disease resistant flat oysters. To produce these oysters. we start by selecting a breeding stock made up of oysters that have survived exposure to the disease. From this park, an oyster spat is then produced in the manner described above. The oysters produced in this way are then exposed to the disease. the survivors of the first generation thus exposed being used to repeat the required stages of reproduction, selection and exposure to the disease.



  In the case of Bonamia ostreae disease. parent oysters are exposed to the disease for at least three years.



  In the case of Marteilia disease refri2: ens. parent oysters are exposed to the disease for at least six months.



  The present invention is not limited to the embodiments described above, which can be modified in their structure as in their details.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Une méthode de production d'huîtres plates comportant les étapes suivantes :- immersion d'un parc de reproducteurs dans un étang ayant une base et des parois qui forment un angle de 130 à 170 C par rapport à la base. la base et les parois étant revêtus d'une doublure présentant une surface d'ancrage par friction : élevage des larves d'huîtres ainsi produites durant une période de 5 à 10 jours. jusqu'à ce qu'elles atteignent une taille d'au moins 0. 3 mm : déversement de plusieurs éléments de support séparés dans EMI7.1 l'étang, afin de fournir plusieurs emplacements où les larves e d'huîtres pourront se fixer et grandir : c maintien des conditions de l'étang à un pH de 8.0 à 9,0 et à une température supérieure à 18 C ; CLAIMS 1. A method of producing flat oysters comprising the following stages: - immersion of a breeding stock in a pond having a base and walls which form an angle of 130 to 170 C with respect to the base. the base and the walls being coated with a lining having a friction anchoring surface: raising of the oyster larvae thus produced during a period of 5 to 10 days. until they reach a size of at least 0.3 mm: pouring of several separate support elements into  EMI7.1  the pond, in order to provide several places where the oyster larvae can settle and grow: c maintaining pond conditions at a pH of 8.0 to 9.0 and at a temperature above 18 C; EMI7.2 élevage du naissain d'huîtres sur les éléments de support ; e vidange de l'eau de l'étang lorsque les huîtres fixées sur les éléments de support ont atteint une taille d'au moins 3 mm de diamètre ; récolte des éléments de support avec les jeunes huîtres qui y sont fixées ; dispersion des éléments de support sur le fond de la mer ; et récolte des huîtres du fond de la mer lorsqu'elles ont atteint un calibre commercialisable. ne méthode telle que revendiquée dans la revendication 1 et incluant les étapes suivantes : pompage de l'eau dans l'é : ang. suivant les nécessités : et <Desc/Clms Page number 8> élimination du trop-plein d'eau de l'étang.    EMI7.2  raising oyster spat on the supporting elements; e draining of pond water when the oysters fixed on the support elements have reached a size of at least 3 mm in diameter; harvesting support elements with the young oysters attached to them; dispersion of the support elements on the sea bottom; and harvesting oysters from the bottom of the sea when they have reached a marketable size. A method as claimed in claim 1 and including the following steps: pumping water into the water: ang. as required: and  <Desc / Clms Page number 8>  elimination of the pond water overflow. 3. Une méthode telle que revendiquée dans la revendication 1 et dans laquelle les éléments de support comportent des coquilles de moules. 3. A method as claimed in claim 1 and in which the support elements comprise mold shells. 4.. Une méthode telle que revendiquée dans n'importe laquelle des revendications précédentes et dans laquelle la doublure consiste en un matériau noir, qui est de préférence imperméable et constitué de butyl. 4. A method as claimed in any one of the preceding claims and in which the lining consists of a black material, which is preferably waterproof and made of butyl. 5. Une méthode telle que revendiquée dans n importe laquelle des revendications précédentes et dans laquelle les parois latérales s'étendent en faisant par rapport à la base un angle approximatif de 150 degrés et dans laquelle il est préférable que l'eau de l'étang soit évacuée grâce à un conduit de trop- plein qui est monté de manière à pouvoir pivoter d'une position verticale. destinée à évacuer le trop-plein d'eau. à une position abaissée, pour la vidange de l'étang, tandis qu'il est également préférable que la base de l'étang soit inclinée en direction d'un orifice de vidange, que l'étang ait une profondeur d'au moins 1. 25 m. qu'il présente une capacité d'au moins 500. 5. A method as claimed in any one of the preceding claims and in which the side walls extend with an angle of approximately 150 degrees from the base and in which it is preferable that the water in the pond is evacuated through an overflow pipe which is mounted so that it can pivot from a vertical position. designed to drain the overflow of water. in a lowered position, for emptying the pond, while it is also preferable that the base of the pond is inclined towards a drainage orifice, that the pond has a depth of at least 1.25 m. that it has a capacity of at least 500. 000 litres, que l'on dispose de plusieurs étangs, qui soient de préférence pourvus chacun d'un orifice de vidange, tous ces orifices étant de préférence reliés entre eux, et qu'enfin. la méthode de l'invention comporte les étapes suivantes : affinage des huîtres récoltés dans de l'eau de mer stérilisée ; et calibrage et emballage des huîtres.  000 liters, that there are several ponds, which are preferably each provided with a drain orifice, all these orifices being preferably connected together, and finally. the method of the invention comprises the following stages: refining of the oysters harvested in sterilized sea water; and sizing and packaging of oysters. 6. Une méthode telle que revendiquée dans n'importe laquelle des revendications précédentes et comportant les étapes suivantes : sélection d'un parc de reproducteurs composé d'huîtres- parents ayant sur/écu à une exposition à la maladie : <Desc/Clms Page number 9> production d'un naissain d'huîtres à partir du parc de reproducteurs sélectionnés : exposition à la maladie de ce naissain d'huîtres issu des reproducteurs : sélection de survivants de la première génération ayant survécu à l'exposition à la maladie : et réitération des étapes de reproduction. d'exposition et de sélection. EMI9.1 6. A method as claimed in any one of the preceding claims and comprising the following steps: selection of a breeding stock composed of parent oysters having over / shielded from exposure to the disease:  <Desc / Clms Page number 9>  production of an oyster spat from the fleet of selected spawners: exposure to the disease of this oyster spat from the spawners: selection of first generation survivors who survived exposure to the disease: and reiteration of breeding stages. exhibition and selection.  EMI9.1   Une méthode telle que revendiquée dans la revendication 3 e t 1 dans laquelle on expose les huîtres plates à la maladie en les déposant en plein mer pendant un certain laps de temps après leur production. étant entendu que. dans un cas. la maladie est la Bonamia ostreae et les huîtres-parents sont des huîtres qui ont survécu à une exposition d'au moins trois ans à la maladie et que, dans l'autre cas. la maladie est la Marteilia refrisens et les huîtres-parents sont des huîtres qui ont survécu à une exposition d'au moins six mois à la maladie. A method as claimed in claim 3 and 1 in which flat oysters are exposed to the disease by depositing them in the open sea for a certain period of time after their production. Being heard that. in one case. the disease is Bonamia ostreae and the parent oysters are oysters that have survived exposure to the disease for at least three years and that in the other case. the disease is Marteilia refrisens and the parent oysters are oysters that have survived exposure to the disease for at least six months. 8. Des huîtres plates. chaque fois qu'elles sont produites par une méthode telle que revendiquée dans n'importe laquelle des revendications précédentes. 8. Flat oysters. whenever produced by a method as claimed in any one of the preceding claims. 9. Des huîtres plates résistant à la maladie de la Bonamia ostreae. chaque fois qu'elles sont produites par une méthode telle que revendiquée dans n'importe laquelle des revendications 15 à EMI9.2 17. 9. Flat oysters resistant to Bonamia ostreae disease. whenever produced by a method as claimed in any of claims 15 to  EMI9.2  17. 10. Des huîtres plates résistant à la maladie de la Marteilia rerrigens. chaque fois qu'elles sont produites par une méthode t telle que revendiquée dans n'importe laquelle des revendications 15. 16 ou 18. 10. Flat oysters resistant to Marteilia rerrigens disease. whenever produced by a t method as claimed in any of claims 15, 16 or 18.
BE9301113A 1993-09-23 1993-10-19 Shellfish production methods. BE1005920A6 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IE930711A IE73278B1 (en) 1993-09-23 1993-09-23 A method for producing molluscs

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1005920A6 true BE1005920A6 (en) 1994-03-08

Family

ID=11040098

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9301113A BE1005920A6 (en) 1993-09-23 1993-10-19 Shellfish production methods.

Country Status (3)

Country Link
BE (1) BE1005920A6 (en)
GB (1) GB2282039B (en)
IE (1) IE73278B1 (en)

Families Citing this family (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2919983A1 (en) * 2007-08-14 2009-02-20 Guy Lebrun Oyster i.e. full sib type hybrid oyster, obtaining method, involves hybridizing ostrea edulis oyster of mediterranean resistant to pathogens and non-resistant oyster of opposite sex by developing oysters in container in dark photo period
CN112119953B (en) * 2020-09-18 2022-08-02 哈尔滨工程大学 Intelligent control device for promoting marine periphyton induction and growth

Family Cites Families (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1982002644A1 (en) * 1981-02-11 1982-08-19 Australia Ltd Ici Method of growing molluscs

Also Published As

Publication number Publication date
GB9320464D0 (en) 1993-11-24
GB2282039B (en) 1997-07-23
GB2282039A (en) 1995-03-29
IE73278B1 (en) 1997-05-21
IE930711A1 (en) 1995-04-05

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP3410847B1 (en) System for breeding zebra fish
JP6001142B2 (en) Efficient culturing method for Himejako
FR2597716A1 (en) A METHOD AND APPARATUS FOR CULTIVATION AND / OR BREEDING OF SHELLFISH AND CRUSTACEANS SUCH AS BENCHES.
EP0610137B1 (en) Unit for soilless plant culture
EP0125940B1 (en) Enclosures used as a greenhouse, a cultivation frame or a fish pond and improving working conditions thereof
BE1005920A6 (en) Shellfish production methods.
EP1310165B1 (en) Method for reproducing and rearing Silurus Glanis in particular in aquatic medium and implementing device
EP0322929A1 (en) Product and process for the biological regeneration of an aquatic medium, especially aquarium water
JPH0645450U (en) Ornamental device
EP3544410B1 (en) Plant cultivation device
FR2500720A1 (en) AERATION AND BREWING OF NUTRITIONAL SUBSTANCES IN HYDROPONICS
FR2498887A1 (en) HYDROPONIC DEVICE
JP3766963B2 (en) Method of transplanting collected aquatic organisms
FR2971117A1 (en) Polyvalent device for hydroculture of e.g. plants in agricultural field, has basket arranged in vat, where sidewalls of basket and peripheral walls of vat are configured to allow circulation of air into vat between top and bottom of vat
FR2841741A1 (en) System for culture of oysters in open sea comprises poles on which perforated trays are mounted, on which oysters grow, netting sleeve being fitted under tension over these
KR20210019852A (en) cultivation device for individual oyster
FR2791865A1 (en) Cultivation system for above ground level comprises cultivation subrate arranged inside trough made from thermally conductive material with side faces curved along upper longitudinal edge to form longitudinal radius.
EP0086168A2 (en) Method and installation for aquaculture
JPH0513181Y2 (en)
FR2761857A1 (en) Tray for the soil-less cultivation of tap rooted plants,
JP3028625U (en) Porous platform shell culture table
JP3001663U (en) Rearing tank for growing firefly larvae at the end of life
KR20220017141A (en) Bivalve culture plate designed to reduce water flow velocity
FR2790911A1 (en) Container for cultivating plants without soil has substrate in bag with heat exchange fluid duct for heating substrate
JP2023064432A (en) Oysters raising container and oysters raising method

Legal Events

Date Code Title Description
RE20 Patent expired

Owner name: VOKES LTD

Effective date: 19991019