BE1003850A3 - Fertiliser mixing and spreading machine - Google Patents

Fertiliser mixing and spreading machine Download PDF

Info

Publication number
BE1003850A3
BE1003850A3 BE9000265A BE9000265A BE1003850A3 BE 1003850 A3 BE1003850 A3 BE 1003850A3 BE 9000265 A BE9000265 A BE 9000265A BE 9000265 A BE9000265 A BE 9000265A BE 1003850 A3 BE1003850 A3 BE 1003850A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fertilizer
distributor
base plate
mixing
tank
Prior art date
Application number
BE9000265A
Other languages
French (fr)
Inventor
Shokaku Michihiro
Mikawa Isao
Kaji Masayuki
Saiki Yasuyuki
Kishida Yoshitake
Itoh Yasuaki
Tamao Takahito
Original Assignee
Circle Iron Work Co
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority claimed from JP1056279A external-priority patent/JPH07106097B2/en
Priority claimed from JP1240044A external-priority patent/JP2520742B2/en
Priority claimed from JP1246326A external-priority patent/JP2525675B2/en
Application filed by Circle Iron Work Co filed Critical Circle Iron Work Co
Application granted granted Critical
Publication of BE1003850A3 publication Critical patent/BE1003850A3/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01CPLANTING; SOWING; FERTILISING
    • A01C15/00Fertiliser distributors

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Soil Sciences (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Fertilizing (AREA)

Abstract

The invention relates to a fertiliser mixing and spreading machine.According to the invention, the machine comprises a fertiliser tank (4), abase plate (14) held in the high position in the tank (4) and in which anorifice is drilled, a pipe (17) connected to the orifice, a distributor (18)installed free to rotate on the base plate (14) and fitted with fertiliserreceiver compartments, and a conveyor (5) to carry the fertiliser inside thetank (4) to the distributor (18). The quantity of fertiliser filling thedistributor (18) is spread through the orifice and the pipe (17), whereas thefertiliser that overflows from the distributor (18) is returned into the tank(4). The invention is applicable to a machine for mixing differentfertilisers in a given proportion, and to spread the mixed fertiliser on afield.<IMAGE>

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MACHINE DE MELANGE ET D'EPANDAGE D'ENGRAIS CHAMP D'APPLICATION
La présente invention concerne une machine pour le mélange de différents types d'engrais et l'épandage de l'engrais mélangé sur un champ. 



  ARRIERE-PLAN DE L'INVENTION
Dans une machine à mélanger et à épandre l'engrais, une quantité d'engrais à épandre est de manière classique déterminée en ajustant l'ouverture d'un obturateur d'une section de distribution d'engrais, ou en changeant un pignon pour ajuster la vitesse de rotation d'un cylindre de distribution. Cependant on ne peut pas régler avec précision une quantité désirée d'engrais à épandre par une seule opération de réglage de l'ouverture de l'obturateur ou d'échange de pignon ; en réalité, une telle opération de réglage doit être effectuée en plusieurs fois. 



   L'une des solutions possibles à la difficulté de régler avec précision une quantité d'engrais à épandre, en une seule opération de réglage de l'ouverture de l'obturateur ou d'échange d'un pignon du cylindre de distribution, consiste à prévoir un distributeur en rotation sur une plaque de base, et à ajuster convenablement la vitesse de rotation. Cependant, cette solution est encore insuffisante parce que, comme la résistance de frottement à la rotation du distributeur est comparativement élevée, il faut une grande force de rotation, suffisante pour vaincre la résistance de frottement, et de l'engrais peut pénétrer entre les parties en contact de glissement des surfaces du distributeur et de la plaque de base, et endommager le distributeur. 



   En attendant, dans une machine à mélanger et à épandre l'engrais du type dans lequel l'engrais est prélevé d'un réservoir à engrais et épandu au moyen d'un mécanisme de distribution, monté sur la partie de fond ou la partie supérieure du réservoir, plusieurs types d'engrais chargés en proportions prédéterminées dans le réservoir à engrais 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 sont en une fois introduits dans une partie supérieure du réservoir au moyen d'un convoyeur à vis sans fin ou analogue, puis partiellement renvoyésdans la partie inférieure du réservoir à engrais, après quoi de tels déplacements sont répétés pour faire circuler l'engrais vers le haut et vers le bas, à l'intérieur du réservoir à engrais, pour obtenir un mélange satisfaisant de l'engrais. 



  Une telle opération le mélange n'est cependant pas avantageuse parce qu'elle demande beaucoup de temps jusqu'à ce que l'on atteigne mélange satisfaisant prévu, et l'engrais ne peut de plus être mélangé jusqu'à l'homogénéité souhaitée. 



  DESCRIPTION DE L'INVENTION
Un but de la présente invention est de fournir une machine pour le mélange et l'épandage d'engrais, dans laquelle une quantité désirée d'engrais à épandre peut être réglée facilement et avec précision. 



   Un autre but de la présente invention est de fournir une machine pour le mélange et l'épandage d'engrais, dans laquelle l'engrais peut être mélangé en une composition homogène en un laps de temps court. 



   Un autre but encore de la présente invention est de fournir une machine pour le mélange et l'épandage d'engrais, dans laquelle le distributeur d'engrais peut être mû par une force d'entraînement relativement réduite, et l'engrais ne pénétrera pas facilement entre le distributeur et la plaque de base sur laquelle le distributeur est monté. 



   Afin de réaliser les buts de la présente invention, on fournit une machine pour le mélange et l'épandage d'engrais, caractérisée en ce qu'elle est constituée d'un réservoir à engrais, d'une plaque de base disposée à la partie supérieure du réservoir à engrais et présentant un orifice de déversement, avec une conduite d'épandage connectée à l'ouverture, un distributeur rotatif monté sur la plaque de base et aménagé en nombreux compartiments de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
 EMI3.1 
 e e réception de l'engrais, et un convoyeur pour l'amenée de l'engrais depuis l'intérieur du réservoir à engrais jusqu'au distributeur, et en ce qu'une quantité déterminée d'engrais répartie dans le distributeur est délivrée, par l'intermédiaire de l'orifice de déversement et la conduite d'épandage,

   tandis que l'engrais qui déborde du distributeur est renvoyé dans le réservoir à engrais. 



   Avec cette machine à mélanger et à épandre l'engrais, lorsque le convoyeur et le distributeur sont mis en fonctionnement, l'engrais contenu dans le réservoir à engrais est, en quantité déterminée par le remplissage du distributeur, délivré par l'orifice de déversement de la plaque de base et la conduite, en un endroit donné d'un champ. En même temps, l'engrais qui déborde du distributeur est renvoyé dans le réservoir à engrais, de sorte qu'il peut être ensuite avec certitude, à nouveau renvoyé au distributeur par l'entremise du convoyeur. 



   Le convoyeur est de préférence maintenu en position debout au centre du réservoir à engrais, et est ajusté dans une pièce cylindrique agencée pour l'admission d'engrais par une ouverture inférieure et pour le déversement de l'engrais par une ouverture supérieure ; l'intérieur du réservoir à engrais est cloisonné en multiples compartiments à engrais radialement répartis autour de la pièce cylindrique, pour que l'engrais puisse être admis depuis les compartiments à engrais dans l'ouverture inférieure de la pièce cylindrique, en rapport de quantités correspondant au rapport des volumes des compartiments à engrais.

   Quand l'intérieur du réservoir à engrais est cloisonné en compartiments multiples à engrais, l'engrais peut être admis dans la pièce cylindrique contenant le convoyeur, dans un rapport volumique correspondant au rapport de volumes des compartiments à engrais. Le mélange prévu peut ainsi être obtenu avec certitude. 



   La plaque de base aura de préférence un côté supérieur convexe, cependant que le distributeur dans lequel sont 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 aménagés les compartiments de réception d'engrais disposés en file et ouverts à leur extrémités supérieures et inférieures est maintenu supporté à rotation sur la plaque de base, avec sa face inférieure maintenue en affleurement avec le sommet de la partie convexe de la plaque de base, tandis qu'un interstice est ménagé entre la face inférieure du distributeur et les faces inclinées de la surface convexe de la plaque de base.

   Puisque le distributeur n'affleure par sa face inférieure que le sommet de la partie convexe de la plaque de base, la résistance de frottement du distributeur est réduite comparée à ce qu'elle est dans un autre arrangement, où le distributeur tourne avec sa face inférieure maintenue en contact avec la face supérieure de la plaque de base. En conséquence, la force nécessaire à la rotation du distributeur peut être réduite d'autant. En outre, puisqu'un interstice est formé entre la face inférieure du distributeur et les faces inclinées de la surface convexe de la plaque de base, et que l'engrais qui pénètre dans cet interstice va tomber le long des faces inclinées de la plaque de base, l'engrais ne s'opposera pas à la rotation du distributeur et ne s'accumulera pas entre le distributeur et la plaque de base.

   En conséquence, l'engrais ne détériorera pas le distributeur. 



   Une transmission par variateur continu peut être insérée dans le système d'entraînement pour transmettre la rotation d'une roue d'entraînement au distributeur, pour faire tourner le distributeur, et est commandée par un dispositif d'actionnement tel qu'un moteur ; la vitesse de rotation du distributeur est commandée pour ajuster la quantité d'engrais à épandre en commandant le dispositif d'actionnement. Il est donc possible de fixer et de régler facilement et avec précision une quantité d'engrais à épandre, rien qu'en ajustant la vitesse de rotation du distributeur par la commande du variateur continu au moyen du dispositif d'actionnement tel qu'un moteur. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Les buts ci-dessus, ainsi que d'autres caractéristiques et avantages de la présente invention seront mis en 
 EMI5.1 
 e évidence par la description qui suit et les revendications annexées considérées en relation avec les dessins ci-joints dans lesquels les mêmes parties sont désignées par les mêmes références numériques dans tous les dessins. 



  BREVE DESCRIPTION DES DESSINS
Fig. 1 est en élévation, avec des omissions partielles, la vue schématique en coupe frontale d'une machine pour le mélange et l'épandage d'engrais, illustrant une des réalisations préférées de la présente invention. 



   Fig. 2 est une vue schématique en plan, avec des omissions partielles, de la machine à mélanger et épandre l'engrais ;
Fig 3. est en élévation, la vue en coupe latérale, montrant la machine à mélanger et à épandre l'engrais, ensemble avec le régulateur qui la contrôle ;
Fig 4. est une vue en plan du dispositif du distributeur de la machine à mélanger et épandre l'engrais ;
Fig 5. est une vue en coupe suivant la section I-I à la Fig. 4 ;
Fig 6. est une vue en coupe suivant la section II-II à la Fig. 4 ;
Fig 7. est une vue en plan de la plaque de base de la machine à mélanger et épandre l'engrais ;
Fig 8. est une vue en coupe suivant une ligne III-III à la Fig. 4 ;
Fig 9. est une vue en coupe suivant une ligne IV-IV à la Fig. 4 ;
Fig 10. est une vue schématique en plan représentant un réservoir à engrais d'une machine à mélanger et épandre l'engrais ;

  
Fig 11 à 13. sont des vues similaires mais représentant différentes constructions du réservoir à engrais ;
Fig 14. est une vue en plan montrant la plaque de base d'un distributeur modifié ; 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
Fig 15. est une vue en coupe suivant une ligne V-V à la Fig. 14, montrant le dispositif de distribution sur lequel une plaque de base est fixée ; et
Fig 16. est une vue en coupe suivant la ligne VI-VI à la Fig 14, montrant le dispositif de distribution sur lequel la plaque de base est fixée. 



  MEILLEUR MODE DE REALISATION DE L'INVENTION
En se référant en premier lieu aux Fig. 1 à 3, on peut voir une machine à mélanger et épandre l'engrais représentée suivant un mode de réalisation préféré de la présente invention. La machine à mélanger et épandre l'engrais représentée, comprend un châssis de machine 1 porté par une paire de roues motrices 2 montées à rotation à ses côtés gauche et droit. Une paire d'ouvreurs 3 descendent du châssis 1 de la machine, de chaque côté des roues d'entraînement 2. Une paire de réservoirs à engrais, gauche et droit, 4 sont montés sur le châssis 1 de la machine. 



   Un convoyeur à vis 5 est maintenu debout au centre de chacun des réservoirs à engrais 4, et une pièce cylindrique 6 est agencée autour de chaque convoyeur à vis 5 et supportée à l'intérieur de chacun des réservoirs à engrais 4 par plusieurs barres radiales 61. Une paire de dispositifs de mélange d'engrais 100 est donc constituée des convoyeurs à vis 5 et des pièces cylindriques 6. 



   Chacun des convoyeurs à vis 5 peut être remplacé par tout autre dispositif, s'il est capable d'amener l'engrais depuis un réservoir à engrais 4, jusque dans un dispositif de distribution 200 qui est décrit ci-dessous. 



   Un arbre de transmission horizontal 7 est supporté à rotation sur le châssis 1 de la machine et est relié, au moyen d'une paire de pignons 9 et 10, à un arbre d'accouplement 8 d'un système d'entraînement, non représenté ici, d'un tracteur, de sorte qu'il peut être mû par la rotation de l'arbre d'accouplement 8. La rotation de l'arbre horizontal 7 est transmise à une paire d'arbres de 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 transmission verticaux 13, pour les convoyeurs à vis 5 par l'intermédiaire de paires de pignons 11 et 12, actionnant le convoyeur à vis 5 dans le sens de rotation propre à transporter l'engrais vers le haut, dans le réservoir à engrais 4. 



   Dans chacun des réservoirs 4, l'engrais est introduit à l'intérieur de la pièce cylindrique 6 par une ouverture inférieure de celle-ci, puis est entraîné vers le haut dans la pièce cylindrique 6, par la rotation du convoyeur à vis 5. L'engrais sortant d'une ouverture supérieure de la pièce cylindrique 6 est déversé alors dans un distributeur 18 du dispositif de distribution 200. L'engrais déversé de cette façon dans la portion   181   réceptrice d'engrais du distributeur 18 est alors distribué sur le champ, en quantité déterminée, tandis que l'engrais qui déborde du distributeur 18 est retourné dans le réservoir à engrais 4. 



   Chacun des dispositifs de distribution 200 est généralement constitué d'une plaque de base 14 et d'un distributeur 18. 



   Vue en plan, la plaque de base 14 est de forme annulaire et est ajustée autour de la partie supérieure de la pièce cylindrique 6, dont elle est séparée par un espace annulaire prédéterminé. La plaque de base 14 est maintenue sur l'élément cylindrique 6 à l'aide de plusieurs consoles 144 (Fig 6) et disposée dans à la partie supérieure, à l'intérieur du réservoir à engrais 4. 



   Se référant à présent aux Fig. 7 à 9, chacune des plaques de base 14 présente une paire de sections plates 14, diamétralement opposées et une paire de sections convexes ou en V inversé   142, formées   en arcs entre les portions   plates. 141.   Chacune des portions convexes 142 présente une crête à niveau avec les faces supérieures des portions plates   141   dans chacune desquelles est percé un orifice de déversement 15, qui sera décrit ci-après, comme le montrent les Fig. 7 et 8, et présente une paire de faces inclinées qui sont inclinées radialement, vers l'intérieur 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 et l'extérieur de la plaque de base annulaire 14, à partir du sommet, comme illustré en particulier à la Fig. 9. 



   Un orifice de déversement 15 est percé dans chacune des parties plates 141, de chacune des plaques de base 14. 



  L'orifice de déversement 15 est progressivement évasé à partir d'un point initial 151 de réception de l'engrais, où il commence à recevoir l'engrais, jusqu'à un point final   1. 5,.. où   cett réception s'arrête, comme présenté en Fig. 7. 



   Revenant aux Fig. 1 et 2, une paire de buses en entonnoirs déformés 16 sont montées sur une face inférieure de chacune des plaques de base 14 en communication avec chaque orifice de déversement individuel 15. Une conduite d'épandage 17 est raccordée par son extrémité supérieure à chacune des buses en entonnoir déformé 16, et à son extrémité inférieure, ouverte à l'arrière de l'ouvreur correspondant 3. 



   Se référant encore aux Fig. 3 à 6, on voit que chacun des distributeurs 18, est constitué d'une pièce annulaire, montée à rotation dans un plan horizontal juste au-dessus d'une face supérieure de la plaque de base 14 correspondante, coaxialement, au moyen d'une ferrure transversaler 28 qui est solidement fixée aux extrémités inférieures de quatre de ses bras à des saillies externes   182   formées sur le distributeur 18. Le distributeur 18 présente un grand nombre de compartiments de réception de l'engrais 181, qui y sont définis, comme on le voit à la Fig. 4. Les compartiments de réception de l'engrais 181, sont ouverts à leurs extrémités supérieures et inférieures. 



   Chacun des distributeurs 18 est conçu de façon à pouvoir tourner dans le plan horizontal juste au-dessus de la face supérieure de la plaque de base 14, avec une face inférieure aux extrémités inférieures des compartiments de réception d'engrais 181, en contact avec les faces supérieures des sections plates 141, et les sommets des sections convexes 142 de la plaque de base 14, tandis que des interstices   145   sont ménagés entre la face inférieure 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 du distributeur 18 et les faces inclinées des portions convexes 142 de la plaque de base 14. 



   Les compartiments 181 de réception d'engrais de chacun des distributeurs 18, reçoivent l'engrais qui y est déversé par l'ouverture supérieure de la pièce cylindrique 6 du dispositif de mélange 100, et transportent et déversent ensuite l'engrais vers et dans l'orifice de déversement 15 de la plaque de base 14, cependant que le distributeur 18 tourne dans un plan horizontal.

   La machine à mélanger et épandre l'engrais travaille de telle sorte qu'une quantité suffisante d'engrais, qui dépasse celle qui pourrait peut- être tomber par les interstices   145   entre la face inférieure du distributeur 18 et les faces inclinées des sections convexes 142 de la plaque de base 14, peut être amenée jusqu'à ce que soient atteintes des positions précédant juste l'arasement qui sera décrit par la suite, de manière à assurer une quantité déterminée d'engrais correspondant à une capacité prédéterminée de l'orifice de déversement 15. 



   Suivant les Fig 4 à 6, la machine à mélanger et à épandre l'engrais comprend en outre une paire de plaques d'arasement 19, ayant chacune une dimension suffisante pour couvrir trois compartiments consécutifs prévus pour la réception de l'engrais   181   du distributeur 18 et correspondant à un orifice de déversement 15 de la plaque de base 14 et, en plus, au moins deux compartiments de réception d'engrais 18 précédant et suivant les trois compartiments de réception 18.

   Chacune des plaques d'arasement 19 est fixée par un rabat de son bord intérieur à une portion du pourtour extérieur de l'extrémité supérieure de la pièce cylindrique 6 et présente une paroi verticale 191 dressée à partir d'un point de la circonférence, adjacent au point initial   151   de chute d'engrais dans l'orifice de déversement 15 correspondant. 



   Les distributeurs 18 sont actionnés par un mécanisme décrit ci-dessous. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Revenant aux Fig. 1 à   3,   un arbre horizontal de transmission 20 est monté à rotation sous le châssis 1 de la machine. L'arbre de transmission horizontal 20 est entraîné en rotation par la rotation des roues d'entraînement 2 et, à son tour, fait tourner un arbre de transmission 27 par l'intermédiaire d'une paire de pignons 21 et 22, un arbre de transmission vertical 23, une autre paire de pignons 24 et 25 et une transmission par variateur continu 26. 



   Chacune des potences en croix 28 possède un élément d'arbre 29 solidement reliées en son centre, et l'élément d'arbre 29 est raccordé à l'arbre de transmission 27 au moyen d'un arbre horizontal 30 et des pignons 31,32, 33 et 34. Par le mécanisme d'accouplement, les distributeurs gauche et droit 18 sont entraînés simultanément en rotation dans le sens indiqué par une flèche 35 (sens des aiguilles d'une montre) à la Fig 2, par la rotation de l'arbre d'accouplement 27. 



   Dans le cas présent, les éléments d'arbre 29 des distributeurs 18 et les convoyeurs à vis 5 sont reliés l'un à l'autre, mais sont isolés l'un de l'autre au moyen de paliers appropriés ; ils peuvent tourner indépendamment l'un de l'autre, sans interférer l'un sur l'autre. 



   Comme l'illustrent particulièrement les Fig 5 et 6, une collerette guide 36 est prévue à l'ouverture supérieure de chacune des pièces cylindriques 6, et s'étend radialement vers l'extérieur, et obliquement vers le bas, en direction d'une périphérie circonférentielle interne du distributeur correspondant 18. 



   L'engrais transporté vers le haut dans chacun des cylindres 6 par le convoyeur à vis correspondant 5, déborde de l'ouverture supérieure du cylindre 6 et s'écoule radialement vers l'extérieur sur la collerette guide 36, de telle sorte qu'il est fourni avec succès, et remplit en même temps tous les compartiments récepteurs d'engrais   181'   du distributeur 18, qui ne sont pas alors masqués par les 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 plaques d'arasement 19. 



   L'engrais admis dans les compartiments récepteurs d'engrais 181 du distributeur 18, est alors transporté le long des sections convexes 142 de la plaque de base 14, tandis que le distributeur 18 tourne. L'engrais tombe alors dans l'orifice de déversement 15 de la plaque de base 14 et ensuite le long des conduits de déversements 27, puis il est épandu sur le champ à l'arrière des ouvreurs 3. 



   Entretemps, l'engrais qui est amené dans une section de réception d'engrais 18, du distributeur 18 et déborde de l'ouverture supérieure de la section de réception de l'engrais 181 est arasé par la paroi verticale 19, d'une plaque d'arasement 19 suivante, avant que le compartiment de réception d'engrais   181,   n'atteigne le prochain orifice de déversement 15 de la plaque de base 14. Puisque la section de compartiment 181 recevant l'engrais est couverte par la plaque d'arasage 19, seule une quantité de l'engrais correspondant à la capacité du compartiment de réception 18, est amenée avec précision dans l'orifice de déversement 15, assurant ainsi l'épandage de l'engrais en quantité préalablement déterminée. 



   En outre, puisque chacun des orifices de déversement 15 est progressivement évasé à partir du côté de l'extrémité de départ   1 5,   de réception de l'engrais, jusqu'au point terminal 152 (Fig 4 et 5) de réception de l'engrais, comme décrit ci-dessus, le déversement de l'engrais depuis le compartiment de réception d'engrais 181, se déroule progressivement et de façon uniforme. 



   D'autre part, l'engrais enlevé du dessus du compartiment 181 de réception de l'engrais du distributeur 18 au moyen de la paroi verticale 191 de la plaque d'arasement 19 est ensuite renvoyé dans le réservoir 4 correspondant, en même temps que l'engrais qui tombe par les interstices   145   entre la face inférieure du distributeur 18 et les faces inclinées des sections convexes 142 de la plaque de base 14. L'engrais renvoyé de 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 cette façon dans le réservoir à engrais 4 sera alors mélangé et entraîné vers le haut par le dispositif de mélange d'engrais 100 pour être à nouveau déversé dans le distributeur 18. 



   La machine à mélanger et à épandre l'engrais est en outre constituée de façon telle que, pour permettre d'effectuer un tel mélange de manière uniforme en un laps de temps court, l'intérieur de chaque réservoir à engrais 4 ou, plus précisément l'espace autour de sa pièce cylindrique 6, est subdivisé en un certain nombre de compartiments à engrais au moyen de cloisons verticales, pour que l'engrais puisse être déversé dans le dispositif de mélange d'engrais 100 correspondant, suivant le rapport des volumes des compartiments à engrais. 



   En particulier, suivant les Fig 2 et 10, l'intérieur de chacun des réservoirs à engrais 4 est subdivisé par des cloisons radiales 41 de manière à former huit chambre à engrais de même volume, 43 à 50, en secteurs, entourant la pièce cylindrique 6. Comme le montrent les Fig 1 et 3, une extrémité inférieure 41, de chacune des cloisons de séparation 41 est s'étend vers le bas, jusqu'à l'ouverture de l'extrémité inférieure de la pièce cylindrique 6 qui sert d'ouverture à l'admission de l'engrais. Ainsi, l'ouverture d'admission de l'engrais est également divisée dans le sens circonférentiel, par les extrémités inférieures   411   des cloisons de séparation 41. 



   En conséquence, huit sortes d'engrais différents peuvent être chargées dans les compartiments 43 à 50, de sorte que tous ces engrais peuvent être mélangés en proportions égales. Ou autrement, pour obtenir par exemple un mélange de trois sortes d'engrais différents X, Y et Z en proportion 4 : 3 : 1, l'engrais X pourra être déversé dans les compartiments à engrais 43 à 46, l'engrais Y dans les compartiments à engrais 47 à 49 et l'engrais Z dans le compartiment à engrais 50. 



   La Fig 11 montre une variante du réservoir à engrais 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 4 présenté en Fig 10. Dans le réservoir à engrais modifié, également désigné par le chiffre 4, les cloisons 41 qui délimitent les huit compartiments à engrais 43 à 50 sont modifiées en ce que leurs extrémités inférieures ne s'étendent pas jusqu'à l'ouverture de l'extrémité inférieure de la pièce cylindrique 6 qui sert d'ouverture d'admission d'engrais ; autrement dit, des portions des cloisons de séparation 41 en dessous des endroits indiqués par des traits alternés longs et courts des Fig 1 ou 3, sont découpées. A la place, huit lames de séparation 42 sont disposées radialement à intervalles angulaires égaux entre les cloisons de séparation 41 et l'ouverture d'admission d'engrais, divisant ainsi l'ouverture d'admission d'engrais en huit sections égales. 



   Les Fig 12 et 13 montrent différentes variantes du réservoir à engrais 4 présenté à la Fig 10. Dans ces deux variantes, l'intérieur du réservoir à engrais 4 ou, plus particulièrement, l'espace entre le réservoir 4 et la pièce cylindrique 6, est subdivisé par plusieurs cloisons de séparation 41 comme décrit ci-dessus en relation avec la Fig 11, pour former deux compartiments à engrais 51 ayant chacune un volume égal à un huitième de la capacité totale, un compartiment à engrais 52 ayant un volume égal au quart du volume de l'espace, et un comprtiment à engrais 53 ayant un volume égal à la moitié du volume de l'espace. Les variantes conviennent donc au mélange, par exemple, de 4 sortes d'engrais dans le rapport 1 : 1 : 2 : 4. 



   Cependant, quand les compartiments à engrais ont des volumes différents, même si les cloisons de séparation 41 descendent à leurs extrémités inférieures jusqu'à l'ouverture d'admission d'engrais de la pièce cylindrique 6, il se peut que le rapport des quantités des différents engrais devant parvenir à l'ouverture d'admission de l'engrais, ne correspondent parfois pas exactement au rapport des volumes des compartiments à engrais. 



   C'est pourquoi, dans la variante illustrée en Fig 12, 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 les extrémités inférieures des cloisons de séparation 41 ne s'étendent pas jusqu'à l'ouverture d'admission d'engrais et qu'un certain nombre de lames de séparation 42 sont disposées radialement à intervalles angulaires égaux entre les extrémités inférieures des cloisons de séparation 41 et l'ouverture d'admission d'engrais, divisant ainsi l'ouverture d'admission d'engrais en huit sections égales. 



  Dans cet exemple, les lames de séparation 42 sont disposées en concordance de phase avec les cloisons de séparation 41. 



   D'autre part, dans la variante présentée en Fig 13, les mêmes lames de séparation 42 sont disposées dans un autre rapport de phase par rapport aux cloisons de séparation 41. 



   Tandis que toutes les variantes présentées aux Fig 10 à 13 sont d'habitude réalisées de telle sorte que l'intérieur du réservoir à engrais 4 est divisé en plusieurs compartiments ayant des volumes unitaires égaux au huitième du volume du réservoir 4, l'unité peut être choisi arbitrairement, c'est à dire que l'intérieur du réservoir à engrais 4 peut être divisé en tout nombre de compartiments, et l'ouverture d'admission d'engrais partagée en tout nombre de sections, à condition que l'intérieur du réservoir à engrais 4 et l'ouverture d'admission d'engrais soient chacun divisés en sections égales. 



   Tandis qu'une quantité donnée d'engrais à épandre dépend de la vitesse de rotation du distributeur 18, cette vitesse de rotation est ajustée en commandant un moteur 37 qui commande la transmission par le variateur continu 26. 



   A cette fin, la vitesse de fonctionnement de la machine à mélanger et à épandre l'engrais est détectée par un encodeur 38 connecté à l'arbre de transmission vertical 23 raccordé aux roues d'entraînement 2, et un signal de l'encodeur 38 est transmis à un contrôleur 39 qui le traite en même temps que des informations concernant la quantité d'engrais à épandre, la largeur des sillons, le poids spécifique de l'engrais, etc., pour commander le moteur 37 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 pour commander la transmission par variateur continu 26, pour que les distributeurs 18 puissent tourner à la vitesse prévue. 



   Un autre encodeur 40 est relié à l'arbre de transmission 27 pour mesurer la vitesse de rotation des distributeurs 18 et un signal de sortie de l'encodeur 40 est renvoyé au contrôleur 39 pour confirmer si les distributeurs 18 tournent à la vitesse prévue. 



   Une telle commande de la transmission par un variateur continu 26 ne doit pas nécessairement être effectuée par un moteur 37, comme décrit ci-dessus, et certain autre moyen d'actionnement comme, par exemple, un cylindre hydraulique ou pneumatique peut être utilisé pour cette commande. En outre, l'encodeur 38 peut être remplacé par un microcommutateur sans contact ou analogue. 



   Les Fig 14 à 16 représentent une variante du dispositif de distribution 200 décrit ci-dessus. Le dispositif de distribution modifié, également désigné par la référence 200, est de construction substantiellement la même que celle du dispositif de distribution 200 décrit ci-dessus, excepté qu'il inclut une plaque de base 14 modifiée, qui n'a pas de sections plates   141'comme décrit   plus haut mais présente une section convexe 143 s'étendant le long de toute la circonférence, y compris des portions diamétrales où sont ménagés les orifices 15 de déversement. Dans cette variante, le distributeur 18 affleure par sa face inférieure, le sommet de la section convexe   143, également   en un endroit adjacent à chacun des orifices de déversement 15, y ménageant un interstice 145.

   Dans cette exécution, le distributeur 18 tourne dans le plan horizontal, juste au-dessus de la plaque de base 14. 



   Il faut remarquer que, bien que l'on puisse voir que, dans le dispositif de distribution 200 modifié, l'engrais peut tomber par l'interstice   145   le long des faces inclinées adjacents aux orifices de déversement 15, la quantité n'est pas importante en pratique, et peut être 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 ignorée. 



  APPLICATION INDUSTRIELLE POSSIBLE DE L'INVENTION
La présente invention peut parfaitement être appliquée à une machine pour le mélange de différentes sortes d'engrais en proportion donnée, et l'épandage de l'engrais mélangé sur une portion déterminée d'un champ. La machine peut être actionnée par un tracteur et peut mélanger l'engrais en un mélange uniforme en un court laps de temps et épandre une quantité désirée d'engrais mélangé sur un champ.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  FERTILIZER MIXING AND SPREADING APPLICATION SCOPE
The present invention relates to a machine for mixing different types of fertilizer and spreading the mixed fertilizer on a field.



  BACKGROUND OF THE INVENTION
In a fertilizer mixing and spreading machine, a quantity of fertilizer to be spread is conventionally determined by adjusting the opening of a shutter of a fertilizer distribution section, or by changing a pinion to adjust the speed of rotation of a distribution cylinder. However, it is not possible to precisely regulate a desired quantity of fertilizer to be spread by a single operation for adjusting the opening of the shutter or for changing the pinion; in reality, such an adjustment operation must be carried out in several times.



   One of the possible solutions to the difficulty of precisely adjusting a quantity of fertilizer to be spread, in a single operation for adjusting the opening of the shutter or for exchanging a pinion of the distribution cylinder, consists in provide a rotating distributor on a base plate, and adjust the rotation speed appropriately. However, this solution is still insufficient because, as the friction resistance to rotation of the distributor is comparatively high, a large rotational force is required, sufficient to overcome the friction resistance, and fertilizer can penetrate between the parts. in sliding contact of the surfaces of the distributor and the base plate, and damaging the distributor.



   Meanwhile, in a machine for mixing and spreading fertilizer of the type in which the fertilizer is taken from a fertilizer tank and spread by means of a distribution mechanism, mounted on the bottom part or the top part of the tank, several types of fertilizer loaded in predetermined proportions into the fertilizer tank

 <Desc / Clms Page number 2>

 are introduced all at once into an upper part of the tank by means of an endless screw conveyor or the like, then partially returned to the lower part of the fertilizer tank, after which such movements are repeated to circulate the fertilizer towards the up and down, inside the fertilizer tank, to obtain a satisfactory mixture of fertilizer.



  However, such a mixing operation is not advantageous because it takes a long time until the desired satisfactory mixture is reached, and the fertilizer cannot further be mixed until the desired homogeneity.



  DESCRIPTION OF THE INVENTION
It is an object of the present invention to provide a machine for mixing and spreading fertilizer, in which a desired amount of fertilizer to be spread can be adjusted easily and precisely.



   Another object of the present invention is to provide a machine for mixing and spreading fertilizer, in which the fertilizer can be mixed into a homogeneous composition in a short period of time.



   Yet another object of the present invention is to provide a machine for mixing and spreading fertilizer, in which the fertilizer distributor can be moved by a relatively reduced driving force, and the fertilizer will not penetrate easily between the distributor and the base plate on which the distributor is mounted.



   In order to achieve the aims of the present invention, there is provided a machine for mixing and spreading fertilizer, characterized in that it consists of a fertilizer tank, a base plate arranged at the part top of the fertilizer tank and having a discharge orifice, with a spreading pipe connected to the opening, a rotary distributor mounted on the base plate and arranged in numerous compartments of

 <Desc / Clms Page number 3>

 
 EMI3.1
 ee reception of the fertilizer, and a conveyor for bringing the fertilizer from the interior of the fertilizer tank to the distributor, and in that a determined quantity of fertilizer distributed in the distributor is delivered, by through the discharge orifice and the spreading pipe,

   while the fertilizer overflowing from the distributor is returned to the fertilizer tank.



   With this fertilizer mixing and spreading machine, when the conveyor and the distributor are put into operation, the fertilizer contained in the fertilizer tank is, in quantity determined by the filling of the distributor, delivered by the discharge orifice of the base plate and the pipe, in a given place of a field. At the same time, the fertilizer which overflows from the distributor is returned to the fertilizer tank, so that it can then be with certainty, again returned to the distributor via the conveyor.



   The conveyor is preferably kept in a standing position in the center of the fertilizer tank, and is adjusted in a cylindrical piece arranged for the admission of fertilizer through a lower opening and for the discharge of the fertilizer through an upper opening; the interior of the fertilizer tank is partitioned into multiple fertilizer compartments radially distributed around the cylindrical piece, so that the fertilizer can be admitted from the fertilizer compartments into the lower opening of the cylindrical piece, in corresponding quantity ratio the ratio of the volumes of the fertilizer compartments.

   When the interior of the fertilizer tank is partitioned into multiple fertilizer compartments, the fertilizer can be admitted into the cylindrical part containing the conveyor, in a volume ratio corresponding to the volume ratio of the fertilizer compartments. The intended mixture can thus be obtained with certainty.



   The base plate will preferably have a convex upper side, while the distributor in which are

 <Desc / Clms Page number 4>

 fitted out the fertilizer receiving compartments arranged in a line and open at their upper and lower ends is kept rotatably supported on the base plate, with its lower face held flush with the top of the convex part of the base plate, while a gap is formed between the underside of the dispenser and the inclined faces of the convex surface of the base plate.

   Since the dispenser is only exposed on its underside at the top of the convex part of the base plate, the friction resistance of the dispenser is reduced compared to what it is in another arrangement, where the dispenser rotates with its face lower maintained in contact with the upper face of the base plate. As a result, the force required to rotate the dispenser can be reduced accordingly. In addition, since an interstice is formed between the underside of the distributor and the inclined faces of the convex surface of the base plate, and the fertilizer which enters this interstice will fall along the inclined faces of the base plate. base, the fertilizer will not oppose the rotation of the distributor and will not accumulate between the distributor and the base plate.

   As a result, the fertilizer will not deteriorate the distributor.



   A transmission by continuous variator can be inserted in the drive system to transmit the rotation of a drive wheel to the distributor, to rotate the distributor, and is controlled by an actuating device such as a motor; the speed of rotation of the distributor is controlled to adjust the quantity of fertilizer to be spread by controlling the actuating device. It is therefore possible to fix and adjust easily and precisely a quantity of fertilizer to be spread, just by adjusting the rotational speed of the distributor by controlling the continuous variator by means of the actuating device such as a motor. .

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The above objects, as well as other features and advantages of the present invention will be realized
 EMI5.1
 Evidence from the following description and the appended claims considered in relation to the accompanying drawings in which the same parts are designated by the same reference numerals in all the drawings.



  BRIEF DESCRIPTION OF THE DRAWINGS
Fig. 1 is in elevation, with partial omissions, the schematic front sectional view of a machine for mixing and spreading fertilizer, illustrating one of the preferred embodiments of the present invention.



   Fig. 2 is a schematic plan view, with partial omissions, of the fertilizer mixing and spreading machine;
Fig 3. is in elevation, the side sectional view, showing the machine for mixing and spreading the fertilizer, together with the regulator which controls it;
Fig 4. is a plan view of the device of the distributor of the machine for mixing and spreading the fertilizer;
Fig 5. is a sectional view along section I-I in Fig. 4;
Fig 6. is a sectional view along section II-II in Fig. 4;
Fig 7. is a plan view of the base plate of the fertilizer mixing and spreading machine;
Fig 8. is a sectional view along a line III-III in Fig. 4;
Fig 9. is a sectional view along a line IV-IV in Fig. 4;
Fig 10. is a schematic plan view showing a fertilizer tank of a machine for mixing and spreading the fertilizer;

  
Fig 11 to 13. are similar views but showing different constructions of the fertilizer tank;
Fig 14. is a plan view showing the base plate of a modified dispenser;

 <Desc / Clms Page number 6>

 
Fig 15. is a sectional view along a line V-V in Fig. 14, showing the dispensing device on which a base plate is fixed; and
Fig 16. is a sectional view along line VI-VI in Fig 14, showing the dispensing device on which the base plate is fixed.



  BEST MODE FOR CARRYING OUT THE INVENTION
Referring first to Figs. 1 to 3, one can see a machine for mixing and spreading the fertilizer shown according to a preferred embodiment of the present invention. The machine for mixing and spreading the fertilizer shown, comprises a machine chassis 1 carried by a pair of drive wheels 2 mounted for rotation at its left and right sides. A pair of openers 3 descend from the chassis 1 of the machine, on each side of the drive wheels 2. A pair of fertilizer tanks, left and right, 4 are mounted on the chassis 1 of the machine.



   A screw conveyor 5 is kept upright in the center of each of the fertilizer tanks 4, and a cylindrical piece 6 is arranged around each screw conveyor 5 and supported inside each of the fertilizer tanks 4 by several radial bars 61 A pair of fertilizer mixing devices 100 is therefore made up of screw conveyors 5 and cylindrical parts 6.



   Each of the screw conveyors 5 can be replaced by any other device, if it is capable of supplying the fertilizer from a fertilizer tank 4, to a distribution device 200 which is described below.



   A horizontal drive shaft 7 is rotatably supported on the chassis 1 of the machine and is connected, by means of a pair of pinions 9 and 10, to a coupling shaft 8 of a drive system, not shown here, from a tractor, so that it can be moved by the rotation of the coupling shaft 8. The rotation of the horizontal shaft 7 is transmitted to a pair of shafts

 <Desc / Clms Page number 7>

 vertical transmission 13, for the screw conveyors 5 via pairs of pinions 11 and 12, actuating the screw conveyor 5 in the direction of rotation suitable for transporting the fertilizer upwards, in the fertilizer tank 4.



   In each of the reservoirs 4, the fertilizer is introduced inside the cylindrical part 6 through a lower opening thereof, then is driven upwards in the cylindrical part 6, by the rotation of the screw conveyor 5. The fertilizer leaving an upper opening of the cylindrical part 6 is then poured into a distributor 18 of the distribution device 200. The fertilizer poured in this way into the fertilizer receiving portion 181 of the distributor 18 is then distributed over the field, in a determined quantity, while the fertilizer which overflows from the distributor 18 is returned to the fertilizer tank 4.



   Each of the distribution devices 200 generally consists of a base plate 14 and a distributor 18.



   In plan view, the base plate 14 is of annular shape and is adjusted around the upper part of the cylindrical part 6, from which it is separated by a predetermined annular space. The base plate 14 is held on the cylindrical element 6 by means of several consoles 144 (FIG. 6) and arranged in the upper part, inside the fertilizer tank 4.



   Referring now to Figs. 7 to 9, each of the base plates 14 has a pair of diametrically opposite flat sections 14 and a pair of convex or inverted V sections 142, formed in arcs between the flat portions. 141. Each of the convex portions 142 has a crest level with the upper faces of the flat portions 141 in each of which is pierced a discharge orifice 15, which will be described below, as shown in FIGS. 7 and 8, and has a pair of inclined faces which are inclined radially inwards

 <Desc / Clms Page number 8>

 and the outside of the annular base plate 14, from the top, as illustrated in particular in FIG. 9.



   A discharge orifice 15 is drilled in each of the flat parts 141, of each of the base plates 14.



  The discharge orifice 15 is progressively flared from an initial point 151 for receiving the fertilizer, where it begins to receive the fertilizer, to an end point 1.5, where this reception takes place. stops, as shown in Fig. 7.



   Returning to Figs. 1 and 2, a pair of deformed funnel nozzles 16 are mounted on a lower face of each of the base plates 14 in communication with each individual discharge orifice 15. A spreading pipe 17 is connected by its upper end to each of the nozzles in deformed funnel 16, and at its lower end open at the rear of the corresponding opener 3.



   Still referring to Figs. 3 to 6, it can be seen that each of the distributors 18, consists of an annular piece, mounted for rotation in a horizontal plane just above an upper face of the corresponding base plate 14, coaxially, by means of a transverse fitting 28 which is securely attached to the lower ends of four of its arms to external projections 182 formed on the distributor 18. The distributor 18 has a large number of compartments for receiving fertilizer 181, which are defined therein, as we see it in Fig. 4. The fertilizer receiving compartments 181 are open at their upper and lower ends.



   Each of the distributors 18 is designed so as to be able to rotate in the horizontal plane just above the upper face of the base plate 14, with a face lower than the lower ends of the fertilizer receiving compartments 181, in contact with the upper faces of the flat sections 141, and the tops of the convex sections 142 of the base plate 14, while interstices 145 are formed between the lower face

 <Desc / Clms Page number 9>

 of the distributor 18 and the inclined faces of the convex portions 142 of the base plate 14.



   The compartments 181 for receiving fertilizer from each of the distributors 18, receive the fertilizer which is poured into it through the upper opening of the cylindrical part 6 of the mixing device 100, and then transport and pour the fertilizer towards and into the 'discharge port 15 of the base plate 14, while the distributor 18 rotates in a horizontal plane.

   The fertilizer mixing and spreading machine works so that a sufficient amount of fertilizer, which exceeds that which could perhaps fall through the gaps 145 between the underside of the distributor 18 and the inclined faces of the convex sections 142 of the base plate 14, can be brought until the positions just preceding the leveling which will be described below are reached, so as to ensure a determined quantity of fertilizer corresponding to a predetermined capacity of the orifice spill 15.



   According to Figs 4 to 6, the machine for mixing and spreading the fertilizer further comprises a pair of leveling plates 19, each having a dimension sufficient to cover three consecutive compartments provided for receiving the fertilizer 181 from the distributor. 18 and corresponding to a discharge orifice 15 of the base plate 14 and, in addition, at least two fertilizer reception compartments 18 preceding and following the three reception compartments 18.

   Each of the leveling plates 19 is fixed by a flap of its inner edge to a portion of the outer periphery of the upper end of the cylindrical part 6 and has a vertical wall 191 erected from a point on the circumference, adjacent at the initial point 151 of fertilizer fall into the corresponding discharge orifice 15.



   The distributors 18 are actuated by a mechanism described below.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   Returning to Figs. 1 to 3, a horizontal transmission shaft 20 is rotatably mounted under the chassis 1 of the machine. The horizontal drive shaft 20 is rotated by the rotation of the drive wheels 2 and, in turn, rotates a drive shaft 27 via a pair of sprockets 21 and 22, a drive shaft vertical transmission 23, another pair of pinions 24 and 25 and a transmission by continuous variator 26.



   Each of the cross brackets 28 has a shaft element 29 firmly connected at its center, and the shaft element 29 is connected to the transmission shaft 27 by means of a horizontal shaft 30 and pinions 31,32 , 33 and 34. By the coupling mechanism, the left and right distributors 18 are driven simultaneously in rotation in the direction indicated by an arrow 35 (clockwise) in FIG 2, by the rotation of the coupling shaft 27.



   In the present case, the shaft elements 29 of the distributors 18 and the screw conveyors 5 are connected to each other, but are isolated from each other by means of appropriate bearings; they can rotate independently of each other, without interfering with each other.



   As illustrated in particular in FIGS. 5 and 6, a guide flange 36 is provided at the upper opening of each of the cylindrical parts 6, and extends radially outwards, and obliquely downwards, towards a internal circumferential periphery of the corresponding distributor 18.



   The fertilizer transported upwards in each of the cylinders 6 by the corresponding screw conveyor 5, overflows from the upper opening of the cylinder 6 and flows radially outward on the guide flange 36, so that it is successfully supplied, and at the same time fills all the fertilizer receiving compartments 181 'of the distributor 18, which are not then hidden

 <Desc / Clms Page number 11>

 leveling plates 19.



   The fertilizer admitted into the fertilizer receiving compartments 181 of the distributor 18 is then transported along the convex sections 142 of the base plate 14, while the distributor 18 rotates. The fertilizer then falls into the discharge orifice 15 of the base plate 14 and then along the discharge conduits 27, then it is spread on the field behind the openers 3.



   Meanwhile, the fertilizer which is brought into a fertilizer receiving section 18, from the distributor 18 and overflows from the upper opening of the fertilizer receiving section 181 is leveled by the vertical wall 19, of a plate next leveling 19, before the fertilizer receiving compartment 181, reaches the next discharge orifice 15 of the base plate 14. Since the compartment section 181 receiving the fertilizer is covered by the leveling 19, only a quantity of the fertilizer corresponding to the capacity of the receiving compartment 18, is brought with precision into the discharge orifice 15, thus ensuring the spreading of the fertilizer in quantity previously determined.



   In addition, since each of the discharge orifices 15 is gradually flared from the side of the starting end 1 5, for receiving the fertilizer, to the end point 152 (FIGS. 4 and 5) for receiving the fertilizer, as described above, the discharge of fertilizer from the fertilizer receiving compartment 181, takes place gradually and uniformly.



   On the other hand, the fertilizer removed from above the compartment 181 for receiving the fertilizer from the distributor 18 by means of the vertical wall 191 of the leveling plate 19 is then returned to the corresponding tank 4, at the same time as the fertilizer which falls through the interstices 145 between the underside of the distributor 18 and the inclined faces of the convex sections 142 of the base plate 14. The fertilizer returned from

 <Desc / Clms Page number 12>

 this way in the fertilizer tank 4 will then be mixed and driven upwards by the fertilizer mixing device 100 so as to be again poured into the distributor 18.



   The machine for mixing and spreading fertilizer is further constituted in such a way that, in order to allow such mixing to be carried out uniformly in a short period of time, the interior of each fertilizer tank 4 or, more precisely the space around its cylindrical part 6 is subdivided into a certain number of fertilizer compartments by means of vertical partitions, so that the fertilizer can be poured into the corresponding fertilizer mixing device 100, according to the volume ratio fertilizer compartments.



   In particular, according to FIGS. 2 and 10, the interior of each of the fertilizer tanks 4 is subdivided by radial partitions 41 so as to form eight fertilizer chambers of the same volume, 43 to 50, in sectors, surrounding the cylindrical part. 6. As shown in FIGS. 1 and 3, a lower end 41 of each of the partition walls 41 extends downward, until the opening of the lower end of the cylindrical part 6 which serves as opening to the admission of fertilizer. Thus, the fertilizer inlet opening is also divided in the circumferential direction, by the lower ends 411 of the partition walls 41.



   As a result, eight different kinds of fertilizers can be loaded into compartments 43 to 50, so that all of these fertilizers can be mixed in equal proportions. Or otherwise, to obtain, for example, a mixture of three different kinds of fertilizers X, Y and Z in 4: 3: 1 proportion, fertilizer X can be poured into the fertilizer compartments 43 to 46, fertilizer Y in the fertilizer compartments 47 to 49 and the fertilizer Z in the fertilizer compartment 50.



   Fig 11 shows a variant of the fertilizer tank

 <Desc / Clms Page number 13>

 4 presented in Fig 10. In the modified fertilizer tank, also designated by the number 4, the partitions 41 which delimit the eight fertilizer compartments 43 to 50 are modified in that their lower ends do not extend up to 1 opening of the lower end of the cylindrical part 6 which serves as a fertilizer inlet opening; in other words, portions of the partition walls 41 below the locations indicated by long and short alternating lines in FIGS 1 or 3 are cut out. Instead, eight partition blades 42 are arranged radially at equal angular intervals between the partition walls 41 and the fertilizer inlet opening, thereby dividing the fertilizer inlet opening into eight equal sections.



   Figs 12 and 13 show different variants of the fertilizer tank 4 presented in Fig 10. In these two variants, the interior of the fertilizer tank 4 or, more particularly, the space between the tank 4 and the cylindrical part 6, is subdivided by several partition walls 41 as described above in relation to Fig 11, to form two fertilizer compartments 51 each having a volume equal to one eighth of the total capacity, a fertilizer compartment 52 having a volume equal to quarter of the volume of the space, and a fertilizer compartment 53 having a volume equal to half the volume of the space. The variants are therefore suitable for mixing, for example, 4 kinds of fertilizers in the ratio 1: 1: 2: 4.



   However, when the fertilizer compartments have different volumes, even if the partition walls 41 descend to their lower ends until the fertilizer inlet opening of the cylindrical part 6, it may be that the ratio of the quantities of the different fertilizers which must reach the fertilizer inlet opening, sometimes do not correspond exactly to the ratio of the volumes of the fertilizer compartments.



   This is why, in the variant illustrated in Fig 12,

 <Desc / Clms Page number 14>

 the lower ends of the partition walls 41 do not extend to the fertilizer inlet opening and that a certain number of separation blades 42 are arranged radially at equal angular intervals between the lower ends of the partition walls separation 41 and the fertilizer inlet opening, thus dividing the fertilizer inlet opening into eight equal sections.



  In this example, the separation blades 42 are arranged in phase concordance with the separation partitions 41.



   On the other hand, in the variant presented in FIG. 13, the same separation blades 42 are arranged in another phase ratio with respect to the separation partitions 41.



   While all the variants shown in Figs 10 to 13 are usually made so that the interior of the fertilizer tank 4 is divided into several compartments having unit volumes equal to one-eighth of the volume of the tank 4, the unit can be chosen arbitrarily, i.e. the interior of the fertilizer tank 4 can be divided into any number of compartments, and the fertilizer intake opening divided into any number of sections, provided that the interior of the fertilizer tank 4 and the fertilizer inlet opening are each divided into equal sections.



   While a given quantity of fertilizer to be spread depends on the speed of rotation of the distributor 18, this speed of rotation is adjusted by controlling a motor 37 which controls the transmission by the continuous variator 26.



   To this end, the operating speed of the fertilizer mixing and spreading machine is detected by an encoder 38 connected to the vertical drive shaft 23 connected to the drive wheels 2, and a signal from the encoder 38 is transmitted to a controller 39 which processes it at the same time as information concerning the quantity of fertilizer to be spread, the width of the furrows, the specific weight of the fertilizer, etc., for controlling the engine 37

 <Desc / Clms Page number 15>

 to control the transmission by continuous variator 26, so that the distributors 18 can rotate at the speed provided.



   Another encoder 40 is connected to the transmission shaft 27 to measure the speed of rotation of the distributors 18 and an output signal from the encoder 40 is sent back to the controller 39 to confirm whether the distributors 18 are rotating at the expected speed.



   Such a control of the transmission by a continuous variator 26 does not necessarily have to be carried out by a motor 37, as described above, and certain other actuation means such as, for example, a hydraulic or pneumatic cylinder can be used for this. ordered. In addition, the encoder 38 can be replaced by a contactless microswitch or the like.



   Figs 14 to 16 show a variant of the dispensing device 200 described above. The modified dispensing device, also designated by the reference 200, is of substantially the same construction as that of the dispensing device 200 described above, except that it includes a modified base plate 14, which has no sections plates 141 ′ as described above but has a convex section 143 extending along the entire circumference, including diametric portions where the discharge orifices 15 are formed. In this variant, the distributor 18 is flush with its lower face, the top of the convex section 143, also at a location adjacent to each of the discharge orifices 15, leaving a gap 145 there.

   In this embodiment, the distributor 18 rotates in the horizontal plane, just above the base plate 14.



   It should be noted that, although it can be seen that, in the modified distribution device 200, the fertilizer can fall through the gap 145 along the inclined faces adjacent to the discharge orifices 15, the quantity is not important in practice, and may be

 <Desc / Clms Page number 16>

 ignored.



  POSSIBLE INDUSTRIAL APPLICATION OF THE INVENTION
The present invention can perfectly be applied to a machine for mixing different kinds of fertilizer in a given proportion, and spreading the mixed fertilizer over a determined portion of a field. The machine can be operated by a tractor and can mix the fertilizer into a uniform mixture in a short time and spread a desired amount of mixed fertilizer on a field.


    

Claims (4)

REVENDICATIONS 1. Machine pour le mélange et l'épandage d'engrais, caractérisée en ce qu'elle comprend un réservoir à engrais (4), une plaque de base (14) maintenue en position haute dans le réservoir à engrais (4) et percée d'un orifice de déversement (15), une conduite d'épandage (17) raccordée à l'orifice de déversement (15), un distributeur (18) monté à rotation sur la plaque de base (14) et pourvu d'un grand nombre de compartiments récepteurs d'engrais (181) y formés, et un convoyeur (5) pour amener l'engrais depuis l'intérieur du réservoir à engrais (4) jusqu'au distributeur (18), et en ce qu'une quantité déterminée d'engrais remplissant le distributeur (18) est épandue par le orifice de déversement (15) et la conduite d'épandage (17), tandis que l'engrais qui déborde du distributeur (18) est renvoyé dans le réservoir à engrais (4). CLAIMS 1. Machine for mixing and spreading fertilizer, characterized in that it comprises a fertilizer tank (4), a base plate (14) held in the high position in the fertilizer tank (4) and pierced a discharge orifice (15), a spreading pipe (17) connected to the discharge orifice (15), a distributor (18) rotatably mounted on the base plate (14) and provided with a large number of fertilizer receiving compartments (181) formed therein, and a conveyor (5) for bringing the fertilizer from the interior of the fertilizer tank (4) to the distributor (18), and in that a determined quantity of fertilizer filling the distributor (18) is spread through the discharge opening (15) and the spreading pipe (17), while the fertilizer which overflows from the distributor (18) is returned to the fertilizer tank (4). 2. Machine pour le mélange et l'épandage d'engrais selon la revendication 1, caractérisée en ce que le convoyeur (5) est maintenu en position verticale au centre du réservoir à engrais (4), et est ajusté dans une pièce cylindrique (6) agencée pour recevoir l'engrais par une ouverture d'extrémité inférieure et distribuer l'engrais par une ouverture d'extrémité supérieure, et en ce que l'intérieur du réservoir à engrais (4) est divisé en plusieurs compartiments à engrais (43,44, 45,46, 47,48, 49,50 ; 51,52, 53) radiaux autour de la pièce cylindrique (6), par plusieurs plaques de séparation (41) telles que l'engrais puisse être introduit depuis les compartiments (43,44, 45,46, 47,48, 49,50 ;  2. Machine for mixing and spreading fertilizer according to claim 1, characterized in that the conveyor (5) is held vertically in the center of the fertilizer tank (4), and is adjusted in a cylindrical piece ( 6) arranged to receive the fertilizer through a lower end opening and distribute the fertilizer through an upper end opening, and in that the interior of the fertilizer tank (4) is divided into several fertilizer compartments ( 43.44, 45.46, 47.48, 49.50; 51.52, 53) radial around the cylindrical part (6), by several separation plates (41) such that the fertilizer can be introduced from the compartments (43.44, 45.46, 47.48, 49.50; 51,52, 53) dans l'ouverture inférieure de la pièce cylindrique (6) dans un rapport en quantités correspondant à un rapport en volumes des compartiments à engrais (43,44, 45,46, 47,48, 49, 50,51, 52,53).  51, 52, 53) in the lower opening of the cylindrical part (6) in a quantity ratio corresponding to a volume ratio of the fertilizer compartments (43.44, 45.46, 47.48, 49, 50, 51, 52, 53). 3. Machine pour le mélange et l'épandage d'engrais selon la revendication 1 ou 2, caractérisée en ce que la plaque de base (14) présente une face supérieure convexe, <Desc/Clms Page number 18> tandis que le distributeur (18), dans lequel les compartiments récepteurs d'engrais (181) sont prévus en rang et ouverts à leurs extrémités supérieures et inférieures, est supporté à rotation par la plaque de base (14), avec sa face inférieure maintenue en contact avec un sommet de la face supérieure convexe de la plaque de base (14), ce qui fait qu'un interstice (145) est formé entre la face inférieure du distributeur (18) et les faces inclinées de la surface convexe de la plaque de base (14).  3. Machine for mixing and spreading fertilizer according to claim 1 or 2, characterized in that the base plate (14) has a convex upper face,  <Desc / Clms Page number 18>  while the distributor (18), in which the fertilizer receiving compartments (181) are provided in a row and open at their upper and lower ends, is rotatably supported by the base plate (14), with its lower face maintained in contact with a vertex of the convex upper face of the base plate (14), so that a gap (145) is formed between the lower face of the dispenser (18) and the inclined faces of the convex surface of the base plate (14). 4. Machine pour le mélange et l'épandage d'engrais selon l'une des revendications 1 à 3, caractérisée en ce qu'une transmission par un variateur continu (26) est interposée dans un système d'entraînement pour transmettre la rotation d'une roue d'entraînement (2) au distributeur (18) pour faire tourner le distributeur (18), et est commandée par un dispositif d'actionnement (37) tel qu'un moteur, et la vitesse de rotation du distributeur (18) est commandée pour ajuster la quantité d'engrais à épandre par la commande du dispositif d'actionnement (37).  4. Machine for mixing and spreading fertilizer according to one of claims 1 to 3, characterized in that a transmission by a continuous variator (26) is interposed in a drive system for transmitting the rotation d '' a drive wheel (2) to the distributor (18) to rotate the distributor (18), and is controlled by an actuating device (37) such as a motor, and the speed of rotation of the distributor (18 ) is controlled to adjust the amount of fertilizer to be spread by controlling the actuating device (37).
BE9000265A 1989-03-10 1990-03-08 Fertiliser mixing and spreading machine BE1003850A3 (en)

Applications Claiming Priority (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
JP1056279A JPH07106097B2 (en) 1989-03-10 1989-03-10 Mixed fertilizer applicator
JP1240044A JP2520742B2 (en) 1989-09-18 1989-09-18 Fertilizer mixing equipment
JP1246326A JP2525675B2 (en) 1989-09-25 1989-09-25 Feeder equipment for mixed fertilizer applicator

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1003850A3 true BE1003850A3 (en) 1992-06-30

Family

ID=27295868

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9000265A BE1003850A3 (en) 1989-03-10 1990-03-08 Fertiliser mixing and spreading machine

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE1003850A3 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN110839383A (en) * 2019-08-30 2020-02-28 南京宁粮生物工程有限公司 Flip formula bio-feritlizer fertilizer injection unit

Citations (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3414200A (en) * 1966-01-13 1968-12-03 Steel Construction & Eng Co Vehicles for spreading discrete materials
US3432079A (en) * 1967-02-27 1969-03-11 Edward C Williams Particulate materials dispenser
FR1569181A (en) * 1967-05-31 1969-05-30
US3513700A (en) * 1967-08-16 1970-05-26 Charles E Wiesner Metering apparatus
FR2165902A1 (en) * 1971-12-16 1973-08-10 Amazonen Werke Dreyer H
FR2179051A1 (en) * 1972-04-04 1973-11-16 Sbuelz Ugo
EP0142480A2 (en) * 1983-11-02 1985-05-22 Aktiebolaget Överums Bruk Device for varying the outfeed quantity in a sowing machine or a fertilizer distributor during running of the machine

Patent Citations (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3414200A (en) * 1966-01-13 1968-12-03 Steel Construction & Eng Co Vehicles for spreading discrete materials
US3432079A (en) * 1967-02-27 1969-03-11 Edward C Williams Particulate materials dispenser
FR1569181A (en) * 1967-05-31 1969-05-30
US3513700A (en) * 1967-08-16 1970-05-26 Charles E Wiesner Metering apparatus
FR2165902A1 (en) * 1971-12-16 1973-08-10 Amazonen Werke Dreyer H
FR2179051A1 (en) * 1972-04-04 1973-11-16 Sbuelz Ugo
EP0142480A2 (en) * 1983-11-02 1985-05-22 Aktiebolaget Överums Bruk Device for varying the outfeed quantity in a sowing machine or a fertilizer distributor during running of the machine

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN110839383A (en) * 2019-08-30 2020-02-28 南京宁粮生物工程有限公司 Flip formula bio-feritlizer fertilizer injection unit

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2547984A1 (en) APPLICATOR OF GRAIN MATERIAL
FR2565764A1 (en) GRANULAR OR PULVERULENT MATERIAL SPREADER
BE1003850A3 (en) Fertiliser mixing and spreading machine
FR2691039A1 (en) Drilling machine for three-point attachment on tractors
CA1144198A (en) Modular powder spreading apparatus
EP1851150A1 (en) Device for distribution of at least one granular product in a container filling device and method for filling using such a device
FR2848381A1 (en) Seed flow measuring device for seeder, has metering unit to measure seed flow at end of feed hopper of seeds, and having two simultaneously functioning measuring wheels
EP0408446A1 (en) Device for dosing and distributing fibres into layers
FR2504350A1 (en) AGRICULTURAL MACHINE FOR APPLYING GRANULATED MATERIALS
EP0276645A1 (en) Method for mixing and distributing animal feed, and rotating machine for realising this method
FR2555856A1 (en) DEVICE FOR SPREADING GRANULAR MATERIAL SUCH AS INGESTED, HERBICIDES, SEEDS, GRAVIERS
JP3892176B2 (en) Rice transplanter
FR2982190A1 (en) Concrete preparation installation for use with motor vehicle e.g. tractor in building site, has two containers provided with taking and releasing unit for releasing given quantity of binder on reception and convoying device
TWM505795U (en) Fertilizer cart
FR2872730A1 (en) Portable mixer e.g. concrete mixer, for e.g. construction site, has jack mounted between cradle and shank to tilt drum in one position in which drum`s axis is inclined towards top and another position where axis is inclined towards bottom
FR2617368A1 (en) DEVICE FOR SPREADING GRANULAR AND / OR PULVERULENT MATERIAL
AU2003100519A4 (en) Improved Broadcaster Spreader
EP0680791A1 (en) Device for spreading and mixing of products
FR2646316A1 (en) Manure distributor
BE1001641A7 (en) Vehicle.
FR2651445A1 (en) Appliance for mixing sandy and organic materials, particularly sand and peat
FR2570247A1 (en) Appliance for producing precultivated seeds
FR2547159A1 (en) Agricultural fertiliser spreading machine
FR2480065A1 (en) Seed drill with conveyor belt - has belt driven from land-wheel delivering upwards from hopper into spout
FR2880683A1 (en) Powder dispenser for painting objects, has volumetric dosage device with flat scraping/sweeping plate arranged in lower part of powder tank and moved parallel to base of tank to cover at least ninety percent of its surface

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: CIRCLE IRON WORK CO. LTD

Effective date: 19950331