WO2016005235A1 - Vollkeramischer kniegelenksersatz mit poröser knochenzugewandter rückseite - Google Patents

Vollkeramischer kniegelenksersatz mit poröser knochenzugewandter rückseite Download PDF

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Publication number
WO2016005235A1
WO2016005235A1 PCT/EP2015/064924 EP2015064924W WO2016005235A1 WO 2016005235 A1 WO2016005235 A1 WO 2016005235A1 EP 2015064924 W EP2015064924 W EP 2015064924W WO 2016005235 A1 WO2016005235 A1 WO 2016005235A1
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WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
porous
knee joint
joint replacement
replacement according
bone
Prior art date
Application number
PCT/EP2015/064924
Other languages
English (en)
French (fr)
Inventor
Roman Preuss
Marita Raschke
Peter STRÖTGEN
Tobias Weiss
Original Assignee
Ceramtec Gmbh
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Ceramtec Gmbh filed Critical Ceramtec Gmbh
Priority to KR1020177003427A priority Critical patent/KR20170028977A/ko
Priority to RU2017104139A priority patent/RU2017104139A/ru
Priority to US15/324,458 priority patent/US20170252168A1/en
Priority to JP2017501036A priority patent/JP2017521160A/ja
Priority to EP15732279.3A priority patent/EP3166536A1/de
Priority to AU2015286968A priority patent/AU2015286968A1/en
Priority to CN201580037276.XA priority patent/CN106659571A/zh
Publication of WO2016005235A1 publication Critical patent/WO2016005235A1/de

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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • AHUMAN NECESSITIES
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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    • A61L27/00Materials for grafts or prostheses or for coating grafts or prostheses
    • A61L27/28Materials for coating prostheses
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    • A61L27/32Phosphorus-containing materials, e.g. apatite
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    • A61L27/34Macromolecular materials
    • AHUMAN NECESSITIES
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    • A61L27/00Materials for grafts or prostheses or for coating grafts or prostheses
    • A61L27/50Materials characterised by their function or physical properties, e.g. injectable or lubricating compositions, shape-memory materials, surface modified materials
    • A61L27/52Hydrogels or hydrocolloids
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61LMETHODS OR APPARATUS FOR STERILISING MATERIALS OR OBJECTS IN GENERAL; DISINFECTION, STERILISATION OR DEODORISATION OF AIR; CHEMICAL ASPECTS OF BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES; MATERIALS FOR BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES
    • A61L27/00Materials for grafts or prostheses or for coating grafts or prostheses
    • A61L27/50Materials characterised by their function or physical properties, e.g. injectable or lubricating compositions, shape-memory materials, surface modified materials
    • A61L27/56Porous materials, e.g. foams or sponges
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C08ORGANIC MACROMOLECULAR COMPOUNDS; THEIR PREPARATION OR CHEMICAL WORKING-UP; COMPOSITIONS BASED THEREON
    • C08LCOMPOSITIONS OF MACROMOLECULAR COMPOUNDS
    • C08L23/00Compositions of homopolymers or copolymers of unsaturated aliphatic hydrocarbons having only one carbon-to-carbon double bond; Compositions of derivatives of such polymers
    • C08L23/02Compositions of homopolymers or copolymers of unsaturated aliphatic hydrocarbons having only one carbon-to-carbon double bond; Compositions of derivatives of such polymers not modified by chemical after-treatment
    • C08L23/04Homopolymers or copolymers of ethene
    • C08L23/06Polyethene
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C08ORGANIC MACROMOLECULAR COMPOUNDS; THEIR PREPARATION OR CHEMICAL WORKING-UP; COMPOSITIONS BASED THEREON
    • C08LCOMPOSITIONS OF MACROMOLECULAR COMPOUNDS
    • C08L89/00Compositions of proteins; Compositions of derivatives thereof
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    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
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    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30003Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis
    • A61F2002/30004Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis the prosthesis being made from materials having different values of a given property at different locations within the same prosthesis
    • A61F2002/30011Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis the prosthesis being made from materials having different values of a given property at different locations within the same prosthesis differing in porosity
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    • A61L2430/00Materials or treatment for tissue regeneration
    • A61L2430/24Materials or treatment for tissue regeneration for joint reconstruction

Definitions

  • the invention relates to a knee joint replacement with a femoral component and a tibial component, each having a front side forming the joint and a rear side facing the bone and having a polyethylene (PE) liner.
  • PE polyethylene
  • the current state of the art for replacement of the knee joint provides for over 90% cemented endoprostheses.
  • the bone cement adheres very well to the strongly roughened surfaces of the metallic endoprostheses (CoCrMo or Ti alloys), but dissolves over time due to the action of the aqueous environment in the human body on the component (so-called "debonding")
  • Micro-movements of the knee endoprostheses on the bone cement quiver and the progressive subcritical crack growth of the bone cement due to the dynamic loading of the joint shatters the bone cement over time, resulting in abrasion particles which enter the surrounding tissue and also in the sliding surface of the bone
  • the resulting bone cement as well as PE abrasion usually leads to a biological reaction of the surrounding tissue resulting in local inflammation and osteolysis (regression of the bone) to aseptic loosening of the Implants can lead.
  • This mechanism is indispensable for cemented knee endoprostheses and also explains why the average life of a cemented knee joint endopros
  • Cementless knee endoprostheses represent an alternative with great potential for longer prosthesis service life.
  • Metal knee joint endoprostheses that are frequently provided with a likewise metallic osseointegrative coating, which is the direct ingrowth of the knee joint endoprostheses, are currently established on the market Bone in the implant surface allows.
  • Such metal-free knee joint components combine the advantages of a biocompatible, allergy-friendly material and low wear of the sliding pair with excellent osseointegration.
  • An inventive knee joint replacement with a femoral component and a tibial component, each with a front side forming the joint and a back side facing the bone and with a polyethylene (PE) liner is characterized in that the femoral component and the tibial component consist of a full ceramic and with porous osseointegrative bone-facing Rear of both components.
  • the femoral component and the tibial component are each made of a ceramic sintered shaped body, wherein the sintered shaped bodies have a porous layer on their rear side facing the bone.
  • the porous bone-facing rear side is formed by applying a ceramic slip and spacers (pore-forming agent) on the base body (component) in the green state. About the sintering process, a compound of the layer is achieved with the body. Burning out the placeholders during sintering creates an open - pored structure with a fissured surface, which advantageously supports bone ingrowth and ingrowth. See also EP 1 268 364 A1.
  • the ceramic slip consists of the same material as the ceramic base body.
  • the complete implant, including the coating is completely free of metals and advantageous in terms of allergic reactions.
  • the porous bone-facing rear side is formed by foaming a ceramic slip and spacers (pore formers) on the base body (component) in the green state.
  • the porous bone-facing rear side can also be formed by joining a dense molding with a porous ceramic molding in the sintered state.
  • the porous molding can be made by foaming ceramic Slurry and sintering or infiltration of a porous carrier material with slip and sintering arise.
  • the joining is preferably carried out by soldering or gluing. This type of coating in combination with a ceramic base body is metal-free advantageous in terms of allergic reactions.
  • the integrated porous osseointegrative bone-facing back may also be formed by 2K injection molding (dense phase and porous or pore-forming phase) and sintering. This type of coating in combination with a ceramic base body is metal-free.
  • the porous bone-facing rear side can preferably be given additional functionality by further coating, such as a higher rate of integration or antibacterial effects. Integration speed is the time of ingrowth with the bone. This can preferably be achieved with Biogläsern, Hydroxilapatit, functionalized proteins or hydrogels.
  • the porous bone-facing rear side is formed by applying a porous metallic biocompatible layer on the already sintered ceramic base body (see EP 1 052 949 B1).
  • Figure 1 shows a total ceramic knee joint endoprosthesis consisting of femoral component 1, a tibial component 2 and ziwscheneaudem polyethylene (PE) liner 3 in the implanted state.
  • the porous bone-facing back is identified by the reference numeral 4.

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Abstract

Die Erfindung betrifft einen Kniegelenksersatz mit einer Femurkomponente (1) und einer Tibiakomponente (2), jeweils mit einer das Gelenk bildenden Vorderseite und einer knochenzugewandten Rückseite (4) und mit einem Polyethylen(PE)-Liner (3). Damit der Kniegelenksersatz metallfrei und ohne Zement implantierbar ist, wird vorgeschlagen, dass die Femurkomponente (1) und die Tibiakomponente (2) aus einer Vollkeramik bestehen und mit integrierter poröser osseointegrativen knochenzugewandten Rückseite (4) beider Komponenten (1, 2).

Description

Vollkeramischer Kniegelenksersatz mit poröser knochenzugewandter
Rückseite
Die Erfindung betrifft einen Kniegelenksersatz mit einer Femurkomponente und einer Tibiakomponente, jeweils mit einer das Gelenk bildenden Vorderseite und einer knochenzugewandten Rückseite und mit einem Polyethylen(PE)-Liner.
Der aktuelle klinische Stand der Technik für den Ersatz des Kniegelenks sieht zu über 90% zementierte Endoprothesen vor. Der Knochenzement haftet initial sehr gut an den stark aufgerauten Oberflächen der metallischen Endoprothesen (CoCrMo- oder Ti-Legierungen), löst sich aber über die Zeit durch die Einwirkung der wässrigen Umgebung im menschlichen Körper von der Komponente ab (sogenanntes„Debonding"). Durch Mikrobewegungen der Knie-Endoprothesen auf dem Knochenzementköcher und dem voranschreitenden unterkritischen Risswachstum des Knochenzements durch die dynamische Belastung des Gelenks wird der Knochenzement im Lauf der Zeit zerrüttet. Es entstehen Abriebspartikel, die zum einen in das umliegende Gewebe gelangen, zum anderen auch in die Gleitfläche des Gelenks wandern können und dort den Polyethylen(PE)-Liner verstärkt verschleißen lassen. Der entstehende Knochenzement- als auch PE- Abrieb führt meistens zu einer biologischen Reaktion des umliegenden Gewebes. Die Folgen sind lokale Entzündungen und Osteolyse (Zurückbildung des Knochens), die wiederum zu einer aseptischen Lockerung des Implantates führen können. Dieser Mechanismus ist für zementierte Knie-Endoprothesen unumgänglich und erklärt auch, warum die durchschnittliche Lebensdauer einer zementierten Kniegelenksendoprothese bei nur 10 bis 20 Jahren liegt.
Eine Alternative mit großem Potential zu längeren Prothesenstandzeiten stellen zementfreie Knie-Endoprothesen dar. Am Markt derzeit etabliert sind metallische Kniegelenksendoprothesen, die häufig mit einer ebenfalls metallischen osseointegrativen Beschichtung versehen sind, welche das direkte Einwachsen des Knochens in die Implantatoberfläche ermöglicht. Durch das direkte An- und Einwachsen des Knochens an die Implantatoberfläche wird ein langzeitstabiler Verbund zwischen Implantat und Knochen gewährleistet und die Standzeiten der Prothesen können gegenüber zementierten Varianten stark erhöht werden (bis zu 30 Jahre. Zementfreie metallische Endoprothesen sind höherem Verschleiß ausgesetzt als dies mit einer keramischen Variante der Fall wäre. Ein weiterer großer Nachteil ist die Verwendung des Metalls an sich, da aktuell immer mehr Menschen Unverträglichkeiten gegen die verwendeten Metalle entwickeln und für Allergiker ein metallischer Gelenksersatz nicht geeignet ist.
Die erfindungsgemäße Anwendung direkt implantierbarer vollkeramischer Kniegelenks-Komponenten (Femur- und Tibia-Komponente, im Gesamtkniesystem kombiniert mit einem PE-Liner) mit integrierter poröser osseointegrativen knochenzugewandten Rückseite stellen eine vorteilhafte Neuerung dar.
Derartige metallfreie Kniegelenkskomponenten vereinen die Vorteile eines biokompatiblen, allergiker-geeigneten Materials und geringen Verschleißes der Gleitpaarung mit einer hervorragenden Osseointegration.
Als Stand der Technik werden EP 0 542 815 B1 sowie EP 1 268 364 A1 genannt.
Ein erfindungsgemäßer Kniegelenksersatz mit einer Femurkomponente und einer Tibiakomponente, jeweils mit einer das Gelenk bildenden Vorderseite und einer knochenzugewandten Rückseite und mit einem Polyethylen(PE)-Liner, ist dadurch gekennzeichnet, dass die Femurkomponente und die Tibiakomponente aus einer Vollkeramik bestehen und mit poröser osseointegrativen knochenzugewandten Rückseite beider Komponenten. ln einer erfindungsgemäßen Ausgestaltung sind die Femurkomponente und die Tibiakomponente jeweils aus einem keramischen Sinterformkörper hergestellt, wobei die Sinterformkörper auf ihrer knochenzugewandten Rückseite eine poröse Schicht aufweisen.
In einer anderen erfindungsgemäßen Ausgestaltung entsteht die poröse knochenzugewandte Rückseite durch Aufbringen eines keramischen Schlickers und Platzhaltern (Porenbildner) auf dem Grundkörper (Komponente) im Grünzustand. Über den Sintervorgang wird eine Verbindung der Schicht mit dem Grundkörper erreicht. Durch Ausbrennen der Platzhalter beim Sintern entsteht eine offenporige Struktur mit zerklüfteter Oberfläche, die das An - und Einwachsen des Knochen vorteilhaft unterstützt. Siehe hierzu auch EP 1 268 364 A1 .
Der keramische Schlicker besteht aus dem selben Material wie der keramische Grundkörper. Das komplette Implantat ist dadurch inclusive Beschichtung komplett frei von Metallen und vorteilhaft im Bezug auf allergische Reaktionen.
In einer weiteren erfindungsgemäßen Ausgestaltung entsteht die poröse knochenzugewandte Rückseite durch Schäumen eines keramischen Schlickers und Platzhaltern (Porenbildner) auf dem Grundkörper (Komponente) im Grünzustand. Über den Sintervorgang wird eine Verbindung der Schicht mit dem Grundkörper erreicht und es entsteht eine offenporige Struktur mit zerklüfteter Oberfläche, die das An - und Einwachsen des Knochen vorteilhaft unterstützt. Diese Art der Beschichtung im Verbund mit einem keramischen Grundkörper ist ebenfalls metallfrei vorteilhaft im Bezug auf allergische Reaktionen.
Die poröse knochenzugewandte Rückseite kann auch durch Fügen eines dichten Formkörpers mit einem porösen keramischen Formkörper im gesinterten Zustand entstehen. Der poröse Formkörper kann durch Schäumen von keramischem Schlicker und Sintern oder Infiltrieren eines porösen Trägermaterials mit Schlicker und Sintern entstehen. Das Fügen wird bevorzugt durch Löten oder Kleben durchgeführt. Diese Art der Beschichtung im Verbund mit einem keramischen Grundkörper ist metallfrei vorteilhaft im Bezug auf allergische Reaktionen..
Die integrierte poröse osseointegrative knochenzugewandte Rückseite kann erfindungsgemäß auch durch 2K-Spritzguß (dichte Phase und poröse oder porenbildende Phase) und Sintern entstehen. Diese Art der Beschichtung im Verbund mit einem keramischen Grundkörper ist metallfrei.
Die poröse knochenzugewandten Rückseite kann bevorzugt durch weitere Beschichtung eine zusätzliche Funktionalität erhalten, wie höhere Integrationsgeschwindigkeit oder antibakterielle Wirkungen. Mit Integrationsgeschwindigkeit ist die Zeit des Einwachsens mit dem Knochen verstanden. Bevorzugt kann dies mit Biogläsern, Hydroxilapatit, funktionalisierten Eiweißen oder Hydrogelen erreicht werden.
In einer weiteren erfindungsgemäßen Ausgestaltung entsteht die poröse knochenzugewandte Rückseite durch Aufbringen einer porösen metallischen biokompatiblen Schicht auf dem bereits gesinterten Keramikgrundkörper (siehe EP 1 052 949 B1 ).
Figur 1 zeigt eine totale keramische Kniegelenksendoprothese bestehend aus Femurkomponente 1 , einer Tibiakomponente 2 und ziwschenliegendem Polyethylen(PE)-Liner 3 im implantierten Zustand. Die poröse knochenzugewandte Rückseite ist mit dem Bezugszeichen 4 gekennzeichnet.

Claims

Ansprüche
1 . Kniegelenksersatz mit einer Femurkomponente (1 ) und einer Tibiakomponente (2), jeweils mit einer das Gelenk bildenden Vorderseite und einer knochenzugewandten Rückseite (4) und mit einem Polyethylen(PE)- Liner (3), dadurch gekennzeichnet, dass die Femurkomponente (1 ) und die Tibiakomponente (2) aus einer Vollkeramik bestehen und mit integrierter poröser osseointegrativen knochenzugewandten Rückseite (4) beider Komponenten (1 , 2).
2. Kniegelenksersatz nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass die Femurkomponente (1 ) und die Tibiakomponente (2) jeweils aus einem keramischen Sinterformkörper hergestellt sind.
3. Kniegelenksersatz nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass die Sinterformkörper auf ihrer Rückseite eine poröse Schicht (4) aufweisen.
4. Kniegelenksersatz nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass die poröse Rückseite (4) durch Aufbringen eines keramischen Schlickers und Platzhaltern (Porenbildner) im Grünzustand und Ausbrennen der Platzhalter beim Sintern entsteht.
5. Kniegelenksersatz nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass die poröse Schicht (4) durch Schäumen eines keramischen Schlickers im Grünzustand und anschließendes Sintern entsteht.
6. Kniegelenksersatz nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass die poröse Rückseite (4) durch Fügen eines dichten Formkörpers mit einem porösen keramischen Formkörper im gesinterten Zustand entsteht.
7. Kniegelenksersatz nach Anspruch 6, dadurch gekennzeichnet, dass der poröse Formkörper durch Schäumen von keramischem Schlicker und Sintern oder Infiltrieren eines porösen Trägermaterials mit Schlicker und Sintern entsteht.
8. Kniegelenksersatz nach Anspruch 6 oder 7, dadurch gekennzeichnet, dass das Fügen durch Löten oder Kleben durchgeführt wird.
9. Kniegelenksersatz nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass die integrierte poröse osseointegrative Rückseite (4) durch 2K-Spritzguß (dichte Phase und poröse oder porenbildende Phase) und Sintern entsteht.
10. Kniegelenksersatz nach einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass die poröse Rückseite (4) durch weitere Beschichtung eine zusätzliche Funktionalität erhält, wie höhere Integrationsgeschwindigkeit oder antibakterielle Wirkungen.
1 1 . Kniegelenksersatz nach Anspruch 10, dadurch gekennzeichnet, dass die poröse Rückseite (4) mit Biogläsern, Hydroxilapatit, funktionalisierten Eiweißen oder Hydrogelen beschichtet ist.
PCT/EP2015/064924 2014-07-09 2015-07-01 Vollkeramischer kniegelenksersatz mit poröser knochenzugewandter rückseite WO2016005235A1 (de)

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RU2017104139A RU2017104139A (ru) 2014-07-09 2015-07-01 Цельнокерамический протез коленного сустава с пористой задней стороной, обращенной к кости
US15/324,458 US20170252168A1 (en) 2014-07-09 2015-07-01 Full ceramic knee joint prosthesis having porous rear face facing the bone
JP2017501036A JP2017521160A (ja) 2014-07-09 2015-07-01 骨に面した多孔質の裏面を有するオールセラミックス製の人工膝関節
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AU2015286968A AU2015286968A1 (en) 2014-07-09 2015-07-01 Full ceramic knee joint prosthesis having porous rear face facing the bone
CN201580037276.XA CN106659571A (zh) 2014-07-09 2015-07-01 带有多孔的面向骨骼的背侧面的全陶瓷的膝关节代替物

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