WO2014195059A1 - Laser treatment device for refractive surgery - Google Patents

Laser treatment device for refractive surgery Download PDF

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Publication number
WO2014195059A1
WO2014195059A1 PCT/EP2014/058202 EP2014058202W WO2014195059A1 WO 2014195059 A1 WO2014195059 A1 WO 2014195059A1 EP 2014058202 W EP2014058202 W EP 2014058202W WO 2014195059 A1 WO2014195059 A1 WO 2014195059A1
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WIPO (PCT)
Prior art keywords
eye
laser treatment
treatment device
axis
lens
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PCT/EP2014/058202
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German (de)
French (fr)
Inventor
Faramarz Madjlessi
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Faramarz Madjlessi
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Publication of WO2014195059A1 publication Critical patent/WO2014195059A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F9/00Methods or devices for treatment of the eyes; Devices for putting-in contact lenses; Devices to correct squinting; Apparatus to guide the blind; Protective devices for the eyes, carried on the body or in the hand
    • A61F9/007Methods or devices for eye surgery
    • A61F9/008Methods or devices for eye surgery using laser
    • A61F9/00825Methods or devices for eye surgery using laser for photodisruption
    • A61F9/00834Inlays; Onlays; Intraocular lenses [IOL]
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F9/00Methods or devices for treatment of the eyes; Devices for putting-in contact lenses; Devices to correct squinting; Apparatus to guide the blind; Protective devices for the eyes, carried on the body or in the hand
    • A61F9/007Methods or devices for eye surgery
    • A61F9/008Methods or devices for eye surgery using laser
    • A61F2009/00885Methods or devices for eye surgery using laser for treating a particular disease
    • A61F2009/00887Cataract
    • A61F2009/00889Capsulotomy

Definitions

  • the invention relates to a laser treatment device for refractive surgery with the features of the preamble of claim 1.
  • cataracts of the human eye are regularly treated by the insertion of intraocular lenses.
  • phakic intraocular lenses - which are used in addition to the natural lens - and pseudophakic intraocular lenses - which completely replace the natural lens.
  • a femtosecond laser to separate a regularly circular cutout of the front side of the capsule of the lens - which process is called capsulorhexis - and to use this cutout to remove the natural lens and insert the intraocular lens.
  • cataracts also suffer from a corneal curvature, called astigmatism, on the affected eye, which means additional impairment of vision.
  • Pseudophakic toric intraocular lenses offer a way to simultaneously treat this astigmatism with cataract.
  • toric derives from the fact that in any case one of the surfaces of such an intraocular lens has the shape of a marginal section of a torus and thus has different refractive indices along its surface axes.Then, if this toric intraocular lens is used and with its surface axes referred to the corresponding cutting axes Thus, the cornea, whose curvature also means toroidal shaping, is correctly aligned, the visual defect caused by the corneal curvature can thus be compensated.
  • a reference mark is initially defined by means of a color marking, which regularly corresponds to either the horizontal or the vertical direction with respect to the eye of a person standing.
  • the axis of astigmatism is regularly indicated as an angle relative to such a reference axis. This angle corresponding to the axis of the astigmatism is then removed relative to the reference axis and likewise marked with a color marking. At this color marking then the Just michsritzen the intraocular lens are aligned.
  • An alternative method relies on the use of eye trackers. These are devices that can detect an orientation and rotation of the eye based on reference structures such as the blood vessels of the limbus.
  • the target axis on which the intraocular lens is to be aligned is recorded on a previously recorded image of the eye. carried.
  • This information then uses the eye tracker to project the said target axis in a microscope view of the eye during the operation.
  • a rotation of the eye is detected on the basis of the co-rotating reference structures and the projected target axis is moved along accordingly.
  • the surgeon can thus align the alignment creases of the intraocular lens on this projected target axis.
  • this approach has disadvantages. Apart from the fact that a very powerful camera is required.
  • the reference structures may still change before and during surgery - such as by pupil dilation - or become less recognizable.
  • a rapid, irregular movement of the eye can mean that the projection of the target axis can only be tracked with a certain time delay of the eye movement.
  • the correct alignment can not be checked on the eye itself by the attending physician, but only on the inevitably two-dimensional microscope view.
  • the object of the invention is thus to develop a known from the prior art laser treatment device for refractive surgery so that the more accurate alignment of a toric intraocular lens is made possible.
  • the laser emitter which is used for the cut in the lens capsule for introducing the intraocular lens, can also be used to generate Marki réelleskonturen on the lens capsule, on the basis of which the intraocular lens can be aligned.
  • the laser emitter is not as it were directly and manually guided so that the marking contours arise. Rather, an alignment information of the laser treatment device is provided, which then independently based on the target process for generating the marking contours.
  • the alignment information comprises a reference axis through the center of the lens and an axis position angle related thereto.
  • the marking contours define a target axis through the center of the lens, which target axis is rotated relative to the reference axis by this axis position angle.
  • it is a similar procedure as in the manual color marking described above, except that here at least the markers so the marking contours for the final valid target axis are determined by the control device, therefore more accurate and can not blur.
  • the target axis is entered directly in relation to a quasi-simultaneous recording of the eye.
  • the attending physician can thus register the desired axis directly on the eye shown at the same time, for example in a microscope view, via a touch screen.
  • a desired axis can also be entered with respect to a recording made at a previous time of the eye, as proposed by the dependent claim 8.
  • an eye tracker which is defined in relation to the earlier recording of the eye target axis can be adjusted according to this of the current angular position of the eye.
  • FIG. 2 shows an eye of a patient for treatment by the laser treatment device of FIG. 1 with capsulorhexis shown before insertion of an intraocular lens
  • FIG. 3 shows a toric intraocular lens which is inserted into the eye of FIG. 2 for the combined treatment of cataract and astigmatism
  • FIG. 4 shows the eye of FIG. 2 with inserted intraocular lens from FIG. 3, FIG.
  • FIG. 5 shows the eye of FIG. 2 with inserted intraocular lens from FIG. 3, wherein the position of the marking contours with respect to a soil axis has been determined
  • FIG. 6a-f different variants of M arki smellingskontu ren. 1 of the drawing shows a proposed laser treatment device for refractive surgery with a patient. Similar laser treatment devices are known from the prior art.
  • FIG. 2 shows the patient's eye to be treated by this laser treatment device, which has a cataract and an astigmatism.
  • the treatment involves insertion of the toric intraocular lens shown in FIG. Figures 4 and 5 respectively depict the eye after insertion of the intraocular lens.
  • the result is physically identical except that the orientation information for angle adjustment is different, as explained below.
  • the proposed laser treatment device has a laser emitter 1 and here in particular a femtosecond laser emitter 1 a, which - in accordance with its principle known WirkRoci - for generating optical breakthroughs cavitation points a capsule 2 a lens 3 of an eye 4 is set up.
  • the proposed laser treatment device further comprises a control device 5 for controlling the laser emitter 1.
  • the proposed laser treatment device is characterized in that the control device 5 is adapted to control the laser emitter 1 for generating marking contours 6 on the capsule 2 based on alignment information, wherein the marking contours 6 allow angular adjustment of a toric intraocular lens 7 inserted into the eye 4 ,
  • marking contours 6 in the present sense, any optically visible markings in or on the capsule 2 are to be understood, which can be introduced into the capsule 2 by means of a laser. These include, for example, both near-surface structures in the manner of notches, scratches o. The like. And remote surface structures on the type of recesses and openings.
  • the marking contours 6 may be provided, for example, linear or flat. It is essential that on the basis of the marking contours 6 an angular adjustment in the plane defined by the viewing direction and the capsule 2 of the eye 4 is made possible. This level is hereinafter referred to as the plane of the eye 4 for the sake of simplicity.
  • the toric intraocular lens 7 also regularly from Fig. 3 recognizable Justices 8 - as the counterparts to the marking contours 6 - on, which are arranged on the toric middle part 9 of the intraocular lens 7.
  • resilient support extensions 10 are arranged, which engage behind the remaining part of the capsule 2 in the inserted state, so as to prevent both falling out of the capsule 2 and a rotation of the toric intraocular lens 7 within the capsule 2.
  • orientation information is to be understood in the present case. Not to be understood by this is an immediate, manual aiming of the laser emitter 1 for drawing the marking contours 6. However, subsuming under the term of the orientation information is both presetting a certain point on the capsule 2, around which then the control device 5 by control of the laser emitter 1 independently generates the marking contours 6, as well as the specification of an axis which defines a certain orientation in the plane of the eye 4, and from which then the control device 5 determines suitable positions and shapes of marking contours 6 and by means of the laser emitter 1 generated.
  • an angle measure about a specific axis is provided as alignment information and the control device 5 uses this information to determine and generate both the resulting axis and the marking contours 6 corresponding to the resulting axis with respect to their position and possibly their shape.
  • the formulation that the control device 5 is arranged to control the laser emitter 1 based on alignment information means that a calculation takes place on the part of the control device 5 which bases the output information and therefrom the precise geometrical positions and respective ones Shape of the marking contours 6 generated. It is therefore crucial that this control comprises a calculation step, which from the Ausraumsi information, which only an indirect Position indication for the marking contours 6 represents the exact geometric definition of the marking contours 6 generates. Accordingly, it could also be stated that the control device 5 is set up to generate position information for marking contours 6 based on orientation information and to control the laser emitter 1 based on the position information for generating the marking contours 6 on the capsule 2.
  • the toric intraocular lens 7 a section of the capsule 2 is cut out regularly.
  • the corresponding cutout contour 1 1 which is often circular, is shown in FIGS. 2, 4 and 5.
  • this cutting out can also be carried out mechanically and manually, but the use of a laser emitter 1 and in particular a femtosecond laser emitter 1a offers very good accuracy.
  • the toric intraocular lens 7 is then used.
  • the time relationship of the producers of the marking contours 6 for cutting out the cutout contour 1 1 will be described in more detail below.
  • the alignment information comprises a reference axis 12a, b through the center 13 of the lens 3 and an axial position angle 14 of an astigmatism of the eye 4.
  • the axial position angle 14 of the astigmatism of the eye 4 is calculated from the position of the two main sections of the eye 4, each with maximum and minimum radius of the cornea.
  • the marking contours 6 define a passing through the center 13 of the lens 3 target axis 15, which is offset from the reference axis 11 by the Achslagenwinkel 14. This scenario is shown in FIG. 4.
  • each of the two reference axes 12a, b could form the reference of the axial position angle 14; by way of example, in FIG. 4, it is the reference axis 12a.
  • a reference axis 12a, b is predetermined, which either corresponds to a geometrically or anatomically known axis or is marked on the eye 4 itself - as can be recognized, for example, by the mechanical color mark mechanism known from the prior art and described above and by the control device 5 or which reference axis 12a, b in any form of the control device 5 is transmitted electronically.
  • additional lent a Achslagenwinkel 14 is given by which offset the target axis 15 is desired.
  • control device 5 can now calculate the target axis 15 and in turn control the generation of the marking contours 6 defining this target axis 15 based on this target axis 15.
  • the reference axis 12a has a predefined orientation, in particular a horizontal orientation relative to a Grandblick direction of the eye 4.
  • the reference axis 12a of Figs. 2 and 4 has such an orientation.
  • This horizontal orientation may correspond to the intersection of the lens 3 with a plane which is horizontally aligned with respect to the eye 4 of an upright or seated patient.
  • a reference axis 12a can be defined, which can be determined by default for the eye 4 of each patient from his anatomy and thus does not have to be chosen arbitrarily.
  • the alignment information comprises a desired axis 16 which runs through the center 13 of the lens 3 and that the marking contours 6 define the desired axis 16.
  • the setpoint axis 16 is specified here directly, ie without reference to a reference axis 12a, b. In principle, such presetting of the desired axis 16 can take place in different ways without resorting to a reference axis 12a, b.
  • the desired axis 16 can be defined by two points, since these automatically define a straight line and a straight line 16 can be assigned to this straight line in a natural manner. Another possibility is to arrange an axis directly on the lens 3 or a representation of the lens 3 and then to view them as the desired axis 16. These various types will be explained below by way of preferred examples.
  • the laser treatment device has a camera 17 for receiving the eye 4 and an operator interface 18 for inputting the orientation information.
  • the desired axis 16 is then input via the operator interface 18. and defined with respect to the eye 4 taken substantially at the time of entry.
  • the laser treatment device has a visualization device 19 for a representation of the recording, which, as in the case illustrated in FIG. 1, may be a screen 19a.
  • a visualization device 19 for a representation of the recording which, as in the case illustrated in FIG. 1, may be a screen 19a.
  • the eye 4 of the patient recorded by the camera 17 can be displayed virtually in real time on the screen 19a.
  • An axis can then be superimposed and projected onto the illustrated eye 4, the orientation of which can then be varied by rotation with a control lever 18a of the user interface 18, for example.
  • the final alignment then defines the sol axis 16 in the sense described above, without recourse to a reference axis 12a, b.
  • the operator interface 18 comprises a touch screen 19b of the visualization device 19.
  • the desired axis 16 can be set directly in relation to the image of the eye 4 represented by the visualization device 19.
  • a further preferred possibility of predetermining the desired axis 16 is that the user interface 18 and in particular the touch screen 19b for presetting the desired axis 16 by selecting points 20 of at least two-dimensional representation of the recording by the visualization device 19 is set.
  • two points 20 can be predetermined, for example by operation of the touch screen 19b, which thus define the desired axis 16.
  • the control device 5 can be set up to carry out a subsequent correction of the target axis 16 defined by the points 20 in such a way that any offset to the center 13 of the lens 3 is automatically corrected. In this way, a simple and intuitive input option for the desired axis 16 is provided.
  • the orientation information comprises a stored recording of the eye 4 and that the desired axis 16 in
  • the laser treatment device comprises an eye tracker 21 for determining an angle of the eye 4 based on the image of the camera 17.
  • an Eye-Tracker 2 it is a system or a software, which would be based on characteristic structures 22 of the eye 4, which are marked in Fig. 2, such as vascular patterns in the iris, the retina or the dermis the viewing direction and thus the angle of the eye 4 can determine.
  • a desired axis 16 which has been defined with respect to a stored recording of the eye 4 are transmitted to the current angular position of the eye 4, since the eye tracker 21 detect a possible angular offset based on the characteristic structures 22 and thus compensate can.
  • the control device 5 is set up to control the laser emitter 1 for generating the marking contours 6 based on the determined angular position.
  • control of the laser emitter 1 is also based on a comparison of the stored image with the image of the camera 17, wherein in particular this comparison can be made by the eye tracker 21.
  • the marking contours 6 are covered by the cutout contour 1 1 of the capsule cutout.
  • the capsule cut is made by a - at least ideally - circular Kapsulorhexis, depending on the applied method, the circular shape is more or less reliably achieved.
  • the marking contours 6 can firstly be produced simultaneously with the capsule cutout. Second, they are thereby spatially located very close to the alignment slots 8 of the intraocular lens 7, since they are placed on the central part of the intraocular lens 7.
  • Such marking contours 6 are reproduced approximately in FIG. 6a-in a substantially angular shape and convex-and FIG. 6b-in a further rounded shape and convex. It should be noted that the emergence of further cracks in the capsule 2 should be prevented. Such cracks can arise in particular during insertion and alignment of the toric intraocular lens 7. In addition to the fact that unnecessary injuries to the eye should be avoided anyway, such cracks can also limit the usability of the marking contours 6.
  • Fig. 6c shows a marking contour 6, which forms a drop-shaped, concave cut-out projection 23c and which by their Drop shape both the occurrence of said crack-prone corners and a "flipping", as might occur in convex cut-out projections 23 a, b avoids.
  • the Markiemngskonturen 6 are spaced from the cutout contour 1 1 of the capsule cutout arranged.
  • Such marking contours 6 thus form capsule cuts 23d-g.
  • the marking contour forming such a capsule cut 23d is
  • FIG. 6 prefers either point or circular with a very small radius, as shown specifically in FIG. 6d.
  • the marking contour 6 does not provide a corner, which could represent a point of application for such a crack.
  • FIG. 6e shows marking contours 6, which form linear capsule sections 23e, but which are disjoint and therefore likewise have no corners.
  • At least two marking contours 6 are different in shape, as illustrated by the capsule sections 23f, g in FIG. 6f. This is useful if the intraocular lens to be used
  • one and the same laser treatment device does not have to be set to one type of marking contours 6, but instead can select one of several, depending on the circumstances or according to an express operator request. Accordingly, it is preferred that the control device 5 is set up to select a marking contour shape for the marking contours 6 based on the orientation information and / or based on an operator request from a multiplicity of marking contour shapes.
  • the various marking contours 6 illustrated in FIGS. 6a each represent different marking contour shapes of the plurality of marking contour shapes.
  • the alignment information comprises design parameters of the intraocular lens 7. It is conceivable that, depending on the size of the eye 4, the intraocular lens 7 also has a variably configurable diameter. Accordingly, the position of the adjusting scratches 8 can be dependent on this diameter. For simplified angular adjustment, this can then also be taken into account when generating the marking contours 6. Other parameters for the variable design of the intraocular lens 7 are conceivable.

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Ophthalmology & Optometry (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Optics & Photonics (AREA)
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Abstract

The invention relates to a laser treatment device for refractive surgery, comprising a laser emitter (1), in particular a femtosecond laser emitter (1a), for generating optical apertures at cavitation points of a capsule (2) of a lens (3) of an eye (4), and a control device (5) for controlling the laser emitter (1). The invention is characterized in that the control device (5) is set up for controlling the laser emitter (1) for generating marking contours (6) on the capsule (2) on the basis of alignment information, wherein the marking contours (6) make it possible to adjust the angle of a toric intraocular lens (7) inserted in the eye (4).

Description

Laserbehandlungsvorrichtung für die Refraktivchirurgie  Laser treatment device for refractive surgery
Die Erfindung betrifft eine Laserbehandlungsvorrichtung für die Refraktivchirurgie mit den Merkmalen des Oberbegriffs von Anspruch 1. The invention relates to a laser treatment device for refractive surgery with the features of the preamble of claim 1.
Katarakte des menschlichen Auges werden heutzutage regelmäßig durch das Einsetzen von Intraokularlinsen behandelt. Grundsätzlich wird dabei zwischen phaken Intraokularlinsen - welche zusätzlich zur natürlichen Linse eingesetzt werden - und pseudophaken Intraokularlinsen - welche die natürliche Linse vollständig ersetzen - unterschieden. Aus dem Stand der Technik ist es bekannt, mithilfe eines Femtosekundenlasers einen regelmäßig kreisförmigen Ausschnitt der vorderen Seite der Kapsel der Linse abzutrennen - welcher Vorgang als Kap- sulorhexis bezeichnet wird - und durch diesen Ausschnitt die natürliche Linse zu entfernen und die Intraokularlinse einzusetzen. Nowadays, cataracts of the human eye are regularly treated by the insertion of intraocular lenses. Basically, a distinction is made between phakic intraocular lenses - which are used in addition to the natural lens - and pseudophakic intraocular lenses - which completely replace the natural lens. It is known from the prior art to use a femtosecond laser to separate a regularly circular cutout of the front side of the capsule of the lens - which process is called capsulorhexis - and to use this cutout to remove the natural lens and insert the intraocular lens.
Häufig leiden Patienten mit einer Katarakt aber auch an einer Hornhautverkrümmung, Astigmatismus genannt, an dem betroffenen Auge, welche eine zusätzliche Beeinträchtigung des Sehvermögens bedeutet. Pseudophake torische Intraokularlinsen bieten eine Möglichkeit, mit der Katarakt auch gleichzeitig diese Hornhautverkrümmung zu therapieren. Ihre Bezeichnung als„torisch" leitet sich daraus ab, dass jedenfalls eine der Oberflächen einer solchen Intraokularlinse die Form eines Randausschnitts eines Torus hat und damit entlang ihrer Flächenachsen unterschiedliche Brechwerte aufweist. Wenn nun diese torische Intraokularlinse eingesetzt und mit ihren besagten Flächenachsen zu den entsprechenden Schnittachsen der Hornhaut, deren Verkrümmung ebenfalls eine torische Formung bedeutet, richtig ausgerichtet wird, kann also der durch die Homhautver- krümmung bedingte Sehfehler kompensiert werden. Frequently, patients with cataracts also suffer from a corneal curvature, called astigmatism, on the affected eye, which means additional impairment of vision. Pseudophakic toric intraocular lenses offer a way to simultaneously treat this astigmatism with cataract. Their designation as "toric" derives from the fact that in any case one of the surfaces of such an intraocular lens has the shape of a marginal section of a torus and thus has different refractive indices along its surface axes.Then, if this toric intraocular lens is used and with its surface axes referred to the corresponding cutting axes Thus, the cornea, whose curvature also means toroidal shaping, is correctly aligned, the visual defect caused by the corneal curvature can thus be compensated.
Entscheidend und gleichzeitig kritischer Punkt bei diesem Vorgang ist die dauerhaft genaue Winkelausrichtung der torischen Intraokularlinse zur Achse des Astigmatismus der Hornhaut, welche selbst erst bestimmt werden muss. Neben einer möglichen Drehung der Intraokularlinse nach Abschluss des Einsetzvorgangs ist aber auch schon die genaue Ausrichtung während des Einsetzens oft schwierig. Jedes Grad Winkelabweichung bei der Ausrichtung bedeutet etwa 3 % Verlust der Wirkung der Hornhautverkrümmungskorrektur, sodass bei einer Abweichung von 30 Grad oder mehr regelmäßig überhaupt keine Verbesserung mehr eintritt. Zum Zweck der Winkelausrichtung weist die torische Intraokularlinse regelmäßig schon bei der Herstellung angebrachte Justierungsritzen auf, welche ihre Hauptachse kennzeichnet. Decisive and at the same time critical point in this process is the permanently accurate angular alignment of the toric intraocular lens to the axis of astigmatism of the cornea, which itself must first be determined. In addition to a possible rotation of the intraocular lens after completion of the insertion process but even the exact alignment during insertion is often difficult. Each degree of angular deviation in alignment means about 3% loss of the effect of the corneal curvature correction, so that with a deviation of 30 degrees or more regularly, no improvement whatsoever more occurs. For the purpose of angular alignment, the toric intraocular lens regularly has adjustment cusps already attached during manufacture which characterizes its major axis.
Da aber das Auge eines liegenden oder auch nur örtlich betäubten Patienten nicht zuverlässig fixiert werden kann, muss auch aufsei ten des Auges eine Kennzeichnung der ermittelten Achse des Astigmatismus erfolgen. Hier sind aus dem Stand der Technik verschiedene Ansätze bekannt. Nach einer Methode wird zunächst über eine Farbmarkierung eine Referenzachse definiert, welche regelmäßig entweder der horizontalen oder der vertikalen Richtung bezogen auf das Auge eines stehenden Menschen entspricht. Die Achse des Astigmatismus wird nämlich regelmäßig als Winkel bezogen auf eine solche Referenzachse angegeben. Dieser, der Achse des Astigmatismus entsprechende Winkel wird dann bezogen auf die Referenzachse abgetragen und ebenfalls mit einer Farbmarkierung gekennzeichnet. An dieser Farbmarkierung werden dann die Justierungsritzen der Intraokularlinse ausgerichtet. Since, however, the eye of a lying or only locally anesthetized patient can not be fixed reliably, must also aufsei th of the eye to mark the detected axis of astigmatism done. Here are known from the prior art, various approaches. According to one method, a reference mark is initially defined by means of a color marking, which regularly corresponds to either the horizontal or the vertical direction with respect to the eye of a person standing. Namely, the axis of astigmatism is regularly indicated as an angle relative to such a reference axis. This angle corresponding to the axis of the astigmatism is then removed relative to the reference axis and likewise marked with a color marking. At this color marking then the Justierungsritzen the intraocular lens are aligned.
Dieser Ansatz ist jedoch in verschiedener Hinsicht problematisch. Zunächst ist die manuelle Markierung von Achsen auf der Hornhaut häufig wenig genau. Dabei kann nicht nur die Winkellage der Achse als solche abweichend markiert werden, sondern die markierte Achse trifft womöglich noch nicht einmal die Linsenmitte. Der Abtrag eines Winkels von einer solchen manuell markierten Achse -· an sich auch fehlerbehaftet - und die neuerliche farbliche Markierung der so ermittelten weiteren Achse führt zu einer Fehlersurnmation, mit der die Genauigkeit weiter verringert wird. Auch kann die Farbmarkierung nur auf der Hornhaut angebracht werden, welche aber deutlich zur Ebene der eigentlich maßgeblichen Linse versetzt liegt, weswegen die resultierende Parallaxe eine weitere Fehlerquelle bildet. Schließlich besteht auch das Risiko, dass die Markierungen durch erforderliche Tropfungen des Auges oder ähnliche Behandlungsschritte zunehmend verschwimmen. However, this approach is problematic in several respects. At first, manual marking of axes on the cornea is often poorly accurate. Not only can the angular position of the axis as such be marked differently, but the marked axis may not even hit the center of the lens. The removal of an angle from such a manually marked axis-also inherently erroneous-and the renewed color marking of the further axis determined in this way leads to an error correction with which the accuracy is further reduced. Also, the color marking can only be applied to the cornea, but which is clearly offset to the plane of the actually relevant lens, which is why the resulting parallax forms another source of error. Finally, there is also the risk that the markings will increasingly blur due to dripping of the eye or similar treatment steps.
Eine alternative Methode beruht auf der Verwendung von Eye-Trackern. Es handelt sich hierbei um Geräte, welche eine Ausrichtung und Drehung des Auges anhand von Referenzstrukturen wie etwa der Blutgefäße des Limbus erkennen können. Bei diesem Ansatz wird auf einer vorab gemachten Aufnahme des Auges die Zielachse, an welcher die Intraokularlinse ausgerichtet werden soll, ein- getragen. Diese Information verwendet dann der Eye- Tracker, um in einer Mikroskopansicht des Auges während der Operation die besagte Zielachse zu projizieren. Eine Rotation des Auges wird anhand der mitrotierenden Referenzstrukturen erkannt und die projizierte Zielachse dementsprechend mitverschoben. So kann der Operateur in der Mikroskopansicht die Justierungsritzen der Intraokularlinse an dieser projizierten Zielachse ausrichten. Aber auch dieser Ansatz weist Nachteile auf. Abgesehen davon, dass eine sehr leistungsfähige Kamera erforderlich ist. können die Referenzstrukturen sich vor und während der Operation noch verändern - etwa durch Pupillenweitung - oder schlechter erkennbar werden. Eine rasche, unregelmäßige Bewegung des Auges kann dazu führen, dass die Projektion der Zielachse nur mit einer gewissen Zeitver/ögerung der Augenbewegung nachgeführt werden kann. Schließlich kann die richtige Ausrichtung nicht am Auge selbst durch den behandelnden Arzt, sondern nur an der zwangsläufig zweidimensionalen Mikroskopansicht überprüft werden. An alternative method relies on the use of eye trackers. These are devices that can detect an orientation and rotation of the eye based on reference structures such as the blood vessels of the limbus. In this approach, the target axis on which the intraocular lens is to be aligned is recorded on a previously recorded image of the eye. carried. This information then uses the eye tracker to project the said target axis in a microscope view of the eye during the operation. A rotation of the eye is detected on the basis of the co-rotating reference structures and the projected target axis is moved along accordingly. In the microscope view, the surgeon can thus align the alignment creases of the intraocular lens on this projected target axis. But even this approach has disadvantages. Apart from the fact that a very powerful camera is required. For example, the reference structures may still change before and during surgery - such as by pupil dilation - or become less recognizable. A rapid, irregular movement of the eye can mean that the projection of the target axis can only be tracked with a certain time delay of the eye movement. Finally, the correct alignment can not be checked on the eye itself by the attending physician, but only on the inevitably two-dimensional microscope view.
Die Aufgabe der Erfindung besteht also darin, eine aus dem Stand der Technik bekannte Laserbehandlungsvorrichtung für die Refraktivchirurgie so weiterzuentwickeln, dass die genauere Ausrichtung einer torischen Intraokularlinse ermöglicht wird. The object of the invention is thus to develop a known from the prior art laser treatment device for refractive surgery so that the more accurate alignment of a toric intraocular lens is made possible.
Die obige Aufgabe wird bei einer Laserbehandlungsvorrichtung für die Refraktivchirurgie gemäß dem Oberbegriff von Anspruch I durch die Merkmale des kennzeichnenden Teils von Anspruch 1 gelöst. The above object is achieved in a laser treatment apparatus for refractive surgery according to the preamble of claim I by the features of the characterizing part of claim 1.
Erfindungsgemäß ist erkannt worden, dass der Laserstrahler, welcher für den Schnitt in der Linsenkapsel zum Einbringen der Intraokularlinse verwendet wird, auch dazu eingesetzt werden kann, Marki erungskonturen an der Linsenkapsel zu erzeugen, anhand derer die Intraokularlinse ausgerichtet werden kann. Dabei wird der Laserstrahler aber nicht gleichsam unmittelbar und manuell so geführt, dass die Markierungskonturen entstehen. Vielmehr wird eine Ausrichtungsinformation der Laserbehandlungsvorrichtung zur Verfügung gestellt, welche dann hierauf basierend selbständig den Zielvorgang zum Erzeugen der Markierungskonturen vornimmt. According to the invention it has been recognized that the laser emitter, which is used for the cut in the lens capsule for introducing the intraocular lens, can also be used to generate Marki erungskonturen on the lens capsule, on the basis of which the intraocular lens can be aligned. However, the laser emitter is not as it were directly and manually guided so that the marking contours arise. Rather, an alignment information of the laser treatment device is provided, which then independently based on the target process for generating the marking contours.
Dieser Ansatz überwindet die Nachteile der bisherigen Ansätze. Auf der einen Seite stehen diese Markierungskonturen nicht nur in der Mikroskopansicht, son- dem auch am wirklichen Auge zur Verfügung und sind ohne Zeitverzögerung auch bei einer Bewegung des Auges uneingeschränkt erkennbar. Auf der anderen Seite besteht keine Gefahr eines Verwischens oder Verschwindens. Hinzu kommt, dass der Laserstrahler selbst schon eine viel genauere Platzierung als ein handgeführter Marker erlaubt. Es werden also die Vorteile beider bisheriger Ansätze unter Vermei dung der jeweiligen Nachteile vereint. This approach overcomes the disadvantages of previous approaches. On the one hand, these marking contours are not only in the microscope view, but This is also available to the real eye and can be recognized without any delay even when the eye is moving. On the other hand, there is no danger of blurring or disappearing. In addition, the laser emitter itself already allows a much more accurate placement than a hand-held marker. Thus, the advantages of both previous approaches under Vermei tion of the respective disadvantages are united.
Dabei gibt es sowohl für die Art und Gestalt der Markierungskonturen als auch dafür, welcher Art die Ausrichtungsinformation ist, eine Vielzahl von Möglichkeiten. There are many possibilities for the type and shape of the marking contours as well as for the type of orientation information.
Bei den bevorzugten Ausgestaltungen nach Anspruch 2 oder 3 umfasst die Ausrichtungsinformation eine Referenzachse durch den Mittelpunkt der Linse und einen hierauf bezogenen Achslagenwinkel. In diesem Fall definieren die Markierungskonturen eine Zielachse durch den Mittelpunkt der Linse, welche Zielachse gegenüber der Referenzachse um diesen Achslagenwinkel rotiert ist. Prinzipiell handelt es sich also um eine ähnliche Vorgehensweise wie bei der eingangs beschriebenen manuellen Farbmarkierung, nur dass hier jedenfalls die Markierungen also die Markierungskonturen für die schlussendlich gültige Zielachse von der Kontrolleinrichtung bestimmt werden, deshalb genauer sind und nicht mehr verwischen können. In the preferred embodiments according to claim 2 or 3, the alignment information comprises a reference axis through the center of the lens and an axis position angle related thereto. In this case, the marking contours define a target axis through the center of the lens, which target axis is rotated relative to the reference axis by this axis position angle. In principle, it is a similar procedure as in the manual color marking described above, except that here at least the markers so the marking contours for the final valid target axis are determined by the control device, therefore more accurate and can not blur.
Es kann aber auch, wie von dem abhängigen Anspruch 4 vorgeschlagen, die Sollachse für die Winkeljustierung unmittelbar am Auge bzw. an einer Aufnahme des Auges vorgegeben werden, also ohne Rückgriff auf eine Referenzachse. Ein solcher grundsätzlicher Ansatz kann wiederum auf mehrere unterschiedliche Weisen ausgestaltet werden. But it can also, as proposed by the dependent claim 4, the target axis for the angular adjustment directly on the eye or on a recording of the eye are given, so without recourse to a reference axis. Such a basic approach can in turn be designed in several different ways.
So wird von den abhängigen Ansprüchen 5 bis 7 vorgeschlagen, dass die Sollachse direkt in Bezug auf eine quasi zeitgleich vorgenommene Aufnahme des Auges eingegeben wird. Der behandelnde Arzt kann die Sollachse also unmittelbar an dem zeitgleich dargestellten Auge, etwa in einer Mi kroskopansicht, über einen Berührungsbildschirm eintragen. Eine solche Sollachse kann aber ebenso bezüglich einer zu einem vorherigen Zeitpunkt vorgenommenen Aufnahme des Auges eingegeben werden, wie es von dem abhängigen Anspruch 8 vorgeschlagen wird. Thus, it is proposed by the dependent claims 5 to 7, that the target axis is entered directly in relation to a quasi-simultaneous recording of the eye. The attending physician can thus register the desired axis directly on the eye shown at the same time, for example in a microscope view, via a touch screen. However, such a desired axis can also be entered with respect to a recording made at a previous time of the eye, as proposed by the dependent claim 8.
Insbesondere wenn dann, wie von dem abhängigen Anspruch 9 vorgeschlagen, ein Eye-Tracker verwendet wird, kann die in Bezug auf die frühere Aufnahme des Auges definierte Sollachse entsprechend von diesem an die aktuelle Winkellage des Auges angepasst werden. In particular, if then, as proposed by the dependent claim 9, an eye tracker is used, which is defined in relation to the earlier recording of the eye target axis can be adjusted according to this of the current angular position of the eye.
Die abhängigen Ansprüche 10 bis 13 wiederum beschreiben bevorzugte Ausgestaltungen der Markierungskonturen bzw. ihrer Auswahl hinsichtlich ihrer Gestalt und Anordnung. The dependent claims 10 to 13 in turn describe preferred embodiments of the marking contours or their selection with regard to their shape and arrangement.
Im Folgenden wird die Erfindung anhand einer lediglich ein Ausführungsbeispiel darstellenden Zeichnung näher erläutert. In der Zeichnung zeigt In the following the invention will be explained in more detail with reference to a drawing showing only one exemplary embodiment. In the drawing shows
Fig. 1 Ansicht einer vorschlagsgemäßen Laserbehandlungsvorrichtung, 1 view of a proposed laser treatment device,
Fig. 2 ein Auge eines Patienten zur Behandlung durch die Laserbehand- lungsvOrrichtung der Fig. 1 mit dargestellter Kapsulorhexis vor Einbringen einer Intraokularlinse, FIG. 2 shows an eye of a patient for treatment by the laser treatment device of FIG. 1 with capsulorhexis shown before insertion of an intraocular lens, FIG.
Fig. 3 eine torische Intraokularlinse, welche in das Auge der Fig. 2 zur kombinierten Behandlung einer Katarakt und eines Astigmatismus eingesetzt wird, FIG. 3 shows a toric intraocular lens which is inserted into the eye of FIG. 2 for the combined treatment of cataract and astigmatism, FIG.
Fig. 4 das Auge der Fig. 2 mit eingesetzter Intraokularlinse aus der Fig. 3, FIG. 4 shows the eye of FIG. 2 with inserted intraocular lens from FIG. 3, FIG.
wobei die Lage der Markierungskonturen mit Bezug auf eine Referenzachse bestimmt wurde,  the position of the marking contours being determined with reference to a reference axis,
Fig. 5 das Auge der Fig. 2 mit eingesetzter Intraokularlinse aus der Fig. 3, wobei die Lage der Markierungskonturen mit Bezug auf eine Soil- achse bestimmt wurde, FIG. 5 shows the eye of FIG. 2 with inserted intraocular lens from FIG. 3, wherein the position of the marking contours with respect to a soil axis has been determined, FIG.
Fig. 6a -f verschiedene Varianten von M arki erungskontu ren . In der Fig. 1 der Zeichnung ist eine vorschlagsgemäße Laserbehandlungsvorrich- tung für die Refraktivchirurgie mit einem Patienten dargestellt. Ähnliche Laser- behaiidlungsvorrichtungen sind aus dem Stand der Technik bekannt. Die Fig. 2 zeigt das durch diese Laserbehandlungsvorrichtung zu behandelnde Auge des Patienten, welches eine Katarakt und einen Astigmatismus aufweist. Die Behandlung sieht das Einsetzen der in Fig. 3 dargestellten torischen Intraokularlinse vor. Die Fig. 4 und 5 stellen jeweils das Auge nach Einsetzen der Intraokularlinse dar. Dabei ist das Ergebnis physikalisch identisch, lediglich die Ausrichtungsinformationen zur Winkeljustierung sind unterschiedlich, wie nachstehend erläutert wird. Fig. 6a-f different variants of M arki erungskontu ren. 1 of the drawing shows a proposed laser treatment device for refractive surgery with a patient. Similar laser treatment devices are known from the prior art. FIG. 2 shows the patient's eye to be treated by this laser treatment device, which has a cataract and an astigmatism. The treatment involves insertion of the toric intraocular lens shown in FIG. Figures 4 and 5 respectively depict the eye after insertion of the intraocular lens. The result is physically identical except that the orientation information for angle adjustment is different, as explained below.
Die vorschlagsgemäße Laserbehandlungsvorrichtung weist einen Laserstrahler 1 und hier speziell einen Femtosekundenlaserstrahler 1 a auf, welcher - gemäß seinem grundsätzlich bekannten Wirkprinzi - zur Erzeugung von optischen Durchbrüchen an Kavitationspunkten einer Kapsel 2 einer Linse 3 eines Auges 4 eingerichtet ist. Die vorschlagsgemäße Laserbehandlungsvorrichtung weist ferner eine Kontrolleinrichtung 5 zur Steuerung des Laserstrahlers 1 auf. The proposed laser treatment device has a laser emitter 1 and here in particular a femtosecond laser emitter 1 a, which - in accordance with its principle known Wirkprinzi - for generating optical breakthroughs cavitation points a capsule 2 a lens 3 of an eye 4 is set up. The proposed laser treatment device further comprises a control device 5 for controlling the laser emitter 1.
Die vorschlagsgemäße Laserbehandlungsvorrichtung ist dadurch gekennzeichnet, dass die Kontrolleinrichtung 5 dazu eingerichtet ist, den Laserstrahler 1 zum Erzeugen von Markierungskonturen 6 an der Kapsel 2 basierend auf einer Ausrichtungsinformation zu steuern, wobei die Markierungskonturen 6 eine Winkeljustierung einer in das Auge 4 eingesetzten torischen Intraokularlinse 7 ermöglichen. The proposed laser treatment device is characterized in that the control device 5 is adapted to control the laser emitter 1 for generating marking contours 6 on the capsule 2 based on alignment information, wherein the marking contours 6 allow angular adjustment of a toric intraocular lens 7 inserted into the eye 4 ,
Unter Markierungskonturen 6 im vorliegenden Sinne sind jedwede optisch sichtbare Markierungen in oder an der Kapsel 2 zu verstehen, die mittels eines Lasers in die Kapsel 2 eingebracht werden können. Dazu gehören beispielsweise sowohl oberflächennahe Strukturen nach Art von Einkerbungen, Ritzen o. dgl. sowie oberflächenferne Strukturen nach Art von Ausnehmungen und Durchbrüchen. Die Markierungskonturen 6 können beispielsweise linienartig oder flächig vorgesehen sein. Wesentlich dabei ist, dass anhand der Markierungskonturen 6 eine Winkeljustierung in der durch die Sichtrichtung und durch die Kapsel 2 definierten Ebene des Auges 4 ermöglicht wird. Diese Ebene wird nachfolgend der Einfachheit halber als Ebene des Auges 4 bezeichnet. Ein durchgehender, zentrierter Kreis um die Linse 3 als Kontur etwa würde eine solche Winkeljustierung wegen seiner Symmetrie nicht ermöglichen, wohl aber eine ganze Reihe von nicht rotationsinvarianten Mustern, auf welche weiter untenstehend beispielhaft noch detaillierter eingegangen wird. Zum Zwecke der Winkeljustiemng weist die torische Intraokularlinse 7 regelmäßig auch aus der Fig. 3 erkennbare Justierungsritzen 8 - gleichsam die Gegenstücke zu den Markierungskonturen 6 - auf, welche an dem torischen Mittelteil 9 der Intraokularlinse 7 angeordnet sind. Neben diesem Mittelteil 9 sind federnde Stützfortsätze 10 angeordnet, welche im eingesetzten Zustand den verbliebenen Teil der Kapsel 2 hintergreifen, um somit sowohl ein Herausfallen aus der Kapsel 2 als auch eine Rotation der torischen Intraokularlinse 7 innerhalb der Kapsel 2 zu verhindern. By marking contours 6 in the present sense, any optically visible markings in or on the capsule 2 are to be understood, which can be introduced into the capsule 2 by means of a laser. These include, for example, both near-surface structures in the manner of notches, scratches o. The like. And remote surface structures on the type of recesses and openings. The marking contours 6 may be provided, for example, linear or flat. It is essential that on the basis of the marking contours 6 an angular adjustment in the plane defined by the viewing direction and the capsule 2 of the eye 4 is made possible. This level is hereinafter referred to as the plane of the eye 4 for the sake of simplicity. A continuous, centered circle around the lens 3 as a contour would not allow such an angular adjustment because of its symmetry, but quite a number of non-rotationally invariant patterns, which will be discussed in more detail below, by way of example. For the purpose of Winkeljustiemng, the toric intraocular lens 7 also regularly from Fig. 3 recognizable Justices 8 - as the counterparts to the marking contours 6 - on, which are arranged on the toric middle part 9 of the intraocular lens 7. In addition to this central part 9 resilient support extensions 10 are arranged, which engage behind the remaining part of the capsule 2 in the inserted state, so as to prevent both falling out of the capsule 2 and a rotation of the toric intraocular lens 7 within the capsule 2.
Auch der Begriff der Ausrichtungsinformation ist vorliegend weit zu verstehen. Nicht hierunter zu verstehen ist ein unmittelbares, manuelles Zielen des Laserstrahlers 1 zum Zeichnen der Markierungskonturen 6. Sehr wohl unter den Begriff der Ausrichtungsinformation zu subsumieren ist aber sowohl die Vorgabe eines bestimmten Punktes auf der Kapsel 2, um welchen herum dann die Kon- trolleinrichtung 5 durch Steuerung des Laserstrahlers 1 selbständig die Markierungskonturen 6 erzeugt, als auch die Vorgabe einer Achse, welche eine bestimmte Ausrichtung in der Ebene des Auges 4 definiert, und aus welcher dann ebenfalls die Kontrolleinrichtung 5 geeignete Positionen und Gestalten von Markierungskonturen 6 bestimmt und mittels des Laserstrahlers 1 erzeugt. Umfasst ist auch, dass ein Winkelmaß um eine bestimmte Achse als Ausrichtungsinformation bereitgestellt wird und die Kontrolleinrichtung 5 aus diesen Informationen sowohl die resultierende Achse als auch die der resultierenden Achse entsprechenden Markierungskonturen 6 hinsichtlich ihrer Lage und ggf. ihrer Gestalt bestimmt und erzeugt. The term of the orientation information is to be understood in the present case. Not to be understood by this is an immediate, manual aiming of the laser emitter 1 for drawing the marking contours 6. However, subsuming under the term of the orientation information is both presetting a certain point on the capsule 2, around which then the control device 5 by control of the laser emitter 1 independently generates the marking contours 6, as well as the specification of an axis which defines a certain orientation in the plane of the eye 4, and from which then the control device 5 determines suitable positions and shapes of marking contours 6 and by means of the laser emitter 1 generated. It is also included that an angle measure about a specific axis is provided as alignment information and the control device 5 uses this information to determine and generate both the resulting axis and the marking contours 6 corresponding to the resulting axis with respect to their position and possibly their shape.
Mit anderen Worten bedeutet die Formulierung, dass die Kontrolleinrichtung 5 dazu eingerichtet ist, den Laserstrahler 1 basierend auf einer Ausrichtungsinformation zu steuern, dass eine Berechnung seitens der Kontrolleinrichtung 5 stattfindet, welche die Ausgangsinformation zur Grundlage hat und aus dieser die präzisen, geometrischen Positionen und jeweilige Gestalt der Markierungskonturen 6 erzeugt. Entscheidend ist also, dass dieses Steuern einen Berechnungsschritt umfasst, welcher aus der Ausrichtungsi nformation, die nur eine mittelbare Positionsangabe für die Markierungskonturen 6 darstellt, die exakte geometrische Definition der Markierungskonturen 6 erzeugt. Es ließe sich dementsprechend auch feststellen, dass die Kontrolleinrichtung 5 dazu eingerichtet ist, basierend auf einer Ausrichtungsinformation Positionsinformationen für Markierungskonturen 6 zu erzeugen und den Laserstrahler 1 basierend auf den Positionsinformationen zum Erzeugen der Markierungskonturen 6 an der Kapsel 2 zu steuern. In other words, the formulation that the control device 5 is arranged to control the laser emitter 1 based on alignment information means that a calculation takes place on the part of the control device 5 which bases the output information and therefrom the precise geometrical positions and respective ones Shape of the marking contours 6 generated. It is therefore crucial that this control comprises a calculation step, which from the Ausrichtungsi information, which only an indirect Position indication for the marking contours 6 represents the exact geometric definition of the marking contours 6 generates. Accordingly, it could also be stated that the control device 5 is set up to generate position information for marking contours 6 based on orientation information and to control the laser emitter 1 based on the position information for generating the marking contours 6 on the capsule 2.
Wie bereits erwähnt, wird zum Einbringen der torischen Intraokularlinse 7 regelmäßig ein Ausschnitt aus der Kapsel 2 herausgeschnitten. Die entsprechende Ausschnittskontur 1 1 , weiche häufig kreisförmig ist, ist in den Fig. 2, 4 und 5 gekennzeichnet. Dieses Herausschneiden kann grundsätzlich auch mechanisch und manuell vorgenommen werden, der Einsatz eines Laserstrahlers 1 und insbesondere eines Femtosekundenlaserstrahlers la bietet aber eine sehr gute Genauigkeit. Durch die Ausschnittskontur 1 1 wird dann die torische Intraokularlinse 7 eingesetzt. Das zeitliche Verhältnis des Erzeugern der Markierungskonturen 6 zum Herausschneiden der Ausschnittskontur 1 1 wird untenstehend genauer beschrieben. As already mentioned, for the introduction of the toric intraocular lens 7 a section of the capsule 2 is cut out regularly. The corresponding cutout contour 1 1, which is often circular, is shown in FIGS. 2, 4 and 5. In principle, this cutting out can also be carried out mechanically and manually, but the use of a laser emitter 1 and in particular a femtosecond laser emitter 1a offers very good accuracy. Through the cutout contour 1 1, the toric intraocular lens 7 is then used. The time relationship of the producers of the marking contours 6 for cutting out the cutout contour 1 1 will be described in more detail below.
Bevorzugt ist nun, dass die Ausrichtungsinformation eine Referenzachse 12a,b durch den Mittelpunkt 13 der Linse 3 und einen Achslagenwinkel 14 eines Astigmatismus des Auges 4 umfasst. Der Achslagenwinkel 14 des Astigmatismus des Auges 4 berechnet sich aus der Lage der beiden Hauptschnitte des Auges 4 mit jeweils maximalen und minimalen Homhautradius. Dabei ist weiter vorgesehen, dass die Markierungskonturen 6 eine durch den Mittelpunkt 13 der Linse 3 verlaufende Zielachse 15 definieren, welche zur Referenzachse 11 um den Achslagenwinkel 14 versetzt ist. Dieses Szenario ist in der Fig. 4 dargestellt. Grundsätzlich könnte jede der beiden Referenzachsen 12a,b den Bezug des Achslagenwinkels 14 bilden, beispielhaft ist es in der Fig. 4 die Referenzachse 12a. It is preferred that the alignment information comprises a reference axis 12a, b through the center 13 of the lens 3 and an axial position angle 14 of an astigmatism of the eye 4. The axial position angle 14 of the astigmatism of the eye 4 is calculated from the position of the two main sections of the eye 4, each with maximum and minimum radius of the cornea. It is further provided that the marking contours 6 define a passing through the center 13 of the lens 3 target axis 15, which is offset from the reference axis 11 by the Achslagenwinkel 14. This scenario is shown in FIG. 4. In principle, each of the two reference axes 12a, b could form the reference of the axial position angle 14; by way of example, in FIG. 4, it is the reference axis 12a.
Es wird also eine Referenzachse 12a,b vorgegeben, welche entweder einer geometrisch oder anatomisch vorbekannten Achse entspricht oder am Auge 4 selbst markiert ist - etwa durch den aus dem Stand der Technik bekannten und obenstehend beschriebenen mechanischen Farbmarkmechanismus und von der Kontrolleinrichtung 5 erkannt werden kann oder welche Referenzachse 12a,b in irgendeiner Form der Kontrolleinrichtung 5 elektronisch übermittelt wird. Zusätz- lieh wird ein Achslagenwinkel 14 vorgegeben, um welchen versetzt die Zielachse 15 gewünscht ist. Thus, a reference axis 12a, b is predetermined, which either corresponds to a geometrically or anatomically known axis or is marked on the eye 4 itself - as can be recognized, for example, by the mechanical color mark mechanism known from the prior art and described above and by the control device 5 or which reference axis 12a, b in any form of the control device 5 is transmitted electronically. additional lent a Achslagenwinkel 14 is given by which offset the target axis 15 is desired.
Basierend auf der Referenzachse 12a,b und dem Achslagenwinkel 14 kann die Kontrolleinrichtung 5 nun die Zielachse 15 berechnen und wiederum basierend auf dieser Zielachse 15 das Erzeugen der diese Zielachse 15 definierenden Markierungskonturen 6 steuern. Based on the reference axis 12a, b and the axial position angle 14, the control device 5 can now calculate the target axis 15 and in turn control the generation of the marking contours 6 defining this target axis 15 based on this target axis 15.
Besonders bevorzugt ist nun, dass die Referenzachse 12a eine vordefinierte, insbesondere eine bezogen auf eine Grandblickrichtung des Auges 4 horizontale, Ausrichtung aufweist. Die Referenzachse 12a der Fig. 2 und 4 weist eine solche Ausrichtung auf. Diese horizontale Ausrichtung kann dem Schnitt der Linse 3 mit einer Ebene entsprechen, welche bezogen auf das Auge 4 eines aufrecht stehenden oder sitzenden Patienten horizontal ausgerichtet ist. Auf diese Weise kann eine Referenzachse 12a definiert werden, welche standardmäßig für das Auge 4 jedes Patienten aus seiner Anatomie bestimmt werden kann und somit nicht willkürlich gewählt werden muss. It is particularly preferred that the reference axis 12a has a predefined orientation, in particular a horizontal orientation relative to a Grandblick direction of the eye 4. The reference axis 12a of Figs. 2 and 4 has such an orientation. This horizontal orientation may correspond to the intersection of the lens 3 with a plane which is horizontally aligned with respect to the eye 4 of an upright or seated patient. In this way, a reference axis 12a can be defined, which can be determined by default for the eye 4 of each patient from his anatomy and thus does not have to be chosen arbitrarily.
Alternativ oder zusätzlich zu dieser Vorgehensweise ist bevorzugt vorgesehen, dass die Ausrichtungsinformation eine Sollachse 16 umfasst, welche durch den Mittelpunkt 13 der Linse 3 verläuft und dass die Markierungskonturen 6 die Sollachse 16 definieren. Es wird die Sollachse 16 hier direkt vorgegeben, also ohne Bezug auf eine Referenzachse 12a,b. Grundsätzlich kann eine solche Vorgabe der Sollachse 16 ohne Rückgriff auf eine Referenzachse 12a,b auf verschiedene Arten erfolgen. Einerseits kann die Sollachse 16 durch zwei Punkte definiert werden, da diese automatisch eine Gerade definieren und dieser Geraden auf natürliche Art und Weise eine Sollachse 16 zugeordnet werden kann. Eine andere Möglichkeit besteht darin, direkt eine Achse auf der Linse 3 oder einer Darstellung der Linse 3 anzuordnen und diese dann als Sollachse 16 anzusehen. Diese verschiedenen Arten sollen nachstehend anhand von bevorzugten Beispielen erklärt werden. As an alternative or in addition to this procedure, it is preferably provided that the alignment information comprises a desired axis 16 which runs through the center 13 of the lens 3 and that the marking contours 6 define the desired axis 16. The setpoint axis 16 is specified here directly, ie without reference to a reference axis 12a, b. In principle, such presetting of the desired axis 16 can take place in different ways without resorting to a reference axis 12a, b. On the one hand, the desired axis 16 can be defined by two points, since these automatically define a straight line and a straight line 16 can be assigned to this straight line in a natural manner. Another possibility is to arrange an axis directly on the lens 3 or a representation of the lens 3 and then to view them as the desired axis 16. These various types will be explained below by way of preferred examples.
So ist es gemäß einer Möglichkeit bevorzugt, dass die Laserbehandlungsvorrichtung eine Kamera 17 zur Aufnahme des Auges 4 und eine Bedienschnittstelle 18 zur Eingabe der Ausrichtungsinformation aufweist. Gemäß einer bevorzugten Ausführung wird dann die Sollachse 16 über die Bedienschnittstelle 18 eingege- ben und in Bezug auf das im Wesentlichen zum Zeitpunkt der Eingabe aufgenommene Auge 4 definiert. Thus, according to one possibility, it is preferred that the laser treatment device has a camera 17 for receiving the eye 4 and an operator interface 18 for inputting the orientation information. According to a preferred embodiment, the desired axis 16 is then input via the operator interface 18. and defined with respect to the eye 4 taken substantially at the time of entry.
Weiter ist bevorzugt, dass die Laserbehandlungs Vorrichtung eine Visualisierungseinrichtung 19 für eine Darstellung der Aufnahme aufweist, wobei es sich wie im in der Fig. 1 dargestellten Fall um einen Bildschirm 19a handeln kann. In so einem Fall kann auf dem Bildschirm 19a das von der Kamera 17 aufgenommene Auge 4 des Patienten quasi in Echtzeit dargestellt werden. Auf das dargestellte Auge 4 kann dann eine Achse eingeblendet und also projiziert werden, deren Ausrichtung dann etwa mit einem Steuerhebel 18a der Bedienschnittstelle 18 durch Rotation variiert werden kann. Die letztendlich eingestellte Ausrichtung definiert dann die Sol!achse 16 in dem oben beschriebenen Sinne, und zwar ohne Rückgriff auf eine Referenzachse 12a,b. It is further preferred that the laser treatment device has a visualization device 19 for a representation of the recording, which, as in the case illustrated in FIG. 1, may be a screen 19a. In such a case, the eye 4 of the patient recorded by the camera 17 can be displayed virtually in real time on the screen 19a. An axis can then be superimposed and projected onto the illustrated eye 4, the orientation of which can then be varied by rotation with a control lever 18a of the user interface 18, for example. The final alignment then defines the sol axis 16 in the sense described above, without recourse to a reference axis 12a, b.
Bevorzugt ist weiter, dass die Bedienschnittstelle 18 einen Berührungsbildschirm 19b der Visualisierungseinrichtung 19 umfasst. Auf diese Weise kann die Sollachse 16 unmittelbar in Bezug zu der durch die Visualisierungseinrichtung 19 dargestellten Aufnahme des Auges 4 gesetzt werden. It is further preferred that the operator interface 18 comprises a touch screen 19b of the visualization device 19. In this way, the desired axis 16 can be set directly in relation to the image of the eye 4 represented by the visualization device 19.
Eine weitere bevorzugte Möglichkeit, die Sollachse 16 vorzugeben, besteht darin, dass die Bedienschnittstelle 18 und insbesondere der Berührungsbildschirm 19b zur Vorgabe der Sollachse 16 durch Auswahl von Punkten 20 einer mindestens zweidimensionalen Darstellung der Aufnahme durch die Visualisierungseinrichtung 19 eingerichtet ist. Es können also zwei Punkte 20, etwa durch Bedienung des Berührungsbildschirms 19b, vorgegeben werden, welche somit die Sollachse 16 definieren. Dabei kann die Kontrolleinrichtung 5 dazu eingerichtet sein, eine Nachkorrektur der durch die Punkte 20 definierten Sollachse 16 insofern durchzuführen, dass ein etwaiger Versatz zum Mittelpunkt 13 der Linse 3 automatisch korrigiert wird. Auf diese Weise ist eine einfache und intuitive Eingabemöglichkeit für die Sollachse 16 bereitgestellt. A further preferred possibility of predetermining the desired axis 16 is that the user interface 18 and in particular the touch screen 19b for presetting the desired axis 16 by selecting points 20 of at least two-dimensional representation of the recording by the visualization device 19 is set. Thus, two points 20 can be predetermined, for example by operation of the touch screen 19b, which thus define the desired axis 16. In this case, the control device 5 can be set up to carry out a subsequent correction of the target axis 16 defined by the points 20 in such a way that any offset to the center 13 of the lens 3 is automatically corrected. In this way, a simple and intuitive input option for the desired axis 16 is provided.
Alternativ zur Definition der Sollachse 16 an einer im Wesentlichen in Echtzeit erfassten Aufnahme des Auges 4 kann eine solche Definition auch in Bezug au eine vormals gespeicherte - also vormals vorgenommene - Aufnahme des Auges 4 erfolgen. Hier ist also bevorzugt vorgesehen, dass die Ausrichtungsinformation eine gespeicherte Aufnahme des Auges 4 umfasst und dass die Sollachse 16 inAs an alternative to the definition of the desired axis 16 on a substantially real-time recorded image of the eye 4, such a definition can also take place in relation to a previously stored - ie previously made - recording of the eye 4. Here, it is thus preferably provided that the orientation information comprises a stored recording of the eye 4 and that the desired axis 16 in
Bezug auf die gespeicherte Aufnahme des Auges 4 definiert ist. Reference to the stored recording of the eye 4 is defined.
Diese vormalig erfolgte, gespeicherte Aufnahme und die entsprechende Definition der Sollachse kann an der vorschlagsgemäßen, in Fig. 1 dargestellten Laserbehandlungsvorrichtung und insbesondere durch die Bedienschnittstelle 18 zu einem früheren Zeitpunkt erfolgt sein. Ebenso kann sie aber an einem ganz anderen Gerät und möglicherweise von einer anderen Person durchgerührt worden sein, da für diesen Schritt der Definition der Sollachse 16 zwar eine Kamera 17, aber kein Laserstrahler 1 erforderlich ist. Die also hiermit vorab ermittelte, entsprechende Ausrichtungsinformation kann dann an die Kontroll einrichtung 5 übermittelt werden. Daher ist bevorzugt, dass die Kontrolleinrichtung 5 dazu eingerichtet ist, die Ausrichtungsinformation in elektronischer Form zu empfangen. This previously performed, stored recording and the corresponding definition of the target axis can be done at the proposed, shown in Fig. 1 laser treatment device and in particular by the user interface 18 at an earlier time. Likewise, however, it may have been carried out on a completely different device and possibly by another person, since a camera 17, but no laser emitter 1, is required for this step of defining the nominal axis 16. The thus determined in advance, corresponding orientation information can then be sent to the control device 5. Therefore, it is preferable that the control device 5 is configured to receive the alignment information in electronic form.
Besondere Vorteile ergeben sich, wenn gemäß einer bevorzugten Ausführungsform die Laserbehandlungsvorrichtung einen Eye-Tracker 21 zur Bestimmung einer Winkel läge des Auges 4 basierend auf der Aufnahme der Kamera 17 umfasst. Bei einem Eye-Tracker 2 ! handelt es sich um ein System bzw. eine Software, welche anhand von charakteristischen Strukturen 22 des Auges 4, welche in der Fig. 2 gekennzeichnet sind, wie etwa Gefäßmustern in der Iris, der Netzhaut oder der Lederhaut die Blickrichtung und damit auch die Winkel läge des Auges 4 bestimmen kann. Auf diese Weise kann also eine Sollachse 16, welche in Bezug auf eine gespeicherte Aufnahme des Auges 4 definiert wurde, auf die aktuelle Winkellage des Auges 4 übertragen werden, da der Eye-Tracker 21 einen möglichen Winkelversatz anhand der charakteristischen Strukturen 22 erkennen und damit kompensieren kann. Zu dieser bevorzugten Ausführungsform gehört entsprechend, dass die Kontroll einrichtung 5 dazu eingerichtet ist, den Laserstrahler 1 zum Erzeugen der Markierungskonturen 6 basierend auf der bestimmten Winkellage zu steuern. Particular advantages arise when, according to a preferred embodiment, the laser treatment device comprises an eye tracker 21 for determining an angle of the eye 4 based on the image of the camera 17. With an Eye-Tracker 2! it is a system or a software, which would be based on characteristic structures 22 of the eye 4, which are marked in Fig. 2, such as vascular patterns in the iris, the retina or the dermis the viewing direction and thus the angle of the eye 4 can determine. In this way, therefore, a desired axis 16, which has been defined with respect to a stored recording of the eye 4, are transmitted to the current angular position of the eye 4, since the eye tracker 21 detect a possible angular offset based on the characteristic structures 22 and thus compensate can. In accordance with this preferred embodiment, the control device 5 is set up to control the laser emitter 1 for generating the marking contours 6 based on the determined angular position.
Bevorzugt ist, dass das Steuern des Laserstrahlers 1 auch auf einem Vergleich der gespeicherten Aufnahme mit der Aufnahme der Kamera 17 basiert, wobei insbesondere dieser Vergleich durch den Eye-Tracker 21 erfolgen kann. Nachdem nun verschiedene bevorzugte Möglichkeiten vorgestellt wurden, durch welche eine gewünschte Ausrichtung der Intraokularlinse 7 und darauf basierend auch die Position der Markierungskonturen 6 bestimmt werden können, werden nachfolgend bevorzugte Ausgestaltungen der Markierungskonturen 6 selbst mit Bezugnahme auf die Fig. 6a- f vorgestellt. It is preferred that the control of the laser emitter 1 is also based on a comparison of the stored image with the image of the camera 17, wherein in particular this comparison can be made by the eye tracker 21. Having now presented various preferred possibilities by which a desired orientation of the intraocular lens 7 and, based thereon, also the position of the marking contours 6 can be determined, preferred embodiments of the marking contours 6 will be presented below with reference to FIGS.
Bezüglich der Anordnung der arkierungskonturen 6 ist bevorzugt, dass zwei Markierungskonturen 6 um den Mittelpunkt 14 der Linse 3 gegenüberliegend angeordnet sind. Auf diese Weise kann eine Winkeljustierung der Intraokularlinse 7 mithilfe der Justierungsritzen 8 auf besonders einfache Art und Weise erfolgen. With regard to the arrangement of the arkierungskonturen 6 is preferred that two marking contours 6 are arranged opposite to the center 14 of the lens 3. In this way, an angular adjustment of the intraocular lens 7 using the Justierungsritzen 8 done in a particularly simple manner.
Bevorzugt ist ferner, dass die M arkierungskonturen 6 von der Ausschnittskontur 1 1 des Kapselausschnitts umfasst sind. Herkömmlicherweise wird der Kapselausschnitt durch eine - zumindest idealerweise - kreisrunde Kapsulorhexis hergestellt, wobei je nach angewandter Methode die kreisrunde Form mehr oder weniger zuverlässig erreicht wird. Es kann aber auch der Kapselausschnitt so vorgenommen werden, dass von der Kreisform abweichende Ausschnittsvorsprünge 23a-c als Markierungskonturen 6 verbleiben. Auf diese Weise können die Markierungskonturen 6 erstens gleichzeitig mit dem Kapselausschnitt hergestellt werden. Zweitens sind sie hierdurch räumlich sehr nahe an den Justierungsritzen 8 der Intraokularlinse 7 angeordnet, da diese auf dem zentralen Teil der Intraokularlinse 7 platziert sind. It is further preferred that the marking contours 6 are covered by the cutout contour 1 1 of the capsule cutout. Conventionally, the capsule cut is made by a - at least ideally - circular Kapsulorhexis, depending on the applied method, the circular shape is more or less reliably achieved. However, it is also possible to make the capsule cutout so that cut-out projections 23a-c deviating from the circular shape remain as marking contours 6. In this way, the marking contours 6 can firstly be produced simultaneously with the capsule cutout. Second, they are thereby spatially located very close to the alignment slots 8 of the intraocular lens 7, since they are placed on the central part of the intraocular lens 7.
Solche Markierungskonturen 6 sind etwa in Fig. 6a - in im Wesentlichen eckiger Form und konvex - und Fig. 6b - in weiter abgerundeter Form und konvex - wiedergegeben. Dabei ist zu beachten, dass dem Entstehen von weiteren Rissen in der Kapsel 2 vorgebeugt werden sollte. Solche Risse können insbesondere beim Einsetzen und Ausrichten der torischen Intraokularlinse 7 entstehen. Neben dem Umstand, dass unnötige Verletzungen am Auge ohnehin vermieden werden sollten, können solche Risse auch die Verwendbarkeit der Markierungskonturen 6 einschränken. Such marking contours 6 are reproduced approximately in FIG. 6a-in a substantially angular shape and convex-and FIG. 6b-in a further rounded shape and convex. It should be noted that the emergence of further cracks in the capsule 2 should be prevented. Such cracks can arise in particular during insertion and alignment of the toric intraocular lens 7. In addition to the fact that unnecessary injuries to the eye should be avoided anyway, such cracks can also limit the usability of the marking contours 6.
Besonders rissanfällig sind dabei konkave Formen mit Ecken. Auf dieser Überlegung basierend zeigt die Fig. 6c eine Markierungskontur 6, welche einen tropfenförmigen, konkaven Ausschnittsvorsprung 23c bildet und welche durch ihre Tropfenform sowohl das Auftreten der genannten rissanfalligen Ecken als auch ein„Umklappen", wie es etwa bei konvexen Ausschnittsvorsprüngen 23a,b auftreten könnte, vermeidet. Particularly susceptible to cracking are concave shapes with corners. Based on this consideration, Fig. 6c shows a marking contour 6, which forms a drop-shaped, concave cut-out projection 23c and which by their Drop shape both the occurrence of said crack-prone corners and a "flipping", as might occur in convex cut-out projections 23 a, b avoids.
Gemäß einer anderen Ausführungsform, wie sie etwa in den Fig. 6d und 6e dargestellt ist, sind die Markiemngskonturen 6 beabstandet zu der Ausschnittskontur 1 1 des Kapselausschnitts angeordnet. Solche Markierungskonturen 6 bilden somit Kapselschnitte 23d-g. Um das Entstehen der oben bereits erwähnten Risse zu vermeiden, ist die einen solchen Kapselschnitt 23d bildende MarkierungskonturAccording to another embodiment, as shown for example in Figs. 6d and 6e, the Markiemngskonturen 6 are spaced from the cutout contour 1 1 of the capsule cutout arranged. Such marking contours 6 thus form capsule cuts 23d-g. In order to avoid the occurrence of the cracks already mentioned above, the marking contour forming such a capsule cut 23d is
6 bevorzugt entweder punktförmig oder kreisförmig mit einem sehr kleinen Radius, wie speziell in der Fig. 6d dargestellt. Bei einer solchen Ausgestaltung bietet die Markierungskontur 6 keine Ecke, welche einen Angriffspunkt für einen solchen Riss darstellen könnte. Alternativ hierzu zeigt die Fig. 6e Markierungskonturen 6, welche linienförmige Kapselschnitte 23e bilden, welche aber dis- junkt sind und deshalb ebenfalls keine Ecken aufweisen. FIG. 6 prefers either point or circular with a very small radius, as shown specifically in FIG. 6d. In such an embodiment, the marking contour 6 does not provide a corner, which could represent a point of application for such a crack. Alternatively, FIG. 6e shows marking contours 6, which form linear capsule sections 23e, but which are disjoint and therefore likewise have no corners.
Es kann auch vorgesehen sein, dass wenigstens zwei Markierungskonturen 6 in ihrer Gestalt unterschiedlich sind, wie von den Kapselschnitten 23f,g in der Fig. 6f illustriert wird. Dies ist dann sinnvoll, wenn die einzusetzende IntraokularlinseIt can also be provided that at least two marking contours 6 are different in shape, as illustrated by the capsule sections 23f, g in FIG. 6f. This is useful if the intraocular lens to be used
7 nicht entlang beider Hauptachsen spiegelymmetrisch ist, sondern auch eine definierte Richtung aufweist, welche dann in der Richtung einer der beiden unterschiedlichen Marki erungskonturen 6 ausgerichtet werden kann. 7 is not mirror-symmetrical along both principal axes, but also has a defined direction, which can then be aligned in the direction of one of the two different marking contours 6.
Dabei muss ein und dieselbe Laserbehandlungsvorrichtung nicht auf eine Art von Markierungskonturen 6 festgelegt sein, sondern kann je nach den Umständen oder nach einer ausdrücklichen Bedieneranforderung eine aus mehreren auswählen. Dementsprechend ist es bevorzugt, dass die Kontrolleinrichtung 5 dazu eingerichtet ist, basierend auf der Ausrichtungsinformation und/oder basierend auf einer Bedieneranforderung aus einer Vielzahl von Markierungskonturgestalten eine Markierungskonturgestalt für die Markierungskonturen 6 auszuwählen. Dabei repräsentieren die verschiedenen in den Fig. 6a- dargestellten Markierungskonturen 6 jeweils unterschiedliche Markierungskonturgestalten der Vielzahl von Markierungskonturgestalten. Eine weitere bevorzugte Richtung der Weiterentwicklung der vorschlagsgemä- ßen Laserbehandlungsvorrichtung sieht vor, dass die Ausrichtungsinformation Auslegungsparameter der Intraokularlinse 7 umfasst. Es ist etwa denkbar, dass abhängig von der Größe des Auges 4 auch die Intraokularlinse 7 einen variabel ausgestaltbaren Durchmesser aufweist. Entsprechend kann auch die Position der Justierungsritzen 8 von diesem Durchmesser abhängig sein. Zur vereinfachten Winkeljustierung kann dies dann auch bei der Erzeugung der Markierungskonturen 6 berücksichtigt werden. Weitere Parameter zur variablen Auslegung der Intraokularlinse 7 sind denkbar. In this case, one and the same laser treatment device does not have to be set to one type of marking contours 6, but instead can select one of several, depending on the circumstances or according to an express operator request. Accordingly, it is preferred that the control device 5 is set up to select a marking contour shape for the marking contours 6 based on the orientation information and / or based on an operator request from a multiplicity of marking contour shapes. In this case, the various marking contours 6 illustrated in FIGS. 6a each represent different marking contour shapes of the plurality of marking contour shapes. A further preferred direction of the further development of the proposed laser treatment device provides that the alignment information comprises design parameters of the intraocular lens 7. It is conceivable that, depending on the size of the eye 4, the intraocular lens 7 also has a variably configurable diameter. Accordingly, the position of the adjusting scratches 8 can be dependent on this diameter. For simplified angular adjustment, this can then also be taken into account when generating the marking contours 6. Other parameters for the variable design of the intraocular lens 7 are conceivable.

Claims

Patentansprüche claims
1. Laserbehandlungsvorrichtung für die Refraktivchirurgie mit einem Laserstrahler ( 1 ), insbesondere einem Femtosekundenlaserstrahler ( 1 a), zur Erzeugung von optischen Durchbrüchen an Kavitationspunkten einer Kapsel (2) einer Linse (3) eines Auges (4) und einer Kontrolleinrichtung (5) zur Steuerung des Laserstrahlers ( 1 ), 1. Laser treatment apparatus for refractive surgery with a laser emitter (1), in particular a femtosecond laser emitter (1 a), for generating optical breakthroughs at Kavitationspunkten a capsule (2) a lens (3) of an eye (4) and a control device (5) Control of the laser emitter (1),
dadurch gekennzeichnet,  characterized,
dass die Kontrolleinrichtung (5) dazu eingerichtet ist, den Laserstrahler (1) zum Erzeugen von Markierungskonturen (6) an der Kapsel (2) basierend auf einer Ausrichtungsinformation zu steuern, wobei die Markierungskonturen (6) eine Winkeljustierung einer in das Auge (4) eingesetzten torischen Intraokularlinse (7) ermöglichen.  in that the control device (5) is set up to control the laser emitter (1) for generating marking contours (6) on the capsule (2) on the basis of orientation information, the marking contours (6) providing an angular adjustment of an angle into the eye (4). used toric intraocular lens (7).
2. Laserbehandlungsvorrichtung nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass die Ausrichtungsinformation eine Referenzachse (12a,b) durch den Mittelpunkt (13) der Linse (3) und einen Achslagenwinkel (14) eines Astigmatismus des Auges (4) umfasst und dass die Markierungskonturen (6) eine durch den Mittelpunkt (13) der Linse (3) verlaufende Zielachse (15) definieren, welche zur Referenzachse (12a,b) um den Achslagenwinkel (14) versetzt ist. 2. Laser treatment device according to claim 1, characterized in that the alignment information comprises a reference axis (12a, b) through the center (13) of the lens (3) and an axial position angle (14) of an astigmatism of the eye (4) and that the marking contours ( 6) define a target axis (15) extending through the center (13) of the lens (3), which axis is offset from the reference axis (12a, b) by the axial position angle (14).
3. Laserbehandlungsvorrichtung nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass die Referenzachse (12a) eine vordefinierte, insbesondere eine bezogen auf eine Grundblickrichtung des Auges (4) horizontale, Ausrichtung aufweist. 3. Laser treatment device according to claim 2, characterized in that the reference axis (12a) has a predefined, in particular one with respect to a basic direction of the eye (4) horizontal orientation.
4. Laserbehandlungsvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, dass die Ausrichtungsinformation eine Sollachse (16) umfasst, welche durch den Mittelpunkt ( 12) der Linse (3) verläuft, und dass die Markierungskonturen (6) die Sollachse ( 16) definieren. 4. Laser treatment device according to one of claims 1 to 3, characterized in that the alignment information comprises a desired axis (16) which passes through the center (12) of the lens (3), and that the marking contours (6) the desired axis (16). define.
5. Laserbehandlungsvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, dass die Laserbehandlungsvorrichtung eine Kamera (17) zur Aufnahme des Auges (4) und eine Bed i ens c h ni ttste 11 e ( 18) zur Eingabe der Ausrichtungsinformation aufweist, vorzugsweise, dass die Sollachse ( 16) über die Bedienschnittstelle (18) eingegeben wird und in Bezug auf das im Wesentlichen zum Zeitpunkt der Eingabe aufgenommene Auge (4) definiert ist. 5. Laser treatment device according to one of claims 1 to 4, characterized in that the laser treatment device has a camera (17) for receiving the eye (4) and a Bed i ens ch ni ttste 11 e (18) for inputting the alignment information, preferably, that the desired axis (16) over the Operator interface (18) is input and defined in relation to the substantially captured at the time of input eye (4).
6. Laserbehandlungsvorrichtung nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, dass die Laserbehandlungsvorrichtung eine Visualisierungseinrichtung ( 19) für eine Darstellung der Aufnahme aufweist, vorzugsweise, wobei die Bedienschnittstelle ( 18) einen Berührungsbildschirm (19b) der Visualisierungseinrichtung ( 19) umfasst. 6. Laser treatment device according to claim 5, characterized in that the laser treatment device has a visualization device (19) for displaying the recording, preferably, wherein the user interface (18) comprises a touch screen (19b) of the visualization device (19).
7. Laserbehandlungsvorrichtung nach Anspruch 6, dadurch gekennzeichnet, dass die Bedienschnittstelle (18), insbesondere der Berührungsbildschirm (19b), zur Vorgabe der Sollachse ( 16) durch Auswahl von Punkten (20) einer mindestens zweidimensionalen Darstellung der Aufnahme durch die Visualisierungseinrichtung ( 19) eingerichtet ist. 7. Laser treatment device according to claim 6, characterized in that the user interface (18), in particular the touch screen (19b), for presetting the desired axis (16) by selecting points (20) of an at least two-dimensional representation of the recording by the visualization device (19). is set up.
8. Laserbehandlungsvomchtung nach einem der Ansprüche 4 bis 7, dadurch gekennzeichnet, dass die Ausrichtungsinformation eine gespeicherte Aufnahme des Auges (4) umfasst und dass die Sollachse ( 16) in Bezug auf die gespeicherte Aufnahme des Auges (4) definiert ist, vorzugsweise, wobei die Kontrolleinrich- tung (5) dazu eingerichtet ist, die Ausrichtungsinformation in elektronischer Form zu empfangen. Laser treatment apparatus according to any one of claims 4 to 7, characterized in that the alignment information comprises a stored image of the eye (4) and that the desired axis (16) is defined with respect to the stored image of the eye (4), preferably the control device (5) is adapted to receive the alignment information in electronic form.
9. Laserbehandlungsvorrichtung nach einem der Ansprüche 5 bis 8, dadurch gekennzeichnet, dass die Laserbehandlungsvomchtung einen Eye-Tracker (21 ) zur Bestimmung einer Winkellage des Auges (4) basierend auf der Aufnahme der Kamera (17) umfasst und dass die Kontrolleinrichtung (5) dazu eingerichtet ist, den Laserstrahler (1) zum Erzeugen der Markierungskonturen (6) basierend auf der bestimmten Winkellage, vorzugsweise auch basierend auf einem Vergleich der gespeicherten Aufnahme mit der Aufnahme der Kamera ( 1 7), insbe- sondere durch den Eye-Tracker (21), zu steuern. 9. Laser treatment device according to one of claims 5 to 8, characterized in that the laser treatment device comprises an eye tracker (21) for determining an angular position of the eye (4) based on the image of the camera (17) and that the control device (5) is adapted to the laser emitter (1) for generating the marking contours (6) based on the determined angular position, preferably also based on a comparison of the stored recording with the recording of the camera (1 7), in particular by the eye tracker ( 21).
10. Laserbehandlungsvomchtung nach einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass zwei Markierungskonturen (6) um den Mittelpunkt (14) der Linse (3) gegenüberliegend angeordnet sind. 10. Laserbehandlungsvomchtung according to any one of claims 1 to 9, characterized in that two marking contours (6) about the center (14) of the lens (3) are arranged opposite.
11. Laserbehandlungsvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 10, dadurch gekennzeichnet, dass die Markierungskonturen (6) von einer Ausschnittskontur (1 1) eines Kapseiausschnitts umfasst sind. 11. Laser treatment device according to one of claims 1 to 10, characterized in that the marking contours (6) of a cutout contour (1 1) of a Kapseiausschnitts are included.
12. Laserbehandlungsvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 1 1, dadurch gekennzeichnet, dass wenigstens zwei Markierungskonturen (6) in ihrer Gestalt unterschiedlich sind. 12. Laser treatment device according to one of claims 1 to 1 1, characterized in that at least two marking contours (6) are different in shape.
13. Laserbehandlungsvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 12, dadurch gekennzeichnet, dass die Kontrolleinrichtung (5) dazu eingerichtet ist, basierend auf der Ausrichtungsinformation und/oder basierend auf einer Bedieneranforderung aus einer Vielzahl von Markierungskonturgestalten eine Markierungskonturgestalt für die Markierungskonturen (6) auszuwählen. The laser treatment apparatus according to any one of claims 1 to 12, characterized in that the control means (5) is adapted to select a marker contour shape for the marker contours (6) based on the alignment information and / or based on an operator request from a plurality of marker contour shapes.
14. Laserbehandlungsvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 13, dadurch gekennzeichnet, dass die Ausrichtungsinformation Auslegungsparameter der Intraokularlinse (7) umfasst. 14. Laser treatment device according to one of claims 1 to 13, characterized in that the alignment information design parameters of the intraocular lens (7).
PCT/EP2014/058202 2013-06-04 2014-04-23 Laser treatment device for refractive surgery WO2014195059A1 (en)

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