WO2010086015A1 - Surgical retractor - Google Patents

Surgical retractor Download PDF

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Publication number
WO2010086015A1
WO2010086015A1 PCT/EP2009/050900 EP2009050900W WO2010086015A1 WO 2010086015 A1 WO2010086015 A1 WO 2010086015A1 EP 2009050900 W EP2009050900 W EP 2009050900W WO 2010086015 A1 WO2010086015 A1 WO 2010086015A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
blade
retractor
guide
handpiece
surgical retractor
Prior art date
Application number
PCT/EP2009/050900
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Thierry Marnay
Rudolf Bertagnoli
Christophe Geisert
Original Assignee
Geisert Square Gmbh
Metec Motric S.A.
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Geisert Square Gmbh, Metec Motric S.A. filed Critical Geisert Square Gmbh
Priority to PCT/EP2009/050900 priority Critical patent/WO2010086015A1/en
Publication of WO2010086015A1 publication Critical patent/WO2010086015A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/02Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets for holding wounds open; Tractors
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/02Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets for holding wounds open; Tractors
    • A61B17/025Joint distractors
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B2017/00477Coupling
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B2017/00681Aspects not otherwise provided for
    • A61B2017/00694Aspects not otherwise provided for with means correcting for movement of or for synchronisation with the body
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B2017/00982General structural features
    • A61B2017/00986Malecots, e.g. slotted tubes, of which the distal end is pulled to deflect side struts
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/02Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets for holding wounds open; Tractors
    • A61B17/025Joint distractors
    • A61B2017/0256Joint distractors for the spine

Definitions

  • the present invention relates to a surgical retractor for holding open a surgical field with a blade for retaining tissue.
  • Retractors are surgical instruments that are used to make access to an operating field open or even possible. This group includes a variety of different instruments, such as retractors, specula, Wundspreizer, levers and forceps.
  • the present invention relates in particular to retractors, wound spreaders and levers.
  • the so-called Hohmann lever is an example. It provides access to bones, for example in spinal or hip surgery.
  • the proximal end of the blade ie the end which faces the patient and thus the bone, is provided with a tip, via which the Hohmann lever can be hooked into or knocked into a bone.
  • the bone serves as an abutment for the Hohmann lever.
  • the other end of the Hohmann lever can be clamped in a frame, so that the lever does not have to be held by a human, usually by a medical assistant, but the operating field is kept mechanically open.
  • the mounting frames such as the SynFrame, are firmly connected to the operating table.
  • the retractor for example a Hohmann lever, is in turn firmly connected to the mounting frame.
  • US 2008/0215081 A1 discloses a specific expansion mechanism for minimally invasive lumbar spine surgery. Described are three different retractors, each with different functionality and technical function, which serve to create the smallest possible access and keep open. About joints and locking systems, a certain flexibility of the different hooks is achieved, with the three different hooks are designed for different types of tissue and designed according to the compliance. Furthermore, this flexibility is only possible in one direction. The solution is not transferable to surgical retractors in general, and in particular to the specific problems described above with bone-fixed Hohmann levers.
  • the inventive surgical retractor has a blade for retaining tissue.
  • a guide handpiece is provided, which has a fastening plate at a distal end, via which the guide handpiece can be fastened to a fixing frame, and which provides a guide for the blade.
  • the guide handpiece and the blade may occupy at least two states. In a first state, the guide handpiece and the blade are mutually locked via a locking device. In a second state, the guide handpiece and the blade are mutually released, so that a sliding relative movement between the guide handpiece and the blade can take place. In other words, this means that a multi-part retractor is provided.
  • a first part is via a mounting plate to a fixing frame, such as a Retaining ring, as described above, attachable.
  • a second part is the blade, via which the attachment takes place in the tissue, for example in or on the bone.
  • Guide handle and blade are in a state that could be described as dissolved, relative to each other movable. In other words, this means that the mutual relative position between the guide handpiece and the blade can change. This movement is a sliding movement. In other words, it is stepless, so that a relative movement without restriction is possible.
  • another state is receivable, in which guide handpiece and blade are locked together. A relative movement, as described above, is not possible in this state.
  • the surgeon provides access and introduces the locked surgical retractor of the present invention.
  • the surgeon will now position the retractor so that the access is at least kept open, in most cases even further opened, for example by retracting tissue by inserting the blade under a bone and supporting it against the bone or by inserting the blade into the bone Bones are hammered.
  • the retractor is fastened to a fixing frame, in particular a retaining ring. This attachment takes place via a mounting plate on the guide handpiece in a mechanical and previously known manner, for example by screwing Ver.
  • the surgical retractor is in its second state, i. H. in the dissolved state, transferred by the lock is released.
  • the guide handpiece has at its distal end a mounting plate, via which the attachment to the fixing frame as the retaining ring takes place.
  • guide handpiece and blade form a rigid unit in the first, in the locked state.
  • the retractor may, for example, be hammered into a bone or inserted into an access and positioned so that the surgical field is kept open.
  • only a single locking position is preferably provided.
  • the functions of the invention are fulfilled and the relative movement in the released state is not limited by further locking positions.
  • the blade has a shank, which is insertable into the guide handpiece and over which the locking of blade and guide handpiece takes place.
  • the blade is taken up, so to speak, in the guide handpiece, for example in a vaginal arrangement.
  • the guide handpiece is so long that the possible relative movement of the blade relative to the guide handpiece is completely absorbed in a longitudinal extension of the guide handpiece.
  • the patient movements to be compensated are movements which are within a maximum range of up to 10 cm, usually between a few millimeters and about 5 cm.
  • the guide handpiece has a length correspondingly so that the blade in this guide handpiece is completely received when it is moved relative to the guide handpiece.
  • the blade does not project beyond the distal end of the guide handpiece but is received by it.
  • the surgeon is not hindered in the operation and he does not have to expect that when the patient moves the distal end of the blade could suddenly emerge from the distal end of the guide handpiece.
  • the locking device is a lever with a latching nose, which can be latched in a corresponding recess of the blade or the blade shaft, so that the blade is locked against the guide handpiece.
  • the lever is a rotatably mounted rocker arm. This has at its one end the latching nose described, which is releasable by actuation of the other end of the rocker arm from the recess of the blade or the shaft, whereby the blade is released.
  • a tensioning device for example a spring is provided, which is biased so that the latching lug is pressed against the blade or the shaft.
  • the locking s device has a certain bias, so that in a corresponding sliding movement, when the blade slides past during its relative movement relative to the guide handpiece with the recess on the locking lug, takes place a lock. In this way, unintentional falling out of the blade from the guide handpiece can be avoided.
  • the locking lug is preferably provided at the proximal end of the guide handpiece, whereas the recess on the blade or the shaft of the blade is preferably provided in the region of its distal end.
  • the pivot point of the rocker arm is arranged outside the center, so that a first arm of the rocker arm, at whose end the latching lug is provided, is shorter than a second arm of the rocker arm.
  • the locking device preferably extends in the longitudinal direction of the guide handpiece and thus of the surgical retractor.
  • the relative movement is correspondingly a sliding movement along a longitudinal axis of the locking device.
  • Figure 1 shows a surgical retractor according to the invention in perspective
  • Figure IA shows a first state of the retractor and Figure IB shows a second state of the retractor;
  • Figure 2 is a front view of the retractor of Figure IA;
  • Figure 3 is a rear view of the retractor of Figure IA;
  • Figure 4 is a perspective view of a blade according to the invention.
  • Figure 5 is a front view of a blade according to the invention.
  • Figure 6 is a perspective view of a guide handpiece
  • Figure 7 is a front view of a guide handpiece
  • Figure 8 is a rear view of a guide handpiece
  • Figure 9 is a perspective view of the guide handpiece without
  • FIG. 10 shows the locking device in a perspective front view
  • Figure 12 is an exploded view of the guide handpiece
  • Figure 13 is a schematic representation of a second embodiment of the
  • FIG. 1 shows two states which the surgical retractor 1 can assume.
  • the surgical retractor 1 is shown in a first state in which the guide handpiece 3 and the blade 2 are locked together.
  • Figure IB a second state is shown; Guide handpiece 3 and blade 2 are mutually solved.
  • the second state a sliding relative movement between the guide handpiece 3 and the blade 2 is possible, as indicated in Figure IB by the double arrow 70.
  • the blade 2 slides in the guide handpiece 3rd
  • a blade as it is known from Hohmann levers, more specifically, an inventively modified version of a so-called Hohmann lever is shown, ie a lever, to its retention function to interact with a bone by either being hammered into it or the bone serves as an abutment against which the proximal end 6 is supported, or the tip 7 is hooked under the bone.
  • the retractor 1 is thus a novel Hohmann lever.
  • the element of the subject invention referred to herein by the term "blade” may take on any other configuration and shape as long as it fulfills the retention function
  • various retractors, retractors , Levers etc. be assembled.
  • the tip 7 can be omitted and only the widened region 8 can be formed, whereby a wound spreader is present.
  • a universally applicable and multifunctional retractor is provided by the invention.
  • the illustrated embodiment exemplifies any retractor.
  • the blade 2 in the present embodiment has a distal end 5 and a proximal end 6.
  • distal in the context of the present invention, is meant that something is remote from the patient, whereas the term proximal means that something is facing the patient.
  • the distal end 5 is thus remote from the patient, in the sense that it is closer to the guide handpiece 3 than the proximal end 6.
  • the proximal end 6 has a tip 7 which interacts with a bone (not shown).
  • a diffused portion 8 having a tissue retaining function.
  • a recess 9 is formed, which interacts with a latching lug 10 (see in particular FIGS. 1 and 6).
  • the distal end 11 of the recess 9 is made less high compared to the proximal end 12 of the recess 9; In other words, this means that the depth of the recess 9 changes over its length.
  • an enlarged stop edge 13 is provided at the proximal end 12 in order to create a particularly good contact and therefore particularly good locking in the locked state (FIG. 1A). Since the illustrated version of the retractor 1 can be hammered into a bone, forces on the attachment plate 20 (see FIG.
  • the edges 14 of the blade 2 are preferably bevelled, which supports the sliding movement and sharp edges are avoided. Even a rounded edge version is favorable. It is preferably provided that the blade 2 is provided in different lengths, for example in three different lengths. Thus, different local conditions of the surgical field are taken into account - it will be necessary, for example, for the operation of an obese patient, a longer blade, due to the thickness of the réellesp Schwarzenden layers of fat, as compared to an operation with a very lean patient. If the surgeon recognizes during the operation that the selected blade 2 is too short or too long, it can simply be replaced by a correspondingly longer or shorter one.
  • FIGS. 6-8 show the guide handpiece 3 with locking device 15 in detail.
  • the illustrated embodiment of the guide handpiece 3 is a one-sided open. It is a shell 16 is provided which is self-contained and covers the back of the guide handpiece 3. In other words, in the region covering the one side of the guide handpiece 3, the shell 16 has no openings, openings, holes or the like, but is of continuous design. Of course, the shell 16 may also be broken, for example, grid-like or formed by rods.
  • the shell 16 forms with its upper part 42 and its lower part 43 a scabbard which is open on one side and which receives the shaft 4 of the blade 2.
  • the shell 16 could therefore also be called a receptacle.
  • the front of the guide handpiece 3 is open, whereby the instrument can be easily disassembled, for example for cleaning and sterilization purposes.
  • the surgeon can immediately see how far the blade 2 has entered the guide handpiece (compare Figures IA and IB). He can easily decide, for example, whether a shorter or longer blade 2 must be used to maintain the retractor function.
  • the locking device 15 (shown separately in Figures 10-11, assembled with the guide handpiece 3 in Figures 6-7) is a spring loaded rocker arm in the illustrated embodiment.
  • the locking device 15 is mounted on a bearing 19 and tiltable, as indicated by the double arrow 71.
  • the locking device 15 is eccentrically mounted, ie, the first arm 21 is shorter than the second arm 22.
  • the distal second arm 22 is longer than the proximally located first arm 21.
  • a pusher plate 23 is provided at the locking lug 10 opposite end of the lock s device 15.
  • By pressing this pusher plate 23 and thus lifting the latch 10 the lock between the blade 2 and guide handpiece 3 is released.
  • the locking lug 10 moves upwards and releases the shaft 4.
  • both the second, released state is assumed, as shown in Figure IB, as well as an exchange of the blade 2 by pulling out of the shell 16 and thus from the guide handpiece 3 is possible.
  • the blade 2 is inserted via the shaft 4 into a corresponding receiving opening 24 at the proximal end 17 of the guide handpiece 3.
  • a mounting plate 20 is provided at the distal end 18 of the guide handpiece 3.
  • the mounting plate 20 is attached to a guide rod and fixedly connected thereto, and the guide rod itself is in turn fixed to the retaining ring.
  • the mounting plate 20 also serves as a clubface when the blade 2 is to be hammered into a bone. The surgeon strikes the mounting plate 20 with the hammer, blade 2 and guide handpiece 3 having to be locked against each other.
  • the guide handpiece 3 is so long that the possible relative movement (reference numeral 70) of the blade 2 relative to the guide handpiece 3 is completely absorbed in a longitudinal extension of the guide handpiece.
  • a sliding distance is formed, designated by the reference numeral 25.
  • the length L of Sliding distance 25 is preferably dimensioned such that the shaft 4 can be completely or almost completely received, shown in FIG. 5 by the distance SL, which corresponds approximately to the length of the shaft 4. It can be seen (see in particular FIG. 2) that the sliding movement takes place along a longitudinal extension or longitudinal axis A of the retractor 1.
  • the locking device 15 likewise extends in the longitudinal direction of the retractor 1.
  • FIG. 9 shows the shell 16 of the guide handpiece 3 in detail.
  • a receiving opening 24 is formed, in which the blade 2 can be inserted.
  • the special design of the guide is track 25 to recognize well. It is a sliding space, with the reference numeral 28 is formed, in which the blade 2 and the shaft 4 slides.
  • This sliding space 28 is bounded on one side by the rear side of the shell 16. On its upper side, the sliding space 28 is bounded by an upper sliding groove 33, which is located on the underside of the upper part 42 of the shell 16, and on its underside by a lower sliding groove 32, which is the upper side of the lower part 43 of the shell 16.
  • the sliding grooves 32 and 33 are T-slots.
  • the upper sliding groove 33 is thus formed by a continuation of the shell 16 on the front side of the guide handpiece 3, so that a kind of housing is formed.
  • the locking device 15 is fastened (compare FIG. 12 with FIG. 6).
  • the shank 4 or the blade 2 thus slides behind the locking device 15.
  • the locking device 15 is designed in the preferred embodiment, as shown, broken, thus providing mechanical protection, without restricting the view more.
  • the openings are denoted by the reference numeral 44 and the webs which delimit the openings 44 are designated by the reference numeral 45.
  • the actuator plate 20 is formed.
  • the impact surface is increased and at the same time finds an insertion slot 31 space, via which the connection with the fixing or mounting frame, for example, with a guide rod can be done.
  • a protection 30 is provided at the distal end 18. This is formed by surviving material.
  • the protection 30 has a dual function, on the one hand by the supernatant material, as well as by the rear projection, the impact surface of the actuator plate 20 is increased, which facilitates the impacting the surgeon.
  • a shield is formed against inadvertent operation of the pusher plate 23, which is mounted immediately in front of it (see Figure 6).
  • the locking device 15 is shown in detail.
  • the leaf spring designated by the reference numeral 26, which is supported on the spring abutment 29 of the shell 16.
  • the lock s device 15 is connected by means of a screw 35 ( Figure 12) through the opening 34 and the corresponding opening 36 on the shell with that.
  • the bearing 19 is formed.
  • the guide handpiece 3 is ergonomically designed, which facilitates the operation.
  • There are recesses 38 and bearing surfaces 39 are provided in particular on the upper side 37 of the guide handpiece, and on the underside 40, a projection 41 which lies in the region of the palm.
  • the support surface 39 and the recesses 38 on the top 37 serve the finger system.
  • FIG. 13 shows a second embodiment of the invention in a highly schematic representation.
  • a guide handpiece 103 and a blade 102 are shown in FIG. 13A.
  • the guide handpiece 103 is connected via the actuating plate 120 to a guide rod 150, which is shown only in sections.
  • the distal end 105 of the blade 102 is shown.
  • a recess 109 is formed, which interacts with the latching lug 110 of the locking device 115.
  • the blade 102 is completely received in the guide handpiece 103.
  • the locking device 115 is also spring loaded.
  • a coil spring is provided, designated by the reference numeral 126.
  • the locking device 115 is disposed approximately centrally, so that the first arm 121 and the second arm 122 are approximately the same length.
  • the bearing is designated by the reference numeral 119.
  • a pusher plate 123 is provided at the distal end.
  • the latching lug 110 is raised, so that the latched blade 102 is released, since the latching lug 110 is removed from the recess 109.
  • a latching nose receptacle 127 is formed, which receives the latching lug 110.
  • the locking device of Figures 1-12 is a rocker arm, which was eccentrically mounted and on its upper side, wherein pusher plate 23 and locking lug 10 are each formed on the top thereof.
  • the blade 2 is received in a sliding space 28 between shell 16 and locking device 15 and slides in the same.
  • the retractor 101 of FIG. 13 differs.
  • the locking device 115 has pusher plate 123 and latching lug 110 on opposite sides, ie the latching lug 110 is located on its underside, whereas the pusher plate is formed on the upper side of the locking device.
  • the locking device 115 is formed rather in the manner of a latching hook.
  • the locking device 15 or 115 may be provided in different configurations as long as it fulfills the function of locking guide handpieces 3 and 103 and blades 2 and 102, respectively.

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Surgery (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Medical Informatics (AREA)
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  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
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  • Surgical Instruments (AREA)

Abstract

The present invention relates to a surgical retractor (1) for holding open an operating field, having a blade (2) for retaining tissue. A guide handle (3) is provided, comprising a mounting plate (20) on a distal end (18) thereof, by means of which the guide handle (3) can be mounted in a mounting frame, and providing a guide for the blade (2). The guide handle (3) and the blade (2) can take on at least two states, wherein the guide handle (3) and the blade (2) are mutually locked by means of a locking device (15) in a first state, and wherein the guide handle (3) and the blade (2) are mutually released in a second state, so that a sliding relative motion (70) can take place between the guide handle (3) and the blade (2).

Description

Chirurgischer Retraktor Surgical retractor
Die vorliegende Erfindung betrifft einen chirurgischen Retraktor zum Offenhalten eines Operationsfeldes mit einer Klinge zum Zurückhalten von Gewebe.The present invention relates to a surgical retractor for holding open a surgical field with a blade for retaining tissue.
Als Retraktoren werden chirurgische Instrumente bezeichnet, mit deren Hilfe der Zugang zu einem Operationsfeld offengehalten oder auch erst ermöglicht wird. In diese Gruppe fallen diverse unterschiedliche Instrumente, wie zum Beispiel Wundhaken, Spekula, Wundspreizer, Hebel und Zangen. Die vorliegende Erfindung bezieht sich insbesondere auf Wundhaken, Wundspreizer und Hebel.Retractors are surgical instruments that are used to make access to an operating field open or even possible. This group includes a variety of different instruments, such as retractors, specula, Wundspreizer, levers and forceps. The present invention relates in particular to retractors, wound spreaders and levers.
Für Letztere ist der sog. Hohmann-Hebel ein Beispiel. Er dient dem Zugang zu Knochen, beispielsweise bei der Wirbelsäulen- oder Hüftchirurgie. Bei einer spezifischen Variante des Hohmann-Hebels ist das proximale Ende der Klinge, d. h. das Ende, welches dem Patienten und damit dem Knochen zugewandt ist, mit einer Spitze versehen, über welche der Hohmann- Hebel in einen Knochen einhakbar oder einschlagbar ist. Der Knochen dient sozusagen als Widerlager für den Hohmann-Hebel. Das andere Ende des Hohmann-Hebels kann in ein Gestell eingespannt werden, so dass der Hebel nicht von einem Menschen, üblicherweise vom Assistenzarzt, gehalten werden muss, sondern das Operationsfeld mechanisch offengehalten wird. Beispielhaft wird in diesem Zusammenhang auf ein Montagesystem verwiesen, das unter dem Handelsnamen SynFrame von dem Unternehmen Synthes® vertrieben wird (siehe www.synthes.com). Die Montagerahmen, wie beispielsweise der SynFrame, sind fest mit dem Operationstisch verbunden. Der Retraktor, beispielsweise ein Hohmann-Hebel, ist wiederum fest mit dem Montagerahmen verbunden. Dies hat zur Folge, dass bei einer Lageänderung des Patienten, wie sie beispielsweise während der Arbeit des Chirurgen am Knochen auftreten kann, sich der Retraktor von dem Gewebe lösen kann. Insbesondere bei Hohmann-Hebeln, unabhängig davon, ob die Klinge in den Knochen eingeschlagen worden ist oder eine Verankerung mit dem Knochen als Widerlager erfolgt, kam es vor, dass sich der Hohmann- Hebel löste. Dadurch wird nicht nur der Zugang zum Operationsfeld plötzlich verschlossen, sondern durch den sich lösenden, häufig weg springenden Retraktor traten immer wieder Verletzungen während der Operation auf. Insbesondere bei Arbeiten, bei welchen der Chirurg sein chirurgisches Werkzeug sehr exakt führen muss, kann ein weg springender Retraktor, durch welchen er die Führung des chirurgischen Instrumentes verliert, tragische Folgen haben. Insbesondere Nerven und Blutgefäße werden auf diese Art und Weise sehr leicht verletzt. Ebenfalls kann eine solche Verletzung bereits durch den weg springenden Retraktor selber erfolgen. Aufgrund dessen besteht ein großes Bedürfnis für einen chirurgischen Retraktor, welcher insbesondere im Zusammenwirken mit mechanischen Montagerahmen verhindert, dass sich der Retraktor bei Bewegungen des Patienten löst.For the latter, the so-called Hohmann lever is an example. It provides access to bones, for example in spinal or hip surgery. In a specific variant of the Hohmann lever, the proximal end of the blade, ie the end which faces the patient and thus the bone, is provided with a tip, via which the Hohmann lever can be hooked into or knocked into a bone. The bone serves as an abutment for the Hohmann lever. The other end of the Hohmann lever can be clamped in a frame, so that the lever does not have to be held by a human, usually by a medical assistant, but the operating field is kept mechanically open. By way of example, reference is made in this connection to a mounting system, which is marketed under the trade name SynFrame of the company Synthes ® (see www.synthes.com). The mounting frames, such as the SynFrame, are firmly connected to the operating table. The retractor, for example a Hohmann lever, is in turn firmly connected to the mounting frame. As a result, when the patient changes position, as occurs, for example, during the work of the surgeon on the bone, the retractor can become detached from the tissue. Especially with Hohmann levers, regardless of whether the blade has been hammered into the bone or anchored to the bone as an abutment, it happened that the Hohmann lever was released. As a result, not only is the access to the surgical field suddenly closed, but the loosening, frequently leaping retractor repeatedly caused injuries during the operation. In particular, in work in which the surgeon must perform his surgical tool very accurately, a leaping retractor, through which he loses the leadership of the surgical instrument, have tragic consequences. Especially nerves and blood vessels become very light in this way injured. Also, such a violation can already be done by the leaping retractor itself. Because of this, there is a great need for a surgical retractor, which, in particular in cooperation with mechanical mounting frame prevents the retractor dissolves during movements of the patient.
Chirurgen, welche die Montagetechnik SynFrame einsetzen, behelfen sich zur Lösung der geschilderten Problematik, indem sie den so genannten Führungsstab, d. h. ein Zwischenstück, über welches der Retraktor am Haltering des Montagesystems normalerweise befestigt wird, umgekehrt herum benutzen. Üblicherweise kann der Retraktor an dem Ende des Führungsstabes, der im Inneren des Halteringes, d. h. dem Operationsfeld, zugeneigt ist, über eine Befestigungsplatte befestigt werden. Das andere Ende des Führungsstabes ist zu einer ringförmigen Öse gebogen, an welcher der Chirurg manuell ziehen kann, um das Operationsfeld mit Hilfe des an dem Führungsstab befestigten Retraktors zu öffnen. Mit dem geschilderten Problem des Herausspringens des Retraktors konfrontierte Chirurgen drehen diesen Führungsstab um, so dass das Ende des Führung s Stabes mit ringförmiger Öse innen, d. h. dem Operationsfeld zugewandt, liegt. Durch diese Öse führen sie einen üblichen einstückigen Retraktor, beispielsweise einen Hohmann-Hebel, hindurch. Aufgrund einer Verbreiterung am distalen Ende des Hohmann-Hebels bleibt der Retraktor in dieser Öse des Führungsstabs hängen, wodurch eine gewisse Beweglichkeit des Retraktors gewährleistet wurde. Davon abgesehen, dass keine definierte Fixierung des Retraktors möglich ist, da diese Ösen nicht nur eine Bewegung in vertikaler, sondern auch in horizontaler Richtung ermöglichen, ist weiter nachteilig, dass die Enden der Retraktoren, beispielsweise der Hohmann-Hebel, über den Führungsstab überstehen und die Arbeit des Chirurgen behindern. Es droht immer Gefahr, dass der Chirurg an den Retraktor anstößt und so der Retraktor aus seiner Verankerung gelöst wird. Im Ergebnis handelt es sich bei der geschilderten Praxis um einen Notbehelf, der das Problem der fehlenden Flexibilität nicht zufriedenstellend löst.Surgeons who use the SynFrame assembly technique manage to solve the problems described by using the so-called guide rod, i. H. an adapter over which the retractor is normally attached to the retaining ring of the mounting system, vice versa use around. Usually, the retractor at the end of the guide rod, inside the retaining ring, d. H. the surgical field, is inclined to be attached via a mounting plate. The other end of the guide rod is bent into an annular eyelet on which the surgeon can manually pull to open the surgical field using the retractor attached to the guide rod. Surgeons confronted with the problem of springing out the retractor turned this guide rod around, so that the end of the guide rod with ring-shaped eyelet inside, d. H. facing the surgical field lies. Through this eyelet they carry a conventional one-piece retractor, such as a Hohmann lever through. Due to a widening at the distal end of the Hohmann lever, the retractor remains caught in this eye of the guide rod, which ensures a certain mobility of the retractor. Apart from the fact that no defined fixation of the retractor is possible because these eyelets allow not only a movement in the vertical, but also in the horizontal direction, is further disadvantageous that the ends of the retractors, for example, the Hohmann lever, survive on the guide rod and hamper the work of the surgeon. There is always a risk that the surgeon will hit the retractor and release the retractor from its anchorage. As a result, the described practice is a makeshift solution that does not satisfactorily solve the problem of lack of flexibility.
Im Stand der Technik könnte in der WO 2006/076127 Al ein Ansatz erkannt werden für eine gewisse Flexibilität bei der mechanischen Fixierung von Retraktoren. Offenbart ist ein Halter, der fest am Operationstisch befestigt wird. An diesem Halter werden mit Hilfe von flexiblen Schlaufen, beispielsweise Gummischlaufen, Retraktoren fixiert. Diese Lösung weist zwar eine gewisse Flexibilität auf, so dass gewisse Bewegungen des Patienten kompensiert werden können, andererseits ist aber das Festlegen des Retraktors, was unabdingbar ist, um die notwendige Kraft aufzubringen, damit das Operationsfeld überhaupt offengehalten werden kann, äußerst schwierig einzustellen bzw. unter Umständen nicht zu erreichen. Ferner besteht natürlich die Gefahr, dass die Gummischlaufe bricht.In the prior art WO 2006/076127 A1 an approach could be recognized for a certain flexibility in the mechanical fixation of retractors. Disclosed is a holder which is firmly attached to the operating table. Retractors are fixed to this holder by means of flexible loops, for example rubber loops. Although this solution has some flexibility, so that certain movements of the patient can be compensated, but on the other hand, the setting of the retractor, which is essential to apply the necessary force so that the surgical field are kept open at all can, extremely difficult to adjust or may not reach. Furthermore, there is of course the risk that the rubber loop breaks.
In der US 2008/0215081 Al ist ein spezifischer Expansionsmechanismus für die minimalinvasive Operation im Lendenwirbelbereich offenbart. Beschrieben werden drei verschiedene Wundhaken, mit jeweils unterschiedlicher Funktionsweise und technischer Funktion, die dazu dienen, einen möglichst kleinen Zugang zu schaffen und offen zu halten. Über Gelenke und Rastsysteme wird eine gewisse Nachgiebigkeit der unterschiedlichen Haken erzielt, wobei die drei verschiedenen Haken für unterschiedliche Gewebearten gedacht sind und entsprechend die Nachgiebigkeit gestaltet ist. Weiter ist diese Nachgiebigkeit jeweils nur in eine Richtung möglich. Auf chirurgische Retraktoren allgemein und insbesondere auf die oben geschilderten spezifischen Probleme mit knochenfixierten Hohmann-Hebeln, ist die Lösung nicht übertragbar.US 2008/0215081 A1 discloses a specific expansion mechanism for minimally invasive lumbar spine surgery. Described are three different retractors, each with different functionality and technical function, which serve to create the smallest possible access and keep open. About joints and locking systems, a certain flexibility of the different hooks is achieved, with the three different hooks are designed for different types of tissue and designed according to the compliance. Furthermore, this flexibility is only possible in one direction. The solution is not transferable to surgical retractors in general, and in particular to the specific problems described above with bone-fixed Hohmann levers.
Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist deshalb, einen chirurgischen Retraktor zum Offenhalten eines Operationsfeldes mit einer Klinge zum Zurückhalten von Gewebe bereitzustellen, welcher Bewegungen des Patienten während der OP zulässt und dennoch das Operationsfeld so offen hält, dass der Chirurg seiner Tätigkeit nachgehen kann und der Zugang zum Operationsfeld während der Operation möglichst gleichbleibend ist. Insbesondere soll ein sich Lösen des Retraktors vermieden werden.It is therefore an object of the present invention to provide a surgical retractor for holding open a surgical field with a tissue retaining blade which permits movement of the patient during the operation while still keeping the surgical field open so that the surgeon can operate and access the surgical procedure Operating field is as consistent as possible during the operation. In particular, a loosening of the retractor should be avoided.
Diese Aufgabe wird gelöst durch einen chirurgischen Retraktor nach Anspruch 1. Vorteilhafte Ausgestaltungen sind Gegenstand der Unteransprüche.This object is achieved by a surgical retractor according to claim 1. Advantageous embodiments are the subject of the dependent claims.
Der erfindungsgemäße chirurgische Retraktor weist eine Klinge zum Zurückhalten von Gewebe auf. Erfindungsgemäß ist ein Führungshandstück vorgesehen, das an einem distalen Ende eine Befestigungsplatte aufweist, über welche das Führungshandstück an einem Fixierrahmen befestigbar ist, und das eine Führung für die Klinge bietet. Das Führungshandstück und die Klinge können zumindest zwei Zustände einnehmen. In einem ersten Zustand sind das Führungshandstück und die Klinge über eine Verriegelung s Vorrichtung gegenseitig verriegelt. In einem zweiten Zustand sind Führungshandstück und Klinge gegenseitig gelöst, so dass eine gleitende Relativbewegung zwischen Führungshandstück und Klinge stattfinden kann. Anders ausgedrückt bedeutet dies, dass ein mehrteiliger Retraktor vorgesehen ist. Ein erstes Teil ist über eine Befestigungsplatte an einem Fixierrahmen, beispielsweise einem Haltering, wie oben beschrieben, befestigbar. Ein zweites Teil ist die Klinge, über welche die Befestigung im Gewebe, beispielsweise im oder am Knochen erfolgt. Führungshandstück und Klinge sind in einem Zustand, der als gelöster Zustand beschrieben werden könnte, relativ zueinander beweglich. Anders ausgedrückt bedeutet dies, dass sich die gegenseitige Relativposition zwischen Führungshandstück und Klinge ändern kann. Diese Bewegung ist eine gleitende Bewegung. Anders ausgedrückt, sie ist stufenlos, so dass eine Relativbewegung ohne Einschränkung möglich ist. Neben diesem beweglichen Zustand ist ein anderer Zustand einnehmbar, in welchem Führungshandstück und Klinge miteinander verriegelt sind. Eine Relativbewegung, wie sie oben beschrieben ist, ist in diesem Zustand nicht möglich.The inventive surgical retractor has a blade for retaining tissue. According to the invention, a guide handpiece is provided, which has a fastening plate at a distal end, via which the guide handpiece can be fastened to a fixing frame, and which provides a guide for the blade. The guide handpiece and the blade may occupy at least two states. In a first state, the guide handpiece and the blade are mutually locked via a locking device. In a second state, the guide handpiece and the blade are mutually released, so that a sliding relative movement between the guide handpiece and the blade can take place. In other words, this means that a multi-part retractor is provided. A first part is via a mounting plate to a fixing frame, such as a Retaining ring, as described above, attachable. A second part is the blade, via which the attachment takes place in the tissue, for example in or on the bone. Guide handle and blade are in a state that could be described as dissolved, relative to each other movable. In other words, this means that the mutual relative position between the guide handpiece and the blade can change. This movement is a sliding movement. In other words, it is stepless, so that a relative movement without restriction is possible. In addition to this movable state, another state is receivable, in which guide handpiece and blade are locked together. A relative movement, as described above, is not possible in this state.
Bei der Operation schafft der Chirurg einen Zugang und führt den erfindungsgemäßen verriegelten chirurgischen Retraktor ein. Der Chirurg wird den Retraktor nun in eine Position bringen, so dass der Zugang zumindest offengehalten, zumeist sogar noch weiter geöffnet wird, beispielsweise indem Gewebe zurückgezogen wird, indem die Klinge unter einen Knochen eingeführt und gegen den Knochen abgestützt wird oder indem die Klinge in den Knochen eingeschlagen wird. Sobald die gewünschte Position erreicht ist, wird der Retraktor an einem Fixierrahmen, insbesondere einem Haltering, befestigt. Diese Befestigung erfolgt über eine Befestigungsplatte am Führungshandstück auf mechanische und vorbekannte Weise, beispielsweise durch Ver schraubung. Anschließend wird der chirurgische Retraktor in seinen zweiten Zustand, d. h. in den gelösten Zustand, überführt, indem die Verriegelung gelöst wird. Jetzt ist eine gleitende Relativbewegung zwischen Klinge und Führungshandstück möglich. Der Chirurg kann nun operieren und Bewegungen des Patienten werden durch die Relativbewegung zwischen Klinge und Führungshandstück abgefangen. Die Relativbewegung erfolgt bevorzugt entlang einer Längsachse des chirurgischen Retraktors. Üblicherweise wird dies also eine vertikale Relativbewegung zur Folge haben, da chirurgische Retraktoren häufig in vertikaler Position im Operationsfeld eingesetzt sind.In the operation, the surgeon provides access and introduces the locked surgical retractor of the present invention. The surgeon will now position the retractor so that the access is at least kept open, in most cases even further opened, for example by retracting tissue by inserting the blade under a bone and supporting it against the bone or by inserting the blade into the bone Bones are hammered. As soon as the desired position has been reached, the retractor is fastened to a fixing frame, in particular a retaining ring. This attachment takes place via a mounting plate on the guide handpiece in a mechanical and previously known manner, for example by screwing Ver. Subsequently, the surgical retractor is in its second state, i. H. in the dissolved state, transferred by the lock is released. Now, a sliding relative movement between the blade and guide handpiece is possible. The surgeon can now operate and movements of the patient are intercepted by the relative movement between the blade and guide handpiece. The relative movement preferably takes place along a longitudinal axis of the surgical retractor. Usually, this will therefore result in a relative vertical movement, since surgical retractors are often used in a vertical position in the surgical field.
Ein weiterer Vorteil der vorliegenden Erfindung liegt darin, dass das Führungshandstück an seinem distalen Ende eine Befestigungsplatte aufweist, über welche die Befestigung an dem Fixierrahmen wie dem Haltering erfolgt. Es gibt keine darüber hinaus stehende Teile oder Elemente, so dass der Chirurg ungehinderten Zugang zum Operationsfeld hat und nicht durch etwaige überstehende Teile behindert wird, wie es bei der oben beschriebenen behelfsmäßigen Anordnung zur Erzielung einer gewissen Flexibilität der Fall war. Gemäß einer bevorzugten Ausführung der Erfindung bilden Führungshandstück und Klinge in dem ersten, im verriegelten Zustand eine starre Einheit. In diesem Zustand kann der Retraktor beispielsweise in einen Knochen eingeschlagen oder in einen Zugang eingeführt und in Position gebracht werden, so dass das Operationsfeld offengehalten wird. Erfindungsgemäß ist bevorzugt nur eine einzige Verriegelungsposition vorgesehen. Damit werden die erfindungsgemäßen Funktionen erfüllt und die Relativbewegung im gelösten Zustand wird nicht durch weitere Verriegelungspositionen eingeschränkt.Another advantage of the present invention is that the guide handpiece has at its distal end a mounting plate, via which the attachment to the fixing frame as the retaining ring takes place. There are no extraneous parts or elements so that the surgeon has unrestricted access to the surgical field and is not hampered by any protruding parts, as was the case with the above-described makeshift arrangement for achieving some flexibility. According to a preferred embodiment of the invention, guide handpiece and blade form a rigid unit in the first, in the locked state. In this state, the retractor may, for example, be hammered into a bone or inserted into an access and positioned so that the surgical field is kept open. According to the invention, only a single locking position is preferably provided. Thus, the functions of the invention are fulfilled and the relative movement in the released state is not limited by further locking positions.
Weiter ist bevorzugt, dass die Klinge einen Schaft aufweist, welcher in das Führungshandstück einführbar ist und über welchen die Verriegelung von Klinge und Führungshandstück erfolgt. Die Klinge wird sozusagen in dem Führungshandstück aufgenommen, beispielsweise in einer scheidenartigen Anordnung.It is further preferred that the blade has a shank, which is insertable into the guide handpiece and over which the locking of blade and guide handpiece takes place. The blade is taken up, so to speak, in the guide handpiece, for example in a vaginal arrangement.
Gemäß einer bevorzugten Ausführung ist das Führungshandstück so lang, dass die mögliche Relativbewegung der Klinge gegenüber dem Führungshandstück vollständig in einer Läng sers treckung des Führungshandstücks aufgenommen wird. Es handelt sich bei den zu kompensierenden Patientenbewegungen um Bewegungen, die maximal in einem Bereich von bis zu 10 cm liegen, üblicherweise zwischen wenigen Millimetern und ca. 5 cm. Das Führungshandstück weist entsprechend eine Länge auf, so dass die Klinge in diesem Führungshandstück vollständig aufgenommen wird, wenn sie gegenüber dem Führungshandstück verschoben wird. Die Klinge steht bevorzugt also selbst im vollständig eingeschobenen Zustand nicht über das distale Ende des Führungshandstücks hinaus, sondern ist von diesem aufgenommen. Dadurch wird der Chirurg bei der Operation nicht behindert und er muss auch nicht damit rechnen, dass bei Bewegungen des Patienten plötzlich das distale Klingenende aus dem distalen Ende des Führungshandstücks heraustreten könnte.According to a preferred embodiment, the guide handpiece is so long that the possible relative movement of the blade relative to the guide handpiece is completely absorbed in a longitudinal extension of the guide handpiece. The patient movements to be compensated are movements which are within a maximum range of up to 10 cm, usually between a few millimeters and about 5 cm. The guide handpiece has a length correspondingly so that the blade in this guide handpiece is completely received when it is moved relative to the guide handpiece. Thus, even in the fully inserted state, the blade does not project beyond the distal end of the guide handpiece but is received by it. As a result, the surgeon is not hindered in the operation and he does not have to expect that when the patient moves the distal end of the blade could suddenly emerge from the distal end of the guide handpiece.
Gemäß einer bevorzugten Ausgestaltung ist die Verriegelungsvorrichtung ein Hebel mit einer Rastnase, die in einer entsprechenden Ausnehmung der Klinge oder des Klingenschafts einrastbar ist, so dass die Klinge gegenüber dem Führungshandstück verriegelt ist. Insbesondere ist vorgesehen, dass der Hebel ein drehbar gelagerter Kipphebel ist. Dieser hat an seinem einen Ende die beschriebene Rastnase, welche durch Betätigung des anderen Endes des Kipphebels aus der Ausnehmung der Klinge oder des Schaftes lösbar ist, wodurch die Klinge gelöst ist. Gemäß einer weiteren bevorzugten Ausbildung ist eine Spannvorrichtung, beispielsweise eine Feder vorgesehen, welche so vorgespannt ist, dass die Rastnase gegen die Klinge oder den Schaft gedrückt wird. Dies bringt den Vorteil mit sich, dass die Verriegelung s Vorrichtung eine gewisse Vorspannung hat, so dass bei einer entsprechenden Gleitbewegung, wenn die Klinge bei ihrer Relativbewegung gegenüber dem Führungshandstück mit der Ausnehmung an der Rastnase vorbeigleitet, eine Verriegelung stattfindet. Auf diese Art und Weise kann ein unbeabsichtigtes Herausfallen der Klinge aus dem Führungshandstück vermieden werden. Die Rastnase ist bevorzugt am proximalen Ende des Führungshandstückes vorgesehen, wohingegen die Ausnehmung auf der Klinge oder dem Schaft der Klinge bevorzugt im Bereich ihres distalen Endes vorgesehen ist.According to a preferred embodiment, the locking device is a lever with a latching nose, which can be latched in a corresponding recess of the blade or the blade shaft, so that the blade is locked against the guide handpiece. In particular, it is provided that the lever is a rotatably mounted rocker arm. This has at its one end the latching nose described, which is releasable by actuation of the other end of the rocker arm from the recess of the blade or the shaft, whereby the blade is released. According to a further preferred embodiment, a tensioning device, for example a spring is provided, which is biased so that the latching lug is pressed against the blade or the shaft. This has the advantage that the locking s device has a certain bias, so that in a corresponding sliding movement, when the blade slides past during its relative movement relative to the guide handpiece with the recess on the locking lug, takes place a lock. In this way, unintentional falling out of the blade from the guide handpiece can be avoided. The locking lug is preferably provided at the proximal end of the guide handpiece, whereas the recess on the blade or the shaft of the blade is preferably provided in the region of its distal end.
Gemäß einer weiteren bevorzugten Ausgestaltung ist der Drehpunkt des Kipphebels außerhalb der Mitte angeordnet, so dass ein erster Arm des Kipphebels, an dessen Ende die Rastnase vorgesehen ist, kürzer ist als ein zweiter Arm des Kipphebels. Durch diese asymmetrische Lagerung des Kipphebels wird eine Tendenz der Rastnase, in die Ausnehmung auf der Klinge oder dem Schaft einzutreten, forciert. Bereits durch die außermittige Lagerung wird die Rastnase gegen die Klinge gedrückt, so dass ein Einrasten in die Ausnehmung begünstigt wird.According to a further preferred embodiment, the pivot point of the rocker arm is arranged outside the center, so that a first arm of the rocker arm, at whose end the latching lug is provided, is shorter than a second arm of the rocker arm. As a result of this asymmetrical mounting of the rocker arm, a tendency of the latching nose to enter into the recess on the blade or the shaft is forced. Already by off-center storage, the locking lug is pressed against the blade, so that a locking in the recess is favored.
Die Verriegelungsvorrichtung erstreckt sich bevorzugt in Längsrichtung des Führungshandstückes und damit des chirurgischen Retraktors. Die Relativbewegung ist entsprechend eine Gleitbewegung entlang einer Längsachse der Verriegelung s Vorrichtung. Durch diese Anordnung ist eine kompakte und schlanke Bauweise möglich. Die schlanke Bauweise ist bei den beengten Platzverhältnissen im Operationsfeld sehr vorteilhaft. Zu beachten ist, dass nicht nur die Retraktoren im Operationsfeld angeordnet sind, sondern beispielsweise auch noch weitere Instrumente wie Absauggeräte oder Spülleitungen verlegt werden müssen. Zu der schlanken Bauweise trägt bei, dass die Verriegelungsvorrichtung sich parallel zu einer Längsachse des Retraktors erstreckt.The locking device preferably extends in the longitudinal direction of the guide handpiece and thus of the surgical retractor. The relative movement is correspondingly a sliding movement along a longitudinal axis of the locking device. By this arrangement, a compact and slim design is possible. The slim design is very advantageous in the cramped conditions in the operating field. It should be noted that not only the retractors in the surgical field are arranged, but also, for example, even more instruments such as aspirators or flushing lines must be laid. The slender construction contributes that the locking device extends parallel to a longitudinal axis of the retractor.
Nachfolgend wird die Erfindung anhand der Zeichnungen näher erläutert und beschrieben. Es zeigen:The invention will be explained in more detail with reference to the drawings and described. Show it:
Figur 1 einen chirurgischen Retraktor gemäß der Erfindung in perspektivischerFigure 1 shows a surgical retractor according to the invention in perspective
Darstellung, wobei Figur IA einen ersten Zustand des Retraktors und Figur IB einen zweiten Zustand des Retraktors zeigt; Figur 2 eine Vorderansicht des Retraktors der Figur IA;Representation, wherein Figure IA shows a first state of the retractor and Figure IB shows a second state of the retractor; Figure 2 is a front view of the retractor of Figure IA;
Figur 3 eine Rückansicht des Retraktors der Figur IA;Figure 3 is a rear view of the retractor of Figure IA;
Figur 4 eine perspektivische Darstellung einer erfindungsgemäßen Klinge;Figure 4 is a perspective view of a blade according to the invention;
Figur 5 eine Vorderansicht einer erfindungsgemäßen Klinge;Figure 5 is a front view of a blade according to the invention;
Figur 6 eine perspektivische Darstellung eines Führungshandstücks;Figure 6 is a perspective view of a guide handpiece;
Figur 7 eine Vorderansicht eines Führungshandstücks;Figure 7 is a front view of a guide handpiece;
Figur 8 eine Rückansicht eines Führungshandstücks;Figure 8 is a rear view of a guide handpiece;
Figur 9 eine perspektivische Darstellung des Führungshandstücks ohneFigure 9 is a perspective view of the guide handpiece without
Verriegelung svorrichtung ;Locking device;
Figur 10 die Verriegelungsvorrichtung in perspektivischer Vorderansicht;FIG. 10 shows the locking device in a perspective front view;
Figur 11 die Verriegelungsvorrichtung in perspektivischer Rückansicht;11 shows the locking device in a perspective rear view;
Figur 12 eine Explosionsdarstellung des Führungshandstücks; undFigure 12 is an exploded view of the guide handpiece; and
Figur 13 eine schematische Darstellung eines zweiten Ausführungsbeispiels derFigure 13 is a schematic representation of a second embodiment of the
Erfindung.Invention.
Figur 1 zeigt zwei Zustände, die der chirurgische Retraktor 1 einnehmen kann. In Figur IA ist der chirurgische Retraktor 1 in einem ersten Zustand gezeigt, in welchem das Führungshandstück 3 und die Klinge 2 miteinander verriegelt sind. In Figur IB ist ein zweiter Zustand gezeigt; Führungshandstück 3 und Klinge 2 sind gegenseitig gelöst. Im zweiten Zustand ist eine gleitende Relativbewegung zwischen dem Führungshandstück 3 und der Klinge 2 möglich, wie angedeutet in Figur IB durch den Doppelpfeil 70. Die Klinge 2 gleitet in dem Führungshandstück 3.FIG. 1 shows two states which the surgical retractor 1 can assume. In Figure IA, the surgical retractor 1 is shown in a first state in which the guide handpiece 3 and the blade 2 are locked together. In Figure IB, a second state is shown; Guide handpiece 3 and blade 2 are mutually solved. In the second state, a sliding relative movement between the guide handpiece 3 and the blade 2 is possible, as indicated in Figure IB by the double arrow 70. The blade 2 slides in the guide handpiece 3rd
Bei der in den Figuren 1 bis 12 dargestellten Ausführungsform handelt es sich um eine Klinge, wie sie von Hohmann-Hebeln bekannt ist, genauer es ist eine erfindungsgemäß abgewandelte Version eines so genannten Hohmann-Hebels dargestellt, d. h. eines Hebels, der, um seine Rückhaltefunktion zu erfüllen, mit einem Knochen in Wechselwirkung tritt, indem er entweder in diesen eingeschlagen worden ist oder der Knochen als Widerlager dient, gegen welchen sich das proximale Ende 6 abstützt, bzw. die Spitze 7 wird unter den Knochen eingehakt. Bei dem Retraktor 1 handelt es sich folglich um einen neuartigen Hohmann- Hebel. Das Element des Erfindungsgegenstandes, das vorliegend mit dem Begriff „Klinge" bezeichnet worden ist, kann jedoch jede andere Konfiguration und Gestalt annehmen, solange es die Rückhaltefunktion erfüllt. Je nach eingesetzter Klinge 2 in Kombination mit dem Universal-Führungshandstück 3 können verschiedene Wundspreizer, Wundhaken, Hebel etc. zusammengebaut werden. So kann beispielsweise die Spitze 7 entfallen und lediglich der verbreiterte Bereich 8 ausgebildet sein, wodurch ein Wundspreizer vorliegt. Infolgedessen wird ein universell einsetzbarer und multifunktioneller Retraktor durch die Erfindung bereitgestellt. Die dargestellte Ausführungsform steht exemplarisch für einen beliebigen Retraktor.In the embodiment shown in Figures 1 to 12 is a blade, as it is known from Hohmann levers, more specifically, an inventively modified version of a so-called Hohmann lever is shown, ie a lever, to its retention function to interact with a bone by either being hammered into it or the bone serves as an abutment against which the proximal end 6 is supported, or the tip 7 is hooked under the bone. The retractor 1 is thus a novel Hohmann lever. However, the element of the subject invention, referred to herein by the term "blade", may take on any other configuration and shape as long as it fulfills the retention function Depending on the blade 2 used in combination with the universal guide handpiece 3, various retractors, retractors , Levers etc. be assembled. For example, the tip 7 can be omitted and only the widened region 8 can be formed, whereby a wound spreader is present. As a result, a universally applicable and multifunctional retractor is provided by the invention. The illustrated embodiment exemplifies any retractor.
Wie insbesondere den Figuren 4 und 5 zu entnehmen ist, weist die Klinge 2 in der vorliegenden Ausführungsform ein distales Ende 5 und ein proximales Ende 6 auf. Mit distal ist im Zusammenhang mit der vorliegenden Erfindung gemeint, dass etwas vom Patienten abgewandt ist, wohingegen der Begriff proximal bedeutet, dass etwas dem Patienten zugewandt ist. Das distale Ende 5 ist folglich vom Patienten abgewandt, in dem Sinne, dass es näher zum Führungshandstück 3 liegt als das proximale Ende 6. Das proximale Ende 6 weist eine Spitze 7 auf, welche mit einem Knochen (nicht dargestellt) in Wechselwirkung tritt. Am proximalen Ende 6 ist überdies ein verbreiteter Bereich 8 ausgebildet, der eine Geweberückhaltefunktion hat.As can be seen in particular from FIGS. 4 and 5, the blade 2 in the present embodiment has a distal end 5 and a proximal end 6. By distal, in the context of the present invention, is meant that something is remote from the patient, whereas the term proximal means that something is facing the patient. The distal end 5 is thus remote from the patient, in the sense that it is closer to the guide handpiece 3 than the proximal end 6. The proximal end 6 has a tip 7 which interacts with a bone (not shown). At the proximal end 6, moreover, there is formed a diffused portion 8 having a tissue retaining function.
An dem distalen Ende 5 der Klinge 2 ist eine Ausnehmung 9 ausgebildet, die mit einer Rastnase 10 (siehe insbesondere Figuren 1 und 6) in Wechselwirkung tritt. Das distale Ende 11 der Ausnehmung 9 ist im Vergleich zum proximalen Ende 12 der Ausnehmung 9 weniger hoch gestaltet; anders ausgedrückt bedeutet dies, dass sich die Tiefe der Ausnehmung 9 über ihre Länge ändert. So wird am proximalen Ende 12 eine vergrößerte Anschlagkante 13 geschaffen, um in verriegeltem Zustand (Figur IA) eine besonders gute Anlage und damit besonders gute Verriegelung zu schaffen. Da die dargestellte Version des Retraktors 1 in einen Knochen eingeschlagen werden kann, treten durch die Schläge auf die Befestigungsplatte 20 (siehe Figur 7) Kräfte in Richtung zum proximalen Ende 6 der Klinge auf. Da die Ausnehmung 9 proximal vertieft ist, kann die Rastnase 10 auch bei starken Schlägen nicht aus der Ausnehmung 9 herausspringen. Die Kraftrichtung beim Einschlagen ist in Figur 2 durch den Pfeil K dargestellt.At the distal end 5 of the blade 2, a recess 9 is formed, which interacts with a latching lug 10 (see in particular FIGS. 1 and 6). The distal end 11 of the recess 9 is made less high compared to the proximal end 12 of the recess 9; In other words, this means that the depth of the recess 9 changes over its length. Thus, an enlarged stop edge 13 is provided at the proximal end 12 in order to create a particularly good contact and therefore particularly good locking in the locked state (FIG. 1A). Since the illustrated version of the retractor 1 can be hammered into a bone, forces on the attachment plate 20 (see FIG. 7) occur in the direction of the proximal end 6 of the blade as a result of the impacts on the attachment plate 20. Since the recess 9 is recessed proximally, the latch 10 can not jump out of the recess 9 even with strong shocks. The direction of force during hammering is shown in Figure 2 by the arrow K.
Die Kanten 14 der Klinge 2 sind bevorzugt abgeschrägt, wodurch die Gleitbewegung unterstützt und scharfe Kanten vermieden werden. Auch eine abgerundete Kantenfassung ist günstig. Es ist bevorzugt vorgesehen, dass die Klinge 2 in unterschiedlichen Längen, beispielsweise in drei verschiedenen Längen bereitgestellt wird. Somit wird unterschiedlichen örtlichen Gegebenheiten des Operationsfeldes Rechnung getragen - es wird beispielsweise für die Operation eines adipösen Patienten eine längere Klinge notwendig sein, aufgrund der Dicke der aufzuspreizenden Fettschichten, im Vergleich zu einer OP mit einem sehr mageren Patienten. Erkennt der Chirurg während der Operation, dass die gewählte Klinge 2 zu kurz oder zu lang ist, so kann sie einfach durch eine entsprechend längere bzw. kürzere ausgetauscht werden.The edges 14 of the blade 2 are preferably bevelled, which supports the sliding movement and sharp edges are avoided. Even a rounded edge version is favorable. It is preferably provided that the blade 2 is provided in different lengths, for example in three different lengths. Thus, different local conditions of the surgical field are taken into account - it will be necessary, for example, for the operation of an obese patient, a longer blade, due to the thickness of the aufzuspreizenden layers of fat, as compared to an operation with a very lean patient. If the surgeon recognizes during the operation that the selected blade 2 is too short or too long, it can simply be replaced by a correspondingly longer or shorter one.
Die Figuren 6-8 zeigen das Führungshandstück 3 mit Verriegelungsvorrichtung 15 im Detail. Die dargestellte Ausführungsform des Führungshandstücks 3 ist eine einseitig offene. Es ist eine Schale 16 vorgesehen, die in sich geschlossen ist und die Rückseite des Führungshandstücks 3 abdeckt. Anders ausgedrückt, die Schale 16 weist in dem die eine Seite des Führungshandstücks 3 abdeckenden Bereich keine Durchbrechungen, Öffnungen, Löcher oder Ähnliches auf, sondern ist durchgängig gestaltet. Selbstverständlich kann die Schale 16 auch durchbrochen sein, beispielsweise gitterartig oder von Stäben gebildet. Die Schale 16 bildet mir ihrem Oberteil 42 und ihrem Unterteil 43 eine einseitig offene Scheide aus, welche den Schaft 4 der Klinge 2 aufnimmt. Die Schale 16 könnte deshalb auch als Aufnahme bezeichnet werden. Da es sich um eine einseitig geschlossen Schale handelt, ist die Vorderseite des Führungshandstücks 3 offen, wodurch das Instrument leicht zerlegt werden kann, beispielsweise für Reinigungs- und Sterilisationszwecke. Außerdem kann der Chirurg sofort sehen, wie weit die Klinge 2 in das Führungshandstück eingetreten ist (vergleiche Figuren IA und IB). Er kann so leicht entscheiden, ob beispielsweise eine kürzere oder längere Klinge 2 verwendet werden muss, um die Retraktorfunktion aufrecht zu erhalten.Figures 6-8 show the guide handpiece 3 with locking device 15 in detail. The illustrated embodiment of the guide handpiece 3 is a one-sided open. It is a shell 16 is provided which is self-contained and covers the back of the guide handpiece 3. In other words, in the region covering the one side of the guide handpiece 3, the shell 16 has no openings, openings, holes or the like, but is of continuous design. Of course, the shell 16 may also be broken, for example, grid-like or formed by rods. The shell 16 forms with its upper part 42 and its lower part 43 a scabbard which is open on one side and which receives the shaft 4 of the blade 2. The shell 16 could therefore also be called a receptacle. Since it is a one-sided closed shell, the front of the guide handpiece 3 is open, whereby the instrument can be easily disassembled, for example for cleaning and sterilization purposes. In addition, the surgeon can immediately see how far the blade 2 has entered the guide handpiece (compare Figures IA and IB). He can easily decide, for example, whether a shorter or longer blade 2 must be used to maintain the retractor function.
Die Verriegelungsvorrichtung 15 (gesondert dargestellt in den Fig. 10-11; mit dem Führungshandstück 3 zusammengebaut in den Fig. 6-7) ist in der dargestellten Ausführungsform ein federbeaufschlagter Kipphebel. Die Verriegelungsvorrichtung 15 ist über ein Lager 19 gelagert und kippbeweglich, wie angedeutet durch den Doppelpfeil 71. Wie insbesondere den Figuren 7, 10 und 11 zu entnehmen ist, ist die Verriegelungsvorrichtung 15 außermittig gelagert, d. h. der erste Arm 21 ist kürzer als der zweite Arm 22. Somit ist der distal gelegene zweite Arm 22 länger als der proximal gelegene erste Arm 21. An dem der Rastnase 10 gegenüberliegenden Ende der Verriegelung s Vorrichtung 15 ist eine Drückerplatte 23 vorgesehen. Durch Drücken dieser Drückerplatte 23 und damit Anheben der Rastnase 10, wird die Verriegelung zwischen Klinge 2 und Führungshandstück 3 gelöst. Die Rastnase 10 bewegt sich nach oben und gibt den Schaft 4 frei. Durch Lösen der Verriegelung wird sowohl der zweite, gelöste Zustand eingenommen, wie dargestellt in Figur IB, als auch ist ein Austausch der Klinge 2 durch Herausziehen aus der Schale 16 und damit aus dem Führungshandstück 3 möglich.The locking device 15 (shown separately in Figures 10-11, assembled with the guide handpiece 3 in Figures 6-7) is a spring loaded rocker arm in the illustrated embodiment. The locking device 15 is mounted on a bearing 19 and tiltable, as indicated by the double arrow 71. As can be seen in particular Figures 7, 10 and 11, the locking device 15 is eccentrically mounted, ie, the first arm 21 is shorter than the second arm 22. Thus, the distal second arm 22 is longer than the proximally located first arm 21. At the locking lug 10 opposite end of the lock s device 15, a pusher plate 23 is provided. By pressing this pusher plate 23 and thus lifting the latch 10, the lock between the blade 2 and guide handpiece 3 is released. The locking lug 10 moves upwards and releases the shaft 4. By loosening the lock, both the second, released state is assumed, as shown in Figure IB, as well as an exchange of the blade 2 by pulling out of the shell 16 and thus from the guide handpiece 3 is possible.
Die Klinge 2 wird über den Schaft 4 in eine entsprechende Aufnahmeöffnung 24 am proximalen Ende 17 des Führungshandstücks 3 eingeschoben. Am distalen Ende 18 des Führungshandstücks 3 ist eine Befestigungsplatte 20 vorgesehen. Über die Befestigungsplatte 20 erfolgt die Befestigung an einem Fixierrahmen (nicht dargestellt). Im Falle der Anwendung des SynFrame-Systems wird die Befestigungsplatte an einem Führungsstab befestigt und mit diesem fest verbunden, und der Führungsstab selber wiederum wird am Haltering fixiert. Die Befestigungsplatte 20 dient gleichzeitig als Schlagfläche, wenn die Klinge 2 in einen Knochen eingeschlagen werden soll. Der Chirurg schlägt mit dem Hammer auf die Befestigungsplatte 20, wobei Klinge 2 und Führungshandstück 3 gegeneinander verriegelt sein müssen.The blade 2 is inserted via the shaft 4 into a corresponding receiving opening 24 at the proximal end 17 of the guide handpiece 3. At the distal end 18 of the guide handpiece 3, a mounting plate 20 is provided. About the mounting plate 20, the attachment to a fixing frame (not shown). In the case of using the SynFrame system, the mounting plate is attached to a guide rod and fixedly connected thereto, and the guide rod itself is in turn fixed to the retaining ring. The mounting plate 20 also serves as a clubface when the blade 2 is to be hammered into a bone. The surgeon strikes the mounting plate 20 with the hammer, blade 2 and guide handpiece 3 having to be locked against each other.
Das Führungshandstück 3 ist so lang, dass die mögliche Relativbewegung (Bezugszeichen 70) der Klinge 2 gegenüber dem Führungshandstück 3 vollständig in einer Läng sers treckung des Führungshandstücks aufgenommen wird. In dem Führungshandstück 3, genauer in der dargestellten Ausführung in der Schale 16, ist eine Gleitstrecke ausgebildet, bezeichnet mit dem Bezugszeichen 25. Auf dieser Gleitstrecke 25 erfolgt die gleitende Relativbewegung der Klinge 2, genauer des Schaftes 4 der Klinge 2. Die Länge L der Gleitstrecke 25 (siehe Figur 7) ist bevorzugt so bemessen, dass der Schaft 4 vollständig oder annähernd vollständig aufgenommen werden kann, dargestellt in Figur 5 durch die Strecke SL, welche ungefähr der Länge des Schafts 4 entspricht. Es ist ersichtlich (siehe insbesondere Figur 2), dass die Gleitbewegung entlang einer Läng sers treckung oder Längsachse A des Retraktors 1 erfolgt. Die Verriegelungsvorrichtung 15 erstreckt sich ebenfalls in Längsrichtung des Retraktors 1.The guide handpiece 3 is so long that the possible relative movement (reference numeral 70) of the blade 2 relative to the guide handpiece 3 is completely absorbed in a longitudinal extension of the guide handpiece. In the guide handpiece 3, more precisely in the illustrated embodiment in the shell 16, a sliding distance is formed, designated by the reference numeral 25. In this sliding section 25, the sliding relative movement of the blade 2, more precisely the shaft 4 of the blade 2. The length L of Sliding distance 25 (see FIG. 7) is preferably dimensioned such that the shaft 4 can be completely or almost completely received, shown in FIG. 5 by the distance SL, which corresponds approximately to the length of the shaft 4. It can be seen (see in particular FIG. 2) that the sliding movement takes place along a longitudinal extension or longitudinal axis A of the retractor 1. The locking device 15 likewise extends in the longitudinal direction of the retractor 1.
Anstelle einer einseitig offenen Schale 16 könnte das Führungshandstück 3 auch allseitig geschlossen sein, beispielsweise in der Art einer Schwertscheide. Ferner kann der Kipphebel, d. h. die Verriegelungsvorrichtung 15, auch mittig gelagert sein. Die dargestellte Verriegelung s Vorrichtung 15 ist ein Kipphebel, der wippenartig gestaltet ist. Die Figuren 9-12 zeigen Details des Führungshandstückes 3 und der Verriegelung s Vorrichtung 15. Figur 9 zeigt die Schale 16 des Führungshandstücks 3 im Detail. Am proximalen Ende 17 ist eine Aufnahmeöffnung 24 ausgebildet, in welche die Klinge 2 einführbar ist. In der Darstellung der Figur 9 ist die besondere Gestaltung der Führung s strecke 25 gut zu erkennen. Es ist ein Gleitraum, mit dem Bezugszeichen 28 ausgebildet, in welchem die Klinge 2 bzw. der Schaft 4 gleitet. Dieser Gleitraum 28 wird auf der einen Seite durch die Rückseite der Schale 16 begrenzt. Auf seiner Oberseite wird der Gleitraum 28 durch eine obere Gleitrille 33, die sich auf der Unterseite des Oberteils 42 der Schale 16 befindet, und auf seiner Unterseite durch eine untere Gleitrille 32, die die Oberseite des Unterteils 43 der Schale 16 ist, begrenzt. In der dargestellten Ausführung handelt es sich bei den Gleitrillen 32 und 33 um T-Nuten. Die obere Gleitrille 33 ist somit durch eine Fortführung der Schale 16 auf der Vorderseite des Führungshandstücks 3 gebildet, so dass eine Art Gehäuse gebildet wird. Auf der Außenseite, genauer auf der vorderen Außenseite, dieses Gehäuses wird die Verriegelung s Vorrichtung 15 befestigt (vergleiche Figur 12 mit Figur 6). Der Schaft 4 bzw. die Klinge 2 gleitet somit hinter der Verriegelung s Vorrichtung 15. Es bilden die einseitig offene Schale 16 und die Verriegelungsvorrichtung 15 zusammen ein Gehäuse, auch als Aufnahme zu bezeichnen, in welchem die Klinge 2 bzw. der Schaft 4 gleiten kann. Da die Schale 16 nicht allseitig geschlossen ist, sondern auf einer Seite offen ist, wird der Blick auf die Klinge 2 freigegeben. Die Verriegelungsvorrichtung 15 ist in der bevorzugten Ausgestaltung, wie dargestellt, durchbrochen gestaltet und bietet so mechanischen Schutz, ohne den Blick stärker zu beschränken. Die Durchbrechungen sind mit dem Bezugszeichen 44 und die Stege, welche die Durchbrechungen 44 begrenzen, sind mit dem Bezugszeichen 45 bezeichnet.Instead of a shell 16 open on one side, the guide handpiece 3 could also be closed on all sides, for example in the manner of a sword scabbard. Furthermore, the rocker arm, ie the locking device 15, also be mounted centrally. The illustrated locking device 15 is a rocker arm which is designed like a rocker. FIGS. 9-12 show details of the guide handpiece 3 and the locking device 15. FIG. 9 shows the shell 16 of the guide handpiece 3 in detail. At the proximal end 17, a receiving opening 24 is formed, in which the blade 2 can be inserted. In the illustration of Figure 9, the special design of the guide is track 25 to recognize well. It is a sliding space, with the reference numeral 28 is formed, in which the blade 2 and the shaft 4 slides. This sliding space 28 is bounded on one side by the rear side of the shell 16. On its upper side, the sliding space 28 is bounded by an upper sliding groove 33, which is located on the underside of the upper part 42 of the shell 16, and on its underside by a lower sliding groove 32, which is the upper side of the lower part 43 of the shell 16. In the illustrated embodiment, the sliding grooves 32 and 33 are T-slots. The upper sliding groove 33 is thus formed by a continuation of the shell 16 on the front side of the guide handpiece 3, so that a kind of housing is formed. On the outside, more precisely on the front outside, of this housing, the locking device 15 is fastened (compare FIG. 12 with FIG. 6). The shank 4 or the blade 2 thus slides behind the locking device 15. The shell 16, which is open on one side, and the locking device 15 together form a housing, also referred to as a receptacle, in which the blade 2 or the shaft 4 can slide , Since the shell 16 is not closed on all sides, but is open on one side, the view of the blade 2 is released. The locking device 15 is designed in the preferred embodiment, as shown, broken, thus providing mechanical protection, without restricting the view more. The openings are denoted by the reference numeral 44 and the webs which delimit the openings 44 are designated by the reference numeral 45.
Am distalen Ende 18 des Führungshandstücks 3 ist die Betätigungsplatte 20 ausgebildet. In der Darstellung der Figur 9 ist zu sehen, dass die Betätigungsplatte 20 in Richtung zur Rückseite des Führungshandstücks 3, d. h. jene Seite, auf der die Schale 16 im Wesentlichen geschlossen ist, überstehend, d. h. ausgekragt ist. So wird die Schlagfläche vergrößert und gleichzeitig findet ein Einführschlitz 31 Platz, über welchen die Verbindung mit dem Fixieroder Montagerahmen, beispielsweise mit einer Führungsstange, erfolgen kann. Am distalen Ende 18 ist überdies ein Schutz 30 vorgesehen. Dieser wird gebildet, indem Material übersteht. Der Schutz 30 hat eine Doppelfunktion, zum einen wird durch das überstehende Material, ebenso wie durch die rückseitige Auskragung, die Schlagfläche der Betätigungsplatte 20 vergrößert, was dem Chirurgen das Einschlagen erleichtert. Zum anderen wird ein Schutzschild gebildet vor unbeabsichtigtem Betätigen der Drückerplatte 23, welche unmittelbar davor angebracht ist (siehe Figur 6).At the distal end 18 of the guide handpiece 3, the actuator plate 20 is formed. In the illustration of Figure 9 it can be seen that the actuating plate 20 towards the back of the guide handpiece 3, ie that side on which the shell 16 is substantially closed, protruding, that is cantilevered. Thus, the impact surface is increased and at the same time finds an insertion slot 31 space, via which the connection with the fixing or mounting frame, for example, with a guide rod can be done. Moreover, a protection 30 is provided at the distal end 18. This is formed by surviving material. The protection 30 has a dual function, on the one hand by the supernatant material, as well as by the rear projection, the impact surface of the actuator plate 20 is increased, which facilitates the impacting the surgeon. To the Others, a shield is formed against inadvertent operation of the pusher plate 23, which is mounted immediately in front of it (see Figure 6).
In den Figuren 10 und 11 ist die Verriegelung s Vorrichtung 15 im Detail dargestellt. Insbesondere wird auf die Blattfeder verwiesen, bezeichnet mit dem Bezugszeichen 26, welche sich auf dem Federgegenlager 29 der Schale 16 abstützt. Es wird deutlich, dass durch Drücken der Drückerplatte 23 die Feder gespannt wird, so dass diese nach dem Loslassen der Drückerplatte 23 Entlastung sucht und das distale Ende der Verriegelungsvorrichtung, d. h. den zweiten Arm 22, anheben und somit den ersten Arm 21 mit der Rastnase 10 absenken wird. Die Verriegelung s Vorrichtung 15 wird mit Hilfe einer Schraube 35 (Figur 12) über die Öffnung 34 und die entsprechende Öffnung 36 auf der Schale mit jener verbunden. So wird das Lager 19 gebildet.In FIGS. 10 and 11, the locking device 15 is shown in detail. In particular, reference is made to the leaf spring, designated by the reference numeral 26, which is supported on the spring abutment 29 of the shell 16. It will be appreciated that by pressing the pusher plate 23, the spring is cocked so that it releases after releasing the pusher plate 23 and the distal end of the locking device, d. H. raise the second arm 22, and thus lower the first arm 21 with the locking lug 10. The lock s device 15 is connected by means of a screw 35 (Figure 12) through the opening 34 and the corresponding opening 36 on the shell with that. Thus, the bearing 19 is formed.
Aus einer Zusammenschau aller Figuren, die das Führungshandstück 3 darstellen, wird außerdem deutlich, dass das Führungshandstück 3 ergonomisch gestaltet ist, was die Bedienung erleichtert. Es sind insbesondere auf der Oberseite 37 des Führungshandstücks Vertiefungen 38 und Auflageflächen 39 vorgesehen, sowie auf der Unterseite 40 ein Vorsprung 41, der im Bereich der Handfläche liegt. Die Auflagefläche 39 und die Vertiefungen 38 auf der Oberseite 37 dienen der Fingeranlage.From a synopsis of all figures representing the guide handpiece 3, it is also clear that the guide handpiece 3 is ergonomically designed, which facilitates the operation. There are recesses 38 and bearing surfaces 39 are provided in particular on the upper side 37 of the guide handpiece, and on the underside 40, a projection 41 which lies in the region of the palm. The support surface 39 and the recesses 38 on the top 37 serve the finger system.
In den Figuren 9 und 10 ist überdies das Zusammenwirken der Rastnase 10 mit der Rastnasenaufnahme 27 zu sehen. In gelöstem Zustand ist die Rastnase 10 in der Rastnasenaufnahme 27 aufgenommen. Erfolgt die Verriegelung von Führungshandstück 3 und Klinge 2, so ist die Rastnase 10 in der Ausnehmung 9 verrastet.In the figures 9 and 10, moreover, the interaction of the locking lug 10 with the latching nose receptacle 27 can be seen. In the released state, the locking lug 10 is received in the latching nose receptacle 27. If the locking of guide handpiece 3 and blade 2, so the locking lug 10 is locked in the recess 9.
Figur 13 zeigt ein zweites Ausführungsbeispiel der Erfindung in stark schematisierter Darstellung. Gezeigt sind in Figur 13A ein Führungshandstück 103 und eine Klinge 102. Das Führungshandstück 103 ist über die Betätigungsplatte 120 mit einer Führungsstange 150 verbunden, die nur ausschnittsweise dargestellt ist. In Figur 13B ist das distale Ende 105 der Klinge 102 dargestellt. Am distalen Ende 105 ist eine Ausnehmung 109 ausgebildet, welche mit der Rastnase 110 der Verriegelungsvorrichtung 115 in Wechselwirkung tritt. In der Darstellung der Figur 13A ist die Klinge 102 vollständig im Führungshandstück 103 aufgenommen. Es wird ersichtlich, dass, wenn sich die Klinge 102 aus dem Führungshandstück 103 herausbewegt, d. h. in Richtung zum Patienten hin bewegt, irgendwann eine Stelle erreicht wird, wo die Rastnase 110 in die Ausnehmung 109 einrastet und so Klinge 102 und Führungshandstück 103 gegeneinander verriegelt.Figure 13 shows a second embodiment of the invention in a highly schematic representation. A guide handpiece 103 and a blade 102 are shown in FIG. 13A. The guide handpiece 103 is connected via the actuating plate 120 to a guide rod 150, which is shown only in sections. In Figure 13B, the distal end 105 of the blade 102 is shown. At the distal end 105, a recess 109 is formed, which interacts with the latching lug 110 of the locking device 115. In the illustration of FIG. 13A, the blade 102 is completely received in the guide handpiece 103. It will be appreciated that as the blade 102 moves out of the guide handpiece 103, ie, moves toward the patient, At some point a point is reached, where the detent 110 engages in the recess 109 and so blade 102 and guide handpiece 103 locked against each other.
Die Verriegelungsvorrichtung 115 ist ebenfalls federbeaufschlagt. In diesem Fall ist eine Spiralfeder vorgesehen, bezeichnet mit dem Bezugszeichen 126. Gelagert ist die Verriegelungsvorrichtung 115 in etwa mittig, so dass erster Arm 121 und zweiter Arm 122 in etwa gleich lang sind. Das Lager ist mit dem Bezugszeichen 119 bezeichnet. Am distalen Ende ist eine Drückerplatte 123 vorgesehen. Bei Betätigen derselben wird die Rastnase 110 angehoben, so dass die eingerastete Klinge 102 gelöst wird, da die Rastnase 110 aus der Ausnehmung 109 entfernt wird. In der Schale 116 und damit im Führungshandstück 103 ist eine Rastnasenaufnahme 127 ausgebildet, welche die Rastnase 110 aufnimmt. Die Verriegelungsvorrichtung der Figuren 1-12 ist ein Wipphebel, der außermittig und auf seiner Oberseite gelagert war, wobei Drückerplatte 23 und Rastnase 10 jeweils auf dessen Oberseite ausgebildet sind. Die Klinge 2 ist in einem Gleitraum 28 zwischen Schale 16 und Verriegelungsvorrichtung 15 aufgenommen und gleitet in demselben. Anders der Retraktor 101 der Figur 13. Die Verriegelungsvorrichtung 115 weist Drückerplatte 123 und Rastnase 110 auf entgegengesetzten Seiten auf, d. h. die Rastnase 110 befindet sich auf dessen Unterseite, wohingegen die Drückerplatte auf der Oberseite der Verriegelungsvorrichtung ausgebildet ist. Somit ist die Verriegelungsvorrichtung 115 eher in der Art eines Rasthakens ausgebildet. Es wird jedoch für den Fachmann ersichtlich, dass die Verriegelungsvorrichtung 15 bzw. 115 in unterschiedlichen Ausgestaltungen vorgesehen sein kann, solange sie die Funktion erfüllt, Führungshandstück 3 bzw. 103 und Klinge 2 bzw. 102 gegenseitig zu verriegeln. The locking device 115 is also spring loaded. In this case, a coil spring is provided, designated by the reference numeral 126. The locking device 115 is disposed approximately centrally, so that the first arm 121 and the second arm 122 are approximately the same length. The bearing is designated by the reference numeral 119. At the distal end, a pusher plate 123 is provided. Upon actuation thereof, the latching lug 110 is raised, so that the latched blade 102 is released, since the latching lug 110 is removed from the recess 109. In the shell 116 and thus in the guide handpiece 103, a latching nose receptacle 127 is formed, which receives the latching lug 110. The locking device of Figures 1-12 is a rocker arm, which was eccentrically mounted and on its upper side, wherein pusher plate 23 and locking lug 10 are each formed on the top thereof. The blade 2 is received in a sliding space 28 between shell 16 and locking device 15 and slides in the same. The retractor 101 of FIG. 13 differs. The locking device 115 has pusher plate 123 and latching lug 110 on opposite sides, ie the latching lug 110 is located on its underside, whereas the pusher plate is formed on the upper side of the locking device. Thus, the locking device 115 is formed rather in the manner of a latching hook. However, it will be apparent to those skilled in the art that the locking device 15 or 115 may be provided in different configurations as long as it fulfills the function of locking guide handpieces 3 and 103 and blades 2 and 102, respectively.
BezugszeichenlisteLIST OF REFERENCE NUMBERS
1, 101 Retraktor1, 101 retractor
2, 102 Klinge2, 102 blade
3, 103 Führung shandstück3, 103 Leadership
4 Schaft4 shaft
5, 105 distales Ende der Klinge5, 105 distal end of the blade
6 proximales Ende der Klinge6 proximal end of the blade
7 Spitze7 tip
8 verbreiterter Rückhaltebereich8 widened retention area
9, 109 Ausnehmung9, 109 recess
10, 110 Rastnase10, 110 latch
11 distales Ende der Ausnehmung11 distal end of the recess
12 proximales Ende der Ausnehmung12 proximal end of the recess
13 proximale Anschlagkante der Ausnehmung13 proximal stop edge of the recess
14 Kante14 edge
15, 115 Verriegelung svorrichtung15, 115 locking device
16, 116 Schale16, 116 shell
17 proximales Ende des Führungshandstücks17 proximal end of the guide handpiece
18 distales Ende des Führungshandstücks18 distal end of the guide handpiece
19, 119 Lager19, 119 bearings
20, 120 B efe stigung splatte20, 120 B efe sition plate
21, 121 erster Arm der Verriegelungsvorrichtung21, 121 first arm of the locking device
22, 122 zweiter Arm der Verriegelung svorrichtung22, 122 second arm of the locking svorrichtung
23, 123 Drückerplatte23, 123 pusher plate
24 Aufnahmeöffnung24 receiving opening
25 Gleitstrecke25 sliding distance
26, 126 Feder26, 126 spring
27, 127 Rastnasenaufnahme27, 127 snap-in nose
28 Gleitraum28 sliding room
29 Federgegenlager29 spring bearing
30 Schutz30 protection
31 Einführschlitz31 insertion slot
32 untere Gleitrille32 lower sliding groove
33 obere Gleitrille33 upper sliding groove
34 Öffnung34 opening
35 Schraube35 screw
36 Öffnung36 opening
37 Oberseite37 top
38 Vertiefung38 deepening
39 Auflagefläche39 bearing surface
40 Unterseite40 bottom
41 Vorsprung41 advantage
42 Oberteil der Schale42 shell of the shell
43 Unterteil der Schale43 Lower part of the shell
44 Durchbrechung44 opening
45 Steg45 footbridge
70 Doppelpfeil70 double arrow
71 Doppelpfeil 150 Führungsstange71 double arrow 150 guide rod
L Länge der GleitstreckeL length of the sliding section
SL Länge des SchaftsSL length of the shaft
K Kraftrichtung beim EinschlagenK direction of force when hammering
A Längsachse des Retraktors A longitudinal axis of the retractor

Claims

Patentansprüche claims
1. Chirurgischer Retraktor (1, 101) zum Offenhalten eines Operationsfeldes mit einer Klinge (2, 102) zum Zurückhalten von Gewebe, dadurch gekennzeichnet, dass ein Führungshandstück (3, 103) vorgesehen ist, das an einem distalen Ende (18) eineA surgical retractor (1, 101) for holding open a surgical field with a blade (2, 102) for retaining tissue, characterized in that a guide handpiece (3, 103) is provided at a distal end (18)
Befestigungsplatte (20, 120) aufweist, über welche das Führungshandstück (3, 103) an einemAttachment plate (20, 120), via which the guide handpiece (3, 103) on a
Fixierrahmen befestigbar ist, und das eine Führung für die Klinge (2, 102) bietet, und dass das Führungshandstück (3, 103) und die Klinge (2, 102) zumindest zwei Zustände einnehmen können, wobei in einem ersten Zustand das Führungshandstück (3, 103) und dieFixing frame is fastened, and which provides a guide for the blade (2, 102), and that the guide handpiece (3, 103) and the blade (2, 102) can assume at least two states, wherein in a first state, the guide handpiece (3 , 103) and the
Klinge (2, 102) über eine Verriegelungsvorrichtung (15, 115) gegenseitig verriegelt sind, und wobei in einem zweiten Zustand das Führungshandstück (3, 103) und die Klinge (2, 102) gegenseitig gelöst sind, so dass eine gleitende Relativbewegung (70) zwischen demBlade (2, 102) are mutually locked by a locking device (15, 115), and wherein in a second state, the guide handpiece (3, 103) and the blade (2, 102) are mutually released, so that a sliding relative movement (70 ) between the
Führungshandstück (3, 103) und der Klinge (2, 102) stattfinden kann.Guide handpiece (3, 103) and the blade (2, 102) can take place.
2. Chirurgischer Retraktor (1, 101) nach Patentanspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass das Führungshandstück (3, 103) und die Klinge (2, 102) in dem ersten Zustand eine starre Einheit bilden.2. Surgical retractor (1, 101) according to claim 1, characterized in that the guide handpiece (3, 103) and the blade (2, 102) form a rigid unit in the first state.
3. Chirurgischer Retraktor nach Patentanspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass die Klinge (2, 102) einen Schaft (4, 104) aufweist, welcher in das Führungshandstück (3, 103) einführbar ist und über welchen die Verriegelung von Klinge (2, 102) und Führungshandstück (3, 103) erfolgt.3. Surgical retractor according to claim 1 or 2, characterized in that the blade (2, 102) has a shank (4, 104) which is insertable into the guide handpiece (3, 103) and via which the locking of the blade (2 , 102) and guide handpiece (3, 103) takes place.
4. Chirurgischer Retraktor (1, 101) nach einem der vorstehenden Patentansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass nur eine einzige Verriegelungsposition vorgesehen ist.4. Surgical retractor (1, 101) according to any one of the preceding claims, characterized in that only a single locking position is provided.
5. Chirurgischer Retraktor (1, 101) nach einem der vorstehenden Patentansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Führungshandstück (3, 103) so lang ist, dass die mögliche Relativbewegung (70) der Klinge (2, 102) gegenüber dem Führungshandstück (3, 103) vollständig in einer Läng ser Streckung des Führungshandstücks (3, 103) aufgenommen wird. 5. A surgical retractor (1, 101) according to any one of the preceding claims, characterized in that the guide handpiece (3, 103) is so long that the possible relative movement (70) of the blade (2, 102) relative to the guide handpiece (3, 103) is completely received in a longitudinal extension of the guide handpiece (3, 103).
6. Chirurgischer Retraktor (1, 101) nach einem der vorstehenden Patentansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Verriegelungsvorrichtung (15, 115) ein Hebel ist mit einer Rastnase (10, 110), die in eine entsprechende Ausnehmung (9, 109) der Klinge (2, 102) oder des Schafts (4) einrastbar ist, so dass die Klinge (2, 102) verriegelt ist.6. A surgical retractor (1, 101) according to any one of the preceding claims, characterized in that the locking device (15, 115) is a lever with a latching lug (10, 110) in a corresponding recess (9, 109) of the blade (2, 102) or the shaft (4) can be latched so that the blade (2, 102) is locked.
7. Chirurgischer Retraktor (1, 101) nach Patentanspruch 6, dadurch gekennzeichnet, dass der Hebel ein drehbar gelagerter Kipphebel ist, der an seinem einen Ende die Rastnase (10, 110) aufweist, welche durch Betätigung des anderen Endes aus der Ausnehmung (9, 109) der Klinge (2, 102) oder des Schafts (4) lösbar ist, wodurch die Klinge (2, 102) gelöst ist.7. A surgical retractor (1, 101) according to claim 6, characterized in that the lever is a rotatably mounted rocker arm having at its one end the latching lug (10, 110) which by actuation of the other end of the recess (9 , 109) of the blade (2, 102) or the shaft (4), whereby the blade (2, 102) is released.
8. Chirurgischer Retraktor (1, 101) nach Patentanspruch 6 oder 7 dadurch gekennzeichnet, dass eine Spannvorrichtung, insbesondere eine Feder (26, 126), vorgesehen ist, welche so vorgespannt ist, dass die Rastnase (10, 110) gegen die Klinge (2, 102) oder den Schaft (4) gedrückt wird.8. surgical retractor (1, 101) according to claim 6 or 7, characterized in that a tensioning device, in particular a spring (26, 126), is provided, which is biased so that the latching lug (10, 110) against the blade ( 2, 102) or the shaft (4) is pressed.
9. Chirurgischer Retraktor (1) nach Patentanspruch 7 oder 8, dadurch gekennzeichnet, dass ein Drehpunkt des Kipphebels außermittig vorgesehen ist, so dass ein erster Arm (21) des Kipphebels, an dessen Ende die Rastnase (10) vorgesehen ist, kürzer ist als ein zweiter Arm (22) des Kipphebels.9. A surgical retractor (1) according to claim 7 or 8, characterized in that a pivot point of the rocker arm is provided off-center, so that a first arm (21) of the rocker arm, at the end of the latching lug (10) is provided, is shorter than a second arm (22) of the rocker arm.
10. Chirurgischer Retraktor (1, 101) nach einem der vorstehenden Patentansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Relativbewegung (70) eine Gleitbewegung entlang einer Längsachse der Verriegelungsvorrichtung (15, 115) ist.10. A surgical retractor (1, 101) according to any one of the preceding claims, characterized in that the relative movement (70) is a sliding movement along a longitudinal axis of the locking device (15, 115).
11. Chirurgischer Retraktor (1, 101) nach einem der vorstehenden Patentansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass sich die Verriegelung s Vorrichtung (15, 115) parallel zu einer Längsachse (A) des Retraktors (1, 101) erstreckt.11. A surgical retractor (1, 101) according to any one of the preceding claims, characterized in that the locking device (15, 115) extends parallel to a longitudinal axis (A) of the retractor (1, 101).
12. Chirurgischer Retraktor (1, 101) nach einem der vorstehenden Patentansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Klinge (2, 102) so gestaltet ist, dass sie mit einem Knochen in Wechselwirkung treten kann, so dass eine Verankerung des Retraktors (1, 101) durch die Wechselwirkung mit dem Knochen erfolgt, wodurch das Operationsfeld offen gehalten wird. 12. A surgical retractor (1, 101) according to any one of the preceding claims, characterized in that the blade (2, 102) is designed so that it can interact with a bone, so that an anchoring of the retractor (1, 101 ) by the interaction with the bone, thereby keeping the surgical field open.
13. Chirurgischer Retraktor (1, 101) nach Patentanspruch 12, dadurch gekennzeichnet, dass der Retraktor (1, 101) ein in einem Knochen verankerbarer Retraktor (1, 101) ist und dass die Befestigungsplatte (20, 120) eine Schlagplatte zum Einschlagen des Retraktors (1, 101) in den Knochen ist. 13. Surgical retractor (1, 101) according to claim 12, characterized in that the retractor (1, 101) is anchored in a bone retractor (1, 101) and that the mounting plate (20, 120) a striking plate for driving the Retractor (1, 101) is in the bone.
PCT/EP2009/050900 2009-01-28 2009-01-28 Surgical retractor WO2010086015A1 (en)

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Application Number Priority Date Filing Date Title
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Application Number Priority Date Filing Date Title
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Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US8905923B2 (en) 2012-11-05 2014-12-09 Dextimus, Llc Surgical retractor for wrist procedures

Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US6139493A (en) * 1998-07-08 2000-10-31 Koros; Tibor B. Retractor with adjustable length blades and light pipe guides
US20050137461A1 (en) * 2003-12-18 2005-06-23 Depuy Spine, Inc. Telescoping blade assembly and instruments for adjusting an adjustable blade
US20060074432A1 (en) * 2004-10-06 2006-04-06 Depuy Spine, Inc. Modular medical tool and connector

Patent Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US6139493A (en) * 1998-07-08 2000-10-31 Koros; Tibor B. Retractor with adjustable length blades and light pipe guides
US20050137461A1 (en) * 2003-12-18 2005-06-23 Depuy Spine, Inc. Telescoping blade assembly and instruments for adjusting an adjustable blade
US20060074432A1 (en) * 2004-10-06 2006-04-06 Depuy Spine, Inc. Modular medical tool and connector

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US8905923B2 (en) 2012-11-05 2014-12-09 Dextimus, Llc Surgical retractor for wrist procedures

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