WO1995013763A1 - Device, system, procedure and use thereof for temporary splinting of the urinary tract - Google Patents

Device, system, procedure and use thereof for temporary splinting of the urinary tract Download PDF

Info

Publication number
WO1995013763A1
WO1995013763A1 PCT/EP1994/003764 EP9403764W WO9513763A1 WO 1995013763 A1 WO1995013763 A1 WO 1995013763A1 EP 9403764 W EP9403764 W EP 9403764W WO 9513763 A1 WO9513763 A1 WO 9513763A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
rail
splint
tract
splinting
urethral tract
Prior art date
Application number
PCT/EP1994/003764
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Josef Lindenberg
Wolfram Schnepp-Pesch
Original Assignee
Angiomed Aktiengesellschaft
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Angiomed Aktiengesellschaft filed Critical Angiomed Aktiengesellschaft
Publication of WO1995013763A1 publication Critical patent/WO1995013763A1/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M25/00Catheters; Hollow probes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/82Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/94Stents retaining their form, i.e. not being deformable, after placement in the predetermined place
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M25/00Catheters; Hollow probes
    • A61M25/0017Catheters; Hollow probes specially adapted for long-term hygiene care, e.g. urethral or indwelling catheters to prevent infections

Definitions

  • the invention relates to a device, such a system and a method and use of device and system for temporary rails in the urinary tract.
  • ureteral manifestation is necessary to ensure that urine flows freely from the kidney to the bladder.
  • splinting or the placement of an endoprosthesis, especially in the prostate area is necessary in order to keep the urethra open in the case of urethral narrowing.
  • a splint is placed in order to stabilize the ureter and to promote healing processes, since a urinary drainage disorder from the kidney to the bladder leads to a backflow in the kidney pelvis and thus leads to damage to the kidney. Every urinary congestion paves the way for a urinary tract infection,
  • ERSArZBLATT REG which can endanger the patient's life as well as through generalization (urosepsis).
  • the splinting of the ureters should ensure a free drainage of the urine.
  • Indications for urethral spasm are all those conditions in which free drainage is impaired. These can be both tumorous and inflammatory diseases or ureter affections or injuries, such as strictures, obstructions due to edema or sutures, fistulas, perforations, retroperitoneal fibroids. Occlusion of the ureter can also occur in the context of stone disorders.
  • ureteroureteral or uretero-intestinal anastomoses such as ureteroureteral or uretero-intestinal anastomoses, pyeloplasty, ureteroneocystostomy, ureterolysis, ureterotomy.
  • the general condition is so critical due to the poor kidney function that an operation cannot be carried out initially.
  • the drainage conditions can be improved via a ureteral splint and the operation date can be postponed until the kidney function is restored.
  • Neoplasms i.e. benign or malignant tumors, either by themselves or by daughter tumors, can lead to drainage obstacles.
  • ERS ⁇ ZBLA ⁇ T (RULE 26) Ways.
  • the ureters can be splinted both permanently and temporarily. In the case of temporary splinting, the catheter is left for up to 6 weeks and then removed during a bladder examination. Indications for the temporary placement of a ureteral splint are the postoperative splinting and drainage in the cases mentioned above and the injuries to the ureters mentioned.
  • the main indications today are occlusive stone diseases.
  • the extracorporeal shock wave lithotripsy (ESWL) enables treatment without surgery. In order to promote stone disintegration and to enable the stone remains to be removed, a splint is inserted into the ureter. It remains for a few days and is then removed again.
  • Another, although not very common, indication is the stasis kidney (vena ovarica syndrome), in which urinary congestion occurs in the kidney as a result of constriction of the ureter during pregnancy.
  • ERSA ⁇ ZBLA ⁇ T (RULE 26) in addition to injury or contamination with germs, there is a risk of urosepsis, a general infection originating from the urinary tract, a clinical picture which is still highly mortal even today.
  • Bladder mirroring is usually performed on an outpatient basis to remove the splint. It takes place without anesthesia and without further medication in order to maintain the ability to drive the patients. This makes the procedure a burden for the patient, which can become a problem, especially with difficult technology.
  • Access to the ureter can be antegrade or retrograde using cystoscopy. Intraoperative placement is also possible. Usually a ureteral splint is placed with a bladder reflection.
  • the invention has for its object to reduce the burden on the patient in connection with splinting in the urethral tract.
  • the above-mentioned object is achieved by a device for splints in the urethral tract, in particular in the ureter or urethra, characterized by a splints (endoprosthesis) made of a material which is stable in the usual environment of the urethral tract but is soluble in the case of deviating milieu conditions.
  • a splints endoprosthesis
  • the system according to the invention further provides a means for dissolving the splint, in particular for medicinally alkalinizing the urine.
  • a device of the type mentioned is placed and, after the intended laying time, the splint is medicated, whether orally or directly.
  • the invention encompasses the use of the aforementioned device and the aforementioned system for temporary splinting in the urethral area.
  • a preferred embodiment of a device according to the invention is characterized in that the rail is stable in the almost neutral, preferably slightly acidic pH range and that the material of the rail is stable in a pH range of 5 to 6. In a further embodiment it is provided that the material of the rail can be dissolved in a pH range from 7 to 9.
  • the material of the rail is a polyacrylate / polymethylacrylate, the material in particular having a carboxyl group content between 7 and 12%.
  • the rail can in principle be straight, preferred configurations provide that the rail is designed as a J or double J rail.
  • the device according to the invention can be provided in the form of a short endoprosthesis, which is held in place by surgical formations or by a detachable thread during operative insertion at its attachment point.
  • the outer diameter of the splint will be less than 30, preferably 5 to 25 and most preferably 15 to 25 careers, the latter in the case of a splint for the urethra.
  • the diameter will preferably be 2 to 12 career.
  • the rail is preferably designed as a hollow or tubular rail.
  • the splint In order to be able to insert the splint under X-ray observation, it can be designed to be X-ray-contrastable in the usual way.
  • the dissolution can be carried out by introducing a suitable agent directly into the urinary area
  • the dissolution is preferably carried out by oral medication using a suitable medication.
  • a ureter splint with a diameter of, for example, 8 mm is made of a polyacrylate with a carboxyl group content of 8.4 to 9.8%, as it is from Beiland AG, Solothurn, Switzerland, under the name G 100X-20 LB is expelled into the ureter in such a way that first an endoscopic representation of the ureteral mouth into the bladder is carried out.
  • a rigid catheter is then pushed through the ureter to pass stenoses or meandering.
  • a guide wire is then placed through or along the catheter in the ureter and the catheter removed.
  • the splint is threaded over the wire and pushed up the ureter by means of a positioning catheter (pusher), it being possible, if necessary, to position it precisely via a side thread at the rear end of the splint.
  • pushers, wire and, if necessary, thread are removed.
  • the rail ends curl up in the kidney pelvis and bladder and thus prevent the rail from slipping.
  • ERS ⁇ ZBL ⁇ T (RULE 26)
  • the patient is medicated with L-agenin hydrochloride to stabilize the pH in the urinary tract area.
  • the uralyt-U from Madaos containing potassium sodium hydrogen citrate is administered to the patient, whereby the pH is changed from 5 to 6 to 7 to 9 and the ureter splint is dissolved within 12 hours in such a way that the polymer structure is dissolved and the remaining non-toxic monomers are easily rinsed out.
  • the device according to the invention eliminates the mechanical removal of the splint at the end of the treatment. This increases the safety of the splinting.
  • a splint as a urethral splint, the rejection of the bladder catheter previously used can be avoided and the risk of infection considerably reduced.
  • a short, non-diverted splint in the form of a support sleeve can promote healing without the risk of infection of conventional bladder catheters.
  • the use of the rail according to the invention eliminates the mechanical removal of such a rail. This leads to a lower burden on the patient and a reduction in the risks mentioned at the beginning.

Abstract

In order to obviate the risks associated with the removal of a splint from the urinary tract and to reduce the stress, a device is proposed for splinting the urinary tract, in particular the ureter or uretha. The proposed device is characterized by a tubular splint made of a material able to withstand the normal conditions found in the urinary tract but soluble under conditions which deviate from the norm.

Description

Vorrichtung, System, Verfahren und Verwendung zum temporären Schienen im urethraltrakt Device, system, method and use for temporary splints in the urethral tract
Die Erfindung betrifft eine Vorrichtung, ein eine solche aufweisendes System sowie ein Verfahren und die Verwendung von Vorrichtung und System zum temporären Schienen im Urehtraltrakt.The invention relates to a device, such a system and a method and use of device and system for temporary rails in the urinary tract.
Bei verschiedenen Harnleiteraffektionen ist eine Ureter- schienung erforderlich, um einen freien Abfluß des Urins von der Niere zur Blase zu gewährleisten. In gleicher Weise ist bei Harnröhrenverengungen eine Schienung bzw. das Legen einer Endoprothese, insbesondere im Prostata-Be¬ reich, erforderlich, um die Harnröhre offenzuhalten.With various urethral affections, ureteral manifestation is necessary to ensure that urine flows freely from the kidney to the bladder. In the same way, splinting or the placement of an endoprosthesis, especially in the prostate area, is necessary in order to keep the urethra open in the case of urethral narrowing.
So wird nach operativen Eingriffen und Verletzungen des Ureters eine Schiene gelegt, um diesen zu stabilisieren und um Heilungsvorgänge zu fördern, da eine Harnabflußstö¬ rung von der Niere zur Blase zu einem Rückstau im Nieren¬ becken und damit zu einer Schädigung der Niere führt. Jeder Harnstau ist Wegbereiter für einen Harnwegsinfekt,After surgical interventions and injuries to the ureter, a splint is placed in order to stabilize the ureter and to promote healing processes, since a urinary drainage disorder from the kidney to the bladder leads to a backflow in the kidney pelvis and thus leads to damage to the kidney. Every urinary congestion paves the way for a urinary tract infection,
ERSArZBLATT REG der sowohl die Niere selbst als auch durch Generalisierung (Urosepsis) das Leben des Patienten gefährden kann. Die Schienung der Harnleiter soll einen freien Abfluß des Urins gewährleisten. Indikationen für die Harnleiterschie- nung sind all die Zustände, bei denen der freie Abfluß behindert ist. Dies können sowohl tumoröse als auch ent¬ zündliche Erkrankungen bzw. Ureteraffektionen oder auch Verletzungen sein, wie Strikturen, Obstruktionen durch ödem oder Nähte, Fisteln, Perforationen, retroperitoneale Fibrösen. Auch im Rahmen von Steinleiden kann es zu einer Okklusion der Harnleiter kommen. Weitere Indikationen sind Operationen am Ureter, wie ureteroureterale oder uretero- intestinale Anastomosen, Pyeloplastik, Ureteroneocystosto- mie, Ureterolyse, Ureterotomie.ERSArZBLATT REG which can endanger the patient's life as well as through generalization (urosepsis). The splinting of the ureters should ensure a free drainage of the urine. Indications for urethral spasm are all those conditions in which free drainage is impaired. These can be both tumorous and inflammatory diseases or ureter affections or injuries, such as strictures, obstructions due to edema or sutures, fistulas, perforations, retroperitoneal fibroids. Occlusion of the ureter can also occur in the context of stone disorders. Further indications are operations on the ureter, such as ureteroureteral or uretero-intestinal anastomoses, pyeloplasty, ureteroneocystostomy, ureterolysis, ureterotomy.
Bei einigen Patienten ist aufgrund der schlechten Nieren¬ funktion der Allgemeinzustand so kritisch, daß eine Opera¬ tion zunächst nicht durchgeführt werden kann. Über eine Ureterschiene können die Abflußverhältnisse verbessert und der Operationstermin bis zur Wiederherstellung der Nieren¬ funktion verschoben werden. Neoplasmen, d.h. gut- oder bösartige Tumore, können entweder selbst oder durch Toch¬ tergeschwülste zu Abflußhindernissen führen.In some patients, the general condition is so critical due to the poor kidney function that an operation cannot be carried out initially. The drainage conditions can be improved via a ureteral splint and the operation date can be postponed until the kidney function is restored. Neoplasms, i.e. benign or malignant tumors, either by themselves or by daughter tumors, can lead to drainage obstacles.
Mit der Verbreitung endoskopischer Techniken hat auch die Ureterschienung zunehmend an Bedeutung gewonnen. Da es nun möglich ist, eine Schiene ohne offene Operation einzulegen und zu entfernen, wurde diese Methode einem größeren Patientenkreis zugänglich. Die heute verwendeten Doppel-J- oder Pigtail-Katheter sind sowohl endoskopisch als auch operativ oder perkutan einbringbar. Durch ihre abgebogenen oder gerollten Enden werden sie im Nierenbecken und gege¬ benenfalls in der Blase gehalten. Die Entfernung einer Ureterschiene geschieht normalerweise auf endoskopischeutWith the spread of endoscopic techniques, ureteral splinting has become increasingly important. Since it is now possible to insert and remove a splint without open surgery, this method has become accessible to a larger group of patients. The double-J or pigtail catheters used today can be inserted endoscopically as well as surgically or percutaneously. Their bent or rolled ends keep them in the kidney pelvis and, if necessary, in the bladder. Ureteral splint removal is usually done endoscopically
ERSÄΓZBLAΓT (REGEL 26) Wege. Die Schienung der Harnleiter kann sowohl permanent als auch temporär erfolgen. Bei der temporären Schienung wird der Katheter bis zu 6 Wochen belassen und anschlie¬ ßend während einer Blasenspiegelung entfernt. Indikationen für das vorübergehende Legen einer Ureterschiene sind die postoperative Schienung und Drainage in den oben genannten Fällen und die genannten Verletzungen der Harnleiter. Die Hauptindikationen bilden heute die okkludierenden Stein¬ leiden. Durch die extrakorporale Stoßwellenlithotripsie (ESWL) ist die Behandlung ohne Operation möglich. Um die Steindesintegration zu fördern und um einen Abgang der Steinreste zu ermöglichen, wird eine Schiene in den Harn¬ leiter eingelegt. Sie verbleibt für wenige Tage und wird dann wieder entfernt. Eine weitere, wenn auch nicht sehr häufige Indikation, ist die Schwangerschaftsstauungsniere (Vena ovarica Syndrom) , bei der es durch eine schwanger¬ schaftsbedingte Einengung des Ureters zu einem Harnstau in der Niere kommt.ERSÄΓZBLAΓT (RULE 26) Ways. The ureters can be splinted both permanently and temporarily. In the case of temporary splinting, the catheter is left for up to 6 weeks and then removed during a bladder examination. Indications for the temporary placement of a ureteral splint are the postoperative splinting and drainage in the cases mentioned above and the injuries to the ureters mentioned. The main indications today are occlusive stone diseases. The extracorporeal shock wave lithotripsy (ESWL) enables treatment without surgery. In order to promote stone disintegration and to enable the stone remains to be removed, a splint is inserted into the ureter. It remains for a few days and is then removed again. Another, although not very common, indication is the stasis kidney (vena ovarica syndrome), in which urinary congestion occurs in the kidney as a result of constriction of the ureter during pregnancy.
Probleme bei der Harnleiterschienung können während des Legens, in der Liegephase, insbesondere aber bei der Entfernung auftreten. Bei der Entfernung wird das Schie¬ nenende während einer Blasenspiegelung endoskopisch mit einer Zange gefaßt und die Schiene herausgezogen. Diese Blasenspiegelung ist ein operativer Eingriff mit seinen typischen Risiken. Hierbei ist besonders das Infektionsri¬ siko zu nennen. Durch das Einführen des Zystoskops können Keime in die Harnwege verschleppt werden und zu einem Infekt führen. Durch die Manipulation mit dem Endoskop kann es zu Verletzungen der Harnröhre kommen. In der Regel ist diese Gefahr gering, besonders bei Frauen ist die Blasenspiegelung einfach zu praktizieren. Bei älteren Männern mit einer häufig anzutreffenden Prostatahyperpla- sie kann der Eingriff jedoch schwierig werden. Wenn esProblems with ureter splinting can occur during laying, lying down, but especially during removal. When removing the splint, the end of the splint is grasped endoscopically with a pair of pliers and the splint is pulled out. This bladder mirroring is an operation with its typical risks. The risk of infection should be mentioned here in particular. By inserting the cystoscope, germs can be carried into the urinary tract and lead to an infection. Manipulation with the endoscope can result in injuries to the urethra. As a rule, this risk is low, especially in women, bladder mirroring is easy to practice. However, the procedure can be difficult for older men with frequent prostate hyperplasia. If it
ERSAΓZBLAΓT (REGEL 26) zusätzlich zu einer Verletzung oder zur Kontamination mit Keimen kommt, besteht die Gefahr der Urosepsis, einer von den Harnwegen ausgehenden Allgemeininfektion, ein Krank¬ heitsbild, welches auch heute noch mit einer hohen Sterb- lichkeit behaftet ist. Meist wird die Blasenspiegelung zur Entfernung der Schiene ambulant durchgeführt. Sie ge¬ schieht ohne Narkose und ohne weitere Medikation, um die Verkehrstüchtigkeit der Patienten aufrechtzuerhalten. Dadurch wird der Eingriff zu einer Belastung für den Patienten, die besonders bei schwieriger Technik ein Problem werden kann.ERSAΓZBLAΓT (RULE 26) in addition to injury or contamination with germs, there is a risk of urosepsis, a general infection originating from the urinary tract, a clinical picture which is still highly mortal even today. Bladder mirroring is usually performed on an outpatient basis to remove the splint. It takes place without anesthesia and without further medication in order to maintain the ability to drive the patients. This makes the procedure a burden for the patient, which can become a problem, especially with difficult technology.
Der Zugang zum Harnleiter kann antegrad oder retrograd mittels Zystoskopie erfolgen. Auch eine intraoperative Plazierung ist möglich. Meist wird eine Ureterschiene mit einer Blasenspiegelung gelegt.Access to the ureter can be antegrade or retrograde using cystoscopy. Intraoperative placement is also possible. Usually a ureteral splint is placed with a bladder reflection.
Der Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, die Belastung des Patienten im Zusammenhang mit einer Schienung im Urethraltrakt zu reduzieren.The invention has for its object to reduce the burden on the patient in connection with splinting in the urethral tract.
Erfindungsgemäß wird die genannte Aufgabe durch eine Vorrichtung zum Schienen im Urethraltrakt, insbesondere im Harnleiter oder der Harnröhre, gekennzeichnet durch eine Schiene (Endoprothese) aus einem im üblichen Milieu des Urethraltrakten beständigen, bei abweichenden Milieube¬ dingungen aber löslichen Material gelöst.According to the invention, the above-mentioned object is achieved by a device for splints in the urethral tract, in particular in the ureter or urethra, characterized by a splints (endoprosthesis) made of a material which is stable in the usual environment of the urethral tract but is soluble in the case of deviating milieu conditions.
Während bei gesunden Patienten das Milieu und insbesondere der pH-Wert in den Harnwegen nur wenig schwankt, sondern relativ konstant ist, kann im Rahmen der Erfindung ein System vorgesehen sein, das neben der vorgenannten Vor¬ richtung ein Mittel zur Stabilisierung des Milieus der Harnwege beinhaltet. Da die erfindungsgemäße Vorrichtung - 5 -While in healthy patients the milieu and in particular the pH value in the urinary tract fluctuates only slightly, but is relatively constant, a system can be provided within the scope of the invention which, in addition to the above-mentioned device, contains a means for stabilizing the urinary tract environment . Since the device according to the invention - 5 -
bei einer Veränderung des Harnwegemilieus aus dem üblichen bzw. natürlichen Bereich hinaus auflösbar ist, sieht das erfindungsgemäße System weiterhin ein Mittel zum Auflösen der Schiene, insbesondere zur medikamentösen Alkalisierung des Urins vor. Nach einem erfindungsgemäßen Verfahren wird eine Vorrichtung der genannten Art gelegt und nach der vorgesehenen Legedauer eine medikamentöse Auflösung der Schiene, sei es oral oder direkt, vorgenommen. Weiterhin umfaßt die Erfindung die Verwendung einer vorgenannten Vorrichtung sowie des genannten Systems zur temporären Schienung im Urethralbereich.in the event of a change in the urinary tract milieu out of the usual or natural range, the system according to the invention further provides a means for dissolving the splint, in particular for medicinally alkalinizing the urine. According to a method according to the invention, a device of the type mentioned is placed and, after the intended laying time, the splint is medicated, whether orally or directly. Furthermore, the invention encompasses the use of the aforementioned device and the aforementioned system for temporary splinting in the urethral area.
Eine erfindungsgemäße Vorrichtung zeichnet sich in bevor¬ zugter Ausgestaltung dadurch aus, daß die Schiene im nahezu neutralen, vorzugsweise leicht sauren pH-Bereich stabil ist und daß das Material der Schiene in einem pH-Bereich von 5 bis 6 stabil ist. In weiterer Ausgestal¬ tung ist vorgesehen, daß das Material der Schiene in einem pH-Bereich von 7 bis 9 auflösbar ist. Bevorzugte Weiter- bildungen der Erfindung sehen vor, daß das Material der Schiene ein Polyacrylat/Polymethylacrylat ist, wobei insbesondere das Material einen Carboxylgruppengehalt zwischen 7 und 12 % aufweist.A preferred embodiment of a device according to the invention is characterized in that the rail is stable in the almost neutral, preferably slightly acidic pH range and that the material of the rail is stable in a pH range of 5 to 6. In a further embodiment it is provided that the material of the rail can be dissolved in a pH range from 7 to 9. Preferred developments of the invention provide that the material of the rail is a polyacrylate / polymethylacrylate, the material in particular having a carboxyl group content between 7 and 12%.
Während die Schiene grundsätzlich gerade ausgebildet sein kann, sehen bevorzugte Ausgestaltungen vor, daß die Schie¬ ne als J- oder Doppel-J-Schiene ausgebildet ist. Die erfindungsgemäße Vorrichtung kann in Form einer kurzen Endoprothese vorgesehen sein, die durch Formausbildungen oder aber durch einen auflösbaren Faden, bei operativer Einbringung an ihrer Anbringungsstelle gehalten wird. Der Außendurchmesser der Schiene wird weniger als 30, vorzugs¬ weise 5 bis 25 und höchst vorzugsweise 15 bis 25 Charriere betragen, letzteres bei einer Schiene für die Harnröhre.While the rail can in principle be straight, preferred configurations provide that the rail is designed as a J or double J rail. The device according to the invention can be provided in the form of a short endoprosthesis, which is held in place by surgical formations or by a detachable thread during operative insertion at its attachment point. The outer diameter of the splint will be less than 30, preferably 5 to 25 and most preferably 15 to 25 careers, the latter in the case of a splint for the urethra.
ERSÄΓZBLÄΓT REGEL Bei einer Schiene für den Harnleiter wird der Durchmesser vorzugsweise 2 bis 12 Charriere betragen. Die Schiene ist vorzugsweise als hohl- oder röhrenförmige Schiene ausge¬ bildet.ERSÄΓZBLÄΓT RULE In the case of a splint for the ureter, the diameter will preferably be 2 to 12 career. The rail is preferably designed as a hollow or tubular rail.
Um die Schiene unter Röntgenbeobachtung einbringen zu können, kann sie in an sich üblicher Weise röntgenkon- trastfähig ausgebildet sein.In order to be able to insert the splint under X-ray observation, it can be designed to be X-ray-contrastable in the usual way.
Während die Auflösung durch direktes Einbringen eines geeigneten Mittels in den Harnbereich vorgenommen werden kann, erfolgt vorzugsweise das Auflösen durch orale Medi- kamentierung mittels eines geeigneten Medikamentes.While the dissolution can be carried out by introducing a suitable agent directly into the urinary area, the dissolution is preferably carried out by oral medication using a suitable medication.
In einer konkreten Ausführungsform wird eine Ureterschiene mit einem Durchmesser von beispielsweise 8 mm aus einem Polyacrylat mit einem Carboxylgruppengehalt von 8,4 bis 9,8 %, wie es von der Firma Beiland AG, Solothurn, Schweiz, unter der Bezeichnung G 100X-20 LB vertrieben wird, in der Weise in den Ureter eingebracht, daß zunächst eine endoskopische Darstellung der Uretermündung in die Blase vorgenommen wird. Anschließend wird ein steifer Katheter durch den Harnleiter geschoben, um Stenosen oder Schlängelungen zu passieren. Daraufhin wird ein Führungs- draht durch den Katheter oder an diesem entlang im Ureter plaziert und der Katheter entfernt. Die Schiene wird über den Draht gefädelt und mittels eines Positionierungskathe¬ ters (Pusher) den Harnleiter hinaufgeschoben, wobei gege¬ benenfalls über einen Seitenfaden am hinteren Ende der Schiene diese exakt positioniert werden kann. Nach radio¬ logischer Kontrolle werden Pusher, Draht und gegebenen¬ falls Faden entfernt. Die Schienenenden kringeln sich in Nierenbecken und Blase auf und verhindern so ein Ver¬ rutschen der Schiene. Während der vorgesehenen LegedauerIn a specific embodiment, a ureter splint with a diameter of, for example, 8 mm is made of a polyacrylate with a carboxyl group content of 8.4 to 9.8%, as it is from Beiland AG, Solothurn, Switzerland, under the name G 100X-20 LB is expelled into the ureter in such a way that first an endoscopic representation of the ureteral mouth into the bladder is carried out. A rigid catheter is then pushed through the ureter to pass stenoses or meandering. A guide wire is then placed through or along the catheter in the ureter and the catheter removed. The splint is threaded over the wire and pushed up the ureter by means of a positioning catheter (pusher), it being possible, if necessary, to position it precisely via a side thread at the rear end of the splint. After radio-logical control, pushers, wire and, if necessary, thread are removed. The rail ends curl up in the kidney pelvis and bladder and thus prevent the rail from slipping. During the intended laying period
ERSÄΓZBLÄΓT (REGEL 26) der Schiene von ca. 14 Tagen wird der Patient zur Stabili¬ sierung des pH-Wertes im Harnwegebereich mit L-Agenin-Hy- drochlorid medikamentiert. Nach 14 Tagen wird dem Patien¬ ten Kalium-Natrium-Hydrogencitrat enthaltendes Uralyt-U der Firma Madaos verabreicht, wodurch der pH-Wert von 5 bis 6 auf 7 bis 9 geändert wird und innerhalb von 12 Stunden eine Auflösung der Ureterschiene derart erfolgt, daß die PolymerStruktur aufgelöst wird und die verbleiben¬ den ungiftigen Monomere leicht ausgespült werden.ERSÄΓZBLÄΓT (RULE 26) On the splint of approximately 14 days, the patient is medicated with L-agenin hydrochloride to stabilize the pH in the urinary tract area. After 14 days, the uralyt-U from Madaos containing potassium sodium hydrogen citrate is administered to the patient, whereby the pH is changed from 5 to 6 to 7 to 9 and the ureter splint is dissolved within 12 hours in such a way that the polymer structure is dissolved and the remaining non-toxic monomers are easily rinsed out.
Durch die erfindungsgemäße Vorrichtung entfällt ein mecha¬ nisches Entfernen der Schiene am Ende der Behandlung. Hierdurch wird die Sicherheit der Schienung erhöht. Beim Einsatz einer Schiene als Harnröhrenschiene kann die Ausleitung der bisher verwendeten Blasenkatheter vermieden und damit das Infektionsrisiko erheblich gemindert werden. Bei operativen Eingriffen in die Harnröhre, wie Striktur- schlitzung oder plastische Interventionen, kann eine kurze, nicht ausgeleitete Schiene in Form einer Stützhülse die Heilung fördern, ohne daß die Infektionsgefahr her¬ kömmlicher Blasenkatheter gegeben ist.The device according to the invention eliminates the mechanical removal of the splint at the end of the treatment. This increases the safety of the splinting. When using a splint as a urethral splint, the rejection of the bladder catheter previously used can be avoided and the risk of infection considerably reduced. In the case of surgical interventions in the urethra, such as stricture slits or plastic interventions, a short, non-diverted splint in the form of a support sleeve can promote healing without the risk of infection of conventional bladder catheters.
Durch die Verwendung der erfindungsgemäßen Schiene ent¬ fällt, wie gesagt, die mechanische Entfernung einer sol- chen. Dies führt zu einer geringeren Belastung des Patien¬ ten und einer Reduzierung der eingangs genannten Risiken.As said, the use of the rail according to the invention eliminates the mechanical removal of such a rail. This leads to a lower burden on the patient and a reduction in the risks mentioned at the beginning.
ERSÄΓZBLÄΓT (REGEL 26) ERSÄΓZBLÄΓT (RULE 26)

Claims

Patentansprüche Claims
1. Vorrichtung zum Schienen im Urethraltrakt, insbeson¬ dere im Harnleiter oder der Harnröhre, gekennzeichnet durch eine Schiene (Endoprothese) aus einem im übli- chen Milieu des Urethraltraktes beständigen, bei abweichenden Milieubedingungen aber löslichem Mate¬ rial.1. Device for splinting in the urethral tract, in particular in the ureter or urethra, characterized by a splint (endoprosthesis) made of a material that is stable in the usual environment of the urethral tract, but soluble in different milieu conditions.
2. Vorrichtung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die Schiene im nahezu neutralen, vorzugsweise leicht sauren pH-Bereich stabil ist.2. Device according to claim 1, characterized in that the rail is stable in the almost neutral, preferably slightly acidic pH range.
3. Vorrichtung nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekenn¬ zeichnet, daß das Material der Schiene in einem pH-Bereich von 5 bis 6 stabil ist.3. Device according to claim 1 or 2, characterized gekenn¬ characterized in that the material of the rail is stable in a pH range of 5 to 6.
Vorrichtung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß das Material der Schiene im stärker sauren oder basischen Bereich auflösbar ist.Device according to one of the preceding claims, characterized in that the material of the rail can be dissolved in the more acidic or basic region.
ERSÄTZBLÄΠ(REGEL26) - 9 -ERSÄTZBLÄΠ (RULE 26) - 9 -
5. Vorrichtung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß das Material der Schiene in einem pH-Bereich von 7 bis 9 auflösbar ist.5. Device according to one of the preceding claims, characterized in that the material of the rail can be dissolved in a pH range from 7 to 9.
6. Vorrichtung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß das Material der Schiene ein Polyacrylat/Polymethylacrylat ist.6. Device according to one of the preceding claims, characterized in that the material of the rail is a polyacrylate / polymethylacrylate.
7. Vorrichtung nach Anspruch 6, dadurch gekennzeichnet, daß das Material einen Carboxylgruppengehalt zwischen 7 und 12 % aufweist.7. The device according to claim 6, characterized in that the material has a carboxyl group content between 7 and 12%.
8. Vorrichtung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß die Schiene als J- oder8. Device according to one of the preceding claims, characterized in that the rail as a J or
Doppel-J-Schiene ausgebildet ist.Double J-rail is formed.
9. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 7, dadurch gekennzeichnet, daß die Schiene als kurze, lokal einsetzbare Endoprothese ausgebildet ist.9. Device according to one of claims 1 to 7, characterized in that the rail is designed as a short, locally usable endoprosthesis.
10. Vorrichtung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß die Schiene einen Durch¬ messer von weniger als 30, vorzugsweise 5 bis 25 Charriere aufweist.10. Device according to one of the preceding claims, characterized in that the rail has a diameter of less than 30, preferably 5 to 25 career.
11. Vorrichtung nach Anspruch 10, dadurch gekennzeichnet, daß die Schiene einen Durchmesser von 2 bis 12 Char¬ riere aufweist.11. The device according to claim 10, characterized in that the rail has a diameter of 2 to 12 Char¬ riere.
12. Vorrichtung nach Anspruch 10 , dadurch gekennzeichnet, daß die Schiene einen Durchmesser von 15 bis 25 Charriere aufweist. 13. Vorrichtung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß die Schiene zumindestens röntgenkontrastfähige Bereiche aufweist.12. The apparatus according to claim 10, characterized in that the rail has a diameter of 15 to 25 career. 13. Device according to one of the preceding claims, characterized in that the rail has at least X-ray-contrastable areas.
14. System zum Schienen im Urethraltrakt mit einer Vor¬ richtung in Form einer Schiene nach einem der voran¬ gehenden Ansprüche und mit einem Mittel zum Stabili¬ sieren des pH-Wertes von Urin.14. System for splints in the urethral tract with a device in the form of a splint according to one of the preceding claims and with a means for stabilizing the pH of urine.
15. System nach Anspruch 14, dadurch gekennzeichnet, daß das Mittel zum Stabilisieren des Urin-pH-Werts ein oral einnehmbares L-Agenin-Hydrochlorid ist.15. System according to claim 14, characterized in that the agent for stabilizing the urine pH is an orally ingestible L-agenine hydrochloride.
16. System nach Anspruch 14 oder 15, gekennzeichnet durch ein Mittel zum Auflösen der Schiene, insbesondere zur medikamentösen Alkalisierung des Urins.16. System according to claim 14 or 15, characterized by a means for dissolving the splint, in particular for medicinal alkalinization of the urine.
17. System nach Anspruch 16, dadurch gekennzeichnet, daß das Mittel zum Auflösen der Schiene ein oral verab¬ reichbares Medikament, vorzugsweise ein Kalium-Na- trium-Hydrogencitrat, wie Uralyt-U ist.17. System according to claim 16, characterized in that the means for dissolving the splint is an orally administrable medicament, preferably a potassium-sodium hydrogen citrate, such as Uralyt-U.
18. System nach Anspruch 16, dadurch gekennzeichnet, daß das Mittel zum Auflösen der Schiene ein direkt in die18. System according to claim 16, characterized in that the means for dissolving the rail directly into the
Harnwege einbringbares, NH OH oder NaOH enthal¬ tendes Mittel ist.Urinary tractable agent containing NH OH or NaOH.
19. Verfahren zum temporären Schienen im Urethraltrakt, dadurch gekennzeichnet, daß eine Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 13 in einer an sich bekann¬ ten Weise gelegt wird und daß zum Entfernen der Vorrichtung das Milieu des Urethraltraktes durch ein19. A method for temporary splints in the urethral tract, characterized in that a device according to one of claims 1 to 13 is placed in a manner known per se and that to remove the device, the environment of the urethral tract by
ERSÄTZBLAπ REGEL26 Mittel nach einem der Ansprüche 16 bis 18 zu Milieu¬ bedingungen hin geändert wird, bei denen sich das Material der Schiene auflöst.ERSÄTZBLAπ RULE26 Agent according to one of claims 16 to 18 is changed to milieu conditions in which the material of the rail dissolves.
20. Verfahren nach Anspruch 19, dadurch gekennzeichnet, daß das Milieu des Urethraltraktes über eine ge¬ wünschte Zeit hin medikamentös stabilisiert wird.20. The method according to claim 19, characterized in that the milieu of the urethral tract is stabilized with medication over a desired time.
21. Verwendung einer Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 13 und/oder eines Systems nach einem der An¬ sprüche 14 bis 18 zur temporären Schienung im Ure¬ thraltrakt, vorzugsweise durch ein Verfahren nach Anspruch 19 oder 20. 21. Use of a device according to one of claims 1 to 13 and / or a system according to one of claims 14 to 18 for temporary splinting in the urinary tract, preferably by a method according to claim 19 or 20.
PCT/EP1994/003764 1993-11-19 1994-11-12 Device, system, procedure and use thereof for temporary splinting of the urinary tract WO1995013763A1 (en)

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DEP4339524.4 1993-11-19
DE19934339524 DE4339524C2 (en) 1993-11-19 1993-11-19 Device and system for temporary splints in the ureter and urethra tract

Publications (1)

Publication Number Publication Date
WO1995013763A1 true WO1995013763A1 (en) 1995-05-26

Family

ID=6502987

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
PCT/EP1994/003764 WO1995013763A1 (en) 1993-11-19 1994-11-12 Device, system, procedure and use thereof for temporary splinting of the urinary tract

Country Status (2)

Country Link
DE (1) DE4339524C2 (en)
WO (1) WO1995013763A1 (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0966979B1 (en) 1998-06-25 2006-03-08 Biotronik AG Implantable bioresorbable support for the vascular walls, in particular coronary stent

Citations (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB2178422A (en) * 1985-08-02 1987-02-11 Stc Plc Prosthesis
EP0320757A2 (en) * 1987-12-15 1989-06-21 Belland Ag Polymer containing amino groups, process for its preparation and its use
US4891225A (en) * 1984-05-21 1990-01-02 Massachusetts Institute Of Technology Bioerodible polyanhydrides for controlled drug delivery
WO1990004982A1 (en) * 1988-11-10 1990-05-17 Biocon Oy Biodegradable surgical implants and devices
WO1991005036A2 (en) * 1989-09-28 1991-04-18 Board Of Regents, The University Of Texas System Surfaces having desirable cell adhesive effects
EP0434438A2 (en) * 1989-12-20 1991-06-26 Akademie Ved Ceske Republiky Hydrolytically degradable hydrophilic gels and the method for preparation thereof
US5163952A (en) * 1990-09-14 1992-11-17 Michael Froix Expandable polymeric stent with memory and delivery apparatus and method

Family Cites Families (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR732895A (en) * 1932-10-18 1932-09-25 Consortium Elektrochem Ind Articles spun in polyvinyl alcohol
DE3435468A1 (en) * 1984-09-27 1986-04-10 Belland Ag, Solothurn Thermoplastic polymer, and articles made from a thermoplastic polymer
JPS62298367A (en) * 1986-06-18 1987-12-25 川澄化学工業株式会社 Drainage catheter
US5129889A (en) * 1987-11-03 1992-07-14 Hahn John L Synthetic absorbable epidural catheter
US5049138A (en) * 1989-11-13 1991-09-17 Boston Scientific Corporation Catheter with dissolvable tip

Patent Citations (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4891225A (en) * 1984-05-21 1990-01-02 Massachusetts Institute Of Technology Bioerodible polyanhydrides for controlled drug delivery
GB2178422A (en) * 1985-08-02 1987-02-11 Stc Plc Prosthesis
EP0320757A2 (en) * 1987-12-15 1989-06-21 Belland Ag Polymer containing amino groups, process for its preparation and its use
WO1990004982A1 (en) * 1988-11-10 1990-05-17 Biocon Oy Biodegradable surgical implants and devices
WO1991005036A2 (en) * 1989-09-28 1991-04-18 Board Of Regents, The University Of Texas System Surfaces having desirable cell adhesive effects
EP0434438A2 (en) * 1989-12-20 1991-06-26 Akademie Ved Ceske Republiky Hydrolytically degradable hydrophilic gels and the method for preparation thereof
US5163952A (en) * 1990-09-14 1992-11-17 Michael Froix Expandable polymeric stent with memory and delivery apparatus and method

Also Published As

Publication number Publication date
DE4339524C2 (en) 1999-02-18
DE4339524A1 (en) 1995-06-01

Similar Documents

Publication Publication Date Title
GOH et al. Almost totally tubeless percutaneous nephrolithotomy: further evolution of the technique
EP0808611B1 (en) Anti-reflux ureteral stent
Lojanapiwat et al. Tubeless percutaneous nephrolithotomy in selected patients
Bierkens et al. Extracorporeal shock wave lithotripsy for large renal calculi: the role of ureteral stents. A randomized trial
DE19621420C2 (en) Device for treating male and female urinary bladder emptying disorders
Lingam et al. Subcutaneous urinary diversion: an alternative to percutaneous nephrostomy
US5814006A (en) Temporary stent in the urine path
DE69631674T2 (en) SYSTEM OR DEVICE FOR TREATING THE URETER AND / OR PYELO URETER JOINT
EP3272386A1 (en) Vacuum sponge drainage
EP1324730A1 (en) Bulking agent delivery method for treating incontinence
Pode et al. Treatment of complete staghorn calculi by extracorporeal shock wave lithotripsy monotherapy with special reference to internal stenting
Perez et al. Removal of a distal common bile duct stone through percutaneous transhepatic catheterization
Mayor et al. Continent ileal bladder: first clinical experience
Kostakopoulos et al. Ureterolithotripsy: report of 1000 cases
De Baere et al. Ureteral stents: exchange under fluoroscopic control as an effective alternative to cystoscopy.
Londergan et al. Early fluoroscopic realignment for traumatic urethral injuries
BARBARIC et al. Transluminal dilatation and stent placement in obstructed ureters in dogs through the use of percutaneous nephropyelostomy
Rusche et al. Injury of the ureter due to cystoscopic intraureteral instrumentation: report of sixteen cases
DE4134030A1 (en) Device for draining ureter - has thread which passes through device and is used to control its curvature
Bigongiari The Seldinger approach to percutaneous nephrostomy and ureteral stent placement
DE4339524C2 (en) Device and system for temporary splints in the ureter and urethra tract
Clouse et al. Percutaneous transhepatic removal of common duct stones: report of ten patients
DE3820213C2 (en) Guide probe for small intestinal splinting
Harrington et al. Percutaneously placed biliary stents in the management of malignant biliary obstruction
Oxtoby et al. Mirizzi syndrome treated by percutaneous stone removal

Legal Events

Date Code Title Description
AK Designated states

Kind code of ref document: A1

Designated state(s): JP US

AL Designated countries for regional patents

Kind code of ref document: A1

Designated state(s): AT BE CH DE DK ES FR GB GR IE IT LU MC NL PT SE

121 Ep: the epo has been informed by wipo that ep was designated in this application
122 Ep: pct application non-entry in european phase