WO1994013215A2 - Reception and recovery bag for minimally invasive surgery, and device for emptying the bag - Google Patents

Reception and recovery bag for minimally invasive surgery, and device for emptying the bag Download PDF

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Publication number
WO1994013215A2
WO1994013215A2 PCT/DE1993/001198 DE9301198W WO9413215A2 WO 1994013215 A2 WO1994013215 A2 WO 1994013215A2 DE 9301198 W DE9301198 W DE 9301198W WO 9413215 A2 WO9413215 A2 WO 9413215A2
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WIPO (PCT)
Prior art keywords
bag
opening
body cavity
surgical
trocar sleeve
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PCT/DE1993/001198
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German (de)
French (fr)
Inventor
Rainer Deckardt
Original Assignee
Rainer Deckardt
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
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Publication date
Application filed by Rainer Deckardt filed Critical Rainer Deckardt
Publication of WO1994013215A2 publication Critical patent/WO1994013215A2/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/32Surgical cutting instruments
    • A61B17/320016Endoscopic cutting instruments, e.g. arthroscopes, resectoscopes
    • A61B17/32002Endoscopic cutting instruments, e.g. arthroscopes, resectoscopes with continuously rotating, oscillating or reciprocating cutting instruments
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/00234Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets for minimally invasive surgery

Definitions

  • Minimally invasive surgery and the possible endoscopic surgical procedures are becoming increasingly important due to the lower tissue traumatization, the lower blood loss, the lower pain, the associated shorter bed rest, and their lower short-term and long-term morbidity.
  • the described interventions in a patient's body cavities are carried out with the aid of surgical instruments designed for this purpose, which are introduced into the body cavity via so-called trocar sleeves of a defined diameter.
  • the trocar sleeves themselves are punctured through the abdominal wall at a suitable point with the help of pointed mandrins, remain there during the procedure and can alternately serve as a guide sleeve for various instruments as required.
  • the body cavity is inflated with carbon dioxide, which ensures optimal visibility and Working conditions for the surgeon are created.
  • the operation is monitored by a surgical optic, usually introduced through the navel, which, equipped with a video camera, transmits the inside of the abdomen to a surgical monitor.
  • the transabdominal trocar sleeves used in the context of minimally invasive surgery generally have a clear diameter of at least 5 mm and a maximum of 20 mm.
  • the tumors that are freely prepared during the operation e.g. gallbladder, ovarian cysts, fibroids or ectopic pregnancies
  • the surgical specimens must be crushed intra-abdominally before they can be removed through the inserted trocar sleeves. This is time consuming and potentially risky due to the unprotected use of sharp cutting instruments in the abdomen, since this procedure can injure other organs located in the abdomen.
  • infected or possibly malignant surgical preparations e.g. a purulent gallbladder or ovarian cancer
  • Surgical personnel can pull out the bag at any time due to the high tensile forces required in connection with sudden tearing of the bag.
  • REPLACEMENT LEAF suitable fluid is pressed between the double walls.
  • the device is designed overall as a catheter and can therefore not be used as a receiving device
  • Recovery bags e.g. in the free abdominal cavity of a patient.
  • the invention is based on the object of specifying a receiving and retrieval pouch with which it is possible to also take up larger surgical specimens and to rescue them safely from the body cavity; furthermore, a device for emptying the bag, which is preferably to be used here, is also specified.
  • the bag which is introduced into the patient's body cavity from a flexible material and via a trocar sleeve, has, as shaping flexible elements which stretch the bag in the body cavity, integrated into the flexible material of the bag and mixed with a fluid, e.g. a saline or carbon dioxide, filling volume areas that communicate with each other and open into a filling tube that is connected to the bag and can be shut off outside the body cavity by a valve.
  • a fluid e.g. a saline or carbon dioxide
  • the volume areas which can be filled with the fluid are hollow ribs which run at least along the edge of the opening of the bag or cover the bag in a meridian or mesh-like manner.
  • a particular advantage of a receiving and retrieval pouch according to the invention is that the entire pouch is made from a single material. This does not result in any problems with regard to production.
  • a bag made of a uniform material can also be subjected to higher tensile forces and is therefore more tear-resistant.
  • the dimensions of the bag and opening are chosen so that large surgical specimens as a whole
  • REPLACEMENT LEAF can be included. Furthermore, the bag is dimensioned so generously that when the filled one is withdrawn
  • the opening of the bag is closed inside the trocar sleeve, but outside the body cavity and the remainder of the bag filled with the surgical preparations is outside the trocar sleeve, but still inside the body cavity.
  • the delivery rod has a tube with an inlet opening at one end to be inserted into the bag and one
  • a shredder can also be provided in the area of the inlet opening.
  • REPLACEMENT LEAF Figure 1 is a sterile packed in a sleeve receiving and recovery bags according to the invention.
  • FIG. 2 shows the pouch inserted and stretched through a trocar sleeve into the abdominal cavity of a patient
  • FIG. 3 shows a schematic representation of the filled and partially drawn bag from the abdominal cavity
  • FIG. 4 shows a schematic illustration of the emptying of the bag with the aid of a cutting and conveying rod
  • Fig. 5 is a schematic representation of the cutting and conveying rod.
  • a folded bag 1 is shown, which is packaged sterile in a sleeve 2 by the manufacturer.
  • the sleeve 2 is closed at the rear end by a rubber cap 3, through which access to the interior of the sleeve 2 is possible through a hole 4.
  • the sleeve 2 also has a conventional Luer lock connection 5 with a shut-off valve 6, which is connected inside the sleeve 2 to a filling tube 7 for the bag.
  • the sleeve 2 with the bag 1 folded therein is inserted into a trocar sleeve, cf. Fig. 2, which has already been inserted into the abdominal cavity, the abdominal cavity being shown schematically here by the outer contour 10.
  • the bag 1 With the help of a slide, which is inserted through the hole 4 of the sleeve 2, the bag 1 is pressed into the abdominal cavity 9.
  • the bag is made of a flexible inert material, e.g. a Teflon film 11, which is welded to the bag so that a filling opening 12 results.
  • Duplicates made of the same material are welded onto the teflon film along the edge of the filling opening and meridian-like along the other bag, so that there are hollow ribs 13 along the opening edge or 14 on the surface of the bag. All of these hollow ribs
  • REPLACEMENT LEAF communicate with each other and flow into the opening area
  • a fluid e.g. Saline or CO2 filled in the ribs 13 and 14 so that the bag 1, as shown in Fig. 2, is stretched.
  • the valve 6 is closed, escape of the fluid is prevented.
  • High pressures can be introduced via the connection 5 so that the bag 1 with its opening 12 is relatively stable, the bag taking the form of a trowel or ladle.
  • the convex bending of the ribs 14 in the longitudinal direction simplifies the fishing of the intra-abdominal surgical specimen.
  • the materials used ensure that the bag is adapted to the various intra-abdominal anatomical conditions and that injuries to intra-abdominal organs are excluded.
  • the bag can be made in different sizes so that even large tumors can be accommodated.
  • the pouch can be used to keep the intestine or other organs away from the operating area during operations.
  • the surgical preparation is in the bag 1, this is withdrawn, as shown in FIG. 3. Among other things, this serves as a tension element.
  • the filling tube which is optionally reinforced by a teflon film connected to the bag.
  • the opening 12 of the bag enters the trocar sleeve 8
  • the fluid in the ribs 13 and 14 is gradually drained by opening the valve 6, so that with further pull the rib 13 surrounding the opening 12 enters the trocar sleeve and thereby the opening 12 the bag is closed. This prevents contamination of the inside of the abdomen and the abdominal wall.
  • the bag 1 is large
  • the bag can now, as shown schematically in FIG. 3, be cut outside the abdominal cavity with scissors 15 or the like, after which the walls of the bag around its opening are painted on the abdominal wall 10, as is shown schematically in FIG. 4.
  • the surgical preparation in the pouch is now accessible from the outside, the opening in the abdominal cavity is sealed from the inside and the excess pressure in the abdominal cavity is maintained.
  • a cutting and conveying rod 16 is now inserted into the bag interior and has a tube 17, at the free end of which an inlet opening 18 is provided.
  • a conveying spindle 19 runs in the tube with helical conveying passages only indicated here, which is driven by a motor 21 located at the other end of the tube 17.
  • a motor 21 located at the other end of the tube 17.
  • At this motor-side end of the tube 17 there is also an emptying opening 22 through which the material conveyed out of the bag is emptied.
  • a shredder 23 only indicated, e.g. in the form of a revolving knife.
  • a suction device 24 can also be flanged to the emptying opening 22 with the aid of a corresponding hose 25 in order to support the emptying of the bag.
  • the surgical preparation in the bag is shredded and then pressed outwards by the conveyor spindle 19.
  • the consistency of the removed tissue parts is retained for later histological examination. Smaller residues that remain in the bag can be conveyed out through the trocar sleeve after removal of the cutting and conveying rod 16 together with the bag.
  • the speed, the shape of the cutting head of the conveyor spindle and the angle of the conveying paths can be adapted to the different consistency of the tissue to be removed. You can do this
  • REPLACEMENT LEAF differently shaped pipes are each flanged to the motor drive 21.
  • the presented bag and the associated cutting and conveying rod make it possible to avoid the problems of specimen preservation, specimen comminution and extraction that have previously occurred during endoscopic surgery.
  • the self-exciting, sufficiently large opening of the bag makes it easy to load the undrinked preparation. By pulling back the bag, the contents are sealed without intra-abdominal cell carryover.
  • the conveyor spindle inserted into the bag allows contamination-free, safe comminution of the surgical specimen and largely complete removal of the tissue without endangering the person involved.

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Surgery (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Medical Informatics (AREA)
  • Molecular Biology (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
  • Surgical Instruments (AREA)

Abstract

A bag (1) made of flexible material receives and recovers surgery samples produced in the body cavities of a patient during minimally invasive surgical operations. The bag (1) has shaping flexible elements (13, 14) which allow the bag to be introduced into a trocar sleeve (8) and to tension the bag (1) pushed out of the trocar sleeve into the body cavity (9). The shaping elements preferably are volumes fillable with a fluid, for example hollow ribs (13, 14) which extend around the edge of the bag opening or like meridians or a network over the bag. The bag filled with surgery samples may be emptied by means of a special cutting and feeding rod (16).

Description

Aufnahme- und Bergebeutel für die minimal-invasive Chirurgie, sowie Vorrichtung zum Entleeren des Beutels Pick-up and retrieval bags for minimally invasive surgery, as well as device for emptying the bag
Die minimal-invasive Chirurgie und die damit möglichen endoskopischen Operationsverfahren gewinnen aufgrund der geringeren Gewebetraumatisierung, des geringeren Blutverlustes, der geringeren Schmerzen, der damit verbundenen kürzeren Bettlägrigkeit sowie ihrer geringeren Kurzzeit- und Langzeitmorbidität immer mehr an Bedeutung.Minimally invasive surgery and the possible endoscopic surgical procedures are becoming increasingly important due to the lower tissue traumatization, the lower blood loss, the lower pain, the associated shorter bed rest, and their lower short-term and long-term morbidity.
Sowohl in der operativen Gynäkologie als auch in der Chirurgie werden die Indikationsbereiche für diese Art operativer Eingriffe mit rasanter Entwicklung neu definiert und erweitert. So gehören die Entfernung der Gallenblase, die Entfernung von Adnextumoren und die Entfernung von Myomen mittlerweile zum Standardrepertoire moderner operativer Abteilungen. Selbst die endoskopisch unterstützte Entfernung der gesamten Gebärmutter mit minimal-invasiven Operationsverfahren bereitet operationstechnisch kaum mehr Probleme.Both in surgical gynecology and in surgery, the indication areas for this type of surgical intervention are rapidly redefined and expanded. The removal of the gallbladder, the removal of adnexal tumors and the removal of fibroids are now part of the standard repertoire of modern operative departments. Even the endoscopically assisted removal of the entire uterus with minimally invasive surgical procedures hardly poses any problems from a surgical point of view.
Die geschilderten Eingriffe in die Körperhöhlen eines Patienten werden mit Hilfe dafür konstruierter Operationsinstrumente durchgeführt, die über sogenannte Trokarhülsen definierten Durchmessers in die Körperhöhle eingebracht werden. Die Trokarhülsen selbst werden mit Hilfe spitzer Mandrins an geeigneter Stelle durch die Bauchwand punktiert, verbleiben dort während des Eingriffes und können im Wechsel, je nach Bedarf, verschiedenen Instrumenten als Führungshülse dienen. Die Körperhöhle wird mit Kohlendioxid aufgepumpt, wodurch optimale Sicht- und Arbeitsbedingungen für den Operateur geschaffen werden. Überwacht wird die Operation durch eine, meistens durch den Nabel eingeführte, Operationsoptik, die, mit einer Videokamera versehen, das Innere des Bauches auf einen Operationsmonitor überträgt.The described interventions in a patient's body cavities are carried out with the aid of surgical instruments designed for this purpose, which are introduced into the body cavity via so-called trocar sleeves of a defined diameter. The trocar sleeves themselves are punctured through the abdominal wall at a suitable point with the help of pointed mandrins, remain there during the procedure and can alternately serve as a guide sleeve for various instruments as required. The body cavity is inflated with carbon dioxide, which ensures optimal visibility and Working conditions for the surgeon are created. The operation is monitored by a surgical optic, usually introduced through the navel, which, equipped with a video camera, transmits the inside of the abdomen to a surgical monitor.
Während die Vorteile derartiger Operationsverfahren unbestritten sind, gibt es aufgrund verschiedener operationstechnischer Probleme Diskussionen darüber, welche Erkrankungen endoskopisch operiert werden dürfen und bei welchen Eingriffen sich diese Form des operativen Vorgehens verbietet.While the advantages of such surgical procedures are undisputed, due to various operational problems there are discussions about which diseases can be operated on endoscopically and which interventions prohibit this form of surgical procedure.
Einer der wichtigsten Problempunkte in dieser Diskussion ist dabei die Entfernung intraabdominal abpräparierter Tumoren.One of the most important problems in this discussion is the removal of intra-abdominally dissected tumors.
Die im Rahmen der minimal-invasiven Chirurgie verwendeten transabdominalen Trokarhülsen haben im allgemeinen einen lichten Durchmesser von minimal 5 mm und maximal 20 mm. Die während der Operation frei präparierten Tumoren (z.B. Gallenblasen, Eierstockzysten, Myome oder Eileiterschwangerschaften) können jedoch Durchmesser von mehr als 10 cm aufweisen. Dies bedeutet zum gegenwärtigen Stand der operativen Technik, daß die Operationspräparate intraabdominal zerkleinert werden müssen, bevor sie durch die eingeführten Trokarhülsen entfernt werden können. Dies ist zeitraubend und durch die im Bauch ungeschützte Benutzung scharfer Schneidinstrumente potentiell riskant, da durch dieses Vorgehen andere Organe, die sich im Bauch befinden, verletzt werden können. Bei infizierten oder möglicherweise bösartigen Operationspräparaten, so z.B. einer eitrigen Gallenblase bzw. Eierstockkrebs, besteht darüber hinaus die Gefahr der Zellverschleppung mit entsprechenden nachteiligen Folgen für die Patienten.The transabdominal trocar sleeves used in the context of minimally invasive surgery generally have a clear diameter of at least 5 mm and a maximum of 20 mm. However, the tumors that are freely prepared during the operation (e.g. gallbladder, ovarian cysts, fibroids or ectopic pregnancies) can have a diameter of more than 10 cm. At the current state of the art, this means that the surgical specimens must be crushed intra-abdominally before they can be removed through the inserted trocar sleeves. This is time consuming and potentially risky due to the unprotected use of sharp cutting instruments in the abdomen, since this procedure can injure other organs located in the abdomen. In the case of infected or possibly malignant surgical preparations, e.g. a purulent gallbladder or ovarian cancer, there is also the risk of cell proliferation with corresponding adverse consequences for the patient.
ERSATZBLÄTT Da speziell im Falle der Gynäkologie präoperativ nur recht unsicher über die Dignität etwa eines Eierstocktumors entschieden werden kann, bedeutet dies für viele Frauen denSPARE BLADE Because, especially in the case of gynecology, the dignity of an ovarian tumor, for example, can only be decided with great uncertainty, this means that for many women
Verzicht auf minimal-invasive Operationsverfahren mit allen negativen Folgen, die mit einer herkömmlichen Operation mit großem Bauchschnitt einhergehen.No minimally invasive surgical procedures with all the negative consequences associated with conventional surgery with a large abdominal incision.
Um die Entfernung der Operationspräparate zu erleichtern, kann man sich kleiner Beutel bedienen, die durch eine Trokarhülse in die Körperhöhle eingeführt werden. Anschließend wird das Operationspräparat in den Beutel gelegt und durch die Bauchwand nach außen gezogen. Die bisher zur Verfügung stehenden derartigen Hilfsmittel haben jedoch gravierende Nachteile.In order to facilitate the removal of the surgical specimens, small bags can be used, which are inserted into the body cavity through a trocar sleeve. The surgical preparation is then placed in the bag and pulled out through the abdominal wall. However, the aids of this type that have been available to date have serious disadvantages.
1. Liegt der über eine Trokarhülse in die Körperhöhle eingeführte Beutel intraabdominal, dann entfaltet sich dessen Öffnung in der Regel nicht von selbst, so daß der Beutel mit Operationsinstrumenten geöffnet und offengehalten werden muß. Dieses Verfahren ist umständlich und kann durch Verletzen des Plastikbeutels zu intraabdominalen KunststoffVerlusten führen.1. If the bag inserted into the body cavity via a trocar sleeve is intra-abdominal, then its opening does not usually unfold automatically, so that the bag must be opened and kept open with surgical instruments. This procedure is cumbersome and can lead to loss of intra-abdominal plastic if the plastic bag is injured.
2. Der Öffnungsdurchmesser und auch das Volumen bekannter Beutel ist sehr begrenzt, so daß gerade jene Tumoren, die mit größerer Wahrscheinlichkeit bösartig sind, nicht im ganzen in den Beutel eingeführt werden und aus der Körperhöhle entfernt werden können.2. The opening diameter and the volume of known bags is very limited, so that precisely those tumors that are more likely to be malignant cannot be inserted into the bag as a whole and removed from the body cavity.
3. Obwohl die Zugfestigkeit bekannter Beutel außerordentlich groß ist, gelingt es häufig nicht, den gefüllten Beutel durch die Bauchdecke und die Trokarhülse nach außen zu ziehen. Häufig platzt der Beutel bzw. reißt ab. Dies führt dann neuerlich zur beschriebenen Zellverschleppung und erfordert üblicherweise den Abbruch der Operation und den Übergang zu herkömmlicher Operationstechnik. Ferner ist eine Zerkleinerung des im3. Although the tensile strength of known bags is extremely high, it is often not possible to pull the filled bag out through the abdominal wall and the trocar sleeve. The bag often bursts or tears. This then leads again to the cell carryover described and usually requires the operation to be stopped and the transition to conventional surgical technique. Furthermore, a crushing of the in
ERSATZBLATT Beutel eingefüllten Gewebes innerhalb des Beutels nicht zufriedenstellend möglich bzw. bei Myomen und sehr harten Gallensteinen sogar unmöglich.REPLACEMENT LEAF Bags of filled tissue inside the bag are not satisfactorily possible or even impossible with fibroids and very hard gallstones.
4. Eine versehentliche Kontamination des umstehenden4. Accidental contamination of the surrounding
Operationspersonales ist beim Herausziehen des Beutels durch die hohen, dabei erforderlichen Zugkräfte im Zusammenhang mit plötzlichem Abreißen des Beutels jederzeit möglich.Surgical personnel can pull out the bag at any time due to the high tensile forces required in connection with sudden tearing of the bag.
Aus dem deutschen Gebrauchsmuster G 91 09 389.9 ist ein Aufnahme- und Bergebeutel für die minimal-invasive Chirurgie bekannt, in dessen flexibles Material mehrere Federstäbe eingearbeitet sind, derart, daß der Beutel, wenn er aus der Trokarhülse in den freien Bauchraum herausgeschoben wird, sich automatisch aufspannt. Derartige Beutel sind jedoch nur bedingt zuverlässig. Zum einen ist es fertigungstechnisch schwierig, die Folie des Beutels mit den Metallbügeln zu verbinden, zum anderen treten immer wieder Probleme beim Herausziehen des Beutels auf, wobei Beschädigungen des Beutels durch den Metallbügel auftreten können.From the German utility model G 91 09 389.9 a receiving and retrieval pouch for minimally invasive surgery is known, in the flexible material of which several spring bars are incorporated, such that the pouch, when it is pushed out of the trocar sleeve into the free abdominal cavity, becomes itself automatically spanned. However, such bags are only partially reliable. On the one hand, it is difficult from a manufacturing point of view to connect the film of the bag to the metal brackets, and on the other hand there are always problems with pulling out the bag, which can cause damage to the bag by the metal bracket.
Ein ähnlicher Beutel ist aus der internationalen Patentanmeldung WO 92/05828 bekannt, wobei hier jedoch nur ein Federstahlbügel längs des die Öffnung des Beutels begrenzenden Randes vorgesehen ist. Auch bei einem derartigen Beutel sind ähnliche Probleme mit der zuverlässigen Verbindung zwischen den unterschiedlichen Materialien und Schwierigkeiten beim Zurückziehen des Beutels in die Trukarhülse vorhanden.A similar bag is known from international patent application WO 92/05828, but only a spring steel bracket is provided here along the edge delimiting the opening of the bag. Even with such a bag, there are similar problems with the reliable connection between the different materials and difficulties in withdrawing the bag into the Trukar sleeve.
Aus der DE-OS 21 04 673 ist eine Vorrichtung zum Entfernen von Harnleitersteinen und Steinen im unteren Nierenbecken beschrieben, die im aufgeweiteten Zustand trichterförmig ist und dort einen doppelwandig ausgebildeten Kelch aufweist. Der Kelch kann entfaltet werden, indem einFrom DE-OS 21 04 673 a device for removing ureter stones and stones in the lower kidney basin is described, which in the expanded state is funnel-shaped and has a double-walled cup there. The chalice can be unfolded by a
ERSATZBLATT geeignetes Fluid zwischen die Doppelwandungen gedrückt wird. Die Vorrichtung ist insgesamt als Katheter ausgebildet und kann daher nicht als Aufnahme- undREPLACEMENT LEAF suitable fluid is pressed between the double walls. The device is designed overall as a catheter and can therefore not be used as a receiving device
Bergebeutel, z.B. im freien Bauchraum eines Patienten, eingesetzt werden.Recovery bags, e.g. in the free abdominal cavity of a patient.
Der Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, einen Aufnahme- und Bergebeutel anzugeben, mit dem die Möglichkeit gegeben ist, auch größere Operationspräparate aufzunehmen und sicher aus der Körperhöhle zu bergen; ferner wird och eine vorzugsweise hierbei anzuwendende Vorrichtung zum Entleeren des Beutels angegeben.The invention is based on the object of specifying a receiving and retrieval pouch with which it is possible to also take up larger surgical specimens and to rescue them safely from the body cavity; furthermore, a device for emptying the bag, which is preferably to be used here, is also specified.
Gemäß der Erfindung weist der aus einem flexiblen Material und über eine Trokarhülse in die Körperhöhle des Patienten eingeführte Beutel als formgebende flexible Elemente, die den Beutel in der Körperhöhle aufspannen, in das flexible Material des Beutels integrierte und mit einem Fluid, z.B. einer Kochsalzlösung oder auch Kohlendioxid, füllende Volumenbereiche auf, die miteinander kommunizieren und in ein Füllrohr münden, das mit dem Beutel verbunden und außerhalb der Körperhöhle durch ein Ventil absperrbar ist.According to the invention, the bag, which is introduced into the patient's body cavity from a flexible material and via a trocar sleeve, has, as shaping flexible elements which stretch the bag in the body cavity, integrated into the flexible material of the bag and mixed with a fluid, e.g. a saline or carbon dioxide, filling volume areas that communicate with each other and open into a filling tube that is connected to the bag and can be shut off outside the body cavity by a valve.
Die mit dem Fluid füllbaren Volumenbereiche sind hierbei hohle Rippen, die zumindest entlang des Randes der Öffnung des Beutels verlaufen bzw. den Beutel meridian- oder netzartig überziehen.The volume areas which can be filled with the fluid are hollow ribs which run at least along the edge of the opening of the bag or cover the bag in a meridian or mesh-like manner.
Ein besonderer Vorteil eines Aufnahme- und Bergebeutels gemäß der Erfindung liegt auch darin, daß der gesamte Beutel aus einem einheitlichen Material gefertigt wird. Probleme hinsichtlich der Fertigung ergeben sich hiermit nicht. Außerdem ist ein Beutel aus einem einheitlichen Material auch mit höheren Zugkräften zu belasten und damit reißfester.A particular advantage of a receiving and retrieval pouch according to the invention is that the entire pouch is made from a single material. This does not result in any problems with regard to production. In addition, a bag made of a uniform material can also be subjected to higher tensile forces and is therefore more tear-resistant.
Die Dimensionen von Beutel und Öffnung sind hierbei so gewählt, daß auch große Operationspräparate im ganzenThe dimensions of the bag and opening are chosen so that large surgical specimens as a whole
ERSATZBLATT aufgenommen werden können. Ferner ist der Beutel so großzügig bemessen, daß beim Zurückziehen des gefülltenREPLACEMENT LEAF can be included. Furthermore, the bag is dimensioned so generously that when the filled one is withdrawn
Beutels in die Trokarhülse unter gleichzeitigem Ablassen des Fluides die Öffnung des Beutels verschlossen innerhalb der Trokarhülse, jedoch außerhalb der Körperhöhle und der mit den Operationspräparaten gefüllte Beutelrest außerhalb der Trokarhülse, aber noch innerhalb der Körperhöhle liegt.Bag in the trocar sleeve while simultaneously draining the fluid, the opening of the bag is closed inside the trocar sleeve, but outside the body cavity and the remainder of the bag filled with the surgical preparations is outside the trocar sleeve, but still inside the body cavity.
Damit ist es möglich, nach Abschluß der Operation denThis makes it possible to complete the operation after the operation
Beutel so weit zurückzuziehen, daß sich dessen Öffnung außerhalb des Bauches befinde . Der Beutelinhalt kommt dabei nicht mit der Bauchwand in Berührung. Man kann danach den Beutel abschneiden und auf der Bauchwand anstreichen.Pull the bag back so far that its opening is outside the abdomen. The contents of the pouch do not come into contact with the abdominal wall. You can then cut the bag and paint it on the abdominal wall.
Durch die Beutelöffnung wird dann ein vorzugsweise motorgetriebener Schneid- und Förderstab gemäß derA preferably motor-driven cutting and conveying rod according to FIG
Erfindung eingeführt, mit dem der Beutelinhalt risikolos nach außen befördert werden kann. Der Schneid- undInvention introduced with which the contents of the bag can be conveyed to the outside without risk. The cutting and
Förderstab weist hierzu ein Rohr mit einer Eintrittsöffnung an dem einen, in den Beutel einzuführenden Ende und eineFor this purpose, the delivery rod has a tube with an inlet opening at one end to be inserted into the bag and one
Entleerungsöffnung an dem anderen, außerhalb derEmptying opening on the other, outside the
Körperhöhle liegenden Ende sowie eine von dem Rohr umhüllte, sich zwischen den beiden Öffnungen erstreckendeBody cavity end and a tube-covered, extending between the two openings
Förderspindel auf. Im Bereich der Eintrittsöffnung kann hierbei noch ein Zerkleinerer vorgesehen sein. DieConveyor spindle on. A shredder can also be provided in the area of the inlet opening. The
Entleerung des Beutels kann noch durch eine Saugvorrichtung unterstützt werden, die an die Entleerungsöffnung desEmptying of the bag can also be supported by a suction device which is connected to the emptying opening of the
Schneid- und Förderstabes angeschlossen wird.Cutting and conveyor rod is connected.
Mit einem Beutel gemäß der Erfindung und dem angegebenen Füll- und Entleerungsverfahren ist es erstmals möglich, auch große Operationspraparate im ganzen in dem Beutel abzulegen und aus dem Beutel mit lediglich geringem Risiko für den Patienten zu entleeren.With a bag according to the invention and the specified filling and emptying method, it is possible for the first time to deposit even large surgical specimens as a whole in the bag and to empty them from the bag with only a low risk for the patient.
Die Erfindung ist in einem Ausführungsbeispiel anhand der Zeichnung näher erläutert. In dieser stellen dar:The invention is explained in more detail in an exemplary embodiment with reference to the drawing. In this represent:
ERSATZBLATT Fig. 1 einen in einer Hülse steril verpackten Aufnahme- und Bergebeutel gemäß der Erfindung;REPLACEMENT LEAF Figure 1 is a sterile packed in a sleeve receiving and recovery bags according to the invention.
Fig. 2 den durch eine Trokarhülse in die Bauchhöhle eines Patienten eingeschobenen und aufgespannten Beutel;2 shows the pouch inserted and stretched through a trocar sleeve into the abdominal cavity of a patient;
Fig. 3 schematisch eine Darstellung des gefüllten und teilweise aus der Bauchhöhle gezogenen Beutels;3 shows a schematic representation of the filled and partially drawn bag from the abdominal cavity;
Fig. 4 eine schematische Darstellung des Entleerens des Beutels mit Hilfe eines Schneid- und Förderstabes;4 shows a schematic illustration of the emptying of the bag with the aid of a cutting and conveying rod;
Fig. 5 eine schematische Darstellung des Schneid- und Förderstabes .Fig. 5 is a schematic representation of the cutting and conveying rod.
In Fig. 1 ist ein zusammenfalteter Beutel 1 dargestellt, der vom Hersteller steril in eine Hülse 2 abgepackt ist. Die Hülse 2 ist am hinteren Ende durch eine Gummikappe 3 abgeschlossen, über die durch ein Loch 4 Zugriff in das Innere der Hülse 2 möglich ist. Die Hülse 2 weist ferner einen herkömmlichen Luer-lock-Anschluß 5 mit einem Absperrventil 6 auf, welches im Inneren der Hülse 2 mit einem Füllrohr 7 für den Beutel verbunden ist. Die Hülse 2 mit dem darin gefalteten Beutel 1 wird in eine Trokarhülse eingeschoben, vgl. Fig. 2, die bereits in die Bauchhöhle eingeführt wurde, wobei die Bauchhöhle hier schematisch durch die Außenkontur 10 dargestellt ist. Mit Hilfe eines Schiebers, der durch das Loch 4 der Hülse 2 gesteckt wird, wird der Beutel 1 in die Bauchhöhle 9 gedrückt. Der Beutel besteht aus einem flexiblen inerten Material, z.B. einer Teflonfolie 11, die so zu dem Beutel verschweißt ist, daß sich eine Einfüllöffnung 12 ergibt. Längs des Randes der Einfüllöffnung und meridianartig längs des sonstigen Beutels sind auf die Teflonfolie Duplikaturen aus dem gleichen Material geschweißt, so daß sich dort hohle Rippen 13 längs des Öffnungsrandes bzw. 14 auf der Oberfläche des Beutels ergeben. Sämtliche dieser hohlen RippenIn Fig. 1, a folded bag 1 is shown, which is packaged sterile in a sleeve 2 by the manufacturer. The sleeve 2 is closed at the rear end by a rubber cap 3, through which access to the interior of the sleeve 2 is possible through a hole 4. The sleeve 2 also has a conventional Luer lock connection 5 with a shut-off valve 6, which is connected inside the sleeve 2 to a filling tube 7 for the bag. The sleeve 2 with the bag 1 folded therein is inserted into a trocar sleeve, cf. Fig. 2, which has already been inserted into the abdominal cavity, the abdominal cavity being shown schematically here by the outer contour 10. With the help of a slide, which is inserted through the hole 4 of the sleeve 2, the bag 1 is pressed into the abdominal cavity 9. The bag is made of a flexible inert material, e.g. a Teflon film 11, which is welded to the bag so that a filling opening 12 results. Duplicates made of the same material are welded onto the teflon film along the edge of the filling opening and meridian-like along the other bag, so that there are hollow ribs 13 along the opening edge or 14 on the surface of the bag. All of these hollow ribs
ERSATZBLATT kommunizieren miteinander und münden im Bereich der ÖffnungREPLACEMENT LEAF communicate with each other and flow into the opening area
12 in das bereits erwähnte Füllrohr 7, das zu dem Ventil 6 geführt ist.12 into the already mentioned filling pipe 7, which is led to the valve 6.
Wenn der Beutel 1, wie in Fig. 2 dargestellt, in die Bauchhöhle geschoben ist, wird über den Luer-lock-Anschluß 5 mit dem Ventil 6 ein Fluid, z.B. Kochsalzlösung oder auch CO2 in die Rippen 13 und 14 gefüllt, so daß der Beutel 1, wie in Fig. 2 dargestellt, aufgespannt wird. Nach Schließen des Ventiles 6 wird ein Entweichen des Fluids verhindert. Über den Anschluß 5 können so hohe Drücke eingebracht werden, daß der Beutel 1 mit seiner Öffnung 12 relativ stabil ist, wobei der Beutel die Form einer Kelle bzw. Schöpfkelle einnimmt. Durch eine konvexe Biegung der Rippen 14 in Längsrichtung wird ein Auffischen des intraabdominalen Operationspräparates vereinfacht. Durch die verwendeten Materialien ist sowohl eine Anpassung des Beutels an die verschiedenen intraabdominalen anatomischen Gegebenheiten gewährleistet als auch eine Verletzung von intraabdominalen Organen ausgeschlossen. Der Beutel kann in verschiedenen Größen hergestellt werden, so daß auch die Aufnahme selbst großer Tumoren möglich wird. Zusätzlich kann der Beutel dazu verwendet werden, bei Operationen den Darm oder andere Organe vom Operationsgebiet fernzuhalten.When the bag 1, as shown in Fig. 2, is pushed into the abdominal cavity, a fluid, e.g. Saline or CO2 filled in the ribs 13 and 14 so that the bag 1, as shown in Fig. 2, is stretched. After the valve 6 is closed, escape of the fluid is prevented. High pressures can be introduced via the connection 5 so that the bag 1 with its opening 12 is relatively stable, the bag taking the form of a trowel or ladle. The convex bending of the ribs 14 in the longitudinal direction simplifies the fishing of the intra-abdominal surgical specimen. The materials used ensure that the bag is adapted to the various intra-abdominal anatomical conditions and that injuries to intra-abdominal organs are excluded. The bag can be made in different sizes so that even large tumors can be accommodated. In addition, the pouch can be used to keep the intestine or other organs away from the operating area during operations.
Befindet sich das Operationspräparat in dem Beutel 1, so wird dieser, wie in Fig. 3 dargestellt, zurückgezogen. Als Zugelement dient hierbei u.a. das Füllrohr, das gegebenenfalls noch durch einen mit dem Beutel verbundene Teflonfolie verstärkt ist. Sobald die Öffnung 12 des Beutel in die Trokarhülse 8 eintritt, wird sukzessive durch Öffnen des Ventiles 6 das Fluid in den Rippen 13 und 14 abgelassen, so daß bei weiterem Zug die die Öffnung 12 umlaufende Rippe 13 in die Trokarhülse eintritt und dabei die Öffnung 12 des Beutels verschlossen wird. Hierdurch wird sowohl eine Kontamination des Bauchinneren als auch der Bauchwand vermieden. Der Beutel 1 ist hierbei großIf the surgical preparation is in the bag 1, this is withdrawn, as shown in FIG. 3. Among other things, this serves as a tension element. the filling tube, which is optionally reinforced by a teflon film connected to the bag. As soon as the opening 12 of the bag enters the trocar sleeve 8, the fluid in the ribs 13 and 14 is gradually drained by opening the valve 6, so that with further pull the rib 13 surrounding the opening 12 enters the trocar sleeve and thereby the opening 12 the bag is closed. This prevents contamination of the inside of the abdomen and the abdominal wall. The bag 1 is large
ERSATZBLATT genug, das Präparat im Bauchinneren zu umschließen und durch die Trokarhülse nach außen zu reichen. Der Beutel kann jetzt, wie in Fig. 3 schematisch dargestellt, außerhalb der Bauchhöhle mit einer Schere 15 oder dergleichen durchtrennt werden, wonach die Wände des Beutels um dessen Öffnung an der Bauchdecke 10 angestrichen werden, wie dies schematisch in Fig. 4 dargestellt ist. Das Operationspräparat im Beutel ist jetzt von außen zugänglich, die Öffnung in der Bauchhöhle ist von innen abgedichtet und der Überdruck im Bauchraum bleibt erhalten.REPLACEMENT LEAF enough to enclose the preparation inside the abdomen and to reach out through the trocar sleeve. The bag can now, as shown schematically in FIG. 3, be cut outside the abdominal cavity with scissors 15 or the like, after which the walls of the bag around its opening are painted on the abdominal wall 10, as is shown schematically in FIG. 4. The surgical preparation in the pouch is now accessible from the outside, the opening in the abdominal cavity is sealed from the inside and the excess pressure in the abdominal cavity is maintained.
In das Beutelinnere wird nun ein Schneid- und Förderstab 16 eingeschoben, der ein Rohr 17 aufweist, an dessen freien Ende eine Eintrittsöffnung 18 vorgesehen ist. In dem Rohr verläuft eine Förderspindel 19 mit hier nur angedeuteten schraubenförmigen Fördergängen, die von einem am anderen Ende des Rohres 17 gelegenen Motor 21 angetrieben wird. An diesem motorseitigen Ende des Rohres 17 ist auch eine Entleerungsöffnung 22 vorgesehen, durch die das aus dem Beutel geförderte Gut entleert wird. Im Bereich der Eintrittsöffnung 18 kann noch ein nur angedeuteter Zerkleinerer 23, z.B. in Form eines umlaufenden Messers, vorgesehen sein. An die Entleeröffnung 22 kann noch eine Saugvorrichtung 24 mit Hilfe eines entsprechenden Schlauches 25 angeflanscht werden, um das Entleeren des Beutels unterstützen. Mit dem Zerkleinerer 23 bzw. einem Schneidekopf wird das in dem Beutel vorhandene Operationspräparat zerkleinert und anschließend durch die Förderspindel 19 nach außen gedrückt. Dabei bleibt die Konsistenz der entfernten Gewebeteile für eine spätere histologische Untersuchung erhalten. Kleinere Reste, die im Beutel bleiben, können nach Entfernung des Schneid- und Förderstabes 16 samt Beutel durch die Trokarhülse nach außen befördert werden. Die Drehzahl, die Form des Schneidekopfes der Förderspindel, sowie der Winkel der Fördergänge kann der unterschiedlichen Konsistenz des zu entfernenden Gewebes angepaßt werden. Hierzu könnenA cutting and conveying rod 16 is now inserted into the bag interior and has a tube 17, at the free end of which an inlet opening 18 is provided. A conveying spindle 19 runs in the tube with helical conveying passages only indicated here, which is driven by a motor 21 located at the other end of the tube 17. At this motor-side end of the tube 17 there is also an emptying opening 22 through which the material conveyed out of the bag is emptied. In the area of the inlet opening 18, a shredder 23, only indicated, e.g. in the form of a revolving knife. A suction device 24 can also be flanged to the emptying opening 22 with the aid of a corresponding hose 25 in order to support the emptying of the bag. With the shredder 23 or a cutting head, the surgical preparation in the bag is shredded and then pressed outwards by the conveyor spindle 19. The consistency of the removed tissue parts is retained for later histological examination. Smaller residues that remain in the bag can be conveyed out through the trocar sleeve after removal of the cutting and conveying rod 16 together with the bag. The speed, the shape of the cutting head of the conveyor spindle and the angle of the conveying paths can be adapted to the different consistency of the tissue to be removed. You can do this
ERSATZBLATT unterschiedlich gestaltete Rohre jeweils an den Motorantrieb 21 angeflanscht werden.REPLACEMENT LEAF differently shaped pipes are each flanged to the motor drive 21.
Der vorgestellte Beutel und der dazugehörige Schneid- und Förderstab ermöglichen es, die bisher beim endoskopischen Operieren auftretenden Probleme der Präparateasservierung, Präparatezerkleinerung und Extraktion zu vermeiden. Durch die selbst spannende, ausreichend große Öffnung des Beutels gelingt es einfach, das unzerkleinerte Präparat einzuladen. Durch Zurückziehen des Beutels kommt es zu einem Versiegeln des Inhalts ohne Zellverschleppung nach intraabdominal. Die in den Beutel eingebrachte Förderspindel erlaubt eine kontaminationsfreie sichere Zerkleinerung des Operationspräparates und weitestgehend vollständige Entfernung des Gewebes, ohne daß das beteiligte Person gefährdet wird.The presented bag and the associated cutting and conveying rod make it possible to avoid the problems of specimen preservation, specimen comminution and extraction that have previously occurred during endoscopic surgery. The self-exciting, sufficiently large opening of the bag makes it easy to load the undrinked preparation. By pulling back the bag, the contents are sealed without intra-abdominal cell carryover. The conveyor spindle inserted into the bag allows contamination-free, safe comminution of the surgical specimen and largely complete removal of the tissue without endangering the person involved.
ERSATZBLATT REPLACEMENT LEAF

Claims

Patentansprüche Claims
1. Beutel zum Aufnehmen und Bergen von Operations¬ präparaten, die bei mini al-invasiven, endoskopisch unterstützten chirurgischen Operätionsverfahren in Körperhöhlen eines Patienten anfallen, wobei der Beutel aus flexiblem Material besteht, in das Material eingearbeitete formgebende Elemente und eine Öffnung aufweist sowie mit zumindest einem Zugelement versehen ist und durch eine Trokarhülse in die Körperhöhle eingeführt und dort durch die formgebenden Elemente aufgespannt wird, und wobei der Beutel mit Hilfe eines ebenfalls durch eine Trokarhülse in die Körperhöhle eingeführten Mikroinstrumentes mit den Operationspräparaten über die Öffnung befüllt und danach mit Hilfe des Zugelementes aus der Körperhöhle herausgezogen wird, dadurch gekennzeichnet, daß die formgebenden Elemente (13, 14) in das flexible Material (11) des Beutels (1) integrierte und mit einem Fluid füllbare hohle Rippen (13, 14) sind, und zwar zumindest eine hohle Rippe (13) entlang des Randes der Öffnung (12) des Beutels (1) und mehrere, den Beutel (1) meridian- oder netzartig überziehende hohle Rippen (14), die alle miteinander kommunizieren und in ein Füllrohr (7) münden, das mit dem Beutel verbunden und außerhalb der Körperhöhle (9) durch ein Ventil (6) absperrbar ist.1. Bag for taking up and recovering surgical preparations which occur in mini al-invasive, endoscopically supported surgical operating procedures in the body cavities of a patient, the bag consisting of flexible material, having shaping elements incorporated into the material and an opening, and with at least is provided with a pulling element and is inserted through a trocar sleeve into the body cavity and stretched there by the shaping elements, and the bag is filled with the surgical specimens via the opening by means of a micro-instrument also introduced into the body cavity through a trocar sleeve and then with the aid of the pulling element is pulled out of the body cavity, characterized in that the shaping elements (13, 14) are integrated into the flexible material (11) of the bag (1) and can be filled with a fluid, hollow ribs (13, 14), namely at least one hollow one Rib (13) along the edge d he opening (12) of the bag (1) and several, the bag (1) meridian or reticulated covering hollow ribs (14), all of which communicate with each other and open into a filling tube (7) which is connected to the bag and outside the Body cavity (9) can be shut off by a valve (6).
2. Beutel nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß der aufgespannte Beutel (1) mit dem, vorzugsweise zumindest einen Teil des Zugelementes bildenden Füllrohr (7) die Form einer Schöpfkelle aufweist.2. Bag according to claim 1, characterized in that the stretched bag (1) with the, preferably at least part of the tension element forming filling tube (7) has the shape of a ladle.
3. Beutel nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß der Beutel (1) vor Gebrauch steril in einer Hülse (2) verpackt ist, die in eine Trokarhülse (8) einsetzbar ist . 3. Bag according to one of the preceding claims, characterized in that the bag (1) is sterile packed before use in a sleeve (2) which can be inserted into a trocar sleeve (8).
4. Beutel nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß die Dimensionen von Beutel (1) und dessen Öffnung (12) so gewählt sind, daß beim Zurückziehen des gefüllten Beutels (1) in die Trokarhülse (8) die Öffnung (12) verschlossen innerhalb der Trokarhülse, jedoch außerhalb der Körperhöhle (9) und der mit Operationspräparaten gefüllte Beutelrest außerhalb der Trokarhülse, aber innerhalb der Körperhöhle liegt.4. Bag according to one of the preceding claims, characterized in that the dimensions of the bag (1) and its opening (12) are selected such that when the filled bag (1) is withdrawn into the trocar sleeve (8), the opening (12) closed inside the trocar sleeve, but outside the body cavity (9) and the remaining bag filled with surgical preparations outside the trocar sleeve, but inside the body cavity.
5.Beutel nach einem der vorgehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß zum Entfernen von Operationspräparaten, die bei minimal-invasiven chirurgischen Operationen in Körperhöhlen eines Patienten anfallen, aus einem gefüllten Beutel, der nach der Operation so aus der Körperhöhle gezogen ist, daß die Öffnung außerhalb und der gefüllte Beutelrest innerhalb der Körperhöhle gelegen ist, ein Schneid- und Förderstab (16) vorgesehen ist, der ein Rohr (17) mit einer Eintrittsöffnung (18) an dem einen Ende und einer Entleerungsöffnung (22) an dem anderen Ende sowie eine von dem Rohr umhüllte, sich zwischen den beiden Öffnungen erstreckende Förderspindel (19) aufweist.5.Bag according to one of the preceding claims, characterized in that for removing surgical specimens that occur in minimally invasive surgical operations in the body cavities of a patient, from a filled bag that is pulled out of the body cavity after the operation so that the opening outside and the filled bag rest is located inside the body cavity, a cutting and conveying rod (16) is provided which has a tube (17) with an inlet opening (18) at one end and an emptying opening (22) at the other end and one has a conveyor spindle (19) enveloped by the tube and extending between the two openings.
6. Beutel nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, daß im Bereich der Eintrittsöff ung (18) des Schneid- und Förderstabes (16) ein Zerkleinerer (23) vorgesehen ist.6. Bag according to claim 5, characterized in that a shredder (23) is provided in the region of the inlet opening (18) of the cutting and conveying rod (16).
7. Beutel nach Anspruch 5 oder 6, dadurch gekennzeichnet, daß für den Schneid- und Förderstab (16) ein Motorantrieb (21) vorgesehen ist.7. Bag according to claim 5 or 6, characterized in that a motor drive (21) is provided for the cutting and conveying rod (16).
8. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 5 bis 7, dadurch gekennzeichnet, daß an die Entleerungsöffnung (22) eine Saugvorrichtung (24) anschließbar ist. 8. Device according to one of claims 5 to 7, characterized in that a suction device (24) can be connected to the emptying opening (22).
PCT/DE1993/001198 1992-12-14 1993-12-14 Reception and recovery bag for minimally invasive surgery, and device for emptying the bag WO1994013215A2 (en)

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