ITTO990550A1 - REAR SEAT STRUCTURE FOR A VEHICLE. - Google Patents

REAR SEAT STRUCTURE FOR A VEHICLE. Download PDF

Info

Publication number
ITTO990550A1
ITTO990550A1 ITTO990550A ITTO990550A1 IT TO990550 A1 ITTO990550 A1 IT TO990550A1 IT TO990550 A ITTO990550 A IT TO990550A IT TO990550 A1 ITTO990550 A1 IT TO990550A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
seat structure
structure according
vehicle
backrest
support element
Prior art date
Application number
Other languages
Italian (it)
Inventor
Roberto Giolito
Original Assignee
Fiat Auto Spa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Fiat Auto Spa filed Critical Fiat Auto Spa
Priority to ITTO990550 priority Critical patent/IT1308760B1/en
Publication of ITTO990550A1 publication Critical patent/ITTO990550A1/en
Application granted granted Critical
Publication of IT1308760B1 publication Critical patent/IT1308760B1/en

Links

Landscapes

  • Seats For Vehicles (AREA)
  • Automatic Cycles, And Cycles In General (AREA)

Description

DESCRIZIONE dell'invenzione industriale dal titolo: "Struttura di sedile posteriore per un autoveicolo" DESCRIPTION of the industrial invention entitled: "Rear seat structure for a motor vehicle"

DESCRIZIONE DESCRIPTION

La presente invenzione si riferisce ad una struttura di sedile posteriore per un autoveicolo. The present invention relates to a rear seat structure for a motor vehicle.

È scopo della presente invenzione realizzare una struttura di sedile posteriore per un autoveicolo in cui lo schienale sia facilmente spostabile dalla sua posizione normale, in cui funziona da elemento di appoggio per la schiena di una passeggero, ad una posizione spostata in cui permette di sfruttare anche lo spazio al di sopra del sedile posteriore per ospitare bagagli o oggetti ingombranti che non potrebbero essere contenuti nel solo vano bagagli posteriore. It is an object of the present invention to provide a rear seat structure for a motor vehicle in which the backrest can be easily displaced from its normal position, in which it functions as a support element for the back of a passenger, to a displaced position in which it is also possible to exploit the space above the rear seat to accommodate luggage or bulky items that cannot fit in the rear luggage compartment only.

Questo scopo è raggiunto, in accordo con la presente invenzione, da una struttura di sedile posteriore avente le caratteristiche enunciate nella rivendicazione 1. This object is achieved, in accordance with the present invention, by a rear seat structure having the characteristics set out in claim 1.

Altre caratteristiche importanti sono richiamate nelle altre rivendicazioni dipendenti. Other important characteristics are recalled in the other dependent claims.

Le caratteristiche e vantaggi dell'invenzione risulteranno maggiormente dalla descrizione dettagliata di un suo esempio di realizzazione fatta con riferimento ai disegni allegati, dati a titolo indicativo e non limitativo, in cui: The characteristics and advantages of the invention will become clearer from the detailed description of an embodiment thereof made with reference to the attached drawings, given as an indication and not a limitation one, in which:

la figura 1 è una vista prospettica posteriore dello schienale di una struttura di sedile secondo l'invenzione in una prima posizione di utilizzo,· la figura 2 è una vista prospettica simile a quella di figura 1 in cui una parte dello schienale e del sedile è disposto in una seconda condizione di utilizzo per trasportare bagagli ingombranti; la figura 3 è una vista prospettica laterale della configurazione di figura 2; Figure 1 is a rear perspective view of the backrest of a seat structure according to the invention in a first position of use, Figure 2 is a perspective view similar to that of Figure 1 in which a part of the backrest and seat is arranged in a second condition of use for carrying bulky luggage; Figure 3 is a side perspective view of the configuration of Figure 2;

la figura 4 è una vista prospettica anteriore del sedile delle figure 2 e 3; Figure 4 is a front perspective view of the seat of Figures 2 and 3;

la figura 5 è una vista prospettica, in scala ingrandita, di un dettaglio dell'incem ieramento degli schienali; Figure 5 is a perspective view, on an enlarged scale, of a detail of the recess of the backrests;

la figura 6 è una vista in sezione, in scala ingrandita, di un dettaglio di un mezzo per il bloccaggio schienali; e Figure 6 is a sectional view, on an enlarged scale, of a detail of a means for locking the backrests; And

la figura 7 è una vista prospettica parzialmente sezionata e in scala ingrandita di un dettaglio dell' incemieramento degli schienali. Figure 7 is a partially sectioned perspective view on an enlarged scale of a detail of the hinging of the backrests.

Facendo inizialmente riferimento alle figure 1, 2 e 3, il sedile posteriore di un autoveicolo è provvisto di una coppia di schienali affiancati e distinti 10 e il, ciascuno dei quali comprende un pannello con una faccia anteriore 12 in materiale morbido, contro cui i passeggeri possono appoggiare la schiena, ed una faccia posteriore 13 sulla quale è fissata una pluralità di elementi di ritegno 15 atti a trattenere, preferibilmente in modo rimovibile, un elemento rigido di supporto 16 montato in modo articolato al corpo del veicolo, come verrà descritto meglio in seguito. Referring initially to Figures 1, 2 and 3, the rear seat of a motor vehicle is provided with a pair of side-by-side and distinct backrests 10 and 11, each of which comprises a panel with a front face 12 made of soft material, against which the passengers can rest their back, and a rear face 13 on which a plurality of retaining elements 15 are fixed, suitable for retaining, preferably in a removable way, a rigid support element 16 mounted in an articulated manner to the body of the vehicle, as will be better described in following.

Come usati qui , i termini "anteriore", "posteriore" , "laterale", e "centrale" sono da interpretare con riferimento all'autoveicolo, a meno di annotazioni differenti. As used herein, the terms "front", "rear", "side", and "center" are to be interpreted with reference to the motor vehicle, unless otherwise noted.

L'elemento rigido 16 presenta un tratto verticale 16a che è disposto in prossimità della parte centrale del veicolo quando gli schienali sono nella posizione illustrata in figura 1; l'estremità inferiore del tratto 16a si impegna in una sede di bloccaggio 17 solidale al corpo del veicolo. Il tratto verticale I6a si raccorda, mediante un tratto orizzontale I6b che corre lungo la parte alta del retro dello schienale, ad un tratto verticale di incem ieramento 16c, che è accolto in modo girevole e scorrevole lungo il proprio asse di rotazione in un elemento a manicotto 18, illustrato più chiaramente in figura 5 e fissato ad un montante laterale 19 della carrozzeria tramite una staffa 20. L'elemento a manicotto 18 determina per il proprio schienale un asse di incem ieramento leggermente inclinato verso il retro e il centro del veicolo. The rigid element 16 has a vertical section 16a which is arranged in proximity to the central part of the vehicle when the backrests are in the position illustrated in Figure 1; the lower end of the portion 16a engages in a locking seat 17 integral with the body of the vehicle. The vertical section I6a is connected, by means of a horizontal section I6b which runs along the upper part of the back of the backrest, to a vertical section of concrete block 16c, which is received in a rotatable and sliding manner along its axis of rotation in an element a sleeve 18, illustrated more clearly in Figure 5 and fixed to a side upright 19 of the bodywork by means of a bracket 20. The sleeve element 18 determines for its backrest an axis of inclination slightly inclined towards the rear and the center of the vehicle.

Un perno sporgente 21, integrale al tratto verticale 16c, è guidato in una scanalatura 22 a forma di L rovesciata ricavata nel manicotto 18. In tale scanalatura si individua un ramo verticale 22a ed un ramo trasversale diretto in avanti 22b, lungo i quali il perno 21 si muove in quando si solleva lo schienale parallelamente al manicotto 18 e lo si fa successivamente ruotare intorno al manicotto di circa 90 gradi verso l'esterno per spostare lo schienale dalla sua posizione trasversale di funzionamento normale, in cui forma una barriera tra il piano di carico 23 del vano bagagli posteriore e la zona dell'abitacolo che ospita i passeggeri, ad una posizione ribaltata lateralmente (figure 3 e 4) in cui lo schienale è adiacente ad una parete laterale 24 del veicolo. A protruding pin 21, integral with the vertical portion 16c, is guided in a groove 22 in the shape of an inverted L formed in the sleeve 18. In this groove there is a vertical branch 22a and a transversal branch directed forward 22b, along which the pin 21 moves as the backrest is raised parallel to the sleeve 18 and then rotated around the sleeve about 90 degrees outwards to move the backrest from its transverse position of normal operation, where it forms a barrier between the plane load 23 of the rear luggage compartment and the area of the passenger compartment which houses the passengers, to a laterally overturned position (Figures 3 and 4) in which the backrest is adjacent to a side wall 24 of the vehicle.

Il movimento di apertura è schematicamente indicato dalla freccia A in figura 4; il movimento di chiusura avviene in senso inverso alla freccia A. The opening movement is schematically indicated by the arrow A in figure 4; the closing movement takes place in the opposite direction to arrow A.

Quando uno o entrambi gli schienali posteriori si trovano in tale posizione ribaltata, è possibile sfruttare anche lo spazio al di sopra dei sedili posteriori per portare bagagli o oggetti ingombranti che non potrebbero essere contenuti nel solo vano bagagli 23. When one or both of the rear backrests are in this folded position, it is also possible to take advantage of the space above the rear seats to carry luggage or bulky objects that could not be contained in the luggage compartment 23 alone.

Con riferimento anche alle figure 5 e 6, sull'elemento a manicotto 18 è montata una spina orizzontale 25 inserita in un foro 26 ricavato nel manicotto stesso ed atta a costituire un mezzo di bloccaggio per mantenere l'elemento di supporto 16 in una delle due posizioni stabili sopra citate. Nella posizione trasversale dello schienale (figura 1), la spina 25 si inserisce in un foro 27 del tratto 16c (visibile in figura 2),· nella posizione laterale dello schienale, la spina 25 si inserisce in un altro foro (non illustrato) anch'esso ricavato nel tratto 16c dell'elemento rigido 16. Alla spina 25 è associata una molla 28 che la tiene impegnata nei fori suddetti dell'elemento 16, permettendone il disimpegno tirando manualmente il pomello 29 solidale alla spina nel senso indicato dalla freccia B in figura 6. With reference also to Figures 5 and 6, on the sleeve element 18 there is mounted a horizontal pin 25 inserted in a hole 26 obtained in the sleeve itself and able to constitute a locking means for keeping the support element 16 in one of the two. stable positions mentioned above. In the transversal position of the backrest (figure 1), the pin 25 is inserted into a hole 27 of the section 16c (visible in figure 2), in the lateral position of the backrest, the pin 25 is inserted into another hole (not shown) also it is obtained in the portion 16c of the rigid element 16. A spring 28 is associated with the pin 25 which keeps it engaged in the aforementioned holes of the element 16, allowing its disengagement by manually pulling the knob 29 integral with the pin in the direction indicated by the arrow B in figure 6.

Il movimento di sollevamento e di ribaltamento laterale dello schienale è favorito da una ulteriore molla 30 collocata all'interno del manicotto 18 ed accoppiata torsionalmente al tratto 16c per sollecitarlo verso la sua posizione laterale di apertura. The lifting and lateral tilting movement of the backrest is favored by a further spring 30 located inside the sleeve 18 and coupled torsionally to the section 16c to urge it towards its lateral opening position.

Facendo ora riferimento alla figura 4, il sedile comprende un elemento strutturale preformato complessivamente indicato con 30, con due incavi 31 laterali affiancati con funzioni di vani portaoggetti': Gli incavi 31 sono chiusi superiormente da una coppia di coperchi rimovibili 32 aventi ciascuno due facce opposte: una rigida 33, da rivolgere verso l'alto quando il relativo schienale è ribaltato lateralmente nella sua posizione di apertura, ed una morbida 34 che va rivolta verso l'alto per accogliere un passeggero. Referring now to Figure 4, the seat comprises a preformed structural element indicated as a whole with 30, with two side recesses 31 side by side acting as storage compartments: The recesses 31 are closed at the top by a pair of removable covers 32 each having two opposite faces : a rigid 33, to be turned upwards when the relative backrest is overturned laterally in its open position, and a soft 34 which should be turned upwards to accommodate a passenger.

Vantaggiosamente i coperchi 32 sono dimensionati e disposti sull'elemento preformato 30 in modo tale che, quando presentano la loro faccia rigida 33 rivolta verso l'alto, questa si trovi a livello con il piano di carico del vano bagagli posteriore 23. Come illustrato nell'esempio di figura 4, tra i due incavi laterali 31 il corpo preformato 30 può inoltre formare una terza cavità portaoggetti intermedia 35, oppure, secondo una variante non illustrata, una singola cavità più larga, chiusa da uno o più coperchi simili a quelli 32 sopra menzionati. Advantageously, the lids 32 are sized and arranged on the preformed element 30 in such a way that, when their rigid face 33 faces upwards, it is level with the loading surface of the rear luggage compartment 23. As illustrated in 'example of figure 4, between the two lateral recesses 31 the preformed body 30 can also form a third intermediate storage cavity 35, or, according to a variant not shown, a single wider cavity, closed by one or more covers similar to those 32 mentioned above.

Naturalmente, fermo restando il principio dell'invenzione, le forme di attuazione ed i particolari di realizzazione potranno essere ampiamente variati rispetto a quanto è stato descritto ed illustrato a puro titolo di esempio non limitativo, senza uscire dall'ambito dell'invenzione come definito nelle annesse rivendicazioni. Naturally, the principle of the invention remaining the same, the embodiments and details of construction may be widely varied with respect to what has been described and illustrated purely by way of non-limiting example, without departing from the scope of the invention as defined in the attached claims.

Claims (13)

RIVENDICAZIONI 1. Struttura di sedile posteriore per un autoveicolo, caratterizzata dal fatto di comprendere uno schienale suddiviso in due porzioni (10, 11) montate in modo articolato su due lati verticali opposti (19) del corpo del veicolo, ciascuna porzione di schienale avendo una prima posizione essenzialmente verticale e trasversale, con funzione di appoggio per la schiena di un passeggero, ed una seconda posizione adiacente ad una parete laterale del veicolo. CLAIMS 1. Rear seat structure for a motor vehicle, characterized in that it comprises a backrest divided into two portions (10, 11) mounted in an articulated manner on two opposite vertical sides (19) of the vehicle body, each backrest portion having a first essentially vertical and transverse position, with the function of supporting the back of a passenger, and a second position adjacent to a side wall of the vehicle. 2. Struttura di sedile secondo la rivendicazione 1, caratterizzata dal fatto che ciascuna di dette porzioni di schienale (10, 11) è fissata ad un elemento di supporto rigido (16) avente una porzione verticale lateralmente esterna (16c) accolta in modo girevole e scorrevole lungo il proprio asse di rotazione in un elemento di incernieramento (18) fissato ad una parete laterale verticale del veicolo. 2. Seat structure according to claim 1, characterized in that each of said backrest portions (10, 11) is fixed to a rigid support element (16) having a laterally external vertical portion (16c) received in a rotatably and sliding along its own axis of rotation in a hinging element (18) fixed to a vertical side wall of the vehicle. 3. Struttura di sedile secondo la rivendicazione 2, caratterizzata dal fatto che detto elemento di supporto rigido (16) ha un'estremità impegnatile in una sede di bloccaggio (17) solidale al corpo del veicolo in una posizione sostanzialmente centrale per bloccare detta porzione di schienale in detta prima posizione. 3. Seat structure according to claim 2, characterized in that said rigid support element (16) has one end that can be engaged in a locking seat (17) integral with the vehicle body in a substantially central position to lock said portion of backrest in said first position. 4. Struttura di sedile secondo la rivendicazione 2, caratterizzata dal fatto che detto elemento di incernieramento fisso (18) ha forma di manicotto e presenta una scanalatura (22) con un ramo inferiore verticale (22a) ed un ramo trasversale superiore (22b) atti a cooperare in modo scorrevole un elemento sporgente (21) integrale con detto elemento di supporto (16) per guidare l'elémento di supporto tra dette prima e seconda posizione secondo rispettivi movimenti di traslazione verticale e di rotazione- rispetto all'elemento di incem ieramento (18). 4. Seat structure according to claim 2, characterized in that said fixed hinging element (18) has the shape of a sleeve and has a groove (22) with a vertical lower branch (22a) and an upper transverse branch (22b) acting to cooperate in a sliding manner a protruding element (21) integral with said support element (16) to guide the support element between said first and second positions according to respective movements of vertical translation and rotation with respect to the locking element (18). 5. Struttura di sedile secondo la rivendicazione 4, caratterizzata dal fatto che a detto elemento di incernieramento (18) è associato almeno un mezzo elastico (30) atto a sollecitare l'elemento di supporto (16) verso l'alto nel compiere detto movimento di traslazione verticale. 5. Seat structure according to claim 4, characterized in that at least one elastic means (30) is associated to said hinging element (18) able to urge the support element (16) upwards in carrying out said movement of vertical translation. 6. Struttura di sedile secondo la rivendicazione 2, caratterizzata dal fatto che a detto elemento di incernieramento (18) è associato almeno un mezzo elastico (30) atto a sollecitare la rotazione dell'elemento di supporto (16) verso detta parete laterale del veicolo. 6. Seat structure according to claim 2, characterized in that at least one elastic means (30) is associated with said hinging element (18) able to urge the rotation of the support element (16) towards said side wall of the vehicle . 7. Struttura di sedile secondo la rivendicazione 2, caratterizzata dal fatto che dette porzioni di schienale (10, 11) sono fissate a detti elementi di supporto (16) mediante mezzi di ritegno svincolatili (15). Seat structure according to claim 2, characterized in that said backrest portions (10, 11) are fixed to said support elements (16) by releasable retaining means (15). 8. Struttura di sedile secondo la rivendicazione 2, caratterizzata dal fatto che a detto elemento di incernieramento (18) è inoltre associato un ulteriore mezzo di bloccaggio (25) atto ad impegnarsi in rispettive sedi dell'elemento di supporto (16) per bloccarlo in dette prima e seconda posizione. 8. Seat structure according to claim 2, characterized in that said hinging element (18) is also associated with a further locking means (25) able to engage in respective seats of the support element (16) to lock it in said first and second position. 9 . Struttura di sedile secondo la rivendicazione 2, caratterizzata dal fatto che detto elemento di incernieramento (18) è orientato in modo tale da presentare un asse di incernieramento leggermente inclinato verso il retro e il centro del veicolo. 9. Seat structure according to claim 2, characterized in that said hinge element (18) is oriented in such a way as to have a hinge axis slightly inclined towards the rear and the center of the vehicle. 10. Struttura di sedile secondo la rivendicazione 1, caratterizzata dal fatto di comprendere inoltre: un elemento strutturale (30) sagomato per formare almeno un incavo (31, 35) con funzioni di vani portaoggetti ed almeno un coperchio rimovibile (32), atto a chiudere superiormente detto incavo, posizionabile su detto elemento strutturale (30) per presentare alternativamente una delle sue facce (33, 34) verso l'alto, almeno una faccia essendo morbida (34) con funzioni di cuscino per un passeggero. 10. Seat structure according to claim 1, characterized in that it further comprises: a structural element (30) shaped to form at least one recess (31, 35) with the functions of storage compartments and at least one removable cover (32), adapted to close said recess from above, which can be positioned on said structural element (30) to alternatively present one of its faces (33, 34) upwards, at least one face being soft (34) with functions of pillow for a passenger. 11. Struttura di sedile secondo la rivendicazione 10, caratterizzata dal fatto che detto coperchio rimovibile (32) presenta inoltre una faccia più rigida (33), opposta a detta faccia morbida (34), per sostenere un bagaglio. Seat structure according to claim 10, characterized in that said removable cover (32) further has a more rigid face (33), opposite to said soft face (34), for supporting a luggage. 12. Struttura di sedile secondo la rivendicazione 11, caratterizzata dal fatto che detto coperchio rimovibile (32) è dimensionato e disposto su detto elemento strutturale (30) in modo tale da presentare la propria faccia più rigida (33), quando rivolta verso l'alto, a livello con un piano di carico (23) di un vano bagagli posteriore del veicolo. Seat structure according to claim 11, characterized in that said removable cover (32) is dimensioned and arranged on said structural element (30) in such a way as to present its own more rigid face (33), when facing towards the high, level with a loading floor (23) of a rear luggage compartment of the vehicle. 13. Struttura di sedile secondo la rivendicazione 10, caratterizzata dal fatto che detto elemento strutturale (30) forma una pluralità di detti incavi (31) portaoggetti dotati di una pluralità di detti coperchi (32). Seat structure according to claim 10, characterized in that said structural element (30) forms a plurality of said object-holder recesses (31) equipped with a plurality of said covers (32).
ITTO990550 1999-06-28 1999-06-28 REAR SEAT STRUCTURE FOR A VEHICLE. IT1308760B1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITTO990550 IT1308760B1 (en) 1999-06-28 1999-06-28 REAR SEAT STRUCTURE FOR A VEHICLE.

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITTO990550 IT1308760B1 (en) 1999-06-28 1999-06-28 REAR SEAT STRUCTURE FOR A VEHICLE.

Publications (2)

Publication Number Publication Date
ITTO990550A1 true ITTO990550A1 (en) 2000-12-28
IT1308760B1 IT1308760B1 (en) 2002-01-10

Family

ID=11417919

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
ITTO990550 IT1308760B1 (en) 1999-06-28 1999-06-28 REAR SEAT STRUCTURE FOR A VEHICLE.

Country Status (1)

Country Link
IT (1) IT1308760B1 (en)

Also Published As

Publication number Publication date
IT1308760B1 (en) 2002-01-10

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4519646A (en) Rearward facing collapsible vehicle back seat
US6318782B1 (en) Opening/closing rear component structure of a vehicle
CN103661115B (en) Vehicle cargo cabin assembly and the goods pad for vehicle cargo district
US8210590B1 (en) Double hinge storage pocket
ITRM20000233A1 (en) REAR SEAT COMPLEX FOR VEHICLE.
ITRM980077A1 (en) VEHICLE IN PARTICULAR LARGE LIMOUSINE WITH ADDITIONAL RETRACTABLE SEATS
JPS6225531B2 (en)
US3829151A (en) Tonneau cover and seat assembly for pickup-type vehicle boxes
ITRM990528A1 (en) REAR SEAT STRUCTURE FOR VEHICLE.
KR102478118B1 (en) Multi-functional door and vehicles including the same
JPS58224818A (en) Seat of motor vehicle
ITTO950273A1 (en) MULTIPOSITION REAR SEAT FOR A VEHICLE.
US4659137A (en) Bedding installation for road vehicle cabs
IT9067740A1 (en) AUXILIARY SEAT, PARTICULARLY FOR COMMERCIAL VEHICLE CABINS
JP2004537456A (en) Top-opening / closing type transportation means with retractable top
ITTO990550A1 (en) REAR SEAT STRUCTURE FOR A VEHICLE.
JPH023949Y2 (en)
ITTO950445A1 (en) PERFECTED SLIDING REAR SEAT, ESPECIALLY FOR A CAR VEHICLE.
JP2683901B2 (en) Car
JP2008230288A (en) Intra-cabin structure of vehicle
ITTO950447A1 (en) OSCILLABLE BUMPER FOR MOTOR VEHICLES, PARTICULARLY CARS.
ITTO20010990A1 (en) TIPPING SEAT FOR A REAR ROW OF A VEHICLE.
JP4232611B2 (en) Car glove box structure
JPS6012764Y2 (en) Seat belt device for cab-over type car seats
EP1732784B1 (en) Dashboard arrangement comprising a glove box with adjustable volume