ITTO990096A1 - HINGE FOR WINDOW AND DOORS. - Google Patents

HINGE FOR WINDOW AND DOORS.

Info

Publication number
ITTO990096A1
ITTO990096A1 IT99TO000096A ITTO990096A ITTO990096A1 IT TO990096 A1 ITTO990096 A1 IT TO990096A1 IT 99TO000096 A IT99TO000096 A IT 99TO000096A IT TO990096 A ITTO990096 A IT TO990096A IT TO990096 A1 ITTO990096 A1 IT TO990096A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
hinge
support
pin
shoulder
respect
Prior art date
Application number
IT99TO000096A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Sandro Politi
Original Assignee
Sfs Ind Holding Ag
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Sfs Ind Holding Ag filed Critical Sfs Ind Holding Ag
Publication of ITTO990096A1 publication Critical patent/ITTO990096A1/en
Application granted granted Critical
Publication of IT1307152B1 publication Critical patent/IT1307152B1/en

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E05LOCKS; KEYS; WINDOW OR DOOR FITTINGS; SAFES
    • E05DHINGES OR SUSPENSION DEVICES FOR DOORS, WINDOWS OR WINGS
    • E05D11/00Additional features or accessories of hinges
    • E05D11/08Friction devices between relatively-movable hinge parts
    • E05D11/082Friction devices between relatively-movable hinge parts with substantially radial friction, e.g. cylindrical friction surfaces
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E05LOCKS; KEYS; WINDOW OR DOOR FITTINGS; SAFES
    • E05YINDEXING SCHEME ASSOCIATED WITH SUBCLASSES E05D AND E05F, RELATING TO CONSTRUCTION ELEMENTS, ELECTRIC CONTROL, POWER SUPPLY, POWER SIGNAL OR TRANSMISSION, USER INTERFACES, MOUNTING OR COUPLING, DETAILS, ACCESSORIES, AUXILIARY OPERATIONS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR, APPLICATION THEREOF
    • E05Y2900/00Application of doors, windows, wings or fittings thereof
    • E05Y2900/10Application of doors, windows, wings or fittings thereof for buildings or parts thereof
    • E05Y2900/13Type of wing
    • E05Y2900/148Windows

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Hinges (AREA)
  • Window Of Vehicle (AREA)

Description

DESCRIZIONE dell'Invenzione Industriale avente per titolo: "Cerniera per finestre e porte" DESCRIPTION of the Industrial Invention entitled: "Hinge for windows and doors"

DESCRIZIONE DESCRIPTION

La presente invenzione si riferisce a una cerniera per finestre e porte, essendo che almeno una parte della cerniera può essere fissata a un telaio o simili e almeno un'altra parte della cerniera può essere fissata al battente di una finestra oppure a una porta e che come elemento di collegamento delle parti della cerniera è previsto un perno per cerniere il quale è realizzato in modo da essere vincolato in rotazione rispetto ad almeno una parte della cerniera lato finestra o porta oppure rispetto ad almeno una parte della cerniera lato telaio e, mediante interposizione di mezzi che aumentano l'attrito, si impegna in almeno una parte della cerniera che è prevista per l'impegno lato telaio, finestra o porta. The present invention relates to a hinge for windows and doors, being that at least a part of the hinge can be fixed to a frame or the like and at least another part of the hinge can be fixed to the sash of a window or to a door and that a pin for hinges is provided as a connecting element for the parts of the hinge, which is made in such a way as to be constrained in rotation with respect to at least a part of the hinge on the window or door side or with respect to at least a part of the hinge on the frame side and, by interposition of means which increase the friction, engages in at least a part of the hinge which is provided for engagement on the frame, window or door side.

Le cerniere di questo tipo vengono impiegate in tutti i casi in cui si desidera rendere in un certo qual modo difficoltoso il movimento di una finestra o di una porta. Nelle applicazioni del genere una finestra o una porta dovrebbe fermarsi in tutte le posizioni desiderate senza portarsi da sé nella posizione estrema di apertura o nella posizione di chiusura. Hinges of this type are used in all cases in which it is desired to make the movement of a window or a door difficult in a certain way. In such applications a window or door should stop in all desired positions without moving by itself into the extreme open or closed position.

Per vincolare in rotazione un perno rispetto ad almeno una parte della cerniera, attualmente si richiedono provvedimenti laboriosi e complicati. Dalla pubblicazione di brevetto tedesca DE .19625557 Al è nota una cerniera del tipo indicato nel preambolo della rivendicazione 1, dove per vincolare in rotazione il perno e una parte della cerniera questi elementi sono dotati di profili conici le cui superfici coniche vengono pressate le une nelle altre mediante serraggio di una vite di fissaggio, per cui il perno viene vincolato in rotazione alla parte della cerniera con un accoppiamento dinamico oppure, per assicurare la posizione angolare tra la parte della cerniera e il perno, serve una profilatura sotto forma di dentatura del perno e del foro della parte della cerniera, essendo che per assicurare il perno nella parte della cerniera si impiega un dado che può essere avvitato su una filettatura all'estremità superiore del perno. Ci sono inoltre cerniere in cui il bloccaggio reciproco tra perno e parte della cerniera viene sempre ancora ottenuto avvitando viti di arresto in senso trasversale all'asse di rotazione della cerniera per bloccare l'uno rispetto all'altra la parte della cerniera e il perno che si impegna nella stessa. Per ottenere un bloccaggio reciproco regolare in tutte le cerniere note sopra citate sono pertanto necessari interventi manuali supplementari. In order to rotate a pin with respect to at least a part of the hinge, laborious and complicated measures are currently required. A hinge of the type indicated in the preamble of claim 1 is known from the German patent publication DE. others by tightening a fixing screw, whereby the pin is constrained in rotation to the hinge part with a dynamic coupling or, to ensure the angular position between the hinge part and the pin, a profiling in the form of toothing of the pin is needed and the hole in the hinge part, being that a nut is used to secure the pin in the hinge part which can be screwed onto a thread at the upper end of the pin. There are also hinges in which the reciprocal locking between the pin and part of the hinge is still obtained by screwing set screws transversely to the axis of rotation of the hinge to lock the part of the hinge and the pin which is committed to the same. In order to obtain a regular reciprocal locking in all the known hinges mentioned above, additional manual interventions are therefore necessary.

La presente invenzione si prefigge lo scopo di ottenere, per una cerniera del genere di cui all'introduzione, la possibilità di realizzare con maggior semplicità e maggior rapidità un vincolo in rotazione tra il perno e la corrispondente parte della cerniera. The present invention has the aim of obtaining, for a hinge of the kind referred to in the introduction, the possibility of making a rotating constraint between the pin and the corresponding part of the hinge more easily and quickly.

Questo scopo viene raggiunto secondo la presente invenzione per il fatto che tra il perno e la parte della cerniera da vincolare in rotazione allo stesso è inserito un supporto avente sostanzialmente forma a bussola che è impegnato per accoppiamento geometrico sia rispetto al perno sia rispetto alla parte della cerniera. This object is achieved according to the present invention due to the fact that between the pin and the part of the hinge to be constrained in rotation thereto there is inserted a support having a substantially bush shape which is engaged by geometrical coupling both with respect to the pin and with respect to the part of the hinge. hinge.

Grazie a.questi provvedimenti, nella parte della cerniera deve solo più essere infilato un supporto adeguato che è già collegato alla parte della cerniera con accoppiamento geometrico antirotazione. A seguire, grazie alla particolare configurazione, per ottenere un impegno con accoppiamento geometrico antirotazione anche tra il supporto e il perno della cerniera, è poi solo più necessario infilare il perno della cerniera nel supporto a bussola. Per vincolare in rotazione il perno alla parte della cerniera esiste quindi esclusivamente la necessità di inserire gli uni negli altri la parte della cerniera, il supporto a bussola e il perno della cerniera. Thanks to these measures, only a suitable holder has to be inserted into the hinge part, which is already connected to the non-rotating hinge part. Then, thanks to the particular configuration, to obtain an engagement with anti-rotation geometric coupling also between the support and the hinge pin, it is then only more necessary to insert the hinge pin into the bush support. In order to rotate the pin to the hinge part there is therefore only the need to insert the hinge part, the bush support and the hinge pin into each other.

Anche se questo montaggio è semplice e rapido, risulta tuttavia garantito un sicuro vincolo in rotazione che infine consente di creare tra il perno della cerniera e un'altra parte della cerniera un attrito abbastanza grande da rendere volutamente difficoltoso il movimento della cerniera. Even if this assembly is simple and quick, a secure constraint in rotation is nevertheless guaranteed, which finally allows to create between the pin of the hinge and another part of the hinge a sufficiently large friction to make the movement of the hinge deliberately difficult.

Dal modello di utilità tedesco DE-GM 7309 196 è nota una boccola per l'attacco di una bandella in cui tra il perno della cerniera e una parte della cerniera da collegare allo stesso è inserito un supporto a bussola che è impegnato con accoppiamento geometrico rispetto alla parte della cerniera. Tra il supporto a bussola e il perno della cerniera è inserita una boccola interna la cui posizione angolare è regolabile rispetto al supporto a bussola e nella quale è girevole il perno della cerniera. Un collegamento vincolato in rotazione tra il perno della cerniera e il supporto a bussola non è né previsto né realizzabile. From the German utility model DE-GM 7309 196 a bush is known for the attachment of a strip in which a bush support is inserted between the hinge pin and a part of the hinge to be connected to it, which is engaged with positive coupling with respect to to the hinge part. Between the bush support and the hinge pin there is an internal bush whose angular position is adjustable with respect to the bush support and in which the hinge pin is rotatable. A connection constrained in rotation between the hinge pin and the bush support is neither foreseen nor feasible.

I provvedimenti proposti dalla presente invenzione offrono inoltre il vantaggio di poter eseguire anche uno smontaggio con la massima facilità e senza usare attrezzi. Una porta o una finestra di questo tipo possono essere di nuovo staccate con la massima facilità, dato che secondo la presente invenzione è inoltre previsto che, perlomeno in certi tratti, il supporto sia scorrevole in direzione assiale rispetto al perno e rispetto alla parte della cerniera. The measures proposed by the present invention also offer the advantage of being able to perform disassembly with the utmost ease and without using tools. A door or a window of this type can be detached again very easily, since according to the present invention it is also provided that, at least in certain sections, the support can slide in the axial direction with respect to the pin and with respect to the hinge part. .

Una possibilità di realizzare il collegamento reciproco fra supporto e perno della cerniera prevede che il supporto presenti un'apertura passante centrale con una profilatura e che, perlomeno nel tratto da introdurre nel supporto, il perno della cerniera presenti una profilatura longitudinale complementare. A questo scopo si possono prevedere scanalature, gole, alette, traversini o simili che hanno andamento in direzione longitudinale dell'apertura passante del supporto e sulla superficie esterna del perno della cerniera. Questo è un modo semplice per ottenere un trascinamento nel senso di rotazione, vale a dire un accoppiamento geometrico fra il perno e la parte della cerniera . One possibility of making the mutual connection between the support and the hinge pin provides that the support has a central through opening with a profiling and that, at least in the section to be introduced into the support, the hinge pin has a complementary longitudinal profiling. For this purpose, grooves, grooves, fins, cross-members or the like can be provided which run in the longitudinal direction of the through opening of the support and on the external surface of the hinge pin. This is a simple way to achieve a rotation in the direction of rotation, i.e. a positive fit between the pin and the hinge part.

Per ottenere un accoppiamento geometrico tra il supporto e la corrispondente parte della cerniera, si propone di dare forma poligonale o di conferire una particolare profilatura longitudinale alla delimitazione esterna del supporto e di praticare nella parte della cerniera associata un'apertura di forma complementare, eventualmente un'apertura passante di forma complementare. Anche una configurazione di questo genere consente un collegamento molto semplice per ottenere un accoppiamento geometrico efficace in senso di rotazione. To obtain a geometric coupling between the support and the corresponding part of the hinge, it is proposed to give a polygonal shape or to give a particular longitudinal profiling to the external delimitation of the support and to make an opening of complementary shape in the part of the associated hinge, possibly a through opening with complementary shape. Even a configuration of this kind allows a very simple connection to obtain an effective positive coupling in the direction of rotation.

Si propone inoltre che la delimitazione esterna del supporto abbia forma cilindrica e che la rotazione rispetto alla parte della cerniera associata venga impedita da mezzi supplementari. Una costruzione del genere consente una produzione molto semplice della parte della cerniera, in quanto basta preparare un'apertura passante cilindrica o un'apertura cilindrica che passa per una parte dell'altezza della parte della cerniera. A questo punto il supporto a bussola può essere infilato senza problemi, essendo che sono previsti mezzi supplementari per ottenere un accoppiamento geometrico che dà luogo a un saldo collegamento in senso di rotazione fra il supporto e la rispettiva parte della cerniera. It is also proposed that the external delimitation of the support has a cylindrical shape and that rotation with respect to the associated hinge part is prevented by additional means. Such a construction allows a very simple manufacture of the hinge part, since it is sufficient to prepare a cylindrical through opening or a cylindrical opening which passes through a part of the height of the hinge part. At this point the bush support can be inserted without problems, since additional means are provided for obtaining a geometric coupling which gives rise to a firm connection in the direction of rotation between the support and the respective part of the hinge.

Un'altra variante di realizzazione prevede che il supporto presenti uno spallamento che passa al di sopra del bordo dell'apertura della parte della cerniera, in modo che le parti della cerniera che si susseguono risultano distanziate da questo spallamento. Cosi, proprio in vista di un impiego con finestre o porte pesanti, è possibile ottenere per esempio un sostegno resistente all'attrito fra parti della cerniera che si susseguono. Another variant embodiment provides for the support to have a shoulder that passes over the edge of the opening of the hinge part, so that the parts of the hinge that follow one another are spaced apart from this shoulder. Thus, precisely in view of use with heavy windows or doors, it is possible, for example, to obtain a support resistant to friction between successive parts of the hinge.

Si propone inoltre che sul supporto che si impegna nella parte della cerniera e/o su uno spallamento ricavato di formatura sullo stesso siano previsti bracci, sporgenze, piastrine o simili che possono essere portati a impegnarsi per accoppiamento geometrico con corrispondenti incavi, perni, piastrine, sporgenze o simili della rispettiva parte della cerniera. Per esempio su una porzione di estremità del supporto e dello spallamento ricavato di formatura sul supporto si possono pertanto prevedere elementi supplementari di questo tipo per ottenere e mantenere l'accoppiamento geometrico che deve dar luogo a una rotazione tra il supporto e la parte della cerniera. It is also proposed that on the support which engages in the part of the hinge and / or on a shoulder obtained from forming thereon, there are provided arms, protrusions, plates or the like which can be made to engage by geometrical coupling with corresponding recesses, pins, plates, protrusions or the like of the respective part of the hinge. For example, on an end portion of the support and of the shoulder formed by forming on the support, additional elements of this type can therefore be provided to obtain and maintain the geometric coupling which must give rise to a rotation between the support and the part of the hinge.

Una forma di realizzazione, molto semplice dal punto di vista costruttivo e tuttavia molto efficace, consiste nel fatto che lo spallamento previsto sul supporto sporge liberamente perlomeno verso un lato sotto forma di piastrina, essendo che questa piastrina presenta appendici aventi forma complementare a un attacco filettato oppure a una bandella previsti sulla parte della cerniera, le quali appendici abbracciano da entrambi i lati l'attacco filettato oppure la bandella per ottenere un accoppiamento geometrico fra la parte della cerniera e il perno. Se ora il supporto viene infilato nella parte della cerniera, al contempo, tramite una corrispondente piastrina e le appendici, avviene un bloccaggio in rotazione del supporto rispetto alla parte della cerniera, essendo che il supporto stesso ha una struttura semplice dal punto di vista costruttivo e che per via dell'effetto leva della piastrina con le appendici si possono applicare senza problemi le forze necessarie per un bloccaggio in rotazione del perno della cerniera. An embodiment, very simple from the construction point of view and yet very effective, consists in the fact that the shoulder provided on the support projects freely at least towards one side in the form of a plate, since this plate has appendages having a shape complementary to a threaded connection or to a strip provided on the part of the hinge, which appendages embrace the threaded attachment or the strip on both sides to obtain a geometric coupling between the part of the hinge and the pin. If the support is now inserted into the hinge part, at the same time, through a corresponding plate and the appendages, the support is locked in rotation with respect to the hinge part, being that the support itself has a simple structure from the constructive point of view and that due to the leverage effect of the plate with the appendages, the forces necessary to lock the hinge pin in rotation can be applied without problems.

A.questo proposito è vantaggioso che le appendici sporgano liberamente in senso sostanzialmente parallelo all'asse della porzione tubolare del supporto o dello spallamento del supporto oppure dalla piastrina che si raccorda allo spallamento, essendo che tra la porzione tubolare del supporto e le appendici rimane spazio sufficiente per l'impegno della corrispondente zona della parte della cerniera e dell'attacco filettato o della bandella. Grazie a questi provvedimenti si ottiene una grande superficie di appoggio delle appendici sulla zona esterna della parte della cerniera e anche sull'attacco filettato o sulla bandella, per cui si può realizzare un supporto reciproco ottimale. Al contempo però si offre anche una soluzione ottimale dal punto di vista estetico. For this purpose it is advantageous that the appendages protrude freely in a sense substantially parallel to the axis of the tubular portion of the support or of the shoulder of the support or from the plate which is connected to the shoulder, since space remains between the tubular portion of the support and the appendages. sufficient for the engagement of the corresponding area of the hinge part and of the threaded connection or of the strip. Thanks to these measures, a large support surface of the appendages is obtained on the external area of the hinge part and also on the threaded connection or on the strap, so that an optimal mutual support can be achieved. At the same time, however, it also offers an optimal solution from an aesthetic point of view.

E' proprio nel caso che tra parte della cerniera e perno sia disposto un supporto e che sia prevista l'aggiunta di uno spallamento o l'aggiunta di una piastrina con appendici, che è particolarmente vantaggioso che il supporto sia costruito in materiale sintetico. A questo proposito è opportuno che il supporto, ma in particolare lo spallamento dello stesso e la piastrina che si raccorda allo spallamento, abbiano colori intonati a quelli delle parti cerniera. Così, per esempio nel caso che una cerniera abbia un colore speciale, si può intonare a questo colore anche il colore della zona del supporto che si trova al di fuori della cerniera, essendo che la funzione tecnica ottimale non viene affatto compromessa dal miglioramento estetico ottenuto con il colore. It is precisely in the case that a support is arranged between the part of the hinge and the pin and that the addition of a shoulder or the addition of a plate with appendages is envisaged, that it is particularly advantageous for the support to be made of synthetic material. In this regard it is advisable that the support, but in particular the shoulder of the same and the plate that connects to the shoulder, have colors matching those of the hinge parts. Thus, for example, in the case that a hinge has a special color, the color of the area of the support that is outside the hinge can also be matched to this color, since the optimal technical function is not compromised at all by the aesthetic improvement obtained. with color.

La presente invenzione viene descritta più dettagliatamente qui di seguito sulla scorta di esempi di realizzazione rappresentati nei disegni allegati, dove: The present invention is described in more detail below on the basis of embodiments shown in the attached drawings, where:

la figura 1 è una vista anteriore di una cerniera, Figure 1 is a front view of a hinge,

la figura 2 rappresenta in sezione verticale la zona vera e propria della cerniera, Figure 2 is a vertical section of the actual area of the hinge,

le figure 3 e 4 sono due viste di tre quarti di un supporto inserito in una delle parti della cerniera. Figures 3 and 4 are two three-quarter views of a support inserted in one of the parts of the hinge.

In una cerniera 1 sono previste due parti 2 e 3 della cerniera, essendo che nella cerniera 1 rappresentata in figura 1 la parte 2 della cerniera viene collegata a una parete o a un telaio e l'altra parte 3 della cerniera viene collegata a una porta, a una finestra o a una persiana. Per collegare la parte 2 della cerniera a una parete o a un telaio serve un attacco filettato 4 e per collegare la parte 3 della cerniera a una porta, a una finestra, a una persiana o simili è prevista una bandella 5 che può essere dotata di accessori supplementari per rendere la cerniera 1 adatta per diverse applicazioni. Per le parti 2 e 3 della cerniera si possono naturalmente scegliere le versioni di volta in volta più opportune per il fissaggio a un telaio, una parete, una porta, una finestra o sìmili. E' pertanto senz'altro possibile prevedere un attacco filettato 4 per ciascuna delle parti 2 e 3 della cerniera oppure disporre parti a bandella su entrambe le parti 2 e 3 della cerniera . In a hinge 1 two parts 2 and 3 of the hinge are provided, being that in the hinge 1 represented in figure 1 the part 2 of the hinge is connected to a wall or to a frame and the other part 3 of the hinge is connected to a door, to a window or a shutter. To connect part 2 of the hinge to a wall or to a frame, a threaded connection 4 is required and to connect part 3 of the hinge to a door, window, shutter or similar, a strip 5 is provided which can be equipped with accessories. to make hinge 1 suitable for different applications. For parts 2 and 3 of the hinge, it is of course possible to choose the most suitable versions for fastening to a frame, a wall, a door, a window or the like. It is therefore certainly possible to provide a threaded attachment 4 for each of the parts 2 and 3 of the hinge or to arrange band parts on both parts 2 and 3 of the hinge.

Nel caso presente si tratta sostanzialmente di realizzare una cerniera a movimento difficoltoso o una cerniera per cui si possa impostare un movimento difficoltoso, essendo che si prevedono interventi costruttivi in particolare nella zona delle parti 2 e 3 della cerniera. L'elemento destinato al collegamento fra le parti 2 e 3 della cerniera è un perno 6 che è vincolato in rotazione rispetto alla parte 3 della cerniera. Tra la parte 2 della cerniera e il perno 6 sono previsti mezzi che aumentano l'attrito. La zona 7 del perno 6, la quale si impegna nella parte 2 della cerniera, ha forma troncoconica, essendo che è prevista una bussola 8 che è vincolata in rotazione rispetto alla zona 7 del perno 6 e che con la sua parete esterna 9 aderisce alla parete interna 10 della parte 2 della cerniera. Ora, stringendo ulteriormente un dado 11, il perno 6 entra ancora di più nella parte 2 della cerniera e dà così luogo a un'ulteriore espansione radiale della bussola 8. Con l'aumento della pressione di contatto fra la bussola 8 e la parte 2 della cerniera, aumenta quindi l'attrito fra le due superfici a contatto, per cui diventa più difficoltoso il movimento della porta, della finestra o della persiana. In the present case it is basically a question of making a hinge with difficult movement or a hinge for which a difficult movement can be set, since constructional interventions are envisaged in particular in the area of the parts 2 and 3 of the hinge. The element intended for the connection between the parts 2 and 3 of the hinge is a pin 6 which is constrained in rotation with respect to the part 3 of the hinge. Between the part 2 of the hinge and the pin 6 there are means which increase the friction. The area 7 of the pin 6, which engages in the part 2 of the hinge, has a truncated cone shape, being that a bush 8 is provided which is constrained in rotation with respect to the area 7 of the pin 6 and which with its external wall 9 adheres to the inner wall 10 of the part 2 of the hinge. Now, by further tightening a nut 11, the pin 6 enters even more in the part 2 of the hinge and thus gives rise to a further radial expansion of the bush 8. With the increase of the contact pressure between the bush 8 and the part 2 of the hinge, therefore, the friction between the two surfaces in contact increases, so that the movement of the door, window or shutter becomes more difficult.

Tra il perno 6 e la parte 3 della cerniera da collegare allo stesso è inserito un supporto 12 avente sostanzialmente forma a bussola che si impegna con accoppiamento geometrico sia rispetto al perno 6 che rispetto alla parte 3 della cerniera. In certi tratti, inoltre, il supporto 12 è scorrevole in senso assiale rispetto al perno 6 e rispetto alla parte 3 della cerniera. E' pertanto garantita una possibilità di scorrimento assiale reciproco che facilita il montaggio e lo smontaggio, mentre deve sempre essere evitata una rotazione reciproca. Between the pin 6 and the part 3 of the hinge to be connected to the same there is inserted a support 12 having a substantially bush shape which engages with a geometrical coupling both with respect to the pin 6 and with respect to the part 3 of the hinge. Furthermore, in certain sections, the support 12 can slide axially with respect to the pin 6 and with respect to the part 3 of the hinge. A possibility of reciprocal axial sliding is therefore guaranteed, which facilitates assembly and disassembly, while reciprocal rotation must always be avoided.

Il supporto 12 presenta un'apertura passante centrale 13 che è dotata di una profilatura 14 che ha andamento in direzione longitudinale di questa apertura. Il perno 6, almeno nel tratto che deve essere introdotto nel supporto 12, presenta una profilatura longitudinale 15 complementare. Questa profilatura longitudinale 15 può estendersi senza soluzione di continuità su tutta la lunghezza del perno 6, per cui, prevedendo la stessa profilatura anche nella zona 7, può avvenire un accoppiamento geometrico tra questa zona e la bussola 8. The support 12 has a central through opening 13 which is provided with a profiling 14 which runs in the longitudinal direction of this opening. The pin 6, at least in the portion to be introduced into the support 12, has a complementary longitudinal profile 15. This longitudinal profiling 15 can extend without interruption over the entire length of the pin 6, so that, by providing the same profiling also in the area 7, a geometrical coupling can take place between this area and the bush 8.

Il supporto 12 presenta uno spallamento 16 che passa al di sopra del bordo dell'apertura della parte 3 della cerniera, per cui le parti 2 e 3 della cerniera che si succedono risultano distanziate l'una dall'altra da questo spallamento 16. Nella forma di realizzazione rappresentata nel disegno, a questo spallamento 16 si raccorda una piastrina 17 che sporge liberamente verso un lato e presenta appendici 18 che, nella posizione definitiva del supporto 12, abbracciano da entrambi i lati la bandella 5 della cerniera. Quando ora il supporto 12 viene infilato nella parte 3 della cerniera, al contempo, tramite lo spallamento 16 e le appendici 18, si realizza un accoppiamento geometrico con la bandella 5 che sporge dalla parte 3 della cerniera, per cui il supporto 12 non può più ruotare rispetto alla parte 3 della cerniera e quindi neanche rispetto alla bandella 5 della cerniera. The support 12 has a shoulder 16 which passes over the edge of the opening of the part 3 of the hinge, so that the parts 2 and 3 of the hinge that follow one another are spaced from each other by this shoulder 16. In the form embodiment shown in the drawing, a plate 17 is connected to this shoulder 16 which protrudes freely towards one side and has appendages 18 which, in the final position of the support 12, embrace the flap 5 of the hinge on both sides. When the support 12 is now inserted in the part 3 of the hinge, at the same time, through the shoulder 16 and the appendages 18, a positive coupling is made with the strip 5 which protrudes from the part 3 of the hinge, so that the support 12 can no longer rotate with respect to the part 3 of the hinge and therefore not even with respect to the strip 5 of the hinge.

Le appendici 18 sporgono liberamente e sostanzialmente in parallelo all'asse della porzione tubolare 19 del supporto 12, prestando attenzione a che tra la porzione tubolare 19 e le due appendici 18 rimanga lo spazio sufficiente per l'impegno del corrispondente tratto della parte 3 della cerniera e della bandella 5. Con le loro superfici di delimitazione 20 le appendici 18 vengono quindi ad aderire al lato esterno della parte 3 della cerniera che ha forma sostanzialmente tubolare e, con le superfici di delimitazione 21 rivolte le une verso le altre, aderiscono alle due superfici affacciate della bandella 5. The appendages 18 protrude freely and substantially parallel to the axis of the tubular portion 19 of the support 12, paying attention that between the tubular portion 19 and the two appendages 18 there remains sufficient space for the engagement of the corresponding portion of the part 3 of the hinge and of the strip 5. With their delimiting surfaces 20, the appendages 18 therefore adhere to the external side of the part 3 of the hinge which has a substantially tubular shape and, with the delimiting surfaces 21 facing each other, adhere to the two facing surfaces of the strip 5.

Quando le distanze delle appendici 18 dalla porzione tubolare 19 del supporto 12 sono di scarsa misura oppure la porzione tubolare 19 si adatta con precisione al foro della parte 3 della cerniera, si può eseguire un montaggio preliminare del supporto 12 sulla parte 3 della cerniera senza rischio di distacco, mentre d'altronde continua a essere scorrevole appunto per il montaggio e lo smontaggio. When the distances of the appendages 18 from the tubular portion 19 of the support 12 are of little measure or the tubular portion 19 fits precisely into the hole of the part 3 of the hinge, a preliminary assembly of the support 12 on the part 3 of the hinge can be carried out without risk. of detachment, while on the other hand it continues to slide precisely for assembly and disassembly.

Grazie alla conformazione speciale del supporto 12, un materiale particolarmente adatto per la sua costruzione è il materiale sintetico. Si può pertanto realizzare un pezzo stampato a iniezione che può essere prodotto a costi relativamente bassi e tuttavia ha un effetto ottimale. E' proprio l'impiego di materiali sintetici che consente vantaggiosamente di intonare i colori alle parti 2 e 3 della cerniera e quindi anche alla bandella 5. Thanks to the special conformation of the support 12, a particularly suitable material for its construction is the synthetic material. An injection molded part can therefore be made which can be produced at relatively low cost and yet has an optimum effect. It is precisely the use of synthetic materials that advantageously allows to match the colors to the parts 2 and 3 of the hinge and therefore also to the strip 5.

Naturalmente è anche possibile costruire il supporto 12 per esempio in metallo, in particolare in metallo leggero. It is of course also possible to construct the support 12 for example of metal, in particular of light metal.

Dalla figura 2 risulta ancora che è possibile fissare il supporto 12 senza rischio di distacco anche per mezzo di una vite 22, essendo che a questa vite 22 può anche essere fissato un anello di chiusura superiore 23. A questo scopo il supporto 12 può presentare un foro filettato 24 all'estremità che lo chiude superiormente. From figure 2 it again results that it is possible to fix the support 12 without risk of detachment also by means of a screw 22, being that an upper closing ring 23 can also be fixed to this screw 22. For this purpose the support 12 can have a threaded hole 24 at the end that closes it at the top.

Nella descrizione di cui sopra si è partiti dal presupposto che le parti della cerniera siano due, dando loro i numeri di riferimento 2 e 3. I provvedimenti descritti possono però essere applicati anche a cerniere di forma costruttiva diversa, essendo che in questo caso a una parete, un telaio e rispettivamente a una finestra, una porta o una persiana sono collegate più di una sola parte di cerniera. Anche in un caso del genere basta vincolare in rotazione al perno almeno una parte della cerniera lato finestra, porta, imposta o telaio e inserire il supporto 12. In the above description it was assumed that there are two parts of the hinge, giving them the reference numbers 2 and 3. The measures described can however also be applied to hinges of different construction shapes, being that in this case a more than one hinge part is connected to the wall, a frame and respectively to a window, door or shutter. Even in such a case it is sufficient to rotate at least a part of the hinge on the window, door, shutter or frame side to the pin and insert the support 12.

Nella descrizione si è inoltre partiti dal presupposto che a uno spallamento 16 si raccordi una piastrina 17 con appendici 18. Per realizzare un collegamento con accoppiamento geometrico tra una parte 3 della cerniera e il supporto 12 si possono naturalmente adottare anche altri provvedimenti. E', infatti, possibile applicare direttamente al supporto oppure allo spallamento 16 ricavato di formatura sul supporto qualsiasi tipo di sporgenza, piastrina, braccio o simili che possono essere operativamente collegati con accoppiamento geometrico a corrispondenti incavi, perni, piastrine, sporgenze o simili della parte della cerniera oppure a un corrispondente attacco filettato o bandella della cerniera. E' quindi senz'altro possibile prevedere sulla corrispondente estremità libera della parte 3 della cerniera per esempio delle scanalature in cui si impegnano parti sporgenti del supporto 12. Si può anche prevedere che lo spallamento 16 abbia perimetro chiuso e passi al di sopra della zona tubolare della parte 3 della cerniera a mo' di rondella ed eventualmente presenti anche un collare a perimetro chiuso che è interrotto per esempio in corrispondenza della bandella 5 che sporge. In the description, it was also assumed that a plate 17 with appendages 18 is connected to a shoulder 16. In order to create a positive connection between a part 3 of the hinge and the support 12, other measures can of course also be adopted. It is, in fact, possible to apply directly to the support or to the shoulder 16 formed by forming on the support any type of protrusion, plate, arm or the like which can be operatively connected with geometrical coupling to corresponding recesses, pins, plates, protrusions or the like of the part. of the hinge or to a corresponding threaded connection or flap of the hinge. It is therefore certainly possible to provide on the corresponding free end of the part 3 of the hinge, for example, grooves in which protruding parts of the support 12 engage. It can also be provided that the shoulder 16 has a closed perimeter and passes over the tubular area. of the part 3 of the hinge in the form of a washer and possibly also present a collar with a closed perimeter which is interrupted for example in correspondence with the strip 5 which protrudes.

Un'altra possibile variante della presente invenzione prevede che l'apertura della parte 3 .della cerniera abbia sezione poligonale o non circolare, essendo che in questo caso la superficie esterna della porzione tubolare 19 del supporto 12 è adatta a questa sezione esterna, per esempio non è circolare oppure è realizzata a poliedro. E' anche possibile prevedere in una zona qualsiasi del perimetro della parte 3 della cerniera dei perni sporgenti o degli incavi con cui possono impegnarsi corrispondenti configurazioni previste sullo spallamento 16 del supporto. Another possible variant of the present invention provides that the opening of the part 3 of the hinge has a polygonal or non-circular section, being that in this case the external surface of the tubular portion 19 of the support 12 is suitable for this external section, for example it is not circular or it is made of a polyhedron. It is also possible to provide in any area of the perimeter of the part 3 of the hinge protruding pins or recesses with which corresponding configurations provided on the shoulder 16 of the support can engage.

Claims (1)

RIVENDICAZIONI 1. Cerniera per finestre o porte, essendo che almeno una parte della cerniera può essere fissata a un telaio o simili e almeno un'altra parte della cerniera può essere fissata al battente di una fine-stra oppure a una porta e che come elemento di collegamento delle parti della cerniera è previsto un perno per cerniere il quale è realizzato in modo da essere vincolato in rotazione rispetto ad almeno una parte della cerniera lato finestra o porta oppure rispetto ad almeno una parte della cerniera lato telaio e, mediante interposizione di mezzi che aumentano l'attrito, si impegna in almeno una parte della cerniera che è prevista per l'impegno lato telaio, finestra o porta, caratterizzata dal fatto che tra il perno (6) e la parte (3) della cerniera da vincolare in rotazione allo stesso è inserito un supporto (12) avente sostanzialmente forma a bussola che è impegnato per accoppiamento geometrico sia rispetto al perno (6) che rispetto alla parte (3) della cerniera. 2.Cerniera secondo la rivendicazione 1, caratterizzata dal fatto che, perlomeno in certi tratti, il supporto (12) è scorrevole in direzione assiale rispetto al perno (6) e rispetto alla parte (3) della cerniera. 3. Cerniera secondo la rivendicazione 1, caratterizzata dal fatto che il supporto (12) presenta un'apertura passante centrale (13) con una profilatura (14) e che, perlomeno nel tratto da introdurre nel supporto (12), il perno (6) presenta una profilatura longitudinale (15) complementare. 4. Cerniera secondo una delle rivendicazioni precedenti, caratterizzata dal fatto che la delimitazione esterna del supporto (12) ha forma poligonale o è realizzata con una particolare profilatura e che la parte (3) della cerniera associata presenta un'apertura di forma complementare, eventualmente un'apertura passante di forma complementare. 5. Cerniera secondo una delle rivendicazioni precedenti, caratterizzata dal fatto che la delimitazione esterna del supporto (12) ha forma cilindrica e che la rotazione rispetto alla parte (3) della cerniera associata viene impedita da mezzi supplementari . 6.Cerniera secondo una delle rivendicazioni precedenti, caratterizzata dal fatto che il supporto (12) presenta uno spallamento (16) che passa al di sopra del bordo dell'apertura della parte (3) della cerniera, in modo che le parti (2, 3) della cerniera che si susseguono risultano distanziate da questo spallamento (16). 7.Cerniera secondo una delle rivendicazioni precedenti, caratterizzata dal fatto che sul supporto (12) che si impegna nella parte (3) della cerniera e/o su uno spallamento (16) ricavato di formatura sullo stesso sono previsti bracci, sporgenze, piastrine (17) o simili che possono essere portati a impegnarsi per accoppiamento geometrico con corrispondenti incavi, perni, piastrine, sporgenze o simili della rispettiva parte (3) della cerniera. 8.Cerniera secondo la rivendicazione 7, caratterizzata dal fatto che lo spallamento (16) previsto sul supporto (12) sporge liberamente perlomeno verso un lato sotto forma di piastrina (17), essendo che questa piastrina (17) presenta appendici (18) aventi forma complementare a un attacco filettato (4) oppure a una bandella (5) previsti sulla parte (3) della cerniera, le quali appendici abbracciano da entrambi i lati l'attacco filettato (4) oppure la bandella (5) per ottenere un accoppiamento geometrico fra la parte (3) della cerniera e il perno (6). 9.Cerniera secondo la rivendicazione 8, caratterizzata dal fatto che le appendici (18) sporgono liberamente in senso sostanzialmente parallelo all'asse della porzione tubolare (19) del supporto (12) o dello spallamento (16) oppure dalla piastrina (17) che si raccorda allo spallamento (16), essendo che tra la porzione tubolare (19) del supporto (12) e le appendici (18) rimane spazio sufficiente per l'impegno della corrispondente zona della parte (3) della cerniera e dell'attacco filettato (4) o della bandella (5). 10.Cerniera secondo una delle rivendicazioni precedenti, caratterizzata dal fatto che il supporto (12) è realizzato in materiale sintetico. 11.Cerniera secondo una delle rivendicazioni precedenti, caratterizzata dal fatto che il supporto (12), ma in particolare lo spallamento (16) dello stesso e la piastrina (17) che si raccorda allo spallamento (16), hanno colori intonati a quelli delle parti (2, 3) della cerniera. CLAIMS 1. Hinge for windows or doors, being that at least a part of the hinge can be fixed to a frame or the like and at least another part of the hinge can be fixed to the sash of a window or to a door and that as an element of connection of the parts of the hinge there is a pin for hinges which is made in such a way as to be constrained in rotation with respect to at least a part of the hinge on the window or door side or with respect to at least a part of the hinge on the frame side and, by interposition of means which increase friction, it engages in at least a part of the hinge which is provided for engagement on the frame, window or door side, characterized by the fact that between the pin (6) and the part (3) of the hinge to be constrained in rotation to the a support (12) substantially having the shape of a bush is inserted and is engaged by geometrical coupling both with respect to the pin (6) and with respect to the part (3) of the hinge. 2. Hinge according to claim 1, characterized in that, at least in certain sections, the support (12) slides in the axial direction with respect to the pin (6) and with respect to the part (3) of the hinge. 3. Hinge according to claim 1, characterized in that the support (12) has a central through opening (13) with a profile (14) and that, at least in the section to be introduced into the support (12), the pin (6 ) has a complementary longitudinal profiling (15). 4. Hinge according to one of the preceding claims, characterized in that the external boundary of the support (12) has a polygonal shape or is made with a particular profiling and that the part (3) of the associated hinge has an opening of complementary shape, possibly a through opening of complementary shape. Hinge according to one of the preceding claims, characterized in that the external boundary of the support (12) has a cylindrical shape and that rotation with respect to the part (3) of the associated hinge is prevented by additional means. Hinge according to one of the preceding claims, characterized in that the support (12) has a shoulder (16) which passes over the edge of the opening of the part (3) of the hinge, so that the parts (2, 3) of the hinge that follow one another are spaced from this shoulder (16). 7. Hinge according to one of the preceding claims, characterized in that on the support (12) which engages in the part (3) of the hinge and / or on a shoulder (16) obtained from forming on the same there are provided arms, protrusions, plates ( 17) or the like which can be made to engage by geometrical coupling with corresponding recesses, pins, plates, protrusions or the like of the respective part (3) of the hinge. 8. Hinge according to claim 7, characterized in that the shoulder (16) provided on the support (12) projects freely at least towards one side in the form of a plate (17), since this plate (17) has appendages (18) having complementary shape to a threaded connection (4) or to a strip (5) provided on the part (3) of the hinge, which appendages embrace the threaded connection (4) or the strip (5) on both sides to obtain a coupling between the part (3) of the hinge and the pin (6). 9. Hinge according to claim 8, characterized in that the appendages (18) protrude freely in a direction substantially parallel to the axis of the tubular portion (19) of the support (12) or of the shoulder (16) or from the plate (17) which it is connected to the shoulder (16), being that between the tubular portion (19) of the support (12) and the appendages (18) there is sufficient space for the engagement of the corresponding area of the part (3) of the hinge and of the threaded connection (4) or of the strip (5). 10. Hinge according to one of the preceding claims, characterized in that the support (12) is made of synthetic material. 11. Hinge according to one of the preceding claims, characterized in that the support (12), but in particular the shoulder (16) of the same and the plate (17) which connects to the shoulder (16), have colors matching those of the parts (2, 3) of the hinge.
IT99TO000096 1998-02-16 1999-02-09 HINGE FOR WINDOW AND DOORS. IT1307152B1 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE1998106273 DE19806273C1 (en) 1998-02-16 1998-02-16 Hinge for building door or window

Publications (2)

Publication Number Publication Date
ITTO990096A1 true ITTO990096A1 (en) 2000-08-09
IT1307152B1 IT1307152B1 (en) 2001-10-29

Family

ID=7857846

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT99TO000096 IT1307152B1 (en) 1998-02-16 1999-02-09 HINGE FOR WINDOW AND DOORS.

Country Status (2)

Country Link
DE (1) DE19806273C1 (en)
IT (1) IT1307152B1 (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB2383081B (en) * 2001-12-13 2005-06-01 J K Furnex Ltd Hinges

Family Cites Families (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE7309196U (en) * 1973-03-09 1973-06-20 Hahn W Mechanische Werkstaetten Hinge pin bushing
DE19625557A1 (en) * 1996-06-26 1998-01-08 Hans Dipl Ing Kuehl Hinge for doors with swivel escapement

Also Published As

Publication number Publication date
DE19806273C1 (en) 1999-07-08
IT1307152B1 (en) 2001-10-29

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2310315C (en) Hinge for an opening door or window frame
ITFI20120140A1 (en) ADJUSTABLE HINGE FOR WINDOWS
CA2310314C (en) Hinge for an opening door or window frame
US6735823B2 (en) Hinge
EP0300292A1 (en) Hinge with three-axis adjustment particularly for window and door frames
HU224232B1 (en) Tape for doors, windows or the like
US20060242792A1 (en) Fitting for fixing a doorwing
ITTO990096A1 (en) HINGE FOR WINDOW AND DOORS.
FI85406B (en) DRIVSTAONGSMASKINERI FOER FOENSTER, DOERRAR ELLER MOTSVARANDE.
CN103397824B (en) There is the hinge of adjustment and locking device
WO2008059549A2 (en) Handle
ITVI970196A1 (en) SELF-ADJUSTABLE ACTUATOR BUTTON FOR AUTOMATIC SHAFT PROTECTION DEVICE AND INCORPORATING THIS BUTTON
EP1598511A2 (en) A hinge for metal door or window units.
ITRM990647A1 (en) ADJUSTABLE HINGE COMPLEX.
ITBO20110161A1 (en) SCREW, SYSTEM AND METHOD OF FIXING A BODY HINGE TO A PROFILE.
KR200415443Y1 (en) Hinge
JPH0416871Y2 (en)
ITMI20012026A1 (en) HINGE DEVICE FOR THE APPLICATION OF DOORS ON TUBES
ITTO960266U1 (en) IMPROVEMENT IN THE STRUCTURE OF A DRUM BRAKE FOR BICYCLES.
ITFO980014A1 (en) DEVICE TO HANDLE AND STOP, FROM INSIDE THE BUILDING, EXTERIOR SWING LOCKS.
ITMI20030067U1 (en) MANEUVERING WINCH WITH ADJUSTABLE LIMIT SWITCH IN WORK
JPH0243984Y2 (en)
IT9041695A1 (en) SPACER DEVICE FOR FRAMES AND WINDOWS
ITBS20090139A1 (en) ADJUSTABLE HINGES FOR WINDOWS
IT201900014097A1 (en) BAR HANDLE WITH INCORPORATED LOCK