ITTO20011013A1 - PISTON COMPRESSOR, IN PARTICULAR COMPRESSOR FOR HERMETICALLY CLOSED REFRIGERANT. - Google Patents

PISTON COMPRESSOR, IN PARTICULAR COMPRESSOR FOR HERMETICALLY CLOSED REFRIGERANT. Download PDF

Info

Publication number
ITTO20011013A1
ITTO20011013A1 IT2001TO001013A ITTO20011013A ITTO20011013A1 IT TO20011013 A1 ITTO20011013 A1 IT TO20011013A1 IT 2001TO001013 A IT2001TO001013 A IT 2001TO001013A IT TO20011013 A ITTO20011013 A IT TO20011013A IT TO20011013 A1 ITTO20011013 A1 IT TO20011013A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
oil
crankshaft
channel
compressor according
compressor
Prior art date
Application number
IT2001TO001013A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Frank Holm Iversen
Preben Bjerre
Original Assignee
Danfoss Compressors Gmbh
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Danfoss Compressors Gmbh filed Critical Danfoss Compressors Gmbh
Publication of ITTO20011013A1 publication Critical patent/ITTO20011013A1/en

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F04POSITIVE - DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS; PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS
    • F04BPOSITIVE-DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS; PUMPS
    • F04B39/00Component parts, details, or accessories, of pumps or pumping systems specially adapted for elastic fluids, not otherwise provided for in, or of interest apart from, groups F04B25/00 - F04B37/00
    • F04B39/02Lubrication
    • F04B39/0223Lubrication characterised by the compressor type
    • F04B39/023Hermetic compressors
    • F04B39/0238Hermetic compressors with oil distribution channels
    • F04B39/0246Hermetic compressors with oil distribution channels in the rotating shaft

Description

DESCRIZIONE dell'invenzione industriale dal titolo: "Compressore a stantuffo in particolare compressore per refrigerante a chiusura ermetica" DESCRIPTION of the industrial invention entitled: "Piston compressor in particular compressor for refrigerant with hermetic seal"

DESCRIZIONE DESCRIPTION

L'invenzione riguarda un compressore a stantuffo, in particolare un compressore per refrigerante a chiusura ermetica, con un albero a manovella che è supportato in un cuscinetto assiale in relazione ad un alloggiamento di cuscinetto, e con una disposizione di pompa dell'olio. The invention relates to a piston compressor, in particular a hermetically sealed refrigerant compressor, with a crankshaft which is supported in a thrust bearing in relation to a bearing housing, and with an oil pump arrangement.

Un compressore a stantuffo di questo tipo è noto da US 3,451,615. Una disposizione di pompa dell'olio che lavora per effetto centrifugo è disposta in corrispondenza dell'estremità inferiore dell'albero a manovella, la disposizione di pompa dell'olio pescando nella coppa dell'olio e alimentando olio attraverso l'albero a manovella ad un alloggiamento di cuscinetto, in cui l'albero a manovella è supportato radialmente e assialmente. Nella zona del cuscinetto radiale, l'albero a manovella presenta una scanalatura che si sviluppa a spirale, attraverso la quale viene alimentato l'olio dalla disposizione di pompa dell'olio. Assialmente al di sopra dell'alloggiamento di cuscinetto, l'albero a manovella presenta una flangia che sporge radialmente, che è supportata sull'alloggiamento di cuscinetto e forma un cuscinetto assiale insieme con l'alloggiamento di cuscinetto. La scanalatura di lubrificazione si estende fino a questa zona, così che, per fini di lubrificazione, l'olio alimentato attraverso la scanalatura di lubrificazione raggiunge anch'esso a zona del cuscinetto assiale. A piston compressor of this type is known from US 3,451,615. An oil pump arrangement working by centrifugal effect is disposed at the lower end of the crankshaft, the oil pump arrangement drawing into the oil pan and supplying oil through the crankshaft to a bearing housing, in which the crankshaft is supported radially and axially. In the area of the radial bearing, the crankshaft has a spiral groove through which oil is supplied from the oil pump arrangement. Axially above the bearing housing, the crankshaft has a radially projecting flange which is supported on the bearing housing and forms an axial bearing together with the bearing housing. The lubrication groove extends to this area so that, for lubrication purposes, the oil fed through the lubrication groove also reaches the axial bearing area.

Una forma di realizzazione simile è nota da DK 164 828 B. Anche in questo caso l'albero a gomiti presenta una scanalatura che si estende a spirale sulla sua superficie, con cui esso è supportato in un alloggiamento di cuscinetto. A similar embodiment is known from DK 164 828 B. Again, the crankshaft has a spiral-extending groove on its surface with which it is supported in a bearing housing.

Nella zona del cuscinetto assiale, dall'estremità della scanalatura di lubrificazione, che ruota insieme con l'albero a manovella, l'olio raggiunge la zona interna radiale del cuscinetto assiale, da dove esso deve essere diffuso assialmente verso l'esterno. Tuttavia, non è sempre garantito che una quantità sufficiente d'olio raggiunga il cuscinetto assiale per essere diffusa sull'intera superficie di cuscinetto. Occasionalmente, nel cuscinetto assiale vengono resi disponibili canali che si estendono radialmente, i quali dovrebbero garantire un migliore trasporto dell'olio radialmente verso l'esterno. Tuttavia, un tale canale o tali canali fanno anche sì che vicino a questi canali lo strato di olio presenti una solo limitata capacità di supporto del carico. Questo richiede l'uso di un olio lubrificante con una viscosità relativamente elevata. Questo, di nuovo, provoca un aumento del consumo di energia. In the area of the thrust bearing, from the end of the lubrication groove, which rotates together with the crankshaft, the oil reaches the radial inner area of the thrust bearing, from where it must be diffused axially outwards. However, it is not always guaranteed that a sufficient amount of oil reaches the thrust bearing to be spread over the entire bearing surface. Occasionally, radially extending channels are made available in the thrust bearing, which should ensure better oil transport radially outward. However, such a channel or channels also cause the oil layer near these channels to have only a limited load carrying capacity. This requires the use of a lubricating oil with a relatively high viscosity. This, again, causes an increase in energy consumption.

L'invenzione si basa sul compito di migliorare le proprietà di lubrificazione. The invention is based on the task of improving the lubricating properties.

Con un compressore a stantuffo quale quello menzionato nell'introduzione, questo compito viene risolto per il fatto che nel cuscinetto assiale fra l'albero a manovella e l'alloggiamento di cuscinetto è disposto un canale di distribuzione dell'olio che si estende in direzione circonferenziale, una disposizione di controllo essendo disposta fra la disposizione di pompa dell'olio e il canale di distribuzione dell'olio, disposizione di controllo che collega la disposizione di pompa dell'olio con il canale di distribuzione dell'olio per un periodo di tempo predeterminato e breve, almeno una volta ad ogni rotazione dell'albero a manovella. With a piston compressor such as the one mentioned in the introduction, this task is solved by the fact that in the axial bearing between the crankshaft and the bearing housing there is an oil distribution channel which extends in a circumferential direction. , a control arrangement being disposed between the oil pump arrangement and the oil distribution channel, a control arrangement which connects the oil pump arrangement with the oil distribution channel for a predetermined period of time and short, at least once with each rotation of the crankshaft.

Con questa forma di realizzazione, si garantisce di poter alimentare con una pressione più elevata l'olio nel canale di distribuzione dell'olio. Questa pressione più elevata è, fra l'altro, generata per il fatto che l'olio non può fluire permanentemente nel canale di distribuzione dell'olio, ma solo quando la disposizione di controllo libera il collegamento fra la disposizione di pompa dell'olio e il canale di distribuzione dell'olio. Così, intervengono impulsi d'olio, che provocano una pressione discretamente più elevata dell'olio nel canale di distribuzione dell'olio. Questo provoca un miglioramento del supporto dell'albero a manovella nell'alloggiamento di cuscinetto. Esso lascia anche maggiore libertà in riferimento alla selezione del posizionamento del canale per olio; in altre parole, non è necessario che il canale per olio sia disposto nelle immediate vicinanze del foro, attraverso il quale è guidato l'albero a manovella. Questo permette un miglioramento aggiuntivo della distribuzione dell'olio, poiché l'olio non deve più fluire attraverso l'estensione radiale totale del cuscinetto assiale, ma, ad esempio, può essere alimentato in una zona centrale, così da poter penetrare radialmente verso l'interno e verso l'esterno. Dacché, tramite un accorgimento progettuale, è ora garantita una migliore lubrificazione, si potrà utilizzare un olio con viscosità più ridotta. Quest'olio provoca perdite inferiori, così da poter migliorare l'efficienza. A parità di potenza di pompaggio, la quantità d'olio alimentata aumenta, parallelamente aumenta nuovamente la pressione dell'olio nel canale di distribuzione dell'olio, fatto che a sua volta migliora le proprietà di lubrificazione. With this embodiment, it is ensured that the oil can be fed into the oil distribution channel with a higher pressure. This higher pressure is, inter alia, generated by the fact that the oil cannot flow permanently into the oil distribution channel, but only when the control arrangement clears the connection between the oil pump arrangement and the oil distribution channel. Thus, oil pulses occur, which cause a somewhat higher oil pressure in the oil distribution channel. This results in improved support of the crankshaft in the bearing housing. It also leaves more freedom in relation to the selection of the positioning of the oil channel; in other words, the oil channel need not be arranged in the immediate vicinity of the hole through which the crankshaft is driven. This allows for an additional improvement in the oil distribution, since the oil no longer has to flow through the total radial extension of the thrust bearing, but, for example, can be fed into a central area, so that it can penetrate radially towards the internal and external. Since better lubrication is now guaranteed through a design expedient, an oil with a lower viscosity can be used. This oil causes lower losses, so that efficiency can be improved. With the same pumping power, the quantity of oil supplied increases, at the same time the oil pressure in the oil distribution channel increases again, which in turn improves the lubrication properties.

Preferibilmente la disposizione di controllo è controllata dall'albero a manovella. Poiché l'impulso d'olio deve essere generato almeno una volta a rotazione dell'albero a manovella, il controllo tramite l'albero a manovella rende disponibile una certa automazione che non abbisogna di ulteriore monitoraggio. Preferably the control arrangement is controlled by the crank shaft. Since the oil pulse must be generated at least once by rotation of the crankshaft, control via the crankshaft makes available some automation that does not need further monitoring.

E' anche preferito che la disposizione di pompa dell'olio sia collegata con almeno una scanalatura di lubrificazione sulla circonferenza dell'albero a manovella, scanalatura che si sovrappone all'apertura dì un canale di alimentazione dell'olio quando l'albero a manovella ruota, l'altra estremità del canale di alimentazione dell'olio aprendosi nel canale di distribuzione dell'olio. La scanalatura di lubrificazione è in sé nota. Insieme con l'apertura del canale di alimentazione dell'olio, essa forma la disposizione di controllo, che garantisce che almeno una volta ad ogni rotazione si possa stabilire un collegamento dalla disposizione di pompa dell'olio al canale di distribuzione dell'olio. Questo collegamento interviene quando, durante la rotazione dell'albero a manovella, la scanalatura (o le scanalature) di lubrificazione che si estende a spirale si sovrappone all'apertura del canale di alimentazione dell'olio. Quando non si stabilisce questa sovrapposizione, l'apertura risulta coperta dalla superficie circonferenziale dell'albero a manovella, così che l'olio proveniente dal canale di distribuzione dell'olio non può rifluire indietro, ma è utilizzato completamente per la lubrificazione del cuscinetto assiale. Il fatto che l'alimentazione del canale di distribuzione dell'olio ad ogni rotazione occupi solo un breve lasso di tempo implica che il tempo rimanente può essere speso per creare una pressione elevata nella scanalatura di lubrificazione. Quando la scanalatura di lubrificazione si sovrappone all'apertura del canale dì alimentazione dell'olio, questa pressione più elevata verrà trasferita al canale di distribuzione dell'olio. It is also preferred that the oil pump arrangement be connected with at least one lubrication groove on the circumference of the crankshaft, which groove overlaps the opening of an oil supply channel as the crankshaft rotates. , the other end of the oil supply channel opening into the oil distribution channel. The lubrication groove is known per se. Together with the opening of the oil supply channel, it forms the control arrangement, which ensures that at least once with each rotation a connection can be established from the oil pump arrangement to the oil distribution channel. This connection occurs when, during rotation of the crankshaft, the spiral-extending lubrication groove (s) overlaps the opening of the oil supply channel. When this overlap is not established, the opening is covered by the circumferential surface of the crankshaft, so that the oil from the oil distribution channel cannot flow back, but is used completely for the lubrication of the thrust bearing. The fact that feeding the oil distribution channel with each rotation takes only a short amount of time means that the remaining time can be spent creating high pressure in the lubrication channel. When the lubrication groove overlaps the oil supply channel opening, this higher pressure will be transferred to the oil distribution channel.

Preferibilmente, la scanalatura di lubrificazione termina ad una distanza predeterminata dal cuscinetto assiale, e l'apertura del canale di alimentazione dell'olio si sovrappone alla estremità della scanalatura di lubrificazione. Questo garantisce una definizione relativamente esatta della sua allocazione fra la scanalatura di lubrificazione e l'apertura del canale di alimentazione dell'olio. All'estremità del canale di alimentazione dell'olio, si può generare una quantità d'olio di rincalzo, fatto che ancora una volta porta ad un aumento di pressione, che può propagarsi attraverso il canale di alimentazione dell'olio nel canale di distribuzione dell'olio. Preferably, the lubrication groove ends at a predetermined distance from the thrust bearing, and the opening of the oil supply channel overlaps the end of the lubrication groove. This ensures a relatively exact definition of its allocation between the lubrication groove and the opening of the oil supply channel. At the end of the oil supply channel, a quantity of backup oil can be generated, which again leads to an increase in pressure, which can propagate through the oil supply channel into the distribution channel of the 'oil.

Preferibilmente, l'estremità della scanalatura di lubrificazione è dotata di una parete inclinata. Ad una rotazione dell'albero a manovella, questa parete inclinata spinge l'olio in avanti e genera così una componente di pressione radialmente verso l'esterno. Quando questa parete inclinata viene portata oltre l'apertura del canale di alimentazione dell'olio, essa esercita un'azione di pressione sul'olio ulteriormente nel canale di alimentazione dell'olio, fatto che provoca un aumento di pressione aggiuntivo nel canale di alimentazione dell'olio. In altre parole, la parete inclinata aumenta l'ampiezza dell'impulso d'olio. Preferably, the end of the lubrication groove is provided with an inclined wall. Upon rotation of the crankshaft, this inclined wall pushes the oil forward and thus generates a pressure component radially outward. When this sloping wall is brought past the opening of the oil supply channel, it exerts a pressure action on the oil further into the oil supply channel, which causes an additional pressure increase in the oil supply channel. 'oil. In other words, the sloping wall increases the amplitude of the oil pulse.

Preferibilmente, all'estremità della scanalatura di lubrificazione si forma una tasca d'olio. La tasca d'olio si estende pressappoco nella ,direzione assiale. Così, per l'alimentazione risulta disponibile una quantità d'olio maggiore, che può essere pompata nel canale di distribuzione dell'olio per un periodo di tempo più lungo. Preferably, an oil pocket is formed at the end of the lubrication groove. The oil pocket extends roughly in the axial direction. Thus, more oil is available for the supply, which can be pumped into the oil distribution channel for a longer period of time.

Preferibilmente, il canale di alimentazione dell'olio è inclinato rispetto all'asse rotazionale dell'albero a manovella. Così, il canale di distribuzione dell'olio può essere disposto radialmente ulteriormente verso l'esterno. Preferably, the oil feed channel is inclined with respect to the rotational axis of the crankshaft. Thus, the oil distribution channel can be arranged radially further outwards.

Preferibilmente il canale di distribuzione dell'olio si divide in parecchie sezioni in direzione circonferenzìale, ogni sezione essendo alimentata separatamente. Questo aumenta il numero di impulsi d'olio per rotazione dell'albero a manovella. Questo porta ad un aumento della quantità di olio pompata nel cuscinetto assiale ad ogni rotazione dell'albero a manovella. Poiché le singole sezioni del canale di distribuzione dell'olio sono più piccole, ovvero hanno un volume più ridotto, si arriva ad avere un aumento di pressione addizionale dell'olio nel cuscinetto assiale. Preferably, the oil distribution channel divides into several sections in the circumferential direction, each section being fed separately. This increases the number of oil pulses per crankshaft rotation. This leads to an increase in the amount of oil pumped into the thrust bearing with each rotation of the crankshaft. Since the individual sections of the oil distribution channel are smaller, i.e. have a smaller volume, there is an additional increase in oil pressure in the thrust bearing.

A questo riguardo, è preferito che ogni sezione abbia un canale di alimentazione dell'olio. Questo canale di alimentazione dell'olio di ogni sezione si .sovrapporrà poi alla scanalatura di lubrificazione sulla circonferenza dell'albero a manovella esattamente una volta a rotazione dell'albero a manovella. Questo rende possibile in maniera relativamente semplice stabilire una disposizione di controllo per ogni sezione del canale di distribuzione dell'olio. In this respect, it is preferred that each section have an oil supply channel. This oil supply channel of each section will then overlap the lubrication groove on the circumference of the crankshaft exactly once in rotation of the crankshaft. This makes it possible relatively easily to establish a control arrangement for each section of the oil distribution channel.

Nel seguito, l'invenzione viene spiegata tramite una forma di realizzazione preferita in relazione ai disegni, che mostrano In the following, the invention is explained by means of a preferred embodiment in relation to the drawings which show

Figura 1 una vista laterale schematica di un compressore a stantuffo, parzialmente in sezione Figure 1 is a schematic side view of a piston compressor, partially in section

Figura 2 una vista frontale schematica del compressore stantuffo, parzialmente in sezione Figure 2 a schematic front view of the piston compressor, partially in section

Figura 3 una vista prospettica di un cuscinetto radiale e assiale, parzialmente in sezione Figure 3 a perspective view of a radial and axial bearing, partially in section

Figura 4 una vista prospettica di parte del cuscinetto assiale, parzialmente in sezione Figure 4 is a perspective view of part of the thrust bearing, partially in section

Figura 5 una vista in sezione schematica attraverso l'albero a manovella e il blocco di compressore all'estremità di una scanalatura di lubrificazione. Figure 5 is a schematic sectional view through the crankshaft and compressor block at the end of a lubrication groove.

Le figure 1 e 2 mostrano un compressore 100 a stantuffo con un pistone 7, che è disposto in un cilindro 8. Per la compressione di un refrigerante, il refrigerante viene aspirato nel cilindro 8 attraverso una disposizione valvolare, che non è mostrata in dettaglio, quando il pistone in figura 1 si muove verso sinistra, ed è compresso quando il pistone 7 si muove verso destra. Il pistone è azionato da un motore elettrico 110, che presenta uno statore 10, in cui è supportato girevolmente un rotore 9. La conversione del movimento girevole del rotore 9 in movimento traslatorio del pistone ha luogo tramite un azionamento a manovella 1. L'azionamento a manovella 1 presenta un albero a manovella 2, un'estremità del quale presenta un pernone di manovella 3. Per l'intermezzo di un elemento 5 di cuscinetto, il pernone di manovella 3 è connesso con una biella 4, che circonda l'elemento 5 di cuscinetto tramite un occhiello 20 di biella. L'altra estremità della biella 4 è supportata girevolmente su di uno spinotto dello stantuffo 6. Figures 1 and 2 show a piston compressor 100 with a piston 7, which is arranged in a cylinder 8. For the compression of a refrigerant, the refrigerant is drawn into the cylinder 8 through a valve arrangement, which is not shown in detail, when the piston in Figure 1 moves to the left, and is compressed when the piston 7 moves to the right. The piston is driven by an electric motor 110, which has a stator 10, in which a rotor 9 is pivotally supported. The conversion of the pivotal movement of the rotor 9 into translational movement of the piston takes place by means of a crank drive 1. The drive crank 1 has a crank shaft 2, one end of which has a crank pin 3. For the intermezzo of a bearing element 5, the crank pin 3 is connected to a connecting rod 4, which surrounds the element 5 of bearing by means of a connecting rod eyelet 20. The other end of the connecting rod 4 is rotatably supported on a pin of the piston 6.

L'albero a manovella 2 è supportato in un cuscinetto principale 11, che è formato in un blocco di compressore che serve come alloggiamento 12 del cuscinetto. Al di sotto dell'albero 2 di manovella è disposta una coppa dell'olio 33, per l'alimentazione di olio lubrificante dalla coppa dell'olio, che non è mostrata in dettaglio, la pompa dell'olio essendo anche collegata solidalmente con il rotore 9. La pompa dell'olio 33 alimenta l'olio dalla coppa dell'olio in maniera in sé nota per effetto di forze centrifughe. The crankshaft 2 is supported in a main bearing 11, which is formed in a compressor block which serves as the bearing housing 12. An oil sump 33 is arranged under the crank shaft 2, for supplying lubricating oil from the oil sump, which is not shown in detail, the oil pump being also connected integrally with the rotor. 9. The oil pump 33 supplies oil from the oil pan in a manner known per se due to centrifugal forces.

Durante la rotazione dell'albero a manovella, l'olio fornito dalla pompa dell'olio 33 raggiunge per prima cosa un foro cieco 13 in corrispondenza dell'estremità inferiore dell'albero a manovella 2. L'asse del foro cieco 13 è leggermente inclinato rispetto all'asse dell'albero 2 a manovella, situazione che particolarmente evidente dalla figura 2. Durante una rotazione dell'albero a manovella 2, l'olio aspirato è perciò premuto radialmente verso l'esterno dalla forza centrifuga, e di conseguenza fluisce verso l'alto lungo la parete esterna radiale del foro cieco 13 fino a raggiungere un foro radiale 14, che collega il foro cieco 13 con una scanalatura 15 che si sviluppa a spirale disposta all'esterno dell'albero a manovella 2 nella zona del cuscinetto principale 11. Così, nella zona di supporto radiale dell'albero a manovella 2 nell'alloggiamento di cuscinetto viene garantita una lubrificazione per effetto di uno strato d'olio. La scanalatura 15 che si sviluppa a spirale viene di conseguenza chiamata anche "scanalatura di lubrificazione" 15. Naturalmente, si può rendere disponibile più di una scanalatura 15 di lubrificazione. During the rotation of the crankshaft, the oil supplied by the oil pump 33 first reaches a blind hole 13 at the lower end of the crankshaft 2. The axis of the blind hole 13 is slightly inclined with respect to the axis of the crank shaft 2, a situation which is particularly evident from Figure 2. During a rotation of the crank shaft 2, the sucked oil is therefore pressed radially outwards by the centrifugal force, and consequently flows towards upwards along the radial outer wall of the blind hole 13 until it reaches a radial hole 14, which connects the blind hole 13 with a groove 15 which develops in a spiral arranged outside the crankshaft 2 in the area of the main bearing 11. Thus, lubrication by means of an oil layer is ensured in the radial bearing region of the crankshaft 2 in the bearing housing. The spiraling groove 15 is accordingly also referred to as the "lubrication groove" 15. Of course, more than one lubrication groove 15 may be made available.

All'estremità superiore dell'alloggiamento 12 di cuscinetto è formato un cuscinetto 37 assiale, in cui l'albero 2 a manovella è supportato con una flangia 42 che si estende radialmente sul lato frontale 43 dell'alloggiamento 12 di cuscinetto. An axial bearing 37 is formed at the upper end of the bearing housing 12, in which the crank shaft 2 is supported with a flange 42 extending radially on the front side 43 of the bearing housing 12.

La scanalatura 15 di lubrificazione termina ad una distanza predeterminata dal fondo del cuscinetto assiale 37. All'estremità della scanalatura 15, un secondo foro radiale 16 è disposto nell'albero a manovella 2, foro attraverso il quale l'olio proveniente dalla scanalatura 15 di lubrificazione può ri-entrare nell'albero a gomiti 2, prima di passare davanti ad un canale 17 attraverso il pernone di manovella 3, ove anche il canale 17 è inclinato rispetto all'asse dell'albero a manovella 2, raggiungendo poi il lato frontale superiore del pernone di manovella 3. Qui l'olio può defluire da un'apertura 18 nel canale 17. Un'apertura addizionale 29 è resa disponibile nel lato del canale 17, per permettere l'alimentazione di olio anche a cuscinetti rispettivamente fra la biella 4 e il pernone di manovella 3 o l'elemento di cuscinetto 5, e fra la biella 4 e lo spinotto dello stantuffo 6. Il foro radiale 16 è dimensionato in modo tale che all'estremità della scanalatura 15 di lubrificazione l'olio sia in qualche modo arginato. The lubrication groove 15 ends at a predetermined distance from the bottom of the thrust bearing 37. At the end of the groove 15, a second radial hole 16 is disposed in the crankshaft 2, a hole through which the oil coming from the groove 15 of lubrication can re-enter the crankshaft 2, before passing in front of a channel 17 through the crank pin 3, where the channel 17 is also inclined with respect to the axis of the crankshaft 2, then reaching the front side top of the crank pin 3. Here the oil can drain from an opening 18 in the channel 17. An additional opening 29 is made available in the side of the channel 17, to allow the oil supply also to bearings respectively between the connecting rod 4 and the crank pin 3 or the bearing element 5, and between the connecting rod 4 and the piston pin 6. The radial hole 16 is dimensioned so that at the end of the lubrication groove 15 the ol I am somehow contained.

Per lo scarico dell'olio, un foro 19 è portato fuori dal foro cieco 13 nell'albero a manovella 2. Preferibilmente il foro 19 è formato insieme al foro 14, e sbocca sull'esterno dell'albero 2 a manovella a livello di un interspazio fra il rotore 9 e l'alloggiamento 12 di cuscinetto. Attraverso il foro 19, del refrigerante gassoso può lasciare l'olio. For oil drainage, a hole 19 is brought out of the blind hole 13 in the crankshaft 2. Preferably the hole 19 is formed together with the hole 14, and opens onto the outside of the crank shaft 2 at the level of a clearance between the rotor 9 and the bearing housing 12. Through hole 19, some gaseous refrigerant can leave the oil.

Sull'estremità che si trova in prossimità del cuscinetto assiale 37, l'alloggiamento 12 di cuscinetto presenta un canale 36 di alimentazione dell'olio, che è inclinato rispetto all'asse dell'albero a manovella 2. Questo canale di alimentazione dell'olio 36 presenta un'apertura 38 nel foro, che forma il cuscinetto principale 11 nell'alloggiamento di cuscinetto 12. L'altra estremità 39 del canale 36 di alimentazione dell'olio si apre fra l'albero 2 a manovella e l'alloggiamento 12 di cuscinetto, più precisamente fra la flangia 42 e il lato frontale 43. At the end which is near the thrust bearing 37, the bearing housing 12 has an oil supply channel 36, which is inclined with respect to the axis of the crankshaft 2. This oil supply channel 36 has an opening 38 in the bore, which forms the main bearing 11 in the bearing housing 12. The other end 39 of the oil supply channel 36 opens between the crank shaft 2 and the housing 12 of bearing, more precisely between the flange 42 and the front side 43.

Come è particolarmente evidente dalle figure 3 e 4, un canale 40 di distribuzione dell'olio è reso disponibile nella zona di questo cuscinetto assiale 37, canale 40 che è predisposto nel lato frontale 43 dell'alloggiamento di cuscinetto 12, più precisamente approssimativamente nel centro radiale di una superficie 41 di cuscinetto assiale dell'alloggiamento di cuscinetto 12. As is particularly evident from Figures 3 and 4, an oil distribution channel 40 is made available in the region of this axial bearing 37, channel 40 which is provided in the front side 43 of the bearing housing 12, more precisely approximately in the center radial of an axial bearing surface 41 of the bearing housing 12.

Come mostrato in figura 4, il canale 40 di distribuzione dell'olio può presentare un'estensione, che è chiusa in direzione circonferenziale, e che richiede la presenza di solo un canale 36 di alimentazione dell'olio. Tuttavia, il canale di distribuzione dell'olio può anche essere suddiviso in una pluralità di sezioni in direzione circonferenziale (non mostrate), ogni sezione avendo allora il proprio canale 36 di alimentazione dell'olio. As shown in Figure 4, the oil distribution channel 40 may have an extension, which is closed in the circumferential direction, and which requires the presence of only one oil supply channel 36. However, the oil distribution channel can also be divided into a plurality of sections in the circumferential direction (not shown), each section then having its own oil supply channel 36.

In figura 4, l'albero 2 a manovella è estratto dall'alloggiamento di cuscinetto, per fornire una migliore visione dell'apertura 38 del canale di alimentazione dell'olio. In FIG. 4, the crank shaft 2 is pulled out of the bearing housing to provide a better view of the opening 38 of the oil supply channel.

Dalla figura 5 si può vedere che l'estremità 47 della scanalatura 15 di lubrificazione è dotata di una parete inclinata 44, così che un movimento dell'albero 2 a manovella nella direzione di una freccia 45 rispetto all'alloggiamento di cuscinetto produrrà un'alimentazione addizionale d'olio nel canale 36 di alimentazione dell'olio. From FIG. 5 it can be seen that the end 47 of the lubrication groove 15 is provided with an inclined wall 44, so that a movement of the crank shaft 2 in the direction of an arrow 45 relative to the bearing housing will produce a feed additional oil in the oil supply channel 36.

L'alimentazione dell'olio dalla coppa per olio ha luogo in modo noto, da un lato tramite l'effetto della forza centrifuga, e dall'altro tramite le forze di attrito quando, durante la rotazione dell'albero a manovella, la parete longitudinale inclinata della scanalatura a spirale trascina l'olio e lo trasporta ulteriormente verso l'alto. The oil supply from the oil sump takes place in a known manner, on the one hand via the effect of the centrifugal force, and on the other hand via the frictional forces when, during the rotation of the crankshaft, the longitudinal wall inclined spiral groove drags the oil and carries it further upwards.

Quest'olio si accumula poi all'estremità della scanalatura a spirale, la dimensione dell'apertura 16 venendo scelta così che la pressione generata sia sufficiente per risospingere l'olio indietro all'interno dell'albero contro la forza centrifuga. This oil then accumulates at the end of the spiral groove, the size of the opening 16 being chosen so that the pressure generated is sufficient to push the oil back into the shaft against centrifugal force.

Un aumento addizionale di pressione e quindi anche l'effetto di pompaggio nel canale di alimentazione dell'olio intervengono attraverso l'estremità della scanalatura a spirale, dove, per così dire, la faccia terminale inclinata spinge l'olio "che vi si appiccica" verso la parete che ha di fronte, quando l'albero ruota. An additional pressure increase and thus also the pumping effect in the oil supply channel occurs through the end of the spiral groove, where, as it were, the sloping end face pushes the oil "sticking to it" towards the wall in front of him, when the tree rotates.

La direzione di movimento, mostrata in figura 5, dell'albero 2 di manovella rispetto all'alloggiamento di cuscinetto 12, corrisponde ad una rotazione oraria dell'albero 2 di manovella, se la si confronta con il disegno di figura 3. Come mostrato dalle frecce 46, questa rotazione farà sì che l'olio fluisca dalla coppa dell'olio attraverso la scanalatura 15 di lubrificazione nella direzione del cuscinetto assiale 37. Parte dell'olio defluirà attraverso i fori ed i canali da 16 a 18, 29. Con un corrispondente dimensionamento, tuttavia, all'estremità 47 della scanalatura 15 di lubrificazione si presenterà una certa pressione dell'olio. Insieme con il convenzionale effetto di pompaggio della faccia terminale inclinata, questa pressione dell'olio provocherà allora un impulso d'olio nel canale 40 di distribuzione dell'olio, quando la scanalatura 15 di lubrificazione si sovrappone all'apertura 38 del canale 36 di alimentazione dell'olio. Così, insieme con l'apertura 38 del canale 36 di alimentazione dell'olio, la scanalatura 15 di lubrificazione forma una disposizione di controllo, che garantisce, durante una rotazione dell'albero 2 di manovella, che si verifichi un corrispondente impulso d'olio nel canale 40 di distribuzione dell'olio. Con una pluralità di scanalature 15 di lubrificazione, si verifica anche una pluralità di impulsi. Questo impulso d'olio porta ad un aumento di pressione nel canale 40 di distribuzione dell'olio, fatto che nuovamente provoca una sufficiente capacità di sostegno del carico della pellicola d'olio nel cuscinetto assiale 37, garantendo così un attrito ridotto e un'usura ridotta. The direction of movement, shown in Figure 5, of the crank shaft 2 with respect to the bearing housing 12, corresponds to a clockwise rotation of the crank shaft 2, if compared with the drawing of Figure 3. As shown by arrows 46, this rotation will cause the oil to flow from the oil pan through the lubrication groove 15 in the direction of the thrust bearing 37. Some of the oil will flow through the holes and channels 16 to 18, 29. With a corresponding sizing, however, a certain oil pressure will occur at the end 47 of the lubrication groove 15. Together with the conventional pumping effect of the sloped end face, this oil pressure will then cause an oil pulse in the oil distribution channel 40, when the lubrication groove 15 overlaps the opening 38 of the supply channel 36. oil. Thus, together with the opening 38 of the oil supply channel 36, the lubrication groove 15 forms a control arrangement, which ensures, during a rotation of the crank shaft 2, that a corresponding oil pulse occurs. in the oil distribution channel 40. With a plurality of lubrication grooves 15, a plurality of pulses also occurs. This oil pulse leads to an increase in pressure in the oil distribution channel 40, which again causes a sufficient load carrying capacity of the oil film in the thrust bearing 37, thus ensuring reduced friction and wear. reduced.

Come mostrato schematicamente in figura 3, si può anche fare in modo che nella direzione circonferenziale l'estremità della scanalatura 15 di lubrificazione sia in qualche modo allargata per formare una tasca d'olio. Questa tasca d'olio allora, in presenza della pressione discretamente più elevata, che può essere pompata nel canale 36 di alimentazione d'olio per un periodo di tempo discretamente più elevato, fornisce un'alimentazione d'olio discretamente più grande. Questo significa un miglioramento ulteriore dell'alimentazione al canale 40 di distribuzione dell'olio As shown schematically in Figure 3, it can also be arranged that in the circumferential direction the end of the lubrication groove 15 is somewhat widened to form an oil pocket. This oil pocket then, in the presence of the moderately higher pressure, which can be pumped into the oil supply channel 36 for a fairly longer period of time, provides a moderately larger oil supply. This means a further improvement in the supply to the oil distribution channel 40

Le figure mostrano che il canale 40 di distribuzione dell'olio è formato nel lato frontale 43 dell'alloggiamento di cuscinetto 12. Naturalmente, il canale 40 di distribuzione dell'olio può essere formato anche nella flangia 42 dell'albero 2 di manovella oppure in tutte e due le parti che formano il cuscinetto assiale 37. The figures show that the oil distribution channel 40 is formed in the front side 43 of the bearing housing 12. Of course, the oil distribution channel 40 may also be formed in the crank shaft 2 flange 42 or in both parts that form the thrust bearing 37.

Claims (9)

RIVENDICAZIONI 1. Compressore a stantuffo, in particolare un compressore per refrigerante a chiusura ermetica, con un albero a manovella che è supportato in un cuscinetto assiale in relazione ad un alloggiamento di cuscinetto, caratterizzato dal fatto che nel cuscinetto assiale (37) fra l'albero a manovella (2) e l'alloggiamento di cuscinetto (12) è disposto un canale (40) dì distribuzione dell'olio che si estende in direzione circonferenziale, una disposizione (15, 38) di controllo essendo disposta fra la disposizione (33) di pompa dell'olio e il canale (40) di distribuzione dell'olio, disposizione di controllo che collega la disposizione (33) di pompa dell'olio con il canale (40) di distribuzione dell'olio per un periodo di tempo predeterminato e breve, almeno una volta ad ogni rotazione dell'albero a manovella (2). CLAIMS 1. Piston compressor, in particular a hermetically sealed refrigerant compressor, with a crankshaft which is supported in a thrust bearing in relation to a bearing housing, characterized in that in the thrust bearing (37) between the shaft crank (2) and the bearing housing (12) a circumferentially extending oil distribution channel (40) is arranged, a control arrangement (15, 38) being disposed between the arrangement (33) the oil pump arrangement (40) and the oil distribution channel (40), control arrangement which connects the oil pump arrangement (33) with the oil distribution channel (40) for a predetermined period of time and short, at least once with each rotation of the crankshaft (2). 2. Compressore secondo la rivendicazione 1, caratterizzato dal fatto che la disposizione di controllo (15, 38) è controllata dall'albero a manovella (2). Compressor according to claim 1, characterized in that the control arrangement (15, 38) is controlled by the crank shaft (2). 3. Compressore secondo la rivendicazione 1 o 2, caratterizzato dal fatto che la disposizione (33) di pompa dell'olio è collegata con almeno una scanalatura (15) di lubrificazione sulla circonferenza dell'albero a manovella (2), scanalatura che si sovrappone all'apertura (38) di un canale (36) di alimentazione dell'olio quando l'albero a manovella (2) ruota, l'altra estremità del canale (36) di alimentazione dell'olio aprendosi nel canale (40) di distribuzione dell'olio. Compressor according to claim 1 or 2, characterized in that the oil pump arrangement (33) is connected with at least one lubrication groove (15) on the circumference of the crankshaft (2), groove which overlaps at the opening (38) of an oil supply channel (36) when the crankshaft (2) rotates, the other end of the oil supply channel (36) opening into the distribution channel (40) oil. 4. Compressore secondo la rivendicazione 3, caratterizzato dal fatto che la scanalatura (15) di lubrificazione termina ad una distanza predeterminata dal cuscinetto assiale (37), e l'apertura (38) del canale (36) di alimentazione dell'olio si sovrappone alla estremità (47) della scanalatura (15) di lubrificazione Compressor according to claim 3, characterized in that the lubrication groove (15) ends at a predetermined distance from the axial bearing (37), and the opening (38) of the oil supply channel (36) overlaps at the end (47) of the lubrication groove (15) 5. Compressore secondo la rivendicazione 4, caratterizzato dal fatto che l'estremità (47) della scanalatura (15) è dotata di una parete inclinata (44) 5. Compressor according to claim 4, characterized in that the end (47) of the groove (15) is provided with an inclined wall (44) 6. Compressore secondo la rivendicazione 4 o 5, caratterizzato dal fatto che una tasca d'olio è formata in corrispondenza dell'estremità (47) della scanalatura (15) di lubrificazione. 6. Compressor according to claim 4 or 5, characterized in that an oil pocket is formed at the end (47) of the lubrication groove (15). 7. Compressore secondo una delle rivendicazioni da 3 a 6, caratterizzato dal fatto che il canale (36) di alimentazione dell'olio è inclinato rispetto all'asse rotazionale dell'albero a manovella. Compressor according to one of claims 3 to 6, characterized in that the oil supply channel (36) is inclined with respect to the rotational axis of the crankshaft. 8. Compressore secondo una delle rivendicazioni da 1 a 7, caratterizzato dal fatto che il canale (40) di distribuzione dell'olio è suddiviso in una pluralità di sezioni in direzione circonferenziale, ogni sezione essendo alimentata separatamente. Compressor according to one of claims 1 to 7, characterized in that the oil distribution channel (40) is divided into a plurality of sections in the circumferential direction, each section being fed separately. 9. Compressore secondo la rivendicazione 8, caratterizzato dal fatto che ogni sezione presenta un canale (36) di alimentazione d'olio. 9. Compressor according to claim 8, characterized in that each section has an oil supply channel (36).
IT2001TO001013A 2000-10-28 2001-10-24 PISTON COMPRESSOR, IN PARTICULAR COMPRESSOR FOR HERMETICALLY CLOSED REFRIGERANT. ITTO20011013A1 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE10053574A DE10053574B4 (en) 2000-10-28 2000-10-28 Piston compressor, in particular hermetically sealed refrigerant compressor

Publications (1)

Publication Number Publication Date
ITTO20011013A1 true ITTO20011013A1 (en) 2003-04-24

Family

ID=7661430

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT2001TO001013A ITTO20011013A1 (en) 2000-10-28 2001-10-24 PISTON COMPRESSOR, IN PARTICULAR COMPRESSOR FOR HERMETICALLY CLOSED REFRIGERANT.

Country Status (3)

Country Link
US (1) US6702067B2 (en)
DE (1) DE10053574B4 (en)
IT (1) ITTO20011013A1 (en)

Families Citing this family (12)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE10224428B4 (en) * 2002-06-01 2004-04-08 Danfoss Compressors Gmbh Piston compressors, especially hermetically sealed refrigerant compressors
KR100538522B1 (en) * 2003-10-27 2005-12-23 삼성광주전자 주식회사 Hermetic Compressor
BRPI0401574A (en) * 2004-04-12 2005-11-22 Brasil Compressores Sa Axial bearing arrangement in hermetic compressor
JP4158746B2 (en) * 2004-06-28 2008-10-01 松下電器産業株式会社 Electric compressor
US8360756B2 (en) * 2008-10-31 2013-01-29 Michael Brent Ford Valve rod guide with cyclonic debris removal
KR20110054813A (en) * 2009-11-18 2011-05-25 엘지전자 주식회사 Compressor
CN102619730B (en) * 2010-12-06 2016-01-06 惠而浦股份有限公司 For the bent axle of alternate type cooling compressor
US8746407B2 (en) * 2011-05-05 2014-06-10 Andrew Rosca Centrifugal lubrication apparatus
KR20150063063A (en) * 2012-10-01 2015-06-08 월풀 에쎄.아. Bearing arrangements in a refrigeration reciprocating compressor
US9464572B2 (en) * 2013-12-20 2016-10-11 Pratt & Whitney Canada Corp. Oil tank and scavenge pipe assembly of a gas turbine engine and method of delivering an oil and air mixture to same
AU2016277738B2 (en) 2015-12-30 2021-07-22 Graco Minnesota Inc. Fluted piston components for pumps
CN113565739B (en) * 2021-07-05 2023-07-18 珠海格力节能环保制冷技术研究中心有限公司 Oil supply mechanism for crankshaft connecting rod of compressor and compressor

Family Cites Families (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3451615A (en) * 1967-07-12 1969-06-24 Tecumseh Products Co Compressor lubricating system
DE2402029B2 (en) * 1974-01-17 1980-04-24 1000 Berlin Lubricating device for rotary piston compressors
DE2724830A1 (en) * 1977-06-02 1978-12-14 Bosch Gmbh Robert Air compressor system with piston driven by crankshaft - has central oil storage bore lubricating shaft bearing via radial ducts in shaft
IT1128947B (en) * 1980-07-18 1986-06-04 Aspera Spa IMPROVEMENTS IN HERMETIC COMPRESSORS FOR REFRIGERATING FLUIDS
ES8700391A1 (en) * 1985-12-26 1986-10-16 Unidad Hermetica Sa Lubrication of sealed compressors
US5842420A (en) * 1992-09-07 1998-12-01 Khoo; Chew Thong Crankshaft lubrication system

Also Published As

Publication number Publication date
DE10053574B4 (en) 2005-07-28
US20020050424A1 (en) 2002-05-02
US6702067B2 (en) 2004-03-09
DE10053574A1 (en) 2002-05-16

Similar Documents

Publication Publication Date Title
ITTO20011013A1 (en) PISTON COMPRESSOR, IN PARTICULAR COMPRESSOR FOR HERMETICALLY CLOSED REFRIGERANT.
JP2530179B2 (en) Horizontal hermetic compressor
JP3086801B2 (en) Motor bearing lubrication device for rotary compressor
US20060171824A1 (en) Compressor connecting rod bearing design
ITPN950014U1 (en) HERMETIC ALTERNATIVE COMPRESSOR WITH PERFECTED LUBRICATION SYSTEM
ITTO20011014A1 (en) PISTON COMPRESSOR, IN PARTICULAR COMPRESSOR FOR HERMETICALLY CLOSED REFRIGERANT.
CN107795480B (en) Internal gear oil pump assembly
CN107780992A (en) The lubricating oil pump oil-returning structure of engine
KR100605377B1 (en) Pump rotor of vaccum pump for vehicle
KR20170097565A (en) Piston for a reciprocating piston-internal combustion engine
US7134856B2 (en) Compressed air motor
EP3199810A1 (en) Compressor
US20210033090A1 (en) Cylindrical symmetric volumetric machine
US4111612A (en) Hermetic compressor lubrication system
CN103363276B (en) A kind of oil pump, engine front cover lid and motor
KR100226408B1 (en) Oil pick-up of a compressor
CN209743227U (en) Oil storage lubricating structure of head swinging mechanism and electric fan
KR100854744B1 (en) A oil furnishing structure of crank-shaft for hermetic compressor
KR100745711B1 (en) Oil Pumping apparatus for hermetic compressor
KR20030050301A (en) Lubricating system for connecting rod of compressor
JPH02176185A (en) Fluid compressor
WO1999032790A3 (en) A reciprocating hermetic compressor
JP2008274861A (en) Rotary compressor
KR20010055150A (en) device for avoiding abrasion between connecting rod and piston pin in hermetic compressor
KR102243682B1 (en) Compressor