ITPD20130234A1 - CLOSING DEVICE FOR SHOES AND CLOTHING AND SPORTS WEARS IN GENERAL - Google Patents

CLOSING DEVICE FOR SHOES AND CLOTHING AND SPORTS WEARS IN GENERAL

Info

Publication number
ITPD20130234A1
ITPD20130234A1 IT000234A ITPD20130234A ITPD20130234A1 IT PD20130234 A1 ITPD20130234 A1 IT PD20130234A1 IT 000234 A IT000234 A IT 000234A IT PD20130234 A ITPD20130234 A IT PD20130234A IT PD20130234 A1 ITPD20130234 A1 IT PD20130234A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
ratchet member
closing device
rotation
axial
winding
Prior art date
Application number
IT000234A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Bortoli Giuseppe De
Original Assignee
K22 Studio S R L Soc Unipersonale
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by K22 Studio S R L Soc Unipersonale filed Critical K22 Studio S R L Soc Unipersonale
Priority to IT000234A priority Critical patent/ITPD20130234A1/en
Publication of ITPD20130234A1 publication Critical patent/ITPD20130234A1/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A43FOOTWEAR
    • A43CFASTENINGS OR ATTACHMENTS OF FOOTWEAR; LACES IN GENERAL
    • A43C11/00Other fastenings specially adapted for shoes
    • A43C11/16Fastenings secured by wire, bolts, or the like
    • A43C11/165Fastenings secured by wire, bolts, or the like characterised by a spool, reel or pulley for winding up cables, laces or straps by rotation

Landscapes

  • Footwear And Its Accessory, Manufacturing Method And Apparatuses (AREA)

Description

Dispositivo di chiusura per calzature ed articoli di abbigliamento e sportivi in generale. Closing device for footwear and apparel and sports articles in general.

DESCRIZIONE DESCRIPTION

La presente invenzione ha per oggetto un dispositivo di 5 chiusura per calzature ed articoli di abbigliamento e sportivi in generale. The present invention relates to a closing device 5 for footwear and clothing and sports articles in general.

E’ noto realizzare calzature sportive dotate di dispositivi di chiusura che utilizzano un cavo esteso tra un disco avvolgicavo fissato ad un fianco della calzatura ed un 10 elemento di aggancio fissato ad un lembo affacciato a tale fianco. L’avvolgimento del cavo sul disco consente di avvicinare o, più in generale tendere, il lembi sul fianco della tomaia. It is known to produce sports shoes equipped with closing devices that use a cable extended between a cable winding disk fixed to one side of the shoe and a 10 hooking element fixed to a flap facing that side. The winding of the cable on the disc allows you to approach or, more generally, stretch the flaps on the side of the upper.

Un esempio di tale calzatura è descritto nel brevetto 15 italiano IT 1263374. An example of such a shoe is described in Italian patent 15 IT 1263374.

In maggiore dettaglio, il dispositivo descritto in tale brevetto comprende una puleggia sulla quale viene avvolto il cavo e che è calettata su di un albero la cui rotazione è controllata da un arpionismo includente una ruota dentata 20 ed un nottolino. Il nottolino è sollecitato in impegno con la ruota dentata per limitare unidirezionalmente la rotazione della puleggia in una direzione di avvolgimento del cavo. La rotazione in senso contrario, per allentare la tensione di allacciatura svolgendo il cavo, è ammessa 25 quando il nottolino è disimpegnato dalla ruota agendo su un’estremità di esso. In greater detail, the device described in this patent comprises a pulley on which the cable is wound and which is keyed onto a shaft whose rotation is controlled by a ratchet mechanism including a toothed wheel 20 and a pawl. The pawl is biased into engagement with the sprocket to unidirectionally limit rotation of the pulley in a cable winding direction. Rotation in the opposite direction, to loosen the lacing tension by unwinding the cable, is allowed 25 when the pawl is disengaged from the wheel by acting on one end of it.

In tale dispositivo la fase di rilascio avviene in maniera sostanzialmente non controllata, essendo difficile gestire la rotazione della puleggia nella fase di svolgimento del cavo. In this device, the release step occurs in a substantially uncontrolled manner, since it is difficult to manage the rotation of the pulley during the cable unwinding step.

5 Al contrario, è desiderabile prevedere un rilascio più facilmente controllabile della tensione di chiusura della calzatura, in maniera tale che possa essere allentata la calzatura durante la pratica sportiva o l'utilizzo in generale, in funzione della specifica condizione. On the contrary, it is desirable to provide a more easily controllable release of the closing tension of the shoe, so that the shoe can be loosened during sports practice or use in general, depending on the specific condition.

10 Un sistema di chiusura che permette un rilascio graduale, consentendo quindi un controllo dell'apertura della calzatura, è ad esempio descritto nella domanda di brevetto europeo EP 651954. 10 A closure system which allows a gradual release, thus allowing a control of the opening of the shoe, is described for example in the European patent application EP 651954.

Tale documento descrive un dispositivo di chiusura per 15 calzature sportive comprendente una base fissabile ad un fianco della calzatura, in cui un avvolgitore è solidale in rotazione ad un organo rotante. L'organo rotante presenta una serie di denti che si può impegnare con un dispositivo di bloccaggio provvisto sulla suddetta base. This document describes a closure device for 15 sports shoes comprising a base that can be fixed to a side of the shoe, in which a winder is integral in rotation with a rotating member. The rotating member has a series of teeth which can be engaged with a locking device provided on the aforesaid base.

20 Il dispositivo di chiusura comprende inoltre una molla in grado di sollecitare l’organo rotante in rotazione cosicché, quando il dispositivo di bloccaggio si impegna con la dentatura, l’avvolgitore può ruotare di un angolo prefissato, consentendo quindi un controllo dell'apertura 25 della calzatura. 20 The closing device also comprises a spring capable of biasing the rotating member so that, when the locking device engages with the toothing, the winder can rotate by a predetermined angle, thus allowing control of the opening 25 of footwear.

Un dispositivo simile è anche descritto nella domanda di brevetto internazionale WO 2010/059989. A similar device is also described in the international patent application WO 2010/059989.

Tali sistemi di chiusura si rivelano tuttavia eccessivamente complessi e, pertanto, costosi e facilmente soggetti a malfunzionamenti e rotture. However, these closing systems prove to be excessively complex and, therefore, expensive and easily subject to malfunctions and breakages.

5 Il problema alla base della presente invenzione è quello di mettere a disposizione una calzatura funzionalmente e strutturalmente concepita per ovviare a tutti gli inconvenienti lamentati con riferimento alla tecnica nota citata. 5 The problem underlying the present invention is that of providing a shoe that is functionally and structurally conceived to obviate all the drawbacks complained of with reference to the cited prior art.

10 Questo problema è risolto dall’invenzione con un dispositivo di chiusura realizzato in accordo con le rivendicazioni seguenti. 10 This problem is solved by the invention with a closing device made in accordance with the following claims.

Il trovato secondo la presente invenzione permette di ottenere un'efficace chiusura di una calzatura, consentendo 15 al tempo stesso di controllare la tensione del cavo di chiusura durante l'apertura del dispositivo, con una soluzione costruttivamente particolarmente semplice. The invention according to the present invention allows to obtain an effective closure of a shoe, allowing 15 at the same time to control the tension of the closing cable during the opening of the device, with a particularly simple construction solution.

Pertanto, il dispositivo secondo la presente invenzione risulta particolarmente affidabile, robusto e di semplice 20 ed economica realizzazione. Therefore, the device according to the present invention is particularly reliable, sturdy and simple 20 and inexpensive to manufacture.

Le caratteristiche ed i vantaggi del trovato meglio risulteranno dalla descrizione di un suo preferito ma non esclusivo esempio di realizzazione illustrato, a titolo indicativo e non limitativo, con riferimento agli uniti 25 disegni in cui: The characteristics and advantages of the invention will become clearer from the description of a preferred but not exclusive embodiment thereof illustrated, by way of non-limiting example, with reference to the accompanying 25 drawings in which:

- la figure 1 è una vista in una prospettiva frontale di una calzatura comprendente il dispositivo di chiusura secondo la presente invenzione; Figure 1 is a front perspective view of a shoe comprising the closure device according to the present invention;

- la figura 2 è una vista prospettica in esploso del dispositivo di chiusura secondo la presente 5 invenzione; Figure 2 is an exploded perspective view of the closing device according to the present invention;

- la figura 3 è una vista in esploso dall’alto del dispositivo di chiusura secondo la presente invenzione; e - Figure 3 is an exploded top view of the closing device according to the present invention; And

- la figura 4 è una vista in esploso dal basso del 10 dispositivo di chiusura secondo la presente invenzione. Figure 4 is an exploded view from below of the closing device 10 according to the present invention.

Con riferimento inizialmente alla figura 1, una calzatura, ad esempio da trekking o da caccia, è indica nel suo complesso con il numero di riferimento 100. Ad ogni modo, 15 sarà compreso che il dispositivo secondo la presente invenzione potrà anche essere applicato in altri articoli di abbigliamento e sportivi in generale, come ad esempio in un sistema di allacciatura di un paraschiena. With reference initially to Figure 1, a shoe, for example for trekking or hunting, is indicated as a whole with the reference number 100. In any case, 15 it will be understood that the device according to the present invention can also be applied in other articles of clothing and sports in general, such as for example in a lacing system of a back protector.

La calzatura comprende una tomaia di tipo convenzionale 20 sulla quale sono definiti due lembi di allacciatura 101 e 102 che si affacciano tra loro. The shoe comprises a conventional type upper 20 on which two lacing flaps 101 and 102 are defined which face each other.

La calzatura 100 comprende inoltre un ulteriore lembo 103, conformato sostanzialmente a linguetta, interposto tra i due lembi affacciati 101, 102. The shoe 100 also comprises a further flap 103, substantially shaped like a tab, interposed between the two facing flaps 101, 102.

25 Un dispositivo di chiusura 10 secondo la presente invenzione è fissato alla calzatura in corrispondenza di una zona del collo del piede dell’utilizzatore. 25 A closure device 10 according to the present invention is fixed to the shoe at an area of the user's foot instep.

In maggiore dettaglio, il dispositivo di chiusura 10 comprende una struttura di supporto 1 fissata su un primo lembo 101, ed all'interno della quale è presente un disco 5 di avvolgimento 2, non illustrato in figura 1, girevole rispetto alla struttura 1. In greater detail, the closing device 10 comprises a support structure 1 fixed on a first flap 101, and inside which there is a winding disk 5, not shown in Figure 1, which can rotate with respect to the structure 1.

Almeno un supporto di aggancio 110 è fissato al secondo lembo 102, con un cavo 200 che si estende tra il disco 2, a cui è agganciato in corrispondenza di una sua estremità, ed 10 il supporto di aggancio 110. At least one hooking support 110 is fixed to the second flap 102, with a cable 200 extending between the disk 2, to which it is hooked at one of its ends, and 10 the hooking support 110.

Inoltre, secondo una forma di realizzazione preferita, il cavo 200 si estende in maniera intrecciata tra tre differenti supporti di aggancio 110, ritornando con una sua seconda estremità al dispositivo di chiusura 100. Furthermore, according to a preferred embodiment, the cable 200 extends in an intertwined manner between three different hooking supports 110, returning with a second end thereof to the closure device 100.

15 Come sarà meglio illustrato a seguire, il cavo 200 è fissato al disco di avvolgimento 2 in maniera tale che, a seguito della rotazione di quest'ultimo, il cavo venga avvolto su una puleggia 22 del disco 2, illustrata in figura 2. 15 As will be better illustrated below, the cable 200 is fixed to the winding disk 2 in such a way that, following the rotation of the latter, the cable is wound on a pulley 22 of the disk 2, illustrated in figure 2.

20 La configurazione del cavo e dei relativi supporti sopra descritti consente quindi di avvicinare, o più in generale tendere, i due lembi 101 e 102 tramite la rotazione del disco 1 nel verso di avvolgimento del cavo 2. 20 The configuration of the cable and of the relative supports described above therefore allows the two edges 101 and 102 to be approached, or more generally stretched, by rotating the disk 1 in the winding direction of the cable 2.

È comunque evidente che il dispositivo secondo la presente 25 invenzione potrà essere collocato anche in posizioni differenti sulla calzatura e applicato anche a soluzioni differenti, anche che non adottano configurazioni incrociate per il cavo 200. It is however evident that the device according to the present invention can also be placed in different positions on the shoe and also applied to different solutions, even if they do not adopt crossed configurations for the cable 200.

Il dispositivo di chiusura 100 secondo la presente invenzione è quindi illustrato in dettaglio, in particolare 5 in relazione ai sui componenti interni, nella figura 2. The closing device 100 according to the present invention is therefore illustrated in detail, in particular 5 in relation to its internal components, in Figure 2.

Secondo una forma di realizzazione preferita, la struttura di supporto 1 comprende una piastra di fissaggio 12 che permette il fissaggio del dispositivo 10 al lembo di chiusura 101, ad esempio tramite rivettatura, cucitura, 10 incollaggio o altri sistemi analoghi. According to a preferred embodiment, the support structure 1 comprises a fixing plate 12 which allows the device 10 to be fixed to the closing flap 101, for example by riveting, sewing, gluing 10 or other similar systems.

Come illustrato in figura 4, nel lato della struttura di supporto 1 rivolto, in uso, al lembo 101, è inoltre definito un alloggiamento 13, adatto a contenere al suo interno il disco di avvolgimento 2 o, più precisamente, la 15 puleggia 22. As illustrated in Figure 4, on the side of the support structure 1 facing, in use, the flap 101, there is also defined a housing 13, suitable for containing inside the winding disk 2 or, more precisely, the pulley 15 22.

L’alloggiamento 13 è provvisto di aperture 14, preferibilmente definite su un bordo laterale della struttura di supporto 1, per il passaggio del cavo 200. Il richiamo per avvolgimento del cavo 200 nella struttura di 20 supporto 1 permetterà di avvolgere il cavo 200 attorno alla puleggia 22. The housing 13 is provided with openings 14, preferably defined on a lateral edge of the support structure 1, for the passage of the cable 200. The return by winding the cable 200 in the support structure 20 1 will allow the cable 200 to be wound around the pulley 22.

La struttura di supporto 1 comprende inoltre una porzione anulare 11 che definisce l'alloggiamento 13 suddetto e che presenta un asse sostanzialmente parallelo ad un asse di 25 rotazione x del disco di avvolgimento 2, illustrato in figura 2. The support structure 1 further comprises an annular portion 11 which defines the aforementioned housing 13 and which has an axis substantially parallel to an axis of rotation 25 x of the winding disk 2, illustrated in Figure 2.

Da parte opposta rispetto al lembo 101 e, pertanto, al disco di avvolgimento 2, la porzione anulare 11 comprende una pluralità di denti inclinati 110 che sporgono in direzione assiale x da detta porzione anulare 11 in 5 direzione di allontanamento dal disco 2, verso un organo di arpionismo 3. On the opposite side with respect to the flap 101 and, therefore, to the winding disc 2, the annular portion 11 comprises a plurality of inclined teeth 110 which protrude in the axial direction x from said annular portion 11 in the direction of moving away from the disc 2, towards a harpoon organ 3.

In questo modo, la porzione anulare 11 ed i denti inclinati 110 definiscono una superficie dentellata della struttura di supporto 1. In this way, the annular portion 11 and the inclined teeth 110 define a toothed surface of the support structure 1.

10 Come si può chiaramente osservare dalla figura 2, l'organo di arpionismo 3 è disposto in posizione assialmente opposta al disco di avvolgimento 2 rispetto alla superficie dentellata 11. 10 As can be clearly seen from Figure 2, the ratchet member 3 is arranged in an axially opposite position to the winding disk 2 with respect to the notched surface 11.

Secondo una forma di realizzazione preferita, l'organo di 15 arpionismo 3 comprende una corona circolare 31 dalla quale sporgono una pluralità di denti inclinati 310, di forma complementare rispetto ai denti inclinati 110 realizzati sulla porzione anulare 11. Come si può osservare dalle figure, i denti 310 sporgono dalla corona 31 in direzione 20 assiale x verso detta superficie dentellata 11. According to a preferred embodiment, the ratchet member 15 3 comprises a circular crown 31 from which protrude a plurality of inclined teeth 310, of complementary shape with respect to the inclined teeth 110 made on the annular portion 11. As can be seen from the figures, the teeth 310 protrude from the crown 31 in the axial direction 20 x towards said notched surface 11.

In questo modo, quando l'organo di arpionismo 3 sarà disposto in appoggio sulla superficie dentellata 11, sarà consentita solamente una rotazione monodirezionale della corona 31 rispetto alla struttura di supporto 1. In this way, when the ratchet member 3 is arranged to rest on the toothed surface 11, only a one-way rotation of the crown 31 with respect to the support structure 1 will be allowed.

25 Tale movimento di rotazione monodirezionale è inoltre consentito anche al disco avvolgitore 2 che, a tale scopo, è reso solidale in rotazione all'organo di arpionismo 3. A tale scopo, il collegamento tra il disco avvolgitore 2 e l'organo di arpionismo 3 ha luogo tramite un'estensione assiale 20 provvista di almeno un allargamento radiale 21 5 realizzata sul disco avvolgitore 2, che si impegna in una rispettiva sede 32 realizzata sull'organo di arpionismo 3. In maggiore dettaglio, l'estensione assiale 20 è alloggiata in maniera scorrevole nella sede 32, in maniera tale da consentire un movimento di traslazione lungo la direzione 10 assiale x tra il disco 2 e l’organo di arpionismo 3. 25 This unidirectional rotation movement is also allowed to the winding disk 2 which, for this purpose, is made integral in rotation with the ratchet member 3. For this purpose, the connection between the rewinder disk 2 and the ratchet member 3 takes place through an axial extension 20 provided with at least one radial extension 21 5 made on the winding disc 2, which engages in a respective seat 32 made on the ratchet member 3. In greater detail, the axial extension 20 is housed in sliding way in the seat 32, in such a way as to allow a translation movement along the axial direction 10 x between the disc 2 and the ratchet member 3.

Come si può osservare dalle figure, l'estensione assiale ed i relativi allargamenti 21 formano una sezione sostanzialmente a forma di croce e la sede 32 presenta una forma ad essa complementare. In questo modo, la rotazione 15 può essere trasmessa tra il disco avvolgitore 2 e l'organo di arpionismo 3. As can be seen from the figures, the axial extension and the relative enlargements 21 form a substantially cross-shaped section and the seat 32 has a shape that is complementary thereto. In this way, the rotation 15 can be transmitted between the winding disc 2 and the ratchet member 3.

L'organo di arpionismo 3 è a sua volta alloggiato all'interno di una calotta di azionamento 5 anch'essa connessa in rotazione con il disco di avvolgimento 2. The ratchet member 3 is in turn housed inside an actuation cap 5 also connected in rotation with the winding disk 2.

20 Inoltre, la calotta 5 è anche solidale assialmente al disco di avvolgimento 2 essendo connessa a quest'ultimo ad esempio tramite una vite 53. 20 Furthermore, the cap 5 is also axially integral with the winding disk 2 being connected to the latter for example by means of a screw 53.

Preferibilmente, la calotta di azionamento 5 copre almeno in parte la superficie dentellata 11 e l'organo di 25 arpionismo 3. Preferably, the actuation cap 5 at least partially covers the notched surface 11 and the ratchet member 25 3.

Inoltre, la calotta 5 è collocata al di sopra della superficie dentellata 11 ed è girevole rispetto alla struttura di supporto 1, analogamente al disco di avvolgimento 2. Furthermore, the cap 5 is located above the notched surface 11 and is rotatable with respect to the support structure 1, similarly to the winding disk 2.

Pertanto, tramite la rotazione della calotta 5, 5 l'utilizzatore può porre in rotazione il disco di avvolgimento 2 avvolgendo o svolgendo il cavo 200 sulla puleggia 22. Therefore, by rotating the cap 5, 5 the user can rotate the winding disk 2 by winding or unwinding the cable 200 on the pulley 22.

Tuttavia, per i motivi illustrati in precedenza, quando l'organo di arpionismo 3 è in appoggio sulla superficie 10 dentellata 11 sarà possibile solamente la rotazione in un verso di avvolgimento del cavo 200, consentendo così la chiusura della calzatura. However, for the reasons illustrated above, when the ratchet member 3 rests on the toothed surface 10 11 it will only be possible to rotate the cable 200 in a winding direction, thus allowing the shoe to be closed.

Allo scopo di consentire la rotazione del disco 2 in direzione opposta, e quindi il rilascio del cavo 200, 15 l'organo di arpionismo 3 è spostabile in direzione assiale tra una posizione prossimale alla superficie dentellata 11, nella quale è, appunto, associato alla superficie 11 in maniera tale da impedire la rotazione di detto disco avvolgitore 2 nel verso di svolgimento del cavo, ed una 20 posizione remota, nella quale la rotazione dell'organo di arpionismo 3 è consentita in entrambi in versi. In order to allow the rotation of the disc 2 in the opposite direction, and therefore the release of the cable 200, 15, the ratchet member 3 can be moved in an axial direction between a position proximal to the notched surface 11, in which it is, in fact, associated with the surface 11 in such a way as to prevent the rotation of said winding disk 2 in the direction of unwinding of the cable, and a remote position 20, in which the rotation of the ratchet member 3 is allowed in both directions.

È infatti evidente che allontanando l'organo di arpionismo 3 dalla superficie dentellata 11 verrà rimosso l'accoppiamento tra i rispettivi denti inclinati 110 e 310. It is in fact evident that by moving the ratchet member 3 away from the toothed surface 11, the coupling between the respective inclined teeth 110 and 310 will be removed.

25 A tale scopo, il dispositivo di chiusura secondo la presente invenzione comprende mezzi di spostamento assiale 4 dell'organo di arpionismo 3, atti a posizionare selettivamente l'organo di arpionismo 3 nelle due posizioni suddette. 25 For this purpose, the closing device according to the present invention comprises axial displacement means 4 of the ratchet member 3, adapted to selectively position the ratchet member 3 in the two aforementioned positions.

Secondo una forma di realizzazione preferita, i mezzi di 5 spostamento assiale comprendono una leva 4 connessa all'organo di arpionismo 3 in maniera tale da comandare lo spostamento di una camma 40, connessa all'estremità della leva 4. According to a preferred embodiment, the axial displacement means 5 comprise a lever 4 connected to the ratchet member 3 in such a way as to control the displacement of a cam 40, connected to the end of the lever 4.

La leva 4 è girevolmente connessa attorno ad un asse y ad 10 una coppia di estensioni assiali 33 che si estendono in direzione dell'asse x dalla corona 31, passando attraverso aperture 52 realizzate sulla calotta 5 in corrispondenza di una sua superficie di riscontro 50. The lever 4 is rotatably connected around a y axis to 10 a pair of axial extensions 33 which extend in the direction of the x axis from the crown 31, passing through openings 52 made on the cap 5 at one of its abutment surface 50.

In questo modo, la leva 4 è collocata al di sopra della 15 superficie di riscontro 50 ed è connessa alle estensioni 33 ad esempio tramite un perno 42 alloggiato in rispettivi fori 34 realizzati nelle estensioni 33. In this way, the lever 4 is located above the 15 abutment surface 50 and is connected to the extensions 33 for example by means of a pin 42 housed in respective holes 34 made in the extensions 33.

Quando la leva 4 viene fatta ruotare attorno all'asse y, agendo su una porzione di afferraggio 41, le camme 40 20 agiscono sulla superficie di riscontro 50, sostando in direzione assiale l'organo di arpionismo 3 e, di fatto, allontanandolo dalla superficie dentellata 11. When the lever 4 is made to rotate around the y axis, acting on a gripping portion 41, the cams 40 20 act on the abutment surface 50, stopping the ratchet member 3 in the axial direction and, in fact, moving it away from the surface notched 11.

In tale posizione, pertanto, la rotazione del disco di avvolgimento può avere luogo in entrambi i versi. In this position, therefore, the rotation of the winding disk can take place in both directions.

25 Secondo una forma di realizzazione preferita, il dispositivo secondo la presente invenzione comprende inoltre un elemento elastico 6, interposto tra la superficie di riscontro 50 e l'organo di arpionismo 3, atto a spingere l'organo di arpionismo 3 verso la superficie dentellata 11, mantenendolo quindi nella posizione 5 prossimale, con il disco 2 che può ruotare in un unico verso, quando le camme 40 non agiscono sulla superficie di riscontro 50. 25 According to a preferred embodiment, the device according to the present invention further comprises an elastic element 6, interposed between the abutment surface 50 and the ratchet member 3, adapted to push the ratchet member 3 towards the notched surface 11 , thus keeping it in the proximal position 5, with the disc 2 which can rotate in a single direction, when the cams 40 do not act on the abutment surface 50.

Si noti che la rotazione della leva 4 attorno all’asse y consente di portare la manopola da una posizione di riposo, 10 illustrata nelle figure, ed in cui è disposta sostanzialmente parallela al piano di sviluppo del disco, ad una posizione di lavoro, perpendicolare alla precedente, in cui può essere facilmente afferrata dall’utilizzatore. La disposizione dell’asse y consente di fornire una 15 maggiore superficie di presa per l’utilizzatore e, di conseguenza, facilitare il movimento di rotazione del disco. It should be noted that the rotation of the lever 4 around the y axis allows the knob to be brought from a rest position, 10 shown in the figures, and in which it is arranged substantially parallel to the disk development plane, to a working position, perpendicular to the previous one, in which it can be easily grasped by the user. The arrangement of the y axis allows to provide a 15 greater gripping surface for the user and, consequently, facilitate the rotation movement of the disc.

Il trovato risolve così il problema proposto conseguendo numerosi vantaggi tra cui quello di realizzare una funzione 20 di rilascio e controllato in una dispositivo di chiusura a cavo per calzature. The invention thus solves the problem proposed by achieving numerous advantages including that of providing a release and controlled function 20 in a cable closure device for footwear.

L'accoppiamento in direzione assiale tra la superficie dentellata e l'organo di arpionismo permette di avere un accoppiamento - e quindi una chiusura - stabile con una 25 soluzione particolarmente robusta e resistente nel tempo. The coupling in the axial direction between the toothed surface and the ratchet member allows for a stable coupling - and therefore a closure - with a particularly robust and durable solution.

Inoltre, la conformazione e la disposizione dei componenti, permette di rendere il dispositivo nel suo complesso di semplice ed agevole utilizzo. Furthermore, the conformation and arrangement of the components makes it possible to make the device as a whole simple and easy to use.

Claims (10)

RIVENDICAZIONI 1. Dispositivo di chiusura (10) per calzature ed articoli di abbigliamento e sportivi in generale (100) comprendente: 5 a. Una struttura di supporto (1) fissabile ad un primo lembo di chiusura (101) e che comprende una superficie dentellata (11); b. Un disco avvolgitore (2) atto a ricevere un cavo di serraggio (200) che si estende tra detto disco 10 (2) ed almeno un supporto di aggancio fissabile ad un secondo lembo di chiusura (102); c. un organo di arpionismo (3) solidale in rotazione a detto disco avvolgitore (2) e traslabile lungo una direzione assiale (x) rispetto a detto disco 15 (2), detto organo di arpionismo (3) essendo impegnabile su detta superficie dentellata (11) in maniera tale consentire una rotazione monodirezionale del disco (2); d. mezzi di spostamento assiale (4) di detto organo 20 di arpionismo (3), atti a posizionare selettivamente detto organo di arpionismo (3) in una posizione prossimale a detta superficie dentellata (11), nella quale è impegnabile con detta superficie (11) in maniera tale da impedire 25 la rotazione di detto disco avvolgitore (2) in un verso di rotazione e consentirla nel verso opposto, ed una posizione remota, nella quale la rotazione di detto organo arpionismo è consentita in entrambi in versi. CLAIMS 1. Closing device (10) for footwear and articles of clothing and sports in general (100) comprising: 5 a. A support structure (1) which can be fixed to a first closing flap (101) and which comprises a notched surface (11); b. A winding disk (2) adapted to receive a clamping cable (200) which extends between said disk 10 (2) and at least one hooking support that can be fixed to a second closing flap (102); c. a ratchet member (3) integral in rotation with said winding disc (2) and translatable along an axial direction (x) with respect to said disc 15 (2), said ratchet member (3) being engageable on said toothed surface (11 ) in such a way to allow a one-way rotation of the disc (2); d. axial displacement means (4) of said ratchet member 20 (3), adapted to selectively position said ratchet member (3) in a position proximal to said toothed surface (11), in which it is engageable with said surface (11) in such a way as to prevent 25 the rotation of said winding disk (2) in one direction of rotation and allow it in the opposite direction, and a remote position, in which the rotation of said ratchet member is allowed in both directions. 2. Dispositivo di chiusura (10) secondo la rivendicazione 5 1, in cui detti mezzi di spostamento assiale comprendono una leva (4) connessa a detto organo di arpionismo (3) ed atta a comandare lo spostamento di una camma (40) in maniera tale da riscontrare una superficie di riscontro (50) solidale a detto disco 10 avvolgitore (2), detta superficie di riscontro (50) essendo interposta tra detto organo di arpionismo (3) e detta leva (4). Closing device (10) according to claim 5, wherein said axial displacement means comprise a lever (4) connected to said ratchet member (3) and adapted to control the displacement of a cam (40) in a manner such as to find an abutment surface (50) integral with said winding disk 10 (2), said abutment surface (50) being interposed between said ratchet member (3) and said lever (4). 3. Dispositivo di chiusura (10) secondo una delle rivendicazioni precedenti, in cui detta superficie 15 dentellata è definita da una porzione anulare (11) di detta struttura di supporto (1) e comprende una pluralità di denti inclinati (110) che sporgono in direzione assiale (x) da detta porzione anulare (11) verso detto organo di arpionismo (3). 20 Closing device (10) according to one of the preceding claims, wherein said toothed surface 15 is defined by an annular portion (11) of said support structure (1) and comprises a plurality of inclined teeth (110) which protrude in axial direction (x) from said annular portion (11) towards said ratchet member (3). 20 4. Dispositivo di chiusura (10) secondo una delle rivendicazioni precedenti, in cui detto organo di arpionismo (3) comprende una corona circolare (31) comprendente una pluralità di denti inclinati (310) che sporgono in direzione assiale (x) verso detta 25 superficie dentellata (11). Closing device (10) according to one of the preceding claims, wherein said ratchet member (3) comprises a circular ring (31) comprising a plurality of inclined teeth (310) projecting in an axial direction (x) towards said 25 serrated surface (11). 5. Dispositivo di chiusura (10) secondo una delle rivendicazioni precedenti, comprendente ulteriormente un'estensione assiale (20) provvista di almeno un allargamento assiale (21) atto ad impegnarsi in una rispettiva sede realizzata su detto organo di 5 arpionismo (3). Closing device (10) according to one of the preceding claims, further comprising an axial extension (20) provided with at least one axial widening (21) able to engage in a respective seat made on said 5 ratchet member (3). 6. Dispositivo di chiusura (10) secondo una delle rivendicazioni precedenti, comprendente ulteriormente un elemento elastico (6) atto a spingere detto organo di arpionismo (3) verso detta superficie dentellata 10 (11). Closing device (10) according to one of the preceding claims, further comprising an elastic element (6) adapted to push said ratchet member (3) towards said toothed surface 10 (11). 7. Dispositivo di chiusura (10) secondo la rivendicazione 6, in cui detto elemento elastico (6) è interposto tra superficie di riscontro (50) e organo di arpionismo (3). 15 Closing device (10) according to claim 6, wherein said elastic element (6) is interposed between the abutment surface (50) and the ratchet member (3). 15 8. Dispositivo di chiusura (10) secondo una rivendicazione da 2 a 7, in cui detta superficie di riscontro (50) è definita su una calotta di azionamento (5) solidale a detto disco di avvolgimento (2) ed atta a coprire detta superficie dentellata e 20 detto organo di arpionismo (3). Closing device (10) according to claim 2 to 7, wherein said abutment surface (50) is defined on an actuation cap (5) integral with said winding disk (2) and able to cover said surface serrated and 20 said harpoon organ (3). 9. Dispositivo di chiusura (10) secondo una rivendicazione da 2 a 8, in cui detto organo di arpionismo comprende estensioni assiali (32) scorrevoli all'interno di rispettive sedi (52) 25 realizzate su detta superficie di riscontro (50). Closing device (10) according to claim 2 to 8, wherein said ratchet member comprises axial extensions (32) sliding inside respective seats (52) 25 made on said abutment surface (50). 10. Calzatura (100) comprendente un dispositivo di chiusura (10) secondo una delle rivendicazioni precedenti.Shoe (100) comprising a closure device (10) according to one of the preceding claims.
IT000234A 2013-08-09 2013-08-09 CLOSING DEVICE FOR SHOES AND CLOTHING AND SPORTS WEARS IN GENERAL ITPD20130234A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT000234A ITPD20130234A1 (en) 2013-08-09 2013-08-09 CLOSING DEVICE FOR SHOES AND CLOTHING AND SPORTS WEARS IN GENERAL

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT000234A ITPD20130234A1 (en) 2013-08-09 2013-08-09 CLOSING DEVICE FOR SHOES AND CLOTHING AND SPORTS WEARS IN GENERAL

Publications (1)

Publication Number Publication Date
ITPD20130234A1 true ITPD20130234A1 (en) 2015-02-10

Family

ID=49354816

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT000234A ITPD20130234A1 (en) 2013-08-09 2013-08-09 CLOSING DEVICE FOR SHOES AND CLOTHING AND SPORTS WEARS IN GENERAL

Country Status (1)

Country Link
IT (1) ITPD20130234A1 (en)

Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0132744A1 (en) * 1983-07-26 1985-02-13 NORDICA S.p.A Actuator device for an instep presser, particularly useful in rear entrance ski boots
US4799297A (en) * 1986-10-09 1989-01-24 Nordica S.P.A. Closure and securing device, particularly for ski boots
JPH07208A (en) * 1991-12-20 1995-01-06 Kobatsuku:Kk Shoelace tightener

Patent Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0132744A1 (en) * 1983-07-26 1985-02-13 NORDICA S.p.A Actuator device for an instep presser, particularly useful in rear entrance ski boots
US4799297A (en) * 1986-10-09 1989-01-24 Nordica S.P.A. Closure and securing device, particularly for ski boots
JPH07208A (en) * 1991-12-20 1995-01-06 Kobatsuku:Kk Shoelace tightener

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4261081A (en) Shoe lace tightener
USRE49358E1 (en) Lace fixation assembly and system
KR101025134B1 (en) Winding and unwinding apparatus for elastic string
JP5905644B2 (en) Rotating closure for shoes
DE102012208542B4 (en) Device for binding a shoe lace
KR200400568Y1 (en) The device for tightenning up a shoelace
KR101053551B1 (en) Apparatus for fastening shoe strip
US7877845B2 (en) Controlled-release fastening device
KR20100111031A (en) Apparatus for fastening shoe strip
WO2018165990A1 (en) Ski boot
US20140290014A1 (en) Device for securely tying shoelaces and method of use
EP2680717A2 (en) Mechanical lever buckle for belt and watch strap
ITTV20130045A1 (en) TIGHTENING DEVICE
ITUA20164251A1 (en) SPORTS SHOE, IN PARTICULAR FOR CYCLING
US20100018018A1 (en) Closure for shoelaces
KR101651402B1 (en) Shoe's rope length controlling apparatus with an operating lever of a can lever type
ITPD20130234A1 (en) CLOSING DEVICE FOR SHOES AND CLOTHING AND SPORTS WEARS IN GENERAL
EP3021662A2 (en) Retractable pet leash
ITMI962195A1 (en) ATTACHMENT WITH QUICK LOCKING OF THE SHOE ESPECIALLY FOR SNOWBOARDS
IT202000029228A1 (en) Rotor locking device
ITMI20060227U1 (en) CLOSING DEVICE FOR SKI FOOTWEAR
AU2017318156B2 (en) Device for draw string actuation
IT202100005144U1 (en) ROTATING LEVER STRUCTURE FOR SPORTS FOOTWEAR.
KR20160071622A (en) Shoe's rope length controlling apparatus with an operating lever
KR100555346B1 (en) in-line skate a rope control