ITMO980070A1 - DEVICE FOR COUPLING A FIXING BRACKET TO A SUPPORT - Google Patents

DEVICE FOR COUPLING A FIXING BRACKET TO A SUPPORT

Info

Publication number
ITMO980070A1
ITMO980070A1 ITMO980070A ITMO980070A1 IT MO980070 A1 ITMO980070 A1 IT MO980070A1 IT MO980070 A ITMO980070 A IT MO980070A IT MO980070 A1 ITMO980070 A1 IT MO980070A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
bracket
support
fastening element
coupling
flat part
Prior art date
Application number
Other languages
Italian (it)
Inventor
Gianguido Palazzolo
Original Assignee
Tlb Consulting Srl
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Tlb Consulting Srl filed Critical Tlb Consulting Srl
Priority to ITMO980070 priority Critical patent/IT1304605B1/en
Publication of ITMO980070A1 publication Critical patent/ITMO980070A1/en
Application granted granted Critical
Publication of IT1304605B1 publication Critical patent/IT1304605B1/en

Links

Description

DESCRIZIONE DESCRIPTION

annessa a domanda di breveto per INVENZIONE INDUSTRIALE avente per titolo: DISPOSITIVO PER L’ACCOPPIAMENTO DI UNA STAFFA DI FISSAGGIO AD UN SUPPORTO. attached to a patent application for INDUSTRIAL INVENTION entitled: DEVICE FOR THE COUPLING OF A FIXING BRACKET TO A SUPPORT.

Forma oggetto del presente trovato un dispositivo per l accoppiamento di una staffa di fissaggio ad un supporto, in particolare ad una guida profilata. The present invention relates to a device for coupling a fixing bracket to a support, in particular to a profiled guide.

In modo specifico, ma non esclusivo, il trovato in oggeto può essere utilmente impiegato in staffe di fissaggio applicate a trasformatori di piccola potenza. Esso può essere comunque utilizzato per staffe applicate ad altri tipi di oggeti. Specifically, but not exclusively, the present invention can be usefully used in fixing brackets applied to low-power transformers. However, it can be used for brackets applied to other types of objects.

Scopo del presente trovato è quello di rendere disponibile un sistema di accoppiamento, di nuova concezione, che sia costruttivamente semplice ed economico. The purpose of the present invention is to make available a coupling system, of a new conception, which is constructively simple and economical.

Un vantaggio del presente trovato è quello di fornire un dispositivo che può essere istallato in modo estremamente semplice ed immediato. An advantage of the present invention is that of providing a device which can be installed in an extremely simple and immediate way.

Un altro vantaggio è quello di consentire una notevole stabilità dell’accoppiamento. In particolare il dispositivo in oggetto consente di evitare lo scorrimento della staffa sulla guida. Another advantage is that of allowing considerable coupling stability. In particular, the device in question allows to avoid the sliding of the bracket on the guide.

Questi scopi e vantaggi ed altri ancora sono tutti raggiunti dal trovato in oggetto così come esso risulta caratterizzata dalle rivendicazioni sotto riportate. These aims and advantages and others besides are all achieved by the invention as it is characterized in the claims reported below.

Secondo il trovato viene fornito un dispositivo per l’accoppiamento di una staffa di fissaggio ad una guida profilata dotata di almeno un bordo il quale si estende in direzione parallela all’asse longitudinale della guida, caratterizzato dal fatto che: la staffa presenta almeno una prima parte piatta in un margine della quale è ricavata una fessura longitudinale di larghezza determinata e trasversale a detto margine; è previsto almeno un elemento di fissaggio conformato in modo da presentare due piastrine parallele, reciprocamente affacciate e distanziate, fra le quali può trovare posto detta prima parte piatta; le piastrine dell’elemento di fissaggio sono unite fra loro, in una zona centrale delle piastre stesse, da una costola estesa longitudinalmente che è inseribile al’intemo di detta fessura; almeno una delle due piastrine dell’elemento di fissaggio presenta, su un suo lato interno affacciato all’altra piastrina, in corrispondenza di un bordo di detto lato sostanzialmente parallelo a detta costola, un incavo predisposto per consentire l inserimento del bordo della guida profilata. According to the invention, a device is provided for coupling a fixing bracket to a profiled guide provided with at least one edge which extends in a direction parallel to the longitudinal axis of the guide, characterized in that: the bracket has at least a first flat part in a margin of which a longitudinal slot of a determined width and transversal to said margin is obtained; at least one fastening element is provided which is shaped so as to have two parallel plates, mutually facing and spaced apart, between which said first flat part can be placed; the plates of the fastening element are joined together, in a central area of the plates themselves, by a longitudinally extended rib that can be inserted inside said slot; at least one of the two plates of the fastening element has, on its internal side facing the other plate, at an edge of said side substantially parallel to said rib, a recess designed to allow the insertion of the edge of the profiled guide.

In una preferita forma di realizzazione il dispositivo comprende una pluralità di elementi di fissaggio ciascuno dei quali è associabile ad una rispettiva fessura ricavata sulla staffa. In a preferred embodiment, the device comprises a plurality of fastening elements, each of which can be associated with a respective slot formed in the bracket.

Ulteriori caratteristiche e vantaggi del presente trovato meglio appariranno dalla descrizione dettagliata che segue di una forma di realizzazione del trovato in oggetto, illustrata a titolo esemplificativo ma non limitativo nelle allegate figure. Further characteristics and advantages of the present invention will become clearer from the following detailed description of an embodiment of the present invention, illustrated by way of non-limiting example in the attached figures.

La figura 1 mostra una vista frontale, in elevazione verticale, di un dispositivo realizzato in accordo con il presente trovato. Figure 1 shows a front view, in vertical elevation, of a device made in accordance with the present invention.

La figura 2 mostra una vista laterale da sinistra di figura 1. Figure 2 shows a left side view of Figure 1.

La figura 3 mostra una vista frontale di una parte della staffa di fissaggio. Figure 3 shows a front view of a part of the fixing bracket.

La figura 4 mostra una vista frontale di un elemento di fissaggio dei dispositivo di figura 1. Figure 4 shows a front view of a fastening element of the device of Figure 1.

La figura 5 mostra una sezione eseguita secondo il piano di traccia V-V di figura 3. Figure 5 shows a section taken according to the V-V trace plane of Figure 3.

Le figure 6a, 6b e 6c mostrano tre fasi del montaggio del dispositivo di figura 1. Figures 6a, 6b and 6c show three stages of assembly of the device of Figure 1.

Facendo riferimento alle suddette figure, con 1 si è complessivamente indicato un dispositivo per l’accoppiamento di una staffa 2a e 2b ad supporto comprendente preferibilmente una guida 3 profilata realizzata in materiale metallico. La guida 3 è dotata di due bordi 4a laterali opposti che si estendono in direzione parallela all’asse longitudinale della guida 3. La guida 3 può essere di tipo noto. Nel caso particolare illustrato la guida 3 è di tipo unificato secondo le norme DIN. Essa è dotata di una sezione trasversale retta a forma di U dalle cui estremità sporgono i due bordi 4a e 4b ripiegati a 90°. Referring to the aforementioned figures, 1 indicates a device for coupling a support bracket 2a and 2b preferably comprising a profiled guide 3 made of metal material. The guide 3 is equipped with two opposite lateral edges 4a that extend in a direction parallel to the longitudinal axis of the guide 3. The guide 3 can be of a known type. In the particular case illustrated, the guide 3 is of the unified type according to DIN standards. It has a U-shaped straight cross section from whose ends the two edges 4a and 4b, folded at 90 °, protrude.

La staffa può essere realizzata, come in questo caso, in due pezzi 2a e 2b separati, in materiale metallico, che tengono serrato a pacco un gruppo 5 di lamierini di un trasformatore a pacco lamellare. In altri casi la staffa può essere realizzata in un pezzo unico, o in tre o più pezzi, e per il sostegno di altri tipi di oggetti. The bracket can be made, as in this case, in two separate pieces 2a and 2b, made of metallic material, which hold tightly together a group 5 of laminations of a lamellar pack transformer. In other cases, the bracket can be made in a single piece, or in three or more pieces, and for supporting other types of objects.

Ogni pezzo 2a e 2b della staffa presenta una parte 6 piatta, di forma sostanzialmente rettangolare, avente un margine 7 sul quale sono ricavate due fessure 8 e 9 longitudinali di larghezza determinata e perpendicolari al margine 7 stesso. Le fessure 8 e 9 sono cieche e sono poste ad una distanza reciproca determinata che dipende dalla larghezza della guida 3. Each piece 2a and 2b of the bracket has a flat part 6, of a substantially rectangular shape, having a margin 7 on which two longitudinal slots 8 and 9 of determined width and perpendicular to the margin 7 are made. The slots 8 and 9 are blind and are placed at a given mutual distance which depends on the width of the guide 3.

Associato ad ogni fessura 8 e 9 è previsto un elemento di fissaggio 10 preferibilmente realizzato in un sol pezzo di materiale plastico. Tale elemento 10 è conformato in modo da presentare due parti in forma di piastrina 11, fra loro parallele, reciprocamente affacciate e distanziate, fra le quali può trovare posto la parte piatta 6 della staffa. Le piastrine 1 1 dell’ elemento di fissaggio sono unite fra loro, in una zona centrale delle piastrine stesse, da una costola 12 estesa longitudinalmente che è inseribile all’interno della relativa fessura 8 o 9. Una delle due piastrine 11 dell’elemento di fissaggio presenta un incavo 13 predisposto per consentire l’inserimento del bordo 4a o 4b della guida profilata. L’incavo 13 è situato su un lato interno della piastrina 11 affacciato all’altra piastrina, precisamente in corrispondenza di un bordo 14 del lato sostanzialmente parallelo alla costola 12. Associated with each slot 8 and 9 there is provided a fastening element 10 preferably made of a single piece of plastic material. This element 10 is shaped in such a way as to have two parts in the form of a plate 11, parallel to each other, mutually facing and spaced apart, between which the flat part 6 of the bracket can be placed. The plates 11 of the fastening element are joined together, in a central area of the plates themselves, by a longitudinally extending rib 12 which can be inserted inside the relative slot 8 or 9. One of the two plates 11 of the fastening element fixing has a recess 13 designed to allow the insertion of the edge 4a or 4b of the profiled guide. The recess 13 is located on an internal side of the plate 11 facing the other plate, precisely at an edge 14 of the side substantially parallel to the rib 12.

Di seguito viene descritto il montaggio del dispositivo. Dapprima due elementi di fissaggio 10 vengono inseriti in due fessure 8 su un lato della staffa destinato all' accoppiamento con un bordo 4a della guida. In particolare, come illustrato in figura 6a, è preferibile iniziare il montaggio con il lato della staffa destinato all’accoppiamento con il bordo 4a superiore della guida. Successivamente la staffa viene vincolata alla guida mediante linserimento dell’incavo 13 presente sui due elementi di fissaggio 10 nel bordo 4a superiore della guida medesima (figura 6b). Dopodiché i due restanti elementi di fissaggio 10 vengono inseriti con forzamento nelle fessure sul lato inferiore della staffa, impegnando nel contempo il bordo inferiore 4b della guida nei relativi incavi 13. A montaggio avvenuto i bordi 4a e 4b della guida risultano impegnati, in quattro zone distinte, da quattro elementi di fissaggio. In particolare i bordi della guida risultano serrati con forzamento tra una parte 10a dei vari elementi di fissaggio e una parte della staffa. The assembly of the device is described below. First, two fastening elements 10 are inserted into two slots 8 on one side of the bracket intended for coupling with an edge 4a of the guide. In particular, as illustrated in figure 6a, it is preferable to start the assembly with the side of the bracket intended for coupling with the upper edge 4a of the guide. Subsequently, the bracket is constrained to the guide by inserting the recess 13 present on the two fastening elements 10 in the upper edge 4a of the guide itself (Figure 6b). Then the two remaining fastening elements 10 are forcibly inserted into the slots on the lower side of the bracket, while engaging the lower edge 4b of the guide in the relative recesses 13. After assembly, the edges 4a and 4b of the guide are engaged, in four areas distinct, by four fastening elements. In particular, the edges of the guide are tightened by force between a part 10a of the various fastening elements and a part of the bracket.

Si è riscontrato che mediante il dispositivo in oggetto è possibile ottenere un fissaggio estremamente stabile della staffa e del relativo oggetto (ad esempio un trasformatore) ad essa collegato. In particolare risultano impediti scorrimenti della staffa rispetto alla guida nella direzione dell’asse longitudinale della guida stessa. It has been found that by means of the device in question it is possible to obtain an extremely stable fixing of the bracket and of the relative object (for example a transformer) connected to it. In particular, sliding of the bracket with respect to the guide in the direction of the longitudinal axis of the guide itself is prevented.

Ovviamente al trovato potranno essere applicate numerose altre modifiche di natura pratico-applicativa dei dettagli costruttivi, senza uscire per questo dall'ambito di protezione dell'idea inventiva sotto rivendicata. Obviously, numerous other modifications of a practical-applicative nature of the constructive details can be applied to the invention, without thereby departing from the scope of protection of the inventive idea claimed below.

Claims (6)

RIVENDICAZIONI 1. Dispositivo per l’accoppiamento di una staffa di fissaggio (2a, 2b) ad un supporto (3) dotato di almeno un bordo (4a, 4b) che si estende in una direzione longitudinale, caratterizzato dal fatto che: la staffa (2a, 2b) presenta almeno una parte piatta (6) in un margine (7) della quale è ricavata una fessura (8, 9) di larghezza determinata e perpendicolare a detto margine (7); è previsto almeno un elemento di fissaggio (10) conformato in modo da presentare due parti a forma di piastrina (11), parallele, reciprocamente affacciate e distanziate, fra le quali può trovare posto detta parte piatta (6); le piastrine (1 1) dell’elemento di fissaggio sono unite fra loro, in una zona centrale delle piastre stesse, da una costola (12) che è inseribile all’ interno di detta fessura (8, 9); almeno una delle due piastrine (11) dell’elemento di fissaggio presenta, su un suo lato interno affacciato all’altra piastrina, in corrispondenza di un bordo (14) di detto lato sostanzialmente parallelo a detta costola (12), un incavo (13) predisposto per consentire Γ inserimento del bordo (4a, 4b) del supporto. CLAIMS 1. Device for coupling a fixing bracket (2a, 2b) to a support (3) equipped with at least one edge (4a, 4b) that extends in a longitudinal direction, characterized by the fact that: the bracket (2a, 2b) has at least one flat part (6) in a margin (7) of which a slot (8, 9) of determined width and perpendicular to said margin (7) is obtained; at least one fastening element (10) is provided, shaped in such a way as to have two plate-shaped parts (11), parallel, mutually facing and spaced apart, between which said flat part (6) can be placed; the plates (1 1) of the fastening element are joined together, in a central area of the plates themselves, by a rib (12) which can be inserted inside said slot (8, 9); at least one of the two plates (11) of the fastening element has, on its internal side facing the other plate, in correspondence with an edge (14) of said side substantially parallel to said rib (12), a recess (13 ) designed to allow Γ insertion of the edge (4a, 4b) of the support. 2. Dispositivo secondo la rivendicazione 1, caratterizzato dal fatto di comprendere una pluralità di detti elementi di fissaggio (10) ciascuno dei quali è associabile ad una rispettiva fessura (8, 9) ricavata sulla staffa (2a, 2b). 2. Device according to claim 1, characterized in that it comprises a plurality of said fastening elements (10), each of which can be associated with a respective slot (8, 9) obtained on the bracket (2a, 2b). 3. Dispositivo secondo la rivendicazione 2, caratterizzato dal fatto di comprendere quattro elementi di fissaggio (10) associabili, rispettivamente, a due fessure (8, 9) ricavate su una prima parte piatta deila staffa e ad altre due fessure (8, 9) ricavate su una seconda parte piatta della staffa; essendo previsto di accoppiare la staffa, in particolare, ad un supporto costituito da una guida profilata dotata di due bordi (4a, 4b) fra loro paralleli. 3. Device according to claim 2, characterized in that it comprises four fixing elements (10) which can be associated, respectively, to two slots (8, 9) obtained on a first flat part of the bracket and to other two slots (8, 9) made on a second flat part of the bracket; being provided to couple the bracket, in particular, to a support consisting of a profiled guide provided with two edges (4a, 4b) parallel to each other. 4. Dispositivo secondo la rivendicazione 3, caratterizzato dal fatto che la staffa è realizzata in due pezzi separati (2a) e (2b), ciascuno dei quali presenta una delle dette parti piatte fessurate. 4. Device according to claim 3, characterized in that the bracket is made in two separate pieces (2a) and (2b), each of which has one of said slotted flat parts. 5. Dispositivo secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, caratterizzato dal fatto che l’elemento di fissaggio (10) è realizzato in un sol pezzo di materiale plastico. 5. Device according to any of the preceding claims, characterized in that the fastening element (10) is made of a single piece of plastic material. 6. Dispositivo per l’accoppiamento di una staffa di fissaggio ad un supporto, secondo le rivendicazioni precedenti e secondo quanto descritto ed illustrato con riferimento alle figure degli uniti disegni e per gli accennati scopi. 6. Device for coupling a fixing bracket to a support, according to the previous claims and according to what is described and illustrated with reference to the figures of the accompanying drawings and for the aforementioned purposes.
ITMO980070 1998-03-27 1998-03-27 DEVICE FOR COUPLING A FIXING BRACKET TO A SUPPORT IT1304605B1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITMO980070 IT1304605B1 (en) 1998-03-27 1998-03-27 DEVICE FOR COUPLING A FIXING BRACKET TO A SUPPORT

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITMO980070 IT1304605B1 (en) 1998-03-27 1998-03-27 DEVICE FOR COUPLING A FIXING BRACKET TO A SUPPORT

Publications (2)

Publication Number Publication Date
ITMO980070A1 true ITMO980070A1 (en) 1999-09-27
IT1304605B1 IT1304605B1 (en) 2001-03-28

Family

ID=11386609

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
ITMO980070 IT1304605B1 (en) 1998-03-27 1998-03-27 DEVICE FOR COUPLING A FIXING BRACKET TO A SUPPORT

Country Status (1)

Country Link
IT (1) IT1304605B1 (en)

Also Published As

Publication number Publication date
IT1304605B1 (en) 2001-03-28

Similar Documents

Publication Publication Date Title
ITMI941796A1 (en) FRAME
ITTV20060011A1 (en) PANEL STRUCTURE, PARTICULARLY FOR THE IMPLEMENTATION OF STRUCTURAL EXPLOSION-RESISTANT FACADES.
ITTO20011148A1 (en) JUNCTION CLAMP FOR NETWORK CABLE TRAYS.
ITTO20011096A1 (en) JOINT ORGAN FOR NETWORK CABLE TRAYS.
IT201800010883A1 (en) PROTECTION MODULE AND EXTENDABLE PROTECTION DEVICE MADE WITH THIS MODULE.
ITBO20090589A1 (en) PRODUCT EXHIBITOR
ITMO980070A1 (en) DEVICE FOR COUPLING A FIXING BRACKET TO A SUPPORT
ITFI990138U1 (en) CANALIFORM STRUCTURE
ITTO20001059A1 (en) NETWORK CABLE TRAY AND RELATIVE PROTECTION BODY.
ITVI20120115A1 (en) REINFORCED METAL SHELF FOR MODULAR SHELVES
ITMI20060171A1 (en) BOXES FOR BOTTLES AND SIMILAR WITH INCREASED RESISTANCE TO THE OPENING OF THE BOTTOM
ITVR940007A1 (en) SUPPORT COLLAR FOR PIPES
ITRM20130629A1 (en) FRAME ELEMENT FOR FLEXIBLE LAMINAR MATERIAL WALLS AND RELATED FURNISHING AND LIGHTING DEVICES
IT202100026102A1 (en) MULTIPURPOSE SPACER PLATE
ITBZ20010044A1 (en) JOINT ELEMENTS FOR THE JOINT BETWEEN SHELVING SHELVES.
ITMO20000049U1 (en) BEAM FOR METAL SHELVING
ITMI990759A1 (en) DISTRIBUTION CABINET
ITVI20120090A1 (en) TOOL FOR INSTALLATION OF BUILDING ELEMENTS
IT9053253U1 (en) ELECTRIC CABLE CONDUCT
ITAN20120127A1 (en) FOLDING BRACKET FOR THE REALIZATION OF A PERFECTED CAVAL FOR A CONNECTION OF TWO PROFILES.
ITMO980071A1 (en) SUPPORT FOR WINDING A TRANSFORMER
IT201800003511U1 (en) Sheet-like element, in particular for the production of corresponding articles or panels
IT201800010556A1 (en) Device for supporting and fixing a glass balustrade to the floor
ITNA20120047A1 (en) METHOD OF REALIZING HOUSES WITH PLASTIC MATERIAL SHEETS AND PRODUCT OBTAINED BY THIS METHOD.
ITGE20000025U1 (en) CONTROL UNIT FOR ELECTRICAL SYSTEMS WITH IMPROVED ARRANGEMENT OF CABLES INSIDE IT.