ITMI991671A1 - MACHINE FOR DISPENSING AND SCHIMING A FOOD LIQUID SUBSTANCE WITH WASHABLE DISPENSING CHANNEL - Google Patents

MACHINE FOR DISPENSING AND SCHIMING A FOOD LIQUID SUBSTANCE WITH WASHABLE DISPENSING CHANNEL Download PDF

Info

Publication number
ITMI991671A1
ITMI991671A1 IT1999MI001671A ITMI991671A ITMI991671A1 IT MI991671 A1 ITMI991671 A1 IT MI991671A1 IT 1999MI001671 A IT1999MI001671 A IT 1999MI001671A IT MI991671 A ITMI991671 A IT MI991671A IT MI991671 A1 ITMI991671 A1 IT MI991671A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
machine
dispensing
solenoid valve
container
water
Prior art date
Application number
IT1999MI001671A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Federico Camurri
Original Assignee
Federico Camurri
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Federico Camurri filed Critical Federico Camurri
Priority to IT1999MI001671A priority Critical patent/IT1313254B1/en
Publication of ITMI991671A0 publication Critical patent/ITMI991671A0/en
Publication of ITMI991671A1 publication Critical patent/ITMI991671A1/en
Application granted granted Critical
Publication of IT1313254B1 publication Critical patent/IT1313254B1/en

Links

Landscapes

  • General Preparation And Processing Of Foods (AREA)

Description

Descrizione di un brevetto di invenzione Description of an invention patent

DESCRIZIONE DESCRIPTION

La presente invenzione riguarda una macchina per erogare e schiumeggiare una sostanza liquida alimentare. The present invention relates to a machine for dispensing and foaming a liquid food substance.

Una macchina di questo tipo è descritta nel brevetto italiano 1214107, dello stesso richiedente della presente domanda. Tale macchina comprende: un serbatoio in cui il liquido da erogare viene mantenuto ad una temperatura prestabilita; un canale di erogazione una cui estremità comunica con il serbatoio, l'altra estremità essendo quella di erogazione; una pompa inserita nel canale di erogazione per mettere in pressione il liquido da erogare; un'elettrovalvola d'intercettazione posta a monte della pompa per interrompere l'erogazione; e un dispositivo di schiumeggiatura disposto a valle della pompa. Il dispositivo di schiumeggiatura è disposto un poco a monte dell'estremità di erogazione e comprende: un restringimento della sezione trasversale del canale di erogazione per tutta la parte terminale di tale canale; e una o più luci che sboccano in tale restringimento e che comunicano con l'esterno. A machine of this type is described in the Italian patent 1214107, by the same applicant of the present application. This machine comprises: a tank in which the liquid to be dispensed is kept at a predetermined temperature; a dispensing channel one end of which communicates with the tank, the other end being that of dispensing; a pump inserted in the delivery channel to put the liquid to be delivered under pressure; an on-off solenoid valve located upstream of the pump to stop dispensing; and a foaming device arranged downstream of the pump. The foaming device is arranged a little upstream of the dispensing end and comprises: a narrowing of the cross-section of the dispensing channel for the entire terminal part of this channel; and one or more lights opening into this narrowing and communicating with the outside.

Si trovano in commercio macchine di questo tipo in cui il serbatoio per il liquido da erogare (per esempio latte) viene riscaldato a "bagnomaria" e la pompa è del tipo a membrana. L'azionamento e la disattivazione della pompa avvengono contemporaneamente rispettivamente all'apertura e alla chiusura dell'elettrovalvola d'intercettazione . Machines of this type are commercially available in which the tank for the liquid to be dispensed (for example milk) is heated in a "water bath" and the pump is of the membrane type. The pump is activated and deactivated simultaneously with the opening and closing of the shut-off solenoid valve, respectively.

Una macchina del tipo sopra descritto può essere abbinata ad una macchina da caffè, anche del tipo espresso, per cui, una volta fatto un caffè, si può aggiungere ad esso una determinata quantità di latte schiumeggiato per ottenere un cappuccino o un caffè macchiato. A machine of the type described above can be combined with a coffee machine, also of the espresso type, whereby, once a coffee has been made, a certain quantity of frothed milk can be added to it to obtain a cappuccino or a macchiato.

Le sopra descritte note macchine per erogare e schiumeggiare una sostanza liquida alimentare presentano tuttavia alcuni inconvenienti. In particolare, quando viene interrotta l'erogazione a seguito della disattivazione della pompa e della contemporanea chiusura dell'elettrovalvola d'intercettazione, resta nella pompa a membrana del liquido, come pure resta sporco di liquido il canale d'erogazione a valle dell'elettrovalvola. Specie nel caso in cui il liquido da erogare è un liquido alimentare, e particolarmente nel caso del latte, se si sospende l'erogazione per un certo tempo possono nascere non trascurabili problemi igienici . The above-described known machines for dispensing and foaming a liquid food substance, however, have some drawbacks. In particular, when the delivery is interrupted following the deactivation of the pump and the simultaneous closure of the shut-off solenoid valve, the liquid remains in the diaphragm pump, as well as the delivery channel downstream of the solenoid valve remains dirty with liquid. . Especially in the case in which the liquid to be dispensed is a food liquid, and particularly in the case of milk, if dispensing is suspended for a certain time, significant hygiene problems may arise.

La presente invenzione si propone di ovviare ai sopra illustrati inconvenienti delle note macchine di questo tipo. The present invention aims to obviate the above-described drawbacks of known machines of this type.

Tale scopo viene raggiunto grazie alla macchina per erogare e schiumeggiare una sostanza liquida alimentare secondo la presente invenzione, comprendente: un serbatoio in cui la sostanza liquida da erogare viene mantenuta ad una voluta temperatura; un canale di erogazione una cui estremità comunica con il serbatoio mentre l'altra estremità è quella di erogazione; una pompa inserita nel canale di erogazione per mettere in pressione la sostanza liquida da erogare; un'elettrovalvola d'intercettazione, posta a monte della pompa, per interrompere l'erogazione; e un dispositivo di schiumeggiatura disposto a valle della pompa; caratterizzata dal fatto che nel condotto di erogazione, appena a valle dell'elettrovalvola d'intercettazione, è selettivamente alimentabile acqua calda. This object is achieved thanks to the machine for dispensing and foaming a liquid food substance according to the present invention, comprising: a tank in which the liquid substance to be dispensed is kept at a desired temperature; a delivery channel one end of which communicates with the tank while the other end is the delivery one; a pump inserted in the delivery channel to pressurize the liquid substance to be delivered; an on-off solenoid valve, placed upstream of the pump, to interrupt delivery; and a foaming device arranged downstream of the pump; characterized by the fact that hot water can be selectively fed into the delivery duct, just downstream of the shut-off solenoid valve.

Mediante la sopra citata l'alimentazione di acqua calda è infatti possibile lavare il condotto di erogazione a valle dell'elettrovalvola di intercettazione, e ciò quando si prevede di dover sospendere l'erogazione per un certo tempo, il che consente di mantenere un buon livello igienico anche in caso di intervalli di tempo prolungati tra un'erogazione e la successiva. By means of the aforementioned hot water supply it is in fact possible to wash the delivery duct downstream of the shut-off solenoid valve, and this when it is expected to suspend delivery for a certain time, which allows to maintain a good level. hygienic even in the event of long intervals between one dispensing and the next.

Preferibilmente la pompa è del tipo peristaltico, che consente di evitare ristagni di liquido nella pompa. Preferably the pump is of the peristaltic type, which allows to avoid liquid stagnation in the pump.

L'invenzione risulterà più chiaramente comprensibile dalla seguente descrizione di due sue forme di realizzazione. In tale descrizione si farà riferimento agli allegati, in cui: The invention will be more clearly understood from the following description of two of its embodiments. In this description, reference will be made to the annexes, in which:

la fig. 1 è uno schema di una macchina secondo 1 'invenzione; fig. 1 is a diagram of a machine according to the invention;

la fig. 2 è un ingrandimento del particolare X, sezionato, di fig. 1; fig. 2 is an enlargement of the sectioned detail X of fig. 1;

la fig. 3 mostra uno schema di una macchina cosiddetta combinata, formata in sostanza da una macchina uguale a quella di fig. 1 e da una nota macchina da caffè; e fig. 3 shows a diagram of a so-called combined machine, essentially formed by a machine equal to that of fig. 1 and a well-known coffee machine; And

la fig. 4 è un ingrandimento del particolare Y, sezionato, di fig. 3. fig. 4 is an enlargement of detail Y, sectioned, of fig. 3.

La macchina per erogare e schiumeggiare una sostanza liquida alimentare 12, per esempio latte, contenuta in un serbatoio 14 è indicata nel suo complesso con 10 in fig. 1. La sostanza liquida 12 viene riscaldata a "bagnomaria". A tale scopo il serbatoio 14 è contenuto in un recipiente 16, i due formando un'intercapedine 20 riempita fino ad un determinato livello (preferibilmente superiore al livello raggiungibile del liquido alimentare 12 nel serbatoio 14) di acqua che viene riscaldata mediante una resistenza elettrica termostatata 18 inserita nell'intercapedine 20. Il livello dell'acqua nell'intercapedine 20 viene mantenuto costante per il fatto che quest'ultima comunica mediante le tubazioni 24, 26 e 28 con un contenitore di alimentazione acqua 30 che comunica a sua volta, mediante un'elettrovalvola di intercettazione 32, con la rete idrica. Nel contenitore 30 l'acqua viene mantenuta ad un determinato livello (che per il principio dei vasi comunicanti sarà lo stesso dell'acqua contenuta nell'intercapedine 20) grazie ad un livellostato 34 asservito all'elettrovalvola 32. The machine for dispensing and foaming a liquid food substance 12, for example milk, contained in a tank 14 is indicated as a whole with 10 in fig. 1. The liquid substance 12 is heated in a "water bath". For this purpose, the tank 14 is contained in a container 16, the two forming an interspace 20 filled up to a certain level (preferably higher than the attainable level of the food liquid 12 in the tank 14) with water which is heated by means of a thermostated electrical resistance. 18 inserted in the interspace 20. The level of the water in the interspace 20 is kept constant due to the fact that the latter communicates by means of the pipes 24, 26 and 28 with a water supply container 30 which in turn communicates, by means of a '' shut-off solenoid valve 32, with the water mains. In the container 30 the water is kept at a determined level (which for the principle of the communicating vessels will be the same as the water contained in the interspace 20) thanks to a level switch 34 interlocked with the solenoid valve 32.

La macchina 10 comprende inoltre un contenitore 36 in comunicazione con il contenitore di alimentazione acqua 30 mediante le tubazioni 38, 40, 26 e 28, per cui anche nel recipiente 36 il livello dell'acqua è lo stesso del contenitore di alimentazione acqua 30. Nel contenitore 36 è immersa una resistenza di riscaldamento 42 che permette di portare l'acqua in tale contenitore alla temperatura voluta. The machine 10 also comprises a container 36 in communication with the water supply container 30 by means of the pipes 38, 40, 26 and 28, so that also in the container 36 the water level is the same as the water supply container 30. In the container 36 is immersed in a heating resistance 42 which allows the water in said container to be brought to the desired temperature.

Dal serbatoio 14, contenente il liquido alimentare 12, si diparte un canale di erogazione 44 in cui sono inseriti, andando da monte verso valle, un'elettrovalvola di intercettazione 46 e una pompa 48, preferibilmente del tipo peristaltico. In corrispondenza dell'estremità libera, di erogazione, del canale 44 è previsto un dispositivo di erogazione-schiumeggiatura 50 meglio visibile in fig. 2. Come si vede in tale figura, il dispositivo di erogazione-schiumeggiatura 50 è molto semplice e consiste in sostanza di due ugelli terminali 52, 54. Va tuttavia detto che il dispositivo di schiumeggiatura potrà anche essere diverso, per esempio del tipo illustrato nel sopra citato brevetto 1214107. From the tank 14, containing the alimentary liquid 12, a delivery channel 44 departs into which an on-off solenoid valve 46 and a pump 48, preferably of the peristaltic type, are inserted, going from upstream to downstream. In correspondence with the free dispensing end of the channel 44 there is a dispensing-foaming device 50, better visible in fig. 2. As can be seen in this figure, the dispensing-foaming device 50 is very simple and essentially consists of two terminal nozzles 52, 54. However, it must be said that the foaming device may also be different, for example of the type illustrated in above mentioned patent 1214107.

Una tubazione 51, in cui è inserita un'elettrovalvola di intercettazione 53, collega il contenitore dell'acqua calda 36 con un punto del canale d'erogazione 44 appena a valle dell'elettrovalvola 46. A pipe 51, in which an on-off solenoid valve 53 is inserted, connects the hot water container 36 with a point in the delivery channel 44 just downstream of the solenoid valve 46.

La macchina 10 prevede pure una tubazione di erogazione acqua calda 56, che si diparte dal contenitore acqua calda 36 ed è dotata di un elettrorubinetto 58. The machine 10 also provides a hot water delivery pipe 56, which departs from the hot water container 36 and is equipped with an electro-tap 58.

La macchina 10 è convenientemente dotata di una unità di controllo che non viene illustrata per semplicità, visto che non rientra nella presente invenzione. The machine 10 is conveniently equipped with a control unit which is not illustrated for the sake of simplicity, since it does not fall within the scope of the present invention.

Verrà ora descritto brevemente il funzionamento della macchina 10, per quanto per un esperto del settore esso risulti già evidente da quanto precede. The operation of the machine 10 will now be briefly described, although for an expert in the art it is already evident from the foregoing.

L'azionamento di un apposito comando, non illustrato, ma che tramite l'unità di controllo apre l'elettrovalvola 46 e contemporaneamente aziona la pompa peristaltica 48, permette di erogare attraverso il dispositivo di schiumeggiatura 50 la voluta quantità di liquido alimentare 12 prelevandolo dal serbatoio 14. Un altro comando (pure non mostrato) permette poi di interrompere l'erogazione chiudendo l'elettrovalvola 46. Tuttavia l'unità di controllo farà funzionare ancora per breve tempo la pompa 48 in modo da svuotare completamente la parte di canale d'erogazione 44 a valle dell'elettrovalvola 46, in modo da non avere in tale parte ristagno di liquido alimentare. The actuation of a special command, not shown, but which opens the solenoid valve 46 by means of the control unit and simultaneously activates the peristaltic pump 48, allows the desired quantity of food liquid 12 to be dispensed through the foaming device 50, taking it from the tank 14. Another command (also not shown) then allows to interrupt the delivery by closing the solenoid valve 46. However, the control unit will make the pump 48 work for a short time in order to completely empty the part of the duct. dispensing 44 downstream of the solenoid valve 46, so as not to have food liquid stagnation in this part.

L'erogazione potrà essere ripetuta finché resta del liquido alimentare nel serbatoio 14, che potrà tuttavia venire di nuovo riempito, essendo apribile. The dispensing can be repeated as long as there is some food liquid in the tank 14, which can however be refilled, since it can be opened.

Nel caso si voglia ottenere un liquido alimentare più diluito, potrà a tale scopo essere aggiunta al liquido già erogato l'acqua calda prelevata dal serbatoio 36 e che può essere erogata nella quantità voluta attraverso l'apertura di erogazione 57 del tubo 56 semplicemente aprendo l 'elettrorubinetto 58. If a more diluted food liquid is to be obtained, the hot water taken from the tank 36 can be added to the liquid already dispensed and can be dispensed in the desired quantity through the dispensing opening 57 of the tube 56 simply by opening the 'electro-tap 58.

Se le erogazioni di liquido alimentare vengono sospese per un certo intervallo di tempo, è possibile lavare con acqua calda il tratto del canale di erogazione 44 a valle dell'elettrovalvola 46. Basterà a 'tale scopo, azionare un apposito comando (non mostrato), che permette di aprire l'elettrovalvola 53 e contemporaneamente di mettere in funzione la pompa peristaltica 48 per un determinato periodo di tempo che garantisca un sufficiente lavaggio del suddetto tratto di canale. Chiudendo l'elettrovalvola 53, si interromperà l'operazione di lavaggio, ma verrà mantenuta attiva ancora per un breve periodo la pompa 48 in modo da svuotare completamente dall'acqua di lavaggio il tratto di canale di erogazione a valle delle elettrovalvole 46 e 53. If the food liquid deliveries are suspended for a certain period of time, it is possible to wash the section of the delivery channel 44 downstream of the solenoid valve 46 with hot water. which allows the solenoid valve 53 to be opened and at the same time the peristaltic pump 48 to be activated for a determined period of time which ensures sufficient washing of the aforesaid portion of the channel. By closing the solenoid valve 53, the washing operation will be interrupted, but the pump 48 will be kept active for a short time in order to completely empty the delivery channel section downstream of the solenoid valves 46 and 53 of the washing water.

In fig. 3 è rappresentata una macchina 100 "combinata", cioè composta da una macchina identica a quella (10) di fig. 1, nel caso specifico predisposta per erogare e schiumeggiare latte, e da una nota macchina da caffè o tè 60, quest'ultima essendo pure dotata, in corrispondenza dell'estremità libera del canale di erogazione del caffè o tè, di un dispositivo di schiumeggiatura del tipo di quello di cui è dotata la macchina 10, i due dispositivi di schiumeggiatura formando nel presente caso un unico gruppo di erogazioneschiumeggiatura indicato con 150 e rappresentato ingrandito in fig. 4. In fig. 3 shows a "combined" machine 100, ie composed of a machine identical to that (10) of fig. 1, in the specific case designed for dispensing and frothing milk, and by a known coffee or tea machine 60, the latter also being equipped, at the free end of the coffee or tea dispensing channel, with a frothing device of the type with which the machine 10 is equipped, the two foaming devices forming in the present case a single foaming dispensing unit indicated with 150 and shown enlarged in fig. 4.

La macchina 10 di fig. 3 è sostanzialmente identica a quella di fig. 1, per cui per essa sono stati utilizzati gli stessi numeri di riferimento di fig. 1. Ci limiteremo pertanto a descrivere la macchina da caffè o tè 60. Quest'ultima comprende un serbatoio 62 per il caffè o tè 74, dal centro del fondo del serbatoio 62 estendendosi verticalmente verso l'alto un tubo 64 la cui estremità inferiore comunica con una camera 66 che a sua volta comunica, tramite le tubazioni 68, 40, 26 e 28 con il contenitore di alimentazione acqua 30 della macchina 10. Una resistenza elettrica 70 inserita nella camera 66 permette di riscaldare l'acqua in essa contenuta fino ad ebollizione. L'estremità superiore del tubo verticale 64 è aperta ed è dotata di "fungo" spandiacqua 65, per cui a seguito dell'ebollizione dell'acqua contenuta nella camera 66 e nel tubo 64 tale acqua tracima in modo uniforme dell'estremità superiore a fungo 65, agendo da acqua di infusione che percola attraverso il filtro portacaffè o portatè 72, il relativo caffè o tè liquido 74 formatosi venendosi a raccogliere nel serbatoio 62 del caffè o del tè, nel quale il caffè o tè 74 viene mantenuto alla voluta temperatura mediante una resistenza elettrica termostatata 76. La macchina da caffè o tè 60 è dotata di due condotti di erogazione caffè o tè, un primo condotto di erogazione 78 facendo capo al gruppo di erogazione-schiumeggiatura 150 e in particolare al dispositivo di erogazioneschiumeggiatura 88 del caffè e del tè dotato di due ugelli 90 e 92. Nel condotto di erogazione 78 del caffè o del tè sono inseriti in ordine, da monte verso valle, una pompa 80 e un'elettrovalvola di intercettazione 82. The machine 10 of fig. 3 is substantially identical to that of fig. 1, whereby the same reference numbers of fig. 1. We will therefore limit ourselves to describing the coffee or tea machine 60. The latter comprises a tank 62 for coffee or tea 74, from the center of the bottom of the tank 62 extending vertically upwards a tube 64 whose lower end communicates with a chamber 66 which in turn communicates, through the pipes 68, 40, 26 and 28 with the water supply container 30 of the machine 10. An electric resistance 70 inserted in the chamber 66 allows to heat the water contained therein up to boiling. The upper end of the vertical pipe 64 is open and is equipped with a "mushroom" spreader 65, so that, following the boiling of the water contained in the chamber 66 and in the pipe 64, this water overflows uniformly from the upper mushroom-shaped end 65, acting as infusion water which percolates through the coffee or tea holder filter 72, the relative liquid coffee or tea 74 formed and collected in the coffee or tea tank 62, in which the coffee or tea 74 is kept at the desired temperature by means of a thermostated electric resistance 76. The coffee or tea machine 60 is equipped with two coffee or tea dispensing ducts, a first dispensing duct 78 leading to the dispensing-frothing assembly 150 and in particular to the frothing dispensing device 88 of the coffee and equipped with two nozzles 90 and 92. In the coffee or tea dispensing duct 78 there are inserted in order, from upstream to downstream, a pump 80 and an interception solenoid valve 82.

Grazie alla macchina combinata 100 è possibile ottenere un cappuccino o un caffè macchiato od un tè macchiato schiumeggiati semplicemente disponendo una tazza, o più in generale un contenitore aperto superiormente, sotto il gruppo di erogazione 150 e azionando in modo opportuno le due macchine 10 e 60. Thanks to the combined machine 100 it is possible to obtain a frothed cappuccino or coffee macchiato or tea macchiato simply by placing a cup, or more generally a container open at the top, under the dispensing unit 150 and operating the two machines 10 and 60 in an appropriate manner. .

Il secondo condotto di erogazione 84 del caffè o del tè della macchina 60 viene utilizzato quando si voglia erogare solo caffè nero o tè nero non schiumeggiato, l'erogazione avvenendo a seguito dell'apertura dell'elettrorubinetto 86. The second duct 84 for delivering the coffee or tea of the machine 60 is used when it is desired to deliver only black coffee or non-foamed black tea, the delivery taking place following the opening of the electro-tap 86.

Ovviamente la macchina combinata 100 sarà convenientemente dotata di un'unità di controllo {non mostrata) che ne rende più semplice e comodo l'utilizzo. Obviously, the combined machine 100 will be conveniently equipped with a control unit (not shown) which makes its use easier and more convenient.

II funzionamento della macchina combinata 100 sopra descritta risulta evidente da quanto precede, per cui non si aggiungerà altro. The operation of the combined machine 100 described above is evident from the foregoing, so nothing else will be added.

E' tuttavia il caso di far presente che un cappuccino o un caffè macchiato potranno essere ottenuti anche senza che sia necessario disporre della macchina combinata di cui sopra. Infatti si potrà ad esempio utilizzare una comune macchina per caffè espresso o una macchina da caffè come la 60 di fig. 3 ma indipendente (cioè dotata di canale erogatore che non termina in un gruppo di erogazione-schiumeggiatura come il 150 ma che ha un'apertura di erogazione indipendente, e che non utilizza il contenitore dell'acqua 30 della macchina 10), e poi aggiungere nella tazza in cui è già stato erogato il caffè il latte schiumeggiato erogato dalla macchina 10 di fig. 1. However, it is necessary to point out that a cappuccino or a macchiato can also be obtained without the need for the above-mentioned combined machine. In fact, it is possible, for example, to use a common espresso coffee machine or a coffee machine such as the 60 in fig. 3 but independent (i.e. equipped with a dispensing channel that does not end in a dispensing-foaming group like the 150 but which has an independent dispensing opening, and which does not use the water container 30 of the machine 10), and then add in the cup in which the coffee has already been dispensed, the frothed milk delivered by the machine 10 of fig. 1.

Si fa presente che la macchina secondo la presente invenzione permette di erogare latte fresco, contrariamente a molte macchine note che erogano latte ottenuto da polvere di latte. It should be noted that the machine according to the present invention makes it possible to dispense fresh milk, unlike many known machines which dispense milk obtained from milk powder.

E' pertanto possibile, disponendo una macchina (10) secondo l'invenzione accanto ad una macchina da caffè espresso (non mostrata), ottenere ad esempio un vero cappuccino con schiuma, cioè costituito da vero latte fresco schiumeggiato e da vero caffè espresso. It is therefore possible, by arranging a machine (10) according to the invention next to an espresso coffee machine (not shown), to obtain, for example, a real cappuccino with foam, ie consisting of real fresh frothed milk and real espresso coffee.

Claims (13)

RIVENDICAZIONI 1. Macchina (10) per erogare e schiumeggiare una sostanza liquida alimentare (12), comprendente: un serbatoio (14) in cui la sostanza liquida da erogare viene mantenuta ad una voluta temperatura; un canale di erogazione (44) una cui estremità comunica con il serbatoio (14) mentre l'altra estremità è quella di erogazione (52, 54); una pompa (48) inserita nel canale di erogazione (44) per mettere in pressione la sostanza liquida da erogare; un'elettrovalvola d'intercettazione (46), posta a monte della pompa (48), per interrompere l'erogazione; e un dispositivo di schiumeggiatura (50) disposto a valle della pompa (48); caratterizzata dal fatto che nel condotto di erogazione (44), appena a valle dell'elettrovalvola d'intercettazione (46), è selettivamente aumentabile acqua calda. CLAIMS 1. Machine (10) for dispensing and foaming a liquid food substance (12), comprising: a tank (14) in which the liquid substance to be dispensed is kept at a desired temperature; a dispensing channel (44) one end of which communicates with the tank (14) while the other end is the dispensing one (52, 54); a pump (48) inserted in the dispensing channel (44) to pressurize the liquid substance to be dispensed; an on-off solenoid valve (46), placed upstream of the pump (48), to interrupt delivery; and a foaming device (50) arranged downstream of the pump (48); characterized in that in the delivery duct (44), just downstream of the shut-off solenoid valve (46), hot water can be selectively increased. 2. Macchina (10) secondo la rivendicazione 1, in cui il serbatoio (14) della sostanza liquida alimentare (12) è racchiuso in un recipiente (16) in modo da formare un'intercapedine (20) nella quale è contenuta dell'acqua riscaldata mediante una resistenza elettrica termostatata (18). Machine (10) according to claim 1, in which the tank (14) of the liquid food substance (12) is enclosed in a container (16) so as to form an interspace (20) in which water is contained heated by means of a thermostated electric resistance (18). 3. Macchina (10) secondo la rivendicazione 2, in cui l'intercapedine (20) comunica con un contenitore di alimentazione acqua (30) che a sua volta comunica con la rete idrica tramite un'elettrovalvola d'intercettazione (32), un livellostato (34) asservito all'elettrovalvola (32) consentendo di mantenere costante il livello dell'acqua nel contenitore di alimentazione acqua (30) e nell'intercapedine (20). Machine (10) according to claim 2, in which the interspace (20) communicates with a water supply container (30) which in turn communicates with the water mains through an on-off solenoid valve (32), a level switch (34) enslaved to the solenoid valve (32) allowing to keep the water level constant in the water supply container (30) and in the jacket (20). 4. Macchina (10) secondo la rivendicazione 1, in cui per erogare selettivamente acqua calda appena a valle dell'elettrovalvola d'intercettazione (46) è previsto un contenitore (36) contenente acqua calda che comunica attraverso un'elettrovalvola d'intercettazione (53), con il canale d'erogazione (44) appena a valle della valvola d'intercettazione (46). Machine (10) according to claim 1, in which a container (36) containing hot water is provided to selectively deliver hot water just downstream of the shut-off solenoid valve (46), which communicates through an on-off solenoid valve ( 53), with the delivery channel (44) just downstream of the shut-off valve (46). 5. Macchina (10) secondo la rivendicazione 4, in cui è prevista una tubazione d'erogazione d'acqua calda (56) che si diparte dal contenitore dell'acqua calda (36) ed è dotata di un rubinetto (58). Machine (10) according to claim 4, in which a hot water supply pipe (56) is provided which departs from the hot water container (36) and is equipped with a tap (58). 6. Macchina (10) secondo la rivendicazione 4, in cui l'acqua nel contenitore dell'acqua calda (36) viene riscaldata mediante una resistenza elettrica (42) inserita nel contenitore (36). Machine (10) according to claim 4, in which the water in the hot water container (36) is heated by means of an electric resistance (42) inserted in the container (36). 7. Macchina (10) secondo la rivendicazione 1, in cui il dispositivo di schiumeggiatura (50) è disposto in corrispondenza dell'estremità libera del canale di erogazione (44). Machine (10) according to claim 1, wherein the foaming device (50) is arranged at the free end of the dispensing channel (44). 8. Macchina (10) secondo la rivendicazione 7, in cui il dispositivo di schiumeggiatura (50) è del tipo comprendente due ugelli (52, 54). Machine (10) according to claim 7, wherein the foaming device (50) is of the type comprising two nozzles (52, 54). 9. Macchina (10) secondo la rivendicazione 7, in cui il relativo dispositivo di schiumeggiatura (50) fa parte di un gruppo di erogazione (150) che comprende anche il dispositivo di schiumeggiatura (88) di una macchina da caffè o da tè (60). Machine (10) according to claim 7, wherein the relative foaming device (50) is part of a dispensing unit (150) which also comprises the foaming device (88) of a coffee or tea machine ( 60). 10. Macchina (10) secondo la rivendicazione 9, in cui il contenitore di alimentazione acqua (30) alimenta acqua anche alla macchina da caffè o da tè ( 60) . Machine (10) according to claim 9, wherein the water supply container (30) also supplies water to the coffee or tea machine (60). 11. Macchina (10) secondo la rivendicazione 1, in cui è prevista un'unità di comando e controllo della stessa. Machine (10) according to claim 1, in which a command and control unit of the same is provided. 12. Macchina (10) secondo la rivendicazione 11, in cui l'unità di comando e controllo è del tipo a microprocessore. Machine (10) according to claim 11, in which the command and control unit is of the microprocessor type. 13. Macchina (10) secondo la rivendicazione 9, in cui l'unità di comando e controllo comanda e controlla anche la macchina da caffè (60) Machine (10) according to claim 9, wherein the command and control unit also controls and controls the coffee machine (60)
IT1999MI001671A 1999-07-27 1999-07-27 MACHINE FOR DISPENSING AND FOAMING A FOOD LIQUID SUBSTANCE, WITH WASHABLE DISPENSING CHANNEL. IT1313254B1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT1999MI001671A IT1313254B1 (en) 1999-07-27 1999-07-27 MACHINE FOR DISPENSING AND FOAMING A FOOD LIQUID SUBSTANCE, WITH WASHABLE DISPENSING CHANNEL.

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT1999MI001671A IT1313254B1 (en) 1999-07-27 1999-07-27 MACHINE FOR DISPENSING AND FOAMING A FOOD LIQUID SUBSTANCE, WITH WASHABLE DISPENSING CHANNEL.

Publications (3)

Publication Number Publication Date
ITMI991671A0 ITMI991671A0 (en) 1999-07-27
ITMI991671A1 true ITMI991671A1 (en) 2001-01-27
IT1313254B1 IT1313254B1 (en) 2002-07-17

Family

ID=11383432

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT1999MI001671A IT1313254B1 (en) 1999-07-27 1999-07-27 MACHINE FOR DISPENSING AND FOAMING A FOOD LIQUID SUBSTANCE, WITH WASHABLE DISPENSING CHANNEL.

Country Status (1)

Country Link
IT (1) IT1313254B1 (en)

Also Published As

Publication number Publication date
ITMI991671A0 (en) 1999-07-27
IT1313254B1 (en) 2002-07-17

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US20200205606A1 (en) Cleaning system and method for beverage appliance
US8910564B2 (en) Electrical appliance for preparing, storing and dispensing hot beverages
US20120234183A1 (en) Combination concentrate mix and fresh brewed beverage dispensing device
CN110312453A (en) Distributor with parallel distribution path
US20060169148A1 (en) Apparatus for producing a beverage
US20190360183A1 (en) Device for dispensing hot water
US20200100619A1 (en) Brewing device for preparing a hot beverage and associated method
KR20100121538A (en) Set of articles which are suitable to be used in a process of making a beverage
US11045041B2 (en) Multiple compartment decanter for brewer having a rinsing system and versatile pivot
ITMI20131726A1 (en) AUTOMATIC MACHINE FOR THE PREPARATION OF BEVERAGES, WHICH ESPRESSO COFFEE, CAPPUCCINO AND SIMILAR.
ITPN20060060A1 (en) COFFEE MACHINE FOR THE PREPARATION AND SELECTIVE DISTRIBUTION OF COFFEE, CAPPUCCINO AND BEVERAGES INFUSED BY VARIOUS KIND, AND WORKING CYCLE FOR SUCH A COFFEE MACHINE
ITMI991671A1 (en) MACHINE FOR DISPENSING AND SCHIMING A FOOD LIQUID SUBSTANCE WITH WASHABLE DISPENSING CHANNEL
JP2798304B2 (en) Hot beverage dispenser device
ITMI20012714A1 (en) ESPRESSO COFFEE EQUIPMENT SUPPLIED WITH BOCCIONE WATER
CN210697232U (en) Milk tea machine
EP3912523A1 (en) Apparatus and process for preparing hot beverages such as coffee, tea, tisanes and other infusions
US8132499B2 (en) Heated substance reservoir baffle
CN109820421A (en) It is used to prepare the machine and its control method of beverage
AU2012302031A1 (en) Automated oatmeal steamer
US20030196554A1 (en) Dual mode hot beverage dispenser
US3884389A (en) Water supply for vending machines
CN208875923U (en) Heating vessel
NL1021393C2 (en) Beverage preparation apparatus comprises pouring jug with holder for concentrate and controlled feed device for emission of concentrate in response to function of operating device
US2459305A (en) Apparatus for making infusions
US1910614A (en) Coffee urn