ITMI990267U1 - SUPPORT FOR CHAIRS WITH TILTING SEAT - Google Patents

SUPPORT FOR CHAIRS WITH TILTING SEAT Download PDF

Info

Publication number
ITMI990267U1
ITMI990267U1 ITMI990267U ITMI990267U1 IT MI990267 U1 ITMI990267 U1 IT MI990267U1 IT MI990267 U ITMI990267 U IT MI990267U IT MI990267 U1 ITMI990267 U1 IT MI990267U1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
rack
arm
seat
stop element
chair
Prior art date
Application number
Other languages
Italian (it)
Inventor
Armando Donati
Original Assignee
Donati Spa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Donati Spa filed Critical Donati Spa
Priority to ITMI990267 priority Critical patent/IT246695Y1/en
Publication of ITMI990267V0 publication Critical patent/ITMI990267V0/en
Publication of ITMI990267U1 publication Critical patent/ITMI990267U1/en
Application granted granted Critical
Publication of IT246695Y1 publication Critical patent/IT246695Y1/en

Links

Landscapes

  • Chair Legs, Seat Parts, And Backrests (AREA)
  • Chairs Characterized By Structure (AREA)

Description

Descrizione del brevetto per modello di utilità che ha per titolo: Description of the utility model patent which is entitled:

“SUPPORTO PER SEDIE CON SEDUTA INCLINABILE" "SUPPORT FOR CHAIRS WITH TILTING SEAT"

Il presente modello di utilità concerne un supporto per sedie oscillanti o sincronizzate con seduta inclinabile, dotato di un dispositivo di arresto dell’inclinazione in una tra più posizioni. Nella presente descrizione con il termine sedia si vuole indicare anche le poltrone e qualunque analogo mobile, in particolare per l’ufficio. This utility model concerns a support for swinging or synchronized chairs with a tilting seat, equipped with a tilting stop device in one of several positions. In this description, the term chair also refers to armchairs and any similar furniture, in particular for the office.

Sono note nello stato della tecnica sedie, ad esempio da ufficio, nelle quali l’utente può regolare la posizione inclinata della seduta. Esse sono dotate di un dispositivo di arresto della posizione formato da un blocco a cremagliera oscillante che si aggancia con un elemento a leva collegato alla seduta inclinabile. In the state of the art, chairs are known, for example for offices, in which the user can adjust the inclined position of the seat. They are equipped with a position stop device formed by an oscillating rack block which engages with a lever element connected to the tilting seat.

Il blocco a cremagliera è collegato ad un tirante rigido ed è imperniato su un perno intorno al quale oscilla permettendo di passare da una posizione di lavoro, quando è accoppiato con l’elemento a leva, ad una di riposo, quando sono disaccoppiati. L’oscillazione del blocco a cremagliera intorno al perno avviene quando si ruota una leva di manovra collegata al tirante rigido. The rack block is connected to a rigid tie rod and is hinged on a pin around which it swings allowing it to pass from a working position, when coupled with the lever element, to a rest position, when they are uncoupled. The oscillation of the rack block around the pin occurs when a maneuvering lever connected to the rigid tie rod is rotated.

Il blocco a cremagliera si accoppia con l'elemento a leva mentre oscilla, pertanto l'aggancio provoca un'usura non uniforme del blocco a cremagliera, causando problemi di arresto della seduta nella posizione inclinata desiderata e la possibile rottura dei denti del blocco a cremagliera dovuta alla distribuzione non uniforme delle sollecitazioni sui denti. The rack lock mates with the lever element as it swings, therefore the engagement causes uneven wear of the rack lock, causing problems with stopping the seat in the desired inclined position and possible breakage of the teeth of the rack lock due to the uneven distribution of stresses on the teeth.

Scopo del presente trovato è di risolvere il problema sopra citato, realizzando un dispositivo meccanico di arresto dell'inclinazione della seduta che permette un accoppiamento sicuro tra cremagliera e seduta tale da consentire un'usura uniforme dei denti della cremagliera. Tale scopo viene raggiunto per mezzo del presente trovato, che prevede un supporto per sedia con seduta inclinabile dotato di un dispositivo di arresto della seduta in una posizione scelta tra una pluralità di posizioni, il dispositivo di arresto comprendendo una cremagliera accoppiabile con un elemento di arresto in una tra più posizioni, caratterizzato dal fatto che la cremagliera è traslabile lungo un asse rettilineo tra una posizione di lavoro in cui è accoppiata all’elemento di arresto ed una posizione di riposo in cui è disaccoppiata dall’elemento di arresto. The object of the present invention is to solve the aforementioned problem by providing a mechanical device for stopping the inclination of the seat which allows a secure coupling between the rack and the seat such as to allow uniform wear of the teeth of the rack. This object is achieved by means of the present invention, which provides a support for a chair with a tilting seat equipped with a device for stopping the seat in a position chosen from a plurality of positions, the stop device comprising a rack which can be coupled with a stop element in one of several positions, characterized in that the rack is translatable along a rectilinear axis between a working position in which it is coupled to the stop element and a rest position in which it is decoupled from the stop element.

Il movimento rettilineo della cremagliera si traduce in numerosi vantaggi. Infatti i denti della cremagliera traslano lungo un asse sostanzialmente perpendicolare all'elemento di arresto che quindi viene impegnato da tuffo il dente. In questo modo lo sforzo è distribuito in modo uniforme su tutto il dente, con il risultato che i denti si usurano in modo uniforme. The rectilinear movement of the rack results in numerous advantages. In fact, the teeth of the rack translate along an axis substantially perpendicular to the stop element which is therefore engaged by plunging the tooth. In this way the effort is distributed evenly over the whole tooth, with the result that the teeth wear evenly.

Si evita perciò il rischio che il dispositivo scatti involontariamente a causo del difettoso accoppiamento dovuto ad usura irregolare come poteva verificarsi con il blocco a cremagliera oscillante della tecnica anteriore. Il trovato verrà ora descritto più in dettaglio a titolo illustrativo e non limitativo, tacendo riferimento alle accluse tavole di disegno, in cui: Therefore, the risk of the device tripping involuntarily due to a faulty coupling due to uneven wear such as could occur with the prior art oscillating rack lock is avoided. The invention will now be described in more detail by way of illustration and not of limitation, without reference to the attached drawing tables, in which:

. la figura 1 è una sezione longitudinale schematica di una realizzazione del supporto per sedia con seduta inclinabile secondo il presente trovato: . Figure 1 is a schematic longitudinal section of an embodiment of the support for a chair with a tilting seat according to the present invention:

. la figura 2 è una vista schematica e parziale in pianta della realizzazione di cui alla figura 1 ; . Figure 2 is a schematic and partial plan view of the embodiment of Figure 1;

. la figura 3 è la sezione l-l di figura 1, limitata alla cremagliera e al braccio: . Figure 3 is the section 1-1 of Figure 1, limited to the rack and the arm:

. (a figura 4 è una vista schematica tridimensionale del dispositivo di arresto. . (Figure 4 is a three-dimensional schematic view of the stop device.

Come visibile nella figura 1 il supporto per sedia con seduta inclinabile comprende un corpo 1 che viene applicato alla sommità di un montante di sostegno (non rappresentato). Il corpo 1 è costituito da un elemento inferiore 1 a e da un elemento superiore o coperchio 1 b. As can be seen in Figure 1, the support for a chair with a tilting seat comprises a body 1 which is applied to the top of a support upright (not shown). The body 1 consists of a lower element 1 a and an upper element or cover 1 b.

Nel corpo 1 è prevista una cremagliera 2 destinata ad interagire, attraverso la sua parte dentata 2a, con un elemento di arresto 3 per arrestare la seduta della sedia in una posizione scelta tra una pluralità di posizioni. Come menzionato in precedenza, la tecnica anteriore prevede l’uso di cremagliere oscillanti, vale a dire che le cremagliere note si muovono lungo un arco di circonferenza. In the body 1 there is a rack 2 intended to interact, through its toothed part 2a, with a stop element 3 to stop the seat of the chair in a position chosen from a plurality of positions. As previously mentioned, the prior art provides for the use of oscillating racks, that is to say that the known racks move along an arc of circumference.

Contrariamente a ciò, secondo la presente invenzione, la cremagliera 2 è traslabile lungo un asse rettilineo (fig.2) che è sostanzialmente perpendicolare all’elemento di arresto 3. A tale scopo è presente una guida rettilinea 4 ricavata nell’elemento inferiore la del corpo ed una corrispondente guida rettilinea 6 ricavata nell'elemento superiore 1b del corpo 1. Le due guide sono impegnate dalla cremagliera preferibilmente per mezzo di chiavette 5, di cui si evidenzia quella superiore in fig 4. Contrary to this, according to the present invention, the rack 2 can be moved along a rectilinear axis (fig. 2) which is substantially perpendicular to the stop element 3. For this purpose there is a rectilinear guide 4 obtained in the lower element la of the body and a corresponding rectilinear guide 6 obtained in the upper element 1b of the body 1. The two guides are engaged by the rack preferably by means of keys 5, of which the upper one is highlighted in fig 4.

Il dispositivo di arresto, come mostrato in figura 2, comprende inoltre un braccio 7 collegato ad un'estremità 13 con un tirante rigido 8 ed all'altra estremità 14 con la cremagliera 2. Nella realizzazione preferenziale mostrata il braccio 7 e la cremagliera 2 sono due pezzi distinti tra loro, accoppiati in modo snodabile. Il braccio 7 è imperniato su un perno 15, solidale all’elemento inferiore la del corpo, così da essere oscillante intorno ad un asse posto tra le due estremità 13 e 14 del braccio. The stop device, as shown in figure 2, further comprises an arm 7 connected at one end 13 with a rigid tie rod 8 and at the other end 14 with the rack 2. In the preferred embodiment shown the arm 7 and the rack 2 are two distinct pieces, coupled in an articulated way. The arm 7 is hinged on a pin 15, integral with the lower element la of the body, so as to be oscillating around an axis placed between the two ends 13 and 14 of the arm.

L'estremità 14 del braccio 7, collegata alla cremagliera 2, si impegna in un’asola 9 ricavata sulla cremagliera stessa {figura 4). Come mostrato nei particolari in figura 3 l’asola 9 presenta due superfici interne 10 arrotondate per consentire un accoppiamento snodato e senza gioco tra il braccio 7 e la cremagliera 2. The end 14 of the arm 7, connected to the rack 2, engages in a slot 9 made on the rack itself (Figure 4). As shown in detail in Figure 3, slot 9 has two rounded internal surfaces 10 to allow a jointed and play-free coupling between the arm 7 and the rack 2.

L'altra estremità 13 del braccio 7 è collegata al tirante rigido 8 per mezzo di un foro, ricavato sul braccio 7, attraverso il quale passa il tirante rigido 8. Sul tirante rigido 8 sono montate, su entrambi i lati del braccio 7, due molle 11, 12 comprimibili l’una in direzione opposta all’altra per assicurare una manovra più agevole del braccio 7. The other end 13 of the arm 7 is connected to the rigid tie rod 8 by means of a hole, made in the arm 7, through which the rigid tie rod 8 passes. On the rigid tie rod 8 are mounted, on both sides of the arm 7, two springs 11, 12 which can be compressed one in the opposite direction to ensure easier maneuvering of the arm 7.

Il funzionamento del supporto per sedia con seduta inclinabile avviene come segue. The operation of the tilt seat chair support is as follows.

Quando l’utente desidera modificare l'inclinazione della seduta agisce su una leva di azionamento (non mostrata), collegata al tirante rigido 8 in modo noto nella tecnica. Il movimento del tirante rigido 8 consente, attraverso il braccio 7, di traslare la cremagliera 2 dalla posizione in cui impegna l'elemento di arresto 3 nella posizione di riposo in cui l’elemento 3 non è più impegnato dalla cremagliera. L’utente agisce quindi sulla seduta portandola all’inclinazione desiderata insieme all’elemento di arresto 3 che è solidale alla seduta. Tramite il tirante rigido 8 si provvede quindi a traslare nuovamente la cremagliera 2 nella posizione di lavoro, cioè impegnandola con l’elemento di arresto 3. When the user wishes to change the inclination of the seat, he acts on an operating lever (not shown), connected to the rigid tie rod 8 in a manner known in the art. The movement of the rigid tie rod 8 allows, through the arm 7, to translate the rack 2 from the position in which it engages the stop element 3 to the rest position in which the element 3 is no longer engaged by the rack. The user then acts on the seat by bringing it to the desired angle together with the stop element 3 which is integral with the seat. Through the rigid tie rod 8, the rack 2 is then moved back into the working position, i.e. engaging it with the stop element 3.

Il braccio 7, oscillante intorno al perno 15, è controllato dal tirante rigido 8 e dalle molle 11 e 12, e grazie alla sua estremità 14 accoppiata con l'asola 9, consente di traslare la cremagliera 2 lungo la guida rettilinea 4 ricavata sull’elemento inferiore del corpo la, tra la posizione di lavoro e la posizione di riposo. The arm 7, oscillating around the pin 15, is controlled by the rigid tie rod 8 and by the springs 11 and 12, and thanks to its end 14 coupled with the slot 9, it allows the rack 2 to be translated along the rectilinear guide 4 obtained on the lower body element la, between the working position and the resting position.

La cremagliera 2 durante la sua traslazione si muove perpendicolarmente all’elemento di arresto 3 e quindi, quando è in posizione di lavoro, impegna una porzione costante del dente corrispondente alla posizione desiderata, con l'elemento 3. The rack 2 during its translation moves perpendicular to the stop element 3 and therefore, when it is in the working position, engages a constant portion of the tooth corresponding to the desired position, with the element 3.

Claims (5)

RIVENDICAZIONI 1. Supporto per sedia con seduta inclinabile dotato di un dispositivo di arresto di detta seduta in una posizione scelta tra una pluralità di posizioni, detto dispositivo d’arresto comprendendo una cremagliera (2) accoppiabile con un elemento di arresto (3) in una di detta pluralità di posizioni, caratterizzato dal fatto che detta cremagliera (2) è traslabile lungo un asse rettilineo tra una posizione di lavoro in cui è accoppiata a detto elemento di arresto ed una posizione di riposo in cui è di saccoppiata da detto elemento di arresto. CLAIMS 1. Support for a chair with a tilting seat equipped with a device for stopping said seat in a position selected from a plurality of positions, said stopping device comprising a rack (2) which can be coupled with a stop element (3) in one of said plurality of positions, characterized in that said rack (2) can be moved along a rectilinear axis between a working position in which it is coupled to said stop element and a rest position in which it is sacked by said stop element. 2. Supporto per sedia secondo la rivendicazione 1 , caratterizzato dal fatto che detto dispositivo d’arresto comprende un braccio (7), collegato ad un’estremità (13) con un tirante rigido (8} ed all’altra estremità (14) con la detta cremagliera (2), per traslare la cremagliera tra la posizione di lavoro e la posizione di riposo. 2. Chair support according to claim 1, characterized in that said stop device comprises an arm (7), connected at one end (13) with a rigid tie rod (8} and at the other end (14) with said rack (2), to translate the rack between the working position and the rest position. 3. Supporto per sedia secondo la rivendicazione 2, caratterizzato dal fatto che l'estremità (14) di detto braccio (7) collegata alla cremagliera (2) è impegnata in un'asola (9) ricavata su detta cremagliera (2), detto braccio (7) essendo oscillante rispetto ad un asse disposto tra dette estremità (13,14). 3. Chair support according to claim 2, characterized in that the end (14) of said arm (7) connected to the rack (2) is engaged in a slot (9) made on said rack (2), said arm (7) being oscillating with respect to an axis arranged between said ends (13,14). 4. Supporto per sedia secondo la rivendicazione 3, caratterizzato dal fatto che detta asola (9) di detta cremagliera (2) ha internamente delle superila (10) arrotondate per consentire un accoppiamento snodato e senza gioco tra l’estremità (14) di detto braccio (7) e la detta cremagliera (2). 4. Chair support according to claim 3, characterized in that said slot (9) of said rack (2) internally has rounded surfaces (10) to allow an articulated coupling without play between the end (14) of said arm (7) and said rack (2). 5. Supporto per sedia secondo una delle rivendicazioni precedenti. caratterizzato dal fatto che l’elemento di arresto (3) è solidale con detta seduta inclinabile. Chair support according to one of the preceding claims. characterized by the fact that the stop element (3) is integral with said tilting seat.
ITMI990267 1999-04-30 1999-04-30 SUPPORT FOR CHAIRS WITH TILTING SEAT IT246695Y1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITMI990267 IT246695Y1 (en) 1999-04-30 1999-04-30 SUPPORT FOR CHAIRS WITH TILTING SEAT

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITMI990267 IT246695Y1 (en) 1999-04-30 1999-04-30 SUPPORT FOR CHAIRS WITH TILTING SEAT

Publications (3)

Publication Number Publication Date
ITMI990267V0 ITMI990267V0 (en) 1999-04-30
ITMI990267U1 true ITMI990267U1 (en) 2000-10-30
IT246695Y1 IT246695Y1 (en) 2002-04-09

Family

ID=11381844

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
ITMI990267 IT246695Y1 (en) 1999-04-30 1999-04-30 SUPPORT FOR CHAIRS WITH TILTING SEAT

Country Status (1)

Country Link
IT (1) IT246695Y1 (en)

Also Published As

Publication number Publication date
ITMI990267V0 (en) 1999-04-30
IT246695Y1 (en) 2002-04-09

Similar Documents

Publication Publication Date Title
ITTO20000539A1 (en) ARMREST FOR CHAIR, ARMCHAIR OR SIMILAR, AND CHAIR USING SUCH ARMREST.
ITTO20010577A1 (en) FOLDING TABLE
KR100344036B1 (en) Barber/beauty chair
ITTO20000557A1 (en) CHAIR WITH OSCILLATING SEAT.
ITTO20000538A1 (en) CHAIR WITH SEAT AND BACKREST SWINGING IN A SYNCHRONIZED WAY.
ITMI990267U1 (en) SUPPORT FOR CHAIRS WITH TILTING SEAT
US2398940A (en) Surgical headrest
CH662491A5 (en) Chair for office with telescopic column and swing adjustable elastic.
EP1351594B1 (en) New mechanism for a divan bed
ITBO940156U1 (en) PERFECTED HEADREST, IN PARTICULAR FOR CHAIRS FOR DENTAL USE
ITMI960295U1 (en) VARIABLE POSITION HEADBOARD FOR BEDS, ARMCHAIRS AND SIMILAR
JP2758376B2 (en) Medical or dental chair
ITMI20012690A1 (en) MEDICAL OR DENTAL OPERATING CHAIR WITH ADJUSTABLE HEADREST
JPH01214308A (en) Reclining seat
ITMI960381U1 (en) OFFICE CHAIR WITH BACKREST AND SEAT-BACKREST ASSEMBLY WITH ADJUSTABLE INCLINATION.
ITMI980266U1 (en) ARTICULATION DEVICE FOR ARMCHAIRS AND SIMILAR FOOTRESTS
ITMI20002222A1 (en) SOFA ARMCHAIR STRUCTURE AND SIMILAR VARIABLE CONFIGURATION
ITVE940031U1 (en) ADAPTER FOR ARMCHAIR WITH RECLINABLE BACKREST, ESPECIALLY FOR DENTAL ARMCHAIR
IT9012464A1 (en) CHAIR CONVERTIBLE INTO BED, IN PARTICULAR FOR TANNING DEVICES
ITBO20080599A1 (en) APPARATUS FOR MOVING AN ARMCHAIR, IN PARTICULAR AN ARMCHAIR FOR DENTAL USE.
ITBZ20060011U1 (en) SITTING DEVICE.
ITBS960037U1 (en) DEVICE TO CHANGE THE ANGLE BETWEEN SEAT AND BACK IN CHAIRS WITH A VARIABLE INCLINATION SUPPORT GROUP
ITMI980969A1 (en) SYNCHRONOUS ADJUSTMENT OF THE SEAT AND BACKREST OF A CONTINUOUSLY ADJUSTED CHAIR
IT9021480A1 (en) CHAIR WITH SEAT AND BACKREST IN A SINGLE SECTION OF ALUMINUM LAMINATE TAPE WITH STRENGTHENING FOLDS.
ITBS950021U1 (en) SWINGING GROUP FOR CHAIRS WITH LOCKING DEVICE IN VARIOUS POSITIONS