IT201900002829A1 - "Channeling for conveying a fluid flow and method of assembly" - Google Patents

"Channeling for conveying a fluid flow and method of assembly" Download PDF

Info

Publication number
IT201900002829A1
IT201900002829A1 IT102019000002829A IT201900002829A IT201900002829A1 IT 201900002829 A1 IT201900002829 A1 IT 201900002829A1 IT 102019000002829 A IT102019000002829 A IT 102019000002829A IT 201900002829 A IT201900002829 A IT 201900002829A IT 201900002829 A1 IT201900002829 A1 IT 201900002829A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
membrane
module
fluid
along
propagation
Prior art date
Application number
IT102019000002829A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Lanfranco Granzotto
Original Assignee
Klimagiel S R L Unipersonale
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Klimagiel S R L Unipersonale filed Critical Klimagiel S R L Unipersonale
Priority to IT102019000002829A priority Critical patent/IT201900002829A1/en
Publication of IT201900002829A1 publication Critical patent/IT201900002829A1/en

Links

Landscapes

  • Loading And Unloading Of Fuel Tanks Or Ships (AREA)
  • Jet Pumps And Other Pumps (AREA)
  • Pipeline Systems (AREA)

Description

DESCRIZIONE DESCRIPTION

Annessa a domanda di brevetto per INVENZIONE INDUSTRIALE avente per titolo: Attached to a patent application for INDUSTRIAL INVENTION entitled:

“Canalizzazione per il convogliamento di un flusso di fluido e metodo di assemblaggio” "Channeling for conveying a fluid flow and assembly method"

CAMPO TECNICO TECHNICAL FIELD

La presente invenzione è rivolta ad una canalizzazione per il convogliamento di un flusso di fluido. The present invention is directed to a channel for conveying a flow of fluid.

In particolare, l’invenzione si riferisce ad una canalizzazione almeno parzialmente traforata in cui è possibile selezionare la porzione di fori attraverso cui convogliare il flusso di fluido. In particular, the invention refers to an at least partially perforated channel in which it is possible to select the portion of holes through which to convey the flow of fluid.

L’invenzione, infatti, rientra nel settore del trasporto e della distribuzione dell’aria preferibilmente in ambienti interni ad un edificio in modo da realizzare una ventilazione e circolo di aria in tali ambienti. The invention, in fact, falls within the field of air transport and distribution, preferably indoors in a building in order to create ventilation and circulation of air in such environments.

In aggiunta, l’invenzione è rivolta ad un metodo di assemblaggio della suddetta canalizzazione. In addition, the invention is aimed at an assembly method of the aforementioned channel.

STATO DELLA TECNICA STATE OF THE TECHNIQUE

Attualmente, è noto utilizzare le canalizzazioni per realizzare la ventilazione ed il ricircolo dell’aria all’interno degli ambienti di un edificio. Solitamente tali canalizzazioni sono installate in corrispondenza del soffitto di locali aventi una grande volumetria, come ad esempio magazzini e palestre, in quanto esse sono configurate per diffondere in breve tempo una gran quantità di aria calda o fredda (“calda” e “fredda” in riferimento alla temperatura ambiente del locale) in modo da, rispettivamente, scaldare o raffreddare l’aria ambiente del locale i sui sono installate. Currently, it is known to use ducts to achieve ventilation and air recirculation within the rooms of a building. Usually these ducts are installed in correspondence with the ceiling of rooms with a large volume, such as warehouses and gyms, as they are configured to spread a large amount of hot or cold air in a short time ("hot" and "cold" in with reference to the ambient temperature of the room) in order to respectively heat or cool the ambient air of the room where they are installed.

Generalmente, il flusso di aria (calda o fredda in base alle esigenze) è diffuso nel locale di interesse tramite una o più aperture ricavate sulla parete della canalizzazione. Generally, the flow of air (hot or cold according to the needs) is diffused in the room of interest through one or more openings made on the wall of the ducting.

Preferibilmente, le aperture utilizzate per diffondere l’aria calda differiscono dalle aperture utilizzate per diffondere l’aria fredda sia come dimensioni che come posizionamento sulla parete laterale della canalizzazione. Infatti, l’aria calda richiede di essere diffusa tramite le aperture ricavate sulla superficie inferiore della parete laterale della canalizzazione, in quanto essa presenta una densità minore dell’aria ambiente che ne determinerebbe un conseguente stazionamento nelle zone più limitrofe del soffitto. Diversamente, l’aria fredda può essere diffusa tramite aperture ricavate sulla superficie superiore della parete laterale della canalizzazione, in quanto essa presenta una densità maggiore rispetto all’aria ambiente che le permette di diffondersi più facilmente nell’ampio volume del locale, dal soffitto al suolo. Preferably, the openings used to diffuse the hot air differ from the openings used to diffuse the cold air both in terms of size and positioning on the side wall of the duct. In fact, the hot air needs to be diffused through the openings made on the lower surface of the side wall of the ducting, as it has a lower density than the ambient air which would result in a consequent parking in the more adjacent areas of the ceiling. Otherwise, the cold air can be diffused through openings made on the upper surface of the side wall of the ducting, as it has a higher density than the ambient air which allows it to diffuse more easily in the large volume of the room, from the ceiling to the soil.

Tuttavia, le canalizzazioni ad oggi in commercio adottano complicati meccanismi configurati per differenziare la diffusione dell’aria emessa dalla canalizzazione. However, the ducts currently on the market adopt complicated mechanisms configured to differentiate the diffusion of the air emitted by the ducting.

In aggiunta, ad oggi, non sono presenti canalizzazioni in materiale metallico, le quali sono molto richieste per un fattore estetico, in grado di differenziare attraverso quali aperture convogliare il flusso di aria in funzione della sua stessa temperatura. In addition, to date, there are no ducts in metallic material, which are in great demand for an aesthetic factor, able to differentiate through which openings to convey the flow of air according to its own temperature.

SOMMARIO SUMMARY

In questo contesto, il compito tecnico alla base del presente trovato è quello di proporre una canalizzazione per il convogliamento di un flusso di fluido, preferibilmente aria, che superi gli inconvenienti della tecnica nota sopra citati. In this context, the technical task underlying the present invention is to propose a channel for conveying a flow of fluid, preferably air, which overcomes the aforementioned drawbacks of the known art.

In particolare, uno scopo della presente invenzione è quello di fornire una canalizzazione dotata di un semplice meccanismo in grado di selezionare la direzione di emissione dell’aria. In particular, an object of the present invention is to provide a ducting equipped with a simple mechanism capable of selecting the direction of air emission.

In aggiunta, un altro scopo del presente trovato è quello di fornire una canalizzazione realizzata in materiale rigido, preferibilmente metallico, e configurata per selezionare in modo alternato le aperture attraverso cui convogliare l’aria in funzione della temperatura di quest’ultima rispetto alla temperatura dell’aria dell’ambiente che si intende scaldare o raffreddare. Il compito tecnico precisato e gli scopi specificati sono sostanzialmente raggiunti da una canalizzazione per il convogliamento di un flusso di fluido, preferibilmente aria, la quale comprende le caratteristiche tecniche esposte nella rivendicazione indipendente. Le rivendicazioni dipendenti corrispondono a ulteriori aspetti vantaggiosi dell’invenzione. In addition, another object of the present invention is to provide a ducting made of rigid material, preferably metallic, and configured to alternately select the openings through which to convey the air according to the temperature of the latter with respect to the temperature of the ambient air to be heated or cooled. The specified technical task and the specified purposes are substantially achieved by a channel for conveying a flow of fluid, preferably air, which comprises the technical characteristics set out in the independent claim. The dependent claims correspond to further advantageous aspects of the invention.

Occorre apprezzare che questo sommario introduce una selezione di concetti in forma semplificata, i quali saranno ulteriormente sviluppati nella descrizione dettagliata di seguito riportata. It should be appreciated that this summary introduces a selection of concepts in simplified form, which will be further developed in the detailed description below.

L’invenzione è rivolta ad una canalizzazione per il convogliamento di un flusso di fluido, preferibilmente aria. In dettaglio, la canalizzazione comprende almeno un modulo che si estende lungo una direzione di propagazione del fluido, tra un’apertura di ingresso per il flusso di fluido e un’apertura di uscita. Nello specifico, il modulo, realizzato principalmente in materiale rigido, presenta una parete laterale avente una prima superficie dotata di una prima pluralità di fori passanti per la diffusione del fluido verso l’esterno del modulo. In aggiunta, la canalizzazione comprende una membrana disposta internamente al modulo, la quale si estende principalmente lungo la direzione di propagazione. La membrana è configurabile tra una prima posizione operativa, in cui è disposta a copertura della prima pluralità di fori per impedire o ridurre il flusso di fluido attraverso la stessa prima pluralità di fori, ed una seconda posizione operativa, in cui è distanziata dalla prima pluralità di fori per consentire il flusso di fluido attraverso la prima pluralità di fori. La canalizzazione, inoltre, comprende mezzi di collegamento interposti tra la parete laterale del modulo e dei bordi longitudinali della membrana che si estendono lungo la direzione di propagazione del fluido e sono opposti tra loro. I mezzi di collegamento sono configurati per consentire la movimentazione della membrana tra la prima posizione operativa e la seconda posizione operativa. The invention is aimed at a channel for conveying a flow of fluid, preferably air. In detail, the channel includes at least one module that extends along a direction of propagation of the fluid, between an inlet opening for the flow of fluid and an outlet opening. Specifically, the module, made mainly of rigid material, has a side wall having a first surface equipped with a first plurality of through holes for the diffusion of the fluid towards the outside of the module. In addition, the channel includes a membrane disposed internally of the module, which extends mainly along the direction of propagation. The membrane can be configured between a first operating position, in which it is arranged to cover the first plurality of holes to prevent or reduce the flow of fluid through the same first plurality of holes, and a second operating position, in which it is spaced from the first plurality of holes to allow the flow of fluid through the first plurality of holes. The canalization also comprises connection means interposed between the lateral wall of the module and the longitudinal edges of the membrane which extend along the direction of propagation of the fluid and are opposite to each other. The connection means are configured to allow movement of the membrane between the first operating position and the second operating position.

Un metodo di assemblaggio di una canalizzazione per il convogliamento di un flusso di fluido, preferibilmente aria, comprende le seguenti fasi operative: A method of assembling a duct for conveying a flow of fluid, preferably air, comprises the following operating steps:

- predisporre almeno un modulo rigido che si estende lungo una direzione di propagazione del fluido tra un’apertura di ingresso per il flusso di fluido e un’apertura di uscita. In dettaglio, il modulo presenta una parete laterale avente una prima superficie dotata di una prima pluralità di fori passanti per la diffusione del fluido verso l’esterno del modulo; - prepare at least one rigid module that extends along a direction of propagation of the fluid between an inlet opening for the flow of fluid and an outlet opening. In detail, the module has a side wall having a first surface equipped with a first plurality of through holes for the diffusion of the fluid towards the outside of the module;

- predisporre una membrana internamente al modulo e che si estende principalmente lungo la direzione di propagazione. In particolare, la membrana presenta dei bordi longitudinali che si estendono lungo la direzione di propagazione del fluido e sono opposti tra loro; - prepare a membrane inside the module and which extends mainly along the direction of propagation. In particular, the membrane has longitudinal edges which extend along the direction of propagation of the fluid and are opposite to each other;

- collegare i bordi longitudinali della membrana al modulo in modo che la membrana stessa possa essere movimentata tra le due posizioni operative. - connect the longitudinal edges of the membrane to the module so that the membrane itself can be moved between the two operating positions.

BREVE DESCRIZIONE DEI DISEGNI BRIEF DESCRIPTION OF THE DRAWINGS

Ulteriori caratteristiche e vantaggi della presente invenzione appariranno maggiormente chiari dalla descrizione indicativa, e pertanto non limitativa, di una forma di realizzazione preferita, ma non esclusiva, di una canalizzazione per il convogliamento di un flusso di fluido, come illustrato negli uniti disegni, in cui: Further characteristics and advantages of the present invention will become clearer from the indicative, and therefore non-limiting, description of a preferred, but not exclusive, embodiment of a channel for conveying a flow of fluid, as illustrated in the accompanying drawings, in which :

- la figura 1 illustra, secondo una vista prospettica, la canalizzazione in oggetto in cui è stato rimosso un modulo per rendere meglio visibili altre componenti; Figure 1 illustrates, according to a perspective view, the ducting in question in which a module has been removed to make other components better visible;

- le figure 2 e 3 illustrano, secondo una vista prospettica, la canalizzazione in oggetto in cui la membrana è disposta, rispettivamente, nella prima posizione operativa e nella seconda posizione operativa; Figures 2 and 3 show, according to a perspective view, the ducting in question in which the membrane is arranged, respectively, in the first operative position and in the second operative position;

- la figura 4 illustra, secondo una vista prospettica, un dettaglio costruttivo della canalizzazione illustrata nelle figure precedenti; - la figura 5 illustra, secondo una vista frontale, una sezione trasversale della canalizzazione; Figure 4 illustrates, according to a perspective view, a construction detail of the duct illustrated in the previous figures; Figure 5 illustrates, according to a front view, a cross section of the ducting;

- la figura 6 illustra, secondo una vista prospettica, la canalizzazione illustrata in figura 1 comprendente l’elemento di chiusura; - Figure 6 illustrates, according to a perspective view, the channeling illustrated in Figure 1 comprising the closing element;

- la figura 7 illustra, in vista schematica dall’alto, una porzione della membrana disposta all’interno della canalizzazione; - Figure 7 illustrates, in schematic view from above, a portion of the membrane arranged inside the canalization;

- la figura 8 illustra, in vista schematica dal lato, la porzione di membrana illustrata in figura 7. Figure 8 is a schematic view from the side of the membrane portion illustrated in Figure 7.

Con riferimento ai disegni, essi servono unicamente per illustrare modi di realizzazione dell’invenzione al fine di meglio chiarire, in combinazione con la descrizione, i principi inventivi alla base dell’invenzione. With reference to the drawings, they serve only to illustrate ways of implementing the invention in order to better clarify, in combination with the description, the inventive principles underlying the invention.

DESCRIZIONE DETTAGLIATA DETAILED DESCRIPTION

La presente invenzione è diretta ad una canalizzazione per il convogliamento di un flusso di fluido. The present invention is directed to a channel for conveying a flow of fluid.

Con riferimento alle figure, una canalizzazione per il convogliamento di un flusso di fluido, preferibilmente per un flusso di aria, è stata genericamente indicata con il numero 1. With reference to the figures, a channel for conveying a flow of fluid, preferably for a flow of air, has been generally indicated with the number 1.

Gli altri riferimenti numerici si riferiscono a caratteristiche tecniche dell’invenzione che, fatte salve diverse indicazioni o palesi incompatibilità strutturali, il tecnico esperto del ramo saprà applicare a tutte le varianti realizzative descritte. The other numerical references refer to technical characteristics of the invention which, subject to different indications or obvious structural incompatibilities, the technician skilled in the art will be able to apply to all the construction variants described.

Eventuali modifiche o varianti che, alla luce della descrizione, risultassero evidenti alla persona esperta del settore devono considerarsi rientranti nell’ambito di tutela stabilito dalla presente invenzione, secondo considerazioni di equivalenza tecnica. Any changes or variants that, in light of the description, are evident to the person skilled in the art must be considered as falling within the scope of protection established by the present invention, according to considerations of technical equivalence.

La figura 1 illustra una canalizzazione 1 per il convogliamento di un flusso di fluido, preferibilmente un flusso di aria, il quale è utilizzato per raffreddare o riscaldare o ventilare (per ricircolo) l’aria ambiente di uno specifico locale di un edificio in cui è installata la canalizzazione 1. Figure 1 illustrates a duct 1 for conveying a flow of fluid, preferably an air flow, which is used to cool or heat or ventilate (by recirculation) the ambient air of a specific room of a building in which it is ducting installed 1.

Il flusso di aria proviene da una sorgente di flusso (ad esempio una ventola o una turbina) eventualmente associata ad uno scambiatore di calore, i quali non sono oggetto della presente domanda di brevetto. La sorgente di flusso e lo scambiatore di calore sono configurati per convogliare il flusso di aria nel locale attraverso la canalizzazione 1, dopo averne regolato la temperatura, innalzandola o abbassandola, in funzione della temperatura ambiente del locale. In altre parole, la canalizzazione 1 è configurata per ricevere il flusso di aria ad una prestabilita temperatura per poi diffonderlo, sostanzialmente in modo omogeneo, nel locale in cui è installata la canalizzazione stessa 1. The air flow comes from a flow source (for example a fan or a turbine) possibly associated with a heat exchanger, which are not the subject of the present patent application. The flow source and the heat exchanger are configured to convey the air flow into the room through the ducting 1, after having adjusted the temperature, raising or lowering it, according to the ambient temperature of the room. In other words, the duct 1 is configured to receive the flow of air at a predetermined temperature and then diffuse it, substantially homogeneously, in the room where the duct 1 is installed.

In dettaglio, la canalizzazione 1 comprende almeno un modulo 2 che si estende lungo una direzione di propagazione P del fluido tra un’apertura di ingresso 3 per il flusso di fluido e un’apertura di uscita 4. In particolare, il modulo 2 presenta una parete laterale 5 avente una prima superficie 6 dotata di una prima pluralità di fori 7 passanti per consentire la diffusione del fluido verso l’esterno del modulo 2 lungo una direzione di emissione E trasversale alla direzione di propagazione P. In detail, the ducting 1 comprises at least one module 2 which extends along a direction of propagation P of the fluid between an inlet 3 for the flow of fluid and an outlet port 4. In particular, the module 2 has a lateral wall 5 having a first surface 6 provided with a first plurality of through holes 7 to allow the diffusion of the fluid towards the outside of the module 2 along an emission direction E transversal to the propagation direction P.

Preferibilmente, il modulo 2 presenta una sezione ortogonale alla direzione di propagazione P di forma cilindrica. Di conseguenza, la parete laterale 5 è conformata come una parete cilindrica. Preferably, the module 2 has a cylindrical section orthogonal to the direction of propagation P. Consequently, the side wall 5 is shaped like a cylindrical wall.

Ancor più preferibilmente, il modulo 2 è realizzato principalmente con un materiale rigido, come ad esempio un materiale metallico o plastico o polimerico. Ancor più preferibilmente, i materiali metallici utilizzati più frequentemente per la realizzazione del modulo 2 sono l’acciaio e/o l’alluminio e/o il rame, i quali sono in grado di conferire al modulo 2 una sufficiente resistenza meccanica e, al contempo, un peso ridotto, in quanto la canalizzazione 1 è solitamente vincolata al soffitto del locale che deve essere riscaldato o raffreddato. Tuttavia, tra i materiali utilizzabili per la realizzazione del modulo 2 non sono da escludere i polimeri plastici, come ad esempio il “PVC”. In dettaglio, quindi, il modulo 2 non è realizzato preferibilmente con materiali comprimibili o flessibili, come ad esempio un telo o un tessuto. Even more preferably, the module 2 is mainly made of a rigid material, such as for example a metal or plastic or polymeric material. Even more preferably, the metal materials most frequently used for the realization of module 2 are steel and / or aluminum and / or copper, which are able to give module 2 sufficient mechanical strength and, at the same time , a reduced weight, since the ducting 1 is usually constrained to the ceiling of the room which must be heated or cooled. However, among the materials that can be used for the realization of module 2, plastic polymers, such as “PVC”, cannot be excluded. In detail, therefore, the module 2 is preferably not made of compressible or flexible materials, such as for example a sheet or a fabric.

In aggiunta, la canalizzazione 1 comprende una membrana 8 che si estende principalmente lungo la direzione di propagazione P ed è disposta internamente al modulo 2. Vantaggiosamente, la membrana 8 è configurabile tra una prima posizione operativa e una seconda posizione operativa. Nella prima posizione operativa la membrana 8 è disposta a copertura della prima pluralità di fori 7 per impedire o ridurre (nel caso in cui sia utilizzata una membrana 8 permeabile al fluido) il flusso di fluido passante attraverso la stessa prima pluralità di fori 7. Nella seconda posizione operativa, invece, la membrana 8 è disposta distanziata dalla prima pluralità di fori 7 per consentire il flusso di fluido attraverso questi ultimi. In addition, the channel 1 comprises a membrane 8 which extends mainly along the direction of propagation P and is arranged inside the module 2. Advantageously, the membrane 8 can be configured between a first operating position and a second operating position. In the first operative position the membrane 8 is arranged to cover the first plurality of holes 7 to prevent or reduce (in the case where a membrane 8 permeable to the fluid is used) the flow of fluid passing through the same first plurality of holes 7. In the second operating position, on the other hand, the membrane 8 is arranged at a distance from the first plurality of holes 7 to allow the flow of fluid through the latter.

Secondo un aspetto dell’invenzione illustrato nelle figure 2 e 3, la parete laterale 5 del modulo 2 presenta una seconda superficie 9 dotata di una seconda pluralità di fori 10 passanti per consentire la diffusione del fluido verso l’esterno del modulo 2 secondo una diversa direzione di emissione E rispetto alla prima pluralità di fori 7. Anche la direzione di emissione E attraverso la seconda pluralità di fori 10 è trasversale, e preferibilmente ortogonale, alla direzione di propagazione P. According to an aspect of the invention illustrated in Figures 2 and 3, the side wall 5 of the module 2 has a second surface 9 equipped with a second plurality of through holes 10 to allow the diffusion of the fluid towards the outside of the module 2 according to a different emission direction E with respect to the first plurality of holes 7. The emission direction E through the second plurality of holes 10 is also transverse, and preferably orthogonal, to the propagation direction P.

Preferibilmente, ciascun foro della prima pluralità di fori 7 presentano una dimensione maggiore di ciascun foro della seconda pluralità di fori 10, in quanto attraverso la prima pluralità di fori 7 è preferibilmente diffuso un flusso di fluido a temperatura maggiore della temperatura ambiente, mentre attraverso la seconda pluralità di fori 10 è preferibilmente diffuso un flusso di fluido a temperatura minore della temperatura ambiente. Preferably, each hole of the first plurality of holes 7 has a larger dimension than each hole of the second plurality of holes 10, since a flow of fluid at a temperature higher than ambient temperature is preferably diffused through the first plurality of holes 7, while through the second plurality of holes 10 a flow of fluid at a temperature lower than the ambient temperature is preferably diffused.

Ancor più preferibilmente, la seconda superficie 9 è complementare alla prima superficie 6 rispetto all’intera estensione superficiale interna della parete laterale 5 del modulo 2. Even more preferably, the second surface 9 is complementary to the first surface 6 with respect to the entire internal surface extension of the side wall 5 of the module 2.

In questo modo, la prima pluralità di fori 7 risulta occlusa dalla membrana 8 quando quest’ultima è nella prima posizione operativa (figura 2). Nella seconda posizione operativa, invece, la prima pluralità di fori 7 è libera di diffondere il flusso di fluido, mentre la seconda pluralità di fori 10 è coperta dalla membrana 8 che impedisce o riduce il flusso di fluido attraverso la stessa seconda pluralità di fori 10 (figura 3). In this way, the first plurality of holes 7 is occluded by the membrane 8 when the latter is in the first operating position (Figure 2). In the second operative position, however, the first plurality of holes 7 is free to diffuse the flow of fluid, while the second plurality of holes 10 is covered by the membrane 8 which prevents or reduces the flow of fluid through the same second plurality of holes 10 (figure 3).

Secondo un preferibile aspetto dell’invenzione, la membrana 8 è realizzata con un materiale impermeabile al flusso di fluido in modo da impedire completamente anche il minimo passaggio di quest’ultimo attraverso la prima pluralità di fori 7 o la seconda pluralità di fori 10. According to a preferable aspect of the invention, the membrane 8 is made with a material impermeable to the flow of fluid so as to completely prevent even the slightest passage of the latter through the first plurality of holes 7 or the second plurality of holes 10.

Preferibilmente, la membrana 8 è realizzata in tessuto per essere deformabile durante la movimentazione tra la prima e la seconda posizione operativa e, inoltre, in modo tale da aderire rispettivamente alla prima o alla seconda superficie della parete laterale 5 assumendo la forma adeguata (cioè semicilindrica nel caso di modulo cilindrico). Preferably, the membrane 8 is made of fabric to be deformable during the movement between the first and the second operating position and, moreover, in such a way as to adhere respectively to the first or second surface of the side wall 5 assuming the appropriate shape (i.e. semi-cylindrical in the case of cylindrical module).

In aggiunta, la canalizzazione 1 comprende mezzi di collegamento 11 interposti tra la parete laterale 5 del modulo 2 e dei bordi longitudinali 12 della membrana 8, i quali si estendono lungo la direzione di propagazione P del fluido e sono opposti tra loro. Vantaggiosamente, i mezzi di collegamento 11 sono configurati per consentire la movimentazione della membrana 8 tra la prima posizione operativa e la seconda posizione operativa. In addition, the channel 1 comprises connection means 11 interposed between the side wall 5 of the module 2 and the longitudinal edges 12 of the membrane 8, which extend along the direction of propagation P of the fluid and are opposite to each other. Advantageously, the connection means 11 are configured to allow movement of the membrane 8 between the first operating position and the second operating position.

Preferibilmente, come illustrato nelle figure 4 e 5, i mezzi di collegamento 9 sono configurati per consentire la movimentazione della membrana 8 tra la prima posizione operativa e la seconda posizione operativa in modo che la medesima estensione superficiale della membrana 8 stessa aderisca completamente a copertura della prima superficie 6 e della seconda superficie 9. Preferably, as illustrated in Figures 4 and 5, the connection means 9 are configured to allow the movement of the membrane 8 between the first operative position and the second operative position so that the same surface extension of the membrane 8 itself adheres completely to cover the first surface 6 and the second surface 9.

Secondo un aspetto dell’invenzione, il modulo 2 della canalizzazione è vantaggiosamente realizzato come pezzo unico in modo che i mezzi di collegamento 11 siano disposti al suo interno. In altre parole, i mezzi di collegamento 11 sono disposti sulla superficie interna della parete laterale 5, completamente all’interno del modulo 2 e non aggettanti nemmeno i parte verso l’esterno della canalizzazione 1. According to an aspect of the invention, the module 2 of the duct is advantageously made as a single piece so that the connection means 11 are arranged inside it. In other words, the connection means 11 are arranged on the internal surface of the side wall 5, completely inside the module 2 and not projecting even the parts towards the outside of the channel 1.

Ancor più preferibilmente, i mezzi di collegamento 11 comprendono una coppia di corsie 13 e una coppia di aste 14. Ciascuna corsia 13 è connessa internamente al modulo 2 e si estende lungo una direzione longitudinale parallela alla direzione di propagazione P. Ciascuna asta 14, invece, è connessa ad un rispettivo bordo longitudinale 14 della membrana 8 per essere scorrevolmente inserita lungo una rispettiva corsia 13. In aggiunta, ciascuna asta 14 è almeno parzialmente ruotabile internamente alla rispettiva corsia 13 per consentire la movimentazione della membrana 8 tra la prima posizione operativa e la seconda posizione operativa. Even more preferably, the connecting means 11 comprise a pair of lanes 13 and a pair of rods 14. Each lane 13 is internally connected to the module 2 and extends along a longitudinal direction parallel to the direction of propagation P. Each rod 14, on the other hand , is connected to a respective longitudinal edge 14 of the membrane 8 to be slidably inserted along a respective lane 13. In addition, each rod 14 is at least partially rotatable inside the respective lane 13 to allow movement of the membrane 8 between the first operating position and the second operating position.

In altre parole, la membrana 8 presenta un’estensione superficiale sostanzialmente rettangolare (se disposta su un piano, altrimenti come detto precedentemente è in grado di assumere la forma della rispettiva superficie interna della parete laterale 5, generalmente una forma semicilindrica) e lungo ciascun bordo longitudinale 14 è connessa una rispettiva asta 14, inseribile scorrevolmente all’interno delle corsie 13 connesse all’interno del modulo 2. Una volta inserite nella rispettiva corsia 13, le aste 14 sono conformate per ruotare attorno al proprio asse di sviluppo (coincidente con la direzione longitudinale lungo cui si estendono) per consentire lo spostamento della membrana 8 tra la prima e la seconda posizione operativa. L’estensione superficiale della membrana 8, infatti, è tale da coprire sia la prima superficie 6 che la seconda superficie 9 interna alla parete laterale 5 del modulo 2. Vantaggiosamente, l’estensione superficiale della membrana 8 aderisce in ugual modo sia alla prima superficie 6 che alla seconda superficie 9. Vantaggiosamente, infatti, ciascuna asta 14 ruotando nella rispettiva corsia 13 evita che parte della membrana si ripieghi su se stessa durante la movimentazione tra le posizioni operative, limitando l’aderenza con la prima o la seconda superficie in quanto la membrana si accorcerebbe in larghezza. In other words, the membrane 8 has a substantially rectangular surface extension (if arranged on a plane, otherwise, as previously mentioned, it is able to assume the shape of the respective internal surface of the side wall 5, generally a semi-cylindrical shape) and along each edge longitudinal rod 14 is connected to a respective rod 14, which can be slidably inserted inside the lanes 13 connected inside the module 2. Once inserted in the respective lane 13, the rods 14 are shaped to rotate around their own development axis (coinciding with the longitudinal direction along which they extend) to allow the displacement of the membrane 8 between the first and second operating positions. The surface extension of the membrane 8, in fact, is such as to cover both the first surface 6 and the second surface 9 inside the side wall 5 of the module 2. Advantageously, the surface extension of the membrane 8 adheres equally to both the first surface 6 and to the second surface 9. Advantageously, in fact, each rod 14 rotating in the respective lane 13 prevents part of the membrane from folding back on itself during movement between the operating positions, limiting adherence with the first or second surface since the membrane would shorten in width.

Preferibilmente, come meglio visibile nelle figure 2 e 3, ciascuna corsia 13 è disposta lungo una linea di separazione tra la prima superficie 6 e la seconda superficie 9 della parete laterale. In dettaglio, ciascuna corsia 13 è opposta all’altra corsia rispetto ad un asse di sviluppo A del modulo 2. In altre parole, la prima superficie 6 e la seconda superficie 9 presentano la medesime estensione. Preferably, as better visible in Figures 2 and 3, each lane 13 is arranged along a separation line between the first surface 6 and the second surface 9 of the side wall. In detail, each lane 13 is opposite to the other lane with respect to a development axis A of module 2. In other words, the first surface 6 and the second surface 9 have the same extension.

Secondo un aspetto dell’invenzione, la prima superficie 6 si estende inferiormente alla seconda superficie 9 rispetto ad un piano orizzontale che seziona longitudinalmente il modulo 2. In altre parole, nel caso in cui il modulo 2 è suddiviso da un fittizio piano di intersezione orizzontale e parallelo al suolo, la prima superficie 6 si estende nella metà inferiore della parete laterale 5 del modulo 2, mentre la seconda superficie 9 si estende nella metà superiore della parete laterale 5. According to an aspect of the invention, the first surface 6 extends below the second surface 9 with respect to a horizontal plane which longitudinally cuts the module 2. In other words, in the case in which the module 2 is divided by a fictitious horizontal intersection plane and parallel to the ground, the first surface 6 extends into the lower half of the side wall 5 of the module 2, while the second surface 9 extends into the upper half of the side wall 5.

Preferibilmente, la canalizzazione 1 comprende una pluralità di moduli 2 collegati consecutivamente l’uno all’altro lungo la direzione di propagazione P del fluido. Preferably, the channel 1 comprises a plurality of modules 2 connected consecutively to each other along the direction of propagation P of the fluid.

La produzione di una canalizzazione 1 modulare, anziché come corpo unico, consente di ottenere vantaggi durante la fase di assemblaggio e manutenzione. In questo modo, infatti, risulta più semplice trasportare nel luogo desiderato i moduli necessari 2 all’assemblaggio della canalizzazione 1 e, inoltre, risulta più semplice sostituire solo la porzione di canalizzazione 1 eventualmente danneggiata o difettosa. The production of a modular duct 1, rather than as a single body, allows to obtain advantages during the assembly and maintenance phase. In this way, in fact, it is easier to transport the modules 2 necessary for the assembly of the ducting 1 to the desired place and, moreover, it is easier to replace only the ducting portion 1 that may be damaged or defective.

Preferibilmente, ciascuna corsia 13 di un rispettivo modulo 2 è allineata alla corsia 13 di un modulo 2 consecutivo, quando i moduli sono tra loro connessi, in modo da formare una corsia unica per l’intera canalizzazione 1. In questo modo, ciascun modulo 2 è dotato delle rispettiva coppia di corsie 13, ciascuna delle quali presenta un’estensione longitudinale al più pari all’estensione longitudinale del modulo 2 stesso. Alternativamente, a ciascun modulo 2 sono collegabili due o più coppie di corsie 13, le quali, una volta allineate tra loro, non devono superare l’estensione longitudinale massima definita dall’estensione del modulo 2 stesso. Preferably, each lane 13 of a respective module 2 is aligned with lane 13 of a consecutive module 2, when the modules are connected to each other, so as to form a single lane for the entire channel 1. In this way, each module 2 it is equipped with the respective pair of lanes 13, each of which has a longitudinal extension at most equal to the longitudinal extension of the module 2 itself. Alternatively, two or more pairs of lanes 13 can be connected to each module 2, which, once aligned with each other, must not exceed the maximum longitudinal extension defined by the extension of module 2 itself.

Secondo un aspetto dell’invenzione meglio illustrato in figura 4, ciascuna asta 14 della membrana comprende una pluralità di aste 14 aventi lunghezza minore, scollegate tra loro e allineabili. Preferibilmente, ciascuna asta 14 presenta una lunghezza sostanzialmente uguale alle altre in modo che la membrana 8 sia ripiegabile su se stessa, ad esempio in una situazione di non utilizzo o di pre-assemblaggio della canalizzazione 1. Ancor più preferibilmente, ciascuna asta 14 presenta un’estensione al più pari all’estensione longitudinale della rispettiva corsia 13 da accoppiare, la quale è connessa al modulo 2, in modo tale che per ciascuna corsia 13 corrisponda un’asta 14 connessa alla membrana 8. Preferibilmente, la connessione tra le aste 14 e i bordi longitudinali 12 della membrana 8 è consentita tramite l’inserimento di ciascuna asta 14 (e quindi di ciascuna asta minore in sequenza) in una rispettiva porzione asolata della membrana 8, la quale è ricavata lungo i bordi longitudinali 12 ripiegati e cuciti. According to an aspect of the invention better illustrated in Figure 4, each rod 14 of the membrane comprises a plurality of rods 14 having a shorter length, disconnected from each other and can be aligned. Preferably, each rod 14 has a length substantially equal to the others so that the membrane 8 can be folded back on itself, for example in a situation of non-use or pre-assembly of the duct 1. Even more preferably, each rod 14 has a extension at most equal to the longitudinal extension of the respective lane 13 to be coupled, which is connected to the module 2, so that for each lane 13 there corresponds a rod 14 connected to the membrane 8. Preferably, the connection between the rods 14 and the longitudinal edges 12 of the membrane 8 is made possible by inserting each rod 14 (and therefore of each minor rod in sequence) in a respective slotted portion of the membrane 8, which is formed along the folded and stitched longitudinal edges 12.

Alternativamente, come visibile in figura 5, ciascuna asta 14 presenta un taglio radiale con estensione longitudinale configurato per ricevere una porzione specifica di un rispettivo bordo longitudinale 14 della membrana 8. Il taglio è sottodimensionato rispetto allo spessore della membrana 8 in modo tale che, a seguito dell’inserimento del bordo longitudinale 14, questo rimanga fermo in posizione a causa della forte pressione e dell’attrito esercitati dall’asta 14 durante la movimentazione della membrana 8 tra la prima e la seconda posizione operativa. Alternatively, as visible in Figure 5, each rod 14 has a radial cut with longitudinal extension configured to receive a specific portion of a respective longitudinal edge 14 of the membrane 8. The cut is undersized with respect to the thickness of the membrane 8 so that, a following the insertion of the longitudinal edge 14, this remains stationary in position due to the strong pressure and friction exerted by the rod 14 during the movement of the membrane 8 between the first and second operating positions.

Secondo un aspetto dell’invenzione, la canalizzazione 1 comprende un elemento mobile 20 (illustrato schematicamente nella figura 8) associato alla membrana 8 e ad un primo modulo 2 (nel caso in cui ne siano presenti più d’uno), il quale è configurato per movimentare la membrana 8 tra la prima posizione operativa e la seconda posizione operativa. According to an aspect of the invention, the ducting 1 comprises a movable element 20 (schematically illustrated in Figure 8) associated with the membrane 8 and with a first module 2 (if more than one is present), which is configured to move the membrane 8 between the first operative position and the second operative position.

Preferibilmente, l’elemento mobile 20 è conformato sostanzialmente come un arco disposto internamente al modulo 2, e giacente su un piano trasversale alla direzione di propagazione P (salvo durante la movimentazione dell’arco stesso in almeno una posizione compresa tra la prima e la seconda posizione operativa). In altre parole, internamente al modulo 2, l’arco si trova in corrispondenza della prima superficie 6 o della seconda superficie 9 in funzione della posizione operativa che si vuole far assumere alla membrana 8. Preferably, the movable element 20 is substantially shaped like an arc arranged inside the module 2, and lying on a plane transversal to the direction of propagation P (except during the movement of the arc itself in at least one position between the first and the second operating position). In other words, inside the module 2, the arch is located at the first surface 6 or the second surface 9 depending on the operating position that you want to make the membrane 8 assume.

Nel caso preferito in cui il modulo 2 presenta una sezione circolare, l’arco presenta a sua volta un raggio di curvatura minore o sostanzialmente uguale del raggio di curvatura del modulo 2. In the preferred case in which the module 2 has a circular section, the arch in turn has a radius of curvature less than or substantially equal to the radius of curvature of the module 2.

Secondo un aspetto dell’invenzione, l’elemento mobile 20 è collegato ad un primo bordo trasversale 21 della membrana 8, il quale è rivolto verso la sorgente del flusso di fluido. According to an aspect of the invention, the mobile element 20 is connected to a first transverse edge 21 of the membrane 8, which faces the source of the fluid flow.

In dettaglio, come illustrato in figura 7 e in figura 8, l’elemento mobile 20 è disposto in una porzione asolata 22 della membrana 8 ricavata dal ripiegamento del primo bordo trasversale 21 verso il centro della membrana 8 stessa. Mezzi di fissaggio 23, come ad esempio una cerniera o bottoni a clip o velcro o cucitura, sono utilizzati per mantenere ripiegato il primo bordo trasversale 21 e, quindi, per mantenere chiusa la porzione asolata 22 con all’interno l’elemento mobile 20. In detail, as shown in Figure 7 and Figure 8, the mobile element 20 is arranged in a slotted portion 22 of the membrane 8 obtained by folding the first transverse edge 21 towards the center of the membrane 8 itself. Fastening means 23, such as a zipper or clip buttons or velcro or stitching, are used to keep the first transverse edge 21 folded and, therefore, to keep the slotted portion 22 closed with the movable element 20 inside.

In aggiunta, in corrispondenza di ciascuna estremità del primo bordo trasversale 21 (cioè dove il primo bordo trasversale 21 intercetta ciascun bordo longitudinale 12), la membrana 8 presenta una rastrematura tale da evitare che parte del tessuto che la compone si interponga tra la parete laterale 5 e i perni rotanti con cui l’elemento mobile 20 è vincolato al modulo 2. In questo modo, è possibile evitare che la membrana 8 rimanga bloccata o aggrovigliata attorno ai perni rotanti, generando un attrito eccessivo tale da rovinare la membrana 8 stessa e impedirne la corretta movimentazione. In addition, at each end of the first transverse edge 21 (i.e. where the first transverse edge 21 intercepts each longitudinal edge 12), the membrane 8 has a tapering such as to avoid that part of the fabric composing it is interposed between the side wall 5 and the rotating pins with which the mobile element 20 is bound to the module 2. In this way, it is possible to prevent the membrane 8 from getting stuck or tangled around the rotating pins, generating excessive friction such as to ruin the membrane 8 itself and prevent it correct handling.

In dettaglio, i perni rotanti sono disposti in corrispondenza delle estremità di ciascuna corsia 13 rivolte verso la sorgente del flusso di fluido. In detail, the rotating pins are arranged at the ends of each lane 13 facing the source of the fluid flow.

Un motore, come ad esempio un motore passo-passo, è connesso all’arco per imprimere a quest’ultimo la rotazione necessaria a movimentarlo dalla posizione in corrispondenza della prima superficie 6 alla posizione in corrispondenza della seconda superficie 9 e viceversa. Una volta movimentato l’arco nella posizione desiderata, il flusso di fluido in pressione spinge la membrana 8 contro la rispettiva superficie venendo di conseguenza convogliato all’esterno della canalizzazione 1 tramite la pluralità di fori presente sulla superficie opposta. A motor, such as a stepper motor, is connected to the arc to give it the necessary rotation to move it from the position at the first surface 6 to the position at the second surface 9 and vice versa. Once the arc has been moved to the desired position, the flow of pressurized fluid pushes the membrane 8 against the respective surface, consequently being conveyed outside the channel 1 through the plurality of holes present on the opposite surface.

Secondo un aspetto dell’invenzione, la canalizzazione 1 comprende un elemento di chiusura 15 disposto in corrispondenza dell’apertura di uscita 4 del modulo 2 (o in alternativa, se presente più di un modulo, dell’ultimo modulo 2 disposto in sequenza agli altri). L’elemento di chiusura 15 è disposto trasversalmente rispetto alla direzione di propagazione P del fluido, per impedire l’uscita di quest’ultimo dall’apertura di uscita 4. In altre parole, l’elemento di chiusura 15 è sostanzialmente un tappo o una piastra avente sezione uguale al modulo della canalizzazione 1 per essere controsagomato all’apertura di uscita 4. According to an aspect of the invention, the ducting 1 comprises a closing element 15 arranged in correspondence with the outlet opening 4 of module 2 (or alternatively, if more than one module is present, of the last module 2 arranged in sequence to the others ). The closing element 15 is arranged transversely with respect to the direction of propagation P of the fluid, to prevent the latter from exiting from the outlet opening 4. In other words, the closing element 15 is substantially a plug or a plate having a section equal to the module of the duct 1 to be counter-shaped to the outlet opening 4.

Preferibilmente, un’ulteriore corsia 16 è connessa all’elemento di chiusura 15, più precisamente sulla superficie dell’elemento di chiusura 15 rivolta verso l’interno della canalizzazione 1, e un’ulteriore asta 17 è connessa ad un secondo bordo trasversale 24 della membrana 8. In questo modo, l’ulteriore asta 17 è scorrevolmente inseribile lungo l’ulteriore corsia 16 per vincolare la membrana 8 anche all’elemento di chiusura 15. Preferably, a further lane 16 is connected to the closing element 15, more precisely on the surface of the closing element 15 facing towards the inside of the channel 1, and a further rod 17 is connected to a second transverse edge 24 of the membrane 8. In this way, the further rod 17 can be slidably inserted along the further lane 16 to constrain the membrane 8 also to the closing element 15.

In aggiunta, la membrana 8 comprende un lembo terminale 25 conformato a semicerchio e presentante una parte semicurva (estendentesi sostanzialmente lungo una delle due superfici 6, 9 della parete laterale 5) collegata al secondo bordo trasversale 24, ed una parte rettilinea lungo cui è connessa l’ulteriore asta 17. In addition, the membrane 8 comprises a terminal flap 25 shaped like a semicircle and having a semi-curved part (extending substantially along one of the two surfaces 6, 9 of the side wall 5) connected to the second transverse edge 24, and a rectilinear part along which it is connected the further auction 17.

Vantaggiosamente tale costruzione a semicerchio del lembo terminale 25 permette di evitare tensionamenti della membrana 8 e, inoltre, consente di aderire completamente ad una delle due superfici 6, 9 della parete laterale 5 (in funzione della posizione operativa in cui è disposta la membrana 8) per coprire completamente la relativa pluralità di fori 7,10. Advantageously, this semicircular construction of the end flap 25 allows to avoid tensioning of the membrane 8 and, moreover, allows it to adhere completely to one of the two surfaces 6, 9 of the side wall 5 (depending on the operating position in which the membrane 8 is arranged) to completely cover the relative plurality of holes 7,10.

In dettaglio, il secondo bordo trasversale 24 della membrana 8 è cucito alla parte semicurva del lembo terminale, in modo che la porzione terminale della membrana 8 in entrambe le posizione operative sia in grado di aderire completamente sia alla porzione terminale della parete laterale 5 del modulo 2 che alla porzione dell’elemento di chiusura 15, le quali sono disposte trasversalmente tra loro. In detail, the second transverse edge 24 of the membrane 8 is sewn to the semi-curved part of the terminal flap, so that the terminal portion of the membrane 8 in both operating positions is able to adhere completely to both the terminal portion of the side wall 5 of the module 2 and to the portion of the closing element 15, which are arranged transversely to each other.

Per quanto concerne un esempio di funzionamento della canalizzazione 1, esso deriva direttamente da quanto sopra descritto e viene qui di seguito richiamato. As regards an example of operation of the channel 1, it derives directly from what has been described above and is referred to hereinafter.

Dopo aver predisposto la canalizzazione 1 come precedentemente descritto, cioè inserendo scorrevolmente la membrana 8 all’interno di ciascun modulo 2 allineato in modo che ciascuna asta 14 sia scorrevolmente inserita nella rispettiva corsia 13, l’elemento mobile 20 è movimentato per spostare la membrana nella prima posizione operativa o nella seconda posizione operativa in funzione della temperatura del flusso di aria convogliato attraverso la canalizzazione. In altre parole, nel caso in cui la temperatura del flusso di aria sia inferiore alla temperatura ambiente del locale, l’elemento mobile 20 è posizionato in corrispondenza della prima superficie 6 per avvicinare la membrana 8 alla medesima prima superficie 6 in modo che il flusso di aria incanalato attraverso ciascun modulo 2 si diffonda esternamente alla canalizzazione 1 nel locale attraverso la seconda pluralità di fori 10, mentre lo stesso flusso di aria induce una forza premente e costante sulla membrana 8 per attestarla e mantenerla nella prima posizione operativa. After having prepared the ducting 1 as previously described, i.e. by slidingly inserting the membrane 8 inside each module 2 aligned so that each rod 14 is slidingly inserted in the respective lane 13, the mobile element 20 is moved to move the membrane in the first operating position or in the second operating position according to the temperature of the air flow conveyed through the ducting. In other words, in the event that the temperature of the air flow is lower than the ambient temperature of the room, the mobile element 20 is positioned in correspondence with the first surface 6 to bring the membrane 8 close to the same first surface 6 so that the flow of air channeled through each module 2 diffuses externally to the channel 1 in the room through the second plurality of holes 10, while the same flow of air induces a constant pressing force on the membrane 8 to abut it and keep it in the first operative position.

Diversamente, nel caso in cui la temperatura del flusso di aria sia superiore alla temperatura ambiente del locale, l’elemento mobile 20 è posizionato in corrispondenza della seconda superficie 9 per avvicinare la membrana 8 alla medesima seconda superficie 9 in modo che il flusso di aria incanalato attraverso ciascun modulo 2 si diffonda esternamente alla canalizzazione 1 nel locale attraverso la prima pluralità di fori 7, mentre lo stesso flusso di aria induce una forza premente e costante sulla membrana 8 per attestarla e mantenerla nella seconda posizione operativa. On the other hand, in the event that the temperature of the air flow is higher than the ambient temperature of the room, the mobile element 20 is positioned in correspondence with the second surface 9 to bring the membrane 8 close to the same second surface 9 so that the flow of air channeled through each module 2 diffuses externally to the channel 1 in the room through the first plurality of holes 7, while the same flow of air induces a constant pressing force on the membrane 8 to abut it and keep it in the second operative position.

Secondo un aspetto dell’invenzione, un metodo di assemblaggio di una canalizzazione 1 per il convogliamento di un flusso di fluido comprende le seguenti fasi operative: According to an aspect of the invention, a method of assembling a channel 1 for conveying a fluid flow includes the following operating steps:

- predisporre almeno un modulo 2 rigido che si estende lungo una direzione di propagazione P del fluido tra un’apertura di ingresso 3 per il flusso di fluido e un’apertura di uscita 4. Il modulo 2 presenta una parete laterale 5 avente una prima superficie 6 dotata di una prima pluralità di fori 7 passanti per la diffusione del fluido verso l’esterno del modulo 2; - arrange at least one rigid module 2 which extends along a direction of propagation P of the fluid between an inlet port 3 for the flow of fluid and an outlet port 4. The module 2 has a side wall 5 having a first surface 6 equipped with a first plurality of through holes 7 for the diffusion of the fluid towards the outside of the module 2;

- predisporre una membrana 8 internamente al modulo 2, la quale si estende principalmente lungo la direzione di propagazione P. La membrana 8 presenta dei bordi longitudinali 12 che a loro volta si estendono lungo la direzione di propagazione P del fluido e sono opposti tra loro; - arranging a membrane 8 inside the module 2, which extends mainly along the propagation direction P. The membrane 8 has longitudinal edges 12 which in turn extend along the propagation direction P of the fluid and are opposite to each other;

- collegare i bordi longitudinali 12 della membrana 8 al modulo 2 in modo che la membrana 8 possa essere movimentata tra la prima posizione operativa e la seconda posizione operativa. - connecting the longitudinal edges 12 of the membrane 8 to the module 2 so that the membrane 8 can be moved between the first operative position and the second operative position.

Nel caso in cui la canalizzazione 1 comprenda una pluralità di moduli 2 allineati consecutivamente l’uno con l’altro lungo la direzione di propagazione P, internamente a ciascun modulo 2 è connessa una rispettiva coppia di corsie 13, ciascuna delle quali si estende lungo una rispettiva direzione longitudinale parallela alla direzione di propagazione P. In questo modo, una volta che i moduli 2 sono allineati tra loro anche le corsie 13 risultano allineate tra loro. In aggiunta, a ciascun bordo longitudinale 14 della membrana 8 è collegata una pluralità di aste 14 scollegate tra loro. Una volta connesse, le aste 14 sono allineate lungo una direzione longitudinale parallela alla direzione di propagazione P in modo che ciascuna di esse sia scorrevolmente inseribile lungo una rispettiva corsia 13. If the duct 1 comprises a plurality of modules 2 aligned consecutively with each other along the direction of propagation P, a respective pair of lanes 13 is connected inside each module 2, each of which extends along a respective longitudinal direction parallel to the propagation direction P. In this way, once the modules 2 are aligned with each other, the lanes 13 are also aligned with each other. In addition, a plurality of rods 14 disconnected from each other is connected to each longitudinal edge 14 of the membrane 8. Once connected, the rods 14 are aligned along a longitudinal direction parallel to the direction of propagation P so that each of them can be slidably inserted along a respective lane 13.

Preferibilmente, nel caso in cui la canalizzazione 1 comprenda una pluralità di moduli 2, il metodo di assemblaggio prevede di predisporre la membrana 8 ripiegata a fisarmonica in corrispondenza di una o più aree comprese tra le aste 14, in una condizione di riposo, in modo che ciascuna asta 14 sia disposta accatastata alle altre. Preferably, in the case in which the ducting 1 comprises a plurality of modules 2, the assembly method provides for arranging the membrane 8 folded like an accordion in correspondence with one or more areas comprised between the rods 14, in a rest condition, so that that each rod 14 is stacked with the others.

Successivamente, una prima coppia di aste 14 della membrana 8 ripiegata è inserita scorrevolmente lungo una rispettiva corsia 13 di un primo modulo 2. Subsequently, a first pair of rods 14 of the folded membrane 8 is slidably inserted along a respective lane 13 of a first module 2.

A questo punto, una parte della membrana 8 viene dispiegata in modo che la membrana 8 ripiegata risulti passante attraverso un ulteriore modulo 2 collegato al primo modulo 2. Vantaggiosamente, il collegamento tra il primo modulo 2 e l’ulteriore modulo 2 può avvenire precedentemente o successivamente al dispiegamento della membrana 8. At this point, a part of the membrane 8 is unfolded so that the folded membrane 8 passes through a further module 2 connected to the first module 2. Advantageously, the connection between the first module 2 and the further module 2 can take place previously or after the deployment of the membrane 8.

In seguito, un’ulteriore coppia di aste 14, consecutive alle precedenti, è inserita scorrevolmente lungo una rispettiva ulteriore corsia 13 dell’ulteriore modulo 2. Subsequently, a further pair of rods 14, consecutive to the previous ones, is inserted slidingly along a respective further lane 13 of the further module 2.

Infine, l’assemblaggio prevede di ripetere la fase di dispiegamento della membrana 8, del collegamento di un ulteriore modulo e dell’inserimento delle ulteriori aste 14 nelle ulteriori corsie 13 fino al completamento dell’estensione della canalizzazione 1. Finally, the assembly involves repeating the deployment phase of the membrane 8, connecting a further module and inserting the additional rods 14 in the additional lanes 13 until the extension of the duct 1 is completed.

Al termine dell’assemblaggio della canalizzazione 1 è, infine, possibile, predisporre un elemento di chiusura 15 in corrispondenza dell’apertura di uscita 4 dell’ultimo modulo 2 installato. At the end of the assembly of the duct 1 it is finally possible to prepare a closing element 15 in correspondence with the outlet opening 4 of the last module 2 installed.

L’ulteriore asta 17 connessa ad un secondo bordo trasversale 24 della membrana 8 è inseribile per scorrimento nell’ulteriore corsia 16 connessa all’elemento di chiusura 15 secondo una direzione trasversale alla direzione di propagazione P, in modo che la membrana 8 e l’elemento di chiusura risultino connessi tra loro. A questo punto, quindi, l’elemento di chiusura 15 è sovrapposto e vincolato all’apertura di uscita 4 del modulo 2 per impedire l’uscita del flusso di fluido. The further rod 17 connected to a second transverse edge 24 of the membrane 8 can be inserted by sliding in the further lane 16 connected to the closing element 15 according to a direction transversal to the direction of propagation P, so that the membrane 8 and the closing element are connected to each other. At this point, therefore, the closing element 15 is superimposed and bound to the outlet opening 4 of module 2 to prevent the flow of fluid from flowing out.

La presente invenzione, come precedentemente descritto, quindi consente di applicare una membrana flessibile (ad esempio realizzata in tessuto) ad una canalizzazione realizzata tramite uno o più moduli rigidi traforati e allineati consecutivamente tra loro. In questo modo, quindi, grazie alla movimentazione della membrana, è possibile selezionare attraverso quali fori convogliare il flusso di aria da diffondere nel locale in cui è installata la canalizzazione. The present invention, as previously described, therefore allows to apply a flexible membrane (for example made of fabric) to a canalization made by means of one or more rigid modules perforated and aligned consecutively with each other. In this way, therefore, thanks to the movement of the membrane, it is possible to select through which holes to convey the flow of air to be diffused in the room where the ducting is installed.

Claims (16)

RIVENDICAZIONI 1. Canalizzazione (1) per il convogliamento di un flusso di fluido, preferibilmente aria, caratterizzato dal fatto di comprendere: - almeno un modulo (2) estendentesi lungo una direzione di propagazione (P) del fluido tra un’apertura di ingresso (3) per il flusso di fluido e un’apertura di uscita (4); detto modulo (2) presentando una parete laterale (5) avente una prima superficie (6) dotata di una prima pluralità di fori (7) passanti per la diffusione del fluido verso l’esterno del modulo (2); detto modulo (2) essendo realizzato principalmente in materiale rigido; - una membrana (8) disposta internamente a detto modulo (2) ed estendentesi principalmente lungo la direzione di propagazione (P); detta membrana (8) essendo configurabile tra una prima posizione operativa, in cui è disposta a copertura di detta prima pluralità di fori (7) per impedire o ridurre il flusso di fluido attraverso detta prima pluralità di fori (7), ed una seconda posizione operativa, in cui è distanziata da detta prima pluralità di fori (7) per consentire il flusso di fluido attraverso detta prima pluralità di fori (7); - mezzi di collegamento (11) interposti tra detta parete laterale (5) del modulo (2) e dei bordi longitudinali (12) di detta membrana (8) che si estendono lungo detta direzione di propagazione (P) del fluido e sono opposti tra loro; detti mezzi di collegamento (11) essendo configurati per consentire la movimentazione della membrana (8) tra detta prima posizione operativa e detta seconda posizione operativa. CLAIMS 1. Channel (1) for conveying a flow of fluid, preferably air, characterized in that it comprises: - at least one module (2) extending along a direction of propagation (P) of the fluid between an inlet opening (3) for the flow of fluid and an outlet opening (4); said module (2) presenting a side wall (5) having a first surface (6) equipped with a first plurality of holes (7) passing through for the diffusion of the fluid towards the outside of the module (2); said module (2) being mainly made of rigid material; - a membrane (8) arranged inside said module (2) and extending mainly along the direction of propagation (P); said membrane (8) being configurable between a first operating position, in which it is arranged to cover said first plurality of holes (7) to prevent or reduce the flow of fluid through said first plurality of holes (7), and a second position operative, in which it is spaced from said first plurality of holes (7) to allow the flow of fluid through said first plurality of holes (7); - connection means (11) interposed between said lateral wall (5) of the module (2) and of the longitudinal edges (12) of said membrane (8) which extend along said direction of propagation (P) of the fluid and are opposite between They; said connection means (11) being configured to allow movement of the membrane (8) between said first operating position and said second operating position. 2. Canalizzazione (1) secondo la rivendicazione 1, in cui detti mezzi di collegamento (11) sono configurati per condurre detta membrana (8) tra detta prima posizione operativa e detta seconda posizione operativa in modo che la medesima estensione superficiale della membrana (8) stessa aderisca completamente a copertura di detta prima superficie (6) e di una seconda superficie (9) complementare a detta prima superficie (6). Channeling (1) according to claim 1, wherein said connecting means (11) are configured to conduct said membrane (8) between said first operative position and said second operative position so that the same surface extension of the membrane (8 ) itself completely adheres to cover said first surface (6) and a second surface (9) complementary to said first surface (6). 3. Canalizzazione (1) secondo la rivendicazione 1 o 2, in cui detti mezzi di collegamento (11) comprendono una coppia di corsie (13) e una coppia di aste (14); ciascuna corsia (13) essendo connessa internamente a detto modulo (2) ed estendendosi lungo una direzione longitudinale parallela a detta direzione di propagazione (P); ciascuna asta (14) essendo connessa ad un rispettivo bordo longitudinale (12) di detta membrana (8) ed essendo scorrevolmente inserita lungo una rispettiva corsia (13); ciascuna asta (14) essendo inoltre almeno parzialmente ruotabile internamente alla rispettiva corsia (13) per consentire la movimentazione di detta membrana (8) tra la prima posizione operativa e la seconda posizione operativa. Channeling (1) according to claim 1 or 2, wherein said connecting means (11) comprise a pair of lanes (13) and a pair of rods (14); each lane (13) being internally connected to said module (2) and extending along a longitudinal direction parallel to said propagation direction (P); each rod (14) being connected to a respective longitudinal edge (12) of said membrane (8) and being slidably inserted along a respective lane (13); each rod (14) being moreover at least partially rotatable inside the respective lane (13) to allow the movement of said membrane (8) between the first operative position and the second operative position. 4. Canalizzazione (1) secondo la rivendicazione 3, in cui ciascuna corsia (13) è disposta lungo una linea di separazione tra detta prima superficie (6) e detta seconda superficie (9) ed è opposta all’altra corsia (13) rispetto ad un asse di sviluppo di detto modulo. 4. Channel (1) according to claim 3, wherein each lane (13) is arranged along a separation line between said first surface (6) and said second surface (9) and is opposite to the other lane (13) with respect to a development axis of said module. 5. Canalizzazione (1) secondo una qualsiasi rivendicazione da 3 o 4, in cui a ciascun bordo longitudinale (12) di detta membrana (8) è associata una pluralità di aste (14) scollegate tra loro in modo che la membrana (8) stessa sia ripiegabile, durante una condizione di riposo, in corrispondenza di una o più aree comprese tra le aste (14). Channeling (1) according to any one of claims 3 or 4, wherein a plurality of rods (14) disconnected from each other are associated with each longitudinal edge (12) of said membrane (8) so that the membrane (8) itself is foldable, during a rest condition, in correspondence with one or more areas comprised between the rods (14). 6. Canalizzazione (1) secondo una qualsiasi rivendicazione da 2 a 5, in cui detta seconda superficie (9) presenta una seconda pluralità di fori (10) passanti per la diffusione del fluido verso l’esterno del modulo (2) quando detta membrana (8) è disposta in detta prima posizione operativa. Canalization (1) according to any one of claims from 2 to 5, wherein said second surface (9) has a second plurality of through holes (10) for the diffusion of the fluid towards the outside of the module (2) when said membrane (8) is arranged in said first operative position. 7. Canalizzazione (1) secondo la rivendicazione 6, in cui detta membrana (8) è disposta a copertura di detta seconda pluralità di fori (10) per impedire o ridurre il flusso di fluido attraverso detta seconda pluralità di fori (10), quando detta membrana (8) è disposta in detta seconda posizione operativa. Channel (1) according to claim 6, wherein said membrane (8) is arranged to cover said second plurality of holes (10) to prevent or reduce the flow of fluid through said second plurality of holes (10), when said membrane (8) is arranged in said second operative position. 8. Canalizzazione (1) secondo una qualsiasi rivendicazione precedente, comprendente un elemento mobile (20) associato a detta membrana (8) e a detto modulo (2) e configurato per movimentare detta membrana (8) tra detta prima posizione operativa e detta seconda posizione operativa. Channel (1) according to any preceding claim, comprising a movable element (20) associated with said membrane (8) and said module (2) and configured to move said membrane (8) between said first operating position and said second position operational. 9. Canalizzazione (1) secondo una qualsiasi rivendicazione da 2 a 8, in cui detta prima superficie (6) si estende inferiormente rispetto ad un piano orizzontale che seziona longitudinalmente detto modulo; in cui detta seconda superficie (9) si estende superiormente rispetto a detto piano orizzontale. Channel (1) according to any one of claims from 2 to 8, wherein said first surface (6) extends below a horizontal plane which longitudinally cuts said module; wherein said second surface (9) extends above said horizontal plane. 10. Canalizzazione (1) secondo una qualsiasi rivendicazione precedente, comprendente un elemento di chiusura (15) disposto in corrispondenza di detta apertura di uscita (4) di detto modulo (2) trasversalmente rispetto alla direzione di propagazione (P) del fluido, per impedire l’uscita del flusso di fluido. Channel (1) according to any preceding claim, comprising a closing element (15) arranged in correspondence with said outlet opening (4) of said module (2) transversely with respect to the direction of propagation (P) of the fluid, for prevent fluid flow from escaping. 11. Canalizzazione (1) secondo la rivendicazione 10, comprendente un’ulteriore corsia (16) connessa internamente a detto elemento di chiusura (15) e un’ulteriore asta (17) connessa ad un secondo bordo trasversale (24) di detta membrana (8); detta ulteriore asta (17) essendo scorrevolmente inseribile lungo detta ulteriore corsia (16) per vincolare detta membrana (8) a detto elemento di chiusura (15). Channel (1) according to claim 10, comprising a further lane (16) internally connected to said closing element (15) and a further rod (17) connected to a second transverse edge (24) of said membrane ( 8); said further rod (17) being slidably insertable along said further lane (16) to constrain said membrane (8) to said closing element (15). 12. Canalizzazione (1) secondo una qualsiasi rivendicazione precedente, in cui detto modulo (2) è realizzato almeno parzialmente in materiale metallico, preferibilmente in acciaio o alluminio o rame. Channel (1) according to any preceding claim, wherein said module (2) is made at least partially of metallic material, preferably of steel or aluminum or copper. 13. Canalizzazione (1) secondo una qualsiasi rivendicazione precedente, comprendente una pluralità di detti moduli collegati consecutivamente l’uno all’altro lungo detta direzione di propagazione (P) del fluido. 13. Channeling (1) according to any preceding claim, comprising a plurality of said modules connected consecutively to each other along said direction of propagation (P) of the fluid. 14. Metodo di assemblaggio di una canalizzazione (1) per il convogliamento di un flusso di fluido, preferibilmente aria, caratterizzato dal fatto di comprendere le seguenti fasi operative: - predisporre almeno un modulo (2) rigido estendentesi lungo una direzione di propagazione (P) del fluido tra un’apertura di ingresso (3) per il flusso di fluido e un’apertura di uscita (4); detto modulo (2) presentando una parete laterale (5) avente una prima superficie (6) dotata di una prima pluralità di fori (7) passanti per la diffusione del fluido verso l’esterno del modulo; - predisporre una membrana (8) internamente a detto modulo (2) ed estendentesi principalmente lungo la direzione di propagazione, in cui detta membrana (8) presenta dei bordi longitudinali (12) estendentisi lungo detta direzione di propagazione (P) del fluido ed essendo opposti tra loro; - collegare detti bordi longitudinali (12) di detta membrana (8) a detto modulo (2) in modo che detta membrana (8) possa essere movimentata tra detta prima posizione operativa e detta seconda posizione operativa. 14. Method of assembling a duct (1) for conveying a flow of fluid, preferably air, characterized in that it comprises the following operating steps: - prepare at least one rigid module (2) extending along a direction of propagation (P) of the fluid between an inlet opening (3) for the flow of fluid and an outlet opening (4); said module (2) presenting a side wall (5) having a first surface (6) equipped with a first plurality of through holes (7) for the diffusion of the fluid towards the outside of the module; - arranging a membrane (8) inside said module (2) and extending mainly along the direction of propagation, in which said membrane (8) has longitudinal edges (12) extending along said direction of propagation (P) of the fluid and being opposite each other; - connecting said longitudinal edges (12) of said membrane (8) to said module (2) so that said membrane (8) can be moved between said first operative position and said second operative position. 15. Metodo secondo la rivendicazione 14, comprendente le ulteriori fasi operative di: - predisporre una pluralità di detti moduli in modo da allinearli consecutivamente l’uno all’altro lungo detta direzione di propagazione (P) del fluido; - collegare internamente a ciascun modulo (2) una coppia di corsie (13), ciascuna delle quali lungo una rispettiva direzione longitudinale parallela a detta direzione di propagazione; - collegare a ciascun bordo longitudinale (12) di detta membrana (8) una pluralità di aste (14) scollegate tra loro ed allineate lungo una direzione longitudinale parallela a detta direzione di propagazione (P) in modo da inserirne ciascuna scorrevolmente lungo una rispettiva corsia (13). 15. Method according to claim 14, comprising the further operational steps of: - arrange a plurality of said modules so as to align them consecutively with each other along said direction of propagation (P) of the fluid; - connecting internally to each module (2) a pair of lanes (13), each of which along a respective longitudinal direction parallel to said propagation direction; - connecting to each longitudinal edge (12) of said membrane (8) a plurality of rods (14) disconnected from each other and aligned along a longitudinal direction parallel to said direction of propagation (P) so as to insert each one slidingly along a respective lane (13). 16. Metodo secondo la rivendicazione 14 o 15, comprendente le ulteriori fasi operative di: - predisporre detta membrana (8) ripiegata in modo che ciascuna asta (14) di una pluralità di aste (14) scollegate tra loro sia disposta accatastata alle altre; detta aste (14) essendo connesse a detti bordi longitudinali (12) di detta membrana (8); - inserire scorrevolmente una prima coppia di aste (14) ciascuna lungo una rispettiva corsia (13) di un primo modulo; una coppia di corsie (13) essendo connesse internamente a detto modulo (2) estendendosi lungo una direzione longitudinale parallela a detta direzione di propagazione (P); - dispiegare una parte di detta membrana (8) in modo che la parte di membrana (8) ripiegata risulti passante attraverso un ulteriore modulo; - inserire scorrevolmente una ulteriore coppia di aste (14), consecutive alle precedenti, ciascuna lungo una rispettiva ulteriore corsia (13) di detto ulteriore modulo (2) in modo da collegare detto ulteriore modulo (2) in sequenza a detto primo modulo; - ripetere in sequenza la fase di dispiegare una parte di detta membrana (8) e la fase di inserire scorrevolmente una ulteriore coppia di barre fino al completamento dell’estensione della canalizzazione (1). Method according to claim 14 or 15, comprising the further operational steps of: - arranging said folded membrane (8) so that each rod (14) of a plurality of rods (14) disconnected from each other is stacked to the others; said rods (14) being connected to said longitudinal edges (12) of said membrane (8); - slidingly inserting a first pair of rods (14) each along a respective lane (13) of a first module; a pair of lanes (13) being internally connected to said module (2) extending along a longitudinal direction parallel to said propagation direction (P); - unfolding a part of said membrane (8) so that the folded membrane part (8) passes through a further module; - slidingly inserting a further pair of rods (14), consecutive to the previous ones, each along a respective further lane (13) of said further module (2) so as to connect said further module (2) in sequence to said first module; - repeat in sequence the step of unfolding a part of said membrane (8) and the step of slidingly inserting a further pair of bars until the extension of the ducting (1) is completed.
IT102019000002829A 2019-02-27 2019-02-27 "Channeling for conveying a fluid flow and method of assembly" IT201900002829A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT102019000002829A IT201900002829A1 (en) 2019-02-27 2019-02-27 "Channeling for conveying a fluid flow and method of assembly"

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT102019000002829A IT201900002829A1 (en) 2019-02-27 2019-02-27 "Channeling for conveying a fluid flow and method of assembly"

Publications (1)

Publication Number Publication Date
IT201900002829A1 true IT201900002829A1 (en) 2020-08-27

Family

ID=66641318

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT102019000002829A IT201900002829A1 (en) 2019-02-27 2019-02-27 "Channeling for conveying a fluid flow and method of assembly"

Country Status (1)

Country Link
IT (1) IT201900002829A1 (en)

Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0175892A1 (en) * 1984-09-10 1986-04-02 AMELIORAIR S.A. Société dite : Gas, especially air distributing duct for a room
US5111739A (en) * 1989-11-13 1992-05-12 Hall James F Air flow control system
DE19722554A1 (en) * 1997-05-28 1998-12-03 Euro Air A S Air diffuser
WO2001004547A1 (en) * 1999-07-13 2001-01-18 Rite-Hite Holding Corporation Frame to support a deflated fabric air duct
WO2016210284A1 (en) * 2015-06-25 2016-12-29 Leiterman And Associates, Inc. Air duct systems and methods of air flow control

Patent Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0175892A1 (en) * 1984-09-10 1986-04-02 AMELIORAIR S.A. Société dite : Gas, especially air distributing duct for a room
US5111739A (en) * 1989-11-13 1992-05-12 Hall James F Air flow control system
DE19722554A1 (en) * 1997-05-28 1998-12-03 Euro Air A S Air diffuser
WO2001004547A1 (en) * 1999-07-13 2001-01-18 Rite-Hite Holding Corporation Frame to support a deflated fabric air duct
WO2016210284A1 (en) * 2015-06-25 2016-12-29 Leiterman And Associates, Inc. Air duct systems and methods of air flow control

Similar Documents

Publication Publication Date Title
AU2011248926B2 (en) Configurable pliable air ducts
DK2255121T3 (en) AIR CONDITION OF SUBSTANCES DIVIDED LENGTHLY
US10578334B2 (en) Air duct with regulation membrane
IT201900002829A1 (en) "Channeling for conveying a fluid flow and method of assembly"
FI117726B (en) Connection duct for the duct and method for installation in the duct for the duct
EP2003509A3 (en) Pattern forming method
US6422548B1 (en) Adjustable zoned vacuum bed
US10883706B2 (en) Lighting device and method for producing such device
WO2012177186A2 (en) Active air distributing ceiling cladding and an active air duct with ion ventilator (variants)
AU2014203662B2 (en) Configurable Pliable Air Ducts
JP2003322378A5 (en)
US11274852B2 (en) Linear supply outlet (LSO) system, apparatuses and methods for blending heating and cooling fenestrations with architectural appearances
JP2014228231A (en) Heat storage plate layered structure and heat storage plate supporting member
JP3472872B2 (en) Heating panel and combination method of heating panel
US20050111841A1 (en) Device for influencing light for illuminating sets for movies, photography, theater, and/or stage
KR20190105350A (en) Air circulator
ITMI20110319U1 (en) SYSTEM FOR THE TREATMENT OF AIR, IN PARTICULAR FOR THE CONDITIONING OF ENVIRONMENTS
JP2020169813A (en) Air conditioning unit
JP2020169813A5 (en)
JP2011163747A (en) Ventilation passage assembling kit
IT201800002955A1 (en) AIR DIFFUSION DUCT, RELATED DIFFUSION DUCTING AND AIR DISTRIBUTION SYSTEM
JP2006063589A (en) Indoor partition device and partitioning method
ITUB201543399U1 (en) ADJUSTABLE VENTILATION NOZZLE FOR AIR CIRCULATION SYSTEM
IT201800002319U1 (en) DEVICE FOR THE VARIATION OF THE CHARACTERISTICS OF THE AIR IN AN ENVIRONMENT
JPS60256737A (en) Unit type chamber