EP4192555A1 - Nasal applicator - Google Patents

Nasal applicator

Info

Publication number
EP4192555A1
EP4192555A1 EP21755988.9A EP21755988A EP4192555A1 EP 4192555 A1 EP4192555 A1 EP 4192555A1 EP 21755988 A EP21755988 A EP 21755988A EP 4192555 A1 EP4192555 A1 EP 4192555A1
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
vain
time
concentration
dose
actuation
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Pending
Application number
EP21755988.9A
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Klaus Sinner
Francois Henri Mathieu Marie Souren
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Hatchmore Labs GmbH
Original Assignee
Hatchmore Labs GmbH
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority claimed from DE102020121044.2A external-priority patent/DE102020121044A1/en
Priority claimed from EP20217882.8A external-priority patent/EP4023276A1/en
Application filed by Hatchmore Labs GmbH filed Critical Hatchmore Labs GmbH
Publication of EP4192555A1 publication Critical patent/EP4192555A1/en
Pending legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M15/00Inhalators
    • A61M15/0065Inhalators with dosage or measuring devices
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M15/00Inhalators
    • A61M15/0065Inhalators with dosage or measuring devices
    • A61M15/0066Inhalators with dosage or measuring devices with means for varying the dose size
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M15/00Inhalators
    • A61M15/0065Inhalators with dosage or measuring devices
    • A61M15/0068Indicating or counting the number of dispensed doses or of remaining doses
    • A61M15/008Electronic counters
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M15/00Inhalators
    • A61M15/0065Inhalators with dosage or measuring devices
    • A61M15/0068Indicating or counting the number of dispensed doses or of remaining doses
    • A61M15/0081Locking means
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M15/00Inhalators
    • A61M15/0065Inhalators with dosage or measuring devices
    • A61M15/0068Indicating or counting the number of dispensed doses or of remaining doses
    • A61M15/0083Timers
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M15/00Inhalators
    • A61M15/009Inhalators using medicine packages with incorporated spraying means, e.g. aerosol cans
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M15/00Inhalators
    • A61M15/08Inhaling devices inserted into the nose
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/18General characteristics of the apparatus with alarm
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/35Communication
    • A61M2205/3546Range
    • A61M2205/3553Range remote, e.g. between patient's home and doctor's office
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/35Communication
    • A61M2205/3546Range
    • A61M2205/3561Range local, e.g. within room or hospital
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/35Communication
    • A61M2205/3546Range
    • A61M2205/3569Range sublocal, e.g. between console and disposable
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/35Communication
    • A61M2205/3576Communication with non implanted data transmission devices, e.g. using external transmitter or receiver
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/35Communication
    • A61M2205/3576Communication with non implanted data transmission devices, e.g. using external transmitter or receiver
    • A61M2205/3584Communication with non implanted data transmission devices, e.g. using external transmitter or receiver using modem, internet or bluetooth
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/35Communication
    • A61M2205/3576Communication with non implanted data transmission devices, e.g. using external transmitter or receiver
    • A61M2205/3592Communication with non implanted data transmission devices, e.g. using external transmitter or receiver using telemetric means, e.g. radio or optical transmission
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/50General characteristics of the apparatus with microprocessors or computers
    • A61M2205/52General characteristics of the apparatus with microprocessors or computers with memories providing a history of measured variating parameters of apparatus or patient
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/58Means for facilitating use, e.g. by people with impaired vision
    • A61M2205/581Means for facilitating use, e.g. by people with impaired vision by audible feedback
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/58Means for facilitating use, e.g. by people with impaired vision
    • A61M2205/583Means for facilitating use, e.g. by people with impaired vision by visual feedback
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2210/00Anatomical parts of the body
    • A61M2210/06Head
    • A61M2210/0618Nose

Definitions

  • the present invention relates to a drug delivery device, in particular a nasal applicator, according to claim 1. It also relates to a system according to claim 36.
  • Nose applicators are known from practice, by means of which a patient can apply a drug or an active substance nasally. It is the object of the present invention to propose a further nasal applicator. The object of the invention is achieved by the nasal applicator having the features of claim 1, further by the system having the features of claim 36.
  • a drug delivery device for nasal, inhalative, intravenous, oral, buccal, sublingual, etc. delivery
  • a nasal applicator for administration or nasal administration of at least one substance e.g. a medicinal or non-medicinal substance, e.g. B.
  • the drug delivery device or the nasal applicator has a housing.
  • the medication delivery device has or is connected to a substance reservoir for holding a quantity of the substance.
  • the medication delivery device is connected to or includes a retrieval device for actuation by the user/patient.
  • the retrieval device is programmed or otherwise prepared so that the user of the drug delivery device can retrieve a next application dose of the substance by actuating the retrieval device.
  • the purpose or aim of the retrieval device is therefore to be able to trigger an application dose.
  • the medication delivery device further includes or is connected to a delivery meter.
  • the dispensing dispenser is provided for dispensing application doses upon actuation of the retrieval device.
  • the delivery takes place, if it takes place, at a so-called delivery time.
  • the medication delivery device also has a connection point for a nose attachment or a nose piece or is connected to a nose attachment or a nose piece.
  • the medication dispensing device has or is connected to a dispensing device for actively dispensing an application dose of the substance via the connection point or the nasal attachment or the nose piece and/or out of the nasal applicator.
  • the system according to the invention comprises one or more nasal applicators according to the invention and one or more peripheral devices, one or more of the nasal applicators being in signal or communication connection with one or more of the peripheral devices, in particular by means of its control device, or being prepared or programmed for this purpose.
  • the present invention also encompasses corresponding programming or configuration of an apparatus or portion thereof suitable for achieving or carrying out. Even if the present invention is not limited to a nasal applicator, but rather relates to drug delivery devices as such, the focus in the following is on nasal applicators. The teachings, explanations, and advantages made of the nasal applicator apply without prejudice to drug delivery devices, and vice versa.
  • the terms "drug delivery device” and “nasal applicator” may be synonymous. In some embodiments, these terms are interchangeable. Thus, what is stated herein for the “medication delivery device” also applies to the “nasal applicator”, and vice versa.
  • the applicator can optionally be used for various forms of application, e.g. B. can be used sublingually, inhalatively and even intravenously.
  • the connection point disclosed herein can be designed to be connected to a wide variety of ports through which a liquid can be conveyed, such as. B an impaction baffle or step baffle or impaction baffle, which breaks up the liquid into small droplets, a two-jet atomizer (impinging jet), a porous membrane, a perforated plate (Rayleigh breakup principle), an infusion tube, a vortex chamber, nasal cannula, other nose adapters for generating small droplets, etc. It may be connected to any of these.
  • the nasal applicator also has a dosing chamber.
  • the dosing chamber serves to temporarily receive the application dose of the substance held in the substance reservoir.
  • the nasal applicator additionally has a loading device for loading the dosing chamber with the application dose of the substance from the substance reservoir.
  • the pick and place device is a pump.
  • the loading device is a membrane that allows liquid to diffuse into the metering chamber over time.
  • the loading device is a dropper, alternatively a bellows, a bellows or a cuff, a bolus system, or the like.
  • the concentration itself can be mixed to simulate different dosages.
  • a dosing chamber of constant and/or variable size (e.g. 100 ⁇ L) in order to achieve the desired concentration, e.g. 50 ⁇ g/100 ⁇ L or 60 ⁇ g/100 ⁇ L, etc.
  • a second fluid chamber can be provided in addition to the substance reservoir, which has a second fluid (preferably a liquid) which differs from the substance of the reservoir or is intended to hold it, for example a Fluid for diluting the substance with the aim of setting a desired concentration.
  • a pump, or further pump, for discharging the second fluid from the second fluid chamber can, like any other pick-and-place device such.
  • a syringe may be provided.
  • the second fluid chamber, or a further, third, can have a desiccant or be provided for this purpose.
  • an antidote for the or an active ingredient of the substance can be provided, a neutralizing agent in order to reduce or block the pharmacological effect.
  • the dispensing device is arranged for, in particular active, dispensing of the application dose of the substance present in the dosing chamber via the connection point, the nasal attachment or the nose piece and/or out of the nasal applicator.
  • a motor-driven direct piston drive i.e.
  • the vortex chamber is coupled directly to a syringe and/or cylinder ampoule syringe (carpule), which acts as a reservoir and dosing chamber here—e.g. B. by means of a Motor or otherwise - the required triggering speed, force and/or pressure can be generated by applying pressure to the pressure plate of the syringe.
  • the delivery quantity can be determined and controlled using a flow sensor.
  • the flow sensor is provided to stop the movement of the dispensing device in these embodiments, for example to stop the optional motor when the desired dispensing amount has been reached.
  • an audio signal can optionally be emitted while and/or while a fluid is being applied.
  • an audio signal can be given after application is complete.
  • dose setting and/or initiation is manual, or a combination of manual and automatic.
  • the dispensing device and/or the equipping device has an energy store for mechanical or electrical energy or spring energy.
  • the dispensing device and/or the equipping device has an energy store for hydraulic and/or pneumatic energy.
  • the stored energy is energy generated by the human body or gravity. In these embodiments, the energy is stored by changing the density or by converting this energy into another form of energy.
  • the dispensing device and/or the equipping device have a motor, preferably an electric motor.
  • the motor may also be powered by compressed air (pneumatic, hydraulic) or by mechanical energy, such as spring energy and/or human energy.
  • the motor can also be a pump.
  • the dispensing device and/or the equipping device has a spindle.
  • the spindle can be driven electrically, pneumatically, hydraulically, mechanically or by means of spring energy.
  • the spindle can be designed in different ways, e.g. B.
  • spindle as a linear system (linear axis) with toothed belt and spindle drive for a linear movement
  • ball bushings as a threaded spindle (ball screw or trapezoidal thread gear)
  • shaft guide as a grooved shaft
  • rotary, short-stroke, long-stroke -Torque ball bushings for torque transmission, as torque shafts with and without a groove
  • rail guides as electric, pneumatic or hydraulic cylinders, as telescopic cylinders (e.g. multi-stage hydraulic piston) or as a single or double-acting cylinder.
  • the spindle can be smooth in some embodiments and z. B. be driven by two pairs of obliquely mounted and opposite ball bearings.
  • a rolling ring gear can be provided.
  • the nasal applicator has no spring element and/or no store for mechanical energy or spring energy.
  • the equipping device and/or the dispensing device has no spring element and/or no store for mechanical energy or spring energy.
  • the motor is connected to the spindle. In these embodiments, the motor is directly connected to the spindle. Alternatively, motor and spindle are connected indirectly, i. H. a translation or reduction can be interposed. Motor and spindle can be referred to together as a gearbox. It may be a fixed gear in some embodiments, i. H. Speed ratio and torque conversion are not changeable.
  • the transmission can be an adjustment transmission (stepped and/or stepless).
  • the transmission can be a manual transmission for speed and/or torque gradation and/or reversal of direction of rotation.
  • the step-up or step-down can be positive or non-positive, e.g. B. in a gear and / or friction gear and / or epicyclic gear (all three gears), a chain and / or belt drive (both traction gear), a planetary gear, a pressure medium gear (e.g. as in the hydraulic gear of a car brake), a linkage (e.g. as in the crank mechanism of an internal combustion engine - crankshaft and connecting rod), a cam gear (e.g.
  • the nasal applicator also has a mechanism for changing the capacity of the metering chamber for the application dose of the substance.
  • the capacity can be changed manually or automatically. Such a change in the capacity can take place by changing the stroke of the equipping or dispensing device.
  • Examples of this are: Lengthening/shortening the travel path of the loading or unloading device, rotation of an inclined plane, by means of a curve e.g. B. a cam, groove, heart curve, etc., an adjustable end stop/stop, adjustable pins as travel limiters, a change in the dosing chamber diameter, a change in the loading or dispensing device geometry (e.g. round to oval), a change in the dosing chamber geometry (e.g. round to oval) and/or telescopic pistons running outwards or inwards.
  • a curve e.g. B. a cam, groove, heart curve, etc.
  • an adjustable end stop/stop adjustable pins as travel limiters
  • a change in the dosing chamber diameter e.g. round to oval
  • a change in the loading or dispensing device geometry e.g. round to oval
  • a change in the dosing chamber geometry e.g. round to oval
  • telescopic pistons running outwards
  • the dosing chamber can be changed by first moving the piston by rotating the spindle in a first direction (approximately counterclockwise) and enlarging the dosing chamber accordingly in order to suck substance from the reservoir . The spindle is then rotated in the opposite direction to dispense the application dose thus introduced into the dosing chamber.
  • the dosing chamber is filled and emptied by means of a sliding crank drive.
  • the slider crank drive can have or consist of an eccentric shaft and a push rod which can be rotated on or on the eccentric shaft relative to the latter. The slider crank drive is used to transform a rotary movement into an oscillating pushing movement, or vice versa.
  • this can result in a piston motor with a piston that moves back and forth in a straight line in the cylinder.
  • the control device can be programmed to both fill the dosing chamber by rotating the motor drive in a first direction and also to empty it again by rotating the motor drive in the same direction with the aim of dispensing the next application dose.
  • the quantity of the dose applied here can be fixed by turning it by a corresponding angular value.
  • the control device can be programmed to fill the dosing chamber by turning the motor drive in a first direction and to empty it again by turning the motor drive in the second direction opposite to the first, with the aim of dispensing the next application dose.
  • the quantity of the dose applied in this way can in turn be fixed by rotating it by a corresponding angular value, which makes the setting of the dose variable.
  • the sliding crank drive can be used to advantage here.
  • a reduction in the size of the metering chamber is encompassed by the present invention by not changing the stroke of the deployment mechanism but by moving the linkage side.
  • the piston travels back is given what the discharge stroke.
  • the remaining quantity in the dosing chamber is 100 ⁇ L. If the next application dose is 75 ⁇ L, for example, the device does not have to carry out a suction stroke, but does the delivery stroke straight away. The residual amount that remains in the dosing chamber after this last application is 25 ⁇ L. If the subsequent application dose z. B. 100 ⁇ L, this again requires a suction stroke of 75 ⁇ L. Alternatively, however, the dosing chamber can be refilled to 150 ⁇ L. Further alternatively, the present invention includes that a constantly large dosing chamber (e.g. 150 ⁇ L) is always only filled with the desired application volume (e.g.
  • the nasal applicator further comprises an electronic control device.
  • the electronic control device is programmed to move the dispensing device at a variety of speeds, forces, pressures, accelerations and/or flow rates and/or to dispense substance at a variety of speeds, forces, pressures, accelerations and/or flow rates permit. Provision can thus be made, for example, to deploy at a first, in particular predetermined, speed, to deploy at a second, in particular predetermined, speed which differs from the first speed, and optionally at even further speeds. These rates of application can be defined as a function of the quantity to be applied and/or the volume of substance to be applied and/or its nature.
  • the nasal applicator has a second fluid chamber containing a desiccant or a means for neutralizing the substance.
  • the dispensing device and the equipping device have identical components or consist of them.
  • the electronic controller is programmed to act on the mechanism to vary the volumetric capacity of the metering chamber.
  • the equipping device for equipping the dosing chamber with the application dose of the substance has at least a first one-way valve or check valve and/or the Metering chamber is defined by at least a first one-way valve or check valve.
  • the pick-and-place device optionally has at least one valve which opens at a predetermined pressure value (e.g. 4 bar).
  • the dosing chamber is pressurized by the dispensing device, as soon as it moves, the pressure in the dosing chamber rises to the predetermined pressure value (e.g. 4 bar), the valve opens and remains open until the dosing chamber is empty .
  • the one-way valve can also have the function of a pressure sequence valve.
  • a valve can be opened or closed by means of a pressure switch sensor or pressure sensor. This solution covers both the function of a non-return valve and the function of a pressure sequence valve (alternatively: pressure switching valve, pressure sequence valve or sequence valve) of another valve, a throttle, a lock for volume flow, etc.
  • the valve can be switched mechanically, in others electrically or electromagnetically, in still others pneumatically or hydraulically.
  • a mechanically switchable valve is, for example, a check valve with a spring element.
  • Further embodiments of a mechanically switched valve are, for example, a disk or ball check valve, a check valve or a backflow valve.
  • the valve is a switchable three-way valve. This can also be switched mechanically, electrically or electromagnetically, pneumatically or hydraulically.
  • the one-way valve is integrated or partially integrated in the triggering or equipping device. In some embodiments, the one-way valve is replaced by blocking the plug in the substance reservoir after the metering chamber is filled.
  • the one-way valve can be integrated into the vortex chamber, ie z. e.g. beyond the junction, or in the nosepiece, etc.
  • the vortex chamber may be shaped to function as a valve.
  • the vortex chamber can have such a valve or be delimited by it on one side or defined in its extension.
  • the equipping device for equipping the dosing chamber with the application dose of the substance has at least one second valve, e.g. B. any as discussed herein or other valve, in particular a one-way valve or check valve.
  • the dosing chamber is provided with at least one such, e.g. B. a second one-way valve or check valve limited.
  • the second check valve preferably has an opening direction that is opposite to that of the first check valve in relation to the dosing chamber.
  • the function of the first valve and the function of the second valve can be provided together in one component.
  • the nasal applicator also has a blocking device for temporarily blocking the delivery doser during a blocking period that begins again at or after the respective delivery time of the delivered application dose.
  • the blocking period has a blocking period start and a blocking period end.
  • the nasal applicator also has a dose detection device for detecting the amount of the application dose delivered by means of the delivery doser at the time of delivery.
  • the nasal applicator also has a data memory for storing at least the dispensing times of one or more application doses that have already been dispensed. Alternatively or additionally, the heights of these application doses are also stored.
  • the dosing chamber has or consists of a chamber for receiving the substance or the dosed amount of the substance. In these embodiments, the dosing chamber is in particular of variable size or variable capacity. In other embodiments, the dosing chamber is of non-variable size and/or always has the same capacity.
  • the delivery meter is configured and arranged to deliver the amount of substance to be delivered as a spray and/or atomized.
  • the nose applicator has no energy store and/or no means for delivering a predetermined, in particular mechanical, amount of energy to the energy store.
  • the nasal applicator has no means for releasing the predetermined amount of energy from the energy store to the dosing chamber in order to subject the liquid therein to a predetermined pressure rise from a low pressure to a higher pressure and to initiate dispensing of the liquid from the dosing chamber.
  • the drug delivery device may further be connected to or include a locking device.
  • the blocking device is configured to temporarily block the dispensing doser during a blocking period, in particular a predefined blocking period. The blocking period begins, for example, after delivery of one, some or every application dose.
  • the drug delivery device includes or is connected to a dose detection device.
  • the dose detection device is programmed to detect the amount (e.g. as an amount, in weight units, in volume units, in material units such as moles, etc.) of the application dose that is delivered by means of the delivery dispenser at the respective delivery time. It can also be programmed to record the level of an application dose referred to herein as the initial dose.
  • the drug delivery device is connected to or includes an electronic controller.
  • the drug delivery device may include or be connected to data storage for storage. He can at least the delivery times of one or more already delivered application doses, which z. B. before the next delivery time or in the past and / or store and / or have the heights of these application doses.
  • the drug delivery device may include, or be connected to, a sensing device that is programmed to sense operation of the retrieval device by the user.
  • the detection device can at least one operation of the retrieval device carried out or occurring at an operation time by the Record users as confirmation behavior and is preferably configured, programmed and/or provided accordingly.
  • the aim of the actuation behavior is to trigger, deliver or have a next or future application dose applied and/or to check the circumstances for this, for example whether a previous delivery time was already a sufficiently long time ago.
  • the actuation behavior can be the actuation of the retrieval device or can be detected from this by evaluation.
  • the electronic control device can be programmed to read data stored in the data memory. It is also programmed to evaluate the user's actuation behavior that was detected by the detection device. In some embodiments, the result of the evaluation of the activation behavior of the user by means of the electronic control device can influence the predetermination of the amount of the next or future application dose.
  • the electronic control device can be programmed to determine the time that has elapsed since the delivery time of one or more application doses that have already been delivered until the retrieval device is actuated, and to take it into account, above all quantitatively, in the predetermination.
  • the electronic control device can be programmed to determine the time that has elapsed since the delivery time of one or more of the application doses that have already been delivered until the retrieval device is actuated and, above all quantitatively, to be taken into account when predetermining, at a predetermination point in time, the amount of the next or further application dose that the user should apply in the event that the user activates the retrieval device outside of a blocking period that may still last when the retrieval device is actuated can be delivered at a next delivery time.
  • the nasal applicator and/or one or more devices thereof are already programmed to predetermine the amount of the next or the further application dose at a predetermination time, which is during a blocking period.
  • the nasal applicator and/or its devices are not programmed so that the user can enter a period of time or a point in time after which the effect or a predetermined effect of the administered amount of active substance should be ended, degraded or fallen short of.
  • the nasal applicator and/or its devices are not programmed to compensate or change the predetermined height of the next or further application dose by means of a stored and/or retrieved height compensation factor.
  • the nasal applicator is not designed or configured to vaporize or vaporize an application dose.
  • the substance in the reservoir is continuously pressurized, such as by a spring arranged to compress the interior volume of the reservoir.
  • the dosing chamber can be designed to, when it is loaded with the next or further application dose to be dispensed, into the volume required to hold this dose by means of a corresponding movement, e.g. B. the motor, the spindle and / or the placement device. It can then be reduced to deliver the dose.
  • the dosing chamber has a variable size or a variable capacity. This/this is preferably set automatically before or when it is loaded with the next or further dose by means of a motor, spindle and/or loading device.
  • the control device is programmed to initially increase the volume of the dosing chamber for filling it and then reduce it again for emptying it by means of a motor, spindle and/or loading device.
  • the motor and/or spindle preferably rotate both in a first direction and later in a second direction opposite to the first.
  • the dosing chamber is delimited by inner wall sections of a piston, a movable plunger and/or by two valves. In some embodiments, the dosing chamber is formed thereby.
  • one or more of the valves defining the metering chamber are check valves or other mechanically operated valves. In some embodiments, the valves that define the metering chamber are stationary, which can increase their precision. Stationary means here that they are not connected to z. B. the movement of the piston can be moved.
  • the valves defining the metering chamber are located at or associated with a common end of the metering chamber, e.g. B. both in an upper area, or both associated with the nosepiece.
  • the control device is programmed to move the placement device after actuation of the retrieval device with the aim of administering the next or further application dose both in a first direction and then in a second direction opposite to the first direction.
  • the nasal applicator does not have a piston pump.
  • the nasal applicator has no device for limiting the maximum possible stroke of a piston pump.
  • the nasal applicator does not include an electrical valve actuator. Next, it can be programmed to, e.g. B.
  • a predetermination time preferably from a variety of possible heights - which are optionally not yet known before the start of treatment, e.g. B. at least within predetermined limits, variable - height of the next application dose, z. B. from a variety of possible or specifiable application doses, to predetermine or to determine, to select about, to calculate or to determine which next, z. B. at a next delivery time, can be delivered to the user or can be delivered for a delivery to this user, should this outside of a blocking period, if such is set, actuate the retrieval device.
  • the level of the next application dose may be unknown in advance.
  • the level of the next application dose cannot be stored in advance, that is to say cannot be taken from a memory; rather, it must be determined or predetermined.
  • the level of the next application dose is unknown before the control device has predetermined or determined it, for example by calculating it. It can thus be unknown up to the time of the predetermination. It can be variable.
  • the electronic control device can be programmed to predetermine the level of the next application dose only after the retrieval device has been previously actuated.
  • the electronic control device can be programmed not to predetermine the amount of the next application dose before the retrieval device is actuated at least for the first time.
  • the electronic control device can be programmed to determine the amount of the next application dose for each application dose, or at least for several application doses.
  • the electronic control device can be programmed to store the heights of dispensed application doses detected by means of the dosing detection device in the data memory. Such a predetermination time is at or after the actuation time.
  • the step of predetermining takes place taking into account data read from the data memory.
  • the data read out preferably include at least the delivery time of one or more of the application doses already delivered, or the time elapsed between the one or more delivery times of the application doses already delivered and the delivery time before or after the next actuation time.
  • the data read out preferably include the level of one or more of the application doses that have already been dispensed, in particular by means of the medication dispensing device.
  • the level of the next application dose differs from the level of at least one, several or all previously predetermined application doses.
  • the read-out data does not include any data that is entered based on an input from the patient with a view to his or her condition are not exclusively based on these, at best also.
  • Such data can be patient-specific control data and/or data that depicts the duration, severity and/or frequency of complaints.
  • the dispensing dose is not the dose sensing device.
  • the dose sensing device records the amount of what has actually been dispensed. In some embodiments, the dosage detection device does not determine the level of the next application dose. In some embodiments, the nasal applicator does not have a display that would be controlled in order to display a remaining number of application doses and/or a number of application doses that have already been dispensed. In some embodiments, the nasal applicator does not have a large number of vials, in particular identical vials. In some embodiments, after a predetermined maximum amount of time has elapsed, no reminder signal, e.g. B. addressed to the user to operate the retrieval device again.
  • no reminder signal e.g. B. addressed to the user to operate the retrieval device again.
  • the data store also includes pharmacological, pharmacodynamic, pharmacometric and/or pharmacokinetic data, in particular relating to the substance that is or is to be administered.
  • This data can be models, in particular PK models, or PK curves or include.
  • This data can be formulas and/or generated based on them, e.g. B. on-line, by the electronic control device and / or in real time (real time), or generated. They may have been recorded or compiled individually for each patient.
  • other data assigned to the substance can also be included in the data store or stored there.
  • the data can include, for example, the dose half-life and/or the elimination or terminal half-life of the substance.
  • the dose half-life is the time required for the concentration (e.g. in plasma, in blood, at the site of action (CNS, central nervous system), in adipose tissue, in the liver, etc.) to reach half the value (50%) of the administered dose is reduced.
  • the elimination or terminal half-life is the time required for the concentration present at pseudo-equilibrium to fall by half (50%).
  • the electronic control device is optionally programmed to also read out such data from the data memory.
  • the next or further application dose of the substance is pre-determined in this case, also taking into account the additionally read out data.
  • the predetermination time, as well as the actuation time can optionally be the delivery time of the next correspond to the application dose, but it can also be before the delivery time.
  • the end of the lockout period can be the time of maximum concentration (this time is also referred to herein as: t Max ) between delivery of two consecutive application doses of the substance or be derived from it.
  • the blocking period can depend on the maximum concentration and accordingly on the doctor or other authorized persons or automatically on the medication delivery device, alternatively on a defined concentration, alternatively on the time until this defined concentration is undershot.
  • the electronic control device is further programmed to cause the next or the further application dose to be dispensed at the predetermined level at the corresponding dispensing time by means of the dispensing dispenser.
  • the electronic control device is also programmed to subsequently store or have stored in the data memory the level and/or a resulting concentration of the application dose, for example as quantity information or volume information etc. of the substance, of the next application dose delivered.
  • the control device is preferably programmed in order, for example at the same time as or subsequent to the dispensing of the application dose, to cause the blocking device to temporarily block the dispensing dispenser for a specific blocking period.
  • the blocking period begins, for example, from or after the delivery time of this next application dose and is defined by a blocking period start and/or a blocking period end, which can also apply to any other blocking periods mentioned herein.
  • the delivery time of the next application dose delivered can be stored in the data memory, and the control device can be programmed for this.
  • the electronic control device is further programmed to execute or initiate the sequence of the other steps mentioned above also in connection with one or more of the dispensing of further application doses following the next application dose, which are chronologically after the next application dose.
  • the electronic control device is programmed to read out data from the data memory which z. B. include PK curves and / or PK models, and which depict a time course of the concentration of the substance in the body, in particular in the blood of the patient. Based on these curves or models, the electronic controller can calculate a next maximum concentration. The next maximum may be the maximum that the concentration has between immediately consecutive dispensing times. It may be the result of accumulated application doses. In certain embodiments, this maximum concentration is calculated and used to determine the blocking period.
  • the electronic control device is further programmed to determine the next application dose in such a way that the next maximum concentration will not exceed a predetermined maximum value or a predetermined maximum.
  • the application dose is determined on the basis of data stored in the data store, in particular PK curves or models, and a therapeutic maximum stored in the data store.
  • the therapeutic maximum can be the maximum of a single application dose or the maximum of a sum of several applications or the maximum of a sum of several applications over a specific time or within a specific time interval.
  • the evaluation of the recorded activation behavior of the user includes determining the activation time at which the user would like to call up the next or the further application dose.
  • the evaluation of the usage behavior includes the period of time that lies between this actuation time and the end of the blocking period of the last elapsed blocking period.
  • the predetermination includes taking into account the determined next actuation time or taking into account the determined period of time.
  • the drug delivery device or nasal applicator further includes a feedback device. It serves the user, a feedback e.g. B. to his well-being, his pain condition or the like.
  • the feedback device which can be a switch, a touch surface, etc., can e.g. B.
  • the user presses the feedback device for the first time e.g. B. presses when the pain is first felt to be tolerable after the last application dose applied to the user. It can also be agreed that the user no longer actuates the feedback device from the point in time at which he feels pain again for the first time (due to the decreasing concentration of the substance in the body).
  • the feedback device can be identical to the retrieval device, e.g. B.
  • the detection device is programmed to detect that the feedback device has been actuated by the user at least at one, preferably a first, feedback point in time.
  • the control device is programmed to determine the concentration of the substance present in the body or in the blood of the user at the at least one feedback point in time. A determination here can always be a calculation, reading out and/or reading.
  • the control device is programmed to set a target concentration or its maximum value to a value below, above or equal to the determined concentration.
  • the detection device is further programmed to detect at least one actuation of the retrieval device by the user at different actuation times, in particular after the blocking period.
  • the detection device is programmed to detect a feedback point in time, preferably a last feedback point in time, after which there are no further actuations of the feedback device by the user, at least until the point in time at which the next application dose is dispensed.
  • the present invention also includes storing these feedback times.
  • the control device can also be programmed to determine concentrations of the substance in the body, in particular in the blood, for example based on the data read out, such as e.g.
  • the control device can also be programmed to determine or select a concentration curve over time from a group of concentration curves over time. When determining the concentration curve over time, both the concentration at the preferably first feedback time and the concentration at the preferably first actuation time or the last feedback time are taken into account.
  • Reference herein to a "set of concentration courses over time" means a set of concentration courses that relate to or are derived from the same dose (e.g.
  • the concentration profiles include those that reflect the time profile of the concentration for the mean value of all patients in a group examined using this dose, or the mean value plus/minus one or more standard deviations. A large number of such courses or data can be stored in the data memory. From this, the group of the observed time curves can be selected.
  • the control device can be programmed to take into account the individual concentration profile over time determined in this way when predetermining the level of one or more of the subsequent application doses, in particular to take into account the determined individual PK curve. In some embodiments of the nasal applicator, the control device is further programmed to take into account the set target concentration or its maximum value when predetermining the level of the next application dose.
  • the controller is further programmed to, after delivery of an initial dose or loading dose at an earlier time, at a first (or referred to herein as "initial") time of actuation of the retrieval device by the user (preferably after expiration of an the blocking period following delivery of the initial dose, during which no application dose is administered to the user when the retrieval device is actuated), to determine a concentration assigned to this time of actuation, specifically for each of the concentration curves (stored in the data memory) of the/a group or of these derive.
  • This first time of actuation is after the delivery time of the initial dose.
  • the control device is also programmed to define the concentrations determined in this way as the estimated target concentration of the associated concentration profile over time. If, to put it simply, there was an initial dose and the user wanted to call up another application dose after the blocking period that followed had expired, then the point in time at which the user attempted to call up the further application dose is shown for each of the concentration curves considered over time a concentration assigned. Since the concentration so assigned has been determined by calculation and is the result of a hypothesis which still requires testing and confirmation, the concentration so determined is referred to herein as the estimated target concentration. If the group of time courses considered has three elements (courses), then three estimated target concentration values are obtained. In other words, three hypotheses are put forward.
  • An initial dose can also be referred to herein as a first or preceding application dose, which was delivered at a delivery time, which can correspondingly be the first delivery time.
  • the initial dose may actually be the very first application using the drug delivery device.
  • the control device can also be programmed to apply the first application dose following the initial dose in response to actuation of the retrieval device at the first actuation time. Furthermore, the control device can determine a point in time at which, after the application of this first application dose, the concentration in the body, in particular in the blood, will or should have fallen again to the estimated target concentration of the associated concentration profile over time.
  • This time is also referred to herein as the calculated target concentration time.
  • the same values are used again in each case temporal concentration curves of the group, for which a calculated target concentration time point has already been defined.
  • differences between the level of the initial dose and the subsequent, first application dose are taken into account here. For example, if the initial dose was 50 ⁇ g fentanyl, the three selected concentration curves over time in the group indicated how this 50 ⁇ g fentanyl could be detected in the body. A first of the three concentration curves could e.g. B. assume that the course will behave as observed in a collective on average.
  • a second can For example, suppose the gradient behaves like the first gradient by plus one standard deviation, plus 10%, and so on.
  • a third can For example, assume that the gradient behaves like the first gradient by minus one standard deviation, minus 10%, and so on.
  • the subsequent, first application dose is not 50 ⁇ g, for example, but only 30 ⁇ g fentanyl, then the same three selected concentration curves over time for the group are assumed. They are just no longer calculated for 50 ⁇ g, but for 30 ⁇ g of fentanyl.
  • the control device can also be used for direct or indirect detection or determination of the second actuation point in time for retrieving a second or subsequent, first application dose, e.g. B. second application dose to be programmed.
  • control device can be programmed to record a concentration over time from the group as an individual concentration over time, in particular to be determined as an individual PK curve.
  • concentration over time in particular to be determined as an individual PK curve.
  • the respective difference between the calculated target concentration time of each concentration profile over time from the group and the second actuation time is taken into account.
  • concentration profile over time that has the smallest difference between its calculated target concentration time and the second actuation time comes into consideration as an individual concentration profile over time.
  • the control device can also be programmed to take into account the determined individual concentration profile over time when predetermining the level of one or more of the subsequent application doses, which can in particular be an individual PK curve or an individual PK model.
  • control device is further programmed to determine the concentration of the substance present in the body or in the blood of the user. The determination takes place at at least one considered actuation point in time or at least one considered predetermination point in time. Furthermore, the controller is programmed to set this concentration as the target concentration. The control device is further programmed to set the level of the next application dose at the next predetermined time such that the concentration in the body or in the blood of the user will only drop to the target concentration again after a predetermined period of time has elapsed. This period of time can be adjustable, for example by the attending physician, and begins with the delivery time of the next application dose.
  • the unchanging individual concentration profile over time ie the PK curve of the user
  • the electronic control device is further programmed to take into account data read from the data memory in the step of predetermining the level of the next application dose.
  • These data include both the delivery time of one or more of the application doses already delivered on the one hand and the amount of one or more of the application doses already delivered on the other hand. It is covered by the present invention that here, as an alternative to the delivery time, the time period elapsed between the one or more delivery times of the application doses already delivered and the delivery time after the next actuation time can be considered.
  • the evaluation of the activation behavior of the user includes the detection of activations of the retrieval device by the user at activation times within a blocking period.
  • a blocking period This can be in any, a specific, i. h, in the first and/or in the second, etc., or in each period of suspension.
  • it is also optional to store this actuation behavior in or on a suitable device for this purpose, e.g. B. the data storage mentioned herein provided.
  • the control device is also programmed to determine a concentration of the substance in the body, in particular in the blood, which is or can be associated with the respective actuation times within one of the blocking periods.
  • the controller is further programmed to set a target concentration or its minimum value to a value above, below or equal to the associated concentration, respectively.
  • the procedure outlined above may be repeated multiple times, e.g. H. in loop, to be executed.
  • the target concentration so approximated, or the minimum value so approximated may optionally be reset to zero (0) after any or each lockout period.
  • the detection device of the nasal applicator according to the invention is further programmed to detect and optionally store at least one actuation of the retrieval device by the user at least one time of actuation after the blocking period.
  • the control device is further programmed to determine a concentration in the body, in particular in the blood, which is associated with the actuation time after the blocking period.
  • the control device is also programmed to determine a concentration profile of the group over time. here both at least one, preferably the last, actuation time within the (any) blocking period and at least one, preferably the first, actuation point in time after the blocking period are taken into account.
  • the control device is also programmed to take into account the determined individual concentration profile over time, in particular the determined individual PK curve, when predetermining the level of one or more of the following application doses.
  • the control device is further programmed to take into account the set target concentration or its minimum value and/or the determined individual concentration profile over time, in particular the determined individual PK curve, when predetermining the amount of the next application dose.
  • the evaluation of the actuation behavior of the user comprises the evaluation of actuations of the retrieval device by the user at actuation times within one of the blocking periods.
  • This can be in any, a specific, i. h, in the first and/or in the second, etc., or in each period of suspension.
  • this actuation behavior can optionally also be stored in or on a device suitable for this purpose.
  • the control device can be programmed to determine an increase in the time intervals between successive actuation times within a the (considered) blocking period, alternatively the absence of further actuation times within the considered blocking period.
  • control device can be programmed to specify a point in time from which the extent of the increase or the absence of it satisfies predetermined criteria. Criteria can be specified, for example, that as soon as z. B. 50%-75% of the lock duration T_vain n have elapsed, one may assume that the actuation times are in a predetermined manner significantly further apart than before, and / or if for a, z. B. predetermined period of time has not been actuated, it is assumed that the effect of the therapeutic effect has become noticeable / noticeable and / or the target concentration has been reached. For some embodiments it can be specified that if arithmetically z. B.
  • the end of the current blocking period is brought forward, since the remaining z. B. 20% of the concentration will not be sufficient to bring the user to the target concentration (C ED ) bring to.
  • C ED target concentration
  • control device can be programmed to determine a concentration of the substance in the body, in particular in the blood, which is associated with the point in time.
  • the controller may be further programmed to set the target concentration or its minimum value to a value above, below or equal to the assigned concentration, respectively.
  • the electronic control device is further programmed to evaluate at least one actuation of the retrieval device by the user at at least one actuation time which is after the blocking period.
  • control device is further programmed to determine a concentration in the body, in particular in the blood, for the actuation time or times after the blocking period.
  • the control device can be further programmed to determine a concentration profile over time for the/a group, taking into account both one, preferably the last, actuation time within the blocking period and one, preferably the first, actuation point after the blocking period.
  • control device can be programmed to take into account the determined individual concentration profile over time, in particular the determined individual PK curve, when predetermining the level of one or more of the subsequent application doses.
  • the nasal applicator controller is further programmed to take into account the set target concentration or its minimum value when predetermining the level of the next application dose.
  • the control device can take into account the determined individual concentration profile over time, in particular the determined individual PK curve.
  • the control device is further programmed to limit the level of the next application dose and/or to limit the resulting concentration.
  • the control device is programmed to limit the cumulative level of all application doses delivered within a predetermined period of time and/or to limit the concentrations resulting therefrom. Again alternatively or additionally, the control device is programmed to limit the cumulative level of all application doses delivered and/or to limit the resulting concentrations.
  • the control device optionally accesses data relating to the substance stored in the data memory.
  • the nasal applicator according to the invention is suitable for the nasal administration of an application dose of substances which are or have medicinal active ingredients in particular.
  • the inventions relate to a drug delivery device that is not a nasal applicator. What is stated herein for the nasal applicator therefore also applies without restriction to a drug delivery device as a nasal applicator, especially if this is portable and can be used by the user, e.g. B. a patient, alone actuable bar and is usually operated without outside help or special knowledge.
  • a drug delivery device is suitable for other types of administration, for example for further transmucosal administrations, in particular via the oral mucosa, for example in the cheek pouch (buccal) or under the tongue (sublingual), for intravenous or also for inhalative administration.
  • the dispensing dispenser is or includes a particle or droplet generator, such as a vortex chamber, a spray head, a nozzle, cannula, dropper, perforated plate, baffle, porous membrane or the like.
  • the delivery doser includes an energizing mechanism and/or a delivery mechanism. This can be designed mechanically and/or electronically, e.g. B.
  • the dispensing doser includes an analog, in particular stepless, and/or a digital (0 or 1) control for dosing. This can be part of the electronic control device of the nasal applicator.
  • an application dose or release quantity of the substance corresponds to a quantity in the range between 1 ⁇ L and 300 ⁇ L per actuation.
  • a high level of reproducibility and accuracy in the delivery of the amount by a user-independent operation (alternatively: triggering) by always the same trigger parameters such. B. tripping speed, tripping force, acceleration, flow rate, pressure, rotation, stroke, etc. must be guaranteed.
  • the nasal applicator includes a metering valve.
  • the nasal applicator comprises an elastomer ring, in particular a removable one, for sliding onto a nose attachment (also known as a nose dip).
  • the elastomer ring serves as possible hermetically sealing the nostril from an exterior.
  • the nasal applicator e.g. B. commercial or conventional nasal spray cartridges that have an integrated conveyor or pumping device. By means of this integrated conveying or pumping device, different dosing sizes can be delivered after venting (priming), for example by lengthening or shortening the stroke of this device.
  • a delivery or pumping device is triggered mechanically, ie by hand, by the user/patient.
  • the dose detection device of the nasal applicator comprises a sensor configured to detect the substance delivered or the amount of active ingredient thereof.
  • the dose or its volume or quantity can be detected, for example, by means of direct measurement, e.g. B. by means of a flow sensor, etc.) and / or by means of derived measurement.
  • the dose is calculated or derived. This can be done, for example, by measuring revolutions (rpm), angle, stroke distance, distance, number of strokes, time, valve actuations (number and/or time), etc.
  • the dose can be detected by means of a spray sensor, which makes it possible to determine whether there are actually droplets of the atomized Form or forms fluids or aerosol in the area of the nose attachment.
  • the spray sensor uses the effect that the atomized fluid or aerosol scatters light and works as a so-called scattered light sensor.
  • the dose detection device can be integrated into the control device of the nasal applicator, for example. In other embodiments, it is separate.
  • the dose can be measured using a flow sensor, a flow sensor, or using a droplet distribution measurement and/or particle distribution measurement. In some embodiments, the droplet distribution and/or particle size distribution can be measured to determine the dose.
  • the droplet size distribution and / or particle size distribution can be set or adapted or adjusted. This is intended in particular to adapt the droplet distribution and/or particle size distribution to different active ingredients in a simple manner.
  • the data memory of the nasal applicator comprises at least one internal memory component which is non-volatile and can be overwritten or written to multiple times and/or an external memory component which can in particular be exchangeable (e.g. SSD memory card, USB memory, HDD, etc.).
  • a network, a smart device, a charging station (docking station) or the Internet can also be considered as external storage.
  • the personal data and / or individual control data from the Clear data memory of the nasal applicator and/or reset the nasal applicator to the factory settings.
  • the nasal applicator or parts thereof can thus advantageously be passed on to other patients after the patient's therapy has ended, without data protection concerns having to oppose this.
  • the data memory in particular the external data memory, can be implemented as a digital pain ID card and used by the user/patient to provide evidence to the attending physicians and/or controllers, for example when traveling or during checks.
  • the user/patient interacting with the nasal applicator can be viewed as a pre-programmed, self-regulating system, eliminating the need for programming and potential sources of error.
  • the same is known from the use of IV-PCA smart pumps for the administration of opiates.
  • the pre-programmed, self-regulating system includes certain dose limits (e.g. dose limits, concentration limits, time limits, limits based on a therapeutic effect, i.e. e.g. a lower dose for a low pain score). These dose limits may be dose limits per time, a specific number of actuations or actuations, a single dose limit, a daily dose limit, a concentration limit, and/or the like.
  • the delivery of further application doses can either be paused or the dose can be reduced in such a way that a therapeutic effect can no longer occur.
  • a placebo effect is made possible here.
  • the user/patient can be viewed as a control circuit and the triggering behavior of the nasal applicator can be adapted based on the recorded or determined pharmacological data in accordance with the user/patient reaction in terms of dose and therapy.
  • direct measured values e.g. B. the blood sugar level or the opioid concentration in the blood
  • indirect measured values derived and/or estimated values
  • PK- Pharmacokinetics
  • the electronic control device is further programmed in order to be able to predetermine a predetermination time of an application dose of the substance, with subjective therapeutic observations of a patient-specific therapeutic effect, such as e.g. B. pain, to be considered. These observations can determine the level of pain (pain score). Pain type, pain duration, pain intensity and/or pain frequency of the patient. This means that the user/patient determines what is still bearable for him/her or how much pain he/she feels. This can e.g. B. by manual entry on a one-dimensional rating scale to determine the pain intensity.
  • NRS numerical rating scale
  • VRS verbal rating scale
  • VAS visual analogue scale
  • FAS Functional Activity Scale
  • “no limitation” if the user can carry out a certain activity without limitation (eg due to pain)
  • “mild limitation” if the activity is only carried out with limitations
  • limitations can (e.g. B. due to pain) and "significant limitation” (significant limitation) if the activity is not performed (e.g. due to pain or side effects of pain therapy), or a - functional impairment such as e.g. B. insomnia, impairments in the ability to eat and/or drink and/or impairments in deep breathing.
  • a - functional impairment such as e.g. B. insomnia, impairments in the ability to eat and/or drink and/or impairments in deep breathing.
  • objective and/or subjective observations may be considered. These can e.g. B.
  • - Vital signs such as blood pressure, heart rate, temperature, etc.
  • Pupillary reaction such as blood pressure, heart rate, temperature, etc.
  • Delirium - Hallucinations - Dizziness - Tolerance - Addiction
  • Increased sensitivity to pain hyperalgesia
  • Sedation Sedation
  • Side effects such as itching
  • nausea nausea
  • vomiting vomiting
  • physiological observations - total dose/volume and/or total concentration of the substance/active ingredient, - remaining capacity in the container, - sleep patterns.
  • the present invention can be classified as part of the so-called Personalized Medicine, in which the user/patient is viewed as a pre-programmed, self-regulating system and with dose limits (absolute) and/or dose limits per time, concentration limits or quantity limits and/or limitation of the number of triggerings and/or limitations for a single dose and/or daily dose, etc. as well as the alternatives listed and explained below, the aim is to achieve therapy that is as individual as possible will. The more input or information about the status of the user/patient is available, the more individually the therapy can be designed. In particular, if concentration limits are considered here, different high doses can result in certain embodiments.
  • the electronic control device is further programmed in order to be able to predetermine a predetermination time of an application dose of the substance, patient-specific setup data being entered and/or taken into account as an alternative or in addition.
  • This setup data can, for example, include or result from: - data from the (electronic) patient file, - data from the individual anamnesis, - data from a pre-operative consultation (pre-OP), - data collected during an operation (e.g. during a anesthesia), - data collected in a PACU (Post Anesthesia Care Unit, recovery room, etc.) and/or - individual anthropometric patient data (e.g.
  • the electronic control device is further programmed in order to be able to predetermine a predetermination time of an application dose of the substance by alternatively or additionally taking into account objective therapeutic observations. These observations can be compared, preferably automatically, using sensor data for vital signs.
  • the vital signs may include, for example: - heart rate (HR), - HRV, - (partial) blood oxygen saturation (SpO 2 ), - blood pressure, - blood pressure trending (BPT), - electrochemical skin reactions, - temperature, - photoplethysmogram (PPG), - electrocardiogram (ECG), - respiratory rate, - blood sugar level, - stress, - carbon monoxide (CO) measurement - electroencephalography (EEG).
  • HR heart rate
  • HRV heart rate
  • SpO 2 blood oxygen saturation
  • BPT blood pressure trending
  • PPG photoplethysmogram
  • ECG electrocardiogram
  • CO carbon monoxide
  • EEG carbon monoxide
  • the method initiated by the control device creates value tables for controlling the nasal applicator. In some embodiments, the method initiated by the control device calculates different triggering parameters for the nasal applicator, depending on the position of the device. In some embodiments, the circadian, ultradian, and/or infradian rhythm of the user/patient may be taken into account.
  • the nose applicator transmits the data from the data store by cable, for example using a LAN, Powerline or PowerLAN, and/or wirelessly using appropriate protocols, e.g. B. Wi-Fi, Bluetooth, WLAN, GPS, RFID, NFC, barcode, QR code, ZigBee, Wibree, WiMAX, IrDA, WPAN, infrared etc.
  • a signal or communication connection between two or more components is discussed here, this can be understood to mean a connection that exists during use. This can also be understood to mean that there is a preparation for such a signal communication (wired, wireless or implemented in some other way), for example by coupling both components, for example by means of pairing, etc.
  • Pairing is a process to create a link between Manufacture electronic units for the purpose of communication. One of the most famous examples of this is the establishment of a Bluetooth connection, by means of which various devices (e.g. smartphone, headphones) are connected to one another. Pairing is also sometimes referred to as bonding.
  • the data listed here is transmitted via an interface between the smart device and the computer.
  • the data presented herein is transmitted web-based, i. H. no software installation is necessary.
  • the data listed herein is transmitted using an encrypted data transmission.
  • the data listed herein is preferably transmitted over an adjustable range.
  • low-energy solutions are preferably provided for the nasal applicator and the devices connected thereto in order to consume as little electricity as possible.
  • fleet management is provided for the nasal applicator and associated devices; H. managing, scheduling, controlling and monitoring multiple nasal applicators with the connected devices.
  • interfaces to electronic patient files and/or to hospital quality reports and/or to national, European and international data collection initiatives or databases can be provided.
  • internal and external survey data e.g. patient satisfaction, side effects, etc.
  • a modular/expandable dock or a docking station for the nasal applicator or the electronic control unit thereof and/or other peripheral devices.
  • the dock or docking station is used for storage and/or management of the nasal applicator and/or peripheral devices.
  • the dock or docking station is for storage and/or or management of the applicator and/or peripherals suitable.
  • the dock can e.g. B. for loading, for software updates, pairing, hardware checks and / or releases, etc. may be provided.
  • the dock or docking station also counts as a peripheral in some embodiments.
  • the dock or docking station is optionally not used for data transfer between the dock or docking station on the one hand and a nose applicator that is in physical contact with it and/or a server or cloud server on the other hand, but in others it is.
  • the dock or docking station is implemented as a standalone IT infrastructure, e.g. B. in the Internet or intranet (via hub / router / switch), provided.
  • the dock can be integrated and/or integrated into an existing IT infrastructure via appropriate interfaces.
  • the data interfaces are wired, e.g. e.g. designed as USB, USB-C, Thunderbolt, LAN, etc.
  • HIS/PACS hospital information systems
  • a technician can thus have access to the nasal applicator, to the devices connected to the nasal applicator, to interfaces and/or to the software.
  • a central server is provided.
  • the nasal applicator in particular its electronic control device, comprises an energy storage device, in particular a rechargeable accumulator or a battery.
  • the energy storage device can have an application-related and/or indication-related battery design.
  • a differently dimensioned energy storage device can be provided, in particular energy storage devices with different service lives or different running times. For example, an energy supply of three days may be sufficient postoperatively, while a longer energy supply (e.g. over two weeks) may be advantageous in the treatment of migraine.
  • wireless charging of the energy store can be provided, for example by means of pins (e.g. in a charging cradle) or without pins (e.g. Qi, by means of inductive energy transmission).
  • wired charging of the energy store can be provided, for example by means of a power pack or by means of Power over Ethernet (PoE).
  • batteries can be provided for changing as the energy storage device, e.g. B. Disposable batteries (button cells, AA, AAA, AAAA, block batteries, etc.), rechargeable batteries, rechargeable battery packs, etc.
  • an external power connection can be provided as the energy store, or PoE can be used.
  • a solar cell can provide the necessary energy. The solar cell can be attached directly to the nasal applicator or e.g. B. be provided on a loading dock or a charging station.
  • the necessary energy can be obtained by means of a winding mechanism, for example like a clockwork, or by means of so-called "energy harvesting", i. H. for example by pressing a button or a lever one or more times.
  • energy harvesting i. H. for example by pressing a button or a lever one or more times.
  • the energy gained in this way can be used immediately or later for the application of application doses.
  • the substance reservoir of the nasal applicator is provided integrally, in other embodiments not integrally, in particular co-packed, i. H. packaged with the nasal applicator and/or an associated component. Both in the integral and in the non-integral embodiments, the substance reservoir can be (re)filled, in particular from the outside.
  • the substance reservoir is an already prefilled disposable container and/or a disposable container that can be filled on site, e.g. B. made of glass, plastic, metal, non-ferrous metal, composite materials, etc. or a combination of these materials.
  • the substance reservoir is provided with a position-independent triggering device, i. H. triggering can take place with a triggering functionality in all axes and degrees of freedom. This can be implemented, for example, by a collapsible and/or an energy-loaded container and/or the like.
  • the substance reservoir has a fixed filling volume, in other embodiments it has a variable filling volume.
  • the substance reservoir can be free of preservatives, in other embodiments it can be filled with substances containing preservatives and/or be suitable for this purpose.
  • the substance reservoir is provided with at least one connection device, which is used to connect the substance reservoir to the dispensing dispenser, in particular in a detachable manner. This can be done by means of a Luer connection, a needle, a screw cap, a plug connection, a click connection, by means of compression or the like.
  • mechanical pins and/or a form fit can also be included in the present invention for the connection.
  • a device in particular a barcode/QR code and/or an RFID device, can be provided on the substance reservoir for recording and/or storing information that can be output for the traceability of one or more applications.
  • applications can also e.g. B. a label, a QR code, a chip, an RFID / NFC tag, an image recording, which can each be scanned, etc. or a combination thereof.
  • Applications are, for example, information about the substance such as name, expiry date, pharmacological data, concentration, etc.
  • technical solutions can be used on the substance reservoir to avoid errors in the sense of the poka-yoke or key-and-lock principle.
  • the substance reservoir is a non-integral, pre-filled, disposable container, e.g. B. made of glass, plastic, metal, non-ferrous metal, composite materials, etc.
  • the nasal applicator includes an additional substance reservoir, in particular a liquid reservoir, in which another substance can be accommodated.
  • the further substance preferably differs from the first substance.
  • the further substance may be medicinal or non-medicinal, e.g. B. hyaluronic acid, ectoine, aloe vera, etc.
  • the nasal applicator or its substance reservoir comprises multiple fluid chambers, such as the aforementioned second fluid chamber.
  • the nasal applicator may be capable of delivering multiple therapies, e.g. B. painkillers or cannabinoids on the one hand and z. B. and insulin on the other hand to support.
  • the substance in the second fluid chamber and/or in the substance reservoir is neutralized or destroyed with a fluid from the second fluid chamber and/or in the substance reservoir, or vice versa. This can be particularly useful in the event of theft or misuse.
  • a desiccant in the second fluid chamber and/or in the substance reservoir, a desiccant can be provided, which the substance and thus the active substance contained in it passes through (similar to the principle of a filter or coffee filter) or by which the active substance or the substance is absorbed (e.g. like a sponge) and the desiccant absorbs the substance or the Active substance (e.g. its salt) binds.
  • the desiccant can e.g. B. in a filter, the second fluid chamber or a sponge, z. B. be provided as granules.
  • the desiccant may also be maintained elsewhere in the nasal applicator, preferably such that the substance containing the active ingredient passes through or is stored in or resides in the desiccant if desired.
  • Desiccants can e.g. B. sodium sulfate, calcium sulfate or calcium chloride.
  • a filter z. B. a molecular sieve a filter fleece or an ion exchanger can be provided.
  • Desiccant in particular as discussed above, can additionally or alternatively also be arranged at a different point in the housing. So not limited to the second chamber and/or the substance reservoir.
  • the nasal applicator includes a cooling device suitable for cooling one, several or all substance reservoir(s), in particular its content.
  • the nasal applicator comprises a heating device suitable for one, several or all Substance reservoir (s), especially its content or contents to heat.
  • control device may be provided as a disposable device, in other embodiments as a reusable electronic control device. Hybrid embodiments, in which part of the control device is reusable and part is provided as a disposable component, are also encompassed by the present invention.
  • the control device collects, stores, monitors, processes, calculates, simulates, regulates and/or controls one, several or all functionalities of the nasal applicator.
  • the nasal applicator is controlled by the control device using an algorithm (embedded software) that is loaded onto the nasal applicator.
  • the dispensing doser can be controlled separately by the control device or together with the dose detection device.
  • the dose detection device can be controlled separately by the control device or together with the dispensing doser.
  • the nasal applicator is controlled by the control device using a decentrally stored algorithm, e.g. B. web-based, via a ward computer or smart devices (non-embedded software).
  • the control device is in wireless or wired signal communication with other devices, for example in order to be able to interact with peripheral devices; corresponding transmitting and/or receiving devices can be provided. They can be in signal communication with the control device.
  • the peripheral devices can include include: - devices for patient authentication, - wristbands, - sensor arrays, - docking stations, - computers (PCs), - smart devices, - printers, - other medical devices, - devices in a data center, - hub, router, access point, - servers, - (Cloud) servers.
  • the system according to the invention can have one or more of the aforementioned and/or other peripheral devices.
  • peripheral devices of the nose applicator function as radio cells for a positioning system or for generating a geofence.
  • a geofence is a virtual fence or boundary that "encloses" a physical location.
  • a geofence Like a real fence, a geofence separates a location from its surroundings - albeit in a digital way rather than in the form of a physical barrier. In contrast to a real fence, however, a geofence can optionally also detect movements within the "fence". Such a virtual fence can be of any size, shape or peripheral coupling. Even a straight line between two points can be possible and intended. Geofences are e.g. B. created with the help of a map software and allow the user to draw the virtual fence directly over the desired area and / or using GPS, W-LAN, WPAN, RFID, Bluetooth signals and / or other peripheral devices to create coupling etc. The digital limit consists z.
  • Geofences can be used to identify objects within the virtual fence, e.g. B. by using W-LAN, WPAN, RFID, Bluetooth signals and / or other peripheral devices coupling etc. tracking to monitor and / or define specific action for an area and / or activate. In this way, one recognizes immediately, for example, when a device such as the drug delivery device according to the invention, in particular the nasal applicator, has left its place of use Will get removed. Conversely, virtual fences can also be used to keep objects out of a certain area.
  • the electronics of the control device can be designed redundantly, e.g. B. two-channel, by monitoring system / watchdog, etc. This can contribute in a particularly advantageous way to ensure safe operation, thus increasing safety and to meet the various risk classes in medical technology.
  • the nasal applicator retrieval device includes a triggering mechanism, which in turn includes at least one of the features described below.
  • the triggering mechanism can work purely or essentially mechanically, e.g. B. similar to an insulin pen or a Respimat ® Soft Mist Inhaler.
  • the triggering mechanism can be a combination of mechanics (triggering mechanism) e.g. B. heart curve, actuator and / or skip and electronics (control).
  • the triggering mechanism may be or include a unidirectional, bidirectional, multidirectional, rotary, stepper, and/or encoder controlled, and/or infinitely variable piston and/or actuator, etc.
  • an opposing dosing adjustment mechanism cf. insulin pen
  • electronic dosing cf. electronic insulin pen
  • the triggering mechanism includes a pump, e.g. B. a micropump, piston pump, rotary pump, peristaltic pump, centrifugal pump, centrifugal pump or the like.
  • the triggering mechanism is based on a bi-directional two-stroke (suck/push) principle, e.g. B. according to the functional principle of the Respimat ® s.
  • the dispensing device or triggering mechanism may induce microdosing, e.g. B. in the range of 1 ⁇ L to 300 ⁇ L.
  • the dispensing device or triggering mechanism may be programmed or configured to deliver a dosage or dose per unit of time, e.g. B. 100 ⁇ L / sec.
  • a delivered amount (application dose) can be easily and/or accurately reproduced since the amount or scope of the application dose is independent of user/patient manipulation by means of the present invention.
  • the triggering mechanism may cause triggering by a mechanical or electronic trigger. In these embodiments, no force is required in the system.
  • the application dose of the substance is adjustable, in particular variable, in particular by means of configurations of the triggering mechanism, as described herein.
  • the substance resides in a print cartridge.
  • the cloud of droplets is generated by means of vibrating mesh, piezo, porous materials and/or evaporation.
  • the output quantity can be set over time or a pre-dosed quantity, which is then atomized.
  • the triggering mechanism includes a metering valve that remains open as long as it is held depressed, for example.
  • a dosing valve with a dosing chamber, a time-controlled valve, or a flow-controlled valve, etc. is also encompassed by the present invention.
  • the triggering or deployment is z. B. triggered manually in the same way as a classic nasal spray.
  • the ratchet slides into the new starting position of the stopper, for example via a lock nut or the like.
  • the dispensing device may or may not be connected to the plug, e.g. B. by a piston.
  • the mechanism is manually adjustable, in others it is automatic or a combination of manual and automatic or semi-automatic. This applies to any embodiment of the mechanism falling under the invention.
  • the retrieval device may be arranged laterally.
  • the "ratchet" may be a conventional ratchet. It can have an opposing thread. Again, this may apply to any mechanism mentioned herein.
  • the mechanism for changing the capacity of the dosing chamber can simultaneously charge an energy store, for example in the form of a spring store, and by means of the Apply retrieval device, which releases the energy storage.
  • the dose setting or the dose application can be a combination of manual and automatic procedures.
  • the substance reservoir also represents the dosing chamber. This means that the substance reservoir is used to apply directly or indirectly via the nasal attachment, without the application dose to be administered first being received in a chamber or dosing chamber that is fluidically at least temporarily separated from the substance reservoir. An independent assembly device is therefore not required in these embodiments.
  • the dispensing device always moves, rotates, conveys in the same direction, which allows the inevitable play to be compensated for in a simpler way than if a left-right movement, an up-down movement were carried out.
  • the motor can be controlled for spreading, for example by simply switching off the power supply or giving the controller a corresponding signal, in particular to switch off.
  • another configuration is provided, in which z. B. manually die Application dose or its amount adjusts. For example, an energy store is manually tensioned and triggered manually.
  • the deployment device can drive a separate plug, alternatively the plug can be integrated into the deployment device.
  • the stopper and fitting device can be permanently connected to one another and/or integrated into one another.
  • the plug and pick-and-place device can be in two parts, or the spindle and plug can be detached from one another.
  • the nose attachment can be designed integrally with the housing or connected to it, for example plugged on, screwed on or the like. A connection point can be provided for this purpose. It may be located inside or outside an enclosed lumen of the housing.
  • the dispensing device has a piston with a stopper at the end, which moves into the substance reservoir, which in these embodiments can also serve as a dosing chamber.
  • a servomotor is arranged to move or adjust a stop, for example by means of a spindle or set screw.
  • the stop which could alternatively be intended to be adjusted manually, limits the travel of a trigger mechanism.
  • the triggering mechanism can be understood as part of the deployment device. In some embodiments it can be provided that the triggering mechanism is preloaded by means of a spring accumulator, a spring or another energy store, and is triggered in the preloaded state, e.g. B. manually.
  • the triggering mechanism may be motor driven and/or triggered.
  • the stop may be configured by an internally threaded outer ring which may be slidably provided along an externally threaded cylindrical guide.
  • the stop can be provided to be displaceable or adjustable by motor and/or manually.
  • the retrieval device may be in the form of a terminal push button that is pressed against a spring.
  • a valve can be a check valve or a valve that only opens at a certain pressure, e.g. B. from 4 bar pressure, and after the pressure drop below 4 bar closes again.
  • a filter may be provided at the end of the metering chamber or after the connection point.
  • the dosing chamber is adjusted using an inclined plane.
  • a suitable mechanism can be provided for this purpose.
  • the triggering and application can take place in the same way as with a classic nasal spray.
  • An optional device such as a return spring can return the dispensing device and/or other components to their initial position.
  • the setting/adjustment of the mechanism can be done manually or automatically by e.g. B. engine.
  • the movement can be rotational or linear.
  • the substance reservoir can be designed with trailing stoppers, a pouch bottle, a “bag”, a reservoir with a riser tube, etc.
  • the mechanism for changing the volumetric capacity of the metering chamber may be integrated into the nosepiece or may be located before or after the port.
  • the mechanism for changing the volumetric capacity is the dosing chamber itself.
  • the stopper includes or consists of the piston which is driven into the substance reservoir by gas under pressure in a pressure vessel.
  • an application dose as provided in the dosing chamber is delivered.
  • the dosing chamber is defined by means of inclined planes or the like, such as e.g. B. attacks and the like set.
  • the gas pushes the piston with the stopper forward and into the substance reservoir.
  • the setting and triggering can take place manually or automatically.
  • the inclined planes can e.g. B. linear or circular (curved).
  • the dosing chamber or its volume is set using an inclined plane(s) and a motor, which could alternatively be done by hand.
  • the spring accumulator is loaded or preloaded manually; this could alternatively be done by means of a motor or other energy sources.
  • the triggering is implemented by means of a spring accumulator.
  • the stroke can be adjusted automatically or manually and/or the triggering z. B. take place manually, for example by rotating the spring-loaded mechanism manually or automatically. In some embodiments, this rotation can be implemented by means of a motor.
  • the mechanism for changing the capacity of the metering chamber for the application dose of the substance is adjustable.
  • the nasal applicator has a pump, in particular a micropump, which is preferably not coupled directly to the vortex chamber, which can be present in the nose attachment, but rather fills the dosing chamber with the desired delivery quantity or application dose from the substance reservoir.
  • the pump fills the dosing chamber.
  • the pump may connect directly to the interface or nosepiece.
  • the dosing chamber can also be opened manually, e.g. B. ratchet, or automatically, z. B. by means of a motor. The pump switches z. B. after reaching a certain pressure or time or is stopped or switched off.
  • a flow sensor that controls the pump can be used for this purpose.
  • the substance introduced into the dosing chamber by means of a pump displaces the piston delimiting the dosing chamber, thereby increasing the capacity of the dosing chamber.
  • a non-return valve can delimit the dosing chamber in such a way that substance flows from the substance reservoir into the dosing chamber can, but not through the non-return valve out again.
  • the pump which is or may be part of the pick-and-place device, may be motor driven or alternatively may be hand driven e.g. B. by means of a knob or a lever.
  • the numbers that can be provided on the rotary knob in these embodiments can indicate the set or adjustable dose amount.
  • a spring accumulator may be spring loaded or charged manually or by the motor. If this is triggered, the application quantity is pressed through the vortex chamber of the nose attachment.
  • a trigger may be provided in some embodiments. He has the function of the retrieval device. For example, he can wake up the system from standby and load the next dose (i.e. fill the dosing chamber).
  • the trigger can be mechanical or electrical.
  • a ratchet can be released by means of the trigger or a signal can be sent to the electrical control device, which then releases an actuator.
  • a valve which may or may not be integrated with the check valve, seals the joint. To fill the dosing chamber, this valve is closed and on other valve open.
  • the check valve closes. Now all valves are closed and pressure builds up in the chamber.
  • one or more of the valves present may be either electrically switched, open at a minimum pressure, and/or manually opened via the retrieval device.
  • the retrieval device can assume different detents depending on whether, or depending on how much (to what degree) the metering chamber is filled.
  • a spring can be provided which presses on the stopper.
  • the housing of the nasal applicator has a cover which, in its open state, reveals the interior of the housing, so that z. B.
  • the substance reservoir which is optionally designed as a vial, can be removed from the housing and, for example, replaced by another one.
  • a needle can be provided for establishing a fluid connection between the dosing chamber and the substance reservoir.
  • B. pierces a septum of a vial.
  • the pump can in turn be driven by a motor, alternatively this is done manually.
  • the pump, the mechanism for changing the volumetric capacity of the metering chamber and/or the charging of the spring accumulator can be operated by means of a motor.
  • the motor can optionally drive the deployment mechanism or the deployment device. All of these components can be provided and designed to be operated and/or controlled manually or automatically in any combination.
  • a non-return valve is preferably provided on an end area of the piston (dispensing device), which closes when the product is discharged (piston moves in the direction of the cover).
  • a valve is provided which can be switched or is closed when the metering chamber is being filled by the pump and opens when the piston (dispensing device) moves towards this valve.
  • This can be implemented by means of a switchable valve (electrical or mechanical), which opens when it is triggered.
  • the same could also be implemented with a check valve, which only at a certain pressure, z. B. 4 bar opens.
  • the pump fills the metering chamber, and by means of the resulting increase in pressure the loading device and/or the dispensing device are pushed away from the connection point. In doing so, e.g. B. loaded a spring energy storage. The energy stored in this way is then used to move the deployment device in the direction of the connection point.
  • the motor can drive the pump, the loading device and/or the dispensing device.
  • the orientation of the vial e.g. B. 180 ° rotated.
  • the triggering mechanism further includes or enables a reversible pumping (priming) direction.
  • a reversible pumping (priming) direction This can in particular z. B. for the disposal and / or neutralization of the substance or the active ingredient in case of misuse and / or theft.
  • an air pump or another delivery mechanism or actuator can be provided, which pushes the stopper of the substance reservoir out of the reservoir and thus the substance comes into contact with the desiccant, whereby the former can be bound by the latter.
  • the housing of the nasal applicator functions as a retrieval device for actuating the trigger mechanism.
  • the nasal applicator is suitable and/or adapted for operation by right-handed people, in others for operation by left-handed people.
  • the triggering of the triggering mechanism and/or the level of the administration dose caused thereby are independent of an actuation by the user/patient.
  • the nasal applicator it is provided that the user/patient sets the amount of an application dose to be delivered himself. This can be done, for example, based on calculations or instructions from a doctor. These can be communicated to the user/patient in different ways, for example via a smartphone or the like.
  • software in particular an application (app), for example for a smartphone, can be included in the present invention for this purpose.
  • the retrieval device for activating the trigger mechanism comprises at least one of the following devices or is configured as such: an integrated trigger button, for example configured as a soft-touch button, as a push button, as a switch, as an area (button) on a touch screen, as a sensor or similar; - an integrated input device, e.g. a keyboard, a touch screen, a rotary knob (or more), an integrated sensor or a camera for capturing biometric data, e.g.
  • an integrated trigger button for example configured as a soft-touch button, as a push button, as a switch, as an area (button) on a touch screen, as a sensor or similar
  • an integrated input device e.g. a keyboard, a touch screen, a rotary knob (or more), an integrated sensor or a camera for capturing biometric data, e.g.
  • An external input device which is preferably wirelessly connected to the nasal applicator, in particular its retrieval device, for example an application (app), a remote control, input via web or cloud, computer, smart device or the like.
  • the external input device can be configured analogously to the examples of the implementation of the integrated input device mentioned herein.
  • certain user/patient behavior may control or affect the retrieval device. For example, pressing twice for a trigger can cause the nasal applicator to "wake up" with the first press, possibly combined with a system check, a check of authorization, etc., a calculation of the application dose and provision of the same, while the second press finally triggers the application dose causes.
  • the nasal applicator can generate output information, in particular by means of one of its devices, preferably automatically, preferably after a substance dose has been dispensed.
  • This output information can be or can include a log file of the treatment.
  • Each detectable signal or each detectable interaction, in particular each actuation, can be logged.
  • the output information can be or include the creation of a standardized and/or personalized report related to the user/patient.
  • the output information can be displayed using a digital (online) dashboard, using print functions (e.g. for the narcotics book (BtM)), by means of exports, etc. to a suitable device for this purpose, preferably wirelessly, in some embodiments also wired and/or with contact pins.
  • the delivery dose triggering mechanism may be activated in other ways, such as breath-activated or nose-activated, i. H. the triggering mechanism is automatically activated by means of a negative pressure sensor, for example, when the nasal applicator is inserted into the nose and inhaled through the nose.
  • a mechanical implementation of this triggering mechanism is also covered by the present invention.
  • an optical system is integrated into the nose applicator, for example for capturing biometric data such as a fingerprint or face, for capturing a QR code, a barcode or the like.
  • the output information may be or may include an indication of the amount of time (countdown/timer) until the next release.
  • the display or the expiry of this period of time can, for example, be optical (e.g. by means of a colored display, an LED or a push message), acoustically (e.g. by means of an alarm), tactile (e.g. by means of vibration) or on be done in an analogous manner.
  • a colored display can include, for example, the nasal applicator or a section thereof changing color to signal its status, for example changing to “green” if a new application is allowed to take place.
  • the output information can be or include an output of step-by-step instructions (e.g. for setup or further operation or the like) using a visual and/or acoustic medium, for example a smartphone or the like.
  • step-by-step instructions are provided on the nasal applicator and/or on corresponding peripheral devices and/or on smart devices.
  • input and/or output options can each be provided in a barrier-free manner. This includes e.g. B. inputs and / or outputs in Braille, optical, acoustic or tactile inputs and outputs, z. B. vibration, sound, etc. This is particularly advantageous for the use of the present invention in poor visibility conditions and / or at night.
  • These input and/or output options can in particular be or include contactless input and/or output options.
  • the nasal applicator includes a QR code reader.
  • printer functionality is also encompassed by the present invention. This can include serve to create a report, to produce stickers (e.g. for the BtM book and/or the patient file), etc.
  • data access is provided directly by means of a dedicated input and read-out display. Alternatively or in addition, data access can be provided indirectly using “digital online management software”, for example using a smartphone, tablet and/or computer and/or using other interfaces.
  • the nasal applicator and/or at least one of its devices includes touch-sensitive surfaces.
  • the present invention may include a microphone integrated into the nasal applicator and/or a smartphone microphone. This microphone can be used to z. B. to record a pain diary.
  • the present invention may include a shake to wake function. Devices suitable for this purpose, for example an acceleration sensor, a gyroscope, an angle sensor, a position sensor and/or the like are also covered by the present invention.
  • the devices mentioned are additionally provided to detect improper handling of the nasal applicator, for example a fall, shock, vibration, excessive pressure on the applicator, rough handling or the like.
  • the present invention may include a camera integrated into the nasal applicator and/or a smartphone camera.
  • This camera can be used, for example, to be able to look into the nose, ears, etc., to have a diagnosis made after transmission to a doctor, and the like (digital health diagnostics). It can also be used to identify the degree of sedation, for example by recording a pupil reaction of the eye.
  • Patient authentication means that only the authorized user/patient can operate the device. A user can e.g. for example a doctor, a nurse and/or another authorized person.
  • the nose applicator has an integrated authentication module for this purpose, in other embodiments the authentication module is provided externally, in certain embodiments partially integrated.
  • the authentication mechanism on which the authentication module is based is preferably coupled to exactly one single, specific device.
  • Signal transmissions required for this purpose can e.g. e.g. be provided and take place as disclosed herein. Appropriate configurations of the signal transmission partners involved can be provided.
  • an integrated authentication module i.e. provided on or in the nose applicator, can have an optical effect, e.g. B. by means of QR code readers or by means of devices for recognizing and comparing biometric data, in other embodiments it can have an acoustic effect, e.g. B. by voice recognition, in further embodiments tactile, e.g. B. by entering a PIN or a password.
  • the authentication module comprises the sensor arrangement that is suitable in each case for authentication and an evaluation device.
  • the authentication module may be provided to be compatible with other devices, devices, devices. Provision can be made in certain embodiments for authentication to be carried out by means of vibration (for example by means of a specific vibration pattern) or by means of speech or voice recognition.
  • an area in which the device is enabled can be defined via the GPS location of the nose applicator and/or by means of a geofencing function.
  • a partially integrated or external authentication module can be provided on the patient, in other embodiments it is not provided on the patient.
  • the authentication mechanism can be based on tokens, wireless authentication.
  • the authentication module can be a wristwatch, an RFID wristband, a barcode/QR code, a chain, a ring, a smartphone, a smartwatch, a tablet, or additional software for the aforementioned modules (e.g. an app), etc. be or include.
  • the authentication module comprises the sensor arrangement and/or evaluation device suitable for the authentication in each case, analogously to that described above.
  • the authentication module is compatible with standard hospital patient identification tools, e.g., it can be affixed, printed, or integrated (e.g., in a patient wristband).
  • the standard hospital patient identification tool itself serves as an authentication module, such as the printed barcode/QR code.
  • the authentication module may be necessary to use the authentication module to authenticate an administrator and/or a user group in order to put the nasal applicator into operation or trigger an application dose or make adjustments to the nasal applicator.
  • the authentication module is provided to additionally authenticate technicians and/or system administrators and grant them access to the software of the nose applicator, in particular its control device.
  • the range of the authentication module is variable and/or adjustable, preferably continuously.
  • the authentication module can be integrated in so-called smart textiles, for example in glasses, in shoes, in a patient gown, in a pillow and/or in a pillow case and/or in a duvet cover and/or mattress, in a work coat or the like .
  • the authentication module can also be attached to the edge of the bed, on a bedside table, in a socket near the patient.
  • the authentication module is an in-ear wearable device or the like.
  • the authentication module is or comprises a subcutaneous implant for authentication and a sensor arrangement suitable for reading the same.
  • the authentication module is or includes a dental crown or dental splint for authentication and a sensor arrangement suitable for reading the same.
  • the authentication module is or includes a camera integrated into the nose applicator and/or a smartphone camera to capture data, for example biometric data, alternatively or additionally a microphone, integrated or external, for the purpose of voice recognition.
  • the nasal applicator comprises a monitoring/surveillance system, with monitoring being or comprising observing the patient and monitoring also observing his surroundings. By means of the system, for example, the so-called adherence to therapy, i. H.
  • the monitoring/surveillance system includes real-time automated drug monitoring. This can e.g. B. record a used amount, a remaining amount, the number of remaining applications, etc., and store it internally or externally using a storage device suitable for this purpose.
  • the monitoring/surveillance system includes automated real-time therapy monitoring. This can e.g. B. application times and application quantities, attempted (unsuccessful) applications during a blocking interval, etc. and store them internally or externally using a suitable storage device.
  • the monitoring/surveillance system includes automated real-time therapy log keeping. This can e.g. B. patient-specific side effects, emotional states and / or the strength, duration and / or frequency of symptoms etc. and store them internally or externally using a suitable storage device.
  • the monitoring/surveillance system can be designed to create a mobility log.
  • the nasal applicator monitoring system includes a combination of the aforementioned real-time monitors. Real-time monitoring using the monitoring and/or monitoring system of the nasal applicator advantageously enables simple and/or precise logging of the therapy.
  • control device of the nasal applicator includes integrated, optical and/or acoustic status and/or alarm displays, for example LED( s), buzzer, beep(s) and/or a display to indicate the status or the alarm, in particular by means of an error code or the like.
  • control device of the nasal applicator includes external, optical and/or acoustic status and/or alarm displays, for example in or on peripheral devices, smart devices and/or ward computers.
  • the external status and/or alarm indicators can also LED(s), buzzer, beep(s) and/or a display, and they can also be provided as a software dashboard (app), push message or the like.
  • the nasal applicator is configured to send automatic notifications, in particular a call for help and/or an alarm to third parties, e.g. B. to certain groups of people, doctors, nursing staff, rescue control center or the like.
  • third parties e.g. B. to certain groups of people, doctors, nursing staff, rescue control center or the like.
  • This can be the case, in particular, in the case of unusual behavior, such as deviations from stored movement profiles or patterns, or, for example, constant retrieval of medication, exceeding the maximum permitted amount of medication (dosing limit) or the like, and/or if the vital signs of the user/patient are outside of predetermined limits.
  • such a message can be provided by the user/patient actively pressing an “emergency button”.
  • a "safe" state of the nasal applicator is provided.
  • the nasal applicator includes patient monitoring sensors.
  • the sensors are suitable for recording patient-specific data.
  • This data can include objective data such as position, movement and/or vital signs (e.g. HR, HRV, SpO 2 , blood pressure, electrochemical skin reaction, temperature, photoplethysmogram (PPG), electrocardiogram (ECG), blood pressure trending (BPT), respiratory rate, stress, etc.) or subjective data, collected via patient feedback as described herein.
  • vital signs e.g. HR, HRV, SpO 2
  • PPG photoplethysmogram
  • ECG electrocardiogram
  • BPT blood pressure trending
  • respiratory rate e.g.
  • the nose applicator is equipped with additional functions, such as reminders, further supporting information, gamification (e.g. collecting points, collecting TV minutes that can be exchanged with the hospital administration for access to the television program, value coupons, etc. ), status queries, suggestions, activity tracker, notification of relatives/acquaintances, participation in surveys, e.g. B. online surveys, etc. to supplement.
  • the nose applicator can be provided to enable so-called social monitoring and communication, i. H. to provide a means of communication, preferably bi-directional, to family, friends and caregivers, etc.
  • the nasal applicator can have an antidote in addition to the medical substance in a further substance reservoir, suitable for e.g. B. to reduce or prevent side effects or to avoid an overdose or the like.
  • the nasal applicator is configured to perform respiratory gas analysis, e.g. g. a capnography, and to display the result of the analysis, for example, to transmit it to a peripheral device and/or to store it in a storage device suitable for this purpose.
  • the nose applicator can be connected to sensor arrangements and/or evaluation devices, by means of which the position of the user/patient can be recorded and stored. The position can capture the positioning of the patient, whether he/she is standing up, has fallen, and/or the like.
  • sensor arrays can be provided internally or externally, preferably as detailed herein, for example integrated into smart textiles with integrated sensors.
  • the nasal applicator can also have suitable actuators etc. for this purpose.
  • a mobility protocol etc. can be created in this way, for example.
  • the patient monitoring sensors or parts thereof can be implanted. In other embodiments, it or parts thereof can be integrated into a dental crown or splint or into an earring or ear clip.
  • the patient monitoring sensors or parts thereof sensitivities or states of the user / patient, such. B. pain, detect or make measurable. This can be determined via body reactions such as skin electroplating, blood pressure change, heart rate change and/or pupil dilation.
  • the nasal applicator includes a nasal applicator locating system.
  • the nasal applicator locating system can be configured to locate the nasal applicator, to locate the substance and/or to locate the user/patient.
  • the nasal applicator location system advantageously serves the purpose of facilitating device management and increasing patient safety.
  • setting up virtual zones or areas can simplify the position determination.
  • the nasal applicator includes an anti-abuse system and/or an anti-theft system.
  • the housing of the nasal applicator is designed to be inaccessible, such that access to the or each substance is prevented. This can be realized, for example, by means of a disposable housing that would be destroyed when opened.
  • the nasal applicator includes a device for physically fixing it. This can be done, for example, using a Kensington ® Castle, a security cable or rope, cable lock, etc. be configured.
  • common conductors can be provided for data transmission and/or power transmission. For example, a LAN cable for data transmission and/or power (POE) with an integrated steel cable is mentioned here.
  • the nasal applicator is provided with a predetermined geofence.
  • the present invention encompasses the possibility of influencing the functionality of the nasal applicator outside of a predefined area, for example by preventing triggering or by neutralizing the active substance of the substance. This can be realized using a software solution and/or wireless connectivity.
  • peripheral devices can serve as a radio cell.
  • the nasal applicator can be designed to be childproof. The childproofing can be implemented, for example, by means of hardware (e.g. cover, lock and/or safe) and/or by means of software (e.g. patient authentication etc.).
  • peripheral devices of the nasal applicator can be provided with a safety lock and/or protection against manipulation, e.g. B. a bracelet with inserted steel wire, Kevlar, etc.), in particular, peripheral devices can be infinitely adjustable and thus be individually adjustable to the user / patient.
  • real-time location real-time
  • geofencing for fleet management and/or locking/unlocking the Serve nasal applicator and / or to trigger a neutralization of the active ingredient in the substance.
  • the active ingredient in the substance for example, by a liquid and / or solid and / or gaseous additive, such as. B.
  • a base, acid, antagonist, plaster of paris, cement and/or cold (N 2 O ⁇ -89°C or CO 2 ⁇ -78.5° C) etc. are neutralized or destroyed.
  • a desiccant for example as disclosed herein, may be provided for the substance to pass therethrough, wherein the desiccant thereby binds the substance or a material or agent (e.g., a salt) contained therein.
  • a drying agent z. B. come into question: - sodium sulfate - calcium sulfate - calcium chloride
  • a filter is provided through which the substance can pass, z. B. designed as a molecular sieve, filter fleece, ion exchanger, or the like.
  • the nasal applicator may be configured to be reprocessed between treatments for two different patients, for example.
  • a reprocessing can e.g. B. programming or reprogramming, (re)charging or replacing batteries or other energy storage devices as described herein, (re)filling of the or the Be substance reservoirs and / or insert a new cartridge or include.
  • the reprocessing can be or include checking, for example in the form of a system check, complete or partial disposal of the nasal applicator and/or substance, hygiene measures such as cleaning and/or disinfecting, and/or maintenance, which can also include a system update .
  • the controller may optionally be programmed to perform reprocessing steps such as B.
  • the nasal applicator is a completely disposable product which, according to applicable regulations, must be completely disposed of after it has been used on the patient for the first time.
  • the nasal applicator, the substance(s) and/or any peripheral device may have to be disposed of individually.
  • the nasal applicator is partially disposable and includes, for example, reusable electronics, disposable components that have come into contact with the substance and/or the user/patient (e.g., a disposable electronics housing, a disposable nasal tip, a disposable pump, or
  • the nasal applicator can be configured to include automated and/or logged disposal of the residual amount of the substance. This can be done, for example, by pumping into hazardous waste or into a special container or separate container for medication disposal, suction and neutralization, Etc. respectively. In certain embodiments, this can serve to document the disposal of medication.
  • the nose applicator includes a modular, preferably expandable, docking station for the electronic control device and/or other peripheral devices.
  • the docking station may be configured to charge the energy storage device, push software updates to the nasal applicator and/or peripherals, pair any two devices included in the nasal applicator, perform hardware verification, implement enables on the nasal applicator/peripheral, etc .
  • the nasal applicator is configured to automatically (re)order the substance(s).
  • the protective cap of the nasal applicator contains antibacterial agents to keep the nasal tip clean.
  • the nasal applicator includes a rinsing device for the nasal attachment, since otherwise the volume of substance in the nasal attachment would "stand still” until the next triggering, which could promote colonization with microorganisms. This can preferably be provided in the substance in the case of sensitive active ingredients.
  • a priming process may be provided during which e.g. B. the substance is returned to the substance reservoir and automatically collected will.
  • the nasal applicator blocks a triggering if the priming process is not completed.
  • an audible signal may be emitted during the priming process. This signal can be a warning tone that sounds, for example, as long as the priming process is not completed.
  • an acoustic signal e.g. B. as set forth herein. If an acoustic signal is mentioned here, and in particular above, this should not mislead one from the fact that an optical signal can also be provided, in particular in accordance with the explanations for the acoustic signal.
  • An optical signal can indicate that the priming process is not yet complete. Alternatively or additionally, an optical signal can indicate that the priming process is now, or only now, considered to be complete.
  • data evaluation via software e.g. data export, dashboard, reports, e-mails, notifications, screen, app, etc.
  • the data evaluation can provide for data encryption to be used. This can be or include an encryption key, blockchain, password, passphrase, token, biometrics and/or dongle, etc., for example.
  • further functionalities can be switched on, for example a dashboard (control center) from which the devices of the nasal applicator can be controlled, monitored, etc.
  • the nasal applicator may be provided or programmed to conduct internal and/or external surveys, e.g. B. patient satisfaction, side effects or the like. These surveys can be standardized, for example according to the International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD-10, EU) or according to Diagnosis Related Groups (DGRG) and/or according to the Quality Improvement in Postoperative Pain Therapy (QUIPS)(Germany) and or according to the Risk Evaluation and Mitigation Strategies (REMS) programs, the DEA monitoring programs or the DEA documentation (USA).
  • ICD-10, EU International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems
  • DGRG Diagnosis Related Groups
  • QUIPS Quality Improvement in Postoperative Pain Therapy
  • REMS Risk Evaluation and Mitigation Strategies
  • the nasal applicator includes a QIUPS interface (questionnaire, information material, etc.) for determining the user/patient's acute and chronic pain perception.
  • the nasal applicator includes patient education (online and/or offline) for training and/or aftercare of the user/patient, or an opportunity to do so. This can be done, for example, by means of an online video consultation, using a virtual assistant, using instructions for use, a package leaflet, information on side effects, FAQs, Operations and/or product information, forms, surveys, therapy diaries, electronic patient records, etc.
  • the nasal applicator includes a training function (online and/or offline) for doctors and/or nursing staff, e.g. B.
  • customized reports can be created using the present invention to meet the unique needs of hospitals or other facilities and/or regulations.
  • This can include, for example, the regulations of the Food and Drug Administration (FDA) in the USA, the regulations of the Federal Institute for Drugs and Medical Devices (BfArM) in Germany or the regulations of the European Medicines Agency (EMA) in Europe, etc .
  • the nose applicator is intended to support IoT (Internet of Things), for example by means of healthcare tracking, identification/authentication, data collection/data mining and/or sensing. Data can then be transmitted over the network by means of communication devices suitable for this purpose, in particular without human intervention.
  • IoT Internet of Things
  • one of the peripheral devices is programmed to receive first data from a first of the nasal applicators, process it, and based on the result of the processing create second data and the latter to a second of the nasal applicators and/or to the first Send nasal applicator.
  • second data z. B. an algorithm, or results obtained when running the algorithm.
  • second data can be created and z. B. be transferred from this peripheral device to the first nasal applicator, which is encompassed by the present invention.
  • Second data can be assignments of the specific first user to a group of users, ie z. B. for its classification or for the classification of its clinical picture or its user behavior. They can exist and be transmitted as formulas, algorithms or in any other form. You can opt out of a pure update, which does not consider the specific user, his behavior and/or his characterization as a patient, but e.g. B.
  • second data can be created and z. B. be transferred from this peripheral device to a second nasal applicator, which is encompassed by the present invention.
  • Second data can be as stated above. You can serve the user of the second nasal applicator, experiences which z. B. or etc. gained through the use of the first nasal applicator by the first user, for his future use of his second nasal applicator to his advantage.
  • the use of a nasal applicator initially starts with a “basic algorithm”.
  • the initial algorithm also called the “basic algorithm” here, optionally starts with a preset model and parameter set for the corresponding indication, which can be determined using e.g. B. of age, co-medication, significant previous illnesses, etc. can be initially adjusted.
  • the "basic algorithm” (model and/or parameters) is based on the applied doses and/or the resulting concentrations and preferably with the help of the comparison between theoretically calculated next application times and the actual next ones Application times, the activity behavior of the user and / or the input of vital signs trained to characterize the patient.
  • the use or treatment of this patient can be optimized with further use of his nasal applicator.
  • procedures, methods and technologies of artificial intelligence and/or machine learning (or the special case of machine learning, deep learning) can be applied in order to train the "basic algorithm" (model and/or parameters), which, for example, can take place on the peripheral device, for example using data that can have been obtained from a large number of uses of different nasal applicators.
  • the treatment data generated in this way doses applied, times of application, vital signs, etc.
  • the "training development" of the "basic algorithm” (model and/or parameters) of each individual user can be collected in a structured manner and homogenized at the end of the therapy or in real time collected in appropriate databases.
  • This database can then be analyzed with the help of "Big Data” analysis methods (e.g. cluster analysis, data mining, curve analysis, pattern analysis, etc.) and/or procedures, methods and technologies of artificial intelligence and/or machine learning (or the special case of machine learning, deep learning) are searched for similarities, patterns, abnormalities, etc. with the aim of deriving or evaluating meaningful and implementable improvements/insights for the "basic algorithm” and implementing them by transferring second data.
  • the "own” database can be combined with other databases, such as e.g. B. Long-term patient data e.g. B.
  • EHR electronic health record
  • EMR electronic medical record
  • HIS healthcare information system
  • B. QUIPS quality improvement in postoperative pain therapy
  • pain-out, etc. and/or "wearables & sensors” data and/or other computer models such as e.g. B. in silico medicine computer simulations and / or other sources are networked.
  • the aim of this networking is to increase or expand the data situation/basis (amount) for the "Big Data” analysis methods or the AI methods and the resulting results with which the "basic algorithm” is then "trained”. .
  • the aim is to then use the "trained new basic algorithm" for future treatments. It can be used as second data and transmitted accordingly. Alternatively or in addition, second data can be generated on the peripheral device based on such a “trained new basic algorithm” and transmitted to a nose applicator.
  • This process can be customized for each indication.
  • the nose attachment of the nasal applicator can be configured to measure temperature, humidity, airflow, negative pressure, and so on.
  • it can be configured to record the sleep rhythm and, based on this record, to adjust the further dosing (dosing schedule) before/during/after sleep, etc.
  • its housing surface can have a beading effect (lotus effect), i.
  • the housing of the nasal applicator can be coolable, e.g. B. for insulin.
  • a cooling device can be provided, as well as thermally insulating materials or provisions.
  • the housing of the nasal applicator can be heatable in order to prevent the active substance from freezing, flocculating or degenerating.
  • a heating device can be provided, as well as heat-insulating materials or provisions.
  • the housing of the nasal applicator can have insulation against cold, heat, moisture and/or liquid.
  • additional modules can be clicked on. Appropriate holders, devices, etc.
  • the nasal applicator can be present on the nasal applicator.
  • the nose applicator can be connected to a smartphone, in particular to the smartphone of the user/patient, via the AUX or Lightning socket.
  • the smartphone represents the electronics and the corresponding app represents the necessary software for the nasal applicator.
  • wire-based signal transmission e.g. B. “wired”, also a “wireless” variant, ie a wireless variant, is covered by the present invention whenever signal transmission is disclosed herein.
  • the nasal applicator and/or one of the peripheral devices are programmed to be able to emit a position signal, a stand-up signal, a fall signal, etc. For this purpose, accessories such. B.
  • Smartwatches, stowable and / or bondable sensors and textiles or smart textiles with integrated sensors, actuators, haptics, etc., mobility protocol, etc. can be provided.
  • the nasal applicator and/or one of the peripheral devices can be provided and configured to perform these functionalities. They can be used to send a signal to third parties (e.g. to a control center, to the ward room, etc. after a fall of the user), but they can also be used to predetermine the height of one or more subsequent application doses. For example, provision can be made to make the delivery of an application dose and/or the amount dependent on the user standing up in the meantime, ie z. B. has at least left the bed for fewer steps or some physical activity.
  • the nasal applicator is configured to itself, in particular automatically, mix a concentration of the substance and/or fill the internal substance reservoir and/or dilute it with a substance from a second substance reservoir, e.g. B. Dilute 100 ⁇ g/100 ⁇ L to 50 ⁇ g/100 ⁇ L.
  • the nasal applicator is suitable for energy harvesting, i. H. for energy production e.g. B. by one or more rotation (s) on the case back. A hybrid system between mechanical and electronic systems can thus be created, with the required energy being generated as required.
  • control device of the nasal applicator is further programmed, when predetermining the level of the next application dose D n the specified target concentration C ED or its minimum value and/or the determined individual concentration curve over time, in particular the determined individual PK curve PK ind , to consider.
  • control device is further programmed, when predetermining the level of the next application dose D n the specified target concentration C ED or its minimum value and/or the determined individual concentration curve over time, in particular the determined individual PK curve PK ind , to consider.
  • control device is further programmed to limit the level of the next application dose D n and/or the resulting concentration; to limit the cumulative amount of all application doses D delivered within a predetermined period of time 0 , D 1 , D 2 , ..., D n-1 , D n , D n+1 , ... and/or the resulting concentrations; and/or to limit the cumulative amount of all delivered application doses D 0 , D 1 , D 2 , ..., D n-1 , D n , D n+1 , ... the ones from it resulting concentration, the control device optionally accessing data relating to the substance stored in the data memory.
  • one of the peripheral devices is programmed to receive first data from a first of the nasal applicators, process the same, and send second data to a second of the nasal applicators based on the result of the processing. In some embodiments, one of the peripheral devices is programmed to receive first data from a first of the nasal applicators, process the same, and send second data to the first nasal applicator based on the result of the processing.
  • Drug therapy is complicated by the fact that patients respond very differently to the same dose of the same substance. There are differences in effectiveness, as well as in the spectrum and severity of undesirable effects and side effects. A significant proportion of the inter-individual variability (i.e.
  • the present invention can contribute to this.
  • the cumulative effect (accumulation or enrichment of the substance) through the administration of several consecutive application doses must be taken into account, particularly in the case of multiple administration of substances with a narrow therapeutic index, long elimination phase and side effects.
  • the present invention can allow application of one or more such application doses to be carried out by the user himself, which is safe for the user.
  • the present invention can contribute to this.
  • the careful “titration” (which takes place in a determination or finding phase) to a substance concentration and the adjustment of the different application doses or the therapeutic effect while avoiding “overshooting" and the associated avoidance of undesirable side effects can represent a further advantage.
  • the rules on the target concentration (C ED ) be beneficial. In the case of pain therapy, reaching the target concentration represents a state in which the patient is satisfied with his pain therapy. A concentration that exceeds the target concentration no longer contributes to the therapeutic effect, but only increases the side effects to be avoided.
  • the present invention can allow application-related problems of nasal applicators, such as the different nasal anatomy, the nasal condition, the application angle, how deep the individual user usually inserts the nasal attachment and the like, to fix: a preset level of the application dose, its effect in the body of the aforementioned and other factors, according to the invention is not necessary.
  • the present invention is suitable for dealing with such, above all inter-individual, peculiarities when predetermining the level of the application doses. In this way, the desired therapeutic effect can be assured. If the substance, as also encompassed by the invention, is applied nasally, ie non-invasively, the disadvantages of other forms of application can be avoided.
  • Intranasal administration by means of the nasal applicator according to the invention is painless, easy to self-administer and has a rapid effect.
  • the substance-related blocking of further applications during a blocking period which is also variable and can be set according to the invention by the blocking device in terms of start and duration, can allow the target concentration to be found early and can advantageously prevent an excessive administration of the substance.
  • the locking device ensures that the applied dose can establish its full effect and the effect can thus be evaluated by the user. According to the invention is thus advantageous u.
  • the user's body is used as a control loop or controlled system, since only the user's body reflects what the substance does to the body (pharmacodynamics) and the respective application dose is determined and applied individually to the user on request/need.
  • the user using the properties of the pharmacokinetics, the user can be categorized and the course of the concentration in the body over time can be tracked. After an initial "titration phase" you can assign the corresponding user whether he is within e.g. B. the group of pharmacokinetics tends towards the mean or “-SD” or “+SD” and/or define its individual concentration-time curve. Since the target concentration at which the desired therapeutic effect occurs can also be determined according to the invention, the present invention advantageously contributes to the further development of personalized medicine. Inter-individual variability (e.g. age, previous illnesses, consumption of medication) and intra-individual variability (e.g.
  • 1 shows a nasal applicator as an example of a medication application device of a first exemplary embodiment, as well as a system according to the invention
  • 2 shows, schematically and by way of example, a possible course of use over time of the nasal applicator according to the invention as an example of a medication application device
  • 3 shows, schematically and by way of example, the level of accumulated doses of different applications of a substance to the user
  • 4 shows, schematically and by way of example, the result of a predetermination of the level of the various application doses
  • 5a schematically shows the determination of an individual concentration profile for an observed user of the nasal applicator according to the invention using three concentration profiles selected as examples
  • FIG. 5b shows a continuation of the idea of FIG.
  • FIG. 1 shows a nasal applicator 100 of a first exemplary embodiment in a schematically simplified representation.
  • the nasal applicator 100 has a housing 2 in or on which optionally one, all or more of the devices or components mentioned below can be arranged independently of one another. In other embodiments, one or more of these components can also be present externally, ie not inside the housing 2, in any combination.
  • the nasal applicator 100 has a retrieval device 1 which the user has to actuate in order to be able to apply a dose D (see FIG. 2 or 3) of a substance S from a substance reservoir R.
  • Substance S can be a medicinal or non-medicinal active substance, in particular a painkiller.
  • the retrieval device 1 can be or have an optionally provided feedback device 8 .
  • the feedback device 8, if present, can alternatively be a stand-alone device. If the user has actuated the retrieval device 1, which can be a switch, a button, a slot or the like, and thus triggered an actuation signal, a dispensing dispenser 3 can release a quantity of the substance S that it has dosed, i.e. determined in terms of quantity or volume. It can be injected from the substance reservoir R via the lumen of a nasal attachment 4 to be inserted into a nostril (into the nose of the Flow user, inject or the like.
  • a droplet generator which can be part of the nasal attachment 4 or another device of the nasal applicator 100 .
  • A, in particular optical or haptic, display 12, z. B. display, LED, etc. can be provided.
  • an acoustic alarm such as a speaker, buzzer, beeper, a haptic alarm z. B. be provided by vibration, or the like.
  • the substance reservoir R can optionally be acted upon by means of an energy application mechanism or another dispensing device, see e.g. B. Fig. 6, are acted upon.
  • This can act by means of pressure, force, speed, oscillation, vibration, rotation, electrical/magnetic forces, etc.
  • the latter forces or physical events can e.g. B. the triggering speed, the force, the pressure, the acceleration, the flow rate and thus the parameters of the dispensing device, z. B. a droplet generator, influence, i.e. influence the result of the droplet generator.
  • the droplet generator which can for example be part of the dispensing dispenser 3 or the nosepiece 4, can thus be, for example, a pressurization mechanism acting on the substance S; e.g. B. pushes a piston into the substance reservoir R, or a pump pulls out of the substance reservoir R and applies pressure, force, speed, etc.
  • the optional droplet generator can function mechanically and/or electrically. He can e.g. B. be designed as a nozzle, evaporator, piezo element, etc., or have the like. It can preferably produce a spray or a cloud of droplets or a cloud of particles. If such a release by the dispensing dispenser 3 is not possible at any time and not due to each actuation of the retrieval device 1 and/or not at any time, a blocking device 5 can optionally be provided.
  • It is preferably configured to enable, preferably in a time-controlled manner, a release or delivery by means of the delivery doser 3 during a blocking period defined according to predetermined criteria with regard to its duration and/or the time of its beginning and/or end (see e.g. T_vain n in Fig. 2) to prevent, disallow, etc., even if the retrieval device 1 should be operated during the lock-up period.
  • a blocking period which is of fixed or unchangeable duration in some embodiments, while it is variable or changeable in others, an actuation of the retrieval device 1 does not lead in principle or generally to an application, whereas this does not have to be the case for an actuation after the blocking period has expired or not applicable.
  • the amount or volume of that part of substance S which is contained in individual starting or application doses (D 0 , D 1 , D 2 ,..., D n , ... in Fig. 2 or in Fig. 3) as explained below, at different delivery times tA 0 , ta 1 , ta 2 , ..., tA n , ... is and/or has been delivered can be detected by means of an optional dose detection device 7 .
  • the dose detection device 7 can be configured to be able to measure the individual starting or application doses D 0 , D 1 , D 2 ,..., D n , ..., which were delivered with the nasal applicator 100 and which are variable, i.e.
  • the dose detection device 7 can, for example, measure an amount, a volume or another parameter which has an immediate Statement about the respective application dose allowed.
  • the dose detection device 7 can additionally or alternatively measure or determine a parameter that allows an indirect statement about the respective application dose, such as a flow per time, a number of strokes of a pump, a number of revolutions of a pump, or the like.
  • the dose detection device 7 or another device such as the electronic control device 9 may be configured, e.g. B. the trigger parameters such. B. to record the speed, the acceleration, the force, the path, etc. Such recorded or determined values are optionally stored. Dose limits and/or concentration limits, which one, e.g. B.
  • the dose detection device 7 can, if present, additionally or alternatively be programmed to record a point in time at which one or more specific application doses were or are being administered by means of the nasal applicator 100 .
  • the Dose detection device 7 can additionally or alternatively be programmed to detect a period of time, for example between two or more dispensing times tA 0 , ta 1 , ta 2 ,..., ta n , ... (see Fig. 2 or Fig. 3) administered starting or application doses D 0 , D 1 , D 2 ,..., D n , ....
  • T_vain 1_E ta 1 – (especially last) tB _v , tB 1_v1 – ta 0 , tB_ v (especially the last one, i.e. tB _v-1 ) – tA 0 , T_vain 1_E - last tB _v , T_vain 1_E – tB 1_v1 , whose parameters are explained below.
  • An electronic control device 9 can optionally be provided in order to control, regulate and/or monitor the function of the nasal applicator 100 or some, any or all of the devices or components mentioned with reference to FIG. 1 . As stated above, it can be provided in the housing 2 or outside. It can, purely by way of example, be recipients of information about initial or application doses D 0 , D 1 , D 2 ,..., D n , ..., that have been externally predetermined. Corresponding wired or wireless signal connections can be provided, unidirectionally or bidirectionally or multidirectionally, between the control device 9 and the component or components of the nose applicator 100 .
  • An optional detection device 11 can be provided in order to detect whether and/or when the user, who may be a user, operator or patient herein, attempted or initiated a further application dose by actuating the retrieval device 1 .
  • the substance reservoir R can be optionally exchangeable in each embodiment, for example as a single-shot reservoir, as a substance reservoir with sufficient substance S for a large number of application processes, etc.
  • the substance reservoir R can, for example, be pre-filled, self-fillable, integrated, exchangeable, for one-off Application and / or be designed for multiple applications.
  • the substance reservoir R can be arranged inside the housing 2 or externally thereto.
  • Substance S can have any physical state (liquid, gaseous, solid, etc.).
  • An optional data memory M for storing data, or with data stored therein, can be arranged inside the housing 2 or externally thereto.
  • This data can relate to the previous use of the nasal applicator 100 by the user, as well as information on the times or durations mentioned herein (synonym: time intervals), etc.; they can be the result of an evaluation by the control device 9, etc. or optionally data for pharmacological, pharmacodynamic, pharmacometric and/or pharmacokinetic data relating to the substance S and/or underlying medical circumstances such as the underlying disease, etc.; they can be substance-related and/or specified by the doctor or other authorized persons, e.g. B.
  • tmax value of substance S a doctor-corrected, so-called "overruled" t Max -value
  • the data can be objective and/or subjective.
  • the data can be objective values (sensor values), e.g. B. Blood sugar level, blood pressure, heart rate, respiratory rate, oxygen saturation, etc.
  • the data can be subjective values (“effect values”) that cannot be measured directly. They are derived from collected values such as e.g. e.g. pain score, sedation score, side effects etc.) and/or measured values (e.g.
  • the data can be or include the recommended concentration, contraindications, side effects, expiry date and/or package insert, specialist information, patient information, Summary of Product Characteristics (SmPC), assembly instructions, disassembly instructions, operating instructions/operating instructions etc.
  • the data can optionally include user-related data such as e.g. B. weight, age, gender, BMI, previous illnesses, co-medications, comorbidities, allergies, etc. include.
  • user and/or treatment history e.g.
  • the optional data memory M can be a hardware memory component, a flash memory or an external data memory, for example arranged in a cloud, in a mobile device or the like and/or via WiFi/Bluetooth etc.
  • the blocking device 5 and/or the detection device 11 are preferably electronic, e.g. B. by means of the control device 9 realized components.
  • a timer or timer, such as a clock, may be provided. The individual components, as mentioned above, can fall back on it. By means of the timer can optionally z. B. an absolute time measurement (i.e. based on the correct / real / current time), or a relative time measurement, in which, preferably when Initializing or switching on the nose applicator for the first time, a current time stamp is recorded, by means of which the time can be determined back.
  • peripheral devices 101 can have the same design or, at least some of them, can differ from one another.
  • some of the peripheral devices 101 can be nasal applicators, which are optionally configured like the nasal applicator 100, and/or configured as a docking station, as a server, as a smart device, etc., preferably as described herein.
  • some or all of the peripheral devices 101 may or may not communicate with one another or with one another in any combination.
  • the nasal applicator 100 and/or the peripheral devices 101 and/or the peripheral devices 101 can communicate externally via the nasal applicator 100 and/or the docking station and/or another peripheral device 101 .
  • the substance reservoir R can be z. B. Luer / lock, pin, needle, spike with or without ventilation, etc. be connected.
  • a filter e.g. a 22 ⁇ m particle filter
  • a porous membrane e.g. a Porex ® - Filter
  • This filter can be provided at the outlet of the dosing chamber. More than one filter can be provided.
  • the substance reservoir can have a plug that can move up. This enables a position-independent triggering of the nasal applicator. All materials can be inert or partially inert, e.g. B. from or with silicone, glass, cyclo olefin polymer (COP), cycloolefin copolymers (COC), etc.
  • the substance reservoir can have a pierceable membrane, a screw connection, a plug-in connection, a quick connector, etc.
  • the substance reservoir can have a riser tube .
  • the substance reservoir can, for. B.
  • Fig. 2 shows schematically and by way of example a possible course of use over time of the nasal applicator 100 according to the invention. If the user actuates the retrieval device 1 in order, for example, to obtain an application dose D n to apply, it is determined by means of the electronic control device 9 or by means of its detection device 11 whether this point in time at which the user requests this next application dose D n would like to apply, possibly in a blocking period T_vain that is still ongoing n falls or not.
  • next application dose Dn becomes at a predetermined time tV referred to herein as next n defined or predetermined before their application by the electronic control device 9, which may have carried out the corresponding calculations itself or adopted the results of such calculations.
  • Predetermining the level of the next application dose D n is determined by the nasal applicator 100 or its components mentioned in FIG. 1, such as the control device 9, regardless of whether they are included in the housing 2 of the nasal applicator 100 or are external thereto.
  • the first predetermined time tV n can, as well as the actuation time tB n at or before the first delivery time tA n are, he can thus with the first delivery time tA n coincide, at least within the scope of what is technically possible, so that between the first predetermination time tV n and next delivery time tA n sufficient time to actually predetermine or calculate the level of the next application dose D n and time remains for the relevant devices or components to respond, to which the predetermined level must be signaled or otherwise communicated prior to application.
  • the level of the next application dose D n which is an example of the variable dose D, i.e. it is not or not exclusively pre-set in an unchangeable manner for the nasal applicator 100 by a doctor or other authorized persons, manufacturers or the like
  • data that can be read from the data memory M and/or data that are from the in 1 mentioned Components of the nasal applicator 100 were determined are taken into account.
  • This data preferably already includes a time tB before the successful actuation time n starting time tA 0 , to which the user may have an initial dose of D 0 before delivery of the first application dose D 1 may have been administered, be it by means of the nasal applicator 100 according to the invention, by medical personnel, e.g. B.
  • this optional starting dose D 0 includes.
  • an initial dose of D 0 at an initial time tA 0 given to the user.
  • This data preferably includes everyone before the successful actuation time tB n starting time tA 0 , ta 1 , ta 2 , ta n-1 , for which the user already has an initial or application dose D 0 , D 1 , D 2 , D n-1 was administered or he had dosed himself.
  • the time that has elapsed since then and preferably also the respective level of the above-mentioned doses are also included.
  • these data include, for example, at least the amount of the previous application dose D n-1 and, optionally, their delivery time tA n-1 or the time elapsed since then.
  • the predetermination which at the first predetermination time tV n occurs, thus results in the level of the next application dose D n .
  • the height at the next predetermination time tV is determined n , which after the next actuation time tB n lies, and is not preset by a doctor or other authorized persons, manufacturers or the like, which can also apply to all or some of the other application doses mentioned herein.
  • Predetermining the next predetermination time tV n takes place taking into account data read out of the data memory M.
  • a blocking period T_vain n scheduled and/or started It may be the same length as previous or subsequent suspension periods, or different.
  • the length of each lock period can be predetermined and / or z. B. have been set by the doctor or other authorized persons.
  • a logic or algorithm can be followed for which at each predicted time tV n can be included in the calculation. As can be seen from FIG. 2, what was described above for this figure can be repeated.
  • Fig. 3 shows schematically and as an example the applied individual doses D 0 , D 1 , D 2 , ..., D n-1 , D n , D n+1 , ...
  • the phase in the supply of the user with the substance S also referred to herein as the “titration phase” (which is a determination or finding phase), in which the target concentration causing the therapeutic effect desired by the user is determined .
  • the amount of the following application doses can then be determined on it and/or an individual, dose or concentration-based treatment plan can be set up in a time-controlled manner. Curves as shown in FIG. 4 or elsewhere herein may be based on e.g. B. the explanations of Dubois, A., Bertrand, J., & Mentré, F.
  • the data can be models, in particular PK models, as well as PK curves. They are preferably patient-specific.
  • PK models pharmacological, pharmacodynamic, pharmacometric and/or pharmacokinetic data or models include, in the example in FIG Substance S in the user's body after each applied dose.
  • the curves shown reflect the course over time of the concentration of a specific substance S, which results from the applied dose, and the level of the applied doses.
  • the curves also reflect the processes of absorption, distribution, metabolism and elimination in the body.
  • Such pharmacokinetic models follow statistical distributions z. B. taking into account with mean and standard deviation and are mostly patient-specific, i. H.
  • the two PK curves provided with reference symbols in FIG. 4 are once as PK50 for the intranasal administration of 50 ⁇ g fentanyl and once as PK25 for the intranasal administration of 25 ⁇ g referred to as fentanyl.
  • Pharmacological, pharmacodynamic, pharmacometric and/or pharmacokinetic data as they can be stored in the data memory M, optionally also include information about the substance S such as t in the example in FIG.
  • t Max which can indicate the point in time at which, after application of a dose D, the highest concentration C(t) in the body, for example in the blood, is present.
  • the duration of t Max can, at least initially or as a follow-up to a first dose, here the starting dose D 0 , can be used as the blocking period.
  • the blocking period at t Max be based on the blocking period e.g. B. is only 90% of tmax, or shorter or longer than t by a number of minutes Max definitely can becomes, etc.
  • the electronic control device 9 can therefore be programmed to also read out such data stored in the data memory M relating to the substance S and to use this when predetermining the next application dose D n of substance S must be taken into account. As shown schematically and as an example in FIG. 4, the user was given the starting point in time tA 0 first a starting dose D 0 of 50 ⁇ g intranasal fentanyl.
  • the concentration C that produces the therapeutic effect desired by the user ED of about 45 ⁇ g fentanyl the control device 9 recognizes that the user from the actuation time tB 1 , which is only shortly before the first delivery time tA 1 lies, has obviously missed the desired therapeutic effect, which has brought him to operate the retrieval device 1.
  • the user tries T_vain 1 to request two further applications (at times tB 1_v1 and tB 2_v1 ), since the desired therapeutic effect has apparently not occurred or has not yet occurred. These applications are refused because the concentration of the initial dose of D 0 has not yet reached its maximum, but in any case the blocking period T_vain 1 is not finished yet.
  • the system can use the PK curve to derive a concentration in which the desired therapeutic effect occurs.
  • a Starting dose D 0 of 50 ⁇ g fentanyl a therapeutic time window of 8 minutes (from minute 7 to minute 15).
  • the concentration for the desired therapeutic effect is already reached at minute 7. This can be seen from the fact that from this point in time no further useless actuation times tB m_vn during the blocking period T_vain 1 take place more.
  • the maximum concentration of the starting dose has D 0 but not yet reached its maximum. You can see the concentration that was lost at the last time tB 3_v1 prevails, use for verification by comparing this prevailing concentration with the expected time of actuation according to T_vain 1_E matches.
  • the concentration C that produces the desired therapeutic effect ED from the first actuation time tB 1 Knowing this, the control device 9 can determine the level of the first application dose D 1 now determine independently.
  • She can predetermine a level of 25 ⁇ g fentanyl, knowing that the decay of concentration C(t) due to the starting dose D 0 and the simultaneous rise in concentration C(t) due to the first application dose D 1 to a second maximum C 2 max will lead, which will not be above a therapeutically acceptable maximum.
  • the control device 9 can optionally calculate a time in which the concentration of the dose D 1 will fall below the desired therapeutic effect. In Figure 4 this occurs after another 19 minutes or 34 minutes since tA0.
  • the concentration C that produces the desired therapeutic effect ED and/or the next maximum C n max known is the concentration C that produces the desired therapeutic effect ED and/or the next maximum C n max known, from the knowledge of the point in time at which the concentration C ED or the next maximum C n max will occur or will be reached, the next blocking period will be calculated. So the blocking period T_vain 1 for example the data memory M in connection with the level of the initial dose D 0 be removed.
  • the End T_vain 2_E the following, second blocking period T_vain 2 however, from knowing the time of C 2 max are obtained, both can be identical to each other.
  • the point in time can already be calculated at which the concentration C(t) returns to the concentration C ED will have sunk.
  • Alternative approaches are also included.
  • the calculated time for the next drop below C ED be selected as the blocking period, or shortly before. This would be at 58 minutes from tA in FIG 0 the case. So the controller 9 at tA 2 , so here TV 2 , the blocking period to the next target concentration C ED (at minute 58 in Fig. 4).
  • the heights of the other application doses such.
  • B.D 2 (in this exemplary case 25 ⁇ g fentanyl each) would follow similar considerations as for D 1 predetermined: they were taking into account the amount of application doses already administered and since their Application elapsed time set; for the second application dose D 2 was checked for a residual concentration, which is based on the initial dose D 0 and the first application dose D 1 is due, turned off, for the third application dose, not shown here, would be based on the residual concentration, which is based on the initial dose D 0 , the first application dose D 1 and the second application dose D 2 is due to be turned off or turned off.
  • a residual dose is also determined by the amount of the previous application and the time that has passed since its application.
  • the level of the next application dose D n can be predetermined in such a way that the concentration in the body, in particular in the blood, of the user only after a predetermined period of time, adjustable z. B. by the doctor or other authorized persons, starting from the delivery time tA n the next application dose D n , again to the target concentration C ED will sink.
  • the user actuates at actuation times tB 1_v1 , tB 2_v1 and tB 3_v1 ie during the blocking period T_vain 1 , the retrieval device 1.
  • T_vain 1 the user can hereby obtain no application dose D.
  • the control device 9 registers the three unsuccessful attempts at actuation and the times at which they were actuated. In the example of Fig. 4 they are at minute 2 (tB 1_v1 ) or at minute 4 (tB 2_v1 ) or at minute 7 (tB 3_v1 ), and can optionally be stored in data memory M. If the unsuccessful attempts at actuation are analyzed, for example at what time interval they are from one another, when they stop, etc., then in the first place but sufficiently close to the concentration C desired by the user and producing the intended therapeutic effect ED recognized or specified. In Fig. 4 feedback times are tF 1_1 , tF 1_2 , tF 1_3 and tF 1_4 specified.
  • FIG. 5a shows an example and a schematic representation of three example PK curves PK50 D0_+SD , PK50 D0_M and PK50 D0_-SD the statistical distribution (mean value and standard deviation) of the possible concentration courses in the body of the user after administration of 50 ⁇ g intranasal fentanyl, which were obtained from a sufficiently large population.
  • All of them, or the models on which they are based, can be stored in the data memory M and/or can be taken into account by the control device 9 .
  • the same high doses of a substance can lead to different concentrations C(t) in the body of the individual patient. This is influenced by various factors, such as pharmacogenetics, intra-individuality, age, weight, gender, previous medication, previous illnesses, etc.
  • different nasal anatomies, the nasal condition, the application angle, how deep the nose attachment is inserted and how the manually triggered nasal spray is operated play a role in the course of the respective PK curve, which influences the concentration C(t) over time in the body.
  • control device 9 can use the population pharmacokinetic models to determine the maximum concentrations C 1max_-SD , C 1max_M and c 1max_+SD (and many more) calculate. However, since the time until these maximum concentrations are reached is the same for all variants, control device 9 sets the first blocking period (T_vain 1 , see Fig.
  • first Actuation time tB 1 at which concentration falls below the concentration causing the user the desired therapeutic effect, at which the patient can request it (points in time relating to the patient's actuation, predetermination, etc. are not shown here for reasons of simplification, or they fall on the first dispensing point in time , which can actually be the case in practice) the first application dose D 1 would be obtained, a different concentration C ED1_+SD , C ED1_M , C ED1_-SD calculate (or read off with a view to the PK curves plotted as in FIG.
  • FIG. 5b schematically shows the exemplary procedure for determining, selecting and/or defining an individual PK curve PK ind , which shows the course of the active ingredient concentration of 50 ⁇ g intranasal fentanyl of a specific, individual user.
  • PK ind shows the course of the active ingredient concentration of 50 ⁇ g intranasal fentanyl of a specific, individual user.
  • the goal when determining an individual concentration profile over time, as used herein does not always have to be an individual PK curve of the user. It may also be sufficient according to the invention if z. B. on the statistical mean curve PK50 D0_M oriented or or limit curves such. B. the curve "mean plus standard deviation” or the curve “mean minus standard deviation” or others and knows which range the user is in.
  • FIG. 5b includes the representation of FIG.
  • the control device 9 or the algorithm determines a large number of possible doses and concentrations C(t) derived therefrom, which allow an assessment/categorization, i.e.
  • the system has set 30 ⁇ g and the system accumulates the previous curves and projects from the determined target concentrations C ED1_+SD , C ED1_M , C ED1_-SD the respective curves into the future. It is determined at which point in time the target concentrations C ED2_+SD , C ED2_M , C ED2_-SD should be mathematically undershot again. In the example of Fig. 5b they are with tB 2_+SD , tB 2_M and tB 2_-SD marked. Based on this check, the control device 9 can determine in which area or on which curve the user is located.
  • Case 1 When the concentration change in the user's body meets the population pharmacokinetic curve PK30 D1_M (mean value), it is a good 24 minutes above the desired therapeutic effect concentration, namely from minute 18 to minute 42. It would only occur at minute 42 at time tB 2_M deliver an actuation, which, according to a predetermination, finally leads to a renewed delivery of a (second) application dose D requested by him 2_M at the time of application tA 2_M leads.
  • PK30 D1_M mean value
  • Case 2 When the concentration change in the user's body meets the population pharmacokinetic curve PK30 D1_+SD (Mean value plus one standard deviation), it is 21 minutes above the desired therapeutic effect concentration, namely from minute 18 to minute 39. He would not be until minute 39 at time tB 2_+SD deliver an actuation, which, according to a predetermination, finally leads to a renewed delivery of a (second) application dose D requested by him 2_+SD at the time of application tA 2_+SD leads.
  • Case 3 When the concentration change in the user's body meets the population pharmacokinetic curve PK30 D1_-SD (Mean value minus one standard deviation), it is a good 27 minutes above the desired therapeutic effect concentration, namely from minute 18 to minute 45.
  • the control device 9 recognizes from the actuation times tB 2_+SD , tB 2_M , or tB 2_-SD that is, whether the user's individual PK curve is now the PK curve PK30 D1_+SD , the PK curve PK30 D1_M or the PK curve PK30 D1_-SD (or one of the countless other PK curves which the control device 9 can also consider).
  • the control device 9 If the retrieval time is at tA 2_+SD , then the PK curve meets PK30 D1_+SD to. If the retrieval time is at tA 2_M , then the PK curve meets PK30 D1_M to. If the retrieval time is at tA 2_-SD , then the PK curve meets PK30 D1_-SD to. If a first direct association between a time profile and the user under consideration is not possible, the control device 9 nevertheless approaches the goal by means of an exclusion method and categorizes/determines for the specific user on the basis his activity behavior, which concentration course over time or which curve best reflects him. After the “titration phase” (which is a determination or finding phase), which is shown in FIG.
  • the user can be categorized or classified.
  • the level of the following application doses can then be determined and/or an individual, dose- or concentration-based treatment plan can be set up in a time-controlled manner. If one follows the above procedure, by postulating one or any number of PK curves as a possible, individual PK curve of the user a priori or as a large number of hypotheses (such as: the PK curve PK30 D1_+SD to, or the user is hit by the PK curve PK30 D1_M to, or the user is hit by the PK curve PK30 D1_- SD zu) already following a first initial or application dose D 0 , D 1 , D 2 , etc.
  • the correctness of the applicable hypotheses set up can be checked.
  • the PK curve becomes PK30 D1_+SD at actuation time tB 2_+SD as PK curve PK ind determined and used as a basis for the necessary calculations in future preliminary determinations of application doses.
  • a check that the individual pharmacokinetic model determined in this way actually applies can be carried out in the course of the further treatment and in connection with further application doses D n , D n+1 , etc. are optional at any time.
  • 6 shows a nasal applicator 100 of another exemplary embodiment.
  • the nasal applicator 100 is shown in FIG. 6 in a sectional illustration or in a partially indicated partial section. Using the retrieval device 1, the user can select a next application dose D n of substance S. Those components that have not already been explained with reference to FIG. 1 are discussed below. Thus, the nasal applicator 100 has a dispensing dispenser 3, which doses the application dose to be dispensed, ie determines the amount.
  • the dispensing doser is embodied here, for example, as a fitting device 15 which determines the quantity of the application dose to be dispensed by determining how large this quantity will be in each case.
  • the placement device 15 can optionally be pulled back further or less far—seen from a nose attachment 4—along the double arrow, for example automatically or by hand.
  • a dispensing device 17 for—here: actively—dispensing the application dose called up via the connection point 4a or the nose attachment 4 is shown in FIG. B. an electric motor 19, and a spindle 21 is provided.
  • Electric motors, as mentioned herein, z. B. be brushless or have a brush. You can e.g. B. be configured as an internal rotor, external rotor and / or slotless motors.
  • An encoder can be integrated, one can be arranged externally, the same applies to a motor controller.
  • the motor can be a stepping motor in some embodiments, e.g. B. hybrid stepper motor, a flat motor, a hollow shaft motor, a servo motor, an asynchronous motor, a synchronous motor or a traveling wave motor or the like.
  • the motor can be controlled with an open and/or closed loop control and/or by means of an encoder and/or a controller.
  • Encoders can e.g. B. optical transmitted light encoder or reflective encoder, magnetic encoder or the like.
  • the motor can be or will be controlled via the current consumption. For example, if the engine B. to an end position (up or down) or approaches, the power consumption of the motor increases z. B. from 0.5 A to 1 A.
  • the motor, or the spindle combination can, in certain embodiments, have a brake, e.g. B. a magnetic brake, eddy current, spring-loaded brake, a limit switch at the top and / or bottom dead center or end point of the stroke, etc. have.
  • a brake e.g. B. a magnetic brake, eddy current, spring-loaded brake, a limit switch at the top and / or bottom dead center or end point of the stroke, etc. have.
  • the motor or the motor-spindle combination can alternatively or additionally include a damper, e.g. B. to prevent or improve resonance and noise problems.
  • the nasal applicator 100 of FIG. 6 optionally has a dosing chamber 13 that can be distinguished from the substance reservoir R. It serves to receive the application dose of the substance S stored in the substance reservoir R, for which in particular any configuration disclosed herein can be provided, in order to then release it. In order to be able to dispense the application dose, the dosing chamber 13 must first be filled with it. In the embodiment of FIG. 6, this task is performed by the loading device 15. The dosing chamber 13 can be actuated to carry out a sequence of an intake stroke and an ejection stroke, as described below.
  • Venting the system works identically, except that air is a compressible medium and substance S is an incompressible medium.
  • the system will travel full stroke during deflation and may optionally target other parameter values for velocity, force, pressure and/or acceleration for deflation as after venting and in particular for the dispensing of substance S.
  • the loading device 15 and/or the dispensing device 17 is moved from the top dead center/end point/starting point/starting point (on the side of the one-way valve 23a) relative to the orientation in Fig. 6 is moved away, a negative pressure is created in the dosing chamber 13. This negative pressure allows substance S to flow from the substance reservoir R into the dosing chamber 13.
  • the stopper 17a in the substance reservoir R is also drawn in by this negative pressure and a collapsible container is thus created (suction cycle).
  • the one-way valve 23a closes and the one-way valve 23b opens. This can be done mechanically, pneumatically, hydraulically, electrically, etc.
  • the valves 23a, 23b can be controlled electrically.
  • the position of the placement device 15 is used.
  • the valves 23a, 23b can also be designed or operated in any combination of the functions mentioned.
  • the dosing chamber 13 can be manufactured with high precision in order to cause minimal variability in the dispensing quantity, which can also apply to the loading device 15 and the dispensing device 17 . This can be realized by using a plastic with low shrinkage or low water absorption.
  • a sleeve may be pressed, which preferably has very narrow tolerances in diameter. This allows the application volume to be better controlled.
  • Plastics with low shrinkage or low water absorption can be referred to as "dimensionally stable plastics". Dimensional stability refers to the ability of polymers to maintain their size under various environmental conditions. A dimensionally stable plastic is therefore less inclined to absorb moisture and shows less thermal expansion. Dimensionally stable plastics include polymers such as PEEK, PPS, PSU, PPSU, PEI and PET.
  • Moisture absorption can not only lead to a change in size, but also to a change in material properties. This can e.g. affect mechanical strength and/or electrical properties such as electrical conductivity and dissipation factor.
  • a polymer without water absorption is z. B.PTFE.
  • the following polymers are plastics with very low water absorption: PEEK, PPS, PSU, PPSU, PEI, PVDF, PET, PPE, PP and PE.
  • a low water absorption is also recorded for POM, PA12, PC and ABS.
  • the metering chamber 13, the dispensing device 17 and / or the loading device 15 can be self-sealing and / or a seal z.
  • B. a sealing ring 16 piston rings, O-rings, sealing lips, etc.
  • the dosing chamber 13 and/or any elements that come into contact with the substance, such as the dispensing device 17, the loading device 15 and/or others, can be coated.
  • a possible coating can e.g. B. from parylene and / or consist of inert materials such. As glass and / or engineering plastics such.
  • silicone oil can be used or coatings with which the friction is reduced.
  • additives can also be added to the plastics in order to improve the sliding properties, e.g. B. CORDULEN, montan wax, high molecular weight polyethylene wax (PE-LD, PE-HD), fluoroelastomers, etc.
  • the dosing chamber 13, the dispensing device 17 and / or the loading device 15 can also consist of other materials such as plastic or such exhibit.
  • the dosing chamber 13 is variable in that the loading device 15 sometimes separates more and sometimes less amounts of substance S from the substance reservoir R, with the space in which the application dose separated in this way is present before it is discharged being defined as dosing chamber 13 can.
  • the substance reservoir R can be clamped, rotated, plugged, fastened or guided in the housing in a guide.
  • the substance reservoir R can be connected to the loading device 15, the dispensing device 17, the nose attachment 4, the dispensing dispenser 3 or the connection point 4a.
  • the connection can be made by means of a flexible or rigid line 22 .
  • the line 22 can be stationary, or with the Discharge device 17 and / or the placement device 15 to be movable.
  • the substance reservoir R can be z. B. Luer / lock, pin, needle, spike with or without ventilation, etc. with the dosing chamber 13 can be connected.
  • a needle 38 can be provided, for example, which z. B.
  • a filter e.g. B. a (e.g. 22 ⁇ m) particle filter or a porous membrane (e.g. a Porex ® – Filter), interposed.
  • this filter can be at the outlet of the dosing chamber 13; a second filter can also be provided there.
  • the loading device 15 can be identical to the dispensing device 17, but it can also be provided separately therefrom.
  • the dispensing device 17 and/or the equipping device 15 can have an energy store for mechanical energy or spring energy and/or hydraulic and pneumatic energy as the energy loading mechanism, this is not the case in the embodiment of FIG. 6 .
  • the electrical energy store 20 can be integrated into the dispensing device 17 and/or the equipping device 15 be integrated or be connected to them by means of an external connection.
  • the integrated energy store 20 can be charged for a trip and after each application by means of a charger, z. B. a Qi charging pad, or in a housing shell using a PIN connection.
  • the electrical energy store 20 can be a capacitor or the like.
  • the power can be supplied via power cable, power pack, etc. or via Ethernet (LAN), English Power over Ethernet (PoE).
  • LAN Ethernet
  • PoE English Power over Ethernet
  • the latter refers to a process with which network-enabled devices can be supplied with power via the eight-wire Ethernet cable. Such supply may be provided herein.
  • solar cells or mechanisms for energy harvesting can be provided for this as an alternative.
  • the dispensing device 17 and/or the loading device 15 are designed as an electric drive, here with an electric motor 19 with a spindle 21, which are coupled. In other embodiments, this coupling can also take place via a gear or be designed with a transmission.
  • the dispensing device 17 and the loading device 15 can be realized by a common mechanism, where the mechanism z. B., when it moves in a first direction (e.g. away from the connection point 4a), the dosing chamber 13 fills as loading device 15, and when it moves in a second direction, which can be opposite to the first (e.g.
  • the contents of the metering chamber 13 z. B. via the nose piece as a dispensing device 17 deploys.
  • a counter-rotation of spindle 21 and/or motor 19 during suction on the one hand and application on the other hand can be provided, as has already been described elsewhere herein.
  • rotation in the same direction is possible both for filling and for emptying the dosing chamber 13, as described above, e.g. B. performed with reference to the slider crank drive.
  • filling and emptying with mutual rotation are possible when using the sliding crank drive, as described above.
  • the dispensing device 17 and/or the fitting device 15 are detachably or non-detachably connected to the spindle 21 and/or the motor 19 .
  • the substance reservoir R, the dispensing device 17 and/or the loading device 15 can be designed as disposable products.
  • the dispensing device 17, the loading device 15 can be designed as a reusable product.
  • Both optionally provided housing shells can be designed as disposable products.
  • the electronic control device 9, the motor 19, the spindle 21 and/or other components can be reusable.
  • the nasal applicator 100 of FIG. 6 also has an optional mechanism for changing the capacity of the dosing chamber 13 . By means of this mechanism, the capacity of the dosing chamber 13 can be varied for a subset of the substance S, which makes it possible to apply doses of different sizes. In some embodiments this mechanism is part of the dispensing meter 3, in others like the present one it is not.
  • the dispensing device 17 can be programmed to move and/or have the dispensing device 17 deployed at a variety of speeds, forces, pressures, accelerations, flow rates.
  • a motor-driven, nasal device With a motor-driven, nasal device, the problem can be solved that when triggered by hand by pressing, each user applies a different speed, force, pressure, acceleration. It is not guaranteed that every user will have the same speed, e.g. B. tripping speed or the ideal tripping speed is generated. Since the triggering speed has the greatest influence on the droplet size distribution, the spray pattern and the plume geometry, a triggering that is always identical between users is of particular advantage, since in comparison to a manual triggering, a constant spray pattern, in particular the droplet size distribution, the Spray Pattern and Plume Geometry and Application Volume is secured.
  • the stroke distance required for this ie the complete stroke
  • the electronic control device 9 can be programmed to act on the mechanism for changing the capacity of the dosing chamber 13 . This can also be done manually and the triggering can still be done automatically.
  • the droplet size distribution, the spray pattern, the plume geometry can preferably be adjusted and optionally adjusted differently for each application rate.
  • a different speed, a different force, a different pressure, a different acceleration, a different flow rate may be required.
  • the device can run its own speed, force, acceleration, flow rate or pressure for each dose amount. This can e.g. B. be or will be set in advance.
  • a sensor can determine the location or triggering position, e.g. B. vertically or horizontally (and everything in between), and then adjust the speed, force, pressure, acceleration to this position.
  • the loading device 15 has at least one first one-way valve 23a or non-return valve for loading the dosing chamber 13 with the application dose of the substance S and/or the dosing chamber 13 is delimited by at least one first one-way valve 23a or non-return valve .
  • This valve can B. be arranged in a piston itself or at any point, for. B. at any point in the supply line from the substance reservoir R to the dosing chamber 13.
  • the fitting device 15 has in the embodiment of FIG. 6 at least one second one-way valve 23b or check valve. Alternatively z. B. the first valve 23a as a switchable three-way valve and / or executed in a different way.
  • the dosing chamber 13 is delimited here, for example, by at least the second one-way valve 23b or non-return valve.
  • the second check valve 23b has an opening direction that is opposite to that of the first check valve 23a in relation to the dosing chamber 13 .
  • the function of the first one-way valve 23a and the function of the second one-way valve 23b in a common component, ie z. B. in a valve element be merged.
  • the dosing chamber 13 can optionally be connected or brought into connection with the atmosphere via a ventilation valve (not shown here).
  • a filter can be provided at a suitable place.
  • the device optionally consists of two housing parts, namely an upper housing part 2b and a lower housing part 2c, which are separated in FIG. 6 by a housing parting line 2d.
  • the upper housing part 2b contains the substance reservoir R, the dosing chamber 13, the dispensing device 17 and/or the loading device 15. Valves, filters, ventilation, the connection point 4a for the nose attachment 4 etc. can also be in the upper housing part 2b be provided.
  • the lower housing part 2c has the electronic control device 9, the motor 19, the spindle 21, the optional encoder, controller, the brake, the damper, the energy store 20, the retrieval device 1, etc.
  • the components mentioned above are only arranged as an example as shown in FIG. 6 . They can be arranged in any combination.
  • One or both of the housing shells or parts 2b, 2c can be disposable.
  • the nasal applicator 100 can be delivered fully assembled, sterilized, repackaged or delivered. Alternatively, it is only completed on site, at the patient's bedside, by the patient, the doctor, etc. So e.g. B. the substance reservoir R can still be inserted into the upper housing shell and the latter are then assembled with the lower housing shell.
  • the electronic control device 9, the motor 19, the spindle 21, the optional encoder, the controller, the brake, the damper, the energy store 20 and/or the retrieval device 1 can form a unit in any combination with one another. They can be inserted into a lower housing part 2c, which then forms the housing 2 together with the upper housing part 2b.
  • the housing shells (upper and lower part) 2b, 2c could be opened and disposed of during disassembly.
  • the electronics can be removed from the lower shell or the lower housing part 2c without touching them.
  • the housing parts 2b, 2c can be used alone or together after the end of the treatment of the user z. B. can also be intentionally destroyed to prevent further use of the nasal applicator. This can be provided, for. B.
  • the nasal applicator 100 can be emptied automatically and/or manually and discarded as a whole. Alternatively, it can be broken down into parts and only partially discarded or reprocessed or reused.
  • the electronic control device 9, the motor 19, the spindle 21, etc. are suitable.
  • the nasal applicator 100 can include a cover which can be opened to insert the substance reservoir R and/or the electronic control device 9 .
  • a sealing ring 16 can be provided in order to ensure the tightness between loading device 15 and/or dispensing device 17 on the one hand and the surrounding sleeve or shaft on the other hand.
  • a flow sensor 11a can be provided. It can be part of the detection device or represent it.
  • An optional stopper 17a is provided to limit the volume of the substance reservoir R, it can be slidably mounted.
  • An optional spring may be provided in this or any other embodiment which directly or indirectly pushes against the plug 17a to move it out of a position which it may have been in for a prolonged period of storage upon firing of the nasal applicator 100.
  • the valve 23a shown in FIG. 6 can optionally be in any embodiment at, on and/or in the Dispensing device 17 and / or the placement device 15 or in the immediate vicinity.
  • the line 22 through which the substance S is guided into the dosing chamber 13 can run through the loading device 15 and/or the dispensing device 17 .
  • the fitting device 15 and/or the dispensing device 17 can optionally have a connection for the line 22 .
  • the equipping device 15 and/or the dispensing device 17 can be hollow or continuous.
  • the line 22 can move with the equipping device 15 and/or the dispensing device 17 .
  • the line 22 does not move with the fitting device 15 and/or the dispensing device 17.
  • the substance reservoir R can be installed in any embodiment rotated by 180 degrees compared to the illustration in FIG.
  • All components can optionally be positioned as desired in any embodiment in order to avoid blind assembly, i.e. installation without a view, the risk of injury from the needle 38 is reduced and that the Substance reservoir R, which can have the septum 39 or some other connection, can be mounted more easily.

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Abstract

The present invention relates to a nasal applicator (100) for administering nasally at least one medical substance (S), in particular an analgesic, having a housing (2), comprising or connected to: a substance reservoir (R) for holding a quantity of the substance (S); a call-down device (1) for actuation by the user with the aim of calling down a next application dose (Dn) of the substance (S); a dispenser (3) for dispensing application doses (D0, D1, D2,..., Dn-1, Dn, Dn+1,...) in response to an actuation of the call-down device (1) at a respective dispensing time (tA0, tA1, tA2,..., tAn-1, tAn, tAn+1,...); a connection point (4a) for a nose attachment (4), or a nose attachment (4) or a nose piece; and a delivery device (17) for delivering an application dose of the substance (S) via the connection point (4a) or the nose attachment (4) or the nose piece and/or from the nasal applicator (100).

Description

Beschreibung Nasenapplikator Die vorliegende Erfindung betrifft eine Medikamentenabgabevorrichtung, insbesondere einen Nasenapplikator, gemäß Anspruch 1. Sie betrifft ferner ein System gemäß Anspruch 36. Aus der Praxis sind Nasenapplikatoren bekannt, mittels welcher sich ein Patient ein Medikament oder einen Wirkstoff nasal applizieren kann. Es ist Aufgabe der vorliegenden Erfindung, einen weiteren Nasenapplikator vorzuschlagen. Die erfindungsgemäße Aufgabe wird durch den Nasenapplikator mit den Merkmalen des Anspruchs 1 gelöst, ferner durch das System mit den Merkmalen des Anspruchs 36. Erfindungsgemäß wird eine Medikamentenabgabevorrichtung (für die nasale, inhalative, intravenöse, orale, bukkale, sublinguale, usw. Abgabe), insbesondere ein Nasenapplikator zum Verabreichen bzw. nasalen Verabreichen wenigstens einer Substanz, z. B. einer medizinischen oder nicht-medizinischen Substanz, z. B. ein medizinischer oder nicht-medizinischer Wirkstoff, vorgeschlagen. Die medizinische Substanz kann insbesondere ein Schmerzmittel sein. Hierzu weist die Medikamentenabgabevorrichtung bzw. der Nasenapplikator ein Gehäuse auf. Die Medikamentenabgabevorrichtung weist ein Substanzreservoir zum Vorhalten einer Menge der Substanz auf oder ist mit einem solchen verbunden. Die Medikamentenabgabevorrichtung ist mit einer Abrufvorrichtung zum Betätigen durch den Benutzer/Patienten verbunden oder weist eine solche auf. Die Abrufvorrichtung ist programmiert oder anderweitig vorbereitet, damit der Benutzer der Medikamentenabgabevorrichtung mittels Betätigens der Abrufvorrichtung eine nächste Applikationsdosis der Substanz abrufen kann. Zweck oder Ziel der Abrufvorrichtung ist somit, eine Applikationsdosis auslösen zu können. Die Medikamentenabgabevorrichtung weist weiter einen Abgabedosierer auf oder ist mit einem solchen verbunden. Der Abgabedosierer ist vorgesehen zum Abgeben von Applikationsdosen auf eine Betätigung der Abrufvorrichtung hin. Die Abgabe erfolgt, wenn sie erfolgt, jeweils zu einem sogenannten Abgabezeitpunkt. Die Medikamentenabgabevorrichtung weist ferner eine Verbindungsstelle für einen Nasenaufsatz oder ein Nasenstück auf oder ist mit einem Nasenaufsatz oder Nasenstück verbunden. Schließlich weist die Medikamentenabgabevorrichtung eine Ausbringvorrichtung zum aktiven Ausbringen einer Applikationsdosis der Substanz über die Verbindungsstelle oder den Nasenaufsatz oder das Nasenstück und/oder aus dem Nasenapplikator hinaus, auf oder ist mit einer solchen verbunden. Das erfindungsgemäße System umfasst einen oder mehrere erfindungsgemäße Nasenapplikatoren sowie ein oder mehrere Peripheriegeräte, wobei einer oder mehrere der Nasenapplikatoren, insbesondere mittels seiner Steuervorrichtung, mit einem oder mehreren der Peripheriegeräte in Signal- oder Kommunikationsverbindung stehen oder hierzu vorbereitet oder programmiert sind. Wenn hierin von einem Benutzer die Rede ist, so umfasst dies den Patienten, der sich selbst mediziert, den Pfleger, die Ärztin, Angehörige von Patienten, und mehr, der z. B. auf Geheiß des Patienten die Medikamentenabgabevorrichtung wie hierin beschrieben bei der Medikation des Patienten verwendet. Bei allen vorstehenden und folgenden Ausführungen ist der Gebrauch des Ausdrucks „kann sein“ bzw. „kann haben“ usw. synonym zu „ist vorzugsweise“ bzw. „hat vorzugsweise“ usw. zu verstehen und soll eine erfindungsgemäße Ausführungsform erläutern. Wann immer hierin Zahlenworte genannt werden, so versteht der Fachmann diese als Angabe einer zahlenmäßig unteren Grenze. Sofern dies zu keinem für den Fachmann erkennbaren Widerspruch führt, liest der Fachmann daher beispielsweise bei der Angabe „ein“ oder „einem“ stets „wenigstens ein“ oder „wenigstens einem“ mit. Dieses Verständnis ist ebenso von der vorliegenden Erfindung mit umfasst wie die Auslegung, dass ein Zahlenwort wie beispielsweise „ein“ alternativ als „genau ein“ gemeint sein kann, wo immer dies für den Fachmann erkennbar technisch möglich ist. Beides ist von der vorliegenden Erfindung umfasst und gilt für alle hierin verwendeten Zahlenworte. Wenn hierin von „programmiert“, „vorgesehen“ oder „konfiguriert“ die Rede ist, so ist auch offenbart, diese Begriffe gegeneinander auszutauschen. Wenn hierin von „programmiert“, „vorgesehen“ oder „konfiguriert“ zum Ausführungen eines Schritts oder einer Handlung die Rede ist, so ist auch offenbart, dass dieser Schritt oder diese Handlung optional automatisch vorgenommen wird, z. B. von der Steuervorrichtung. Vorteilhafte Weiterentwicklungen der vorliegenden Erfindung sind jeweils Gegenstand von Unteransprüchen und Ausführungsformen. Wenn hierin von einer Ausführungsform die Rede ist, so stellt diese eine erfindungsgemäße, beispielhafte Ausführungsform dar. Wenn hierin offenbart ist, dass der erfindungsgemäße Gegenstand ein oder mehrere Merkmale in einer bestimmten Ausführungsform aufweist, so ist hierin jeweils auch offenbart, dass der erfindungsgemäße Gegenstand genau dieses oder diese Merkmale in anderen, ebenfalls erfindungsgemäßen Ausführungsformen ausdrücklich nicht aufweist, z. B. im Sinne eines Disclaimers. Für jede hierin genannte Ausführungsform gilt somit, dass die gegenteilige Ausführungsform, beispielsweise als Negation formuliert, ebenfalls offenbart ist. Erfindungsgemäße Ausführungsformen können eines oder mehrere der oben und/oder im Folgenden genannten Merkmale in jeder technisch möglichen Kombination aufweisen. Wann immer hierin eine Eignung, ein Zweck, ein Schritt oder ein Verfahrensschritt genannt ist, umfasst die vorliegende Erfindung auch eine entsprechende Programmierung oder Konfiguration einer zum Erzielen oder Ausführen geeigneten Vorrichtung oder eines Abschnitts hiervon. Auch wenn die vorliegende Erfindung nicht auf einen Nasenapplikator beschränkt ist, sondern Medikamentenabgabevorrichtungen als solche betrifft, wird im Folgenden schwerpunktmäßig auf Nasenapplikatoren eingegangen. Zum Nasenapplikator gemachte Ausführen, Erläuterungen und Vorteile treffen ungeschmälert auch auf Medikamentenabgabevorrichtungen zu, und umgekehrt. In manchen Ausführungsformen können die Begriffe „Medikamentenabgabevorrichtung“ und „Nasenapplikator“ synonym sein. In einigen Ausführungsformen sind diese Begriffe gegeneinander austauschbar. Was hierin für die „Medikamentenabgabevorrichtung“ ausgeführt ist, gilt somit auch für den „Nasenapplikator“, und umgekehrt. Der Applikator kann optional für verschiedene Applikationsformen z. B. sublingual, inhalativ und sogar intravenös verwendbar sein. Die hierin offenbarte Verbindungsstelle kann ausgestaltet sein, um mit verschiedensten Anschlüssen verbunden zu werden, durch welche eine Flüssigkeit befördert werden kann, wie z. B einem Impaction Baffle oder Stufenbaffle oder Impaktionsbaffle, welche die Flüssigkeit in kleine Tröpfchen aufbricht, einem Zweistrahlzerstäuber (impinging jet), einer porösen Membran, einer Lochplatte (Rayleigh breakup Prinzip), einem Infusionsschlauch, einer Wirbelkammer, einer Nasenbrille, anderweitigen Nasenadaptern zur Erzeugung kleiner Tröpfchen, usw. Sie kann hiermit jeweils verbunden sein. In manchen Ausführungsformen weist der Nasenapplikator weiter eine Dosierkammer auf. Die Dosierkammer dient zum vorübergehenden Aufnehmen der Applikationsdosis der im Substanzreservoir vorgehaltenen Substanz. In einigen Ausführungsformen weist der Nasenapplikator ergänzend eine Bestückungsvorrichtung zum Bestücken der Dosierkammer mit der Applikationsdosis der Substanz aus dem Substanzreservoir auf. In manchen Ausführungsformen ist die Bestückungsvorrichtung eine Pumpe. In einigen Ausführungsformen ist die Bestückungsvorrichtung eine Membran, die über die Zeit Flüssigkeit in die Dosierkammer diffundieren lässt. In anderen Ausführungsformen ist die Bestückungsvorrichtung ein Tropfer, alternativ ein Faltenbalg, ein Balg oder eine Manschette, ein Bolussystem, oder dergleichen. In einigen Ausführungsformen kann die Konzentration selbst angemischt werden, um unterschiedliche Dosierungen zu simulieren. Mit anderen Worten: In einer Dosierkammer von konstanter und/oder variabler Größe (z. B. 100 µL) werden unterschiedliche Mischungen von Trägerflüssigkeit und Wirkstoff bereitgestellt, um die gewünschte Konzentration, also z. B. 50 µg/100 µL oder 60 µg/100 µL, etc., zu erhalten. Hierzu, und optional ergänzend oder alternativ zu anderen Zwecken, kann eine ergänzend zum Substanzreservoir eine zweite Fluidkammer vorgesehen sein, welche ein zweites Fluid (vorzugsweise eine Flüssigkeit) welches sich von der Substanz des Reservoirs unterscheidet, aufweist oder zu seiner Aufnahme vorgesehen ist, etwa ein Fluid zum Verdünnen der Substanz mit dem Ziel, eine gewünschte Konzentration einzustellen. Eine Pumpe, oder weitere Pumpe, zum Ausbringen des zweiten Fluids aus der zweiten Fluidkammer kann, wie auch jede andere jegliche Bestückungsvorrichtung wie z. B. eine Spritze, vorgesehen sein. Die zweite Fluidkammer, oder eine weitere, dritte, kann ein Trocknungsmittel aufweisen oder hierfür vorgesehen sein. Anstelle oder ergänzend zum Trocknungsmittel kann ein Antidot für den oder einen Wirkstoff der Substanz vorgesehen sein, ein Neutralisierungsmittel, um die pharmakologische Wirkung zu mindern oder zu blockieren. In einigen Ausführungsformen ist die Ausbringvorrichtung angeordnet zum, insbesondere aktiven, Ausbringen von der in der Dosierkammer vorliegenden Applikationsdosis der Substanz über die Verbindungsstelle, den Nasenaufsatz oder das Nasenstück und/oder aus dem Nasenapplikator hinaus. In manchen Ausführungsformen kann bei einem motorgetriebenen direkten Kolbenantrieb, also bei einem System, bei welchem die Wirbelkammer direkt mit einer Spritze und/oder Zylinderampullenspritze (Karpule), die hier als Reservoir und Dosierkammer fungiert, gekoppelt ist – z. B. mittels eines Motors oder auf andere Weise - die benötigte Auslösegeschwindigkeit, -kraft und/oder Druck erzeugt werden, indem Druck auf die Druckplatte der Spritze aufgebracht wird. Die Abgabemenge kann mittels eines Durchflusssensors ermittelt und gesteuert werden. Der Durchflusssensor ist vorgesehen, um in diesen Ausführungsformen die Bewegung der Ausbringvorrichtung zu beenden, beispielsweise um den optionalen Motor anzuhalten, wenn die gewünschte Abgabemenge erreicht wurde. In manchen Ausführungsformen kann optional ein Tonsignal abgegeben werden, während und/oder solange ein Fluid ausgebracht wird. Alternativ oder ergänzend kann in einigen Ausführungsformen ein Tonsignal nach abgeschlossener Applikation erfolgen. Von der vorliegenden Erfindung sind sowohl verschiedene Tonsignale als auch verschiedene Tonarten und –höhen umfasst. In manchen Ausführungsformen erfolgt die Dosiseinstellung und/oder die Auslösung manuell, oder als eine Kombination aus manuell und automatisch. In manchen Ausführungsformen weist die Ausbringvorrichtung und/oder die Bestückungsvorrichtung einen Energiespeicher für mechanische oder elektrische Energie oder Federenergie auf. In bestimmten Ausführungsformen weist die Ausbringvorrichtung und/oder die Bestückungsvorrichtung einen Energiespeicher für hydraulische und/oder pneumatische Energie auf. In einigen Ausführungsformen ist die gespeicherte Energie durch den menschlichen Körper oder durch die Schwerkraft erzeugte Energie. Die Speicherung der Energie erfolgt in diesen Ausführungsformen mittels Änderung der Dichte oder mittels Umwandlung dieser Energie in eine andere Energieform. In manchen Ausführungsformen weisen die Ausbringvorrichtung und/oder die Bestückungsvorrichtung einen Motor, vorzugsweise einen Elektromotor, auf. In einigen Ausführungsformen kann der Motor auch mit Druckluft (pneumatisch, hydraulisch) oder per mechanischer Energie, beispielsweise Federenergie und/oder menschlich aufgebrachter Energie angetrieben werden. Der Motor kann auch eine Pumpe sein. In manchen Ausführungsformen weist die Ausbringvorrichtung und/oder die Bestückungsvorrichtung eine Spindel auf. Die Spindel kann elektrisch, pneumatisch, hydraulisch, mechanisch oder mittels Federenergie angetrieben sein. Die Spindel kann unterschiedlich ausgelegt sein, z. B. als Linearsystem (Linearachse) mit, Zahnriemen- und Spindelantrieb für eine Linearbewegung, als Kugelbuchsen, als Gewindespindel (Kugelgewinde oder Trapezgewindegetriebe), als Wellenführung, als Nutwellen, als zylindrische, Flansch- Rotations-, Kurz-Hub-, Lang-Hub-Drehmomentkugelbuchsen für eine Drehmomentübertragung, als Drehmomentwellen mit und ohne Nut, als Schienenführung, als Elektro-, Pneumatik-, oder Hydraulikzylinder, als Teleskopzylinder (z. B. mehrstufiger Hydraulikkolben) oder als einfach oder doppelt wirkender Zylinder. Die Spindel kann in manchen Ausführungsformen glatt sein und z. B. mittels zwei Paar schräg gelagerter und gegenüberliegender Kugellager angetrieben werden. Es kann ein Rollringgetriebe (Uhing-Getriebe) vorgesehen sein. In bestimmten Ausführungsformen weist der Nasenapplikator kein Federelement und/oder keinen Speicher für mechanische Energie oder Federenergie auf. In bestimmten Ausführungsformen weist die Bestückungsvorrichtung und/oder die Ausbringvorrichtung kein Federelement und/oder keinen Speicher für mechanische Energie oder Federenergie auf. In einigen Ausführungsformen ist der Motor mit der Spindel verbunden. In diesen Ausführungsformen ist der Motor mit der Spindel direkt verbunden. Alternativ sind Motor und Spindel indirekt verbunden, d. h. es kann eine Übersetzung oder Untersetzung zwischengeschaltet sein. Motor und Spindel können gemeinsam als Getriebe bezeichnet werden. Es kann in manchen Ausführungsformen ein festes Getriebe sein, d. h. Drehzahlverhältnis und Drehmomentwandlung sind nicht veränderbar. In anderen Ausführungsformen kann das Getriebe ein Verstellgetriebe (gestuft und/oder stufenlos) sein. Das Getriebe kann in weiteren Ausführungsformen ein Schaltgetriebe zur Drehzahl- und/oder Drehmomentabstufung und/oder Drehrichtungsumkehr sein. Innerhalb des Getriebes kann die Über- bzw. Untersetzung formschlüssig oder kraftschlüssig sein wie z. B. bei einem Zahnrad- und/oder Reibradgetriebe und/oder Umlaufrädergetriebe (alle drei Rädergetriebe), einem Ketten- und/oder Riemengetriebe (beides Zugmittelgetriebe), einem Planetengetriebe, einem Druckmittelgetriebe (z. B. wie beim hydraulischen Getriebe einer Autobremse), einem Gelenkgetriebe (z. B. wie beim Schubkurbelgetriebe eines Verbrennungsmotors – Kurbelwelle und Pleuel), einem Kurvengetriebe (z. B. wie beim Nockengetriebe einer Ventilsteuerung), einem Schrauben- und Schneckengetriebe (z. B. wie bei einem Schraubstock oder Wagenheber), einem Schubkettengetriebe, einem Walzkörpergetriebe, einem Leistungsteilungsgetriebe (z. B. einem Differentialgetriebe), einem Lamellenkettengetriebe, einem Rollringgetriebe, einem Koppelgetriebe (z. B. Kurbelgetriebe, Malteser-Kreuz- Getriebe) oder einem Getriebe mit einem elastischen Übertragungselement (z. B. Gleitkeilgetriebe). In manchen Ausführungsformen weist der Nasenapplikator weiter einen Mechanismus zum Verändern des Fassungsvolumens der Dosierkammer für die Applikationsdosis der Substanz auf. Das Verändern des Fassungsvolumens kann manuell oder automatisch erfolgen. Eine solche Veränderung des Fassungsvolumens kann mittels Veränderns des Hubwegs der Bestückungs- bzw. Ausbringvorrichtung erfolgen. Beispiele hierfür sind: Verlängern/Verkürzen des Verfahrwegs der Bestückungs- bzw. Ausbringvorrichtung, Verdrehung einer schiefen Ebene, mittels einer Kurve z. B. eine Nocke, Nut, Herzkurve, usw., ein verstellbarer Endstop/Anschlag, verstellbare Pins als Wegbegrenzer, eine Veränderung des Dosierkammerdurchmessers, einer Veränderung der Bestückungs- bzw. Ausbringvorrichtungsgeometrie (z. B. rund zu oval), eine Veränderung der Dosierkammergeometrie (z. B. rund zu oval) und/oder nach außen oder nach innen laufende Teleskopkolben. In manchen Ausführungsformen kann vorgesehen sein, das Fassungsvolumen der Dosierkammer zu verändern, indem vorgesehen ist, den Kolben zunächst mittels Drehung der Spindel in eine erste Richtung (etwa gegen den Uhrzeigersinn) zu bewegen und die Dosierkammer entsprechend zu vergrößern, um Substanz aus dem Reservoir anzusaugen. Zum Ausbringen der so in die Dosierkammer eingebrachten Applikationsdosis wird die Spindel anschließend gegenläufig rotiert. In bestimmten Ausführungsformen kann vorgesehen sein, das Befüllen und das Entleeren der Dosierkammer mittels eines Schubkurbelantriebs zu bewirken. Der Schubkurbelantriebs kann eine Exzenterwelle und eine Schubstange, die auf oder an der Exzenterwelle relativ zu dieser drehbar, aufweisen oder hieraus bestehen. Der Schubkurbelantriebs dient dazu, eine Drehbewegung in eine oszillierende Schubbewegung, oder umgekehrt, umzuformen. Bezogen auf die hier relevante Ausgestaltung der Bestückungs- bzw. Ausbringvorrichtungsvorrichtung kann sich hierbei ein Kolbenmotor ergeben mit einem Kolben, der sich im Zylinder geradlinig hin und her bewegt. Die Steuervorrichtung kann programmiert sein, um mittels Drehung des Motorantriebs in einer ersten Richtung sowohl die Dosierkammer zu befüllen, als auch durch ein weiteres Drehen des Motorantriebs in derselben Richtung auch wieder zu entleeren mit dem Ziel, die nächste Applikationsdosis auszubringen. Die Menge der hierbei ausgebrachten Dosis kann durch Drehen um einen entsprechenden Winkelwert festgelegt sein oder werden. Die Steuervorrichtung kann alternativ programmiert sein, um mittels Drehung des Motorantriebs in einer ersten Richtung die Dosierkammer zu befüllen, durch ein Drehen des Motorantriebs in der zweiten, der ersten entgegengesetzten Richtung wieder zu entleeren mit dem Ziel, die nächste Applikationsdosis auszubringen. Die Menge der hierbei ausgebrachten Dosis kann wiederum durch Drehen um einen entsprechenden Winkelwert festgelegt sein oder werden, was das Einstellen der Dosis variabel macht. Der Schubkurbelantrieb kann hierbei vorteilhaft zum Einsatz kommen. In einigen Ausführungsformen ist eine Verkleinerung der Dosierkammer von der vorliegenden Erfindung umfasst, indem nicht der Hubweg des Ausbringmechanismus verändert, sondern die Verbindungsseite verfahren wird. Nimmt die Dosierkammer z. B. maximal ein Volumen von 150 µL auf, so kann sich folgendes Verfahren anbieten, zu welchem die Steuervorrichtung ebenfalls programmiert sein kann: Man füllt mit dem Ansaughub die Dosierkammer mit 150 µL, befüllt sie also vollkommen. Die abzugebende Applikationsdosis beträgt z. B. aber nur 50 µL welche durch Umkehr des Wegs, den z. B. der Kolben zurücklegt, abgegeben wird, was den Ausbringhub ausmacht. Die in der Dosierkammer verbleibende Restmenge beträgt in diesem Beispiel somit 100 µL. Beträgt die wiederum nächste Applikationsdosis beispiels 75 µL, so muss das Gerät ausnahmsweise keinen Ansaughub durchführen, sondern macht gleich den Ausbringhub. Die wiederum verbleibende Restmenge, die in der Dosierkammer auch nach dieser letzten Applikation noch immer vorliegt, beträgt 25 µL. Beträgt die nachfolgende Applikationsdosis z. B. 100 µL, so erfordert diese wieder einen Ansaughub von 75 µL. Die Dosierkammer kann alternativ jedoch wieder auf 150 µL befüllt werden. Weiter alternativ ist von der vorliegenden Erfindung umfasst, dass eine konstant große Dosierkammer (z. B. 150 µL) stets nur mit dem gewünschten Ausbringvolumen befüllt wird (z. B. mittels Mikropumpe, beispielsweise mit 100µL. In diesen Ausführungsformen wird die Auslösevorrichtung in Richtung Verbindungsstelle bewegt, um zuerst Luft zu komprimieren. Ab einem vorbestimmten Druck öffnet das Ventil und die Luft wird zusammen mit der Flüssigkeit durch die Wirbelkammer gedrückt. Alternativ wird die komprimierte Luft über ein Entlüftungsventil abgeleitet. In manchen Ausführungsformen ist der Mechanismus zum Verändern des Fassungsvolumens der Dosierkammer für die Applikationsdosis der Substanz Teil des Abgabedosierers. Wenn hierin von einem Motor die Rede ist, so kann dieser als Wankelmotor ausgestaltet sein. In einigen Ausführungsformen weist der Nasenapplikator weiter eine elektronische Steuervorrichtung auf. In manchen Ausführungsformen ist die elektronische Steuervorrichtung programmiert, um die Ausbringvorrichtung mit einer Vielzahl von Geschwindigkeiten, Kräften, Drücken, Beschleunigungen und/oder Flussraten zu verfahren und/oder in einer Vielzahl von Geschwindigkeiten, Kräften, Drücken, Beschleunigungen und/oder Flussraten Substanz ausbringen zu lassen. So kann beispielsweise vorgesehen sein, mit einer ersten, insbesondere vorab festgelegter, Geschwindigkeit auszubringen, mit einer zweiten, insbesondere vorab festgelegten, Geschwindigkeit auszubringen, welche sich von der ersten Geschwindigkeit unterscheidet, und optional mit noch weiteren Geschwindigkeiten. Diese Ausbringgeschwindigkeiten können in Abhängigkeit von der auszubringenden Menge und/oder dem auszubringenden Volumen an Substanz und/oder deren Beschaffenheit festgelegt sein. In manchen Ausführungsformen weist der Nasenapplikator eine zweite Fluidkammmer auf, aufweisend ein Trocknungsmittel oder ein Mittel zum Neutralisieren der Substanz. In manchen Ausführungsformen weisen die Ausbringvorrichtung und die Bestückungsvorrichtung identische Bauelemente auf oder bestehen aus diesen. In einigen Ausführungsformen ist die elektronische Steuervorrichtung programmiert, um auf den Mechanismus zum Verändern des Fassungsvolumen der Dosierkammer einzuwirken. In manchen Ausführungsformen weist die Bestückungsvorrichtung zum Bestücken der Dosierkammer mit der Applikationsdosis der Substanz wenigstens ein erstes Einweg-Ventil oder Rückschlagventil auf und/oder die Dosierkammer ist durch wenigstens ein erstes Einweg-Ventil oder Rückschlagventil begrenzt. In einigen Ausführungsformen weist die Bestückungsvorrichtung optional wenigstens ein Ventil auf, welches bei einem vorbestimmten Druckwert (z. B. 4 bar) öffnet. In anderen Worten wird die Dosierkammer mittels der Ausbringvorrichtung unter Druck gesetzt, sobald sich diese bewegt, steigt der Druck in der Dosierkammer auf den vorbestimmten Druckwert (z. B. 4 bar), öffnet das Ventil und bleibt so lange offen bis die Dosierkammer leer ist. Somit kann das Einweg-Ventil auch die Funktion eines Druckzuschaltventils aufweisen. Alternativ oder ergänzend kann vorgesehen sein, mittels eines Druckschaltsensors oder Drucksensors ein Ventil zu öffnen bzw. zu schließen. Diese Lösung deckt sowohl die Funktion eines Rückschlagventils sowie die Funktion eines Druckzuschaltventils (alternativ: Druckschaltventil, Druckfolgeventil oder Zuschaltventil) eines anderweitigen Ventils, einer Drossel, einer Sperre für Volumenfluss, usw. ab. In manchen Ausführungsformen ist das Ventil mechanisch schaltbar, in anderen elektrisch oder elektromagnetisch, in wieder anderen pneumatisch oder hydraulisch. Ein mechanisch schaltbares Ventil ist beispielsweise ein Rückschlagventil mit Federelement. Weitere Ausführungsformen eines mechanisch geschalteten Ventils sind beispielsweise Teller- oder Kugelrückschlagventil, Rückschlagklappe oder Rückstauklappe. In einigen Ausführungsformen ist das Ventil ein schaltbares Dreiwegeventil. Auch dieses kann mechanisch, elektrisch oder elektromagnetisch, pneumatisch oder hydraulisch schaltbar sein. In manchen Ausführungsformen ist das Einweg-Ventil in der Auslöse- bzw. Bestückungsvorrichtung integriert oder teilintegriert. In einigen Ausführungsformen wird das Einweg-Ventil ersetzt, indem der Stopfen im Substanzreservoir blockiert wird, nachdem die Dosierkammer gefüllt ist. Das Einwegventil kann in die Wirbelkammer integriert sein, also z. B. jenseits der Verbindungsstelle, oder im Nasenaufsatz, usw. Die Wirbelkammer kann geformt sein, die Funktion eines Ventils zu übernehmen. Die Wirbelkammer kann ein solches Ventil aufweisen oder durch dieses zu einer Seite begrenzt oder in ihrer Erstreckung definiert sein. In manchen Ausführungsformen weist die Bestückungsvorrichtung zum Bestücken der Dosierkammer mit der Applikationsdosis der Substanz wenigstens ein zweites Ventil, z. B. ein beliebiges, wie hierin diskutiertes oder anderes Ventil, insbesondere ein Einweg-Ventil oder Rückschlagventil, auf. Alternativ oder ergänzend ist die Dosierkammer durch wenigstens ein solches, z. B. ein zweites Einweg-Ventil oder Rückschlagventil, begrenzt. Das zweite Rückschlagventil weist dabei vorzugsweise eine bezogen auf die Dosierkammer entgegengesetzte Öffnungsrichtung auf als das erste Rückschlagventil. In bestimmten Ausführungsformen können die Funktion des ersten Ventils und die Funktion des zweiten Ventils in einem Bauteil zusammen vorgesehen sein. In einigen Ausführungsformen weist der Nasenapplikator weiter eine Sperrvorrichtung zum zeitweisen Sperren des Abgabedosierers während einer zu oder nach dem jeweiligen Abgabezeitpunkt der abgegebenen Applikationsdosis erneut beginnenden Sperrdauer. Die Sperrdauer hat einen Sperrdauerbeginn und ein Sperrdauerende. In manchen Ausführungsformen weist der Nasenapplikator weiter eine Dosiserfassungsvorrichtung zum Erfassen der Höhe der mittels des Abgabedosierers zum Abgabezeitpunkt jeweils abgegebenen Applikationsdosis auf. In einigen Ausführungsformen weist der Nasenapplikator weiter einen Datenspeicher zum Speichern zumindest der Abgabezeitpunkte einer oder mehrerer bereits abgegebener Applikationsdosen auf. Alternativ oder ergänzend werden die Höhen dieser Applikationsdosen ebenfalls gespeichert. In bestimmten Ausführungsformen weist die Dosierkammer eine Kammer zur Aufnahme der Substanz oder der dosierten Menge der Substanz auf oder besteht aus dieser. Die Dosierkammer ist in diesen Ausführungsformen insbesondere von variabler Größe oder variablem Fassungsvolumen. In anderen Ausführungsformen ist die Dosierkammer von nicht- variabler Größe und/oder von stets gleichem Fassungsvolumen. In bestimmten Ausführungsformen ist der Abgabedosierer konfiguriert und angeordnet, um die abzugebende Menge an Substanz als Spray und/oder zerstäubt abzugeben. In bestimmten Ausführungsformen weist der Nasenapplikator keinen Energiespeicher und/oder keine Mittel zur Abgabe einer vorbestimmten, insbesondere mechanischen, Energiemenge an den Energiespeicher auf. In bestimmten Ausführungsformen weist der Nasenapplikator keine Mittel zur Freigabe der vorbestimmten Energiemenge aus dem Energiespeicher auf die Dosierkammer auf, um damit die darin befindliche Flüssigkeit einem vorbestimmten Druckanstieg von einem niedrigen Druck auf einen höheren Druck auszusetzen und eine Abgabe der Flüssigkeit aus der Dosierkammer einzuleiten. In manchen Ausführungsformen kann die Medikamentenabgabevorrichtung ferner mit einer Sperrvorrichtung verbunden sein oder eine solche aufweisen. Die Sperrvorrichtung ist in einigen Ausführungsformen konfiguriert zum zeitweisen Sperren des Abgabedosierers während einer, insbesondere vordefinierten, Sperrdauer. Die Sperrdauer beginnt beispielsweise nach Abgabe einer, mancher oder jeder Applikationsdosis. Es kann somit vorgesehen sein, zu oder nach dem jeweiligen Abgabezeitpunkt der abgegebenen Applikationsdosis erneut eine Sperrdauer beginnen zu lassen. Die Sperrdauer ist definiert durch ihren jeweiligen Sperrdauerbeginn und ihr jeweiliges Sperrdauerende. Von der Sperrvorrichtung angesetzte Sperrdauern können unterschiedliche Dauern aufweisen oder jeweils die gleiche Dauer haben. Außerdem weist die Medikamentenabgabevorrichtung in einigen Ausführungsformen eine Dosiserfassungsvorrichtung auf oder ist mit einer solchen verbunden. Die Dosiserfassungsvorrichtung ist programmiert zum Erfassen der Höhe (z. B. als Menge, in Gewichtseinheit, in Volumeneinheit, in Stoffeinheit wie Mol, usw.) der Applikationsdosis, die mittels des Abgabedosierers zum jeweiligen Abgabezeitpunkt jeweils abgegeben wird. Sie kann auch programmiert sein zum Erfassen der Höhe einer hierin als Ausgangsdosis bezeichneten Applikationsdosis. Ferner ist die Medikamentenabgabevorrichtung in einigen Ausführungsformen mit einer elektronischen Steuervorrichtung verbunden oder weist eine solche auf. Die Medikamentenabgabevorrichtung kann einen Datenspeicher zum Speichern aufweisen oder hiermit verbunden sein. Er kann zumindest die Abgabezeitpunkte einer oder mehrerer bereits abgegebener Applikationsdosen, welche also z. B. vor dem nächsten Abgabezeitpunkt oder in der Vergangenheit liegen und/oder der Höhen dieser Applikationsdosen speichern und/oder aufweisen. Die Medikamentenabgabevorrichtung kann eine Erfassungsvorrichtung aufweisen, oder hiermit verbunden sein, welche programmiert ist, die Betätigung der Abrufvorrichtung durch den Benutzer zu erfassen. Die Erfassungsvorrichtung kann zumindest eine zu einem Betätigungszeitpunkt erfolgte oder erfolgende Betätigung der Abrufvorrichtung durch den Benutzer als Bestätigungsverhalten erfassen und ist vorzugweise entsprechend ausgestaltet, programmiert und/oder hierzu vorgesehen. Das Betätigungsverhalten hat zum Ziel, eine nächste oder künftige Applikationsdosis auszulösen, abgeben oder applizieren zu lassen und/oder um die Umstände hierfür zu überprüfen, beispielsweise, ob ein vorausgehender Abgabezeitpunkt bereits eine ausreichend lange Zeitdauer zurückliegt. Das Betätigungsverhalten kann die Betätigung der Abrufvorrichtung sein oder hieraus durch Auswerten erfasst werden. Die elektronische Steuervorrichtung kann programmiert sein, um im Datenspeicher gespeicherte Daten auszulesen. Sie ist ferner programmiert, um das Betätigungsverhalten des Benutzers, das mittels der Erfassungsvorrichtung erfasst wurde, auszuwerten. Das Ergebnis der Auswertung des Betätigungsverhaltens des Benutzers mittels der elektronischen Steuervorrichtung kann in einigen Ausführungsformen Einfluss auf die Vorbestimmung der Höhe der nächsten oder künftigen Applikationsdosis haben. Die elektronische Steuervorrichtung kann programmiert sein, um die Zeit, welche seit dem Abgabezeitpunkt einer oder mehrerer bereits abgegebenen Applikationsdosen bis zur Betätigung der Abrufvorrichtung vergangen sind, zu ermitteln und, vor allem quantitativ, beim Vorbestimmen zu berücksichtigen. Die elektronische Steuervorrichtung kann programmiert sein, um die Zeit, welche seit dem Abgabezeitpunkt einer oder mehrerer der bereits abgegebenen Applikationsdosen bis zur Betätigung der Abrufvorrichtung vergangen sind, zu ermitteln und, vor allem quantitativ, zu berücksichtigen beim Vorbestimmen, zu einem Vorbestimmungszeitpunkt, der Höhe der nächsten oder der weiteren Applikationsdosis, welche an den Benutzer für den Fall, dass dieser außerhalb einer möglichweise bei der Betätigung der Abrufvorrichtung noch andauernden Sperrdauer die Abrufvorrichtung betätigt, zu einem nächsten Abgabezeitpunkt abgebbar ist. In manchen Ausführungsformen sind der Nasenapplikator und/oder eine oder mehrere Vorrichtungen hiervon programmiert zum Vorbestimmen der Höhe der nächsten oder der weiteren Applikationsdosis bereits zu einem Vorbestimmungszeitpunkt, welcher während einer Sperrdauer liegt. In einigen Ausführungsformen sind der Nasenapplikator und/oder seine Vorrichtungen nicht programmiert, um eine Zeitdauer oder einen Zeitpunkt seitens des Nutzers eingeben zu können, nach welcher/zu welchem die Wirkung oder eine vorbestimmte Wirkung der verabreichten Wirkstoffmenge beendet, abgebaut oder unterschritten sein soll. In manchen Ausführungsformen sind der Nasenapplikator und/oder seine Vorrichtungen nicht programmiert zum Kompensieren oder Verändern der vorbestimmten Höhe der nächsten oder der weiteren Applikationsdosis mittels eines gespeicherten und/oder abgerufenen Kompensationsfaktors für die Höhe. In einigen Ausführungsformen ist der Nasenapplikator nicht ausgestaltet oder konfiguriert, um eine Applikationsdosis zu verdampfen oder zu vaporisieren. In einigen Ausführungsformen ist die Substanz im Reservoir dauerhaft druckbeaufschlagt, etwa mittels einer Feder, welche angeordnet ist, um auf das Innenvolumen des Reservoirs komprimierend einzuwirken. Die Dosierkammer kann ausgestaltet sein, um bei ihrem Bestücken mit der auszubringenden, nächsten oder weiteren Applikationsdosis in das zum Fassen dieser Dosis erforderliche Volumen durch eine entsprechende Bewegung mittels z. B. des Motors, der Spindel und/oder der Bestückungsvorrichtung gebracht zu werden. Sie kann anschließend, zum Ausbringen der Dosis, verringert werden. Die Dosierkammer hat in manchen Ausführungsformen eine variable Größe oder ein variables Fassungsvolumen. Diese/dieses wird vorzugsweise automatisch vor oder zu ihrer Bestückung mit der nächsten oder weiteren Dosis mittels Motors, Spindel und/oder Bestückungsvorrichtung eingestellt. Die Steuervorrichtung ist in einigen Ausführungsformen programmiert, um mittels Motors, Spindel und/oder Bestückungsvorrichtung, das Volumen der Dosierkammer zu ihrem Befüllen zunächst zu vergrößern und anschließend zu ihrem Entleeren wieder zu verringern. Hierzu drehen Motor und/oder Spindel vorzugsweise sowohl in einer ersten als auch später in einer zweiten, der ersten entgegengesetzten Richtung. In manchen Ausführungsformen ist die Dosierkammer begrenzt durch Innenwandabschnitte eines Kolbens, eines beweglichen Stempels und/oder durch zwei Ventile. In einigen Ausführungsformen wird die Dosierkammer hierdurch ausgebildet. In einigen Ausführungsformen sind eines oder mehrere der Ventile, welche die Dosierkammer begrenzen, Rückschlagventile oder andere mechanisch betätigte Ventile. In manchen Ausführungsformen sind die Ventile, welche die Dosierkammer begrenzen, ortsfest angeordnet, was ihre Präzision erhöhen kann. Ortsfest bedeutet hier, dass sie nicht mit z. B. der Bewegung des Kolbens verfahrbar sind. In bestimmten Ausführungsformen sind die Ventile, welche die Dosierkammer begrenzen, an einem gemeinsamen Ende der Dosierkammer angeordnet oder dieser zugeordnet, z. B. beide in einem oberen Bereich, oder beide dem Nasenaufsatz zugeordnet. In einigen Ausführungsformen ist die Steuervorrichtung programmiert, um die Bestückungsvorrichtung nach Betätigung der Abrufvorrichtung mit dem Ziel, die nächste oder weitere Applikationsdosis zu verabreichen, sowohl in eine erste Richtung als anschließend auch in eine zweite, der ersten Richtung entgegengesetzte Richtung zu verfahren. In manchen Ausführungsformen weist der Nasenapplikator keine Kolbenpumpe auf. In einigen Ausführungsformen weist der Nasenapplikator keine Vorrichtung zum Begrenzen des maximal möglichen Hubwegs einer Kolbenpumpe auf. In manchen Ausführungsformen weist der Nasenapplikator keine elektrische Ventilbetätigungsvorrichtung auf. Weiter kann sie programmiert sein, um, z. B. während des Gebrauchs des Nasenapplikators und/oder vorzugsweise ohne Zutun einer medizinischen Kraft, des Herstellers oder weiterer Personen, zu einem Vorbestimmungszeitpunkt (oder Bestimmungszeitpunkt), vorzugsweise aus einer Vielzahl von möglichen Höhen, die – vor Behandlungsbeginn optional noch nicht bekannte, z. B. zumindest innerhalb von vorgegebenen Grenzen, variable - Höhe der nächsten Applikationsdosis, z. B. aus einer Vielzahl von möglichen oder festlegbaren Applikationsdosen, vorzubestimmen oder zu bestimmen, etwa auszuwählen, zu errechnen oder festzulegen, welche als nächstes, z. B. zu einem nächsten Abgabezeitpunkt, an den Benutzer abgebbar oder für eine Abgabe an diese abgebbar ist, sollte dieser außerhalb einer Sperrdauer, falls eine solche gesetzt ist, die Abrufvorrichtung betätigen. Die Höhe der nächsten Applikationsdosis kann vorab unbekannt sein. Die Höhe der nächsten Applikationsdosis kann vorab nicht gespeichert sein, also einem Speicher nicht entnommen werden, sie muss vielmehr bestimmt oder vorbestimmt werden. In manchen Ausführungsformen ist die Höhe der nächsten Applikationsdosis unbekannt, bevor die Steuervorrichtung sie nicht vorbestimmt oder bestimmt hat, etwa durch ihr Berechnen. Sie kann somit bis zum Vorbestimmungszeitpunkt unbekannt sein. Sie kann variabel sein. Die elektronische Steuervorrichtung kann programmiert sein, die Höhe der nächsten Applikationsdosis erst nach einem vorhergehenden Betätigen der Abrufvorrichtung vorzubestimmen. Die elektronische Steuervorrichtung kann programmiert sein, die Höhe der nächsten Applikationsdosis nicht vor wenigstens erstmaliges Betätigen der Abrufvorrichtung vorzubestimmen. Die elektronische Steuervorrichtung kann programmiert sein, die Höhe der jeweils nächsten Applikationsdosis für jede Applikationsdosis, oder zumindest für mehrere Applikationsdosen, zu bestimmen. Die elektronische Steuervorrichtung kann programmiert sein, die mittels der Dosiererfassungsvorrichtung erfassten Höhen von abgegebenen Applikationsdosen im Datenspeicher zu speichern. Ein solcher Vorbestimmungszeitpunkt liegt zu oder nach dem Betätigungszeitpunkt. Der Schritt des Vorbestimmens erfolgt unter Berücksichtigung von aus dem Datenspeicher ausgelesenen Daten. Die ausgelesenen Daten umfassen hierbei vorzugsweise zumindest einerseits den Abgabezeitpunkt einer oder mehrerer der bereits abgegebenen Applikationsdosen, oder die zwischen dem oder den mehreren Abgabezeitpunkten der bereits abgegebenen Applikationsdosen und dem zu oder nach dem nächsten Betätigungszeitpunkt liegenden Abgabezeitpunkt verstrichenen Zeitdauer. Alternativ oder ergänzend umfassen die ausgelesenen Daten vorzugweise andererseits die Höhe einer oder mehrerer der insbesondere mittels der Medikamentenabgabevorrichtung bereits abgegebenen Applikationsdosen. Die Höhe der nächsten Applikationsdosis unterscheidet sich in einigen Ausführungsformen von der Höhe wenigstens einer, mehrerer oder aller bislang vorbestimmten, früheren Applikationsdosen. Die ausgelesenen Daten umfassen in bestimmten Ausführungsformen keine Daten, die auf einer Eingabe des Patienten mit Blick auf sein Befinden eingeben sind, oder beruhen nicht ausschließlich auf diesen, allenfalls auch. Solche Daten können patientenindividuelle Steuerungsdaten sein und/oder Daten, welche die Beschwerdedauer, Beschwerdestärke und/oder Beschwerdehäufigkeit abbilden. In einigen Ausführungsformen ist der Abgabedosierer nicht die Dosiererfassungsvorrichtung. Während der Abgabedosierer die Applikationsdosis an den Patienten abgibt, erfasst die Dosiserfassungsvorrichtung die Höhe dessen, was tatsächlich abgegeben wurde. In manchen Ausführungsformen legt die Dosiererfassungsvorrichtung die Höhe der nächsten Applikationsdosis nicht fest. In einigen Ausführungsformen weist der Nasenapplikator kein Display auf, welches angesteuert werden würde, um eine verbleibende Anzahl an Applikationsdosen und/oder eine Anzahl bereits abgegebener Applikationsdosen anzuzeigen. In manchen Ausführungsformen weist der Nasenapplikator keine Vielzahl von Vials, insbesondere identischen Vials, auf. In einigen Ausführungsformen ergeht nach Ablauf einer vorbestimmten Höchstzeitdauer kein Erinnerungssignal, z. B. an den Nutzer gerichtet, zur erneuten Betätigung der Abrufvorrichtung. In manchen Ausführungsformen umfasst der Datenspeicher weiter pharmakologische, pharmakodynamische, pharmakometrische und/oder pharmakokinetische Daten, insbesondere die Substanz betreffend, die appliziert wird oder werden soll. Diese Daten können Modelle, insbesondere PK-Modelle, oder PK-Kurven, sein oder umfassen. Diese Daten können Formeln sein und/oder basierend auf ihnen erzeugt werden, z. B. on-line, von der elektronischen Steuervorrichtung und/oder in real time (Echtzeit), oder erzeugt worden sein. Sie können patientenindividuell erfasst bzw. zusammengestellt worden sein. Alternativ oder ergänzend können auch andere, der Substanz zugeordnete, Daten vom Datenspeicher umfasst oder dort hinterlegt sein. Zu den Daten können beispielsweise die Dosishalbwertzeit und/oder die Eliminations- oder terminale Halbwertszeit der Substanz zählen. Die Dosishalbwertszeit ist die benötigte Zeit, bis die Konzentration (z. B. im Plasma, im Blut, am Wirkort (ZNS, zentrales Nervensystem), im Fettgewebe, in der Leber, etc.) auf den halben Wert (50%) der verabreichten Dosis gesenkt ist. Die Eliminations- oder terminale Halbwertszeit ist die benötigte Zeit, bis die bei Pseudo-Equilibrium vorherrschende Konzentration um auf den halben Wert (50%) absinkt. Die elektronische Steuervorrichtung ist optional programmiert, um zusätzlich auch solche Daten aus dem Datenspeicher auszulesen. Ferner erfolgt hierbei das Vorbestimmen der nächsten oder weiteren Applikationsdosis der Substanz unter zusätzlicher Berücksichtigung der zusätzlich ausgelesenen Daten. Dabei kann der Vorbestimmungszeitpunkt, wie optional auch der Betätigungszeitpunkt, dem Abgabezeitpunkt der nächsten Applikationsdosis entsprechen, er kann aber auch vor dem Abgabezeitpunkt liegen. Das Sperrdauerende der Sperrdauer kann dem Zeitpunkt der maximalen Konzentration (dieser Zeitpunkt ist hierin auch bezeichnet als: tmax) zwischen Abgabe zweier aufeinander folgenden Applikationsdosen der Substanz entsprechen oder hiervon abgeleitet sein. Die Sperrdauer kann in bestimmten Ausführungsformen vom Konzentrationsmaximum abhängen und entsprechend vom Arzt oder anderen berechtigten Personen oder automatisch von der Medikamentenabgabevorrichtung, alternativ von einer definierten Konzentration, alternativ von der Zeit bis diese definierte Konzentration unterschritten wird. In einigen Ausführungsformen ist die elektronische Steuervorrichtung weiter programmiert zum Veranlassen eines Abgebens der nächsten oder der weiteren Applikationsdosis in der vorbestimmten Höhe zum entsprechenden Abgabezeitpunkt mittels des Abgabedosierers. Die elektronische Steuervorrichtung ist ferner programmiert, um nachfolgend die Höhe und/oder eine daraus resultierende Konzentration der Applikationsdosis, beispielsweise als Mengenangabe oder Volumenangabe usw. der Substanz, der abgegebenen nächsten Applikationsdosis im Datenspeicher zu speichern oder speichern zu lassen. Weiter ist die Steuervorrichtung vorzugsweise programmiert, um beispielsweise zeitgleich oder nachfolgend zur Abgabe der Applikationsdosis die Sperrvorrichtung zum zeitweisen Sperren des Abgabedosierers für eine bestimmte Sperrdauer zu veranlassen. Die Sperrdauer beginnt beispielsweise ab oder nach dem Abgabezeitpunkt dieser nächsten Applikationsdosis und ist definiert durch einen Sperrdauerbeginn und/oder ein Sperrdauerende, was auch auf beliebige andere hierin genannte Sperrdauern zutreffen kann. Der Abgabezeitpunkt der abgegebenen, nächsten Applikationsdosis kann im Datenspeicher gespeichert werden, die Steuervorrichtung kann hierzu programmiert sein. In manchen Ausführungsformen ist die elektronische Steuervorrichtung weiter programmiert, um die Abfolge der weiteren vorstehend genannten Schritte auch im Zusammenhang mit einer oder mehreren der auf die nächste Applikationsdosis folgenden Abgaben von weiteren Applikationsdosen, die zeitlich nach der nächsten Applikationsdosis liegen, auszuführen oder zu veranlassen. In einigen Ausführungsformen ist die elektronische Steuervorrichtung programmiert, aus dem Datenspeicher Daten auszulesen, welche z. B. PK-Kurven und/oder PK-Modelle umfassen, und welche einen zeitlichen Verlauf der Konzentration der Substanz im Körper, insbesondere im Blut, des Patienten abbilden. Basierend auf diesen Kurven oder Modellen kann die elektronische Steuervorrichtung ein nächstes Maximum der Konzentration errechnen. Das nächste Maximum kann das Maximum sein, das die Konzentration zwischen unmittelbar aufeinanderfolgenden Abgabezeitpunkten einnimmt. Es kann das Ergebnis kumulierter Applikationsdosen sein. In bestimmten Ausführungsformen wird dieses Maximum der Konzentration errechnet und zur Festlegung der Sperrdauer herangezogen. Beim Festlegen der Sperrdauer kann der Zeitpunkt, zu welchem dieses Maximum erzielt wird, berücksichtigt werden. In manchen Ausführungsformen ist die elektronische Steuervorrichtung weiter programmiert, die nächste Applikationsdosis derart zu bestimmen, dass das nächste Maximum der Konzentration einen vorgegebenen Maximalwert oder ein vorgegebenes Maximum nicht übersteigen wird. Die Bestimmung der Applikationsdosis erfolgt in diesen Ausführungsformen basierend auf im Datenspeicher gespeicherten Daten, insbesondere PK-Kurven oder Modelle, und einem im Datenspeicher vorgehaltenen, therapeutischen Maximum. Das therapeutische Maximum kann das Maximum einer einzelnen Applikationsdosis sein oder das Maximum einer Summe von mehreren Applikationen oder das Maximum einer Summe von mehreren Applikationen über eine bestimmte Zeit bzw. innerhalb eines bestimmten Zeitintervalls. In einigen Ausführungsformen umfasst das Auswerten des erfassten Betätigungsverhaltens des Benutzers das Feststellen des Betätigungszeitpunkts, zu welchem der Benutzer die nächste oder die weitere Applikationsdosis abrufen möchte. Alternativ umfasst das Auswerten des Benutzungsverhaltens die Zeitspanne, die zwischen diesem Betätigungszeitpunkt und dem Sperrdauerende der zuletzt abgelaufenen Sperrdauer liegt. Hierbei umfasst das Vorbestimmen das Berücksichtigen des festgestellten nächsten Betätigungszeitpunkts oder das Berücksichtigen der festgesellten Zeitspanne. In manchen Ausführungsformen weist die Medikamentenabgabevorrichtung oder der Nasenapplikator weiter eine Feedbackvorrichtung auf. Sie dient dem Benutzer, ein Feedback z. B. zu seinem Wohlbefinden, seinem Schmerzzustand oder dergleichen abzugeben. Die Feedbackvorrichtung, welche ein Schalter, eine Touchfläche, usw. sein kann, kann z. B. vorgesehen sein, um vom Benutzer dann betätigt zu werden, wenn, oder solange er schmerzfrei ist oder auf andere Weise eine Aussage über die Wirkung der Substanz in seinem Körper machen kann. So kann verabredet sein, dass der Benutzer die Feedbackvorrichtung erstmals dann betätigt, z. B. drückt, wenn der Schmerz nach der dem Benutzer zuletzt applizierten Applikationsdosis erstmals als erträglich empfunden wird. Weiter kann verabredet sein, dass der Benutzer die Feedbackvorrichtung ab dem Zeitpunkt nicht mehr betätigt, zu dem er erstmals wieder (aufgrund nachlassender Konzentration der Substanz im Körper) Schmerzen empfindet. Die Feedbackvorrichtung kann mit der Abrufvorrichtung identisch sein, z. B. mit einer eigenen Schalterauswertung, etwa indem sie länger, kürzer, öfter oder auf andere Weise anders zu betätigen ist als die Abrufvorrichtung, alternativ kann sie eine eigene Vorrichtung zum Betätigen durch den Benutzer sein. Hierbei ist die Erfassungsvorrichtung programmiert zum Erfassen einer erfolgten Betätigung der Feedbackvorrichtung durch den Benutzer zu wenigstens einem, vorzugsweise ersten, Feedbackzeitpunkt. Ferner ist die Steuervorrichtung hierbei programmiert zum Ermitteln der im Körper oder im Blut des Benutzers vorliegenden Konzentration der Substanz zu dem wenigstens einen Feedbackzeitpunkt. Ein Ermitteln kann hierin stets ein Errechnen, Aus- und/oder Ablesen sein. Ergänzend ist die Steuervorrichtung programmiert zum Festsetzen einer Zielkonzentration oder ihres Maximalwerts auf einen Wert jeweils unterhalb, oberhalb oder gleich der ermittelten Konzentration. Immer wenn hierin von einer "Zielkonzentration" die Rede ist, kann dies die Konzentration sein, die einen gewünschten therapeutischen Effekt bewirkt. In einigen Ausführungsformen ist die Erfassungsvorrichtung weiter programmiert zum Erfassen von wenigstens einer Betätigung der Abrufvorrichtung durch den Benutzer zu unterschiedlichen Betätigungszeitpunkten, insbesondere nach der Sperrdauer. Alternativ oder ergänzend ist die Erfassungsvorrichtung programmiert zum Erfassen eines, Feedbackzeitpunkts, vorzugsweise eines letzten Feedbackzeitpunkts, ab welchem weitere Betätigungen der Feedbackvorrichtung durch den Benutzer zumindest bis zum Abgabezeitpunkt der nächsten Applikationsdosis ausbleiben. Optional ist von der vorliegenden Erfindung auch das Speichern dieser Feedbackzeitpunkte umfasst. Die Steuervorrichtung kann weiter programmiert sein zum Ermitteln von Konzentrationen der Substanz im Körper, insbesondere im Blut, etwa anhand der ausgelesenen Daten wie z. B. PK-Kurven, PK-Modellen, usw. Hierbei ist beispielsweise sowohl die Konzentration zum, vorzugsweise ersten, Feedbackzeitpunkt als auch die Konzentration zum, vorzugsweise ersten, Betätigungszeitpunkt (z. B. seit Ende der letzten Sperrdauer) oder zum letzten Feedbackzeitpunkt relevant. Diese Konzentrationen können den jeweiligen Zeitpunkten zugeordnet sein oder werden. Ferner kann die Steuervorrichtung weiter programmiert sein zum Ermitteln oder Auswählen eines zeitlichen Konzentrationsverlaufs aus einer Gruppe von zeitlichen Konzentrationsverläufen. Beim Ermitteln des zeitlichen Konzentrationsverlaufs wird sowohl die Konzentration zum, vorzugsweise ersten, Feedbackzeitpunkt als auch die Konzentration zum, vorzugsweise ersten Betätigungszeitpunkt oder dem letzten Feedbackzeitpunkt berücksichtigt. Wenn hierin von einer "Gruppe von zeitlichen Konzentrationsverläufen" die Rede ist, so ist dies eine Gruppe von Konzentrationsverläufen, die sich auf dieselbe Dosis (z. B. 50 µg Fentanyl) beziehen oder die hiervon abgeleitet werden. Insbesondere umfassen die Konzentrationsverläufe solche, die den zeitlichen Verlauf der Konzentration für den Mittelwert aller mittels dieser Dosis untersuchten Patienten eines Kollektivs widerspiegeln, oder den Mittelwert plus/minus einer oder mehrerer Standardabweichungen. Eine Vielzahl solcher Verläufe oder Daten können im Datenspeicher gespeichert sein. Aus ihr kann die Gruppe der betrachteten zeitlichen Verläufe ausgewählt sein. Ferner kann die Steuervorrichtung programmiert sein zum Berücksichtigen des so ermittelten zeitlichen individuellen Konzentrationsverlaufs beim Vorbestimmen der Höhe einer oder mehrerer der nachfolgenden Applikationsdosen, insbesondere zum Berücksichtigen der ermittelten individuellen PK-Kurve. In manchen Ausführungsformen des Nasenapplikators ist die Steuervorrichtung weiter programmiert, um beim Vorbestimmen der Höhe der nächsten Applikationsdosis die festgesetzte Zielkonzentration oder ihren Maximalwert zu berücksichtigen. Alternativ oder ergänzend kann vorgesehen sein, dass beim Vorbestimmen der ermittelte zeitliche individuelle Konzentrationsverlauf, insbesondere die ermittelte individuelle PK-Kurve, berücksichtigt wird. In einigen Ausführungsformen ist die Steuervorrichtung weiter programmiert, um nach der Abgabe einer Ausgangsdosis oder Initialdosis zu einem früheren Zeitpunkt, zu jeweils einem ersten (oder hier als „initial“ bezeichneten) Zeitpunkt der Betätigung der Abrufvorrichtung durch den Benutzer (vorzugsweise nach Ablauf einer sich an die Abgabe der Ausgangsdosis anschließende Sperrdauer, in welcher dem Benutzer auf Betätigen der Abrufvorrichtung hin keine Applikationsdosis appliziert wird), eine, diesem Betätigungszeitpunkt zugeordnete Konzentration zu ermitteln, und zwar für jeden der (im Datenspeicher hinterlegten) Konzentrationsverläufe der/einer Gruppe zu ermitteln oder hiervon abzuleiten. Dieser erste Betätigungszeitpunkt liegt zeitlich nach dem Abgabezeitpunkt der Ausgangsdosis. Die Steuervorrichtung ist weiter programmiert, um die so ermittelten Konzentrationen jeweils als geschätzte Zielkonzentration des zugehörigen zeitlichen Konzentrationsverlaufs festzulegen. Hat es, vereinfacht gesprochen, eine Ausgangsdosis gegeben, und hat der Benutzer nach Ablauf einer auf diese folgende Sperrdauer eine weitere Applikationsdosis abrufen wollen, so werden dem Zeitpunkt, zu welchem der Benutzer versucht hat, die weitere Applikationsdosis abzurufen, für jeden der betrachteten zeitlichen Konzentrationsverlauf eine Konzentration zugeordnet. Da die so zugeordnete Konzentration rechnerisch ermittelt wurde und das Ergebnis einer Hypothese ist, welche noch einer Überprüfung und Bestätigung bedarf, wird die so ermittelte Konzentration hierin als geschätzte Zielkonzentration bezeichnet. Hat die Gruppe von betrachteten zeitlichen Verläufen drei Elemente (Verläufe), so erhält man drei geschätzte Zielkonzentrationswerte. Man stellt, anders ausgedrückt, drei Hypothesen auf. Sie besagen, wie hoch die Konzentration im Körper sein müsste, würde der erste, der zweite oder der dritte Konzentrationsverlauf auf der Gruppe für den betrachteten Benutzer zutreffen. Eine Ausgangsdosis kann hierin auch als erste oder vorausgehende Applikationsdosis bezeichnet werden, welche zu einem Abgabezeitpunkt, der entsprechend der erste Abgabezeitpunkt sein kann, abgegeben wurde. Die Ausgangsdosis kann die tatsächlich allererste Applikation mittels der Medikamentenabgabevorrichtung sein. Die Steuervorrichtung kann ferner zum Applizieren der auf die Ausgangsdosis folgenden ersten Applikationsdosis als Reaktion auf die Betätigung der Abrufvorrichtung zum ersten Betätigungszeitpunkt programmiert sein. Weiter kann die Steuervorrichtung zum Ermitteln eines Zeitpunkts, zu welchem nach dem Applizieren dieser ersten Applikationsdosis die Konzentration im Körper, insbesondere im Blut, jeweils erneut auf die geschätzte Zielkonzentration des zugehörigen zeitlichen Konzentrationsverlaufs abgesunken sein wird oder sein sollte. Dieser Zeitpunkt wird hierin auch als berechneter Zielkonzentrationszeitpunkt bezeichnet. Um ihn jeweils (also für jeden Konzentrationsverlauf aus der Gruppe) zu berechnen, werden jeweils erneut dieselben zeitlichen Konzentrationsverläufe der Gruppe herangezogen, für die jeweils bereits, ein berechneter Zielkonzentrationszeitpunkt festgelegt ist. Anzumerken ist, dass Unterschiede zwischen der Höhe der Ausgangsdosis und der nachfolgenden, ersten Applikationsdosis hierbei berücksichtigt werden. Betrug die Ausgangsdosis beispielsweise 50 µg Fentanyl, so haben die drei ausgewählten zeitlichen Konzentrationsverläufe der Gruppe angegeben, wie diese 50 µg Fentanyl im Körper nachzuweisen sein könnten. Ein erster der drei Konzentrationsverläufe könnte z. B. annehmen, dass der Verlauf sich wie in einem Kollektiv durchschnittlich beobachtet verhalten wird. Ein zweiter kann z. B. annehmen, dass sich der Verlauf wie der erste Verlauf um plus eine Standardabweichung, plus 10%, usw. verhält. Ein dritter kann z. B. annehmen, dass der Verlauf sich wie der erste Verlauf um minus eine Standardabweichung, minus 10%, usw. verhält. Beträgt die nachfolgende, erste Applikationsdosis nun aber beispielsweise nicht ebenfalls 50 µg, sondern nur 30 µg Fentanyl, so werden jeweils dieselben drei ausgewählten zeitlichen Konzentrationsverläufe der Gruppe angenommen. Sie sind nur nicht mehr auf 50 µg, sondern auf 30 µg Fentanyl berechnet. Die Steuervorrichtung kann ferner zum direkten oder indirekten Erfassen oder Feststellen des zweiten Betätigungszeitpunkts zum Abrufen einer zweiten oder auf die nachfolgenden, erste Applikationsdosis ihrerseits nachfolgende, z. B. zweite, Applikationsdosis programmiert sein. Ergänzend kann die Steuervorrichtung programmiert sein, um einen zeitlichen Konzentrationsverlauf aus der Gruppe als individuellen zeitlichen Konzentrationsverlauf, insbesondere als individuelle PK-Kurve zu ermitteln. Hierbei wird die jeweilige Differenz zwischen dem berechneten Zielkonzentrationszeitpunkt eines jeden zeitlichen Konzentrationsverlaufs aus der Gruppe und dem zweiten Betätigungszeitpunkt berücksichtigt. Als individueller zeitlicher Konzentrationsverlauf kommt insbesondere jener zeitliche Konzentrationsverlauf in Frage, welcher die geringste Differenz zwischen seinem berechneten Zielkonzentrationszeitpunkt und dem zweiten Betätigungszeitpunkt aufweist. Die Steuervorrichtung kann ferner programmiert sein, um beim Vorbestimmen der Höhe einer oder mehrerer der nachfolgenden Applikationsdosen den ermittelten zeitlichen individuellen Konzentrationsverlauf zu berücksichtigen, was insbesondere eine individuelle PK-Kurve oder ein individuelles PK-Modell sein kann. In manchen Ausführungsformen ist die Steuervorrichtung weiter programmiert zum Ermitteln der im Körper oder im Blut des Benutzers vorliegenden Konzentration der Substanz. Das Ermitteln erfolgt zu wenigstens einem betrachteten Betätigungszeitpunkt oder zu wenigstens einem betrachteten Vorbestimmungszeitpunkt. Ferner ist die Steuervorrichtung programmiert, diese Konzentration als die Zielkonzentration festzusetzen. Hierbei ist die Steuervorrichtung weiter programmiert, um am nächsten Vorbestimmungszeitpunkt die Höhe der/einer nächsten Applikationsdosis derart festzusetzen, dass die Konzentration im Körper oder im Blut des Benutzers erst nach Ablauf einer vorbestimmten Zeitdauer erneut auf die Zielkonzentration absinken wird. Diese Zeitdauer kann einstellbar sein, beispielsweise durch den behandelnden Arzt, und beginnt mit dem Abgabezeitpunkt der nächsten Applikationsdosis. Hierzu kann analog wie oben beschrieben der unveränderliche zeitliche individuelle Konzentrationsverlauf, also die PK- Kurve des Benutzers zugrunde gelegt und/oder berücksichtigt werden. In einigen Ausführungsformen ist die elektronische Steuervorrichtung weiter programmiert, um im Schritt des Vorbestimmens der Höhe der nächsten Applikationsdosis aus dem Datenspeicher ausgelesene Daten zu berücksichtigen. Diese Daten umfassen sowohl den Abgabezeitpunkt einer oder mehrerer der bereits abgegebenen Applikationsdosen einerseits als auch die Höhe einer oder mehrerer der bereits abgegebenen Applikationsdosen andererseits. Es ist von der vorliegenden Erfindung umfasst, dass hierbei alternativ zum Abgabezeitpunkt die zwischen dem oder den mehreren Abgabezeitpunkten der bereits abgegebenen Applikationsdosen und dem nach dem nächsten Betätigungszeitpunkt liegenden Abgabezeitpunkt verstrichenen Zeitdauer betrachtet werden kann. In manchen Ausführungsformen umfasst das Auswerten des Betätigungsverhaltens des Benutzers, welches mittels der Erfassungsvorrichtung erfasst wird, das Erfassen von Betätigungen der Abrufvorrichtung durch den Benutzer zu Betätigungszeitpunkten innerhalb einer Sperrdauer. Dies kann in einer beliebigen, einer bestimmten, d. h, in der ersten und/oder in der zweiten usw., oder in jeder Sperrdauer erfolgen. In bestimmten Ausführungsformen ist optional auch das Speichern dieses Betätigungsverhaltens in oder auf einer hierzu geeigneten Vorrichtung, z. B. dem hierin genannten Datenspeicher, vorgesehen. Die Steuervorrichtung ist weiter programmiert, um eine Konzentration der Substanz im Körper, insbesondere im Blut, zu ermitteln, die den jeweiligen Betätigungszeitpunkten innerhalb einer der Sperrdauern zugeordnet ist oder sein kann. Die Steuervorrichtung ist weiter programmiert, um eine Zielkonzentration oder ihrem Mindestwert auf einen Wert jeweils oberhalb, unterhalb oder gleich der zugeordneten Konzentration festzusetzen. In bestimmten Ausführungsformen kann das oben ausgeführte Vorgehen mehrfach wiederholt, d. h. in Schleife, ausgeführt werden. Die so angenäherte Zielkonzentration, oder der so angenäherte Mindestwert kann optional nach einer oder jeder Sperrdauer auf Null (0) zurückgesetzt werden. In einigen Ausführungsformen ist die Erfassungsvorrichtung des erfindungsgemäßen Nasenapplikators weiter programmiert, um wenigstens eine Betätigung der Abrufvorrichtung durch den Benutzer zu wenigstens einem Betätigungszeitpunkt nach der Sperrdauer zu erfassen und optional zu speichern. Hierbei ist die Steuervorrichtung weiter programmiert zum Ermitteln einer Konzentration im Körper, insbesondere im Blut, welche dem Betätigungszeitpunkt nach der Sperrdauer jeweils zugeordnet ist. Weiter ist die Steuervorrichtung programmiert zum Ermitteln eines zeitlichen Konzentrationsverlaufs der Gruppe. Hierbei wird sowohl wenigstens ein, vorzugsweise der letzte, Betätigungszeitpunkt innerhalb der (beliebigen) Sperrdauer als auch wenigstens ein, vorzugsweise der erste, Betätigungszeitpunktes nach der Sperrdauer berücksichtigt. Die Steuervorrichtung ist ferner programmiert, um beim Vorbestimmen der Höhe einer oder mehrerer der nachfolgenden Applikationsdosen den ermittelten zeitlichen individuellen Konzentrationsverlauf zu berücksichtigen, insbesondere die ermittelte individuelle PK-Kurve. In manchen Ausführungsformen des Nasenapplikators ist die Steuervorrichtung weiter programmiert, um beim Vorbestimmen der Höhe der nächsten Applikationsdosis die festgesetzte Zielkonzentration oder ihren Mindestwert und/oder den ermittelten zeitlichen individuellen Konzentrationsverlauf, insbesondere die ermittelte individuelle PK-Kurve, zu berücksichtigen. In einigen Ausführungsformen umfasst das Auswerten des Betätigungsverhaltens des Benutzers, das mittels der Erfassungsvorrichtung erfasst wird, das Auswerten von Betätigungen der Abrufvorrichtung durch den Benutzer zu Betätigungszeitpunkten innerhalb einer der Sperrdauern. Dies kann in einer beliebigen, einer bestimmten, d. h, in der ersten und/oder in der zweiten usw., oder in jeder Sperrdauer erfolgen. In bestimmten Ausführungsformen ist optional auch das Speichern dieses Betätigungsverhaltens in oder auf einer hierzu geeigneten Vorrichtung vorgesehen. Weiter kann die Steuervorrichtung programmiert sein zum Ermitteln einer Zunahme der Zeitabstände zwischen aufeinanderfolgenden Betätigungszeitpunkten innerhalb einer der (betrachteten) Sperrdauern, alternativ des Ausbleibens weiterer Betätigungszeitpunkte innerhalb der betrachteten Sperrdauer. Ergänzend kann die Steuervorrichtung programmiert sein, um einen Zeitpunkt festzulegen, ab welchem das Maß der Zunahme oder das Ausbleiben vorbestimmten Kriterien genügt. Als Kriterien kann beispielsweise festgelegt sein, dass, sobald z. B. 50%-75% von der Sperrdauer T_vainn verstrichen sind, man davon ausgehend darf, die Betätigungszeitpunkte auf vorbestimmte Weise wesentlich weiter auseinander liegen als zuvor, und/oder falls für eine, z. B. vorbestimmte, Zeitdauer keine Betätigung mehr erfolgt ist, davon ausgegangen wird, dass die Wirkung des therapeutischen Effektes spürbar/bemerkbar geworden ist und/oder die Zielkonzentration erreicht wurde. Für manche Ausführungsformen kann festgelegt sein, dass, wenn rechnerisch z. B. 80% oder ein anderer, vorbestimmter Anteil der errechneten Maximalkonzentration erreicht wurde und es immer noch vergebliche Abrufversuche gibt, also der gewünschte therapeutische Effekt noch nicht erreicht wurde, das Ende der laufenden Sperrdauer vorverlegt wird, da die restlichen z. B. 20% der Konzentration nicht ausreichen werden, um den bei derzeitig angelegten Regime den Benutzer auf die Zielkonzentration (CED) zu bringen. Für einige Ausführungsformen kann festgelegt sein, dass, wenn rechnerisch z. B. 80% der errechneten Maximalkonzentration erreicht wurde und es immer noch vergebliche Abrufversuche gibt, also der gewünschte therapeutische Effekt noch nicht erreicht wurde, der nächste Vorbestimmungszeitpunkt vorverlegt wird im Wissen, dass wahrscheinlich zum Ende der Sperrdauer ein Abrufversuch des Benutzers stattfinden wird. Wenn diese Zeitintervalle größer werden, bedeutet dies, dass der gewünschte therapeutische Effekt, vielleicht langsam, aber auf jeden Fall anfängt einzusetzen. Somit kann im Fall, dass nach dem Ende der Sperrdauer eine Betätigung durch den Benutzer stattfindet, die Dosis kleiner ausfallen bzw. berechnet werden, wie wenn kein therapeutischer Effekt vorliegen würde. Ferner kann die Steuervorrichtung programmiert sein zum Ermitteln einer dem Zeitpunkt zugeordneten Konzentration der Substanz im Körper, insbesondere im Blut. Die Steuervorrichtung kann weiter programmiert sein, um die Zielkonzentration oder ihren Mindestwert auf einen Wert jeweils oberhalb, unterhalb oder gleich der zugeordneten Konzentration festzusetzen. In manchen Ausführungsformen ist die elektronische Steuervorrichtung weiter programmiert zum Auswerten von wenigstens einer Betätigung der Abrufvorrichtung durch den Benutzer zu wenigstens einem Betätigungszeitpunkt, welcher nach der Sperrdauer liegt. Optional ist auch das Speichern der Betätigung in oder auf einer hierzu geeigneten Vorrichtung von der vorliegenden Erfindung umfasst. Hierbei ist die Steuervorrichtung weiter programmiert, um eine Konzentration im Körper, insbesondere im Blut, zu ermitteln für den oder die Betätigungszeitpunkte nach der Sperrdauer. Die Steuervorrichtung kann hierbei weiter programmiert sein, um einen zeitlichen Konzentrationsverlauf der/einer Gruppe unter Berücksichtigung sowohl eines, vorzugsweise des letzten, Betätigungszeitpunktes innerhalb der Sperrdauer als auch eines, vorzugsweise des ersten, Betätigungszeitpunktes nach der Sperrdauer zu ermitteln. Ergänzend kann die Steuervorrichtung programmiert sein, beim Vorbestimmen der Höhe einer oder mehrerer der nachfolgenden Applikationsdosen den ermittelten zeitlichen individuellen Konzentrationsverlauf, insbesondere die ermittelte individuelle PK-Kurve zu berücksichtigen. In einigen Ausführungsformen ist die Steuervorrichtung des Nasenapplikators weiter programmiert, um beim Vorbestimmen der Höhe der nächsten Applikationsdosis die festgesetzte Zielkonzentration oder ihren Mindestwert zu berücksichtigen. Alternativ oder ergänzend kann die Steuervorrichtung den ermittelten zeitlichen individuellen Konzentrationsverlauf berücksichtigen, insbesondere die ermittelte individuelle PK- Kurve. In manchen Ausführungsformen ist die Steuervorrichtung weiter zum Begrenzen der Höhe der nächsten Applikationsdosis und/oder zum Begrenzen der daraus resultierenden Konzentration programmiert. Alternativ oder ergänzend ist die Steuervorrichtung zum Begrenzen der kumulierten Höhe aller innerhalb einer vorbestimmten Zeitdauer abgegebenen Applikationsdosen und/oder zum Begrenzen der daraus resultierenden Konzentrationen programmiert. Wiederum alternativ oder ergänzend ist die Steuervorrichtung zum Begrenzen der kumulierten Höhe aller abgegebenen Applikationsdosen und/oder zum Begrenzen der daraus resultierenden Konzentrationen programmiert. Hierzu greift die Steuervorrichtung optional auf im Datenspeicher gespeicherte Daten zurück, die die Substanz betreffen. In einigen Ausführungsformen ist der erfindungsgemäße Nasenapplikator geeignet zur nasalen Verabreichung einer Applikationsdosis von Substanzen, welche insbesondere medizinische Wirkstoffe sind oder aufweisen. In anderen Ausführungsformen betrifft die Erfindungen eine Medikamentenabgabevorrichtung, welche kein Nasenapplikator ist. Was hierin zum Nasenapplikator ausgeführt ist, gilt daher uneingeschränkt auch für eine Medikamentenabgabevorrichtung als einen Nasenapplikator, insbesondere wenn diese tragbar und vom Benutzer, z. B. einem Patienten, allein betätig bar ist und üblicherweise auch ohne fremde Hilfe oder besonderes Wissen betätigt wird. Insbesondere ist eine Medikamentenabgabevorrichtung für andere Verabreichungsarten geeignet, beispielsweise für weitere transmukosale Verabreichungen, insbesondere über die Mundschleimhaut, beispielsweise in der Backentasche (bukkal) oder unter der Zunge (sublingual), für intravenöse oder auch für inhalative Verabreichungen. In manchen Ausführungsformen ist oder umfasst der Abgabedosierer ein(en) Partikel- oder Tröpfchengenerator, beispielsweise eine Wirbelkammer, ein(en) Sprühkopf, eine Düse, eine Kanüle, ein(en) Tropfer, eine Lochplatte, ein(en) Baffle, eine poröse Membran oder dergleichen. In einigen Ausführungsformen umfasst der Abgabedosierer einen Energiebeaufschlagungsmechanismus und/oder einen Fördermechanismus. Dieser kann mechanisch und/oder elektronisch ausgestaltet sein, z. B. als Mikropumpe, Kolbenpumpe, Rotationspumpe, Peristaltikpumpe, Kreiselpumpe oder dergleichen. In manchen Ausführungsformen umfasst der Abgabedosierer eine analoge, insbesondere stufenlose, und/oder eine digitale (0 oder 1) Steuerung zur Dosierung. Diese kann Teil der elektronischen Steuervorrichtung des Nasenapplikators sein. Insbesondere entspricht eine Applikationsdosis oder Abgabemenge der Substanz einer Menge im Bereich zwischen 1 µL bis 300 µL pro Betätigung. In einigen Ausführungsformen kann eine hohe Reproduzierbarkeit und Genauigkeit bei der Abgabe der Menge durch eine benutzerunabhängige Betätigung (alternativ: Auslösung) durch immer gleiche Auslöseparameter wie z. B. Auslösegeschwindigkeit, Auslösekraft, Beschleunigung, Flussrate, Druck, Rotation, Hub, etc. gewährleistet sein. In manchen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator ein Dosierventil. In bestimmten Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator einen, insbesondere abnehmbaren, Elastomerring zum Aufschieben auf einen Nasenaufsatz (auch bekannt als Nasendip). Der Elastomerring dient einem möglichst luftdichten Abschließen des Nasenlochs gegenüber einem Äußeren. In einigen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator, z. B. handelsübliche oder herkömmliche, Nasenspray- Kartuschen, die eine integrierte Förder- bzw. Pumpvorrichtung aufweisen. Mittels dieser integrierten Förder- bzw. Pumpvorrichtung können nach einer Entlüftung (Priming) verschiedene Dosiergroßen abgeben werden, beispielsweise mittels Verlängerung bzw. Verkürzung des Hubwegs dieser Vorrichtung. In manchen Ausführungsformen wird eine Förder- bzw. Pumpvorrichtung vom Benutzer/Patienten mechanisch, also von Hand, ausgelöst. Hierzu kann beispielsweise ein Federspeicher manuell oder fremdenergetisch geladen, eingestellt und ausgelöst werden. In einigen Ausführungsformen umfasst die Dosiserfassungseinrichtung des Nasenapplikators einen Sensor, konfiguriert zum Erfassen der abgegebenen Substanz oder deren Wirkstoffmenge. Das Erfassen der Dosis bzw. ihres Volumens oder Menge kann beispielsweise mittels direkter Messung, z. B. mittels eines Durchflusssensors, etc.) und/oder mittels abgeleiteter Messung erfolgen. Bei einer abgeleiteten Messung wird die Dosis rechnerisch ermittelt bzw. abgeleitet. Dies kann beispielsweise durch Messen von Umdrehungen (min-1), Winkel, Hubweg, Weg, Hubanzahl, Zeit, Ventilbetätigungen (Anzahl und/oder Zeit) etc. erfolgen. Alternativ oder ergänzend kann das Erfassen der Dosis mittels eines Spraysensors erfolgen, welcher ermöglicht, festzustellen, ob sich tatsächlich Tröpfchen des zerstäubten Fluids bzw. Aerosol im Bereich des Nasenaufsatz bilden bzw. bildet. Beispielsweise nutzt der Spraysensor den Effekt, dass das zerstäubte Fluid bzw. Aerosol Licht streut, und arbeitet als sogenannter Streulicht-Sensor. In manchen Ausführungsformen kann die Dosiserfassungseinrichtung beispielsweise in die Steuervorrichtung des Nasenapplikators integriert sein. In anderen Ausführungsformen liegt sie separat vor. In einigen Ausführungsformen kann die Dosis mittels eines Flusssensors, eines Durchflusssensors oder mittels einer Tröpfchenverteilungsmessung und/oder Partikelverteilungsmessung erfolgen. In manchen Ausführungsformen kann die Tröpfchenverteilung und/oder Partikelgrößenverteilung zur Ermittlung der Dosis gemessen werden. In einigen Ausführungsformen kann mittels der Auslöseparameter, wie z. B. Auslösegeschwindigkeit, Auslösekraft, Druck, Beschleunigung, Flussrate etc., die Tröpfchengrößenverteilung und/oder Partikelgrößenverteilung eingestellt bzw. angepasst bzw. justiert werden. Dies ist insbesondere dazu vorgesehen, um auf einfache Art und Weise die Tröpfchenverteilung und/oder Partikelgrößenverteilung auf verschiedene Wirkstoffe anzupassen. In manchen Ausführungsformen umfasst der Datenspeicher des Nasenapplikators wenigstens ein internes Speicherbauteil, welches nicht volatil und mehrfach überschreibbar bzw. beschreibbar ist und/oder ein externes Speicherbauteil, welches insbesondere austauschbar sein kann (z. B. SSD- Speicherkarte, USB-Speicher, HDD, etc.). Als externer Speicher kann alternativ oder ergänzend auch ein Netzwerk, ein Smart Device, eine Ladestation (Docking Station) oder das Internet betrachtet werden. In einigen Ausführungsformen kann, z. B. als finaler, Schritt des von der Steuervorrichtung getriggerten Verfahrens vorgesehen sein, am Ende der Behandlung oder Therapie ohne oder nach einer automatischen Datensicherung in oder auf einer hierzu geeigneten (weiteren)internen oder externen Speichervorrichtung die persönlichen Daten und/oder individuellen Steuerungsdaten aus dem Datenspeicher des Nasenapplikators zu löschen und/oder den Nasenapplikator auf die Werkseinstellungen zurückzusetzen. Damit kann der Nasenapplikator oder Teile hiervon nach Beendigung der Therapie des Patienten vorteilhafterweise an weitere Patienten weitergegeben werden, ohne dass Datenschutzbedenken dem entgegenstehen müssten. In manchen Ausführungsformen kann der Datenspeicher, insbesondere der externe Datenspeicher, als digitaler Schmerzausweis implementiert sein und, beispielsweise auf Reisen oder bei Kontrollen, vom Benutzer/Patienten zum Nachweis gegenüber behandelnden Ärzten und/oder Kontrollierenden genutzt werden. In einigen Ausführungsformen können der Benutzer/Patient im Zusammenwirken mit dem Nasenapplikator als vorprogrammiertes, selbstregulierendes System betrachtet werden, welches eine Programmierung überflüssig macht und potenzielle Fehlerquellen eliminiert. Ähnliches ist aus der Verwendung von IV-PCA Smartpumps zur Verabreichung von Opiaten bekannt. Das vorprogrammierte, selbstregulierende System umfasst bestimmte Dosisgrenzen (beispielsweise Dosis Limits, Konzentrationslimits, Zeitlimits, Limits basierend auf einem therapeutischen Effekt, d. h. z. B. eine geringere Dosis bei einem niedrigen Schmerzscore). Diese Dosisgrenzen können Dosisgrenzen pro Zeit, eine bestimmte Anzahl an Auslösungen oder Betätigungen, Grenzen einer Einzeldosis, ein Tagesdosislimit, ein Konzentrationslimit und/oder dergleichen sein. Bei Erreichen der Dosisgrenzen können zwei Konsequenzen erfolgen: Die Abgabe weiterer Applikationsdosen kann entweder pausiert werden oder die Dosis so runtergefahren werden, dass kein therapeutischer Effekt mehr auftreten kann. Insbesondere wird hier jedoch trotzdem ein Placebo-Effekt ermöglicht. In manchen Ausführungsformen kann der Benutzer/Patient als Regelkreis betrachtet werden und das Auslöseverhalten des Nasenapplikators kann aufgrund der erfassten bzw. ermittelten pharmakologischen Daten entsprechend der Benutzer- /Patientenreaktion in puncto Dosis und Therapie angepasst werden. Hierzu können einerseits direkte Messwerte (Ist Werte), z. B. der Blutzuckerwert oder die Opioidkonzentration im Blut, oder andererseits indirekte Messwerte (abgeleitete und/oder geschätzte Werte), z. B. Pharmakokinetik („PK-“) Kurven einer (Referenz-)Population, herangezogen werden. Vorzugsweise finden direkte Messwerte Eingang in die Anpassung des Auslöseverhaltens. In einigen Ausführungsformen ist die elektronische Steuervorrichtung weiter programmiert, um einen Vorbestimmungszeitpunkt einer Applikationsdosis der Substanz vorbestimmen zu können, wobei subjektive therapeutische Beobachtungen eines patientenindividuellen therapeutischen Effekts, wie z. B. Schmerz, in Betracht gezogen werden. Diese Beobachtungen können das Schmerzniveau (pain score), den Schmerztypus, die Schmerzdauer, die Schmerzintensität und/oder die Schmerzfrequenz des Patienten sein oder umfassen. Das bedeutet, dass der Benutzer/Patient bestimmt, was für ihn/sie noch erträglich ist bzw. wie stark er den Schmerz empfindet. Dies kann z. B. mittels manueller Eingabe auf einer eindimensionalen Ratingskala zum Feststellen der Schmerzintensität erfolgen. Solche Skalen können beispielsweise sein: - eine numerische Ratingskala (NRS, beispielsweise von 1 (= schmerzfrei) bis 10 (= stärkste Intensität)), - eine verbale Ratingskala (VRS, mit Beschreibungen der Schmerzintensität, beispielsweise "keine", "mäßig", "mittel", "schwer", "sehr schwer", oder auch Beschreibungen des zeitlichen Auftretens, beispielsweise "nie", "selten", "manchmal", "häufig", "immer"), - visuelle Analogskala (VAS, beispielsweise als Linie, deren Endpunkte extreme Zustände darstellen, wie z. B. „kein Schmerz“ und „unerträglicher Schmerz“, auf welcher der Benutzer/Patient sein subjektives Schmerzempfinden markiert, ohne eine entsprechende Skalierung wahrzunehmen), - Functional Activity Scale (FAS, beispielsweis mit den Einteilungen „keine Einschränkung“ (no limitation), wenn der Benutzer eine bestimmte Aktivität ohne Einschränkung (z. B. aufgrund von Schmerzen) ausführen kann, „leichte Einschränkung“ (mild limitation), wenn die Aktivität nur eingeschränkt ausgeführt werden kann (z. B. aufgrund von Schmerzen) und „erhebliche Einschränkung“ (significant limitation), wenn die Aktivität nicht ausgeführt werden kann (z. B. aufgrund von Schmerzen oder aufgrund von Nebenwirkungen einer Schmerztherapie), oder eine - Funktionsbeeinträchtigung wie z. B. Schlaflosigkeit, Beeinträchtigungen der Fähigkeit zu essen und/oder zu trinken und/oder Beeinträchtigungen beim tiefen Einatmen. In manchen Ausführungsformen können objektive und/oder subjektive Beobachtungen in Betracht gezogen werden. Diese können z. B. umfassen: - Vitalwerte (wie Blutdruck, Herzfrequenz, Temperatur etc.), - Pupillenreaktion, - Delirium - Halluzinationen - Schwindel - Toleranz - Abhängigkeit - gesteigerte Schmerzempfindlichkeit (Hyperalgesie) - Sedation (Sedierung), - Nebenwirkungen (wie Juckreiz (Itching), Übelkeit (Nausea), Erbrechen (Vomiting) etc.), - physiologische Beobachtungen, - Gesamtdosis/Volumen und/oder Gesamtkonzentration der Substanz/des Wirkstoffs, - verbleibende Füllmenge im Behältnis, - Schlafverhalten. In einigen Ausführungsformen kann die vorliegende Erfindung zu der sog. personalisierten Medizin (Personalized Medicine) gezählt werden, in deren Rahmen der Benutzer/Patient als vorprogrammiertes, selbstregulierendes System betrachtet und mit Dosisgrenzen (absolut) und/oder Dosisgrenzen pro Zeit, Konzentrationsgrenzen bzw. Mengengrenzen und/oder Beschränkung der Anzahl an Auslösungen und/oder Beschränkungen für eine Einzeldosis und/oder Tagesdosis, etc. sowie unten auf- und ausgeführte Alternativen eine möglichst individuelle Therapie angestrebt wird. Je mehr Input bzw. Information zum Status des Benutzers/Patienten verfügbar sind, umso individueller kann die Therapie gestaltet werden. Insbesondere, wenn hierbei Konzentrationsgrenzen betrachtet werden, können sich in bestimmten Ausführungsformen unterschiedlich hohe Dosen ergeben. In manchen Ausführungsformen ist die elektronische Steuervorrichtung weiter programmiert, um einen Vorbestimmungszeitpunkt einer Applikationsdosis der Substanz vorbestimmen zu können, wobei alternativ oder ergänzend patientenspezifische Setup-Daten eingegeben und/oder in Betracht gezogen werden. Diese Setup-Daten können beispielsweise umfassen oder hervorgehen aus: - Daten aus der (elektronischen) Patientenakte, - Daten der individuellen Anamnese, - Daten aus einem voroperativen Aufklärungsgespräch (Pre- OP), - Daten die während einer Operation erhoben wurden (beispielsweise während einer Anästhesie), - Daten, die in einem PACU (Post Anaesthesia Care Unit, Aufwachraum etc.) erhoben wurden und/oder - individuellen anthropometrischen Patientendaten (beispielsweise Gewicht, Alter, Größe, Geschlecht etc.) In einigen Ausführungsformen können alternativ oder ergänzend subjektive therapeutische Beobachtungen, z. B. mittels eines Schmerzscore wie hierin beschrieben, eingegeben werden und in Betracht gezogen werden. In manchen Ausführungsformen ist die elektronische Steuervorrichtung weiter programmiert, um einen Vorbestimmungszeitpunkt einer Applikationsdosis der Substanz vorbestimmen zu können, indem alternativ oder ergänzend objektive therapeutische Beobachtungen in Betracht gezogen werden. Diese Beobachtungen können, vorzugsweise automatisch, mittels Sensordaten für Vitalwerte abgeglichen werden. Die Vitaldaten können beispielsweise umfassen: - Herzfrequenz (HR), - HRV, - (partielle) Sauerstoffsättigung im Blut (SpO2), - Blutdruck, - Blood pressure trending (BPT), - elektrochemische Hautreaktionen, - Temperatur, - Photoplethysmogramm (PPG), - Elektrokardiogramm (EKG), - Atemfrequenz, - Blutzuckerspiegel, - Stress, - Kohlenstoffmonoxid (CO)-Messung - Elektroenzephalografie (EEG). In einigen Ausführungsformen besteht die Möglichkeit, dass mittels der Steuervorrichtung veranlasste Verfahren zu personalisieren, anzupassen, zu modifizieren etc. Dies kann mittels eines User-Interface, Verwaltungssoftware und/oder über Peripheriegeräte erfolgen. In manchen Ausführungsformen erstellt das mittels der Steuervorrichtung veranlasste Verfahren Wertetabellen zur Steuerung des Nasenapplikators. In einigen Ausführungsformen berechnet das mittels der Steuervorrichtung veranlasste Verfahren je nach Lage des Gerätes unterschiedliche Auslöseparameter für den Nasenapplikator. In manchen Ausführungsformen können der circadiane, ultradiane und/oder infradiane Rhythmus des Benutzers/Patienten Berücksichtigung finden. In einigen Ausführungsformen überträgt der Nasenapplikator die Daten aus dem Datenspeicher kabelgebunden, beispielsweise mittels LAN, Powerline oder PowerLAN, und/oder drahtlos mittels entsprechender Protokolle, z. B. Wi-Fi, Bluetooth, WLAN, GPS, RFID, NFC, Barcode, QR-Code, ZigBee, Wibree, WiMAX, IrDA, WPAN, Infrarot etc. und/oder steht mit dem Datenspeicher in Signalverbindung. Wenn hierin von einer Signal- oder Kommunikationsverbindung zweier oder mehrerer Komponenten die Rede ist, so kann hierunter eine im Gebrauch bestehende Verbindung zu verstehen sein. Ebenso kann hierunter zu verstehen sein, dass eine Vorbereitung zu einer solchen (kabelgebunden, kabellosen oder auf andere Weise umgesetzte) Signalkommunikation besteht, beispielsweise durch eine Kopplung beider Komponenten, etwa mittels pairing, usw. Unter pairing versteht man einen Prozess, um eine Verknüpfung zwischen Elektronikeinheiten zum Zwecke der Kommunikation herzustellen. Eines der bekanntesten Beispiele hierfür ist das Herstellen einer Bluetooth-Verbindung, mittels welcher verschiedenen Einrichtungen (z. B. Smartphone, Kopfhörer) miteinander verbunden werden. Pairing wird gelegentlich auch als bonding bezeichnet. In manchen Ausführungsformen werden die hierin aufgeführten Daten mittels einer Schnittstelle zwischen Smart Device und Rechner übermittelt. In einigen Ausführungsformen werden die hierin aufgeführten Daten webbasiert übermittelt, d. h. es ist keine Softwareinstallation notwendig. In manchen Ausführungsformen werden die hierin aufgeführten Daten mittels einer verschlüsselten Datenübertragung übermittelt. In einigen Ausführungsformen werden die hierin aufgeführten Daten vorzugsweise über eine einstellbare Reichweite hinweg übermittelt. In manchen Ausführungsformen sind für den Nasenapplikator und die hiermit verbundenen Vorrichtungen vorzugsweise Low-Energy Lösungen vorgesehen, um möglichst wenig Strom zu verbrauchen. In einigen Ausführungsformen ist für den Nasenapplikator und die hiermit verbundenen Vorrichtungen ein Flottenmanagement vorgesehen, d. h. ein Verwalten, Planen, Steuern und Überwachen von mehreren Nasenapplikatoren mit den verbundenen Vorrichtungen. In manchen Ausführungsformen besteht eine Integrationsmöglichkeit des Nasenapplikators inklusive der hiermit verbundenen Vorrichtungen in eine bestehende IT- Infrastruktur. Es können hierzu Schnittstellen, z. B. mit klinischen Geräten und/oder mit anderen Medizinprodukten und/oder mit Diagnostikvorrichtungen und/oder mit einem Labor etc. vorgesehen sein. In einigen Ausführungsformen können Schnittstellen zu elektronischen Patientenakten und/oder zu Krankenhaus Qualitätsberichten und/oder zu nationalen, europäischen und internationalen Datenerhebungsinitiativen bzw. Datenbanken vorgesehen sein. Somit kann auf Daten von z. B. interner und externer Forschung, auf interne und externe Umfragedaten (z. B. Patientenzufriedenheit, Nebenwirkungen etc.) zugegriffen werden. Innerhalb der Europäischen Union ist beispielweise die internationale statistische Klassifikation der Krankheiten und verwandter Gesundheitsprobleme (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD-10) von Interesse, innerhalb Deutschlands können die diagnosebezogene Fallgruppierungen (Diagnosis Related Groups (DGRG)) sowie die Qualitätsverbesserung in der postoperativen Schmerztherapie (QUIPS) Vergleichsdaten liefern und in den USA die Programme der Risk Evaluation and Mitigation Strategies (REMS), die DEA-Überwachungsprogramme bzw. die DEA-Dokumentation. In manchen Ausführungsformen ist ein modulares/erweiterbares Dock oder eine Docking Station für den Nasenapplikator oder die elektronische Steuereinheit hiervon und/oder weitere Peripheriegeräte vorhanden. Das Dock oder die Docking Station dient zur Aufbewahrung und/oder Verwaltung des Nasenapplikators und/oder von Peripheriegeräten. Das Dock oder die Docking Station ist für die Aufbewahrung und/oder Verwaltung des Applikators und/oder von Peripheriegeräten geeignet. Das Dock kann z. B. zum Laden, für Software Updates, Pairing, Hardware Checks und/oder Freigaben usw. vorgesehen sein. Das Dock oder die Docking Station zählt in manchen Ausführungsformen ebenfalls als Peripheriegerät. Optional dient das Dock oder die Docking Station in einigen Ausführungsformen jedoch nicht zum Datentransfer zwischen Dock oder Docking Station einerseits und einem mit ihr körperlich in Kontakt stehenden Nasenapplikator und/oder einem Server oder Cloudserver anderseits, in anderen hingegen schon. In einigen Ausführungsformen sind das Dock oder die Docking Station als eigenständige IT-Infrastruktur, z. B. im Internet oder Intranet (via Hub/Router/Switch), vorgesehen. Alternativ oder ergänzend ist das Dock über entsprechende Schnittstellen in eine bestehende IT-Infrastruktur integrierbar und/oder integriert. In einigen Ausführungsformen der vorliegenden Erfindung sind die Datenschnittstellen verkabelt, z. B. ausgestaltet als USB, USB-C, Thunderbolt, LAN, etc. In manchen Ausführungsformen kann vorgesehen sein, mittels z. B. IBM Watson Zugang zu ausgelagerter Systemintelligenz zu schaffen und somit Ankopplung an bestehende Krankenhausinformationssysteme (KIS/PACS) über gängige Schnittstellen wie HL7 und DICOM bereitzustellen. Beispielsweise kann somit einem Techniker Zugriff auf den Nasenapplikator, auf die mit dem Nasenapplikator verbundenen Vorrichtungen, auf Interfaces/Schnittstellen und/oder auf die Software ermöglicht werden. In einigen Ausführungsformen ist ein zentraler Server vorgesehen. In manchen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator, insbesondere dessen elektronische Steuervorrichtung, eine Energiespeichervorrichtung, insbesondere einen aufladbaren Akku oder eine Batterie. In einigen Ausführungsformen kann die Energiespeichervorrichtung eine anwendungsfall- und/oder indikationsbezogene Batterieauslegung aufweisen. In diesen Ausführungsformen kann je nach Indikation eine unterschiedlich dimensionierte Energiespeichervorrichtung vorgesehen sein, insbesondere Energiespeichervorrichtungen mit unterschiedlicher Lebensdauer bzw. unterschiedlichen Laufzeiten. So kann postoperativ beispielsweise eine Energieversorgung von drei Tagen ausreichend sein, während bei der Behandlung von Migräne eine längere Energieversorgung (z. B. über zwei Wochen) vorteilhaft sein kann. In manchen Ausführungsformen kann ein kabelloses Laden des Energiespeichers vorgesehen sein, beispielsweise mittels Pins (z. B. in einer Ladeschale) oder ohne Pins (z. B. Qi, mittels induktiver Energieübertragung). In einigen Ausführungsformen kann ein verkabeltes Laden des Energiespeichers vorgesehen sein, beispielsweise mittels eines Netzteils oder mittels Power over Ethernet (PoE). In manchen Ausführungsformen können als Energiespeicher Batterien zum Wechseln vorgesehen sein, z. B. Einwegbatterien (Knopfzellen, AA, AAA, AAAA, Blockbatterien, etc.), wiederaufladbare Batterien, wiederaufladbare Batteriepacks, etc. In einigen Ausführungsformen kann als Energiespeicher ein externer Stromanschluss vorgesehen sein oder PoE verwendet werden. In manchen Ausführungsformen kann eine Solarzelle die notwendige Energie liefern. Die Solarzelle kann direkt am Nasenapplikator oder z. B. an einem Ladedock oder einer Ladestation vorgesehen sein. In einigen Ausführungsformen kann die notwendige Energie mittels eines Aufziehmechanismus, beispielsweise wie bei einem Uhrwerk, oder mittels sogenanntem „energy harvesting“, d. h. beispielsweise durch ein- oder mehrmaliges Drücken eines Knopfs oder eines Hebels, erzeugt werden. Die so gewonnene Energie kann sofort oder später für das Applizieren von Applikationsdosen genutzt werden. In manchen Ausführungsformen ist das Substanzreservoir des Nasenapplikators integral vorgesehen, in anderen Ausführungsformen nicht integral, insbesondere Co-Packed, d. h. mit dem Nasenapplikator und/oder einer zugehörigen Komponente mitverpackt. Sowohl in den integralen als auch in den nicht integralen Ausführungsformen ist das Substanzreservoir (wieder-)befüllbar, insbesondere von außen. In einigen Ausführungsformen ist das Substanzreservoir ein bereits vorgefülltes Einwegbehältnis und/oder ein vor Ort befüllbares Einwegbehältnis, z. B. gefertigt aus Glas, Kunststoff, Metall, Nicht-Eisen Metall, Verbundwerkstoffen, etc. oder aus einer Kombination dieser Materialien. In manchen Ausführungsformen ist das Substanzreservoir vorgesehen mit einer positionsunabhängigen Auslöseeinrichtung, d. h. ein Auslösen kann mit einer Auslösefunktionalität in allen Achsen und Freiheitsgraden erfolgen. Dies kann beispielsweise durch ein kollabierbares und/oder ein energiebeaufschlagtes Behältnis und/oder dergleichen realisiert werden. In einigen Ausführungsformen hat das Substanzreservoir ein fixes, in anderen Ausführungsformen ein variables Füllvolumen. In manchen Ausführungsformen kann das Substanzreservoir konservierungsmittelfrei, in anderen Ausführungsformen mit konservierungsmittelhaltigen Substanzen befüllbar sein und/oder dafür geeignet sein. In einigen Ausführungsformen ist das Substanzreservoir mit wenigstens einer Konnektierungsvorrichtung versehen, welche dazu dient das Substanzreservoir mit dem Abgabedosierer, insbesondere lösbar, zu verbinden. Dies kann mittels einer Luerverbindung, einer Nadel, einem Schraubverschluss, einer Steckverbindung, einer Klickverbindung, mittels Verpressen oder dergleichen erfolgen. Ferner können zur Verbindung auch mechanische Pins und/oder ein Formschluss von der vorliegenden Erfindung umfasst sein. In manchen Ausführungsformen kann am Substanzreservoir eine Einrichtung, insbesondere ein Barcode/QR-Code und/oder eine RFID- Einrichtung, zur Erfassung und/oder Speicherung von ausgebbaren Informationen zur Rückverfolgbarkeit einer oder mehrerer Applikationen, vorgesehen sein. Diese können ferner z. B. eine Beschriftung, ein QR-Code, ein Chip, ein RFID/NFC- Tag, eine Bildaufnahme, welche jeweils eingescannt werden können, etc. oder eine Kombination hiervon sein oder umfassen. Applikationen sind beispielsweise Informationen über die Substanz wie Name, Verfallsdatum, pharmakologische Daten, Konzentration usw. In einigen Ausführungsformen können am Substanzreservoir zur Fehlervermeidung im Sinne des Poka-Yoke- oder Schlüssel-und– Schloss-Prinzips technische Lösungen zum Einsatz kommen. Hierzu können beispielsweise eine Beschriftung, ein QR-Code, ein Barcode, ein Chip, ein RFID/NFC-Tag, eine Bildaufnahme, welche jeweils eingescannt werden können, etc. oder auch eine Kombination hiervon am Substanzreservoir vorgesehen sein. Entsprechende Steuer- und/oder Rechenvorrichtungen mit geeigneter Software können hierzu ebenfalls von der vorliegenden Erfindung umfasst sein. Damit kann u. a. vorteilhaft eine unsachgemäße Handhabung und/oder das Einsetzen eines falschen Substanzreservoirs in den Nasenapplikator vermieden werden. Mechanische Pins und/oder ein entsprechender Formschluss können ebenso diesem Ziel dienen und sind deshalb ebenfalls von der vorliegenden Erfindung umfasst. In manchen Ausführungsformen ist das Substanzreservoir ein nicht-integrales, vorgefülltes Einwegbehältnis z. B. aus Glas, Kunststoff, Metall, Nicht-Eisen Metall, Verbundwerkstoffen, etc. oder einer beliebigen Kombination hiervon, welches getrennt vom Nasenapplikator, insbesondere von dessen Abgabedosierer, gelagert wird. Insbesondere werden hierdurch Kompatibilitätsprobleme zwischen dem/den Material(ein) des Substanzreservoirs der Substanz vermieden. Durch die getrennte Lagerung kann das Risiko, dass extrahierbare (Extractables) oder auslaugbare Stoffe (Leachables) in die Substanz migrieren, reduziert oder gar vermieden werden. In manchen Ausführungsformen ist das Substanzreservoir ein nachfüllbares, integriertes Mehrwegbehältnis mit Filter, in anderen Ausführungsformen ohne Filter. In einigen Ausführungsformen ist das Substanzreservoir ein externes Mehrwegbehältnis mit Filter, in anderen Ausführungsformen ohne Filter. In manchen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator ein zusätzliches Substanzreservoir, insbesondere ein Flüssigkeitsreservoir, in welchem eine weitere Substanz aufgenommen sein kann. Vorzugsweise unterscheidet sich die weitere Substanz von der ersten Substanz. Die weitere Substanz kann medizinisch oder nicht medizinisch sein, z. B. Hyaluronsäure, Ectoine, Aloe Vera, usw. In einigen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator oder sein Substanzreservoir mehrere Fluidkammern, beispielsweise die vorstehend genannte zweite Fluidkammer. In solchen Ausführungsformen kann der Nasenapplikator dazu geeignet sein, mehrere Therapien, z. B. Schmerzmittel oder Cannabinoide einerseits und z. B. und Insulin andererseits, zu unterstützen. In bestimmten Ausführungsformen kann vorgesehen sein, mit einem Fluid aus der zweiten Fluidkammer und/oder im Substanzreservoir die Substanz in der zweiten Fluidkammer und/oder im Substanzreservoir zu neutralisieren oder zu zerstören, oder umgekehrt. Dies kann insbesondere bei Diebstahl oder Missbrauch von Vorteil sein. Hierfür kann in der zweiten Fluidammer und/oder im Substanzreservoir beispielsweise ein Trocknungsmittel vorgesehen sein, welches die Substanz und damit der in ihr enthaltene Wirkstoff durchläuft (ähnlich dem Prinzip eines Filters oder Kaffeefilters) oder von welchem der Wirkstoff oder die Substanz aufgesaugt wird (beispielsweise wie von einem Schwamm) und das Trocknungsmittel die Substanz oder den Wirkstoff (z. B. dessen Salz) bindet. Das Trocknungsmittel kann z. B. in einem Filter, der zweiten Fluidkammer oder einem Schwamm, z. B. als Granulat, vorgesehen sein. Das Trocknungsmittel kann auch anderswo im Nasenapplikator vorgehalten werden, vorzugsweise so, dass die Substanz, welche den Wirkstoff enthält, das Trocknungsmittel auf Wunsch durchläuft oder darin gespeichert wird oder zum Liegen kommt. Trocknungsmittel können z. B. Natriumsulfat, Calciumsulfat oder Calciumchlorid sein. Als Filter können z. B. ein Molekularsieb, ein Filtervlies oder ein Ionentauscher vorgesehen sein. Trocknungsmittel, insbesondere wie vorstehend diskutiert, kann ergänzend oder alternativ auch an anderer Stelle im Gehäuse angeordnet sein. Also nicht beschränkt auf die zweite Kammer und/oder das Substanzreservoir. In manchen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator eine Kühlvorrichtung, geeignet um ein, mehrere oder alle Substanzreservoir(s), insbesondere dessen Inhalt, zu kühlen. In bestimmten Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator eine Heizvorrichtung, geeignet um ein, mehrere oder alle Substanzreservoir(s), insbesondere dessen Inhalt oder deren Inhalte, zu heizen. Dies ist insbesondere vorteilhaft, um ein Einfrieren der Substanz zu verhindern oder um die Degeneration/Zerstörung der Substanz durch Kälte zu verhindern. In einigen Ausführungsformen kann die Steuervorrichtung als Einwegvorrichtung vorgesehen sein, in anderen Ausführungsformen als wiederverwendbare elektronische Steuervorrichtung. Auch hybride Ausführungsformen, bei denen ein Teil der Steuervorrichtung wiederverwendbar und ein Teil als Einwegbauteil vorgesehen ist, sind von der vorliegenden Erfindung umfasst. In manchen Ausführungsformen sammelt, speichert, überwacht, verarbeitet, berechnet, simuliert, regelt und/oder steuert die Steuervorrichtung eine, mehrere oder alle Funktionalitäten des Nasenapplikators. In einigen Ausführungsformen wird der Nasenapplikator mittels der Steuervorrichtung angesteuert durch einen auf den Nasenapplikator aufgespielten Algorithmus (Embedded Software). In manchen Ausführungsformen kann der Abgabedosierer mittels der Steuervorrichtung separat angesteuert werden oder zusammen mit der Dosiserfassungsvorrichtung. In einigen Ausführungsformen kann die Dosiserfassungsvorrichtung mittels der Steuervorrichtung separat angesteuert werden oder zusammen mit dem Abgabedosierer. In manchen Ausführungsformen wird der Nasenapplikator mittels der Steuervorrichtung angesteuert durch einen dezentral gespeicherten Algorithmus, z. B. webbasiert, über einen Stationsrechner oder Smart Devices (Non-Embedded Software). In einigen Ausführungsformen steht die Steuervorrichtung mit weiteren Vorrichtungen kabellos oder kabelgebunden in Signalkommunikation, beispielsweise um mit Peripheriegeräten interagieren zu können, entsprechende Sende- und/oder Empfangsvorrichtungen können vorgesehen sein. Sie können mit der Steuervorrichtung in Signalverbindung stehen. Zu den Peripheriegeräten können u. a. zählen: - Vorrichtungen zur Patientenauthentifizierung, - Armbänder, - Sensoranordnungen, - Docking Stations, - Rechner (PC), - Smartgeräte, - Drucker, - andere medizinische Geräte, - Vorrichtungen in einem Rechenzentrum, - Hub, Router, Accesspoint, - Server, - (Cloud)Server. Das erfindungsgemäße System kann eines oder mehrere der vorstehend genannten und/oder weiterer Peripheriegeräte aufweisen. In einigen Ausführungsformen fungieren Peripheriegeräte des Nasenapplikators als Funkzellen für ein Ortungssystem bzw. zur Generierung eines Geofence. Ein Geofence ist ein virtueller Zaun bzw. eine virtuelle Grenze, die einen physischen Standort „umgibt“. Wie ein realer Zaun trennt ein Geofence den jeweiligen Standort von der Umgebung ab – wenn auch in digitaler Art und Weise anstatt in Form einer physischen Barriere. Im Gegensatz zu einem echten Zaun kann ein Geofence optional allerdings auch Bewegungen innerhalb der „Einzäunung“ erkennen. Ein solcher virtueller Zaun kann eine beliebige Größe, Form oder Peripheriegeräte Koppelung haben. Sogar eine gerade Linie zwischen zwei Punkten kann möglich und vorgesehen sein. Geofences werden z. B. mit Hilfe einer Kartensoftware erstellt und ermöglichen dem Benutzer, den virtuellen Zaun direkt über die gewünschte Fläche zu zeichnen und/oder mittels GPS-, W-LAN-, WPAN-, RFID-, Bluetooth- Signalen und/oder mit anderen Peripheriegeräten eine Koppelung usw. zu erstellen. Die digitale Grenze besteht z. B. aus einer Anzahl von Koordinaten für Breite und Länge – und bei einem kreisförmigen Geofence lediglich aus einem Punkt, der das Zentrum bildet mittels W-LAN-, WPAN-, RFID-, Bluetooth- Signalen und/oder mit anderen Peripheriegeräten eine Koppelung usw. Geofences lassen sich dazu verwenden, Objekte innerhalb des virtuellen Zaunes z. B. per mittels W-LAN-, WPAN-, RFID-, Bluetooth- Signalen und/oder andere Peripheriegeräte Koppelung etc.-Tracking zu überwachen und/oder bestimmte Aktion für einen Bereich definieren und/oder zu aktivieren. Auf diese Weise erkennt man zum Beispiel sofort, wenn ein Gerät wie die erfindungsgemäße Medikamentenabgabevorrichtung, insbesondere der Nasenapplikator, von seinem Einsatzort entfernt wird. Umgekehrt können virtuelle Zäune auch dazu eingesetzt werden, Objekte aus einem bestimmten Bereich herauszuhalten. In manchen Ausführungsformen kann die Elektronik der Steuervorrichtung redundant ausgelegt werden, z. B. zweikanalig, per Überwachungssystem/Watchdog, etc. Dies kann insbesondere vorteilhaft dazu beitragen, eine sichere Funktionsweise zu gewährleisten, damit die Sicherheit zu erhöhen und den verschiedenen Risikoklassen in der Medizintechnik gerecht zu werden. In manchen Ausführungsformen umfasst die Abrufvorrichtung des Nasenapplikators einen Auslösemechanismus, der seinerseits wenigstens einen der im Folgenden beschriebenen Merkmale umfasst. So kann der Auslösemechanismus rein oder im Wesentlichen mechanisch arbeiten, z. B. ähnlich wie bei einem Insulin-Pen oder einem Respimat® Soft-Mist-Inhaler. Alternativ kann der Auslösemechanismus eine Kombination aus Mechanik (Auslösemechanismus) z. B. Herzkurve, Stellvorrichtung und/oder Übersprung und Elektronik (Ansteuerung) sein. In einigen Ausführungsformen kann der Auslösemechanismus einen unidirektionalen, bidirektionalen, multidirektionalen, rotations-, schritt- und/oder encodergesteuerten und/oder stufenlosen Kolben und/oder eine Stellvorrichtung, etc. sein oder umfassen. Ergänzend hierzu kann in manchen Ausführungsformen ein gegenläufiger Dosiereinstellmechanismus (vgl. Insulin Pen) vorgesehen sein. Alternativ ist auch eine elektronische Dosierung (vgl. elektronischer Insulin Pen) von der vorliegenden Erfindung umfasst. In manchen Ausführungsformen umfasst der Auslösemechanismus eine Pumpe, z. B. eine Mikropumpe, Kolbenpumpe, Rotationspumpe, Peristaltikpumpe, Kreiselpumpe, Fliehkraftpumpe oder dergleichen. In einigen Ausführungsformen basiert der Auslösemechanismus auf einem bidirektionalen Zweitakt-Prinzip (ansaugen/drücken), z. B. gemäß des Funktionsprinzips des Respimat®s. In manchen Ausführungsformen können der die Ausbringvorrichtung oder der Auslösemechanismus eine Mikrodosierung veranlassen, z. B. im Bereich von 1 µL bis 300 µL. In einigen Ausführungsformen kann die Ausbringvorrichtung oder der Auslösemechanismus programmiert oder konfiguriert sein, um eine Dosierung oder Dosis pro Zeiteinheit, also z. B. 100 µL/sec, auszubringen. In einigen Ausführungsformen kann eine abgegebene Menge (Applikationsdosis) leicht und/oder genau reproduziert werden, da die Menge bzw. der Umfang der Applikationsdosis mittels der vorliegenden Erfindung unabhängig von einer Betätigung durch den Benutzer/Patienten sind. Eine hohe Reproduzierbarkeit und Genauigkeit der abgegebenen Menge durch eine user-unabhängige Auslösung mit stets gleichen Auslöseparametern, z. B. Kraft, Geschwindigkeit, Beschleunigung, Druck, Flussrate, Hub/Weg, genereller Energieeintrag kann vorteilhaft zur Patientensicherheit beitragen. In manchen Ausführungsformen kann der Auslösemechanismus eine Auslösung durch einen mechanischen oder elektronischen Impulsgeber veranlassen. In diesen Ausführungsformen ist keine Krafteinbringung in das System nötig. In einigen Ausführungsformen ist die Applikationsdosis der Substanz einstellbar, insbesondere variabel, insbesondere mittels Ausgestaltungen des Auslösemechanismus, wie hierin beschrieben. In einigen Ausführungsformen befindet sich die Substanz in einer Druckkartusche. In manchen Ausführungsformen wird die Tröpfchenwolke mittels „vibrating mesh“, „piezo“, porösen Materialien und/oder Verdampfung erzeugt. Die Ausbringmenge kann über die Zeit oder eine vordosierte Menge festgelegt werden, welche dann zerstäubt wird. In einigen Ausführungsformen umfasst der Auslösemechanismus ein Dosierventil, welches beispielsweise solange offen bleibt, wie es gedrückt gehalten wird. Auch ein Dosierventil mit Dosierkammer, ein zeitgesteuertes Ventil, oder ein durchflussgesteuertes Ventil, etc., ist von der vorliegenden Erfindung umfasst. In einigen Ausführungsformen ist der manuell verstellbare Mechanismus zum Verändern des Fassungsvolumens der Dosierkammer z. B. mittels eines Drehknopfs, als Ratsche oder dergleichen ausgebildet, mit z. B. einer Zahlenskala oder Angaben zur Abgabemenge, Dosis, etc. Dabei kann der Anschlag der Ratsche gegen einen Energiespeicher, z. B. eine Feder oder ein elastisches Element, wirken oder nicht. Die Auslösung bzw. Ausbringung wird z. B. manuell analog gleich einem klassischen Nasenspray ausgelöst. Nach erfolgter Applikation rutscht, beispielsweise über eine Schlossmutter oder dergleichen, die Ratsche in die neue Ausgangsposition des Stopfens nach. Die Ausbringvorrichtung kann mit dem Stopfen verbunden sein oder nicht, z. B. durch einen Kolben. In manchen Ausführungsformen ist der Mechanismus manuell verstellbar, in anderen automatisch oder kombiniert manuell und automatisch oder teilautomatisch. Dies gilt für jede unter die Erfindung fallende Ausführungsform des Mechanismus. In einigen Ausführungsformen kann die Abrufvorrichtung seitlich angeordnet sein. In manchen Ausführungsformen kann die „Ratsche“ eine herkömmliche Ratsche sein. Sie kann ein gegenläufiges Gewinde aufweisen. Dies kann wiederum auf jeden hierin genannten Mechanismus zutreffen. In einigen Ausführungsformen kann der Mechanismus zum Verändern des Fassungsvolumens der Dosierkammer gleichzeitig einen Energiespeicher, beispielsweise in Form eines Federspeichers, laden und mittels der Abrufvorrichtung, welche den Energiespeicher freisetzt, applizieren. In manchen Ausführungsformen kann die Dosiseinstellung bzw. die Dosisapplikation eine Kombination aus manuellem und automatischem Vorgehen sein. In einigen Ausführungsformen stellt das Substanzreservoir zugleich die Dosierkammer dar. Dies bedeutet, dass aus dem Substanzreservoir heraus direkt oder indirekt über den Nasenaufsatz appliziert wird, ohne dass die zu applizierende Applikationsdosis zunächst in einer vom Substanzreservoir fluidisch zumindest vorübergehend separierten Kammer oder Dosierkammer aufgenommen werden würde. Eine eigenständige Bestückungsvorrichtung ist in diesen Ausführungsformen somit nicht erforderlich. Auf diese Weise kann vorteilhaft sichergestellt werden, dass die Ausbringvorrichtung immer in dieselbe Richtung bewegt, dreht, fördern, was erlaubt, das unausweichliche Spiel auf einfachere Weise auszugleichen, als wenn eine Links-Rechts- Bewegung, eine Auf-Ab-Bewegung ausgeführt würde. Basierend auf Messergebnissen eines optionalen Flusssensors oder einer optionalen Vorrichtung zur Mengenerfassung, etc. in jeglicher Art kann in manchen Ausführungsformen der Motor zum Ausbringen gesteuert werden, beispielsweise indem einfach die Stromzufuhr abgeschaltet oder dem Controller ein entsprechendes Signal, insbesondere zum Abschalten, gegeben wird. In einigen Ausführungsformen ist eine andere Ausgestaltung vorgesehen, bei welcher man z. B. manuell die Applikationsdosis bzw. ihre Menge einstellt. Beispielsweise wird manuell ein Energiespeicher gespannt und manuell ausgelöst. In manchen Ausführungsformen kann die Ausbringvorrichtung einen separaten Stopfen vorantreiben, alternativ kann der Stopfen in die Ausbringvorrichtung integriert sein. In einigen Ausführungsformen, insbesondere bei einem Einweggerät, können Stopfen und Bestückungsvorrichtung unlösbar miteinander verbunden und/oder ineinander integriert sein. In anderen Ausführungsformen, insbesondere bei einem Mehrweggerät, können Stopfen und Bestückungsvorrichtung zwei Teile sein, oder die Spindel und der Stopfen können voneinander gelöst werden. In manchen Ausführungsformen kann der Nasenaufsatz integral mit dem Gehäuse ausgestaltet sein, oder mit diesem verbunden, etwa aufgesteckt, aufgeschraubt oder dergleichen. Hierzu kann eine Verbindungsstelle vorgesehen sein. Sie kann innerhalb oder außerhalb eines umschlossenen Lumens des Gehäuses angeordnet sein. In einigen Ausführungsformen weist die Ausbringvorrichtung einen Kolben mit einem endseitigen Stopfen auf, welcher in das Substanzreservoir einfährt, welches in diesen Ausführungsformen gleichzeitig als Dosierkammer dienen kann. In manchen Ausführungsformen ist ein Stellmotor angeordnet, um einen Anschlag zu verschieben bzw. einzustellen, etwa mittels einer Spindel oder Stellschraube. In einigen Ausführungsformen begrenzt der Anschlag, welcher alternativ vorgesehen sein könnte, manuell eingestellt zu werden, den Weg eines Auslösemechanismus. Der Auslösemechanismus kann in diesen Ausführungsformen als Teil der Ausbringvorrichtung verstanden werden. In manchen Ausführungsformen kann vorgesehen sein, dass der Auslösemechanismus mittels Federspeichers einer Feder oder eines anderen Energiespeichers vorgespannt und im vorgespannten Zustand ausgelöst wird, z. B. manuell. Der Auslösemechanismus kann alternativ durch einen Motor angetrieben und/oder ausgelöst werden. In einigen Ausführungsformen kann der Anschlag durch einen Außenring mit Innengewinde ausgestaltet sein, welcher entlang einer zylindrischen Führung mit Außengewinde verschiebbar vorgesehen sein kann. In manchen Ausführungsformen kann der Anschlag per Motor und/oder manuell verschiebbar oder verstellbar vorgesehen sein. In einigen Ausführungsformen kann die Abrufvorrichtung in Form eines endseitigen Druckknopfs ausgestaltet sein, der gegen eine Feder gedrückt wird. In manchen Ausführungsformen kann ein Ventil ein Rückschlagventil sein oder ein Ventil, das erst bei einem bestimmten Druck öffnet, z. B. ab 4 bar Druck, und nach Druckabfall unter 4 bar wieder schließt. In einigen Ausführungsformen kann am Ende der Dosierkammer oder nach der Verbindungsstelle ein Filter vorgesehen sein. In manchen Ausführungsformen wird die Dosierkammer mittels einer schiefen Ebene eingestellt. Hierzu kann ein geeigneter Mechanismus vorgesehen sein. Die Auslösung und Ausbringung kann analog gleich wie bei einem klassischen Nasenspray erfolgen. Eine optionale Einrichtung wie eine Rückstellfeder kann die Ausbringvorrichtung und/oder andere Komponenten erneut in deren Ausgangslage bringen. In einigen Ausführungsformen kann die Einstellung/Verstellung des Mechanismus manuell oder automatisch per z. B. Motor erfolgen. Die Bewegung kann dabei rotational oder linear sein. In manchen Ausführungsformen kann das Substanzreservoir mit nachlaufenden Stopfen, einer Beutelflasche, einem „Bag“, einem Reservoir mit Steigrohr etc., ausgestaltet sein. In einigen Ausführungsformen kann der Mechanismus zum Verändern des Fassungsvolumens der Dosierkammer im Nasenaufsatz integriert sein oder vor oder nach der Anschlussstelle liegen. In manchen Ausführungsformen ist der Mechanismus zur Veränderung des Fassungsvolumens die Dosierkammer selbst. In manchen Ausführungsformen weist der Stopfen den Kolben auf oder besteht hieraus, welcher durch Gas, welches in einem Druckbehälter unter Druck steht, in das Substanzreservoir getrieben wird. Beim Betätigen oder Herunterdrücken der Abrufvorrichtung wird eine Applikationsdosis, wie sie in der Dosierkammer bereitgestellt ist, abgegeben. In einigen Ausführungsformen wird die Dosierkammer mittels schiefer Ebenen oder Ähnlichem, wie z. B. Anschlägen und dergleichen, eingestellt. Beim manuellen Auslösen der Abrufvorrichtung schiebt das Gas den Kolben mit dem Stopfen vor und in das Substanzreservoir hinein. Auch in diesen Ausführungsformen kann das Einstellen und Auslösen manuell oder automatisch erfolgen. In manchen Ausführungsformen können die schiefenen Ebenen z. B. linear oder kreisförmig (kurvenförmig) angeordnet sein. In manchen Ausführungsformen wird die Dosierkammer bzw. ihr Volumen per schiefer Ebene(n) und Motor eingestellt, was alternativ per Hand erfolgen könnte. Der Federspeicher wird in diesen Ausführungsformen manuell geladen bzw. vorgespannt, dies könnte alternativ mittels Motors oder anderer Energiequellen erfolgen. In einigen Ausführungsformen wird die Auslösung mittels eines Federspeichers umgesetzt. In diesen Ausführungsformen kann der Hub automatisch oder manuell eingestellt werden und/oder die Auslösung z. B. manuell stattfinden, beispielsweise indem der Federspeichermechanismus manuell oder automatisch rotiert wird. In manchen Ausführungsformen kann diese Rotation mittels eines Motors realisiert werden. In einigen Ausführungsformen ist der Mechanismus zum Verändern des Fassungsvolumens der Dosierkammer für die Applikationsdosis der Substanz verstellbar. In einigen Ausführungsformen des Nasenapplikators weist dieser einer Pumpe auf, insbesondere eine Mikropumpe, die vorzugsweise nicht direkt mit der Wirbelkammer, welche im Nasenaufsatz vorliegen kann, gekoppelt ist, sondern die Dosierkammer mit der gewünschten Ausbringmenge oder Applikationsdosis aus dem Substanzreservoir heraus befüllt. In manchen Ausführungsformen befüllt die Pumpe die Dosierkammer. In manchen Ausführungsformen kann die Pumpe direkt mit der Verbindungsstelle bzw. dem Nasenstück verbunden sein. In einigen Ausführungsformen kann die Dosierkammer zusätzlich auch manuell, mittels z. B. Ratsche, oder automatisch, z. B. mittels Motors, verstellt werden. Die Pumpe schaltet z. B. nach Erreichen eines bestimmten Druckes oder Zeit ab oder wird gestoppt oder abgeschaltet. In manchen Ausführungsformen kann hierzu ein Flusssensor eingesetzt werden, welcher die Pumpe ansteuert. In einigen Ausführungsformen verschiebt die in die Dosierkammer mittels Pumpe eingebrachte Substanz den die Dosierkammer begrenzenden Kolben unter Vergrößerung des Fassungsvolumens der Dosierkammer. In manchen Ausführungsformen kann ein Rückschlagventil die Dosierkammer derart begrenzen, dass Substanz aus dem Substanzreservoir in die Dosierkammer einströmen kann, nicht aber über das Rückschlagventil auch wieder heraus. In einigen Ausführungsformen kann die Pumpe, welche Teil der Bestückungsvorrichtung ist oder sein kann, mittels Motors oder alternativ per Hand betrieben werden z. B. mittels eines Drehknopfs oder eines Hebels. Die Zahlenangaben, die in diesen Ausführungsformen am Drehknopf vorgesehen sein können, können die eingestellte oder einstellbare Dosismenge angeben. In einigen Ausführungsformen kann ein Federspeicher manuell oder mittels des Motors mittels einer Feder geladen oder gespannt werden. Wird dieser ausgelöst, so wird die Ausbringmenge durch die Wirbelkammer des Nasenaufsatzes gedrückt. Ein Trigger kann in manchen Ausführungsformen vorgesehen sein. Er hat die Funktion der Abrufvorrichtung. Er kann beispielsweise das System aus dem Standby wecken und die nächste Dosis nachladen (also die Dosierkammer befüllen). In einigen Ausführungsformen kann der Trigger mechanisch oder elektrisch ausgelegt sein. So kann mittels des Triggers eine Ratsche gelöst werden oder ein Signal an die elektrische Steuervorrichtung geschickt werden, welche dann einen Aktor löst. In manchen Ausführungsformen dichtet ein Ventil, welches in das Rückschlagventil integriert sein kann, aber nicht muss, die Verbindungsstelle ab. Zum Befüllen der Dosierkammer ist dieses Ventil geschlossen und ein anderes Ventil geöffnet. Sobald sich die Ausbringvorrichtung bewegt, z. B. in Richtung Verbindungsstelle, schließt das Rückschlagventil. Nun sind alle Ventile zu und es baut sich Druck in der Kammer auf. In einigen Ausführungsformen können eines oder mehrere der vorhandenen Ventile entweder elektrisch geschaltet werden, sich bei einem Mindestdruck öffnen und/oder über die Abrufvorrichtung manuell geöffnet werden. In bestimmten Ausführungsformen kann die Abrufvorrichtung verschiedene Raststufen einnehmen, je nachdem, ob, oder abhängig davon wie weit (bis zu welchem Grad), die Dosierkammer gefüllt ist. In manchen Ausführungsformen kann eine Feder vorgesehen sein, welche auf den Stopfen drückt. In einigen Ausführungsformen weist das Gehäuse des Nasenapplikators einen Deckel auf, welcher in seinem geöffneten Zustand das Innere des Gehäuses freigibt, so dass z. B. das optional als Vial ausgestaltete Substanzreservoir aus dem Gehäuse entnommen und beispielsweise durch ein anderes ersetzt werden kann. In manchen Ausführungsformen kann zum Herstellen einer Fluidverbindung zwischen der Dosierkammer und dem Substanzreservoir beispielsweise eine Nadel vorgesehen sein, welche z. B. ein Septum eines Vial durchsticht. Die Pumpe kann wiederum durch einen Motor angetrieben werden, alternativ geschieht dies manuell. In einigen Ausführungsformen können mittels eines Motors die Pumpe, der Mechanismus zum Verändern des Fassungsvolumens der Dosierkammer und/oder das Laden des Federspeichers betrieben werden. Der Motor kann dabei optional den Ausbringmechanismus oder die Ausbringvorrichtung antreiben. All diese Komponenten können vorgesehen und ausgestaltet sein, um in beliebiger Kombination manuell oder automatisch betrieben und/oder angesteuert zu werden. In manchen Ausführungsformen ist an einem Endbereich des Kolbens (Ausbringvorrichtung) vorzugsweise ein Rückschlagventil vorgesehen, welches beim Ausbringen (Kolben geht Richtung Deckel) schließt. Am gegenüberliegenden Endbereich, d. h nahe der Verbindungsstelle, ist ein Ventil vorgesehen, welches schaltbar ist bzw. beim Befüllen der Dosierkammer durch die Pumpe geschlossen ist und, wenn sich der Kolben (Ausbringvorrichtung) auf dieses Ventil zu bewegt, öffnet. Dies kann man mittels eines schaltbaren Ventils (elektrisch oder mechanisch), welches beim Auslösen öffnet, umgesetzt sein oder werden. Dasselbe könnte auch mit einem Rückschlagventil umgesetzt werden, welches erst bei einem gewissen Druck, z. B. 4 bar, öffnet. Dann würde beim Befüllen der Dosierkammer durch die Pumpe dieses Ventil solange geschlossen bleiben, bis der Druck in der Dosierkammer über den Öffnungsdruck des Ventils - ähnlich wie bei einem Überdruckventil oder Druckzuschaltventil - angestiegen ist. In einigen Ausführungsformen füllt die Pumpe die Dosierkammer, und mittels des sich ergebenden Druckanstiegs werden die Bestückungsvorrichtung und/oder die Ausbringvorrichtung von der Verbindungsstelle weggedrückt. Dabei wird z. B. ein Federenergiespeicher geladen. Die so gespeicherte Energie wird anschließend genutzt, um die Ausbringvorrichtung in Richtung Verbindungsstelle zu bewegen. In manchen Ausführungsformen kann der Motor die Pumpe, die Bestückungsvorrichtung und/oder die Ausbringvorrichtung antreiben. In einigen Ausführungsformen kann die Ausrichtung des Vials, um z. B. 180°, gedreht sein. In manchen Ausführungsformen umfasst oder ermöglicht der Auslösemechanismus ferner eine reversible Pumprichtung (Ansaugen). Dies kann insbesondere z. B. für die Entsorgung und/oder Neutralisierung der Substanz bzw. des Wirkstoffs bei Missbrauch und/oder Diebstahl vorgesehen sein. So kann beispielsweise eine Luftpumpe oder ein anderer Fördermechanismus oder Aktor vorgesehen sein, welche den Stopfen des Substanzreservoir aus dem Reservoir drückt und somit die Substanz mit dem Trocknungsmittel in Berührung kommt, wodurch Erstere von Letzterem gebunden werden kann. In einigen Ausführungsformen hat das Gehäuse des Nasenapplikators die Funktion einer Abrufvorrichtung zum Betätigen des Auslösemechanismus. In manchen Ausführungsformen ist der Nasenapplikator für die Bedienung durch Rechtshänder geeignet und/oder angepasst, in anderen für die Bedienung durch Linkshänder. In bestimmten Ausführungsformen ist er sowohl für die Bedienung durch Links- als auch für die Bedienung durch Rechtshänder geeignet und/oder angepasst. In einigen Ausführungsformen sind die Auslösung des Auslösungsmechanismus und/oder die Höhe der dadurch bedingten Applikationsdosis unabhängig von einer Betätigung durch den Benutzer/Patienten. In manchen Ausführungsformen des Nasenapplikators ist vorgesehen, dass der Benutzer/Patient die Höhe einer abzugebenden Applikationsdosis selbst einstellt. Dies kann beispielsweise basierend auf Berechnungen oder Anweisungen eines Arztes erfolgen. Diese können auf unterschiedliche Art und Weise dem Benutzer/Patienten mitgeteilt werden, beispielsweise über ein Smartphone oder dergleichen. In bestimmten Ausführungsformen kann zu diesem Zweck eine Software, insbesondere eine Applikation (App), beispielsweise für ein Smartphone, von der vorliegenden Erfindung umfasst sein. In einigen Ausführungsformen umfasst die Abrufvorrichtung zum Aktivieren des Auslösemechanismus wenigstens eine der folgenden Einrichtungen oder ist als solche ausgestaltet: - einen integrierten Auslöseknopf, beispielsweise ausgestaltet als Softtouch-Knopf, als Druckknopf, als Schalter, als Bereich (Button) auf einem Touchscreen, als Sensor oder dergleichen; - eine integrierte Eingabevorrichtung, beispielsweise eine Tastatur, ein Touchscreen, ein Drehknopf (oder mehrere), ein integrierter Sensor oder eine Kamera zum Erfassen von biometrischen Daten, beispielsweise Fingerabdruck, Gesicht oder Sprache, eines Codes, oder dergleichen; - eine externe Eingabevorrichtung, die, vorzugsweise drahtlos, mit dem Nasenapplikator, insbesondere dessen Abrufvorrichtung verbunden ist, beispielsweise eine Applikation (App), eine Fernbedienung, Eingabe mittels Web oder Cloud, Rechner, Smart Device oder dergleichen. In bestimmten Ausführungsformen kann die externe Eingabevorrichtung ausgestaltet sein analog zu den hierin genannten Beispielen der Ausführung der integrierten Eingabevorrichtung. In manchen Ausführungsformen kann ein bestimmtes Verhalten des Benutzers/Patienten die Abrufvorrichtung steuern bzw. beeinflussen. Beispielweise kann ein zweimaliges Drücken für eine Auslösung mit dem ersten Drücken ein „Wecken“ des Nasenapplikators ggf. verbunden mit einer Systemüberprüfung, einer Überprüfung der Berechtigung etc., einer Berechnung der Applikationsdosis und Bereitstellen derselben bewirken, während das zweite Drücken schließlich ein Auslösen der Applikationsdosis bewirkt. In einigen Ausführungsformen kann der Nasenapplikator, insbesondere mittels einer seiner Vorrichtungen, eine Ausgabeinformation erzeugen, vorzugsweise automatisch, vorzugsweise nach einer Substanzdosisabgabe. Diese Ausgabeinformation kann eine Log-Datei der Behandlung sein oder umfassen. Dabei kann jedes erfassbare Signal bzw. jede erfassbare Interaktion, insbesondere jede Betätigung, geloggt werden. Alternativ oder ergänzend kann die Ausgabeinformation das Erstellen eines standardisierten und/oder auf den Benutzer/Patienten bezogenen personalisierten Berichts sein oder umfassen. Die Ausgabeinformation kann mittels eines digitalen (online) Dashboards, mittels Druckfunktionen (z. B. für das Betäubungsmittelbuch (BtM)), mittels Exports, etc. an eine hierzu jeweils geeignete Vorrichtung erfolgen, vorzugsweise drahtlos, in manchen Ausführungsformen auch kabelgebunden und/oder mit Kontaktpins. In einigen Ausführungsformen kann der Abgabedosierer Auslösemechanismus auf andere Art und Weise aktiviert werden, beispielsweise breath-activated oder nose-activated, d. h. der Auslösemechanismus wird beispielsweise automatisch mittels eines Unterdrucksensors aktiviert, wenn der Nasenapplikator in die Nase eingeführt ist und durch die Nase eingeatmet wird. Auch eine mechanische Umsetzung dieses Auslösemechanismus ist von der vorliegenden Erfindung umfasst. In manchen Ausführungsformen ist eine Optik in den Nasenapplikator integriert, beispielsweise zum Erfassen von biometrischen Daten, wie Fingerabdruck oder Gesicht, zum Erfassen eines QR-Codes, eines Barcodes oder dergleichen. In einigen Ausführungsformen können die Ausgabeinformationen eine Angabe der Zeitdauer (Countdown/Timer) bis zur nächsten Freigabe sein oder umfassen. Die Anzeige bzw. der Ablauf dieser Zeitdauer kann beispielsweise optisch (z. B. mittels einer farbigen Anzeige, einer LED oder Push-Nachricht), akustisch (z. B. mittels Alarms), taktil (z. B. mittels Vibration) oder auf analoge Art und Weise erfolgen. Eine farbige Anzeige kann hierbei beispielsweise umfassen, dass der Nasenapplikator oder ein Abschnitt hiervon die Farbe ändert, um seinen Status zu signalisieren, beispielsweise auf „grün“ wechselt, wenn eine neue Applikation erfolgen darf. In manchen Ausführungsformen können die Ausgabeinformationen eine Ausgabe einer Schritt-für-Schritt Anleitung (z. B. für ein Setup oder eine weiterführende Bedienung oder dergleichen) mittels eines visuellen und/oder akustischen Mediums, beispielsweise eines Smartphones oder dergleichen, sein oder umfassen. In manchen Ausführungsformen sind Schritt-für-Schritt Anleitungen auf dem Nasenapplikator und/oder auf entsprechenden Peripheriegeräten und/oder auf Smart Devices vorgesehen. In einigen Ausführungsformen der vorliegenden Erfindung können Eingabe- und/oder Ausgabemöglichkeiten jeweils barrierefrei vorgesehen sein. Hierunter fallen z. B. Ein- und/oder Ausgaben in Braille, optische, akustische oder taktile Ein- und Ausgaben, z. B. Vibration, Schall etc. Dies ist insbesondere auch vorteilhaft für den Einsatz der vorliegenden Erfindung bei schlechten Sichtbedingungen und/oder bei Nacht. Diese Eingabe- und/oder Ausgabemöglichkeiten können insbesondere kontaktlose Eingabe- und/oder Ausgabemöglichkeiten sein oder umfassen. In einigen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator einen QR-Codeleser. Dieser kann zum Scannen der UDI („Unique Device Identification“) der Einwegkartusche, zum Erkennen des Einweggehäuses, der Applikatorelektronik, eines Einwegarmbands und/oder dessen Armbandelektronik, und/oder zum automatisierten Auslesen in einer Docking Station dienen. In einigen Ausführungsformen ist von der vorliegenden Erfindung auch eine Druckerfunktionalität umfasst. Diese kann u. a. dazu dienen, einen Bericht/Report zu erstellen, Aufkleber zu fertigen (z. B. für das BtM-Buch und/oder die Patientenakte), usw. In manchen Ausführungsformen der vorliegenden Erfindung ist ein Datenzugang direkt mittels eines eigenen Eingabe- und Ablesedisplays vorgesehen. Alternativ oder ergänzend kann ein Datenzugang indirekt mittels einer „digitalen online Verwaltungssoftware“ beispielsweise mittels eines Smartphones, Tablets und/oder Rechners und/oder mittels anderer Schnittstellen vorgesehen sein. In manchen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator und/oder wenigstens eine seiner Vorrichtungen berührungsempfindliche (touch-sensitive) Oberflächen. In einigen Ausführungsformen kann die vorliegende Erfindung ein in den Nasenapplikator integriertes Mikrofon und/oder ein Smartphone-Mikrofon umfassen. Dieses Mikrofon kann dazu dienen, um z. B. ein Schmerztagebuch aufzuzeichnen. In bestimmten Ausführungsformen kann die vorliegende Erfindung eine „shake to wake“ Funktion umfassen. Hierzu geeignete Vorrichtungen, beispielsweise ein Beschleunigungssensor, ein Gyroskop, ein Winkelsensor, ein Lagesensor und/oder dergleichen sind ebenfalls von der vorliegenden Erfindung umfasst. In einigen Ausführungsformen sind die genannten Vorrichtungen ergänzend dazu vorgesehen, einen unsachgemäßen Umgang mit dem Nasenapplikator zu detektieren, beispielsweise Fall, Schock, Vibration, übermäßiger Druck auf den Applikator, groben Umgang oder dergleichen. In manchen Ausführungsformen kann die vorliegende Erfindung eine in den Nasenapplikator integrierte Kamera und/oder eine Smartphone-Kamera umfassen. Diese Kamera kann dazu dienen, um beispielsweise in die Nase, Ohren, usw. schauen zu können nach Übertragung an einen Arzt eine Diagnose stellen zu lassen, und dergleichen (Digital Health Diagnostics). Sie kann ferner dazu dienen, das Maß einer Sedierung zu erkennen, beispielsweise mittels Aufnahmen einer Pupillenreaktion des Auges. Patienten-Authentifizierung bedeutet, dass nur der berechtigte Benutzer/Patient das Gerät bedienen kann. Ein Benutzer kann u. a. beispielsweise ein Arzt, eine Pflegekraft und/oder ein anderer Berechtigter sein. In einigen Ausführungsformen weist der Nasenapplikator hierzu ein integriertes Authentifizierungsmodul auf, in anderen Ausführungsformen ist das Authentifizierungsmodul extern vorgesehen, in bestimmten Ausführungsformen teilintegriert. Hierbei ist der dem Authentifizierungsmodul zugrundeliegende Authentifizierungsmechanismus vorzugweise mit genau einem einzigen, konkreten Gerät gekoppelt. Hierzu erforderliche Signalübertragungen können z. B. wie hierin offenbart vorgesehen sein und erfolgen. Entsprechende Ausgestaltungen der beteiligten Signalübertragungspartner können vorgesehen sein. In manchen Ausführungsformen kann ein integriertes, also am oder im Nasenapplikator vorgesehenes, Authentifizierungsmodul optisch wirken, z. B. mittels QR-Codeleser oder mittels Vorrichtungen zum Erkennen und Vergleichen biometrischer Daten, in anderen Ausführungsformen kann es akustisch wirken, z. B. mittels Stimmerkennung, in weiteren Ausführungsformen taktil, z. B. mittels der Eingabe einer Geheimzahl oder eines Passworts. Das Authentifizierungsmodul umfasst hierbei die jeweils zur Authentifizierung geeignete Sensoranordnung und eine Auswertevorrichtung. In einigen Ausführungsformen kann das Authentifizierungsmodul vorgesehen sein, um mit weiteren Einrichtungen, Vorrichtungen, Geräten kompatibel zu sein. Es kann in bestimmten Ausführungsformen vorgesehen sein, eine Authentifizierung mittels Vibration (beispielsweise mittels eines bestimmten Vibrationsmusters) oder mittels Sprach- oder Stimmerkennung durchzuführen. In weiteren Ausführungsformen kann über den GPS-Standort des Nasenapplikators und/oder mittels einer Geofencing-Funktion ein Bereich festgelegt werden, in welchem das Gerät freigeschaltet ist. In manchen Ausführungsformen kann ein teilintegriertes oder externes Authentifizierungsmodul am Patienten vorgesehen sein, in andern Ausführungsform ist es nicht am Patienten vorgesehen. Bei teilintegrierten oder externen Authentifizierungsmodulen kann der Authentifizierungsmechanismus beispielsweise auf Token, drahtloser Authentifizierung basieren. Das Authentifizierungsmodul kann eine Armbanduhr, ein RFID- Armband, ein Barcode/QR-Code, eine Kette, ein Ring, ein Smartphone, eine Smartwatch, ein Tablet, oder ergänzend eine Software für die vorgenannten Module (z. B. eine App), etc. sein oder umfassen. Das Authentifizierungsmodul umfasst hierbei die jeweils zur Authentifizierung geeignete Sensoranordnung und/oder Auswertungsvorrichtung, analog wie oben beschrieben. In einigen Ausführungsformen ist das Authentifizierungsmodul mit Standard Krankenhaus-Patientenidentifikationshilfsmitteln kompatibel, beispielsweise kann es aufgeklebt oder ausgedruckt werden, oder es ist in diese integrierbar (z. B. in ein Patientenarmband). In bestimmten Ausführungsformen dient das Standard Krankenhaus-Patientenidentifikationshilfsmittel selbst als Authentifizierungsmodul, beispielsweise der aufgedruckte Barcode/QR-Code. In manchen Ausführungsformen kann es notwendig sein, mittels des Authentifizierungsmoduls eine Authentifizierung eines Administrators und/oder einer Benutzergruppe vorzunehmen, um den Nasenapplikator in Betrieb zu nehmen bzw. das Auslösen einer Applikationsdosis zu veranlassen bzw. Anpassungen am Nasenapplikator vorzunehmen. In manchen Ausführungsformen ist das Authentifizierungsmodul vorgesehen, um ergänzend Techniker und/oder Systemadministratoren zu authentifizieren und ihnen Zugang zur Software des Nasenapplikators, insbesondere dessen Steuervorrichtung, zu gewähren. In einigen Ausführungsformen kann es notwendig sein, mittels des Authentifizierungsmoduls die Authentifizierung eines Administrators und/oder einer Benutzergruppe vorzunehmen, um die Steuerungsvorrichtung des Nasenapplikators per Fernbedienung oder Fernsteuerung (remote) zu bedienen und/oder Daten auf ihr zu überschreiben (override-Funktion). Dies kann z. B. notwendig sein, um eine extra Medikamentenabgabe zu veranlassen. Die Authentifizierung kann hierbei mittels einer der hierin genannten Vorrichtungen und/oder Wirkweisen vorgenommen werden. In manchen Ausführungsformen ist die Reichweite des Authentifizierungsmoduls variabel und/oder einstellbar, vorzugsweise stufenlos. In einigen Ausführungsformen kann das Authentifizierungsmodul in sogenannte smarte Textilien integriert sein, beispielsweise in eine Brille, in Schuhe, in einen Patientenkittel, in ein Kissen und/oder in einen Kissenbezug und/oder in einen Bettbezug und/oder Matratze, in einen Arbeitskittel oder dergleichen. In bestimmten Ausführungsformen kann das Authentifizierungsmodul auch am Bettrand, auf einem Nachttisch, in einer Steckdose in Patientennähe befestigt werden oder sein. In manchen Ausführungsformen ist das Authentifizierungsmodul eine Vorrichtung, die im Ohr getragen wird (In-Ear Wearable) oder dergleichen. In einigen Ausführungsformen ist oder umfasst das Authentifizierungsmodul ein subkutanes Implantat zur Authentifizierung und eine zum Auslesen desselben geeignete Sensoranordnung. In manchen Ausführungsformen ist oder umfasst das Authentifizierungsmodul eine Zahnkrone oder Zahnschiene zur Authentifizierung und eine zum Auslesen derselben geeignete Sensoranordnung. In einigen Ausführungsformen ist oder umfasst das Authentifizierungsmodul eine in den Nasenapplikator integrierte Kamera und/oder eine Smartphone-Kamera, um Daten, beispielsweise biometrische Daten, zu erfassen, alternativ oder ergänzend ein Mikrofon, integriert oder extern, zum Zweck der Stimmerkennung. In einigen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator ein Monitoring-/Überwachungssystem, wobei Monitoring die Beobachtung des Patienten und Überwachen zusätzlich noch die Beobachtung von dessen Umgebung ist oder umfasst. Mittels des Systems kann beispielsweise die sogenannte Therapietreue, d. h. in welchem Ausmaß das Verhalten des Patienten mit den vereinbarten Empfehlungen/Verschreibungen eines Mediziners übereinstimmt (Compliance/Adherence), überwacht werden. In manchen Ausführungsformen umfasst das Monitoring-/Überwachungssystem eine automatisierte Medikamentenüberwachung in Echtzeit (realtime). Diese kann z. B. eine verbrauchte Menge, eine Restmenge, die Anzahl verbleibende Applikationen etc. erfassen und mittels einer hierzu geeigneten Speichervorrichtung intern oder extern speichern. In einigen Ausführungsformen umfasst das Monitoring-/Überwachungssystem eine automatisierte Therapieüberwachung in Echtzeit (realtime). Diese kann z. B. Applikationszeiten und Applikationsmengen, versuchte (vergebliche) Applikationen während eines Sperrintervalls etc. erfassen und mittels einer hierzu geeigneten Speichervorrichtung intern oder extern speichern. In manchen Ausführungsformen umfasst das Monitoring-/Überwachungssystem eine automatisierte Therapietagebuchführung in Echtzeit (realtime). Diese kann z. B. patientenindividuell Nebenwirkungen, Gemütszustände und/oder die Stärke, Dauer und/oder Häufigkeit von Beschwerden etc. erfassen und mittels einer hierzu geeigneten Speichervorrichtung intern oder extern speichern. In einigen Ausführungsformen kann das Monitoring-/Überwachungssystem dazu vorgesehen sein, ein Mobilitätsprotokoll zu erstellen. In einigen Ausführungsformen umfasst das Monitoring-/Überwachungssystem des Nasenapplikators eine Kombination aus den vorgenannten Echtzeit-Überwachungen. Eine Echtzeit-Überwachung mittels des Monitoring- und/oder Überwachungssystem des Nasenapplikators ermöglicht vorteilhafterweise eine einfache und/oder genaue Protokollierung der Therapie In manchen Ausführungsformen umfasst die Steuervorrichtung des Nasenapplikators integrierte, optische und/oder akustische Status- und/oder Alarmanzeigen, beispielsweise LED(s), Buzzer, Beep(s)und/oder ein Display, um den Status oder den Alarm, insbesondere mittels eines Error Code oder dergleichen, anzuzeigen. In manchen Ausführungsformen umfasst die Steuervorrichtung des Nasenapplikators externe, optische und/oder akustische Status- und/oder Alarmanzeigen, beispielsweise in oder auf Peripheriegeräten, Smart Devices und/oder Stationsrechnern. Die externen Status- und/oder Alarmanzeigen können ebenfalls LED(s), Buzzer, Beep(s)und/oder ein Display umfassen, ferner können sie als Software Dashboard (App), Push-Nachricht oder dergleichen vorgesehen sein. In manchen Ausführungsformen ist der Nasenapplikator konfiguriert, um automatische Meldungen, insbesondere einen Hilferuf und/oder einen Alarm an Dritte, z. B. an bestimmte Personengruppen, Ärzte, Pflegepersonal, Rettungsleitstelle oder dergleichen, zu senden. Dies kann insbesondere bei ungewöhnlichem Verhalten, etwa bei Abweichen von gespeicherten Bewegungsprofilen oder –mustern, oder beispielsweise bei ständigen Medikamentenabrufen, Überschreiten der maximal erlaubten Medikamentenmenge (Dosing Limit) oder dergleichen, und/oder wenn die Vitalwerte des Benutzers/Patienten außerhalb vorbestimmter Grenzen liegen. Alternativ oder ergänzend kann eine solche Meldung mittels aktiven Betätigens eines „Notfallknopfs“ durch den Benutzer/Patienten vorgesehen sein. In einigen Ausführungsformen ist ein „sicherer“ Zustand des Nasenapplikators vorgesehen. Dieser ist insbesondere im Zustand "aus" gegeben. Im „sicheren“ Zustand gibt das System egal unter welchen Umständen keine Dosis ab. In manchen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator eine Patientenüberwachungssensorik. Die Sensorik ist geeignet, patientenindividuelle Daten zu erfassen. Diese Daten können objektive Daten wie Position, Bewegung und/oder Vitalwerte (z. B. HR, HRV, SpO2, Blutdruck, elektrochemische Hautreaktion, Temperatur, Photoplethysmogramm (PPG), Electrocardiogram (ECG), Blood pressure trending (BPT), Respiratory rate, Stress, etc.) oder subjektive Daten, erfasst mittels Patientenfeedback wie hierin beschrieben, sein oder umfassen. Derartige Überwachungssysteme können die Therapietreue und somit den therapeutischen Effekt (z. B. durch Reminder, unterstützende Informationen, Wertcoupons etc., Statusabfrage, Vorschläge, Aktivitätstracker, Benachrichtigung von Angehörigen/Bekannten, etc.) vorteilhafterweise erhöhen oder optimalisieren. In einigen Ausführungsformen kann vorgesehen sein, den Nasenapplikator mit weiteren Funktionen, wie beispielsweise Reminder, weitergehender unterstützender Information, Gamification (z. B. Punkte sammeln, TV-Minuten sammeln, die bei der Krankenhausverwaltung gegen Zugang zum Fernsehprogramm eingetauscht werden können, Wertcoupons etc.), Statusabfragen, Vorschlägen, Aktivitätstracker, Benachrichtigung von Angehörigen/Bekannten, Teilnahme an Umfragen, z. B. online-Umfragen, etc. zu ergänzen. In manchen Ausführungsformen kann der Nasenapplikator vorgesehen sein, sogenanntes social monitoring and communication zu ermöglichen, d. h. ein, vorzugsweise bidirektionales, Kommunikationsmittel zu Familie, Freunden und Pflegekräften usw. bereitzustellen. In einigen Ausführungsformen kann der Nasenapplikator zusätzlich zur medizinischen Substanz in einem weiteren Substanzreservoir ein Gegenmittel (Antidot) aufweisen, geeignet um z. B. Nebenwirkungen zu verringern bzw. zu verhindern oder eine Überdosierung zu vermeiden oder dergleichen. In manchen Ausführungsformen ist der Nasenapplikator konfiguriert, um eine Atemgasanalyse, z. B. eine Kapnographie, durchzuführen und das Ergebnis der Analyse beispielsweise anzuzeigen, an ein Peripheriegerät zu übermitteln und/oder in einer hierzu geeigneten Speichervorrichtung zu speichern. In einigen Ausführungsformen kann der Nasenapplikator mit Sensoranordnungen und/oder Auswerteeinrichtungen verbunden sein, mittels derer die Position des Benutzers/Patienten erfasst und gespeichert werden können. Die Position kann die Lagerung des Patienten erfassen, ob er/sie aufsteht, gestürzt ist und/oder dergleichen. Diese Sensoranordnungen können intern oder extern vorgesehen sein, vorzugsweise wie hierin ausgeführt, beispielsweise integriert in smarte Textilien mit integrierten Sensoren. Der Nasenapplikator kann zu diesem Zweck weiter geeignete Aktuatoren usw. aufweisen. Auf diese Art und Weise kann beispielsweise ein Mobilitätsprotokoll etc. erstellt werden. In manchen Ausführungsformen kann die Patientenüberwachungssensorik oder Teile hiervon implantiert sein. In anderen Ausführungsformen kann sie oder Teile hiervon in eine Zahnkrone oder –schiene oder in einen Ohrring oder Ohrclip integriert sein. In einigen Ausführungsformen kann die Patientenüberwachungssensorik oder Teile hiervon, Befindlichkeiten bzw. Zustände des Benutzers/Patienten, wie z. B. Schmerz, detektieren bzw. messbar machen. Dies kann über Körperreaktionen wie beispielsweise Hautgalvanik, Blutdruckänderung, Herzrateänderung und/oder Pupillendilatation ermittelt werden. In manchen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator ein Nasenapplikator-Ortungssystem. Dabei kann das Nasenapplikator-Ortungssystem konfiguriert sein, um den Nasenapplikator zu orten, die Substanz zu orten und/oder den Benutzer/Patienten zu orten. Dabei kann ein integriertes Echtzeit-(Realtime)-Ortungssystem z. B. ein Flottenmanagement oder dergleichen mittels drahtloser Konnektivität (z. B. via Wi-Fi, Bluetooth, WLAN, GPS, GSM, GPRS, Starlink, WPAN, Infrarot, RFID, NFC, Barcode, QR-Code, ZigBee, Wibree, WiMAX und/oder IrDA etc.) zum Einsatz kommen. Das Nasenapplikator- Ortungssystem dient vorteilhafterweise dem Zweck, die Geräteverwaltung zu erleichtern und die Patientensicherheit zu erhöhen. In manchen Ausführungsformen kann die Einrichtung virtueller Zonen bzw. Bereiche die Positionsbestimmung vereinfachen. In einigen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator ein Anti-Missbrauchsystem und/oder ein Anti-Diebstahlsystem. In manchen Ausführungsformen ist das Gehäuse des Nasenapplikators unzugänglich ausgestaltet, derart, dass ein Zugang zu der oder jeder Substanz verhindert wird. Dies kann beispielsweise mittels eines Einweggehäuses realisiert werden, das beim Öffnen zerstört würde. In einigen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator eine Vorrichtung zu seinem physischen Fixieren. Dies kann beispielsweise mittels eines Kensington® Schlosses, eines Sicherungskabels bzw. -Seils, Kabelschlosses, etc. ausgestaltet sein. In manchen Ausführungsformen können für die Datenübertragung und/oder Stromübermittlung gemeinsame Leiter vorgesehen sein. Beispielsweise sei hier ein LAN – Kabel für die Datenübertragung und/oder Strom (POE) mit integriertem Stahlseil genannt. In manchen Ausführungsformen ist der Nasenapplikator mit einem vorbestimmten Geofence vorgesehen. In diesen Ausführungsformen ist von der vorliegenden Erfindung die Möglichkeit umfasst, die Funktionalität des Nasenapplikators außerhalb eines vordefinierten Bereichs zu beeinflussen, beispielsweise indem ein Auslösen verhindert oder der Wirkstoff der Substanz neutralisiert wird. Dies kann mittels einer Softwarelösung und/oder drahtloser Konnektivität realisiert werden. Wie hierin bereits ausgeführt, können Peripheriegeräte hierbei als Funkzelle dienen. In einigen Ausführungsformen kann der Nasenapplikator kindersicher ausgestaltet sein. Die Kindersicherung kann beispielsweise mittels einer Hardware (z. B. Abdeckung, Verschluss und/oder Safe) und/oder mittels einer Software (z. B. Patienten Authentifizierung etc.) realisiert sein. In manchen Ausführungsformen können Peripheriegeräte des Nasenapplikators mit Sicherheitsverschluss und/oder Manipulationsschutz vorgesehen sein, z. B. ein Armband mit eingelegtem Stahldraht, Kevlar, etc.), insbesondere können Peripheriegeräte stufenlos verstellbar und somit individuell auf den Benutzer/Patienten einstellbar sein. In einigen Ausführungsformen kann eine Echtzeit-Ortung (Realtime), insbesondere ein Geofencing, zum Flottenmanagement und/oder Sperren/Entsperren des Nasenapplikators und/oder zum Auslösen eines Neutralisierens des Wirkstoffes in der Substanz dienen. In manchen Ausführungsformen kann der Wirkstoff in der Substanz beispielsweise durch ein flüssiges und/oder festes und/oder gasförmiges Additiv, wie z. B. eine Base, Säure, Antagonist, Gips, Zement und/oder Kälte (N2O ≙ -89° C oder CO2 ≙ -78,5° C) etc. neutralisiert bzw. zerstört werden. In einigen Ausführungsformen kann ein Trocknungsmittel, beispielsweise wie hierin offenbart, vorgesehen sein, um von der Substanz durchlaufen zu werden, wobei das Trocknungsmittel dabei die Substanz oder einen hierin enthaltenen Stoff oder Wirkstoff (z. B. ein Salz) bindet. Als Trocknungsmittel können z. B. in Frage kommen: - Natrium Sulfat - Calcium Sulfat - Calcium Chlorid In manchen Ausführungsformen ist ein Filter vorgesehen, welchen die Substanz durchlaufen kann, z. B. ausgestaltet als Molekularsieb, Filterfließ, Ionenaustauscher, oder dergleichen. In einigen Ausführungsformen kann der Nasenapplikator konfiguriert sein, um beispielsweise zwischen der Behandlung zweier unterschiedlicher Patienten wieder aufbereitet zu werden. Ein Wiederaufbereiten kann z. B. ein Programmieren oder Umprogrammieren, ein (neu) Laden oder ein Austauschen von Batterien oder anderen Energiespeichervorrichtungen wie hierin beschrieben, ein (erneutes) Befüllen des oder der Substanzreservoirs und/oder das Einlegen einer neuen Kartusche sein oder umfassen. Ferner kann das Wiederaufbereiten ein Überprüfen, beispielsweise in Form eines Systemchecks, ein ganz oder teilweises Entsorgen von Nasenapplikator und/oder Substanz, Hygienemaßnahmen, wie Putzen und/oder Desinfizieren, und/oder eine Wartung, welche ergänzend ein Systemupdate beinhalten kann, sein oder umfassen. Die Steuervorrichtung kann optional programmiert sein, um Schritte zum Wiederaufbereiten, wie z. B. das Löschen von Patientendaten automatisch oder auf Aufforderung zu löschen, etwa nach Auswählen eines entsprechenden Menüpunkts im Steuerungsmenü der Speichervorrichtung. In manchen Ausführungsformen ist der Nasenapplikator ein vollständiges Einwegprodukt, welches komplett nach geltenden Regularien nach erstmaliger Verwendung am Patienten entsorgt werden muss. Dabei müssen unter Umständen der Nasenapplikator, die Substanz(en) und/oder ein eventuelles Peripheriegerät einzeln entsorgt werden. In einigen Ausführungsformen ist der Nasenapplikator teilweise ein Einwegprodukt und weist beispielsweise eine wiederverwendbare Elektronik, Einwegkomponenten, welche mit der Substanz und/oder dem Benutzer/Patienten in Kontakt gekommen sind (z. B. ein Einweggehäuse für die Elektronik, ein Einwegnasenaufsatz, eine Einwegpumpe oder dergleichen. In manchen Ausführungsformen kann der Nasenapplikator konfiguriert sein, um automatisiert und/oder protokolliert eine Entsorgung der Restmenge der Substanz zu umfassen. Dies kann beispielsweise durch Abpumpen in Sondermüll oder in einen Spezialbehälter bzw. ein separates Behältnis für die Medikamentenentsorgung, Ansaugen und Neutralisieren, etc. erfolgen. Dies kann in bestimmten Ausführungsformen der Dokumentation der Medikamentenentsorgung dienen. In einigen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator eine modulare, vorzugsweise erweiterbare Docking Station für die elektronische Steuervorrichtung und/oder weitere Peripheriegeräte. Die Docking Station kann beispielsweise zum Laden der Energiespeichervorrichtung, zum Übertragen von Softwareupdates auf den Nasenapplikator und/oder die Peripheriegeräte, zum Pairing von zwei beliebigen vom Nasenapplikator umfassten Vorrichtungen, zur Hardwareüberprüfung, zur Implementierung von Freigaben auf den Nasenapplikator/das Peripheriegerät usw. konfiguriert sein. In manchen Ausführungsformen ist der Nasenapplikator konfiguriert zur automatischen (Nach-)Bestellung der Substanz(en). In einigen Ausführungsformen enthält die Schutzkappe des Nasenapplikators antibakterielle Mittel, um den Nasenaufsatz sauber zu halten. In manchen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator eine Spülvorrichtung für den Nasenaufsatz, da sonst das Substanzvolumen im Nasenaufsatz bis zur nächsten Auslösung "stehen" bleiben würde, was eine Besiedelung mit Mikroorganismen begünstigen könnte. Dies kann vorzugsweise bei sensiblen Wirkstoffen in der Substanz vorgesehen sein. In einigen Ausführungsformen kann ein Primingprozess vorgesehen sein, während dem z. B. die Substanz in das Substanzreservoir zurückgeführt und automatisch aufgefangen wird. Es kann in manchen Ausführungsformen vorgesehen sein, dass der Nasenapplikator eine Auslösung blockiert, wenn der Primingprozess nicht abgeschlossen ist. In manchen Ausführungsformen kann während des Primingprozesses ein akustisches Signal abgegeben werden. Dieses Signal kann ein Warnton sein, der beispielsweise ertönt, solange der Primingprozess nicht abgeschlossen ist. Ebenso kann erst mit oder nach Beendigung des Primingprozesses ein akustisches Signal, z. B. wie hierin ausgeführt, abgegeben werden. Wenn hierin, und insbesonders vorstehend, von einem akustischen Signal die Rede ist, so soll dies nicht darüberhinweg täuschen, dass auch ein optisches Signal vorgesehen sein kann, insbesondere entsprechend der Ausführungen für das akustische Signal. So kann ein optisches Signal andeuten, dass der Primingprozess noch nicht abgeschlossen ist. Alternativ oder ergänzend kann ein optisches Signal andeuten, dass der Primingprozess nun, oder erst jetzt, als abgeschlossen gilt. In einigen Ausführungsformen kann innerhalb und/oder außerhalb des Nasenapplikators eine Datenauswertung via Software (z. B. Datenexport, Dashboard, Berichte, E-Mails, Notifications, Bildschirm, App etc.) vorgesehen sein. In manchen Ausführungsformen kann bei der Datenauswertung vorgesehen sein, eine Datenverschlüsselung anzuwenden. Diese kann beispielsweise Verschlüsselungskey, Blockchain, Passwort, Passphrase, Token, Biometrik, und/oder Dongle, etc. sein oder umfassen. In einigen Ausführungsformen des Nasenapplikators sind weitere Funktionalitäten zuschaltbar, beispielsweise ein Dashboard (Leitstand), von dem zentral die Vorrichtungen des Nasenapplikators angesteuert, überwacht etc. werden können, zur Therapie und/oder weitere Vorrichtungen und oder die Applikation weiterer Substanzen und/oder Funktionen zur Patientenverwaltung und/oder dergleichen. In manchen Ausführungsformen kann der Nasenapplikator vorgesehen oder programmiert sein, interne und/oder externe Umfragen durchzuführen, z. B. zur Patientenzufriedenheit, zu Nebenwirkungen oder dergleichen. Diese Umfragen können standardisiert sein, beispielsweise gemäß der International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD-10, EU) oder gemäß Diagnosis Related Groups (DGRG) und/oder gemäß der Qualitätsverbesserung in der postoperativen Schmerztherapie (QUIPS)(Deutschland) und oder gemäß den Risk Evaluation and Mitigation Strategies (REMS) Programmen, den DEA-Überwachungsprogrammen bzw. der DEA- Dokumentation (USA). In einigen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator eine QIUPS Schnittstelle (Fragenbogen, Informationsmaterial etc.) zur Ermittlung des akuten und chronischen Schmerzempfindens des Benutzers/Patienten. In manchen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator eine Patientenaufklärung (online und/oder offline) zur Schulung und/oder Nachsorge (aftercare) des Benutzers/Patienten oder eine Möglichkeit hierzu. Diese kann beispielsweise mittels einer Online-Video-Sprechstunde, mittels eines virtuellen Assistenten, mittels einer Bedienungsanleitung, eines Beipackzettels, einer Information zu Nebenwirkungen, FAQs, Operations und/oder Produktinformationen, Formularen, Umfragen, Therapietagebuch, elektronische Patientenakte etc. erfolgen. In manchen Ausführungsformen umfasst der Nasenapplikator eine Trainingsfunktion (online und/oder offline) für Ärzte und/oder Pflegepersonal, die z. B. mittels Reminder, neuen Schulungen, Studien, Geräteupdates, neuen Funktionalitäten, Substanzen, etc. erfüllt wird. In einigen Ausführungsformen können mittels der vorliegenden Erfindung benutzerdefinierte Berichte erstellt werden, um die individuellen Anforderungen von Krankenhäusern oder anderen Einrichtungen und/oder Vorschriften zu erfüllen. Hierzu können beispielsweise die Vorschriften der Food and Drug Administration (FDA) in den USA, die Vorschriften des Bundesinstituts für Arzneimittel und Medizinprodukte (BfArM) in Deutschland oder die Vorschriften der Europäische Arzneimittel-Agentur (European Medicines Agency, EMA) in Europa etc. gehören. In manchen Ausführungsformen ist der Nasenapplikator vorgesehen, IoT (Internet of Things) zu unterstützen, beispielsweise mittels Healthcare Tracking, Identification/Authentication, Data Collection/Data Mining und/oder Sensing. Mittels hierzu geeigneter Kommunikationsvorrichtungen, insbesondere ohne menschliches Zutun, können dann Daten über das Netzwerk übermittelt werden. Hierzu kann optional vorgesehen sein, eines oder mehrere der einzelnen Vorrichtungen und/oder Peripheriegeräte des Nasenapplikators mit eineindeutigen Identifikatoren zu versehen, damit sich die einzelnen Vorrichtungen und Peripheriegeräte in einem Netzwerk erkennen können. In einigen der Ausführungsformen ist eines der Peripheriegeräte programmiert, um von einem ersten der Nasenapplikatoren erste Daten zu empfangen, diese zu verarbeiten, und um basierend auf dem Ergebnis der Verarbeitung zweite Daten zu erstellen und Letztere an einen zweiten der Nasenapplikatoren und/oder an den ersten Nasenapplikator zu senden. Dabei können zweite Daten z. B. ein Algorithmus sein, oder Ergebnisse, die beim Ablaufen des Algorithmus erzielt wurden. Insbesondere können auf diese Weise Erfahrungen, die bei der Nutzung des konkreten, ersten Nasenapplikators an einem ersten Benutzer gewonnen wurden, und welche sich in den ersten Daten widerspiegeln können, vorteilhaft genutzt werden, um die spätere Nutzung dieses ersten Nasenapplikators zu verbessern. Hierzu können aufgrund der vom ersten Nasenapplikator empfangenen Daten nach deren Auswertung, Bearbeitung, Verarbeitung usw. mittels eines der Peripheriegeräte zweite Daten erstellt werden und z. B. von diesem Peripheriegerät auf den ersten Nasenapplikator übertragen werden, was von der vorliegenden Erfindung umfasst ist. Zweite Daten können Zuordnungen des konkreten ersten Benutzers zu einer Gruppe von Benutzern sein, also z. B. zu seiner Klassifizierung oder zur Klassifizierung seines Krankheitsbildes oder seines Benutzerverhaltens umfassen. Sie können als Formeln, Algorithmen oder in anderer Form vorliegen und übertragen werden. Sie können sich von einem reinen Update, welches ohne Betrachtung des konkreten Benutzers, seines Verhaltens und/oder seiner Charakterisierung als Patient, sondern z. B. als medizinisch unterscheidungsloser Konsument, erfolgt, unterscheiden. Insbesondere können auf diese Weise Erfahrungen, die bei der Nutzung des konkreten, ersten Nasenapplikators an einem ersten Benutzer gewonnen wurden, und welche sich in den ersten Daten widerspiegeln können, vorteilhaft genutzt werden, um die spätere Nutzung eines zweiten Nasenapplikators zu verbessern. Hierzu können aufgrund der vom ersten Nasenapplikator empfangenen Daten nach deren Auswertung, Bearbeitung, Verarbeitung usw. mittels eines der Peripheriegeräte zweite Daten erstellt werden und z. B. von diesem Peripheriegerät auf einen zweiten Nasenapplikator übertragen werden, was von der vorliegenden Erfindung umfasst ist. Zweite Daten können wie vorstehend ausgeführt sein. Sie können dem Benutzer des zweiten Nasenapplikators dienen, Erfahrungen, welche z. B. oder u. a. durch die Benutzung des ersten Nasenapplikators durch den ersten Benutzer gewonnen wurden, für seine künftige Nutzung seines zweiten Nasenapplikators vorteilhaft für sich zu verwenden. In manchen Ausführungsformen ist vorgesehen, dass der Einsatz eines Nasenapplikators zunächst mit einem „Basis-Algorithmus“ startet. Der anfängliche Algorithmus, hier auch „Basis-Algorithmus“ genannt, startet optional mit einem voreingestellten Modell und Parameter-Set für die entsprechende Indikation, welche anhand z. B. des Alters, Ko-medikation, signifikanten Vorerkrankungen usw. initial angepasst werden kann. Nach dem Start der Behandlung oder Benutzung wird der „Basis- Algorithmus“ (Modell und/oder Parameter) anhand der applizierten Dosen und/oder der daraus resultierenden Konzentrationen und vorzugsweise mithilfe des Abgleichs zwischen theoretisch errechneten nächsten Applikationszeitpunkten und den tatsächlichen nächsten Applikationszeitpunkten, des Betätigungsverhaltens des Benutzers und/oder des Inputs von Vitalwerten trainiert, um den Patienten zu charakterisieren. Hierauf basierend kann somit die Benutzung oder Behandlung dieses Patienten bei weiterer Verwendung seines Nasenapplikators optimiert werden. Hierzu können Verfahren, Methoden und Technologien der Künstlichen Intelligenz und/oder des Machine Learnings (oder der Sonderfall des Machine Learnings, das Deep Learning) angewandt werden, um den „Basis-Algorithmus“ (Modell und/oder Parameter) zu trainieren, was beispielsweise auf dem Peripheriegerät stattfinden kann, etwa unter Rückgriff auf Daten, die an einer Vielzahl von Nutzungen verschiedener Nasenapplikatoren gewonnen worden sein können. Die somit erzeugten Behandlungsdaten (applizierte Dosen, Applikationszeitpunkte, Vitalwerte, usw.) bzw. die „Trainingsentwicklung“ des „Basis-Algorithmus“ (Modell und/oder Parameter) eines jeden einzelnen Benutzers können strukturiert gesammelt und am Ende der Therapie oder in Echtzeit homogenisiert in entsprechenden Datenbanken gesammelt werden. Diese Datenbank kann dann mit Hilfe von „Big Data“ Analyse Methoden (z. B. Cluster Analyse, Data Mining, Kurvenanalyse, Musteranalyse, usw.) und/oder Verfahren, Methoden und Technologien der Künstlichen Intelligenz und/oder des Machine Learnings (oder des Sonderfalls des Machine Learnings, das Deep Learning) nach Gemeinsamkeiten, Mustern, Auffälligkeiten, usw. durchsucht werden mit dem Ziel aussagekräftige und umsetzbare Verbesserungen/Erkenntnisse für den „Basis-Algorithmus“ abzuleiten bzw. auszuwerten und diese mittels Übertragen zweiter Daten zu implementieren. In einem optionalen Schritt kann die „eigene“ Datenbank mit anderen Datenbanken, wie z. B. Langzeit Patientendaten z. B. EHR (electronic health record), EMR (electronic medical record) und/oder HIS (healthcare information system) und/oder Gendatenbanken und/oder die Kombination von Genotyp mit Phänotypen und/oder klinische Studien und/oder Langzeitstudien z. B. QUIPS (Qualitätsverbesserung in der postoperativen Schmerztherapie), Pain-Out, usw. und/oder „wearables & sensors“ Daten und/oder weiteren Computermodellen wie z. B. In-silico-Medizin Computersimulationen und/oder anderen Quellen vernetzt werden. Ziel dieser Vernetzung ist es, die Datenlage/Basis (Menge) für die “Big Data“ Analysemethoden bzw. die KI- Methoden und den daraus resultierenden Ergebnissen zu vergrößern bzw. zu erweitern mit denen dann der „Basis- Algorithmus“ „trainiert“ wird. Ziel ist es, den „trainierten neuen Basis-Algorithmus“ dann für zukünftige Behandlungen zu verwenden. Er kann als zweite Daten verwendet und entsprechend übertragen werden. Alternativ oder ergänzend können zweite Daten basierend auf einem solchen „trainierten neuen Basis-Algorithmus“ auf dem Peripheriegerät erzeugt und auf einen Nasenapplikator übertragen werden. Dieser Vorgang kann für jede Indikation individuell angepasst werden. In einigen Ausführungsformen kann der Nasenaufsatz des Nasenapplikators konfiguriert sein, um Temperatur, Feuchtigkeit, Luftdurchfluss, Unterdruck usw. zu messen. In manchen Ausführungsformen des Nasenapplikators kann dieser konfiguriert sein, Aufzeichnungen des Schlafrhythmus durchzuführen, und basierend auf dieser Aufzeichnung eine Anpassung der weitergehenden Dosierung (Dosing Schedule) vor/während/nach dem Schlaf vorzunehmen etc. In manchen Ausführungsformen des Nasenapplikators kann dessen Gehäuseoberfläche einen Abperleffekt (Lotus Effekt) aufweisen, d. h. es kann selbstreinigend, antibakteriell etc. vorgesehen sein. In einigen Ausführungsformen des Nasenapplikators kann das Gehäuse des Nasenapplikators kühlbar sein, z. B. für Insulin. Eine Kühlvorrichtung kann vorgesehen sein, ebenso wärmedämmende Materialen oder Vorkehrungen. In bestimmten Ausführungsformen des Nasenapplikators kann das Gehäuse des Nasenapplikators heizbar sein, um ein Einfrieren, Ausflocken oder Degenerieren des Wirkstoffes zu vermeiden. Eine Heizvorrichtung kann vorgesehen sein, ebenso wärmedämmende Materialen oder Vorkehrungen. In manchen Ausführungsformen des Nasenapplikators kann das Gehäuse des Nasenapplikators eine Isolation gegen Kälte, Hitze, Feuchtigkeit und/oder Flüssigkeit aufweisen. In einigen Ausführungsformen des Nasenapplikators können an diesen zusätzliche Module anklickbar sein. Entsprechende Halterungen, Vorrichtungen usw. können am Nasenapplikator vorhanden sein. In manchen Ausführungsformen des Nasenapplikators kann dieser über die AUX- oder Lightning-Buchse mit einem Smartphone, insbesondere mit dem Smartphone des Benutzers/Patienten, verbindbar sein. In diesen Ausführungsformen stellt das Smartphone die Elektronik und die entsprechende App die erforderliche Software des Nasenapplikators dar. Hierin gilt, dass neben einer leitergebundenen Signalübertragung, als z. B. „verkabelt“, auch noch eine „drahtlose“ Variante, also eine kabellose Variante von der vorliegenden Erfindung umfasst ist, wann immer eine Signalübertragung hierin offenbart ist. In bestimmten Ausführungsformen sind der Nasenapplikator und/oder eines der Peripheriegeräte programmiert, um ein Lagerungssignal, Aufstehsignal, Sturzsignal, usw. abgeben zu können. Hierzu können Accessoires wie z. B. Smartwatches, verstau- und/oder verklebbare Sensoren sowie Textilien oder smarte Textilien mit integrierten Sensoren, Aktuatoren, Haptik usw., Mobilitätsprotokoll etc. vorgesehen sein. Der Nasenapplikator und/oder einer der Peripheriegeräte können zum Ausüben diese Funktionalitäten vorgesehen und konfiguriert sein. Sie können genutzt werden zum Abgeben eines Signals an Dritte (z. B. an eine Leitstelle, ins Stationszimmer usw. etwa nach Sturz des Benutzers), sie können aber auch genutzt werden bei der Vorbestimmung der Höhe einer oder mehrerer der nachfolgenden Applikationsdosen. Beispielsweise kann vorgesehen sein, die Abgabe eine Applikationsdosis und/oder der Höhe davon abhängig zu machen, dass der Benutzer zwischenzeitlich aufgestanden ist, also z. B. das Bett doch wenigstens für weniger Schritte oder etwas körperliche Betätigung verlassen hat. In einigen Ausführungsformen ist der Nasenapplikators konfiguriert, um selbst, insbesondere automatisch, eine Konzentration der Substanz zu mischen und/oder das interne Substanzreservoir zu füllen und/oder mit einer Substanz aus einem zweiten Substanzreservoir zu verdünnen, z. B. 100 µg/100 µL verdünnen auf 50 µg/100 µL. In manchen Ausführungsformen ist der Nasenapplikator geeignet zum Energy-Harvesting, d. h. zur Energiegewinnung z. B. durch eine oder mehrere Drehung(en) am Gehäuseboden. Somit kann ein hybrides System zwischen mechanischen und elektronischen Systemen erzeugt werden wobei die benötigte Energie jeweils bedarfsgerecht erzeugt wird. In einigen Ausführungsformen ist die Steuervorrichtung des Nasenapplikators weiter programmiert, um beim Vorbestimmen der Höhe der nächsten Applikationsdosis Dn die festgesetzte Zielkonzentration CED oder ihren Mindestwert und/oder den ermittelten zeitlichen individuellen Konzentrationsverlauf, insbesondere die ermittelte individuelle PK-Kurve PKInd, zu berücksichtigen. In manchen Ausführungsformen ist die Steuervorrichtung weiter programmiert, um beim Vorbestimmen der Höhe der nächsten Applikationsdosis Dn die festgesetzte Zielkonzentration CED oder ihren Mindestwert und/oder den ermittelten zeitlichen individuellen Konzentrationsverlauf, insbesondere die ermittelte individuelle PK-Kurve PKInd, zu berücksichtigen. In einigen Ausführungsformen ist die Steuervorrichtung weiter programmiert, zum Begrenzen der Höhe der nächsten Applikationsdosis Dn und/oder der daraus resultierenden Konzentration; zum Begrenzen der kumulierten Höhe aller innerhalb einer vorbestimmten Zeitdauer abgegebenen Applikationsdosen D0, D1, D2, …, Dn-1, Dn, Dn+1, … und/oder die daraus resultierenden Konzentrationen; und/oder zum Begrenzen der kumulierten Höhe aller abgegebenen Applikationsdosen D0, D1, D2, …, Dn-1, Dn, Dn+1, … die daraus resultierenden Konzentration, wobei die Steuervorrichtung hierzu optional auf im Datenspeicher gespeicherte Daten die Substanz betreffend zurückgreift. In einigen Ausführungsformen ist eines der Peripheriegeräte programmiert, um von einem ersten der Nasenapplikatoren erste Daten zu empfangen, diese zu verarbeiten, und basierend auf dem Ergebnis der Verarbeitung zweite Daten an einen zweiten der Nasenapplikatoren zu senden. In einigen Ausführungsformen ist eines der Peripheriegeräte programmiert, um von einem ersten der Nasenapplikatoren erste Daten zu empfangen, diese zu verarbeiten, und basierend auf dem Ergebnis der Verarbeitung zweite Daten an den ersten Nasenapplikator zu senden. Mittels mancher erfindungsgemäßer Ausführungsformen können einer oder mehrere der hierin genannten Vorteile erzielbar sein, zu welchen folgende zählen: Die Arzneitherapie wird durch die Tatsache erschwert, dass Patienten auf dieselbe Dosis derselben Substanz sehr unterschiedlich reagieren. Es finden sich Unterschiede in der Wirksamkeit, sowie im Spektrum und Schweregrad von unerwünschten Wirkungen und Nebenwirkungen. Ein wesentlicher Anteil der interindividuellen Variabilität (d. h. Unterschiede zwischen verschiedenen Patienten) einzelner Arzneistoffe kann auf die genetische Ausstattung (Pharmakogenetik) des Patienten zurückgeführt werden. Eine identische Dosierung bei unterschiedlichen Patienten führt zu sehr unterschiedlichen Konzentrations-Zeit-Kurven (Pharmakokinetik) und damit zu sehr unterschiedlichen Wirkungen (Pharmakodynamik) und somit ist eine Dosisindividualisierung vorteilhaft. Zusätzlich zu der Interindividuellen Variabilität sollte man die intraindividuelle Variabilität d. h. Unterschiede bei einem einzelnen Patienten in eine Arzneitherapie mitberücksichtigen. Die vorliegende Erfindung kann hierzu einen Beitrag leisten. Insbesondere bei Mehrfachgabe von Substanzen mit enger therapeutischer Breite, langer Eliminationsphase und Nebenwirkungen muss der Kumulationseffekt (Akkumulation bzw. Anreicherung der Substanz) über die Gabe mehrerer, aufeinanderfolgender Applikationsdosen berücksichtigt werden. Die vorliegende Erfindung kann erlauben, eine für den Benutzer sichere Applikation einzelner oder mehrerer solcher Applikationsdosen durch diesen selber durchführen zu lassen. Letzteres gilt insbesondere für ältere Menschen, für die eine korrekte bzw. individuell angepasste Dosierung eine ausschlaggebende Rolle spielt. Die vorliegende Erfindung kann hierzu einen Beitrag leisten. Das vorsichtige „Titrieren“ (was in einer Bestimmungs- oder Findungsphase erfolgt) auf eine Substanzkonzentration und das Einstellen der unterschiedlichen Applikationsdosen bzw. des therapeutischen Effekts unter Vermeiden eines „Überschießens“, und die damit verbundene Vermeidung von unerwünschten Nebenwirkungen kann einen weiteren Vorteil darstellen. Hierzu kann das Regeln auf die Zielkonzentration (CED) von Vorteil sein. Im Fall der Schmerztherapie steht das Erreichen der Zielkonzentration für einen Zustand, in welchem der Patient mit seine Schmerztherapie zufrieden ist. Eine über die Zielkonzentration hinausgehende Konzentration trägt nicht mehr zur therapeutischen Wirkung bei, sondern erhöht nur mehr die zu vermeidenden Nebenwirkungen. Die vorliegende Erfindung kann es erlauben, applikationsbedingte Problemstellungen von Nasenapplikatoren, wie die unterschiedliche Nasenanatomie, der Nasenzustand, der Applikationswinkel, wie tief der einzelnen Benutzer gewöhnlich den Nasenaufsatz einführt und dergleichen, beheben: eine voreingestellte Höhe der Applikationsdosis, deren Wirkung im Körper von den vorgenannten und weiteren Faktoren abhängt, ist erfindungsgemäße nicht erforderlich. Die vorliegende Erfindung ist geeignet, auf solche, vor allem interindividuelle, Besonderheiten bei der Vorbestimmung der Höhe der Applikationsdosen einzugehen. Somit kann der gewünschte therapeutische Effekt gesichert eintreten. Wird die Substanz, wie ebenfalls von der Erfindung umfasst, nasal appliziert, also nicht invasiv, so können Nachteile anderer Applikationsformen vermieden werden. Bei der oralen Gabe beispielsweise muss die Substanz erst über die Leber metabolisiert werden (First-Pass Effekt) bevor sie ihre Wirkung entfalten kann. Weitere Nachteile sind der verhältnismäßige langsame Wirkeintritt und die Schwierigkeit individuelle Dosen zu verabreichen. Erschwerend für die orale Gabe sind Symptomatiken wie Schluckstörung und trockener Mund. Bei der sublingualen Gabe beispielweise ist die relative kleine Absorbtionsfläche und das versehentliche Verschlucken problematisch. Die Wirkung wird ebenfalls beeinträchtigt durch zu frühes trinken, essen oder sprechen nach der sublingualen Applikation. Die intranasale Verabreichung mittels des erfindungsgemäßen Nasenapplikators ist schmerzfrei, leicht selbst- verabreichbar, und wirkt rasch. Das substanzbezogene Sperren weiterer Applikationen während einer Sperrdauer, welche überdies variabel und erfindungsgemäß von der Sperrvorrichtung in Beginn und Dauer einstellbar ist, kann ein zeitiges Finden der Zielkonzentration erlauben, und kann eine überschießende Gabe der Substanz vorteilhaft verhindern. Die Sperrvorrichtung stellt sicher, dass die applizierte Dosis ihren vollen Effekt etablieren kann und dadurch die Wirkung vom Benutzer bewertet werden kann. Erfindungsgemäß wird somit vorteilhaft u. a. ein selbstregulierendes System vorgeschlagen, welches sich nach einer „Titrationsphase“ (welche eine Bestimmungs- oder Findungsphase ist) anhand bereits abgegebener Applikationsdosen, das Betätigungsverhaltens des Benutzers und den vergangenen Zeitintervallen individualisierte bzw. personalisierte Applikationsdosen, bei einer Mehrfachdosierung, bestimmt und abgibt, welche den Bedürfnissen des Benutzers, entsprechend bzw. den gewünschten therapeutischen Effekt bewirkend, entspricht. Erfindungsgemäß wird der Körper des Benutzers als Regelkreis bzw. Regelstrecke verwendet, da nur der Körper des Benutzers wiedergibt was die Substanz mit dem Körper macht (Pharmakodynamik) und die jeweilige Applikationsdosis bei Anfrage/Bedarf benutzerindividuell bestimmt wird und appliziert werden kann. Erfindungsgemäß kann ferner unter Nutzung der Eigenschaften der Pharmakokinetik der Benutzer kategorisiert und der zeitliche Verlauf der Konzentration im Körper verfolgt werden. Nach einer initialen „Titrationsphase“ kann man für den entsprechenden Benutzer zuordnen, ob er innerhalb z. B. der Gruppe der Pharmakokinetik zum Mittelwert oder „-SD“ oder „+SD“ tendiert und/oder seine individuelle Konzentrations- Zeit-Kurve definieren. Da erfindungsgemäße auch die Zielkonzentration, bei der der gewünschte therapeutische Effekt auftritt, ermittelt werden kann, leistet die vorliegende Erfindung vorteilhaft einen Betrag zur Weiterbildung der personalisierten Medizin. Interindividuelle Variabilität (z. B. Alter, Vorerkrankungen, Medikamentenverbrauch) und intraindividuelle Variabilität (z. B. Manipulation, Mobilisation, zirkadianer Verlauf, Verbesserung des Krankheitszustands bzw. Genesungszustands) können von der Steuervorrichtung vorteilhaft berücksichtigt werden. Ein Tätigwerden der Ärztin oder anderes berechtigtes Personal ist vorteilhafterweise hierbei nicht erforderlich, was Zeit und Ressourcen einspart. Schließlich kann die vorliegende Erfindung dazu beitragen, dass vorteilhafterweise eine geringere Menge an Substanz zum Erzielen desselben Effekts nötig ist. Ein „Abfangen“ der Restmedikation z. B. aus dem OP, die als Ausgangs- oder Initialdosis abgegeben worden sein kann, ist erfindungsgemäß ebenfalls vorteilhafterweise möglich. Im Folgenden wird die Erfindung anhand exemplarischer Ausführungsformen derselben unter Bezugnahme auf die angehängte Zeichnung beschrieben. In den Figuren gilt: Fig. 1 zeigt einen Nasenapplikator als Beispiel einer Medikamentenapplikationsvorrichtung einer ersten exemplarischen Ausführungsform, sowie ein erfindungsgemäßes System; Fig. 2 zeigt schematisch und exemplarisch einen möglichen zeitlichen Verlauf einer Nutzung des erfindungsgemäßen Nasenapplikators als Beispiel einer Medikamentenapplikationsvorrichtung; Fig. 3 zeigt schematisch und exemplarisch die Höhe kumulierter Dosen verschiedener Applikationen einer Substanz an den Benutzer; Fig. 4 zeigt schematisch und exemplarisch das Ergebnis einer Vorbestimmung der Höhe der verschiedenen Applikationsdosen; Fig. 5a zeigt schematisch anhand dreier exemplarisch ausgewählten zeitlichen Konzentrationsverläufe das Ermitteln eines individuellen Konzentrationsverlaufs für einen betrachteten Benutzer der erfindungsgemäßen Nasenapplikators; Fig. 5b zeigt eine Fortführung des der Erfindung in manchen Ausführungsformen zugrundeliegenden Gedankens der Fig. 5a; und Fig. 6 zeigt einen Nasenapplikator einer weiteren exemplarischen Ausführungsform. Fig. 1 zeigt einen Nasenapplikator 100 einer ersten exemplarischen Ausführungsform in einer schematisch vereinfachten Darstellung. Wie Fig. 1 zeigt, weist der Nasenapplikator 100 ein Gehäuse 2 auf, in oder an welchem optional eine, alle oder mehrere der im Folgenden genannten Vorrichtungen oder Komponenten unabhängig voneinander angeordnet sein können. In anderen Ausführungsformen können einzelne oder mehrerer dieser Komponenten in beliebiger Kombination auch extern, also nicht innerhalb des Gehäuses 2, vorliegen. Der Nasenapplikator 100 weist eine Abrufvorrichtung 1 auf, welche der Benutzer zu betätigen hat, um sich eine Dosis D (siehe Fig. 2 oder 3) einer Substanz S aus einem Substanzreservoir R applizieren zu können. Die Substanz S kann ein medizinischer oder nicht-medizinischer Wirkstoff, insbesondere ein Schmerzmittel, sein. Die Abrufvorrichtung 1 kann zugleich eine optional vorgesehene Feedbackvorrichtung 8 sein oder aufweisen. Die Feedbackvorrichtung 8, sofern vorhanden, kann alternativ hierzu eine eigenständige Vorrichtung sein. Hat der Nutzer die Abrufvorrichtung 1 betätigt, welche ein Schalter, ein Knopf, ein Einschub oder dergleichen sein kann, und damit ein Betätigungssignal ausgelöst, so kann ein Abgabedosierer 3 eine von ihm dosierte, also mengenmäßig oder volumenmäßig bestimmte, Menge der Substanz S freigeben. Sie kann aus dem Substanzreservoir R über das Lumen eines in ein Nasenloch einzuführenden Nasenaufsatzes 4 (in die Nase des Benutzers einströmen, einspritzen oder dergleichen. Sie kann alternativ aus dem Substanzreservoir R über einen Tröpfengenerator in die Nase appliziert werden, der Teil des Nasenaufsatzes 4 oder einer anderen Einrichtung des Nasenapplikators 100 sein kann. Eine, insbesondere optische oder haptische, Anzeige 12, z. B. Display, LED, usw. kann vorgesehen sein. Zusätzlich oder ergänzend zu einer optischen Anzeige kann ein akustischer Melder, wie ein Lautsprecher, Buzzer, Piepser, ein haptischer Melder z. B. mittels Vibration, oder dergleichen vorgesehen sein. Auf das Substanzreservoir R kann hierfür optional mittels eines Energiebeaufschlagungsmechanismus oder einer anderen Ausbringvorrichtung, siehe z. B. Fig. 6, eingewirkt werden. Dieser kann mittels Druck, Kraft, Geschwindigkeit, Schwingung, Vibration, Rotation, elektrische/magnetische Kräfte, usw. wirken. Letztgenannte Kräfte oder physikalischen Ereignisse können z. B. die Auslösegeschwindigkeit, die Kraft, den Druck, die Beschleunigung, die Flussrate und damit die Parameter der Ausbringvorrichtung, z. B. eines Tröpfchengenerators, beeinflussen, sprich das Ergebnis des Tröpfchengenerators beeinflussen. Der Tröpfchengenerator, der beispielsweise Teil des Abgabedosierers 3 oder des Nasenaufsatzes 4 sein kann, kann somit beispielsweise ein Druckbeaufschlagungsmechanismus sein, der auf die Substanz S einwirkt; z. B. drückt ein Kolben in das Substanzreservoir R, oder eine Pumpe zieht aus dem Substanzreservoir R und beaufschlagt die Substanz S mit Druck, Kraft, Geschwindigkeit, usw. und schiebt diese durch den Tröpfchengenerator. Der optionale Tröpfchengenerator kann mechanisch und/oder elektrisch funktionieren. Er kann z. B. als Düse, Verdampfer, Piezo-Element, usw. ausgeführt sein, oder dergleichen aufweisen. Er kann vorzugsweise einen Sprühnebel oder eine Tröpfchenwolke oder eine Partikelwolke erzeugen. Sollte eine solche Freigabe durch den Abgabedosierer 3 nicht zu jedem Zeitpunkt und nicht aufgrund jeder Betätigung der Abrufvorrichtung 1 und/oder nicht zu jedem Zeitpunkt möglich sein, so kann optional eine Sperrvorrichtung 5 vorgesehen sein. Sie ist vorzugsweise konfiguriert, um, vorzugsweise zeitgesteuert, eine Freigabe oder Abgabe mittels des Abgabedosierers 3 während einer nach vorbestimmten Kriterien hinsichtlich ihrer Dauer und/oder des Zeitpunktes ihres Beginns und/oder Endes festgelegten Sperrdauer (siehe z. B. T_vainn in Fig. 2) zu verhindern, nicht zuzulassen, usw., selbst wenn die Abrufvorrichtung 1 während der Sperrdauer betätigt werden sollte. Während der Sperrdauer, welche in einigen Ausführungsführungsformen von fester oder unveränderlicher Dauer ist, während sie in anderen variabel oder veränderbar ist, führt eine Betätigung der Abrufvorrichtung 1 grundsätzlich oder generell nicht zu einer Applikation, wohingegen dies für eine Betätigung nach Ablauf der Sperrdauer nicht zutreffen muss oder nicht zutrifft. Die Menge oder das Volumen jenes Teils der Substanz S, welcher in einzelnen Ausgangs- oder Applikationsdosen (D0, D1, D2,…, Dn, … in Fig. 2 oder in Fig. 3) wie nachfolgend erläutert ist, zu verschiedenen Abgabezeitpunkten tA0, tA1, tA2, …, tAn, … abgegeben wird und/oder abgegeben wurde, kann mittels einer optionalen Dosiserfassungsvorrichtung 7 erfasst werden. Die Dosiserfassungsvorrichtung 7 kann konfiguriert sein, um die einzelnen Ausgangs- oder Applikationsdosen D0, D1, D2,…, Dn, …, welche mit dem Nasenapplikator 100 abgegeben wurden und welche variabel, also keine fixen Dosismengen sind, zu messen, festzustellen, zu speichern, aufzusummieren usw. Die Dosiserfassungsvorrichtung 7 kann beispielsweise eine Menge, ein Volumen oder einen anderen Parameter messen, welcher eine unmittelbare Aussage über die jeweilige Applikationsdosis erlaubt. Die Dosiserfassungsvorrichtung 7 kann ergänzend oder alternativ einen Parameter messen oder ermitteln, welcher eine mittelbare Aussage über die jeweilige Applikationsdosis erlaubt, etwa einen Fluss pro Zeit, eine Anzahl von Hüben einer Pumpe, eine Anzahl von Umdrehungen einer Pumpe, oder dergleichen. Die Dosiserfassungsvorrichtung 7 oder eine andere Vorrichtung, etwa die elektronische Steuervorrichtung 9, kann konfiguriert sein, z. B. die Auslöseparameter wie z. B. die Geschwindigkeit, die Beschleunigung, die Kraft, den Weg, etc. zu erfassen Derartige, erfasste oder ermittelte Werte werden optional gespeichert. Dosislimits und/oder Konzentrationslimits, welche eine, z. B. bezogen auf eine Zeiteinheit beschränkte oder vorbestimmte, Gesamtdosis und/oder Gesamtkonzentration beschränken, können optional vorgesehen sein. Die Dosiserfassungsvorrichtung 7 kann, falls vorhanden, ergänzend oder alternativ programmiert sein, um einen Zeitpunkt, zu welchem eine oder mehrere, konkrete Applikationsdosen mittels des Nasenapplikators 100 verabreicht wurden oder werden, festzuhalten. Die Dosiserfassungsvorrichtung 7 kann weiterhin ergänzend oder alternativ programmiert sein, um eine Zeitdauer zu erfassen, beispielsweise zwischen zwei oder mehreren Abgabezeitpunkten tA0, tA1, tA2,…, tAn, … (siehe Fig. 2 oder Fig. 3) verabreichter Ausgangs- oder Applikationsdosen D0, D1, D2,…, Dn, …. Weitere Zeitdauern zwischen beliebigen hierin genannten Zeitpunkten können ebenfalls erfasst werden (wie z. B. tA1 –/“minus“ T_vain1_E, tA1 – (insbesondere letztes) tB_v, tB1_v1 – tA0, tB_v (insbesondere das letzte, also tB_v-1) – tA0, T_vain1_E - letzte tB_v, T_vain1_E – tB1_v1, welche deren Parameter nachstehen erläutert sind. Eine elektronische Steuervorrichtung 9 kann optional vorgesehen sein, um die Funktion des Nasenapplikators 100 oder einige, beliebige oder alle der mit Bezug auf Fig. 1 genannten Vorrichtung oder Komponenten zu steuern, zu regeln und/oder zu überwachen. Sie kann, wie vorstehend ausgeführt, im Gehäuse 2 oder außerhalb vorgesehen sein. Sie kann, rein exemplarisch, Empfänger von Angaben über Ausgangs- oder Applikationsdosen D0, D1, D2,…, Dn, …, sein, die extern vorbestimmt wurden. Entsprechende kabelgebundene oder kabellose Signalverbindungen können, uni-direktional oder bi- oder mehr-direktional, zwischen der Steuervorrichtung 9 und der oder den Komponenten des Nasenapplikators 100 vorgesehen sein. Eine optionale Erfassungsvorrichtung 11 kann vorgesehen sein, um zu erfassen, ob, dass und/oder wann der Benutzer, der hierin ein Nutzer, Anwender oder Patient sein kann, durch Betätigen der Abrufvorrichtung 1 versucht oder initiiert hat, sich eine weitere Applikationsdosis zu applizieren. Das Substanzreservoir R kann in jeder Ausführungsform optional austauschbar sein, beispielsweise als ein Single- Shot-Reservoir, als Substanzreservoir mit einer ausreichenden Substanz S für eine Vielzahl von Applikationsvorgängen, usw. Das Substanzreservoir R kann beispielsweise vorbefüllt, selbstbefüllbar, integriert, austauschbar, für einmalige Applikation und/oder für mehrfache Applikation ausgelegt sein. Das Substanzreservoir R kann im Inneren des Gehäuses 2 oder extern hierzu angeordnet sein. Die Substanz S kann jeden Aggregatzustand aufweisen (flüssig, gasförmig, fest, etc.). Ein optionaler Datenspeicher M zum Speichern von Daten, oder mit hierin gespeicherten Daten, kann im Inneren des Gehäuses 2 oder extern hierzu angeordnet sein. Diese Daten können den bisherigen Gebrauch des Nasenapplikators 100 durch den Benutzer betreffen, ebenso Zeitangaben zu den hierin genannten Zeitpunkten oder Zeitdauern (synonym: Zeitintervalle) usw.; sie können das Ergebnis einer Auswertung durch die Steuervorrichtung 9 sein, usw. oder optional Daten für pharmakologische, pharmakodynamische, pharmakometrische und/oder pharmakokinetische Daten die Substanz S und/oder zugrundeliegende medizinische Umstände wie die Grunderkrankung usw. betreffend; sie können substanzbezogen und/oder vom Arzt oder anderem berechtigten Personen festgelegt sein, z. B. ein tmax-Wert der Substanz S, ein vom Arzt korrigierter, sog. „overruled“ tmax-Wert, z. B. der Zeitpunkt oder das Ende des Zeitintervals nach Applikation, zu oder in dem die maximale Konzentration oder Blutkonzentration eintritt, die Halbwertzeit, die terminale Halbwertszeit, ein vom Arzt oder den anderen berechtigten Personen angepasster Wert, usw. Die Daten können objektiv und/oder subjektiv sein. Die Daten können objektive Werte (Sensorwerte) sein, z. B. Blutzuckerspiegel, Blutdruck, Herzrate, Atemfrequenz, Sauerstoffsättigung, usw. Die Daten können subjektive Werte („Effektwerte“) sein, welche man nicht direkt messen kann. Sie werden abgeleitet anhand von erhobenen Werten wie z. B. Schmerzscore, Sedationscore, Nebenwirkungen etc.) und/oder gemessenen Werte (z. B. SpO2, HR, HRV etc.) Die Daten können empfohlene Konzentration, Kontraindikationen, Nebenwirkungen, Verfallsdatum, und/oder Beipackzettel, Fachinformation, Patienteninformation, Summary of Product Characteristics (SmPC), Montageanleitung, Demontageanleitung, Betriebsanweisung/Bedienungsanleitung etc. sein oder umfassen. Die Daten können optional neben pharmakologischen und/oder pharmakokinetischen Daten, benutzerbezogene Daten wie z. B. Gewicht, Alter, Geschlecht, BMI, Vorerkrankungen, Komedikationen, Komorbiditäten, Allergien, etc. umfassen. Generell die Benutzer- und/oder Behandlungshistorie (z. B. Daten zu vorherigen Eingriffen, Prozeduren, Diagnosen, Anamnesen, Tests, erhaltene/verschriebene Medikationen, erhaltene Narkosemittel, Muskelrelaxans, Antiemetika usw.) umfassen. Solche und andere Daten können der optionalen Steuervorrichtung 9 helfen, genauere Dosierungen zu berechnen, bzw. die Sicherheit der Therapie zu erhöhen. Solche und andere Daten können Auslöseparameter betreffen, z. B. solche, welcher erforderlich sind, um eine definierte Tröpfchengrößenverteilung zu erhalten. Auslöseparameter können je nach vorbestimmter Dosis unterschiedlich sein. Sie kann man z. B. über die Auslösegeschwindigkeit der Ausbringvorrichtung einstellen. Der optionale Datenspeicher M kann ein Hardware-Memory- Bauteil, ein Flash-Speicher oder ein externer Datenspeicher sein, beispielsweise angeordnet in einer Cloud, in einem Mobilgerät oder dergleichen und/oder via Wi-Fi/ Bluetooth etc. mit weiteren Komponenten des Nasenapplikators 100 in Signalverbindung stehen. Die Sperrvorrichtung 5 und/oder die Erfassungsvorrichtung 11 sind vorzugsweise elektronisch, z. B. mittels der Steuervorrichtung 9, verwirklichte Komponenten. Ein Timer oder Zeitmesser, etwa eine Uhr, kann vorgesehen sein. Die einzelnen Komponenten, wie vorstehend genannt, können auf ihn zurückgreifen. Mittels des Zeitmessers kann optional z. B. eine absolute Zeitmessung (also basierend auf der richtigen/echten/aktuellen Uhrzeit) erfolgen, oder eine relative Zeitmessung, bei der, vorzugsweise beim Initialisieren oder erstmaligen Einschalten des Nasenapplikators, ein aktueller Zeitstempel erfasst wird, mittels welchem die Zeit zurückbestimmt werden kann. Es kann in manchen Ausführungsformen vorgesehen sein, den Benutzer über den Ablauf der aktuellen Sperrdauer zu informieren, beispielsweise optisch oder akustisch oder haptisch, etwa mittels Vibration. Da in Fig. 1 eine Reihe von Peripheriegeräten 101 angedeutet sind, zeigt diese Figur auch ein erfindungsgemäßes System. Die Peripheriegeräte 101 können gleich ausgestaltet sein, oder sich, zumindest einigen von ihnen, voneinander unterscheiden. So können manche der Peripheriegeräte 101 Nasenapplikatoren sein, die optional wie der Nasenapplikator 100 ausgestaltet sind, und/oder als Docking Station, als Server, als Smart Device usw. ausgestaltet sein, vorzugsweise wie hierin beschrieben. Optional können manche oder alle der Peripheriegeräte 101 in beliebiger Kombination miteinander oder untereinander kommunizieren, oder nicht. In Fig. 1 ist angedeutet, dass sie alle auch mit dem Nasenapplikator 100 kommunizieren können, dies ist allerdings ebenfalls optional. In manchen Ausführungsformen können nur manche der Peripheriegeräte 101 dies. Weiter kann optional vorgesehen sein, dass der Nasenapplikator 100 und/oder die Peripheriegeräte 101 und/oder die Peripheriegeräte 101 über den Nasenapplikator 100 und/oder die Docking-Station und/oder ein anderes Peripheriegerät 101 nach extern kommunizieren können. Das Substanzreservoir R kann mittels z. B. Luer/Lock, Pin, Nadel, Spike mit oder ohne Belüftung, etc. verbunden sein. Es kann ein Filter (z. B. ein 22 µm-Partikelfilter), z. B. aus oder mit Aktivkohle, Kunststofffasern, oder dergleichen, oder eine poröse Membran (z. B. einen Porex® – Filter) vorgesehen sein. Dieser Filter kann am Ausgang der Dosierkammer vorgesehen sein. Es können mehr als nur ein Filter vorgesehen sein. Das Substanzreservoir kann einen Stopfen aufweisen, der nachrücken kann. Damit ermöglicht man eine positionsunabhängige Auslösung des Nasenapplikators. Alle Materialien können inert oder teilinert sein, z. B. aus oder mit Silikon, Glas, Cyclo Olefin Polymer (COP), Cycloolefin-Copolymere (COC), etc. Das Substanzreservoir kann eine durchstechbare Membran aufweisen, einen Schraubanschluss, eine Steckanschluss, einen Schnellanschluss, etc. Das Substanzreservoir kann ein Steigrohr aufweisen. Das Substanzreservoir kann z. B. eine Beutelflasche, ein „Bag“ (wie bei Infusionen) oder ein anderer Behälter sein, welcher kollabieren kann und ein Nachströmen von Luft in das Behältnis nicht benötigt. Mit solchen Lösungen kann man positionsunabhängig auslösen, also in jeder räumlichen Ausrichtung des Nasenapplikators. Fig. 2 zeigt schematisch und exemplarisch einen möglichen zeitlichen Verlauf einer Nutzung des erfindungsgemäßen Nasenapplikators 100. Betätigt der Benutzer die Abrufvorrichtung 1, um sich beispielsweise eine hierin als „nächste“ Applikationsdosis bezeichnete Applikationsdosis Dn zu applizieren, so wird mittels der elektronischen Steuervorrichtung 9 oder mittels ihrer Erfassungsvorrichtung 11 festgestellt, ob dieser Zeitpunkt, zu dem der Benutzer sich diese nächste Applikationsdosis Dn applizieren möchte, möglichweise in eine noch andauernde Sperrdauer T_vainn fällt oder nicht. Fällt dieser Zeitpunkt, zu welchem die Abrufvorrichtung 1 betätigt wird, in die Sperrdauer T_vainn, so wird dem Benutzer jedenfalls zu diesem Zeitpunkt keine Applikationsdosis Dn appliziert. Solche Zeitpunkte gehen aus Fig. 2 mit Bezug auf eine frühere Sperrzeit T_vain1 exemplarisch als Zeitpunkte tB1_v1 und tB2_v1 mit Bezug auf weitere Sperrzeiten z. B. als tB1_v2, hervor und werden optional mit in die Vorbestimmung einbezogen. Fällt der Zeitpunkt der Betätigung der Abrufvorrichtung 1 hingegen nicht in die Sperrdauer T_vainn, sondern liegt nach dem Ablauf oder Ende T_vainn_E der Sperrdauer T_vainn wie im Beispiel der Fig. 2 anhand des Betätigungszeitpunkts tBn gezeigt, dann wird dem Patienten zu einem hierin als nächster Abgabezeitpunkt tAn bezeichneten Zeitpunkt die nächste Applikationsdosis Dn appliziert. Die Höhe der nächsten Applikationsdosis Dn wird zu einem hierin als nächsten bezeichneten Vorbestimmungszeitpunkt tVn vor ihrer Applikation von der elektronischen Steuervorrichtung 9 festgelegt oder vorbestimmt, die entsprechende Berechnungen selber ausgeführt oder Ergebnisse solcher Berechnungen übernommen haben kann. Die Vorbestimmung der Höhe der nächsten Applikationsdosis Dn wird vom Nasenapplikator 100 oder seinen zu Fig. 1 genannten Komponenten, etwa der Steuervorrichtung 9, gleich ob sie vom Gehäuse 2 des Nasenapplikators 100 umfasst sind oder extern hierzu liegen, festgelegt. Der erste Vorbestimmungszeitpunkt tVn kann, wie auch der Betätigungszeitpunkt tBn dabei zu oder vor dem ersten Abgabezeitpunkt tAn liegen, er kann somit mit dem ersten Abgabezeitpunkt tAn zusammenfallen, jedenfalls im Rahmen des technisch Möglichen, so dass zwischen erstem Vorbestimmungszeitpunkt tVn und nächstem Abgabezeitpunkt tAn ausreichend Zeit zum tatsächlichen Vorbestimmen bzw. Berechnen der Höhe der nächsten Applikationsdosis Dn und Zeit zum Ansprechen der entsprechenden Vorrichtungen oder Komponenten, welchen die vorbestimmte Höhe vor Applikation per Signal oder auf andere Weise mitgeteilt werden muss, verbleibt. Bei der Vorbestimmung der Höhe der nächsten Applikationsdosis Dn, welche ein Beispiel der variablen Dosis D ist, also gerade nicht oder nicht ausschließlich durch Arzt oder anderen berechtigten Personen, Hersteller oder dergleichen für den Nasenapplikator 100 unveränderbar voreingestellt ist, können aus dem Datenspeicher M auslesbare Daten und/oder Daten, welche von den in Fig. 1 genannten Komponenten des Nasenapplikators 100 ermittelt wurden, berücksichtigt werden. Zu diesen Daten zählt vorzugsweise bereits ein vor dem erfolgreichen Betätigungszeitpunkt tBn gelegener Ausgangszeitpunkt tA0, zu welchem dem Benutzer möglicherweise eine Ausgangsdosis D0 noch vor Abgabe der ersten Applikationsdosis D1 verabreicht worden sein kann, sei es mittels des erfindungsgemäßen Nasenapplikators 100, von medizinischem Personal, z. B. noch in einem Aufwachraum post- operativ (post-OP), usw. Weiter können diese Daten die Höhe dieser optionalen Ausgangsdosis D0 umfassen. Im vorliegenden Fall wird angenommen, dass eine Ausgangsdosis D0 zu einem Ausgangszeitpunkt tA0, an den Benutzer abgegeben wurde. Zu diesen Daten zählt vorzugsweise jeder vor dem erfolgreichen Betätigungszeitpunkt tBn gelegener Ausgangszeitpunkt tA0, tA1, tA2, tAn-1, zu welchem dem Benutzer bereits eine Ausgangs- oder Applikationsdosis D0, D1, D2, Dn-1 verabreicht wurde oder er sich selbst eine Dosis verabreicht hatte. Alternativ oder ergänzend zählen auch die seitdem jeweils verstrichene Zeit und vorzugsweise auch die jeweilige Höhe der vorstehend genannten Dosen dazu. Betrachtet man die geplante Abgabe der nächsten Applikationsdosis Dn, so zählen zu diesen Daten beispielsweise zumindest die Höhe der vorangegangenen Applikationsdosis Dn-1 sowie, optional, deren Abgabezeitpunkt tAn-1 oder die seitdem verstrichene Zeit. Das Vorbestimmen, welches zum ersten Vorbestimmungszeitpunkt tVn erfolgt, ergibt somit die Höhe der nächsten Applikationsdosis Dn. Bestimmt wird die Höhe zum nächsten Vorbestimmungszeitpunkt tVn, der nach dem nächsten Betätigungszeitpunkt tBn liegt, und nicht durch Arzt oder anderen berechtigten Personen, Hersteller oder dergleichen voreingestellt ist, was auch für alle oder manche der weiteren hierin genannten Applikationsdosen gelten kann. Das Vorbestimmen zum nächsten Vorbestimmungszeitpunkt tVn erfolgt unter Berücksichtigung von aus dem Datenspeicher M ausgelesenen Daten. Nach erfolgter Applikation der nächsten Applikationsdosis Dn wird, vorzugsweise zum Abgabezeitpunkt tAn der nächsten Applikation Dn, erneut eine Sperrdauer T_vainn angesetzt und/oder begonnen. Sie kann dieselbe Länge wie vorangegangene oder nachfolgende Sperrdauern haben, oder hiervon abweichen. Die Länge der jeweiligen Sperrdauer kann vorbestimmt sein und/oder z. B. vom Arzt oder anderen berechtigten Personen eingestellt worden sein. Beim Ansetzen der nächsten Sperrdauer kann einer Logik oder einem Algorithmus gefolgt werden, für welche(n) bei jedem Vorbestimmungszeitpunkt tVn mitberechnet werden kann. Wie Fig. 2 zu entnehmen ist, kann sich das vorstehend zu dieser Figur Beschriebene wiederholen. Beim Vorbestimmen der Höhe einer übernächsten Applikationsdosis Dn+1 können nun aber, optional, neben den Höhen und/oder den Abgabezeitpunkten der vorstehend genannten Applikationsdosen und ggf. auch der Ausgangsdosis D0 dann erstmals auch die Höhe und/oder der Applikationszeitpunkt tAn der hierin als nächsten Applikationsdosis bezeichneten, dann aber bereits applizierten Applikationsdosis Dn berücksichtigt werden, welche zwischenzeitlich als Daten erfasst und ebenfalls im Datenspeicher M vorgehalten werden können. Das Vorbestimmen der Höhe der übernächsten Applikationsdosis Dn+1, welches zum Vorbestimmungszeitpunkt tVn+1 erfolgt, kann daher nun auch die Länge der Zeitspanne, die zwischen dem übernächsten Abgabezeitpunkt tAn+1 und dem nächsten Abgabezeitpunkt tAn sowie die Längen der Zeitspannen, die zwischen dem übernächsten Abgabezeitpunkt tAn+1 und dem Ausgangszeitpunkt tA0 oder früheren Abgabezeitpunkten tA1, tA2 liegen, berücksichtigen. Fig. 3 zeigt schematisch und exemplarisch die applizierten Einzeldosen D0, D1, D2, …, Dn-1, Dn, Dn+1, … und die über den Verlauf der Zeit t kumulierten Dosen der Substanz S, deren Höhen und/oder Abgabezeitpunkte tA0, tA1, tA2, …, tAn-1, tAn, tAn+1, …usw. in die Vorbestimmung jeweils späterer Applikationsdosen einfließen können. Die Zeitachse t sowie ihre Skalierung entsprechen dabei der in Fig. 2 verwendeten oder sind gedanklich als identisch zu anzunehmen. Der Zeitpunkt tA1 und der Zeitpunkt tA2 entsprechen somit den in Fig. 2 gezeigten absoluten Zeitpunkten tA1 und tA2. Fig. 4 beschreibt schematisch und exemplarisch die hierin auch als „Titrationsphase“ (welche eine Bestimmungs- oder Findungsphase ist) bezeichnete Phase in der Versorgung des Benutzers mit der Substanz S, in welcher die, den vom Benutzer gewünschten, therapeutischen Effekt bewirkende Zielkonzentration bestimmt wird. Auf ihr kann anschließend die Höhe folgender Applikationsdosen bestimmt werden und/oder zeitgesteuert ein individueller, dosis- bzw. konzentrationsbasierter Behandlungsplan aufgestellt werden. Kurven, wie sie in Fig. 4 oder anderer Stelle hierin gezeigt sind, können basierend auf z. B. den Ausführungen von Dubois, A., Bertrand, J., & Mentré, F. (2011) in “Mathematical expressions of the pharmacokinetic and pharmacodynamic models implemented in the PFIM software.” UMR738, INSERM, Paris Diderot University, erstellt werden. Die Steuervorrichtung kann zum Erstellen solcher Kurven und/oder zum Durchführen der hierfür erforderlichen Berechnungen programmiert sein. Der Inhalt jener Publikation wird hiermit per Verweis zum Gegenstand auch der vorliegenden Offenbarung gemacht Fig. 4 zeigt schematisch und exemplarisch das Ergebnis einer Vorbestimmung der Höhe der verschiedenen Applikationsdosen D1, D2 und weiterer, die jeweils ein Beispiel für die jeweils nächste Applikationsdosis Dn, wie hierin verwendet sein können. Zur Vorbestimmung der jeweiligen Applikationsdosis D1, D2, und weiterer wird in der hier diskutierten Ausführungsform auf Daten aus dem Datenspeicher M zurückgegriffen, welche pharmakologische, pharmakodynamische, pharmakometrische und/oder pharmakokinetische Daten umfassen. Die Daten können Modelle, insbesondere PK-Modelle, sein, ebenso PK-Kurven. Sie sind vorzugsweise patientenindividuell. Zu diesen pharmakologischen, pharmakodynamischen, pharmakometrischen und/oder pharmakokinetischen Daten oder Modellen zählen im Beispiel der Fig. 4 hierin als PK-Kurven bezeichnete zeitliche Verläufe von Konzentrationen der Substanz S im Körper des Benutzers nach den jeweils applizierten Dosen. Die abgebildeten Kurven spiegeln den zeitlichen Verlauf der Konzentration von einer konkreten Substanz S, welche aus der applizierten Dosis resultieren, und der Höhe der applizierten Dosen wider. Die Kurven spiegeln zudem die Prozesse der Resorption, Verteilung, Metabolisierung und Elimination im Körper wider. Derartige Pharmakokinetik Modelle folgen statistischen Verteilungen z. B. unter Berücksichtigung von mit Mittelwert und Standardabweichung und sind zumeist patientenindividuell, d. h. sie können von Patient A zu Patient B unterschiedlich verlaufen, weshalb sie auch für den unterschiedlichen Benutzer oder Benutzerkollektive entsprechend unterschiedliche statistischen Verteilungen im Datenspeicher M gespeichert sein können. Da der Verlauf solcher PK-Kurven vom Applikationsweg und von der Dosis abhängt, sind die beiden in Fig. 4 mit Bezugszeichen versehenen PK-Kurven einmal als PK50 für die intranasale Gabe von 50 µg Fentanyl und einmal als PK25 für die intranasale Gabe von 25 µg Fentanyl bezeichnet. Zu pharmakologischen, pharmakodynamischen, pharmakometrischen und/oder pharmakokinetischen Daten, wie sie im Datenspeicher M gespeichert sein können, zählen im Beispiel der Fig. 4 optional auch Angaben zur Substanz S wie tmax, welche den Zeitpunkt angeben können, zu welchem nach Applikation einer Dosis D die höchste Konzentration C(t) im Körper, etwa im Blut, vorliegt. Die Dauer von tmax kann, zumindest anfänglich oder im Nachgang zu einer ersten Dosis, hier der Ausgangsdosis D0, als Sperrdauer verwendet werden. Ebenso kann die Sperrdauer an tmax angelehnt sein, indem die Sperrdauer z. B. nur 90% von tmax beträgt, oder um eine Anzahl von Minuten kürzer oder länger als tmax kann bestimmt wird, usw. Ebenso sind Werte über 100% von tmax möglich, z. B. 110% von tmax, was also nach tmax liegt, wenn man einen Delay miteinberechnen möchte, in dem die verabreichte Substanz vom Blut an den Wirkort gelangt, oder wenn tmax 13 Minuten beträgt, die Sperrdauer aus praktikablen Gründen jedoch auf z. B. 10 Minuten festgelegt werden soll. Die elektronische Steuervorrichtung 9 kann also programmiert sein, um auch solche im Datenspeicher M gespeicherten Daten die Substanz S betreffend auszulesen und diese beim Vorbestimmen der nächsten Applikationsdosis Dn der Substanz S zu berücksichtigen. Wie in Fig. 4 schematisch und exemplarisch dargestellt wurde dem Benutzer zum Ausgangszeitpunkt tA0 zunächst eine Ausgangsdosis D0 von 50 µg intranasalem Fentanyl verabreicht. Die Konzentration flutet bis zu einem ersten Maximum C1max an, weshalb für diesen Zeitpunkt auch das Sperrdauerende T_vain1_E der ersten Sperrdauer T_vain1 festgelegt ist, deren Sperrdauerbeginn T_vain1_S zu tA0 liegt. Würde dem Benutzer ausschließlich die Ausgangsdosis D0 appliziert werden, so würde die Konzentration C(t) über die Zeit abnehmen und sich bei Annahme der in Fig. 4 gestrichelt gezeigten PK-Kurve PK50 nach etwa 30 Minuten halbiert haben. Da eine solche Halbierung jedoch offensichtlich nicht den Bedürfnissen des Benutzers entspricht, der zum Betätigungszeitpunkt tB1 die Abrufvorrichtung 1 betätigt hat, wird ihm zum ersten Abgabezeitpunkt tA1 eine erste Applikationsdosis D1 in Höhe von beispielsweise 25 µg Fentanyl verabreicht. Das zum Vorbestimmungszeitpunkt tV1 erfolgte Vorbestimmen dieser Höhe hat ergeben, dass 25 µg Fentanyl angesichts des Verlaufs der PK50-Kurve genügen, um im Wechselspiel zwischen abnehmender Wirkung oder Konzentration der Ausgangsdosis D0 bei gleichzeitig ansteigender Wirkung oder Konzentration der ersten Applikationsdosis D1 eine Konzentration erzielt werden kann, die einerseits nicht über der anfangs als genügend eingestuften Ausgangsdosis D0 von 50 µg Fentanyl und andererseits nicht unter einer gewünschten therapeutischen Effekt bewirkenden Konzentration CED von etwa 45 µg Fentanyl liegt. Die den vom Benutzer gewünschten therapeutischen Effekt bewirkende Konzentration CED von etwa 45 µg Fentanyl erkennt die Steuervorrichtung 9 darin, dass der Benutzer ab dem Betätigungszeitpunkt tB1, der nur kurz vor dem ersten Abgabezeitpunkt tA1 liegt, den gewünschten therapeutischen Effekt offensichtlich vermisst hat, was ihn zum Betätigen der Abrufvorrichtung 1 gebracht hat. Wie Fig. 4 zeigt, versucht der Benutzer während der Sperrdauer T_vain1 zwei weitere Applikationen anzufordern (zu den Zeitpunkten tB1_v1 und tB2_v1), da der gewünschte therapeutische Effekt anscheinend nicht oder eben noch nicht eingetreten ist. Diese Applikationen werden verweigert, da die Konzentration der Ausganzdosis D0 noch nicht ihr Maximum erreicht hat, jedenfalls aber die Sperrdauer T_vain1 noch nicht beendet ist. Ihr Maximum wird sie erst gegen Ende der Sperrdauer T_vain1_E erreichen. Da man nun erkennen kann, dass der Betätigungszeitpunkt tB1 erst einige Zeit nach dem Ende der Sperrdauer T_vain1_E erfolgt, kann das System anhand der PK-Kurve eine Konzentration ableiten in der, der gewünschte therapeutische Effekt auftritt. In diesem Fall ergibt eine Ausgangsdosis D0 von 50 µg Fentanyl ein therapeutisches Zeitfenster von 8 Minuten (von Minute 7 bis Minute 15). Man kann in Fig. 4 auch erkennen, dass die Konzentration für den gewünschten therapeutischen Effekt bereits bei Minute 7 erreicht ist. Dies kann man daran erkennen, dass ab diesen Zeitpunkt keine weiteren vergeblichen Betätigungszeitpunkte tBm_vn während der Sperrdauer T_vain1 mehr stattfinden. Wie man sehen kann hat die Maximalkonzentration der Ausgangsdosis D0 jedoch noch nicht ihr Maximum erreicht. Man kann die Konzentration, welche bei dem letzten vergeblichen Betätigungszeitpunkt tB3_v1 vorherrscht, zur Verifikation benutzen, indem man diese vorherrschende Konzentration mit dem erwarteten Betätigungszeitpunkt nach T_vain1_E abgleicht. Die den gewünschten therapeutischen Effekt bewirkende Konzentration CED ab dem ersten Betätigungszeitpunkt tB1 kennend, kann die Steuervorrichtung 9 die Höhe der ersten Applikationsdosis D1 nun selbständig vorbestimmen. Sie kann eine Höhe von 25 µg Fentanyl vorbestimmen, im Wissen, dass das Abklingen der Konzentration C(t) aufgrund der Ausgangsdosis D0 und das gleichzeitige Anfluten der Konzentration C(t) aufgrund der ersten Applikationsdosis D1 zu einem zweiten Maximum C2max führen wird, welches nicht über einem therapeutisch vertretbaren Maximum liegen wird. Anhand der Pharmakokinetischen Modelle (PK-Kurven) kann die Steuervorrichtung 9 optional eine Zeit berechnen, in der die Konzentration der Dosis D1 unter den gewünschten therapeutischen Effekt fallen wird. In Fig. 4 findet dies nach weiteren 19 Minuten oder 34 Minuten seit tA0 statt. Ist aus vorstehenden Überlegungen die den gewünschten therapeutischen Effekt bewirkende Konzentration CED und/oder das jeweils nächste Maximum Cnmax bekannt, so kann aus der Kenntnis des Zeitpunkts, zu welchem die Konzentration CED oder das jeweils nächste Maximum Cnmax eintreten oder erreicht sein wird, die jeweils nächste Sperrdauer berechnet werden. So kann die Sperrdauer T_vain1 beispielsweise dem Datenspeicher M im Zusammenhang mit der Höhe der Ausgangsdosis D0 entnommen werden. Das Ende T_vain2_E der folgenden, zweiten Sperrdauer T_vain2 kann hingegen aus der Kenntnis des Zeitpunkts von C2max gewonnen werden, beiden können identisch miteinander sein. Alternativ kann optional zum Zeitpunkt, tA1, zu welchem die Konzentration CED erzielt ist, bereits der Zeitpunkt errechnet werden, zu welchem die Konzentration C(t) erneut auf die Konzentration CED abgesunken sein wird. Die Hälfte der Differenz zwischen diesen beiden Zeitpunkten kann, ebenso wie ein anderer Anteil hiervon (z. B. 40 %, 35 %, usw.), als Dauer der jeweils nächsten Sperrdauer festgesetzt werden. Alternative Vorgehensweisen sind ebenso umfasst. So könnte generell auch die errechnete Zeit zur nächsten Unterschreitung von CED als Sperrdauer gewählt werden, oder kurz davor. Dies wäre in Fig. 4 bei 58 Minuten ab tA0 der Fall. Also könnte die Steuervorrichtung 9 bei tA2, hier also tV2, die Sperrdauer zur nächste Zielkonzentration CED (bei Minute 58 in Fig. 4) setzen. Die Höhen der weiteren Applikationsdosen wie z. B. D2 (in diesen beispielhaften Fall jeweils 25 µg Fentanyl) würden ähnlichen Überlegungen folgend wie zu D1 vorbestimmt: sie wurden unter Berücksichtigung der Höhe von bereits verabreichten Applikationsdosen sowie der seit ihrer Applikation vergangenen Zeit festgelegt; für die zweite Applikationsdosis D2 wurde dabei auf eine Restkonzentration, welche auf die Ausgangsdosis D0 und die erste Applikationsdosis D1 zurückzuführen ist, abgestellt, für die dritte, hier nicht gezeigte Applikationsdosis würde auf die Restkonzentration, welche auf die Ausgangsdosis D0, die erste Applikationsdosis D1 und die zweite Applikationsdosis D2 zurückzuführen ist, abgestellt bzw. abgestellt werden. Eine Restdosis ist dabei mitbestimmt durch die Höhe der jeweils vorangegangenen Applikation sowie der seit ihrer Applikation vergangenen Zeit. Die Höhe der nächsten Applikationsdosis Dn kann derart vorbestimmt werden, dass die Konzentration im Körper, insbesondere im Blut, des Benutzers erst nach Ablauf einer vorbestimmten Zeitdauer, einstellbar z. B. durch den Arzt oder andere berechtigten Personen, beginnend ab dem Abgabezeitpunkt tAn der nächsten Applikationsdosis Dn, erneut auf die Zielkonzentration CED absinken wird. Wie Fig. 4 zeigt, betätigt der Benutzer zu Betätigungszeitpunkten tB1_v1, tB2_v1 und tB3_v1 also während der Sperrdauer T_vain1, die Abrufvorrichtung 1. Da diese drei Betätigungen aber innerhalb der Sperrdauer T_vain1 liegen, kann der Benutzer hiermit keine Applikationsdosis D erwirken. Dennoch registriert die Steuervorrichtung 9 jedoch die drei vergeblichen Betätigungsversuche und ihre Betätigungszeitpunkte. Sie liegen im Beispiel der Fig. 4 bei Minute 2 (tB1_v1) bzw. bei Minute 4 (tB2_v1) bzw. bei Minute 7 (tB3_v1), und können optional im Datenspeicher M gespeichert werden. Werden die vergeblichen Betätigungsversuche darauf analysiert, etwa in welchem zeitlichen Abstand sie zueinanderstehen, wann sie aufhören usw., so kann in erster aber ausreichender Näherung die vom Benutzer gewünschte, den beabsichtigten therapeutischen Effekt bewirkende Konzentration CED erkannt oder festgelegt werden. In Fig. 4 sind Feedbackzeitpunkte tF1_1, tF1_2, tF1_3 und tF1_4 angegeben. Sie stehen für Momente, in welchen der Benutzer eine Feedbackvorrichtung 8 betätigt, um mittels Feedbacks anzudeuten, dass mit der von ihm verspürten Wirkung der zum Feedbackzeitpunkt jeweils vorliegenden Konzentration zufrieden oder nicht zufrieden ist. Er kann dem Nasenapplikator somit z. B. signalisieren, dass er derzeit schmerzfrei ist, dass er keine höhere Konzentration im Körper bevorzugen würde, usw. In Fig. 4 sieht man bei der PK50D0 Kurve, dass man ab ca. Minute 45 eine “Gerade hat”, sprich das Gefälle konstant bleibt (pseudo-equilibrium „Lambda“). Die Eliminationshalbzeit ist nun die Zeit in der sich, die vorherrschende Konzentration bei Minute 45, halbiert. Laut Literatur liegt die Eliminationshalbzeit von Fentanyl zwischen 3 bis 12 Stunden, abhängig von der Gewöhnung. Fig. 5a zeigt exemplarisch und schematisch dargestellt mittels dreier exemplarischer PK-Kurven PK50D0_+SD, PK50D0_M und PK50D0_-SD die statistische Verteilung (Mittelwert und Standardabweichung) der möglichen Konzentrationsverläufe im Körper des Benutzers nach Gabe von 50 µg intranasalem Fentanyl, welche an einer ausreichend großen Population gewonnen wurden. Es mag mehr als nur drei zwischen den dargestellten Grenzbereichen liegende Kurven geben, d. h. die entsprechende Untersuchung des Kollektivs/der Population könnte zu mehr als nur drei voneinander unterscheidbare PK- Kurven geführt haben. Sie alle, oder die ihnen zugrundeliegenden Modelle können im Datenspeicher M gespeichert sein und/oder von der Steuervorrichtung 9 berücksichtig werden. Allein aus Gründen der Vereinfachung werden hier nur drei PK-Kurven gezeigt und diskutiert. Allgemein gilt, dass gleichhohe Dosen einer Substanz patientenindividuell zu unterschiedlichen Konzentrationen C(t) im Körper führen können. Dies wird durch verschiedene Faktoren beeinflusst, wie der Pharmakogenetik, die Intraindividualität, das Alter, das Gewicht, das Geschlecht, die Vormedikation, die Vorerkrankungen, etc. Ferner können verschiedene Nasenanatomien, der Nasenzustand, der Applikationswinkel, wie tief man den Nasenaufsatz einführt und wie man das, manuell ausgelöste, Nasenspray bedient eine Rolle spielen für den Verlauf der jeweiligen PK-Kurve, welcher die Konzentration C(t) über die Zeit im Körper beeinflusst. Durch Verwendung von Populations-Pharmakokinetik Modellen wie der in Fig. 5a gezeigten PK-Kurven PK50D0_+SD (Mittelwert zuzüglich einer Standardabweichung), PK50D0_M (Mittelwert) und PK50D0_-SD (Mittelwert abzüglich einer Standardabweichung) lassen sich solche Unterschiede abbilden. Wie man erkennt führt dieselbe Dosis von 50 µg intranasalem Fentanyl für diese drei exemplarisch ausgewählten Kurven zu drei unterschiedlichen Konzentrationsmaxima C1max_-SD, C1max_M und C1max_+SD gekennzeichnet. Eine Vielzahl weiterer Kurven ließe sich ebenfalls darstellen. Sie hätten wiederum andere Konzentrationsmaxima. Der Zeitpunkt bis zur maximalen Konzentration unterscheidet sich bei den drei gezeigten Kurven und auch bei jene nicht dargestellten aus der Vielzahl von Kurven jedoch nicht oder wenn, nur marginal. Das sich am Zeitpunkt, zu welchem das Konzentrationsmaximum C1max_-SD, C1max_M und C1max_+SD erreicht wird, orientierende Ende T_vain1_E der Sperrdauer T_vain1 endet daher für jede der drei Kurven der Fig. 5a zum selben Zeitpunkt. Nimmt man an, dass zum Zeitpunkt tA0 die Ausgangsdosis D0 (D0=50 µg) appliziert wird, so kann die Steuervorrichtung 9 anhand der Populations-Pharmakokinetik-Modelle die Maximalkonzentrationen C1max_-SD, C1max_M und C1max_+SD (und viele weitere) berechnen. Da die Zeit bis zum Erreichen dieser Maximalkonzentrationen aber bei allen Varianten gleich ist setzt Steuervorrichtung 9 die erste Sperrdauer (T_vain1, siehe Fig. 5a) für alle drei PK-Kurven gleich der Zeit bis zum Erreichen der Maximalkonzentration, welcher in diesem Fall exemplarisch auf 10 Minuten festgelegt ist. Das Erreichen der Maximalkonzentration kann in einem Bereich stattfinden. In dem vorliegenden Fall von intranasalen Fentanyl liegt dieser zwischen 10 und 12,8 Minuten. Da der Konzentrationsanstieg in dem Bereich von 10 bis 12,8 Minuten nur sehr gering ist, rundet man die Zeit auf ein praktikables Maß wie hier z. B. 10 Minuten. Man könnte selbstverständlich auch 11, 12 oder 13 Minuten wählen. Somit wird, wenn bei tA0 die Ausgangsdosis D0 (D0=50 µg) appliziert wird, die daraus jeweils resultierenden Maximalkonzentration berechnet, die Anflutzeit bis zum Erreichen der Maximalkonzentration C1max_- SD, C1max_M oder C1max_+SD berechnet, die Länge der Sperrdauer T_vain1 (hier 10 min) berechnet und T_vain1_S und T_vain1_E gesetzt. Entsprechend der unterschiedlichen Verläufe der drei PK- Kurven PK50D0_+SD, PK50D0_M und PK50D0_-SD würde man zum ersten Betätigungszeitpunkt tB1, zu welchem Konzentration unter jene den Benutzer erwünschten therapeutisch Effekt bewirkende, Konzentration fällt, zu welchem der Patient auf Anforderung hin (Zeitpunkte die Betätigung durch den Patienten, das Vorbestimmen usw. betreffend sind hier aus Gründen der Vereinfachung nicht dargestellt oder fallen auf den ersten Abgabezeitpunkt, was in der Praxis tatsächlich auch der Fall sein kann) die erste Applikationsdosis D1 erhalten würde, eine jeweils unterschiedliche Konzentration CED1_+SD, CED1_M, CED1_-SD errechnen (oder mit Blick auf die wie in Fig. 5a geplotteten PK-Kurven ablesen), welche jeweils den erwünschten therapeutischen Effekt bewirkt. Diese Konzentration ist hierin auch als Zielkonzentration oder CED bezeichnet. Ihr Wert beruht u. a. auf der Pharmakodynamik. Es sei angemerkt, dass der Betätigungszeitpunkt tBn dem Vorbestimmungszeitpunkt tVn und/oder dem Abgabezeitpunkt tA1 entsprechen kann. Es kann also z. B. gelten: tB1=tV1=tA1. Fig. 5a ist zu entnehmen, dass die Konzentration CED1_+SD, CED1_M, CED1_-SD bereits vor dem Abgabezeitpunkt tA1 als C’ED1_+SD, C’ED1_M, C’ED1_-SD bei 5, 6 bzw. 8 min vorgelegen hatten. Dies kann auch mittels der ausbleibenden tB_v’s abgeleitet werden. Vorstehende Ausführungen sind Basis für eine Ausführungsform, welche in Bezug auf Fig. 5b diskutiert ist, und in welcher der Nasenapplikator 100 das Betätigungsverhalten des Benutzers auf eine konkrete Weise in Betracht zieht. Wenn man in Fig. 5b von tA0 ausgehend eine Linie (Gerade durch zwei Punkte) zu den entsprechenden Konzentrationen C1max_-SD, C1max_M und C1max_+SD zieht, so erhält man drei Geraden von jeweils unterschiedlicher Steigung. Wenn man jetzt anhand der Zeitabstände den Konzentrationsanstieg betrachtet, so könnte man bereits eine Einschätzung vornehmen, welche Kurve der Benutzer möglicherweise zuzuordnen ist, denn die PK50D0_+SD Kurve hat im gleichen Zeit Intervall den größten Konzentrationsanstieg und die PK50D0_-SD Kurve den geringsten. Da der gewünschte therapeutische Effekt von der Konzentration abhängt, kann man eine erste Einschätzung vornehmen. Fig. 5b zeigt schematisch das exemplarische Vorgehen beim Ermitteln, Auswählen und/oder Festlegen einer individuellen PK-Kurve PKInd, welche den Wirkstoff-Konzentrations-Verlauf von 50 µg intranasalem Fentanyl eines konkreten, individuellen Benutzers wiedergibt. Anzumerken ist an dieser Stelle, dass das Ziel beim Ermitteln eines individuellen zeitlichen Konzentrationsverlaufs, wie hierin verwendet, nicht immer eine individuelle PK-Kurve des Benutzers sein muss. Es kann erfindungsgemäß auch genügen, wenn man sich z. B. an der statistischen Mittelwert-Kurve PK50D0_M orientiert oder sich bzw. Grenzbereich-Kurven wie z. B. die Kurve „Mittelwert plus Standardabweichung“ oder die Kurve „Mittelwert minus Standardabweichung“ oder andere nähert und weiß, in welchem Bereich der Benutzer sich bewegt. Fig. 5b umfasst die Darstellung der Fig. 5a, ergänzt diese jedoch ab dem ersten Abgabezeitpunkt tA1 um Gabe einer ersten Applikationsdosis D1 in Höhe von exemplarisch 30 µg Fentanyl. Ab dem ersten Abgabezeitpunkt tA1 werden jeweils die vor diesem Zeitpunkt angenommenen PK-Kurven PK30D1_+SD, PK30D1_M und PK30D1_-SD angelegt. Ausgehend von der in Fig. 5b ermittelten Zielkonzentrationen CED1_+SD, CED1_M, CED1_-SD ermittelt die Steuervorrichtung 9 bzw. der Algorithmus eine Vielzahl von möglichen Dosen und davon abgeleiteten Konzentrationen C(t), welche eine Beurteilung/Kategorisierung erlauben, sprich wann die erwarteten Zeitpunkte der nächsten Betätigung zum Abrufen einer weiteren Applikationsdosis eintreten müssten. In diesem Fall hat das System 30 µg festgelegt, und das System kumuliert die vorhergehenden Kurven und projiziert ausgehend von den ermittelten Zielkonzentrationen CED1_+SD, CED1_M, CED1_-SD die jeweiligen Kurvenverläufe in die Zukunft. Es wird ermittelt, zu welchem Zeitpunkt die Zielkonzentrationen CED2_+SD, CED2_M, CED2_-SD rechnerisch wieder unterschritten werden sollten. Im Beispiel der Fig. 5b sind sie mit tB2_+SD, tB2_M und tB2_-SD gekennzeichnet. Anhand dieser Überprüfung kann die Steuervorrichtung 9 feststellen, in welchem Bereich oder auf welche Kurve der Benutzer sich befindet. Über diese und weitere Iterationen kann der Benutzer besser eingestuft werden. Drei mögliche Fälle werden nachfolgend betrachtet: Fall 1: Trifft auf die Konzentrationsveränderung im Körper des Benutzers die Populations-Pharmakokinetik Kurve PK30D1_M (Mittelwert) zu, so liegt er gute 24 Minuten oberhalb der erwünschten therapeutischen Effekt-Konzentration, nämlich von Minute 18 bis Minute 42. Er würde erst bei Minute 42 zum Zeitpunkt tB2_M eine Betätigung abgeben, was nach einer Vorbestimmung schließlich zu einer erneuten Abgabe einer (zweiten) von ihm angeforderte Applikationsdosis D2_M zum Applikationszeitpunkt tA2_M führt. Fall 2: Trifft auf die Konzentrationsveränderung im Körper des Benutzers die Populations-Pharmakokinetik Kurve PK30D1_+SD (Mittelwert zuzüglich einer Standardabweichung) zu, so liegt er 21 Minuten oberhalb der erwünschten therapeutischen Effekt-Konzentration, nämlich von Minute 18 bis Minute 39. Er würde erst bei Minute 39 zum Zeitpunkt tB2_+SD eine Betätigung abgeben, was nach einer Vorbestimmung schließlich zu einer erneuten Abgabe einer (zweiten) von ihm angeforderte Applikationsdosis D2_+SD zum Applikationszeitpunkt tA2_+SD führt. Fall 3: Trifft auf die Konzentrationsveränderung im Körper des Benutzers die Populations-Pharmakokinetik Kurve PK30D1_-SD (Mittelwert abzüglich einer Standardabweichung) zu, so liegt er gute 27 Minuten oberhalb der erwünschten therapeutischen Effekt-Konzentration, nämlich von Minute 18 bis Minute 45. Er würde erst bei Minute 45 zum Zeitpunkt tB2_-SD eine Betätigung abgeben, was nach einer Vorbestimmung schließlich zu einer erneuten Abgabe einer (zweiten) von ihm angeforderten Applikationsdosis D2_-SD zum Applikationszeitpunkt tA2_-SD führt. Die Steuervorrichtung 9 erkennt anhand der Betätigungszeitpunkte tB2_+SD, tB2_M, bzw. tB2_-SD also, ob die individuelle PK-Kurve des Benutzers nun die PK-Kurve PK30D1_+SD, die PK-Kurve PK30D1_M oder die PK-Kurve PK30D1_-SD (oder eine der unzähligen weiteren PK-Kurven, welche die Steuervorrichtung 9 ebenfalls betrachten kann) ist. Liegt der Abrufzeitpunkt bei tA2_+SD, so trifft die PK-Kurve PK30D1_+SD zu. Liegt der Abrufzeitpunkt bei tA2_M, so trifft die PK-Kurve PK30D1_M zu. Liegt der Abrufzeitpunkt bei tA2_-SD, so trifft die PK-Kurve PK30D1_-SD zu. Ist eine erste direkte Zuordnung zwischen einem zeitlichen Verlauf und den betrachteten Benutzer nicht möglich, so nähert sich die Steuervorrichtung 9 mittels Ausschlussverfahrens dennoch dem Ziel und kategorisiert/bestimmt für den konkreten Benutzer anhand seines Betätigungsverhaltens, welcher zeitliche Konzentrationsverlauf oder welche Kurve ihn am besten widerspiegelt. Nach der „Titrationsphase“ (welche eine Bestimmungs- oder Findungsphase ist), welche in Fig. 5b gezeigt und sich über die in Fig. 5b möglicherweise noch hinausgehende Zeiten erstrecken kann, kann eine Kategorisierung bzw. Einordnung des Benutzers erfolgen. Dem anschließend kann die Höhe folgender Applikationsdosen bestimmt werden und/oder zeitgesteuert ein individueller, dosis- bzw. konzentrationsbasierter Behandlungsplan aufgestellt werden. Folgt man vorstehendem Vorgehen, so kann durch Postulieren einer oder beliebig vieler PK-Kurven als mögliche, individuelle PK-Kurve des Benutzers a priori oder als eine Vielzahl von Hypothesen (wie: auf den Benutzer trifft die PK- Kurve PK30D1_+SD zu, oder auf den Benutzer trifft die PK-Kurve PK30D1_M zu, oder auf den Benutzer trifft die PK-Kurve PK30D1_- SD zu) bereits im Anschluss an eine erste Ausgangs- oder Applikationsdosis D0, D1, D2, usw. oder an eine nächste Applikationsdosis Dn ganz allgemein die Richtigkeit der zutreffenden der aufgestellten Hypothesen überprüft werden. Dabei gelangt man zu einem individuelles pharmakokinetisches Modell für den Benutzer, das als Grundlage für zukünftige Applikationsdosen genutzt werden kann. Im Beispiel der Fig. 5b wird die PK-Kurve PK30D1_+SD bei Betätigungszeitpunkt tB2_+SD als PK-Kurve PKInd festgelegt und bei künftigen Vorbestimmungen von Applikationsdosen den erforderlichen Berechnungen zugrunde gelegt. Eine Überprüfung darauf, dass das so bestimmte, individuelle pharmakokinetische Modell tatsächlich zutrifft, kann im Laufe der weiteren Behandlung und im Zusammenhang mit weiteren Applikationsdosen Dn, Dn+1, usw. jederzeit optional erfolgen. Fig. 6 zeigt einen Nasenapplikator 100 einer weiteren exemplarischen Ausführungsform. Der Nasenapplikator 100 ist in Fig. 6 in Schnittdarstellung oder im – teils angedeuteten - Teilschnitt gezeigt. Mittels der Abrufvorrichtung 1 kann der Benutzer eine nächste Applikationsdosis Dn der Substanz S abrufen. Nachstehend wird auf jene Komponenten eingegangen, welche nicht bereits mit Bezug auf Fig. 1 erläutert wurden. So weist der Nasenapplikator 100 einen Abgabedosierer 3 auf, welcher eine Dosierung der abzugebenden Applikationsdosis vornimmt, also die Menge bestimmt. Der Abgabedosierer ist hier exemplarisch als eine Bestückungsvorrichtung 15 ausgestaltet, welche die Menge der auszubringenden Applikationsdosis festlegt, indem sie bestimmt, wie groß diese Menge jeweils sein wird. Zum Absondern der gewünschten Applikationsdosis kann die Bestückungsvorrichtung 15 wahlweise weiter oder weniger weit – von einem Nasenaufsatz 4 aus betrachtet – entlang des Doppelpfeils zurückgezogen werden, etwa automatisch oder per Hand. Eine Ausbringvorrichtung 17 zum – hier: aktiven - Ausbringen der jeweils abgerufenen Applikationsdosis über die Verbindungsstelle 4a oder den Nasenaufsatz 4 ist in Fig. 6 exemplarisch als eine Kombination aus oder mit einem Motor, hier z. B. ein Elektromotor 19, und einer Spindel 21 vorgesehen. Elektromotoren, wie sie hierin genannt sind, können z. B. bürstenlos sein oder eine Bürste aufweisen. Sie können z. B. als Innenläufer, Außenläufer und/oder nutenlose Motoren ausgestaltet sein. Es kann ein Encoder integriert sein, ein solcher kann extern angeordnet sein, selbiges gilt für einen Controller des Motors. Der Motor kann in manchen Ausführungsformen ein Schrittmotor sein wie z. B. Hybrid-Schrittmotor, ein Flachmotor, ein Hohlwellenmotor, ein Servomotor, ein Asynchronmotor, ein Synchronmotor oder ein Wanderwellenmotor oder dergleichen. Der Motor kann in einigen Ausführungsformen mit einer open und/oder closed loop-Steuerung angesteuert werden und/oder mittels eines Encoders und/oder eines Controllers. Encoder können z. B. optische Durchlichtencoder oder reflektive Encoder sein, magnetische Encoder oder dergleichen. Der Motor kann über die Stromaufnahme gesteuert sein oder werden. Wenn der Motor z. B. auf eine Endlage (oben oder unten) zu- oder anfährt, steigt die Stromaufnahme des Motors z. B. von 0,5 A auf 1 A. Dies bedeutet, dass eine Endlage oder ein Anschlag erreicht worden ist. Somit kann man mit diesem Messwert auch den Motor ansteuern, ihm also signalisieren, wann er z. B. abschalten soll. Zur Steuerung des Nasenapplikators oder dessen Motor kann optional ein Wegsensor, ein Durchflusssensor, Endschalter (Mikroschalter) genutzt werden. Ergänzend oder alternativ ist eine zeitliche Steuerung (z. B. Bestromung über eine vorbestimmte Zeitdauer) ist ebenfalls von der vorliegenden Erfindung umfasst. Der Motor, oder die Spindelkombination, können in bestimmten Ausführungsformen eine Bremse z. B. eine Magnetbremse, Wirbelstrom, Federdruckbremse, einen Endschalter am oberen und/oder unteren Totpunkt bzw. Endpunkt des Hubs, usw. aufweisen. Der Motor oder die Motor-Spindelkombination können alternativ oder ergänzend einen Dämpfer beinhalten, um z. B. Resonanz– und Geräuschprobleme zu unterbinden oder zu verbessern. Der Nasenapplikator 100 der Fig. 6 weist optional eine vom Substanzreservoir R unterscheidbare Dosierkammer 13 auf. Sie dient dem Aufnehmen der Applikationsdosis der im Substanzreservoir R, für welche insbesondere jede hierin offenbarte Ausgestaltung vorgesehen sein kann, vorgehaltenen Substanz S, um sie anschließend abzugeben. Die Dosierkammer 13 muss, um die Applikationsdosis abgeben zu können, zunächst mit dieser befüllt werden. Diese Aufgabe übernimmt in der Ausführungsform der Fig. 6 die Bestückungsvorrichtung 15. Die Dosierkammer 13 kann zum Ausführen einer Abfolge eines Ansaug-Takts und eines Ausbring-Takts betätigt werden, wie nachfolgend beschrieben. Die Entlüftung des Systems funktioniert identisch, nur dass es sich bei Luft um ein komprimierbares Medium handelt und die Substanz S ein nichtkomprimierbares Medium ist. Das System wird beim Entlüften den vollen Hubweg fahren und kann optional andere Parameterwerte für Geschwindigkeit, Kraft, Druck und/oder Beschleunigung für das Entlüften anstreben wie nach der Entlüftung und insbesondere für die Abgabe der Substanz S. Wenn die Bestückungsvorrichtung 15 und/oder die Ausbringvorrichtung 17 vom oberen Totpunkt/Endpunkt/Startpunkt/Ausgangspunkt (auf der Seite des Einweg-Ventils 23a) bezogen auf die Ausrichtung in Fig. 6 weg bewegt wird, entsteht ein Unterdruck in der Dosierkammer 13. Dieser Unterdruck lässt aus dem Substanzreservoir R Substanz S in die Dosierkammer 13 einströmen. Der Stopfen 17a im Substanzreservoir R wird durch diesen Unterdruck ebenfalls nachgezogen und somit entsteht ein kollabierbares Behältnis (Ansaug-Takt). Hierbei schließt das Einweg-Ventil 23a, und das Einweg-Ventil 23b öffnen. Dies kann mechanisch, pneumatisch, hydraulisch, elektrisch, usw. erfolgen. Alternativ zur Steuerung der Ventile 23a, 23b mittels Unterdrucks können die Ventile 23a, 23b elektrisch angesteuert werden. Dazu wird auf die Position der Bestückungsvorrichtung 15 zurückgegriffen. Die Ventile 23a, 23b können auch in jeglicher Kombination der genannten Funktionsweisen ausgestaltet oder betrieben sein. Zur Ausbringung der Substanz S (Ausbring-Takt) aus der Dosierkammer 13 heraus wird die Richtung der Bestückungsvorrichtung 15 umgekehrt, und sie wird hierdurch zur Ausbringvorrichtung 17. Diese verfährt mit einer vorbestimmten Geschwindigkeit, Kraft, Druck, Beschleunigung in Richtung zum Einweg-Ventil 23b. Bei der Wegumkehr entsteht ein Überdruck in der Dosierkammer 13, welcher das Einweg-Ventil 23a schließt und das Einweg-Ventil 23b öffnet. Dies ermöglicht es, dass die Substanz S über die Verbindungsstelle 4a durch den Nasenaufsatz 4 gedrückt wird. Die Ventilsteuerung kann wie oben beschreiben erfolgen. Optional werden im Ansaug-Takt mit anderen Werten für Geschwindigkeit, Kraft, Druck und/oder Beschleunigung angelegt oder angestrebt als im Ausbring-Takt. Die Dosierkammer 13 kann hochpräzise gefertigt sein, um eine minimale Variabilität in der Ausbringmenge zu verursachen, was ebenso für die Bestückungsvorrichtung 15 und die Ausbringvorrichtung 17 gelten kann. Dies kann realisiert werden, indem ein Kunststoff mit geringem Schwund bzw. geringer Wasseraufnahme verwendet wird. Alternativ oder ergänzend kann, z. B. in Fig. 6, eine Hülse eingepresst sein, welche vorzugsweise sehr enge Toleranzen im Durchmesser aufweist. Dadurch kann das Ausbringvolumen besser kontrolliert werden. Das Ausbringvolumen ergibt sich aus der Formel: Volumen = Fläche * Hub. Die Fläche ist jene eines Kreises A=d2*π/4. Kunststoffe mit geringem Schwund bzw. geringer Wasseraufnahme können als „dimensionsstabile Kunststoffe“ bezeichnet werden. Die Dimensionsstabilität bezieht sich auf die Fähigkeit der Polymere, ihre Größe unter verschiedenen Umgebungsbedingungen beizubehalten. Ein dimensionsstabiler Kunststoff neigt daher weniger zur Feuchteaufnahme und zeigt eine geringere Wärmeausdehnung. Zu den dimensionsstabilen Kunststoffen gehören Polymere wie PEEK, PPS, PSU, PPSU, PEI und PET. Die Feuchteaufnahme kann nicht nur zur Änderung der Größe führen, sondern auch eine Änderung der Materialeigenschaften herbeiführen. Dies kann sich u. a. auf die mechanische Festigkeit und/oder auf elektrische Eigenschaften, wie die elektrische Leitfähigkeit und den dielektrischen Verlustfaktor, auswirken. Ein Polymer ohne Wasseraufnahme ist z. B. PTFE. Folgende Polymere sind Kunststoffe mit sehr niedriger Wasseraufnahme: PEEK, PPS, PSU, PPSU, PEI, PVDF, PET, PPE, PP und PE. Eine geringe Wasseraufnahme wird auch bei POM, PA12, PC und ABS verzeichnet. Die Dosierkammer 13, die Ausbringvorrichtung 17 und/oder die Bestückungsvorrichtung 15 können selbstdichtend sein und/oder eine Dichtung z. B. einen Dichtring 16, Kolbenringe, O-Ringe, Dichtlippen, usw. aufweisen. Die Dosierkammer 13, und/oder beliebige Elemente, welche mit der Substanz in Berührung kommen wie die Ausbringvorrichtung 17, die Bestückungsvorrichtung 15 und/oder andere, können beschichtet sein. Eine mögliche Beschichtung kann z. B. aus Parylene sein und/oder aus inerten Materialien bestehen wie z. B. Glas und/oder aus technischen Kunststoffen wie z. B. Cycloolefin-Copolymere (COC), Cyclo-Olefin-Polymer (COP), usw. Hier, wie auch in beliebigen anderen Ausführungsformen können die Dosierkammer 13, die Ausbringvorrichtung 17 und/oder die Bestückungsvorrichtung 15 aus Materialien bestehen oder solche aufweisen, welche keine Schmierung brauchen z. B. POM Homopolymer, Teflon, etc. Es können auch Schmiermittel wie z. B. Silikonöl eingesetzt werden oder Beschichtungen, mit denen die Reibung reduziert wird. In manchen Ausführungsformen können auch Additive zu den Kunststoffen hinzugeben werden, um die Gleiteigenschaften zu verbessern wie z. B. CORDULEN, Montanwachs, Hochmolekulares Polyethylen-Wachs (PE-LD, PE-HD), Fluorelastomere, etc. In bestimmten Ausführungsformen können die Dosierkammer 13, die Ausbringvorrichtung 17 und/oder die Bestückungsvorrichtung 15 auch aus anderen Materialien wie Kunststoff bestehen oder solche aufweisen. Wie aus vorstehenden Erläuterungen ersichtlich ist die Dosierkammer 13 variabel, indem die Bestückungsvorrichtung 15 mal mehr und mal weniger Menge an Substanz S aus dem Substanzreservoir R abtrennt, wobei der Raum, in welchem die so abgetrennte Applikationsdosis vor ihrem Ausbringen vorliegt, als Dosierkammer 13 definiert sein kann. Das Substanzreservoir R kann in eine Führung eingeklemmt, gedreht, gesteckt, befestigt bzw. im Gehäuse geführt werden oder sein. Das Substanzreservoir R kann mit der Bestückungsvorrichtung 15, der Ausbringvorrichtung 17, dem Nasenaufsatz 4, dem Abgabedosierer 3 oder der Verbindungsstelle 4a verbunden sein. Die Verbindung kann mittels einer flexiblen oder starren Leitung 22 erfolgen. Die Leitung 22 kann ortsfest sein, oder mit der Ausbringvorrichtung 17 und/oder der Bestückungsvorrichtung 15 beweglich sein. Das Substanzreservoir R kann mittels z. B. Luer/Lock, Pin, Nadel, Spike mit oder ohne Belüftung, etc. mit der Dosierkammer 13 verbunden sein. Zum Herstellen einer Fluidverbindung zwischen der Dosierkammer 13 und dem Substanzreservoir R kann beispielsweise eine Nadel 38 vorgesehen sein, welche z. B. ein Septum 39 des Vial durchsticht. Es kann ein Filter, z. B. ein (z. B. 22 µm) Partikelfilter oder eine poröse Membran (z. B. ein Porex® – Filter), dazwischengeschaltet sein. Dieser Filter kann in manchen Ausführungsformen beim Ausgang der Dosierkammer 13 sein, ergänzend kann dort ein zweiter Filter vorgesehen sein. Wie aus nachfolgenden Erläuterungen klar wird, kann die Bestückungsvorrichtung 15 identisch mit der Ausbringvorrichtung 17 sein, sie kann allerdings auch getrennt hiervon vorgesehen sein. Obgleich die Ausbringvorrichtung 17 und/oder die Bestückungsvorrichtung 15 einen Energiespeicher für mechanische Energie oder Federenergie und/oder hydraulische und pneumatische Energie als Energiebeaufschlagungsmechanismus aufweisen kann, ist dies in der Ausführungsform der Fig. 6 nicht der Fall. Der elektrische Energiespeicher 20 kann in die Ausbringvorrichtung 17 und/oder die Bestückungsvorrichtung 15 integriert sein oder mittels eines externen Anschlusses mit diesen verbunden sein. Der integrierte Energiespeicher 20 kann für eine Auslösung geladen sein und nach jeder Applikation mittels eines Ladeteils, z. B. eines Qi-Ladepads, oder in einer Gehäuseschale mittels PIN–Anschluss, geladen werden. Der elektrische Energiespeicher 20 kann ein Kondensator oder Ähnliches sein. Die Stromversorgung kann per Stromkabel, Netzteil, usw. oder über Ethernet (LAN), englisch Power over Ethernet (PoE), erfolgen. Letzteres bezeichnet ein Verfahren, mit dem netzwerkfähige Geräte über das achtadrige Ethernet-Kabel mit Strom versorgt werden können. Eine solche Versorgung kann hierin vorgesehen sein. In manchen Ausführungsformen können hierfür alternativ Solarzellen oder Mechanismen für ein Energy Harvesting vorgesehen sein. In Fig. 6 sind die Ausbringvorrichtung 17 und/oder die Bestückungsvorrichtung 15 als Elektroantrieb, hier mit Elektromotor 19 mit Spindel 21, welche gekoppelt sind, ausgestaltet. In anderen Ausführungsformen kann diese Kopplung auch über ein Getriebe erfolgen bzw. mit einer Übersetzung ausgestaltet sein. Mit Blick auf Fig. 6 sei darauf hingewiesen, dass in einigen Ausführungsformen, wie z. B. jener der Fig. 6, die Ausbringvorrichtung 17 und die Bestückungsvorrichtung 15 durch einen gemeinsamen Mechanismus verwirklicht sein kann, wobei der Mechanismus z. B., wenn er in einer ersten Richtung (etwa weg von der Verbindungsstelle 4a) verfährt, die Dosierkammer 13 als Bestückungsvorrichtung 15 befüllt, und, wenn er in einer zweiten Richtung, welcher zur ersten entgegengesetzt sein kann (etwa auf die Verbindungsstelle 4a zu) verfährt, den Inhalt der Dosierkammer 13 z. B. über das Nasenstück als Ausbringvorrichtung 17 ausbringt. Eine gegensinnige Rotation von Spindel 21 und/oder Motor 19 bei Ansaugen einerseits bzw. Applizieren andererseits kann vorgesehen sein, wie dies auch an anderer Stelle hierin bereits beschrieben ist. Alternativ ist eine gleichsinnige Rotation sowohl für Befüllen als auch für Leeren der Dosierkammer 13 möglich, wie vorstehend z. B. mit Bezug auf den Schubkurbelantrieb ausgeführt. Ebenso sind ein Befüllen und ein Entleeren unter gegenseitiger Rotation bei Einsatz des Schubkurbelantriebs möglich, wie vorstehend beschrieben. Die Ausbringvorrichtung 17 und/oder die Bestückungsvorrichtung 15 sind mit der Spindel 21 und/oder dem Motor 19 lösbar oder unlösbar verbunden. Das Substanzreservoir R, die Ausbringvorrichtung 17 und/oder die Bestückungsvorrichtung 15 können als Einwegprodukte ausgelegt sein. Die Ausbringvorrichtung 17, die Bestückungsvorrichtung 15 kann als Mehrwegprodukt ausgelegt sein. Beide optional vorgesehenen Gehäuseschalen können als Einwegprodukte ausgelegt sein. Die elektronische Steuervorrichtung 9, der Motor 19, die Spindel 21 und/oder andere Bauteile können wiederverwendbar sein. Der Nasenapplikator 100 der Fig. 6 weist ferner einen optionalen Mechanismus zum Verändern des Fassungsvolumens der Dosierkammer 13 auf. Mittels dieses Mechanismus kann das Fassungsvolumen der Dosierkammer 13 für eine Teilmenge der Substanz S variiert werden, wodurch es möglich ist, unterschiedlich große Applikationsdosen zu applizieren. In manchen Ausführungsformen ist dieser Mechanismus Teil des Abgabedosierers 3, in anderen wie der vorliegenden nicht. Die elektronische Steuervorrichtung 9, siehe Fig. 1, falls vorgesehen, kann programmiert sein, um die Ausbringvorrichtung 17 mit einer Vielzahl von Geschwindigkeiten, Kräften, Drücken, Beschleunigungen, Flussraten zu verfahren und/oder ausbringen zu lassen. Mit einer motorgetriebenen, nasalen Vorrichtung kann das Problem gelöst werden, dass beim Auslösen per Hand durch Drücken jeder Nutzer eine andere Geschwindigkeit, Kraft, Druck, Beschleunigung aufbringt. Es ist nicht garantiert, dass jeder Nutzer die gleiche Geschwindigkeit, z. B. Auslösegeschwindigkeit bzw. die ideale Auslösegeschwindigkeit erzeugt. Da die Auslösegeschwindigkeit den größten Einfluss auf die Tröpfchengrößenverteilung, das Spray Pattern und die Plume Geometry hat, ist eine zwischen Nutzern stets identische Auslösung von besonderem Vorteil, da somit im Vergleich zu einer manuellen Auslösung immer ein gleichbleibendes Sprühbild insbesondere die Tröpfchengrößenverteilung, das Spray Pattern und die Plume Geometry und Ausbringvolumen gesichert ist. Auf diese Weise kann vorteilhaft sichergestellt sein, dass beim Applizieren der nächsten Applikationsdosis stets der hierfür erforderliche, also komplette, Hubweg zurückgelegt wird. Wenn beispielsweise für eine 150 µL Dosis 5mm Weg zurücklegt werden muss, dann kann wie hierin beschrieben sichergestellt sein, dass nicht nur z. B. 4mm zurückgelegt werden, was bei einer manuellen, auf die Druckstärke oder – tiefe abgestellten Lösung möglich sein könnte, sondern, aufgrund der hierin beschriebenen Optionen, immer der komplett benötigte Hubweg zurückgelegt wird. Ergänzend oder alternativ kann die elektronische Steuervorrichtung 9 programmiert sein, um auf den Mechanismus zum Verändern des Fassungsvolumens der Dosierkammer 13 einzuwirken. Dies kann auch manuell und die Auslösung dennoch automatisch erfolgen. Die Tröpfchengrößenverteilung, das Spray Pattern, die Plume Geometry kann vorzugsweise angepasst werden, und optional für jede Ausbringmenge unterschiedlich angepasst sein. Je nach Wirkstoff und dessen Eigenschaften wie z. B. Viskosität, Oberflächenspannung, etc. kann eine unterschiedliche Geschwindigkeit, eine unterschiedliche Kraft, ein unterschiedlicher Druck, eine unterschiedliche Beschleunigung, eine unterschiedliche Flussrate erforderlich sein. Das Gerät kann in manchen Ausführungsformen für jede Dosismenge eine eigene Geschwindigkeit, Kraft, Beschleunigung, Flussrate oder einen eigenen Druck fahren. Diese kann z. B. vorab eingestellt sein oder werden. In bestimmten Ausführungsformen kann ein Sensor die Lage bzw. Auslöseposition, z. B. senkrecht oder waagrecht (und alles dazwischen), erkennen und dann die Geschwindigkeit, Kraft, Druck, Beschleunigung an diese Lage jeweils anpassen. In der Ausführungsform der Fig. 6 weist die Bestückungsvorrichtung 15 zum Bestücken der Dosierkammer 13 mit der Applikationsdosis der Substanz S wenigstens ein erstes Einweg-Ventil 23a oder Rückschlagventil aufweist und/oder die Dosierkammer 13 durch wenigstens ein erstes Einweg-Ventil 23a oder Rückschlagventil begrenzt ist. Dieses Ventil kann z. B. in einem Kolben selbst angeordnet sein oder an beliebiger Stelle, z. B. an beliebiger Stelle in der Zuleitung vom Substanzreservoir R zur Dosierkammer 13. Die Bestückungsvorrichtung 15 weist in der Ausführungsform der Fig. 6 wenigstens ein zweites Einweg-Ventil 23b oder Rückschlagventil auf. Alternativ ist z. B. das erste Ventil 23a als schaltbares Dreiwegeventil und/oder auf wiederum andere Weise ausgeführt. Damit kann auch das erste Ventil 23a als singuläres Element die Funktion von zwei Ventilen ausführen. Die Dosierkammer 13 ist hierbei exemplarisch durch wenigstens das zweite Einweg-Ventil 23b oder Rückschlagventil begrenzt. Optional weist das zweite Rückschlagventil 23b eine bezogen auf die Dosierkammer 13 entgegengesetzte Öffnungsrichtung auf als das erste Rückschlagventil 23a. Optional können die Funktion des ersten Einweg-Ventils 23a und die Funktion des zweiten Einweg-Ventils 23b in ein gemeinsames Bauteil, also z. B. in ein Ventilelement, zusammengelegt sein. Die Dosierkammer 13 kann optional über ein hier nicht dargestelltes Entlüftungsventil mit der Atmosphäre in Verbindung stehen oder gebracht werden. Es kann vorgesehen sein, über ein solches Entlüftungsventil die anfängliche Entlüftung des Systems zu betreiben und/oder zu einem späteren Zeitpunkt Luftblasen zu eliminieren. Ein Filter kann an geeigneter Stelle vorgesehen sein. Das Gerät besteht optional aus zwei Gehäuseteilen, nämlich einem Gehäuseoberteil 2b und einem Gehäuseunterteil 2c, welche in Fig. 6 durch eine Gehäusetrennfuge 2d getrennt sind. Das Gehäuseoberteil 2b beinhaltet in der schematischen Darstellung der Fig. 6 das Substanzreservoir R, die Dosierkammer 13, die Ausbringvorrichtung 17 und/oder die Bestückungsvorrichtung 15. Ventile, Filter, Entlüftung, die Verbindungsstelle 4a für den Nasenaufsatz 4 usw. können ebenfalls im Gehäuseoberteil 2b vorgesehen sein. Das Gehäuseunterteil 2c weist die elektronische Steuervorrichtung 9, den Motor 19, die Spindel 21, den optionalen Encoder, Controller, die Bremse, den Dämpfer, den Energiespeicher 20, die Abrufvorrichtung 1, etc. auf. Vorstehend genannte Komponenten sind nur exemplarisch angeordnet wie in Fig. 6 gezeigt. Sie können in jeder beliebigen Kombination angeordnet sein. Eine oder beide der Gehäuseschalen oder –teile 2b, 2c können Einwegprodukte sein. Der Nasenapplikator 100 kann komplett zusammengebaut ausgeliefert, sterilisiert, umpackt vorliegen bzw. ausgeliefert werden. Alternativ wird er vor Ort, am Patientenbett, vom Patienten, vom Arzt usw. erst komplettiert. So kann z. B. das Substanzreservoir R noch in die Gehäuseoberschale einzulegen sein und Letztere dann mit der Gehäuseunterschale zusammengefügt werden. Die elektronische Steuervorrichtung 9, der Motor 19, die Spindel 21, der optionale Encoder, der Controller, die Bremse, der Dämpfer, der Energiespeicher 20 und/oder die Abrufvorrichtung 1, können, in beliebiger Kombination miteinander, eine Einheit bilden. Sie können in ein Gehäuseunterteil 2c einlegt werden oder sein, welches dann zusammen mit dem Gehäuseoberteil 2b das Gehäuse 2 bildet. Optional könnte man bei Demontage die Gehäuseschalen (Ober- und Unterteil) 2b, 2c öffnen und entsorgen. Die Elektronik kann aus der Unterschale oder dem Gehäuseunterteil 2c, ohne diese zu berühren, entnommen werden. Die Gehäuseteile 2b, 2c können allein oder gemeinsam nach Abschluss der Behandlung des Nutzers z. B. auch absichtlich zerstört werden, um die weitere Nutzung des Nasenapplikators zu verhindern. Hierzu kann vorgesehen sein, z. B. einen optionalen Schnapphaken abzubrechen oder eine andere formschlüssige Verbindung irreversibel zu schädigen, abzubrechen, zu verschieben, usw. Man deformiert beispielsweise den Schnapphaken, man verschiebt ein Verbindungsteil oder eine Sperre, usw. Der Nasenapplikator 100 kann nach Behandlung automatisch und/oder manuell entleert und als Ganzes verworfen werden. Alternativ kann er in Teile zerlegt werden und nur teilweise verworfen bzw. wiederaufbereitet oder weiterverwendet werden, hierzu sind insbesondere z. B. die elektronische Steuervorrichtung 9, der Motor 19, die Spindel 21, usw. geeignet. Der Nasenapplikator 100 kann einen Deckel umfassen, welcher zum Einlegen des Substanzreservoirs R und/oder der elektronische Steuervorrichtung 9 geöffnet werden kann. Ein Dichtring 16 kann vorgesehen sein, um die Dichtigkeit zwischen Bestückungsvorrichtung 15 und/oder Ausbringvorrichtung 17 einerseits und umgebender Hülse oder Schaft andererseits zu gewährleisten. Ein Durchflusssensor 11a kann vorgesehen sein. Er kann Teil der Erfassungsvorrichtung sein oder diese darstellen. Ein optionaler Stopfen 17a ist zur Begrenzung des Volumens des Subtanzreservoirs R vorgesehen, er kann verschieblich angeordnet sein. Eine optionale Feder kann vorgesehen sein in dieser oder jeder anderen Ausführungsform, welcher direkt oder indirekt gegen den Stopfen 17a drückt, um ihn aus einer Position, welche er lagerungsbedingt möglicherweise über eine längere Zeitdauer angenommen hat, bei Auslösen des Nasenapplikators 100 herauszubewegen. Das in Fig. 6 gezeigte Ventil 23a kann sich in beliebigen Ausführungsformen optional bei, an und/oder in der Ausbringvorrichtung 17 und/oder der Bestückungsvorrichtung 15 oder in deren unmittelbaren Nähe befinden. Optional kann in beliebigen Ausführungsformen die Leitung 22, durch welche die Substanz S in die Dosierkammer 13 geführt wird, durch die Bestückungsvorrichtung 15 und/oder die Ausbringvorrichtung 17 verlaufen. Optional können in beliebigen Ausführungsformen die Bestückungsvorrichtung 15 und/oder die Ausbringvorrichtung 17 einen Anschluss für die Leitung 22 haben. Optional können in beliebigen Ausführungsformen die Bestückungsvorrichtung 15 und/oder die Ausbringvorrichtung 17 hohl oder durchgängig sein. Optional können sich in beliebigen Ausführungsformen die Leitung 22 mit der Bestückungsvorrichtung 15 und/oder der Ausbringvorrichtung 17 mitbewegen. In anderen Ausführungsformen bewegt sich die Leitung 22 nicht mit der Bestückungsvorrichtung 15 und/oder der Ausbringvorrichtung 17. Optional kann das Substanzreservoir R in beliebigen Ausführungsformen um 180 Grad gegenüber der Darstellung der Fig. 6 gedreht eingebaut werden. Alle Bauteile können in beliebigen Ausführungsformen optional beliebig positioniert werden, um eine Blindmontage, also ein Einbau ohne Sicht, zu vermeiden, die Gefahr von Verletzungen durch die Nadel 38 verringert wird und dass das Substanzreservoir R, welches das Septum 39 oder einen anderweitigen Anschluss aufweisen kann, einfacher montiert werden kann. The present invention relates to a drug delivery device, in particular a nasal applicator, according to claim 1. It also relates to a system according to claim 36. Nose applicators are known from practice, by means of which a patient can apply a drug or an active substance nasally. It is the object of the present invention to propose a further nasal applicator. The object of the invention is achieved by the nasal applicator having the features of claim 1, further by the system having the features of claim 36. According to the invention, a drug delivery device (for nasal, inhalative, intravenous, oral, buccal, sublingual, etc. delivery), in particular a nasal applicator for administration or nasal administration of at least one substance, e.g. a medicinal or non-medicinal substance, e.g. B. a medicinal or non-medicinal active ingredient proposed. The medicinal substance can in particular be an analgesic. For this purpose, the drug delivery device or the nasal applicator has a housing. The medication delivery device has or is connected to a substance reservoir for holding a quantity of the substance. The medication delivery device is connected to or includes a retrieval device for actuation by the user/patient. The retrieval device is programmed or otherwise prepared so that the user of the drug delivery device can retrieve a next application dose of the substance by actuating the retrieval device. The purpose or aim of the retrieval device is therefore to be able to trigger an application dose. The medication delivery device further includes or is connected to a delivery meter. The dispensing dispenser is provided for dispensing application doses upon actuation of the retrieval device. The delivery takes place, if it takes place, at a so-called delivery time. The medication delivery device also has a connection point for a nose attachment or a nose piece or is connected to a nose attachment or a nose piece. Finally, the medication dispensing device has or is connected to a dispensing device for actively dispensing an application dose of the substance via the connection point or the nasal attachment or the nose piece and/or out of the nasal applicator. The system according to the invention comprises one or more nasal applicators according to the invention and one or more peripheral devices, one or more of the nasal applicators being in signal or communication connection with one or more of the peripheral devices, in particular by means of its control device, or being prepared or programmed for this purpose. When reference is made herein to a user, this includes the patient who is self-medicating, the caregiver, the doctor, the patient's relatives and more, e.g. B. at the behest of the patient, the medication delivery device as described herein is used in the medication of the patient. In all of the above and following statements, the use of the expression “can be” or “can have” etc. is to be understood synonymously with “is preferably” or “has preferably” etc. and is intended to explain an embodiment according to the invention. Whenever numerical words are mentioned herein, the person skilled in the art understands them as indicating a numerical lower limit. Provided that this does not lead to a discernible contradiction for the person skilled in the art, the person skilled in the art always reads “at least one” or “at least one” when specifying “a” or “an”. This understanding is also encompassed by the present invention, as is the interpretation that a numerical word such as "a" can alternatively be meant as "exactly one" wherever this is clearly technically possible for a person skilled in the art. Both are encompassed by the present invention and apply to all numerals used herein. Where "programmed," "provided," or "configured" is used herein, it is also disclosed to interchange these terms. When reference is made herein to "programmed," "designated," or "configured" to perform a step or action, it is also disclosed that that step or action is optionally performed automatically, e.g. B. from the control device. Advantageous further developments of the present invention are the subject matter of subclaims and embodiments. Whenever an embodiment is referred to herein, it represents an exemplary embodiment of the invention expressly does not have this or these features in other embodiments that are also according to the invention, e.g. B. in the sense of a disclaimer. For each embodiment mentioned herein, the contrary embodiment, for example formulated as a negation, is also disclosed. Embodiments according to the invention can have one or more of the features mentioned above and/or below in any technically possible combination. Whenever a suitability, purpose, step or method step is recited herein, the present invention also encompasses corresponding programming or configuration of an apparatus or portion thereof suitable for achieving or carrying out. Even if the present invention is not limited to a nasal applicator, but rather relates to drug delivery devices as such, the focus in the following is on nasal applicators. The teachings, explanations, and advantages made of the nasal applicator apply without prejudice to drug delivery devices, and vice versa. In some embodiments, the terms "drug delivery device" and "nasal applicator" may be synonymous. In some embodiments, these terms are interchangeable. Thus, what is stated herein for the “medication delivery device” also applies to the “nasal applicator”, and vice versa. The applicator can optionally be used for various forms of application, e.g. B. can be used sublingually, inhalatively and even intravenously. The connection point disclosed herein can be designed to be connected to a wide variety of ports through which a liquid can be conveyed, such as. B an impaction baffle or step baffle or impaction baffle, which breaks up the liquid into small droplets, a two-jet atomizer (impinging jet), a porous membrane, a perforated plate (Rayleigh breakup principle), an infusion tube, a vortex chamber, nasal cannula, other nose adapters for generating small droplets, etc. It may be connected to any of these. In some embodiments, the nasal applicator also has a dosing chamber. The dosing chamber serves to temporarily receive the application dose of the substance held in the substance reservoir. In some embodiments, the nasal applicator additionally has a loading device for loading the dosing chamber with the application dose of the substance from the substance reservoir. In some embodiments, the pick and place device is a pump. In some embodiments, the loading device is a membrane that allows liquid to diffuse into the metering chamber over time. In other embodiments, the loading device is a dropper, alternatively a bellows, a bellows or a cuff, a bolus system, or the like. In some embodiments, the concentration itself can be mixed to simulate different dosages. In other words: Different mixtures of carrier liquid and active ingredient are provided in a dosing chamber of constant and/or variable size (e.g. 100 µL) in order to achieve the desired concentration, e.g. 50 µg/100 µL or 60 µg/100 µL, etc. For this purpose, and optionally additionally or alternatively for other purposes, a second fluid chamber can be provided in addition to the substance reservoir, which has a second fluid (preferably a liquid) which differs from the substance of the reservoir or is intended to hold it, for example a Fluid for diluting the substance with the aim of setting a desired concentration. A pump, or further pump, for discharging the second fluid from the second fluid chamber can, like any other pick-and-place device such. B. a syringe may be provided. The second fluid chamber, or a further, third, can have a desiccant or be provided for this purpose. Instead of or in addition to the desiccant, an antidote for the or an active ingredient of the substance can be provided, a neutralizing agent in order to reduce or block the pharmacological effect. In some embodiments, the dispensing device is arranged for, in particular active, dispensing of the application dose of the substance present in the dosing chamber via the connection point, the nasal attachment or the nose piece and/or out of the nasal applicator. In some embodiments, in a motor-driven direct piston drive, i.e. in a system in which the vortex chamber is coupled directly to a syringe and/or cylinder ampoule syringe (carpule), which acts as a reservoir and dosing chamber here—e.g. B. by means of a Motor or otherwise - the required triggering speed, force and/or pressure can be generated by applying pressure to the pressure plate of the syringe. The delivery quantity can be determined and controlled using a flow sensor. The flow sensor is provided to stop the movement of the dispensing device in these embodiments, for example to stop the optional motor when the desired dispensing amount has been reached. In some embodiments, an audio signal can optionally be emitted while and/or while a fluid is being applied. Alternatively or additionally, in some embodiments, an audio signal can be given after application is complete. Different tone signals as well as different tone types and pitches are encompassed by the present invention. In some embodiments, dose setting and/or initiation is manual, or a combination of manual and automatic. In some embodiments, the dispensing device and/or the equipping device has an energy store for mechanical or electrical energy or spring energy. In certain embodiments, the dispensing device and/or the equipping device has an energy store for hydraulic and/or pneumatic energy. In some embodiments, the stored energy is energy generated by the human body or gravity. In these embodiments, the energy is stored by changing the density or by converting this energy into another form of energy. In some embodiments, the dispensing device and/or the equipping device have a motor, preferably an electric motor. In some embodiments, the motor may also be powered by compressed air (pneumatic, hydraulic) or by mechanical energy, such as spring energy and/or human energy. The motor can also be a pump. In some embodiments, the dispensing device and/or the equipping device has a spindle. The spindle can be driven electrically, pneumatically, hydraulically, mechanically or by means of spring energy. The spindle can be designed in different ways, e.g. B. as a linear system (linear axis) with toothed belt and spindle drive for a linear movement, as ball bushings, as a threaded spindle (ball screw or trapezoidal thread gear), as a shaft guide, as a grooved shaft, as a cylindrical, flanged, rotary, short-stroke, long-stroke -Torque ball bushings for torque transmission, as torque shafts with and without a groove, as rail guides, as electric, pneumatic or hydraulic cylinders, as telescopic cylinders (e.g. multi-stage hydraulic piston) or as a single or double-acting cylinder. The spindle can be smooth in some embodiments and z. B. be driven by two pairs of obliquely mounted and opposite ball bearings. A rolling ring gear (Uhing gear) can be provided. In certain embodiments, the nasal applicator has no spring element and/or no store for mechanical energy or spring energy. In certain embodiments, the equipping device and/or the dispensing device has no spring element and/or no store for mechanical energy or spring energy. In some embodiments, the motor is connected to the spindle. In these embodiments, the motor is directly connected to the spindle. Alternatively, motor and spindle are connected indirectly, i. H. a translation or reduction can be interposed. Motor and spindle can be referred to together as a gearbox. It may be a fixed gear in some embodiments, i. H. Speed ratio and torque conversion are not changeable. In other embodiments, the transmission can be an adjustment transmission (stepped and/or stepless). In further embodiments, the transmission can be a manual transmission for speed and/or torque gradation and/or reversal of direction of rotation. Within the transmission, the step-up or step-down can be positive or non-positive, e.g. B. in a gear and / or friction gear and / or epicyclic gear (all three gears), a chain and / or belt drive (both traction gear), a planetary gear, a pressure medium gear (e.g. as in the hydraulic gear of a car brake), a linkage (e.g. as in the crank mechanism of an internal combustion engine - crankshaft and connecting rod), a cam gear (e.g. as in the cam gear of a valve control system), a screw and worm gear (e.g. as in a vice or jack), a linear chain drive, a roller body drive, a power split drive (e.g. a differential drive), a multi-plate chain drive, a rolling ring drive, a coupling drive (e.g. crank drive, Maltese cross drive) or a drive with an elastic transmission element (e.g. sliding key gear). In some embodiments, the nasal applicator also has a mechanism for changing the capacity of the metering chamber for the application dose of the substance. The capacity can be changed manually or automatically. Such a change in the capacity can take place by changing the stroke of the equipping or dispensing device. Examples of this are: Lengthening/shortening the travel path of the loading or unloading device, rotation of an inclined plane, by means of a curve e.g. B. a cam, groove, heart curve, etc., an adjustable end stop/stop, adjustable pins as travel limiters, a change in the dosing chamber diameter, a change in the loading or dispensing device geometry (e.g. round to oval), a change in the dosing chamber geometry (e.g. round to oval) and/or telescopic pistons running outwards or inwards. In some embodiments, it can be provided to change the capacity of the dosing chamber by first moving the piston by rotating the spindle in a first direction (approximately counterclockwise) and enlarging the dosing chamber accordingly in order to suck substance from the reservoir . The spindle is then rotated in the opposite direction to dispense the application dose thus introduced into the dosing chamber. In certain embodiments, it can be provided that the dosing chamber is filled and emptied by means of a sliding crank drive. The slider crank drive can have or consist of an eccentric shaft and a push rod which can be rotated on or on the eccentric shaft relative to the latter. The slider crank drive is used to transform a rotary movement into an oscillating pushing movement, or vice versa. In relation to the configuration of the equipping or dispensing device that is relevant here, this can result in a piston motor with a piston that moves back and forth in a straight line in the cylinder. The control device can be programmed to both fill the dosing chamber by rotating the motor drive in a first direction and also to empty it again by rotating the motor drive in the same direction with the aim of dispensing the next application dose. The quantity of the dose applied here can be fixed by turning it by a corresponding angular value. Alternatively, the control device can be programmed to fill the dosing chamber by turning the motor drive in a first direction and to empty it again by turning the motor drive in the second direction opposite to the first, with the aim of dispensing the next application dose. The quantity of the dose applied in this way can in turn be fixed by rotating it by a corresponding angular value, which makes the setting of the dose variable. The sliding crank drive can be used to advantage here. In some embodiments, a reduction in the size of the metering chamber is encompassed by the present invention by not changing the stroke of the deployment mechanism but by moving the linkage side. Does the dosing chamber z. B. a maximum volume of 150 µL, the following procedure can be offered, for which the control device can also be programmed: The dosing chamber is filled with 150 µL with the intake stroke, i.e. it is completely filled. The application dose to be delivered is z. B. but only 50 µL which by reversing the path z. B. the piston travels back, is given what the discharge stroke. In this example, the remaining quantity in the dosing chamber is 100 µL. If the next application dose is 75 µL, for example, the device does not have to carry out a suction stroke, but does the delivery stroke straight away. The residual amount that remains in the dosing chamber after this last application is 25 µL. If the subsequent application dose z. B. 100 µL, this again requires a suction stroke of 75 µL. Alternatively, however, the dosing chamber can be refilled to 150 µL. Further alternatively, the present invention includes that a constantly large dosing chamber (e.g. 150 μL) is always only filled with the desired application volume (e.g. by means of a micropump, for example with 100 μL. In these embodiments, the triggering device is moved in the direction Joint moves to compress air first. Above a predetermined pressure, the valve opens and the air is forced through the vortex chamber together with the liquid. Alternatively, the compressed air is discharged via a vent valve. In some embodiments, the mechanism for changing the volumetric capacity is the Dosing chamber for the application dose of the substance Part of the dispensing dispenser Where a motor is referred to herein, it may be a Wankel motor In some embodiments, the nasal applicator further comprises an electronic control device. In some embodiments, the electronic control device is programmed to move the dispensing device at a variety of speeds, forces, pressures, accelerations and/or flow rates and/or to dispense substance at a variety of speeds, forces, pressures, accelerations and/or flow rates permit. Provision can thus be made, for example, to deploy at a first, in particular predetermined, speed, to deploy at a second, in particular predetermined, speed which differs from the first speed, and optionally at even further speeds. These rates of application can be defined as a function of the quantity to be applied and/or the volume of substance to be applied and/or its nature. In some embodiments, the nasal applicator has a second fluid chamber containing a desiccant or a means for neutralizing the substance. In some embodiments, the dispensing device and the equipping device have identical components or consist of them. In some embodiments, the electronic controller is programmed to act on the mechanism to vary the volumetric capacity of the metering chamber. In some embodiments, the equipping device for equipping the dosing chamber with the application dose of the substance has at least a first one-way valve or check valve and/or the Metering chamber is defined by at least a first one-way valve or check valve. In some embodiments, the pick-and-place device optionally has at least one valve which opens at a predetermined pressure value (e.g. 4 bar). In other words, the dosing chamber is pressurized by the dispensing device, as soon as it moves, the pressure in the dosing chamber rises to the predetermined pressure value (e.g. 4 bar), the valve opens and remains open until the dosing chamber is empty . Thus, the one-way valve can also have the function of a pressure sequence valve. Alternatively or additionally, a valve can be opened or closed by means of a pressure switch sensor or pressure sensor. This solution covers both the function of a non-return valve and the function of a pressure sequence valve (alternatively: pressure switching valve, pressure sequence valve or sequence valve) of another valve, a throttle, a lock for volume flow, etc. In some embodiments, the valve can be switched mechanically, in others electrically or electromagnetically, in still others pneumatically or hydraulically. A mechanically switchable valve is, for example, a check valve with a spring element. Further embodiments of a mechanically switched valve are, for example, a disk or ball check valve, a check valve or a backflow valve. In some embodiments, the valve is a switchable three-way valve. This can also be switched mechanically, electrically or electromagnetically, pneumatically or hydraulically. In some embodiments, the one-way valve is integrated or partially integrated in the triggering or equipping device. In some embodiments, the one-way valve is replaced by blocking the plug in the substance reservoir after the metering chamber is filled. The one-way valve can be integrated into the vortex chamber, ie z. e.g. beyond the junction, or in the nosepiece, etc. The vortex chamber may be shaped to function as a valve. The vortex chamber can have such a valve or be delimited by it on one side or defined in its extension. In some embodiments, the equipping device for equipping the dosing chamber with the application dose of the substance has at least one second valve, e.g. B. any as discussed herein or other valve, in particular a one-way valve or check valve. Alternatively or additionally, the dosing chamber is provided with at least one such, e.g. B. a second one-way valve or check valve limited. The second check valve preferably has an opening direction that is opposite to that of the first check valve in relation to the dosing chamber. In certain embodiments, the function of the first valve and the function of the second valve can be provided together in one component. In some embodiments, the nasal applicator also has a blocking device for temporarily blocking the delivery doser during a blocking period that begins again at or after the respective delivery time of the delivered application dose. The blocking period has a blocking period start and a blocking period end. In some embodiments, the nasal applicator also has a dose detection device for detecting the amount of the application dose delivered by means of the delivery doser at the time of delivery. In some embodiments, the nasal applicator also has a data memory for storing at least the dispensing times of one or more application doses that have already been dispensed. Alternatively or additionally, the heights of these application doses are also stored. In certain embodiments, the dosing chamber has or consists of a chamber for receiving the substance or the dosed amount of the substance. In these embodiments, the dosing chamber is in particular of variable size or variable capacity. In other embodiments, the dosing chamber is of non-variable size and/or always has the same capacity. In certain embodiments, the delivery meter is configured and arranged to deliver the amount of substance to be delivered as a spray and/or atomized. In certain embodiments, the nose applicator has no energy store and/or no means for delivering a predetermined, in particular mechanical, amount of energy to the energy store. In certain embodiments, the nasal applicator has no means for releasing the predetermined amount of energy from the energy store to the dosing chamber in order to subject the liquid therein to a predetermined pressure rise from a low pressure to a higher pressure and to initiate dispensing of the liquid from the dosing chamber. In some embodiments, the drug delivery device may further be connected to or include a locking device. In some embodiments, the blocking device is configured to temporarily block the dispensing doser during a blocking period, in particular a predefined blocking period. The blocking period begins, for example, after delivery of one, some or every application dose. Provision can thus be made for a blocking period to begin again at or after the respective delivery time of the delivered administration dose. The blocking period is defined by the start and end of the blocking period. Of the Blocking device scheduled blocking periods can have different durations or each have the same duration. Also, in some embodiments, the drug delivery device includes or is connected to a dose detection device. The dose detection device is programmed to detect the amount (e.g. as an amount, in weight units, in volume units, in material units such as moles, etc.) of the application dose that is delivered by means of the delivery dispenser at the respective delivery time. It can also be programmed to record the level of an application dose referred to herein as the initial dose. Furthermore, in some embodiments, the drug delivery device is connected to or includes an electronic controller. The drug delivery device may include or be connected to data storage for storage. He can at least the delivery times of one or more already delivered application doses, which z. B. before the next delivery time or in the past and / or store and / or have the heights of these application doses. The drug delivery device may include, or be connected to, a sensing device that is programmed to sense operation of the retrieval device by the user. The detection device can at least one operation of the retrieval device carried out or occurring at an operation time by the Record users as confirmation behavior and is preferably configured, programmed and/or provided accordingly. The aim of the actuation behavior is to trigger, deliver or have a next or future application dose applied and/or to check the circumstances for this, for example whether a previous delivery time was already a sufficiently long time ago. The actuation behavior can be the actuation of the retrieval device or can be detected from this by evaluation. The electronic control device can be programmed to read data stored in the data memory. It is also programmed to evaluate the user's actuation behavior that was detected by the detection device. In some embodiments, the result of the evaluation of the activation behavior of the user by means of the electronic control device can influence the predetermination of the amount of the next or future application dose. The electronic control device can be programmed to determine the time that has elapsed since the delivery time of one or more application doses that have already been delivered until the retrieval device is actuated, and to take it into account, above all quantitatively, in the predetermination. The electronic control device can be programmed to determine the time that has elapsed since the delivery time of one or more of the application doses that have already been delivered until the retrieval device is actuated and, above all quantitatively, to be taken into account when predetermining, at a predetermination point in time, the amount of the next or further application dose that the user should apply in the event that the user activates the retrieval device outside of a blocking period that may still last when the retrieval device is actuated can be delivered at a next delivery time. In some embodiments, the nasal applicator and/or one or more devices thereof are already programmed to predetermine the amount of the next or the further application dose at a predetermination time, which is during a blocking period. In some embodiments, the nasal applicator and/or its devices are not programmed so that the user can enter a period of time or a point in time after which the effect or a predetermined effect of the administered amount of active substance should be ended, degraded or fallen short of. In some embodiments, the nasal applicator and/or its devices are not programmed to compensate or change the predetermined height of the next or further application dose by means of a stored and/or retrieved height compensation factor. In some embodiments, the nasal applicator is not designed or configured to vaporize or vaporize an application dose. In some embodiments, the substance in the reservoir is continuously pressurized, such as by a spring arranged to compress the interior volume of the reservoir. The dosing chamber can be designed to, when it is loaded with the next or further application dose to be dispensed, into the volume required to hold this dose by means of a corresponding movement, e.g. B. the motor, the spindle and / or the placement device. It can then be reduced to deliver the dose. In some embodiments, the dosing chamber has a variable size or a variable capacity. This/this is preferably set automatically before or when it is loaded with the next or further dose by means of a motor, spindle and/or loading device. In some embodiments, the control device is programmed to initially increase the volume of the dosing chamber for filling it and then reduce it again for emptying it by means of a motor, spindle and/or loading device. For this purpose, the motor and/or spindle preferably rotate both in a first direction and later in a second direction opposite to the first. In some embodiments, the dosing chamber is delimited by inner wall sections of a piston, a movable plunger and/or by two valves. In some embodiments, the dosing chamber is formed thereby. In some embodiments, one or more of the valves defining the metering chamber are check valves or other mechanically operated valves. In some embodiments, the valves that define the metering chamber are stationary, which can increase their precision. Stationary means here that they are not connected to z. B. the movement of the piston can be moved. In certain embodiments, the valves defining the metering chamber are located at or associated with a common end of the metering chamber, e.g. B. both in an upper area, or both associated with the nosepiece. In some embodiments, the control device is programmed to move the placement device after actuation of the retrieval device with the aim of administering the next or further application dose both in a first direction and then in a second direction opposite to the first direction. In some embodiments, the nasal applicator does not have a piston pump. In some embodiments, the nasal applicator has no device for limiting the maximum possible stroke of a piston pump. In some embodiments, the nasal applicator does not include an electrical valve actuator. Next, it can be programmed to, e.g. B. during use of the nasal applicator and / or preferably without the intervention of a medical force, the manufacturer or other people, at a predetermination time (or determination time), preferably from a variety of possible heights - which are optionally not yet known before the start of treatment, e.g. B. at least within predetermined limits, variable - height of the next application dose, z. B. from a variety of possible or specifiable application doses, to predetermine or to determine, to select about, to calculate or to determine which next, z. B. at a next delivery time, can be delivered to the user or can be delivered for a delivery to this user, should this outside of a blocking period, if such is set, actuate the retrieval device. The level of the next application dose may be unknown in advance. The level of the next application dose cannot be stored in advance, that is to say cannot be taken from a memory; rather, it must be determined or predetermined. In some embodiments, the level of the next application dose is unknown before the control device has predetermined or determined it, for example by calculating it. It can thus be unknown up to the time of the predetermination. It can be variable. The electronic control device can be programmed to predetermine the level of the next application dose only after the retrieval device has been previously actuated. The electronic control device can be programmed not to predetermine the amount of the next application dose before the retrieval device is actuated at least for the first time. The electronic control device can be programmed to determine the amount of the next application dose for each application dose, or at least for several application doses. The electronic control device can be programmed to store the heights of dispensed application doses detected by means of the dosing detection device in the data memory. Such a predetermination time is at or after the actuation time. The step of predetermining takes place taking into account data read from the data memory. The data read out preferably include at least the delivery time of one or more of the application doses already delivered, or the time elapsed between the one or more delivery times of the application doses already delivered and the delivery time before or after the next actuation time. As an alternative or in addition, the data read out preferably include the level of one or more of the application doses that have already been dispensed, in particular by means of the medication dispensing device. In some embodiments, the level of the next application dose differs from the level of at least one, several or all previously predetermined application doses. In certain embodiments, the read-out data does not include any data that is entered based on an input from the patient with a view to his or her condition are not exclusively based on these, at best also. Such data can be patient-specific control data and/or data that depicts the duration, severity and/or frequency of complaints. In some embodiments, the dispensing dose is not the dose sensing device. As the dispensing doser dispenses the application dose to the patient, the dose sensing device records the amount of what has actually been dispensed. In some embodiments, the dosage detection device does not determine the level of the next application dose. In some embodiments, the nasal applicator does not have a display that would be controlled in order to display a remaining number of application doses and/or a number of application doses that have already been dispensed. In some embodiments, the nasal applicator does not have a large number of vials, in particular identical vials. In some embodiments, after a predetermined maximum amount of time has elapsed, no reminder signal, e.g. B. addressed to the user to operate the retrieval device again. In some embodiments, the data store also includes pharmacological, pharmacodynamic, pharmacometric and/or pharmacokinetic data, in particular relating to the substance that is or is to be administered. This data can be models, in particular PK models, or PK curves or include. This data can be formulas and/or generated based on them, e.g. B. on-line, by the electronic control device and / or in real time (real time), or generated. They may have been recorded or compiled individually for each patient. Alternatively or additionally, other data assigned to the substance can also be included in the data store or stored there. The data can include, for example, the dose half-life and/or the elimination or terminal half-life of the substance. The dose half-life is the time required for the concentration (e.g. in plasma, in blood, at the site of action (CNS, central nervous system), in adipose tissue, in the liver, etc.) to reach half the value (50%) of the administered dose is reduced. The elimination or terminal half-life is the time required for the concentration present at pseudo-equilibrium to fall by half (50%). The electronic control device is optionally programmed to also read out such data from the data memory. Furthermore, the next or further application dose of the substance is pre-determined in this case, also taking into account the additionally read out data. The predetermination time, as well as the actuation time, can optionally be the delivery time of the next correspond to the application dose, but it can also be before the delivery time. The end of the lockout period can be the time of maximum concentration (this time is also referred to herein as: tMax) between delivery of two consecutive application doses of the substance or be derived from it. In certain embodiments, the blocking period can depend on the maximum concentration and accordingly on the doctor or other authorized persons or automatically on the medication delivery device, alternatively on a defined concentration, alternatively on the time until this defined concentration is undershot. In some embodiments, the electronic control device is further programmed to cause the next or the further application dose to be dispensed at the predetermined level at the corresponding dispensing time by means of the dispensing dispenser. The electronic control device is also programmed to subsequently store or have stored in the data memory the level and/or a resulting concentration of the application dose, for example as quantity information or volume information etc. of the substance, of the next application dose delivered. Furthermore, the control device is preferably programmed in order, for example at the same time as or subsequent to the dispensing of the application dose, to cause the blocking device to temporarily block the dispensing dispenser for a specific blocking period. The blocking period begins, for example, from or after the delivery time of this next application dose and is defined by a blocking period start and/or a blocking period end, which can also apply to any other blocking periods mentioned herein. The delivery time of the next application dose delivered can be stored in the data memory, and the control device can be programmed for this. In some embodiments, the electronic control device is further programmed to execute or initiate the sequence of the other steps mentioned above also in connection with one or more of the dispensing of further application doses following the next application dose, which are chronologically after the next application dose. In some embodiments, the electronic control device is programmed to read out data from the data memory which z. B. include PK curves and / or PK models, and which depict a time course of the concentration of the substance in the body, in particular in the blood of the patient. Based on these curves or models, the electronic controller can calculate a next maximum concentration. The next maximum may be the maximum that the concentration has between immediately consecutive dispensing times. It may be the result of accumulated application doses. In certain embodiments, this maximum concentration is calculated and used to determine the blocking period. When setting the blocking period, the The point in time at which this maximum is achieved must be taken into account. In some embodiments, the electronic control device is further programmed to determine the next application dose in such a way that the next maximum concentration will not exceed a predetermined maximum value or a predetermined maximum. In these embodiments, the application dose is determined on the basis of data stored in the data store, in particular PK curves or models, and a therapeutic maximum stored in the data store. The therapeutic maximum can be the maximum of a single application dose or the maximum of a sum of several applications or the maximum of a sum of several applications over a specific time or within a specific time interval. In some embodiments, the evaluation of the recorded activation behavior of the user includes determining the activation time at which the user would like to call up the next or the further application dose. Alternatively, the evaluation of the usage behavior includes the period of time that lies between this actuation time and the end of the blocking period of the last elapsed blocking period. In this case, the predetermination includes taking into account the determined next actuation time or taking into account the determined period of time. In some embodiments, the drug delivery device or nasal applicator further includes a feedback device. It serves the user, a feedback e.g. B. to his well-being, his pain condition or the like. The feedback device, which can be a switch, a touch surface, etc., can e.g. B. be provided to be operated by the user when, or as long as he is painless or can make a statement about the effect of the substance in his body in any other way. So it can be agreed that the user presses the feedback device for the first time, e.g. B. presses when the pain is first felt to be tolerable after the last application dose applied to the user. It can also be agreed that the user no longer actuates the feedback device from the point in time at which he feels pain again for the first time (due to the decreasing concentration of the substance in the body). The feedback device can be identical to the retrieval device, e.g. B. with its own switch evaluation, for example by being operated longer, shorter, more often or in some other way than the retrieval device, alternatively it can be a separate device for operation by the user. In this case, the detection device is programmed to detect that the feedback device has been actuated by the user at least at one, preferably a first, feedback point in time. Furthermore, the control device is programmed to determine the concentration of the substance present in the body or in the blood of the user at the at least one feedback point in time. A determination here can always be a calculation, reading out and/or reading. In addition, the control device is programmed to set a target concentration or its maximum value to a value below, above or equal to the determined concentration. Whenever a "target concentration" is referred to herein, it can be that concentration which produces a desired therapeutic effect. In some embodiments, the detection device is further programmed to detect at least one actuation of the retrieval device by the user at different actuation times, in particular after the blocking period. Alternatively or additionally, the detection device is programmed to detect a feedback point in time, preferably a last feedback point in time, after which there are no further actuations of the feedback device by the user, at least until the point in time at which the next application dose is dispensed. Optionally, the present invention also includes storing these feedback times. The control device can also be programmed to determine concentrations of the substance in the body, in particular in the blood, for example based on the data read out, such as e.g. B. PK curves, PK models, etc. Here, for example, both the concentration at the preferably first feedback time and the concentration at the preferably first actuation time (e.g. since the end of the last blocking period) or at the last feedback time relevant. These concentrations can be or will be assigned to the respective points in time. Furthermore, the control device can also be programmed to determine or select a concentration curve over time from a group of concentration curves over time. When determining the concentration curve over time, both the concentration at the preferably first feedback time and the concentration at the preferably first actuation time or the last feedback time are taken into account. Reference herein to a "set of concentration courses over time" means a set of concentration courses that relate to or are derived from the same dose (e.g. 50 µg fentanyl). In particular, the concentration profiles include those that reflect the time profile of the concentration for the mean value of all patients in a group examined using this dose, or the mean value plus/minus one or more standard deviations. A large number of such courses or data can be stored in the data memory. From this, the group of the observed time curves can be selected. Furthermore, the control device can be programmed to take into account the individual concentration profile over time determined in this way when predetermining the level of one or more of the subsequent application doses, in particular to take into account the determined individual PK curve. In some embodiments of the nasal applicator, the control device is further programmed to take into account the set target concentration or its maximum value when predetermining the level of the next application dose. Alternatively or additionally, it can be provided that the determined individual concentration profile over time, in particular the determined individual PK curve, is taken into account during the predetermination. In some embodiments, the controller is further programmed to, after delivery of an initial dose or loading dose at an earlier time, at a first (or referred to herein as "initial") time of actuation of the retrieval device by the user (preferably after expiration of an the blocking period following delivery of the initial dose, during which no application dose is administered to the user when the retrieval device is actuated), to determine a concentration assigned to this time of actuation, specifically for each of the concentration curves (stored in the data memory) of the/a group or of these derive. This first time of actuation is after the delivery time of the initial dose. The control device is also programmed to define the concentrations determined in this way as the estimated target concentration of the associated concentration profile over time. If, to put it simply, there was an initial dose and the user wanted to call up another application dose after the blocking period that followed had expired, then the point in time at which the user attempted to call up the further application dose is shown for each of the concentration curves considered over time a concentration assigned. Since the concentration so assigned has been determined by calculation and is the result of a hypothesis which still requires testing and confirmation, the concentration so determined is referred to herein as the estimated target concentration. If the group of time courses considered has three elements (courses), then three estimated target concentration values are obtained. In other words, three hypotheses are put forward. They indicate how high the concentration in the body would have to be if the first, second or third concentration course in the group applied to the user under consideration. An initial dose can also be referred to herein as a first or preceding application dose, which was delivered at a delivery time, which can correspondingly be the first delivery time. The initial dose may actually be the very first application using the drug delivery device. The control device can also be programmed to apply the first application dose following the initial dose in response to actuation of the retrieval device at the first actuation time. Furthermore, the control device can determine a point in time at which, after the application of this first application dose, the concentration in the body, in particular in the blood, will or should have fallen again to the estimated target concentration of the associated concentration profile over time. This time is also referred to herein as the calculated target concentration time. In order to calculate it in each case (i.e. for each concentration profile from the group), the same values are used again in each case temporal concentration curves of the group, for which a calculated target concentration time point has already been defined. It should be noted that differences between the level of the initial dose and the subsequent, first application dose are taken into account here. For example, if the initial dose was 50 µg fentanyl, the three selected concentration curves over time in the group indicated how this 50 µg fentanyl could be detected in the body. A first of the three concentration curves could e.g. B. assume that the course will behave as observed in a collective on average. A second can For example, suppose the gradient behaves like the first gradient by plus one standard deviation, plus 10%, and so on. A third can For example, assume that the gradient behaves like the first gradient by minus one standard deviation, minus 10%, and so on. However, if the subsequent, first application dose is not 50 µg, for example, but only 30 µg fentanyl, then the same three selected concentration curves over time for the group are assumed. They are just no longer calculated for 50 µg, but for 30 µg of fentanyl. The control device can also be used for direct or indirect detection or determination of the second actuation point in time for retrieving a second or subsequent, first application dose, e.g. B. second application dose to be programmed. In addition, the control device can be programmed to record a concentration over time from the group as an individual concentration over time, in particular to be determined as an individual PK curve. In this case, the respective difference between the calculated target concentration time of each concentration profile over time from the group and the second actuation time is taken into account. In particular, that concentration profile over time that has the smallest difference between its calculated target concentration time and the second actuation time comes into consideration as an individual concentration profile over time. The control device can also be programmed to take into account the determined individual concentration profile over time when predetermining the level of one or more of the subsequent application doses, which can in particular be an individual PK curve or an individual PK model. In some embodiments, the control device is further programmed to determine the concentration of the substance present in the body or in the blood of the user. The determination takes place at at least one considered actuation point in time or at least one considered predetermination point in time. Furthermore, the controller is programmed to set this concentration as the target concentration. The control device is further programmed to set the level of the next application dose at the next predetermined time such that the concentration in the body or in the blood of the user will only drop to the target concentration again after a predetermined period of time has elapsed. This period of time can be adjustable, for example by the attending physician, and begins with the delivery time of the next application dose. For this purpose, as described above, the unchanging individual concentration profile over time, ie the PK curve of the user, can be taken as a basis and/or taken into account. In some embodiments, the electronic control device is further programmed to take into account data read from the data memory in the step of predetermining the level of the next application dose. These data include both the delivery time of one or more of the application doses already delivered on the one hand and the amount of one or more of the application doses already delivered on the other hand. It is covered by the present invention that here, as an alternative to the delivery time, the time period elapsed between the one or more delivery times of the application doses already delivered and the delivery time after the next actuation time can be considered. In some embodiments, the evaluation of the activation behavior of the user, which is recorded by means of the detection device, includes the detection of activations of the retrieval device by the user at activation times within a blocking period. This can be in any, a specific, i. h, in the first and/or in the second, etc., or in each period of suspension. In certain specific embodiments, it is also optional to store this actuation behavior in or on a suitable device for this purpose, e.g. B. the data storage mentioned herein provided. The control device is also programmed to determine a concentration of the substance in the body, in particular in the blood, which is or can be associated with the respective actuation times within one of the blocking periods. The controller is further programmed to set a target concentration or its minimum value to a value above, below or equal to the associated concentration, respectively. In certain embodiments, the procedure outlined above may be repeated multiple times, e.g. H. in loop, to be executed. The target concentration so approximated, or the minimum value so approximated, may optionally be reset to zero (0) after any or each lockout period. In some embodiments, the detection device of the nasal applicator according to the invention is further programmed to detect and optionally store at least one actuation of the retrieval device by the user at least one time of actuation after the blocking period. In this case, the control device is further programmed to determine a concentration in the body, in particular in the blood, which is associated with the actuation time after the blocking period. The control device is also programmed to determine a concentration profile of the group over time. here both at least one, preferably the last, actuation time within the (any) blocking period and at least one, preferably the first, actuation point in time after the blocking period are taken into account. The control device is also programmed to take into account the determined individual concentration profile over time, in particular the determined individual PK curve, when predetermining the level of one or more of the following application doses. In some embodiments of the nasal applicator, the control device is further programmed to take into account the set target concentration or its minimum value and/or the determined individual concentration profile over time, in particular the determined individual PK curve, when predetermining the amount of the next application dose. In some embodiments, the evaluation of the actuation behavior of the user, which is detected by means of the detection device, comprises the evaluation of actuations of the retrieval device by the user at actuation times within one of the blocking periods. This can be in any, a specific, i. h, in the first and/or in the second, etc., or in each period of suspension. In certain specific embodiments, this actuation behavior can optionally also be stored in or on a device suitable for this purpose. Furthermore, the control device can be programmed to determine an increase in the time intervals between successive actuation times within a the (considered) blocking period, alternatively the absence of further actuation times within the considered blocking period. In addition, the control device can be programmed to specify a point in time from which the extent of the increase or the absence of it satisfies predetermined criteria. Criteria can be specified, for example, that as soon as z. B. 50%-75% of the lock duration T_vainn have elapsed, one may assume that the actuation times are in a predetermined manner significantly further apart than before, and / or if for a, z. B. predetermined period of time has not been actuated, it is assumed that the effect of the therapeutic effect has become noticeable / noticeable and / or the target concentration has been reached. For some embodiments it can be specified that if arithmetically z. B. 80% or another predetermined proportion of the calculated maximum concentration has been reached and there are still unsuccessful retrieval attempts, i.e. the desired therapeutic effect has not yet been achieved, the end of the current blocking period is brought forward, since the remaining z. B. 20% of the concentration will not be sufficient to bring the user to the target concentration (CED) bring to. For some embodiments it can be specified that if arithmetically z. B. 80% of the calculated maximum concentration has been reached and there are still unsuccessful retrieval attempts, i.e. the desired therapeutic effect has not yet been achieved, the next predetermination time is brought forward in the knowledge that a retrieval attempt by the user will probably take place at the end of the blocking period. As these time intervals increase, it means that the desired therapeutic effect is beginning to set in, perhaps slowly, but definitely. Thus, in the event that an actuation by the user takes place after the end of the blocking period, the dose can turn out to be smaller or be calculated as if there were no therapeutic effect. Furthermore, the control device can be programmed to determine a concentration of the substance in the body, in particular in the blood, which is associated with the point in time. The controller may be further programmed to set the target concentration or its minimum value to a value above, below or equal to the assigned concentration, respectively. In some embodiments, the electronic control device is further programmed to evaluate at least one actuation of the retrieval device by the user at at least one actuation time which is after the blocking period. Optionally, storing the actuation in or on a device suitable for this purpose is also covered by the present invention. In this case, the control device is further programmed to determine a concentration in the body, in particular in the blood, for the actuation time or times after the blocking period. The control device can be further programmed to determine a concentration profile over time for the/a group, taking into account both one, preferably the last, actuation time within the blocking period and one, preferably the first, actuation point after the blocking period. In addition, the control device can be programmed to take into account the determined individual concentration profile over time, in particular the determined individual PK curve, when predetermining the level of one or more of the subsequent application doses. In some embodiments, the nasal applicator controller is further programmed to take into account the set target concentration or its minimum value when predetermining the level of the next application dose. Alternatively or additionally, the control device can take into account the determined individual concentration profile over time, in particular the determined individual PK curve. In some embodiments, the control device is further programmed to limit the level of the next application dose and/or to limit the resulting concentration. Alternatively or additionally, the control device is programmed to limit the cumulative level of all application doses delivered within a predetermined period of time and/or to limit the concentrations resulting therefrom. Again alternatively or additionally, the control device is programmed to limit the cumulative level of all application doses delivered and/or to limit the resulting concentrations. For this purpose, the control device optionally accesses data relating to the substance stored in the data memory. In some embodiments, the nasal applicator according to the invention is suitable for the nasal administration of an application dose of substances which are or have medicinal active ingredients in particular. In other embodiments, the inventions relate to a drug delivery device that is not a nasal applicator. What is stated herein for the nasal applicator therefore also applies without restriction to a drug delivery device as a nasal applicator, especially if this is portable and can be used by the user, e.g. B. a patient, alone actuable bar and is usually operated without outside help or special knowledge. In particular, a drug delivery device is suitable for other types of administration, for example for further transmucosal administrations, in particular via the oral mucosa, for example in the cheek pouch (buccal) or under the tongue (sublingual), for intravenous or also for inhalative administration. In some embodiments, the dispensing dispenser is or includes a particle or droplet generator, such as a vortex chamber, a spray head, a nozzle, cannula, dropper, perforated plate, baffle, porous membrane or the like. In some embodiments, the delivery doser includes an energizing mechanism and/or a delivery mechanism. This can be designed mechanically and/or electronically, e.g. B. as a micropump, piston pump, rotary pump, peristaltic pump, centrifugal pump or the like. In some embodiments, the dispensing doser includes an analog, in particular stepless, and/or a digital (0 or 1) control for dosing. This can be part of the electronic control device of the nasal applicator. In particular, an application dose or release quantity of the substance corresponds to a quantity in the range between 1 μL and 300 μL per actuation. In some embodiments, a high level of reproducibility and accuracy in the delivery of the amount by a user-independent operation (alternatively: triggering) by always the same trigger parameters such. B. tripping speed, tripping force, acceleration, flow rate, pressure, rotation, stroke, etc. must be guaranteed. In some embodiments, the nasal applicator includes a metering valve. In certain embodiments, the nasal applicator comprises an elastomer ring, in particular a removable one, for sliding onto a nose attachment (also known as a nose dip). The elastomer ring serves as possible hermetically sealing the nostril from an exterior. In some embodiments, the nasal applicator, e.g. B. commercial or conventional nasal spray cartridges that have an integrated conveyor or pumping device. By means of this integrated conveying or pumping device, different dosing sizes can be delivered after venting (priming), for example by lengthening or shortening the stroke of this device. In some embodiments, a delivery or pumping device is triggered mechanically, ie by hand, by the user/patient. For this purpose, for example, a spring accumulator can be loaded, adjusted and triggered manually or externally. In some embodiments, the dose detection device of the nasal applicator comprises a sensor configured to detect the substance delivered or the amount of active ingredient thereof. The dose or its volume or quantity can be detected, for example, by means of direct measurement, e.g. B. by means of a flow sensor, etc.) and / or by means of derived measurement. In the case of a derived measurement, the dose is calculated or derived. This can be done, for example, by measuring revolutions (rpm), angle, stroke distance, distance, number of strokes, time, valve actuations (number and/or time), etc. Alternatively or additionally, the dose can be detected by means of a spray sensor, which makes it possible to determine whether there are actually droplets of the atomized Form or forms fluids or aerosol in the area of the nose attachment. For example, the spray sensor uses the effect that the atomized fluid or aerosol scatters light and works as a so-called scattered light sensor. In some embodiments, the dose detection device can be integrated into the control device of the nasal applicator, for example. In other embodiments, it is separate. In some embodiments, the dose can be measured using a flow sensor, a flow sensor, or using a droplet distribution measurement and/or particle distribution measurement. In some embodiments, the droplet distribution and/or particle size distribution can be measured to determine the dose. In some embodiments, by means of the triggering parameters, such as e.g. B. triggering speed, triggering force, pressure, acceleration, flow rate, etc., the droplet size distribution and / or particle size distribution can be set or adapted or adjusted. This is intended in particular to adapt the droplet distribution and/or particle size distribution to different active ingredients in a simple manner. In some embodiments, the data memory of the nasal applicator comprises at least one internal memory component which is non-volatile and can be overwritten or written to multiple times and/or an external memory component which can in particular be exchangeable (e.g. SSD memory card, USB memory, HDD, etc.). Alternatively or additionally, a network, a smart device, a charging station (docking station) or the Internet can also be considered as external storage. In some embodiments, e.g. B. as a final step of the method triggered by the control device, at the end of the treatment or therapy without or after an automatic data backup in or on a (further) internal or external storage device suitable for this purpose, the personal data and / or individual control data from the Clear data memory of the nasal applicator and/or reset the nasal applicator to the factory settings. The nasal applicator or parts thereof can thus advantageously be passed on to other patients after the patient's therapy has ended, without data protection concerns having to oppose this. In some embodiments, the data memory, in particular the external data memory, can be implemented as a digital pain ID card and used by the user/patient to provide evidence to the attending physicians and/or controllers, for example when traveling or during checks. In some embodiments, the user/patient interacting with the nasal applicator can be viewed as a pre-programmed, self-regulating system, eliminating the need for programming and potential sources of error. The same is known from the use of IV-PCA smart pumps for the administration of opiates. The pre-programmed, self-regulating system includes certain dose limits (e.g. dose limits, concentration limits, time limits, limits based on a therapeutic effect, i.e. e.g. a lower dose for a low pain score). These dose limits may be dose limits per time, a specific number of actuations or actuations, a single dose limit, a daily dose limit, a concentration limit, and/or the like. When the dose limits are reached, two consequences can occur: the delivery of further application doses can either be paused or the dose can be reduced in such a way that a therapeutic effect can no longer occur. In particular, however, a placebo effect is made possible here. In some embodiments, the user/patient can be viewed as a control circuit and the triggering behavior of the nasal applicator can be adapted based on the recorded or determined pharmacological data in accordance with the user/patient reaction in terms of dose and therapy. On the one hand, direct measured values (actual values), e.g. B. the blood sugar level or the opioid concentration in the blood, or on the other hand indirect measured values (derived and/or estimated values), e.g. B. Pharmacokinetics ("PK-") curves of a (reference) population. Direct measured values are preferably used to adapt the triggering behavior. In some embodiments, the electronic control device is further programmed in order to be able to predetermine a predetermination time of an application dose of the substance, with subjective therapeutic observations of a patient-specific therapeutic effect, such as e.g. B. pain, to be considered. These observations can determine the level of pain (pain score). Pain type, pain duration, pain intensity and/or pain frequency of the patient. This means that the user/patient determines what is still bearable for him/her or how much pain he/she feels. This can e.g. B. by manual entry on a one-dimensional rating scale to determine the pain intensity. Such scales can be, for example: - a numerical rating scale (NRS, for example from 1 (= pain-free) to 10 (= strongest intensity)), - a verbal rating scale (VRS, with descriptions of pain intensity, for example "none", "moderate", "medium", "severe", "very severe", or also descriptions of the occurrence over time, for example "never", "rarely", "sometimes", "often", "always"), - visual analogue scale (VAS, for example as line whose endpoints represent extreme states, such as “no pain” and “unbearable pain”, on which the user/patient marks their subjective pain perception without perceiving a corresponding scaling), - Functional Activity Scale (FAS, e.g. with The classifications "no limitation" (no limitation) if the user can carry out a certain activity without limitation (eg due to pain), "mild limitation" (mild limitation) if the activity is only carried out with limitations can (e.g. B. due to pain) and "significant limitation" (significant limitation) if the activity is not performed (e.g. due to pain or side effects of pain therapy), or a - functional impairment such as e.g. B. insomnia, impairments in the ability to eat and/or drink and/or impairments in deep breathing. In some embodiments, objective and/or subjective observations may be considered. These can e.g. B. include: - Vital signs (such as blood pressure, heart rate, temperature, etc.), - Pupillary reaction, - Delirium - Hallucinations - Dizziness - Tolerance - Addiction - Increased sensitivity to pain (hyperalgesia) - Sedation (sedation), - Side effects (such as itching) , nausea (nausea), vomiting (vomiting) etc.), - physiological observations, - total dose/volume and/or total concentration of the substance/active ingredient, - remaining capacity in the container, - sleep patterns. In some embodiments, the present invention can be classified as part of the so-called Personalized Medicine, in which the user/patient is viewed as a pre-programmed, self-regulating system and with dose limits (absolute) and/or dose limits per time, concentration limits or quantity limits and/or limitation of the number of triggerings and/or limitations for a single dose and/or daily dose, etc. as well as the alternatives listed and explained below, the aim is to achieve therapy that is as individual as possible will. The more input or information about the status of the user/patient is available, the more individually the therapy can be designed. In particular, if concentration limits are considered here, different high doses can result in certain embodiments. In some embodiments, the electronic control device is further programmed in order to be able to predetermine a predetermination time of an application dose of the substance, patient-specific setup data being entered and/or taken into account as an alternative or in addition. This setup data can, for example, include or result from: - data from the (electronic) patient file, - data from the individual anamnesis, - data from a pre-operative consultation (pre-OP), - data collected during an operation (e.g. during a anesthesia), - data collected in a PACU (Post Anesthesia Care Unit, recovery room, etc.) and/or - individual anthropometric patient data (e.g. weight, age, height, sex, etc.) In some embodiments, alternatively or additionally, subjective therapeutic observations, e.g. B. by means of a Pain score entered and considered as described herein. In some embodiments, the electronic control device is further programmed in order to be able to predetermine a predetermination time of an application dose of the substance by alternatively or additionally taking into account objective therapeutic observations. These observations can be compared, preferably automatically, using sensor data for vital signs. The vital signs may include, for example: - heart rate (HR), - HRV, - (partial) blood oxygen saturation (SpO2), - blood pressure, - blood pressure trending (BPT), - electrochemical skin reactions, - temperature, - photoplethysmogram (PPG), - electrocardiogram (ECG), - respiratory rate, - blood sugar level, - stress, - carbon monoxide (CO) measurement - electroencephalography (EEG). In some embodiments, there is the possibility of personalizing, adapting, modifying, etc. the methods initiated by the control device. This can be done by means of a user interface, management software and/or peripheral devices. In some embodiments, the method initiated by the control device creates value tables for controlling the nasal applicator. In some embodiments, the method initiated by the control device calculates different triggering parameters for the nasal applicator, depending on the position of the device. In some embodiments, the circadian, ultradian, and/or infradian rhythm of the user/patient may be taken into account. In some embodiments, the nose applicator transmits the data from the data store by cable, for example using a LAN, Powerline or PowerLAN, and/or wirelessly using appropriate protocols, e.g. B. Wi-Fi, Bluetooth, WLAN, GPS, RFID, NFC, barcode, QR code, ZigBee, Wibree, WiMAX, IrDA, WPAN, infrared etc. and/or is in signal connection with the data memory. If a signal or communication connection between two or more components is discussed here, this can be understood to mean a connection that exists during use. This can also be understood to mean that there is a preparation for such a signal communication (wired, wireless or implemented in some other way), for example by coupling both components, for example by means of pairing, etc. Pairing is a process to create a link between Manufacture electronic units for the purpose of communication. One of the most famous examples of this is the establishment of a Bluetooth connection, by means of which various devices (e.g. smartphone, headphones) are connected to one another. Pairing is also sometimes referred to as bonding. In some embodiments, the data listed here is transmitted via an interface between the smart device and the computer. In some embodiments, the data presented herein is transmitted web-based, i. H. no software installation is necessary. In some embodiments, the data listed herein is transmitted using an encrypted data transmission. In some embodiments, the data listed herein is preferably transmitted over an adjustable range. In some embodiments, low-energy solutions are preferably provided for the nasal applicator and the devices connected thereto in order to consume as little electricity as possible. In some embodiments, fleet management is provided for the nasal applicator and associated devices; H. managing, scheduling, controlling and monitoring multiple nasal applicators with the connected devices. In some embodiments, there is a possibility of integrating the nasal applicator, including the associated devices into an existing IT infrastructure. Interfaces, e.g. B. with clinical devices and / or with other medical products and / or with diagnostic devices and / or with a laboratory etc. can be provided. In some embodiments, interfaces to electronic patient files and/or to hospital quality reports and/or to national, European and international data collection initiatives or databases can be provided. Thus, on data from z. B. internal and external research, internal and external survey data (e.g. patient satisfaction, side effects, etc.) can be accessed. Within the European Union, for example, the international statistical classification of diseases and related health problems (ICD-10) is of interest, within Germany the diagnosis-related case groups (Diagnosis Related Groups (DGRG)) and quality improvement in the post-surgical pain therapy (QUIPS) provide comparative data and in the USA the programs of the Risk Evaluation and Mitigation Strategies (REMS), the DEA monitoring programs or the DEA documentation.In some embodiments, a modular/expandable dock or a docking station for the nasal applicator or the electronic control unit thereof and/or other peripheral devices. The dock or docking station is used for storage and/or management of the nasal applicator and/or peripheral devices. The dock or docking station is for storage and/or or management of the applicator and/or peripherals suitable. The dock can e.g. B. for loading, for software updates, pairing, hardware checks and / or releases, etc. may be provided. The dock or docking station also counts as a peripheral in some embodiments. In some embodiments, the dock or docking station is optionally not used for data transfer between the dock or docking station on the one hand and a nose applicator that is in physical contact with it and/or a server or cloud server on the other hand, but in others it is. In some embodiments, the dock or docking station is implemented as a standalone IT infrastructure, e.g. B. in the Internet or intranet (via hub / router / switch), provided. Alternatively or additionally, the dock can be integrated and/or integrated into an existing IT infrastructure via appropriate interfaces. In some embodiments of the present invention, the data interfaces are wired, e.g. e.g. designed as USB, USB-C, Thunderbolt, LAN, etc. In some embodiments it can be provided that e.g. B. IBM Watson to create access to outsourced system intelligence and thus provide connection to existing hospital information systems (HIS/PACS) via common interfaces such as HL7 and DICOM. For example, a technician can thus have access to the nasal applicator, to the devices connected to the nasal applicator, to interfaces and/or to the software. In some embodiments, a central server is provided. In some embodiments, the nasal applicator, in particular its electronic control device, comprises an energy storage device, in particular a rechargeable accumulator or a battery. In some embodiments, the energy storage device can have an application-related and/or indication-related battery design. In these embodiments, depending on the indication, a differently dimensioned energy storage device can be provided, in particular energy storage devices with different service lives or different running times. For example, an energy supply of three days may be sufficient postoperatively, while a longer energy supply (e.g. over two weeks) may be advantageous in the treatment of migraine. In some embodiments, wireless charging of the energy store can be provided, for example by means of pins (e.g. in a charging cradle) or without pins (e.g. Qi, by means of inductive energy transmission). In some embodiments, wired charging of the energy store can be provided, for example by means of a power pack or by means of Power over Ethernet (PoE). In some embodiments, batteries can be provided for changing as the energy storage device, e.g. B. Disposable batteries (button cells, AA, AAA, AAAA, block batteries, etc.), rechargeable batteries, rechargeable battery packs, etc. In some embodiments, an external power connection can be provided as the energy store, or PoE can be used. In some embodiments, a solar cell can provide the necessary energy. The solar cell can be attached directly to the nasal applicator or e.g. B. be provided on a loading dock or a charging station. In some embodiments, the necessary energy can be obtained by means of a winding mechanism, for example like a clockwork, or by means of so-called "energy harvesting", i. H. for example by pressing a button or a lever one or more times. The energy gained in this way can be used immediately or later for the application of application doses. In some embodiments, the substance reservoir of the nasal applicator is provided integrally, in other embodiments not integrally, in particular co-packed, i. H. packaged with the nasal applicator and/or an associated component. Both in the integral and in the non-integral embodiments, the substance reservoir can be (re)filled, in particular from the outside. In some embodiments, the substance reservoir is an already prefilled disposable container and/or a disposable container that can be filled on site, e.g. B. made of glass, plastic, metal, non-ferrous metal, composite materials, etc. or a combination of these materials. In some embodiments, the substance reservoir is provided with a position-independent triggering device, i. H. triggering can take place with a triggering functionality in all axes and degrees of freedom. This can be implemented, for example, by a collapsible and/or an energy-loaded container and/or the like. In some embodiments, the substance reservoir has a fixed filling volume, in other embodiments it has a variable filling volume. In some embodiments, the substance reservoir can be free of preservatives, in other embodiments it can be filled with substances containing preservatives and/or be suitable for this purpose. In some embodiments, the substance reservoir is provided with at least one connection device, which is used to connect the substance reservoir to the dispensing dispenser, in particular in a detachable manner. This can be done by means of a Luer connection, a needle, a screw cap, a plug connection, a click connection, by means of compression or the like. Furthermore, mechanical pins and/or a form fit can also be included in the present invention for the connection. In some embodiments, a device, in particular a barcode/QR code and/or an RFID device, can be provided on the substance reservoir for recording and/or storing information that can be output for the traceability of one or more applications. These can also e.g. B. a label, a QR code, a chip, an RFID / NFC tag, an image recording, which can each be scanned, etc. or a combination thereof. Applications are, for example, information about the substance such as name, expiry date, pharmacological data, concentration, etc. In some embodiments, technical solutions can be used on the substance reservoir to avoid errors in the sense of the poka-yoke or key-and-lock principle. For this purpose, for example, an inscription, a QR code, a barcode, a chip, an RFID/NFC tag, an image recording, which can each be scanned, etc. or a combination thereof can be provided on the substance reservoir. Corresponding control and/or computing devices with suitable software can also be included in the present invention for this purpose. This allows u. advantageously improper handling and/or the insertion of an incorrect substance reservoir into the nasal applicator can be avoided. Mechanical pins and/or a corresponding form fit can also serve this purpose and are therefore also covered by the present invention. In some embodiments, the substance reservoir is a non-integral, pre-filled, disposable container, e.g. B. made of glass, plastic, metal, non-ferrous metal, composite materials, etc. or any combination thereof, which is stored separately from the nasal applicator, in particular from its dispensing dispenser. In particular, this avoids compatibility problems between the material(s) of the substance reservoir of the substance. Separate storage increases the risk that extractables or leachables migrate into the substance, be reduced or even avoided. In some embodiments, the substance reservoir is a refillable, integrated reusable container with a filter, in other embodiments without a filter. In some embodiments, the substance reservoir is an external reusable container with a filter, in other embodiments without a filter. In some embodiments, the nasal applicator includes an additional substance reservoir, in particular a liquid reservoir, in which another substance can be accommodated. The further substance preferably differs from the first substance. The further substance may be medicinal or non-medicinal, e.g. B. hyaluronic acid, ectoine, aloe vera, etc. In some embodiments, the nasal applicator or its substance reservoir comprises multiple fluid chambers, such as the aforementioned second fluid chamber. In such embodiments, the nasal applicator may be capable of delivering multiple therapies, e.g. B. painkillers or cannabinoids on the one hand and z. B. and insulin on the other hand to support. In certain embodiments it can be provided that the substance in the second fluid chamber and/or in the substance reservoir is neutralized or destroyed with a fluid from the second fluid chamber and/or in the substance reservoir, or vice versa. This can be particularly useful in the event of theft or misuse. For this purpose, in the second fluid chamber and/or in the substance reservoir For example, a desiccant can be provided, which the substance and thus the active substance contained in it passes through (similar to the principle of a filter or coffee filter) or by which the active substance or the substance is absorbed (e.g. like a sponge) and the desiccant absorbs the substance or the Active substance (e.g. its salt) binds. The desiccant can e.g. B. in a filter, the second fluid chamber or a sponge, z. B. be provided as granules. The desiccant may also be maintained elsewhere in the nasal applicator, preferably such that the substance containing the active ingredient passes through or is stored in or resides in the desiccant if desired. Desiccants can e.g. B. sodium sulfate, calcium sulfate or calcium chloride. As a filter z. B. a molecular sieve, a filter fleece or an ion exchanger can be provided. Desiccant, in particular as discussed above, can additionally or alternatively also be arranged at a different point in the housing. So not limited to the second chamber and/or the substance reservoir. In some embodiments, the nasal applicator includes a cooling device suitable for cooling one, several or all substance reservoir(s), in particular its content. In certain embodiments, the nasal applicator comprises a heating device suitable for one, several or all Substance reservoir (s), especially its content or contents to heat. This is particularly advantageous for preventing the substance from freezing or for preventing the substance from being degenerated/destroyed by cold. In some embodiments, the control device may be provided as a disposable device, in other embodiments as a reusable electronic control device. Hybrid embodiments, in which part of the control device is reusable and part is provided as a disposable component, are also encompassed by the present invention. In some embodiments, the control device collects, stores, monitors, processes, calculates, simulates, regulates and/or controls one, several or all functionalities of the nasal applicator. In some embodiments, the nasal applicator is controlled by the control device using an algorithm (embedded software) that is loaded onto the nasal applicator. In some embodiments, the dispensing doser can be controlled separately by the control device or together with the dose detection device. In some embodiments, the dose detection device can be controlled separately by the control device or together with the dispensing doser. In some embodiments, the nasal applicator is controlled by the control device using a decentrally stored algorithm, e.g. B. web-based, via a ward computer or smart devices (non-embedded software). In some embodiments, the control device is in wireless or wired signal communication with other devices, for example in order to be able to interact with peripheral devices; corresponding transmitting and/or receiving devices can be provided. They can be in signal communication with the control device. The peripheral devices can include include: - devices for patient authentication, - wristbands, - sensor arrays, - docking stations, - computers (PCs), - smart devices, - printers, - other medical devices, - devices in a data center, - hub, router, access point, - servers, - (Cloud) servers. The system according to the invention can have one or more of the aforementioned and/or other peripheral devices. In some embodiments, peripheral devices of the nose applicator function as radio cells for a positioning system or for generating a geofence. A geofence is a virtual fence or boundary that "encloses" a physical location. Like a real fence, a geofence separates a location from its surroundings - albeit in a digital way rather than in the form of a physical barrier. In contrast to a real fence, however, a geofence can optionally also detect movements within the "fence". Such a virtual fence can be of any size, shape or peripheral coupling. Even a straight line between two points can be possible and intended. Geofences are e.g. B. created with the help of a map software and allow the user to draw the virtual fence directly over the desired area and / or using GPS, W-LAN, WPAN, RFID, Bluetooth signals and / or other peripheral devices to create coupling etc. The digital limit consists z. from a number of coordinates for latitude and longitude - and in the case of a circular geofence only from one point forming the center by means of W-LAN, WPAN, RFID, Bluetooth signals and/or with other peripheral devices a pairing etc Geofences can be used to identify objects within the virtual fence, e.g. B. by using W-LAN, WPAN, RFID, Bluetooth signals and / or other peripheral devices coupling etc. tracking to monitor and / or define specific action for an area and / or activate. In this way, one recognizes immediately, for example, when a device such as the drug delivery device according to the invention, in particular the nasal applicator, has left its place of use Will get removed. Conversely, virtual fences can also be used to keep objects out of a certain area. In some embodiments, the electronics of the control device can be designed redundantly, e.g. B. two-channel, by monitoring system / watchdog, etc. This can contribute in a particularly advantageous way to ensure safe operation, thus increasing safety and to meet the various risk classes in medical technology. In some embodiments, the nasal applicator retrieval device includes a triggering mechanism, which in turn includes at least one of the features described below. Thus, the triggering mechanism can work purely or essentially mechanically, e.g. B. similar to an insulin pen or a Respimat® Soft Mist Inhaler. Alternatively, the triggering mechanism can be a combination of mechanics (triggering mechanism) e.g. B. heart curve, actuator and / or skip and electronics (control). In some embodiments, the triggering mechanism may be or include a unidirectional, bidirectional, multidirectional, rotary, stepper, and/or encoder controlled, and/or infinitely variable piston and/or actuator, etc. In addition to this, an opposing dosing adjustment mechanism (cf. insulin pen) can be provided in some embodiments. Alternatively, electronic dosing (cf. electronic insulin pen) is also covered by the present invention. In some embodiments, the triggering mechanism includes a pump, e.g. B. a micropump, piston pump, rotary pump, peristaltic pump, centrifugal pump, centrifugal pump or the like. In some embodiments, the triggering mechanism is based on a bi-directional two-stroke (suck/push) principle, e.g. B. according to the functional principle of the Respimat®s. In some embodiments, the dispensing device or triggering mechanism may induce microdosing, e.g. B. in the range of 1 µL to 300 µL. In some embodiments, the dispensing device or triggering mechanism may be programmed or configured to deliver a dosage or dose per unit of time, e.g. B. 100 µL / sec. In some embodiments, a delivered amount (application dose) can be easily and/or accurately reproduced since the amount or scope of the application dose is independent of user/patient manipulation by means of the present invention. A high level of reproducibility and accuracy of the dispensed quantity through user-independent triggering with always the same triggering parameters, e.g. B. force, speed, acceleration, pressure, flow rate, stroke / distance, general energy input can contribute advantageously to patient safety. In some embodiments, the triggering mechanism may cause triggering by a mechanical or electronic trigger. In these embodiments, no force is required in the system. In some embodiments, the application dose of the substance is adjustable, in particular variable, in particular by means of configurations of the triggering mechanism, as described herein. In some embodiments, the substance resides in a print cartridge. In some embodiments, the cloud of droplets is generated by means of vibrating mesh, piezo, porous materials and/or evaporation. The output quantity can be set over time or a pre-dosed quantity, which is then atomized. In some embodiments, the triggering mechanism includes a metering valve that remains open as long as it is held depressed, for example. A dosing valve with a dosing chamber, a time-controlled valve, or a flow-controlled valve, etc. is also encompassed by the present invention. In some embodiments, the manually adjustable mechanism for changing the capacity of the dosing chamber z. B. by means of a knob, designed as a ratchet or the like, with z. B. a numerical scale or information on the delivery amount, dose, etc. The attack of the ratchet against an energy store, z. B. a spring or an elastic element, act or not. The triggering or deployment is z. B. triggered manually in the same way as a classic nasal spray. After the application has been completed, the ratchet slides into the new starting position of the stopper, for example via a lock nut or the like. The dispensing device may or may not be connected to the plug, e.g. B. by a piston. In some embodiments the mechanism is manually adjustable, in others it is automatic or a combination of manual and automatic or semi-automatic. This applies to any embodiment of the mechanism falling under the invention. In some embodiments, the retrieval device may be arranged laterally. In some embodiments, the "ratchet" may be a conventional ratchet. It can have an opposing thread. Again, this may apply to any mechanism mentioned herein. In some embodiments, the mechanism for changing the capacity of the dosing chamber can simultaneously charge an energy store, for example in the form of a spring store, and by means of the Apply retrieval device, which releases the energy storage. In some embodiments, the dose setting or the dose application can be a combination of manual and automatic procedures. In some embodiments, the substance reservoir also represents the dosing chamber. This means that the substance reservoir is used to apply directly or indirectly via the nasal attachment, without the application dose to be administered first being received in a chamber or dosing chamber that is fluidically at least temporarily separated from the substance reservoir. An independent assembly device is therefore not required in these embodiments. In this way it can advantageously be ensured that the dispensing device always moves, rotates, conveys in the same direction, which allows the inevitable play to be compensated for in a simpler way than if a left-right movement, an up-down movement were carried out. Based on the measurement results of an optional flow sensor or an optional device for quantity detection, etc. of any kind, in some embodiments the motor can be controlled for spreading, for example by simply switching off the power supply or giving the controller a corresponding signal, in particular to switch off. In some embodiments, another configuration is provided, in which z. B. manually die Application dose or its amount adjusts. For example, an energy store is manually tensioned and triggered manually. In some embodiments, the deployment device can drive a separate plug, alternatively the plug can be integrated into the deployment device. In some embodiments, in particular in the case of a single-use device, the stopper and fitting device can be permanently connected to one another and/or integrated into one another. In other embodiments, particularly in a reusable device, the plug and pick-and-place device can be in two parts, or the spindle and plug can be detached from one another. In some embodiments, the nose attachment can be designed integrally with the housing or connected to it, for example plugged on, screwed on or the like. A connection point can be provided for this purpose. It may be located inside or outside an enclosed lumen of the housing. In some embodiments, the dispensing device has a piston with a stopper at the end, which moves into the substance reservoir, which in these embodiments can also serve as a dosing chamber. In some embodiments, a servomotor is arranged to move or adjust a stop, for example by means of a spindle or set screw. In some embodiments, the stop, which could alternatively be intended to be adjusted manually, limits the travel of a trigger mechanism. In these embodiments, the triggering mechanism can be understood as part of the deployment device. In some embodiments it can be provided that the triggering mechanism is preloaded by means of a spring accumulator, a spring or another energy store, and is triggered in the preloaded state, e.g. B. manually. Alternatively, the triggering mechanism may be motor driven and/or triggered. In some embodiments, the stop may be configured by an internally threaded outer ring which may be slidably provided along an externally threaded cylindrical guide. In some embodiments, the stop can be provided to be displaceable or adjustable by motor and/or manually. In some embodiments, the retrieval device may be in the form of a terminal push button that is pressed against a spring. In some embodiments, a valve can be a check valve or a valve that only opens at a certain pressure, e.g. B. from 4 bar pressure, and after the pressure drop below 4 bar closes again. In some embodiments, a filter may be provided at the end of the metering chamber or after the connection point. In some embodiments, the dosing chamber is adjusted using an inclined plane. A suitable mechanism can be provided for this purpose. The triggering and application can take place in the same way as with a classic nasal spray. An optional device such as a return spring can return the dispensing device and/or other components to their initial position. In some embodiments the setting/adjustment of the mechanism can be done manually or automatically by e.g. B. engine. The movement can be rotational or linear. In some embodiments, the substance reservoir can be designed with trailing stoppers, a pouch bottle, a “bag”, a reservoir with a riser tube, etc. In some embodiments, the mechanism for changing the volumetric capacity of the metering chamber may be integrated into the nosepiece or may be located before or after the port. In some embodiments, the mechanism for changing the volumetric capacity is the dosing chamber itself. In some embodiments, the stopper includes or consists of the piston which is driven into the substance reservoir by gas under pressure in a pressure vessel. When the retrieval device is actuated or depressed, an application dose as provided in the dosing chamber is delivered. In some embodiments, the dosing chamber is defined by means of inclined planes or the like, such as e.g. B. attacks and the like set. When the retrieval device is triggered manually, the gas pushes the piston with the stopper forward and into the substance reservoir. In these embodiments, too, the setting and triggering can take place manually or automatically. In some embodiments, the inclined planes can e.g. B. linear or circular (curved). In some embodiments, the dosing chamber or its volume is set using an inclined plane(s) and a motor, which could alternatively be done by hand. In these embodiments, the spring accumulator is loaded or preloaded manually; this could alternatively be done by means of a motor or other energy sources. In some embodiments, the triggering is implemented by means of a spring accumulator. In these embodiments, the stroke can be adjusted automatically or manually and/or the triggering z. B. take place manually, for example by rotating the spring-loaded mechanism manually or automatically. In some embodiments, this rotation can be implemented by means of a motor. In some embodiments, the mechanism for changing the capacity of the metering chamber for the application dose of the substance is adjustable. In some embodiments of the nasal applicator, it has a pump, in particular a micropump, which is preferably not coupled directly to the vortex chamber, which can be present in the nose attachment, but rather fills the dosing chamber with the desired delivery quantity or application dose from the substance reservoir. In some embodiments, the pump fills the dosing chamber. In some embodiments, the pump may connect directly to the interface or nosepiece. In some embodiments, the dosing chamber can also be opened manually, e.g. B. ratchet, or automatically, z. B. by means of a motor. The pump switches z. B. after reaching a certain pressure or time or is stopped or switched off. In some embodiments, a flow sensor that controls the pump can be used for this purpose. In some embodiments, the substance introduced into the dosing chamber by means of a pump displaces the piston delimiting the dosing chamber, thereby increasing the capacity of the dosing chamber. In some embodiments, a non-return valve can delimit the dosing chamber in such a way that substance flows from the substance reservoir into the dosing chamber can, but not through the non-return valve out again. In some embodiments, the pump, which is or may be part of the pick-and-place device, may be motor driven or alternatively may be hand driven e.g. B. by means of a knob or a lever. The numbers that can be provided on the rotary knob in these embodiments can indicate the set or adjustable dose amount. In some embodiments, a spring accumulator may be spring loaded or charged manually or by the motor. If this is triggered, the application quantity is pressed through the vortex chamber of the nose attachment. A trigger may be provided in some embodiments. He has the function of the retrieval device. For example, he can wake up the system from standby and load the next dose (i.e. fill the dosing chamber). In some embodiments, the trigger can be mechanical or electrical. A ratchet can be released by means of the trigger or a signal can be sent to the electrical control device, which then releases an actuator. In some embodiments, a valve, which may or may not be integrated with the check valve, seals the joint. To fill the dosing chamber, this valve is closed and on other valve open. As soon as the dispensing device moves, e.g. B. in the direction of the connection point, the check valve closes. Now all valves are closed and pressure builds up in the chamber. In some embodiments, one or more of the valves present may be either electrically switched, open at a minimum pressure, and/or manually opened via the retrieval device. In certain embodiments, the retrieval device can assume different detents depending on whether, or depending on how much (to what degree) the metering chamber is filled. In some embodiments, a spring can be provided which presses on the stopper. In some embodiments, the housing of the nasal applicator has a cover which, in its open state, reveals the interior of the housing, so that z. B. the substance reservoir, which is optionally designed as a vial, can be removed from the housing and, for example, replaced by another one. In some embodiments, a needle can be provided for establishing a fluid connection between the dosing chamber and the substance reservoir. B. pierces a septum of a vial. The pump can in turn be driven by a motor, alternatively this is done manually. In some embodiments, the pump, the mechanism for changing the volumetric capacity of the metering chamber and/or the charging of the spring accumulator can be operated by means of a motor. The motor can optionally drive the deployment mechanism or the deployment device. All of these components can be provided and designed to be operated and/or controlled manually or automatically in any combination. In some embodiments, a non-return valve is preferably provided on an end area of the piston (dispensing device), which closes when the product is discharged (piston moves in the direction of the cover). At the opposite end region, i. h near the connection point, a valve is provided which can be switched or is closed when the metering chamber is being filled by the pump and opens when the piston (dispensing device) moves towards this valve. This can be implemented by means of a switchable valve (electrical or mechanical), which opens when it is triggered. The same could also be implemented with a check valve, which only at a certain pressure, z. B. 4 bar opens. Then, when filling the dosing chamber with the pump, this valve would remain closed until the pressure in the dosing chamber exceeded the opening pressure of the valve—similar to a pressure relief valve or pressure sequence valve. In some embodiments, the pump fills the metering chamber, and by means of the resulting increase in pressure the loading device and/or the dispensing device are pushed away from the connection point. In doing so, e.g. B. loaded a spring energy storage. The energy stored in this way is then used to move the deployment device in the direction of the connection point. In some embodiments, the motor can drive the pump, the loading device and/or the dispensing device. In some embodiments, the orientation of the vial, e.g. B. 180 ° rotated. In some embodiments, the triggering mechanism further includes or enables a reversible pumping (priming) direction. This can in particular z. B. for the disposal and / or neutralization of the substance or the active ingredient in case of misuse and / or theft. For example, an air pump or another delivery mechanism or actuator can be provided, which pushes the stopper of the substance reservoir out of the reservoir and thus the substance comes into contact with the desiccant, whereby the former can be bound by the latter. In some embodiments, the housing of the nasal applicator functions as a retrieval device for actuating the trigger mechanism. In some embodiments, the nasal applicator is suitable and/or adapted for operation by right-handed people, in others for operation by left-handed people. In certain embodiments, he is due for both service Suitable and/or adapted for left-handed and right-handed use. In some embodiments, the triggering of the triggering mechanism and/or the level of the administration dose caused thereby are independent of an actuation by the user/patient. In some embodiments of the nasal applicator it is provided that the user/patient sets the amount of an application dose to be delivered himself. This can be done, for example, based on calculations or instructions from a doctor. These can be communicated to the user/patient in different ways, for example via a smartphone or the like. In certain embodiments, software, in particular an application (app), for example for a smartphone, can be included in the present invention for this purpose. In some embodiments, the retrieval device for activating the trigger mechanism comprises at least one of the following devices or is configured as such: an integrated trigger button, for example configured as a soft-touch button, as a push button, as a switch, as an area (button) on a touch screen, as a sensor or similar; - an integrated input device, e.g. a keyboard, a touch screen, a rotary knob (or more), an integrated sensor or a camera for capturing biometric data, e.g. fingerprint, face or voice, a code, or the like; - An external input device, which is preferably wirelessly connected to the nasal applicator, in particular its retrieval device, for example an application (app), a remote control, input via web or cloud, computer, smart device or the like. In certain embodiments, the external input device can be configured analogously to the examples of the implementation of the integrated input device mentioned herein. In some embodiments, certain user/patient behavior may control or affect the retrieval device. For example, pressing twice for a trigger can cause the nasal applicator to "wake up" with the first press, possibly combined with a system check, a check of authorization, etc., a calculation of the application dose and provision of the same, while the second press finally triggers the application dose causes. In some embodiments, the nasal applicator can generate output information, in particular by means of one of its devices, preferably automatically, preferably after a substance dose has been dispensed. This output information can be or can include a log file of the treatment. Each detectable signal or each detectable interaction, in particular each actuation, can be logged. Alternatively or additionally, the output information can be or include the creation of a standardized and/or personalized report related to the user/patient. The output information can be displayed using a digital (online) dashboard, using print functions (e.g. for the narcotics book (BtM)), by means of exports, etc. to a suitable device for this purpose, preferably wirelessly, in some embodiments also wired and/or with contact pins. In some embodiments, the delivery dose triggering mechanism may be activated in other ways, such as breath-activated or nose-activated, i. H. the triggering mechanism is automatically activated by means of a negative pressure sensor, for example, when the nasal applicator is inserted into the nose and inhaled through the nose. A mechanical implementation of this triggering mechanism is also covered by the present invention. In some embodiments, an optical system is integrated into the nose applicator, for example for capturing biometric data such as a fingerprint or face, for capturing a QR code, a barcode or the like. In some embodiments, the output information may be or may include an indication of the amount of time (countdown/timer) until the next release. The display or the expiry of this period of time can, for example, be optical (e.g. by means of a colored display, an LED or a push message), acoustically (e.g. by means of an alarm), tactile (e.g. by means of vibration) or on be done in an analogous manner. A colored display can include, for example, the nasal applicator or a section thereof changing color to signal its status, for example changing to “green” if a new application is allowed to take place. In some embodiments, the output information can be or include an output of step-by-step instructions (e.g. for setup or further operation or the like) using a visual and/or acoustic medium, for example a smartphone or the like. In some embodiments, step-by-step instructions are provided on the nasal applicator and/or on corresponding peripheral devices and/or on smart devices. In some embodiments of the present invention, input and/or output options can each be provided in a barrier-free manner. This includes e.g. B. inputs and / or outputs in Braille, optical, acoustic or tactile inputs and outputs, z. B. vibration, sound, etc. This is particularly advantageous for the use of the present invention in poor visibility conditions and / or at night. These input and/or output options can in particular be or include contactless input and/or output options. In some embodiments, the nasal applicator includes a QR code reader. This can be used to scan the UDI (“Unique Device Identification”) of the disposable cartridge, to identify the disposable housing, the applicator electronics, a disposable wristband and/or its wristband electronics, and/or for automated reading in a docking station. In some embodiments, printer functionality is also encompassed by the present invention. This can include serve to create a report, to produce stickers (e.g. for the BtM book and/or the patient file), etc. In some embodiments of the present invention, data access is provided directly by means of a dedicated input and read-out display. Alternatively or in addition, data access can be provided indirectly using “digital online management software”, for example using a smartphone, tablet and/or computer and/or using other interfaces. In some embodiments, the nasal applicator and/or at least one of its devices includes touch-sensitive surfaces. In some embodiments, the present invention may include a microphone integrated into the nasal applicator and/or a smartphone microphone. This microphone can be used to z. B. to record a pain diary. In certain embodiments, the present invention may include a shake to wake function. Devices suitable for this purpose, for example an acceleration sensor, a gyroscope, an angle sensor, a position sensor and/or the like are also covered by the present invention. In some embodiments, the devices mentioned are additionally provided to detect improper handling of the nasal applicator, for example a fall, shock, vibration, excessive pressure on the applicator, rough handling or the like. In some embodiments, the present invention may include a camera integrated into the nasal applicator and/or a smartphone camera. This camera can be used, for example, to be able to look into the nose, ears, etc., to have a diagnosis made after transmission to a doctor, and the like (digital health diagnostics). It can also be used to identify the degree of sedation, for example by recording a pupil reaction of the eye. Patient authentication means that only the authorized user/patient can operate the device. A user can e.g. for example a doctor, a nurse and/or another authorized person. In some embodiments, the nose applicator has an integrated authentication module for this purpose, in other embodiments the authentication module is provided externally, in certain embodiments partially integrated. In this case, the authentication mechanism on which the authentication module is based is preferably coupled to exactly one single, specific device. Signal transmissions required for this purpose can e.g. e.g. be provided and take place as disclosed herein. Appropriate configurations of the signal transmission partners involved can be provided. In some embodiments, an integrated authentication module, i.e. provided on or in the nose applicator, can have an optical effect, e.g. B. by means of QR code readers or by means of devices for recognizing and comparing biometric data, in other embodiments it can have an acoustic effect, e.g. B. by voice recognition, in further embodiments tactile, e.g. B. by entering a PIN or a password. In this case, the authentication module comprises the sensor arrangement that is suitable in each case for authentication and an evaluation device. In some embodiments, the authentication module may be provided to be compatible with other devices, devices, devices. Provision can be made in certain embodiments for authentication to be carried out by means of vibration (for example by means of a specific vibration pattern) or by means of speech or voice recognition. In further embodiments, an area in which the device is enabled can be defined via the GPS location of the nose applicator and/or by means of a geofencing function. In some embodiments, a partially integrated or external authentication module can be provided on the patient, in other embodiments it is not provided on the patient. For example, with partially integrated or external authentication modules, the authentication mechanism can be based on tokens, wireless authentication. The authentication module can be a wristwatch, an RFID wristband, a barcode/QR code, a chain, a ring, a smartphone, a smartwatch, a tablet, or additional software for the aforementioned modules (e.g. an app), etc. be or include. In this case, the authentication module comprises the sensor arrangement and/or evaluation device suitable for the authentication in each case, analogously to that described above. In some embodiments, the authentication module is compatible with standard hospital patient identification tools, e.g., it can be affixed, printed, or integrated (e.g., in a patient wristband). In certain embodiments, the standard hospital patient identification tool itself serves as an authentication module, such as the printed barcode/QR code. In some embodiments, it may be necessary to use the authentication module to authenticate an administrator and/or a user group in order to put the nasal applicator into operation or trigger an application dose or make adjustments to the nasal applicator. In some embodiments, the authentication module is provided to additionally authenticate technicians and/or system administrators and grant them access to the software of the nose applicator, in particular its control device. In some embodiments, it may be necessary to use the authentication module to authenticate an administrator and/or a user group in order to operate the nasal applicator control device by remote control or remote control (remote) and/or to overwrite data on it (override function). This can e.g. B. be necessary to cause an extra drug delivery. Authentication can be carried out here by means of one of the devices and/or modes of action mentioned herein. In some embodiments, the range of the authentication module is variable and/or adjustable, preferably continuously. In some embodiments, the authentication module can be integrated in so-called smart textiles, for example in glasses, in shoes, in a patient gown, in a pillow and/or in a pillow case and/or in a duvet cover and/or mattress, in a work coat or the like . In certain embodiments, the authentication module can also be attached to the edge of the bed, on a bedside table, in a socket near the patient. In some embodiments, the authentication module is an in-ear wearable device or the like. In some embodiments, the authentication module is or comprises a subcutaneous implant for authentication and a sensor arrangement suitable for reading the same. In some embodiments, the authentication module is or includes a dental crown or dental splint for authentication and a sensor arrangement suitable for reading the same. In some embodiments, the authentication module is or includes a camera integrated into the nose applicator and/or a smartphone camera to capture data, for example biometric data, alternatively or additionally a microphone, integrated or external, for the purpose of voice recognition. In some embodiments, the nasal applicator comprises a monitoring/surveillance system, with monitoring being or comprising observing the patient and monitoring also observing his surroundings. By means of the system, for example, the so-called adherence to therapy, i. H. the extent to which the patient's behavior is in accordance with the agreed recommendations/prescriptions of a doctor (compliance/adherence) are monitored. In some embodiments, the monitoring/surveillance system includes real-time automated drug monitoring. This can e.g. B. record a used amount, a remaining amount, the number of remaining applications, etc., and store it internally or externally using a storage device suitable for this purpose. In some embodiments, the monitoring/surveillance system includes automated real-time therapy monitoring. This can e.g. B. application times and application quantities, attempted (unsuccessful) applications during a blocking interval, etc. and store them internally or externally using a suitable storage device. In some embodiments, the monitoring/surveillance system includes automated real-time therapy log keeping. This can e.g. B. patient-specific side effects, emotional states and / or the strength, duration and / or frequency of symptoms etc. and store them internally or externally using a suitable storage device. In some embodiments, the monitoring/surveillance system can be designed to create a mobility log. In some embodiments, the nasal applicator monitoring system includes a combination of the aforementioned real-time monitors. Real-time monitoring using the monitoring and/or monitoring system of the nasal applicator advantageously enables simple and/or precise logging of the therapy. In some embodiments, the control device of the nasal applicator includes integrated, optical and/or acoustic status and/or alarm displays, for example LED( s), buzzer, beep(s) and/or a display to indicate the status or the alarm, in particular by means of an error code or the like. In some embodiments, the control device of the nasal applicator includes external, optical and/or acoustic status and/or alarm displays, for example in or on peripheral devices, smart devices and/or ward computers. The external status and/or alarm indicators can also LED(s), buzzer, beep(s) and/or a display, and they can also be provided as a software dashboard (app), push message or the like. In some embodiments, the nasal applicator is configured to send automatic notifications, in particular a call for help and/or an alarm to third parties, e.g. B. to certain groups of people, doctors, nursing staff, rescue control center or the like. This can be the case, in particular, in the case of unusual behavior, such as deviations from stored movement profiles or patterns, or, for example, constant retrieval of medication, exceeding the maximum permitted amount of medication (dosing limit) or the like, and/or if the vital signs of the user/patient are outside of predetermined limits. Alternatively or in addition, such a message can be provided by the user/patient actively pressing an “emergency button”. In some embodiments, a "safe" state of the nasal applicator is provided. This is given in particular in the "off" state. In the “safe” state, the system will not deliver a dose under any circumstance. In some embodiments, the nasal applicator includes patient monitoring sensors. The sensors are suitable for recording patient-specific data. This data can include objective data such as position, movement and/or vital signs (e.g. HR, HRV, SpO2, blood pressure, electrochemical skin reaction, temperature, photoplethysmogram (PPG), electrocardiogram (ECG), blood pressure trending (BPT), respiratory rate, stress, etc.) or subjective data, collected via patient feedback as described herein. Such monitoring systems can advantageously increase or optimize therapy adherence and thus the therapeutic effect (e.g. through reminders, supporting information, value coupons, etc., status queries, suggestions, activity trackers, notification of relatives/acquaintances, etc.). In some embodiments, it can be provided that the nose applicator is equipped with additional functions, such as reminders, further supporting information, gamification (e.g. collecting points, collecting TV minutes that can be exchanged with the hospital administration for access to the television program, value coupons, etc. ), status queries, suggestions, activity tracker, notification of relatives/acquaintances, participation in surveys, e.g. B. online surveys, etc. to supplement. In some embodiments, the nose applicator can be provided to enable so-called social monitoring and communication, i. H. to provide a means of communication, preferably bi-directional, to family, friends and caregivers, etc. In some embodiments, the nasal applicator can have an antidote in addition to the medical substance in a further substance reservoir, suitable for e.g. B. to reduce or prevent side effects or to avoid an overdose or the like. In some embodiments, the nasal applicator is configured to perform respiratory gas analysis, e.g. g. a capnography, and to display the result of the analysis, for example, to transmit it to a peripheral device and/or to store it in a storage device suitable for this purpose. In some embodiments, the nose applicator can be connected to sensor arrangements and/or evaluation devices, by means of which the position of the user/patient can be recorded and stored. The position can capture the positioning of the patient, whether he/she is standing up, has fallen, and/or the like. These sensor arrays can be provided internally or externally, preferably as detailed herein, for example integrated into smart textiles with integrated sensors. The nasal applicator can also have suitable actuators etc. for this purpose. A mobility protocol etc. can be created in this way, for example. In some embodiments, the patient monitoring sensors or parts thereof can be implanted. In other embodiments, it or parts thereof can be integrated into a dental crown or splint or into an earring or ear clip. In some embodiments, the patient monitoring sensors or parts thereof, sensitivities or states of the user / patient, such. B. pain, detect or make measurable. This can be determined via body reactions such as skin electroplating, blood pressure change, heart rate change and/or pupil dilation. In some embodiments, the nasal applicator includes a nasal applicator locating system. The nasal applicator locating system can be configured to locate the nasal applicator, to locate the substance and/or to locate the user/patient. An integrated real-time (real-time) positioning system z. B. fleet management or the like using wireless connectivity (e.g. via Wi-Fi, Bluetooth, WLAN, GPS, GSM, GPRS, Starlink, WPAN, infrared, RFID, NFC, barcode, QR code, ZigBee, Wibree, WiMAX and/or IrDA etc.) are used. The nasal applicator location system advantageously serves the purpose of facilitating device management and increasing patient safety. In some embodiments, setting up virtual zones or areas can simplify the position determination. In some embodiments, the nasal applicator includes an anti-abuse system and/or an anti-theft system. In some embodiments, the housing of the nasal applicator is designed to be inaccessible, such that access to the or each substance is prevented. This can be realized, for example, by means of a disposable housing that would be destroyed when opened. In some embodiments, the nasal applicator includes a device for physically fixing it. This can be done, for example, using a Kensington® Castle, a security cable or rope, cable lock, etc. be configured. In some embodiments, common conductors can be provided for data transmission and/or power transmission. For example, a LAN cable for data transmission and/or power (POE) with an integrated steel cable is mentioned here. In some embodiments, the nasal applicator is provided with a predetermined geofence. In these embodiments, the present invention encompasses the possibility of influencing the functionality of the nasal applicator outside of a predefined area, for example by preventing triggering or by neutralizing the active substance of the substance. This can be realized using a software solution and/or wireless connectivity. As already explained here, peripheral devices can serve as a radio cell. In some embodiments, the nasal applicator can be designed to be childproof. The childproofing can be implemented, for example, by means of hardware (e.g. cover, lock and/or safe) and/or by means of software (e.g. patient authentication etc.). In some embodiments, peripheral devices of the nasal applicator can be provided with a safety lock and/or protection against manipulation, e.g. B. a bracelet with inserted steel wire, Kevlar, etc.), in particular, peripheral devices can be infinitely adjustable and thus be individually adjustable to the user / patient. In some embodiments, real-time location (real-time), in particular geofencing, for fleet management and/or locking/unlocking the Serve nasal applicator and / or to trigger a neutralization of the active ingredient in the substance. In some embodiments, the active ingredient in the substance, for example, by a liquid and / or solid and / or gaseous additive, such as. B. a base, acid, antagonist, plaster of paris, cement and/or cold (N2O ≙ -89°C or CO2 ≙ -78.5° C) etc. are neutralized or destroyed. In some embodiments, a desiccant, for example as disclosed herein, may be provided for the substance to pass therethrough, wherein the desiccant thereby binds the substance or a material or agent (e.g., a salt) contained therein. As a drying agent z. B. come into question: - sodium sulfate - calcium sulfate - calcium chloride In some embodiments, a filter is provided through which the substance can pass, z. B. designed as a molecular sieve, filter fleece, ion exchanger, or the like. In some embodiments, the nasal applicator may be configured to be reprocessed between treatments for two different patients, for example. A reprocessing can e.g. B. programming or reprogramming, (re)charging or replacing batteries or other energy storage devices as described herein, (re)filling of the or the Be substance reservoirs and / or insert a new cartridge or include. Furthermore, the reprocessing can be or include checking, for example in the form of a system check, complete or partial disposal of the nasal applicator and/or substance, hygiene measures such as cleaning and/or disinfecting, and/or maintenance, which can also include a system update . The controller may optionally be programmed to perform reprocessing steps such as B. to delete the deletion of patient data automatically or on request, such as after selecting a corresponding menu item in the control menu of the storage device. In some embodiments, the nasal applicator is a completely disposable product which, according to applicable regulations, must be completely disposed of after it has been used on the patient for the first time. The nasal applicator, the substance(s) and/or any peripheral device may have to be disposed of individually. In some embodiments, the nasal applicator is partially disposable and includes, for example, reusable electronics, disposable components that have come into contact with the substance and/or the user/patient (e.g., a disposable electronics housing, a disposable nasal tip, a disposable pump, or In some embodiments, the nasal applicator can be configured to include automated and/or logged disposal of the residual amount of the substance. This can be done, for example, by pumping into hazardous waste or into a special container or separate container for medication disposal, suction and neutralization, Etc. respectively. In certain embodiments, this can serve to document the disposal of medication. In some embodiments, the nose applicator includes a modular, preferably expandable, docking station for the electronic control device and/or other peripheral devices. For example, the docking station may be configured to charge the energy storage device, push software updates to the nasal applicator and/or peripherals, pair any two devices included in the nasal applicator, perform hardware verification, implement enables on the nasal applicator/peripheral, etc . In some embodiments, the nasal applicator is configured to automatically (re)order the substance(s). In some embodiments, the protective cap of the nasal applicator contains antibacterial agents to keep the nasal tip clean. In some embodiments, the nasal applicator includes a rinsing device for the nasal attachment, since otherwise the volume of substance in the nasal attachment would "stand still" until the next triggering, which could promote colonization with microorganisms. This can preferably be provided in the substance in the case of sensitive active ingredients. In some embodiments, a priming process may be provided during which e.g. B. the substance is returned to the substance reservoir and automatically collected will. In some embodiments it can be provided that the nasal applicator blocks a triggering if the priming process is not completed. In some embodiments, an audible signal may be emitted during the priming process. This signal can be a warning tone that sounds, for example, as long as the priming process is not completed. Likewise, an acoustic signal, e.g. B. as set forth herein. If an acoustic signal is mentioned here, and in particular above, this should not mislead one from the fact that an optical signal can also be provided, in particular in accordance with the explanations for the acoustic signal. An optical signal can indicate that the priming process is not yet complete. Alternatively or additionally, an optical signal can indicate that the priming process is now, or only now, considered to be complete. In some embodiments, data evaluation via software (e.g. data export, dashboard, reports, e-mails, notifications, screen, app, etc.) can be provided inside and/or outside of the nasal applicator. In some embodiments, the data evaluation can provide for data encryption to be used. This can be or include an encryption key, blockchain, password, passphrase, token, biometrics and/or dongle, etc., for example. In some embodiments of the nasal applicator, further functionalities can be switched on, for example a dashboard (control center) from which the devices of the nasal applicator can be controlled, monitored, etc. centrally, for therapy and/or further devices and/or the application of further substances and/or functions patient management and/or the like. In some embodiments, the nasal applicator may be provided or programmed to conduct internal and/or external surveys, e.g. B. patient satisfaction, side effects or the like. These surveys can be standardized, for example according to the International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD-10, EU) or according to Diagnosis Related Groups (DGRG) and/or according to the Quality Improvement in Postoperative Pain Therapy (QUIPS)(Germany) and or according to the Risk Evaluation and Mitigation Strategies (REMS) programs, the DEA monitoring programs or the DEA documentation (USA). In some embodiments, the nasal applicator includes a QIUPS interface (questionnaire, information material, etc.) for determining the user/patient's acute and chronic pain perception. In some embodiments, the nasal applicator includes patient education (online and/or offline) for training and/or aftercare of the user/patient, or an opportunity to do so. This can be done, for example, by means of an online video consultation, using a virtual assistant, using instructions for use, a package leaflet, information on side effects, FAQs, Operations and/or product information, forms, surveys, therapy diaries, electronic patient records, etc. In some embodiments, the nasal applicator includes a training function (online and/or offline) for doctors and/or nursing staff, e.g. B. by means of reminders, new training courses, studies, device updates, new functionalities, substances, etc. In some embodiments, customized reports can be created using the present invention to meet the unique needs of hospitals or other facilities and/or regulations. This can include, for example, the regulations of the Food and Drug Administration (FDA) in the USA, the regulations of the Federal Institute for Drugs and Medical Devices (BfArM) in Germany or the regulations of the European Medicines Agency (EMA) in Europe, etc . In some embodiments, the nose applicator is intended to support IoT (Internet of Things), for example by means of healthcare tracking, identification/authentication, data collection/data mining and/or sensing. Data can then be transmitted over the network by means of communication devices suitable for this purpose, in particular without human intervention. To this end, provision can optionally be made to provide one or more of the individual devices and/or peripheral devices of the nasal applicator with unique identifiers so that the individual devices and peripheral devices can recognize one another in a network. In some of the embodiments, one of the peripheral devices is programmed to receive first data from a first of the nasal applicators, process it, and based on the result of the processing create second data and the latter to a second of the nasal applicators and/or to the first Send nasal applicator. In this case, second data z. B. an algorithm, or results obtained when running the algorithm. In this way, in particular, experience gained from using the specific, first nasal applicator on a first user and which can be reflected in the first data can be advantageously used to improve the later use of this first nasal applicator. For this purpose, second data can be created and z. B. be transferred from this peripheral device to the first nasal applicator, which is encompassed by the present invention. Second data can be assignments of the specific first user to a group of users, ie z. B. for its classification or for the classification of its clinical picture or its user behavior. They can exist and be transmitted as formulas, algorithms or in any other form. You can opt out of a pure update, which does not consider the specific user, his behavior and/or his characterization as a patient, but e.g. B. as a medically indistinguishable consumer. In this way, in particular, experience gained from using the specific, first nasal applicator on a first user and which can be reflected in the first data can be advantageously used to improve the later use of a second nasal applicator. For this purpose, second data can be created and z. B. be transferred from this peripheral device to a second nasal applicator, which is encompassed by the present invention. Second data can be as stated above. You can serve the user of the second nasal applicator, experiences which z. B. or etc. gained through the use of the first nasal applicator by the first user, for his future use of his second nasal applicator to his advantage. In some embodiments it is provided that the use of a nasal applicator initially starts with a “basic algorithm”. The initial algorithm, also called the "basic algorithm" here, optionally starts with a preset model and parameter set for the corresponding indication, which can be determined using e.g. B. of age, co-medication, significant previous illnesses, etc. can be initially adjusted. After the start of the treatment or use, the "basic algorithm" (model and/or parameters) is based on the applied doses and/or the resulting concentrations and preferably with the help of the comparison between theoretically calculated next application times and the actual next ones Application times, the activity behavior of the user and / or the input of vital signs trained to characterize the patient. Based on this, the use or treatment of this patient can be optimized with further use of his nasal applicator. For this purpose, procedures, methods and technologies of artificial intelligence and/or machine learning (or the special case of machine learning, deep learning) can be applied in order to train the "basic algorithm" (model and/or parameters), which, for example, can take place on the peripheral device, for example using data that can have been obtained from a large number of uses of different nasal applicators. The treatment data generated in this way (doses applied, times of application, vital signs, etc.) or the "training development" of the "basic algorithm" (model and/or parameters) of each individual user can be collected in a structured manner and homogenized at the end of the therapy or in real time collected in appropriate databases. This database can then be analyzed with the help of "Big Data" analysis methods (e.g. cluster analysis, data mining, curve analysis, pattern analysis, etc.) and/or procedures, methods and technologies of artificial intelligence and/or machine learning (or the special case of machine learning, deep learning) are searched for similarities, patterns, abnormalities, etc. with the aim of deriving or evaluating meaningful and implementable improvements/insights for the "basic algorithm" and implementing them by transferring second data. In an optional step, the "own" database can be combined with other databases, such as e.g. B. Long-term patient data e.g. B. EHR (electronic health record), EMR (electronic medical record) and / or HIS (healthcare information system) and / or gene databases and / or the combination of genotype with phenotypes and / or clinical studies and / or long-term studies z. B. QUIPS (quality improvement in postoperative pain therapy), pain-out, etc. and/or "wearables & sensors" data and/or other computer models such as e.g. B. in silico medicine computer simulations and / or other sources are networked. The aim of this networking is to increase or expand the data situation/basis (amount) for the "Big Data" analysis methods or the AI methods and the resulting results with which the "basic algorithm" is then "trained". . The aim is to then use the "trained new basic algorithm" for future treatments. It can be used as second data and transmitted accordingly. Alternatively or in addition, second data can be generated on the peripheral device based on such a “trained new basic algorithm” and transmitted to a nose applicator. This process can be customized for each indication. In some embodiments, the nose attachment of the nasal applicator can be configured to measure temperature, humidity, airflow, negative pressure, and so on. In some embodiments of the nasal applicator, it can be configured to record the sleep rhythm and, based on this record, to adjust the further dosing (dosing schedule) before/during/after sleep, etc. In some embodiments of the nasal applicator, its housing surface can have a beading effect (lotus effect), i. H. it can be self-cleaning, antibacterial, etc. In some embodiments of the nasal applicator, the housing of the nasal applicator can be coolable, e.g. B. for insulin. A cooling device can be provided, as well as thermally insulating materials or provisions. In certain embodiments of the nasal applicator, the housing of the nasal applicator can be heatable in order to prevent the active substance from freezing, flocculating or degenerating. A heating device can be provided, as well as heat-insulating materials or provisions. In some embodiments of the nasal applicator, the housing of the nasal applicator can have insulation against cold, heat, moisture and/or liquid. In some embodiments of the nose applicator, additional modules can be clicked on. Appropriate holders, devices, etc. can be present on the nasal applicator. In some embodiments of the nose applicator, it can be connected to a smartphone, in particular to the smartphone of the user/patient, via the AUX or Lightning socket. In these embodiments, the smartphone represents the electronics and the corresponding app represents the necessary software for the nasal applicator. It applies here that in addition to wire-based signal transmission, e.g. B. “wired”, also a “wireless” variant, ie a wireless variant, is covered by the present invention whenever signal transmission is disclosed herein. In certain embodiments, the nasal applicator and/or one of the peripheral devices are programmed to be able to emit a position signal, a stand-up signal, a fall signal, etc. For this purpose, accessories such. B. Smartwatches, stowable and / or bondable sensors and textiles or smart textiles with integrated sensors, actuators, haptics, etc., mobility protocol, etc. can be provided. The nasal applicator and/or one of the peripheral devices can be provided and configured to perform these functionalities. They can be used to send a signal to third parties (e.g. to a control center, to the ward room, etc. after a fall of the user), but they can also be used to predetermine the height of one or more subsequent application doses. For example, provision can be made to make the delivery of an application dose and/or the amount dependent on the user standing up in the meantime, ie z. B. has at least left the bed for fewer steps or some physical activity. In some embodiments, the nasal applicator is configured to itself, in particular automatically, mix a concentration of the substance and/or fill the internal substance reservoir and/or dilute it with a substance from a second substance reservoir, e.g. B. Dilute 100 µg/100 µL to 50 µg/100 µL. In some embodiments, the nasal applicator is suitable for energy harvesting, i. H. for energy production e.g. B. by one or more rotation (s) on the case back. A hybrid system between mechanical and electronic systems can thus be created, with the required energy being generated as required. In some embodiments, the control device of the nasal applicator is further programmed, when predetermining the level of the next application dose Dn the specified target concentration CED or its minimum value and/or the determined individual concentration curve over time, in particular the determined individual PK curve PKind, to consider. In some embodiments, the control device is further programmed, when predetermining the level of the next application dose Dn the specified target concentration CED or its minimum value and/or the determined individual concentration curve over time, in particular the determined individual PK curve PKind, to consider. In some embodiments, the control device is further programmed to limit the level of the next application dose Dn and/or the resulting concentration; to limit the cumulative amount of all application doses D delivered within a predetermined period of time0, D1, D2, …, Dn-1, Dn, Dn+1, … and/or the resulting concentrations; and/or to limit the cumulative amount of all delivered application doses D0, D1, D2, …, Dn-1, Dn, Dn+1, … the ones from it resulting concentration, the control device optionally accessing data relating to the substance stored in the data memory. In some embodiments, one of the peripheral devices is programmed to receive first data from a first of the nasal applicators, process the same, and send second data to a second of the nasal applicators based on the result of the processing. In some embodiments, one of the peripheral devices is programmed to receive first data from a first of the nasal applicators, process the same, and send second data to the first nasal applicator based on the result of the processing. One or more of the advantages set forth herein may be achievable by some embodiments of the present invention, including the following: Drug therapy is complicated by the fact that patients respond very differently to the same dose of the same substance. There are differences in effectiveness, as well as in the spectrum and severity of undesirable effects and side effects. A significant proportion of the inter-individual variability (i.e. differences between different patients) of individual drugs can be attributed to the patient's genetic make-up (pharmacogenetics). An identical dosage in different patients leads to very different concentration-time curves (pharmacokinetics) and thus to very different ones Effects (pharmacodynamics) and therefore dose individualization is advantageous. In addition to the inter-individual variability, the intra-individual variability d. H. Consider differences in a single patient in drug therapy. The present invention can contribute to this. The cumulative effect (accumulation or enrichment of the substance) through the administration of several consecutive application doses must be taken into account, particularly in the case of multiple administration of substances with a narrow therapeutic index, long elimination phase and side effects. The present invention can allow application of one or more such application doses to be carried out by the user himself, which is safe for the user. The latter applies in particular to older people, for whom a correct or individually adapted dosage plays a decisive role. The present invention can contribute to this. The careful "titration" (which takes place in a determination or finding phase) to a substance concentration and the adjustment of the different application doses or the therapeutic effect while avoiding "overshooting" and the associated avoidance of undesirable side effects can represent a further advantage. For this purpose, the rules on the target concentration (CED) be beneficial. In the case of pain therapy, reaching the target concentration represents a state in which the patient is satisfied with his pain therapy. A concentration that exceeds the target concentration no longer contributes to the therapeutic effect, but only increases the side effects to be avoided. The present invention can allow application-related problems of nasal applicators, such as the different nasal anatomy, the nasal condition, the application angle, how deep the individual user usually inserts the nasal attachment and the like, to fix: a preset level of the application dose, its effect in the body of the aforementioned and other factors, according to the invention is not necessary. The present invention is suitable for dealing with such, above all inter-individual, peculiarities when predetermining the level of the application doses. In this way, the desired therapeutic effect can be assured. If the substance, as also encompassed by the invention, is applied nasally, ie non-invasively, the disadvantages of other forms of application can be avoided. In the case of oral administration, for example, the substance must first be metabolized via the liver (first-pass effect) before it can develop its effect. Other disadvantages are the relatively slow onset of action and the difficulty in administering individual doses. Symptoms such as dysphagia and dry mouth make oral administration more difficult. In the case of sublingual administration, for example, the relatively small absorption area and accidental swallowing are problematic. The effect is also affected by drinking, eating or talking too soon after sublingual application. Intranasal administration by means of the nasal applicator according to the invention is painless, easy to self-administer and has a rapid effect. The substance-related blocking of further applications during a blocking period, which is also variable and can be set according to the invention by the blocking device in terms of start and duration, can allow the target concentration to be found early and can advantageously prevent an excessive administration of the substance. The locking device ensures that the applied dose can establish its full effect and the effect can thus be evaluated by the user. According to the invention is thus advantageous u. proposed a self-regulating system which, after a "titration phase" (which is a determination or finding phase) based on application doses that have already been dispensed, the user's actuation behavior and the past time intervals, individualized or personalized application doses, in the case of multiple dosing, are determined and dispensed, which The user's needs, according to or effecting the desired therapeutic effect, corresponds. According to the invention, the user's body is used as a control loop or controlled system, since only the user's body reflects what the substance does to the body (pharmacodynamics) and the respective application dose is determined and applied individually to the user on request/need. According to the invention, using the properties of the pharmacokinetics, the user can be categorized and the course of the concentration in the body over time can be tracked. After an initial "titration phase" you can assign the corresponding user whether he is within e.g. B. the group of pharmacokinetics tends towards the mean or “-SD” or “+SD” and/or define its individual concentration-time curve. Since the target concentration at which the desired therapeutic effect occurs can also be determined according to the invention, the present invention advantageously contributes to the further development of personalized medicine. Inter-individual variability (e.g. age, previous illnesses, consumption of medication) and intra-individual variability (e.g. manipulation, mobilization, circadian course, improvement in the state of illness or state of recovery) can advantageously be taken into account by the control device. Advantageously, there is no need for the doctor or other authorized personnel to intervene, which saves time and resources. Finally, the present invention can contribute to the fact that a smaller amount of substance is advantageously required to achieve the same effect. "Intercepting" the remaining medication, e.g. B. from the OP, which may have been delivered as an initial or initial dose, is also advantageously possible according to the invention. The invention is described below using exemplary embodiments thereof with reference to the attached drawing. The following applies to the figures: FIG. 1 shows a nasal applicator as an example of a medication application device of a first exemplary embodiment, as well as a system according to the invention; 2 shows, schematically and by way of example, a possible course of use over time of the nasal applicator according to the invention as an example of a medication application device; 3 shows, schematically and by way of example, the level of accumulated doses of different applications of a substance to the user; 4 shows, schematically and by way of example, the result of a predetermination of the level of the various application doses; 5a schematically shows the determination of an individual concentration profile for an observed user of the nasal applicator according to the invention using three concentration profiles selected as examples; FIG. 5b shows a continuation of the idea of FIG. 5a on which the invention is based in some embodiments; and 6 shows a nasal applicator of another exemplary embodiment. 1 shows a nasal applicator 100 of a first exemplary embodiment in a schematically simplified representation. As FIG. 1 shows, the nasal applicator 100 has a housing 2 in or on which optionally one, all or more of the devices or components mentioned below can be arranged independently of one another. In other embodiments, one or more of these components can also be present externally, ie not inside the housing 2, in any combination. The nasal applicator 100 has a retrieval device 1 which the user has to actuate in order to be able to apply a dose D (see FIG. 2 or 3) of a substance S from a substance reservoir R. Substance S can be a medicinal or non-medicinal active substance, in particular a painkiller. At the same time, the retrieval device 1 can be or have an optionally provided feedback device 8 . The feedback device 8, if present, can alternatively be a stand-alone device. If the user has actuated the retrieval device 1, which can be a switch, a button, a slot or the like, and thus triggered an actuation signal, a dispensing dispenser 3 can release a quantity of the substance S that it has dosed, i.e. determined in terms of quantity or volume. It can be injected from the substance reservoir R via the lumen of a nasal attachment 4 to be inserted into a nostril (into the nose of the Flow user, inject or the like. Alternatively, it can be applied into the nose from the substance reservoir R via a droplet generator, which can be part of the nasal attachment 4 or another device of the nasal applicator 100 . A, in particular optical or haptic, display 12, z. B. display, LED, etc. can be provided. In addition or in addition to a visual display, an acoustic alarm such as a speaker, buzzer, beeper, a haptic alarm z. B. be provided by vibration, or the like. For this purpose, the substance reservoir R can optionally be acted upon by means of an energy application mechanism or another dispensing device, see e.g. B. Fig. 6, are acted upon. This can act by means of pressure, force, speed, oscillation, vibration, rotation, electrical/magnetic forces, etc. The latter forces or physical events can e.g. B. the triggering speed, the force, the pressure, the acceleration, the flow rate and thus the parameters of the dispensing device, z. B. a droplet generator, influence, i.e. influence the result of the droplet generator. The droplet generator, which can for example be part of the dispensing dispenser 3 or the nosepiece 4, can thus be, for example, a pressurization mechanism acting on the substance S; e.g. B. pushes a piston into the substance reservoir R, or a pump pulls out of the substance reservoir R and applies pressure, force, speed, etc. to the substance S and pushes it through the droplet generator. The optional droplet generator can function mechanically and/or electrically. He can e.g. B. be designed as a nozzle, evaporator, piezo element, etc., or have the like. It can preferably produce a spray or a cloud of droplets or a cloud of particles. If such a release by the dispensing dispenser 3 is not possible at any time and not due to each actuation of the retrieval device 1 and/or not at any time, a blocking device 5 can optionally be provided. It is preferably configured to enable, preferably in a time-controlled manner, a release or delivery by means of the delivery doser 3 during a blocking period defined according to predetermined criteria with regard to its duration and/or the time of its beginning and/or end (see e.g. T_vainn in Fig. 2) to prevent, disallow, etc., even if the retrieval device 1 should be operated during the lock-up period. During the blocking period, which is of fixed or unchangeable duration in some embodiments, while it is variable or changeable in others, an actuation of the retrieval device 1 does not lead in principle or generally to an application, whereas this does not have to be the case for an actuation after the blocking period has expired or not applicable. The amount or volume of that part of substance S which is contained in individual starting or application doses (D0, D1, D2,…, Dn, ... in Fig. 2 or in Fig. 3) as explained below, at different delivery times tA0, ta1, ta2, …, tAn, ... is and/or has been delivered can be detected by means of an optional dose detection device 7 . The dose detection device 7 can be configured to be able to measure the individual starting or application doses D0, D1, D2,…, Dn, ..., which were delivered with the nasal applicator 100 and which are variable, i.e. not fixed dose amounts, to measure, determine, store, add up, etc. The dose detection device 7 can, for example, measure an amount, a volume or another parameter which has an immediate Statement about the respective application dose allowed. The dose detection device 7 can additionally or alternatively measure or determine a parameter that allows an indirect statement about the respective application dose, such as a flow per time, a number of strokes of a pump, a number of revolutions of a pump, or the like. The dose detection device 7 or another device such as the electronic control device 9 may be configured, e.g. B. the trigger parameters such. B. to record the speed, the acceleration, the force, the path, etc. Such recorded or determined values are optionally stored. Dose limits and/or concentration limits, which one, e.g. B. based on a unit of time limited or predetermined, limit total dose and / or total concentration can optionally be provided. The dose detection device 7 can, if present, additionally or alternatively be programmed to record a point in time at which one or more specific application doses were or are being administered by means of the nasal applicator 100 . the Dose detection device 7 can additionally or alternatively be programmed to detect a period of time, for example between two or more dispensing times tA0, ta1, ta2,…, tan, ... (see Fig. 2 or Fig. 3) administered starting or application doses D0, D1, D2,…, Dn, …. Other lengths of time between any of the times mentioned herein may also be captured (such as tA1 –/"minus" T_vain1_E, ta1 – (especially last) tB_v, tB1_v1 – ta0, tB_v (especially the last one, i.e. tB_v-1) – tA0, T_vain1_E - last tB_v, T_vain1_E – tB1_v1, whose parameters are explained below. An electronic control device 9 can optionally be provided in order to control, regulate and/or monitor the function of the nasal applicator 100 or some, any or all of the devices or components mentioned with reference to FIG. 1 . As stated above, it can be provided in the housing 2 or outside. It can, purely by way of example, be recipients of information about initial or application doses D0, D1, D2,…, Dn, ..., that have been externally predetermined. Corresponding wired or wireless signal connections can be provided, unidirectionally or bidirectionally or multidirectionally, between the control device 9 and the component or components of the nose applicator 100 . An optional detection device 11 can be provided in order to detect whether and/or when the user, who may be a user, operator or patient herein, attempted or initiated a further application dose by actuating the retrieval device 1 . The substance reservoir R can be optionally exchangeable in each embodiment, for example as a single-shot reservoir, as a substance reservoir with sufficient substance S for a large number of application processes, etc. The substance reservoir R can, for example, be pre-filled, self-fillable, integrated, exchangeable, for one-off Application and / or be designed for multiple applications. The substance reservoir R can be arranged inside the housing 2 or externally thereto. Substance S can have any physical state (liquid, gaseous, solid, etc.). An optional data memory M for storing data, or with data stored therein, can be arranged inside the housing 2 or externally thereto. This data can relate to the previous use of the nasal applicator 100 by the user, as well as information on the times or durations mentioned herein (synonym: time intervals), etc.; they can be the result of an evaluation by the control device 9, etc. or optionally data for pharmacological, pharmacodynamic, pharmacometric and/or pharmacokinetic data relating to the substance S and/or underlying medical circumstances such as the underlying disease, etc.; they can be substance-related and/or specified by the doctor or other authorized persons, e.g. B. a tmax value of substance S, a doctor-corrected, so-called "overruled" tMax-value, e.g. B. the Time or the end of the time interval after application at or in which the maximum concentration or blood concentration occurs, the half-life, the terminal half-life, a value adjusted by the doctor or other authorized persons, etc. The data can be objective and/or subjective. The data can be objective values (sensor values), e.g. B. Blood sugar level, blood pressure, heart rate, respiratory rate, oxygen saturation, etc. The data can be subjective values (“effect values”) that cannot be measured directly. They are derived from collected values such as e.g. e.g. pain score, sedation score, side effects etc.) and/or measured values (e.g. SpO2, HR, HRV etc.) The data can be or include the recommended concentration, contraindications, side effects, expiry date and/or package insert, specialist information, patient information, Summary of Product Characteristics (SmPC), assembly instructions, disassembly instructions, operating instructions/operating instructions etc. In addition to pharmacological and/or pharmacokinetic data, the data can optionally include user-related data such as e.g. B. weight, age, gender, BMI, previous illnesses, co-medications, comorbidities, allergies, etc. include. Generally, user and/or treatment history (e.g. data on previous interventions, procedures, diagnoses, medical histories, tests, medications received/prescribed, received anesthetics, muscle relaxants, antiemetics, etc.). Such and other data can help the optional control device 9 to calculate more precise dosages or to increase the safety of the therapy. Such and other data can relate to trigger parameters, e.g. B. those which are required to obtain a defined droplet size distribution. Elicitation parameters may differ depending on the predetermined dose. You can z. B. via the triggering speed of the dispensing device. The optional data memory M can be a hardware memory component, a flash memory or an external data memory, for example arranged in a cloud, in a mobile device or the like and/or via WiFi/Bluetooth etc. with other components of the nose applicator 100 be in signal contact. The blocking device 5 and/or the detection device 11 are preferably electronic, e.g. B. by means of the control device 9 realized components. A timer or timer, such as a clock, may be provided. The individual components, as mentioned above, can fall back on it. By means of the timer can optionally z. B. an absolute time measurement (i.e. based on the correct / real / current time), or a relative time measurement, in which, preferably when Initializing or switching on the nose applicator for the first time, a current time stamp is recorded, by means of which the time can be determined back. In some embodiments, it can be provided to inform the user about the end of the current blocking period, for example optically or acoustically or haptically, for example by means of vibration. Since a number of peripheral devices 101 are indicated in FIG. 1, this figure also shows a system according to the invention. The peripheral devices 101 can have the same design or, at least some of them, can differ from one another. Thus, some of the peripheral devices 101 can be nasal applicators, which are optionally configured like the nasal applicator 100, and/or configured as a docking station, as a server, as a smart device, etc., preferably as described herein. Optionally, some or all of the peripheral devices 101 may or may not communicate with one another or with one another in any combination. 1 indicates that they can all also communicate with the nasal applicator 100, although this is also optional. In some embodiments, only some of the peripheral devices 101 can do this. Furthermore, it can optionally be provided that the nasal applicator 100 and/or the peripheral devices 101 and/or the peripheral devices 101 can communicate externally via the nasal applicator 100 and/or the docking station and/or another peripheral device 101 . The substance reservoir R can be z. B. Luer / lock, pin, needle, spike with or without ventilation, etc. be connected. A filter (e.g. a 22 µm particle filter), e.g. B. from or with activated carbon, plastic fibers, or the like, or a porous membrane (e.g. a Porex® - Filter) may be provided. This filter can be provided at the outlet of the dosing chamber. More than one filter can be provided. The substance reservoir can have a plug that can move up. This enables a position-independent triggering of the nasal applicator. All materials can be inert or partially inert, e.g. B. from or with silicone, glass, cyclo olefin polymer (COP), cycloolefin copolymers (COC), etc. The substance reservoir can have a pierceable membrane, a screw connection, a plug-in connection, a quick connector, etc. The substance reservoir can have a riser tube . The substance reservoir can, for. B. a pouch bottle, a "bag" (as with infusions) or another container that can collapse and does not require a subsequent flow of air into the container. With such solutions you can Trigger independent of position, i.e. in any spatial orientation of the nasal applicator. Fig. 2 shows schematically and by way of example a possible course of use over time of the nasal applicator 100 according to the invention. If the user actuates the retrieval device 1 in order, for example, to obtain an application dose Dn to apply, it is determined by means of the electronic control device 9 or by means of its detection device 11 whether this point in time at which the user requests this next application dose Dn would like to apply, possibly in a blocking period T_vain that is still ongoingn falls or not. If this point in time at which the fetching device 1 is actuated falls within the blocked period T_vainn, then at any rate at this point in time the user will not be given an application dose Dn applied. Such points in time are shown in FIG. 2 with reference to a previous lock time T_vain1 exemplarily as points in time tB1_v1 and tB2_v1 with reference to other blocking times, e.g. B. as tB1_v2, emerge and are optionally included in the predetermination. On the other hand, if the time at which the retrieval device 1 is actuated does not fall within the blocking period T_vainn, but lies after the expiry or end of T_vainn_E the blocking duration T_vainn as in the example of FIG. 2 based on the actuation time tBn is shown, then the patient is given a delivery time tAn designated point in time the next application dose Dn applied. The level of the next application dose Dn becomes at a predetermined time tV referred to herein as nextn defined or predetermined before their application by the electronic control device 9, which may have carried out the corresponding calculations itself or adopted the results of such calculations. Predetermining the level of the next application dose Dn is determined by the nasal applicator 100 or its components mentioned in FIG. 1, such as the control device 9, regardless of whether they are included in the housing 2 of the nasal applicator 100 or are external thereto. The first predetermined time tVn can, as well as the actuation time tBn at or before the first delivery time tAn are, he can thus with the first delivery time tAn coincide, at least within the scope of what is technically possible, so that between the first predetermination time tVn and next delivery time tAn sufficient time to actually predetermine or calculate the level of the next application dose Dn and time remains for the relevant devices or components to respond, to which the predetermined level must be signaled or otherwise communicated prior to application. When predetermining the level of the next application dose Dn, which is an example of the variable dose D, i.e. it is not or not exclusively pre-set in an unchangeable manner for the nasal applicator 100 by a doctor or other authorized persons, manufacturers or the like, data that can be read from the data memory M and/or data that are from the in 1 mentioned Components of the nasal applicator 100 were determined are taken into account. This data preferably already includes a time tB before the successful actuation timen starting time tA0, to which the user may have an initial dose of D0 before delivery of the first application dose D1 may have been administered, be it by means of the nasal applicator 100 according to the invention, by medical personnel, e.g. B. still in a recovery room postoperatively (post-OP), etc. Furthermore, these data can determine the level of this optional starting dose D0 include. In the present case it is assumed that an initial dose of D0 at an initial time tA0, given to the user. This data preferably includes everyone before the successful actuation time tBn starting time tA0, ta1, ta2, tan-1, for which the user already has an initial or application dose D0, D1, D2, Dn-1 was administered or he had dosed himself. Alternatively or additionally, the time that has elapsed since then and preferably also the respective level of the above-mentioned doses are also included. Considering the planned delivery of the next application dose Dn, these data include, for example, at least the amount of the previous application dose Dn-1 and, optionally, their delivery time tAn-1 or the time elapsed since then. The predetermination, which at the first predetermination time tVn occurs, thus results in the level of the next application dose Dn. The height at the next predetermination time tV is determinedn, which after the next actuation time tBn lies, and is not preset by a doctor or other authorized persons, manufacturers or the like, which can also apply to all or some of the other application doses mentioned herein. Predetermining the next predetermination time tVn takes place taking into account data read out of the data memory M. After the application of the next application dose Dn is, preferably at the delivery time tAn the next application Dn, again a blocking period T_vainn scheduled and/or started. It may be the same length as previous or subsequent suspension periods, or different. The length of each lock period can be predetermined and / or z. B. have been set by the doctor or other authorized persons. When scheduling the next lock period, a logic or algorithm can be followed for which at each predicted time tVn can be included in the calculation. As can be seen from FIG. 2, what was described above for this figure can be repeated. When predetermining the level of the next but one application dose Dn+1 can now, however, optionally, in addition to the levels and/or the delivery times of the above-mentioned application doses and possibly also the starting dose D0 then for the first time also the amount and/or the application time tAn of the application dose referred to herein as the next, then but already applied application dose Dn are taken into account, which in the meantime can be recorded as data and also kept in the data memory M. Predetermining the level of the next but one application dose Dn+1, which at the predetermination time tVn+1 takes place, therefore, the length of the time period between the next but one delivery time tAn+1 and the next delivery time tAn as well as the lengths of the periods between the next but one delivery time tAn+1 and the starting time tA0 or earlier submission times tA1, ta2 lie, take into account. Fig. 3 shows schematically and as an example the applied individual doses D0, D1, D2, …, Dn-1, Dn, Dn+1, ... and the doses of substance S accumulated over time t, their levels and/or release times tA0, ta1, ta2, …, tAn-1, tan, tan+1, …etc. can be included in the pre-determination of later application doses. The time axis t and its scaling correspond to that used in FIG. 2 or are to be assumed to be identical. The time tA1 and the time tA2 thus correspond to the absolute times tA shown in FIG1 and ta2. Fig. 4 describes, schematically and by way of example, the phase in the supply of the user with the substance S, also referred to herein as the “titration phase” (which is a determination or finding phase), in which the target concentration causing the therapeutic effect desired by the user is determined . The amount of the following application doses can then be determined on it and/or an individual, dose or concentration-based treatment plan can be set up in a time-controlled manner. Curves as shown in FIG. 4 or elsewhere herein may be based on e.g. B. the explanations of Dubois, A., Bertrand, J., & Mentré, F. (2011) in "Mathematical expressions of the pharmacokinetic and pharmacodynamic models implemented in the PFIM software." UMR738, INSERM, Paris Diderot University. The control device can be programmed to create such curves and/or to carry out the calculations required for this. The content of that publication is hereby incorporated by reference into the subject matter of the present disclosure as well1, D2 and others, each of which is an example for the next application dose Dn, as may be used herein. To predetermine the respective application dose D1, D2, and further, in the embodiment discussed here, recourse is had to data from the data memory M, which includes pharmacological, pharmacodynamic, pharmacometric and/or pharmacokinetic data. The data can be models, in particular PK models, as well as PK curves. They are preferably patient-specific. These pharmacological, pharmacodynamic, pharmacometric and/or pharmacokinetic data or models include, in the example in FIG Substance S in the user's body after each applied dose. The curves shown reflect the course over time of the concentration of a specific substance S, which results from the applied dose, and the level of the applied doses. The curves also reflect the processes of absorption, distribution, metabolism and elimination in the body. Such pharmacokinetic models follow statistical distributions z. B. taking into account with mean and standard deviation and are mostly patient-specific, i. H. they can run differently from patient A to patient B, which is why they can also be stored in the data memory M for the different users or user collectives according to different statistical distributions. Since the course of such PK curves depends on the route of administration and the dose, the two PK curves provided with reference symbols in FIG. 4 are once as PK50 for the intranasal administration of 50 μg fentanyl and once as PK25 for the intranasal administration of 25 μg referred to as fentanyl. Pharmacological, pharmacodynamic, pharmacometric and/or pharmacokinetic data, as they can be stored in the data memory M, optionally also include information about the substance S such as t in the example in FIG. 4Max, which can indicate the point in time at which, after application of a dose D, the highest concentration C(t) in the body, for example in the blood, is present. The duration of tMax can, at least initially or as a follow-up to a first dose, here the starting dose D0, can be used as the blocking period. Likewise, the blocking period at tMax be based on the blocking period e.g. B. is only 90% of tmax, or shorter or longer than t by a number of minutesMax definitely can becomes, etc. Likewise, values above 100% of tMax possible, e.g. B. 110% of tMax, so what after tMax is if you want to include a delay in which the administered substance gets from the blood to the site of action, or if tMax 13 minutes, but for practicable reasons the blocking time is limited to e.g. B. 10 minutes is to be set. The electronic control device 9 can therefore be programmed to also read out such data stored in the data memory M relating to the substance S and to use this when predetermining the next application dose Dn of substance S must be taken into account. As shown schematically and as an example in FIG. 4, the user was given the starting point in time tA0 first a starting dose D0 of 50 µg intranasal fentanyl. The concentration floods up to a first maximum C1 max on, which is why the end of the blocking period T_vain1_E the first blocking period T_vain1 is set, whose start of blocking period T_vain1_p to tA0 lies. If only the starting dose D0 are applied, the concentration C(t) would decrease over time and, assuming the PK curve PK50 shown in broken lines in FIG. 4, would have halved after about 30 minutes. However, since such a halving obviously does not meet the needs of the user who, at actuation time tB1 has actuated the retrieval device 1, at the first delivery time tA1 a first application dose D1 administered in the amount of, for example, 25 micrograms of fentanyl. Predetermining this level at the predetermination time tV1 has shown that 25 µg Given the shape of the PK50 curve, fentanyl suffices in the interplay between decreasing effect or concentration of the starting dose D0 with simultaneously increasing effect or concentration of the first application dose D1 a concentration can be achieved which, on the one hand, does not exceed the initial dose D0 of 50 µg fentanyl and, on the other hand, not below a concentration C that produces the desired therapeutic effectED of about 45 µg fentanyl. The concentration C that produces the therapeutic effect desired by the userED of about 45 μg fentanyl, the control device 9 recognizes that the user from the actuation time tB1, which is only shortly before the first delivery time tA1 lies, has obviously missed the desired therapeutic effect, which has brought him to operate the retrieval device 1. As shown in Figure 4, during the lockout period the user tries T_vain1 to request two further applications (at times tB1_v1 and tB2_v1), since the desired therapeutic effect has apparently not occurred or has not yet occurred. These applications are refused because the concentration of the initial dose of D0 has not yet reached its maximum, but in any case the blocking period T_vain1 is not finished yet. It only reaches its maximum towards the end of the blocking period T_vain1_E reach. Since you can now see that the actuation time tB1 only some time after the end of the T_vain blocking period1_E occurs, the system can use the PK curve to derive a concentration in which the desired therapeutic effect occurs. In this case, a Starting dose D0 of 50 µg fentanyl a therapeutic time window of 8 minutes (from minute 7 to minute 15). It can also be seen in FIG. 4 that the concentration for the desired therapeutic effect is already reached at minute 7. This can be seen from the fact that from this point in time no further useless actuation times tBm_vn during the blocking period T_vain1 take place more. As can be seen, the maximum concentration of the starting dose has D0 but not yet reached its maximum. You can see the concentration that was lost at the last time tB3_v1 prevails, use for verification by comparing this prevailing concentration with the expected time of actuation according to T_vain1_E matches. The concentration C that produces the desired therapeutic effectED from the first actuation time tB1 Knowing this, the control device 9 can determine the level of the first application dose D1 now determine independently. She can predetermine a level of 25 µg fentanyl, knowing that the decay of concentration C(t) due to the starting dose D0 and the simultaneous rise in concentration C(t) due to the first application dose D1 to a second maximum C2 max will lead, which will not be above a therapeutically acceptable maximum. Using the pharmacokinetic models (PK curves), the control device 9 can optionally calculate a time in which the concentration of the dose D1 will fall below the desired therapeutic effect. In Figure 4 this occurs after another 19 minutes or 34 minutes since tA0. From the above considerations, is the concentration C that produces the desired therapeutic effectED and/or the next maximum Cn max known, from the knowledge of the point in time at which the concentration CED or the next maximum Cn max will occur or will be reached, the next blocking period will be calculated. So the blocking period T_vain1 for example the data memory M in connection with the level of the initial dose D0 be removed. The End T_vain2_E the following, second blocking period T_vain2 however, from knowing the time of C2 max are obtained, both can be identical to each other. Alternatively, optionally at the time tA1, to which the concentration CED is reached, the point in time can already be calculated at which the concentration C(t) returns to the concentration CED will have sunk. Half of the difference between these two points in time, as well as another proportion thereof (e.g. 40%, 35%, etc.), can be set as the duration of the next blocking period. Alternative approaches are also included. In general, the calculated time for the next drop below CED be selected as the blocking period, or shortly before. This would be at 58 minutes from tA in FIG0 the case. So the controller 9 at tA2, so here TV2, the blocking period to the next target concentration CED (at minute 58 in Fig. 4). The heights of the other application doses such. B.D2 (in this exemplary case 25 µg fentanyl each) would follow similar considerations as for D1 predetermined: they were taking into account the amount of application doses already administered and since their Application elapsed time set; for the second application dose D2 was checked for a residual concentration, which is based on the initial dose D0 and the first application dose D1 is due, turned off, for the third application dose, not shown here, would be based on the residual concentration, which is based on the initial dose D0, the first application dose D1 and the second application dose D2 is due to be turned off or turned off. A residual dose is also determined by the amount of the previous application and the time that has passed since its application. The level of the next application dose Dn can be predetermined in such a way that the concentration in the body, in particular in the blood, of the user only after a predetermined period of time, adjustable z. B. by the doctor or other authorized persons, starting from the delivery time tAn the next application dose Dn, again to the target concentration CED will sink. As shown in FIG. 4, the user actuates at actuation times tB1_v1, tB2_v1 and tB3_v1 ie during the blocking period T_vain1, the retrieval device 1. However, since these three operations are within the inhibition period T_vain1 lie, the user can hereby obtain no application dose D. Nevertheless, the control device 9 registers the three unsuccessful attempts at actuation and the times at which they were actuated. In the example of Fig. 4 they are at minute 2 (tB1_v1) or at minute 4 (tB2_v1) or at minute 7 (tB3_v1), and can optionally be stored in data memory M. If the unsuccessful attempts at actuation are analyzed, for example at what time interval they are from one another, when they stop, etc., then in the first place but sufficiently close to the concentration C desired by the user and producing the intended therapeutic effectED recognized or specified. In Fig. 4 feedback times are tF1_1, tF1_2, tF1_3 and tF1_4 specified. They stand for moments in which the user activates a feedback device 8 in order to indicate by means of feedback that he is satisfied or not satisfied with the effect he felt of the concentration present at the time of the feedback. He can thus z. B. signal that he is currently pain-free, that he would not prefer a higher concentration in the body, etc. In Fig. 4 you can see at the PK50D0 Curve that you have a "straight line" from about 45 minutes, i.e. the gradient remains constant (pseudo-equilibrium "Lambda"). The elimination half-time is now the time in which the prevailing concentration at minute 45 halves. According to the literature, the elimination half-time of fentanyl ranges from 3 to 12 hours, depending on habituation. FIG. 5a shows an example and a schematic representation of three example PK curves PK50D0_+SD, PK50D0_M and PK50D0_-SD the statistical distribution (mean value and standard deviation) of the possible concentration courses in the body of the user after administration of 50 µg intranasal fentanyl, which were obtained from a sufficiently large population. There may be more than three curves lying between the boundaries shown, i.e. H. the corresponding examination of the collective/population could have resulted in more than just three distinguishable PK curves. All of them, or the models on which they are based, can be stored in the data memory M and/or can be taken into account by the control device 9 . For the sake of simplicity only three PK curves are shown and discussed here. In general, the same high doses of a substance can lead to different concentrations C(t) in the body of the individual patient. This is influenced by various factors, such as pharmacogenetics, intra-individuality, age, weight, gender, previous medication, previous illnesses, etc. Furthermore, different nasal anatomies, the nasal condition, the application angle, how deep the nose attachment is inserted and how the manually triggered nasal spray is operated play a role in the course of the respective PK curve, which influences the concentration C(t) over time in the body. By using population pharmacokinetic models such as the PK curves PK50 shown in Figure 5aD0_+SD (mean plus one standard deviation), PK50D0_M (mean) and PK50D0_-SD (Mean value minus a standard deviation) such differences can be mapped. As can be seen, the same dose of 50 µg intranasal fentanyl leads to three different concentration maxima C for these three curves selected as examples1max_-SD, C1max_M and c1max_+SD marked. A large number of other curves could also be displayed. They would in turn have other concentration maxima. The time to maximum concentration is different for the three shown However, curves and those not shown from the multitude of curves are not, or only marginally so. That at the time when the concentration maximum C1max_-SD, C1max_M and c1max_+SD is reached, orienting end T_vain1_E the blocking period T_vain1 therefore ends at the same time for each of the three curves of FIG. 5a. Assuming that at time tA0 the starting dose D0 (D0=50 µg) is applied, the control device 9 can use the population pharmacokinetic models to determine the maximum concentrations C1max_-SD, C1max_M and c1max_+SD (and many more) calculate. However, since the time until these maximum concentrations are reached is the same for all variants, control device 9 sets the first blocking period (T_vain1, see Fig. 5a) for all three PK curves equal to the time until the maximum concentration is reached, which in this case is set to 10 minutes as an example. Reaching the maximum concentration can take place in one area. In the present case of intranasal fentanyl, this is between 10 and 12.8 minutes. Since the increase in concentration in the range from 10 to 12.8 minutes is only very small, the time is rounded off to a practicable amount such as e.g. B. 10 minutes. You could of course also choose 11, 12 or 13 minutes. Thus, if at tA0 the starting dose D0 (D0=50 µg) is applied, the resulting maximum concentration is calculated, the rise time until the maximum concentration C is reached1max_- SD, C1max_M or c1max_+SD calculates the length of the lock period T_vain1 (here 10 min) calculated and T_vain1_p and T_vain1_E set. Corresponding to the different courses of the three PK curves PK50D0_+SD, PK50D0_M and PK50D0_-SD one would go first Actuation time tB1, at which concentration falls below the concentration causing the user the desired therapeutic effect, at which the patient can request it (points in time relating to the patient's actuation, predetermination, etc. are not shown here for reasons of simplification, or they fall on the first dispensing point in time , which can actually be the case in practice) the first application dose D1 would be obtained, a different concentration CED1_+SD, CED1_M, CED1_-SD calculate (or read off with a view to the PK curves plotted as in FIG. 5a) which causes the desired therapeutic effect in each case. This concentration is also referred to herein as the target concentration or CED designated. Their value is based i.a. on the pharmacodynamics. It should be noted that the actuation time tBn the predetermination time tVn and/or the delivery time tA1 can match. So it can z. B. apply: tB1=tv1=tA1. Fig. 5a shows that the concentration CED1_+SD, CED1_M, CED1_-SD already before the delivery time tA1 as C'ED1_+SD, C'ED1_M, C'ED1_-SD had been present at 5, 6 and 8 min, respectively. This can also be done by means of the missing tB_v’s are derived. The above statements are the basis for an embodiment, which is discussed in relation to FIG. 5b , and in which the nasal applicator 100 takes the actuation behavior of the user into account in a concrete way. If one in Fig. 5b from tA0 If you draw a line (straight through two points) to the corresponding concentrations C1max_-SD, C1max_M and C1max_+SD, you get three straight lines, each with a different gradient. If you now based of the time intervals considers the increase in concentration, one could already make an assessment of which curve the user could possibly be assigned to, because the PK50D0_+SD Curve has the largest concentration increase and the PK50 in the same time intervalD0_-SD curve the slightest. Since the desired therapeutic effect depends on the concentration, an initial assessment can be made. 5b schematically shows the exemplary procedure for determining, selecting and/or defining an individual PK curve PKind, which shows the course of the active ingredient concentration of 50 µg intranasal fentanyl of a specific, individual user. It should be noted at this point that the goal when determining an individual concentration profile over time, as used herein, does not always have to be an individual PK curve of the user. It may also be sufficient according to the invention if z. B. on the statistical mean curve PK50D0_M oriented or or limit curves such. B. the curve "mean plus standard deviation" or the curve "mean minus standard deviation" or others and knows which range the user is in. FIG. 5b includes the representation of FIG. 5a, but supplements it from the first delivery time tA1 to administer a first application dose D1 in the amount of 30 µg fentanyl, for example. From the first delivery time tA1 are the PK curves PK30 assumed before this point in timeD1_+SD, PK30D1_M and PK30D1_-SD created. Based on the target concentration C determined in Fig. 5bED1_+SD, CED1_M, CED1_-SD the control device 9 or the algorithm determines a large number of possible doses and concentrations C(t) derived therefrom, which allow an assessment/categorization, i.e. when the expected times of the next actuation for retrieving a further application dose would have to occur. In this case the system has set 30 µg and the system accumulates the previous curves and projects from the determined target concentrations CED1_+SD, CED1_M, CED1_-SD the respective curves into the future. It is determined at which point in time the target concentrations CED2_+SD, CED2_M, CED2_-SD should be mathematically undershot again. In the example of Fig. 5b they are with tB2_+SD, tB2_M and tB2_-SD marked. Based on this check, the control device 9 can determine in which area or on which curve the user is located. The user can be better classified via these and other iterations. Three possible cases are considered below: Case 1: When the concentration change in the user's body meets the population pharmacokinetic curve PK30D1_M (mean value), it is a good 24 minutes above the desired therapeutic effect concentration, namely from minute 18 to minute 42. It would only occur at minute 42 at time tB2_M deliver an actuation, which, according to a predetermination, finally leads to a renewed delivery of a (second) application dose D requested by him2_M at the time of application tA2_M leads. Case 2: When the concentration change in the user's body meets the population pharmacokinetic curve PK30D1_+SD (Mean value plus one standard deviation), it is 21 minutes above the desired therapeutic effect concentration, namely from minute 18 to minute 39. He would not be until minute 39 at time tB2_+SD deliver an actuation, which, according to a predetermination, finally leads to a renewed delivery of a (second) application dose D requested by him2_+SD at the time of application tA2_+SD leads. Case 3: When the concentration change in the user's body meets the population pharmacokinetic curve PK30D1_-SD (Mean value minus one standard deviation), it is a good 27 minutes above the desired therapeutic effect concentration, namely from minute 18 to minute 45. It would only occur at minute 45 at time tB2_-SD deliver an actuation, which, according to a predetermination, finally leads to a renewed delivery of a (second) application dose D requested by him2_-SD at the time of application tA2_-SD leads. The control device 9 recognizes from the actuation times tB2_+SD, tB2_M, or tB2_-SD that is, whether the user's individual PK curve is now the PK curve PK30D1_+SD, the PK curve PK30D1_M or the PK curve PK30D1_-SD (or one of the countless other PK curves which the control device 9 can also consider). If the retrieval time is at tA2_+SD, then the PK curve meets PK30D1_+SD to. If the retrieval time is at tA2_M, then the PK curve meets PK30D1_M to. If the retrieval time is at tA2_-SD, then the PK curve meets PK30D1_-SD to. If a first direct association between a time profile and the user under consideration is not possible, the control device 9 nevertheless approaches the goal by means of an exclusion method and categorizes/determines for the specific user on the basis his activity behavior, which concentration course over time or which curve best reflects him. After the “titration phase” (which is a determination or finding phase), which is shown in FIG. 5b and can extend beyond the times shown in FIG. 5b, the user can be categorized or classified. The level of the following application doses can then be determined and/or an individual, dose- or concentration-based treatment plan can be set up in a time-controlled manner. If one follows the above procedure, by postulating one or any number of PK curves as a possible, individual PK curve of the user a priori or as a large number of hypotheses (such as: the PK curve PK30D1_+SD to, or the user is hit by the PK curve PK30D1_M to, or the user is hit by the PK curve PK30D1_- SD zu) already following a first initial or application dose D0, D1, D2, etc. or to a next application dose Dn in general, the correctness of the applicable hypotheses set up can be checked. This leads to an individual pharmacokinetic model for the user, which can be used as a basis for future application doses. In the example of FIG. 5b, the PK curve becomes PK30D1_+SD at actuation time tB2_+SD as PK curve PKind determined and used as a basis for the necessary calculations in future preliminary determinations of application doses. A check that the individual pharmacokinetic model determined in this way actually applies can be carried out in the course of the further treatment and in connection with further application doses Dn, Dn+1, etc. are optional at any time. 6 shows a nasal applicator 100 of another exemplary embodiment. The nasal applicator 100 is shown in FIG. 6 in a sectional illustration or in a partially indicated partial section. Using the retrieval device 1, the user can select a next application dose Dn of substance S. Those components that have not already been explained with reference to FIG. 1 are discussed below. Thus, the nasal applicator 100 has a dispensing dispenser 3, which doses the application dose to be dispensed, ie determines the amount. The dispensing doser is embodied here, for example, as a fitting device 15 which determines the quantity of the application dose to be dispensed by determining how large this quantity will be in each case. In order to separate the desired application dose, the placement device 15 can optionally be pulled back further or less far—seen from a nose attachment 4—along the double arrow, for example automatically or by hand. A dispensing device 17 for—here: actively—dispensing the application dose called up via the connection point 4a or the nose attachment 4 is shown in FIG. B. an electric motor 19, and a spindle 21 is provided. Electric motors, as mentioned herein, z. B. be brushless or have a brush. You can e.g. B. be configured as an internal rotor, external rotor and / or slotless motors. An encoder can be integrated, one can be arranged externally, the same applies to a motor controller. The motor can be a stepping motor in some embodiments, e.g. B. hybrid stepper motor, a flat motor, a hollow shaft motor, a servo motor, an asynchronous motor, a synchronous motor or a traveling wave motor or the like. In some embodiments, the motor can be controlled with an open and/or closed loop control and/or by means of an encoder and/or a controller. Encoders can e.g. B. optical transmitted light encoder or reflective encoder, magnetic encoder or the like. The motor can be or will be controlled via the current consumption. For example, if the engine B. to an end position (up or down) or approaches, the power consumption of the motor increases z. B. from 0.5 A to 1 A. This means that an end position or a stop has been reached. This measured value can therefore also be used to control the motor, i.e. to signal it when it is e.g. B. should switch off. A displacement sensor, a flow sensor, limit switch (microswitch) can optionally be used to control the nasal applicator or its motor. In addition or as an alternative, a time control (e.g. energization over a predetermined period of time) is also covered by the present invention. The motor, or the spindle combination, can, in certain embodiments, have a brake, e.g. B. a magnetic brake, eddy current, spring-loaded brake, a limit switch at the top and / or bottom dead center or end point of the stroke, etc. have. The motor or the motor-spindle combination can alternatively or additionally include a damper, e.g. B. to prevent or improve resonance and noise problems. The nasal applicator 100 of FIG. 6 optionally has a dosing chamber 13 that can be distinguished from the substance reservoir R. It serves to receive the application dose of the substance S stored in the substance reservoir R, for which in particular any configuration disclosed herein can be provided, in order to then release it. In order to be able to dispense the application dose, the dosing chamber 13 must first be filled with it. In the embodiment of FIG. 6, this task is performed by the loading device 15. The dosing chamber 13 can be actuated to carry out a sequence of an intake stroke and an ejection stroke, as described below. Venting the system works identically, except that air is a compressible medium and substance S is an incompressible medium. The system will travel full stroke during deflation and may optionally target other parameter values for velocity, force, pressure and/or acceleration for deflation as after venting and in particular for the dispensing of substance S. When the loading device 15 and/or the dispensing device 17 is moved from the top dead center/end point/starting point/starting point (on the side of the one-way valve 23a) relative to the orientation in Fig. 6 is moved away, a negative pressure is created in the dosing chamber 13. This negative pressure allows substance S to flow from the substance reservoir R into the dosing chamber 13. The stopper 17a in the substance reservoir R is also drawn in by this negative pressure and a collapsible container is thus created (suction cycle). Here, the one-way valve 23a closes and the one-way valve 23b opens. This can be done mechanically, pneumatically, hydraulically, electrically, etc. As an alternative to controlling the valves 23a, 23b by means of negative pressure, the valves 23a, 23b can be controlled electrically. For this purpose, the position of the placement device 15 is used. The valves 23a, 23b can also be designed or operated in any combination of the functions mentioned. To deliver the substance S (delivery cycle) out of the dosing chamber 13, the direction of the loading device 15 is reversed, and it thereby becomes the delivery device 17. This moves with a predetermined speed, force, pressure, acceleration in the direction of the one-way valve 23b . When the path is reversed, an overpressure is created in the dosing chamber 13, which One-way valve 23a closes and one-way valve 23b opens. This allows the substance S to be pushed through the nosepiece 4 via the joint 4a. The valve control can take place as described above. Optionally, other values for speed, force, pressure and/or acceleration are applied or aimed for in the intake cycle than in the discharge cycle. The dosing chamber 13 can be manufactured with high precision in order to cause minimal variability in the dispensing quantity, which can also apply to the loading device 15 and the dispensing device 17 . This can be realized by using a plastic with low shrinkage or low water absorption. Alternatively or additionally, z. B. in Fig. 6, a sleeve may be pressed, which preferably has very narrow tolerances in diameter. This allows the application volume to be better controlled. The application volume results from the formula: volume = area * stroke. The area is that of a circle A=d2*π/4. Plastics with low shrinkage or low water absorption can be referred to as "dimensionally stable plastics". Dimensional stability refers to the ability of polymers to maintain their size under various environmental conditions. A dimensionally stable plastic is therefore less inclined to absorb moisture and shows less thermal expansion. Dimensionally stable plastics include polymers such as PEEK, PPS, PSU, PPSU, PEI and PET. Moisture absorption can not only lead to a change in size, but also to a change in material properties. This can e.g. affect mechanical strength and/or electrical properties such as electrical conductivity and dissipation factor. A polymer without water absorption is z. B.PTFE. The following polymers are plastics with very low water absorption: PEEK, PPS, PSU, PPSU, PEI, PVDF, PET, PPE, PP and PE. A low water absorption is also recorded for POM, PA12, PC and ABS. The metering chamber 13, the dispensing device 17 and / or the loading device 15 can be self-sealing and / or a seal z. B. a sealing ring 16, piston rings, O-rings, sealing lips, etc. have. The dosing chamber 13 and/or any elements that come into contact with the substance, such as the dispensing device 17, the loading device 15 and/or others, can be coated. A possible coating can e.g. B. from parylene and / or consist of inert materials such. As glass and / or engineering plastics such. B. cycloolefin copolymers (COC), cyclo-olefin polymer (COP), etc. Here, as well as in any other embodiments, the dosing chamber 13, the dispensing device 17 and / or the loading device 15 from materials exist or have those that do not need lubrication z. B. POM homopolymer, Teflon, etc. It can also lubricants such. B. silicone oil can be used or coatings with which the friction is reduced. In some embodiments, additives can also be added to the plastics in order to improve the sliding properties, e.g. B. CORDULEN, montan wax, high molecular weight polyethylene wax (PE-LD, PE-HD), fluoroelastomers, etc. In certain embodiments, the dosing chamber 13, the dispensing device 17 and / or the loading device 15 can also consist of other materials such as plastic or such exhibit. As can be seen from the above explanations, the dosing chamber 13 is variable in that the loading device 15 sometimes separates more and sometimes less amounts of substance S from the substance reservoir R, with the space in which the application dose separated in this way is present before it is discharged being defined as dosing chamber 13 can. The substance reservoir R can be clamped, rotated, plugged, fastened or guided in the housing in a guide. The substance reservoir R can be connected to the loading device 15, the dispensing device 17, the nose attachment 4, the dispensing dispenser 3 or the connection point 4a. The connection can be made by means of a flexible or rigid line 22 . The line 22 can be stationary, or with the Discharge device 17 and / or the placement device 15 to be movable. The substance reservoir R can be z. B. Luer / lock, pin, needle, spike with or without ventilation, etc. with the dosing chamber 13 can be connected. To establish a fluid connection between the dosing chamber 13 and the substance reservoir R, a needle 38 can be provided, for example, which z. B. pierces a septum 39 of the vial. A filter, e.g. B. a (e.g. 22 µm) particle filter or a porous membrane (e.g. a Porex® – Filter), interposed. In some embodiments, this filter can be at the outlet of the dosing chamber 13; a second filter can also be provided there. As will become clear from the following explanations, the loading device 15 can be identical to the dispensing device 17, but it can also be provided separately therefrom. Although the dispensing device 17 and/or the equipping device 15 can have an energy store for mechanical energy or spring energy and/or hydraulic and pneumatic energy as the energy loading mechanism, this is not the case in the embodiment of FIG. 6 . The electrical energy store 20 can be integrated into the dispensing device 17 and/or the equipping device 15 be integrated or be connected to them by means of an external connection. The integrated energy store 20 can be charged for a trip and after each application by means of a charger, z. B. a Qi charging pad, or in a housing shell using a PIN connection. The electrical energy store 20 can be a capacitor or the like. The power can be supplied via power cable, power pack, etc. or via Ethernet (LAN), English Power over Ethernet (PoE). The latter refers to a process with which network-enabled devices can be supplied with power via the eight-wire Ethernet cable. Such supply may be provided herein. In some embodiments, solar cells or mechanisms for energy harvesting can be provided for this as an alternative. In FIG. 6, the dispensing device 17 and/or the loading device 15 are designed as an electric drive, here with an electric motor 19 with a spindle 21, which are coupled. In other embodiments, this coupling can also take place via a gear or be designed with a transmission. Referring to FIG. 6, it should be noted that in some embodiments, such as B. that of Fig. 6, the dispensing device 17 and the loading device 15 can be realized by a common mechanism, where the mechanism z. B., when it moves in a first direction (e.g. away from the connection point 4a), the dosing chamber 13 fills as loading device 15, and when it moves in a second direction, which can be opposite to the first (e.g. towards the connection point 4a) proceeds, the contents of the metering chamber 13 z. B. via the nose piece as a dispensing device 17 deploys. A counter-rotation of spindle 21 and/or motor 19 during suction on the one hand and application on the other hand can be provided, as has already been described elsewhere herein. Alternatively, rotation in the same direction is possible both for filling and for emptying the dosing chamber 13, as described above, e.g. B. performed with reference to the slider crank drive. Likewise, filling and emptying with mutual rotation are possible when using the sliding crank drive, as described above. The dispensing device 17 and/or the fitting device 15 are detachably or non-detachably connected to the spindle 21 and/or the motor 19 . The substance reservoir R, the dispensing device 17 and/or the loading device 15 can be designed as disposable products. The dispensing device 17, the loading device 15 can be designed as a reusable product. Both optionally provided housing shells can be designed as disposable products. The electronic control device 9, the motor 19, the spindle 21 and/or other components can be reusable. The nasal applicator 100 of FIG. 6 also has an optional mechanism for changing the capacity of the dosing chamber 13 . By means of this mechanism, the capacity of the dosing chamber 13 can be varied for a subset of the substance S, which makes it possible to apply doses of different sizes. In some embodiments this mechanism is part of the dispensing meter 3, in others like the present one it is not. The electronic control device 9, see FIG. 1, if provided, can be programmed to move and/or have the dispensing device 17 deployed at a variety of speeds, forces, pressures, accelerations, flow rates. With a motor-driven, nasal device, the problem can be solved that when triggered by hand by pressing, each user applies a different speed, force, pressure, acceleration. It is not guaranteed that every user will have the same speed, e.g. B. tripping speed or the ideal tripping speed is generated. Since the triggering speed has the greatest influence on the droplet size distribution, the spray pattern and the plume geometry, a triggering that is always identical between users is of particular advantage, since in comparison to a manual triggering, a constant spray pattern, in particular the droplet size distribution, the Spray Pattern and Plume Geometry and Application Volume is secured. In this way, it can advantageously be ensured that when the next application dose is applied, the stroke distance required for this, ie the complete stroke, is always covered. For example, if a 5mm path has to be covered for a 150 µL dose, then it can be ensured, as described here, that not only e.g. B. 4mm can be covered, which could be possible with a manual solution based on the pressure strength or depth, but, due to the options described here, the complete required stroke distance is always covered. Additionally or alternatively, the electronic control device 9 can be programmed to act on the mechanism for changing the capacity of the dosing chamber 13 . This can also be done manually and the triggering can still be done automatically. The droplet size distribution, the spray pattern, the plume geometry can preferably be adjusted and optionally adjusted differently for each application rate. Depending on the active substance and its properties, e.g. B. viscosity, surface tension, etc., a different speed, a different force, a different pressure, a different acceleration, a different flow rate may be required. In some embodiments, the device can run its own speed, force, acceleration, flow rate or pressure for each dose amount. This can e.g. B. be or will be set in advance. In certain embodiments, a sensor can determine the location or triggering position, e.g. B. vertically or horizontally (and everything in between), and then adjust the speed, force, pressure, acceleration to this position. In the embodiment of Fig. 6, the loading device 15 has at least one first one-way valve 23a or non-return valve for loading the dosing chamber 13 with the application dose of the substance S and/or the dosing chamber 13 is delimited by at least one first one-way valve 23a or non-return valve . This valve can B. be arranged in a piston itself or at any point, for. B. at any point in the supply line from the substance reservoir R to the dosing chamber 13. The fitting device 15 has in the embodiment of FIG. 6 at least one second one-way valve 23b or check valve. Alternatively z. B. the first valve 23a as a switchable three-way valve and / or executed in a different way. This means that the first valve 23a, as a single element, can also perform the function of two valves. The dosing chamber 13 is delimited here, for example, by at least the second one-way valve 23b or non-return valve. Optionally, the second check valve 23b has an opening direction that is opposite to that of the first check valve 23a in relation to the dosing chamber 13 . Optionally, the function of the first one-way valve 23a and the function of the second one-way valve 23b in a common component, ie z. B. in a valve element, be merged. The dosing chamber 13 can optionally be connected or brought into connection with the atmosphere via a ventilation valve (not shown here). Provision can be made for the initial venting of the system to be operated via such a vent valve and/or to eliminate air bubbles at a later point in time. A filter can be provided at a suitable place. The device optionally consists of two housing parts, namely an upper housing part 2b and a lower housing part 2c, which are separated in FIG. 6 by a housing parting line 2d. In the schematic representation of Fig. 6, the upper housing part 2b contains the substance reservoir R, the dosing chamber 13, the dispensing device 17 and/or the loading device 15. Valves, filters, ventilation, the connection point 4a for the nose attachment 4 etc. can also be in the upper housing part 2b be provided. The lower housing part 2c has the electronic control device 9, the motor 19, the spindle 21, the optional encoder, controller, the brake, the damper, the energy store 20, the retrieval device 1, etc. The components mentioned above are only arranged as an example as shown in FIG. 6 . They can be arranged in any combination. One or both of the housing shells or parts 2b, 2c can be disposable. The nasal applicator 100 can be delivered fully assembled, sterilized, repackaged or delivered. Alternatively, it is only completed on site, at the patient's bedside, by the patient, the doctor, etc. So e.g. B. the substance reservoir R can still be inserted into the upper housing shell and the latter are then assembled with the lower housing shell. The electronic control device 9, the motor 19, the spindle 21, the optional encoder, the controller, the brake, the damper, the energy store 20 and/or the retrieval device 1 can form a unit in any combination with one another. They can be inserted into a lower housing part 2c, which then forms the housing 2 together with the upper housing part 2b. Optionally, the housing shells (upper and lower part) 2b, 2c could be opened and disposed of during disassembly. The electronics can be removed from the lower shell or the lower housing part 2c without touching them. The housing parts 2b, 2c can be used alone or together after the end of the treatment of the user z. B. can also be intentionally destroyed to prevent further use of the nasal applicator. This can be provided, for. B. breaking off an optional snap hook or irreversibly damaging, breaking off, displacing another positive connection, etc. For example, deforming the snap hook, displacing a connecting part or a lock, etc. After treatment, the nasal applicator 100 can be emptied automatically and/or manually and discarded as a whole. Alternatively, it can be broken down into parts and only partially discarded or reprocessed or reused. B. the electronic control device 9, the motor 19, the spindle 21, etc. are suitable. The nasal applicator 100 can include a cover which can be opened to insert the substance reservoir R and/or the electronic control device 9 . A sealing ring 16 can be provided in order to ensure the tightness between loading device 15 and/or dispensing device 17 on the one hand and the surrounding sleeve or shaft on the other hand. A flow sensor 11a can be provided. It can be part of the detection device or represent it. An optional stopper 17a is provided to limit the volume of the substance reservoir R, it can be slidably mounted. An optional spring may be provided in this or any other embodiment which directly or indirectly pushes against the plug 17a to move it out of a position which it may have been in for a prolonged period of storage upon firing of the nasal applicator 100. The valve 23a shown in FIG. 6 can optionally be in any embodiment at, on and/or in the Dispensing device 17 and / or the placement device 15 or in the immediate vicinity. Optionally, in any of the embodiments, the line 22 through which the substance S is guided into the dosing chamber 13 can run through the loading device 15 and/or the dispensing device 17 . In any specific embodiment, the fitting device 15 and/or the dispensing device 17 can optionally have a connection for the line 22 . Optionally, in any of the embodiments, the equipping device 15 and/or the dispensing device 17 can be hollow or continuous. Optionally, in any of the embodiments, the line 22 can move with the equipping device 15 and/or the dispensing device 17 . In other embodiments, the line 22 does not move with the fitting device 15 and/or the dispensing device 17. Optionally, the substance reservoir R can be installed in any embodiment rotated by 180 degrees compared to the illustration in FIG. All components can optionally be positioned as desired in any embodiment in order to avoid blind assembly, i.e. installation without a view, the risk of injury from the needle 38 is reduced and that the Substance reservoir R, which can have the septum 39 or some other connection, can be mounted more easily.
Bezugszeichen 100 Nasenapplikator 101 Peripheriegerät 1 Abrufvorrichtung 2 Gehäuse 2b Gehäuseoberteil 2c Gehäuseunterteil 2d Gehäusetrennfuge 3 Abgabedosierer 4 Nasenaufsatz 4a Verbindungsstelle 5 Sperrvorrichtung 7 Dosiserfassungsvorrichtung 8 Feedbackvorrichtung 9 Elektronische Steuervorrichtung 11 Erfassungsvorrichtung 11a Flusssensor (Durchflusssensor) 12 Anzeige 13 Dosierkammer 15 Bestückungsvorrichtung 16 Dichtung oder Dichtring 17 Ausbringvorrichtung 17a Stopfen 19 E-Motor 20 Energiespeicher 21 Spindel 22 Leitung 23a erstes Einwegventil, Rückschlagventil 23b zweites Einwegventil, Rückschlagventil 38 Nadel 39 Septum CED1 Zielkonzentration, für den gewünschten Effekt/Wirkung erforderliche Konzentration zum Betätigungszeitpunkt tB1 CED2 Zielkonzentration, für den gewünschten Effekt/Wirkung erforderliche Konzentration zum Betätigungszeitpunkt tB2 CED3 Zielkonzentration, für den gewünschten Effekt/Wirkung erforderliche Konzentration zum Betätigungszeitpunkt tB3 CED1_+SD Erste festgesetzte Zielkonzentration, für den gewünschten Effekt/Wirkung erforderliche Konzentration auf der PK- Kurve PK50D0_+SD zum Betätigungszeitpunkt tB1 CED1_M Erste festgesetzte Zielkonzentration, für den gewünschten Effekt/Wirkung erforderliche Konzentration auf der PK- Kurve PK50D0_M zum Betätigungszeitpunkt tB1 CED1_-SD Erste festgesetzte Zielkonzentration, für den gewünschten Effekt/Wirkung erforderliche Konzentration auf der PK- Kurve PK50D0_-SD zum Betätigungszeitpunkt tB1 CED2_+SD Zweite festgesetzte oder erste geschätzte Zielkonzentration, für den gewünschten Effekt/Wirkung erforderliche Konzentration auf der PK-Kurve PK30D1_+SD zum Betätigungszeitpunkt tB2 CED2_M Zweite festgesetzte oder erste geschätzte Zielkonzentration, für den gewünschten Effekt/Wirkung erforderliche Konzentration auf der PK-Kurve PK30D1_M zum Betätigungszeitpunkt tB2 CED2_-SD Zweite festgesetzte oder erste geschätzte Zielkonzentration, für den gewünschten Effekt/Wirkung erforderliche Konzentration auf der PK-Kurve PK30D1_-SD zum Betätigungszeitpunkt tB2ED1 Erste vor dem Abgabezeitpunkt tB1 ermittelte Zielkonzentration, für den gewünschten Effekt/Wirkung erforderliche Konzentration auf der PK-Kurve PK50D0ED1_+SD Erste vor dem Abgabezeitpunkt tB1 ermittelte Zielkonzentration, für den gewünschten Effekt/Wirkung erforderliche Konzentration auf der PK-Kurve PK50D0_+SDED1_M Erste vor dem Abgabezeitpunkt tB1 ermittelte Zielkonzentration, für den gewünschten Effekt/Wirkung erforderliche Konzentration auf der PK-Kurve PK50D0_MED1_-SD Erste vor dem Abgabezeitpunkt tB1 ermittelte Zielkonzentration, für den gewünschten Effekt/Wirkung erforderliche Konzentration auf der PK-Kurve PK50D0_-SD C(t) Konzentration zum Zeitpunkt t Cnmax Konzentrationsmaximum C1max Erstes Maximum auf der PK-Kurve PK50D0 C2max Zweites Maximum auf der PK-Kurve PK25D1 C3max Drittes Maximum auf der PK-Kurve PK25D2 C1max_+SD Erstes Konzentrationsmaximum auf der PK- Kurve PK50D0_+SD C1max_M Erstes Konzentrationsmaximum auf der PK- Kurve PK50D0_M C1max_-SD Erstes Konzentrationsmaximum auf der PK- Kurve PK50D0_-SD C2max_+SD Zweites Konzentrationsmaximum auf der PK- Kurve PK30D1_+SD C2max_M Zweites Konzentrationsmaximum auf der PK- Kurve PK30D1_M C2max_-SD Zweites Konzentrationsmaximum auf der PK- Kurve PK30D1_-SD D Dosis D0 Ausgangsdosis; Initialdosis D1 Erste Applikationsdosis, vorangehende Applikationsdosis D2 Zweite Applikationsdosis, nachfolgende Applikationsdosis D3 Dritte Applikationsdosis Dn-1 Die der nächsten Applikationsdosis vorangehende Applikationsdosis Dn Nächste Applikationsdosis Dn+1 Die der nächsten Applikationsdosis nachfolgende oder übernächste Applikationsdosis M Datenspeicher PK25 PK-Kurve für 25 µg Fentanyl Einzeldosis PK50 PK-Kurve für 50 µg Fentanyl Einzeldosis PK25Dn PK-Kurve für 25 µg Fentanyl Mehrfachdosis PK50Dn PK-Kurve für 50 µg Fentanyl Mehrfachdosis PK50+SD PK-Kurve für 50 µg Fentanyl Einzeldosis, Mittelwert über alle betrachteten Individuen des Kollektivs zuzüglich einer Standardabweichung PK50M PK-Kurve für 50 µg Fentanyl Einzeldosis, Mittelwert über alle betrachteten Individuen des Kollektivs PK50-SD PK-Kurve für 50 µg Fentanyl Einzeldosis, Mittelwert über alle betrachteten Individuen des Kollektivs abzüglich einer Standardabweichung PK50Dn_+SD PK-Kurve für 50 µg Fentanyl Mehrfachdosis, Mittelwert über alle betrachteten Individuen des Kollektivs zuzüglich einer Standardabweichung PK50Dn_M PK-Kurve für 50 µg Fentanyl Mehrfachdosis, Mittelwert über alle betrachteten Individuen des Kollektivs PK50Dn_-SD PK-Kurve für 50 µg Fentanyl Mehrfachdosis, Mittelwert über alle betrachteten Individuen des Kollektivs abzüglich einer Standardabweichung PK30Dn_+SD PK-Kurve für 30 µg Fentanyl Mehrfachdosis, Mittelwert über alle betrachteten Individuen des Kollektivs zuzüglich einer Standardabweichung PK30Dn_M PK-Kurve für 30 µg Fentanyl Mehrfachdosis, Mittelwert über alle betrachteten Individuen des Kollektivs PK30Dn_-SD PK-Kurve für 30 µg Fentanyl Mehrfachdosis, Mittelwert über alle betrachteten Individuen des Kollektivs abzüglich einer Standardabweichung PKInd Individuelle PK-Kurve R Substanzreservoir S medizinische Substanz T_vainn Sperrdauern T_vainn_S Beginn der Sperrdauer T_vainn_E Ende der Sperrdauer tA0 Ausgangszeitpunkt; Abgabezeitpunkt der Ausgangsdosis; Initialdosis tA1,…, tAn, tAn+1 Abgabezeitpunkt 1 bis n+1 tA2_+SD Abgabezeitpunkt Mittelwert über alle betrachteten Individuen des Kollektivs zuzüglich einer Standardabweichung tA2_M Abgabezeitpunkt Mittelwert über alle betrachteten Individuen des Kollektivs tA2_-SD Abgabezeitpunkt Mittelwert über alle betrachteten Individuen des Kollektivs abzüglich einer Standardabweichung tB1,…, tBn, tBn+1 Betätigungszeitpunkt 1 bis n+1 tB2_+SD, tB2_M, tB2_-SD Berechneter Zielkonzentrationszeitpunkt tB1_v1, tB2_v1 Vergebliche Betätigungszeitpunkte während der Sperrdauer T_vain1 tB1_v2, tB2_v2 Vergebliche Betätigungszeitpunkte während der Sperrdauer T_vain2 tBm_vn Vergebliche Betätigungszeitpunkte während der Sperrdauer T_vainn tFn_1 Erster Feedbackzeitpunkt tFn_2, tFn_3 Feedbackzeitpunkte tFn_4 Letzter Feedbackzeitpunkt tV1,…, tVn, tVn+1 Vorbestimmungszeitpunkte 1 bis n+1 Reference numeral 100 nasal applicator 101 peripheral device 1 retrieval device 2 housing 2b upper housing part 2c lower housing part 2d housing parting line 3 dispensing doser 4 nose attachment 4a connection point 5 locking device 7 dose detection device 8 feedback device 9 electronic control device 11 detection device 11a flow sensor (flow sensor) 12 display 13 dosing chamber 15 loading device 16 seal or sealing ring 17 dispensing device 17a Plug 19 electric motor 20 energy accumulator 21 spindle 22 line 23a first one-way valve, check valve 23b second one-way valve, check valve 38 needle 39 septum C ED1 Target concentration, concentration required for the desired effect/effect at the time of actuation tB 1 C ED2 Target concentration, concentration required for the desired effect/effect at the time of actuation tB 2 C ED3 Target concentration, concentration required for the desired effect/effect at the time of actuation tB 3 C ED1_ +SD First specified target concentration, concentration on the PK curve PK50 D0_M required for the desired effect/response at the time of actuation tB 1 C ED1_M First specified target concentration, concentration on the PK curve PK50 D0_M required for the desired effect/response at the time of actuation tB 1 C ED1_-SD First set target concentration, concentration required for the desired effect/response on the PK curve PK50 D0_-SD at actuation time tB 1 C ED2_+SD Second set or first estimated target concentration, concentration required for the desired effect/response on of PK curve PK30 D1_+SD at actuation time tB 2 C ED2_M Second set or first estimated target concentration, concentration required for desired effect/response on PK curve PK30 D1_M at actuation time tB 2 C ED2_-SD Second set or first estimated target concentration, concentration required for the desired effect/response on PK curve PK30 D1_-SD at actuation time tB 2ED1 First before delivery time tB 1 determined target concentration, concentration required for the desired effect/effect on the PK curve PK50 D0ED1_+SD First target concentration determined before the dispensing time tB 1 , concentration required for the desired effect/effect on the PK curve PK50 D0_+ SDED1_M First target concentration determined before delivery time tB 1 , concentration required for the desired effect/effect on the PK curve PK50 D0_MED1_-SD First target concentration determined before delivery time tB 1 , concentration required for the desired effect/effect on the PK curve PK50 D0_-SD C(t) concentration at time t C nmax concentration maximum C1max First maximum on d he PK curve PK50D0 C 2max Second maximum on the PK curve PK25 D1 C 3max Third maximum on the PK curve PK25 D2 C 1max_+SD First concentration maximum on the PK curve PK50 D0_+SD C 1max_M First concentration maximum on the PK curve PK50 D0_M C 1max_-SD First concentration maximum on the PK curve PK50 D0_ -SD C 2max_+SD Second concentration maximum on the PK curve PK30 D1_+SD C 2max_M Second concentration maximum on the PK curve PK30 D1_M C 2max_-SD Second concentration maximum on the PK curve PK30 D1_-SD D dose D 0 initial dose; Initial dose D 1 First application dose, preceding application dose D 2 Second application dose, following application dose D 3 Third application dose D n-1 The application dose preceding the next application dose D n Next application dose D n+1 The application dose following the next application dose or the one after that M Data memory PK25 PK- Curve for 25 µg fentanyl single dose PK50 PK curve for 50 µg fentanyl single dose PK25 Dn PK curve for 25 µg fentanyl multiple dose PK50 Dn PK curve for 50 µg fentanyl multiple dose PK50 +SD PK curve for 50 µg fentanyl single dose, mean of all observed individuals of the collective plus one Standard deviation of PK50 M PK curve for a single dose of 50 µg fentanyl, mean value for all individuals in the collective considered PK50 -SD PK curve for a single dose of 50 µg fentanyl, mean value for all individuals in the collective considered minus one standard deviation PK50 Dn_+SD PK curve for 50 µg fentanyl multiple dose, mean value for all observed individuals of the collective plus one standard deviation PK50 Dn_M PK curve for 50 µg fentanyl multiple dose, mean value for all observed individuals of the collective PK50 Dn_-SD PK curve for 50 µg fentanyl multiple dose, mean value for all observed individuals of the collective minus one standard deviation PK30 Dn_+SD PK curve for 30 µg fentanyl multiple dose, mean value across all individuals of the collective considered plus one standard deviation PK30 Dn_M PK curve for 30 µg fentanyl multiple dose, mean across all considered individuals of the collective PK30 Dn_-SD PK curve for 30 µg fentanyl multiple dose, mean value of all observed individuals of the collective minus one standard deviation PK Ind Individual PK curve R substance reservoir S medicinal substance T_vain n suspension periods T_vain n_S start of suspension period T_vain n_E end of suspension period tA 0 starting time; time of delivery of the starting dose; Initial dose tA 1 ,…, tA n , tA n+1 time of delivery 1 to n+1 tA 2_+SD time of delivery Mean value for all individuals of the collective considered plus a standard deviation tA 2_M time of delivery Mean value for all individuals of the collective considered tA 2_-SD Delivery time Mean value across all observed individuals of the collective minus a standard deviation tB 1 ,..., tB n , tB n+1 Actuation time 1 to n+1 tB 2_+SD , tB 2_M , tB 2_-SD Calculated target concentration time tB 1_v1 , tB 2_v1 Futile actuation points during the blocking period T_vain 1 tB 1_v2 , tB 2_v2 Futile actuation points during the blocking period T_vain 2 tB m_vn Futile actuation points during the blocking period T_vain n tF n_1 First feedback point in time tF n_2, tF n_3 Feedback points in time tF n_4 Last feedback point in time, ..., tV tV 1 n , tV n+1 Predetermination times 1 to n+1

Claims

Ansprüche 1. Nasenapplikator (100) zum nasalen Verabreichen wenigstens einer medizinischen Substanz (S), insbesondere eines Schmerzmittels, mit einem Gehäuse (2), aufweisend oder verbunden jeweils mit - einem Substanzreservoir (R) zum Vorhalten einer Menge der Substanz (S); - einer Abrufvorrichtung (1) zum Betätigen durch den Benutzer mit dem Ziel, eine nächste Applikationsdosis (Dn) der Substanz (S) abzurufen; - einem Abgabedosierer (3) zum Abgeben von Applikationsdosen (D0, D1, D2, …, Dn-1, Dn, Dn+1, …) auf eine Betätigung der Abrufvorrichtung (1) hin zu jeweils einem Abgabezeitpunkt (tA0, tA1, tA2, …, tAn-1, tAn, tAn+1, …); - einer Verbindungsstelle (4a) für einen Nasenaufsatz (4), oder einen Nasenaufsatz (4) oder ein Nasenstück; und - einer Ausbringvorrichtung (17) zum Ausbringen einer Applikationsdosis der Substanz (S) über die Verbindungsstelle (4a) oder den Nasenaufsatz (4) oder das Nasenstück und/oder aus dem Nasenapplikator (100) hinaus. 2. Nasenapplikator (100) nach Anspruch 1, weiter aufweisend - eine Dosierkammer (13) zum vorübergehenden Aufnehmen der Applikationsdosis der in der Substanzreservoir (R) vorgehaltenen Substanz (S); und - eine Bestückungsvorrichtung (15) zum Bestücken der Dosierkammer (13) mit der Applikationsdosis der Substanz (S) aus dem Substanzreservoir (R). 3. Nasenapplikator (100) nach Anspruch 2, wobei die Ausbringvorrichtung (17) angeordnet ist zum Ausbringen von der in der Dosierkammer (13) vorliegenden Applikationsdosis der Substanz (S) über die Verbindungsstelle (4a), den Nasenaufsatz (4) oder das Nasenstück und/oder aus dem Nasenapplikator (100) hinaus. 4. Nasenapplikator (100) nach einem der Ansprüche 2 bis 3, wobei die Ausbringvorrichtung (17) und/oder die Bestückungsvorrichtung (15) einen Energiespeicher für mechanische Energie oder Federenergie aufweist. 5. Nasenapplikator (100) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, wobei die Ausbringvorrichtung (17) und/oder die Bestückungsvorrichtung (15) einen Motor, vorzugsweise einen Elektromotor (19), aufweist. 6. Nasenapplikator (100) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, wobei die Ausbringvorrichtung (17) und/oder die Bestückungsvorrichtung (15) eine Spindel (21) aufweist. 7. Nasenapplikator (100) nach Anspruch 6, wobei der Motor mit der Spindel (21) verbunden ist. Claims 1. nasal applicator (100) for nasally administering at least one medicinal substance (S), in particular an analgesic, with a housing (2) having or connected to - a substance reservoir (R) for holding a quantity of the substance (S); - A retrieval device (1) for actuation by the user with the aim of retrieving a next application dose (D n ) of the substance (S); - A dispensing dispenser (3) for dispensing application doses (D 0 , D 1 , D 2 , ..., D n-1 , D n , D n+1 , ...) upon actuation of the retrieval device (1) at a respective dispensing time (tA 0 , tA 1 , tA 2 , ..., tA n-1 , tA n , tA n+1 , ...); - A connection point (4a) for a nose attachment (4), or a nose attachment (4) or a nose piece; and - a dispensing device (17) for dispensing an application dose of the substance (S) via the connection point (4a) or the nasal attachment (4) or the nose piece and/or out of the nasal applicator (100). 2. nasal applicator (100) according to claim 1, further comprising - A dosing chamber (13) for temporarily receiving the application dose of the substance reservoir (R) stored substance (S); and - a loading device (15) for loading the dosing chamber (13) with the application dose of the substance (S) from the substance reservoir (R). 3. Nose applicator (100) according to claim 2, wherein the dispensing device (17) is arranged to dispense the application dose of the substance (S) present in the dosing chamber (13) via the connection point (4a), the nose attachment (4) or the nosepiece and/or out of the nasal applicator (100). 4. nasal applicator (100) according to any one of claims 2 to 3, wherein the dispensing device (17) and / or the loading device (15) has an energy store for mechanical energy or spring energy. 5. nasal applicator (100) according to any one of the preceding claims, wherein the dispensing device (17) and / or the loading device (15) has a motor, preferably an electric motor (19). 6. nasal applicator (100) according to any one of the preceding claims, wherein the dispensing device (17) and / or the loading device (15) has a spindle (21). 7. nasal applicator (100) according to claim 6, wherein the motor is connected to the spindle (21).
8. Nasenapplikator (100) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, weiter aufweisend - einen Mechanismus zum Verändern des Fassungsvolumens der Dosierkammer (13) für die Applikationsdosis der Substanz (S). 9. Nasenapplikator (100) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, weiter aufweisend - eine zweite Fluidkammmer, aufweisend ein Trocknungsmittel oder ein Mittel zum Neutralisieren der Substanz. 10. Nasenapplikator (100) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, wobei die Ausbringvorrichtung (17) und die Bestückungsvorrichtung (15) identische Bauelemente aufweisen oder aus diesen bestehen. 11. Nasenapplikator (100) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, weiter aufweisend - eine elektronische Steuervorrichtung (9). 12. Nasenapplikator (100) nach Anspruch 11, wobei die elektronische Steuervorrichtung (9) programmiert ist, um die Ausbringvorrichtung (17) mit einer Vielzahl von Geschwindigkeiten verfahren und/oder ausbringen zu lassen. 13. Nasenapplikator (100) nach einem der Ansprüche 11 bis 12, wobei die elektronische Steuervorrichtung (9) programmiert ist, um auf den Mechanismus zum Verändern des Fassungsvolumens der Dosierkammer (13) einzuwirken. 14. Nasenapplikator (100) nach einem der Ansprüche 2 bis 13, wobei die Bestückungsvorrichtung (15) zum Bestücken der Dosierkammer (13) mit der Applikationsdosis der Substanz (S) wenigstens ein erstes Einweg-Ventil (23a) oder Rückschlagventil aufweist und/oder die Dosierkammer (13) durch wenigstens ein erstes Einweg- Ventil (23a) oder Rückschlagventil begrenzt ist. 15. Nasenapplikator (100) nach einem der Ansprüche 2 bis 14, wobei die Bestückungsvorrichtung (15) zum Bestücken der Dosierkammer (13) mit der Applikationsdosis der Substanz (S) wenigstens ein zweites Einweg-Ventil (23b) oder Rückschlagventil aufweist und/oder die Dosierkammer (13) durch wenigstens ein zweites Einweg- Ventil (23b) oder Rückschlagventil begrenzt ist, wobei das zweite Rückschlagventil (23b) vorzugsweise eine bezogen auf die Dosierkammer (13) entgegengesetzte Öffnungsrichtung aufweist als das erste Rückschlagventil (23a). 16. Nasenapplikator (100) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, weiter aufweisend: - eine Sperrvorrichtung (5) zum zeitweisen Sperren des Abgabedosierers (3) während einer zu oder nach dem jeweiligen Abgabezeitpunkt (tA0, tA1, tA2, …, tAn-1, tAn, tAn+1, …) der abgegebenen Applikationsdosis (D0, D1, D2, …, Dn-1, Dn, Dn+1, …) erneut beginnenden Sperrdauer (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …) mit einem Sperrdauerbeginn (T_vain1_S, T_vain2_S, …, T_vainn- 1_S, T_vainn_S, T_vainn+1_S, …) und einem Sperrdauerende (T_vain1_E, T_vain2_E, …, T_vainn-1_E, T_vainn_E, T_vainn+1_E, …); 17. Nasenapplikator (100) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, weiter aufweisend: - eine Dosiserfassungsvorrichtung (7) zum Erfassen der Höhe der mittels des Abgabedosierers (3) zum Abgabezeitpunkt (tA0, tA1, tA2, …, tAn-1, tAn, tAn+1, …) jeweils abgegebenen Applikationsdosis (D0, D1, D2, …, Dn-1, Dn, Dn+1, …). 18. Nasenapplikator (100) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, weiter aufweisend: - einen Datenspeicher (M) zum Speichern zumindest der Abgabezeitpunkte (tA0, tA1, tA2, …, tAn-1) einer oder mehrerer bereits abgegebener Applikationsdosen (D0, D1, D2, …, Dn-1) und/oder der Höhen dieser Applikationsdosen (D0, D1, D2, …, Dn-1). 19. Nasenapplikator (100) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, weiter aufweisend: - eine Erfassungsvorrichtung (11) zumindest zum Erfassen eines zu einem Betätigungszeitpunkt (tBn) erfolgten Betätigungsverhaltens des Benutzers die Abrufvorrichtung (1) betreffend mit dem Ziel, eine nächste oder weitere Applikationsdosis (Dn) zu applizieren. 8. nasal applicator (100) according to any one of the preceding claims, further comprising - a mechanism for changing the capacity of the metering chamber (13) for the application dose of the substance (S). 9. nasal applicator (100) according to any one of the preceding claims, further comprising - a second fluid chamber, comprising a desiccant or a means for neutralizing the substance. 10. nasal applicator (100) according to any one of the preceding claims, wherein the dispensing device (17) and the loading device (15) have identical components or consist of these. 11. nasal applicator (100) according to any one of the preceding claims, further comprising - an electronic control device (9). 12. Nose applicator (100) according to claim 11, wherein the electronic control device (9) is programmed to allow the deployment device (17) to be moved and/or deployed at a plurality of speeds. 13. nasal applicator (100) according to any one of claims 11 to 12, wherein the electronic control device (9) programmed to act on the mechanism for varying the volumetric capacity of the dosing chamber (13). 14. The nasal applicator (100) according to any one of claims 2 to 13, wherein the loading device (15) for loading the dosing chamber (13) with the application dose of the substance (S) has at least a first one-way valve (23a) or check valve and/or the metering chamber (13) is delimited by at least one first one-way valve (23a) or check valve. 15. The nasal applicator (100) according to any one of claims 2 to 14, wherein the loading device (15) for loading the dosing chamber (13) with the application dose of the substance (S) has at least one second one-way valve (23b) or check valve and/or the dosing chamber (13) is delimited by at least one second one-way valve (23b) or non-return valve, the second non-return valve (23b) preferably having an opposite opening direction in relation to the dosing chamber (13) than the first non-return valve (23a). 16. The nasal applicator (100) according to any one of the preceding claims, further comprising: - a blocking device (5) for temporarily blocking the dispensing dispenser (3) during a period before or after the respective dispensing time (tA 0 , tA 1 , tA 2 , ..., tA n-1 , tA n , tA n+1 , ...) of the delivered application dose (D 0 , D 1 , D 2 , ..., D n-1 , D n , D n+1 , ...) blocking period (T_vain 1 , T_vain 2 , …, T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n+1 , …) with one Start of blocking period (T_vain 1_S , T_vain 2_S , …, T_vain n- 1_S , T_vain n_S , T_vain n+1_S , …) and end of blocking period (T_vain 1_E , T_vain 2_E , …, T_vain n-1_E , T_vain n_E , T_vain n+1_E , ...); 17. Nasal applicator (100) according to any one of the preceding claims, further comprising: - a dose detection device (7) for detecting the level of the dose by means of the dispensing dispenser (3) at the dispensing time (tA 0 , tA 1 , tA 2 , ..., tA n-1 , tA n , tA n+1 , ...) each delivered application dose (D 0 , D 1 , D 2 , ..., D n-1 , D n , D n+1 , ...). 18. Nose applicator (100) according to one of the preceding claims, further comprising: - a data memory (M) for storing at least the delivery times (tA 0 , tA 1 , tA 2 , ..., tA n-1 ) of one or more already delivered application doses ( D 0 , D 1 , D 2 , ..., D n-1 ) and/or the heights of these application doses (D 0 , D 1 , D 2 , ..., D n-1 ). 19. Nose applicator (100) according to one of the preceding claims, further comprising: - a detection device (11) at least for detecting an activation behavior of the user at an activation time (tB n ) relating to the retrieval device (1) with the aim of a next or further Application dose (D n ) to apply.
20. Nasenapplikator (100) nach einem der Ansprüche 11 bis 19, wobei die elektronische Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist zum - Auslesen von im Datenspeicher (M) gespeicherten Daten; - Auswerten des mittels der Erfassungsvorrichtung (11) erfassten Betätigungsverhaltens des Benutzers; - Vorbestimmen, zu einem Vorbestimmungszeitpunkt (tVn), der Höhe der nächsten oder der weiteren Applikationsdosis (Dn), welche an den Benutzer für den Fall, dass dieser außerhalb einer Sperrdauer (T_vainn) die Abrufvorrichtung (1) betätigt, zu einem nächsten Abgabezeitpunkt (tAn) abgebbar ist, wobei der Vorbestimmungszeitpunkt (tVn) zu oder nach dem Betätigungszeitpunkt (tBn) liegt, und wobei das Vorbestimmen erfolgt unter Berücksichtigung der aus dem Datenspeicher (M) ausgelesenen Daten, wobei diese Daten zumindest a) den Abgabezeitpunkt (tA0, tA1, tA2, …, tAn-1) einer oder mehrerer der bereits abgegebenen Applikationsdosen (D0, D1, D2, …, Dn-1), oder die zwischen dem oder den mehreren Abgabezeitpunkten (tA0, tA1, tA2, …, tAn-1) der bereits abgegebenen Applikationsdosen (D0, D1, D2, …, Dn-1) und dem nach dem nächsten Betätigungszeitpunkt (tBn) liegenden Abgabezeitpunkt (tAn) verstrichenen Zeitdauer, einerseits und/oder b) die Höhe einer oder mehrerer der bereits abgegebenen Applikationsdosen (D0, D1, D2, …, Dn-1) andererseits umfasst. 21. Nasenapplikator (100) nach Anspruch 20, wobei - der Datenspeicher (M) weiter pharmakologische, pharmakodynamische, pharmakometrische und/oder pharmakokinetische Daten die Substanz (S) betreffend oder andere der Substanz zugeordnete Daten umfasst, wobei - die elektronische Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist zum zusätzlichen Auslesen von im Datenspeicher (M) gespeicherten Daten die Substanz (S) betreffend oder der Substanz zugeordneten Daten, und wobei - das Vorbestimmen der nächsten Applikationsdosis (Dn) der Substanz (S) erfolgt unter zusätzlicher Berücksichtigung der zusätzlich ausgelesenen Daten. 22. Nasenapplikator (100) nach Anspruch 20 oder 21, wobei die elektronische Steuervorrichtung (9) weiterhin programmiert ist zum Veranlassen der weiteren Schritte: - Abgeben der nächsten Applikationsdosis (Dn) in der vorbestimmten Höhe zum entsprechenden Abgabezeitpunkt (tAn) mittels des Abgabedosierers (3); und nachfolgend - Speichern der Höhe und/oder einer daraus resultierenden Konzentration der Applikationsdosis der abgegebenen nächsten Applikationsdosis (Dn) im Datenspeicher (M) und Veranlassen der Sperrvorrichtung (5) zum zeitweisen Sperren des Abgabedosierers (3) für eine ab oder nach dem Abgabezeitpunkt (tAn) dieser nächsten Applikationsdosis (Dn) beginnenden Sperrdauer (T_vainn+1) mit einem Sperrdauerbeginn (T_vainn+1_S) und Sperrdauerende (T_vainn+1_E) und/oder Speichern des Abgabezeitpunkts (tAn) der abgegebenen, nächsten Applikationsdosis (Dn) im Datenspeicher (M). 23. Nasenapplikator (100) nach Anspruch 22, wobei die elektronische Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist, die Abfolge der weiteren Schritte des Anspruchs 22 auch im Zusammenhang mit einer oder mehreren der auf die nächste Applikationsdosis (Dn) folgenden Abgaben von weiteren Applikationsdosen (Dn+1) auszuführen oder zu veranlassen. 24. Nasenapplikator (100) nach Anspruch 23, wobei die elektronische Steuervorrichtung (9) weiterhin programmiert ist, aus dem Datenspeicher (M) Daten auszulesen, welche z. B. PK-Kurven (PK25, PK50) und/oder Modelle umfassen, und welche einen zeitlichen Verlauf zwischen Konzentration (C(t)) im Körper, insbesondere Blut, des Patienten abbilden, und um basierend auf diesen ein nächstes Maximum (C1max, C2max, Cnmax) der Konzentration (C(t)) zu errechnen. 25. Nasenapplikator (100) nach Anspruch 24, wobei die elektronische Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist, beim Vorbestimmen der nächsten Applikationsdosis (Dn) basierend auf im Datenspeicher (M) gespeicherten Daten, insbesondere PK- Kurven (PK25, PK50) oder Modelle, und einem im Datenspeicher (M) vorgehaltenen, therapeutischen Maximum die Höhe der nächsten Applikationsdosis (Dn) derart zu bestimmen, dass das nächste Maximum (C1max, C2max, Cnmax) das vorgegebene Maximum nicht übersteigen wird. 26. Nasenapplikator (100) nach einem der Ansprüche 20 bis 25, wobei - das Auswerten des erfassten Betätigungsverhaltens des Benutzers das Feststellen des Betätigungszeitpunkts (tBn) zum Abrufen der nächsten Applikationsdosis (Dn), oder des zwischen diesem Betätigungszeitpunkt (tBn) und dem Sperrdauerende (T_vainn_E) der zuletzt abgelaufenen Sperrdauer (T_vainn) liegenden Zeitspanne, umfasst; wobei - das Vorbestimmen das Berücksichtigen des festgestellten nächsten Betätigungszeitpunkts (tBn) oder der festgestellten Zeitspanne umfasst. 27. Nasenapplikator (100) nach einem der Ansprüche 9 bis 26, weiter aufweisend - eine Feedbackvorrichtung (8) zum Betätigen durch den Benutzer; wobei die Erfassungsvorrichtung (11) programmiert ist zum Erfassen einer zu wenigstens einem, vorzugsweise ersten, Feedbackzeitpunkt (tFn_1) erfolgten Betätigung der Feedbackvorrichtung (8); wobei Steuervorrichtung (9) programmiert ist zum Ermitteln der zu dem wenigstens einen Feedbackzeitpunkt (tFn_1) im Körper oder im Blut des Benutzers vorliegenden Konzentration der Substanz (S), und zum Festsetzen einer Zielkonzentration (CED) oder ihres Maximalwerts auf einen Wert jeweils unterhalb der ermittelten Konzentration. 28. Nasenapplikator (100) nach Anspruch 27, wobei die Erfassungsvorrichtung (11) weiter programmiert ist zum Erfassen von wenigstens einer Betätigung der Abrufvorrichtung (1) durch den Benutzer zu Betätigungszeitpunkten (tB1, tB2, …, tBn-1, tBn, tBn+1, …) nach der Sperrdauer (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …) und/oder zum Erfassen eines, vorzugsweise letzten, Feedbackzeitpunkts (tFn_4), ab welchem weitere Betätigungen der Feedbackvorrichtung (8) durch den Benutzer ausbleiben, vorzugsweise letzten, ausbleibenden Betätigungsverhaltens des Benutzers; wobei die Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist - zum Ermitteln sowohl einer dem, vorzugsweise ersten, Feedbackzeitpunkt (tFn_1) als auch einer dem, vorzugsweise ersten Betätigungszeitpunkt (tB1, tB2, …, tBn-1, tBn, tBn+1, …) oder dem letzten Feedbackzeitpunkt (tFn_4) jeweils zugeordneten Konzentration (C(t)) im Körper, insbesondere im Blut; - zum Ermitteln eines zeitlichen Konzentrationsverlaufs aus einer Gruppe von derselben Dosis zugeordneten zeitlichen Konzentrationsverläufe, insbesondere Modellen oder PK-Kurven (PK50+SD, PK50M und PK50-SD), aus einer Vielzahl von im Datenspeicher (M) gespeicherten, derselben Dosis zugeordneten zeitlichen Konzentrationsverläufen, insbesondere PK-Modelle oder PK-Kurven, unter Berücksichtigung sowohl dem, vorzugsweise ersten, Feedbackzeitpunkt (tFn_1) als auch einer dem, vorzugsweise ersten Betätigungszeitpunkt (tB1, tB2, …, tBn-1, tBn, tBn+1, …) oder dem letzten Feedbackzeitpunkt (tFn_4) geordneten Konzentration; und - zum Berücksichtigen des so ermittelten zeitlichen individuellen Konzentrationsverlaufs, insbesondere die ermittelte individuelle PK-Kurve (PKInd), beim Vorbestimmen der Höhe einer oder mehrerer der nachfolgenden Applikationsdosen (D3, Dn, Dn+1, …). 29. Nasenapplikator (100) nach Anspruch 27 oder 28, wobei die Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist, - beim Vorbestimmen der Höhe der nächsten Applikationsdosis (Dn) die festgesetzte Zielkonzentration (CED) oder ihren Maximalwert und/oder den ermittelten zeitlichen individuellen Konzentrationsverlauf, insbesondere die ermittelte individuelle PK-Kurve (PKInd), zu berücksichtigen. 20. Nose applicator (100) according to any one of claims 11 to 19, wherein the electronic control device (9) is further programmed to - read out data stored in the data memory (M); - Evaluation of the means of the detection device (11) detected actuation behavior of the user; - Predetermine, at a predetermination time (tV n ), the amount of the next or the further application dose (D n ), which the user in the event that this outside of a blocking period (T_vain n ) actuates the retrieval device (1), to a next delivery time (tA n ) can be delivered, the predetermination time (tV n ) being at or after the actuation time (tB n ), and the predetermination being carried out taking into account the data read out of the data memory (M), these data being at least a) the delivery time (tA 0 , tA 1 , tA 2 , ..., tA n-1 ) of one or more of the already delivered application doses (D 0 , D 1 , D 2 , ..., D n-1 ), or between the or the several delivery times (tA 0 , tA 1 , tA 2 , ..., tA n-1 ) of the already delivered application doses (D 0 , D 1 , D 2 , ..., D n-1 ) and the time after the next actuation time (tB n ) lying delivery time (tA n ) elapsed time, on the one hand and / or b) the amount of a or more of the application doses already delivered (D 0 , D 1 , D 2 , ..., D n-1 ) on the other hand. 21. Nasal applicator (100) according to claim 20, wherein - the data memory (M) further comprises pharmacological, pharmacodynamic, pharmacometric and/or pharmacokinetic data relating to the substance (S) or other data associated with the substance, wherein - the electronic control device (9) further programmed for the additional readout of data stored in the data memory (M) relating to the substance (S) or data associated with the substance, and wherein - the next application dose (D n ) of the substance (S) is pre-determined taking into account the additionally read out data Data. 22. Nose applicator (100) according to claim 20 or 21, wherein the electronic control device (9) is also programmed to initiate the further steps: - dispensing the next application dose (D n ) at the predetermined level at the corresponding dispensing time (tA n ) by means of the dispenser (3); and subsequently - storing the level and/or a concentration of the application dose resulting therefrom the next application dose (D n ) delivered in the data memory (M) and causing the blocking device (5) to temporarily block the dispensing dispenser (3) for a blocking period ( T_vain n+1 ) with a blocking period start (T_vain n+1_S ) and blocking period end (T_vain n+1_E ) and/or storage of the delivery time (tA n ) of the delivered, next application dose (D n ) in the data memory (M). 23. Nasal applicator (100) according to claim 22, wherein the electronic control device (9) is further programmed, the sequence of further steps of claim 22 also in connection with one or more of the next application dose (D n ) following deliveries of further application doses (D n+1 ) to be executed or caused. 24. nasal applicator (100) according to claim 23, wherein the electronic control device (9) is further programmed to read out data from the data memory (M) which z. B. PK curves (PK25, PK50) and/or models, and which depict a time course between concentration (C(t)) in the body, in particular blood, of the patient, and based on this, a next maximum (C 1max , C 2max , C nmax ) of the concentration (C(t)). The nasal applicator (100) of claim 24, wherein the electronic controller (9) is further programmed in predetermining the next Application dose (D n ) based on data stored in the data store (M), in particular PK curves (PK25, PK50) or models, and a therapeutic maximum stored in the data store (M), to determine the level of the next application dose (D n ) in such a way that the next maximum (C 1max , C 2max , C nmax ) will not exceed the predetermined maximum. 26. Nose applicator (100) according to one of claims 20 to 25, wherein - the evaluation of the detected actuation behavior of the user, the determination of the actuation time (tB n ) for retrieving the next application dose (D n ), or the actuation time (tB n ) between this and the blocking period end (T_vain n_E ) of the last elapsed blocking period (T_vain n ) period of time; wherein - the predetermination includes taking into account the determined next actuation time (tB n ) or the determined period of time. 27. nasal applicator (100) according to any one of claims 9 to 26, further comprising - a feedback device (8) for actuation by the user; the detection device (11) being programmed to detect one in at least one, preferably first feedback time (tF n_1 ) occurred actuation of the feedback device (8); wherein the control device (9) is programmed to determine the concentration of the substance (S) present in the body or in the blood of the user at the at least one feedback time (tF n_1 ), and to set a target concentration (C ED ) or its maximum value to a value in each case below the determined concentration. 28. The nasal applicator (100) according to claim 27, wherein the detection device (11) is further programmed to detect at least one actuation of the retrieval device (1) by the user at actuation times (tB 1 , tB 2 , ..., tB n-1 , tB n , tB n+1 , ...) after the blocking period (T_vain 1 , T_vain 2 , ..., T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n+1 , ...) and/or to record a, preferably last, feedback time (tF n_4 ) after which further actuations of the feedback device (8) by the user are absent, preferably the last non-actuated actuation behavior of the user; wherein the control device (9) is further programmed - to determine both a preferably first feedback time (tF n_1 ) and a preferably first actuation time (tB 1 , tB 2 , ..., tB n-1 , tB n , tB n+1 , ...) or the last feedback time (tF n_4 ) respectively assigned Concentration (C(t)) in the body, especially in the blood; - for determining a concentration curve over time from a group of concentration curves over time associated with the same dose, in particular models or PK curves (PK50 +SD , PK50 M and PK50 -SD ), from a large number of time curves stored in the data memory (M) and associated with the same dose Concentration courses, in particular PK models or PK curves, taking into account both the preferably first feedback time (tF n_1 ) and one of the preferably first actuation times (tB 1 , tB 2 , ..., tB n-1 , tB n , tB n+1 , …) or the last feedback time (tF n_4 ) ordered concentration; and - to take into account the individual concentration profile determined over time, in particular the individual PK curve (PK Ind ) determined, when predetermining the level of one or more of the subsequent application doses (D 3 , D n , D n+1 , ...). 29. Nasal applicator (100) according to claim 27 or 28, wherein the control device (9) is further programmed, - when predetermining the level of the next application dose (D n ), the set target concentration (C ED ) or its maximum value and/or the time determined individual concentration profile, in particular the determined individual PK curve (PK Ind ), must be taken into account.
30. Nasenapplikator (100) nach einem der Ansprüche 9 bis 29, wobei die Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist, - zum Ermitteln, nach erfolgter Abgabe einer Ausgangsdosis (D0), welche zu einem Abgabezeitpunkt (tA0) abgegeben wurde, an oder für einen ersten Betätigungszeitpunkt (tB1), welcher nach dem Abgabezeitpunkt (tA0) der Ausgangsdosis (D0) liegt, für eine Gruppe von derselben Dosis zugeordneten zeitlichen Konzentrationsverläufe, insbesondere Modellen oder PK-Kurven (PK50+SD, PK50M und PK50-SD), aus einer Vielzahl von im Datenspeicher (M) gespeicherten, derselben Dosis zugeordneten zeitlichen Konzentrationsverläufen, insbesondere PK-Modelle oder PK-Kurven, jeweils eine dem ersten Betätigungszeitpunkt (tB1) zugeordnete Konzentration (CED1_+SD, CED1_M, CED1_-SD), und zum Festsetzen der so ermittelten Konzentrationen (CED1_+SD, CED1_M, CED1_-SD) jeweils als geschätzte Zielkonzentration des zugehörigen zeitlichen Konzentrationsverlaufs; - zum Applizieren der auf die Ausgangsdosis (D0) folgenden ersten Applikationsdosis (D1) als Reaktion auf die Betätigung der Abrufvorrichtung (1) am ersten Betätigungszeitpunkt (tB1); - zum Ermitteln für die zeitlichen Konzentrationsverläufe der Gruppe, zu welchem Zeitpunkt nach dem Applizieren der ersten Applikationsdosis (D1) die Konzentration im Körper, insbesondere im Blut, jeweils erneut auf die geschätzte Zielkonzentration des zugehörigen zeitlichen Konzentrationsverlaufs abgesunken sein wird, und zum Festsetzen, jeweils für die zeitlichen Konzentrationsverläufe der Gruppe, des ermittelten Zeitpunkts als berechneten Zielkonzentrationszeitpunkt (tB2_+SD, tB2_M, tB2_-SD); - zum Erfassen oder Feststellen des zweiten Betätigungszeitpunkts (tB2) zum Abrufen einer zweiten oder nachfolgenden Applikationsdosis (D2); - zum Ermitteln eines zeitlichen Konzentrationsverlaufs aus der Gruppe als individuellen zeitlichen Konzentrationsverlauf, insbesondere als individuelle PK-Kurve (PKInd), unter Berücksichtigung der jeweiligen Differenz zwischen dem berechneten Zielkonzentrationszeitpunkt (tB2_+SD, tB2_M, tB2_-SD) eines jeden zeitlichen Konzentrationsverlaufs aus der Gruppe und dem zweiten Betätigungszeitpunkt (tB2), insbesondere des zeitlichen Konzentrationsverlaufs, welche die geringste Differenz zwischen seinem berechneten Zielkonzentrationszeitpunkt (tB2_+SD, tB2_M, tB2_-SD) und dem zweiten Betätigungszeitpunkt (tB2) aufweist; und - zum Berücksichtigen des ermittelten zeitlichen individuellen Konzentrationsverlaufs, insbesondere die ermittelte individuelle PK-Kurve (PKInd), beim Vorbestimmen der Höhe einer oder mehrerer der nachfolgenden Applikationsdosen (D3, Dn, Dn+1, …). 31. Nasenapplikator (100) nach einem der Ansprüche 9 bis 30, wobei die Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist - zum Ermitteln der zu wenigstens einem betrachteten Betätigungszeitpunkt (tBn-1) oder zu wenigstens einem betrachteten Vorbestimmungszeitpunkt (tVn-1) im Körper oder im Blut des Benutzers vorliegenden Konzentration der Substanz (S), und zum Festsetzen dieser Konzentration als die Zielkonzentration (CED); und wobei die Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist, um - am nächsten Vorbestimmungszeitpunkt (tVn) die Höhe der nächsten Applikationsdosis (Dn) derart festzusetzen, dass die Konzentration im Körper oder im Blut des Benutzers erst nach Ablauf einer vorbestimmten Zeitdauer, beginnend ab dem Abgabezeitpunkt (tAn) der nächsten Applikationsdosis (Dn), erneut auf die Zielkonzentration (CED) absinken wird. 32. Nasenapplikator (100) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, wobei - das Auswerten des mittels der Erfassungsvorrichtung (11) erfassten Betätigungsverhaltens des Benutzers das Erfassen von Betätigungen der Abrufvorrichtung (1) durch den Benutzer zu Betätigungszeitpunkten (tB1_v1, tB2_v1, tB1_v2, tB2_v2) innerhalb einer der Sperrdauern (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …) umfasst; - die Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist zum Ermitteln einer den Betätigungszeitpunkten (tB1_v1, tB2_v1, tB1_v2, tB2_v2) innerhalb einer der Sperrdauern (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …) jeweils zugeordneten Konzentration (C(t)) im Körper, insbesondere im Blut; - Festsetzen der Zielkonzentration (CED) oder ihres Mindestwerts auf einen Wert jeweils oberhalb der zugeordneten Konzentration (C(t)). 33. Nasenapplikator (100) nach Anspruch 32, - wobei die Erfassungsvorrichtung (11) weiter programmiert ist zum Erfassen von wenigstens einer Betätigung der Abrufvorrichtung (1) durch den Benutzer zu Betätigungszeitpunkten (tB1, tB2, …, tBn-1, tBn, tBn+1, …) nach der Sperrdauer (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …); wobei die Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist - zum Ermitteln einer dem Betätigungszeitpunkt (tB1, tB2, …, tBn-1, tBn, tBn+1, …) nach der Sperrdauer (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …) jeweils zugeordneten Konzentration (C(t)) im Körper, insbesondere im Blut; - zum Ermitteln eines zeitlichen Konzentrationsverlaufs der Gruppe unter Berücksichtigung sowohl wenigstens eines, vorzugsweise des letzten, Betätigungszeitpunktes (tB1_v1, tB2_v1, tB1_v2, tB2_v2) innerhalb der Sperrdauer (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …) als auch wenigstens eines, vorzugsweise des ersten, Betätigungszeitpunktes (tB1, tB2, …, tBn-1, tBn, tBn+1, …) nach der Sperrdauer (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …); und - zum Berücksichtigen des ermittelten zeitlichen individuellen Konzentrationsverlaufs, insbesondere die ermittelte individuelle PK-Kurve (PKInd), beim Vorbestimmen der Höhe einer oder mehrerer der nachfolgenden Applikationsdosen (D3, Dn, Dn+1, …). 34. Nasenapplikator (100) nach einem der vorangegangenen Ansprüche, wobei - das Auswerten des mittels der Erfassungsvorrichtung (11) erfassten Betätigungsverhaltens des Benutzers das Auswerten von Betätigungen der Abrufvorrichtung (1) durch den Benutzer zu Betätigungszeitpunkten (tB1_v1, tB2_v1, tB1_v2, tB2_v2) innerhalb einer der Sperrdauern (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …) umfasst; - die Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist zum Ermitteln einer Zunahme der Zeitabstände zwischen aufeinanderfolgenden Betätigungszeitpunkten (tB1_v1, tB2_v1, tB1_v2, tB2_v2) innerhalb einer der Sperrdauern (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …) oder das Ausbleiben weiterer Betätigungszeitpunkten (tB1_v1, tB2_v1, tB1_v2, tB2_v2) innerhalb der Sperrdauer (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …), und zum Festlegen eines Zeitpunkts, ab welchem das Maß der Zunahme oder das Ausbleiben vorbestimmten Kriterien genügt; - die Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist zum Ermitteln einer dem Zeitpunkt zugeordneten Konzentration (C(t)) im Körper, insbesondere im Blut; - Festsetzen der Zielkonzentration (CED) oder ihres Mindestwerts auf einen Wert jeweils oberhalb der zugeordneten Konzentration (C(t)). 35. Nasenapplikator (100) nach Anspruch 34, wobei die Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist - zum Auswerten von wenigstens einer erfassten Betätigung der Abrufvorrichtung (1) durch den Benutzer zu Betätigungszeitpunkten (tB1, tB2, …, tBn-1, tBn, tBn+1, …) nach der Sperrdauer (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …); wobei die Steuervorrichtung (9) weiter programmiert ist - -zum Ermitteln einer dem Betätigungszeitpunkt (tB1, tB2, …, tBn-1, tBn, tBn+1, …) nach der Sperrdauer (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …) jeweils zugeordneten Konzentration (C(t)) im Körper, insbesondere im Blut; - zum Ermitteln eines zeitlichen Konzentrationsverlaufs der Gruppe unter Berücksichtigung sowohl eines, vorzugsweise des letzten, Betätigungszeitpunktes (tB1_v1, tB2_v1, tB1_v2, tB2_v2) innerhalb der Sperrdauer (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …) als auch eines, vorzugsweise des ersten, Betätigungszeitpunktes (tB1, tB2, …, tBn-1, tBn, tBn+1, …) nach der Sperrdauer (T_vain1, T_vain2, …, T_vainn-1, T_vainn, T_vainn+1, …); und - zum Berücksichtigen des ermittelten zeitlichen individuellen Konzentrationsverlaufs, insbesondere die ermittelte individuelle PK-Kurve (PKInd), beim Vorbestimmen der Höhe einer oder mehrerer der nachfolgenden Applikationsdosen (D3, Dn, Dn+1, …). 36. System, aufweisend - einen oder mehrere Nasenapplikatoren (100) nach einem der vorangegangenen Ansprüche; - ein oder mehrere Peripheriegeräte (101); wobei der eine oder die mehreren Nasenapplikatoren (100) mit einem oder mehreren der Peripheriegeräte (101) in Signal- oder Kommunikationsverbindung stehen oder hierzu vorbereitet oder programmiert sind. 30. nasal applicator (100) according to any one of claims 9 to 29, wherein the control device (9) is further programmed - to determine, after delivery has taken place, an initial dose (D 0 ) which was delivered at a delivery time (tA 0 ). or for a first actuation time (tB 1 ), which is after the delivery time (tA 0 ) of the initial dose (D 0 ), for a group of concentration courses over time assigned to the same dose, in particular models or PK curves (PK50 +SD , PK50 M and PK50 -SD ), from a large number of concentration courses over time stored in the data memory (M) and assigned to the same dose, in particular PK models or PK curves, each have a concentration (C ED1_+SD , C ED1_M ) assigned to the first actuation time (tB 1 ). , C ED1_-SD ), and for setting the concentrations determined in this way (C ED1_+SD , C ED1_M , C ED1_-SD ) in each case as an estimated target concentration of the associated concentration curve over time; - for applying the initial dose (D 0 ) following the first application dose (D 1 ) in response to the actuation of the retrieval device (1) at the first actuation time (tB 1 ); - to determine the temporal concentration curves of the group, to which Time after the application of the first application dose (D 1 ) the concentration in the body, in particular in the blood, will have fallen again to the estimated target concentration of the associated concentration curve over time, and for setting the time determined for the concentration curves of the group over time as calculated target concentration time point (tB 2_+SD , tB 2_M , tB 2_-SD ); - For detecting or determining the second actuation point in time (tB 2 ) for retrieving a second or subsequent application dose (D 2 ); - to determine a concentration curve over time from the group as an individual concentration curve over time, in particular as an individual PK curve (PK Ind ), taking into account the respective difference between the calculated target concentration time (tB 2_+SD , tB 2_M , tB 2_-SD ) of each concentration curve over time from the group and the second activation time (tB 2 ), in particular the concentration curve over time which has the smallest difference between its calculated target concentration time (tB 2_+SD , tB 2_M , tB 2_-SD ) and the second activation time (tB 2 ). ; and - to take into account the determined individual concentration profile over time, in particular the determined individual PK curve (PK Ind ), when Predetermining the level of one or more of the following application doses (D 3 , D n , D n+1 , ...). 31. Nose applicator (100) according to one of claims 9 to 30, wherein the control device (9) is further programmed - to determine the at least one considered actuation time (tB n-1 ) or at least one considered pre-determination time (tV n-1 ) concentration of the substance (S) present in the user's body or blood, and setting this concentration as the target concentration (C ED ); and wherein the control device (9) is further programmed in order - at the next predetermination time (tV n ) to set the level of the next application dose (D n ) in such a way that the concentration in the body or in the blood of the user only begins after a predetermined period of time has elapsed from the delivery time (tA n ) of the next application dose (D n ), will fall again to the target concentration (C ED ). 32. Nose applicator (100) according to any one of the preceding claims, wherein - the evaluation of the means of the detection device (11) detected actuation behavior of the user the detection of actuations of the retrieval device (1) by the user at actuation times (tB 1_v1 , tB 2_v1 , tB 1_v2 , tB 2_v2 ) within one of the blocking periods (T_vain 1 , T_vain 2 , ..., T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n+1 , …) includes; - The control device (9) is further programmed to determine one of the actuation times (tB 1_v1 , tB 2_v1 , tB 1_v2 , tB 2_v2 ) within one of the blocking periods (T_vain 1 , T_vain 2 , ..., T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n +1 , ...) associated concentration (C(t)) in the body, especially in the blood; - Set the target concentration (C ED ) or its minimum value to a value above the assigned concentration (C(t)). 33. Nose applicator (100) according to claim 32, - wherein the detection device (11) is further programmed to detect at least one actuation of the retrieval device (1) by the user at actuation times (tB 1 , tB 2 , ..., tB n-1 , tB n , tB n+1 , ...) after the blocking period (T_vain 1 , T_vain 2 , ..., T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n+1 , ...); wherein the control device (9) is further programmed - to determine an actuation time (tB 1 , tB 2 , ..., tB n-1 , tB n , tB n+1 , ...) after the blocking period (T_vain 1 , T_vain 2 , ... , T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n+1 , ...) respectively assigned Concentration (C(t)) in the body, especially in the blood; - To determine a concentration profile of the group over time, taking into account at least one, preferably the last, actuation time (tB 1_v1 , tB 2_v1 , tB 1_v2 , tB 2_v2 ) within the blocking period (T_vain 1 , T_vain 2 , ..., T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n+1 , ...) and at least one, preferably the first, actuation time (tB 1 , tB 2 , ..., tB n-1 , tB n , tB n+1 , ...) after the blocking period (T_vain 1 , T_vain 2 , …, T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n+1 , …); and - to take into account the determined individual concentration profile over time, in particular the determined individual PK curve (PK Ind ), when predetermining the level of one or more of the subsequent application doses (D 3 , D n , D n+1 , ...). 34. Nose applicator (100) according to one of the preceding claims, wherein - the evaluation of the user's actuation behavior detected by means of the detection device (11) includes the evaluation of actuations of the retrieval device (1) by the user at actuation times (tB 1_v1 , tB 2_v1 , tB 1_v2 , tB 2_v2 ) within one of the blocking periods (T_vain 1 , T_vain 2 , ..., T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n+1 , ...); - The control device (9) is further programmed to determine an increase in the time intervals between successive actuation times (tB 1_v1 , tB 2_v1 , tB 1_v2 , tB 2_v2 ) within one of the blocking periods (T_vain 1 , T_vain 2 , ..., T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n+1 , ...) or the absence of further actuation times (tB 1_v1 , tB 2_v1 , tB 1_v2 , tB 2_v2 ) within the blocking period (T_vain 1 , T_vain 2 , ..., T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n+ 1 , ...), and for determining a point in time from which the degree of increase or lack of it satisfies predetermined criteria; - the control device (9) is further programmed to determine a time-associated concentration (C(t)) in the body, in particular in the blood; - Set the target concentration (C ED ) or its minimum value to a value above the assigned concentration (C(t)). 35. Nose applicator (100) according to claim 34, wherein the control device (9) is further programmed - to evaluate at least one detected actuation of the retrieval device (1) by the user at actuation times (tB 1 , tB 2 , ..., tB n-1 , tB n , tB n+1 , ...) after the blocking period (T_vain 1 , T_vain 2 , ..., T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n+1 , ...); wherein the control device (9) is further programmed - -to determine an actuation time (tB 1 , tB 2 , ..., tB n-1 , tB n , tB n+1 , ...) after the blocking period (T_vain 1 , T_vain 2 , ..., T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n+1 , ...) associated concentration (C(t)) in the body, especially in the blood; - to determine a concentration profile of the group over time, taking into account both one, preferably the last, actuation time (tB 1_v1 , tB 2_v1 , tB 1_v2 , tB 2_v2 ) within the blocking period (T_vain 1 , T_vain 2 , ..., T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n+1 , ...) and one, preferably the first, actuation time (tB 1 , tB 2 , ..., tB n-1 , tB n , tB n+1 , ...) after the blocking period (T_vain 1 , T_vain 2 , …, T_vain n-1 , T_vain n , T_vain n+1 , …); and - to take into account the determined individual concentration profile over time, in particular the determined individual PK curve (PK Ind ), when predetermining the level of one or more of the subsequent application doses (D 3 , D n , D n+1 , ...). 36. System comprising - one or more nasal applicators (100) according to one of the preceding claims; - one or more peripheral devices (101); wherein the one or more nasal applicators (100) are in signal or communication connection with one or more of the peripheral devices (101) or are prepared or programmed for this purpose.
EP21755988.9A 2020-08-10 2021-08-09 Nasal applicator Pending EP4192555A1 (en)

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DE102020121044.2A DE102020121044A1 (en) 2020-08-10 2020-08-10 nasal applicator
EP20217882.8A EP4023276A1 (en) 2020-12-30 2020-12-30 Nasal applicator
PCT/EP2021/072189 WO2022034036A1 (en) 2020-08-10 2021-08-09 Nasal applicator

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CN114886664B (en) * 2022-05-11 2023-03-31 九江捷豹药械有限公司 Add multi-functional nose of flavor anti-sticking and paste equipment
EP4295879A1 (en) * 2022-06-21 2023-12-27 HATCHMORE Labs GmbH Nasal applicator
WO2024074576A1 (en) * 2022-10-04 2024-04-11 Norton (Waterford) Limited Inhaler system with location tracking
US11844900B1 (en) 2023-06-08 2023-12-19 Microneb Tech Holdings, Inc. Apparatus, methods, and systems for administering a medication to a patient from a capsule using an atomizer
US11850356B1 (en) 2023-06-08 2023-12-26 Microneb Tech Holdings, Inc. Apparatus, methods, and systems for administering a medication to a patient from a capsule using an atomizer

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