EP2633845A2 - Basin support device for holding at least one tension element, underlay, in particular operation table, with such a basin support device and method for distracting at least one bottom extremity - Google Patents

Basin support device for holding at least one tension element, underlay, in particular operation table, with such a basin support device and method for distracting at least one bottom extremity Download PDF

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Publication number
EP2633845A2
EP2633845A2 EP12004505.9A EP12004505A EP2633845A2 EP 2633845 A2 EP2633845 A2 EP 2633845A2 EP 12004505 A EP12004505 A EP 12004505A EP 2633845 A2 EP2633845 A2 EP 2633845A2
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EP
European Patent Office
Prior art keywords
support
support device
pelvis
ischial
tensile stress
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Granted
Application number
EP12004505.9A
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German (de)
French (fr)
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EP2633845A3 (en
EP2633845B1 (en
Inventor
David Friedrich
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Individual
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Individual
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Publication of EP2633845A3 publication Critical patent/EP2633845A3/en
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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61GTRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
    • A61G13/00Operating tables; Auxiliary appliances therefor
    • A61G13/0036Orthopaedic operating tables
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61GTRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
    • A61G13/00Operating tables; Auxiliary appliances therefor
    • A61G13/0036Orthopaedic operating tables
    • A61G13/0081Orthopaedic operating tables specially adapted for hip surgeries
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61GTRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
    • A61G13/00Operating tables; Auxiliary appliances therefor
    • A61G13/10Parts, details or accessories
    • A61G13/12Rests specially adapted therefor; Arrangements of patient-supporting surfaces
    • A61G13/1205Rests specially adapted therefor; Arrangements of patient-supporting surfaces for specific parts of the body
    • A61G13/123Lower body, e.g. pelvis, hip, buttocks
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61GTRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
    • A61G13/00Operating tables; Auxiliary appliances therefor
    • A61G13/10Parts, details or accessories
    • A61G13/101Clamping means for connecting accessories to the operating table
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61GTRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
    • A61G13/00Operating tables; Auxiliary appliances therefor
    • A61G13/10Parts, details or accessories
    • A61G13/12Rests specially adapted therefor; Arrangements of patient-supporting surfaces
    • A61G13/128Rests specially adapted therefor; Arrangements of patient-supporting surfaces with mechanical surface adaptations
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61GTRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
    • A61G2203/00General characteristics of devices
    • A61G2203/30General characteristics of devices characterised by sensor means
    • A61G2203/34General characteristics of devices characterised by sensor means for pressure
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61GTRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
    • A61G2210/00Devices for specific treatment or diagnosis
    • A61G2210/50Devices for specific treatment or diagnosis for radiography

Definitions

  • the invention relates to a Beckenabst Reifenvorraum for receiving at least one tensile stress, as well as forces and torques acting on the pelvis and caused by the tension, a pad with a Beckenabst Reifenvorraum for receiving at least a tensile stress and a method for distracting at least one lower Extremity due to at least one tensile stress.
  • Distraction of the lower extremities or pulling on lower extremities, such as a leg is required for some surgical and diagnostic procedures, such as the treatment of fracture of one of the extremities, hip arthroscopy, or imaging.
  • Tension brings parts of the lower limb, such as thighs, knees, lower legs and ankles, into the position required for surgery or examination. Further, by the tension, the joints connecting the parts of the lower extremity can be pulled apart to allow operation or examination of the joints. Instead of distraction, the terms traction and distention are also used.
  • FIG. 1 shows a pad 1, which can be used for a distraction of lower extremities 2 of a person 3.
  • the person to be examined or treated 3 lies with the back or on the side on the base 1, wherein for the distraction on both lower extremities 2, a tensile or tensile force FZ is applied.
  • the tensile stress FZ can be introduced at the fuselage parts of the legs, for example on the feet, the lower legs or the knees of the person 3.
  • a post 4 is generally provided at the fuselage end, which receives a counterpressure to the tensile stresses FZ via the pelvis of the person 3.
  • the post 4 is in general running round and can have different diameters and a padding.
  • a counterpressure acts via the post 4 on the pelvis, generally in the region between the ischial tuberosities. This can cause pressure damage to the soft tissues in the region of the support by the post 4. These include, for example, the injury of external genitals, such as the man's penis and scrotum and the woman's labia majora and labia minora.
  • nerves can be damaged, which manifest themselves by sensory disturbances in the anal region, the perineal region, the scrotum, the penis, or the labia and the clitoris.
  • dysfunction of the anal sphincter and pelvic floor muscles may occur and important functions, such as continence and sexuality, may be impaired in the longer term, often 4 to 6 weeks, or permanently.
  • the object of the invention is therefore to provide a Beckenabstützvorraum, are avoided with the complications of a distraction of at least one lower limb.
  • the invention achieved this object by a pelvic support device for receiving at least one tensile stress, the tensile stress being introduced via at least one lower limb attached to a pelvis, the tensile stress being absorbed by at least one abutment part on at least one of the ischial tuberosities of the pelvis.
  • a pelvic support device for receiving at least one tensile stress, the tensile stress being introduced via at least one lower limb attached to a pelvis, the tensile stress being absorbed by at least one abutment part on at least one of the ischial tuberosities of the pelvis.
  • a counterpressure to the tensile force can be built up through the skin, the tissue and the ischial tuberosities. Since the pelvic support device remains completely out of the person, no wounds and sutures are required, which can lead to complications such as infections.
  • the pelvic support device is non-invasive.
  • the term "pelvic support device” is also understood to mean a pelvic fixation device which is suitable for fixing the pelvis in such a way that the abovementioned surgical and diagnostic procedures can be performed on the pelvis.
  • the tensile stress is absorbed only via the at least one ischial tuberosity. In this way, pressure damage to the soft tissues can be avoided.
  • the support member is formed so that no force caused by the tension acts on an inner side of the ischial tuberosity or a lower pubic bone of the pelvis. In this way, nerves that run on the inner side are not affected.
  • the support member is designed so that at least one centering of the pelvis takes place in at least one transverse direction to the tensile stress by the tensile stress. In this way, the requirements for other support devices with respect to the pelvic fixation can be minimized.
  • the support member is formed so that the support member is not pressed by the tensile stress in a region between the two ischial tuberosities.
  • Soft tissues located in or in front of the area between the ischial tuberosities are thus not affected by the back pressure caused by the tensile stress, so that no pressure damage occurs.
  • the support part has a region which is convex in at least one direction, wherein the convex region extends at least from one ischial tuberosity to the other ischial tuberosity. Due to the convex design, centering of the pelvis in at least one transverse direction to the tensile stress can be achieved.
  • the support part has at least one region which is concave in at least one direction, wherein at least one ischial tuberosity can be accommodated in the concave region.
  • the concave design of the support member may serve to fix the pelvis, for example in at least one transverse direction to the tensile stress.
  • the concave portion has the shape of a ischial tuberosity. Since the concave portion of the support member has the shape of the ischial tuberosity, its position can be more accurately fixed on the support member.
  • the support part is designed so that it provides a fulcrum for the lower limb. In this way, it is possible to exert further forces on joints or bones of the lower limb, or to bring the lower limb in certain positions, which would otherwise be achieved only with a greater expenditure of force.
  • the support part extends at least from at least one ischial tuberosity to the pubic symphysis of the pelvis.
  • Soft parts that are located below the pubic symphysis are protected in this way by the support member in a slippage of the Beckenabstützvorraum.
  • the support part in the region of the pubic symphysis on a recess.
  • the recess serves to exempt soft parts, such as outer genitals, from the pressure of the opposing force.
  • the support member is formed in two parts, each part supporting a Wegbeinhöcker.
  • the two-part embodiment allows better access to areas of the lower pelvis and offers more opportunities to fix the pelvis, as in a one-piece running support.
  • a distance between the two support parts is adjustable, so that the distance between the two support parts can be adjusted to the distance between the ischial tuberosities.
  • the two support parts can be made smaller, as well as a more individual adaptation to the pelvic geometry can be made.
  • At least one further supporting device is provided, which can receive at least one torque arising from the tensile stress and / or a force resulting from the tensile stress.
  • the further support device serves to prevent tilting of the pelvis and / or slippage of the pelvis on the support part. With a corresponding number of other support devices torques and / or forces acting in different directions on the pelvis can be recorded.
  • the at least one further supporting device absorbs the torque and / or the force at least at one of the hip bone, iliac scoop, iliac crest, upper iliac spine, lower iliac spine, and sites located in areas to the left and right of the pelvis of the pelvis ,
  • the acting force and / or torque in this case does not act directly on the said bones, but is forwarded via the skin and the underlying tissue to the bone.
  • the at least one further supporting device thus remains strictly outside the body. These pelvic areas are chosen so that there are no pressure-sensitive soft tissues between the skin and them. Thus, torques and forces can be introduced into the basin without being affected by the at least one further supporting device Pressure damage to soft tissue occurs.
  • the further support device By supporting in the region of the pubic symphysis, the further support device can be made more compact, since the distance to the ischial tuberosities is less than to the other mentioned points.
  • the at least one further supporting device is connected directly to the supporting part.
  • the pad may be made of lighter non-magnetic material, such as plastic, aluminum, or composites, so that it is suitable for use in imaging techniques, such as magnetic resonance imaging (MRI) or computed tomography (CT).
  • the pelvic support device may also consist of the same materials, so that it is also suitable for magnetic resonance tomography (MRT) or computed tomography (CT) or other imaging methods.
  • MRT magnetic resonance tomography
  • CT computed tomography
  • the tension is absorbed by only one ischial tuberosity.
  • a tensile stress (FZ) is introduced for distraction over only one lower extremity.
  • At least one force sensor is provided with which at least one tensile stress can be measured.
  • the tension can be controlled via the force sensor; in particular, the acting forces can be monitored and overstretching of the joints can be avoided.
  • At least one pressure measuring matrix is provided on at least one supporting surface of the supporting part and / or at least one further supporting device.
  • the pressure measurement matrix can be used to determine the position of the ischial tuberosities, so that the support part can be optimally placed with respect to the ischial tuberosities. This also allows the acting forces to be monitored.
  • the invention provides for the use of the pelvic support device according to the invention for distracting at least one lower extremity.
  • the invention provides a pad with a Beckenabstützvorraum invention.
  • the Beckenabstützvorraum is rotatably mounted on the substrate.
  • the rotatability of the pelvic support device makes it possible to rotate the pelvis so that the lower extremities can be brought into the most appropriate positions for the treatment or examination.
  • the invention provides a method for distracting at least one lower limb by at least one tensile stress, in which a Beckenabstützvoroplasty invention is used to absorb the tensile stress.
  • the person whose lower extremity is to be distracted lies on the abdomen or on the side. If the person lies on a support on his stomach or on the side, a part of the torques is introduced into the base, so that optionally one of the further support devices can be dispensed with or these other support devices can be designed for lower forces and torques.
  • FIG. 2 shows a view of a basin 5 from the front.
  • the pelvis (pelvis) 5 consists of a left and a right hip bone (Os coxae) 6 and the sacrum with coccyx (coccyx) 11.
  • the hip bones 6 are over the sacrum 11 and the upper pubic bone (Os pubis ramus superior) 20 and the lower pubic bone (inferior os pubis ramus) 21 via the pubic symphysis (syphysis pubica) 9.
  • the pubic nerve 10 leads, in part, along the inner side of the lower pubic bone 21, for example, to the external genitals, showing only the left side pubic nerve.
  • Other nerves also not shown, for example, the anal region and the perineal region, also leave the sacrum 11.
  • the lower pubic bone 21 is arcuate. Its lowest point is the ischial tubercle (tuber ischiadicum) 8.
  • FIG. 3 shows a view of a pelvis 5 from the side, wherein the right hip bone 6 was not shown, so that the course of the pubic nerve 10 can be better represented.
  • the pubic nerve 10 leaves the sacrum 11 and runs on the inner side 18 of the ischial tuberosity 8 to below the pubic symphysis 9.
  • the hip bone 6 has an iliac crest 7, an upper iliac spine 12 and a lower iliac spine Iliac spine (anterior inferior spine) 22.
  • FIG. 4 shows a view of a pelvis 5 from below, wherein the connection of the hip legs 6 on the pubic symphysis 9 and the sacrum 11 is shown. Also shown on the left side is the course of the pubic nerve 10 from the sacrum 11 to the pubic symphysis 9 along the lower pubic bone 21. The ischial tuberosities 8 are hatched. The positions of the lower iliac spine 22 are also shown.
  • the post 4 protrudes into the area between the two ischial tuberosities 8 and presses on soft tissues and / or nerves between the ischial tuberosities and pubic bones, the z. B. as the pubic nerve 10 on the inner Side of the lower pubis 21 run.
  • the Beckenabst Reifenvorraum invention avoids pressure damage, caused by the tensile force FZ opposing forces and torques at locations of the pelvis 5, where none of the above-mentioned pressure-sensitive soft tissues are and directly, that is, not on the above-mentioned pressure-sensitive soft parts, but on the skin and the underlying pressure-insensitive tissue on the bone of the pelvis 5 can be acted upon.
  • These sites on the pelvis 5 are characterized, for example, by the fact that they are easy to palpate from the outside, since they lie directly under the skin and there are no sensitive soft parts between the skin and bony support points. Examples of such sites are the ischial tuberosity 8, the iliac crest 7, the upper iliac spine 12, the lower iliac spine 22 and the upper edge, as well as the anterior region of the pubic symphysis 9.
  • the pelvic support device is designed in such a way that due to the tensile stresses FZ there is no force on the inner Pages 18 of the ischial tuberosity 8 or the lower pubic bone 21 acts and that caused by the tension torques not about soft tissue, the z. B. between the ischial tuberosities 8 or the lower pubic bone 21, is recorded.
  • FIG. 5 shows an embodiment of a one-piece support member 13 of the Beckenabstützvorraum, wherein from the basin 5 in FIG. 2 only the ischial tuberosities 8 are shown. Also, the tissue between the ischial tuberosities 8 and the support member 13 is not shown.
  • FIG. 5 shows a plan view of the support member along in FIG. 24 shown Y direction while FIG. 19 along the in FIG. 24 shown X-direction shows how the pelvis 5, the support member 13 and the pad 1, for example, can be arranged to each other.
  • a support member 13 is provided which has a flat support surface 14. The support surface extends at least from one ischial tuberosity 8 to the other ischial tuberosity 8.
  • the support force FS caused by the tensile stresses FZ is directly absorbed via the ischial tuberosities 8. Since the ischial tuberosity 8 and the tissue between the ischial tuberosities 8 and the skin are anatomically suitable for receiving large pressure forces, this does not result in significant pressure damage. Since the support surface 14 is designed to be flat and extends from at least one ischial tuberosity to the other, it is impossible for the support part 13 to protrude into the space between the ischial tuberosities 8, so that damage to the nerves 10 by the Support FS is excluded.
  • FIG. 6 shows a further embodiment of a one-piece support member 13 of the Beckenabstützvorraum, wherein the FIG. 5 executed applies.
  • the support surface 14 of the support member 13 concave, which also excludes damage to the nerves 10 by the supporting force FS.
  • the support surface 14 can be designed with different curvatures, for example, the curvature of the left and the right side of the support surface 14 from towards the center of the support surface 14 increase, so that a lateral fixation of the pelvis 5 takes place by a wedge effect.
  • the bearing surface 14 may have a curvature in one direction, ie in the form of a groove, or in several directions, ie in the form of a shell.
  • the support surface 14 may have a three-dimensional shape that corresponds to the contours of the two ischial tuberosity 8, so that in this way the pelvis 5 is fixed in several directions and the risk of slipping is reduced.
  • FIG. 7 shows a plan view along in FIG FIG. 24 shown Z-direction on the support surface 14 of an embodiment of a one-piece support member 13, as for example in connection with FIG. 5 or 6 have been described. Shown are of the pelvis 5, only the lower pubic bone 21, which are connected by the pubic symphysis 9 and the ischial tuberosity 8. The support surface of the ischial tuberosity 8 on the support surface 14 is shown hatched.
  • the support member 13 is dimensioned in the length L1 and the width L2 so that pelvis 5 can be supported with different distances SA of the ischial tuberosity 8 and that even with a movement of the ischial tuberosity 8 on the support member 13 ensures that this is the support member 13th do not leave.
  • the support member 13 has a recess 16 in the region of the pubic symphysis 9.
  • the recess 16 is provided so that no pressure damage to the outer genitals caused by the support member 13 at a tilt of the pelvis 5 by the tensile stress FZ.
  • FIGS. 8 and 9 show an embodiment of a two-part support member 13, in which - to the two-part design of the support member 13 - to FIG. 5 said applies.
  • the support member 13 is made in two parts, wherein the distance between the two Supporting parts 13 is adjustable and lockable.
  • FIG. 8 shows, for example, the smaller ischial tuberosity SA of a pelvis 5 of a male while FIG. 9 showing the greater ischial tuberosity distance SA of a woman's pelvis 5.
  • the sum of these support surfaces 14 may be smaller than the support surface 14 of a one-piece design of the support member 13, whereby better handling of the support member 13 and a better access to the person 1 is ensured.
  • the two-part support members 13 in the later described FIGS. 10 to 13 may be in their distances to each other, as related to FIGS. 8 and 9 be described, adjusted and locked.
  • FIG. 10 shows an embodiment of a two-part support member 13, the bearing surfaces 14 are concave.
  • the two ischial tuberosities 8 are not shown, but in each case a ischial tuberosity 8 should be supported by a support part 13.
  • the convexity can be present in one direction, ie in the form of a groove or in two directions, that is to say in the form of a shell.
  • a particularly good fixation of the pelvis 5 is obtained when the support surfaces 14 have a shape that corresponds to the three-dimensional shape of the individual ischial tuberosity 8. However, care should be taken to ensure that the support members 13 do not protrude so far into the area between the ischial tuberosities 8 that they press on the nerves in this area, such as the pubic nerve 10.
  • FIG. 11 shows an embodiment of a two-part support member 13, the bearing surfaces 14 are convex. Due to the convex shape, the supporting force FS can be concentrated on the ischial tuberosities 8, wherein possibly a further supporting device 17 is required in order to prevent the ischial tuberos 8 from slipping off the support surfaces 14.
  • FIG. 12 shows an embodiment of a two-part support member 13 with enlarged side parts 15.
  • the side parts 15 is a lateral fixation of the pelvis, for example on the basis of the thighs, which are located on the left and right of the side parts 15, possible. In this way, a lateral slippage of the pelvis 5 on the support members 13 can be avoided.
  • the transition from the bearing surfaces 14 to the side parts 15 is made round, so that injuries to the person 3 are avoided.
  • the side parts 15 can also be used in the one-piece support parts 13.
  • FIG. 13 shows an embodiment in which the support members 13 are designed so that they form lever points 19 for the lower extremities 2.
  • the support members 13 may have flat bearing surfaces 14, which also as in FIGS. 10 and 11 can be configured shown. Similar to in FIG. 12
  • the support parts 13 have side parts 15 which are in contact with the lower extremities 2, but which, in contrast, are longer and run towards one another at their ends. Due to this design 15 lever points 19 are created on the side parts, which can be used to support the lower extremities 2, such as a thigh, in the vicinity of the joint in the pelvis 5.
  • a force is exerted on a point of the lower extremity 2, such as a thigh, which has a greater distance from the fulcrum 19 than the distance between the fulcrum 19 and the joint
  • a greater force can be exerted on the joint via the lever action can be as if no lever points 19 are present.
  • the lever points can be used to align bone fragments. Characterized in that the ends of the side parts 15 to run towards each other, a sufficient freedom of movement of the lower extremities 2 is ensured.
  • the transitions from the bearing surfaces 14 to the side parts 15 are as in FIG. 12 rounded to avoid injury. Instead of a two-part support member 13 and one-piece support members 13 can be used.
  • FIG. 14 shows an embodiment with two support members 13, in which the support members 13 are tiltably mounted.
  • the axis of rotation can be parallel to the Y-direction of FIG. 24 respectively.
  • the lines marked with A of FIG. 14 show the non-tilted state of the support members 13, the B and C marked lines the tilted state.
  • the support members 13 can not only in the manner shown be tiltable, but also in a second or third direction.
  • a three-dimensional tilt can be achieved for example by a ball joint.
  • the tilting of the support members 13 can be locked. Due to the tilting of the support parts 13, the bearing surfaces 14 can be rotated so that they are normal, ie perpendicular, to the contact surface of the ischial tuberosities 8. In this way, only forces occur that are normal to the bearing surfaces 14.
  • tiltable support members 13 in FIG. 14 Another application of the tiltable support members 13 in FIG. 14 is to use them to fix the pelvis 5. For this they are brought into a position indicated by the lines marked C. In position C, in addition to the contact surface of the ischial tuberosity 8 normal, that is vertical force also acts a lateral force on the ischial tuberosity 8. In this way, for example, a rotation or movement of the pelvis 5 to the left or right can be prevented.
  • the support surfaces 14 may have a step or a bend, so that at least part of the support surfaces 14 is more perpendicular to the tensile stress FZ, as the part of the support surfaces 14, which applies the lateral force on the ischial tuberosity 8.
  • FIG. 15 shows an embodiment of a rotatable Beckenabstützvorraum which can be rotated about a pivot point Z.
  • the axis of rotation can be parallel to the Y-direction of FIG. 24 respectively.
  • the marked with A lines of the support members 13 show the non-rotated state, while marked with B lines of the support members 13 indicate the rotated state of the Beckenabstweilvorraum.
  • the rotation of the Beckenabstützvorraum can also take place about a second or third axis of rotation and are limited by stops.
  • the rotation of the pelvic support device makes it possible to bring the person 3 into the optimal position for examination or treatment.
  • FIGS. 16 to 18 show exemplary embodiments of the shape of the bearing surfaces 14 of two-part support parts 13.
  • the support members 13 are doing, as in FIG. 7 , from above, ie shown in the direction of the ischial tuberosity 8.
  • FIG. 16 shows support members 13 with a support surface 14 which is just large enough to support the ischial tuberosity 8.
  • FIG. 17 shows support parts 13, one opposite FIG. 16 have enlarged bearing surfaces 14. The longer side of the support surfaces 14 is selected so that it extends at least from the ischial tuberosity 8 to the pubic symphysis 9. In this way, the outer genitals are protected by the support members 13, if the ischial tuberosity 8 slip off the support surfaces 14.
  • FIG. 18 corresponds to the in FIG. 17 shown embodiment, wherein an additional recess 16 is provided in the region of the pubic symphysis 8 for the outer genitals.
  • FIG. 19 shows the forces and torques acting on the pelvis 5 during a distraction. Shown is a person 3, who lies with his back on a pad 1.
  • the pad 1 may for example be an operating table. It may also be suitable for use in a magnetic resonance or other imaging technique such as computed tomography.
  • the tensile stress FZ acting on the lower extremity 2 is absorbed by the supporting part 13 as a supporting force (FS).
  • the support member 13 may be configured as described above and may be connected to the pad 1. Therefore, the tensile stress FZ acts on the hip 5 and the support force FS acts on the ischial tuberosities 8.
  • a torque D which acts on the pelvis 5 arises.
  • a counterforce FG must act on the pelvis 5, which applies a torque in the opposite direction to the pelvis 5, which neutralizes the torque D. It can therefore be a further supporting device 17, see FIG. 20 be provided, which provides the counter force FG.
  • FIG. 20 shows an embodiment of a further supporting device 17, wherein in FIG. 24 the directions X, Y and Z are given, to which reference will now be made.
  • Shown is a pad 1 to which a further support device 17 is attached.
  • the further supporting device 17 is fastened to one side of the base 1, which runs, for example, in the Z direction, for example by means of screws. It can also be plugged into a recess of the pad 1 for attachment.
  • the further support device 17 has a support surface 23, with the help of which the counterforce FG is applied to the basin 5.
  • the support surface 23, as well as the other surfaces that have contact with the body of the person, have a padding to prevent injury to the person.
  • the vertical distance y, the horizontal distance x, as well as the distance in the Z direction of the further support device 17 with respect to the base 1 can be set arbitrarily.
  • the further support device 17 can be positioned such that the counterforce FG acts on certain areas of the pelvis 5, such as the iliac crest 7, the areas immediately to the left and right of the pubic symphysis 9, the upper iliac spine 12 and the lower iliac spine 22.
  • the further support device 17 is shown only on one side.
  • the support surface 23 can be so wide that the counterforce FG acts on the areas listed in the last sentence on both the left and the right side of the pelvis 5.
  • the further supporting device 17 can also be supplemented by an additional further supporting device 17 on the opposite side of the base, wherein each of the further supporting devices 17 introduces a part of the opposing force FG on said areas of the basin 5 on its side.
  • the further supporting device 17 consists at least of the base 1, which is suitable for example by a corresponding stiffness to absorb the torque.
  • FIG. 20 shown further support device 17 can apply only a counter force FG in the Y direction, it can also be designed so that it prevents rotation of the pelvis 5 along a rotation axis in the Y direction and / or the Z direction. In this way, it is possible that the tensile stress FZ can be applied to only one of the lower extremities 2.
  • FIG. 1 in which a tensile stress FZ acts on both extremities 2, the supporting force FS acting on the pelvis 5 and the counterforce FG during the distraction can thereby be halved. It is therefore likely that the pressure damage is also strong decline. For the same reason, the mechanical requirements of the pad 1 and the device which generates the tensile stress FZ, reduced.
  • Another advantage of the one-sided distraction is that, unlike FIG. 1 , the healthy, not to be examined or treated lower extremity 2 is not subjected to tensile stress FZ, and whose joints in the foot, knee and pelvis are not distracted and are not exposed to concomitant damage.
  • the additional pelvic fixation by the at least one further supporting device 17 also allows only one of the two ischial tuberosities 8 to be supported.
  • FIG. 21 shows a further embodiment of another supporting device 17, in which the basin 5 is fixed by means of a belt 17 on the base 1.
  • the belt 17 extends, for example, from the left side of the pad 1 in the X direction over the upper iliac spine 12 to the right side of the pad 1.
  • a movement of the pelvis 5 in the Y direction and X direction, as well a rotation of the pelvis 5 along an axis of rotation in the X direction are restricted.
  • the belt 17 is made wide in the Z-direction or a second belt is inserted, which for example runs in the X-direction over the lower iliac spine 22, a rotation of the pelvis 5 along an axis of rotation in the Y-direction can be prevented.
  • FIG. 22 shows an embodiment of a further supporting device 17, which is connected to the support member 13.
  • the supporting part 13 exerts a supporting force FS on the ischial tuberosities 8 via the skin and the pressure-insensitive tissue
  • the further supporting device 17 exerts a counterforce FG on the upper iliac spines 12 via pressure-insensitive tissue.
  • the counterforce FG can act on the iliac crest 7 or on the lower iliac spine 22 instead of on the upper iliac spines 12 via pressure-insensitive tissue.
  • the torque D generated by the tensile stress FZ and the support force FS is thus absorbed directly in the combined Beckenabstützvoriques from support member 13 and further support device 17.
  • the torque can be transmitted via the support member 13 to the pad 1, if this is secured to the pad 1, for example by being screwed to it.
  • the torque can also be over other further support device, for. B. a belt FIG. 21 be forwarded to the pad 1, wherein the belt, for example, in the region of the upper iliac spine 12 via the further support device 17 extends.
  • the support member 13 may also be mounted inclined to the pad 1 with respect to the surface of the pad 1 in the direction of the pelvis. In this way, a wedge effect that presses the pelvis 5 to the pad 1 and the pelvis 5 additionally fixed.
  • FIG. 23 shows an embodiment of another supporting device 17, which as in FIG. 22 , Also connected to the support member 13, so that to FIG. 22 executed also applies to this embodiment.
  • the opposing force FG is not introduced via the further supporting device 17 on the upper iliac spine 12, iliac crest 7 or on the lower iliac spine 22 but via pressure-insensitive tissue on the lower pubic bone 21 in the areas left and right of the pubic symphysis 9.
  • FIG. 24 shows a perspective arrangement of a base 1 with two-part support members 13 and other support devices 17. Next are in FIG. 24 the directions X, Y and Z are given.
  • the tensile stress FZ and the opposing forces to the resulting torque can be measured via one or more force sensors in the respective support members 13 and other support devices 17, so that the lower extremities 2 can be protected against excessive tensile stresses FZ.
  • at least one pressure measuring matrix can be provided in the supporting parts 13 and further supporting devices 17, as a result of which it is possible to measure the forces acting thereon.
  • a pressure sensor can also be used.
  • the pressure distribution which can be spatially determined by the pressure measurement matrix, not only conclusions can be drawn on the total force acting, but also, for example, on the location of the acting forces.
  • the pressure measurement matrix shows a small area with high pressure
  • the probability is high that the support force FS will be introduced via the intervening pressure-insensitive tissue normally, that is perpendicular to the ischial tuberosities 8.
  • a larger area is indicated with a lower pressure
  • the orientation of an asymmetric pressure distribution can give hints on the direction of the deviating from the normal acting forces. This makes it possible to set up the positioning of the respective support parts 13 and other support devices 17 so that soft tissue damage can be avoided.
  • the pelvic support device can also be used in other vertebrates, such as dogs, cats, cows, horses and elephants.

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Abstract

The device has a support piece (13) that is formed such that force caused by tensile stress does not act at a location of a path of a nerve over an inner side of ischial protuberances (8) or a lower pubic bone (21) of pelvis of a person, where the tensile stress is initiated at a lower extremity i.e. thigh, and received over the support piece at the ischial protuberances of the pelvis. The support piece is configured such that centering of the pelvis takes place by the tensile stress in a direction transverse to the tensile stress. An independent claim is also included for a method for distracting a lower extremity.

Description

Die Erfindung betrifft eine Beckenabstützvorrichtung zum Aufnehmen von mindestens einer Zugspannung, sowie von Kräften und Drehmomenten, die auf das Becken wirken und durch die Zugspannung hervorgerufen werden, eine Unterlage mit einer Beckenabstützvorrichtung zum Aufnehmen von mindestens einer Zugspannung und ein Verfahren zum Distrahieren von mindestens einer unteren Extremität durch mindestens eine Zugspannung.The invention relates to a Beckenabstützvorrichtung for receiving at least one tensile stress, as well as forces and torques acting on the pelvis and caused by the tension, a pad with a Beckenabstützvorrichtung for receiving at least a tensile stress and a method for distracting at least one lower Extremity due to at least one tensile stress.

Eine Distraktion der unteren Extremitäten oder ein Ziehen an unteren Extremitäten, wie zum Beispiel von einem Bein, ist für einige operative und diagnostische Verfahren, wie zum Beispiel der Behandlung eines Bruches einer der Knochen der Extremität, einer Hüftarthroskopie oder einem bildgebenden Verfahren erforderlich. Durch eine Zugspannung werden Teile der unteren Extremität, wie zum Beispiel Oberschenkel, Knie, Unterschenkel und Knöchel in die für eine Operation oder Untersuchung erforderliche Lage gebracht. Weiter können durch die Zugspannung die Gelenke, welche die Teile der unteren Extremität verbinden, auseinander gezogen werden, so dass eine Operation oder Untersuchung der Gelenke ermöglicht wird. Anstelle von Distraktion werden auch die Ausdrücke Traktion und Distention verwendet.Distraction of the lower extremities or pulling on lower extremities, such as a leg, is required for some surgical and diagnostic procedures, such as the treatment of fracture of one of the extremities, hip arthroscopy, or imaging. Tension brings parts of the lower limb, such as thighs, knees, lower legs and ankles, into the position required for surgery or examination. Further, by the tension, the joints connecting the parts of the lower extremity can be pulled apart to allow operation or examination of the joints. Instead of distraction, the terms traction and distention are also used.

Figur 1 zeigt eine Unterlage 1, die für eine Distraktion von unteren Extremitäten 2 einer Person 3 verwendet werden kann. Die zu untersuchende oder zu behandelnde Person 3 liegt mit dem Rücken oder auf der Seite auf der Unterlage 1, wobei für die Distraktion an beiden unteren Extremitäten 2 eine Zugspannung oder Zugkraft FZ aufgebracht wird. Die Zugspannung FZ kann dabei an den rumpffernen Teilen der Beine, zum Beispiel an den Füßen, den Unterschenkeln oder den Knien der Person 3 eingeleitet werden. Zwischen den unteren Extremitäten 2 der Person 3 ist am rumpfnahen Ende im Allgemeinen ein Pfosten 4 vorgesehen, der über das Becken der Person 3 einen Gegendruck zu den Zugspannungen FZ aufnimmt. Der Pfosten 4 ist im Allgemeinen rund ausgeführt und kann verschiedene Durchmesser und eine Polsterung aufweisen. FIG. 1 shows a pad 1, which can be used for a distraction of lower extremities 2 of a person 3. The person to be examined or treated 3 lies with the back or on the side on the base 1, wherein for the distraction on both lower extremities 2, a tensile or tensile force FZ is applied. The tensile stress FZ can be introduced at the fuselage parts of the legs, for example on the feet, the lower legs or the knees of the person 3. Between the lower extremities 2 of the person 3, a post 4 is generally provided at the fuselage end, which receives a counterpressure to the tensile stresses FZ via the pelvis of the person 3. The post 4 is in general running round and can have different diameters and a padding.

Durch die Zugspannung wirkt ein Gegendruck über den Pfosten 4 auf das Becken im Allgemeinen im Bereich zwischen den Sitzbeinhöckern. Hierdurch können Druckschäden an den Weichteilen im Bereich der Abstützung durch den Pfosten 4 auftreten. Dazu gehören beispielsweise die Verletzung von äußeren Geschlechtsteilen, wie zum Beispiel des Penis und Hodensacks des Mannes und der großen und kleinen Schamlippen der Frau. Außerdem können auch Nerven geschädigt werden, die sich durch Empfindungsstörungen in der Analregion, der Dammregion, des Hodensacks, des Penises, beziehungsweise der Schamlippen und des Kitzlers äußern. Darüber hinaus kann es zu Funktionsstörungen des Afterschließmuskels und der Beckenbodenmuskulatur kommen und wichtige Funktionen, wie Kontinenz und Sexualität, können längerfristig, oft 4 bis 6 Wochen, oder dauerhaft beeinträchtigt werden.Due to the tensile stress, a counterpressure acts via the post 4 on the pelvis, generally in the region between the ischial tuberosities. This can cause pressure damage to the soft tissues in the region of the support by the post 4. These include, for example, the injury of external genitals, such as the man's penis and scrotum and the woman's labia majora and labia minora. In addition, nerves can be damaged, which manifest themselves by sensory disturbances in the anal region, the perineal region, the scrotum, the penis, or the labia and the clitoris. In addition, dysfunction of the anal sphincter and pelvic floor muscles may occur and important functions, such as continence and sexuality, may be impaired in the longer term, often 4 to 6 weeks, or permanently.

Durch die Zugspannungen FZ findet außerdem eine Kippung des Beckens statt, die erst aufhört, wenn die Schambeinfuge des Beckens über die zwischen Schambeinfuge und Pfosten 4 liegenden Weichteile, wie zum Beispiel die oben aufgeführten äußeren Geschlechtsteile, so stark an den Pfosten 4 gedrückt werden, dass eine ausreichend große Gegenkraft ausgebildet wird, die eine weitere Kippung des Beckens verhindert. Die Kippung des Beckens kann zu einem Hohlkreuz der unteren Wirbelsäule führen, wodurch unklare postoperative lumbale Schmerzen, Bandscheibenverletzungen, Druckschmerzen an den Nervenwurzeln, eine Bandscheibenvorwölbung oder eine Schädigung der Gelenk- und Knochenstrukturen der Lendenwirbelsäule entstehen können. Weiterhin kann die Kippung des Beckens zusätzliche Schäden durch Druck auf die Weichteile im Bereich der unteren Schambeinfuge verursachen.By the tensile stresses FZ also takes place a tilting of the pelvis, which stops only when the pubic symphysis of the pelvis over the lying between pubic symphysis and posts 4 soft parts, such as the above-listed outer genitalia, are so strongly pressed against the post 4, that a sufficiently large counterforce is formed, which prevents further tilting of the pelvis. Tilting of the pelvis may result in a hollow spine of the lower spine, resulting in unclear postoperative lumbar pain, disc injuries, pressure sores on the nerve roots, disc protrusion, or damage to the lumbar spine joint and bone structures. Furthermore, tilting the pelvis may cause additional damage from pressure on the soft tissues around the lower pubic symphysis.

Durch das Verringern der Zugspannungen FZ, das Reduzieren der Zugdauer und das Polstern des Pfostens 4 wird versucht, die oben beschriebenen Komplikationen zu minimieren, wobei dies jedoch nur zum Teil gelingt.By reducing the tensile stresses FZ, reducing the tensile duration and cushioning the post 4, it is attempted to minimize the complications described above, but this is only partially successful.

Aufgabe der Erfindung ist es daher, eine Beckenabstützvorrichtung anzugeben, mit der Komplikationen bei einer Distraktion mindestens einer unteren Extremität vermieden werden.The object of the invention is therefore to provide a Beckenabstützvorrichtung, are avoided with the complications of a distraction of at least one lower limb.

Die Erfindung löste diese Aufgabe durch eine Beckenabstützvorrichtung zum Aufnehmen von mindestens einer Zugspannung, wobei die Zugspannung über mindestens eine an einem Becken befestigte untere Extremität eingeleitet wird, wobei die Zugspannung über mindestens ein Abstützteil an mindestens einem der Sitzbeinhöcker des Beckens aufgenommen wird. Dadurch, dass die Zugspannung über mindestens einen der Sitzbeinhöcker des Beckens aufgenommen wird, werden Druckschäden an Weichteilen reduziert. Der aus der Zugspannung resultierende Druck wird dabei nicht unmittelbar durch das Abstützteil in den mindestens einen Sitzbeinhöcker eingeleitet, sondern über die Haut und das dazwischenliegende Gewebe. Dieses Gewebe ist im Unterschied zu den oben genannten Weichteilen deutlich weniger druckempfindlich, so dass signifikante Druckschäden vermieden werden. Über das Abstützteil kann ein Gegendruck zur Zugkraft durch die Haut, das Gewebe und die Sitzbeinhöcker aufgebaut werden. Da die Beckenabstützvorrichtung komplett außerhalb der Person bleibt, sind keine Wunden und Nähte erforderlich, die zu Komplikationen, wie zum Beispiel Infektionen, führen können. Die Beckenabstützvorrichtung ist nicht-invasiv. Unter dem Begriff "Beckenabstützvorrichtung" wird auch eine Beckenfixiervorrichtung verstanden, die geeignet ist, das Becken so zu fixieren, dass die oben genannten operativen und diagnostischen Verfahren an dem Becken durchgeführt werden können.The invention achieved this object by a pelvic support device for receiving at least one tensile stress, the tensile stress being introduced via at least one lower limb attached to a pelvis, the tensile stress being absorbed by at least one abutment part on at least one of the ischial tuberosities of the pelvis. By absorbing the tension over at least one of the ischial tuberosities of the pelvis, compressive damage to soft tissues is reduced. The resulting from the tension pressure is not initiated directly by the support member in the at least one ischial tuberosity, but on the skin and the intervening tissue. In contrast to the above-mentioned soft tissues, this tissue is significantly less sensitive to pressure, so that significant pressure damage is avoided. By means of the support part, a counterpressure to the tensile force can be built up through the skin, the tissue and the ischial tuberosities. Since the pelvic support device remains completely out of the person, no wounds and sutures are required, which can lead to complications such as infections. The pelvic support device is non-invasive. The term "pelvic support device" is also understood to mean a pelvic fixation device which is suitable for fixing the pelvis in such a way that the abovementioned surgical and diagnostic procedures can be performed on the pelvis.

In einer vorteilhaften Ausführung wird die Zugspannung nur über den mindestens einen Sitzbeinhöcker aufgenommen. Auf diese Weise können Druckschäden an den Weichteilen vermieden werden.In an advantageous embodiment, the tensile stress is absorbed only via the at least one ischial tuberosity. In this way, pressure damage to the soft tissues can be avoided.

In einer vorteilhaften Ausführung ist das Abstützteil so ausgebildet, dass keine durch die Zugspannung verursachte Kraft auf eine innere Seite des Sitzbeinhöckers oder eines unteren Schambeinknochens des Beckens wirkt. Auf diese Weise werden Nerven, die auf den inneren Seiten verlaufen, nicht beeinträchtigt.In an advantageous embodiment, the support member is formed so that no force caused by the tension acts on an inner side of the ischial tuberosity or a lower pubic bone of the pelvis. In this way, nerves that run on the inner side are not affected.

In einer vorteilhaften Ausführung ist das Abstützteil so ausgestaltet, dass durch die Zugspannung mindestens eine Zentrierung des Beckens in mindestens eine Querrichtung zur Zugspannung erfolgt. Auf diese Weise lassen sich die Anforderungen an weitere Abstützvorrichtungen bezüglich der Beckenfixierung minimieren.In an advantageous embodiment, the support member is designed so that at least one centering of the pelvis takes place in at least one transverse direction to the tensile stress by the tensile stress. In this way, the requirements for other support devices with respect to the pelvic fixation can be minimized.

In einer vorteilhaften Ausführung ist das Abstützteil so ausgebildet, dass das Abstützteil durch die Zugspannung nicht in einen Bereich zwischen den beiden Sitzbeinhöckern hinein gedrückt wird. Weichteile, die sich in oder vor dem Bereich zwischen den Sitzbeinhöckern befinden, werden auf diese Weise durch den durch die Zugspannung verursachten Gegendruck nicht beeinträchtigt, so dass keine Druckschäden entstehen.In an advantageous embodiment, the support member is formed so that the support member is not pressed by the tensile stress in a region between the two ischial tuberosities. Soft tissues located in or in front of the area between the ischial tuberosities are thus not affected by the back pressure caused by the tensile stress, so that no pressure damage occurs.

In einer vorteilhaften Ausführung weist das Abstützteil einen Bereich auf, der zumindest in einer Richtung konvex ausgebildet ist, wobei sich der konvexe Bereich zumindest von einem Sitzbeinhöcker zum anderen Sitzbeinhöcker erstreckt. Durch die konvexe Ausbildung lässt sich eine Zentrierung des Beckens in mindestens einer Querrichtung zur Zugspannung erreichen.In an advantageous embodiment, the support part has a region which is convex in at least one direction, wherein the convex region extends at least from one ischial tuberosity to the other ischial tuberosity. Due to the convex design, centering of the pelvis in at least one transverse direction to the tensile stress can be achieved.

In einer vorteilhaften Ausführung weist das Abstützteil mindestens einen Bereich auf, der zumindest in einer Richtung konkav ausgebildet ist, wobei zumindest ein Sitzbeinhöcker in dem konkaven Bereich aufgenommen werden kann. Die konkave Ausbildung des Stützteils kann zur Fixierung des Beckens, zum Beispiel in mindestens eine Querrichtung zur Zugspannung, dienen.In an advantageous embodiment, the support part has at least one region which is concave in at least one direction, wherein at least one ischial tuberosity can be accommodated in the concave region. The concave design of the support member may serve to fix the pelvis, for example in at least one transverse direction to the tensile stress.

In einer vorteilhaften Ausführung weist der konkave Bereich die Form eines Sitzbeinhöckers auf. Da der konkave Bereich des Abstützteils die Form des Sitzbeinhöckers hat, lässt sich dessen Position genauer auf dem Abstützteil fixieren.In an advantageous embodiment, the concave portion has the shape of a ischial tuberosity. Since the concave portion of the support member has the shape of the ischial tuberosity, its position can be more accurately fixed on the support member.

In einer vorteilhaften Ausführung ist das Abstützteil so ausgebildet, dass es einen Hebelpunkt für die untere Extremität bereitstellt. Auf diese Weise ist es möglich, weitere Kräfte auf Gelenke oder Knochen der unteren Extremität auszuüben, beziehungsweise die untere Extremität in bestimmte Positionen zu bringen, die sonst nur mit einem höheren Kraftaufwand zu erreichen wären.In an advantageous embodiment, the support part is designed so that it provides a fulcrum for the lower limb. In this way, it is possible to exert further forces on joints or bones of the lower limb, or to bring the lower limb in certain positions, which would otherwise be achieved only with a greater expenditure of force.

In einer vorteilhaften Ausführung erstreckt sich das Abstützteil zumindest von mindestens einem Sitzbeinhöcker bis zur Schambeinfuge des Beckens. Weichteile, die sich unterhalb der Schambeinfuge befinden, werden auf diese Weise durch das Abstützteil bei einem Verrutschen der Beckenabstützvorrichtung geschützt.In an advantageous embodiment, the support part extends at least from at least one ischial tuberosity to the pubic symphysis of the pelvis. Soft parts that are located below the pubic symphysis are protected in this way by the support member in a slippage of the Beckenabstützvorrichtung.

In einer vorteilhaften Ausführung weist das Abstützteil im Bereich der Schambeinfuge eine Aussparung auf. Die Aussparung dient dazu, Weichteile, wie zum Beispiel äußere Geschlechtsteile, vom Druck der Gegenkraft auszunehmen.In an advantageous embodiment, the support part in the region of the pubic symphysis on a recess. The recess serves to exempt soft parts, such as outer genitals, from the pressure of the opposing force.

In einer vorteilhaften Ausführung ist das Abstützteil zweiteilig ausgebildet, wobei jeder Teil einen Sitzbeinhöcker abstützt. Die zweiteilige Ausführungsform erlaubt einen besseren Zugang zu Bereichen des unteren Beckens und bietet mehr Möglichkeiten, das Becken zu fixieren, als bei einem einteilig ausgeführten Abstützteil.In an advantageous embodiment, the support member is formed in two parts, each part supporting a Sitzbeinhöcker. The two-part embodiment allows better access to areas of the lower pelvis and offers more opportunities to fix the pelvis, as in a one-piece running support.

In einer vorteilhaften Ausführung ist ein Abstand zwischen den zwei Abstützteilen verstellbar, so dass der Abstand zwischen den zwei Abstützteilen auf den Abstand zwischen den Sitzbeinhöckern eingestellt werden kann. Auf diese Weise kann können die zwei Abstützteile kleiner ausgeführt werden, sowie eine individuellere Anpassung an die Beckengeometrie vorgenommen werden.In an advantageous embodiment, a distance between the two support parts is adjustable, so that the distance between the two support parts can be adjusted to the distance between the ischial tuberosities. In this way, the two support parts can be made smaller, as well as a more individual adaptation to the pelvic geometry can be made.

In einer vorteilhaften Ausführung ist mindestens eine weitere Abstützvorrichtung vorgesehen, die mindestens ein durch die Zugspannung entstehendes Drehmoment und/oder eine durch die Zugspannung entstehende Kraft aufnehmen kann. Die weitere Abstützvorrichtung dient dazu, ein Verkippen des Beckens und/oder ein Verrutschen des Beckens auf dem Abstützteil zu vermeiden. Mit einer entsprechenden Anzahl von weiteren Abstützvorrichtungen können Drehmomente und/oder Kräfte, die in verschiedenen Richtungen auf das Becken wirken, aufgenommen werden.In an advantageous embodiment, at least one further supporting device is provided, which can receive at least one torque arising from the tensile stress and / or a force resulting from the tensile stress. The further support device serves to prevent tilting of the pelvis and / or slippage of the pelvis on the support part. With a corresponding number of other support devices torques and / or forces acting in different directions on the pelvis can be recorded.

In einer vorteilhaften Ausführung nimmt die mindestens eine weitere Abstützvorrichtung das Drehmoment und/oder die Kraft zumindest an einem von Hüftbein, Darmbeinschaufel, Darmbeinkamm, oberen Darmbeinstachel, unteren Darmbeinstachel, und Stellen, die in Bereichen links und rechts von der Schambeinfuge des Beckens liegen, auf. Die einwirkende Kraft und/oder Drehmoment wirkt hierbei nicht unmittelbar auf die genannten Knochen, sondern wird über die Haut und das darunterliegende Gewebe an die Knochen weitergeleitet. Die mindestens eine weitere Abstützvorrichtung bleibt somit strikt außerhalb des Körpers. Die genannten Stellen des Beckens sind so gewählt, dass keine druckempfindlichen Weichteile zwischen der Haut und ihnen liegen. So können Drehmomente und Kräfte in das Becken eingeleitet werden, ohne dass durch die mindestens eine weitere Abstützvorrichtung Druckschäden an Weichteilen entstehen.In an advantageous embodiment, the at least one further supporting device absorbs the torque and / or the force at least at one of the hip bone, iliac scoop, iliac crest, upper iliac spine, lower iliac spine, and sites located in areas to the left and right of the pelvis of the pelvis , The acting force and / or torque in this case does not act directly on the said bones, but is forwarded via the skin and the underlying tissue to the bone. The at least one further supporting device thus remains strictly outside the body. These pelvic areas are chosen so that there are no pressure-sensitive soft tissues between the skin and them. Thus, torques and forces can be introduced into the basin without being affected by the at least one further supporting device Pressure damage to soft tissue occurs.

Durch Abstützung im Bereich der Schambeinfuge kann die weitere Abstützvorrichtung kompakter ausgestaltet werden, da der Abstand zu den Sitzbeinhöckern geringer als zu den anderen genannten Stellen ist.By supporting in the region of the pubic symphysis, the further support device can be made more compact, since the distance to the ischial tuberosities is less than to the other mentioned points.

In einer vorteilhaften Ausführung ist die mindestens eine weitere Abstützvorrichtung direkt mit dem Abstützteil verbunden. Auf diese Weise können die Kräfte und/oder Drehmomente, die bei einer Distraktion auftreten, innerhalb dieser verbunden Teile aufgenommen werden. Die Anforderungen an die mechanischen Eigenschaften einer Unterlage können somit reduziert werden, da die Kräfte und/oder Drehmomente nicht über die Unterlage weitergeleitet werden. Auf diese Weise kann die Unterlage zum Beispiel aus leichterem, nicht magnetischem Material, wie zum Beispiel Kunststoff, Aluminium oder Verbundwerkstoffe bestehen, so dass sie für den Einsatz in bildgebenden Verfahren, wie zum Beispiel Magnetresonanztomographie (MRT) oder Computertomographie (CT) geeignet sind. Auch die Beckenabstützvorrichtung kann aus den gleichen Materialen bestehen, so dass auch sie für Magnetresonanztomographie (MRT) oder Computertomographie (CT) oder sonstige bildgebenden Verfahren geeignet ist. Gleichzeitig wird die Ausrichtung und Befestigung des Abstützteils und der mindestens einen weiteren Abstützvorrichtung auf der Unterlage vereinfacht und können drehbar ausgeführt werden, ohne dass dabei der Bezug des Abstützteils und der mindestens einen weiteren Abstützvorrichtung zueinander verändert wird.In an advantageous embodiment, the at least one further supporting device is connected directly to the supporting part. In this way, the forces and / or torques that occur during a distraction can be absorbed within these connected parts. The requirements on the mechanical properties of a substrate can thus be reduced because the forces and / or torques are not forwarded through the substrate. Thus, for example, the pad may be made of lighter non-magnetic material, such as plastic, aluminum, or composites, so that it is suitable for use in imaging techniques, such as magnetic resonance imaging (MRI) or computed tomography (CT). The pelvic support device may also consist of the same materials, so that it is also suitable for magnetic resonance tomography (MRT) or computed tomography (CT) or other imaging methods. At the same time the alignment and attachment of the support member and the at least one further support device on the base is simplified and can be made rotatable, without causing the relation of the support member and the at least one other support device is changed to each other.

In einer vorteilhaften Ausführung wird die Zugspannung über nur einen Sitzbeinhöcker aufgenommen.In an advantageous embodiment, the tension is absorbed by only one ischial tuberosity.

In einer vorteilhaften Ausführung wird zur Distraktion nur eine Zugspannung (FZ) über nur eine untere Extremität eingeleitet.In an advantageous embodiment, only a tensile stress (FZ) is introduced for distraction over only one lower extremity.

In einer vorteilhaften Ausführung ist mindestens ein Kraftsensor vorgesehen, mit dem mindestens eine Zugspannung gemessen werden kann. Über den Kraftsensor kann zum Beispiel die Zugspannung gesteuert werden, insbesondere können die einwirkenden Kräfte überwacht werden, sowie eine Überdehnung der Gelenke vermieden werden.In an advantageous embodiment, at least one force sensor is provided with which at least one tensile stress can be measured. For example, the tension can be controlled via the force sensor; in particular, the acting forces can be monitored and overstretching of the joints can be avoided.

In einer vorteilhaften Ausführung ist mindestens eine Druckmessmatrix auf mindestens einer Auflagefläche des Abstützteils und/oder mindestens einer weiteren Abstützvorrichtung vorgesehen. Die Druckmessmatrix kann genutzt werden, um die Position der Sitzbeinhöcker zu bestimmen, so dass das Abstützteil bezüglich der Sitzbeinhöcker optimal platziert werden kann. Auch können hierdurch die einwirkenden Kräfte überwacht werden.In an advantageous embodiment, at least one pressure measuring matrix is provided on at least one supporting surface of the supporting part and / or at least one further supporting device. The pressure measurement matrix can be used to determine the position of the ischial tuberosities, so that the support part can be optimally placed with respect to the ischial tuberosities. This also allows the acting forces to be monitored.

Weiter sieht die Erfindung die Verwendung der erfindungsgemäßen Beckenabstützvorrichtung zum Distrahieren von mindestens einer unteren Extremität vor.Furthermore, the invention provides for the use of the pelvic support device according to the invention for distracting at least one lower extremity.

Weiter sieht die Erfindung eine Unterlage mit einer erfindungsgemäßen Beckenabstützvorrichtung vor.Furthermore, the invention provides a pad with a Beckenabstützvorrichtung invention.

In einer vorteilhaften Ausführung ist die Beckenabstützvorrichtung auf der Unterlage drehbar angeordnet. Die Drehbarkeit der Beckenabstützvorrichtung ermöglicht es, das Becken zu drehen, so dass die unteren Extremitäten in die für die Behandlung bzw. Untersuchung geeignetste Positionen gebracht werden können.In an advantageous embodiment, the Beckenabstützvorrichtung is rotatably mounted on the substrate. The rotatability of the pelvic support device makes it possible to rotate the pelvis so that the lower extremities can be brought into the most appropriate positions for the treatment or examination.

Weiter sieht die Erfindung ein Verfahren zum Distrahieren von mindestens einer unteren Extremität durch mindestens eine Zugspannung vor, bei dem zum Aufnehmen der Zugspannung eine erfindungsgemäße Beckenabstützvorrichtung verwendet wird.Furthermore, the invention provides a method for distracting at least one lower limb by at least one tensile stress, in which a Beckenabstützvorrichtung invention is used to absorb the tensile stress.

In einer vorteilhaften Ausführung liegt die Person, deren untere Extremität distrahiert werden soll, auf dem Bauch oder auf der Seite. Liegt die Personen auf einer Unterlage auf dem Bauch oder auf der Seite, so wird ein Teil der Drehmomente in die Unterlage eingeleitet, so dass gegebenenfalls auf eine der weiteren Abstützvorrichtungen verzichtet werden kann oder diese weiteren Abstützvorrichtungen für geringere Kräfte und Drehmomente ausgelegt werden können.In an advantageous embodiment, the person whose lower extremity is to be distracted lies on the abdomen or on the side. If the person lies on a support on his stomach or on the side, a part of the torques is introduced into the base, so that optionally one of the further support devices can be dispensed with or these other support devices can be designed for lower forces and torques.

Im Folgenden wird die Erfindung anhand von Ausführungsbeispielen mithilfe der Figuren beschrieben. Es zeigen:

Figur 1
eine bekannte Beckenabstützvorrichtung,
Figur 2
eine Ansicht eines Beckens von vorne,
Figur 3
eine Ansicht eines Beckens von der Seite,
Figur 4
eine Ansicht eines Beckens von unten,
Figuren 5 bis 7
Ausführungsbeispiele eines einteiligen Abstützteils,
Figuren 8 und 9
ein Ausführungsbeispiel eines zweiteiligen Abstützteils,
Figuren 10 bis 12
weitere Ausführungsbeispiele eines zweiteiligen Abstützteils,
Figur 13
ein Ausführungsbeispiel, bei dem die Abstützteile einen Hebelpunkt für die unteren Extremitäten bilden,
Figur 14
ein Ausführungsbeispiel eines zweiteiligen Abstützteils, bei dem die Abstützteile in mindestens einer Richtung kippbar und verstellbar sind,
Figur 15
ein Ausführungsbeispiel einer drehbaren Beckenabstützvorrichtung,
Figuren 16 bis 18
Ausführungsbeispiele für die Form von zweiteiligen Abstützteilen,
Figur 19
Kräfte und Drehmomente, die auf das Becken wirken,
Figuren 20 bis 23
Ausführungsbeispiele von weiteren Abstützvorrichtungen,
Figur 24
eine Unterlage mit Beckenabstützvorrichtung.
In the following the invention will be described by means of embodiments with the aid of the figures. Show it:
FIG. 1
a known Beckenabstützvorrichtung,
FIG. 2
a view of a basin from the front,
FIG. 3
a view of a basin from the side,
FIG. 4
a view of a basin from below,
FIGS. 5 to 7
Embodiments of a one-piece support member,
FIGS. 8 and 9
an embodiment of a two-part support member,
FIGS. 10 to 12
further embodiments of a two-part support member,
FIG. 13
an embodiment in which the support parts form a fulcrum for the lower extremities,
FIG. 14
An embodiment of a two-part support member, wherein the support members are tiltable and adjustable in at least one direction,
FIG. 15
an embodiment of a rotatable Beckenabstützvorrichtung,
FIGS. 16 to 18
Exemplary embodiments of the form of two-part support parts,
FIG. 19
Forces and torques acting on the pelvis,
FIGS. 20 to 23
Exemplary embodiments of further supporting devices,
FIG. 24
a pad with Beckenabstützvorrichtung.

Die folgenden Ausdrücke werden zur Orientierung am Körper 1 eines Lebewesens benutzt:

  • "vorne" (medizinisch: ventral) bezieht sich auf die Vorderseite des Körpers, an der sich zum Beispiel der Bauch befindet,
  • "hinten" (medizinisch: dorsal) bezieht sich auf die Rückseite des Körpers, an die sich zum Beispiel der Rücken befindet,
  • "links" und "rechts" bezieht sich auf die linke und rechte Seite des Körpers, aus dem Blickwinkel der beschriebenen Person, an denen zum Beispiel die Arme und die Beine den Rumpf verlassen,
  • "oben" (medizinisch: kranial) bezieht sich auf das Ende des Körpers, an der sich zum Beispiel der Kopf befindet,
  • "unten" (medizinisch: kaudal) bezieht sich auf das Ende des Körpers, an der sich zum Beispiel die Beine befinden,
  • "innere" (medizinisch: proximal) bezieht sich auf Teile, die sich in Richtung zur Mitte des Körpers befinden, wie zum Beispiel das Herz, und
  • "äußere" (medizinisch: distal) bezieht sich auf Teile, die sich in Richtung zum Äußeren des Körpers befinden, wie zum Beispiel die Haut.
The following terms are used for orientation on the body 1 of a living being:
  • "front" (medically: ventral) refers to the front of the body where, for example, the abdomen is located
  • "back" (medical: dorsal) refers to the back of the body to which, for example, the back is located
  • "left" and "right" refers to the left and right sides of the body, from the point of view of the person described, for example, where the arms and legs leave the trunk,
  • "top" (medical: cranial) refers to the end of the body where, for example, the head is located
  • "bottom" (medical: caudal) refers to the end of the body where, for example, the legs are located
  • "inner" (medical: proximal) refers to parts that are toward the center of the body, such as the heart, and
  • "Outer" (medical: distal) refers to parts that are toward the exterior of the body, such as the skin.

Figur 2 zeigt eine Ansicht eines Beckens 5 von vorne. Das Becken (Pelvis) 5 besteht aus einem linken und einem rechten Hüftbein (Os coxae) 6 und dem Kreuzbein (Os sacrum) mit Steißbein (Os coccygis) 11. Die Hüftbeine 6 sind über das Kreuzbein 11 und über den oberen Schambeinknochen (Os pubis ramus superior) 20 und den unteren Schambeinknochen (Os pubis ramus inferior) 21 über die Schambeinfuge (Syphysis pubica) 9 miteinander verbunden. Von dem Kreuzbein 11 führt der Schamnerv 10, zum Teil entlang der inneren Seite des unteren Schambeinknochens 21, zum Beispiel zu den äußeren Geschlechtsteilen, wobei nur der Schamnerv der linken Seite gezeigt wurde. Weitere ebenfalls nicht gezeigte Nerven, zum Beispiel zur Analregion und zur Dammregion, verlassen ebenso das Kreuzbein 11. Der untere Schambeinknochen 21 ist bogenförmig ausgebildet. Seine unterste Stelle bildet den Sitzbeinhöcker (Tuber ischiadicum) 8. FIG. 2 shows a view of a basin 5 from the front. The pelvis (pelvis) 5 consists of a left and a right hip bone (Os coxae) 6 and the sacrum with coccyx (coccyx) 11. The hip bones 6 are over the sacrum 11 and the upper pubic bone (Os pubis ramus superior) 20 and the lower pubic bone (inferior os pubis ramus) 21 via the pubic symphysis (syphysis pubica) 9. From the sacrum 11, the pubic nerve 10 leads, in part, along the inner side of the lower pubic bone 21, for example, to the external genitals, showing only the left side pubic nerve. Other nerves also not shown, for example, the anal region and the perineal region, also leave the sacrum 11. The lower pubic bone 21 is arcuate. Its lowest point is the ischial tubercle (tuber ischiadicum) 8.

Figur 3 zeigt eine Ansicht eines Beckens 5 von der Seite, wobei das rechte Hüftbein 6 nicht gezeigt wurde, so dass der Verlauf des Schamnervs 10 besser dargestellt werden kann. Der Schamnerv 10 verlässt das Kreuzbein 11 und verläuft auf der inneren Seite 18 des Sitzbeinhöckers 8 bis hin zu unterhalb der Schambeinfuge 9. Das Hüftbein 6 weist einen Darmbeinkamm (Crista iliaca) 7, einen oberen Darmbeinstachel (Spina iliaca anterior superior) 12 und einen unteren Darmbeinstachel (Spina iliaca anterior inferior) 22 auf. FIG. 3 shows a view of a pelvis 5 from the side, wherein the right hip bone 6 was not shown, so that the course of the pubic nerve 10 can be better represented. The pubic nerve 10 leaves the sacrum 11 and runs on the inner side 18 of the ischial tuberosity 8 to below the pubic symphysis 9. The hip bone 6 has an iliac crest 7, an upper iliac spine 12 and a lower iliac spine Iliac spine (anterior inferior spine) 22.

Figur 4 zeigt eine Ansicht eines Beckens 5 von unten, wobei die Verbindung der Hüftbeine 6 über die Schambeinfuge 9 und das Kreuzbein 11 gezeigt ist. Gezeigt ist auf der linken Seite auch der Verlauf des Schamnervs 10 vom Kreuzbein 11 zur Schambeinfuge 9 entlang dem unteren Schambeinknochen 21. Die Sitzbeinhöcker 8 sind schraffiert dargestellt. Die Positionen der unteren Darmbeinstachel 22 sind ebenfalls gezeigt. FIG. 4 shows a view of a pelvis 5 from below, wherein the connection of the hip legs 6 on the pubic symphysis 9 and the sacrum 11 is shown. Also shown on the left side is the course of the pubic nerve 10 from the sacrum 11 to the pubic symphysis 9 along the lower pubic bone 21. The ischial tuberosities 8 are hatched. The positions of the lower iliac spine 22 are also shown.

Im Stand der Technik ragt der Pfosten 4 in den Bereich zwischen den beiden Sitzbeinhöckern 8 hinein und drückt auf Weichteile und/oder Nerven zwischen den Sitzbeinhöckern und Schambeinen, die z. B. wie der Schamnerv 10 auf der inneren Seite des unteren Schambeins 21 verlaufen. Die erfindungsgemäße Beckenabstützvorrichtung vermeidet Druckschäden, indem die durch die Zugkraft FZ hervorgerufenen Gegenkräfte und Drehmomente an Stellen des Beckens 5 einwirken, an denen sich keine der obengenannten druckempfindlichen Weichteile befinden und direkt, das heißt, nicht über die obengenannten druckempfindlichen Weichteile, sondern über die Haut und das darunterliegende druckunempfindliche Gewebe auf den Knochen des Beckens 5 eingewirkt werden kann. Diese Stellen an dem Becken 5 sind zum Beispiel dadurch gekennzeichnet, dass sie von außen her leicht zu ertasten sind, da sie unmittelbar unter der Haut liegen und keine empfindlichen Weichteile zwischen der Haut und knöchernen Abstützpunkten liegen. Beispiele für derartige Stellen sind die Sitzbeinhöcker 8, der Darmbeinkamm 7, der oberen Darmbeinstachel 12, der untere Darmbeinstachel 22 und der Oberrand, sowie der vordere Bereich der Schambeinfuge 9. Die Beckenabstützvorrichtung ist dabei so ausgestaltet, dass durch die Zugspannungen FZ keine Kraft auf innere Seiten 18 der Sitzbeinhöcker 8 oder der unteren Schambeinknochen 21 wirkt und dass durch die Zugspannung hervorgerufene Drehmomente nicht über Weichteile, die sich z. B. zwischen den Sitzbeinhöckern 8 oder den unteren Schambeinknochen 21 befinden, aufgenommen wird.In the prior art, the post 4 protrudes into the area between the two ischial tuberosities 8 and presses on soft tissues and / or nerves between the ischial tuberosities and pubic bones, the z. B. as the pubic nerve 10 on the inner Side of the lower pubis 21 run. The Beckenabstützvorrichtung invention avoids pressure damage, caused by the tensile force FZ opposing forces and torques at locations of the pelvis 5, where none of the above-mentioned pressure-sensitive soft tissues are and directly, that is, not on the above-mentioned pressure-sensitive soft parts, but on the skin and the underlying pressure-insensitive tissue on the bone of the pelvis 5 can be acted upon. These sites on the pelvis 5 are characterized, for example, by the fact that they are easy to palpate from the outside, since they lie directly under the skin and there are no sensitive soft parts between the skin and bony support points. Examples of such sites are the ischial tuberosity 8, the iliac crest 7, the upper iliac spine 12, the lower iliac spine 22 and the upper edge, as well as the anterior region of the pubic symphysis 9. The pelvic support device is designed in such a way that due to the tensile stresses FZ there is no force on the inner Pages 18 of the ischial tuberosity 8 or the lower pubic bone 21 acts and that caused by the tension torques not about soft tissue, the z. B. between the ischial tuberosities 8 or the lower pubic bone 21, is recorded.

Figur 5 zeigt ein Ausführungsbeispiel eines einteiligen Abstützteils 13 der Beckenabstützvorrichtung, wobei von dem Becken 5 in Figur 2 nur die Sitzbeinhöcker 8 gezeigt werden. Auch wird das Gewebe zwischen den Sitzbeinhöckern 8 und dem Abstützteil 13 nicht gezeigt. Figur 5 zeigt eine Draufsicht auf das Abstützteil entlang der in Figur 24 gezeigten Y-Richtung, während Figur 19 entlang der in Figur 24 gezeigten X-Richtung zeigt, wie das Becken 5, das Abstützteil 13 und die Unterlage 1 beispielsweise zueinander angeordnet sein können. Zur Abstützung des Beckens 5 ist ein Abstützteil 13 vorgesehen, welches eine ebene Auflagefläche 14 aufweist. Die Auflagefläche reicht mindestens von einem Sitzbeinhöcker 8 zu dem anderen Sitzbeinhöcker 8. Die durch die Zugspannungen FZ hervorgerufene Stützkraft FS wird über die Sitzbeinhöcker 8 direkt aufgenommen. Da die Sitzbeinhöcker 8 und das Gewebe zwischen den Sitzbeinhöckern 8 und der Haut anatomisch für die Aufnahme von großen Druckkräften geeignet sind, entstehen dadurch keine signifikanten Druckschäden. Da die Auflagefläche 14 eben ausgestaltet ist und mindestens von einem Sitzbeinhöcker zum anderen reicht, ist ein Hineinragen des Abstützteils 13 in den Raum zwischen den Sitzbeinhöckern 8 unmöglich, so dass eine Beschädigung der Nerven 10 durch die Stützkraft FS ausgeschlossen ist. FIG. 5 shows an embodiment of a one-piece support member 13 of the Beckenabstützvorrichtung, wherein from the basin 5 in FIG. 2 only the ischial tuberosities 8 are shown. Also, the tissue between the ischial tuberosities 8 and the support member 13 is not shown. FIG. 5 shows a plan view of the support member along in FIG. 24 shown Y direction while FIG. 19 along the in FIG. 24 shown X-direction shows how the pelvis 5, the support member 13 and the pad 1, for example, can be arranged to each other. To support the pelvis 5, a support member 13 is provided which has a flat support surface 14. The support surface extends at least from one ischial tuberosity 8 to the other ischial tuberosity 8. The support force FS caused by the tensile stresses FZ is directly absorbed via the ischial tuberosities 8. Since the ischial tuberosity 8 and the tissue between the ischial tuberosities 8 and the skin are anatomically suitable for receiving large pressure forces, this does not result in significant pressure damage. Since the support surface 14 is designed to be flat and extends from at least one ischial tuberosity to the other, it is impossible for the support part 13 to protrude into the space between the ischial tuberosities 8, so that damage to the nerves 10 by the Support FS is excluded.

Figur 6 zeigt ein weiteres Ausführungsbeispiel eines einteiligen Abstützteils 13 der Beckenabstützvorrichtung, wobei das zu Figur 5 ausgeführte gilt. Im Unterschied zu Figur 5 ist die Auflagefläche 14 des Abstützteils 13 konkav ausgeführt, wodurch ebenfalls eine Beschädigung der Nerven 10 durch die Stützkraft FS ausgeschlossen wird. Die Auflagefläche 14 kann dabei mit verschiedenen Krümmungen ausgeführt sein, beispielsweise kann die Krümmung von der linken und der rechten Seite der Auflagefläche 14 aus in Richtung Mitte der Auflagefläche 14 zunehmen, so dass eine seitliche Fixierung des Beckens 5 durch eine Keilwirkung stattfindet. Die Auflagefläche 14 kann eine Krümmung in einer Richtung, also in der Form einer Rinne, oder in mehreren Richtungen, also in der Form einer Schale, haben. Insbesondere kann die Auflagefläche 14 eine dreidimensionale Form haben, die den Konturen der beiden Sitzbeinhöcker 8 entspricht, so dass auf diese Weise das Becken 5 in mehrere Richtungen fixiert wird und die Gefahr eines Abrutschens vermindert wird. FIG. 6 shows a further embodiment of a one-piece support member 13 of the Beckenabstützvorrichtung, wherein the FIG. 5 executed applies. In contrast to FIG. 5 is the support surface 14 of the support member 13 concave, which also excludes damage to the nerves 10 by the supporting force FS. The support surface 14 can be designed with different curvatures, for example, the curvature of the left and the right side of the support surface 14 from towards the center of the support surface 14 increase, so that a lateral fixation of the pelvis 5 takes place by a wedge effect. The bearing surface 14 may have a curvature in one direction, ie in the form of a groove, or in several directions, ie in the form of a shell. In particular, the support surface 14 may have a three-dimensional shape that corresponds to the contours of the two ischial tuberosity 8, so that in this way the pelvis 5 is fixed in several directions and the risk of slipping is reduced.

Figur 7 zeigt eine Draufsicht entlang der in Figur 24 gezeigten Z-Richtung auf die Auflagefläche 14 eines Ausführungsbeispiels eines einteiligen Abstützteils 13, wie es zum Beispiel im Zusammenhang mit Figur 5 oder 6 beschrieben wurden. Gezeigt sind von dem Becken 5 nur die unteren Schambeinknochen 21, die durch die Schambeinfuge 9 verbunden sind und die Sitzbeinhöcker 8. Die Auflagefläche der Sitzbeinhöcker 8 auf die Auflagefläche 14 ist schraffiert dargestellt. Das Abstützteil 13 ist dabei in der Länge L1 und der Breite L2 so dimensioniert, dass Becken 5 mit unterschiedlichen Abständen SA der Sitzbeinhöcker 8 abgestützt werden können und dass auch bei einer Bewegung der Sitzbeinhöcker 8 auf dem Abstützteil 13 sichergestellt ist, dass diese das Abstützteil 13 nicht verlassen. Das Abstützteil 13 weist eine Aussparung 16 im Bereich der Schambeinfuge 9 auf. Die Aussparung 16 ist vorgesehen, damit bei einer Kippung des Beckens 5 durch die Zugspannung FZ keine Druckschäden an den äußeren Geschlechtsteilen durch das Abstützteil 13 entstehen. FIG. 7 shows a plan view along in FIG FIG. 24 shown Z-direction on the support surface 14 of an embodiment of a one-piece support member 13, as for example in connection with FIG. 5 or 6 have been described. Shown are of the pelvis 5, only the lower pubic bone 21, which are connected by the pubic symphysis 9 and the ischial tuberosity 8. The support surface of the ischial tuberosity 8 on the support surface 14 is shown hatched. The support member 13 is dimensioned in the length L1 and the width L2 so that pelvis 5 can be supported with different distances SA of the ischial tuberosity 8 and that even with a movement of the ischial tuberosity 8 on the support member 13 ensures that this is the support member 13th do not leave. The support member 13 has a recess 16 in the region of the pubic symphysis 9. The recess 16 is provided so that no pressure damage to the outer genitals caused by the support member 13 at a tilt of the pelvis 5 by the tensile stress FZ.

Figuren 8 und 9 zeigen ein Ausführungsbeispiel eines zweiteiligen Abstützteils 13, bei denen das - bis auf die zweiteilige Ausführung des Abstützteils 13 - zu Figur 5 gesagte gilt. Um unterschiedliche Abstände SA der Sitzbeinhöcker 8 zu berücksichtigen, wird das Abstützteil 13 zweiteilig ausgeführt, wobei der Abstand zwischen den beiden Abstützteilen 13 einstellbar und arretierbar ist. Figur 8 zeigt beispielsweise den kleineren Sitzbeinhöckerabstand SA eines Beckens 5 eines Mannes, während Figur 9 den größeren Sitzbeinhöckerabstand SA eines Beckens 5 einer Frau zeigt. Da der Abstand zwischen den Abstützteilen 13 einstellbar ist, kann die Summe derer Auflageflächen 14 kleiner sein, als die Auflagefläche 14 einer einteiligen Ausführung des Abstützteils 13, wodurch eine bessere Handhabbarkeit des Abstützteils 13 und ein besserer Zugang zur Person 1 gewährleistet wird. Sind die Abstützteile 13 flächenmäßig klein ausgebildet und ist ihr Abstand zueinander groß genug, so kann auf eine Aussparung 16, wie sie in Figur 7 gezeigt ist, verzichtet werden. Die zweiteiligen Abstützteile 13 in den später beschrieben Figuren 10 bis 13 können in ihren Abständen zueinander, wie im Zusammenhang mit Figur 8 und 9 beschrieben, verstellt und arretiert werden. FIGS. 8 and 9 show an embodiment of a two-part support member 13, in which - to the two-part design of the support member 13 - to FIG. 5 said applies. In order to consider different distances SA of the ischial tuberosity 8, the support member 13 is made in two parts, wherein the distance between the two Supporting parts 13 is adjustable and lockable. FIG. 8 shows, for example, the smaller ischial tuberosity SA of a pelvis 5 of a male while FIG. 9 showing the greater ischial tuberosity distance SA of a woman's pelvis 5. Since the distance between the support members 13 is adjustable, the sum of these support surfaces 14 may be smaller than the support surface 14 of a one-piece design of the support member 13, whereby better handling of the support member 13 and a better access to the person 1 is ensured. Are the support members 13 formed in area small and their distance from each other is large enough, so can on a recess 16, as in FIG. 7 is shown to be omitted. The two-part support members 13 in the later described FIGS. 10 to 13 may be in their distances to each other, as related to FIGS. 8 and 9 be described, adjusted and locked.

Figur 10 zeigt ein Ausführungsbeispiel eines zweiteiligen Abstützteils 13, dessen Auflageflächen 14 konkav ausgebildet sind. Im Unterschied zu Figur 8 sind die beiden Sitzbeinhöcker 8 nicht gezeigt, jedoch soll jeweils ein Sitzbeinhöcker 8 von einem Abstützteil 13 abgestützt werden. Das gleiche gilt für die Ausführungsbeispiele in den Figuren 11, 12 und 13.
Durch eine konkave Form der Auflageflächen 14 ist es möglich, die Sitzbeinhöcker 8 besser zu fixieren, so dass ein Verrutschen des Beckens 5 vermieden wird. Die Konvexität kann in einer Richtung, also in der Form einer Rinne oder in zwei Richtungen, also in der Form einer Schale, vorliegen. Eine besonders gute Fixierung des Beckens 5 erhält man, wenn die Auflagenflächen 14 eine Form haben, die der dreidimensionalen Form der einzelnen Sitzbeinhöcker 8 entspricht. Dabei ist jedoch darauf zu achten, dass die Abstützteile 13 nicht so weit in den Bereich zwischen den Sitzbeinhöckern 8 hineinragen, dass sie auf die Nerven in diesem Bereich, wie z.B. den Schamnerv 10 drücken.
FIG. 10 shows an embodiment of a two-part support member 13, the bearing surfaces 14 are concave. In contrast to FIG. 8 the two ischial tuberosities 8 are not shown, but in each case a ischial tuberosity 8 should be supported by a support part 13. The same applies to the embodiments in the FIGS. 11, 12 and 13 ,
By a concave shape of the bearing surfaces 14, it is possible to fix the ischial tuberosity 8 better, so that slippage of the pelvis 5 is avoided. The convexity can be present in one direction, ie in the form of a groove or in two directions, that is to say in the form of a shell. A particularly good fixation of the pelvis 5 is obtained when the support surfaces 14 have a shape that corresponds to the three-dimensional shape of the individual ischial tuberosity 8. However, care should be taken to ensure that the support members 13 do not protrude so far into the area between the ischial tuberosities 8 that they press on the nerves in this area, such as the pubic nerve 10.

Figur 11 zeigt ein Ausführungsbeispiel eines zweiteiligen Abstützteils 13, dessen Auflageflächen 14 konvex ausgebildet sind. Durch die konvexe Form kann die Stützkraft FS auf die Sitzbeinhöcker 8 konzentriert werden, wobei gegebenenfalls eine weitere Abstützvorrichtung 17 erforderlich ist, um ein Abrutschen der Sitzbeinhöcker 8 von den Auflagenflächen 14 zu vermeiden. FIG. 11 shows an embodiment of a two-part support member 13, the bearing surfaces 14 are convex. Due to the convex shape, the supporting force FS can be concentrated on the ischial tuberosities 8, wherein possibly a further supporting device 17 is required in order to prevent the ischial tuberos 8 from slipping off the support surfaces 14.

Figur 12 zeigt ein Ausführungsbeispiel eines zweiteiligen Abstützteils 13 mit vergrößerten Seitenteilen 15. Durch die Seitenteile 15 ist eine seitliche Fixierung des Beckens, zum Beispiel anhand der Oberschenkel, die sich links und rechts der Seitenteile 15 befinden, möglich. Auf diese Weise kann auch ein seitliches Verrutschen des Beckens 5 auf den Abstützteilen 13 vermieden werden. Der Übergang von den Auflageflächen 14 zu den Seitenteile 15 ist rund ausgeführt, so dass Verletzungen der Person 3 vermieden werden. Die Seitenteile 15 können auch bei den einteiligen Abstützteilen 13 eingesetzt werden. FIG. 12 shows an embodiment of a two-part support member 13 with enlarged side parts 15. By the side parts 15 is a lateral fixation of the pelvis, for example on the basis of the thighs, which are located on the left and right of the side parts 15, possible. In this way, a lateral slippage of the pelvis 5 on the support members 13 can be avoided. The transition from the bearing surfaces 14 to the side parts 15 is made round, so that injuries to the person 3 are avoided. The side parts 15 can also be used in the one-piece support parts 13.

Figur 13 zeigt ein Ausführungsbeispiel, bei dem die Abstützteile 13 so ausgeführt sind, dass sie Hebelpunkte 19 für die unteren Extremitäten 2 bilden. Die Abstützteile 13 können ebene Auflageflächen 14 aufweisen, die auch wie in Figuren 10 und 11 gezeigt ausgestaltet sein können. Ähnlich wie in Figur 12 weisen die Abstützteile 13 Seitenteile 15 auf, die im Kontakt mit den unteren Extremitäten 2 sind, die im Unterschied dazu jedoch länger sind und an ihren Enden aufeinander zu laufen. Durch diese Formgestaltung entstehen an den Seitenteilen 15 Hebelpunkte 19, die dazu genutzt werden können, die unteren Extremitäten 2, wie z.B. einen Oberschenkel, in der Nähe des Gelenks im Becken 5 abzustützen. Wird an einer Stelle der unteren Extremität 2, wie z.B. einem Oberschenkel, welche einen größeren Abstand vom dem Hebelpunkt 19 als der Abstand zwischen Hebelpunkt 19 und dem Gelenk aufweist, eine Kraft ausgeübt, so kann über die Hebelwirkung eine größere Kraft auf das Gelenk ausgeübt werden kann, als wenn keine Hebelpunkte 19 vorhanden sind. Des Weiteren können die Hebelpunkte zur Ausrichtung von Knochenbruchstücken verwendet werden. Dadurch, dass die Enden der Seitenteile 15 aufeinander zu laufen, wird eine ausreichende Bewegungsfreiheit der unteren Extremitäten 2 gewährleistet. Die Übergänge von den Auflageflächen 14 zu den Seitenteile 15 sind wie in Figur 12 gerundet ausgeführt, um Verletzungen zu vermeiden. Anstelle eines zweiteiligen Abstützteils 13 können auch einteilige Abstützteile 13 verwendet werden. FIG. 13 shows an embodiment in which the support members 13 are designed so that they form lever points 19 for the lower extremities 2. The support members 13 may have flat bearing surfaces 14, which also as in FIGS. 10 and 11 can be configured shown. Similar to in FIG. 12 For example, the support parts 13 have side parts 15 which are in contact with the lower extremities 2, but which, in contrast, are longer and run towards one another at their ends. Due to this design 15 lever points 19 are created on the side parts, which can be used to support the lower extremities 2, such as a thigh, in the vicinity of the joint in the pelvis 5. If a force is exerted on a point of the lower extremity 2, such as a thigh, which has a greater distance from the fulcrum 19 than the distance between the fulcrum 19 and the joint, a greater force can be exerted on the joint via the lever action can be as if no lever points 19 are present. In addition, the lever points can be used to align bone fragments. Characterized in that the ends of the side parts 15 to run towards each other, a sufficient freedom of movement of the lower extremities 2 is ensured. The transitions from the bearing surfaces 14 to the side parts 15 are as in FIG. 12 rounded to avoid injury. Instead of a two-part support member 13 and one-piece support members 13 can be used.

Figur 14 zeigt ein Ausführungsbeispiel mit zwei Abstützteilen 13, bei dem die Abstützteile 13 kippbar gelagert sind. Die Drehachse kann dabei parallel zur Y-Richtung von Figur 24 erfolgen. Die mit A gekennzeichneten Linien von Figur 14 zeigen den nicht-gekippten Zustand der Abstützteile 13, die mit B und C gekennzeichneten Linien den gekippten Zustand. Die Abstützteile 13 können nicht nur in der gezeigten Weise kippbar sein, sondern auch in einer zweiten oder dritten Richtung. Eine dreidimensionale Kippung kann zum Beispiel durch ein Kugelgelenk erreicht werden. Die Kippungen der Abstützteile 13 sind arretierbar. Durch die Kippung der Abstützteile 13 können die Auflageflächen 14 so gedreht werden, dass sie normal, d.h. senkrecht, zur Kontaktfläche der Sitzbeinhöcker 8, sind. Auf diese Weise treten nur Kräfte auf, die normal zu den Auflageflächen 14 sind. Querkräfte, die in Ebenen der Auflageflächen 14 liegen, sind dann nicht vorhanden, so dass ein Verrutschen der Sitzbeinhöcker 8 auf den Auflageflächen 14 minimiert wird. Anstelle von ebenen Auflageflächen 14, können auch die in Figur 10 und 11 gezeigten Auflageflächen 14 eingesetzt werden. Ebenso lässt sich dieses Ausführungsbeispiel mit anderen Ausführungsbeispielen, wie zum Beispiel denen in Figur 8, 12 und 13 gezeigt, kombinieren. FIG. 14 shows an embodiment with two support members 13, in which the support members 13 are tiltably mounted. The axis of rotation can be parallel to the Y-direction of FIG. 24 respectively. The lines marked with A of FIG. 14 show the non-tilted state of the support members 13, the B and C marked lines the tilted state. The support members 13 can not only in the manner shown be tiltable, but also in a second or third direction. A three-dimensional tilt can be achieved for example by a ball joint. The tilting of the support members 13 can be locked. Due to the tilting of the support parts 13, the bearing surfaces 14 can be rotated so that they are normal, ie perpendicular, to the contact surface of the ischial tuberosities 8. In this way, only forces occur that are normal to the bearing surfaces 14. Transverse forces which lie in planes of the bearing surfaces 14 are then not present, so that slipping of the ischial tuberosities 8 on the bearing surfaces 14 is minimized. Instead of flat bearing surfaces 14, also in FIGS. 10 and 11 shown bearing surfaces 14 are used. Likewise, this embodiment can be compared with other embodiments, such as those in FIG. 8, 12 and 13 shown, combine.

Eine weitere Anwendungsmöglichkeit der kippbaren Abstützteile 13 in Figur 14 besteht darin, sie zu Fixierung des Beckens 5 einzusetzen. Dazu werden sie in eine Position gebracht, die durch die mit C gekennzeichneten Linien angegeben ist. In der Position C wirkt neben der zur Kontaktfläche der Sitzbeinhöcker 8 normalen, das heißt senkrechten Kraft auch noch eine seitliche Kraft auf die Sitzbeinhöcker 8. Auf diese Weise kann zum Beispiel eine Drehung oder eine Bewegung des Beckens 5 nach links oder rechts verhindert werden. Die Auflageflächen 14 können dabei eine Stufe oder einen Knick aufweisen, so dass zumindest ein Teil der Auflageflächen 14 mehr senkrecht zur Zugspannung FZ ist, als der Teil der Auflageflächen 14, der die seitliche Kraft auf die Sitzbeinhöcker 8 aufbringt.Another application of the tiltable support members 13 in FIG. 14 is to use them to fix the pelvis 5. For this they are brought into a position indicated by the lines marked C. In position C, in addition to the contact surface of the ischial tuberosity 8 normal, that is vertical force also acts a lateral force on the ischial tuberosity 8. In this way, for example, a rotation or movement of the pelvis 5 to the left or right can be prevented. The support surfaces 14 may have a step or a bend, so that at least part of the support surfaces 14 is more perpendicular to the tensile stress FZ, as the part of the support surfaces 14, which applies the lateral force on the ischial tuberosity 8.

Figur 15 zeigt ein Ausführungsbeispiel einer drehbaren Beckenabstützvorrichtung, die um einen Drehpunkt Z gedreht werden kann. Die Drehachse kann dabei parallel zur Y-Richtung von Figur 24 erfolgen. Die mit A gekennzeichneten Linien der Abstützteile 13 zeigen dabei den nicht gedrehten Zustand, während die mit B gekennzeichneten Linien der Abstützteile 13 den gedrehten Zustand der Beckenabstützvorrichtung kennzeichnen. Die Drehung der Beckenabstützvorrichtung kann auch um eine zweite oder dritte Drehachse erfolgen und durch Anschläge begrenzt werden. Durch die Drehung der Beckenabstützvorrichtung ist es möglich, die Person 3 in die für die Untersuchung oder Behandlung optimale Position zu bringen. FIG. 15 shows an embodiment of a rotatable Beckenabstützvorrichtung which can be rotated about a pivot point Z. The axis of rotation can be parallel to the Y-direction of FIG. 24 respectively. The marked with A lines of the support members 13 show the non-rotated state, while marked with B lines of the support members 13 indicate the rotated state of the Beckenabstützvorrichtung. The rotation of the Beckenabstützvorrichtung can also take place about a second or third axis of rotation and are limited by stops. The rotation of the pelvic support device makes it possible to bring the person 3 into the optimal position for examination or treatment.

Figuren 16 bis 18 zeigen Ausführungsbeispiele für die Form der Auflageflächen 14 von zweiteiligen Abstützteilen 13. Die Abstützteile 13 werden dabei, wie in Figur 7, von oben, d.h. in Richtung der Sitzbeinhöcker 8 dargestellt. Figur 16 zeigt Abstützteile 13 mit einer Auflagefläche 14, die gerade groß genug ist, um die Sitzbeinhöcker 8 abzustützen. Figur 17 zeigt Abstützteile 13, die eine gegenüber Figur 16 vergrößerte Auflageflächen 14 haben. Die längere Seite der Auflageflächen 14 wird so gewählt, dass sie mindestens von dem Sitzbeinhöcker 8 bis hin zur Schambeinfuge 9 reicht. Auf diese Weise werden die äußeren Geschlechtsteile durch die Abstützteile 13 geschützt, falls die Sitzbeinhöcker 8 von der Auflageflächen 14 abrutschen. Figur 18 entspricht dem in Figur 17 gezeigten Ausführungsbeispiel, wobei eine zusätzliche Aussparung 16 im Bereich der Schambeinfuge 8 für die äußeren Geschlechtsteile vorgesehen ist. FIGS. 16 to 18 show exemplary embodiments of the shape of the bearing surfaces 14 of two-part support parts 13. The support members 13 are doing, as in FIG. 7 , from above, ie shown in the direction of the ischial tuberosity 8. FIG. 16 shows support members 13 with a support surface 14 which is just large enough to support the ischial tuberosity 8. FIG. 17 shows support parts 13, one opposite FIG. 16 have enlarged bearing surfaces 14. The longer side of the support surfaces 14 is selected so that it extends at least from the ischial tuberosity 8 to the pubic symphysis 9. In this way, the outer genitals are protected by the support members 13, if the ischial tuberosity 8 slip off the support surfaces 14. FIG. 18 corresponds to the in FIG. 17 shown embodiment, wherein an additional recess 16 is provided in the region of the pubic symphysis 8 for the outer genitals.

Figur 19 zeigt die Kräfte und Drehmomente, die bei einer Distraktion auf das Becken 5 wirken. Gezeigt ist eine Person 3, die mit dem Rücken auf einer Unterlage 1 liegt. Die Unterlage 1 kann beispielsweise ein Operationstisch sein. Sie kann auch geeignet sein, um bei einem Magnetresonanzverfahren oder einer weiterem bildgebenden Verfahren wie zum Beispiel einer Computertomographie, verwendet zu werden. Die auf die untere Extremität 2 einwirkende Zugspannung FZ wird als Stützkraft (FS) durch das Abstützteil 13 aufgenommen. Das Abstützteil 13 kann dabei wie oben beschrieben ausgestaltet sein und kann mit der Unterlage 1 verbunden sein. Auf die Hüfte 5 wirkt daher die Zugspannung FZ und über die Sitzbeinhöcker 8 die Stützkraft FS. Da die Zugspannung FZ und die Stützkraft FS nicht entlang der gleichen Linie wirken, sondern den Abstand a aufweisen, entsteht ein Drehmoment D, welches auf das Becken 5 wirkt. Um einen Kippung des Beckens 5 zu vermeiden, muss daher eine Gegenkraft FG auf das Becken 5 wirken, die ein Drehmoment im Gegensinn auf das Becken 5 aufbringt, welches das Drehmoment D neutralisiert. Es kann daher eine weitere Abstützvorrichtung 17, siehe Figur 20 vorgesehen werden, die die Gegenkraft FG bereitstellt. FIG. 19 shows the forces and torques acting on the pelvis 5 during a distraction. Shown is a person 3, who lies with his back on a pad 1. The pad 1 may for example be an operating table. It may also be suitable for use in a magnetic resonance or other imaging technique such as computed tomography. The tensile stress FZ acting on the lower extremity 2 is absorbed by the supporting part 13 as a supporting force (FS). The support member 13 may be configured as described above and may be connected to the pad 1. Therefore, the tensile stress FZ acts on the hip 5 and the support force FS acts on the ischial tuberosities 8. Since the tensile stress FZ and the supporting force FS do not act along the same line, but instead have the distance a, a torque D which acts on the pelvis 5 arises. In order to avoid a tilting of the pelvis 5, therefore, a counterforce FG must act on the pelvis 5, which applies a torque in the opposite direction to the pelvis 5, which neutralizes the torque D. It can therefore be a further supporting device 17, see FIG. 20 be provided, which provides the counter force FG.

Figur 20 zeigt ein Ausführungsbeispiel einer weiteren Abstützvorrichtung 17, wobei in Figur 24 die Richtungen X, Y und Z angegeben sind, auf die im Folgenden Bezug genommen wird. Gezeigt ist eine Unterlage 1, an der eine weitere Abstützvorrichtung 17 befestigt ist. Die weitere Abstützvorrichtung 17 ist an einer Seite der Unterlage 1, die zum Beispiel in Z-Richtung verläuft, befestigt, zum Beispiel durch Schrauben. Sie kann zur Befestigung auch in eine Aussparung der Unterlage 1 gesteckt werden. Die weitere Abstützvorrichtung 17 weist eine Abstützfläche 23 auf, mit deren Hilfe die Gegenkraft FG auf das Becken 5 aufgebracht wird. Die Abstützfläche 23 kann, wie auch die anderen Flächen, die Kontakt mit dem Körper der Person haben, eine Polsterung aufweisen, um Verletzungen an der Person vorzubeugen. Der vertikale Abstand y, der horizontale Abstand x, sowie der Abstand in Z- Richtung der weiteren Abstützvorrichtung 17 bezüglich der Unterlage 1 können beliebig eingestellt werden. Insbesondere kann die weitere Abstützvorrichtung 17 so positioniert werden, dass die Gegenkraft FG auf bestimmte Bereiche des Beckens 5, wie zum Beispiel den Darmbeinkamm 7, die Bereiche unmittelbar links und rechts der Schambeinfuge 9, den oberen Darmbeinstachel 12 und den unteren Darmbeinstachel 22, wirkt. In Figur 20 ist die weitere Abstützvorrichtung 17 nur auf einer Seite gezeigt. Die Abstützfläche 23 kann dabei so breit sein, dass die Gegenkraft FG auf die in dem letzten Satz aufgeführten Bereiche sowohl auf der linken als auch der rechten Seite des Beckens 5 wirkt. Die weitere Abstützvorrichtung 17 kann auch durch eine zusätzliche weitere Abstützvorrichtung 17 auf der gegenüberliegenden Seite der Unterlage ergänzt werden, wobei jede der weiteren Abstützvorrichtungen 17 einen Teil der Gegenkraft FG auf die genannten Bereiche des Beckens 5 auf ihrer Seite einbringt. FIG. 20 shows an embodiment of a further supporting device 17, wherein in FIG. 24 the directions X, Y and Z are given, to which reference will now be made. Shown is a pad 1 to which a further support device 17 is attached. The further supporting device 17 is fastened to one side of the base 1, which runs, for example, in the Z direction, for example by means of screws. It can also be plugged into a recess of the pad 1 for attachment. The further support device 17 has a support surface 23, with the help of which the counterforce FG is applied to the basin 5. The support surface 23, as well as the other surfaces that have contact with the body of the person, have a padding to prevent injury to the person. The vertical distance y, the horizontal distance x, as well as the distance in the Z direction of the further support device 17 with respect to the base 1 can be set arbitrarily. In particular, the further support device 17 can be positioned such that the counterforce FG acts on certain areas of the pelvis 5, such as the iliac crest 7, the areas immediately to the left and right of the pubic symphysis 9, the upper iliac spine 12 and the lower iliac spine 22. In FIG. 20 the further support device 17 is shown only on one side. The support surface 23 can be so wide that the counterforce FG acts on the areas listed in the last sentence on both the left and the right side of the pelvis 5. The further supporting device 17 can also be supplemented by an additional further supporting device 17 on the opposite side of the base, wherein each of the further supporting devices 17 introduces a part of the opposing force FG on said areas of the basin 5 on its side.

Liegt die Person 3, die zu untersuchen oder zu operieren ist, mit dem Bauch auf der Unterlage 1, so wirkt ein Drehmoment im Gegenuhrzeigersinn auf das Becken 5. Der vordere Darmbeinkamm 7 und die oberen Darmbeinstachel 12 drücken dabei auf die Unterlage 1, so dass eine Kippung des Beckens 5 zumindest teilweise verhindert wird. In diesem Fall besteht die weitere Abstützvorrichtung 17 zumindest aus der Unterlage 1, die zum Beispiel durch eine entsprechende Steifigkeit geeignet ist, das Drehmoment aufzunehmen. Eine ähnliche Situation entsteht, wenn die Person 3 auf der Seite auf der Unterlage 1 liegt.If the person 3 who is to be examined or operated lies on the base 1 with his abdomen, a counterclockwise torque acts on the pelvis 5. The anterior iliac crest 7 and the upper iliac spine 12 thereby press against the underlay 1, so that a tilting of the pelvis 5 is at least partially prevented. In this case, the further supporting device 17 consists at least of the base 1, which is suitable for example by a corresponding stiffness to absorb the torque. A similar situation arises when the person 3 lies on the side on the base 1.

Obwohl die in Figur 20 gezeigte weitere Abstützvorrichtung 17 nur eine Gegenkraft FG in der Y-Richtung aufbringen kann, kann sie auch so ausgestaltet sein, dass sie eine Drehung des Beckens 5 entlang einer Drehachse in der Y-Richtung und/oder der Z-Richtung verhindert. Auf diese Weise ist es möglich, dass die Zugspannung FZ auf nur eine der unteren Extremitäten 2 aufgebracht werden kann. Im Vergleich zu Figur 1, bei der auf beiden Extremitäten 2 eine Zugspannung FZ wirkt, kann dadurch die auf das Becken 5 wirkende Stützkraft FS und die Gegenkraft FG bei der Distraktion halbiert werden. Es ist daher anzunehmen, dass die Druckschäden ebenfalls stark zurückgehen. Aus dem gleichen Grund werden die mechanischen Anforderungen an die Unterlage 1 sowie an die Vorrichtung, welche die Zugspannung FZ erzeugt, reduziert. Ein weiterer Vorteil der einseitigen Distraktion liegt darin, dass im Gegensatz zu Figur 1, die gesunde, nicht zu untersuchende oder zu behandelnde untere Extremität 2 keiner Zugspannung FZ ausgesetzt wird, und deren Gelenke im Fuß, Knie und Becken nicht distrahiert und einer damit einhergehenden Beschädigung nicht ausgesetzt werden. Die zusätzliche Beckenfixierung durch die mindestens eine weitere Abstützvorrichtung 17 erlaubt es auch, nur einen der beiden Sitzbeinhöcker 8 abzustützen.Although the in FIG. 20 shown further support device 17 can apply only a counter force FG in the Y direction, it can also be designed so that it prevents rotation of the pelvis 5 along a rotation axis in the Y direction and / or the Z direction. In this way, it is possible that the tensile stress FZ can be applied to only one of the lower extremities 2. Compared to FIG. 1 , in which a tensile stress FZ acts on both extremities 2, the supporting force FS acting on the pelvis 5 and the counterforce FG during the distraction can thereby be halved. It is therefore likely that the pressure damage is also strong decline. For the same reason, the mechanical requirements of the pad 1 and the device which generates the tensile stress FZ, reduced. Another advantage of the one-sided distraction is that, unlike FIG. 1 , the healthy, not to be examined or treated lower extremity 2 is not subjected to tensile stress FZ, and whose joints in the foot, knee and pelvis are not distracted and are not exposed to concomitant damage. The additional pelvic fixation by the at least one further supporting device 17 also allows only one of the two ischial tuberosities 8 to be supported.

Figur 21 zeigt ein weiteres Ausführungsbeispiel einer weiteren Abstützvorrichtung 17, bei der das Becken 5 mithilfe eines Gurts 17 auf der Unterlage 1 fixiert wird. Der Gurt 17 verläuft zum Beispiel von der linken Seite der Unterlage 1 in X-Richtung über den oberen Darmbeinstachel 12 zu der rechten Seite der Unterlage 1. Durch den Gurt 17 kann eine Bewegung des Beckens 5 in Y-Richtung und X-Richtung, sowie eine Drehung des Beckens 5 entlang einer Drehachse in X-Richtung eingeschränkt werden. Wird der Gurt 17 in Z-Richtung breit ausgeführt oder ein zweiter Gurt eingeführt, der zum Beispiel in X-Richtung über die unteren Darmbeinstachel 22 verläuft, so kann auch eine Drehung des Beckens 5 entlang einer Drehachse in Y-Richtung verhindert werden. FIG. 21 shows a further embodiment of another supporting device 17, in which the basin 5 is fixed by means of a belt 17 on the base 1. The belt 17 extends, for example, from the left side of the pad 1 in the X direction over the upper iliac spine 12 to the right side of the pad 1. By the belt 17, a movement of the pelvis 5 in the Y direction and X direction, as well a rotation of the pelvis 5 along an axis of rotation in the X direction are restricted. If the belt 17 is made wide in the Z-direction or a second belt is inserted, which for example runs in the X-direction over the lower iliac spine 22, a rotation of the pelvis 5 along an axis of rotation in the Y-direction can be prevented.

Figur 22 zeigt ein Ausführungsbeispiel einer weiteren Abstützvorrichtung 17, welches mit dem Abstützteil 13 verbunden ist. Das Abstützteil 13 übt eine Stützkraft FS über die Haut und das druckunempfindliche Gewebe auf die Sitzbeinhöcker 8 aus, während die weitere Abstützvorrichtung 17 eine Gegenkraft FG über druckunempfindliches Gewebe auf die oberen Darmbeinstacheln 12 ausübt. Die Gegenkraft FG kann anstelle auf den oberen Darmbeinstacheln 12 auch über druckunempfindliches Gewebe auf den Darmbeinkamm 7 oder auf den unteren Darmbeinstachel 22 einwirken. Auch eine weitere Abstützvorrichtung 17, die über druckunempfindliches Gewebe auf eine beliebige Kombination aus oberen Darmbeinstachel 12, Darmbeinkamm 7 und unteren Darmbeinstachel 22 einwirkt, ist möglich. Das durch die Zugspannung FZ und die Stützkraft FS erzeugte Drehmoment D wird somit direkt in der kombinierten Beckenabstützvorrichtung aus Abstützteil 13 und weitere Abstützvorrichtung 17 aufgenommen. Das Drehmoment kann über das Abstützteil 13 an die Unterlage 1 weitergeleitet werden, wenn dieses entsprechend an der Unterlage 1 befestigt ist, zum Beispiel indem es mit diesem verschraubt wird. Das Drehmoment kann auch über eine andere weitere Abstützvorrichtung, z. B. einem Gurt aus Figur 21, an die Unterlage 1 weitergeleitet werden, wobei der Gurt zum Beispiel im Bereich des oberen Darmbeinstachel 12 über die weitere Abstützvorrichtung 17 verläuft. Das Abstützteil 13 kann auch bezüglich der Oberfläche der Unterlage 1 in Richtung des Beckens geneigt an der Unterlage 1 befestigt werden. Auf diese Weise entsteht eine Keilwirkung, die das Becken 5 an die Unterlage 1 drückt und das Becken 5 zusätzlich fixiert. FIG. 22 shows an embodiment of a further supporting device 17, which is connected to the support member 13. The supporting part 13 exerts a supporting force FS on the ischial tuberosities 8 via the skin and the pressure-insensitive tissue, while the further supporting device 17 exerts a counterforce FG on the upper iliac spines 12 via pressure-insensitive tissue. The counterforce FG can act on the iliac crest 7 or on the lower iliac spine 22 instead of on the upper iliac spines 12 via pressure-insensitive tissue. Another support device 17, which acts on pressure-insensitive tissue on any combination of upper iliac spine 12, iliac crest 7 and lower iliac spine 22, is possible. The torque D generated by the tensile stress FZ and the support force FS is thus absorbed directly in the combined Beckenabstützvorrichtung from support member 13 and further support device 17. The torque can be transmitted via the support member 13 to the pad 1, if this is secured to the pad 1, for example by being screwed to it. The torque can also be over other further support device, for. B. a belt FIG. 21 be forwarded to the pad 1, wherein the belt, for example, in the region of the upper iliac spine 12 via the further support device 17 extends. The support member 13 may also be mounted inclined to the pad 1 with respect to the surface of the pad 1 in the direction of the pelvis. In this way, a wedge effect that presses the pelvis 5 to the pad 1 and the pelvis 5 additionally fixed.

Figur 23 zeigt ein Ausführungsbeispiel einer weiteren Abstützvorrichtung 17, welche wie in Figur 22, ebenfalls mit dem Abstützteil 13 verbunden ist, so dass das zu Figur 22 ausgeführte ebenfalls für dieses Ausführungsbeispiel gilt. Im Unterschied zu Figur 22 wird in Figur 23 die Gegenkraft FG nicht über die weitere Abstützvorrichtung 17 am oberen Darmbeinstachel 12, Darmbeinkamm 7 oder am unteren Darmbeinstachel 22 eingeleitet sondern über druckunempfindliches Gewebe am unteren Schambeinknochen 21 in den Bereichen links und rechts der Schambeinfuge 9. FIG. 23 shows an embodiment of another supporting device 17, which as in FIG. 22 , Also connected to the support member 13, so that to FIG. 22 executed also applies to this embodiment. In contrast to FIG. 22 is in FIG. 23 the opposing force FG is not introduced via the further supporting device 17 on the upper iliac spine 12, iliac crest 7 or on the lower iliac spine 22 but via pressure-insensitive tissue on the lower pubic bone 21 in the areas left and right of the pubic symphysis 9.

Figur 24 zeigt eine perspektivische Anordnung einer Unterlage 1 mit zweiteilig ausgeführten Abstützteilen 13 und weiteren Abstützvorrichtungen 17. Weiter sind in Figur 24 die Richtungen X, Y und Z angegeben. FIG. 24 shows a perspective arrangement of a base 1 with two-part support members 13 and other support devices 17. Next are in FIG. 24 the directions X, Y and Z are given.

Die Zugspannung FZ und die Gegenkräfte zum entstehenden Drehmoment können über einen oder mehrere Kraftsensoren in den jeweiligen Abstützteilen 13 und weiteren Abstützvorrichtungen 17 gemessen werden, so dass die unteren Extremitäten 2 vor zu großen Zugspannungen FZ geschützt werden können. Weiter kann in den Abstützteilen 13 und weiteren Abstützvorrichtungen 17 mindestens eine Druckmessmatrix vorgesehen sein, wodurch es möglich ist, die darauf einwirkenden Kräfte zu messen. Anstelle einer Druckmessmatrix kann auch ein Drucksensor verwendet werden. Anhand der Druckverteilung, welche durch die Druckmessmatrix räumlich erhoben werden kann, können nicht nur Rückschlüsse auf die gesamthaft wirkende Kraft, sondern zum Beispiel auch auf den Ort der einwirkenden Kräfte gemacht werden. Zeigt die Druckmessmatrix zum Beispiel einen kleinen Bereich mit hohem Druck auf, so ist die Wahrscheinlichkeit groß, dass die Stützkraft FS über das dazwischenliegende, druckunempfindliche Gewebe normal, das heißt senkrecht zu den Sitzbeinhöckern 8 eingeleitet wird. Wird dagegen ein größerer Bereich mit geringerem Druck angezeigt, so ist es wahrscheinlich, dass die Stützkraft FS auch noch in die den Sitzbeinhöcker 8 umgebende Weichteile eingeleitet wird. Die Ausrichtung einer asymmetrischen Druckverteilung kann hierbei Hinweise auf die Richtung der von der normalen abweichenden wirkenden Kräfte geben. Hierdurch ist es möglich die Positionierung der jeweiligen Abstützteile 13 und weiteren Abstützvorrichtungen 17 so einzurichten, dass Weichteilschäden vermieden werden können.The tensile stress FZ and the opposing forces to the resulting torque can be measured via one or more force sensors in the respective support members 13 and other support devices 17, so that the lower extremities 2 can be protected against excessive tensile stresses FZ. Furthermore, at least one pressure measuring matrix can be provided in the supporting parts 13 and further supporting devices 17, as a result of which it is possible to measure the forces acting thereon. Instead of a pressure measuring matrix, a pressure sensor can also be used. On the basis of the pressure distribution, which can be spatially determined by the pressure measurement matrix, not only conclusions can be drawn on the total force acting, but also, for example, on the location of the acting forces. For example, if the pressure measurement matrix shows a small area with high pressure, the probability is high that the support force FS will be introduced via the intervening pressure-insensitive tissue normally, that is perpendicular to the ischial tuberosities 8. If, on the other hand, a larger area is indicated with a lower pressure, then it is probable that the supporting force FS is still in the seatbone hump 8 surrounding soft tissues is initiated. The orientation of an asymmetric pressure distribution can give hints on the direction of the deviating from the normal acting forces. This makes it possible to set up the positioning of the respective support parts 13 and other support devices 17 so that soft tissue damage can be avoided.

Die oben beschriebenen Ausführungsbeispiele können nach Belieben - solange sie sich nicht widersprechen - miteinander kombiniert werden.The embodiments described above may be combined at will - as long as they do not contradict each other.

Neben Menschen kann die Beckenabstützvorrichtung auch bei anderen Wirbeltieren, wie zum Beispiel Hunde, Katzen, Kühe, Pferde und Elefanten eingesetzt werden.In addition to humans, the pelvic support device can also be used in other vertebrates, such as dogs, cats, cows, horses and elephants.

Bezugszeichenreference numeral

11 Unterlagedocument 22 untere Extremitätlower extremity 33 Personperson 44 Pfostenpost 55 Beckenpool 66 Hüftbeinhip bone 77 DarmbeinkammIliac crest 88th SitzbeinhöckerIschial tuberosity 99 Schambeinfugepubic symphysis 1010 Schamnervpudendal nerve 1111 Kreuzbeinsacrum 1212 oberer DarmbeinstachelUpper iliac spine 1313 Abstützteilsupporting part 1414 Auflageflächebearing surface 1515 Seitenteileside panels 1616 Aussparungrecess 1717 weitere Abstützvorrichtungfurther support device 1818 innere Seite des Sitzbeinhöckersinner side of the ischial tuberosity 1919 Hebelpunktfulcrum 2020 oberer Schambeinknochenupper pubis bone 2121 unterer Schambeinknochenlower pubis bone 2222 unterer Darmbeinstachellower iliac spine 2323 Abstützflächesupporting aa Abstand zwischen der Wirklinien von Zugspannung und StützkraftDistance between the lines of action of tension and support force A, B, CA, B, C Positionen der AbstützteilePositions of the support parts DD Drehmomenttorque FGFG Gegenkraft auf BeckenDrag on pelvis FSFS Stützkraft auf SitzbeinhöckerSupporting forceps on ischial tuberosity FZFZ Zugspannungtension L1, L2L1, L2 Abmessungen des AbstützteilsDimensions of the support SASA Abstand zwischen SitzbeinhöckerDistance between the ischial tuberosity ZZ Drehpunktpivot point

Claims (17)

Beckenabstützvorrichtung, insbesondere eine nicht-invasive Beckenabstützvorrichtung, zum Aufnehmen von mindestens einer Zugspannung (FZ), wobei die Zugspannung (FZ) über mindestens eine, an einem Becken (5) befestigte untere Extremität (2) eingeleitet wird,
umfassend
mindestens ein Abstützteil (13), wobei das Abstützteil mindestens eine Auflagefläche (14) aufweist, wobei die mindestens eine Auflagefläche (14) zum Aufnehmen der Zugspannung (FZ) so an mindestens einem der Sitzbeinhöcker (8) des Beckens (5) angeordnet ist, dass die Zugspannung (FZ) über den mindestens einen Sitzbeinhöcker (8) aufgenommen wird.
Pelvic support device, in particular a non-invasive pelvic support device, for receiving at least one tensile stress (FZ), the tensile stress (FZ) being introduced via at least one lower limb (2) attached to a pelvis (5),
full
at least one support part (13), the support part having at least one bearing surface (14), wherein the at least one bearing surface (14) for receiving the tensile stress (FZ) is arranged on at least one of the ischial tuberosities (8) of the pelvis (5), the tensile stress (FZ) is absorbed by the at least one ischial tuberosity (8).
Beckenabstützvorrichtung nach Anspruch 1,
dadurch gekennzeichnet, dass
das mindestens eine Abstützteil (13) eben ausgebildet ist und von einem Sitzbeinhöcker (8) zu einem anderen Sitzbeinhöcker (8) reicht.
Pelvic support device according to claim 1,
characterized in that
the at least one support part (13) is planar and extends from one ischial tuberosity (8) to another ischial tuberosity (8).
Beckenabstützvorrichtung nach Anspruch 1 oder 2,
dadurch gekennzeichnet, dass
das mindestens eine Abstützteil (13) einen Bereich aufweist, der zumindest in einer Richtung konvex ausgebildet ist, wobei sich der konvexe Bereich zumindest von einem Sitzbeinhöcker (8) zum anderen Sitzbeinhöcker (8) erstreckt.
Pelvic support device according to claim 1 or 2,
characterized in that
the at least one support part (13) has a region which is convex in at least one direction, the convex region extending at least from one ischial tuberosity (8) to the other ischial tuberosity (8).
Beckenabstützvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 3,
dadurch gekennzeichnet, dass
das mindestens eine Abstützteil (13) mindestens einen Bereich aufweist, der zumindest in einer Richtung konkav ausgebildet ist, wobei zumindest ein Sitzbeinhöcker (8) in dem konkaven Bereich aufgenommen werden kann und insbesondere der konkave Bereich die Form des Sitzbeinhöckers (8) aufweist.
Pelvic support device according to one of claims 1 to 3,
characterized in that
the at least one support part (13) has at least one region which is concave in at least one direction, wherein at least one ischial protuberance (8) can be received in the concave region and in particular the concave region has the shape of the ischial protuberance (8).
Beckenabstützvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 4,
dadurch gekennzeichnet, dass
das mindestens eine Abstützteil (13) so ausgebildet ist, dass es einen Hebelpunkt (19) für die mindestens eine untere Extremität (2) bereitstellt.
Pelvic support device according to one of claims 1 to 4,
characterized in that
the at least one support part (13) is designed such that it has a fulcrum (19) for the at least one lower extremity (2).
Beckenabstützvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 5,
dadurch gekennzeichnet, dass
sich das mindestens eine Abstützteil (13) zumindest von mindestens einem Sitzbeinhöcker (8) bis zur Schambeinfuge (9) des Beckens (5) erstreckt.
Pelvic support device according to one of claims 1 to 5,
characterized in that
the at least one support part (13) extends at least from at least one ischial tuberosity (8) to the pubic symphysis (9) of the pelvis (5).
Beckenabstützvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 6,
dadurch gekennzeichnet, dass
das mindestens eine Abstützteil (13) im Bereich der Schambeinfuge (9) eine Aussparung (16) aufweist.
Pelvic support device according to one of claims 1 to 6,
characterized in that
the at least one support part (13) has a recess (16) in the area of the pubic symphysis (9).
Beckenabstützvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 oder 4 bis 7,
aufweisend zwei Abstützteile (13), wobei jedes Abstützteil (13) einen Sitzbeinhöcker (8) abstützt.
Pelvic support device according to one of claims 1 or 4 to 7,
comprising two support parts (13), each support part (13) supporting a ischial protuberance (8).
Beckenabstützvorrichtung nach 9,
dadurch gekennzeichnet, dass
ein Abstand zwischen den zwei Abstützteilen (13) verstellbar ist, so dass der Abstand zwischen den zwei Abstützteilen (13) auf den Abstand (SA) zwischen den Sitzbeinhöckern (8) eingestellt werden kann.
Pelvic support device according to 9,
characterized in that
a distance between the two support members (13) is adjustable so that the distance between the two support members (13) can be adjusted to the distance (SA) between the ischial tuberosities (8).
Beckenabstützvorrichtung nach einem der vorigen Ansprüche,
weiter umfassend
mindestens eine, insbesondere an dem Abstützteil (13) befestigte, weitere Abstützvorrichtung (17), die mindestens ein durch die Zugspannung (FZ) entstehendes Drehmoment (D) und/oder eine durch die Zugspannung (FZ) entstehende Kraft aufnehmen kann.
Beckenabstützvorrichtung according to any one of the preceding claims,
further comprising
at least one, in particular on the support part (13) fixed, further support device (17) which can receive at least one by the tension (FZ) resulting torque (D) and / or by the tension (FZ) resulting force.
Beckenabstützvorrichtung nach Anspruch 10,
dadurch gekennzeichnet, dass
die mindeste eine weitere Abstützvorrichtung (17) zumindest eine Abstützfläche (23) umfasst, die an einem von Hüftbein (6), Darmbeinschaufel, Darmbeinkamm (7), oberen Darmbeinstachel (12), unteren Darmbeinstachel (22), und Stellen, die in Bereichen links und rechts von der Schambeinfuge (9) des Beckens (5) liegen, angeordnet ist.
Pelvic support device according to claim 10,
characterized in that
the at least one further supporting device (17) comprises at least one support surface (23) attached to one of the hip bone (6), iliac scoop, iliac crest (7), upper iliac spine (12), lower iliac spine (22), and sites located in areas Left and to the right of the pubic symphysis (9) of the pelvis (5).
Beckenabstützvorrichtung nach einem der vorigen Ansprüche,
weiter umfassend
mindestens einen Kraftsensor, der in dem mindestens einen Abstützteil (13) und, falls vorhanden, in der mindestens einen weiteren Abstützvorrichtungen (17) angeordnet ist.
Beckenabstützvorrichtung according to any one of the preceding claims,
further comprising
at least one force sensor which is arranged in the at least one support part (13) and, if present, in the at least one further support device (17).
Beckenabstützvorrichtung nach einem der vorigen Ansprüche,
weiter umfassend
mindestens eine Druckmessmatrix, die auf mindestens einer Auflagefläche (14) des Abstützteils (13) und/oder mindestens einer weiteren Abstützvorrichtung (17) angeordnet ist.
Beckenabstützvorrichtung according to any one of the preceding claims,
further comprising
at least one pressure measuring matrix, which is arranged on at least one support surface (14) of the support part (13) and / or at least one further support device (17).
Unterlage (1), insbesondre Operationstisch, an der eine Beckenabstützvorrichtung nach einem der vorigen Ansprüche, insbesondere drehbar, befestigt ist.Pad (1), in particular operating table to which a Beckenabstützvorrichtung according to any one of the preceding claims, in particular rotatable, is attached. Unterlage nach Anspruch 14,
dadurch gekennzeichnet, dass
falls vorhanden, die weitere Abstützvorrichtung (17) an der Unterlage (1) befestigt ist.
Underlay according to claim 14,
characterized in that
if present, the further supporting device (17) is fastened to the base (1).
Verfahren zum Distrahieren von mindestens einer unteren Extremität (2) durch mindestens eine Zugspannung (FZ),
dadurch gekennzeichnet, dass
zum Aufnehmen der Zugspannung (FZ) eine Beckenabstützvorrichtung gemäß einem der Ansprüche 1 bis 13 oder eine Unterlage (1) gemäß Anspruch 14 oder 15 verwendet wird.
Method for distracting at least one lower extremity (2) by at least one tensile stress (FZ),
characterized in that
for receiving the tensile stress (FZ) a Beckenabstützvorrichtung according to one of claims 1 to 13 or a pad (1) according to claim 14 or 15 is used.
Verfahren nach Anspruch 16,
dadurch gekennzeichnet, dass
die Person, deren untere Extremität (2) distrahiert werden soll, auf dem Bauch oder auf der Seite liegt.
Method according to claim 16,
characterized in that
the person whose lower extremity (2) is to be distracted lies on his stomach or on his side.
EP12004505.9A 2011-06-15 2012-06-14 Pelvic support device for supporting at least one traction force, and underlay, in particular operation table, with such a pelvic support device Active EP2633845B1 (en)

Applications Claiming Priority (2)

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DE102011104251 2011-06-15
DE102011051937A DE102011051937B4 (en) 2011-06-15 2011-07-19 Pelvic support device, which is attached to a base, for receiving at least one tensile stress

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EP2633845A3 (en) 2013-10-23
DE102011051937A1 (en) 2012-12-20
DE102011051937B4 (en) 2013-05-29
US20130006243A1 (en) 2013-01-03
EP2633845B1 (en) 2015-08-05

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