EP2026858A1 - Device for use in an arrangement for monitoring an access to a patient, and method for monitoring a patient access, in particular a vascular access in extracorporeal blood treatment - Google Patents
Device for use in an arrangement for monitoring an access to a patient, and method for monitoring a patient access, in particular a vascular access in extracorporeal blood treatmentInfo
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- EP2026858A1 EP2026858A1 EP07764574A EP07764574A EP2026858A1 EP 2026858 A1 EP2026858 A1 EP 2026858A1 EP 07764574 A EP07764574 A EP 07764574A EP 07764574 A EP07764574 A EP 07764574A EP 2026858 A1 EP2026858 A1 EP 2026858A1
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- A61M1/00—Suction or pumping devices for medical purposes; Devices for carrying-off, for treatment of, or for carrying-over, body-liquids; Drainage systems
- A61M1/36—Other treatment of blood in a by-pass of the natural circulatory system, e.g. temperature adaptation, irradiation ; Extra-corporeal blood circuits
- A61M1/3621—Extra-corporeal blood circuits
- A61M1/3653—Interfaces between patient blood circulation and extra-corporal blood circuit
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Definitions
- the invention relates to a device for a device for monitoring access to a patient, with a first tubing having a first patient port, a liquid taken from the patient and a second tubing, which has a second patient port, the liquid the Patient is supplied again, in particular for a device for monitoring a vascular access in an extracorporeal blood treatment.
- the invention relates to a blood treatment device with an extracorporeal blood circuit comprising an arterial tubing with an arterial puncture cannula and a venous tubing with a venous puncture cannula, and with a device for monitoring the vascular access.
- the invention relates to a method for monitoring access to a patient, in particular for monitoring the vessel access in an extracorporeal blood treatment.
- blood is flown up to a maximum of 600 ml / min passed through an extracorporeal circuit.
- Arteriovenous fistulas, vascular grafts or catheters are used to access the patient's vascular system. Typical flows within the vascular access are in the range of 1100 ml / min.
- the connection of the patient with the extracorporeal circulation is usually via dialysis needles, with which the fistula or the vascular implant is punctured.
- extracorporeal blood circuits are usually equipped with protection systems that permanently monitor the arterial and venous pressure (P 3 Tt or P v en) within the system as well as the entry of air into the extracorporeal circuit. In the event of an alarm, the blood pump is stopped, the venous clamp is closed and an audible or visual warning signal is triggered.
- P 3 Tt or P v en the arterial and venous pressure
- the known hemodialysis machines generally have a device for monitoring the vascular access, which is based on a measurement of the arterial or venous pressure in the extracorporeal circuit.
- the known protection systems generally respond when the arterial or venous pressure changes by more than ⁇ 60 torr.
- the alarm limits are selected so that a change in position of the patient does not trigger an alarm.
- the pressure-based machine-side protection system responds quickly, as explained below.
- the arterial puncture cannula provides the highest flow resistance in the extracorporeal circuit.
- the arterial negative pressure in the extracorporeal circuit suddenly collapses.
- the blood pump is stopped and the venous clamp closed, so that bleeding of the patient is excluded.
- the response of the pressure-based protection system is not guaranteed.
- the purified blood is supplied to the patient with overpressure, the venous overpressure being proportional to the flow rate of the blood pump and to the flow resistance of the venous branch of the extracorporeal circuit. Penetration of air through the cannula in the extracorporeal circulation - as would be the case on the arterial vacuum side - is thus excluded. Therefore, the flow resistance of the venous cannula does not change and the venous machine side pressure only decreases by the amount of pressure in the patient's vascular access.
- the arterial pressure in the vascular access in intact fistulas is about 30 Torr and in intact vascular grafts (PTFE graft) about 50 Torr.
- the venous pressure is about 25 Torr (fistula) or about 40 Torr (graft).
- the venous pressure change in the extracorporeal circuit is usually too small to trigger a response of the pressure-based protection system.
- the additional hydrostatic pressure difference between venous pressure sensor and cannula can trigger a machine alarm. Usually, however, no alarm is triggered so that the patient bleeds within a very short time.
- US 2004/0186415 A1 proposes that the venous and arterial puncture needles are combined to form a double-lumen cannula in which the arterial cannula concentrically surrounds the venous cannula. Both cannulas end in a common connector for the arterial and venous blood line. This should combine the advantages of the so-called single-needle dialysis with regard to patient safety with the advantages of the continuous blood flow of a double-needle dialysis.
- venous access to the patient can be monitored by monitoring patient arterial access with the standard air-detection systems.
- the known system is not applicable for a dialysis treatment with a separate arterial and venous needle, i. with two separate puncture sites, which is preferably used due to the higher blood flows.
- WO 02/072179 A1 proposes a different approach than US 2004/0186415 A1 in order to solve the problem of improper patient access.
- WO 02/072179 A1 proposes to connect the arterial and venous puncture cannula with a connecting element which is designed such that both cannulas point in opposite directions.
- the cannulas should include an angle of at least 30 °, in particular at least 45 °.
- the needles should find better support and a violent ripping out, for example, in confused patients, can be prevented.
- there is a risk that one of the cannulas is pressed uncontrollably into the puncture site, inflicting pain on the patient or even injuring or puncturing the opposite vessel wall.
- the invention is based on the object to provide a device that allows to increase the security of facilities for monitoring access to a patient without much effort. Moreover, it is an object of the invention to provide a blood treatment device with a Provide facility for monitoring patient access with increased safety. It is a further object of the invention to provide a method for increasing the security of patient access monitoring devices that include both first and second patient ports.
- the device according to the invention comprises means for detachably connecting the first patient connection or the first tubing to the second patient connection or the second tubing, wherein the connection means are designed such that the Patient connections or tubing in a substantially parallel orientation of the patient terminals are detachably connected to each other.
- the patient connections in particular the puncture cannulas in the extracorporeal blood treatment do not show in different directions.
- either the patient connections themselves or the hose lines can be connected to one another.
- the connection of the tubing should be in the vicinity of the puncture cannulas to keep the cannulas in parallel alignment.
- the connecting means can be designed differently. But it is crucial that the connection is detachable, so that only the puncture needles pierced and then the puncture needles or tubing can be connected together. It is also advantageous for correcting the fit of the puncture needles that the connection is detachable. Because of the connection of puncture cannulas or tubing, slipping out of the venous puncture cannula inevitably leads to loosening of the arterial puncture cannula. Since the puncture cannulas are aligned substantially parallel to each other, the arterial puncture cannula can easily slip out when the venous puncture cannula slips out, but without being pushed into the puncture site or even damage or puncture the opposite wall of the blood vessel can.
- the patient access monitor will be responsive to monitoring the proper fit of the arterial puncture cannula.
- air is sucked in via the arterial line, which can be reliably detected with the standard monitoring devices according to the known methods.
- a standard existing arterial pressure alarm device can respond.
- a standard existing air detector can detect air into the arterial line. Regardless of this, even in the event of a malfunction of the arterial pressure measurement, the blood treatment device will always trigger an alarm because the extraction of the puncturing cannula causes a standard fill level control device to trigger the drip chamber alarm.
- the arterial pressure measurement will respond to the sudden pressure change and the blood pressure pump will be stopped by the following pressure alarm and the venous tube clamp will be closed.
- the air sucked into the arterial line can be detected with the standard air detector and the blood pump stopped by the following alarm and the venous clamp closed.
- the device according to the invention in such a way that only the arterial cannula is pulled out before the venous cannula has been completely pulled out. This has the advantage that an alarm is given even before the blood of the patient is lost.
- the extraction of the arterial cannula in front of the venous cannula is preferably achieved by forming a tube section of the venous tubing between the venous cannula and the connecting element according to the invention in the form of a loop so that the loop can contract when the venous tubing is subjected to tension , As a result, when pulled, the loop first contracts, thereby preventing the pulling force from being transmitted immediately to the cannula.
- the device according to the invention can have fixing means with which the hose line section can be placed in a loop.
- the fixing means may be formed as a clip or the like.
- the connecting means have a first fastening element for attachment to the first patient connection or the first hose line and a second fastening element for attachment to the second patient connection or the second hose line.
- At least one of the two fastening elements is designed such that the fastening element can be detachably fastened to the patient connection or the hose line.
- the at least one fastening element is designed such that the fastening element can be fixed in a clamping manner on the hose line.
- the fastening element may be formed as a clip or the like.
- both fasteners for preferably be formed clamping fixing. This makes it possible to easily connect the hose lines together and to solve again.
- the fastening means may be intended for use as a single use disposable article or for repeated use.
- the fastening elements are designed such that the fastening elements are detachably connected to each other.
- the fastening elements can be firmly connected to the patient connection or the hose line.
- the fasteners are releasably connected to one another with a latching closure, wherein the latching closure is preferably designed as a push button. But it is also possible any other type of connection. What is decisive is that the substantially parallel alignment of the puncture needles is ensured.
- the patient ports each have a puncture cannula and two laterally protruding from the cannula wings, which are connected to the puncture cannula about its axis pivotally connected to the cannula.
- Such patient connections are also known as puncture wings.
- a particularly preferred embodiment provides in the known puncture wings to releasably connect the free ends of the wings together.
- the wings are designed such that the wings are collapsible to form an eyelet, with a hose line is clamped fixable.
- the free ends of the wings are connected to one another with a latching closure, which is preferably designed as a push button.
- This embodiment has the advantage that the connecting means is an integral part of the two puncturing wings. Consequently, the connecting means can not be lost, but are provided with the puncture wing as it were.
- the disadvantage is that a subsequent connection of conventional patient connections is not possible.
- the blood treatment device according to the invention which has an extracorporeal blood circulation, the arterial tubing or the arterial puncture cannula with the venous tubing or the venous puncture cannula are releasably connected to each other, so that when the venous puncture cannula slips out, the arterial puncture cannula is inevitably pulled out.
- both cannulas can also be releasably connected to one another with an adhesive tape or the like.
- a preferred embodiment of the invention provides a connection with the device according to the invention.
- the method according to the invention provides for a connection of the patient connections or hose lines in order to inevitably also pull out the other patient connection when one patient connection is released.
- Hemodialysis device together with a device for monitoring patient access in a highly simplified schematic representation
- FIG. 2 is a perspective view of a first exemplary embodiment of the device according to the invention.
- Figure 3 shows a second embodiment of the device according to the invention in perspective Presentation
- Figure 4 a and Figure 4 b shows a further embodiment of the device according to the invention.
- Figure 5 shows the section along the line V-V of Figure 4b.
- FIG. 1 shows the essential components of a hemodialysis apparatus having a device for monitoring arterial and venous access to the vessels.
- the hemodialysis apparatus has a dialyzer 1, which is subdivided by a semipermeable membrane 2 into a blood chamber 3 and a dialysis fluid chamber 4.
- An arterial tubing 6, which leads to the inlet of the blood chamber 3 of the dialyzer, is connected to an artery of the patient by means of an arterial puncture cannula 5.
- a venous tubing 7 From the outlet of the blood chamber 3 of the dialyzer, a venous tubing 7, which is connected by means of a venous puncture cannula 8 to a vein of the patient.
- the arterial tube 6 is inserted into an occluding blood pump 9, which promotes the blood in extracorporeal blood circulation I.
- the dialysis fluid circuit II of the hemodialysis apparatus comprises a dialysis fluid source 10, to which a dialysis fluid supply line 11 is connected, which leads to the inlet of the dialysis fluid chamber 4 of the dialyzer. From the outlet of the dialysis fluid chamber 4 of the dialyzer 1, a dialysis fluid discharge line 12 departs, which leads to an outlet 13. In the Dialysier Cypruskeitsabtreatmentrieitung 12 a dialysis fluid pump 14 is connected.
- the control of the dialysis device takes over a central control unit 15 which controls the blood and Dialysiersammlungspumpe 9, 14 via control lines 16, 17.
- the central control unit 15 is connected via a data line 18 to an alarm unit 19, which gives an optical and / or audible alarm in the event of a malfunction.
- Downstream of the blood chamber 3 of the dialyzer 1 is located on the venous tubing 7, an electromagnetically actuated hose clamp 20 which is closed by a further control line 21 from the central control unit 15, when the venous puncture needle (needle) should slip out of the vascular access.
- the control unit 15 stops the blood pump 9.
- the dialysis apparatus For monitoring the arterial and venous vascular access, the dialysis apparatus has a monitoring device 22, which is connected via a data line 23 to a pressure sensor 24 and / or air detector, which measures the pressure in the arterial tubing 7 and / or detects an air inlet into the tubing.
- the monitoring device 22 communicates with the central control unit 15 via a further data line 25.
- FIG. 2 shows a first exemplary embodiment of the device according to the invention for connecting the hose lines of the dialysis device described with reference to FIG. 1 together with the arterial and venous tubing 6, 7 and the arterial and venous puncture cannula 5, 8.
- the device according to the invention is a connection means 26, with which the arterial hose line 6 can be detachably connected to the venous hose line 7.
- the connecting means is designed in the manner of a clip closure.
- the clip closure has a symmetrical construction. It is an injection-molded plastic part with two cylindrical recesses 27, 28, whose axes are parallel to each other. The recesses 27, 28 have a diameter which is slightly smaller than the diameter of the hose lines 6, 7, so that the hose lines are connected by clamping with the connecting means.
- the connecting means 26 has two slots 29, 30, through which the hose lines 6, 7 in the recesses 27, 28 press or pull out.
- the distance between the inner legs 31, 33 and the outer legs 32, 34 is dimensioned such that the hose lines slightly compress when pushed in or pulled out.
- the preferred embodiment of FIG. 2 provides the known puncture wings 35, 36 as patient accesses.
- the arterial puncture wings 35 and the venous puncture wings 36 each have an arterial or venous puncture cannula 37 and 38, respectively, which are fixedly connected to the arterial tubing 6 or the venous tubing 7 by a substantially cylindrical connecting piece 39, 40.
- wings 43, 44 are each formed by means of film hinges 41, 42, which protrude laterally from the connecting pieces.
- the wings 43, 44 are pivoted upward, so that the free ends of the wings lie with their inner sides together.
- the wings form a handle that is held with thumb and forefinger during insertion of the cannulas.
- the tubing with the connector 26 are not connected.
- the needles 37, 38 are inserted.
- the parallel hose lines are connected to each other with the connecting means 26 according to the invention by the hose lines are pressed into the connecting means, so that the hose lines and the cannulas are aligned parallel to each other.
- the arterial cannula 37 will inevitably be pulled out as well.
- air is drawn into the arterial tubing 6 via the arterial cannula so that the arterial negative pressure in the extracorporeal circuit collapses abruptly. Then, the arterial pressure measured with the arterial pressure sensor 24 drops below a predetermined threshold, which is the pressure monitoring device 22 is detected.
- Pressure monitoring device can also grout via an air detector, which detects an air inlet.
- the pressure monitoring device 22 which communicates with the control unit 15, then initiates an audible and / or visual alarm, which the alarm unit 19 outputs.
- Figure 3 shows a second exemplary embodiment of the connecting means according to the invention together with the hose lines 6, 7 and the puncture wings 35, 36, wherein the same reference numerals are used for the same parts.
- the connecting means 45 differs from the connecting means 26 by the two-part embodiment.
- the connecting means 45 consists of an arterial connection part 46 and a venous connection part 47, which are firmly connected to the arterial and venous tubing 6, 7.
- Both connecting parts 46, 47 have a, the respective hose 6, 7 enclosing portion 48, 49, wherein the hose lines 6, 7 firmly seated in corresponding holes 50, 51 of these sections.
- the sections 48, 49, which enclose the tubing pass over into flat leaking portion 52, 53, which are provided with a latching closure 54.
- the latching shutter 54 is formed in the manner of a push button.
- the push button 54 includes a rectangular protrusion 54a on the underside of the inwardly facing portion 53 of the venous connection part 47 and a rectangular recess 54b on the top of the inwardly facing portion 52 of the arterial connection part 46.
- the protrusion 54a and the recess 54b are so in FIG formed the type of a push button, that the projection can be pressed into the recess latching, so that both connecting parts are rotatably connected to each other in a parallel orientation of the hose assemblies 6, 7 and cannulas 37, 38. Also in this embodiment slipping out of the venous cannula inevitably leads to withdrawal of the arterial cannula again.
- Figures 4a and 4b show a further embodiment of the invention.
- This exemplary embodiment differs from the embodiment described with reference to FIGS. 2 and 3 in that the hose lines 6, 7 are not connected to one another, but the puncture wing 36 of the venous patient connection is connected to the arterial hose line 6. It is also possible to connect the arterial puncture wing with the venous tubing. The same parts are again provided with the same reference numerals.
- the wings 44 of the venous puncture cannula 36 are designed such that the wings can be folded together under clamping fixation of the arterial tube 6 upwards.
- FIG. 4 a shows the venous puncture wing 36 before its wings 44 are folded
- FIG. 4 b shows the puncture wing 36, which clampingly fixes the arterial tubing 6.
- a latching closure 55 is provided, with which the wings can be interconnected.
- the latching shutter 55 is again formed in the manner of a push button having a circular projection 55a on the inside of the one wing 44, which is pressed into a circular recess 55b on the opposite inside of the other wing latching.
- the two wings 44 of the puncture cannula 36 should have sufficient flexibility to be able to rest against the cross section of the arterial tubing 6 while clamping the same. But it is also possible to form the wings slightly arcuate in order to facilitate the application to the hose line. In this case, the wings may have less flexibility.
- the axes of the tubing or cannulas are again parallel to each other. Pulling out the venous cannula again causes the arterial cannula to slip out, triggering an alarm.
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Abstract
The invention relates to a device for use in an arrangement for monitoring a patient access, in particular a vascular access in extracorporeal blood treatment, which device is used to establish a connection between the arterial and venous tubes (6, 7) or the arterial and venous puncture needles (5, 8; 37, 38), wherein the needles (37, 38) are oriented substantially parallel to each other. If the venous needle (38) slips out of the vascular access, the arterial cannula (37) is forcibly withdrawn. This incident is reliably detected by the known protection systems which, in order to monitor the correct fit of the arterial needle, monitor the pressure in the arterial tube (6) and/or an air intake. In addition, the invention relates to an extracorporeal blood treatment device and to a method for monitoring a patient access, wherein the venous and arterial tubes or the puncture needles are connected to each other.
Description
Vorrichtung für eine Einrichtung zur Überwachung eines Device for a device for monitoring a
Zugangs zu einem Patienten und Verfahren zur Überwachung eines Patientenzugangs, insbesondere eines Gefäßzugangs bei einer extrakorporalen BlutbehandlungAccess to a patient and method for monitoring patient access, especially vascular access in extracorporeal blood treatment
Die Erfindung bezieht sich auf eine Vorrichtung für eine Einrichtung zur Überwachung eines Zugangs zu einem Patienten, wobei mit einer ersten Schlauchleitung, die einen ersten Patientenanschluss aufweist, eine Flüssigkeit dem Patienten entnommen und über eine zweite Schlauchleitung, die einen zweiten Patientenanschluss aufweist, die Flüssigkeit dem Patienten wieder zugeführt wird, insbesondere für eine Einrichtung zur Überwachung eines Gefäßzugangs bei einer extrakorporalen Blutbehandlung. Darüber hinaus betrifft die Erfindung eine Blutbehandlungsvorrichtung mit einem extrakorporalen Blutkreislauf, der eine arterielle Schlauchleitung mit einer arteriellen Punktionskanüle und eine venöse Schlauchleitung mit einer venösen Punktionskanüle aufweist, und mit einer Einrichtung zur Überwachung des Gefäßzugangs. Des weiteren betrifft die Erfindung ein Verfahren zum Überwachen eines Zugangs zu einem Patienten, insbesondere zur Überwachung des Gefaßzugangs bei einer extrakorporalen Blutbehandlung.The invention relates to a device for a device for monitoring access to a patient, with a first tubing having a first patient port, a liquid taken from the patient and a second tubing, which has a second patient port, the liquid the Patient is supplied again, in particular for a device for monitoring a vascular access in an extracorporeal blood treatment. In addition, the invention relates to a blood treatment device with an extracorporeal blood circuit comprising an arterial tubing with an arterial puncture cannula and a venous tubing with a venous puncture cannula, and with a device for monitoring the vascular access. Furthermore, the invention relates to a method for monitoring access to a patient, in particular for monitoring the vessel access in an extracorporeal blood treatment.
Auf dem Gebiet der Medizintechnik sind eine Vielzahl von Einrichtungen bekannt, mit denen über eine Schlauchleitung einem Patienten Flüssigkeiten entnommen oder Flüssigkeiten dem Patienten zugeführt werden können. Dabei erfolgt der Zugang zu dem Patienten im Allgemeinen mit einem Katheter zum Einführen in Körperorgane und einer Kanüle zum Punktieren von Gefäßen. Während der Untersuchung oder Behandlung ist ein ordnungsgemäßer Zugang zu dem Patienten sicherzustellen. Daher ist es erforderlich, den Patientenzugang zu überwachen.In the field of medical technology, a variety of devices are known, which can be taken with a patient via a tubing fluids or liquids supplied to the patient. In this case access to the patient generally takes place with a catheter for insertion into body organs and a cannula for puncturing vessels. During the examination or treatment, proper access to the patient must be ensured. Therefore, it is necessary to monitor patient access.
Bei Methoden der chronischen Blutreinigungstherapie wie Hämodialyse, Hämofiltration und Hämodiafiltration wird Blut mit einem Fluss von maximal 600
ml/min über einen extrakorporalen Kreislauf geleitet. Als Zugang zum Gefaßsystem des Patienten werden arteriovenöse Fisteln, Gefäßimplantate oder Katheter verwendet. Typische Flüsse innerhalb des Gefäßzugangs liegen im Bereich von 1100 ml/min. Die Konnektion des Patienten mit dem extrakorporalen Kreislauf erfolgt in der Regel über Dialysekanülen, mit denen die Fistel bzw. das Gefäßimplantat punktiert wird.In methods of chronic blood purification therapy, such as hemodialysis, hemofiltration and hemodiafiltration, blood is flown up to a maximum of 600 ml / min passed through an extracorporeal circuit. Arteriovenous fistulas, vascular grafts or catheters are used to access the patient's vascular system. Typical flows within the vascular access are in the range of 1100 ml / min. The connection of the patient with the extracorporeal circulation is usually via dialysis needles, with which the fistula or the vascular implant is punctured.
Falls sich während der Behandlung der Patientenanschluss zwischen extrakorporalem Blutkreislaufund Gefäßsystem löst bzw. ein Blutleck im extrakorporalen Kreislauf auftritt, kann ein Verbluten des Patienten nur verhindert werden, wenn innerhalb weniger Sekunden der extrakorporale Blutfluss gestoppt wird. Daher sind extrakorporale Blutkreisläufe in der Regel mit Schutzsystemen ausgestattet, die permanent den arteriellen und venösen Druck (P3Tt. bzw. PVen.) innerhalb des Systems sowie den Eintritt von Luft in den extrakorporalen Kreislauf überwachen. Im Alarmfall wird die Blutpumpe gestoppt, die venöse Klemme geschlossen sowie ein akustisches oder optisches Warnsignal ausgelöst.If, during treatment, the patient connection between the extracorporeal blood circulation and the vascular system loosens or a blood leak occurs in the extracorporeal circulation, bleeding of the patient can only be prevented if the extracorporeal blood flow is stopped within a few seconds. Therefore, extracorporeal blood circuits are usually equipped with protection systems that permanently monitor the arterial and venous pressure (P 3 Tt or P v en) within the system as well as the entry of air into the extracorporeal circuit. In the event of an alarm, the blood pump is stopped, the venous clamp is closed and an audible or visual warning signal is triggered.
Die bekannten Hämodialysegeräte verfügen im Allgemeinen über eine Einrichtung zur Überwachung des Gefäßzugangs, das auf einer Messung des arteriellen oder venösen Drucks im extrakorporalen Kreislauf basiert. Die bekannten Schutzsysteme sprechen im Allgemeinen an, wenn sich der arterielle oder venöse Druck um mehr als ± 60 Torr ändert. Hierbei sind die Alarmgrenzen so gewählt, dass eine Lageänderung des Patienten keinen Alarm auslöst.The known hemodialysis machines generally have a device for monitoring the vascular access, which is based on a measurement of the arterial or venous pressure in the extracorporeal circuit. The known protection systems generally respond when the arterial or venous pressure changes by more than ± 60 torr. Here, the alarm limits are selected so that a change in position of the patient does not trigger an alarm.
Falls sich der Anschluss zwischen Patient und Dialysegerät an der arteriellen Verbindung löst, d.h. an derjenigen Kanüle, die den Blutfluss vom Patienten zum extrakorporalen Kreislauf herstellt, spricht das druckbasierende maschinenseitige Schutzsystem schnell an, wie im Folgenden erläutert wird. Die arterielle Punktionskanüle bildet den höchsten Flusswiderstand im extrakorporalen Kreislauf. Wenn Luft über die Kanüle in das arterielle Unterdrucksystem des extrakorporalen Kreislaufs eingesogen wird, bricht der arterielle Unterdruck im extrakorporalen Kreislauf schlagartig zusammen. Durch den folgenden arteriellen
Druckalarm wird die Blutpumpe gestoppt und die venöse Klemme geschlossen, so dass ein Verbluten des Patienten ausgeschlossen ist.If the port between the patient and the dialysis machine loosens at the arterial connection, that is, at the cannula that produces blood flow from the patient to the extracorporeal circuit, the pressure-based machine-side protection system responds quickly, as explained below. The arterial puncture cannula provides the highest flow resistance in the extracorporeal circuit. When air is drawn in via the cannula into the arterial vacuum system of the extracorporeal circuit, the arterial negative pressure in the extracorporeal circuit suddenly collapses. By the following arterial Pressure alarm, the blood pump is stopped and the venous clamp closed, so that bleeding of the patient is excluded.
In dem Fall, dass sich die venöse Punktionskanüle aus dem Gefaßzugang löst, ist das Ansprechen des druckbasierenden Schutzsystems jedoch nicht gewährleistet. Auf der venösen Seite wird das gereinigte Blut dem Patienten mit Überdruck zugeführt, wobei der venöse Überdruck proportional zur Fördermenge der Blutpumpe sowie zum Flusswiderstand des venösen Zweigs des extrakorporalen Kreislaufs ist. Ein Eindringen von Luft durch die Kanüle in den extrakorporalen Kreislauf- wie es auf der arteriellen Unterdruckseite der Fall wäre - ist somit ausgeschlossen. Daher ändert sich der Flusswiderstand der venösen Kanüle nicht und der venöse maschinenseitige Druck sinkt lediglich um den Betrag des Drucks in dem Gefäßzugang des Patienten. Hierbei beträgt der arterielle Druck im Gefäßzugang bei intakten Fisteln ca. 30 Torr und bei intakten Gefäßimplantaten (PTFE graft) ca. 50 Torr. Der venöse Druck liegt bei ca. 25 Torr (Fistel) bzw. ca. 40 Torr (graft). Somit ist die venöse Druckänderung im extrakorporalen Kreislauf in der Regel zu klein, um ein Ansprechen des druckbasierenden Schutzsystems auszulösen. Nur in dem Fall, dass die venöse Kanüle nach dem Herausrutschen aus dem Gefaßzugang deutlich unterhalb der Fistel liegt, kann die zusätzliche hydrostatische Druckdifferenz zwischen venösem Drucksensor und Kanüle einen Maschinenalarm auslösen. In der Regel wird jedoch kein Alarm ausgelöst, so dass der Patient innerhalb kürzester Zeit verblutet.In the event that the venous puncture cannula separates from the vascular access, the response of the pressure-based protection system is not guaranteed. On the venous side, the purified blood is supplied to the patient with overpressure, the venous overpressure being proportional to the flow rate of the blood pump and to the flow resistance of the venous branch of the extracorporeal circuit. Penetration of air through the cannula in the extracorporeal circulation - as would be the case on the arterial vacuum side - is thus excluded. Therefore, the flow resistance of the venous cannula does not change and the venous machine side pressure only decreases by the amount of pressure in the patient's vascular access. Here, the arterial pressure in the vascular access in intact fistulas is about 30 Torr and in intact vascular grafts (PTFE graft) about 50 Torr. The venous pressure is about 25 Torr (fistula) or about 40 Torr (graft). Thus, the venous pressure change in the extracorporeal circuit is usually too small to trigger a response of the pressure-based protection system. Only in the case that the venous cannula after slipping out of the Gefaßzugang well below the fistula, the additional hydrostatic pressure difference between venous pressure sensor and cannula can trigger a machine alarm. Usually, however, no alarm is triggered so that the patient bleeds within a very short time.
Aus der US 2004/0186415 Al (WO 2004/084972 A2) ist ein Verfahren zur Überwachung eines Gefäßzugangs bei einer extrakorporalen Blutbehandlung bekannt. Die US 2004/0186415 Al schlägt vor, dass die venöse und arterielle Punktionsnadel zu einer Doppellumenkanüle vereint werden, bei der die arterielle Kanüle die venöse Kanüle konzentrisch umschließt. Beide Kanülen enden in einem gemeinsamen Anschlussstück für die arterielle und venöse Blutleitung. Dies soll die Vorteile der sogenannten Single-Needle-Dialyse hinsichtlich der Patientensicherheit mit den Vorteilen des kontinuierlichen Blutflusses einer Doppelnadel-Dialyse vereinen. Nachteile einer derartigen Doppellumenkanüle in
Verbindung mit dem vorgeschlagenen Anschlussstück sind einerseits die Größe der Punktionsstelle am Patienten und andererseits die hohen Rezirkulationsraten während der Blutbehandlung, weil der arterielle Einlass und der venöse Auslass konstruktionsbedingt nur wenige Millimeter voneinander entfernt sind. Zudem konnten sich Doppellumenkanülen auch aufgrund ihrer hohen Kosten bisher am Markt nicht durchsetzen. Die Verwendung einer Doppellumenkanüle schränkt außerdem die möglichen Behandlungsverfahren ein.From US 2004/0186415 Al (WO 2004/084972 A2) a method for monitoring a vascular access in an extracorporeal blood treatment is known. US 2004/0186415 A1 proposes that the venous and arterial puncture needles are combined to form a double-lumen cannula in which the arterial cannula concentrically surrounds the venous cannula. Both cannulas end in a common connector for the arterial and venous blood line. This should combine the advantages of the so-called single-needle dialysis with regard to patient safety with the advantages of the continuous blood flow of a double-needle dialysis. Disadvantages of such a double-lumen cannula in The connection with the proposed connector is on the one hand the size of the puncture site on the patient and on the other hand the high recirculation rates during the blood treatment, because the arterial inlet and the venous outlet are by design only a few millimeters apart. In addition, due to their high costs, double-lumen cannulas have not been successful on the market so far. The use of a dual lumen cannula also limits the possible treatment procedures.
Da bei der beschriebenen Doppellumenkanüle das Herausrutschen der venösen Kanüle zwangsläufig zum Lösen der arteriellen Kanüle führt, kann der venöse Patientenzugang dadurch überwacht werden, dass der arterielle Patientenzugang mit dem standardmäßig vorhandenen Luftdetektionssystemen überwacht wird. Für eine Dialysebehandlung mit getrennter arterieller und venöser Nadel, d.h. mit zwei separaten Punktionsstellen, die aufgrund der höheren Blutflüsse bevorzugt eingesetzt wird, ist das bekannte System aber nicht einsetzbar.In the described double-lumen cannula, since slipping of the venous cannula inevitably results in disengagement of the arterial cannula, venous access to the patient can be monitored by monitoring patient arterial access with the standard air-detection systems. For a dialysis treatment with a separate arterial and venous needle, i. with two separate puncture sites, which is preferably used due to the higher blood flows, the known system is not applicable.
Die WO 02/072179 Al schlägt einen anderen Weg als die US 2004/0186415 Al vor, um das Problem nicht ordnungsgemäßer Patientenzugänge zu lösen. Die WO 02/072179 Al schlägt vor, die arterielle und venöse Punktionskanüle mit einem Verbindungselement zu verbinden, das derart ausgebildet ist, dass beide Kanülen in entgegengesetzte Richtungen zeigen. Vorzugsweise sollen die Kanülen einen Winkel von wenigstens 30°, insbesondere wenigstens 45° einschließen. Dadurch sollen die Kanülen besseren Halt finden und ein gewaltsames Herausreißen, beispielsweise bei verwirrten Patienten, verhindert werden. Allerdings besteht die Gefahr, dass eine der Kanülen unkontrolliert in die Punktionsstelle hineingedrückt wird, dem Patienten Schmerzen zufügt oder sogar die gegenüberliegende Gefäßwand verletzt oder durchsticht.WO 02/072179 A1 proposes a different approach than US 2004/0186415 A1 in order to solve the problem of improper patient access. WO 02/072179 A1 proposes to connect the arterial and venous puncture cannula with a connecting element which is designed such that both cannulas point in opposite directions. Preferably, the cannulas should include an angle of at least 30 °, in particular at least 45 °. As a result, the needles should find better support and a violent ripping out, for example, in confused patients, can be prevented. However, there is a risk that one of the cannulas is pressed uncontrollably into the puncture site, inflicting pain on the patient or even injuring or puncturing the opposite vessel wall.
Der Erfindung liegt die Aufgabe zu Grunde, eine Vorrichtung zu schaffen, die es erlaubt, ohne größeren Aufwand die Sicherheit der Einrichtungen zur Überwachung eines Zugangs zu einem Patienten zu erhöhen. Darüber hinaus ist eine Aufgabe der Erfindung, eine Blutbehandlungsvorrichtung mit einer
Einrichtung zur Überwachung eines Patientenzugangs mit erhöhter Sicherheit bereitzustellen. Des weiteren ist eine Aufgabe der Erfindung, ein Verfahren anzugeben, mit dem sich die Sicherheit der Einrichtungen zur Überwachung eines Patientenzugangs, der sowohl einen ersten als auch einen zweiten Patientenanschluss umfaßt, erhöhen lässt.The invention is based on the object to provide a device that allows to increase the security of facilities for monitoring access to a patient without much effort. Moreover, it is an object of the invention to provide a blood treatment device with a Provide facility for monitoring patient access with increased safety. It is a further object of the invention to provide a method for increasing the security of patient access monitoring devices that include both first and second patient ports.
Die Lösung dieser Aufgaben erfolgt mit den Merkmalen der Patentansprüche 1, 12 und 14. Bevorzugte Ausführungsformen sind Gegenstand der Unteransprüche.The solution of these objects is achieved with the features of claims 1, 12 and 14. Preferred embodiments are subject of the dependent claims.
Die erfindungsgemäße Vorrichtung, mit der sich die Sicherheit der bekannten Einrichtungen zur Überwachung eines Patientenzugangs erhöhen lässt, weist Mittel zum lösbaren Verbinden des ersten Patientenanschlusses oder der ersten Schlauchleitung mit dem zweiten Patientenanschluss oder der zweiten Schlauchleitung auf, wobei die Verbindungsmittel derart ausgebildet sind, dass die Patientenanschlüsse bzw. Schlauchleitungen in einer im wesentlichen parallelen Ausrichtung der Patientenanschlüsse lösbar miteinander verbindbar sind. Entscheidend ist, dass die Patientenanschlüsse, insbesondere die Punktionskanülen bei der extrakorporalen Blutbehandlung nicht in unterschiedliche Richtungen zeigen. Hierzu können entweder die Patientenanschlüsse selbst, oder die Schlauchleitungen miteinander verbunden sein. Es ist aber auch möglich, den ersten Patientenanschluss mit der zweiten Schlauchleitung oder den zweiten Patientenanschluss mit der ersten Schlauchleitung zu verbinden. Auf jeden Fall sollte die Verbindung der Schlauchleitungen in der Nähe der Punktionskanülen erfolgen, um die Kanülen in paralleler Ausrichtung zu halten.The device according to the invention, with which the safety of the known devices for monitoring a patient access can be increased, comprises means for detachably connecting the first patient connection or the first tubing to the second patient connection or the second tubing, wherein the connection means are designed such that the Patient connections or tubing in a substantially parallel orientation of the patient terminals are detachably connected to each other. It is crucial that the patient connections, in particular the puncture cannulas in the extracorporeal blood treatment do not show in different directions. For this purpose, either the patient connections themselves or the hose lines can be connected to one another. However, it is also possible to connect the first patient connection with the second tubing or the second patient connection with the first tubing. In any case, the connection of the tubing should be in the vicinity of the puncture cannulas to keep the cannulas in parallel alignment.
Die Verbindungsmittel können unterschiedlich ausgebildet sein. Entscheidend ist aber, dass die Verbindung lösbar ist, so dass erst die Punktionskanülen eingestochen und dann die Punktionskanülen bzw. Schlauchleitungen miteinander verbunden werden können. Auch zur Korrektur des Sitzes der Punktionskanülen ist von Vorteil, dass die Verbindung lösbar ist.
Wegen der Verbindung der Punktionskanülen bzw. Schlauchleitungen führt das Herausrutschen der venösen Punktionskanüle zwangsläufig zum Lösen der arteriellen Punktionskanüle. Da die Punktionskanülen im Wesentlichen parallel zueinander ausgerichtet sind, kann die arterielle Punktionskanüle leicht herausrutschen, wenn die venöse Punktionskanüle herausrutscht, ohne jedoch in die Punktionsstelle hineingedrückt werden zu können oder sogar die gegenüberliegende Wand des Blutgefäßes beschädigen oder durchstechen zu können. Dadurch wird sichergestellt, dass beim Herausziehen der venösen Punktionskanüle die Einrichtung zur Überwachung des Patientenzugangs anspricht, die den ordnungsgemäßen Sitz der arteriellen Punktionskanüle überwacht. In diesem Fall wird Luft über die arterielle Leitung angesaugt, was mit den standardmäßig vorhandenen Überwachungseinrichtungen nach den bekannten Verfahren zuverlässig erkannt werden kann. Beispielsweise kann eine standardmäßig vorhandener arterielle Druckalarmeinrichtung ansprechen. Auch kann ein standardmäßig vorhandener Luftdetektor einen Lufteintritt in die arterielle Leitung detektieren. Unabhängig davon wird selbst im Falle einer Fehlfunktion der arteriellen Druckmessung die Blutbehandlungsvorrichtung immer einen Alarm auslösen, weil das Herausziehen der Punktionskanüle dazu fuhrt, dass eine standardmäßig vorhandene Füllstandskontrolleinrichtung der Tropfkammer Alarm auslöst.The connecting means can be designed differently. But it is crucial that the connection is detachable, so that only the puncture needles pierced and then the puncture needles or tubing can be connected together. It is also advantageous for correcting the fit of the puncture needles that the connection is detachable. Because of the connection of puncture cannulas or tubing, slipping out of the venous puncture cannula inevitably leads to loosening of the arterial puncture cannula. Since the puncture cannulas are aligned substantially parallel to each other, the arterial puncture cannula can easily slip out when the venous puncture cannula slips out, but without being pushed into the puncture site or even damage or puncture the opposite wall of the blood vessel can. This will ensure that, as the venous puncture cannula is withdrawn, the patient access monitor will be responsive to monitoring the proper fit of the arterial puncture cannula. In this case, air is sucked in via the arterial line, which can be reliably detected with the standard monitoring devices according to the known methods. For example, a standard existing arterial pressure alarm device can respond. Also, a standard existing air detector can detect air into the arterial line. Regardless of this, even in the event of a malfunction of the arterial pressure measurement, the blood treatment device will always trigger an alarm because the extraction of the puncturing cannula causes a standard fill level control device to trigger the drip chamber alarm.
Bei einem Herausrutschen der Punktionskanüle wird die arterielle Druckmessung auf die plötzliche Druckänderung ansprechen und durch den folgenden Druckalarm die Blutpumpe gestoppt und die venöse Schlauchklemme geschlossen werden. Außerdem kann bei der erfindungsgemäßen Vorr ichtung die in die arterielle Leitung eingesogene Luft mit dem standardmäßig vorhandenen Luftdetektor detektiert werden und durch den folgenden Alarm die Blutpumpe gestoppt und die venöse Klemme geschlossen werden.If the puncture cannula slips out, the arterial pressure measurement will respond to the sudden pressure change and the blood pressure pump will be stopped by the following pressure alarm and the venous tube clamp will be closed. In addition, in the device according to the invention, the air sucked into the arterial line can be detected with the standard air detector and the blood pump stopped by the following alarm and the venous clamp closed.
Unabhängig von der Alarmauslösung besteht mit der erfindungsgemäßen Vorrichtung bei einer Diskonnektion nicht die Gefahr des Verblutens für den Patienten, weil sowohl die venöse als auch die arterielle Kanüle vom Patienten
getrennt werden, der Patient also vom extrakorporalen Blutkreislauf abgekoppelt wird. Somit kann das gefürchtete Leerpumpen des Patienten ausgeschlossen werden.Irrespective of the triggering of the alarm, with the device according to the invention in a disconnection there is no danger of bleeding for the patient because both the venous and the arterial cannula are removed from the patient be disconnected, so the patient is disconnected from the extracorporeal bloodstream. Thus, the dreaded emptying of the patient can be excluded.
Grundsätzlich wäre es möglich, die erfindungsgemäße Vorrichtung derart auszubilden, dass erst die arterielle Kanüle herausgezogen wird, bevor die venöse Kanüle vollständig herausgezogen ist. Dies hat den Vorteil, dass schon Alarm gegeben wird, bevor Blut des Patienten verloren geht. Das Herausziehen der arteriellen Kanüle vor der venösen Kanüle wird vorzugsweise dadurch erreicht, dass ein Schlauchabschnitt der venösen Schlauchleitung zwischen der venösen Kanüle und dem erfmdungsgemäßen Verbindungselement in Form einer Schlaufe ausgebildet wird, so dass sich bei einer Beanspruchung der venösen Schlauchleitung auf Zug die Schlaufe zusammenziehen kann. Folglich zieht sich bei einer Zugbeanspruchung zuerst die Schlaufe zusammen, wodurch vermieden wird, dass die Zugkraft sofort auf die Kanüle übertragen wird. Hierzu kann die erfindungsgemäße Vorrichtung über Fixiermittel verfügen, mit denen sich der Schlauchleitungsabschnitt in eine Schlaufe legen lässt. Beispielsweise können die Fixierungsmittel als Clip oder dergleichen ausgebildet sein.In principle, it would be possible to design the device according to the invention in such a way that only the arterial cannula is pulled out before the venous cannula has been completely pulled out. This has the advantage that an alarm is given even before the blood of the patient is lost. The extraction of the arterial cannula in front of the venous cannula is preferably achieved by forming a tube section of the venous tubing between the venous cannula and the connecting element according to the invention in the form of a loop so that the loop can contract when the venous tubing is subjected to tension , As a result, when pulled, the loop first contracts, thereby preventing the pulling force from being transmitted immediately to the cannula. For this purpose, the device according to the invention can have fixing means with which the hose line section can be placed in a loop. For example, the fixing means may be formed as a clip or the like.
Bei einer bevorzugten Ausfuhrungsform der erfindungsgemäßen Vorrichtung weisen die Verbindungsmittel ein erstes Befestigungselement zur Befestigung an dem ersten Patientenanschluss bzw. der ersten Schlauchleitung und ein zweites Befestigungselement zur Befestigung an dem zweiten Patientenanschluss bzw. der zweiten Schlauchleitung auf.In a preferred embodiment of the device according to the invention, the connecting means have a first fastening element for attachment to the first patient connection or the first hose line and a second fastening element for attachment to the second patient connection or the second hose line.
Bei einer ersten alternativen Ausführungsform ist mindestens eines der beiden Befestigungselemente derart ausgebildet, dass das Befestigungselement lösbar an dem Patientenanschluss bzw. der Schlauchleitung befestigt werden kann. Vorzugsweise ist das mindestens eine Befestigungselement derart ausgebildet, dass das Befestigungselement klemmend an der Schlauchleitung fixierbar ist. Beispielsweise kann das Befestigungselement als Clip oder dgl. ausgebildet sein. Selbstverständlich können auch beide Befestigungselemente zur vorzugsweise
klemmenden Fixierung ausgebildet sein. Dadurch ist es möglich, die Schlauchleitungen leicht miteinander zu verbinden und wieder zu lösen. Dabei kann das Befestigungsmittel als zur einmaligen Verwendung bestimmter Einwegartikel oder auch zur mehrmaligen Verwendung bestimmt sein.In a first alternative embodiment, at least one of the two fastening elements is designed such that the fastening element can be detachably fastened to the patient connection or the hose line. Preferably, the at least one fastening element is designed such that the fastening element can be fixed in a clamping manner on the hose line. For example, the fastening element may be formed as a clip or the like. Of course, both fasteners for preferably be formed clamping fixing. This makes it possible to easily connect the hose lines together and to solve again. In this case, the fastening means may be intended for use as a single use disposable article or for repeated use.
Bei einer zweiten alternativen Ausruhrungsform sind die Befestigungselemente derart ausgebildet, dass die Befestigungselemente lösbar miteinander verbindbar sind. Bei dieser alternativen Ausführungsform können die Befestigungselemente mit dem Patientenanschluss bzw. der Schlauchleitung fest verbunden sein. Vorzugsweise sind die Befestigungselemente mit einem einrastenden Verschluss lösbar miteinander verbindbar, wobei der einrastende Verschluss vorzugsweise als Druckknopf ausgebildet ist. Es ist aber auch jeder andere Art einer Verbindung möglich. Entscheidend ist nur, dass die im Wesentlichen parallele Ausrichtung der Punktionskanülen sichergestellt ist.In a second alternative Ausruhrungsform the fastening elements are designed such that the fastening elements are detachably connected to each other. In this alternative embodiment, the fastening elements can be firmly connected to the patient connection or the hose line. Preferably, the fasteners are releasably connected to one another with a latching closure, wherein the latching closure is preferably designed as a push button. But it is also possible any other type of connection. What is decisive is that the substantially parallel alignment of the puncture needles is ensured.
Bei einer weiteren bevorzugten Ausführungsform weisen die Patientenanschlüsse jeweils eine Punktionskanüle und zwei von der Kanüle seitlich abstehende Flügel auf, die an der Punktionskanüle um deren Achse schwenkbar mit der Kanüle verbunden sind. Derartige Patientenanschlüsse sind auch als Punktionsflügel bekannt. Eine besonders bevorzugte Ausführungsform sieht bei den bekannten Punktionsflügeln vor, die freien Enden der Flügel lösbar miteinander zu verbinden. Dabei sind die Flügel derart ausgebildet, dass die Flügel zu einer Öse zusammenklappbar sind, mit der eine Schlauchleitung klemmend fixierbar ist. Vorzugsweise sind die freien Enden der Flügel mit einem einrastenden Verschluss miteinander verbindbar, der vorzugsweise als Druckknopf ausgebildet ist.In a further preferred embodiment, the patient ports each have a puncture cannula and two laterally protruding from the cannula wings, which are connected to the puncture cannula about its axis pivotally connected to the cannula. Such patient connections are also known as puncture wings. A particularly preferred embodiment provides in the known puncture wings to releasably connect the free ends of the wings together. In this case, the wings are designed such that the wings are collapsible to form an eyelet, with a hose line is clamped fixable. Preferably, the free ends of the wings are connected to one another with a latching closure, which is preferably designed as a push button.
Diese Ausführungsform hat den Vorteil, dass die Verbindungsmittel einstückiger Bestandteil der beiden Punktionsflügel ist. Folglich können die Verbindungsmittel nicht verloren gehen, sondern werden gleichsam mit dem Punktionsflügel bereitgestellt. Allerdings liegt der Nachteil darin, dass eine nachträgliche Verbindung konventioneller Patientenanschlüsse nicht möglich ist.
Bei der erfindungsgemäßen Blutbehandlungsvorrichtung, die über einen extrakorporalen Blutkreislauf verfügt, sind die arterielle Schlauchleitung oder die arterielle Punktionskanüle mit der venösen Schlauchleitung oder der venösen Punktionskanüle lösbar miteinander verbunden, so dass beim Herausrutschen der venösen Punktionskanüle die arterielle Punktionskanüle zwangsläufig herausgezogen wird.This embodiment has the advantage that the connecting means is an integral part of the two puncturing wings. Consequently, the connecting means can not be lost, but are provided with the puncture wing as it were. However, the disadvantage is that a subsequent connection of conventional patient connections is not possible. In the blood treatment device according to the invention, which has an extracorporeal blood circulation, the arterial tubing or the arterial puncture cannula with the venous tubing or the venous puncture cannula are releasably connected to each other, so that when the venous puncture cannula slips out, the arterial puncture cannula is inevitably pulled out.
Grundsätzlich können beide Kanülen auch mit einem Klebeband oder dgl. lösbar miteinander verbunden sein. Eine bevorzugte Ausfuhrungsform der Erfindung sieht jedoch eine Verbindung mit der erfindungsgemäßen Vorrichtung vor.In principle, both cannulas can also be releasably connected to one another with an adhesive tape or the like. However, a preferred embodiment of the invention provides a connection with the device according to the invention.
Das erfindungsgemäße Verfahren sieht eine Verbindung der Patientenanschlüsse bzw. Schlauchleitungen vor, um beim Lösen des einen Patientenanschlusses zwangsläufig auch den anderen Patientenanschluss herauszuziehen.The method according to the invention provides for a connection of the patient connections or hose lines in order to inevitably also pull out the other patient connection when one patient connection is released.
Im Folgenden werden verschiedene Ausführungsbeispiele der Erfindung unter Bezugnahme auf die Zeichnungen näher erläutert.In the following, various embodiments of the invention will be explained in more detail with reference to the drawings.
Es zeigen:Show it:
Figur 1 Die wesentlichen Komponenten einerFigure 1 The essential components of a
Hämodialysevorrichtung zusammen mit einer Vorrichtung zur Überwachung des Patientenzugangs in stark vereinfachter schematischer Darstellung,Hemodialysis device together with a device for monitoring patient access in a highly simplified schematic representation,
Figur 2 ein erstes Ausfuhrungsbeispiel der erfindungsgemäßen Vorrichtung in perspektivischer Darstellung,FIG. 2 is a perspective view of a first exemplary embodiment of the device according to the invention;
Figur 3 ein zweites Ausführungsbeispiel der erfindungsgemäßen Vorrichtung in perspektivischer
Darstellung,Figure 3 shows a second embodiment of the device according to the invention in perspective Presentation,
Figur 4 a und Figur 4 b ein weiteres Ausführungsbeispiel der erfindungsgemäßen Vorrichtung undFigure 4 a and Figure 4 b shows a further embodiment of the device according to the invention and
Figur 5 den Schnitt entlang der Linie V-V von Figur 4b.Figure 5 shows the section along the line V-V of Figure 4b.
Figur 1 zeigt die wesentlichen Komponenten einer Hämodialysevorrichtung, die über eine Vorrichtung zur Überwachung des arteriellen und venösen Gefaßzugangs verfugt. Die Hämodialysevorrichtung weist einen Dialysator 1 auf, der durch eine semipermeable Membran 2 in eine Blutkammer 3 und eine Dialysierflüssigkeitskammer 4 unterteilt ist. An einer Arterie des Patienten ist mittels einer arteriellen Punktionskanüle 5 eine arterielle Schlauchleitung 6 angeschlossen, die zu dem Einlass der Blutkammer 3 des Dialysators fuhrt. Von dem Auslass der Blutkammer 3 des Dialysators geht eine venöse Schlauchleitung 7 ab, die mittels einer venösen Punktionskanüle 8 an einer Vene des Patienten angeschlossen ist. Die arterielle Schlauchleitung 6 ist in eine okkludierende Blutpumpe 9 eingelegt, die das Blut im extrakorporalen Blutkreislauf I fördert.Figure 1 shows the essential components of a hemodialysis apparatus having a device for monitoring arterial and venous access to the vessels. The hemodialysis apparatus has a dialyzer 1, which is subdivided by a semipermeable membrane 2 into a blood chamber 3 and a dialysis fluid chamber 4. An arterial tubing 6, which leads to the inlet of the blood chamber 3 of the dialyzer, is connected to an artery of the patient by means of an arterial puncture cannula 5. From the outlet of the blood chamber 3 of the dialyzer, a venous tubing 7, which is connected by means of a venous puncture cannula 8 to a vein of the patient. The arterial tube 6 is inserted into an occluding blood pump 9, which promotes the blood in extracorporeal blood circulation I.
Der Dialysierflüssigkeitskreislauf II der Hämodialysevorrichtung umfasst eine Dialysierflüssigkeitsquelle 10, an der eine Dialysierflüssigkeitszufuhrleitung 11 angeschlossen ist, die zu dem Einlass der Dialysierflüssigkeitskammer 4 des Dialysators führt. Von dem Auslass der Dialysierflüssigkeitskammer 4 des Dialysators 1 geht eine Dialysierflüssigkeitsabführleitung 12 ab, die zu einem Auslass 13 fuhrt. In die Dialysierflüssigkeitsabführieitung 12 ist eine Dialysierflüssigkeitspumpe 14 geschaltet.The dialysis fluid circuit II of the hemodialysis apparatus comprises a dialysis fluid source 10, to which a dialysis fluid supply line 11 is connected, which leads to the inlet of the dialysis fluid chamber 4 of the dialyzer. From the outlet of the dialysis fluid chamber 4 of the dialyzer 1, a dialysis fluid discharge line 12 departs, which leads to an outlet 13. In the Dialysierflüssigkeitsabführieitung 12 a dialysis fluid pump 14 is connected.
Die Steuerung der Dialysevorrichtung übernimmt eine zentrale Steuereinheit 15, die über Steuerleitungen 16, 17 die Blut- und Dialysierflüssigkeitspumpe 9, 14 ansteuert. Die zentrale Steuereinheit 15 ist über eine Datenleitung 18 mit einer Alarmeinheit 19 verbunden, die bei einem Störfall einen optischen und/ oder akustischen Alarm gibt.
Stromab der Blutkammer 3 des Dialysators 1 befindet sich an der venösen Schlauchleitung 7 eine elektromagnetisch betätigbare Schlauchklemme 20, die über eine weitere Steuerleitung 21 von der zentralen Steuereinheit 15 geschlossen wird, wenn die venöse Punktionskanüle (Nadel) aus dem Gefäßzugang herausrutschen sollte. Darüber hinaus stoppt die Steuereinheit 15 nach dem Herausrutschen der Kanüle die Blutpumpe 9.The control of the dialysis device takes over a central control unit 15 which controls the blood and Dialysierflüssigkeitspumpe 9, 14 via control lines 16, 17. The central control unit 15 is connected via a data line 18 to an alarm unit 19, which gives an optical and / or audible alarm in the event of a malfunction. Downstream of the blood chamber 3 of the dialyzer 1 is located on the venous tubing 7, an electromagnetically actuated hose clamp 20 which is closed by a further control line 21 from the central control unit 15, when the venous puncture needle (needle) should slip out of the vascular access. In addition, after the cannula slips out, the control unit 15 stops the blood pump 9.
Zur Überwachung des arteriellen und venösen Gefäßzugangs weist die Dialysevorrichtung eine Überwachungseinrichtung 22 auf, die über eine Datenleitung 23 mit einem Drucksensor 24 und/oder Luftdetektor verbunden ist, der den Druck in der arteriellen Schlauchleitung 7 misst und/oder einen Lufteintritt in die Schlauchleitung detektiert. Die Überwachungseinrichtung 22 kommuniziert mit der zentralen Steuereinheit 15 über eine weitere Datenleitung 25.For monitoring the arterial and venous vascular access, the dialysis apparatus has a monitoring device 22, which is connected via a data line 23 to a pressure sensor 24 and / or air detector, which measures the pressure in the arterial tubing 7 and / or detects an air inlet into the tubing. The monitoring device 22 communicates with the central control unit 15 via a further data line 25.
Figur 2 zeigt ein erstes Ausfuhrungsbeispiel der erfindungsgemäßen Vorrichtung für die Verbindung der Schlauchleitungen der unter Bezugnahme auf Fig. 1 beschriebenen Dialysevorrichtung zusammen mit der arteriellen und venösen Schlauchleitung 6, 7 sowie der arteriellen und venösen Punktionskanüle 5, 8.FIG. 2 shows a first exemplary embodiment of the device according to the invention for connecting the hose lines of the dialysis device described with reference to FIG. 1 together with the arterial and venous tubing 6, 7 and the arterial and venous puncture cannula 5, 8.
Bei der erfϊndungsgemäßen Vorrichtung handelt es sich um ein Verbindungsmittel 26, mit dem die arterielle Schlauchleitung 6 lösbar mit der venösen Schlauchleitung 7 verbunden werden kann. Das Verbindungsmittel ist in der Art eines Clip-Verschlusses ausgebildet. Der Clip- Verschluss hat einen symmetrischen Aufbau. Er ist ein Spritzgussteil aus Kunststoff mit zwei zylindrischen Ausnehmungen 27, 28, deren Achsen parallel zueinander verlaufen. Die Ausnehmungen 27, 28 haben einen Durchmesser, der geringfügig kleiner als der Durchmesser der Schlauchleitungen 6, 7 ist, so dass die Schlauchleitungen klemmend mit dem Verbindungsmittel verbunden sind.The device according to the invention is a connection means 26, with which the arterial hose line 6 can be detachably connected to the venous hose line 7. The connecting means is designed in the manner of a clip closure. The clip closure has a symmetrical construction. It is an injection-molded plastic part with two cylindrical recesses 27, 28, whose axes are parallel to each other. The recesses 27, 28 have a diameter which is slightly smaller than the diameter of the hose lines 6, 7, so that the hose lines are connected by clamping with the connecting means.
An der Oberseite weist das Verbindungsmittel 26 zwei Schlitze 29, 30 auf, durch die sich die Schlauchleitungen 6, 7 in die Ausnehmungen 27, 28 eindrücken bzw.
herausziehen lassen. Der Abstand zwischen den inneren Schenkeln 31, 33 und den äußeren Schenkeln 32, 34 ist derart bemessen, dass sich die Schlauchleitungen beim Hineinschieben oder Herausziehen leicht zusammendrücken.At the top, the connecting means 26 has two slots 29, 30, through which the hose lines 6, 7 in the recesses 27, 28 press or pull out. The distance between the inner legs 31, 33 and the outer legs 32, 34 is dimensioned such that the hose lines slightly compress when pushed in or pulled out.
Die bevorzugte Ausfuhrungsform von Figur 2 sieht als Patientenzugänge die bekannten Punktionsflügel 35, 36 vor. Der arterielle Punktionsflügel 35 und der venöse Punktionsflügel 36 weisen jeweils eine arterielle bzw. venöse Punktionskanüle 37 bzw. 38 auf, die mit einem im Wesentlichen zylindrischen Verbindungsstück 39, 40 mit der arteriellen Schlauchleitung 6 bzw. der venösen Schlauchleitung 7 fest verbunden sind. An den zylindrischen Verbindungsstücken 39, 40 sind jeweils mittels Filmscharnieren 41, 42 Flügel 43, 44 angeformt, die seitlich von den Verbindungsstücken abstehen. Zum Einstechen der Punktionskanülen 37, 38 werden die Flügel 43, 44 nach oben geschwenkt, so dass die freien Enden der Flügel mit ihren Innenseiten aneinander liegen. Die Flügel bilden ein Griffteil, dass mit Daumen und Zeigefinger beim Einstechen der Kanülen gehalten wird.The preferred embodiment of FIG. 2 provides the known puncture wings 35, 36 as patient accesses. The arterial puncture wings 35 and the venous puncture wings 36 each have an arterial or venous puncture cannula 37 and 38, respectively, which are fixedly connected to the arterial tubing 6 or the venous tubing 7 by a substantially cylindrical connecting piece 39, 40. On the cylindrical connecting pieces 39, 40 wings 43, 44 are each formed by means of film hinges 41, 42, which protrude laterally from the connecting pieces. For piercing the puncture needles 37, 38, the wings 43, 44 are pivoted upward, so that the free ends of the wings lie with their inner sides together. The wings form a handle that is held with thumb and forefinger during insertion of the cannulas.
Zum Einstechen der Kanülen sind die Schlauchleitungen mit dem Verbindungsstück 26 nicht miteinander verbunden. Zunächst werden die Kanülen 37, 38 eingestochen. Dann werden die parallel zueinanderliegenden Schlauchleitungen mit dem erfindungsgemäßen Verbindungsmittel 26 miteinander verbunden, indem die Schlauchleitungen in das Verbindungsmittel eingedrückt werden, so dass die Schlauchleitungen und die Kanülen parallel zueinander ausgerichtet sind.For piercing the cannulas, the tubing with the connector 26 are not connected. First, the needles 37, 38 are inserted. Then, the parallel hose lines are connected to each other with the connecting means 26 according to the invention by the hose lines are pressed into the connecting means, so that the hose lines and the cannulas are aligned parallel to each other.
Wenn nun die venöse Kanüle 38 beispielsweise aufgrund eines unbeabsichtigten Ziehens an der venösen Schlauchleitung 7 herausrutschen sollte, wird zwangsläufig auch die arterielle Kanüle 37 herausgezogen. In diesem Fall wird Luft über die arterielle Kanüle in die arterielle Schlauchleitung 6 eingesogen, so dass der arterielle Unterdruck im extrakorporalen Kreislauf schlagartig zusammenbricht. Dann sinkt der arterielle Druck, der mit dem arteriellen Drucksensor 24 gemessen wird, unter einen vorgegebenen Grenzwert, was von
der Drucküberwachungseinrichtung 22 erkannt wird. DieIf, for example, the venous cannula 38 should slip out of the venous tubing 7 due to inadvertent pulling, the arterial cannula 37 will inevitably be pulled out as well. In this case, air is drawn into the arterial tubing 6 via the arterial cannula so that the arterial negative pressure in the extracorporeal circuit collapses abruptly. Then, the arterial pressure measured with the arterial pressure sensor 24 drops below a predetermined threshold, which is the pressure monitoring device 22 is detected. The
Drucküberwachungseinrichtung kann aber auch über einen Luftdetektor verfugen, der einen Lufteintritt detektiert. Die Drucküberwachungseinrichtung 22, die mit der Steuereinheit 15 kommuniziert, initiiert daraufhin einen akustischen und/ oder optischen Alarm, den die Alaπneinheit 19 gibt.Pressure monitoring device can also grout via an air detector, which detects an air inlet. The pressure monitoring device 22, which communicates with the control unit 15, then initiates an audible and / or visual alarm, which the alarm unit 19 outputs.
Figur 3 zeigt ein zweites Ausfuhrungsbeispiel des erfindungsgemäßen Verbindungsmittels zusammen mit den Schlauchleitungen 6, 7 und den Punktionsflügeln 35, 36, wobei für dieselben Teile dieselben Bezugszeichen verwendet werden.Figure 3 shows a second exemplary embodiment of the connecting means according to the invention together with the hose lines 6, 7 and the puncture wings 35, 36, wherein the same reference numerals are used for the same parts.
Das Verbindungsmittel 45 unterscheidet sich von dem Verbindungsmittel 26 durch die zweiteilige Ausführung. Das Verbindungsmittel 45 besteht aus einem arteriellen Verbindungsteil 46 und einem venösen Verbindungsteil 47, die fest mit der arteriellen und venösen Schlauchleitung 6, 7 verbunden sind. Beide Verbindungsteile 46, 47 weisen einen, die jeweilige Schlauchleitung 6, 7 umschließenden Abschnitt 48, 49 auf, wobei die Schlauchleitungen 6, 7 fest in entsprechenden Bohrungen 50, 51 dieser Abschnitte sitzen. Die Abschnitte 48, 49, die die Schlauchleitungen umschließen, gehen in flach auslaufende Abschnitt 52, 53 über, die mit einem einrastenden Verschluss 54 versehen sind. Der einrastende Verschluss 54 ist in der Art eines Druckknopfs ausgebildet. Der Druckknopf 54 umfasst einen rechteckförmigen Vorsprung 54a an der Unterseite des nach innen weisenden Abschnitts 53 des venösen Verbindungsteils 47 und eine rechteckformige Ausnehmung 54b an der Oberseite des nach innen weisenden Abschnitts 52 des arteriellen Verbindungsteils 46. Der Vorsprang 54a und die Ausnehmung 54b sind derart in der Art eines Druckknopfs ausgebildet, dass der Vorsprung einrastend in die Ausnehmung gedrückt werden kann, so dass beide Verbindungsteile bei einer parallelen Ausrichtung der Schlauchleitungen 6, 7 und Kanülen 37, 38 drehfest miteinander verbunden sind. Auch bei diesem Ausführungsbeispiel führt ein Herausrutschen der venösen Kanüle wieder zwangsläufig zum Herausziehen der arteriellen Kanüle.
Die Figuren 4a und 4b zeigen eine weitere Ausführungsform der Erfindung. Dieses Ausfuhrungsbeispiel unterscheidet sich von dem unter Bezugnahme auf die Figuren 2 und 3 beschriebenen Ausfuhrungsformen dadurch, dass nicht die Schlauchleitungen 6, 7 miteinander verbunden werden, sondern der Punktionsflügel 36 des venösen Patientenanschlusses mit der arteriellen Schlauchleitung 6 verbunden wird. Es ist aber auch möglich den arteriellen Punktionsflügel mit der venösen Schlauchleitung zu verbinden. Dieselben Teile sind wieder mit denselben Bezugszeichen versehen.The connecting means 45 differs from the connecting means 26 by the two-part embodiment. The connecting means 45 consists of an arterial connection part 46 and a venous connection part 47, which are firmly connected to the arterial and venous tubing 6, 7. Both connecting parts 46, 47 have a, the respective hose 6, 7 enclosing portion 48, 49, wherein the hose lines 6, 7 firmly seated in corresponding holes 50, 51 of these sections. The sections 48, 49, which enclose the tubing pass over into flat leaking portion 52, 53, which are provided with a latching closure 54. The latching shutter 54 is formed in the manner of a push button. The push button 54 includes a rectangular protrusion 54a on the underside of the inwardly facing portion 53 of the venous connection part 47 and a rectangular recess 54b on the top of the inwardly facing portion 52 of the arterial connection part 46. The protrusion 54a and the recess 54b are so in FIG formed the type of a push button, that the projection can be pressed into the recess latching, so that both connecting parts are rotatably connected to each other in a parallel orientation of the hose assemblies 6, 7 and cannulas 37, 38. Also in this embodiment slipping out of the venous cannula inevitably leads to withdrawal of the arterial cannula again. Figures 4a and 4b show a further embodiment of the invention. This exemplary embodiment differs from the embodiment described with reference to FIGS. 2 and 3 in that the hose lines 6, 7 are not connected to one another, but the puncture wing 36 of the venous patient connection is connected to the arterial hose line 6. It is also possible to connect the arterial puncture wing with the venous tubing. The same parts are again provided with the same reference numerals.
Die Flügel 44 der venösen Punktionskanüle 36 sind derart ausgebildet, dass die Flügel unter klemmender Fixierung der arteriellen Schlauchleitung 6 nach oben zusammengeklappt werden können. Figur 4a zeigt den venösen Punktionsflügel 36, bevor dessen Flügel 44 zusammengeklappt sind, während Figur 4b den Punktionsflügel 36 zeigt, der die arterielle Schlauchleitung 6 klemmend fixiert. An den freien Enden der Flügel 44 ist ein einrastender Verschluss 55 vorgesehen, mit dem die Flügel miteinander verbunden werden können. Der einrastende Verschluss 55 ist wieder in der Art eines Druckknopfs ausgebildet, der einen kreisförmigen Vorsprung 55a an der Innenseite des einen Flügels 44 aufweist, der in eine kreisförmige Ausnehmung 55b an der gegenüberliegenden Innenseite des anderen Flügels einrastend eingedrückt wird.The wings 44 of the venous puncture cannula 36 are designed such that the wings can be folded together under clamping fixation of the arterial tube 6 upwards. FIG. 4 a shows the venous puncture wing 36 before its wings 44 are folded, while FIG. 4 b shows the puncture wing 36, which clampingly fixes the arterial tubing 6. At the free ends of the wings 44, a latching closure 55 is provided, with which the wings can be interconnected. The latching shutter 55 is again formed in the manner of a push button having a circular projection 55a on the inside of the one wing 44, which is pressed into a circular recess 55b on the opposite inside of the other wing latching.
Die beiden Flügel 44 der Punktionskanüle 36 sollten eine ausreichende Flexibilität haben, um sich an den Querschnitt der arteriellen Schlauchleitung 6 unter klemmender Fixierung derselben anlegen zu können. Es ist aber auch möglich, die Flügel leicht bogenförmig auszubilden, um das Anlegen an die Schlauchleitung zu erleichtern. In diesem Fall können die Flügel eine geringere Flexibilität haben.The two wings 44 of the puncture cannula 36 should have sufficient flexibility to be able to rest against the cross section of the arterial tubing 6 while clamping the same. But it is also possible to form the wings slightly arcuate in order to facilitate the application to the hose line. In this case, the wings may have less flexibility.
Wenn die Punktionskanüle mit der Schlauchleitung verbunden ist, verlaufen die Achsen der Schlauchleitungen bzw. Kanülen wieder parallel zueinander. Ein Herausziehen der venösen Kanüle fuhrt wieder zu einem Herausrutschen der arteriellen Kanüle, wodurch Alarm ausgelöst wird.
When the puncture cannula is connected to the tubing, the axes of the tubing or cannulas are again parallel to each other. Pulling out the venous cannula again causes the arterial cannula to slip out, triggering an alarm.
Claims
1. Vorrichtung für eine Einrichtung zur Überwachung eines Zugangs zu einem Patienten, wobei mit einer ersten Schlauchleitung (6), die einen ersten Patientenanschluss aufweist, eine Flüssigkeit dem Patienten entnommen und über eine zweite Schlauchleitung (7), die einen zweiten Patientenanschluss aufweist, die Flüssigkeit dem Patienten wieder zugeführt wird, und der Druck in der ersten Schlauchleitung und/oder ein Lufteintritt überwacht und bei einer Veränderung des Drucks und/oder bei einem Lufteintritt auf einen nicht ordnungsgemäßen Patientenzugang geschlossen wird, insbesondere zur Überwachung des Gefäßzugangs bei einer extrakorporalen Blutbehandlung, bei der Blut eines Patienten über eine arterielle Schlauchleitung (6), die einen arteriellen Patientenanschluss mit einer arteriellen Punktionskanüle (5) aufweist, dem Patienten entnommen und über eine venöse Schlauchleitung (7), die einen venösen Patientenanschluss mit einer venösen Punktionskanüle (8) aufweist, dem Patienten wieder zugeführt wird,1. A device for a device for monitoring access to a patient, wherein with a first tubing (6) having a first patient port, a fluid taken from the patient and via a second tubing (7) having a second patient port, the Fluid is returned to the patient, and the pressure in the first tubing and / or an air intake is monitored and in case of a change in pressure and / or air ingress, an improper patient access is closed, in particular for monitoring vascular access in an extracorporeal blood treatment, in the blood of a patient via an arterial tubing (6) having an arterial patient port with an arterial puncture cannula (5) taken from the patient and via a venous tubing (7) having a venous patient port with a venous puncture cannula (8) , the Patients are fed back,
wobei die Vorrichtung Mittel (26, 45) zum lösbaren Verbinden des ersten Patientenanschlusses oder der ersten Schlauchleitung mit dem zweiten Patientenanschluss oder der zweiten Schlauchleitung aufweist,the apparatus comprising means (26, 45) for releasably connecting the first patient port or tubing to the second patient port or the second tubing,
dadurch gekennzeichnet, dass die Verbindungsmittel (26, 45) derart ausgebildet sind, dass die Patientenanschlüsse oder Schlauchleitungen in einer im wesentlichen parallelen Ausrichtung der Patientenschlüsse, insbesondere der Punktionskanülen (5, 8), lösbar miteinander verbindbar sind.characterized in that the connecting means (26, 45) are formed such that the patient terminals or tubing in a substantially parallel orientation of the patient's, in particular the puncture needles (5, 8), are detachably connectable to each other.
2. Vorrichtung nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass die2. Apparatus according to claim 1, characterized in that the
Verbindungsmittel (26, 45) ein erstes Befestigungselement (27, 28, 46, 47) zur Befestigung des Verbindungsmittels an dem ersten Patientenanschluss oder der ersten Schlauchleitung und ein zweites Befestigungselement (27, 28, 46, 47) zur Befestigung der Verbindungsmittel an dem zweiten Patientenanschluss oder der zweiten Schlauchleitung aufweisen.Connecting means (26, 45) comprises a first fastening element (27, 28, 46, 47) for fastening the connecting means to the first patient connection or the first hose line and a second fastening element (27, 28, 46, 47) for attaching the connecting means to the second patient port or the second tubing.
3. Vorrichtung nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass mindestens einer der beiden Befestigungselemente (27, 28) zur lösbaren Befestigung an dem Patientenanschluss oder der Schlauchleitung ausgebildet ist.3. A device according to claim 2, characterized in that at least one of the two fastening elements (27, 28) is designed for releasable attachment to the patient port or the hose line.
4. Vorrichtung nach Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, dass das mindestens eine Befestigungselement (27, 28) derart ausgebildet sind, dass das Befestigungselement klemmend an der Schlauchleitung fixiert ist.4. The device according to claim 3, characterized in that the at least one fastening element (27, 28) are formed such that the fastening element is fixed by clamping on the hose line.
5. Vorrichtung nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass die Befestigungselemente (27, 28) derart ausgebildet sind, dass die Befestigungselemente lösbar miteinander verbindbar sind.5. Apparatus according to claim 2, characterized in that the fastening elements (27, 28) are designed such that the fastening elements are releasably connectable to each other.
6. Vorrichtung nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, dass die Befestigungselemente (46, 47) mit einem einrastenden Verschluss (54) lösbar miteinander verbindbar sind.6. Apparatus according to claim 5, characterized in that the fastening elements (46, 47) with a latching closure (54) are releasably connectable to each other.
7. Vorrichtung nach Anspruch 6, dadurch gekennzeichnet, dass der einrastende Verschluss als Druckknopf (54) ausgebildet ist.7. Apparatus according to claim 6, characterized in that the latching closure is designed as a push button (54).
8. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 7, dadurch gekennzeichnet, dass die Patientenanschlüsse jeweils eine Punktionskanüle (37, 38) und zwei von der Kanüle seitlich abstehende Flügel (43, 44) aufweisen, die an der Punktionskanüle um deren Achse schwenkbar mit der Kanüle verbunden sind.8. Device according to one of claims 1 to 7, characterized in that the patient ports each have a puncturing cannula (37, 38) and two of the cannula laterally projecting wings (43, 44) pivotally connected to the puncture cannula about its axis with the Cannula are connected.
9. Vorrichtung nach Anspruch 8, dadurch gekennzeichnet, dass die freien Enden der seitlich abstehenden Flügel (43, 44) lösbar miteinander verbindbar sind, wobei die Flügel derart ausgebildet sind, dass die Flügel zu einer Öse zusammenklappbar sind, mit der eine Schlauchleitung klemmend fixierbar ist.9. Apparatus according to claim 8, characterized in that the free ends of the laterally projecting wings (43, 44) are releasably connectable to each other, wherein the wings are formed such that the wings are collapsible to form an eye, with a hose line is clamped fixable.
10. Vorrichtung nach Anspruch 9, dadurch gekennzeichnet, dass die freien Enden der Flügel (43, 44) mit einem einrastenden Verschluss (55) miteinander verbindbar sind.10. The device according to claim 9, characterized in that the free ends of the wings (43, 44) with a latching closure (55) are connectable to each other.
11. Vorrichtung nach Anspruch 10, dadurch gekennzeichnet, dass der einrastende Verschluss als Druckknopf (55) ausgebildet ist.11. The device according to claim 10, characterized in that the latching closure is designed as a push button (55).
12. Blutbehandlungsvorrichtung mit einem extrakorporalen Blutkreislauf, der eine arterielle Schlauchleitung (6) mit einer arteriellen Punktionskanüle (5) und eine venöse Schlauchleitung (7) mit einer venösen Punktionskanüle (8) aufweist, und mit einer Einrichtung (22) zur Überwachung des Gefäßzugangs, die Mittel (24) zum Überwachen des Drucks in der arteriellen Schlauchleitung und/oder eines Lufteintritts aufweist, die derart ausgebildet sind, dass auf einen nicht ordnungsgemäßen Gefäßzugang geschlossen wird, wenn der arterielle Druck nicht innerhalb vorgegebener Grenzen liegt und/oder ein Lufteintritt auftritt,12. Blood treatment device with an extracorporeal blood circuit, which has an arterial tubing (6) with an arterial puncture cannula (5) and a venous tubing (7) with a venous puncture cannula (8), and with a device (22) for monitoring the vascular access, the means (24) for monitoring the pressure in the arterial tubing and / or an air inlet, which are designed such that is closed to an improper vascular access, when the arterial pressure is not within predetermined limits and / or an air inlet occurs,
dadurch gekennzeichnet, dasscharacterized in that
die arterielle Schlauchleitung (6) oder die arterielle Punktionskanüle (5) mit der venösen Schlauchleitung (7) oder der venösen Punktionskanüle (8) in einer im wesentlichen parallelen Ausrichtung der Patientenschlüsse miteinander verbunden sind, so dass beim Herausrutschen der venösen Punktionskanüle (8) die arterielle Punktionskanüle (5) herausgezogen wird.the arterial tubing (6) or the arterial puncture cannula (5) are connected to the venous tubing (7) or the venous puncture cannula (8) in a substantially parallel orientation of the patient leaflets such that upon slipping out of the venous puncture cannula (8) arterial puncture cannula (5) is pulled out.
13. Vorrichtung nach Anspruch 12, dadurch gekennzeichnet, dass die arterielle Schlauchleitung (6) oder die arterielle Punktionskanüle (5) mit der venösen Schlauchleitung (7) oder der venösen Punktionskanüle (8) mit einer Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 12 in einer im wesentlichen parallelen Ausrichtung der Patientenschlüsse miteinander verbunden sind.13. The device according to claim 12, characterized in that the arterial tubing (6) or the arterial puncture cannula (5) with the venous tubing (7) or the venous puncture cannula (8) a device according to any one of claims 1 to 12 in a substantially parallel orientation of the patient terminals are connected to each other.
14. Verfahren zum Überwachen eines Zugangs zu einem Patienten, wobei über eine erste Schlauchleitung, die einen ersten Patientenanschluss aufweist, eine Flüssigkeit dem Patienten entnommen und über eine zweite Schlauchleitung, die einen zweiten Patientenanschluss aufweist, die Flüssigkeit dem Patienten wieder zugeführt wird, und der Druck in der ersten Schlauchleitung und/oder ein Lufteintritt überwacht wird und bei einer Veränderung des Drucks innerhalb vorgegebener Grenzen und/oder bei einem Lufteintritt auf einen nicht ordnungsgemäßen Patientenzugang geschlossen wird, insbesondere zur Überwachung des Gefäßzuganges bei einer extrakorporalen Blutbehandlung, bei der Blut eines Patienten über eine arterielle Schlauchleitung, die einen arteriellen Patientenanschluss mit einer arterielle Punktionskanüle aufweist, dem Patienten entnommen und über eine venöse Schlauchleitung, die einen venösen Patientenanschluss mit einer venösen Punktionskanüle aufweist, dem Patienten wieder zugeführt wird,14. A method of monitoring access to a patient, wherein a fluid is removed from the patient via a first tubing having a first patient port and the fluid is returned to the patient via a second tubing having a second patient port; Pressure in the first tubing and / or an air inlet is monitored and is closed in a change in pressure within predetermined limits and / or at an air intake on an improper patient access, in particular for monitoring the vascular access in an extracorporeal blood treatment, the blood of a patient via an arterial tubing, which has an arterial patient connection with an arterial puncture cannula, taken from the patient and via a venous tubing, which has a venous patient connection with a venous puncture cannula, the patient w is fed back to
dadurch gekennzeichnet, dasscharacterized in that
der erste Patientenanschluss oder die erste Schlauchleitung mit dem zweiten Patientenanschluss oder der zweiten Schlauchleitung in einer im wesentlichen parallelen Ausrichtung der Patientenanschiüsse, insbesondere der Punktionskanülen, lösbar miteinander verbunden werden, so dass beim Lösen des zweiten Patientenanschlusses, insbesondere dem Herausrutschen der venösen Punktionskanüle, der erste Patientenanschluss, insbesondere die erste Punktionskanüle herausgezogen wird. the first patient connection or the first tubing with the second patient connection or the second tubing in a substantially parallel orientation of the Patientenanschiüsse, in particular the puncture cannulas are releasably connected to each other, so that upon release of the second patient connection, in particular slipping out of venous puncture cannula, the first Patient connection, in particular the first puncture cannula is pulled out.
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