EP1799848A1 - Method for differentiating between the non-infectious and infectious causes of multiple organ failure - Google Patents

Method for differentiating between the non-infectious and infectious causes of multiple organ failure

Info

Publication number
EP1799848A1
EP1799848A1 EP05775921A EP05775921A EP1799848A1 EP 1799848 A1 EP1799848 A1 EP 1799848A1 EP 05775921 A EP05775921 A EP 05775921A EP 05775921 A EP05775921 A EP 05775921A EP 1799848 A1 EP1799848 A1 EP 1799848A1
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
infectious
gene
genes
organ failure
use according
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Withdrawn
Application number
EP05775921A
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Stefan Russwurm
Konrad Reinhart
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
SIRS Lab GmbH
Original Assignee
SIRS Lab GmbH
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by SIRS Lab GmbH filed Critical SIRS Lab GmbH
Priority to EP10154854A priority Critical patent/EP2218795B1/en
Priority to EP08166787.5A priority patent/EP2011887B1/en
Publication of EP1799848A1 publication Critical patent/EP1799848A1/en
Withdrawn legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C12BIOCHEMISTRY; BEER; SPIRITS; WINE; VINEGAR; MICROBIOLOGY; ENZYMOLOGY; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING
    • C12QMEASURING OR TESTING PROCESSES INVOLVING ENZYMES, NUCLEIC ACIDS OR MICROORGANISMS; COMPOSITIONS OR TEST PAPERS THEREFOR; PROCESSES OF PREPARING SUCH COMPOSITIONS; CONDITION-RESPONSIVE CONTROL IN MICROBIOLOGICAL OR ENZYMOLOGICAL PROCESSES
    • C12Q1/00Measuring or testing processes involving enzymes, nucleic acids or microorganisms; Compositions therefor; Processes of preparing such compositions
    • C12Q1/68Measuring or testing processes involving enzymes, nucleic acids or microorganisms; Compositions therefor; Processes of preparing such compositions involving nucleic acids
    • C12Q1/6876Nucleic acid products used in the analysis of nucleic acids, e.g. primers or probes
    • C12Q1/6883Nucleic acid products used in the analysis of nucleic acids, e.g. primers or probes for diseases caused by alterations of genetic material
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C12BIOCHEMISTRY; BEER; SPIRITS; WINE; VINEGAR; MICROBIOLOGY; ENZYMOLOGY; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING
    • C12QMEASURING OR TESTING PROCESSES INVOLVING ENZYMES, NUCLEIC ACIDS OR MICROORGANISMS; COMPOSITIONS OR TEST PAPERS THEREFOR; PROCESSES OF PREPARING SUCH COMPOSITIONS; CONDITION-RESPONSIVE CONTROL IN MICROBIOLOGICAL OR ENZYMOLOGICAL PROCESSES
    • C12Q2600/00Oligonucleotides characterized by their use
    • C12Q2600/158Expression markers

Definitions

  • the present invention relates to the use of gene expression profiles obtained in vitro from a patient sample for distinguishing between non-infectious and infectious causes of a multiorgan failure according to claim 1, a method for in vitro measurement of such gene expression profiles according to claim 11 and the use of the gene expression profiles and / or of those therefor used probes for switching off and / or activity modification of target genes and / or for determining the gene activity for the screening of drugs against non-infectious / infectious multi-organ failure and / or for the evaluation of the therapeutic effects of drugs against non-infectious / infectious multi-organ failure, according to claim 25.
  • the present invention relates to new possibilities of distinguishing between non-infectious and infectious causes of multiple organ failure of patients, which can be derived from experimentally verified findings in connection with the occurrence of changes in gene activities (transcription) in patients with multi-organ failure.
  • MODS multiorgan dysfunction syndrome
  • MOV multiple organ failure
  • Multi-organ failure refers to the simultaneous or rapid succession of two or more vital failures Organ systems.
  • Multi-organ dysfunction syndrome precedes MOV as initial organ failure [1].
  • MODS Multi-organ dysfunction syndrome
  • Mortality is 22% in the first 24 hours of an organ failure and 41% after 7 days. In the case of failure of three organ systems mortality increases to 80% on the first day and to 100% after 4 days [3].
  • MOF score For the clinical severity classification of MODS and MOV, the multiple organ failure score (MOF score) of GORIS et al. [4] or, alternatively, the Sepsis-related Organ Failure Assessment (SOFA) score used [5].
  • MOF score allows a quick and clinically simple classification of organ function in three levels.
  • a MOF score> 4 is regularly referred to in the clinical literature as MOV [6].
  • the SOFA score is a point system that evaluates the rapid clinical assessment of function, in four severity levels, in each of the following organ systems: respiratory (lung), coagulation, liver, cardiovascular, central nervous system and kidney.
  • the MOV runs clinically in three phases [7]:
  • Organ in shock The triggering pathophysiological mechanism is a perfusion deficit of various genesis. This happens within hours and leaves no lasting damage.
  • Orqandvsfunktion A persistent perfusion deficit within the next few days leads to the development of a systemic inflammatory response syndrome (SIRS, classified according to [8]) with local edema and cell damage. This phase is called multi-organ dysfunction syndrome (MODS).
  • MODS multi-organ dysfunction syndrome
  • Qrqanversa ⁇ en The persisting perfusion deficit leads to stasis in the splanchnic area, which leads to the superinfection and translocation of endotoxins from the intestine. This leads to a potentiation of the clinical symptoms and to the full picture of sepsis. The organ dysfunction becomes an organ failure.
  • MODS and MOV are syndromes with a complicated pathophysiology.
  • the exact molecular causes of the genesis and complexity of the immunological-infilatory host response to severe infection and trauma, which can lead to the induction of S (RS) and associated cardiocirculatory effects, are poorly understood [9].
  • MODS and MOV can be both infectiological and non-infectiological.
  • MODS and MOV are regularly a clinically important complication in patients with sepsis after traumatic shock
  • the pathomechanism for the development of MODS and MOV is the development of a systemic inflammatory syndrome (SIRS, [8]).
  • SIRS systemic inflammatory syndrome
  • Components of the nrrnrrmnsystems but affect the cardio-circulatory system at all levels and are not limited to myocardial depression and vasodilation.
  • the cardiocirculatory changes, especially at the level of the microcirculation form the final common pathway and result in a tissue hypoxia, which a) applies s important cofactor in the pathogenesis of multiple organ failure.
  • Figure 1 exemplifies the most important mechanisms of the formation of MODS and MOV [1O] from today's point of view: an overactive
  • Parameters that detect early microcirculation disorders such as changes in the pH of Drammukosa [11] and lactate levels in the capillary bed [12,13], the occurrence of respiratory failure, the cause is not in the lungs [2], the increase in leukocyte etastasis [14,15], the level of neopterin levels [16], the activation of polymorphonuclear leukocytes, and the level of IL-6 [17] are conditional as early parameters for the later development of MODS and MOV, but can not contribute to distinguish between infectious and non-infectious causes of a MODS and MOV.
  • there is an urgent need for new diagnostic methods which are intended to improve the ability of those skilled in the art to early distinguish non-infectious from infectious MODS or MOV, and to deduce responses to specific treatment responses.
  • microarray technology now enable the skilled artisan to simultaneously compare 10,000 or more genes and their gene products.
  • the application of such microarray technologies can now provide information on the status of health, regulatory mechanisms, biochemical interactions and signal transmission networks. Improving understanding of how an organism responds to infections should facilitate the development of enhanced detection, diagnosis and treatment modalities for sepsis disorders.
  • Microarrays are derived from "Southern blotting" [19], which is the first approach to immobilize DNA molecules in a spatially responsive manner on a solid matrix.
  • the first microarrays consisted of DNA fragments, often of unknown sequence, and were spiked onto a porous membrane (usually nylon). Routine use was made of cDNA, genomic DNA or plasmid libraries, and the hybridized material was labeled with a radioactive group [20-22].
  • the starting point for the invention disclosed in the present patent application is the recognition that the gene activities of patients with non-infectious MOV differ from gene activities of patients with infectious MOV. These differences in gene activity let it therefore differ based on the gene expression between non-infectious and infectious MOV to ⁇ . This distinction is not possible with the clinical parameters used to date for diagnosis, but is very significant for the initiation of specialized intensive care therapy.
  • the present invention is therefore based on the object of distinguishing between a non-infectious MOV and an infectious MOV by the use of gene activity markers.
  • the present invention relates to the use of gene expression profiles obtained in vitro from a patient sample to distinguish between non-infectious and infectious causes of multi-organ failure. Furthermore, the present invention provides the therapy-accompanying course assessment of patients who are suffering from non-infectious and infectious causes of multi-organ failure.
  • the present invention is also useful as an inclusion or exclusion criterion of patients suffering from non-infectious or infectious causes of multi-organ failure in Phase 2-4 clinical trials.
  • a preferred embodiment of the invention lies in the generation of gene activity data for the electronic further processing and for the production of software for the description of the individual prognosis of a sepsis patient, for diagnostic purposes and / or patient data management systems.
  • the present invention may also be used to prepare "in silico" expert systems and / or for "in silico” modeling of more cellular signal transduction pathways.
  • a plurality of specific genes and / or gene fragments "are used which are selected from the group consisting of SEQ ID No. 1 to SEQ ID No. 1 297, as well as gene fragments thereof with at least 5- 2000 , preferably 20-200, more preferably 20-80 nucleotides.
  • sequences having the sequence ID: 1 to the sequence ID: 1297 are encompassed within the scope of the present invention and are disclosed in detail in the attached, 1297 sequences, sequence listing, which is thus part of the description of the present invention, and thus is also part of the disclosure of the invention.
  • This sequence protocol also includes an assignment of the individual sequences with the sequence ID: 1 to the sequence ID: 1297 to their GenBank Accession No. (Internet access via http://www.ncbi.nlm.nih.gov/).
  • the present invention relates to the use of gene expression profiles obtained in vitro from a patient sample and / or of the probes used therefor, which are selected from the group consisting of SEQ ID no. 1 to SEQ ID NO.
  • a further embodiment of the invention is characterized in that a specific gene and / or gene fragment is selected from the group consisting of SEQ ID NO. 1 to SEQ ID NO. 1297 and gene fragments thereof having at least 5-2000, preferably 20-200, more preferably 20-80 nucleotides.
  • a further embodiment of the invention is characterized in that at least 2 to 100 different genes and / or gene fragments are used.
  • Another embodiment of the invention is characterized in that at least 200 different genes and / or gene fragments are used. Another embodiment of the invention is characterized in that at least 200 to 500 different genes and / or gene fragments are used.
  • Another embodiment of the invention is characterized in that at least 500 to 1000 different genes and / or gene fragments are used.
  • Another embodiment of the invention is characterized in that at least 1000 to 2000 different genes and / or gene fragments are used.
  • a further embodiment of the invention is characterized in that the genes or gene fragments listed in claim 9 and / or sequences derived from their RNA are replaced by synthetic analogs, aptamers and peptidonucleic acids.
  • Another embodiment of the invention is characterized in that the synthetic analogs of the genes comprise 5-100, in particular about 70 base pairs.
  • a further embodiment of the invention is characterized in that the gene activities are determined by means of hybridization methods.
  • a further embodiment of the invention is characterized in that the gene activity is determined by means of microarrays.
  • a further embodiment of the invention is characterized in that the gene activity is determined by hybridization-independent methods, in particular enzymatic and / or chemical hydrolysis and / or amplification methods, preferably PCR, subsequent quantification of the nucleic acids and / or derivatives and / or fragments thereof ,
  • sample is selected from: body fluids, in particular blood, cerebrospinal fluid, urine, ascites fluid, seminal fluid, saliva, punctate; Cell contents or a mixture thereof.
  • cell samples are optionally subjected to a lytic treatment to release their cell contents.
  • Marker genes within the meaning of the invention are understood to mean all derived DNA sequences, partial sequences and synthetic analogs (for example peptido-nucleic acids, PNA).
  • the description of the invention related to gene expression determination at the RNA level is not a limitation but only an exemplary application.
  • Fig. 1 shows the pathological course of multi-organ failure, starting from different medical conditions.
  • the reference samples were the total RNA from cell lines SIG-M5.
  • RNA of the samples was isolated using the PAXGene Blood RNA Kit according to the manufacturer's instructions (Qiagen). :
  • the cells were resuspended in 47.5 ml of the above medium in 4 flasks. After an incubation period of 24 hours, the cells were centrifuged and washed twice with phosphate buffer without Ca 2+ and Mg 2+ (Biochrom AG).
  • RNA isolation of the total RNA is carried out by means of the NucleoSpin RNA L kit (Machery & Nagel) according to the manufacturer's instructions. The procedure described above was repeated until the required number of cells was reached. This was required to achieve the required amount of 6 mg total RNA, which corresponds approximately to an efficiency of 600 ⁇ g RNA per 10 8 cells.
  • RNA of the samples was isolated and tested for quality using the PAXGene Blood RNA Kit (PreAnalytiX) according to the manufacturer's instructions. From every sample 10 ⁇ g of total RNA were aliquoted and together with 10 ⁇ g total RNA from SIGM5 cells as reference RNA to complementary DNA (cDNA) with the reverse transcriptase Superscript II (Invitrogen) rewritten and the RNA then removed by alkaline hydrolysis from the batch. In the reaction mixture, a portion of the dTTP was replaced by aminoallyl-dUTP (AA-dUTP), to allow later the coupling of the fluorescent dye to the cDNA.
  • AA-dUTP aminoallyl-dUTP
  • the cDNA of the samples and controls were labeled with the fluorescence dyes Afexa 647 and Alexa 555 kovaJent and hybridized on a microarray from SIRS-Lab.
  • a microarray is divided into 28 subarrays with a grid of 15x15 spots.
  • the hybridization and the subsequent washing or drying was carried out in the hybridization station HS 400 (Tecan) according to the manufacturer for 10.5 hours at 42 0 C.
  • the hybridization solution used consists of the respective labeled cDNA samples, 3.5 ⁇ SSC (1x SSC contains 150 mM sodium chloride and 15 mM sodium citrate), 0.3% sodium dodecyl sulfate (v / v) 25% formamide (v / v) and 0 each , 8 ⁇ g ⁇ l-1 cot-1 DNA, yeast t-RNA and polyA RNA.
  • the subsequent washing of the microarrays was carried out with the following program at room temperature: rinse for 90 seconds with washing buffer 1 (2 ⁇ SSC, 0.03% sodium dodecylsuifate), with washing buffer 2 (1 ⁇ SSC) and finally with washing buffer 3 (0.2 ⁇ SSC) , Thereafter, the microarrays were dried under a stream of nitrogen at a pressure of 2.5 bar at 30 0 C for 150 seconds.
  • the mean intensity of a spot was determined as the median value of the associated spot pixels.
  • the two-sided two-sample Student's test was used per gene. Both samples contained patient group values of non-infectious MOV and infectious MOV, respectively.
  • the associated p-value was evaluated for the selection of the differentially expressed genes. For the group of selected genes, the associated p-value was less than 0.05.
  • the level of expression of each gene was the criterion for sorting the genes under study. Of interest were the genes that were most overexpressed or under-expressed between patients afflicted with a non-infectious MOV versus infectious MOV patients.
  • Table 2 Significantly increased gene activities in samples of patients with infectious MOV 1 in the liver for the gene activities of patients with non-infectious MOV
  • Table 3 Significantly reduced gene activities in samples from patients with infectious MODS / MOV compared to the gene activities of patients with non-infectious MODS / MOV
  • GenBank accession numbers listed in Tables 2 and 3 Internet access via http://www.ticbi.nim.nih.gov/) of the individual sequences are described in detail in the sequence protocol attached to this application in each case of a sequence ID (Sequence ID : 1 to sequence ID: 1297).
  • Interleukin 6 is a prognostic indicator of outcome in severe intra-abdominal sepsis.

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Proteomics, Peptides & Aminoacids (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Wood Science & Technology (AREA)
  • Analytical Chemistry (AREA)
  • Zoology (AREA)
  • Genetics & Genomics (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Pathology (AREA)
  • Immunology (AREA)
  • Microbiology (AREA)
  • Molecular Biology (AREA)
  • Biotechnology (AREA)
  • Biophysics (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Biochemistry (AREA)
  • Bioinformatics & Cheminformatics (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Measuring Or Testing Involving Enzymes Or Micro-Organisms (AREA)

Abstract

Novel use of a genetic profile expression in vitro drawn from a sample of patient tissue to determine whether a multi-organ failure has an infectious or non-infectious case.

Description

Beschreibung description
Verfahren zur Unterscheidung zwischen nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorqanversaqens.Method for distinguishing between non-infectious and infectious causes of multiorverse versa.
Die vorliegende Erfindung betrifft die Verwendung von in vitro aus einer Patientenprobe erhaltenen Genexpressionsprofilen für die Unterscheidung zwischen nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens gemäß Anspruch 1 , ein Verfahren zur in vitro Messung derartiger Genexpressionsprofile gemäß Anspruch 11 sowie die Verwendung der Genexpressionsprofile und/oder von den hierfür verwendeten Sonden zum Ausschalten und/oder zur Aktivitätsveränderung von Zielgenen und/oder zur Bestimmung der Genaktivität zum Screening von Wirkstoffen gegen nichtinfektiöses/infektiöses Multiorganversagen und/oder zur Beurteilung der Therapieeffekte von Wirkstoffen gegen nichtinfektiöses/infektiöses Multiorganversagen, gemäß Anspruch 25.The present invention relates to the use of gene expression profiles obtained in vitro from a patient sample for distinguishing between non-infectious and infectious causes of a multiorgan failure according to claim 1, a method for in vitro measurement of such gene expression profiles according to claim 11 and the use of the gene expression profiles and / or of those therefor used probes for switching off and / or activity modification of target genes and / or for determining the gene activity for the screening of drugs against non-infectious / infectious multi-organ failure and / or for the evaluation of the therapeutic effects of drugs against non-infectious / infectious multi-organ failure, according to claim 25.
Weiterhin betrifft die vorliegende Erfindung neue Möglichkeiten der Unterscheidung zwischen nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens von Patienten, die sich aus experimentell abgesicherten Erkenntnissen im Zusammenhang mit dem Auftreten von Änderungen der- Genaktivitäten (Transkription) bei Patienten mit Multiorganversagen ableiten lassen.Furthermore, the present invention relates to new possibilities of distinguishing between non-infectious and infectious causes of multiple organ failure of patients, which can be derived from experimentally verified findings in connection with the occurrence of changes in gene activities (transcription) in patients with multi-organ failure.
Trotz Fortschritten im pathophysiologischen Verständnis und der supportiven Behandlung stellt das Multiorgandysfunktionssyndrom (MODS) bzw. das Multiorganversagen (MOV) bei intensivmedizinischen Patienten die häufigste Todesursache dar und nimmt weltweit weiter zu. Die Folgen dieser Entwicklung sind nicht nur für den einzelnen Patienten erheblich, sondern haben enorme Auswirkungen auf die Kosten des Gesundheitswesens und den medizinischen Fortschritt in vielen Bereichen der Medizin.Despite advances in pathophysiological understanding and supportive treatment, multiorgan dysfunction syndrome (MODS) or multiple organ failure (MOV) is the leading cause of death in ICU patients and continues to grow worldwide. The consequences of this development are not only significant for the individual patient, but have a huge impact on the costs of healthcare and medical advances in many areas of medicine.
Als Multiorganversagen bezeichnet man das gleichzeitig oder in rascher zeitlicher Abfolge auftretende Versagen von zwei oder mehr vitalen Organsystemen. Das Multiorgandysfunktionssyndrom (MODS) geht als initiale Organinsuffizienz dem MOV voraus [1]. Man spricht heute vom Multiorganversagen wenn zwei oder mehr Organe gleichzeitig oder nacheinander Funktionstörungen aufweisen, wobei ein chronisch persistierendes Organversagen auszuschließen ist [2], Die Prognose des MOV hängt eng mit der Anzahl der beteiligten Organsysteme zusammen. Die Mortalität beträgt bei Versagen eines Organs innerhalb der ersten 24 Stunden 22%, nach 7 Tagen 41 %. Beim Versagen von drei Organsystemen steigt die Mortalität am ersten Tag auf 80 % und nach 4 Tagen auf 100 % an [3].Multi-organ failure refers to the simultaneous or rapid succession of two or more vital failures Organ systems. Multi-organ dysfunction syndrome (MODS) precedes MOV as initial organ failure [1]. One speaks today of multi-organ failure when two or more organs simultaneously or sequentially malfunction, with a chronic persistent organ failure is ruled out [2], the prognosis of MOV is closely related to the number of involved organ systems together. Mortality is 22% in the first 24 hours of an organ failure and 41% after 7 days. In the case of failure of three organ systems mortality increases to 80% on the first day and to 100% after 4 days [3].
Zur klinischen Schweregradeinteilung des MODS und MOV wird regelmäßig der Multiple-Organ-Failure-Score (MOF-Score) von GORIS et al. [4] oder alternativ auch der Sepsis-related Organ Failure Assessment-(SOFA-) Score verwendet [5]. Der MOF-Score erlaubt eine schnelle und klinisch einfache Klassifikation der Organfunktion in drei Abstufungen. Ein MOF-Score > 4 wird in der klinischen Literatur regelmäßig als MOV bezeichnet [6]. Der SOFA-Score ist ein Punktesystem, weiches die schnelle klinische Beurteilung der Funktion, jeweils in vier Schweregradstufen, folgende Organsysteme bewertet: Atmung (Lunge), Koagulation, Leber, Herz-Kreislaufsystem, zentrales Nervensystem und Niere.For the clinical severity classification of MODS and MOV, the multiple organ failure score (MOF score) of GORIS et al. [4] or, alternatively, the Sepsis-related Organ Failure Assessment (SOFA) score used [5]. The MOF score allows a quick and clinically simple classification of organ function in three levels. A MOF score> 4 is regularly referred to in the clinical literature as MOV [6]. The SOFA score is a point system that evaluates the rapid clinical assessment of function, in four severity levels, in each of the following organ systems: respiratory (lung), coagulation, liver, cardiovascular, central nervous system and kidney.
Das MOV läuft klinisch in drei Phasen ab [7]:The MOV runs clinically in three phases [7]:
1. Organ im Schock: Der auslösende pathophysiologische Mechanismus ist ein Perfusionsdefizit unterschiedlichster Genese. Dieses Geschehen spielt sich innerhalb von Stunden ab und hinterläßt noch keine bleibenden Schäden. 2. Orqandvsfunktion: Ein fortbestehendes Perfusionsdefizit innerhalb der nächsten Tage führt zur Entstehung eines SIRS (Systemic Inflammatory Response Syndrome, klassifiziert nach [8]) mit lokalen Ödemen und Zellschädigungen. Diese Phase wird als Multiorgandysfunktionssyndrom (MODS) bezeichnet. 3. Qrqanversaαen: Das fortbestehende Perfusionsdefizit führt zur Stase im Splanchnikusgebiet, wodurch es zur Superinfektion und Translokation von Endotoxinen aus dem Darm kommt. Das führt zu einer Potenzierung der klinischen Symptome und zum Vollbild der Sepsis. Aus der Organdysfunktion wird ein Organversagen. MODS und MOV sind Krankheitsbilder mit einer komplizierten Pathophysiologie. Bis heute sind die genauen molekularen Ursachen der Entstehung und die Komplexizität der immunologisch-infiammatorischen Wirtsantwort auf schwere Infektion und Trauma, die zur Auslösung eines S(RS und zu den entsprechenden kardiozirkulatorischen Auswirkungen führen kann, nur unzureichend verstanden [9].1. Organ in shock: The triggering pathophysiological mechanism is a perfusion deficit of various genesis. This happens within hours and leaves no lasting damage. 2. Orqandvsfunktion: A persistent perfusion deficit within the next few days leads to the development of a systemic inflammatory response syndrome (SIRS, classified according to [8]) with local edema and cell damage. This phase is called multi-organ dysfunction syndrome (MODS). 3. Qrqanversaαen: The persisting perfusion deficit leads to stasis in the splanchnic area, which leads to the superinfection and translocation of endotoxins from the intestine. This leads to a potentiation of the clinical symptoms and to the full picture of sepsis. The organ dysfunction becomes an organ failure. MODS and MOV are syndromes with a complicated pathophysiology. To date, the exact molecular causes of the genesis and complexity of the immunological-infilatory host response to severe infection and trauma, which can lead to the induction of S (RS) and associated cardiocirculatory effects, are poorly understood [9].
MODS und MOV können kann sowohl infektiologischer als auch nicht- infektiologischer Genese sein. MODS und MOV treten regelmässig als klinisch wichtige Komplikation bei Patienten mit Sepsis, nach traumatischen Schock, beiMODS and MOV can be both infectiological and non-infectiological. MODS and MOV are regularly a clinically important complication in patients with sepsis after traumatic shock
Patienten nach Operationen unter Einsatz der Herz-Lungen-Maschine, nachPatients after surgery using the heart-lung machine, after
Organtransplantationen u.v.m. auf (Abbildung 1). Ein wichtigerOrgan transplants u.v.m. on (Figure 1). An important
Pathomechanismus für die Entstehung von MODS und MOV ist die Entwicklung eines systemischen Inflammationssyndromes (SIRS, [8]). Die im Rahmen einesThe pathomechanism for the development of MODS and MOV is the development of a systemic inflammatory syndrome (SIRS, [8]). The as part of a
SIRS initiierten pathophysiologischen Prozesse involvieren nicht nur alleSIRS initiated pathophysiological processes not only involve all
Komponenten des ϊrnrrmnsystems, sondern beeinträchtigen das kardiozirkulatorische System in allen Ebenen und beschränken sich nicht nur auf Myokarddepression und Vasodilatation. Die kardiozirkulatorischen Veränderungen vor allem auf Ebene der Mikrozirkulation bilden die gemeinsame Endstrecke und resultieren in einer Gewebehypoxie, die a)s wichtiger Kofaktor in der Pathogenese des Multiorganversagens gilt.Components of the nrrnrrmnsystems, but affect the cardio-circulatory system at all levels and are not limited to myocardial depression and vasodilation. The cardiocirculatory changes, especially at the level of the microcirculation form the final common pathway and result in a tissue hypoxia, which a) applies s important cofactor in the pathogenesis of multiple organ failure.
Abbildung 1 beschreibt exemplarisch die aus heutiger Sicht wichtigsten Mechanismen der Entstehung von MODS und MOV [1O]: Ein überaktivesFigure 1 exemplifies the most important mechanisms of the formation of MODS and MOV [1O] from today's point of view: an overactive
Immunsystem scheint bei der Entstehung des Multiorganversagens eine zentrale Rolle zu spielen. Dabei nimmt das Endothel durch Sekretion vonImmune system seems to play a central role in the development of multi-organ failure. The endothelium secretes by secretion
Zytokinen und durch Vermittlung der Leukozyten-Adhäsion eine zentraleCytokines and by mediating leukocyte adhesion a central
Schlüsselrolle ein. In den Endothelzellen werden Signaitransduktionskaskaden aktiviert, die letztendlich zur Expression und Aktivierung vonKey role. In the endothelial cells, signal transduction cascades are activated, which ultimately lead to the expression and activation of
Transkriptionsfaktoren führen.Lead to transcription factors.
Das noch lückenhafte Wissen über die Abläufe in der Frühphase des MODS und MOV ist der Grund dafür, das es bis heute keine sensitive/spezifische Diagnostik, die zwischen infektiösen und nichtinfektiösen Ursachen diskriminieren kann, existiert. Neuartige Biomarker und Diagnostika, nunmehr auch auf Genexpressionsebene, können die für die Früherkennung des Multiorganversagens sowie zur Unterscheidung zwischen infektiösen und nichtinfektiösen Ursachen eines MODS und MOV essentiellen diagnostischen Informationen liefern und stellen darüber hinaus einen wichtigen Beitrag zur Aufklärung der pathophysiologiscnen Mechanismen systemischer Inflammationen dar.The still incomplete knowledge about the processes in the early phase of the MODS and MOV is the reason why it is still not sensitive / specific Diagnosis, which can discriminate between infectious and non-infectious causes, exists. Novel biomarkers and diagnostics, now also at the gene expression level, can provide the diagnostic information essential for the early detection of multiorgan failure as well as the distinction between infectious and non-infectious causes of MODS and MOV and, moreover, make an important contribution to the elucidation of the pathophysiological mechanisms of systemic inflammation.
Die klinisch häufig benutzten Frühsymptome wie Fieber, Leukozytose, Tachykardie und Tachypnoe sind bei der Diagnose eines MODS oder MOV sowie bei der Unterscheidung zwischen infektiösen und nichtinfektiösen Ursachen eines MODS und MOV völlig unspezifisch. Parameter, welche die MikroZirkulationsstörungen früh erfassen, wie pH-Veränderungen der Drammukosa [11] und Laktatspiegel im Kapillarbett [12,13], das Auftreten einer respiratorischen Insuffizienz, deren Ursache nicht in der Lunge liegt [2],der Anstieg der Leukozyten-Etastase [14,15], die Höhe des Neopterin-Spiegels [16], die Aktivierung polymorphkerniger Leukozyten und die Höhe des IL-6-Spiegels [17] sind als Frühparameter für die spätere Entstehung von MODS und MOV bedingt geeignet, können aber keinen Beitrag zur Unterscheidung zwischen infektiösen und nichtinfektiösen Ursachen eines MODS und MOV machen. Es besteht daher ein dringender Bedarf für neue diagnostische Verfahren, welche die Fähigkeit des Fachmanns verbessern sollen, nichtinfektiöses von infektiösen MODS oder MOV frühzeitig zu unterscheiden, und dem Ansprechen auf spezifische Behandlungen Aussagen abzuleiten.The clinically commonly used early symptoms such as fever, leukocytosis, tachycardia, and tachypnoea are completely nonspecific in the diagnosis of MODS or MOV, as well as in distinguishing between infectious and non-infectious causes of MODS and MOV. Parameters that detect early microcirculation disorders, such as changes in the pH of Drammukosa [11] and lactate levels in the capillary bed [12,13], the occurrence of respiratory failure, the cause is not in the lungs [2], the increase in leukocyte etastasis [14,15], the level of neopterin levels [16], the activation of polymorphonuclear leukocytes, and the level of IL-6 [17] are conditional as early parameters for the later development of MODS and MOV, but can not contribute to distinguish between infectious and non-infectious causes of a MODS and MOV. Thus, there is an urgent need for new diagnostic methods which are intended to improve the ability of those skilled in the art to early distinguish non-infectious from infectious MODS or MOV, and to deduce responses to specific treatment responses.
Genau die Unterscheidung zwischen infektiösen und nichtinfektiösen Ursachen eines MODS und MOV ist aber von höchster medizinischer Bedeutung, da mittels einer solchen Unterscheidung z.B. Antibiotika spezifischer eingesetzt werden können, was neben einer Vermeidung von Nebenwirkungen durch den unspezifischen Einsatz von Antibiotika auch zu einer erheblichen Kosteneinsparung beiträgt. Gleichfalls können so den Patienten sehr belastende sowie Zeit- und Personal-intensive diagnostische Massnahmen (z.B. Transport zum CT/MRT) zur Identifizierung des jeweiligen Infektionsortes, die Durchführung umfangreicher mikrobiologischer Methoden (z.B. die Untersuchung von Blutkulturen, die ebenfalls mit der Abnahme großer Mengen an Blut verbunden sind) aber auch der risikoreiche Austausch aller mit dem Patienten verbundener Plastikmaterialien wie Venenkatheder etc. bei Vorliegen eines nichtinfektiösen MODS oder MOV vermieden werden. Vice versa kann die schnelle Identifikation infektiöser Ursachen eines MODS oder MOV die zeitnahe Einleitung solcher Maßnahmen und damit die Reduktion der Sterblichkeit sicherstellen.Exactly the distinction between infectious and non-infectious causes of a MOD and MOV is of highest medical importance, since by means of such a distinction, for example, antibiotics can be used more specifically, which in addition to avoiding side effects due to the non-specific use of antibiotics also contributes to a significant cost savings. Similarly, the patient can be very stressful as well as time and personnel-intensive diagnostic measures (eg transport to CT / MRI) to identify the respective site of infection, The implementation of extensive microbiological methods (eg the examination of blood cultures, which are also associated with the decrease of large amounts of blood) but also the risky replacement of all connected with the patient plastic materials such as venous catheters etc. in the presence of a non-infectious MODS or MOV are avoided. Vice versa, the rapid identification of infectious causes of a MODS or MOV can ensure the timely initiation of such measures and thus the reduction of mortality.
Technologische Fortschritte, insbesondere die Entwicklung der Microarray- Technologie, versetzen den Fachmann nun in die Lage, 10000 oder mehr Gene und deren Genprodukte gleichzeitig zu vergleichen. Die Anwendung solcher Microarray-Technologien kann nun Hinweise auf den Status von Gesundheit, Regulationsmechanismen, biochemischer Wechselwirkungen und Signalübertragungsnetzwerken geben. Das Verbessern des Verständnisses darüber, wie ein Organismus auf Infektionen reagiert, sollte die Entwicklung von verstärkten Erkennungs-, Diagnose- und Behandlungsmodalitäten für Sepsis- Erkrankungen erleichtern.Technological advances, particularly the development of microarray technology, now enable the skilled artisan to simultaneously compare 10,000 or more genes and their gene products. The application of such microarray technologies can now provide information on the status of health, regulatory mechanisms, biochemical interactions and signal transmission networks. Improving understanding of how an organism responds to infections should facilitate the development of enhanced detection, diagnosis and treatment modalities for sepsis disorders.
Microarrays stammen vom „Southern blotting" [19] ab, was die erste Herangehensweise darstellt, DNA-Moleküle in einer räumlich ansprechbaren Art und Weise auf einer festen Matrix zu immobilisieren. Die ersten Microarrays bestanden aus DNA-Fragmenten, oft mit unbekannter Sequenz, und wurden auf eine poröse Membran (normalerweise Nylon) punktweise aufgebracht. Routinegemäß wurden cDNA, genomische DNA oder Plasmid-Bibliotheken verwendet, und das hybridisierte Material wurde mit einer radioaktiven Gruppe markiert [20-22].Microarrays are derived from "Southern blotting" [19], which is the first approach to immobilize DNA molecules in a spatially responsive manner on a solid matrix.The first microarrays consisted of DNA fragments, often of unknown sequence, and were spiked onto a porous membrane (usually nylon). Routine use was made of cDNA, genomic DNA or plasmid libraries, and the hybridized material was labeled with a radioactive group [20-22].
Kürzlich hat es die Verwendung von Glas als Substrat und Fluoreszenz zur Detektion zusammen mit der Entwicklung neuer Technologien für die Synthese und für das Aufbringen der Nukleinsäuren in sehr hohen Dichten erlaubt, die Nukleinsäurearrays zu miniaturisierten bei gleichzeitiger Erhöhung des experimentellen Durchsatzes und des Informationsgehaltes [23-25]. Weiterhin ist aus WO 03/002763 bekannt, dass die Messung der Genexpression mittels Microarrays grundsätzlich für die Diagnose von Sepsis und sepsisähnlichen Zuständen verwendet werden können.Recently, it has allowed the use of glass as a substrate and fluorescence for detection along with the development of new technologies for synthesis and application of the nucleic acids at very high densities, miniaturizing the nucleic acid arrays while increasing experimental throughput and information content [23]. 25]. Furthermore, it is known from WO 03/002763 that the measurement of gene expression by means of microarrays can in principle be used for the diagnosis of sepsis and sepsis-like conditions.
Eine Begründung für die Anwendbarkeit der Microarray-Technologie wurde zunächst durch klinische Untersuchungen auf dem Gebiet der Krebsforschung geliefert. Hier haben Expressionsprofile ihre Nützlichkeit bei der Identifizierung von Aktivitäten einzelner Gene oder Gengruppen gezeigt, die mit bestimmten klinischen Phänotypen korrelieren [26]. Durch die Analyse vieler Proben, die von Individuen mit oder ohne akute Leukämie oder diffusen B-ZeII Lymphomen stammten, wurden Genexpressionsmarker (RNA) gefunden und anschließend für die klinisch relevante Klassifizierung dieser Krebsarten angewandt [26,27]. Golub et al. haben herausgefunden, daß verlässliche Vorhersagen nicht aufgrund von irgendeinem einzelnen Gen gemacht werden können, aber daß Vorhersagen, die auf der Veränderung der Transkritiption von 53 Genen (ausgewählt aus über 6000 Genen, die auf den Arrays vertreten waren) basieren, sehr genau sind [26].A rationale for the applicability of microarray technology was first provided by clinical research in the field of cancer research. Here, expression profiles have shown their usefulness in identifying activities of individual genes or gene groups that correlate with particular clinical phenotypes [26]. By analyzing many samples from individuals with or without acute leukemia or diffuse B cell lymphomas, gene expression markers (RNA) were found and subsequently applied to the clinically relevant classification of these cancers [26, 27]. Golub et al. have found that reliable predictions can not be made on the basis of any single gene, but that predictions based on altering the transcription of 53 genes (selected from over 6,000 genes represented on the arrays) are very accurate [26 ].
Alisadeh et al. [27] untersuchten große B-ZeII Lymphome (DLBCL). Die Autoren erarbeiteten Expressionsprofile mit einem „Lymphochip", einem Microarray, derAlisadeh et al. [27] investigated large B-cell lymphomas (DLBCL). The authors developed expression profiles with a "lymphochip", a microarray, the
18 000 Klone komplementärer DNA trug und entwickelt worden war, um Gene zu überwachen, die in normale und abnormale Lymphozytenentwicklung involviert sind. Unter Anwendung von Cluster-Analysen waren sie in der Lage,18,000 clones of complementary DNA were carried and developed to monitor genes involved in normal and abnormal lymphocyte development. Using cluster analysis, they were able to
DLBCL in zwei Kategorien einzuteilen, welche starke Unterschiede bezüglich der Überlebenschancen der Patienten aufzeigten. Die Genexpressionsprofile dieser Untergruppen entsprachen zwei bedeutsamen Stadien der B-Divide DLBCL into two categories that showed significant differences in patient survival rates. The gene expression profiles of these subgroups corresponded to two significant stages of
Zelldifferenzierung.Cell differentiation.
Die grundsätzliche Verwendbarkeit von Genexpressionsprofilen, weiche beispielsweise mittels der Microarray-Technik erhalten werden können, zur Diagnose von SIRS, generalisierten inflammatorischen Entzündungen, Sepsis und schwerer Sepsis ist in den nicht vorveröffentlichten deutschen Patentanmeidungen der Anmelderin der vorliegenden Erfindung DE 103 40 395.7, DE 103 36 511.7, DE 103 150 31.5 sowie 10 2004 009 952.9, auf die hiermit vollinhaltlich Bezug genommen wird, beschrieben.The general applicability of gene expression profiles which can be obtained for example by means of the microarray technique for the diagnosis of SIRS, generalized inflammatory inflammations, sepsis and severe sepsis is described in the unpublished German patent applications of the present applicant DE 103 40 395.7, DE 103 36 511.7, DE 103 150 31.5 and 10 2004 009 952.9, to which reference is hereby made in its entirety.
Von Feezor et al. [28] ist bekannt, dass sich die Genaktivitäten von Patienten, welche aufgrund ihrer operativen Behandlung ein SIRS mit MultiorganBy Feezor et al. [28] it is known that the gene activities of patients, who due to their surgical treatment a SIRS with multi-organ
Dysfunction Syndrome (MODS) entwickelten, gegenüber Patienten, die unter den gleichen operativen Bedingungen eine SIRS ohne MODS entwickelten, unterscheiden. Diese Untersuchungen lassen jedoch keine Aussage über dieDysfunction Syndrome (MODS), compared to patients who developed SIRS without MODS under the same operative conditions. However, these investigations can not be said about the
Unterscheidung von nichtinfektiösen MOV gegenüber infektiösen MOV zu, da in bei den Patienten keine Infektion nachgewiesen wurde.To distinguish non-infectious MOV against infectious MOV, as no infection was detected in the patients.
Die Verwendung von Genexpressionsprofilen zur Unterscheidung zwischen einem nichtinfektiösen MOV und einem infektiösen MOV wurde noch nicht beschrieben.The use of gene expression profiles to distinguish between non-infectious MOV and infectious MOV has not been described.
Ausgangspunkt für die in der vorliegenden Patentanmeldung offenbarten Erfindung ist die Erkenntnis, daß sich die Genaktivitäten von Patienten mit nichtinfektiösem MOV von Genaktivitäten von Patienten mit infektiösem MOV unterscheiden. Diese Unterschiede der Genaktivitäten lassen es somit zu, anhand der Genexpression zwischen nichtinfektiösen und infektiösen MOV zu^ unterscheiden. Diese Unterscheidung ist mit den bisher zur Diagnose verwendeten klinischen Parametern nicht möglich, aber für die Einleitung einer spezialisierten intensivmedizinischen Therapie sehr bedeutungsvoll.The starting point for the invention disclosed in the present patent application is the recognition that the gene activities of patients with non-infectious MOV differ from gene activities of patients with infectious MOV. These differences in gene activity let it therefore differ based on the gene expression between non-infectious and infectious MOV to ^. This distinction is not possible with the clinical parameters used to date for diagnosis, but is very significant for the initiation of specialized intensive care therapy.
Der vorliegenden Erfindung liegt somit die Aufgabe zugrunde, durch die Verwendung von Genaktivitätsmarkem zwischen einem nichtinfektiösen MOV und einem infektiösen MOV zu unterscheiden.The present invention is therefore based on the object of distinguishing between a non-infectious MOV and an infectious MOV by the use of gene activity markers.
Diese Aufgabe wird durch die Merkmale der Ansprüche 1, 11 und 25 gelöst.This object is solved by the features of claims 1, 11 and 25.
Insbesondere betrifft die vorliegende Erfindung die Verwendung von in vitro aus einer Patientenprobe erhaltenen Genexpressionsprofilen für die Unterscheidung zwischen nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens. Ferner dient die vorliegende Erfindung der therapiebegleitenden Verlaufsbeurteilung von Patienten, welche an nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens erkrankt sind.In particular, the present invention relates to the use of gene expression profiles obtained in vitro from a patient sample to distinguish between non-infectious and infectious causes of multi-organ failure. Furthermore, the present invention provides the therapy-accompanying course assessment of patients who are suffering from non-infectious and infectious causes of multi-organ failure.
Die vorliegende Erfindung ist ferner nützlich als Ein- oder Ausschlußkriterium von Patienten, die an nichtinfektiösen oder infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens erkrankt sind, in klinische Studien der Phasen 2-4.The present invention is also useful as an inclusion or exclusion criterion of patients suffering from non-infectious or infectious causes of multi-organ failure in Phase 2-4 clinical trials.
Eine bevorzugte Ausführungsform der Erfindung liegt in der Erstellung von Genaktivitätsdaten für die elektronische Weiterverarbeitung sowie zur Herstellung von Software für die Beschreibung der individuellen Prognose eines Sepsispatienten, für Diagnosezwecke und/oder Patientendatenmangement- systemen.A preferred embodiment of the invention lies in the generation of gene activity data for the electronic further processing and for the production of software for the description of the individual prognosis of a sepsis patient, for diagnostic purposes and / or patient data management systems.
Die vorliegende Erfindung kann auch zur Herstellung von „in silico" Expertensystemen und/oder zur „in silico"-Modellierung von zelluläreren Signalübertragungswegen verwendet werden.The present invention may also be used to prepare "in silico" expert systems and / or for "in silico" modeling of more cellular signal transduction pathways.
Zur Erstellung des Genexpressionsprofiles gemäß der vorliegenden Erfindung wird eine Mehrzahl von spezifischen Genen und/oder Genfragmenten" verwendet, welche ausgewählt werden aus der Gruppe bestehend aus SEQ-ID No. 1 bis SEQ-ID No. 1297 sowie Genfragmenten davon mit wenigstens 5- 2000, bevorzugt 20-200, mehr bevorzugt 20-80 Nukleotiden.To create the gene expression profile according to the present invention, a plurality of specific genes and / or gene fragments "are used, which are selected from the group consisting of SEQ ID No. 1 to SEQ ID No. 1 297, as well as gene fragments thereof with at least 5- 2000 , preferably 20-200, more preferably 20-80 nucleotides.
Diese Sequenzen mit der Sequenz ID: 1 bis zur Sequenz ID: 1297 sind durch den Umfang der vorliegenden Erfindung mit umfaßt und sind dem angefügten, 1297 Sequenzen umfassenden, Sequenzprotokoll, das somit Bestandteil der Beschreibung der vorliegenden Erfindung ist, im Einzelnen offenbart und ist somit ebenfalls Bestandteil der Offenbarung der Erfindung. Dieses Sequenzprotokoll beinhaltet zudem eine Zuordnung der einzelnen Sequenzen mit der Sequenz ID: 1 bis zur Sequenz ID: 1297 zu deren GenBank Accession Nr. (Internet-Zugang über http://www.ncbi.nlm.nih.gov/). Darüber hinaus betrifft die vorliegende Erfindung die Verwendung von in vitro aus einer Patientenprobe erhaltenen Genexpressionsprofilen und/oder von den hierfür verwendeten Sonden, welche ausgewählt werden aus der Gruppe bestehend aus SEQ-ID No. 1 bis SEQ-ID No. 1297 sowie Genfragmenten davon mit wenigstens 5-2000, bevorzugt 20-200, mehr bevorzugt 20-80 Nukleotiden, zum Ausschalten und/oder zur Aktivitätsveränderung von Zielgenen und/oder zur Bestimmung der Genaktivität zum Screening von Wirkstoffen gegen nichtinfektiöses/infektiöses Multiorganversagen und/oder zur Beurteilung der Wirkung gegen nichtinfektiöses/infektiöses Multiorganversagen.These sequences having the sequence ID: 1 to the sequence ID: 1297 are encompassed within the scope of the present invention and are disclosed in detail in the attached, 1297 sequences, sequence listing, which is thus part of the description of the present invention, and thus is also part of the disclosure of the invention. This sequence protocol also includes an assignment of the individual sequences with the sequence ID: 1 to the sequence ID: 1297 to their GenBank Accession No. (Internet access via http://www.ncbi.nlm.nih.gov/). Moreover, the present invention relates to the use of gene expression profiles obtained in vitro from a patient sample and / or of the probes used therefor, which are selected from the group consisting of SEQ ID no. 1 to SEQ ID NO. 1297 and gene fragments thereof with at least 5-2000, preferably 20-200, more preferably 20-80 nucleotides, for switching off and / or for changing the activity of target genes and / or for determining the gene activity for the screening of drugs against non-infectious / infectious multi-organ failure and / or to evaluate the effect against non-infectious / infectious multi-organ failure.
Hierzu können ebenfalls hybridisierungsfähige synthetische Analoga der aufgelisteten Sonden verwendet werden.For this purpose, hybridizable synthetic analogs of the listed probes can also be used.
Ferner kann man bei Patienten, die an nichtinfektiösen oder infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens erkrankt sind, in klinische Studien der Phasen 2-4 die Genaktivitäten in einer biologischen Flüssigkeit bestimmen und aus deren „Wert" Schlüsse hinsichtlich des Krankheitsverlaufs, der Überlebenswahrscheinlichkeit, des Therapieverlaufs oder der Ein- oder Ausschlussmöglichkeit dieser Patienten für klinische Studien ziehen.Further, in patients suffering from non-infectious or infectious causes of multiple organ failure, in clinical studies of phases 2-4 one can determine the gene activities in a biological fluid and from their "value" conclusions about disease progression, probability of survival, course of therapy or Include or exclude these patients for clinical trials.
Eine weitere Ausführungsform der Erfindung ist dadurch gekennzeichnet, daß ein spezifisches Gen und/oder Genfragment ausgewählt wird aus der Gruppe bestehend aus SEQ-ID No. 1 bis SEQ-ID No. 1297 sowie Genfragmenten davon mit wenigstens 5-2000, bevorzugt 20-200, mehr bevorzugt 20-80 Nukleotiden.A further embodiment of the invention is characterized in that a specific gene and / or gene fragment is selected from the group consisting of SEQ ID NO. 1 to SEQ ID NO. 1297 and gene fragments thereof having at least 5-2000, preferably 20-200, more preferably 20-80 nucleotides.
Eine weitere Ausführungsform der Erfindung ist dadurch gekennzeichnet, dass wenigstens 2 bis 100 unterschiedliche Gene und/oder Genfragmente verwendet werden.A further embodiment of the invention is characterized in that at least 2 to 100 different genes and / or gene fragments are used.
Eine weitere Ausführungsform der Erfindung ist dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens 200 unterschiedliche Gene und/oder Genfragmente verwendet werden. Eine weitere Ausführungsform der Erfindung ist dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens 200 bis 500 unterschiedliche Gene und/oder Genfragmente verwendet werden.Another embodiment of the invention is characterized in that at least 200 different genes and / or gene fragments are used. Another embodiment of the invention is characterized in that at least 200 to 500 different genes and / or gene fragments are used.
Eine weitere Ausführungsform der Erfindung ist dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens 500 bis 1000 unterschiedliche Gene und/oder Genfragmente verwendet werden.Another embodiment of the invention is characterized in that at least 500 to 1000 different genes and / or gene fragments are used.
Eine weitere Ausführungsform der Erfindung ist dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens 1000 bis 2000 unterschiedliche Gene und/oder Genfragmente verwendet werden.Another embodiment of the invention is characterized in that at least 1000 to 2000 different genes and / or gene fragments are used.
Eine weitere Ausführungsform der Erfindung ist dadurch gekennzeichnet, daß die in Anspruch 9 aufgelisteten Gene oder Genfragmente und/oder von deren RNA abgeleiteten Sequenzen ersetzt werden durch synthetische Analoga, Aptamere sowie Peptidonukleinsäuren.A further embodiment of the invention is characterized in that the genes or gene fragments listed in claim 9 and / or sequences derived from their RNA are replaced by synthetic analogs, aptamers and peptidonucleic acids.
Eine weitere Ausführungsform der Erfindung ist dadurch gekennzeichnet, daß die synthetischen Analoga der Gene 5-100, insbesondere ca. 70 Basenpaare umfassen.Another embodiment of the invention is characterized in that the synthetic analogs of the genes comprise 5-100, in particular about 70 base pairs.
Eine weitere Ausführungsform der Erfindung ist dadurch gekennzeichnet, daß die Genaktivitäten mittels Hybridisierungsverfahren bestimmt wird.A further embodiment of the invention is characterized in that the gene activities are determined by means of hybridization methods.
Eine weitere Ausführungsform der Erfindung ist dadurch gekennzeichnet, daß die Genaktivität mittels Microarrays bestimmt wird.A further embodiment of the invention is characterized in that the gene activity is determined by means of microarrays.
Eine weitere Ausführungsform der Erfindung ist dadurch gekennzeichnet, daß die Genaktivität durch Hybridisierungs-unabhängige Verfahren, insbesondere enzymatische und/oder chemische Hydrolyse und/oder Amplifikationsverfahren, vorzugsweise PCR, anschließende Quantifizierung der Nukleinsäuren und/oder von Derivaten und/oder Fragmenten derselben, bestimmt wird.A further embodiment of the invention is characterized in that the gene activity is determined by hybridization-independent methods, in particular enzymatic and / or chemical hydrolysis and / or amplification methods, preferably PCR, subsequent quantification of the nucleic acids and / or derivatives and / or fragments thereof ,
Eine weitere Ausführungsform der Erfindung ist dadurch gekennzeichnet, daß die Probe ausgewählt wird aus: Körperflüssigkeiten, insbesondere Blut, Liquor, Urin, Ascitesflüssigkeit, Seminalflüssigkeit, Speichel, Punktat; Zellinhalt oder eine Mischung davon. Eine weitere Ausführungsform der Erfindung ist dadurch gekennzeichnet, daß Zellproben gegebenenfalls einer lytischen Behandlung unterzogen werden, um deren Zellinhalte freizusetzen.Another embodiment of the invention is characterized in that the sample is selected from: body fluids, in particular blood, cerebrospinal fluid, urine, ascites fluid, seminal fluid, saliva, punctate; Cell contents or a mixture thereof. Another embodiment of the invention is characterized in that cell samples are optionally subjected to a lytic treatment to release their cell contents.
Es ist dem Fachmann klar, daß die in den Ansprüchen dargelegten einzelnen Merkmale der Erfindung ohne Einschränkung beliebig miteinander kombinierbar sind.It is clear to the person skilled in the art that the individual features of the invention set out in the claims can be combined with one another without restriction.
Als Markergene im Sinne der Erfindung werden alle abgeleiteten DNA- Sequenzen, Partialsequenzen und synthetischen Analoga (beispielsweise Peptido-Nukleinsäuren, PNA) verstanden. Die auf Bestimmung der Genexpression auf RNA-Ebene bezogene Beschreibung der Erfindung stellt keine Einschränkung sondern nur eine beispielhafte Anwendung dar.Marker genes within the meaning of the invention are understood to mean all derived DNA sequences, partial sequences and synthetic analogs (for example peptido-nucleic acids, PNA). The description of the invention related to gene expression determination at the RNA level is not a limitation but only an exemplary application.
Die auf Blut bezogene Beschreibung der Erfindung stellt nur eine beispielhafte Anwendung der Erfindung dar. Als biologische Flüssigkeiten im Sinne der Erfindung werden alle Körperflüssigkeiten des Menschen verstanden.The blood-related description of the invention represents only an exemplary application of the invention. As biological fluids in the sense of the invention, all body fluids of humans are understood.
Weitere Vorteile und Merkmale der vorliegenden Erfindung ergeben sich aufgrund der Beschreibung eines Ausführungsbeispiels, sowie anhand der Zeichnung.Further advantages and features of the present invention will become apparent from the description of an embodiment and from the drawing.
Fig. 1 zeigt den pathologischen Verlauf von Multiorganversagen, ausgehend von unterschiedlichen medizinischen Zuständen. Fig. 1 shows the pathological course of multi-organ failure, starting from different medical conditions.
Ausführungsbeispielembodiment
Untersuchungen der differentiellen Genexpression zur Unterscheidung zwischen nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens.Differential gene expression studies to distinguish between non-infectious and infectious causes of multiple organ failure.
Für die Messung der differentiellen Genexpression zur Unterscheidung zwischen nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens wurden Untersuchungen von Vollblutproben von insgesamt 57 Patienten, welche auf operativen Intensivstationen behandelt wurden, durchgeführt.For the measurement of differential gene expression to differentiate between noninfectious and infectious causes of multiple organ failure, whole blood samples were taken from a total of 57 patients treated in surgical intensive care units.
Es wurden Vollblutproben von 31 Patienten abgenommen, welchen im Rahmen ihrer intensivmedizinischen Betreuung ein infektiöses MOV [dann als schwere Sepsis oder septischer Schock bezeichnet und klassifiziert nach 8] entwickelten.Whole blood samples were taken from 31 patients who underwent infective MOV [then referred to as severe sepsis or septic shock and classified after 8] as part of their intensive care.
Weiterhin wurden Vollblutproben von 26 Patienten abgenommen, welche im Rahmen ihrer intensivmedizinischen Betreuung ein nichtinfektiöses MOV [klassifiziert nach 8] entwickelten.In addition, whole blood samples were taken from 26 patients who developed a noninfectious MOV [classified after 8] as part of their intensive care.
Als Referenzproben dienten die totale RNA aus Zelllinien SIG-M5.The reference samples were the total RNA from cell lines SIG-M5.
Ausgewählte Charakteristika der beiden Patientengruppen sind in der Tabelle 1 dargestellt. Dabei werden Angaben zum Alter, Geschlecht, und dem SOFA- Score als Maß für die Funktion der Organsysteme gemacht. Gleichfalls sind die Plasmaproteinspiegel von Procalcitonin (PCT) und CRP, die Zahl der Leukozyten sowie die häufigsten CDC-Kriterien (Center of Disease Control) der Patienten angegeben.Selected characteristics of the two patient groups are shown in Table 1. Data on age, gender, and the SOFA score are used as a measure of the function of the organ systems. It also reports the plasma protein levels of procalcitonin (PCT) and CRP, the number of leucocytes, and the patient's most common Center of Disease Control (CDC) criteria.
Alle Patientenproben wurden mit der Referenzprobe jeweils auf einem Microarray ko-hybridisiert. Tabelle"!: Daten der PatientengruppenAll patient samples were co-hybridized with the reference sample on a microarray. Table "!: Data of patient groups
r Median (Intraquartilabstand) r median (intraquartile distance)
Experimentelle Beschreibung:Experimental description:
Nach Abnahme des Vollblutes wurde die totale RNA der Proben unter Anwendung des PAXGene Blood RNA Kit gemäß den Vorgaben des Herstellers (Qiagen) isoliert. : After collection of the whole blood, the total RNA of the samples was isolated using the PAXGene Blood RNA Kit according to the manufacturer's instructions (Qiagen). :
Zellkultivierungcell culture
Für die Zellkultivierung (Kontrollproben) wurden 19 Kryozellkulturen (SIGM5) (eingefroren in flüssigem Stickstoff) genutzt. Die Zellen wurden jeweils mit 2 ml Iscove's Medium (Biochrom AG) beimpft ergänzt mit 20% fetalen Kälber Serum (FCS). Die Zellkulturen wurden anschliessend für 24 Stunden bei 37° C unter 5% CO2 in 12-well Platten inkubiert. Danach wurde der Inhalt von 18 Wells in 2 Teile mit jeweils dem gleichen Volumen geteilt, sodass schliesslich 3 Platten des gleichen Formats (insgesamt 36 Wells) zur Verfügung standen. Die Kultivierung wurde anschliessend für 24 Stunden unter den gleichen Bedingungen fortgeführt. Im Anschluss daran wurden die resultierenden Kulturen von 11 Wells jeder Platte vereint und zentrifugiert (1000 x g, 5 min, Raumtemperatur). Der Überstand wurde verworfen und das Zellpellet in 40 ml des o.g. Mediums gelöst. Diese 40 ml gelöste Zellen wurden in zwei 250 ml Kolben zu gleichen Teilen aufgeteilt und nach 48 Stunden Inkubation und Zugabe von 5 ml des o.g. Mediums wiederum inkubiert. Von den restlichen 2 ml der zwei verbleibendenden Platten wurden 80 μl in leere Wells der gleichen Platten gegeben, welche bereits vorher mit 1 ml des o.g. Mediums präpariert waren. Nach 48 Stunden Inkubation wurde nur eine der 12 Well-Platten wie folgt prozessiert: Aus jedem Well wurden 500 μl entnommen und vereint. Die daraus resultierenden 6 ml wurden in einen 250 ml Kolben gegeben, welcher ca. 10 ml frisches Medium enthielt. Dieses Gemisch wurde mit 1000 x g 5 Minuten bei Raumtemperatur zentrifugiert und in 10 ml des o.g. Mediums gelöst. Die anschliessende Zellzählung ergab folgendes Ergebnis: 1,5 x 107 Zellen pro ml, 10 ml Gesamtvolumen, Gesamtzahl der Zellen: 1 ,5 x 108. Da die Zellzahl noch nicht ausreichend war, wurden 2,5 ml des o.g. Zellsuspension in 30 ml des o.g. Mediums in einen 250 ml (75 cm2) Kolben gegeben (insgesamt 4 Kolben). Nach 72 Sunden Inkubationszeit wurden jeweils 20 ml frischen Mediums in die Kolben gegeben. Nach folgender 24-stündiger Inkubation erfolgte die ZeNzählung wie oben beschrieben, die eine Gesamtzellzahl von 3,8 x 10° Zellen ergab. Um die gewünschte Zellzahl von 2 x 106 Zellen zu errreichen wurden die Zellen in 47,5 ml des o.g. Mediums in 4 Kolben resuspendiert. Nach einer Inkubationszeit von 24 Stunden wurden die Zellen zentrifugiert und zweimal mit Phosphatpuffer ohne Ca2+ und Mg2+ (Biochrom AG) gewaschen.For cell cultivation (control samples), 19 cryocell cultures (SIGM5) (frozen in liquid nitrogen) were used. The cells were each inoculated with 2 ml of Iscove's medium (Biochrom AG) supplemented with 20% fetal calf serum (FCS). The cell cultures were then incubated for 24 hours at 37 ° C under 5% CO2 in 12-well plates. Afterwards, the contents of 18 wells were divided into 2 parts, each with the same volume, so that finally 3 plates of the same format (in total 36 wells) were available. The cultivation was then continued for 24 hours under the same conditions. Subsequently, the resulting cultures of 11 wells of each plate were combined and centrifuged (1000 xg, 5 min, room temperature). The supernatant was discarded and the cell pellet in 40 ml solved the above medium. These 40 ml dissolved cells were divided equally into two 250 ml flasks and incubated again after 48 hours of incubation and addition of 5 ml of the above-mentioned medium. Of the remaining 2 ml of the two remaining plates, 80 μl were added to empty wells of the same plates previously prepared with 1 ml of the above medium. After 48 hours of incubation, only one of the 12 well plates was processed as follows: 500 μl were withdrawn from each well and pooled. The resulting 6 ml was added to a 250 ml flask containing approximately 10 ml of fresh medium. This mixture was centrifuged at 1000 xg for 5 minutes at room temperature and dissolved in 10 ml of the above medium. The subsequent cell count gave the following result: 1.5 × 10 7 cells per ml, 10 ml total volume, total number of cells: 1, 5 × 108. Since the cell number was not sufficient, 2.5 ml of the above cell suspension in 30 ml of medium in a 250 ml (75 cm 2 ) flask (total of 4 pistons). After 72 hours of incubation, 20 ml each of fresh medium was added to the flasks. After the following 24-hour incubation, the count was as described above, giving a total cell number of 3.8 x 10 ° cells. In order to reach the desired cell number of 2 × 10 6 cells, the cells were resuspended in 47.5 ml of the above medium in 4 flasks. After an incubation period of 24 hours, the cells were centrifuged and washed twice with phosphate buffer without Ca 2+ and Mg 2+ (Biochrom AG).
Die Isolation der totalen RNA erfolgt mittels des NucleoSpin RNA L Kits (Machery&Nagel) entsprechend den Angaben des Herstellers. Die oben beschriebene Prozedur wurde wiederholt bis die erforderliche Zellzahl erreicht wurde. Dies war erforderlich, um die erforderliche Menge von 6 mg totale RNA zu erreichen, was etwa einer Effizienz von 600 μg RNA pro 108 Zellen entspricht.The isolation of the total RNA is carried out by means of the NucleoSpin RNA L kit (Machery & Nagel) according to the manufacturer's instructions. The procedure described above was repeated until the required number of cells was reached. This was required to achieve the required amount of 6 mg total RNA, which corresponds approximately to an efficiency of 600 μg RNA per 10 8 cells.
Reverse Transkription / Markierung / HybridisierungReverse transcription / labeling / hybridization
Nach Abnahme des Vollblutes wurde die totale RNA der Proben unter Verwendung des PAXGene Blood RNA Kits (PreAnalytiX) gemäss den Vorgaben des Herstellers isoliert und auf ihre Qualität geprüft. Von jeder Probe wurden 10 μg totale RNA aliquotiert und zusammen mit 10 μg total RNA aus SIGM5-Zellen als Referenz-RNA zu komplementärer DNA (cDNA) mit der reversen Transkriptase Superscript Ii (Invitrogen) umgeschrieben und die RNA anschließend durch alkalische Hydrolyse aus dem Ansatz entfernt. Im Reaktionsansatz wurde ein Teil des dTTP durch Aminoallyl-dUTP (AA-dUTP) ersetzt, um später die Kopplung des Fluoreszenzfarbstoffes an die cDNA zu ermöglichen.After collection of the whole blood, the total RNA of the samples was isolated and tested for quality using the PAXGene Blood RNA Kit (PreAnalytiX) according to the manufacturer's instructions. From every sample 10 μg of total RNA were aliquoted and together with 10 μg total RNA from SIGM5 cells as reference RNA to complementary DNA (cDNA) with the reverse transcriptase Superscript II (Invitrogen) rewritten and the RNA then removed by alkaline hydrolysis from the batch. In the reaction mixture, a portion of the dTTP was replaced by aminoallyl-dUTP (AA-dUTP), to allow later the coupling of the fluorescent dye to the cDNA.
Nach der Aufreinigung des Reaktionsansatzes wurden die cDNA der Proben und Kontrollen mit den Fluoreszeπzfarbstoffen Afexa 647 und Alexa 555 kovaJent markiert und auf einem Microarray der Firma SIRS-Lab hybridisiert.After purification of the reaction mixture, the cDNA of the samples and controls were labeled with the fluorescence dyes Afexa 647 and Alexa 555 kovaJent and hybridized on a microarray from SIRS-Lab.
Auf dem verwendeten Microarray befinden sich 5308 immobilisierteOn the microarray used are 5308 immobilized
Polynukleotide mit einer Länge von 55 - 70 Basenpaaren, die jeweils ein humanes Gen repräsentieren und Kontrollspots zur Qualitätssicherung. Ein Microarray unterteilt sich in 28 Subarrays mit einem Raster von 15x15 Spots.55-70 base pair polynucleotides each representing a human gene and quality assurance control spots. A microarray is divided into 28 subarrays with a grid of 15x15 spots.
Die Hybridisierung und das anschiiessende Waschen bzw. Trocknen wurde in der Hybridisierungsstation HS 400 (Tecan) nach Angaben des Herstellers über 10,5 Stunden bei 42 0C durchgeführt. Die verwendete Hybridisierungslösung besteht aus den jeweiligen gelabelten cDNA-Proben, 3,5x SSC (1x SSC enthält 150 mM Natriumchlorid und 15 mM Natriumeitrat), 0,3% Natriumdodecylsulfat (V/V) 25% Formamid (V/V) und je 0,8 μg μl-1 cot-1 DNA, Hefe t-RNA und poly- A RNA. Das anschliessende Waschen der Mikroarrays wurde mit nachfolgendem Programm bei Raumtemperatur in durchgeführt: je 90 Sekunden spülen mit Waschpuffer 1 (2x SSC, 0,03% Natriumdodecylsuifat), mit Waschpuffer 2 (1x SSC) und abschließend mit Waschpuffer 3 (0,2x SSC). Danach wurden die Mikroarrays unter einem Stickstoffstrom mit einem Druck von 2,5 bar bei 30 0C über 150 Sekunden getrocknet.The hybridization and the subsequent washing or drying was carried out in the hybridization station HS 400 (Tecan) according to the manufacturer for 10.5 hours at 42 0 C. The hybridization solution used consists of the respective labeled cDNA samples, 3.5 × SSC (1x SSC contains 150 mM sodium chloride and 15 mM sodium citrate), 0.3% sodium dodecyl sulfate (v / v) 25% formamide (v / v) and 0 each , 8 μg μl-1 cot-1 DNA, yeast t-RNA and polyA RNA. The subsequent washing of the microarrays was carried out with the following program at room temperature: rinse for 90 seconds with washing buffer 1 (2 × SSC, 0.03% sodium dodecylsuifate), with washing buffer 2 (1 × SSC) and finally with washing buffer 3 (0.2 × SSC) , Thereafter, the microarrays were dried under a stream of nitrogen at a pressure of 2.5 bar at 30 0 C for 150 seconds.
Nach der Hybridisierung wurden die Hybridisierungssignale der Mikroarrays mit einem GenePix 4000B Scanner (Axon) ausgelesen und die Expressionsverhältnisse der differenziert exprimierten Gene mit der Software GenePix Pro 4.0 (Axon) bestimmt. Auswertung:After hybridization, the hybridization signals of the microarrays were read with a GenePix 4000B scanner (Axon) and the expression ratios of the differentially expressed genes were determined using the GenePix Pro 4.0 software (Axon). Evaluation:
Für die Auswertung wurde die mittlere Intensität eines Spots als der Medianwert der zugehörigen Spotpixel bestimmt.For the evaluation, the mean intensity of a spot was determined as the median value of the associated spot pixels.
Korrektur systematischer Fehler:Correction of systematic error:
Die Korrektur systematischer Fehler erfolgte nach dem Ansatz von Huber et al. (2002). Dabei wurden der additive und der multipUkative Blas innerhalb eines Microarrays aus 70% der vorhandenen Genproben geschätzt. Für alle weiteren Berechnungen wurden die Signale mittels arcus sinus hyperbolicus transformiert.The correction of systematic errors was carried out according to the approach of Huber et al. (2002). Here, the additive and the multipUcative Blas were estimated within a microarray of 70% of the existing gene samples. For all further calculations, the signals were transformed by means of hyperbolic arc sinus.
Für die Analyse wurden die normalisierten und transformierten relativen Verhältnisse der Signale der Patientenproben gegen die allgemeine Kontrolle berechnet. D.h. für das j-te Gen des n-ten Patienten ergab die Berechnung den Wert Gj,n = arcsinh(Scy5(j,n)) - arcsinh(Scy3(j,n)), wobei [SCy3(j,π), SCy5(j,n)] das zugehörige Signalpaar bezeichnet. War für einen Patienten ein Spot nicht auswertbar (z.B. Fleck auf dem gescannten Bild), so wurde der zugehörige Wert als nicht vorhanden (,missing value') gekennzeichnet.For analysis, the normalized and transformed relative ratios of the signals of the patient samples versus the general control were calculated. That for the jth gene of the nth patient, the calculation gave the value Gj, n = arcsinh (Scy5 (j, n)) - arcsinh (Scy3 (j, n)), where [SCy3 (j, π), SCy5 (j, n)] denotes the associated signal pair. If a spot was not evaluable for a patient (e.g., a spot on the scanned image), the associated value was marked as missing ('missing value').
Statistischer Vergleich:Statistical comparison:
Für den Vergleich wurde der zweiseitige Zweistichproben Student-Test pro Gen verwendet. Beide Stichproben enthielten die Werte der Patientengruppen nichtinfektiöses MOV bzw. infektiöses MOV. Für die Auswahl der differenziert exprimierten Gene wurde der zugehörige p-Wert bewertet. Für die Gruppe der ausgewählten Gene war der zugehörige p-Wert kleiner als 0.05.For comparison, the two-sided two-sample Student's test was used per gene. Both samples contained patient group values of non-infectious MOV and infectious MOV, respectively. The associated p-value was evaluated for the selection of the differentially expressed genes. For the group of selected genes, the associated p-value was less than 0.05.
Die Höhe des Expressionsverhältnisses jedes Gens stellte das Kriterium für eine Sortierung der untersuchten Gene dar. Von Interesse waren die Gene, die zwischen den an einem nichtinfektiösen MOV erkrankten Patienten gegenüber den an infektiösen MOV erkrankten Patienten am meisten überexprimiert bzw. unterexprimiert wurden.The level of expression of each gene was the criterion for sorting the genes under study. Of interest were the genes that were most overexpressed or under-expressed between patients afflicted with a non-infectious MOV versus infectious MOV patients.
Aus Tabelle 2 ist ersichtlich, dass 721 Gene den Patientenprobe gefunden wurden, die in den Patienten mit infektiösem MOV gegenüber den Patienten mit nichtinfektiösem MOV signifikant überexprimiert waren. Weiterhin ist aus Tabelle 3 ersichtlich, dass 576 Gene der Patienten mit infektiösem MOV gegenüber den Patienten mit nichtinfektiösem MOV signifikant unterexprimiert waren. Aus den Ergebnissen wird deutlich, dass die in Tabelle 2 und Tabelle 3 aufgeführten Genaktivitäten zwischen den nichtinfektiösen Ursachen eines Multiorganversageπ und den infektiösen Ursachen eines Multiorganversagen (unterscheiden. Somit stellen die aufgeführten Genaktivitäten Marker für eine Unterscheidung von nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens dar. From Table 2, it can be seen that 721 genes were found in the patient sample present in the patient with infectious MOV compared to the patients with non-infective MOV were significantly overexpressed. Further, it can be seen from Table 3 that 576 genes of infectious MOV patients were significantly under-expressed in patients with non-infective MOV. From the results, it is clear that the gene activities listed in Table 2 and Table 3 distinguish between the non-infectious causes of multiple organ failure and the infectious causes of multi-organ failure (Thus, the listed gene activities are markers for distinguishing non-infectious and infectious causes of multi-organ failure.
Tabelle 2: Signifikant gesteigerte Genaktivitäten in Proben von Patienten mit infektiösem MOV1 im Ver leic zu den Genaktivitäten von Patienten mit nichtinfektiösem MOVTable 2: Significantly increased gene activities in samples of patients with infectious MOV 1 in the liver for the gene activities of patients with non-infectious MOV
Tabelle 3: Signifikant reduzierte Genaktivitäten in Proben von Patienten mit infektiösem MODS/MOV, im Vergleich zu den Genaktivitäten von Patienten mit nichtinfektiösem MODS/MOVTable 3: Significantly reduced gene activities in samples from patients with infectious MODS / MOV compared to the gene activities of patients with non-infectious MODS / MOV
Diese in Tabelle 2 und 3 charakteristischen Veränderungen sind für die erfindungsgemäße Verwendung gemäß Anspruch 1 ausnutzbar.These characteristic changes in Table 2 and 3 are exploitable for the inventive use according to claim 1.
Die in den Tabellen 2 und 3 aufgeführten GenBank Accession Nummern (Internet-Zugang über http://www.ticbi.nim.nih.gov/) der einzelnen Sequenzen sind in dem dieser Anmeldung angefügten Sequenzprotokol im Einzelnen jeweils einer Sequenz ID (Sequenz ID: 1 bis zur Sequenz ID: 1297) zugeordnet. The GenBank accession numbers listed in Tables 2 and 3 (Internet access via http://www.ticbi.nim.nih.gov/) of the individual sequences are described in detail in the sequence protocol attached to this application in each case of a sequence ID (Sequence ID : 1 to sequence ID: 1297).
Referenzenreferences
1. Natanson C (1997) Anti-inflammatory therapies to treat sepsis and septic shock: A reassessment. Crit Care Med 25: 1095-10991. Natanson C (1997) Anti-inflammatory therapies to treat sepsis and septic shock: A reassessment. Crit Care Med 25: 1095-1099
2. Geiger K (1995) Frühparameter für Multiorgandysfunktionssyndrom. in Hartenauer U (ed.) Sepsis in der Frühphase München MMV Medizin Verlag 19-252. Geiger K (1995) Early parameter for multi-organ dysfunction syndrome. in Hartenauer U (ed.) Sepsis in the early stages Munich MMV Medizin Verlag 19-25
3. Knaus WA , Draper EA, Wagner DP, Zimmermann JE (1985) Prognosis in acute organ-system failure. Ann Surg 202: 658-6933. Knaus WA, Draper EA, Wagner DP, Zimmermann JE (1985) Prognosis in acute organ-system failure. Ann Surg 202: 658-693
4. Goris Rl, Bockhorst TP , Nuytinck JKS (1995) Mulitiple organ failure. Arch Surg 120:1109-11154. Goris Rl, Bockhorst TP, Nuytinck JKS (1995) Multiple organ failure. Arch Surg 120: 1109-1115
5. Vincent JL, Moreno R, Takala J, et al. (1996) The SOFA (Sepsis-related Organ Failure Assessment) score to describe organ dysfunction/failure. On behalf of the Working Group on Sepsis-Related Problems of the European Society of Intensive Care Medicine, Intensive Care Med. JuI 22(7):707-10.5. Vincent JL, Moreno R, Takala J, et al. (1996) The SOFA (Sepsis-related Organ Failure Assessment) score to describe organ dysfunction / failure. On behalf of the Working Group on Sepsis-Related Problems of the European Society of Intensive Care Medicine, Intensive Care Med. JuI 22 (7): 707-10.
6. Pfeiffer L, Ehrhardt N, Kretschmar R, et al. (1996) Endotoxinämie und: Multiorganversagen nach Polytrauma. Anaesthesiol Reanimat 21: 91-966. Pfeiffer L, Ehrhardt N, Kretschmar R, et al. (1996) endotoxemia and : multiple organ failure after polytrauma. Anesthesiol Reanimat 21: 91-96
7. Schlag G, Redl H (1993) Organ in shock, early organ failure, late organ failure., in Schlag G and Redl H (eds.) Pathophysiology of shock, sepsis, and organ failure Berlin Heidelberg Springer-Verlag, 1-47. Schlag G, Redl H (1993) Organ in shock, early organ failure, late organ failure., In Schlag G and Redl H (eds.) Pathophysiology of shock, sepsis, and organ failure Berlin Heidelberg Springer-Verlag, 1- 4
8. Bone RC, BaIk RA, Cerra FB, et al. (1992) The ACCP/SCCM Consensus Conference Committee (1992) Definitions for Sepsis and organ failure and guidelines for the use of innovative therapies in Sepsis. Chest 101:1656-8. Bone RC, BaIk RA, Cerra FB, et al. (1992) The ACCP / SCCM Consensus Conference Committee (1992) Definitions for sepsis and organ failure and guidelines for the use of innovative therapies in sepsis. Chest 101: 1656-
1662; und Crit Care Med 1992; 20: 864-874. 9. Levy MM, Fink M, Marshall JC, et al. (2003) For the International Sepsis Definitions Conference: 2001 SCCM/ESICM/ACCP/ATS/SIS International Sepsis Definitions Conference. Crit Care Med. Apr;31 (4);1250-61662; and Crit Care Med 1992; 20: 864-874. 9. Levy MM, Fink M, Marshall JC, et al. (2003) For the International Sepsis Definitions Conference: 2001 SCCM / ESICM / ACCP / ATS / SIS International Sepsis Definitions Conference. Crit Care Med. Apr; 31 (4); 1250-6
10. http://chirinn.klinikum.uni-muenchen.de/forschung/for_01_14_04.html, Stand Otober 2004, modifiziert10. http://chirinn.klinikum.uni-muenchen.de/forschung/for_01_14_04.html, Booth Otober 2004, modified
H .Marik PE. (1993) Gastric intramucosal pH. A better predictor of multiorgan dysfuction Syndrom and death than oxygen derived variables in patients with sepsis. CHEST 104:, 225-229H.Marik PE. (1993) Gastric intramucosal pH. A better predictor of multiorgan dysfuction syndrome and death than oxygen derived variables in patients with sepsis. CHEST 104 :, 225-229
12. Bernardin G , Pradier C, Tiger F, et al. (1996) Blood pressure and arterial lactate level are early indicators of short-term survival in human septic shock. Intensiv Care Med 22: 17-25;12. Bernardin G, Pradier C, Tiger F, et al. (1996) Blood pressure and arterial lactate levels are early indicators of short-term survival in human septic shock. Intensive Care Med 22: 17-25;
13.Marecaux G, Pinsky MR, Dupont E, et al. (1996) Blood lactate levels are better prognostic indicators than TNF and IL-6 leveis in patients with septic shock. Intensiv Care Med 22: 404-40813.Marecaux G, Pinsky MR, Dupont E, et al. (1996) Blood lactate levels are better predictive than TNF and IL-6 levels in patients with septic shock. Intensive Care Med 22: 404-408
14. Duswald KH , Jochum M , Schramm W , Fritz H (1985) Released granulocytic elastase: an indicator of pathobiochemical alterations in septicemia after abdominal surgery. Surgery 98: 892-89914. Duswald KH, Jochum M, Schramm W, Fritz H. (1985) Released granulocytic elastase: an indicator of pathobiochemical alterations in septicemia after abdominal surgery. Surgery 98: 892-899
15. Nuytinck JKS, Goris Rl, Redl H, et al. (1986) Posttraumatic complications and inflammatory mediators. Arch Surg 121: 886-89015. Nuytinck JKS, Goris R1, Red1 H, et al. (1986) Posttraumatic complications and inflammatory mediators. Arch Surg 121: 886-890
16. Nast-Kolb D, Jochum M, Waydlas C, et al. (1991) Die Wertigkeit biochemischer Faktoren beim Polytrauma. Hefte Unfallheilkunde 215: 21516. Nast-Kolb D, Jochum M, Waydlas C, et al. (1991) The value of biochemical factors in polytrauma. Notebooks Traumatology 215: 215
17. Hack CE, de Groot ER , Felt-Bersma RJ , et al. (1989): Increased plasma levels of interleukin-6 in sepsis" Blood 74: 1704-171017. Hack CE, de Groot ER, Felt-Bersma RJ, et al. (1989): Increased plasma levels of interleukin-6 in sepsis "Blood 74: 1704-1710
iδ.Patel RT, Deen Kl, Youngs D, et al. (1994) Interleukin 6 is a prognostic indicator of outcome in severe intra-abdominal sepsis. Br J Surg 81:1306- 1308iδ.Patel RT, Deen Kl, Youngs D, et al. (1994) Interleukin 6 is a prognostic indicator of outcome in severe intra-abdominal sepsis. Br J Surg 81: 1306-1308
19. Southern EM (1974) An improved method for transferring nucleotides from electrophoresis Strips to thin layers of ion-exchange cellulose. Anal Biochem19. Southern EM (1974) An improved method for transferring nucleotides from electrophoresis strips to thin layers of ion-exchange cellulose. Anal Biochem
62:317-31862: 317-318
2O. Gillespie D, Spiegelman S (1965) A quantitative assay for DNA-RNA hybrids with DNA immσbilized on a membrane. J Mol Biol 12:829-8422O. Gillespie D, Spiegelman S (1965) A quantitative assay for DNA-RNA hybrid with DNA immσbilized on a membrane. J Mol Biol 12: 829-842
21. Lennon GG, Lehrach H (1991) Hybridization analyses of arrayed cDNA libraries. Trends Genet 7: 314-31721. Lennon GG, Lehrach H (1991) Hybridization analyzes of arrayed cDNA libraries. Trends Genet 7: 314-317
22. Kafatos FC, Jones CW, Efstratiadis A (1979) Determination of nucleic aciä sequence homologies and relative concentrations by a dot hybridization procedure. Nucl Acid Res 7:1541-155222. Kafatos FC, Jones CW, Efstratiadis A (1979) Determination of nucleic acid sequence homologies and relative concentrations by a hybridization procedure. Nucl Acid Res 7: 1541-1552
23.Fodor SP, Read JL, Pirrung MC, Stryer L, Lu AT, Solas D (1991) Light-* directed, spatially addressable parallel chemical synthesis. Science 251 :767-77323.Fodor SP, Read JL, Pirrung MC, Stryer L, Lu AT, Solas D (1991) * Light-Directed, Spatially addressable parallel chemical synthesis. Science 251: 767-773
24. Pease AC, Solas D, Sullivan EJ, Cronin MT, Holmes CP, Fodor SP (1994) Light-generated oligonucleotide arrays for rapid DNA sequence analysis. Proc Natl Acad Sei USA 91:5022-502624. Pease AC, Solas D, Sullivan EJ, Cronin MT, Holmes CP, Fodor SP (1994) Light-generated oligonucleotide arrays for rapid DNA sequence analysis. Proc Natl Acad USA 91: 5022-5026
25.Schena M, Shalon D, Davis RW, Brown PO (1995) Quantitative monitoring of gene expression patterns with a complementary DNA microarray. Science 270:467-470 26.Golub TR1 Slonim DK, Tamayo P, et al. (1999) Molecular Classification of Cancer: class discovery and class prediction by gene expression monitoring. Science 286:531-53725.Schena M, Shalon D, Davis RW, Brown PO (1995) Quantitative monitoring of gene expression patterns with a complementary DNA microarray. Science 270: 467-470 26. Golub TR 1 Slonim DK, Tamayo P, et al. (1999) Molecular Classification of Cancer: class discovery and class prediction by gene expression monitoring. Science 286: 531-537
27.Alizadeh AA, Eisen MB, Davis RE, et al. (2000) Distinct types of diffuse large B-cell lymphoma identified by gene expression profiling. Nature 403:503-5127. Alizadeh AA, Iron MB, Davis RE, et al. (2000) Distinct types of diffuse large B-cell lymphoma identified by gene expression profiling. Nature 403: 503-51
28. Feezor RJ, Baker HV, Xiao W, et al. (2004) Genomic and Proteomic Determinants σf outcome in patients unόergömg thoracoabdomina) aortic aneurysm repair. Journal of Immunology 172 (11): 7103-710928. Feezor RJ, Baker HV, Xiao W, et al. (2004) Genome and proteomic determinants σf outcome in patients with thoracic abdominal aortic aneurysm repair. Journal of Immunology 172 (11): 7103-7109
29. Huber W, Heydebreck A, Sueftmann H, et al. (2003) Parameter estimation for the calibration and variance stabilization of microarray data. Stat. Appl. in Gen. and Mol. Biol.. Vo). 2, lssue 1, Article 3 29. Huber W, Heydebreck A, Sueftmann H, et al. (2003) Parameter estimation for the calibration and variance stabilization of microarray data. Stat. Appl. in gene. and Mol. Biol. Vo). 2, lssue 1, Article 3

Claims

Ansprüche claims
1. Verwendung von in vitro aus einer Patientenprobe erhaltenen Genexpressionsprofileπ für die Unterscheidung zwischen nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens.1. Use of in vitro gene expression profiles obtained from a patient sample for distinguishing between non-infectious and infectious causes of multi-organ failure.
2. Verwendung nach Anspruch 1 für die therapiebegleitende Verlaufsbeurteilung bei nichtinfektiösen und infektiösen2. Use according to claim 1 for the therapy-accompanying course assessment in non-infectious and infectious
Multiorganversagen.Multiple organ failure.
3. Verwendung nach Anspruch 1 für die Klassifizierung von Patienten mit nichtinfektiösen oder infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens.3. Use according to claim 1 for the classification of patients with non-infectious or infectious causes of multi-organ failure.
4. Verwendung nach Anspruch 3 als Ein- oder Ausschlußkriterium von Patienten mit nichtinfektiösen oder infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens in klinische Studien der Phasen 2-4.4. Use according to claim 3 as an inclusion or exclusion criterion of patients with non-infectious or infectious causes of multi-organ failure in clinical studies of phases 2-4.
5. Verwendung nach einem der Ansprüche 1 bis 4 zur Erstellung von Genaktivitätsdaten für die elektronische Weiterverarbeitung.5. Use according to one of claims 1 to 4 for generating gene activity data for electronic processing.
6. Verwendung nach Anspruch 5, wobei die erhaltenen Genaktivitätsdaten zur Herstellung von Software für die Beschreibung der individuellen Prognose eines Patienten, für Diagnosezwecke und/oder6. Use according to claim 5, wherein the obtained gene activity data for the production of software for the description of the individual prognosis of a patient, for diagnostic purposes and / or
Patientendatenmangementsysteme, verwendet werden.Patient data management systems, to be used.
7. Verwendung nach Anspruch 5, wobei die Genaktivitätsdaten zur Herstellung von klinischen Expertensystemen und/oder zur Modellierung von zelluläreren Signalübertragungswegen verwendet werden.7. Use according to claim 5, wherein the gene activity data are used to produce expert clinical systems and / or to model more cellular signal transduction pathways.
8. Verwendung nach einem der Ansprüche 1 bis 7, wobei zur Erstellung des Genexpressionsprofiles ein spezifisches Gen und/oder Genfragment verwendet wird, welches ausgewählt wird aus der Gruppe bestehend aus SEQ-ID No. 1 bis SEQ-ID No. 1326 sowie Genfragmenten davon mit wenigstens 5-2000. 8. Use according to one of claims 1 to 7, wherein a specific gene and / or gene fragment is used to generate the Genexpressionsprofiles, which is selected from the group consisting of SEQ ID NO. 1 to SEQ ID NO. 1326 as well as gene fragments thereof with at least 5-2000.
9. Verwendung nach Anspruch 8, wobei die Genfragmente 20-200, vorzugsweise 20-80 Nukleotide umfassen.9. Use according to claim 8, wherein the gene fragments comprise 20-200, preferably 20-80 nucleotides.
10. Verwendung nach einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass die Genexpressionsprofile mittels Hybridisierungsverfahren, insbesondere solchen auf Microarrays, ermittelt werden.10. Use according to one of claims 1 to 9, characterized in that the gene expression profiles are determined by means of hybridization methods, in particular those on microarrays.
11. Verfahren zur in vitro Messung von Genexpressionsprofilen zur Verwendung gemäß wenigstens einem der Ansprüche 1-9 dadurch gekennzeichnet, dass man in Patienten die Genaktivität einer Mehrzahl von bestimmten, mit den nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens in Zusammenhang stehenden Genen in einer Patientenprobe bestimmt, wobei die für die Unterscheidung von nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens spezifischen Gene und/oder Genfiragmente ausgewählt werden aus der Gruppe bestehend aus: SEQ-ID No. 1 bis SEQ-ID No. 1326 sowie Genfragmenten davon mit wenigstens 5-2000 Nukleotiden.11. A method for in vitro measurement of gene expression profiles for use according to at least one of claims 1-9, characterized in that one determines in patients the gene activity of a plurality of specific, related to the non-infectious and infectious causes of multi-organ failure genes in a patient sample, wherein the genes and / or gene fragments specific for the differentiation of non-infectious and infectious causes of a multiorgan failure are selected from the group consisting of: SEQ ID NO. 1 to SEQ ID NO. 1326 and gene fragments thereof with at least 5-2000 nucleotides.
12. Verfahren nach Anspruch 11 , dadurch gekennzeichnet, dass die Genfragmente 20-200, vorzugsweise 20-80 Nukleotide umfassen.12. The method according to claim 11, characterized in that the gene fragments comprise 20-200, preferably 20-80 nucleotides.
13. Verfahren nach Anspruch 11 oder 12, dadurch gekennzeichnet, dass wenigstens 2 bis 100 unterschiedliche Gene und/oder Genfragmente verwendet werden.13. The method according to claim 11 or 12, characterized in that at least 2 to 100 different genes and / or gene fragments are used.
14. Verfahren nach einem der Ansprüche 11 oder 12,, dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens 200 unterschiedliche Gene und/oder Genfragmente verwendet werden.14. The method according to any one of claims 11 or 12, characterized in that at least 200 different genes and / or gene fragments are used.
15. Verfahren nach einem der Ansprüche 11 oder 12 dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens 200 bis 500 unterschiedliche Gene und/oder Genfragmente verwendet werden. 15. The method according to any one of claims 11 or 12, characterized in that at least 200 to 500 different genes and / or gene fragments are used.
16. Verfahren nach einem der Ansprüche 11 oder 12 dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens 500 bis 1000 unterschiedliche Gene und/oder Genfragmente verwendet werden.16. The method according to any one of claims 11 or 12, characterized in that at least 500 to 1000 different genes and / or gene fragments are used.
17. Verfahren nach einem der Ansprüche 11 oder 12 dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens 1000 bis 2000 unterschiedliche Gene und/oder Genfragmente verwendet werden.17. The method according to any one of claims 11 or 12, characterized in that at least 1000 to 2000 different genes and / or gene fragments are used.
18. Verfahren nach einem der Ansprüche 11 bis 17 dadurch gekennzeichnet, daß die in Anspruch 11 aufgelisteten Gene oder Genfragmente und/oder von deren RNA abgeleiteten Sequenzen ersetzt werden durch synthetische Analoga, Aptamere, Spiegelmere sowie Peptido- und18. The method according to any one of claims 11 to 17, characterized in that the listed in claim 11 genes or gene fragments and / or derived from their RNA sequences are replaced by synthetic analogues, aptamers, spiegelmers and Peptido- and
Morpholinonukleinsäuren.Morpholinonucleic.
19. Verfahren nach Anspruch 18, dadurch gekennzeichnet, daß die synthetischen Analoga der Gene und/oder Genfragmente 5-100, insbesondere ca. 70 Basenpaare umfassen.19. The method according to claim 18, characterized in that the synthetic analogues of the genes and / or gene fragments include 5-100, in particular about 70 base pairs.
20. Verfahren nach Anspruch 11 bis 19, dadurch gekennzeichnet, daß die Genaktivitäten mittels Hybridisierungsverfahren bestimmt wird.20. The method according to claim 11 to 19, characterized in that the gene activities is determined by hybridization method.
21. Verfahren nach Anspruch 20, dadurch gekennzeichnet, dass die Genaktivität mittels Microarrays bestimmt wird.21. The method according to claim 20, characterized in that the gene activity is determined by means of microarrays.
22. Verfahren nach einem der Ansprüche 11 bis 21 , dadurch gekennzeichnet, dass die Genaktivität durch Hybridisierungs-unabhängige Verfahren, insbesondere enzymatische und/oder chemische Hydrolyse und/oder Amplifikationsverfahren, vorzugsweise PCR, anschließende Quantifizierung der Nukleinsäuren und/oder von Derivaten und/oder Fragmenten derselben, bestimmt wird.22. The method according to any one of claims 11 to 21, characterized in that the gene activity by hybridization-independent methods, in particular enzymatic and / or chemical hydrolysis and / or amplification methods, preferably PCR, subsequent quantification of the nucleic acids and / or derivatives and / or Fragments thereof, is determined.
23. Verfahren nach einem der Ansprüche 11 bis 22, dadurch gekennzeichnet, daß die Probe ausgewählt wird aus: Körperflüssigkeiten, insbesondere Blut, Liquor, Urin, Ascitesflüssigkeit, Seminalflüssigkeit, Speichel, Punktat; Zellinhalt oder eine Mischung davon. 23. The method according to any one of claims 11 to 22, characterized in that the sample is selected from: body fluids, in particular blood, cerebrospinal fluid, urine, ascites fluid, seminal fluid, saliva, punctate; Cell contents or a mixture thereof.
24. Verfahren nach einem der Ansprüche 11 bis 23, dadurch gekennzeichnet, daß Zellproben gegebenenfalls einer lytischen Behandlung unterzogen werden, um deren Zellinhalte freizusetzen.24. The method according to any one of claims 11 to 23, characterized in that cell samples are optionally subjected to a lytic treatment to release their cell contents.
25. Verwendung von in vitro aus einer Patientenprobe erhaltenen Genexpressionsprofilen und/oder von den hierfür verwendeten Sonden, welche ausgewählt werden aus der Gruppe bestehend aus SEQ-ID No. 1 bis SEQ-ID No. 1326 sowie Genfragmenten davon mit wenigstens 5-2000 Nukleotiden, zum Ausschalten und/oder zur Aktivitätsveränderung von Zielgenen und/oder zur Bestimmung der Genaktivität oder den davon abgeleiteten Proteinprodukten zum Screening von Wirkstoffen gegen nichtinfektiöse und/oder infektiöse Ursachen eines Multiorganversagens und/oder zur Beurteilung der Wirkung gegen nichtinfektiöse und/oder infektiöse Ursachen eines Multiorganversagens.25. Use of gene expression profiles obtained in vitro from a patient sample and / or of the probes used therefor, which are selected from the group consisting of SEQ ID no. 1 to SEQ ID NO. 1326 and gene fragments thereof having at least 5-2000 nucleotides, for switching off and / or activity modification of target genes and / or for determining the gene activity or derived protein products for the screening of drugs against non-infectious and / or infectious causes of multi-organ failure and / or for evaluation the effect against non-infectious and / or infectious causes of a multi-organ failure.
26. Verwendung nach Anspruch 25, dadurch gekennzeichnet, dass hybridisierungsfähige synthetische Analoga der in Anspruch 25 aufgelisteten Sonden verwendet werden.26. Use according to claim 25, characterized in that hybridizable synthetic analogs of the probes listed in claim 25 are used.
27. Verwendung nach einem der Ansprüche 25 oder 26, dadurch gekennzeichnet, dass die Gene und/oder Genfragmente 20-200, vorzugsweise 20-80 Nukleotide umfassen. 27. Use according to one of claims 25 or 26, characterized in that the genes and / or gene fragments comprise 20-200, preferably 20-80 nucleotides.
EP05775921A 2004-10-13 2005-08-18 Method for differentiating between the non-infectious and infectious causes of multiple organ failure Withdrawn EP1799848A1 (en)

Priority Applications (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
EP10154854A EP2218795B1 (en) 2004-10-13 2005-08-18 Method for differentiating between the non-infectious and infectious causes of multiple organ failure
EP08166787.5A EP2011887B1 (en) 2004-10-13 2005-08-18 Verfahren zur Unterscheidung zwischen nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE102004049897A DE102004049897B4 (en) 2004-10-13 2004-10-13 Method for distinguishing between non-infectious and infectious causes of multiple organ failure
PCT/EP2005/008969 WO2006042581A1 (en) 2004-10-13 2005-08-18 Method for differentiating between the non-infectious and infectious causes of multiple organ failure

Related Child Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
EP08166787.5A Division EP2011887B1 (en) 2004-10-13 2005-08-18 Verfahren zur Unterscheidung zwischen nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens

Publications (1)

Publication Number Publication Date
EP1799848A1 true EP1799848A1 (en) 2007-06-27

Family

ID=35985263

Family Applications (3)

Application Number Title Priority Date Filing Date
EP05775921A Withdrawn EP1799848A1 (en) 2004-10-13 2005-08-18 Method for differentiating between the non-infectious and infectious causes of multiple organ failure
EP08166787.5A Not-in-force EP2011887B1 (en) 2004-10-13 2005-08-18 Verfahren zur Unterscheidung zwischen nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens
EP10154854A Active EP2218795B1 (en) 2004-10-13 2005-08-18 Method for differentiating between the non-infectious and infectious causes of multiple organ failure

Family Applications After (2)

Application Number Title Priority Date Filing Date
EP08166787.5A Not-in-force EP2011887B1 (en) 2004-10-13 2005-08-18 Verfahren zur Unterscheidung zwischen nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens
EP10154854A Active EP2218795B1 (en) 2004-10-13 2005-08-18 Method for differentiating between the non-infectious and infectious causes of multiple organ failure

Country Status (7)

Country Link
US (1) US8476200B2 (en)
EP (3) EP1799848A1 (en)
JP (1) JP5139804B2 (en)
AT (1) ATE514795T1 (en)
DE (1) DE102004049897B4 (en)
ES (1) ES2365978T3 (en)
WO (1) WO2006042581A1 (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US8097408B2 (en) 2004-10-15 2012-01-17 Galapagos Bv Molecular targets and compounds, and methods to identify the same, useful in the treatment of joint degenerative and inflammatory diseases
US8673268B2 (en) 2004-10-15 2014-03-18 Galapagos N.V. Molecular targets and compounds, and methods to identify the same, useful in the treatment of joint degenerative and inflammatory diseases

Families Citing this family (10)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US20060084082A1 (en) 1997-03-07 2006-04-20 Human Genome Sciences, Inc. 186 human secreted proteins
DE102006027842B4 (en) * 2006-06-16 2014-07-31 Analytik Jena Ag Method for determining the source of infection in fever of uncertain origin
DE102008000715B9 (en) * 2008-03-17 2013-01-17 Sirs-Lab Gmbh Method for in vitro detection and differentiation of pathophysiological conditions
DE102009044085A1 (en) 2009-09-23 2011-11-17 Sirs-Lab Gmbh Method for in vitro detection and differentiation of pathophysiological conditions
EP2985352A1 (en) 2009-09-23 2016-02-17 Analytik Jena AG Method for in vitro recording and differentiation of pathophysiological states
US20110076685A1 (en) * 2009-09-23 2011-03-31 Sirs-Lab Gmbh Method for in vitro detection and differentiation of pathophysiological conditions
US8425662B2 (en) 2010-04-02 2013-04-23 Battelle Memorial Institute Methods for associating or dissociating guest materials with a metal organic framework, systems for associating or dissociating guest materials within a series of metal organic frameworks, and gas separation assemblies
DE102011005235B4 (en) 2011-03-08 2017-05-24 Sirs-Lab Gmbh A method for identifying a subset of polynucleotides from an initial set of polynucleotides corresponding to the human genome for in vitro determination of a severity of the host response of a patient
CA2915611A1 (en) * 2013-06-28 2014-12-31 Acumen Research Laboratories Pte. Ltd. Sepsis biomarkers and uses thereof
CN117554628B (en) * 2024-01-11 2024-03-12 北京大学人民医院 Inflammatory factor composition, model and kit for early warning of MODS

Family Cites Families (19)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US7625697B2 (en) * 1994-06-17 2009-12-01 The Board Of Trustees Of The Leland Stanford Junior University Methods for constructing subarrays and subarrays made thereby
US5830679A (en) * 1996-03-01 1998-11-03 New England Medical Center Hospitals, Inc. Diagnostic blood test to identify infants at risk for sepsis
ATE393912T1 (en) * 1998-02-04 2008-05-15 Invitrogen Corp MICROARRAYS AND THEIR USES
DE10041215A1 (en) 1999-12-22 2001-10-04 Dade Behring Marburg Gmbh Antibodies directed against procalcitonin, their production and use
USH2191H1 (en) * 2000-10-24 2007-06-05 Snp Consortium Identification and mapping of single nucleotide polymorphisms in the human genome
EP1270740A1 (en) * 2001-06-29 2003-01-02 SIRS-Lab GmbH Biochip and its use for determining inflammation
US7465555B2 (en) * 2002-04-02 2008-12-16 Becton, Dickinson And Company Early detection of sepsis
EP1542594A1 (en) * 2002-07-11 2005-06-22 Refaat S. Fanous Self-retaining retractor
ES2320443T3 (en) * 2002-09-30 2009-05-22 Oncotherapy Science, Inc. GENES AND POLYPEPTIDES RELATED TO HUMAN PANCREATIC CANCERS.
BR0316231A (en) * 2002-11-12 2005-10-04 Becton Dickinson Co Methods to determine sepsis status to predict the onset of sepsis and to diagnose systemic inflammatory response syndrome in an individual and to isolate a biomarker, biomarker profile r kit
EP1575978A4 (en) * 2002-11-12 2006-04-19 Becton Dickinson Co Diagnosis of sepsis or sirs using biomarker profiles
WO2004067778A2 (en) 2003-01-28 2004-08-12 University Of South Florida Differentially expressed genes in large granular lymphocyte leukemia
DE10340395A1 (en) 2003-09-02 2005-03-17 Sirs-Lab Gmbh In vitro detection of systemic inflammatory response syndrome and related conditions, for e.g. monitoring progression, comprises detecting abnormal expression of disease-related genes
EP1611255A2 (en) * 2003-04-02 2006-01-04 SIRS-Lab GmbH Method for recognising acute generalised inflammatory conditions (sirs), sepsis, sepsis-like conditions and systemic infections
DE10336511A1 (en) 2003-08-08 2005-02-24 Sirs-Lab Gmbh In vitro detection of systemic inflammatory response syndrome and related conditions, for e.g. monitoring progression, comprises detecting abnormal expression of disease-related genes
DE10315031B4 (en) 2003-04-02 2014-02-13 Analytik Jena Ag Method for detecting sepsis and / or sepsis-like conditions
DE102004009952B4 (en) * 2004-03-01 2011-06-01 Sirs-Lab Gmbh Method of detecting sepsis
DE102005013013A1 (en) * 2005-03-21 2006-09-28 Sirs-Lab Gmbh Use of gene activity classifiers for the in vitro classification of gene expression profiles of patients with infectious / non-infectious multi-organ failure
US20110076685A1 (en) * 2009-09-23 2011-03-31 Sirs-Lab Gmbh Method for in vitro detection and differentiation of pathophysiological conditions

Non-Patent Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Title
See references of WO2006042581A1 *

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US8097408B2 (en) 2004-10-15 2012-01-17 Galapagos Bv Molecular targets and compounds, and methods to identify the same, useful in the treatment of joint degenerative and inflammatory diseases
US8673268B2 (en) 2004-10-15 2014-03-18 Galapagos N.V. Molecular targets and compounds, and methods to identify the same, useful in the treatment of joint degenerative and inflammatory diseases

Also Published As

Publication number Publication date
JP5139804B2 (en) 2013-02-06
US8476200B2 (en) 2013-07-02
WO2006042581A1 (en) 2006-04-27
US20090075831A1 (en) 2009-03-19
EP2011887A3 (en) 2009-08-05
EP2218795A1 (en) 2010-08-18
EP2011887A2 (en) 2009-01-07
DE102004049897B4 (en) 2007-11-22
EP2218795B1 (en) 2011-06-29
DE102004049897A1 (en) 2006-04-20
JP2008516588A (en) 2008-05-22
ES2365978T3 (en) 2011-10-14
ATE514795T1 (en) 2011-07-15
EP2011887B1 (en) 2015-02-25

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2011887B1 (en) Verfahren zur Unterscheidung zwischen nichtinfektiösen und infektiösen Ursachen eines Multiorganversagens
EP1863928B1 (en) Use of gene activity classifiers for the in vitro classification of gene expression profiles of patients with infectious/non-infectious multiple organ failure
DE102004009952B4 (en) Method of detecting sepsis
EP2004846B1 (en) Expression profiles for predicting septic conditions
WO2005106020A1 (en) Method for the prediction of individual disease course in sepsis
DE102008000715B4 (en) Method for in vitro detection and differentiation of pathophysiological conditions
EP2366799A2 (en) Method for in vitro detection of severe septicaemia
DE102007010252B4 (en) Control genes for the normalization of gene expression analysis data
EP2032718A2 (en) Method for in vitro monitoring of postoperative changes following liver transplantation
WO2004016809A1 (en) Nucleic acid array comprising selective monocytic macrophagic genes
WO2011036091A1 (en) Method for the in vitro detection and differentiation of pathophysiological states
EP2092087B1 (en) Prognostic markers for classifying colorectal carcinoma on the basis of expression profiles of biological samples
BE1030223B1 (en) Products for diagnosing pulmonary hypertension (PH) based on biomarkers and their applications
DE10336511A1 (en) In vitro detection of systemic inflammatory response syndrome and related conditions, for e.g. monitoring progression, comprises detecting abnormal expression of disease-related genes
EP2092086B1 (en) Prognostic marker for predicting the five-year progression-free survival of patients with colorectal carcinoma based on expression profiles of biological samples
DE10340395A1 (en) In vitro detection of systemic inflammatory response syndrome and related conditions, for e.g. monitoring progression, comprises detecting abnormal expression of disease-related genes

Legal Events

Date Code Title Description
PUAI Public reference made under article 153(3) epc to a published international application that has entered the european phase

Free format text: ORIGINAL CODE: 0009012

17P Request for examination filed

Effective date: 20070416

AK Designated contracting states

Kind code of ref document: A1

Designated state(s): AT BE BG CH CY CZ DE DK EE ES FI FR GB GR HU IE IS IT LI LT LU LV MC NL PL PT RO SE SI SK TR

17Q First examination report despatched

Effective date: 20071129

DAX Request for extension of the european patent (deleted)
GRAP Despatch of communication of intention to grant a patent

Free format text: ORIGINAL CODE: EPIDOSNIGR1

STAA Information on the status of an ep patent application or granted ep patent

Free format text: STATUS: THE APPLICATION IS DEEMED TO BE WITHDRAWN

18D Application deemed to be withdrawn

Effective date: 20100227