EP1008126A1 - Device for teaching and training thorax drainage - Google Patents

Device for teaching and training thorax drainage

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Publication number
EP1008126A1
EP1008126A1 EP97947728A EP97947728A EP1008126A1 EP 1008126 A1 EP1008126 A1 EP 1008126A1 EP 97947728 A EP97947728 A EP 97947728A EP 97947728 A EP97947728 A EP 97947728A EP 1008126 A1 EP1008126 A1 EP 1008126A1
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
layer
inner layer
natural
ribs
chest
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Withdrawn
Application number
EP97947728A
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Thomas Fleischmann-Sperber
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
FLEISCHMANN SPERBER THOMAS
Original Assignee
FLEISCHMANN SPERBER THOMAS
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by FLEISCHMANN SPERBER THOMAS filed Critical FLEISCHMANN SPERBER THOMAS
Publication of EP1008126A1 publication Critical patent/EP1008126A1/en
Withdrawn legal-status Critical Current

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Classifications

    • GPHYSICS
    • G09EDUCATION; CRYPTOGRAPHY; DISPLAY; ADVERTISING; SEALS
    • G09BEDUCATIONAL OR DEMONSTRATION APPLIANCES; APPLIANCES FOR TEACHING, OR COMMUNICATING WITH, THE BLIND, DEAF OR MUTE; MODELS; PLANETARIA; GLOBES; MAPS; DIAGRAMS
    • G09B23/00Models for scientific, medical, or mathematical purposes, e.g. full-sized devices for demonstration purposes
    • G09B23/28Models for scientific, medical, or mathematical purposes, e.g. full-sized devices for demonstration purposes for medicine
    • G09B23/30Anatomical models
    • GPHYSICS
    • G09EDUCATION; CRYPTOGRAPHY; DISPLAY; ADVERTISING; SEALS
    • G09BEDUCATIONAL OR DEMONSTRATION APPLIANCES; APPLIANCES FOR TEACHING, OR COMMUNICATING WITH, THE BLIND, DEAF OR MUTE; MODELS; PLANETARIA; GLOBES; MAPS; DIAGRAMS
    • G09B23/00Models for scientific, medical, or mathematical purposes, e.g. full-sized devices for demonstration purposes
    • G09B23/28Models for scientific, medical, or mathematical purposes, e.g. full-sized devices for demonstration purposes for medicine

Definitions

  • the invention relates to a device for practicing thoracic drainage, hereinafter referred to as “thorax drainage trainer”.
  • Thoracic drainage is a life-saving measure that is usually still to be carried out by a doctor at the emergency site and in which the chest is opened The purpose of this measure is to lead away or drain an injury or illness-related accumulation of blood or air in the pleural space to the outside.
  • a scalpel is first used to cut the skin with an incision approximately in the longitudinal direction of the ribs, and then a trocar catheter is inserted into the skin opening formed with the scalpel and through the subcutaneous fatty tissue in the direction of the Chest cavity advanced before the trocar cath eter can penetrate into the pleural space filled with air or liquid, the muscle layer surrounding the rib cage or existing in the area between the ribs must be penetrated.
  • the trocar is removed from the catheter and the tip of the catheter is gripped with a clamp.
  • the inter-rib area is pierced with the clamp and the catheter tip that is held with it. This procedure requires a little more force, but its blunt approach reduces the risk of injury to structures of the chest wall and lungs.
  • the rib cage can also be opened by cutting the skin with a scalpel, as usual, but perforating the subcutaneous fat and muscles alternately bluntly with a finger and scissors.
  • a trocar catheter for the sake of simplicity. It is in the nature of things that the practice of thoracic drainage on living people is extremely problematic. Based on this, it is the object of the invention to propose a device with which thoracic drainage can be learned and practiced.
  • an artificial chest which is simulated in a simplified manner from the natural chest, is surrounded with a covering corresponding to the natural tissue covering, which has the following three layers: an inner layer corresponding to the muscle layer of the natural chest, an middle layer corresponding to the natural subcutaneous fatty tissue and one of the natural skin corresponding outer layer.
  • the material of the three layers is chosen so that the penetration resistance opposing a scalpel and a trocar corresponds as far as possible to the natural conditions.
  • the natural conditions should rather be replicated in such a way that the resistances of the individual material layers occurring on the thorax drainage trainer and the loss of resistance occurring after penetration of a material layer are as true to nature as possible.
  • an outer layer with a scalpel must first be penetrated in the device according to the invention. If the outer layer or the skin is severed, this can be recognized by the associated loss of resistance. The prerequisite for this, however, is that a middle layer adjoins the outer layer, which provides the scalpel with a much lower resistance than the outer layer or the skin.
  • the "loss of resistance" when penetrating the skin layer would not be felt or would not be felt to a sufficient extent.
  • the loss of resistance is the signal for the doctor, with the scalpel the cutting force to reduce damage to the underlying tissue layers.
  • the subcutaneous fatty tissue can reach a considerable thickness in obese people. Nevertheless, this layer uses a trocar catheter only a relatively low penetration resistance. Before the trocar penetrates into the pleural space, the innermost layer, namely the muscle tissue of the chest, has to be penetrated.
  • the thoracic muscle tissue, and in particular the intercostal muscles is only possible with the trocar using relatively high feed forces.
  • the trocar penetrates the muscle layer, there is a sudden loss of resistance, which is a signal that the trocar can no longer be pushed forward with force, which could result in injury to the lungs.
  • the force-path or resistance-path curve that occurs when the thoracic tissue layer penetrates can thus be simulated relatively true to life. This is an important aspect insofar as in the often confusing and stress-laden emergency situation, the aforementioned loss of resistance or the course of resistance when penetrating the tissue layer gives the emergency doctor information about the depth of penetration of the trocar.
  • the inner layer in the intermediate rib area is lowered in the direction of the chest cavity compared to the rib area specified by the rib surface.
  • the intermediate rib region is easier to feel compared to an embodiment in which the inner layer extends flat over the ribs.
  • the lowering or the deepening of the intercostal region is covered by the middle layer, which represents the subcutaneous fatty tissue, and this makes it difficult to find the intercostal region suitable for penetration with increasing thickness of the middle layer.
  • the lowering of the inner layer in the area of the intercostal ribs can be accomplished in that the intercostal area is arched in a channel-shaped manner in the direction of the chest cavity.
  • the inner layer which extends essentially over the entire length of the rib cage, has a greater thickness in the rib region than in the intermediate rib region.
  • a lowering of the intercostal area can also be accomplished in that a thickening layer covering the rib region is arranged on the upper side of the inner layer, which in turn can be constructed from different layers.
  • the material of the thickening layer plays a subordinate role insofar as it does not have to be penetrated by the trocar catheter.
  • the thickening layer is in each case formed by at least one clamping bracket, which is pivotably mounted between a release position and a clamping position about a pivot axis running in the longitudinal direction of the chest.
  • the clamping bracket In the release position, the clamping bracket is lifted off the rib so that a used inner layer can be exchanged for a new one.
  • the clamping bracket In the clamping position, the clamping bracket clamps the inner layer between itself and the respective rib.
  • the inner layer is preferably formed from a nonwoven, in particular a nonwoven plastic. Such plastic fleeces are commercially available, for example, as self-adhesive carpet tiles at relatively low prices.
  • Such self-adhesive carpet tiles or self-adhesive nonwoven materials can easily be glued onto the ribs of the device according to the invention, if necessary after appropriate cutting.
  • the above-mentioned thickening layer can preferably consist of the same material as the inner layer, in particular of a self-adhesive carpet tile.
  • the middle layer consisting of glass or rock wool is preferably formed from a commercially available heat insulation material and preferably extends over the entire length of the chest.
  • Glass or rock wool has the property that it can be compressed to a certain extent when palpating the intercostal region, similar to the subcutaneous fatty tissue. This compression is not such that the trocar can no longer penetrate it.
  • foam material can be easily compressed by hand and thus feel the area between the ribs. The punctiform compression of a foam material leads to such a solidification that it can only be penetrated with a trocar with an unnaturally high effort.
  • Rock or glass wool is not. Here the individual rock or glass fibers are laterally displaced by the penetrating trocar tip.
  • An elastomer material in particular a vulcanized natural or synthetic rubber, is used as the outer layer.
  • a material which is used, for example, to sheath water pipelines in domestic installations, has a cut resistance and a tear resistance that are comparable to human skin.
  • the inner layer, the middle layer and the outer layer are connected to one another to form a wrapping unit which is adapted to the contour of the chest and can be replaced as a whole.
  • the device according to the invention is combined with a ventilation trainer.
  • a respiratory trainer is a head and chest model, with the lungs in the chest cavity being simulated by inflatable balloons.
  • FIG. 1 shows a thoracic drainage trainer according to the invention in front view
  • FIG. 2 shows the thoracic drainage trainer according to FIG. 1 in a perspective side view
  • FIG. 3 shows an enlarged detail section along line III in FIG. 2
  • FIG. 4 shows a detail section corresponding to FIG. 3 of a further embodiment
  • FIG. 5 an exchangeable wrapping unit consisting of inner layer, middle layer and outer layer.
  • a thoracic drainage trainer is shown in front or perspective side view, in which a head-chest model 2 is fixed on a base plate 1.
  • the thorax 3 is formed in this model by three strip-shaped ribs arranged parallel to one another and convexly bulging out of the plane of the base plate.
  • the ribs are made of a stable material, in particular sheet metal, and are arranged in the direction of the central longitudinal axis 6 of the head-chest model 2 with an axial distance defining an intermediate rib region 5.
  • the ribs 4 are fixed to the base plate, for example in that the ends of the ribs are bent into fixing tabs 8 which are penetrated by a screw 9 screwed into the base plate 1.
  • the ribs 4 all have the same outline shape, so that their surfaces 11 are arranged in an imaginary circumferential surface surrounding the chest cavity 12.
  • the rib cage 3 or the ribs 4 are surrounded by an envelope 16 formed from an inner layer 13, a middle layer 14 and an outer layer 15.
  • the inner layer 13 extends over the entire length 17 of the chest and also over its entire circumference.
  • the inner layer consists of a nonwoven, in particular a plastic fleece.
  • the inner layer consists of a commercially available self-adhesive carpet tile or from a cut thereof. Such a self-adhesive carpet tile can easily be pulled off the ribs in order to change the inner layer 13, in particular if these consist of a sheet metal material.
  • the inner layer is followed by a more or less thick middle layer 14, which corresponds to a more or less thick subcutaneous fat tissue of the human chest.
  • the middle layer consists of glass or rock wool or a comparable material. It is important that the material chosen is a relatively loose fiber mat in which the fibers are arranged in the manner of a scattering texture. If pressure is exerted on such a mat, the mat is compressed. When you let go, the mat does not immediately return to its original position, but a dent remains for a certain time, as is the case with human adipose tissue.
  • the outer layer 15 which corresponds to the human skin, adjoins the middle layer 14 on the outside.
  • An elastomer material preferably a vulcanized natural or synthetic rubber, is used as the material for the outer layer.
  • the outer layer consists of a commercially available rubber material which is used, for example, for the sheathing of water pipes. Such a material has a relatively high cut resistance corresponding to human skin. Generally speaking, an elastomeric material can be easily adjusted to have the desired cut resistance.
  • the outer layer 14, like the middle layer 14, completely covers the inner layer 13 and is fastened to the base plate 1 with its edges 18, as indicated in FIG. 1.
  • the outer layer 15 is first removed from the thorax 3.
  • the inner layer 13 is accessible after removing the loosely lying middle layer 14.
  • the casing 16 consisting of the layers mentioned can also be designed such that the individual layers are firmly connected to one another and together form a completely exchangeable casing unit 19 (FIG. 5).
  • Such a wrapping unit 19 can, for example, be attached to the chest in a form-fitting or material-locking manner. But it is also conceivable that it is fixed to the base plate 1 by means of push buttons 21.
  • FIG. 3 shows a thorax section of a further embodiment of a thoracic drainage trainer according to the invention.
  • the top 23 of the inner layer 13 is lowered in the intermediate rib region 5.
  • the inner layer 13 in the intermediate rib area 15 has a groove-shaped recess 24, the bottom surface of which corresponds approximately to the area of the intermediate rib area 5.
  • the recess 24 can be formed in different ways. In Fig. 3 two possibilities are shown schematically: In the left rib 4a, the inner layer 13 in the rib region 25 has a greater thickness than in the intermediate rib region 5. This creates a step 26 at the transition between the rib and intermediate rib region, which the side walls of the groove-shaped recess 24 forms.
  • the recess 24 is formed in that a thickening layer 27 is arranged in the inner layer 13 in the rib region 25, which may optionally consist of a plurality of individual layers 28, 29, for example of cuts of a self-adhesive carpet tile. Also in the case of a thickening layer 27, a step 26a is formed at the transition to the intermediate rib region 5, which step forms a side wall of the groove-shaped recess 24.
  • the recess 24 can be formed in that strip-shaped clamping brackets 31 are placed on the inner layer 13, which spans the ribs 4 and are of substantially uniform thickness, each rib 4 being assigned at least one clamping bracket 31 which is attached to the rib or to the base body is fixed so that the inner layer between the clamp bracket 31 and rib is clamped. The inner layer can then be easily replaced by loosening the clamp bracket 31 and removing the used inner layer.
  • the clamping brackets are mounted on the base plate or on the chest 3 so as to be pivotable about a pivot axis extending parallel to the central longitudinal axis 6. 4, the pivot axis 32 extends in the region of the apex 33 of the chest.
  • the clamping brackets consist of two halves which can be pivoted with their abutting ends in the region of the apex 33 between a release and a clamping position in the direction of the double arrow 34.
  • the recess 24 can, however, also be formed in that the inner layer 13 has a channel which bulges in the direction of the chest cavity 12 and projects into the intermediate rib region 5 (not shown).
  • the thoracic drainage trainer according to the invention can be combined with an intubation trainer.
  • lung balloons 35 simulating the human lungs are arranged in the chest 3.
  • both thoracic drainage and intubation and ventilation can be learned and practiced.

Abstract

A device for teaching and training thorax drainage has an artificial thoracic cage (3) which reproduces in a simplified manner the natural thoracic cage with a cavity (12), several ribs (4) and at least one intercostal region (5) arranged between the ribs, as well as an envelope (16) which surrounds the thoracic cage in the same manner as the natural tissues surround a natural thoracic cage. The envelope consists of three layers, namely one inner layer (13) which corresponds to the muscle layer of the natural thoracic cage, a medium layer which corresponds to the subcutaneous adipose tissues and an outer layer (15) which corresponds to the natural skin. Each of the three layers opposes to the penetration of a scalpel and trocar a resistance which is comparable to that of the corresponding natural layers of tissues.

Description

Beschreibung description
Vorrichtung zum Erlernen und Einüben von Thorax-DrainagenDevice for learning and practicing thoracic drainage
Die Erfindung betrifft eine Vorrichtung zum Einüben von Thorax-Drainagen, im folgenden kurz „Thorax-Drainage-Trainer" genannt. Eine Thorax-Drainage ist als eine in der Regel noch am Notfallort von einem Arzt vorzunehmende lebensrettende Maßnahme, bei der der Brustkorb eröffnet wird. Zweck dieser Maßnahme ist es, eine verletzungs- oder krankheitsbedingte Ansammlung von Blut oder Luft im Pleuraraum nach außen abzuleiten bzw. zu drainieren. Eine Ansammlung insbesondere von Blut in der Pleura- spalte behindert bzw. verhindert die normale Atemtätigkeit der Lunge und führt zum Ersticken oder zu einem Kreislaufversagen. Bei der Thorax-Drainage wird zunächst unter Zuhilfenahme eines Skalpells die Haut mit einem etwa in Rippenlängsrichtung verlaufenden Schnitt durchtrennt. Anschließend wird ein Trokar-Katheter in die mit dem Skalpell gebildete Hautöffnung eingeführt und durch das Unterhautfettgewebe hindurch in Richtung auf den Brustkorbhohlraum vorgetrieben. Bevor der Trokar-Katheter in den mit Luft oder Flüssigkeit gefüllten Pleuraraum eindringen kann, muß die den Brustkorb umgebende bzw. im Zwischenrippenbereich vorhandene Muskelschicht durchdrungen werden. Bei einem alternativen Verfahren wird der Trokar aus dem Katheter entfernt und die Spitze des Katheters mit einer Klemme gefaßt. Der Zwischenrippenbereich wird mit der Klemme und der damit gefaßten Katheterspitze durchstoßen. Dieses Verfahren verlangt etwas mehr Kraft, verringert aber durch sein stumpferes Vorgehen die Gefahr der Verletzung von Strukturen der Thoraxwand und der Lunge. Schließlich kann die Eröffnung des Brustkorbes auch so erfolgen, daß - wie gehabt - die Haut mit einem Skalpell durchtrennt wird, das Unterhautfettgewebe und die Muskulatur jedoch abwechselnd stumpf mit dem Finger und einer Schere perforiert werden. In den folgenden Ausführungen wird aus Gründen der Vereinfachung auf das zuerst genannte Verfahren unter Verwendung eines Trokar-Katheters Bezug genommen. Es liegt in der Natur der Sache, daß das Einüben von Thorax-Drainagen am lebenden Menschen äußerst problematisch ist. Davon ausgehend ist es die Aufgabe der Erfindung, eine Vorrichtung vorzuschlagen, mit der Thorax-Drainagen erlernt und eingeübt werden können.The invention relates to a device for practicing thoracic drainage, hereinafter referred to as “thorax drainage trainer”. Thoracic drainage is a life-saving measure that is usually still to be carried out by a doctor at the emergency site and in which the chest is opened The purpose of this measure is to lead away or drain an injury or illness-related accumulation of blood or air in the pleural space to the outside. An accumulation of blood, in particular, in the pleural space impedes or prevents the normal breathing activity of the lungs and leads to suffocation In the case of thoracic drainage, a scalpel is first used to cut the skin with an incision approximately in the longitudinal direction of the ribs, and then a trocar catheter is inserted into the skin opening formed with the scalpel and through the subcutaneous fatty tissue in the direction of the Chest cavity advanced before the trocar cath eter can penetrate into the pleural space filled with air or liquid, the muscle layer surrounding the rib cage or existing in the area between the ribs must be penetrated. In an alternative method, the trocar is removed from the catheter and the tip of the catheter is gripped with a clamp. The inter-rib area is pierced with the clamp and the catheter tip that is held with it. This procedure requires a little more force, but its blunt approach reduces the risk of injury to structures of the chest wall and lungs. Finally, the rib cage can also be opened by cutting the skin with a scalpel, as usual, but perforating the subcutaneous fat and muscles alternately bluntly with a finger and scissors. In the following, reference is made to the first-mentioned method using a trocar catheter for the sake of simplicity. It is in the nature of things that the practice of thoracic drainage on living people is extremely problematic. Based on this, it is the object of the invention to propose a device with which thoracic drainage can be learned and practiced.
Diese Aufgabe wird durch eine Vorrichtung nach Anspruch 1 gelöst. Danach ist ein dem natürlichen Brustkorb vereinfacht nachgebildeter künstlicher Brustkorb mit einer der natürlichen Gewebshülle entsprechenden Umhüllung umgeben, die die drei folgenden Schichten aufweist: Eine der Muskelschicht des natürlichen Brustkorbs entspre- chende Innenschicht, eine dem natürlichen Unterhaut-Fettgewebe entsprechende Mittelschicht und eine der natürlichen Haut entsprechende Außenschicht. Das Material der drei Schichten ist so gewählt, daß der einem Skalpell und einem Trokar entgegengesetzte Durchdringungswiderstand möglichst weitgehend den natürlichen Verhältnissen entspricht. Es kommt nämlich beim Einüben einer Thorax-Drainage nicht nur darauf an, eine irgendwie geartete Materialschicht mit dem Skalpell bzw. dem Trokar-Katheter zu durchdringen. Die natürlichen Gegebenheiten sollen vielmehr möglichst so nachgebildet werden, daß die am Thorax-Drainage-Trainer auftretenden Widerstände der einzelnen Materialschichten und der nach dem Durchdringen einer Materialschicht auftretende Widerstandsverlust (loss of resistance) möglichst naturgetreu sind. Wie am mensch- liehen Körper ist auch bei der erfindungsgemäßen Vorrichtung zunächst eine äußere Schicht mit einem Skalpell zu durchdringen. Wenn die Außenschicht bzw. die Haut durchtrennt ist, ist dies schon allein an dem damit verbundenen Widerstandsverlust erkennbar. Voraussetzung dafür aber ist, daß sich an die äußere Schicht eine Mittelschicht anschließt, die dem Skalpell einen wesentlich geringeren Widerstand entge- gensetzt als die Außenschicht bzw. die Haut. Würden bei einem Thorax-Drainage- Trainer zwei in ihrer Festigkeit vergleichbare Materialschichten aufeinanderfolgen, so wäre der „loss of resistance" beim Durchdringen der Hautschicht nicht oder nicht in ausreichendem Maße spürbar. Der Widerstandsverlust ist für den Arzt das Signal, mit dem Skalpell die Schnittkraft zu reduzieren, um eine Verletzung tiefergelegener Gewebsschichten zu vermeiden. Das Unterhaut-Fettgewebe kann bei fettleibigen Menschen eine beträchtliche Dicke erreichen. Dennoch setzt diese Schicht einem Trokar-Katheter nur einen relativ geringen Durchdringungswiderstand entgegen. Bevor der Trokar in den Pleuraraum eindringt, muß schließlich noch die innerste Schicht, nämlich das Muskelgewebe des Brustkorbs durchdrungen werden. Das Brustkorb-Muskelgewebe, und insbesondere die Zwischenrippenmuskulatur, ist mit dem Trokar nur unter Aufwendung relativ hoher Vorschubkräfte möglich. Eine Durchtrennung mit dem Skalpell, wie sie etwa bei der Haut vorgenommen wurde, ist wegen der Verletzungsgefahr für die Lunge gefährlich. Wenn die Muskelschicht mit dem Trokar durchdrungen ist, tritt ein plötzlicher Widerstandsverlust ein, der ein Signal dafür ist, den Trokar nicht mehr mit Kraft weiter vorzuschieben, was eine Verletzung der Lunge zur Folge haben könnte. Mit einer erfindungsgemäßen Vorrichtung kann somit die beim Durchdringen der Brustkorb-Gewebs- schicht auftretende Kraft-Weg- bzw. Widerstands-Weg-Verlauf relativ naturgetreu nachgebildet werden. Dies ist insofern ein wichtiger Aspekt, als in der oft unübersichtlichen und streßbeladenen Notfallsituation allein schon die genannten Widerstandsverluste bzw. der Widerstandsverlauf beim Durchdringen der Gewebsschicht dem Notarzt Hinweise über die Eindringtiefe des Trokars geben. Vorteilhaft ist es, wenn die Innenschicht im Zwischenrippenbereich gegenüber dem von der Rippenoberfläche vorgegebenen Rippenbereich in Richtung auf den Brustkorb-Hohlraum abgesenkt ist. Dadurch ist der Zwischenrippenbereich, wie beim natürlichen Brustkorb auch, gegenüber einer Ausführungsform, bei dem sich die Innenschicht flach über die Rippen erstreckt, besser ertastbar. Die Absenkung bzw. die Vertiefung des Zwischenrippenbereiches wird durch die Mittelschicht, die das Unterhaut-Fettgewebe darstellt, überdeckt und dadurch das Auffinden des für eine Durchdringung geeigneten Zwischenrippenbereiches mit zunehmender Dicke der Mittelschicht erschwert. Durch Kombination der im Zwischenrippenbereich abgesenkten Innenschicht mit einer Mittelschicht, insbesondere aus Glasoder Gesteinswolle, lassen sich daher Verhältnisse simulieren, wie sie bei dickeren oder fettleibigen Menschen tatsächlich auftreten. Die Absenkung der Innenschicht im Zwischenrippenbereich kann dadurch bewerkstelligt werden, daß der Zwischenrippenbereich rinnenförmig in Richtung auf den Brustkorbhohlraum vorgewölbt ist. Eine andere vorteilhafte Möglichkeit besteht darin, daß die sich im wesentlichen über die gesamte Länge des Brustkorbs erstreckende Innenschicht im Rippenbereich eine größere Dicke aufweist als im Zwischenrippenbereich. Eine Absenkung des Zwischenrippenbereiches kann auch dadurch bewerkstelligt werden, daß auf der Oberseite der Innenschicht eine den Rippenbereich überdeckende Verdickungsschicht angeordnet ist, die ihrerseits wiederum aus unterschiedlichen Schichten aufgebaut sein kann. Das Material der Verdickungschicht spielt insoweit eine untergeordnete Rolle, als es vom Trokar-Katheter nicht durchdrungen werden muß. Bei einer vorteilhaften Ausgestaltung der erfindungsgemäßen Vorrichtung ist die Verdickungsschicht jeweils von wenigstens einem Klemmbügel gebildet, der um eine in Längsrichtung des Brustkorbs verlaufende Schwenkachse zwischen einer Freigabe- und einer Klemmstellung schwenkbar gelagert ist. In der Freigabestellung ist der Klemmbügel von der Rippe abgehoben, so daß eine verbrauchte Innenschicht gegen eine neue ausgetauscht werden kann. In der Klemmstellung klemmt der Klemmbügel die Innenschicht zwischen sich und der jeweiligen Rippe fest. Die Innenschicht ist vorzugsweise von einem Vliesstoff, insbesondere einem Kunst- stoffvlies gebildet. Solche Kunststoffvliese sind beispielsweise als selbstklebende Teppichfliesen zu relativ geringen Preisen im Handel erhältlich. Solche selbstklebenden Teppichfliesen oder auch selbstklebende Vliesmaterialien können ganz einfach, gege- benfalls nach entsprechendem Zuschnitt, auf die Rippen der erfindungsgemäßen Vorrichtung aufgeklebt werden. Die obengenannte Verdickungsschicht kann vorzugsweise aus demselben Material wie die Innenschicht, insbesondere aus einer selbstklebenden Teppichfliese bestehen.This object is achieved by a device according to claim 1. Thereafter, an artificial chest, which is simulated in a simplified manner from the natural chest, is surrounded with a covering corresponding to the natural tissue covering, which has the following three layers: an inner layer corresponding to the muscle layer of the natural chest, an middle layer corresponding to the natural subcutaneous fatty tissue and one of the natural skin corresponding outer layer. The material of the three layers is chosen so that the penetration resistance opposing a scalpel and a trocar corresponds as far as possible to the natural conditions. When practicing thoracic drainage, it is not just a question of penetrating any kind of material layer with the scalpel or the trocar catheter. Rather, the natural conditions should rather be replicated in such a way that the resistances of the individual material layers occurring on the thorax drainage trainer and the loss of resistance occurring after penetration of a material layer are as true to nature as possible. As with the human body, an outer layer with a scalpel must first be penetrated in the device according to the invention. If the outer layer or the skin is severed, this can be recognized by the associated loss of resistance. The prerequisite for this, however, is that a middle layer adjoins the outer layer, which provides the scalpel with a much lower resistance than the outer layer or the skin. If a thorax drainage trainer were to be followed by two layers of material of comparable strength, the "loss of resistance" when penetrating the skin layer would not be felt or would not be felt to a sufficient extent. The loss of resistance is the signal for the doctor, with the scalpel the cutting force to reduce damage to the underlying tissue layers. The subcutaneous fatty tissue can reach a considerable thickness in obese people. Nevertheless, this layer uses a trocar catheter only a relatively low penetration resistance. Before the trocar penetrates into the pleural space, the innermost layer, namely the muscle tissue of the chest, has to be penetrated. The thoracic muscle tissue, and in particular the intercostal muscles, is only possible with the trocar using relatively high feed forces. A cut with the scalpel, such as was done on the skin, is dangerous because of the risk of injury to the lungs. When the trocar penetrates the muscle layer, there is a sudden loss of resistance, which is a signal that the trocar can no longer be pushed forward with force, which could result in injury to the lungs. With a device according to the invention, the force-path or resistance-path curve that occurs when the thoracic tissue layer penetrates can thus be simulated relatively true to life. This is an important aspect insofar as in the often confusing and stress-laden emergency situation, the aforementioned loss of resistance or the course of resistance when penetrating the tissue layer gives the emergency doctor information about the depth of penetration of the trocar. It is advantageous if the inner layer in the intermediate rib area is lowered in the direction of the chest cavity compared to the rib area specified by the rib surface. As a result, as in the case of the natural rib cage, the intermediate rib region is easier to feel compared to an embodiment in which the inner layer extends flat over the ribs. The lowering or the deepening of the intercostal region is covered by the middle layer, which represents the subcutaneous fatty tissue, and this makes it difficult to find the intercostal region suitable for penetration with increasing thickness of the middle layer. By combining the inner layer, which is lowered in the area between the ribs, with a middle layer, in particular made of glass or rock wool, it is possible to simulate conditions that actually occur in thicker or obese people. The lowering of the inner layer in the area of the intercostal ribs can be accomplished in that the intercostal area is arched in a channel-shaped manner in the direction of the chest cavity. Another advantageous possibility is that the inner layer, which extends essentially over the entire length of the rib cage, has a greater thickness in the rib region than in the intermediate rib region. A lowering of the intercostal area can also be accomplished in that a thickening layer covering the rib region is arranged on the upper side of the inner layer, which in turn can be constructed from different layers. The material of the thickening layer plays a subordinate role insofar as it does not have to be penetrated by the trocar catheter. In an advantageous embodiment of the device according to the invention, the thickening layer is in each case formed by at least one clamping bracket, which is pivotably mounted between a release position and a clamping position about a pivot axis running in the longitudinal direction of the chest. In the release position, the clamping bracket is lifted off the rib so that a used inner layer can be exchanged for a new one. In the clamping position, the clamping bracket clamps the inner layer between itself and the respective rib. The inner layer is preferably formed from a nonwoven, in particular a nonwoven plastic. Such plastic fleeces are commercially available, for example, as self-adhesive carpet tiles at relatively low prices. Such self-adhesive carpet tiles or self-adhesive nonwoven materials can easily be glued onto the ribs of the device according to the invention, if necessary after appropriate cutting. The above-mentioned thickening layer can preferably consist of the same material as the inner layer, in particular of a self-adhesive carpet tile.
Die aus Glas- oder Gesteinswolle bestehende Mittelschicht wird vorzugsweise aus einem handelsüblichen Wärmeisoliermaterial gebildet und erstreckt sich vorzugsweise über die gesamte Länge des Brustkorbes. Glas- oder Gesteinswolle hat die Eigenschaft, daß sie sich beim Ertasten des Zwischenrippenbereiches ähnlich wie das Unterhaut-Fettgewebe, bis zu einem gewissen Grad komprimieren läßt. Diese Verdichtung ist aber nicht derart, daß sie von dem Trokar nicht mehr durchdringbar wäre. Bei Verwendung von Schaumstoffmaterial als Mittelschicht besteht dagegen diese Gefahr. Schaumstoffmaterial läßt sich zwar mit der Hand leicht komprimieren und damit der Zwischenrippenbereich erfühlen. Die punktuelle Verdichtung eines Schaumstoffmaterials führt zu einer derartigen Verfestigung, daß sie mit einem Trokar nur unter unnatürlich hohem Kraftaufwand durchdringbar ist. Bei der erfindungsgemäß verwendeten Gesteins- oder Glaswolle ist dies nicht so. Hier werden die einzelnen Gesteins- bzw. Glasfasern von der eindringenden Trokarspitze seitlich verdrängt.The middle layer consisting of glass or rock wool is preferably formed from a commercially available heat insulation material and preferably extends over the entire length of the chest. Glass or rock wool has the property that it can be compressed to a certain extent when palpating the intercostal region, similar to the subcutaneous fatty tissue. This compression is not such that the trocar can no longer penetrate it. When using foam material as a middle layer, however, there is this risk. Foam material can be easily compressed by hand and thus feel the area between the ribs. The punctiform compression of a foam material leads to such a solidification that it can only be penetrated with a trocar with an unnaturally high effort. In the used according to the invention Rock or glass wool is not. Here the individual rock or glass fibers are laterally displaced by the penetrating trocar tip.
Als Außenschicht wird ein Elastomer-Material, insbesondere ein vulkanisierter natürlicher oder synthetischer Kautschuk verwendet. Ein solches Material, das beispielsweise zur Ummantelung von Wasser-Rohrleitungen in Hausinstallationen verwendet wird, weist einen Schnittwiderstand und eine Reißfestigkeit auf, die mit der menschlichen Haut vergleichbar sind. Bei einer besonders bevorzugten Ausführungsform sind die Innenschicht, die Mittelschicht und die Außenschicht zu einer der Brustkorbkontur angepaßten und als Ganzes auswechselbaren Umhüllungseinheit miteinander verbunden. Bei einer weiteren bevorzugten Ausführungsform ist die erfindungsgemäße Vorrichtung mit einem Beatmungs-Trainer kombiniert. Ein Beatmungs-Trainer ist ein Kopf-Brustkorb-Modell, wobei im Brustkorb-Hohlraum die Lungen durch aufblasbare Ballons nachgebildet sind. Ein Vorteil der erfindungsgemäßen Kombination ist, daß für Beat- mungs- und Drainage-Training ein- und dieselbe Vorrichtung verwendet werden kann. Bei aufgeblähten, den Brustkorbhohlraum praktisch ausfüllenden Lungen-Ballons kann zudem die Gefährlichkeit eines zu weiten Eindringens des Trokars demonstriert werden.An elastomer material, in particular a vulcanized natural or synthetic rubber, is used as the outer layer. Such a material, which is used, for example, to sheath water pipelines in domestic installations, has a cut resistance and a tear resistance that are comparable to human skin. In a particularly preferred embodiment, the inner layer, the middle layer and the outer layer are connected to one another to form a wrapping unit which is adapted to the contour of the chest and can be replaced as a whole. In a further preferred embodiment, the device according to the invention is combined with a ventilation trainer. A respiratory trainer is a head and chest model, with the lungs in the chest cavity being simulated by inflatable balloons. An advantage of the combination according to the invention is that the same device can be used for ventilation and drainage training. In the case of inflated lung balloons practically filling the chest cavity, the danger of penetrating the trocar too far can also be demonstrated.
Die Erfindung wird nun anhand von in den beigefügten Zeichnungen dargestellten Ausführungsbeispielen näher erläutert. Es zeigen:The invention will now be explained in more detail with reference to exemplary embodiments illustrated in the accompanying drawings. Show it:
Fig. 1 einen erfindungsgemäßen Thorax-Drainage-Trainer in Frontansicht, Fig. 2 den Thorax-Drainage-Trainer nach Fig. 1 in perspektivischer Seitenansicht, Fig. 3 einen vergrößerten Detailausschnitt entsprechend der Linie III in Fig. 2, Fig. 4 einen Detailausschnitt entsprechend Fig. 3 einer weiteren Ausführungsform, und Fig. 5 eine aus Innenschicht, Mittelschicht und Außenschicht bestehende auswechselbare Umhüllungseinheit. In Fig. 1 und 2 ist in Front- bzw. perspektivischer Seitenansicht ein Thorax-Drainage- Trainer dargestellt, bei dem auf einer Grundplatte 1 ein Kopf-Brust-Modell 2 fixiert ist. Der Brustkorb 3 ist bei diesem Modell durch drei parallel zueinander angeordnete und aus der Planebene der Grundplatte konvex vorgewölbte streifenförmige Rippen gebildet. Die Rippen sind aus einem stabilen Material gefertigt, insbesondere aus Blech, und sind in Richtung der Mittellängsachse 6 des Kopf-Brust-Modells 2 gesehen mit einem einen Zwischenrippenbereich 5 definierenden Axialabstand angeordnet. Die Rippen 4 sind an der Grundplatte fixiert, beispielsweise dadurch, daß die Enden der Rippen zu Fixierlaschen 8 umgebogen sind, die von einer in die Grundplatte 1 eingeschraubten Schraube 9 durchdrungen sind. Die Rippen 4 weisen allesamt dieselbe Umrißform auf, so daß ihre Oberflächen 11 in einer gedachten, den Brustkorbhohlraum 12 umgebenden Mantelfläche angeordnet sind.1 shows a thoracic drainage trainer according to the invention in front view, FIG. 2 shows the thoracic drainage trainer according to FIG. 1 in a perspective side view, FIG. 3 shows an enlarged detail section along line III in FIG. 2, FIG. 4 shows a detail section corresponding to FIG. 3 of a further embodiment, and FIG. 5 an exchangeable wrapping unit consisting of inner layer, middle layer and outer layer. 1 and 2, a thoracic drainage trainer is shown in front or perspective side view, in which a head-chest model 2 is fixed on a base plate 1. The thorax 3 is formed in this model by three strip-shaped ribs arranged parallel to one another and convexly bulging out of the plane of the base plate. The ribs are made of a stable material, in particular sheet metal, and are arranged in the direction of the central longitudinal axis 6 of the head-chest model 2 with an axial distance defining an intermediate rib region 5. The ribs 4 are fixed to the base plate, for example in that the ends of the ribs are bent into fixing tabs 8 which are penetrated by a screw 9 screwed into the base plate 1. The ribs 4 all have the same outline shape, so that their surfaces 11 are arranged in an imaginary circumferential surface surrounding the chest cavity 12.
Der Brustkorb 3 bzw. die Rippen 4 sind von einer aus einer Innenschicht 13, einer Mittelschicht 14 und einer Außenschicht 15 gebildeten Umhüllung 16 umgeben. Die Innenschicht 13 erstreckt sich über die gesamte Länge 17 des Brustkorbs und ebenso über dessen gesamten Umfang. Die Innenschicht besteht aus einem Vliesstoff, insbesondere aus einem Kunststoffvlies. Bei einer besonders bevorzugten Ausführungsform besteht die Innenschicht aus einer handelsüblichen selbstklebenden Teppichfliese bzw. aus einem Zuschnitt davon. Eine solche selbstklebende Teppichfliese läßt sich zum Wechsel der Innenschicht 13 leicht wieder von den Rippen abziehen, insbesondere wenn diese aus einem Blechmaterial bestehen. An die Innenschicht schließt sich eine mehr oder weniger dicke Mittelschicht 14 an, die einem mehr oder weniger dicken Unterhaut-Fettgewebe des menschlichen Brustkorbes entspricht. Die Mittelschicht besteht aus Glas- oder Gesteinswolle oder einem vergleichbaren Material. Wichtig ist, daß es sich bei dem gewählten Material um eine relativ lockere Fasermatte handelt, bei der die Fasern nach Art einer Streutextur angeordnet sind. Wird auf eine solche Matte ein Druck ausgeübt, so wird die Matte komprimiert. Beim Loslassen geht die Matte aber nicht sofort in ihre Ausgangslage zurück, sondern es bleibt eine gewisse Zeit eine Delle sichtbar, so wie dies auch beim menschlichen Fettgewebe der Fall ist. An die Mittelschicht 14 schließt sich nach außen die Außenschicht 15 an, die der menschlichen Haut entspricht. Als Material für die Außenschicht wird ein Elastomermaterial, vorzugsweise ein vulkanisierter natürlicher oder synthetischer Kautschuk verwendet. Bei einer besonders bevorzugten Ausführungsform besteht die Außenschicht aus einem handelsüblichen Gummimaterial, das beispielsweise für die Ummantelung von Wasser-Rohrleitungen verwendet wird. Ein solches Material weist einen relativ hohen und der menschlichen Haut entsprechenden Schnittwiderstand auf. Ganz allgemein kann ein Elastomermaterial leicht so eingestellt werden, daß es den gewünschten Schnittwiderstand aufweist. Die Außenschicht 14 überdeckt - wie auch die Mittelschicht 14 - die Innenschicht 13 vollständig und ist mit ihren Rändern 18, wie in Fig. 1 angedeutet, an der Grundplatte 1 befestigt. Zum Wechsel einzelner oder auch aller der genannten Schichten wird zunächst die Außenschicht 15 vom Brustkorb 3 abgenommen. Die Innenschicht 13 ist nach Entfernen der nur lose aufliegenden Mittelschicht 14 zugänglich. Die aus den genannten Schichten bestehende Umhüllung 16 kann aber auch so ausgestaltet sein, daß die einzelnen Schichten fest miteinander verbunden sind und zusammen eine komplett austauschbare Umhüllungseinheit 19 bilden (Fig. 5). Eine solche Umhüllungseinheit 19 kann beispielsweise form- oder stoffschlüssig am Brustkorb befestigt sein. Es ist aber auch denkbar, daß sie mittels Druckknöpfen 21 an der Grundplatte 1 fixiert ist.The rib cage 3 or the ribs 4 are surrounded by an envelope 16 formed from an inner layer 13, a middle layer 14 and an outer layer 15. The inner layer 13 extends over the entire length 17 of the chest and also over its entire circumference. The inner layer consists of a nonwoven, in particular a plastic fleece. In a particularly preferred embodiment, the inner layer consists of a commercially available self-adhesive carpet tile or from a cut thereof. Such a self-adhesive carpet tile can easily be pulled off the ribs in order to change the inner layer 13, in particular if these consist of a sheet metal material. The inner layer is followed by a more or less thick middle layer 14, which corresponds to a more or less thick subcutaneous fat tissue of the human chest. The middle layer consists of glass or rock wool or a comparable material. It is important that the material chosen is a relatively loose fiber mat in which the fibers are arranged in the manner of a scattering texture. If pressure is exerted on such a mat, the mat is compressed. When you let go, the mat does not immediately return to its original position, but a dent remains for a certain time, as is the case with human adipose tissue. The outer layer 15, which corresponds to the human skin, adjoins the middle layer 14 on the outside. An elastomer material, preferably a vulcanized natural or synthetic rubber, is used as the material for the outer layer. In a particularly preferred embodiment, the outer layer consists of a commercially available rubber material which is used, for example, for the sheathing of water pipes. Such a material has a relatively high cut resistance corresponding to human skin. Generally speaking, an elastomeric material can be easily adjusted to have the desired cut resistance. The outer layer 14, like the middle layer 14, completely covers the inner layer 13 and is fastened to the base plate 1 with its edges 18, as indicated in FIG. 1. To change individual layers or all of the layers mentioned, the outer layer 15 is first removed from the thorax 3. The inner layer 13 is accessible after removing the loosely lying middle layer 14. The casing 16 consisting of the layers mentioned can also be designed such that the individual layers are firmly connected to one another and together form a completely exchangeable casing unit 19 (FIG. 5). Such a wrapping unit 19 can, for example, be attached to the chest in a form-fitting or material-locking manner. But it is also conceivable that it is fixed to the base plate 1 by means of push buttons 21.
In Fig. 3 ist ein Brustkorbausschnitt einer weiteren Ausführungsform eines erfindungsgemäßen Thorax-Drainage-Trainers dargestellt. Bei dieser Ausführungsform ist die Oberseite 23 der Innenschicht 13 im Zwischenrippenbereich 5 abgesenkt. Mit anderen Worten weist die Innenschicht 13 im Zwischenrippenbereich 15 eine nutförmige Ausnehmung 24 auf, deren Bodenfläche etwa der Fläche des Zwischenrippenbereiches 5 entspricht. Die Ausnehmung 24 kann auf unterschiedliche Weise gebildet sein. In Fig. 3 sind zwei Möglichkeiten schematisch dargestellt: Bei der linken Rippe 4a weist die Innenschicht 13 im Rippenbereich 25 eine größere Dicke auf als im Zwischenrippenbereich 5. Dadurch entsteht am Übergang zwischen Rippen- und Zwischenrippenbereich eine Stufe 26, die die Seitenwände der nutförmigen Ausnehmung 24 bildet. Bei der in Fig. 3 rechts dargestellten Rippe 4b ist die Ausnehmung 24 dadurch gebildet, daß auf der Innenschicht 13 im Rippenbereich 25 eine Verdickungsschicht 27 angeordnet ist, die gegebenenfalls aus mehreren Einzelschichten 28,29, beispielsweise aus Zuschnitten einer selbstklebenden Teppichfliese bestehen kann. Auch im Falle einer Verdik- kungsschicht 27 entsteht am Übergang zum Zwischenrippenbereich 5 eine Stufe 26a, die eine Seitenwand der nutförmigen Ausnehmung 24 bildet.3 shows a thorax section of a further embodiment of a thoracic drainage trainer according to the invention. In this embodiment, the top 23 of the inner layer 13 is lowered in the intermediate rib region 5. In other words, the inner layer 13 in the intermediate rib area 15 has a groove-shaped recess 24, the bottom surface of which corresponds approximately to the area of the intermediate rib area 5. The recess 24 can be formed in different ways. In Fig. 3 two possibilities are shown schematically: In the left rib 4a, the inner layer 13 in the rib region 25 has a greater thickness than in the intermediate rib region 5. This creates a step 26 at the transition between the rib and intermediate rib region, which the side walls of the groove-shaped recess 24 forms. In the rib 4b shown on the right in FIG. 3, the recess 24 is formed in that a thickening layer 27 is arranged in the inner layer 13 in the rib region 25, which may optionally consist of a plurality of individual layers 28, 29, for example of cuts of a self-adhesive carpet tile. Also in the case of a thickening layer 27, a step 26a is formed at the transition to the intermediate rib region 5, which step forms a side wall of the groove-shaped recess 24.
Nach Fig. 4 kann die Ausnehmung 24 dadurch gebildet sein, daß auf die die Rippen 4 überspannende und im wesentlichen gleichmäßig dicke Innenschicht 13 streifenförmige Klemmbügel 31 aufgelegt sind, wobei jeder Rippe 4 wenigstens ein Klemmbügel 31 zugeordnet ist, der an der Rippe oder am Grundkörper so fixiert ist, daß die Innenschicht zwischen Klemmbügel 31 und Rippe festgeklemmt wird. Die Innenschicht kann dann ganz einfach dadurch ausgewechselt werden, daß die Klemmbügel 31 gelöst und die verbrauchte Innenschicht entnommen wird. Die Klemmbügel sind bei einer bevorzugten Ausführungsform um eine sich parallel zur Mittellängsachse 6 erstreckende Schwenkachse schwenkbar an der Grundplatte oder am Brustkorb 3 gelagert. Nach Fig. 4 verläuft die Schwenkachse 32 im Bereich des Scheitels 33 des Brustkorbs. Die Klemmbügel bestehen in diesem Falls aus zwei Hälften, die mit ihren aneinanderstoßenden Enden im Bereich des Scheitels 33 zwischen einer Freigabe- und einer Klemmstellung in Richtung des Doppelpfeiles 34 schwenkbar sind. Die Ausnehmung 24 kann aber auch dadurch gebildet sein, daß die Innenschicht 13 eine sich in Richtung auf den Brustkorbhohlraum 12 vorwölbende Rinne aufweist, die in den Zwischenrippenbereich 5 hineinragt (nicht dargestellt).4, the recess 24 can be formed in that strip-shaped clamping brackets 31 are placed on the inner layer 13, which spans the ribs 4 and are of substantially uniform thickness, each rib 4 being assigned at least one clamping bracket 31 which is attached to the rib or to the base body is fixed so that the inner layer between the clamp bracket 31 and rib is clamped. The inner layer can then be easily replaced by loosening the clamp bracket 31 and removing the used inner layer. In a preferred embodiment, the clamping brackets are mounted on the base plate or on the chest 3 so as to be pivotable about a pivot axis extending parallel to the central longitudinal axis 6. 4, the pivot axis 32 extends in the region of the apex 33 of the chest. In this case, the clamping brackets consist of two halves which can be pivoted with their abutting ends in the region of the apex 33 between a release and a clamping position in the direction of the double arrow 34. The recess 24 can, however, also be formed in that the inner layer 13 has a channel which bulges in the direction of the chest cavity 12 and projects into the intermediate rib region 5 (not shown).
Der erfindungsgemäße Thorax-Drainage-Trainer kann mit einem Intubations-Trainer kombiniert sein. Im Brustraum 3 sind zu diesem Zweck die menschliche Lunge nachbildende Lungenballons 35 angeordnet. Mit einer so gestalteten Vorrichtung können sowohl Thorax-Drainagen als auch die Intubation und Beatmung erlernt und geübt werden. Außerdem ist es möglich, zwischen den Lungenballons 35 und der Innenseite des Brustkorbs einen mit Flüssigkeit gefüllten und von einem Trokar durchstoßbaren flüssigkeitsgefüllten Beutel oder Schwamm anzuordnen, um das Ausfließen von Flüssigkeit aus dem Brustkorb zu simulieren. BezugszeichenlisteThe thoracic drainage trainer according to the invention can be combined with an intubation trainer. For this purpose, lung balloons 35 simulating the human lungs are arranged in the chest 3. With a device designed in this way, both thoracic drainage and intubation and ventilation can be learned and practiced. It is also possible to arrange between the lung balloons 35 and the inside of the chest a liquid-filled bag or sponge which can be penetrated by a trocar, in order to simulate the outflow of liquid from the chest. Reference list
Grundplatte 19 UmhüllungseinheitBase plate 19 wrapping unit
Kopf-Brust-Modell 21 DruckknopfHead-chest model 21 push button
Brustkorb 22 LinieChest 22 line
Rippe 23 OberseiteRib 23 top
Zwischenrippenbereich 24 AusnehmungIntermediate rib area 24 recess
Mittellängsachse 25 RippenbereichCentral longitudinal axis 25 rib area
Fixierlasche 26 StufeFixing tab 26 level
Schraube 27 VerdickungsschichtScrew 27 thickening layer
Oberfläche 28 EinzelschichtSurface 28 single layer
Hohlraum 29 EinzelschichtCavity 29 single layer
Innenschicht 31 KlemmbügelInner layer 31 clamps
Mittelschicht 32 SchwenkachseMiddle class 32 swivel axis
Außenschicht 33 ScheitelOuter layer 33 crowns
Umhüllung 34 DoppelpfeilWrapping 34 double arrow
Länge 35 LungenballonLength 35 lung balloon
Rand edge

Claims

Ansprüche Expectations
1. Vorrichtung zum Erlernen und Einüben von Thorax-Drainagen mit einem dem natürlichen Brustkorb vereinfacht nachgebildeten künstlichen Brustkorb (3) mit einem Hohlraum (12), mehreren Rippen (4) und wenigstens einem zwischen den Rippen angeordneten Zwischenrippenbereich (5) und - einer den Brustkorb (3) nach Art der natürlichen Gewebshülle umgebenden Umhüllung (16), mit1. Device for learning and practicing thoracic drainage with a simulated artificial chest (3) with a cavity (12), a plurality of ribs (4) and at least one intermediate rib region (5) and - one arranged between the ribs Chest (3) according to the type of natural tissue covering (16), with
- einer die Muskelschicht des natürlichen Brustkorbs entsprechenden Innenschicht (13),an inner layer (13) corresponding to the muscle layer of the natural chest,
-- einer dem natürlichen Unterhaut-Fettgewebe entsprechenden Mittelschicht (14) und- A middle layer (14) corresponding to the natural subcutaneous fatty tissue and
- einer der natürlichen Haut entsprechenden Außenschicht (15), wobei jede der drei Schichten gegenüber einem Skalpell und einem Trokar einen den jeweiligen natürlichen Gewebsschichten vergleichbaren Durchdringungswiderstand aufweist.- An outer layer (15) corresponding to the natural skin, each of the three layers having a penetration resistance comparable to the respective natural tissue layers compared to a scalpel and a trocar.
2. Vorrichtung nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, daß die Oberseite (23) der Innenschicht (13) im Zwischenrippenbereich (5) gegenüber dem von der Rippenoberfläche (11) gebildeten Rippenbereich (25) in Richtung auf den Brustkorbhohlraum (12) abgesenkt ist.2. Device according to claim 1, characterized in that the upper side (23) of the inner layer (13) in the intermediate rib region (5) with respect to the rib region (25) formed by the rib surface (11) is lowered in the direction of the chest cavity (12).
3. Vorrichtung nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, daß die Innenschicht (13) im Zwischenrippenbereich (5) rinnenförmig auf den Brustkorbhohlraum vorgewölbt ist. 3. Apparatus according to claim 2, characterized in that the inner layer (13) in the intermediate rib region (5) is arched groove-shaped on the chest cavity.
4. Vorrichtung nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, daß die Innenschicht (13) im Rippenbereich (25) eine größere Dicke aufweist als im Zwischenrippenbereich (5).4. The device according to claim 2, characterized in that the inner layer (13) in the rib region (25) has a greater thickness than in the intermediate rib region (5).
5. Vorrichtung nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, daß auf der Oberseite (23) der Innenschicht (13) eine den Rippenbereich (25) überdeckende Verdickungsschicht (27) angeordnet ist.5. The device according to claim 2, characterized in that a thickening layer (27) covering the rib region (25) is arranged on the upper side (23) of the inner layer (13).
6. Vorrichtung nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, daß die Verdickungsschicht (27) jeweils von wenigstens einem streifenförmigen Klemmbügel (31) gebildet ist, der um eine sich in Richtung der Mittellängsachse (6) der Vorrichtung verlaufenden Schwenkachse (32) zwischen einer von den Rippen abgehobenen Freigabestellung und einer die Innenschicht (13) zwischen sich und der jeweiligen Rippe (4) einklemmenden Klemmstellung schwenkbar gelagert ist.6. The device according to claim 5, characterized in that the thickening layer (27) is in each case formed by at least one strip-shaped clamping bracket (31) which extends about a pivot axis (32) extending in the direction of the central longitudinal axis (6) of the device between one of the Ribs lifted release position and a clamping position clamping the inner layer (13) between itself and the respective rib (4) is pivotally mounted.
7. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, daß die Innenschicht von einem Vliesstoff gebildet ist.7. Device according to one of claims 1 to 6, characterized in that the inner layer is formed by a nonwoven fabric.
8. Vorrichtung nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, daß die Innenschicht aus einem Kunststoffvlies gebildet ist.8. The device according to claim 7, characterized in that the inner layer is formed from a plastic fleece.
9. Vorrichtung nach Anspruch 8, dadurch gekennzeichnet, daß die Innenschicht (13) eine handelsübliche Teppichfliese oder ein Zuschnitt einer solchen Fliese ist. 9. The device according to claim 8, characterized in that the inner layer (13) is a commercially available carpet tile or a blank of such a tile.
10. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 7 bis 9, dadurch gekennzeichnet, daß die Innenschicht (13) auf ihrer an den Rippen (4) befestigbaren Unterseite selbstklebend ist.10. The device according to one of claims 7 to 9, characterized in that the inner layer (13) on its on the ribs (4) attachable underside is self-adhesive.
11. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 7 bis 10, dadurch gekennzeichnet, daß die Innenschicht (13) auf ihrer den Rippen (4) abgewandten Oberseite selbstklebend ist.11. Device according to one of claims 7 to 10, characterized in that the inner layer (13) on its the ribs (4) facing away from the top is self-adhesive.
12. Vorrichtung nach Anspruch 11 , dadurch gekennzeichnet, daß die Verdickungsschicht (27) aus demselben Material besteht wie die Innenschicht (13).12. The apparatus according to claim 11, characterized in that the thickening layer (27) consists of the same material as the inner layer (13).
13. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 12, dadurch gekennzeichnet, daß die Mittelschicht (14) im wesentlichen aus Glas- oder Gesteinswolle besteht.13. Device according to one of claims 1 to 12, characterized in that the middle layer (14) consists essentially of glass or rock wool.
14. Vorrichtung nach Anspruch 13, dadurch gekennzeichnet, daß die Mittelschicht aus einem handelsüblichen Wärmeisoliermaterial gebildet ist.14. The apparatus according to claim 13, characterized in that the middle layer is formed from a commercially available heat insulating material.
15. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 14, dadurch gekennzeichnet, daß die Außenschicht (15) im wesentlichen aus einem Elastomermaterial besteht.15. The device according to one of claims 1 to 14, characterized in that the outer layer (15) consists essentially of an elastomer material.
16. Vorrichtung nach Anspruch 15, dadurch gekennzeichnet, daß das Elastomermaterial ein vulkanisierter natürlicher oder synthetischer Kautschuk ist. 16. The apparatus according to claim 15, characterized in that the elastomeric material is a vulcanized natural or synthetic rubber.
17. Vorrichtung nach Anspruch 16, dadurch gekennzeichnet, daß die Außenschicht (15) von einem handelsüblichen zur Ummantelung von Wasser-Rohrleitungen dienenden Gummimaterial gebildet ist.17. The apparatus according to claim 16, characterized in that the outer layer (15) is formed by a commercially available rubber material for sheathing water pipes.
18. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 17, dadurch gekennzeichnet, daß die Innenschicht (13), die Mittelschicht (14) und die Außenschicht (15) zu einer der Brustkorbkontur angepaßten und als Ganzes auswechselbaren Umhüllungseinheit (19) miteinander verbunden sind.18. Device according to one of claims 1 to 17, characterized in that the inner layer (13), the middle layer (14) and the outer layer (15) to one of the thorax contour adapted and as a whole replaceable wrapping unit (19) are interconnected.
19. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 18, dadurch gekennzeichnet, daß sie mit einer Vorrichtung zum Erlernen und Einüben der Intubation und Beatmung kombiniert ist. 19. Device according to one of claims 1 to 18, characterized in that it is combined with a device for learning and practicing intubation and ventilation.
EP97947728A 1996-10-26 1997-10-24 Device for teaching and training thorax drainage Withdrawn EP1008126A1 (en)

Applications Claiming Priority (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE29618680 1996-10-26
DE29618680U 1996-10-26
PCT/EP1997/005895 WO1998019287A1 (en) 1996-10-26 1997-10-24 Device for teaching and training thorax drainage

Publications (1)

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EP1008126A1 true EP1008126A1 (en) 2000-06-14

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EP97947728A Withdrawn EP1008126A1 (en) 1996-10-26 1997-10-24 Device for teaching and training thorax drainage

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EP (1) EP1008126A1 (en)
AU (1) AU5398498A (en)
DE (1) DE29723995U1 (en)
WO (1) WO1998019287A1 (en)

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* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US6908309B2 (en) * 2001-12-03 2005-06-21 Sdgi Holdings, Inc. Demonstration devices for medical procedures

Family Cites Families (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CH650873A5 (en) * 1980-08-13 1985-08-15 Zuercher Kantonalbank METHOD FOR PRODUCING THE HULL AND HEAD PART OF A HUMAN DOLL DETERMINED FOR MEDICAL EXERCISE PURPOSES.
SU1355994A1 (en) * 1985-01-04 1987-11-30 Ю.В.Скрипников, Р.И.Мельцер и С.М.Ошукова Medical trainer
DE29606152U1 (en) * 1996-04-03 1996-07-18 Weidinger Max Device for practicing laying a chest drain

Non-Patent Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Title
See references of WO9819287A1 *

Also Published As

Publication number Publication date
WO1998019287A1 (en) 1998-05-07
DE29723995U1 (en) 1999-10-07
AU5398498A (en) 1998-05-22

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