EP0881909A1 - Recombinant tissue plasminogen activator (rtpa) for preventing secondary cataracts following cataract operations - Google Patents

Recombinant tissue plasminogen activator (rtpa) for preventing secondary cataracts following cataract operations

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Publication number
EP0881909A1
EP0881909A1 EP97905042A EP97905042A EP0881909A1 EP 0881909 A1 EP0881909 A1 EP 0881909A1 EP 97905042 A EP97905042 A EP 97905042A EP 97905042 A EP97905042 A EP 97905042A EP 0881909 A1 EP0881909 A1 EP 0881909A1
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EP
European Patent Office
Prior art keywords
fibrosis
rtpa
prevention
proliferation
posterior capsule
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
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Application number
EP97905042A
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German (de)
French (fr)
Inventor
Hannes-Edgar Kompa
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Alcon Pharmaceuticals Ltd
Alcon Deutschland GmbH
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Alcon Pharmaceuticals Ltd
Alcon Pharma GmbH
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Publication date
Application filed by Alcon Pharmaceuticals Ltd, Alcon Pharma GmbH filed Critical Alcon Pharmaceuticals Ltd
Publication of EP0881909A1 publication Critical patent/EP0881909A1/en
Withdrawn legal-status Critical Current

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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K38/00Medicinal preparations containing peptides
    • A61K38/16Peptides having more than 20 amino acids; Gastrins; Somatostatins; Melanotropins; Derivatives thereof
    • A61K38/43Enzymes; Proenzymes; Derivatives thereof
    • A61K38/46Hydrolases (3)
    • A61K38/48Hydrolases (3) acting on peptide bonds (3.4)
    • A61K38/49Urokinase; Tissue plasminogen activator
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P27/00Drugs for disorders of the senses
    • A61P27/02Ophthalmic agents
    • A61P27/12Ophthalmic agents for cataracts

Definitions

  • the present invention relates to the use of rt-PA for the prevention of postoperative proliferation of lens tissue on the posterior capsule wall (fibrosis) in the case of extracapsular cataract extraction.
  • the fibrosis of the posterior capsule wall also called connective tissue proliferation, is the most common late complication of extracapsular cataract extraction (Z. Prakt. Augenheilkd. 15, 488 (1994)). In 35-51% of cases, follow-up treatment is necessary within 5 years.
  • cystoid macular edema and rubeosis iridis MC Boschi et al., New Trends Ophthalmol., 9 (1), 55-57 (1994); D. Altamirano et al., Klin. Monatbl. Augenheilkd., 204 (5), 286-287 (1994)).
  • t-PA is the main cause of the episcleral fibrosis (discoloration) of the filter pad after trabeculectomy (glaucoma operation) for the failure of this therapy, significantly decreased.
  • a drainage fistula (filter cushion) is placed through the conjunctiva, which, however, clogs up again as a result of fibroblast proliferation.
  • the authors cite the inhibition of the formation of a primary fibrin / fibronectin matrix as a probable cause for the successful prevention of this complication by t-PA, which may function as a framework for the subsequent fibrosis.
  • EP-A-0 318 801 describes that rt-PA prevents the formation of adhesions of organs or parts of organs after invasive interventions in the chest or abdominal cavity.
  • the present invention thus relates to the use of rt-PA for the prevention of the fibrosis of the posterior capsule wall known as the afterstar after extracapsular cataract extraction.
  • the reduction in fibrosis is associated with an improvement in vision.
  • Another object of the invention is the use of rt-PA for the manufacture of a medicament for the prevention of the night star.
  • isoforms or mutants derived therefrom can also be used, provided that they have comparable fibrinolytic activity.
  • Isoforms or mutants are understood to mean those forms which, in addition to the native structure, contain one or more amino acids, differ in the amino acid sequence with respect to one or more amino acids from the naturally occurring t-PA (ie have a heterologous amino acid sequence), or in which one or more amino acids which are present in the natural t-PA are not present, and their glycosylated and non-glycosylated derivatives.
  • Rt-PA is applied postoperatively, with an amount of 1-20 ⁇ g preferably instilled into the anterior chamber by paracentesis or administered subconjunctivally.
  • rt-PA is present as a lyophilisate for the solution, an aqueous arginine / polysorbate buffer being used as the solvent.
  • concentration of the effective dose after reconstitution of the solution is 1-20 ⁇ g rt-PA in 0.01-0.1 ml per injection.
  • a suitable medicament for the prevention of the fibrosis of the posterior capsule wall known as the afterstar after extracapsular cataract extraction contains for example in one unit the fibrinolytic rt-PA as a lyophilisate in an amount of 0.10-0.50 mg, preferably together with stabilizers or buffers such as arginine, phosphoric acid and Polysorbate 80, and in a second unit as a diluent, 2 to 6 ml of an aqueous 0.1-0.3 M arginine / polysorbate buffer, advantageously prefilled into a syringe, so that after reconstitution of the rt-PA solution, the fibrinolytic in a concentration from 0.05 to 0.2 mg / ml.
  • a dose of 1-20 ⁇ g rt-PA is applied from this solution by injection of a corresponding volume of the reconstituted solution.
  • the lyophilisate preferably contains 0.3 mg of rt-PA and 3 ml of 0.2M arginine / phosphate buffer with a pH of 7.3 are preferably used as diluent.
  • the preferred application amount is 10 ⁇ g rt-PA in 100 ⁇ l of the buffer mentioned.
  • the effect of a single dose of rt-PA on the incidence of fibrosis of the posterior capsule wall after extracapsular cataract extraction was examined in a clinical study.
  • the investigations were carried out in a randomized, double-blind, parallel group study.
  • the dose unit of 10 ⁇ g rt-PA was available as a solution in 100 ⁇ l 0.2 M arginine buffer, and 100 ⁇ l 0.2 M arginine buffer alone was used as placebo.
  • the lyophilisate then has the following composition
  • diluent 3 ml of sterile 0 2 M arginine / phosphate buffer are filled into a 3 ml syringe as diluent.
  • the diluent has the following composition
  • the product After reconstitution of the lyophilizate with 3 ml of the diluent, the product has the following composition
  • solution 100 ⁇ l, which contain 0.01 mg rt-PA, are administered intraocularly.

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  • Engineering & Computer Science (AREA)
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  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • Ophthalmology & Optometry (AREA)
  • Bioinformatics & Cheminformatics (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Pharmacology & Pharmacy (AREA)
  • General Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Gastroenterology & Hepatology (AREA)
  • Immunology (AREA)
  • Proteomics, Peptides & Aminoacids (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Medicinal Preparation (AREA)
  • Acyclic And Carbocyclic Compounds In Medicinal Compositions (AREA)
  • Pharmaceuticals Containing Other Organic And Inorganic Compounds (AREA)
  • Medicines That Contain Protein Lipid Enzymes And Other Medicines (AREA)

Abstract

The present invention relates to the use of RTPA to prevent the post-operative proliferation of lens tissues, known as secondary cataracts, on the posterior sheath well (fibrosis) after extracapsular cataract extraction.

Description

rt-PA zur Prävention des Nachstars nach Kataraktoperation rt-PA for the prevention of the night star after cataract surgery
Die vorliegende Erfindung betrifft die Verwendung von rt-PA zur Prävention der postoperati¬ ven Proliferation von Linsengewebe auf der posterioren Kapselwand (Fibröse) bei extrakapsu- iärer Kataraktextraktion.The present invention relates to the use of rt-PA for the prevention of postoperative proliferation of lens tissue on the posterior capsule wall (fibrosis) in the case of extracapsular cataract extraction.
Die Fibröse der posterioren Kapselwand, eine auch als Nachstar bezeichnete Bindegewebs- proliferation, stellt die häufigste Spätkomplikation der extrakapsulären Kataraktextraktion dar (Z. prakt. Augenheilkd. 15, 488 (1994)). In 35-51 % der Fälle wird deshalb innerhalb von 5 Jahren eine Nachbehandlung notwendig.The fibrosis of the posterior capsule wall, also called connective tissue proliferation, is the most common late complication of extracapsular cataract extraction (Z. Prakt. Augenheilkd. 15, 488 (1994)). In 35-51% of cases, follow-up treatment is necessary within 5 years.
Bis zum jetzigen Zeitpunkt ist keine wirksame Prävention der Fibröse bekannt. Es wurden oh¬ ne überzeugenden Erfolg und bei negativem Nutzen-Risiko- Verhältnis bereits antiproliferativ wirksame Substanzen wie 5-Fluorouracil oder Kortikoide eingesetzt (A. Knapp et al., Am. J. Ophthalmol. 103, 183-187 (1987); M.C. Gillies et al., Australian and New Zealand Journal of Ophthalmology 19(4), 299-304). Bei hochgradiger Fibröse wird häufiger die YAG Laser- Kapsulotomie angewandt. Dieses Verfahren hat den Nachteil, daß es zu Störungen im Glas¬ körper kommen kann, da die Linsen-Glaskörperschranke beeinträchtigt wird. Der dadurch auftretende Hyaluronsäureverlust hat ein erhöhtes Ablatiorisiko zur Folge. Ebenso kann die Difϊusion von Prostaglandinen und neovaskulären Wachstumsfaktoren in den Glaskörper das zystoide Makulaödem sowie die Rubeosis iridis zur Folge haben (M.C. Boschi et al., New Trends Ophthalmol., 9(1), 55-57 (1994); D. Altamirano et al., Klin. Monatsbl. Augenheilkd., 204(5), 286-287 (1994)).No effective prevention of fibrosis is known to date. Antiproliferative substances such as 5-fluorouracil or corticoids have already been used without convincing success and with a negative benefit-risk ratio (A. Knapp et al., Am. J. Ophthalmol. 103, 183-187 (1987); MC Gillies et al., Australian and New Zealand Journal of Ophthalmology 19 (4), 299-304). YAG laser capsulotomy is used more often for high-grade fibrosis. This method has the disadvantage that there may be disturbances in the glass body, since the lens-glass body barrier is impaired. The resulting loss of hyaluronic acid results in an increased risk of ablation. Likewise, the diffusion of prostaglandins and neovascular growth factors into the vitreous body can result in cystoid macular edema and rubeosis iridis (MC Boschi et al., New Trends Ophthalmol., 9 (1), 55-57 (1994); D. Altamirano et al., Klin. Monatbl. Augenheilkd., 204 (5), 286-287 (1994)).
Eine ebenfalls sehr häufige Komplikation nach extrakapsulärer Kataraktextraktion ist die Bil¬ dung von Fibrinmembranen in der Pupillen-Ebene oder der Vorderkammer. A. Wedrich et al. beschreiben in International Ophthalmology 18 (5), 277-280 (1995), daß durch intracamerale Injektion von 25 μg rekombinantem tissue plasminogen activator (rt-PA) eine vollständige Fibrinolyse erreicht werden konnte. Derselbe Sachverhalt wird von K. Schmitz et al. in German Journal of Ophtalmology, 4 (2), 75-79 (1995) beschrieben. Des weiteren wird von G. H. Strauss in Journal of Ocuiar Pharmacology 7 (1), 9-19 (1991) be¬ schrieben, daß t-PA die episclerale Fibröse (Veraarbung) des Filterkissens nach Trabekulek- tomie (Glaukom-Operation), eine Hauptursache für das Scheitern dieser Therapie, signifikant vermindert. Bei dieser Operationstechnik wird eine Drainage-Fistel (Filterkissen) durch die Bindehaut gesetzt, die sich infolge Fibroblasten-Proliferation jedoch leicht wieder zusetzt. Als vermutliche Ursache für die erfolgreiche Verhinderung dieser Komplikation durch t-PA geben die Autoren die Inhibition der Bildung einer primären Fibrin/Fibronectin-Matrix an, welche möglicherweise als Gerüst für die anschließende Fibrosierung füngiert.Another very common complication after extracapsular cataract extraction is the formation of fibrin membranes in the pupil plane or the anterior chamber. A. Wedrich et al. describe in International Ophthalmology 18 (5), 277-280 (1995) that complete fibrinolysis could be achieved by intracameral injection of 25 μg recombinant tissue plasminogen activator (rt-PA). The same situation is described by K. Schmitz et al. in German Journal of Ophthalmology, 4 (2), 75-79 (1995). Furthermore, GH Strauss in Journal of Ocuiar Pharmacology 7 (1), 9-19 (1991) describes that t-PA is the main cause of the episcleral fibrosis (discoloration) of the filter pad after trabeculectomy (glaucoma operation) for the failure of this therapy, significantly decreased. With this surgical technique, a drainage fistula (filter cushion) is placed through the conjunctiva, which, however, clogs up again as a result of fibroblast proliferation. The authors cite the inhibition of the formation of a primary fibrin / fibronectin matrix as a probable cause for the successful prevention of this complication by t-PA, which may function as a framework for the subsequent fibrosis.
In der EP-A-0 318 801 wird beschrieben, daß rt-PA die Bildung von Adhäsionen von Organen oder Organteilen nach invasiven Eingriffen in der Brust-oder Bauchhöhle verhindert.EP-A-0 318 801 describes that rt-PA prevents the formation of adhesions of organs or parts of organs after invasive interventions in the chest or abdominal cavity.
Es wurde nun gefunden, daß durch die intraokulare oder subkonjunktivale Applikation von rt-PA die als Nachstar bekannte Proliferation von Linsengewebe auf der posterioren Kap¬ selwand signifikant reduziert wird.It has now been found that the intraocular or subconjunctival application of rt-PA significantly reduces the proliferation of lens tissue on the posterior capsule wall, which is known as the next star.
Gegenstand der vorliegenden Erfindung ist somit die Verwendung von rt-PA zur Prävention der als Nachstar bekannten Fibröse der posterioren Kapselwand nach extrakapsulärer Ka¬ taraktextraktion. Mit der Verminderung der Fibröse ist eine Verbesserung des Sehvermögens verbunden. Ein weiterer Gegenstand der Erfindung ist die Verwendung von rt-PA zur Her¬ stellung eines Arzneimittels zur Prävention des Nachstars.The present invention thus relates to the use of rt-PA for the prevention of the fibrosis of the posterior capsule wall known as the afterstar after extracapsular cataract extraction. The reduction in fibrosis is associated with an improvement in vision. Another object of the invention is the use of rt-PA for the manufacture of a medicament for the prevention of the night star.
Anstelle von rt-PA nativer Struktur können auch davon abgeleitete Isoformen oder Mutanten eingesetzt werden, sofern sie eine vergleichbare fibrinolytische Aktivität besitzen. Unter Iso¬ formen oder Mutanten sind solche Formen zu verstehen, die gegenüber der nativen Struktur eine oder mehrere Aminosäuren zusätzlich enthalten, sich in der Aminosäuresequenz bezüglich einer oder mehrerer Aminosäuren vom in der Natur vorkommenden t-PA unterscheiden (also eine heterologe Aminosäuresequenz aufweisen), oder worin eine oder mehrere Aminosäuren, die im natürlichen t-PA vorkommen, nicht enthalten sind, sowie deren glykosilierte und nicht glykosilierte Derivate.Instead of rt-PA native structure, isoforms or mutants derived therefrom can also be used, provided that they have comparable fibrinolytic activity. Isoforms or mutants are understood to mean those forms which, in addition to the native structure, contain one or more amino acids, differ in the amino acid sequence with respect to one or more amino acids from the naturally occurring t-PA (ie have a heterologous amino acid sequence), or in which one or more amino acids which are present in the natural t-PA are not present, and their glycosylated and non-glycosylated derivatives.
Die Applikation von rt-PA erfolgt postoperativ, wobei eine Menge von 1-20 μg vorzugsweise durch die Parazentese in die Vorderkammer instilliert oder subkonjunktival appliziert wird. Besonders bevorzugt wird eine Dosiseinheit von 10 μg rt-PA, gelöst in 100 μl 0.2 M wäßrigen Arginin/Polysorbat-PufFer, appliziert." - JRt-PA is applied postoperatively, with an amount of 1-20 μg preferably instilled into the anterior chamber by paracentesis or administered subconjunctivally. A dose unit of 10 μg rt-PA, dissolved in 100 μl 0.2 M aqueous arginine / polysorbate buffer, is particularly preferably applied. " - J
In einer geeigneten Dosiseinheit liegt rt-PA als Lyophilisat zur Lösung vor, wobei als Lö¬ sungsmittel ein wäßriger Arginin/Polysorbat-Puffer verwendet wird. Die Konzentration der wirksamen Dosis beträgt nach Rekonstitution der Lösung 1-20 μg rt-PA in 0.01-0.1 ml pro Injektion.In a suitable dose unit, rt-PA is present as a lyophilisate for the solution, an aqueous arginine / polysorbate buffer being used as the solvent. The concentration of the effective dose after reconstitution of the solution is 1-20 μg rt-PA in 0.01-0.1 ml per injection.
Ein geeignetes Arzneimittel zur Prävention der als Nachstar bekannten Fibröse der posterioren Kapselwand nach extrakapsulärer Kataraktextraktion enthält beispielsweise in einer Einheit das Fibrinolytikum rt-PA als Lyophilisat in einer Menge von 0.10-0.50 mg, vorzugsweise zusam¬ men mit Stabilisatoren oder Puffern wie Arginin, Phosphorsäure und Polysorbat 80, sowie in einer zweiten Einheit als Verdünnungsmittel 2 bis 6 ml eines wäßrigen 0.1-0.3 M Argi- nin/Polysorbat-Puffers, zweckmäßigerweise in eine Spritze vorgefüllt, sodaß nach Rekonstitu¬ tion der rt-PA-Lösung das Fibrinolytikum in einer Konzentration von 0.05 bis 0.2 mg/ml vor¬ liegt. Von dieser Lösung wird eine Dosis von 1-20 μg rt-PA durch Injektion eines entspre¬ chenden Volumens der rekonstituierten Lösung appliziert.A suitable medicament for the prevention of the fibrosis of the posterior capsule wall known as the afterstar after extracapsular cataract extraction contains for example in one unit the fibrinolytic rt-PA as a lyophilisate in an amount of 0.10-0.50 mg, preferably together with stabilizers or buffers such as arginine, phosphoric acid and Polysorbate 80, and in a second unit as a diluent, 2 to 6 ml of an aqueous 0.1-0.3 M arginine / polysorbate buffer, advantageously prefilled into a syringe, so that after reconstitution of the rt-PA solution, the fibrinolytic in a concentration from 0.05 to 0.2 mg / ml. A dose of 1-20 μg rt-PA is applied from this solution by injection of a corresponding volume of the reconstituted solution.
Das Lyophilisat enthält bevorzugt 0.3 mg rt-PA und als Verdünnungsmittel werden bevorzugt 3 ml 0.2M Arginin/Phosphat Puffer mit einem pH-Wert von 7.3 verwendet. Die bevorzugte Applikationsmenge beträgt 10 μg rt-PA in 100 μl des genannten Puffer.The lyophilisate preferably contains 0.3 mg of rt-PA and 3 ml of 0.2M arginine / phosphate buffer with a pH of 7.3 are preferably used as diluent. The preferred application amount is 10 μg rt-PA in 100 μl of the buffer mentioned.
Untersuchungen zur Wirksamkeit:Effectiveness studies:
Zum Nachweis der Wirksamkeit von rt-PA zur Prävention der als Nachstar bekannten Fibröse der posterioren Kapselwand nach extrakapsulärer Kataraktextraktion wurden folgende Unter¬ suchungen vorgenommen:The following examinations were carried out to demonstrate the effectiveness of rt-PA for the prevention of the fibrosis of the posterior capsule wall known as the afterstar after extracapsular cataract extraction:
Im Rahmen einer klinischen Studie wurde der Effekt einer Einzeldosis von rt-PA auf die Inzi- denz der Fibröse der posterioren Kapselwand nach extrakapsulärer Kataraktextraktion über¬ prüft. Die Untersuchungen wurden in einer randomisierten, doppelblinden Parallelgruppen- Studie durchgeführt. Es wurde der Effekt einer Einzeldosis von 10 μg rt-PA, instilliert in die Vorderkammer des Auges unmittelbar nach Beendigung einer komplikationsfreien Katarakt¬ operation, untersucht. Die Dosiseinheit von 10 μg rt-PA lag als Lösung in 100 μl 0.2 M Ar- ginin-Puffer vor, als Placebo wurden 100 μl 0.2 M Arginin-Puffer allein verwendet. An der Studie waren insgesamt 112 Patienten beteiligt, davon in der Verum-Gruppe 56 Patienten im Alter von 41 bis 90 Jahren, in der Placebo-Gruppe ebenfalls 56 Patienten im Alter von 37 bis 89 Jahren. Die Patienten wurden präoperativ sowie jeweils zwei Tage (alle Patienten), zwei Wochen (alle Patienten), drei Monate (1 1 1 von 112 Patienten) und nochmals innerhalb eines Zeitraums von 1 1 bis 31 Monaten (108 von 112 Patienten) nach der Operation einer vollständigen ophthalmo- logischen Untersuchung unterzogen.The effect of a single dose of rt-PA on the incidence of fibrosis of the posterior capsule wall after extracapsular cataract extraction was examined in a clinical study. The investigations were carried out in a randomized, double-blind, parallel group study. The effect of a single dose of 10 μg rt-PA, instilled in the anterior chamber of the eye immediately after completion of a complication-free cataract operation, was examined. The dose unit of 10 μg rt-PA was available as a solution in 100 μl 0.2 M arginine buffer, and 100 μl 0.2 M arginine buffer alone was used as placebo. A total of 112 patients were involved in the study, including 56 patients aged 41 to 90 years in the verum group and 56 patients aged 37 to 89 years in the placebo group. The patients were treated preoperatively and two days (all patients), two weeks (all patients), three months (1 1 1 of 112 patients) and again within a period of 1 1 to 31 months (108 of 112 patients) after the operation undergone a complete ophthalmic examination.
Nach 3 Monaten wurde eine zentrale Fibröse der posterioren Kapsel bei 25 der 56 Patienten in der Placebogruppe und bei 11 der 56 Patienten in der Verumgruppe gefunden (statistische Signifikanz: p=0.0056, ermittelt nach dem ChP-Test). Nach 1 1 bis 31 Monaten betrug die statistische Signifikanz der Unterschiede p=0.024 (Chi2-Test)After 3 months, a central fibrosis of the posterior capsule was found in 25 of the 56 patients in the placebo group and in 11 of the 56 patients in the verum group (statistical significance: p = 0.0056, determined according to the ChP test). After 1 1 to 31 months, the statistical significance of the differences was p = 0.024 (Chi 2 test)
Der Visus, der eine gewisse Abhängigkeit von der Fibrinbildung oder der zentralen kapsulären Fibröse aufweist, zeigt signifikante Unterschiede nach 3 Monaten zum Vorteil der Verum¬ gruppe (statistische Signifikanz: p=0.016, Mann-Whitney U-Test).The visual acuity, which shows a certain dependence on the fibrin formation or the central capsular fibrosis, shows significant differences after 3 months to the advantage of the verum group (statistical significance: p = 0.016, Mann-Whitney U test).
Die vorstehenden Daten belegen, daß durch die Instillation einer Einzeldosis von 10 μg rt-PA unmittelbar nach Beendigung einer extrakapsulärer Kataraktextraktion das Risiko des Auftre¬ tens einer zentralen Fibröse der posterioren Kapselwand um mehr als die Hälfte vermindert wird. The above data show that the instillation of a single dose of 10 μg rt-PA immediately after the end of an extracapsular cataract extraction reduces the risk of a central fibrosis of the posterior capsule wall by more than half.
3 -3 -
Galenische FormulierungGalenic wording
0 3 ml einer Losung der folgenden Zusammensetzung (Actilyse®)0 3 ml of a solution of the following composition (Actilyse®)
werden in ein Glasflaschchen gefüllt und lyophilisiert. Das Lyophilisat hat dann die folgende Zusammensetzungare filled into a glass bottle and lyophilized. The lyophilisate then has the following composition
Als Verdünnungsmittel werden 3 ml steriler 0 2 M Arginin/Phosphat-PufFer in eine 3 ml Spritze gefüllt Das Verdünnungsmittel hat die folgende Zusammensetzung3 ml of sterile 0 2 M arginine / phosphate buffer are filled into a 3 ml syringe as diluent. The diluent has the following composition
Nach Rekonstitution des Lyophilisats mit 3 ml des Verdünnungsmittels hat das Produkt die folgende Zusammensetzung After reconstitution of the lyophilizate with 3 ml of the diluent, the product has the following composition
sung werden 100 μl, welche 0.01 mg rt-PA enthalten, intraokular appliziert. solution, 100 μl, which contain 0.01 mg rt-PA, are administered intraocularly.

Claims

Patentansprϋche Claims
1. Verwendung von rt-PA zur Prävention der als Nachstar bekannten postoperativen Prolife¬ ration von Linsengewebe auf der posterioren Kapselwand (Fibröse) nach extrakapsulärer Kata¬ raktextraktion.1. Use of rt-PA for the prevention of the postoperative proliferation of lens tissue known on the posterior capsule wall (fibrosis) after extracapsular cataract extraction.
2. Verwendung von rt-PA zur Hersteilung eines Arzneimittels zur Prävention der als Nach¬ star bekannten postoperativen Proliferation von Linsengewebe auf der posterioren Kapselwand (Fibröse) nach extrakapsulärer Kataraktextraktion.2. Use of rt-PA for the manufacture of a medicament for the prevention of the postoperative proliferation of lens tissue known on the posterior capsule wall (fibrosis) after extracapsular cataract extraction.
3. Ein aus 2 Einheiten bestehendes Arzneimittel zur Prävention der als Nachstar bekannten postoperativen Proliferation von Linsengewebe auf der posterioren Kapselwand (Fibröse) nach extrakapsulärer Kataraktextraktion, dadurch gekennzeichnet, daß die erste Einheit das Fibrino¬ lytikum rt-PA als Lyophilisat in einer Menge von 0.10-0.50 mg enthält, gegebenenfalls zusam¬ men mit Stabilisatoren oder Puffern wie Arginin, Phosphorsäure und Polysorbat 80, und die zweite Einheit als Verdünnungsmittel 2 bis 6 ml eines wäßrigen 0.1-0.3 M Arginin/Polysorbat- Puffers enthält, wobei das Verdünnungsmittel gegebenenfalls in eine Spritze vorgefüllt ist, sodaß nach Rekonstitution der rt-PA-Lösung das Fibrinolytikum in einer Konzentration von 0.05 bis 0.2 mg/ml vorliegt. 3. A drug consisting of 2 units for the prevention of the postoperative proliferation of lens tissue known on the posterior capsule wall (fibrosis) after extracapsular cataract extraction, characterized in that the first unit contains the fibrinolytic agent rt-PA as a lyophilisate in an amount of 0.10 Contains -0.50 mg, optionally together with stabilizers or buffers such as arginine, phosphoric acid and polysorbate 80, and the second unit contains 2 to 6 ml of an aqueous 0.1-0.3 M arginine / polysorbate buffer as diluent, the diluent optionally being in a Syringe is pre-filled so that after reconstitution of the rt-PA solution the fibrinolytic is present in a concentration of 0.05 to 0.2 mg / ml.
EP97905042A 1996-02-22 1997-02-18 Recombinant tissue plasminogen activator (rtpa) for preventing secondary cataracts following cataract operations Withdrawn EP0881909A1 (en)

Applications Claiming Priority (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE19606551 1996-02-22
DE19606551A DE19606551C2 (en) 1996-02-22 1996-02-22 rt-PA for the prevention of cataract after cataract surgery
PCT/EP1997/000756 WO1997030724A1 (en) 1996-02-22 1997-02-18 Recombinant tissue plasminogen activator (rtpa) for preventing secondary cataracts following cataract operations

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JP2002502821A (en) * 1998-02-04 2002-01-29 潔 岡田 Pharmaceutical formulations for removing lens epithelial cells and preventing secondary cataract and methods of use

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WO1997030724A1 (en) 1997-08-28
JP2000504737A (en) 2000-04-18
DE19606551C2 (en) 2000-06-08
AU1874197A (en) 1997-09-10
CA2247460A1 (en) 1997-08-28
AR005949A1 (en) 1999-07-21
DE19606551A1 (en) 1997-08-28

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