DE4034176A1 - Spirometer suitable for babies and infants - has measuring and special tubular adaptors, combined blow through and pressure measurer and processing and control electronics - Google Patents
Spirometer suitable for babies and infants - has measuring and special tubular adaptors, combined blow through and pressure measurer and processing and control electronicsInfo
- Publication number
- DE4034176A1 DE4034176A1 DE4034176A DE4034176A DE4034176A1 DE 4034176 A1 DE4034176 A1 DE 4034176A1 DE 4034176 A DE4034176 A DE 4034176A DE 4034176 A DE4034176 A DE 4034176A DE 4034176 A1 DE4034176 A1 DE 4034176A1
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- Prior art keywords
- measuring
- adapter
- spirometry
- pressure
- blow
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61B—DIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
- A61B5/00—Measuring for diagnostic purposes; Identification of persons
- A61B5/08—Detecting, measuring or recording devices for evaluating the respiratory organs
- A61B5/087—Measuring breath flow
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61M—DEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
- A61M16/00—Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
- A61M16/08—Bellows; Connecting tubes ; Water traps; Patient circuits
- A61M16/0816—Joints or connectors
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61M—DEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
- A61M16/00—Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
- A61M16/0096—High frequency jet ventilation
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61M—DEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
- A61M16/00—Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
- A61M16/0003—Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure
- A61M2016/003—Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure with a flowmeter
- A61M2016/0033—Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure with a flowmeter electrical
- A61M2016/0039—Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure with a flowmeter electrical in the inspiratory circuit
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61M—DEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
- A61M16/00—Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
- A61M16/0003—Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure
- A61M2016/003—Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure with a flowmeter
- A61M2016/0033—Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure with a flowmeter electrical
- A61M2016/0042—Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure with a flowmeter electrical in the expiratory circuit
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61M—DEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
- A61M2205/00—General characteristics of the apparatus
- A61M2205/70—General characteristics of the apparatus with testing or calibration facilities
- A61M2205/702—General characteristics of the apparatus with testing or calibration facilities automatically during use
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- Health & Medical Sciences (AREA)
- Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
- Animal Behavior & Ethology (AREA)
- Veterinary Medicine (AREA)
- Pulmonology (AREA)
- Public Health (AREA)
- General Health & Medical Sciences (AREA)
- Engineering & Computer Science (AREA)
- Biomedical Technology (AREA)
- Heart & Thoracic Surgery (AREA)
- Biophysics (AREA)
- Molecular Biology (AREA)
- Surgery (AREA)
- Medical Informatics (AREA)
- Pathology (AREA)
- Physics & Mathematics (AREA)
- Physiology (AREA)
- Emergency Medicine (AREA)
- Anesthesiology (AREA)
- Hematology (AREA)
- Measurement Of The Respiration, Hearing Ability, Form, And Blood Characteristics Of Living Organisms (AREA)
Abstract
Description
Bei der künstlichen Beatmung von Früh- und Neugeborenen kann man heute durch Anwendung hoher Beatmungsfrequenzen bis zu 150 Atemzüge pro Minute eine entscheidende Verringerung der vor allem als lungenschädigend erkannten hohen Beatmungs drucke erzielen. Große Probleme machen aber immer noch die Ermittlung der individuell optimalen Beatmungs- und Frequenzeinstellung und die Wahl des günstigsten In-Exspirations-Verhältnisses. Auch die sichere Erfassung einer Änderung der Lungencompliance ist meist nicht möglich, die Voraussetzung z. B. für eine rechtzeitige Absenkung des Beatmungsdruckes.With artificial respiration of premature and newborns can one today by using high ventilation frequencies up to 150 breaths per minute a decisive reduction in the Above all, high ventilation was recognized as damaging to the lungs achieve prints. But they still cause big problems Determination of the individually optimal ventilation and Frequency setting and choosing the cheapest In-expiration relationship. Also the secure registration a change in lung compliance is usually not possible, the requirement z. B. for a timely lowering of Ventilation pressure.
Ein großer Teil dieser Schwierigkeiten ließe sich durch die sichere Erfassung der lungenmechanischen Parameter wie Atemzug- und Atemminuten-Volumen, Strömungswiderstand, Tot raumvolumen und Totraumventilation sowie Bestimmungen der Lungencompliance beheben. Die heute sehr einfach mögliche transcutane, kontinuierliche Messung der P CO 2 und P O 2 Werte ergänzt diese genannten Parameter entscheidend, kann sie aber speziell beim schwerkranken Früh- und Neugeborenen nicht ersetzen, da hier eine sehr mangelhafte Korrelation besteht zwischen Lungenventilation und Blutgasen (als Folge praepulmonaler Shunts). Aus diesem Grund wird, wie heute beim Erwachsenen ohne Schwierigkeiten möglich, auch bei Früh- und Neugeborenen versucht, diese lungenmechanischen Parameter zu erfassen. A large part of these difficulties could be solved by the reliable recording of pulmonary mechanical parameters such as Breath and minute volume, flow resistance, tot volume and dead space ventilation as well as provisions of Correct lung compliance. The very easy one today transcutaneous, continuous measurement of P CO 2 and P O 2 Values can decisively supplement these mentioned parameters but especially in the seriously ill premature and newborn do not replace, because there is a very poor correlation exists between lung ventilation and blood gases (as a result prepulmonary shunts). For this reason, as is the case today with Adults possible without difficulty, even with early and Newborns tried these lung mechanical parameters too to capture.
Das Hauptproblem bei beatmeten Früh- und Neugeborenen besteht aber darin, daß bis heute keine Meßköpfe zur Bestimmung des in- und exspiratorischen Flows vorhanden sind, die ein sicheres, patientennahes, unverfälschtes Messen ohne Belastung des Patienten ermöglichen. Als konstruktive Probleme heute erhältlicher Meßköpfe sind zu nennen:The main problem with ventilated premature and newborn babies is but in that until today no measuring heads for determining the inspiratory and expiratory flows are present that a Safe, patient-oriented, unadulterated measurement without Allow patient stress. As constructive Problems with the measuring heads available today are:
- 1. ein zu großes Totraumvolumen,1. an excessively large dead space volume,
- 2. ein zu hoher Strömungswiderstand,2. too high a flow resistance,
- 3. zu hohes Gewicht und bauliche Größe,3. excessive weight and physical size,
- 4. nichtlineare Meßsignale (= große Meßfehler),4. non-linear measurement signals (= large measurement errors),
- 5. keine sichere Langzeiterfassung der Meßgrößen (z. B. massive Störung durch Kondenswasser und Bronchialschleimpartikel mit Fehlanzeige und Fehlalarm),5. no reliable long-term recording of the measured variables (e.g. massive Disturbance caused by condensed water and bronchial mucus particles with no indication and false alarm),
- 6. große Schwierigkeiten bei Reinigung und Sterilisation (mechanisch, chemisch und thermisch hochempfindliche Meßfühler),6. Great difficulties in cleaning and sterilization (mechanically, chemically and thermally highly sensitive Sensor),
- 7. Schwierigkeiten bei der Anpassung an vorhandene Beatmungssysteme.7. Difficulties in adapting to existing ones Ventilation systems.
Ein großer Teil der aufgezählten Schwierigkeiten läßt sich erfindungsgemäß durch nachfolgend beschriebenen Spirometrie- Meßvorrichtung lösen.A large part of the difficulties listed can be overcome according to the invention by the spirometry described below Loosen measuring device.
Das vom Beatmungsgerät abgegebene Atemgasgemisch gelangt nach dem Passieren eine Anfeucht-Anwärmers über den Inspirations schlauch in ein Y-Stück bzw. einen Beatmungskopf mit Tubus adapteranschluß und von dort in den eingesteckten Spirometrie-Meßadapter mit Spezialtubusadapter, der zusammen mit der kombinierten Durchblas-Druckmeß-Vorrichtung mit Verarbeitungs- und Steuerelektronik die Spirometrie- Meßvorrichtung darstellt.The breathing gas mixture emitted by the ventilator arrives passing a pre-humidifier over the inspirations hose into a Y-piece or a ventilation head with tube adapter connection and from there into the plugged in Spirometry measuring adapter with special tube adapter that works together with the combined blow-through pressure measuring device Processing and control electronics the spirometry Represents measuring device.
Der Spirometrie-Meßadapter weist im Inneren seines Anschlußkonus (3) in einem zylindrischen Hohlraum (6) ein Rohr (9) auf, durch das das Atemgas strömt und nach Passieren von Kanal (10), Lochdiaphragma (15), Kanal (13) und dem Spezialtubusadapter (18) mit Anschlußstutzen (22) über einen angeschlossenen Trachealtubus schließlich in die Lunge des Patienten gelangt.The spirometry measuring adapter has in the interior of its connection cone ( 3 ) in a cylindrical cavity ( 6 ) a tube ( 9 ) through which the breathing gas flows and after passing through the channel ( 10 ), perforated diaphragm ( 15 ), channel ( 13 ) and the special tube adapter ( 18 ) with connecting piece ( 22 ) finally reaches the patient's lungs via a connected tracheal tube.
Die Ausatemluft des Patienten erreicht ebenfalls über diesen beschriebenen Weg (Adapter (18) und Rohr (9)) den Beatmungskopf und von dort schließlich über den Exspirationsschlauch das Ausatem-Ventilsystem der Beatmungsmaschine. Die in- und expiratorisch durch das Lochdiaphragma (15) strömende Atemluft erzeugt in Abhängigkeit vom Flow in den auf beiden Seiten des Lochdiaphragmas angeordneten Stutzen (16 u. 17) unterschiedliche Drucke, die über das Meßschlauchsystem der kombinierten Durchblas-Druckmeß-Vorrichtung auf deren elektrisch-elektronischen Differenz-Druckwandler (35) mit Verarbeitungs- und Steuerelektronik (39) übertragen werden. Bei der künstlichen Beatmung mit optimal befeuchteten Atemgasen kommt es jedoch zur Bildung größerer Mengen an Kondenswasser im Inspirations- und Exspirationsschlauch sowie dem Y-Stück bzw. Beatmungskopf, in dem der Spirometrie- Meßadapter eingesteckt ist. Dieses Kondensat kann aber nicht in den Flowsensor (Lochdiaphragma (15) mit Druckmeßstutzen (16, 17)) und den Trachelaltubus des angeschlossenen Patienten gelangen, da die Eintrittsöffnung für das Atemgas, das Rohr (9), bei sachgerecht, senkrecht aufgehängtem Beatmungskopf immer über dem Flüssigkeitsniveau liegt, welches das sich der Schwere nach in dem zylindrischen Hohlraum (6) ansammelnde Kondenswasser bildet, zumal zusätzlich größere Kondenswasser mengen rasch bei jedem Atemhub durch den dabei ansteigenden Druck im Spirometrie-Meßadapter automatisch über den Kanal (7) und den Kondensat-Eliminationsstutzen (8) und eine dort aufgesteckte Sonde ins Freie ausgestoßen werden. - Anders aber verhält es sich leider für kleine Mengen an Kondensat oder Tracheobronchialflüssigkeit, die sich am Rande des Lochdiaphragmas (15) selbst niederschlagen können - sie gelangen sehr leicht in die Meßstutzen (16, 17) und führen dort und in den ableitenden Meßschläuchen (23, 24) schon als kleine Tröpfchen, bei den zu messenden äußerst geringen Druckdifferenzen, zur Verfälschung der Meßwerte und damit der Atemzugvolumina. - Diese zusätzlichen Schwierigkeiten werden nun erfindungsgemäß gelöst durch die zusätzlich verwendete automatische, kombinierte Durchblas-Druckmeß-Vorrichtung. In regelmäßigen, zeitlich kurzen, vorwählbaren Abständen werden erstens der elektronische Differenzdruckwandler auf Null kalibriert durch ein kurzzeitiges Umschalten von Meßstellung auf Umgebungsluft (38) mit Hilfe von zwei elektromagnetisch betätigten 2/3 Wege-Schieberventilen (33, 34) und zweitens gleichzeitig oder kurz danach beide Meßleitungen (27, 28) über die T-Stücke (29, 30) durch das Öffnen von zwei elektro magnetisch betätigten Einwegventilen (31, 32) ins Freie (38) entlüftet. Diese Entlüftung der Meßschläuche führt aber durch den Überdruck im Patientenbeatmungssystem und im Spirometrie- Meßadapter zu einem Gasfluß in Richtung Differenzdruck wandler (35), der sowohl die Flüssigkeit aus den Meßstutzen (16, 17) und den kurzen Verbindungs-Meßschläuchen (23, 24) in die Wasserfallen (25, 26) mit integriertem Spritzschutz (40) treibt, als auch evtl. noch zusätzlich vorhandenes Kondensat in den nachgeschalteten Meßschläuchen (27, 28) und den T-Stücken (29, 30) über die Einwegventile (31, 32) ins Freie (38) bläst. Damit sind aber freie Druckübertragungswege wieder hergestellt.The patient's exhaled air also reaches the ventilation head via this described path (adapter ( 18 ) and tube ( 9 )) and from there finally via the expiration hose to the exhalation valve system of the ventilation machine. The breathing air flowing in and out through the perforated diaphragm ( 15 ) generates different pressures depending on the flow in the sockets ( 16 and 17 ) arranged on both sides of the perforated diaphragm, which are applied electrically via the measuring hose system of the combined blow-through pressure measuring device -electronic differential pressure transducer ( 35 ) with processing and control electronics ( 39 ) are transmitted. However, artificial ventilation with optimally humidified breathing gases leads to the formation of large amounts of condensed water in the inspiration and expiration tubing as well as the Y-piece or ventilation head in which the spirometry measuring adapter is inserted. However, this condensate cannot get into the flow sensor (perforated diaphragm ( 15 ) with pressure measuring connection ( 16, 17 )) and the tracheal tube of the connected patient, since the inlet opening for the breathing gas, the tube ( 9 ), is always above when the respiratory head is properly and vertically suspended the liquid level, which forms the condensation water that accumulates in the cylindrical cavity ( 6 ), especially since additional condensation water quickly flows through the channel ( 7 ) and the condensate with each breath due to the increasing pressure in the spirometry measuring adapter. Elimination nozzle ( 8 ) and a probe plugged in there are expelled into the open. - Unfortunately, the situation is different for small amounts of condensate or tracheobronchial fluid, which can precipitate themselves at the edge of the perforated diaphragm ( 15 ) - they easily get into the measuring spigot ( 16, 17 ) and lead there and in the draining measuring hoses ( 23 , 24 ) even as small droplets, with the extremely small pressure differences to be measured, to falsify the measured values and thus the tidal volumes. - These additional difficulties are now solved according to the invention by the additionally used automatic, combined blow-through pressure measuring device. At regular, short, preselectable intervals, the electronic differential pressure transducer is first calibrated to zero by briefly switching from measuring position to ambient air ( 38 ) with the aid of two electromagnetically operated 2/3 way slide valves ( 33, 34 ) and secondly simultaneously or shortly afterwards vented both measuring lines ( 27, 28 ) via the T-pieces ( 29, 30 ) by opening two electro-magnetically operated one-way valves ( 31, 32 ) to the outside ( 38 ). However, this venting of the measuring hoses leads to a gas flow in the direction of the differential pressure transducer ( 35 ) due to the excess pressure in the patient ventilation system and in the spirometry measuring adapter, which both the liquid from the measuring nozzle ( 16, 17 ) and the short connecting measuring hoses ( 23, 24 ) drives into the water traps ( 25, 26 ) with integrated splash guard ( 40 ), as well as any additional condensate present in the downstream measuring hoses ( 27, 28 ) and the T-pieces ( 29, 30 ) via the one-way valves ( 31, 32 ) blows outdoors ( 38 ). This means that free pressure transmission paths are restored.
Ein für die künstliche Beatmung von Früh- und Neugeborenen weiteres sehr wichtiges Problem stellt ein zu großes Totraumvolumen der bekannten Meßvorrichtungen dar. Dieses Problem wird erfindungsgemäß durch die Kombination des Spirometrie-Meßadapters mit einem Spezialtubusadapter gelöst. Wie man deutlich aus Fig. 3 ersehen kann, strömt das Atemgas (aus einem nicht dargestellten Beatmungskopf) durch ein kleinlumiges Kanalsystem, Rohr (9), Kanal (10), Loch diaphragma (15) und Kanal (13) zur Auslaßöffnung an der Unterfläche (14) des Konus (5). Bei herkömmlichen Tubusadaptern, die keinen Innenkonus (19) aufweisen, wirkt dieser Hohlraum von ca. 2 ml bei der Beatmung als Totraum. Bei dem dargestellten Spezialtubusadapter jedoch wird dessen Innenkonus (19) durch den exakt dazu passenden Konus (5) komplett ausgefüllt und der Adapter dabei gleichzeitig fixiert. Nur das kleine Lumen des konischen Anschlußrohres (22) wirkt damit noch als zusätzliches Totraumvolumen.Another very important problem for the artificial respiration of premature and newborn babies is an excessively large dead space volume of the known measuring devices. According to the invention, this problem is solved by the combination of the spirometry measuring adapter with a special tube adapter. As can be clearly seen from Fig. 3, the breathing gas (from a ventilation head, not shown) flows through a small-lumen channel system, pipe ( 9 ), channel ( 10 ), perforated diaphragm ( 15 ) and channel ( 13 ) to the outlet opening on the lower surface ( 14 ) of the cone ( 5 ). In conventional tube adapters that do not have an inner cone ( 19 ), this cavity of approx. 2 ml acts as a dead space during ventilation. In the case of the special tube adapter shown, however, its inner cone ( 19 ) is completely filled by the cone ( 5 ) that fits exactly and the adapter is fixed at the same time. Only the small lumen of the conical connecting tube ( 22 ) thus acts as an additional dead space volume.
Fig. 1 zeigt den Spirometrie-Meßadapter, Fig. 1 shows the spirometry test adapter,
Fig. 2 den zugehörigen abgezogenen Spezialtubusadapter perspektivisch, Fig. 2 shows the associated withdrawn Spezialtubusadapter in perspective,
Fig. 3 und Fig. 4 den Spirometrie-Meßadapter bzw. den zugehörigen Spezialtubusadapter im Schnitt (Schnittebene I . . . I, Fig. 1) und Fig. 3 and Fig. 4 the spirometry test adapter or the associated Spezialtubusadapter in section (.-Sectional plane I.. I, Fig. 1) and
Fig. 5 die Anordnung und die wichtigsten Teile der gesamten Spirometrie-Meßvorrichtung (schematisch). Fig. 5 shows the arrangement and the most important parts of the entire spirometry measuring device (schematic).
Der Spirometrie-Meßadapter ist, wie Fig. 1 perspektivisch zeigt, aus zwei zylindrischen Scheiben (1 u. 2), mit aufgesetzten Konen (3 u. 4) durch eine Verbindungsnaht (4) zusammengefügt. Der zur Klemmbefestigung in einem Y-Beatmungsstück dienende obere Konus (3) weist einen zylindrischen Hohlraum (6) auf, dessen Boden über einen Kanal (7) mit dem Wassereliminationsstutzen (8) in Verbindung steht.As shown in perspective in FIG. 1, the spirometry measuring adapter is composed of two cylindrical disks ( 1 and 2 ) with cones ( 3 and 4 ) attached by a connecting seam ( 4 ). The upper cone ( 3 ), which is used for fastening in a Y-ventilator, has a cylindrical cavity ( 6 ), the bottom of which is connected to the water elimination nozzle ( 8 ) via a channel ( 7 ).
Dieser zylindrische Hohlraum (6) wird zusätzlich von einem Rohr (9) durchzogen, das sich in einen zylindrischen Kanal (10) fortsetzt, der sich nach einer konischen Erweiterung (11) und nachfolgenden konischen Verengerung (12) wieder in einen zylindrischen Kanal (13) fortsetzt, der schließlich zentrisch mündet auf der Unterfläche (14) des Konus (5). Auf diesen Konus (5) wird der Spezialtubusadapter (18) bei der Beatmung des Patienten aufgeschoben und dort durch seinen zum Konus (5) exakt passenden Innenkonus (19) satt klemmend bei kleinstem Spaltraum festgehalten sowie zusätzlich durch den Schnappwulst bzw. O-Ring (20) und die dazugehörige Schnapprille (21) abgedichtet und gesichert. Das sich konisch verjüngende Rohr (22) des Tubusadapters dient zum leichten Aufschieben und Festhalten des Trachealtubuses.This cylindrical cavity ( 6 ) is additionally crossed by a tube ( 9 ) which continues into a cylindrical channel ( 10 ) which, after a conical widening ( 11 ) and subsequent conical narrowing ( 12 ), turns back into a cylindrical channel ( 13 ), which finally ends centrally on the lower surface ( 14 ) of the cone ( 5 ). The special tube adapter ( 18 ) is pushed onto this cone ( 5 ) when the patient is ventilated and there it is firmly held in place with the smallest gap space thanks to its inner cone ( 19 ) that exactly matches the cone ( 5 ) and additionally by the snap bead or O-ring ( 20 ) and the associated snap groove ( 21 ) sealed and secured. The tapered tube ( 22 ) of the tube adapter is used to easily slide and hold the tracheal tube.
Wie Fig. 3 deutlich zeigt, ist zwischen den Kanalteilen (11, 12) an der weitesten Stelle ein dünnes Lochdiaphragma (15) angeordnet, an dessen Ober- und Unterseite die Druckmeßstutzen (16, 17) münden. Wie Fig. 5 zeigt, sind diese Meßstutzen mit je einem kurzen Schlauch (23, 24) mit den dazugehörigen kleinlumigen Wasserfallen (25, 26) mit integriertem Spritzschutz (40) verbunden. Von diesen führen 2 lange Meßschläuche (27, 28) zu 2 T-Stücken (29, 30), deren erster Schenkel über je ein elektromagnetisch betätigtes Einwegventil (31, 32) ins Freie (38) entlüftet werden kann und deren zweiter Schenkel jeweils mit je einem elektromagnetisch betätigten 2/3 Wege-Schieberventil (33, 34) verbunden ist. Die zwei Anschlüsse (36, 37) des Differenzdruckwandlers (35) sind bei stromlosen 2/3 Wege-Ventilen mit den Meßschläuchen (27, 28), unter Strom mit dem Freien (38) verbunden.As FIG. 3 clearly shows, a thin perforated diaphragm ( 15 ) is arranged at the furthest point between the channel parts ( 11, 12 ), on the top and bottom of which the pressure measuring connection ( 16, 17 ) open. As shown in FIG. 5, these measuring nozzles are each connected to a short hose ( 23, 24 ) with the associated small-lumen water traps ( 25, 26 ) with an integrated splash guard ( 40 ). Of these, 2 long measuring hoses ( 27, 28 ) lead to 2 T-pieces ( 29, 30 ), the first leg of which can be vented to the outside ( 38 ) via an electromagnetically actuated one-way valve ( 31, 32 ) and the second leg of which one solenoid operated 2/3 way slide valve ( 33, 34 ) is connected. The two connections ( 36, 37 ) of the differential pressure transducer ( 35 ) are connected to the measuring hoses ( 27, 28 ) in the case of de-energized 2/3 way valves, and to the outside ( 38 ) under current.
Claims (9)
Priority Applications (1)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
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DE4034176A DE4034176A1 (en) | 1990-05-15 | 1990-10-26 | Spirometer suitable for babies and infants - has measuring and special tubular adaptors, combined blow through and pressure measurer and processing and control electronics |
Applications Claiming Priority (2)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
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DE4015501 | 1990-05-15 | ||
DE4034176A DE4034176A1 (en) | 1990-05-15 | 1990-10-26 | Spirometer suitable for babies and infants - has measuring and special tubular adaptors, combined blow through and pressure measurer and processing and control electronics |
Publications (1)
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DE4034176A1 true DE4034176A1 (en) | 1991-11-21 |
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DE4034176A Withdrawn DE4034176A1 (en) | 1990-05-15 | 1990-10-26 | Spirometer suitable for babies and infants - has measuring and special tubular adaptors, combined blow through and pressure measurer and processing and control electronics |
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Cited By (12)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
EP0621465A1 (en) * | 1993-04-22 | 1994-10-26 | Siemens-Elema AB | Flow transducer muff |
US5720709A (en) * | 1995-10-25 | 1998-02-24 | S.M.C. Sleep Medicine Center | Apparatus and method for measuring respiratory airway resistance and airway collapsibility in patients |
EP0930907A1 (en) * | 1996-08-21 | 1999-07-28 | Bunnell, Inc. | Ventilator system |
EP0945101A1 (en) * | 1998-03-26 | 1999-09-29 | Guy Martinot | Pressure reducer for measurement of expiratory flow under NEP |
DE19951579C1 (en) * | 1999-10-27 | 2001-04-19 | Glukomeditech Ag | Connector for pediatric trachea tube with integrated respiratory flow sensor provided by 2 spaced micro-pressure sensors attached to inside wall of connector |
DE19951578C1 (en) * | 1999-10-27 | 2001-04-19 | Glukomeditech Ag | Trachea tube with integrated sensor system having 2 spaced difference or absolute pressure sensors attached to inside wall of tube |
WO2005002657A1 (en) * | 2003-07-07 | 2005-01-13 | Martin Wald | Artificial respiration head and artificial respiration device for new-borns |
DE102007054536B4 (en) * | 2007-01-08 | 2010-05-20 | Dräger Medical AG & Co. KG | Arrangement for detecting a gas volume flow |
EP2233167A1 (en) * | 2009-03-27 | 2010-09-29 | General Electric Company | Arrangement for improving accuracy of pressure measurement and flow sensor |
CH701755A1 (en) * | 2009-09-07 | 2011-03-15 | Hamilton Medical Ag | Flow rate measuring detector for determining air flow of patient, has channel with channel opening and another channel opening, where channel defines cylindrical housing |
EP3112818A1 (en) * | 2015-07-01 | 2017-01-04 | Iasset Ag | Respiratory flow sensor |
DE102021124785A1 (en) | 2021-09-24 | 2023-03-30 | Hamilton Medical Ag | flow sensor |
-
1990
- 1990-10-26 DE DE4034176A patent/DE4034176A1/en not_active Withdrawn
Cited By (19)
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US5461911A (en) * | 1993-04-22 | 1995-10-31 | Siemens Elema Ab | Flow transducer muff |
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US5720709A (en) * | 1995-10-25 | 1998-02-24 | S.M.C. Sleep Medicine Center | Apparatus and method for measuring respiratory airway resistance and airway collapsibility in patients |
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EP0930907A1 (en) * | 1996-08-21 | 1999-07-28 | Bunnell, Inc. | Ventilator system |
EP0945101A1 (en) * | 1998-03-26 | 1999-09-29 | Guy Martinot | Pressure reducer for measurement of expiratory flow under NEP |
BE1011855A3 (en) * | 1998-03-26 | 2000-02-01 | Martinot Guy | Generator for depression in flow measurement expiratory nep. |
DE19951579C1 (en) * | 1999-10-27 | 2001-04-19 | Glukomeditech Ag | Connector for pediatric trachea tube with integrated respiratory flow sensor provided by 2 spaced micro-pressure sensors attached to inside wall of connector |
DE19951578C1 (en) * | 1999-10-27 | 2001-04-19 | Glukomeditech Ag | Trachea tube with integrated sensor system having 2 spaced difference or absolute pressure sensors attached to inside wall of tube |
WO2005002657A1 (en) * | 2003-07-07 | 2005-01-13 | Martin Wald | Artificial respiration head and artificial respiration device for new-borns |
DE102007054536B4 (en) * | 2007-01-08 | 2010-05-20 | Dräger Medical AG & Co. KG | Arrangement for detecting a gas volume flow |
US8109268B2 (en) | 2007-01-08 | 2012-02-07 | Dräger Medical GmbH | Device for detecting a gas volume flow |
EP2233167A1 (en) * | 2009-03-27 | 2010-09-29 | General Electric Company | Arrangement for improving accuracy of pressure measurement and flow sensor |
US8286504B2 (en) | 2009-03-27 | 2012-10-16 | General Electric Company | Arrangement for improving accuracy of pressure measurement and flow sensor |
CH701755A1 (en) * | 2009-09-07 | 2011-03-15 | Hamilton Medical Ag | Flow rate measuring detector for determining air flow of patient, has channel with channel opening and another channel opening, where channel defines cylindrical housing |
EP3112818A1 (en) * | 2015-07-01 | 2017-01-04 | Iasset Ag | Respiratory flow sensor |
WO2017002091A1 (en) * | 2015-07-01 | 2017-01-05 | Iasset Ag | Respiratory flow sensor |
US10905357B2 (en) | 2015-07-01 | 2021-02-02 | Imtmedical Ag | Respiratory flow sensor |
DE102021124785A1 (en) | 2021-09-24 | 2023-03-30 | Hamilton Medical Ag | flow sensor |
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