DE19956876A1 - Dental laboratory articulator with electronic sensors allowing recording of lower jaw movement characteristics - Google Patents

Dental laboratory articulator with electronic sensors allowing recording of lower jaw movement characteristics

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Publication number
DE19956876A1
DE19956876A1 DE1999156876 DE19956876A DE19956876A1 DE 19956876 A1 DE19956876 A1 DE 19956876A1 DE 1999156876 DE1999156876 DE 1999156876 DE 19956876 A DE19956876 A DE 19956876A DE 19956876 A1 DE19956876 A1 DE 19956876A1
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Germany
Prior art keywords
articulator
points
lower jaw
condyle
patient
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DE1999156876
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German (de)
Inventor
Wolfgang Brunner
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Zebris Medizintechnik GmbH
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Zebris Medizintechnik GmbH
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Priority to DE1999156876 priority Critical patent/DE19956876A1/en
Publication of DE19956876A1 publication Critical patent/DE19956876A1/en
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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C19/00Dental auxiliary appliances
    • A61C19/04Measuring instruments specially adapted for dentistry
    • A61C19/045Measuring instruments specially adapted for dentistry for recording mandibular movement, e.g. face bows
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C11/00Dental articulators, i.e. for simulating movement of the temporo-mandibular joints; Articulation forms or mouldings
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C19/00Dental auxiliary appliances
    • A61C19/04Measuring instruments specially adapted for dentistry
    • A61C19/05Measuring instruments specially adapted for dentistry for determining occlusion

Abstract

Transmission process for dental laboratory recording of lower jaw movement characteristics using an articulator apparatus with electronic sensors to sense movement at at least two points projected from articulation related points on the jaw. The process may use a mechanically linked bite-plate, ultra-sound, optical sensor , or magnetic field linkage operated transducer to transcribe parameters.

Description

Technische AufgabeTechnical task

Die technische Aufgabe des vorgestellten Verfahrens ist es, zwei Unterkieferpunkte im Bereich der Kondylen (Kiefergelenkköpfchen) so festzulegen, daß sie zu den Zahnreihen die gleiche räumliche Lage einnehmen, wie die Artikulatorkondylen zu den Zahnreihen eines nach bestimmten konstan­ ten Vorgaben einartikulierten Gebißmodells.The technical task of the presented method is two mandibular points in the area of To define condyles (TMJ heads) so that they are the same spatial to the rows of teeth Position as the articulator condyles to the rows of teeth one after a certain constant requirements of an articulated dentition model.

Hintergrund und Stand der TechnikBackground and state of the art

Um Zahnersatz außerhalb des Mundes im zahntechnischen Labor so zu gestalten, daß keine Gleit­ hindernisse auf den Zahnoberflächen entstehen, werden die Bewegungen des menschlichen Un­ terkiefers (Abb. 1, links) in einem Artikulator (Abb. 1, rechts) an Gebißmodellen simuliert. Bei An­ wendung der bisher üblichen Verfahren müssen für eine möglichst naturgetreue Simulation fol­ gende Bedingungen erfüllt sein:
In order to design dentures outside the mouth in the dental laboratory so that there are no sliding obstacles on the tooth surfaces, the movements of the human lower jaw ( Fig. 1, left) are simulated in an articulator ( Fig. 1, right) using denture models. When using the usual methods, the following conditions must be met for a simulation that is as close to nature as possible:

  • - Da die Kondylen bei einer Unterkieferbewegung von den fossae articulares geführt werden, müssen die räumlichen Bahnen die sich aus dieser Führung (z. B. Kondylenbahn in Abb. 1 links) ergeben auch von den Artikulatorkondylen nachvollzogen werden können. Hierzu gleiten die Kondylenkugeln des Artikulators in räumlich verstellbaren Gehäusen.- Since the condyles are guided by the fossae articulares when the lower jaw moves, the spatial trajectories that result from this guidance (e.g. condylar tract in Fig. 1 left) must also be reproducible by the articulator condyles. For this purpose, the condyle balls of the articulator slide in spatially adjustable housings.
  • - Die Gebißmodelle müssen zu den Kondylenkugeln des Artikulators die gleiche räumliche Lage haben, wie die Zahnreihen des Patienten zu dessen Kondylen.- The dentition models must have the same spatial relationship with the condylar balls of the articulator Positioned like the rows of teeth of the patient to the condyles.
  • - Schließlich müssen die Artikulatorkondylen voneinander den gleichen Abstand haben wie die Kondylen des Patienten.- Finally, the articulator condyles must be at the same distance from each other as the condyles of the patient.

Um diese Bedingungen verifizieren zu können, müssen die in Abb. 1 definierten sog. Artikulations­ parameter am Patienten registriert, und auf den Artikulator übertragen werden:
In order to be able to verify these conditions, the so-called articulation parameters defined in Fig. 1 must be registered on the patient and transferred to the articulator:

  • 1. Der sagittale Kondylenbahnwinkel oder auch die Kondylenbahnneigung (Tangente an die Sagittalprojektion der Kondylenbahn).1. The sagittal condyle path angle or also the condyle path inclination (tangent to the sagittal projection of the condyle path).
  • 2. Der Bennettwinkel (Tangente an die Horizontalprojektion der Kondylenbahn). Die Relation, bestehend aus2. The Bennett angle (tangent to the horizontal projection of the condyle path). The relation consisting of
  • 3. dem horizontalen Abstand zwischen Interkondylarachse und Inzisalpunkt,3. the horizontal distance between the intercondylar axis and the incisal point,
  • 4. dem vertikalen Abstand zwischen Interkondylarachse und Inzisalpunkt.4. The vertical distance between the intercondylar axis and the incisal point.
  • 5. Der Interkondylarabstand (Abstand zwischen den Kondylen).5. The intercondylar distance (distance between the condyles).

Diese fünf Artikulationsparameter werden bezüglich einer Ebene gemessen, die durch die beiden Kondylenpunkte und einen dritten Punkt festgelegt ist, für den häufig der sog. Infraorbitalpunkt (un­ terhalb des Auges, s. Abb. 2, unten) oder der Subnasalpunkt (Unterhalb der Nase) gewählt wird. These five articulation parameters are measured in relation to a plane which is defined by the two condyle points and a third point, for which the so-called infraorbital point (below the eye, see Fig. 2, below) or the subnasal point (below the nose) is often used. is chosen.

Die Kondylenbahnen und die räumliche Lage der Zahnreihen zu den Kondylen werden bis jetzt am Patienten mit Gesichtsbögen erfaßt, die mit dem Unterkiefer fest verbunden, und im Gelenkbereich mit Schreibspitzen (mechanisch oder elektronisch) bestückt sind (Abb. 2, oben). Diese werden von außen auf die vermeintlichen Kondylen eingestellt und zeichnen auf Platten, die wiederum mit dem Kopf fest verbunden sind, die Kondylenbahnen auf. Weiterhin dienen die Gesichtsbögen dazu, die Modelle in der richtigen Relation zu den Kondylen in den Artikulator einzubauen, was auch als schädelgelenkbezogenes Einartikulieren bezeichnet wird (Abb. 2, unten).The condylar pathways and the spatial position of the rows of teeth to the condyles have so far been recorded on the patient with facial arches that are firmly connected to the lower jaw and are equipped with writing tips (mechanical or electronic) in the joint area ( Fig. 2, top). These are set from the outside to the supposed condyles and record the condyle tracks on plates, which are in turn firmly connected to the head. Furthermore, the face arches serve to install the models in the correct relation to the condyles in the articulator, which is also referred to as articular articulation ( Fig. 2, below).

Probleme und Nachteile die durch das neue Verfahren behoben werden sollenProblems and disadvantages that should be solved by the new procedure

Die oben beschriebene, bisher übliche Methodik [1] ist nicht nur zeitaufwendig, sondern auch von eingeschränkter Genauigkeit:
The previously described methodology [1] described above is not only time-consuming but also of limited accuracy:

  • - So kann der Interkondylarabstand am Patienten nicht genau gemessen werden, da die Kondylen unter der Haut nicht zugänglich sind, und da außerdem wegen der räumlichen Ausdehnung der Kondylen dieser Abstand nicht exakt festlegbar ist (Im Gegensatz zu den Artikulatorkondylen, die exakt definiert sind).- This means that the intercondylar distance on the patient cannot be measured precisely because the Condyles under the skin are not accessible, and because of the spatial Extension of the condyles this distance cannot be determined exactly (in contrast to the articulator condyles, which are precisely defined).
  • - Da die Aufzeichnung der Kondylenbahnen nicht an Punkten erfolgt, die in Abstand und Lage den Artikulatorkondylen entsprechen [3], geben die registrierten Kurven auch nicht genau die Führungsbahnen wieder, die am Artikulator eingestellt werden müßten.- Since the condyle tracks are not recorded at points that are at a distance and Position correspond to the articulator condyles [3], the registered curves do not give either exactly the guideways that should be set on the articulator.

Eine Reihe von Untersuchungen hat gezeigt, daß aufgrund dieser Einschränkungen bei der Mes­ sung und Übertragung der Artikulationsparameter die Bewegungen von Modellen im Artikulator nicht korrekt wiedergegeben werden, was letztlich zu Okklusionsfehlern bei der Modellation führen kann [4-12].A number of studies have shown that due to these limitations in the measurement Solution and transfer of the articulation parameters the movements of models in the articulator are not reproduced correctly, which ultimately leads to occlusion errors in the modeling can [4-12].

Aufgabe des neuen VerfahrensAbandonment of the new procedure

Das neue Verfahren soll es ermöglichen, ohne schädelgelenkbezogenes Einartikulieren, lediglich durch Messung und Einstellung der Kondylenbahnparameter (Kondylenbahnwinkel und Bennett­ winkel) Unterkieferbewegungen im Artikulator okklusionsfehlerfrei nachzuahmen.The new procedure should only make it possible without articulation related to the skull joint by measuring and setting the condyle path parameters (condyle path angle and Bennett angle) Imitating lower jaw movements in the articulator without occlusion errors.

Technische LösungTechnical solution

Die technische Lösung dieser Aufgabe besteht darin, nicht wie bisher
The technical solution to this task is not as before

  • - alle fünf Parameter individuell am Patienten von außen zu erfassen und auf den Artikulator zu übertragen, sondern umgekehrt.- Capture all five parameters individually on the patient from outside and on the articulator to transmit, but vice versa.
  • - eine fest vorgegebene, unveränderliche Artikulatorgeometrie auf den Patienten zu proji­ zieren, und lediglich die Bewegungsbahnen von mind. zwei Unterkieferpunkten zu vermessen, die zu den Zahnreihen in der gleichen Relation stehen, wie die Artikulatorkondylen zu den einartikulierten Modellzähnen.- to project a fixed, unchangeable articulator geometry onto the patient decorate, and only measure the trajectories of at least two lower jaw points, which are in the same relation to the rows of teeth as the articulator condyles to articulated model teeth.
Zugrundeliegendes physikalisches PrinzipUnderlying physical principle

Nach den Regeln der klassischen Mechanik sind die Bewegungen eines festen Körpers (Unterkie­ fer) im Raum, relativ zu einem ortsfesten Koordinatensystem (Kopf mit Oberkiefer) durch die Bewe­ gungsbahnen von drei, nicht auf einer Gerade liegenden Punkten dieses Körpers (oder von Punk­ ten die mit ihm fest verbunden sind) eindeutig beschreibbar. Für den Unterkiefer ergibt sich daraus, daß man zur Registrierung und Simulation seiner Bewegung - entgegen der in der Zahnmedizin verbreiteten Anschauung - nicht zwangsläufig die anatomischen Kondylenpunkte bestimmen muß, sondern daß man beliebige andere kondyläre Punkte auswählen kann, die der gestellten Aufgabe besser gerecht werden.According to the rules of classic mechanics, the movements of a solid body (lower jaw fer) in space, relative to a fixed coordinate system (head with upper jaw) by the movement trajectories of three points of this body that are not on a straight line (or of punk that are firmly connected to it) can be clearly described. For the lower jaw, that one can register and simulate his movement - contrary to that in dentistry widespread view - does not necessarily have to determine the anatomical condyle points, but that one can choose any other condylar points, that of the task do better justice.

Einmalig durchzuführende ModifikationenModifications to be carried out once

Ziel des Verfahrens ist es, Modelle von Patienten in immer gleicher und definierter Lage in den Arti­ kulator einzubringen und die Führungsbahnen der Artikulatorkondylen so einzustellen, daß die Un­ terkieferbewegungen des Patienten genau wiedergegeben werden. Zur Durchführung des Verfah­ rens ist ein Registriergerät Voraussetzung, mit dem die Bewegungsbahnen beliebiger Punkte des Unterkiefers erfaßt werden können. Das System JMA der Firma Zebris erfüllt diese Bedingung in idealer Weise, da es die Unterkieferbewegung mit sechs Freiheitsgraden registriert. Dieses Sy­ stem muß jedoch modifiziert werden, um nach dem neuen Verfahren arbeiten zu können. Zum wei­ teren Verständnis soll die Funktionsweise des Meßsystems kurz beschrieben werden [13].The aim of the procedure is to model patients in always the same and defined position in the arti Introduce kulator and adjust the guideways of the articulator condyles so that the Un jaw movements of the patient are accurately reproduced. To carry out the procedure rens requires a registration device with which the trajectories of any point of the Lower jaw can be detected. The Zebris JMA system fulfills this requirement in ideally because it registers the lower jaw movement with six degrees of freedom. This sy However, stem must be modified to work with the new method. For white The mode of operation of the measuring system should be briefly described with a better understanding [13].

Funktionsprinzip des Meßsystems JMA (Abb. 3)Functional principle of the JMA measuring system ( Fig. 3)

Das System besteht aus einem Empfängerrahmen mit 4 Ultraschallempfängern der am Kopf des Patienten befestigt wird, und einem Senderrahmen mit drei Ultraschallsendern, der über einen Senderträger aus Metall an den Unterkie­ ferfrontzähnen fixiert ist. Aus der Laufzeit von Ultraschallimpulsen zwischen Sendern und Empfängern mißt dieses Sy­ stem die Lage (und auch die Bewegung als zeitliche Abfolge unterschiedlicher Lagen) des Senderrahmens zum Emp­ fängerrahmen, und damit die Lage des Unterkiefers zum Oberkiefer mit sechs Freiheitsgraden.The system consists of a receiver frame with 4 ultrasound receivers attached to the patient's head is, and a transmitter frame with three ultrasonic transmitters, which is connected to the lower jaw via a metal transmitter carrier front teeth is fixed. This system measures from the transit time of ultrasonic pulses between transmitters and receivers stem the position (and also the movement as a chronological sequence of different positions) of the transmitter frame to the emp catcher frame, and thus the position of the lower jaw to the upper jaw with six degrees of freedom.

Nach der bisherigen Vorgehensweise werden vor jeder Messung die Kondylenpunkte festgelegt, deren Bahnen regis­ triert werden sollen. Hierzu wird der Senderrahmen auf einen Metallzeiger mit definierter Länge gesteckt, und der Zei­ ger von außen auf den vermuteten (oder in sonstiger Weise festgelegten) rechten (Kr) bzw. linken (Kl) Kondylenpunkt des Patienten gehalten. Durch Auslösen einer Messung werden die Koordinaten dieser Punkte relativ zum kopffesten Koordinatensystem des Empfängerrahmens gemessen. Als dritter Punkt wird der Infraorbitalpunkt IOP (mit einem kurzen Zeiger) bestimmt. Durch diese drei Punkte wird eine Bezugsebene im Koordinatensystem des kopffesten Empfängerrahmens festgelegt und von der Meßsoftware ein Bezugskoordinatensystem (x,y,z), wie in Abb. 3 darge­ stellt, definiert.According to the previous procedure, the condyle points whose paths are to be registered are determined before each measurement. For this purpose, the transmitter frame is placed on a metal pointer with a defined length, and the pointer is held from the outside on the suspected (or otherwise determined) right (K r ) or left (K l ) condyle point of the patient. By triggering a measurement, the coordinates of these points are measured relative to the head-fixed coordinate system of the receiver frame. The third point is the infraorbital point IOP (with a short pointer). Through these three points, a reference plane is defined in the coordinate system of the head-fixed receiver frame and a reference coordinate system (x, y, z), as shown in Fig. 3, is defined by the measuring software.

Nun wird der Senderrahmen in den am Unterkiefer paraokklusal befestigten Senderträger eingelegt. Der Patient bringt seinen Unterkiefer in die Schlußbißlage und es wird eine Messung zwischen dem unterkieferfesten Senderrahmen und dem kopffesten Empfängerrahmen durchgeführt. Dadurch werden die Koordinaten der beiden Kondylenpunkte auf das Koordinatensystem des Senderrahmens übertragen und diese Punkte somit quasi am beweglichen Unterkie­ fer virtuell befestigt. Bei Bewegung des Unterkiefers werden nun die Bahnen dieser "Kondylenpunkte" relativ zum kopf­ festen Koordinatensystem gemessen und auf das Bezugssystem umgerechnet. Now the transmitter frame is inserted into the transmitter carrier attached to the lower jaw in a para-occlusal manner. The patient brings his lower jaw in the final bite position and there will be a measurement between the transmitter frame fixed to the lower jaw and the head-fixed receiver frame. This will make the coordinates of the two condyle points transferred to the coordinate system of the transmitter frame and thus these points, so to speak, on the movable lower jaw fer virtually attached. When the lower jaw moves, the orbits of these "condyle points" become relative to the head fixed coordinate system measured and converted to the reference system.  

Modifikation des verwendeten Artikulators und des Meßsystems JMA (Abb. 4)Modification of the articulator used and the JMA measuring system ( Fig. 4)

  • 1. Der Inzisalstift eines handelsüblichen Artikulators wird durch einen modifizierten Inzisalstift ersetzt, der in einem definierten vertikalen Abstand a und horizontalen Abstand b von der Arti­ kulatorachse am Punkt P eine Halterung besitzt, an der ein Übertragungsschlüssel in definier­ ter Lage befestigt werden kann.
    Der durch die Artikulatorgeometrie fest vorgegebene Interkondylarabstand ik und der hori­ zontale Abstand b liegen in einer Ebene, die parallel zur Tischebene ist.
    Der modifizierte Inzisalstift kann im oberen Teil einen Adapter tragen, sodaß er in unter­ schiedliche Artikulatoren eingesetzt werden kann.
    1. The incisal pin of a commercially available articulator is replaced by a modified incisal pin that has a holder at a defined vertical distance a and horizontal distance b from the articulator axis at point P, to which a transmission key can be attached in a defined position.
    The intercondylar distance ik and the horizontal distance b, which are predetermined by the articulator geometry, lie in a plane that is parallel to the table plane.
    The modified incisal pen can carry an adapter in the upper part, so that it can be used in different articulators.
  • 2. Der Übertragungsschlüssel besteht aus einer gebräuchlichen Bißplatte, die über einen Ver­ bindungsstab mit dem Senderträger des Meßsystems JMA von Zebris entweder fest, oder austauschbar verbunden ist. (Zur Anwendung bei teil- oder unbezahnten Patienten, kann am Übertragungsschlüssel anstelle der Bißplatte auch eine Wachswall- oder Stützstiftschablo­ ne befestigt sein).
    Der Verbindungsstab besitzt eine Markierung oder Arretierung, sodaß der Übertragungs­ schlüssel so an der Haltevorrichtung des Inzisalstiftes angebracht werden kann, daß der Ab­ stand c zwischen dem Befestigungspunkt P des Übertragungsschlüssels und dem Ursprung des Senderkoordinatensystems SS immer gleich ist.
    Der Ursprung des Senderkoordinatensystems liegt bei eingesetztem Sender im Zentrum der runden Aussparung des Senderträgers.
    Der Übertragungsschlüssel ist so am modifizierten Inzisalstift befestigt, daß die x-Achse des Senderkoordinatensystems eine sagittale Symmetrieachse für den Artikulator darstellt. Der Abstand b ist parallel zur x-Achse und teilt den Intekondylarabstand in zwei gleiche Teile. Bei einem vorgegebenen Artikulator sind die Abstände a, b, c, ik, immer gleich. Wird der Sen­ derrahmen in den Senderträger eingesetzt, so haben die beiden Artikulatorkondylen AKr und AKl im Senderkoordinatensystem SS die Koordinaten (b+c, ik/2, a) und (b+c, -ik/2, a). Der Punkt R hat die Koordinaten (c, 0,a).
    2. The transmission key consists of a common bite plate, which is either fixed or interchangeably connected via a connecting rod to the transmitter carrier of the JMA measuring system from Zebris. (For use with partially or edentulous patients, a wax wall or support pin template can also be attached to the transfer key instead of the bite plate).
    The connecting rod has a marking or locking device, so that the transmission key can be attached to the holding device of the incisal pin so that the position c between the attachment point P of the transmission key and the origin of the transmitter coordinate system SS is always the same.
    When the transmitter is inserted, the origin of the transmitter coordinate system lies in the center of the round recess in the transmitter carrier.
    The transmission key is attached to the modified incisal pin in such a way that the x-axis of the transmitter coordinate system represents a sagittal axis of symmetry for the articulator. The distance b is parallel to the x-axis and divides the intercondylar distance into two equal parts. With a given articulator, the distances a, b, c, ik are always the same. If the transmitter frame is inserted into the transmitter carrier, the two articulator condyles AK r and AK l have the coordinates (b + c, ik / 2, a) and (b + c, -ik / 2, a) in the transmitter coordinate system SS. The point R has the coordinates (c, 0, a).
  • 3. Diese Koordinaten müssen in die Software des Meßsystems JMA einmalig einprogrammiert werden, oder auf Abfrage hin eingegeben werden können.
    Der Interkondylarabstand ik ist durch den Artikulatortyp fest vorgegeben.
    Die konstanten Längen a und b sind in Grenzen frei wählbar. Sie könnten z. B. den in der Litera­ tur angegebenen Mittelwerten dieser Größen entsprechen [6, 8].
    Die konstante Länge c kann erst nach einer Erprobung des Verfahrens festgelegt werden.
    3. These coordinates must be programmed once into the software of the JMA measuring system or must be entered on request.
    The intercondylar distance ik is fixed by the articulator type.
    The constant lengths a and b can be freely selected within limits. You could e.g. B. correspond to the mean values of these quantities given in the literature [6, 8].
    The constant length c can only be determined after the method has been tested.
Beschreibung der einzelnen Schritte des Verfahrens Abb. 5, linksDescription of the individual steps of the process Fig. 5, left

  • 1. Der Empfängerrahmen wird mit der von Zebris gelieferten Halterung am Kopf des Patienten angebracht.1. The receiver frame is attached to the patient's head using the bracket supplied by Zebris appropriate.
  • 2. Die Bißplatte des Übertragungsschlüssels wird zumindest auf der Oberseite mit einem ge­ eigneten Registriermaterial belegt und zwischen die Zähne des Patienten gebracht. Der Pa­ tient beißt auf das Registriermaterial und erzeugt Impressionen seiner Oberkieferzähne.2. The bite plate of the transfer key is at least on the top with a ge suitable registration material and placed between the patient's teeth. The pa tient bites on the registration material and creates impressions of his maxillary teeth.
  • 3. Während der Patient die Bißplatte zwischen den Zähnen hält, wird in den Senderträger der Senderrahmen eingelegt. (Bei teil- oder unbezahnten Patienten wird die Bißschablone vom Behandler manuell gegen den Oberkiefer gedrückt und der Senderrahmen in den Senderträ­ ger eingelegt).3. While the patient holds the bite plate between the teeth, the transmitter is placed in the transmitter carrier Transmitter frame inserted. (For partially or edentulous patients, the bite template is removed from the Handler pressed manually against the upper jaw and the transmitter frame in the transmitter carrier inserted).
  • 4. Durch Auslösen einer Messung werden die Koordinaten der drei Punkte AKr, AKl und R des Artikulators relativ zum kopffesten Koordinatensystem SE des Empfängerrahmens gemes­ sen. Dies ersetzt die Messung der beiden Kondylenpunkte und des Infraorbitalpunktes mit den Zeigern. Die drei Punkte definieren nun die Bezugsebene für die Kondylenbahnaufzeichnung. Das Bezugskoordinatensystem SB wird von der Meßsoftware so definiert, daß sein Zentrum genau auf halber Strecke zwischen den Punkten AKr und AKl liegt.4. By triggering a measurement, the coordinates of the three points AK r , AK l and R of the articulator are measured relative to the head-fixed coordinate system SE of the receiver frame. This replaces the measurement of the two condyle points and the infraorbital point with the pointers. The three points now define the reference plane for the condyle path recording. The reference coordinate system SB is defined by the measuring software so that its center lies exactly halfway between the points AK r and AK l .
  • 5. Senderrahmen und Übertragungsschlüssel werden aus dem Mund des Patienten entfernt.5. The transmitter frame and transmission key are removed from the patient's mouth.
Abb. 5, rechts Fig. 5, right

  • 1. An den Unterkieferfrontzähnen des Patienten wird spätestens jetzt ein Senderträger mit Kunststoff paraokklusal befestigt (Dies kann auch bereits nach Schritt 1 geschehen) und in diesen der Senderrahmen für die folgende Kondylenbahnaufzeichnung eingesetzt. (Bei teil- oder unbezahnten Patienten wird der Senderträger an der Unterkieferschablone befestigt).1. A transmitter carrier is now attached to the patient's lower anterior teeth at the latest Plastic attached para-occlusally (this can also happen after step 1) and in the transmitter frame is used for the following condyle path recording. (With partially or edentulous patients, the transmitter support is attached to the lower jaw template).
  • 2. Der Patient bringt seinen Unterkiefer in die Schlußbißlage und es wird eine Messung ausge­ löst. Dadurch werden die Koordinaten der beiden Artikulatorkondylenpunkte AKr und AKl auf das Koordinatensystem SS des Senderrahmens übertragen. Somit werden quasi die Kondy­ len des Artikulators in den Unterkiefer projiziert und an diesem virtuell befestigt.2. The patient brings his lower jaw into the final bite position and a measurement is triggered. As a result, the coordinates of the two articulator condyle points AK r and AK l are transferred to the coordinate system SS of the transmitter frame. Thus, the condy of the articulator are projected into the lower jaw and virtually attached to it.
  • 3. Der Patient führt Protrusions- und Seitwärtsbewegungen des Unterkiefers aus. Dabei werden die Bahnen der - am Patienten virtuell fixierten - Artikulatorkondylenpunkte AKr und AKl auf­ gezeichnet und daraus Kondylenbahnwinkel und Bennettwinkel relativ zur Bezugsebene be­ stimmt. Da dem Meßsystem über die Geometrie des Senderträgers auch die Lage des Inzisal­ punktes bekannt ist, können dessen Bahnen, die automatisch mitregistriert werden, für die Einstellung des Inzisaltellers am Artikulator herangezogen werden. 3. The patient performs protrusion and sideways movements of the lower jaw. The trajectories of the articulator condyle points AK r and AK l - virtually fixed on the patient - are drawn and condyle path angles and Bennett angles relative to the reference plane are determined. Since the position of the incisal point is also known to the measuring system via the geometry of the transmitter carrier, its paths, which are automatically registered, can be used for setting the incisal plate on the articulator.
  • 4. Wenn keine weiteren Messungen mit dem System JMA erfolgen sollen, werden Sender- und Empfängerrahmen vom Patienten entfernt.4. If no further measurements are to be made with the JMA system, the transmitter and Receiver frame removed from the patient.
  • 5. Die in Schritt 8 bestimmten Werte für die Kondylenbahnneigung und den Bennettwinkel wer­ den am Artikulator eingestellt.5. The values determined in step 8 for the condylar inclination and the Bennett angle set on the articulator.
  • 6. Der Übertragungsschlüssel mit dem Bißregistrat des Oberkiefers wird ohne den Senderrah­ men wie oben beschrieben an der Halterung des Inzisalstiftes befestigt.6. The transmission key with the bite registration of the upper jaw is without the transmitter frame men as described above attached to the holder of the incisal pin.
  • 7. Das Oberkiefermodell wird in die Impressionen des Bißregistrats eingepaßt und am Artikula­ toroberteil festgegipst.7. The upper jaw model is fitted into the impressions of the bite registration and on the articula plastered top of the gate.
  • 8. Der Übertragungsschlüssel wird aus dem Artikulator entfernt und das Unterkiefermodell in ei­ ner geeigneten Lage dem Oberkiefermodell zugeordnet. (Diese Zuordnung geschieht nach gängigen Methoden und ist unabhängig vom hier beschriebenen Verfahren).8. The transmission key is removed from the articulator and the lower jaw model in egg assigned a suitable location to the upper jaw model. (This assignment happens after common methods and is independent of the procedure described here).
Das wesentlich Neue dieses VerfahrensThe essentially new thing about this process

Das wesentlich Neue dieses Verfahrens besteht darin, daß für eine artikulationsfehlerfreie Nach­ ahmung der Unterkieferbewegung die Gebißmodelle nicht mehr schädelgelenkbezogen einarti­ kuliert werden. Vielmehr projiziert man mit dem Übertragungsschlüssel mind. zwei artikulatorkondylen­ bezogene Punkte in den Kiefer des Patienten und erreicht damit, daß deren räumliche Relation zu den Zahnreihen der Relation der Artikulatorkondylen zu den Modellzahnreihen entspricht.The essential novelty of this method is that for an articulation-free after imitation of the lower jaw movement, the dentition models no longer related to the skull joint be calculated. Rather, at least two articulator condyles are projected with the transmission key related points in the patient's jaw, thereby achieving their spatial relation the rows of teeth corresponds to the relation of the articulator condyles to the rows of model teeth.

Vorteile gegenüber dem Stand der TechnikAdvantages over the state of the art

  • - Es entfällt die individuelle, ungenaue Messung des Interkondylarabstandes am Patienten, da dieser exakt als Abstand zwischen den Artikulatorkondylen vorgegeben ist.- The individual, inaccurate measurement of the intercondylar distance on the patient is omitted, since this is specified exactly as the distance between the articulator condyles.
  • - Es entfällt die individuelle Bestimmung der räumliche Lage der Zahnreihen zu den Kondy­ len des Patienten und ihre Übertragung auf den Artikulator.- There is no need to individually determine the spatial position of the rows of teeth in relation to the Kondy len of the patient and their transfer to the articulator.
  • - Die am Patienten registrierten Kondylenbahnen entsprechen genau den Bahnen die von Punkten des Unterkiefers durchlaufen werden, die in ihrem Abstand und ihrer Lage zu den Zahnreihen den Artikulatorkondylen entsprechen, wenn das Modell des Oberkiefers in der beschriebenen Weise einartikuliert wird.- The condylar pathways registered on the patient correspond exactly to those of Points of the lower jaw are traversed, which are in their distance and their position to the Rows of teeth correspond to the articulator condyles when the model of the upper jaw is in the described articulated.
  • - Es entfallen die bisher unvermeidlichen Artikulationsfehler, da Kondylenbahnwinkel und Bennettwinkel quasi an den Artikulatorkondylen gemessen werden, und da keine individuell unterschiedlichen Interkondylarabstände und Relationen mehr existieren.- The hitherto unavoidable articulation errors are eliminated, since condyle path angles and Bennett angle can be measured on the articulator condyles, and there are none individually different intercondylar distances and relations exist more.
  • - Es entfällt das umständliche, zeitaufwendige Anbringen mechanischer Registriergeräte zu Gunsten der simplen paraokklusalen Befestigung eines Senderträgers.- The cumbersome, time-consuming installation of mechanical recording devices is no longer necessary In favor of the simple para-occlusal attachment of a transmitter carrier.

Claims (11)

1. Verfahren zur Übertragung der Bewegung des Unterkiefers in Artikulatoren, wobei die Bewegungen mit einem elektronischen Meßsystem zur Erfassung aller Bewegungsfreiheitsgrade registriert werden, dadurch gekennzeichnet, daß mindestens zwei artikulatorbezogene Punkte in den Kiefer des Patienten projziert werden die zu den Zahnreihen in der gleichen Relation stehen wie die Artikulatorkondylen zu den einartikulierten Zahnreihen, daß nach der Durchführung von Kieferbewegungen die Kondylenbahnparameter dieser Punkte bestimmt werden und daß die errechneten Parameter in einem Artikulator zur Nachführung der Kieferbewegungen verwendet werden.1. A method for transmitting the movement of the lower jaw in articulators, the movements being registered with an electronic measuring system for recording all degrees of freedom of movement, characterized in that at least two articulator-related points are projected into the patient's jaw which are in the same relation to the rows of teeth like the articulator condyles for the articulated rows of teeth, that after performing jaw movements, the condyle path parameters of these points are determined and that the calculated parameters are used in an articulator to track the jaw movements. 2. Verfahren nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß neben den kondylenbezogenen Punkten mindestens ein weiterer Punkt im Bereich der Frontzähne oder der Frontzahnführung registriert und verwendet wird.2. The method according to claim 1, characterized in that in addition to the condyle-related points at least Another point is registered in the area of the anterior teeth or the anterior tooth guide and is used. 3. Verfahren nach Anspruch 1 und 2, dadurch gekennzeichnet, daß zur Registrierung der Unterkieferbewegung Meß­ systeme zur Bestimmung aller sechs Freiheitsgrade auf der Basis der Laufzeitmessung von Ultraschallimpulsen, optoelektronische Verfahren oder Verfahren zur Ortung mit Hilfe von Magnetfeldern verwendet werden.3. The method according to claim 1 and 2, characterized in that measuring the lower jaw movement systems for determining all six degrees of freedom based on the transit time measurement of ultrasonic impulses, optoelectronic methods or methods for localization with Use of magnetic fields. 4. Verfahren nach einem der vorigen Ansprüche dadurch gekennzeichnet, daß die artikulatorbezogenen Punkte mit einem Übertragungs­ schlüssel in Form einer Bißplatte oder eines mit Zahnimpressionen zu versehenen paraokklusalen Löffels vom Patienten zum Artikulator übertragen werden.4. The method according to any one of the preceding claims characterized in that the articulator-related points with a transmission key in the form of a bite plate or one with tooth impressions para-occlusal spoon are transferred from the patient to the articulator. 5. Verfahren nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, daß der paraokklusale Löffel gleichzeitig zur Befestigung der Meßsensorik zur Registrierung der Unterkieferbewegung dient.5. The method according to claim 5, characterized in that the para-occlusal spoon at the same time for fastening the Measuring sensors for registering the movement of the lower jaw. 6. Verfahren nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die Relation der artikulatorbezogenen Punkte zu den Zahnreihen so dimensioniert ist, daß Sie dem anatomischen Mittelwert des Bevölkerungs­ durchschnitts entspricht und daß der Übertragungsschlüssel im Artikulator zur Montage eine mittelwertige Position einnimmt.6. The method according to claim 1, characterized in that the relation of the articulator-related points to the Rows of teeth are dimensioned to match the anatomical mean of the population Average corresponds and that the transmission key in the articulator for assembly occupies an average position. 7. Verfahren nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß am Patienten zusätzlich zu den Bewegungen der artikulator­ bezogenen Punkte, die Bewegungen der wirklichen Kondylenpunkte registriert werden.7. The method according to claim 1, characterized in that in addition to the movements of the articulator on the patient related points, the movements of the real condyle points are registered. 8. Verfahren nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, daß die wirklichen Kondylenpunkte mit einem vom elektronischen Meßsystem positionsregistrierten Zeiger auf der Haut angezeigt oder unter Verwendung des Bewegungsradius des Unterkiefers berechnet werden.8. The method according to claim 7, characterized in that the real condyle points with a from electronic measuring system position-registered pointer displayed on the skin or can be calculated using the range of motion of the lower jaw. 9. Verfahren nach einem der vorigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß im Artikulator mehrere Positionen zur Befestigung des Übertragungsschlüssels vorhanden sind. 9. The method according to any one of the preceding claims, characterized in that in the articulator several positions for fastening the Transfer key are available.   10. Verfahren nach einem der vorigen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß die Position zur Befestigung des Übertragungsschlüssels im Artikulator so gewählt wird, daß der Unterschied der Bewegungsspuren von den artikulatorbezogenen Punkten zu den wirklichen Kondylenpunkten minimiert ist.10. The method according to any one of the preceding claims, characterized in that the position for attaching the transmission key is selected in the articulator so that the difference in the movement traces from the articulator-related points to the real condyle points is minimized. 11. Verfahren nach Anspruch 10, dadurch gekennzeichnet, daß die Position zur Befestigung des Übertragungsschlüssels im Artikulator von einer dem elektronischen Registriersystem nachgeschalteten Recheneinheit automatisch bestimmt und vorgeschlagen wird.11. The method according to claim 10, characterized in that the position for attaching the transmission key in the articulator from a downstream of the electronic registration system Computing unit is automatically determined and proposed.
DE1999156876 1999-11-26 1999-11-26 Dental laboratory articulator with electronic sensors allowing recording of lower jaw movement characteristics Withdrawn DE19956876A1 (en)

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Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2004029903A2 (en) * 2002-09-21 2004-04-08 Andrej Syrtschikow Function and/or anatomy simulator
EP1704831A1 (en) 2005-03-21 2006-09-27 Heraeus Kulzer GmbH Aid device for positioning teeth
WO2007020091A1 (en) * 2005-08-17 2007-02-22 Kaltenbach & Voigt Gmbh Method and device for determining the centric position of human teeth
WO2008064666A3 (en) * 2006-12-01 2008-09-25 Rolf Klett Method and device for the transfer of a jaw model in relation to a hinge axis
DE102011117550A1 (en) 2011-09-21 2013-03-21 Zebris Medical Gmbh Articulator arrangement and method for operating an articulator

Cited By (13)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2004029903A3 (en) * 2002-09-21 2004-05-27 Andrej Syrtschikow Function and/or anatomy simulator
WO2004029903A2 (en) * 2002-09-21 2004-04-08 Andrej Syrtschikow Function and/or anatomy simulator
DE102005013459B4 (en) * 2005-03-21 2010-01-21 Heraeus Kulzer Gmbh Erection aid for setting up teeth
EP1704831A1 (en) 2005-03-21 2006-09-27 Heraeus Kulzer GmbH Aid device for positioning teeth
WO2007020091A1 (en) * 2005-08-17 2007-02-22 Kaltenbach & Voigt Gmbh Method and device for determining the centric position of human teeth
JP2009504289A (en) * 2005-08-17 2009-02-05 カルテンバッハ ウント ホイクト ゲゼルシャフト ミット ベシュレンクテル ハフツング Method and apparatus for determining the central position of a human dentition
US8827933B2 (en) 2005-08-17 2014-09-09 Kaltenbach & Voigt Gmbh Method and device for determining the centric position of human teeth
US9956064B2 (en) 2005-08-17 2018-05-01 Kaltenbach & Voigt Gmbh Method and device for the determination of the centric position of a human set of teeth
WO2008064666A3 (en) * 2006-12-01 2008-09-25 Rolf Klett Method and device for the transfer of a jaw model in relation to a hinge axis
US8287276B2 (en) 2006-12-01 2012-10-16 Dental Innovation Gmbh Method and device for the transfer of a jaw model in relation to a hinge axis
DE102006057220B4 (en) * 2006-12-01 2020-10-15 Dental Innovation Gmbh Method and device for the hinge axis related transfer of a jaw model
DE102011117550A1 (en) 2011-09-21 2013-03-21 Zebris Medical Gmbh Articulator arrangement and method for operating an articulator
WO2013041671A1 (en) 2011-09-21 2013-03-28 Zebris Medical Gmbh Articulator assembly and method for operating an articulator

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