DE19607487A1 - Use of alpha1 adrenoceptor antagonists - Google Patents

Use of alpha1 adrenoceptor antagonists

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Publication number
DE19607487A1
DE19607487A1 DE1996107487 DE19607487A DE19607487A1 DE 19607487 A1 DE19607487 A1 DE 19607487A1 DE 1996107487 DE1996107487 DE 1996107487 DE 19607487 A DE19607487 A DE 19607487A DE 19607487 A1 DE19607487 A1 DE 19607487A1
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Prior art keywords
myocardial
acid
ptca
adrenoceptor antagonists
salts
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Granted
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DE1996107487
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German (de)
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DE19607487C2 (en
Inventor
Norbert Kolassa
Karl Sanders
Luigia Ventura Gregorini
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Takeda GmbH
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Byk Gulden Lomberg Chemische Fabrik GmbH
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Priority to DE1996107487 priority Critical patent/DE19607487C2/en
Priority to AU17943/97A priority patent/AU1794397A/en
Priority to PCT/EP1997/000861 priority patent/WO1997031638A1/en
Publication of DE19607487A1 publication Critical patent/DE19607487A1/en
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Publication of DE19607487C2 publication Critical patent/DE19607487C2/en
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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K31/00Medicinal preparations containing organic active ingredients
    • A61K31/33Heterocyclic compounds
    • A61K31/395Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins
    • A61K31/495Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins having six-membered rings with two or more nitrogen atoms as the only ring heteroatoms, e.g. piperazine or tetrazines
    • A61K31/505Pyrimidines; Hydrogenated pyrimidines, e.g. trimethoprim
    • A61K31/517Pyrimidines; Hydrogenated pyrimidines, e.g. trimethoprim ortho- or peri-condensed with carbocyclic ring systems, e.g. quinazoline, perimidine
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K31/00Medicinal preparations containing organic active ingredients
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K31/00Medicinal preparations containing organic active ingredients
    • A61K31/33Heterocyclic compounds
    • A61K31/395Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins
    • A61K31/40Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins having five-membered rings with one nitrogen as the only ring hetero atom, e.g. sulpiride, succinimide, tolmetin, buflomedil
    • A61K31/403Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins having five-membered rings with one nitrogen as the only ring hetero atom, e.g. sulpiride, succinimide, tolmetin, buflomedil condensed with carbocyclic rings, e.g. carbazole
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K31/00Medicinal preparations containing organic active ingredients
    • A61K31/33Heterocyclic compounds
    • A61K31/395Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins
    • A61K31/495Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins having six-membered rings with two or more nitrogen atoms as the only ring heteroatoms, e.g. piperazine or tetrazines
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K31/00Medicinal preparations containing organic active ingredients
    • A61K31/33Heterocyclic compounds
    • A61K31/395Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins
    • A61K31/495Heterocyclic compounds having nitrogen as a ring hetero atom, e.g. guanethidine or rifamycins having six-membered rings with two or more nitrogen atoms as the only ring heteroatoms, e.g. piperazine or tetrazines
    • A61K31/505Pyrimidines; Hydrogenated pyrimidines, e.g. trimethoprim
    • A61K31/506Pyrimidines; Hydrogenated pyrimidines, e.g. trimethoprim not condensed and containing further heterocyclic rings

Abstract

The invention concerns the use of alpha 1-adrenoceptor antagonists and their pharmacologically tolerable salts in the production of drugs for the prevention and treatment of conditions related to myocardial contractile dysfunction caused by ischaemia.

Description

Anwendungsgebiet der ErfindungField of application of the invention

Die vorliegende Erfindung betrifft die neue Verwendung von bekannten α1-Adrenoceptor-Antagonisten zur Herstellung von Arzneimitteln zur Be­ handlung von Krankheitszuständen, die auf myokardialer, kontraktiler Dys­ funktion infolge Ischämie beruhen.The present invention relates to the new use of known ones α1-adrenoceptor antagonists for the manufacture of medicinal products act of disease states related to myocardial contractile dys function due to ischemia.

Stand der TechnikState of the art

Myokardiale Ischämie kann je nach Ausmaß der Minderperfusion unterschied­ liche Konsequenzen haben. Bei andauernder, schwerer Ischämie kommt es zu irreversiblem Untergang von Myokardgewebe (Infarkt). Bei weniger starker Perfusionseinbuße bleiben die Myozyten erhalten, jedoch ist ihre kontrak­ tile Funktion abgeschwächt. Dieser Zustand kann, z. B. nach einem Myokard­ infarkt, als sogenanntes hibernating myocardium chronisch manifestiert sein (Rahimtoola, S.H. The hibernating myocardium. Am Heart J 1989, 117: 211-221; Montalescot, G. et al.: Myocardial viability in patients with Q wave myocardial infarction and no residual ischemia. Circulation 1992, 86: 47-55), ebenso bei unstabiler und stabiler Angina (Rahimtoola, S.H.: The hibernating myocardium. Am Heart J 1989, 117: 211-221; Bonow R.O. et al.: Identification of viable myocardium in patients with chronic coronary artery disease and left ventricular dysfunction. Circulation 1991, 83: 26-37), oder bei chronischer Herzinsuffizenz (Akins C.W. et al.: Selection of angina-free patients with severe left ventricular dysfunction for myocardial revascularization. Am J Cardiol 1980, 46: 695-700; Louie, H.W. et al.: Ischemic cardiomyopathy criteria for coronary revascular­ ization and cardiac transplantation. Circulation 1991, 84, Suppl. III: III-290-III-295).Myocardial ischemia can differ depending on the extent of the reduced perfusion have consequences. Persistent, severe ischemia occurs irreversible loss of myocardial tissue (infarction). With less strong The myocytes remain at a loss of perfusion, but their contrast is tile function weakened. This condition can e.g. B. after a myocardium infarct, chronically manifested as a so-called hibernating myocardium (Rahimtoola, S.H. The hibernating myocardium. Am Heart J 1989, 117: 211-221; Montalescot, G. et al .: Myocardial viability in patients with Q wave myocardial infarction and no residual ischemia. Circulation 1992, 86: 47-55), as well as for unstable and stable angina (Rahimtoola, S.H .: The hibernating myocardium. Am Heart J 1989, 117: 211-221; Bonow R.O. et al .: Identification of viable myocardium in patients with chronic coronary artery disease and left ventricular dysfunction. Circulation 1991, 83: 26-37), or with chronic heart failure license (Akins C.W. et al .: Selection of angina-free patients with severe left ventricular dysfunction for myocardial revascularization. Am J Cardiol 1980, 46: 695-700; Louie, H.W. et al .: Ischemic cardiomyopathy criteria for coronary revascular ization and cardiac transplantation. Circulation 1991, 84, Suppl. III: III-290-III-295).

Andererseits kann sich eine kontraktile Dysfunktion nach Episoden myo­ kardialer Ischämie vorübergehend einstellen, obwohl das Gewebe bereits wieder voll ständig reperfundiert ist. In diesem Falle spricht man vom stunned myocardium. Dieser Zustand ließ sich zunächst experimentell in Hunden beschreiben (Heyndrickx G.R. et al.: Regional myocardial function and electrophysiological alterations after brief coronary occlusion in conscious dogs. J Clin Invest 1975, 56: 978-985; Braunwald E, Kloner R.A.: The stunned myocardium: prolonged postischemic ventricular dysfunction. Circulation 1982, 66: 1146-1149), später auch am Menschen (Bolli R: Myo­ cardial "Stunning" in man. Circulation 1992, 86: 1671-1691).On the other hand, contractile dysfunction after episodes of myo temporarily stop cardiac ischemia, although the tissue already is fully reperfused again. In this case one speaks of stunned myocardium. This state was initially experimentally  Describe dogs (Heyndrickx G.R. et al .: Regional myocardial function and electrophysiological alterations after brief coronary occlusion in conscious dogs. J Clin Invest 1975, 56: 978-985; Braunwald E, cloner R.A .: The stunned myocardium: prolonged postischemic ventricular dysfunction. Circulation 1982, 66: 1146-1149), later also on humans (Bolli R: Myo cardial "stunning" in man. Circulation 1992, 86: 1671-1691).

So tritt myocardial stunning beispielsweise nach der perkutanen translu­ minalen koronaren Angioplastie (PTCA) oder der koronaren Bypass-Operation auf (Kloner, R.A. et al.: Clinical evidence for stunned myocardium after coronary artery bypass surgery. J Card Surg 1994, 9 (Suppl.): 397-402; Royster, R.L.: Myocardial dysfunction following cardiopulmonary bypass: recovery patterns, predictors of inotropic need, theoretical concepts of inotropic administration. J Cardiothoracic Vasc Anesth 1993, 7(Suppl. 2): 19-25).For example, myocardial stunning occurs after percutaneous translucency minimal coronary angioplasty (PTCA) or coronary bypass surgery (Kloner, R.A. et al .: Clinical evidence for stunned myocardium after coronary artery bypass surgery. J Card Surg 1994, 9 (Suppl.): 397-402; Royster, R.L .: Myocardial dysfunction following cardiopulmonary bypass: recovery patterns, predictors of inotropic need, theoretical concepts of inotropic administration. J Cardiothoracic Vasc Anesth 1993, 7 (Suppl. 2): 19-25).

Zur therapeutischen Intervention bei postoperativer kontraktiler Dys­ funktion werden bislang nahezu ausschließlich Inotropika eingesetzt (Kloner, R.A. et al.: Clinical evidence for stunned myocardium after coronary artery bypass surgery. J Card Surg 1994, 9 (Suppl.): 397-402; Royster, R.L.: Myocardial dysfunction following cardiopulmonary bypass: recovery patterns, predictors of inotropic need, theoretical concepts of inotropic administration. J Cardiothoracic Vasc Anesth 1993, 7 (Suppl. 2): 19-25). Es gilt jedoch beim Einsatz von Inotropika zu beachten, daß diese den myokardialen Sauerstoffbedarf steigern, und daß ihr Einsatz bei fortbeste­ hender regionaler Ischämie negative Konsequenzen haben kann. So sind Inotropika, die tachykard wirken, auf jeden Fall zu vermeiden (Royster R.L.: Myocardial dysfunktion following cardiopulmonary bypass: recovery patterns, predictors of inotorpic need, theoretical concepts of inotropic administration. J Cardiothoracic Vasc Anesth 1993, 7 (Suppl. 2): 19-25; Ferrari, R., Visioli, O.: Stunning: damaging or protective to the myo­ cardium? Cardiovasc Drugs Ther 1991, 5: 939-946). Experimentell wurde auch der vorteilhafte Einsatz von α1-Adrenoceptor-Agonisten beschrieben, während für den α1-Adrenoceptor-Antagonist Prazosin ungünstige Effekte bekannt sind (Kitakaze M. et al.: Benficial effects of α1-adrenoceptor activity on myocardial stunning in dogs. Circulation Res 1991, 68: 1322-1339). For therapeutic intervention in postoperative contractile dys up to now, inotropics have been used almost exclusively (Kloner, R.A. et al .: Clinical evidence for stunned myocardium after coronary artery bypass surgery. J Card Surg 1994, 9 (Suppl.): 397-402; Royster, R.L .: Myocardial dysfunction following cardiopulmonary bypass: recovery patterns, predictors of inotropic need, theoretical concepts of inotropic administration. J Cardiothoracic Vasc Anesth 1993, 7 (Suppl. 2): 19-25). However, when using inotropics, it should be noted that these are the increase myocardial oxygen demand, and that their use continues at best regional ischemia may have negative consequences. So are Avoid inotropics that have a tachycardia (Royster R.L .: Myocardial dysfunction following cardiopulmonary bypass: recovery patterns, predictors of inotorpic need, theoretical concepts of inotropic administration. J Cardiothoracic Vasc Anesth 1993, 7 (Suppl. 2): 19-25; Ferrari, R., Visioli, O .: Stunning: damaging or protective to the myo cardium? Cardiovasc Drugs Ther 1991, 5: 939-946). It was also experimental the beneficial use of α1 adrenoceptor agonists is described while Adverse effects are known for the α1 adrenoceptor antagonist prazosin (Kitakaze M. et al .: Benficial effects of α1-adrenoceptor activity on myocardial stunning in dogs. Circulation Res 1991, 68: 1322-1339).  

α1-Adrenoceptor-Antagonisten sind beispielsweise offenbart in den Dokumen­ ten DE 28 47 623, DE 24 08 804, DE 28 15 926 und DE 19 42 405.For example, α1 adrenoceptor antagonists are disclosed in the documents ten DE 28 47 623, DE 24 08 804, DE 28 15 926 and DE 19 42 405.

In der internationalen Patentanmeldung WO 91/11185 wird die Verwendung des α1-Adrenoceptor-Antagonisten Urapidil und strukturell nahe verwandter Ver­ bindüngen zur antiproliferativen Behandlung von arteriosklerotischen Er­ krankungen wie Restenosen nach PTCA, Myocardinfarkt oder koronarer Bypass-Operation beschrieben.In international patent application WO 91/11185 the use of the α1 adrenoceptor antagonists urapidil and structurally closely related ver bindings for the antiproliferative treatment of arteriosclerotic Er diseases such as restenosis after PTCA, myocardial infarction or coronary artery Bypass surgery described.

Beschreibung der ErfindungDescription of the invention

Es wurde nun überraschenderweise gefunden, daß durch Verabreichung von α1-Adrenoceptor-Antagonisten Krankheitszustände, die auf myokardialer kontraktiler Dysfunktion infolge Ischämie beruhen, verbessert werden können.It has now surprisingly been found that by administering α1-adrenoceptor antagonists disease states that are due to myocardial contractile dysfunction due to ischemia can be improved can.

Gegenstand der Erfindung ist daher die Verwendung von α1-Adrenoceptor-An­ tagonisten und/oder ihren pharmakologisch verträglichen Salzen zur Herstellung von Arzneimitteln für die Verhütung und Behandlung von Krank­ heitszuständen, die auf myokardialer kontraktiler Dysfunktion infolge Ischämie beruhen.The invention therefore relates to the use of α1-adrenoceptor-An tagonists and / or their pharmacologically acceptable salts for Manufacture of medicines for the prevention and treatment of the sick conditions resulting from myocardial contractile dysfunction Ischemia based.

Als beispielhafte erfindungsgemäße α1-Adrenoceptor-Antagonisten seien genannt
(RS)-1-(4-Amino-6,7-dimethoxy-2-quinazolinyl)-4-(1,4-benzodioxan-2-yl- carbonyl)piperazin (INN: Doxazosin),
(RS)-1-[4-(2-Methoxyphenyl)-1-piperazinyl]-3-(1-naphthyloxy)-2-propa-nol (INN: Naftopidil),
(RS)-1-(4-Carbazolyloxy)-3-[2-(2-methoxyphenoxy)-ethylamino]-2-propa-nol (INN: Carvedilol),
und insbesondere 6-{[3-[4-(2-Methoxyphenyl)-1-piperazinyl]propyl]amino}- 1,3-dimethyluracil (INN: Urapidil) und die in DE-OS 19 42 405 offenbarten strukturell nahe verwandten Verbindungen,
sowie ihre pharmakologisch verträglichen Salze.
Examples of α1 adrenoceptor antagonists according to the invention are mentioned
(RS) -1- (4-amino-6,7-dimethoxy-2-quinazolinyl) -4- (1,4-benzodioxan-2-yl-carbonyl) piperazine (INN: doxazosin),
(RS) -1- [4- (2-methoxyphenyl) -1-piperazinyl] -3- (1-naphthyloxy) -2-propa-nol (INN: naftopidil),
(RS) -1- (4-carbazolyloxy) -3- [2- (2-methoxyphenoxy) ethylamino] -2-propa-nol (INN: Carvedilol),
and in particular 6 - {[3- [4- (2-methoxyphenyl) -1-piperazinyl] propyl] amino} - 1,3-dimethyluracil (INN: urapidil) and the structurally closely related compounds disclosed in DE-OS 19 42 405 ,
as well as their pharmacologically acceptable salts.

Als Salze kommen - je nach α1-Adrenoceptor-Antagonisten - alle Säureadditi­ onssalze oder alle Salze mit Basen in Betracht. Besonders erwähnt seien die pharmakologisch verträglichen Salze der in der Galenik üblicherweise ver­ wendeten anorganischen und organischen Säuren und Basen. Als solche eignen sich einerseits wasserlösliche und wasserunlösliche Säureadditionssalze mit Säuren wie beispielsweise Salzsäure, Bromwasserstoffsäure, Phosphorsäure, Salpetersäure, Schwefelsäure, Essigsäure, Zitronensäure, D-Gluconsäure, Benzoesäure, 2-(4-Hydroxybenzoyl)-benzoesäure, Buttersäure, Sulfosalicyl­ säure, Maleinsäure, Laurinsäure, Apfelsäure, Fumarsäure, Bernsteinsäure, Oxalsäure, Weinsäure, Embonsäure, Stearinsäure, Toluolsulfonsäure, Methan­ sulfonsäure oder 3-Hydroxy-2-naphthoesäure, wobei die Säuren bei der Salz­ herstellung - je nachdem, ob es sich um eine ein- oder mehrbasige Säure handelt und je nachdem, welches Salz gewünscht wird - im äquimolaren oder einem davon abweichenden Mengenverhältnis eingesetzt werden.Depending on the α1-adrenoceptor antagonist, all acid addities come as salts on salts or all salts with bases into consideration. They are particularly worth mentioning pharmacologically acceptable salts of ver applied inorganic and organic acids and bases. Suitable as such water-soluble and water-insoluble acid addition salts Acids such as hydrochloric acid, hydrobromic acid, phosphoric acid, Nitric acid, sulfuric acid, acetic acid, citric acid, D-gluconic acid, Benzoic acid, 2- (4-hydroxybenzoyl) benzoic acid, butyric acid, sulfosalicyl acid, maleic acid, lauric acid, malic acid, fumaric acid, succinic acid, Oxalic acid, tartaric acid, embonic acid, stearic acid, toluenesulfonic acid, methane sulfonic acid or 3-hydroxy-2-naphthoic acid, the acids in the salt production - depending on whether it is a single or polybasic acid and depending on which salt is desired - in the equimolar or a different quantity ratio can be used.

Andererseits kommen auch Salze mit Basen in Betracht. Als Beispiele für Salze mit Basen seien Alkali-(Lithium-, Natrium-, Kalium-) oder Calcium-, Aluminium-, Magnesium-, Titan-, Ammonium-, Meglumin- oder Guanidiniumsalze erwähnt, wobei auch hier bei der Salzherstellung die Basen im äquimolaren oder einem davon abweichenden Mengenverhältnis eingesetzt werden.On the other hand, salts with bases can also be used. As examples of Salts with bases are alkali (lithium, sodium, potassium) or calcium, Aluminum, magnesium, titanium, ammonium, meglumine or guanidinium salts mentioned, the bases in the equimolar also here in the salt production or a quantity ratio deviating therefrom.

Bei den zu verwendenden Verbindungen handelt es sich teilweise - je nach Struktur des α1-Adrenoceptor-Antagonisten - um chirale Verbindungen. Die Erfindung umfaßt daher sowohl die Verwendung der reinen Enantiomeren als auch ihrer Gemische in jedem Mischungsverhältnis, einschließlich der Razemate.The connections to be used are partly - depending on Structure of the α1 adrenoceptor antagonist - around chiral compounds. The The invention therefore includes both the use of the pure enantiomers also their mixtures in any mixing ratio, including the Razemate.

Als Krankheitszustände, bei denen die als stunned myocardium bzw. hiber­ nating myocardium bezeichneten Zustände myokardialer Dysfunktion auftreten, seien in erster Linie alle akuten und chronischen ischämischen Insulte am Herzen genannt. Dementsprechend können α1-Adrenoceptor-Antagonisten bei­ spielsweise zur Behandlung und Verhütung folgender Krankheiten und krank­ hafter Veränderungen angewandt werden: die stabile und instabile Angina pectoris, die Prinzmetal Angina, der akute Myokardinfarkt, die chronische linksventrikuläre Herzschwäche beispielsweise nach Myokardinfarkt und generell die ischämisch bedingte Kardiomyopathie, die chronische Herzin­ suffizienz, sowie die postoperative Herzschwäche nach perkutaner trans­ luminaler koronarer Angioplastie (PTCA), nach koronarer Bypass-Operation, oder nach anderen operativen Eingriffen am Herzen, wie Operationen am offenen Herzen mit Kardioplegie und Herztransplantationen.As disease states in which the stunned myocardium or hiber nating myocardium designated states of myocardial dysfunction occur be primarily all acute and chronic ischemic insults Called hearts. Accordingly, α1 adrenoceptor antagonists can for example to treat and prevent the following diseases and sick changes are used: the stable and unstable angina pectoris, Prinzmetal's angina, acute myocardial infarction, chronic  left ventricular heart failure, for example after myocardial infarction and generally ischemic cardiomyopathy, the chronic heart sufficiency, as well as postoperative cardiac insufficiency after percutaneous trans luminal coronary angioplasty (PTCA), after coronary bypass surgery, or after other heart operations, such as operations on the heart open heart with cardioplegia and heart transplants.

Insbesondere eignen sich die α1-Adrenoceptor-Antagonisten dabei zur Behandlung oder Verhütung des postoperativen myocardial stunning bei Hoch-Risiko-Patienten. Als Hoch-Risiko-Patienten seien beispielsweise Patienten mit akutem Myokardinfarkt, mit schlechter preoperativer links­ ventrikulärer Funktion oder mit unstabiler Angina pectoris genannt.The α1 adrenoceptor antagonists are particularly suitable for this Treatment or prevention of postoperative myocardial stunning in High-risk patients. For example, as a high-risk patient Patients with acute myocardial infarction, with poor preoperative links called ventricular function or with unstable angina.

Die α1-Adrenoceptor-Antagonisten eignen sich auch vorteilhafterweise zur Verhütung oder Behandlung des stunned myocardium bei Patienten mit einer globalen Kontraktilitätsschwäche des Herzens oder einer verzögerten spon­ tanen Erholung des stunned myocardium.The α1 adrenoceptor antagonists are also advantageously suitable for Prevention or treatment of stunned myocardium in patients with global weakness of the heart or a delayed spon Tan recovery of the stunned myocardium.

Ein weiterer Gegenstand der Erfindung ist daher ein Verfahren zur Behand­ lung von Säugern, insbesondere Menschen, die an einer auf myokardialer Ischämie beruhenden Krankheit erkrankt sind oder sich auf Grund dessen in einem krankhaft veränderten Zustand befinden. Das Verfahren ist dadurch gekennzeichnet, daß man dem erkrankten Individuum eine therapeutisch wirk­ same und pharmakologisch verträgliche Menge einer oder mehrerer der α1-Adrenoceptor-Antagonisten und/oder ihrer pharmakologisch verträglichen Salze verabreicht.Another object of the invention is therefore a method for treatment lung of mammals, especially humans who are on myocardial Ischemia-based disease or because of it are in a pathologically altered state. The procedure is thereby characterized in that the diseased individual has a therapeutic effect same and pharmacologically acceptable amount of one or more of the α1 adrenoceptor antagonists and / or their pharmacologically acceptable Salts administered.

Weiterhin betrifft die Erfindung die Verwendung von α1-Adrenoceptor-Anta­ gonisten und ihren Salzen zur Behandlung von Säugern, insbesondere Men­ schen, die an einer auf myokardialer Ischämie beruhenden Krankheit erkrankt sind, oder sich in einem auf Grund myokardialer Ischämie krankhaft ver­ änderten Zustand befinden.The invention further relates to the use of α1-adrenoceptor anta gonists and their salts for the treatment of mammals, especially men suffer from a disease based on myocardial ischemia are, or morbidly due to myocardial ischemia changed state.

Bei der erfindungsgemäßen Verwendung der α1-Adrenoceptor-Antagonisten zur Herstellung der vorstehend genannten Arzneimittel werden die pharmako­ logisch wirksamen zu verwendenden Verbindungen und ihre Salze (= Wirkstoffe) entweder als solche, oder vorzugsweise in Kombination mit geeigneten pharmazeutischen Hilfsstoffen in Form von Tabletten, Dragees, Kapseln, Suppositorien, Pflastern (zur transdermalen Arzneiapplikation), Emulsionen, Suspensionen, Aerosolen, Sprays, Salben, Cremes, Gelenk oder Lösungen eingesetzt, wobei der Wirkstoffgehalt vorteilhafterweise zwischen 0,1 und 95% beträgt.When using the α1-adrenoceptor antagonists for Production of the above-mentioned pharmaceuticals are the pharmaco logically active compounds to be used and their salts (= active substances) either as such, or preferably in combination with suitable ones  pharmaceutical excipients in the form of tablets, coated tablets, capsules, Suppositories, plasters (for transdermal drug application), emulsions, Suspensions, aerosols, sprays, ointments, creams, joints or solutions used, the active ingredient content advantageously between 0.1 and Is 95%.

Welche Hilfsstoffe für die gewünschten Arzneimittelformulierungen geeignet sind, ist dem Fachmann aufgrund seines Fachwissens geläufig. Neben Löse­ mitteln, Gelbildnern, Suppositoriengrundlagen, Tablettenhilfsstoffen und anderen Wirkstoffträgern können beispielsweise Antioxidantien, Dispergier­ mittel, Emulgatoren, Entschäumer, Geschmackskorrigentien, Konservierungs­ mittel, Lösungsvermittler, Farbstoffe oder insbesondere Permeationspromo­ toren und Komplexbildner (z. B. Cyclodextrine) verwendet werden.Which excipients are suitable for the desired pharmaceutical formulations are familiar to a person skilled in the art on the basis of his specialist knowledge. In addition to ransom agents, gel formers, suppository bases, tablet excipients and other active ingredient carriers can, for example, antioxidants, dispersants agents, emulsifiers, defoamers, flavoring agents, preservatives medium, solubilizer, dyes or in particular permeation promo tors and complexing agents (e.g. cyclodextrins) can be used.

Die Wirkstoffe können rektal, parenteral (perlingual, intravenös, percutan) oder oral appliziert werden.The active ingredients can be rectal, parenteral (perlingual, intravenous, percutaneous) or administered orally.

Im allgemeinen hat es sich in der Humanmedizin als vorteilhaft erwiesen, den oder die Wirkstoffe bei oraler Gabe in einer Tagesdosis von etwa 0,5 bis 3 mg/kg Körpergewicht, gewünschtenfalls in Form mehrerer, vorzugsweise 1 bis 4 Einzelgaben zur Erzielung des gewünschten Ergebnisses zu verab­ reichen. Bei einer parenteralen Behandlung können ähnliche bzw. (insbe­ sondere bei der intravenösen Verabreichung der Wirkstoffe) in der Regel niedrigere Dosierungen zur Anwendung kommen.In general, it has proven advantageous in human medicine the active ingredient (s) when given orally in a daily dose of about 0.5 up to 3 mg / kg body weight, if desired in the form of several, preferably 1 to 4 individual doses to achieve the desired result pass. With parenteral treatment, similar or (esp especially with intravenous administration of the active ingredients) usually lower doses are used.

Die Festlegung der jeweils erforderlichen optimalen Dosierung und Appli­ kationsart der Wirkstoffe kann durch jeden Fachmann aufgrund seines Fach­ wissens leicht erfolgen.The determination of the optimal dosage and appli required in each case The type of cation of the active ingredients can be determined by any specialist on the basis of his or her subject knowingly done easily.

Sollen die α1-Adrenoceptor-Antagonisten und/oder ihre pharmakologisch verträglichen Salze zur Behandlung der genannten Krankheiten eingesetzt werden, so können die pharmazeutischen Zubereitungen auch einen oder mehrere andere pharmakologisch aktive Bestandteile anderer Arzneimittel­ gruppen enthalten.Are the α1 adrenoceptor antagonists and / or their pharmacological tolerated salts used to treat the diseases mentioned are, the pharmaceutical preparations can also one or several other pharmacologically active ingredients in other medicinal products groups included.

Eine besonders bevorzugte Ausgestaltung der Erfindung ist die Verwendung von 6-{[3-[4-(2-Methoxyphenyl)-1-piperazinyl]propyl]amino}-1,3-dimethyl­ uracil und seinen pharmakologisch verträglichen Salzen zur Herstellung von Arzneimitteln für die Verhütung und Behandlung der genannten Krankheits­ zustände.A particularly preferred embodiment of the invention is the use of 6 - {[3- [4- (2-methoxyphenyl) -1-piperazinyl] propyl] amino} -1,3-dimethyl  uracil and its pharmacologically acceptable salts for the production of Medicines for the prevention and treatment of the disease mentioned conditions.

Gewerbliche AnwendbarkeitIndustrial applicability

Aufgrund ihrer überraschenden Eigenschaften eignen sich α1-Adrenoceptor-An­ tagonisten und ihre Salze auf hervorragende Weise zur Verhütung und zur Behandlung von Krankheitszuständen, die auf einer ischämisch bedingten myo­ kardialen kontraktilen Dysfunktion beruhen, die der Fachmann als stunned myocardium und als hibernating myocardium bezeichnet.Due to their surprising properties, α1-adrenoceptor-An are suitable tagonists and their salts in excellent ways to prevent and Treatment of disease based on an ischemic myo cardiac contractile dysfunction are based, which the expert calls stunned myocardium and referred to as hibernating myocardium.

Klinische UntersuchungenClinical examinations

Die Wirkung der α1-Adrenoceptor-Antagonisten auf das myocardial stunning, das nach einer perkutanen transluminalen coronaren Angioplastie (PTCA) auftritt, wurde durch Untersuchung an Patienten, die einer PTCA unterzogen wurden (Stenosierungsgrad 75%), folgendermaßen geprüft:
Ab 72 Stunden vor PTCA erhielten die Patienten eine standardisierte anti­ anginöse Therapie mit Calcium-Antagonisten und Nitraten, jedoch keine Beta­ blocker. Im Verlaufe der PTCA wurden allen Patienten Stents in den dila­ tierten Gefäßsegmenten implantiert, um die reaktive Vasokonstriktion zu verhindern. Bei allen Patienten trat trotz der Vorbehandlung mit einem Calciumantagonisten (180-360 mg/d Diltiazem) und von oralen bzw. topischen Nitraten sowie der intraoperativen Verabreichung von 1 mg i.c. Linsidomine und wiederholter Injektionen von 3 mg Isosorbiddinitrat postoperativ der Zustand des myocardial stunning auf. Sobald die als myocardial stunning bezeichnete kontraktile Dysfunktion nach PTCA auftrat wurden die α1-Adren­ oceptor-Antagonisten, und/oder ihre pharmakologisch aktiven Salze zusätz­ lich verabreicht.
The effect of the α1-adrenoceptor antagonists on the myocardial stunning that occurs after percutaneous transluminal coronary angioplasty (PTCA) was tested by examining patients who had undergone PTCA (75% stenosis) as follows:
From 72 hours before PTCA, the patients received standardized anti-anginal therapy with calcium antagonists and nitrates, but no beta blockers. In the course of the PTCA, all patients were implanted with stents in the dilated vascular segments to prevent reactive vasoconstriction. Despite the pretreatment with a calcium antagonist (180-360 mg / d diltiazem) and oral or topical nitrates as well as the intraoperative administration of 1 mg ic Linsidomine and repeated injections of 3 mg isosorbide dinitrate, the condition of the myocardial stunning occurred in all patients. As soon as the contractile dysfunction referred to as myocardial stunning occurred after PTCA, the α1-adrenoceptor antagonists and / or their pharmacologically active salts were additionally administered.

Die myocardiale Wandbewegung wurde dabei mittels transösophagialer Echocardiographie (TEE) kontinuierlich erfaßt. Die durch TEE erhaltenen Konturbilder wurden verwendet, um die linksventrikuläre Wandstärke (= Wandbewegung der kurzen Achse) mittels HP 2500-Tomtec zu ermitteln. Die diastolische Wandstärke sowie die systolische Wandstärke wurde zu folgenden Zeitpunkten ausgewertet:The myocardial wall movement was determined by means of transesophagial Echocardiography (TEE) continuously recorded. The ones obtained by TEE Contour images were used to measure left ventricular wall thickness (= Wall movement of the short axis) using HP 2500-Tomtec. The  diastolic wall thickness and systolic wall thickness became as follows Time points evaluated:

  • A unter basalen Bedingungen,A under basal conditions,
  • B bei PTCA und Stent-Implantation,B for PTCA and stent implantation,
  • C zum Zeitpunkt des Auftretens der kontraktilen Dysfunktion bis zu 15 min nach PTCA sowieC at the time of contractile dysfunction up to 15 min according to PTCA as well
  • D nach Verabreichung der α1-Adrenoceptor-Antagonisten 16 min nach PTCA.D after administration of the α1 adrenoceptor antagonists 16 min after PTCA.

Analysiert wurde die Wandbewegung des Myokards sowohl im Versorgungsgebiet der stenosierten Koronargefäße (PTCA-Region), als auch in Wandsegmenten außerhalb dieses Versorgungsgebietes (NO-PTCA-Region).The wall movement of the myocardium was analyzed both in the supply area of the stenosed coronary vessels (PTCA region), as well as in wall segments outside this coverage area (NO-PTCA region).

Tabelle 1 zeigt die Ergebnisse (für 8 Patienten) in der PTCA-Region für die Zeitpunkte A, B, C und D, die bei intravenöser Gabe von Urapidil (600 µg/kg) erhalten wurden.Table 1 shows the results (for 8 patients) in the PTCA region for the Time points A, B, C and D, when intravenous administration of urapidil (600 µg / kg) were obtained.

Tabelle 1 Table 1

Effekt auf das myocardial stunning nach PTCA: PTCA-Region Effect on myocardial stunning according to PTCA: PTCA region

Die PTCA und Stent-Implantation führte zunächst zu der erwarteten Ver­ besserung der Kontraktilität (Zeitpunkt B). Nach 15 min war jedoch eine Verschlechterung der Wandbewegung festzustellen, sogar unter die Ausgangs­ werte vor Operation (= Zustand des myocardial stunning, Zeitpunkt C).The PTCA and stent implantation initially led to the expected ver improvement of contractility (time B). After 15 minutes there was one Worsening wall movement noted, even below the exit values before surgery (= state of myocardial stunning, time C).

Die intravenöse Injektion von Urapidil (600 µg/kg) führte nun zu einer völligen Aufhebung des myocardial stunning und zu einer Wiederherstellung der Verbesserung der Wandbewegung, wie sie unmittelbar nach PTCA erhalten wurde (Zeitpunkt D). Die diastolische Wandstärke veränderte sich jeweils in gleicher Weise wie die systolische Wandstärke, wenn auch die Effekte weniger ausgeprägt waren.The intravenous injection of urapidil (600 µg / kg) now led to one complete abolition of myocardial stunning and restoration the improvement of wall movement as received immediately after PTCA was (time D). The diastolic wall thickness changed in each case same way as the systolic wall thickness, albeit the effects were less pronounced.

Tabelle 2 gibt die Ergebnisse der Anwendung von Urapidil auf die Kontrak­ tilität in der NO-PTCA-Region wieder.Table 2 gives the results of using Urapidil on the contra tility in the NO-PTCA region again.

Tabelle 2 Table 2

Effekt auf das myocardial stunning nach PTCA: NO-PTCA-Region Effect on myocardial stunning according to PTCA: NO-PTCA region

Unerwarteterweise kam es auch in diesem Myokardsegment mit normaler Gefäß­ versorgung und Perfusion zu einem, bezogen auf den Zeitpunkt der PTCA verzögerten myocardial stunning. Urapidil war wiederum in der Lage, dieses myocardial stunning aufzuheben.Unexpectedly, it also occurred in this myocardial segment with a normal vessel Care and perfusion all in one, based on the time of the PTCA  delayed myocardial stunning. Urapidil was in turn able to do this cancel myocardial stunning.

9 andere Patienten erhielten ebenfalls die standardisierte antianginöse Therapie mit einem Calciumantagonisten und Nitraten, jedoch zum Zeitpunkt D anstelle des α1-Adrenoceptor-Antagonisten lediglich eine Injekton von Koch­ salzlösung. Diese Patienten dienten als Kontrollen. Bei diesen Patienten bestand das myocardial stunning über 30 Minuten nach PTCA und Stent-Implan­ tation unverändert fort.9 other patients also received the standardized antianginal Therapy with a calcium antagonist and nitrates, however at time D instead of the α1 adrenoceptor antagonist, only an injection by Koch saline solution. These patients served as controls. In these patients passed myocardial stunning over 30 minutes after PTCA and stent implan tation continues unchanged.

Claims (5)

1. Verwendung von α1-Adrenoceptor-Antagonisten und ihren pharmakologisch verträglichen Salzen zur Herstellung von Arzneimitteln für die Verhütung und Behandlung von Krankheitszuständen, die auf myokardialer kontraktiler Dysfunktion infolge Ischämie beruhen.1. Use of α1-adrenoceptor antagonists and their pharmacological compatible salts for the manufacture of medicines for contraception and treatment of disease states based on myocardial contractile Dysfunction is due to ischemia. 2. Verwendung gemäß Anspruch 1 von 6-{[3-[4-(2-Methoxyphenyl)-1-piperaz­ inyl]propyl]amino}-1,3-dimethyluracil und seinen pharmakologisch verträglichen Salzen.2. Use according to claim 1 of 6 - {[3- [4- (2-methoxyphenyl) -1-piperaz inyl] propyl] amino} -1,3-dimethyluracil and its pharmacological tolerable salts. 3. Verwendung von α1-Adrenoceptor-Antagonisten und ihren Salzen zur Be­ handlung von Säugern, insbesondere Menschen, die an einem auf myokardialer kontraktiler Dysfunktion infolge Ischämie beruhenden Krankheitszustand erkrankt sind.3. Use of α1-adrenoceptor antagonists and their salts for loading act of mammals, especially humans, on one on myocardial contractile dysfunction due to ischemic disease are ill. 4. Verwendung gemäß Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß es sich bei den auf myokardialer kontraktiler Dysfunktion infolge Ischämie beruhenden Krankheitszuständen um einen stunned myocardium handelt.4. Use according to claim 1, characterized in that it is in the based on myocardial contractile dysfunction due to ischemia Disease states is a stunned myocardium. 5. Verwendung gemäß Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß es sich bei den auf myokardialer kontraktiler Dysfunktion infolge Ischämie beruhenden Krankheitszuständen um einen hibernating myocardium handelt.5. Use according to claim 1, characterized in that it is in the based on myocardial contractile dysfunction due to ischemia Disease states is a hibernating myocardium.
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