DE102017125600A1 - Controllable interatrial catheter-assisted temporary right-left shunt to relieve the right ventricle - Google Patents

Controllable interatrial catheter-assisted temporary right-left shunt to relieve the right ventricle Download PDF

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DE102017125600A1
DE102017125600A1 DE102017125600.8A DE102017125600A DE102017125600A1 DE 102017125600 A1 DE102017125600 A1 DE 102017125600A1 DE 102017125600 A DE102017125600 A DE 102017125600A DE 102017125600 A1 DE102017125600 A1 DE 102017125600A1
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shunt
catheter
interatrial
balloon
heart failure
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Stanislav Tsvelodub
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Universitaet zu Luebeck
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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/24Heart valves ; Vascular valves, e.g. venous valves; Heart implants, e.g. passive devices for improving the function of the native valve or the heart muscle; Transmyocardial revascularisation [TMR] devices; Valves implantable in the body
    • A61F2/2493Transmyocardial revascularisation [TMR] devices
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/24Heart valves ; Vascular valves, e.g. venous valves; Heart implants, e.g. passive devices for improving the function of the native valve or the heart muscle; Transmyocardial revascularisation [TMR] devices; Valves implantable in the body
    • A61F2/2478Passive devices for improving the function of the heart muscle, i.e. devices for reshaping the external surface of the heart, e.g. bags, strips or bands
    • A61F2/2487Devices within the heart chamber, e.g. splints
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0063Three-dimensional shapes
    • A61F2230/0073Quadric-shaped
    • A61F2230/0078Quadric-shaped hyperboloidal
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2250/00Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2250/0001Means for transferring electromagnetic energy to implants
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2250/00Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2250/0004Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof adjustable
    • A61F2250/001Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof adjustable for adjusting a diameter
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2250/00Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2250/0004Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof adjustable
    • A61F2250/0013Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof adjustable for adjusting fluid pressure
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2250/00Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2250/0014Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis
    • A61F2250/0039Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis differing in diameter

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Abstract

Die Erfindung betrifft einen steuerbaren und / oder regelbaren interatrialen kathetergestützten rechts-links Shunt zur Entlastung des rechten Ventrikels mit:- einem Verbindungskanal (301),- wenigstens zwei Sensoren (407, 408)und- wenigstens einem bezüglich des Volumens veränderbaren Ballon/Zylinder (404), der im Verbindungskanal (301) positionierbar ist mit jeweiligem Aktor zur Volumenänderung, wobei der Shunt mit einer Regel- und/oder Auswerte- und/oder Steuereinheit verbindbar ist und diese die Signale der jeweiligen Sensoren empfängt, verarbeitet und in Abhängigkeit von einer Auswertung der Signale das jeweilige Volumen des Ballons/Zylinders (404) über den jeweiligen Aktor ansteuert und/oder regelt.The invention relates to a controllable and / or regulatable interatrial catheter-assisted right-left shunt for relieving the right ventricle, comprising: a connection channel (301), at least two sensors (407, 408) and at least one volume-variable balloon / cylinder ( 404), which can be positioned in the connecting channel (301) with respective actuator for volume change, wherein the shunt can be connected to a control and / or evaluation and / or control unit and receives the signals of the respective sensors, processed and in response to a Evaluation of the signals the respective volume of the balloon / cylinder (404) via the respective actuator controls and / or regulated.

Description

Das in dieser Beschreibung dargestellte Gerät bezieht sich auf das Gebiet der Medizintechnik.The device shown in this description relates to the field of medical technology.

Die Erfindung betrifft einen steuerbaren und / oder regelbaren interatrialen kathetergestützten rechts-links Shunt zur Entlastung des rechten Ventrikels bzw. einen steuerbaren interatrialen kathetergestützten temporären rechts-links Shunt zur Entlastung des rechten Ventrikels.The invention relates to a controllable and / or regulatable interatrial catheter-based right-left shunt for relieving the right ventricle or a controllable interatrial catheter-based temporary right-left shunt for relieving the right ventricle.

Der rechte Ventrikel ist eine der Herzkammern, die für den Strom des desoxygenierten Blutes durch die Lungen verantwortlich ist und von Natur aus dünnwandig gestaltet ist und deswegen schneller im Vergleich zum linken Ventrikel zur Insuffizienz neigt, die in der Regel als Folge der pulmonal-arteriellen Hypertonie entsteht, die ihrerseits entweder aufgrund der chronischobstruktiven Lungenerkrankung oder der Erkrankungen des linken Herzens auftritt.The right ventricle is one of the ventricles responsible for the flow of deoxygenated blood through the lungs and is inherently thin-walled and therefore prone to insufficiency more rapidly than the left ventricle, usually as a result of pulmonary arterial hypertension which, for its part, occurs either because of chronic obstructive pulmonary disease or diseases of the left heart.

Aus diesem Grunde, vor allem im Rahmen der Herzchirurgie, ist die Möglichkeit den rechten Ventrikel in der frühen postoperativen Erholungsphase vorübergehend durch einen temporären rechts-links Shunt zu entlasten, von großer Bedeutung. Dieses erleichtert und beschleunigt den Abgang von der Herz-Lungen-Maschine, reduziert den Katecholaminbedarf zur Kreislaufunterstützung, erhöht das Schlag- und dadurch das Herzzeitvolumen, erniedrigt das Risiko des offenen Thoraxes und ermöglicht die ECMO-Therapie (extrakorporale Membranoxygenierung) zu vermeiden.For this reason, especially in the context of cardiac surgery, the possibility of temporarily relieving the right ventricle in the early postoperative recovery phase by means of a temporary right-left shunt is of great importance. This facilitates and accelerates the exit from the heart-lung machine, reduces the catecholamine requirement for circulatory support, increases the stroke and thereby the cardiac output, lowers the risk of open thorax and allows ECMO therapy (extracorporeal membrane oxygenation) to be avoided.

Bislang sind nur zwei transatriale Shuntsysteme auf dem Markt erschienen und schon im Rahmen der klinischen Studien Patienten implantiert, nämlich V-Wave Shunt, VWave, Or Akiva, Israel und IASD (InterAtrial ShuntDevice) sowie Corvia Medical, Tewkesbury, MA, USA entsprechend der Druckschrift US 2013/0178783 A1 , wobei beide Shunts links-rechtsatrial sind und zur Behandlung der linksventrikulären Herzinsuffizienz zur Anwendung kommen.To date, only two transatrial shunt systems have appeared on the market, and patients have already been implanted in clinical trials, namely V-Wave Shunt, VWave, Or Akiva, Israel and IASD (InterAtrial Shunt Device) and Corvia Medical, Tewkesbury, MA, USA according to the document US 2013/0178783 A1 , where both shunts are left-right atrial and used for the treatment of left ventricular heart failure.

V-Wave Device ist ein unidirektionaler interantialer Shunt, der in der Kathetertechnik in die Vorhofscheidewand implantiert wird und durch den einseitigen Fluss von links nach rechts, wenn der Druckgradient zwischen beiden Vorhöfen über 5 mmHg steigt, den Druck im linken Vorhof senkt ( Amat-Santos IJ , Bergeron S, Bernier M, et al. Left atrial decompression through unidirectional left-to-right interatrial shunt for the treatment of left heart failure: first-in-man experience with the V-Wave device. 2015 Eurointervention 10(9):1 127-31. doi: 10.4244/EIJY14M05_07 ). Indiziert ist dieser Shunt zur Behandlung der Patienten sowohl mit erhaltender linksventrikulärer Pumpfunktion (diastolische Herzinsuffizienz) als auch mit eingeschränkter Pumpfunktion (systolische Herzinsuffizienz). Dieser Implant verhindert Lungenstauung, reduziert die Rate der Wiederaufnahmen, verbessert die Symptomatik der Herzinsuffizienz und die Lebensqualität. Das Gerät besteht aus einem sanduhrartigem Nitinolgerüst mit einer Beschichtung aus Polytetrafluoroethylen auf der linken Seite und drei Segel aus Rindperikard auf der rechten Seite zur Vorbeugung der paradoxalen Embolisation und der früheren Okklusion des Shunts ( Amat-Santos IJ , Nombela-Franco L, Garcia B, Tobar J, Rodes-Cabau J, San Roman JA. The V-Wave device for the treatment of heart failure Initial experience in Europe. 2015 Rev Esp Cardiol. 68:808-10 - Vol. 68 N.9. doi: 10.1016/j.rec. 2015.04.015 ). Erste Implantationen erfolgten an zehn Patienten in Kanada zwischen 2013 und 2015 ( Del Trigo M et al. Unidirectional left-to-right interatrial shunting for treatment of patients with heart failure with reduced ejection fraction: a safety and proof-of-principle cohort study. The Lancet, Volume 387, Issue 10025 , 1290 -1297 ). Aktuell wird V-Wave Shunt in den klinischen Studien in Europa approbiert und ist noch nicht in USA zugelassen.V-Wave Device is a unidirectional, interantial shunt implanted into the atrial septum in catheter technology, which lowers the pressure in the left atrium by the unilateral flow from left to right as the pressure gradient between the two atria exceeds 5 mmHg ( Amat-Santos IJ, Bergeron S, Bernier M, et al. Left atrial decompression through unidirectional left-to-right interatrial shunt for the treatment of left heart failure: first-in-man experience with the V-Wave device. 2015 euro intervention 10 (9): 1 127-31. doi: 10.4244 / EIJY14M05_07 ). This shunt is indicated for patients with both left ventricular pumping function (diastolic heart failure) and restricted pump function (systolic heart failure). This implant prevents pulmonary congestion, reduces the rate of readmissions, improves the symptoms of heart failure and improves the quality of life. The device consists of an hourglass-type nitinol framework with a coating of polytetrafluoroethylene on the left side and three sails made of beef pericardium on the right side to prevent paradoxical embolization and the former occlusion of the shunt ( Amat-Santos IJ, Nombela-Franco L, Garcia B, Tobar J, Rodes-Cabau J, San Roman JA. The V-Wave device for the treatment of heart failure Initial experience in Europe. 2015 Rev Esp Cardiol. 68: 808-10 - Vol. 68 N.9. doi: 10.1016 / j.rec. 2015.04.015 ). First implantations were performed on ten patients in Canada between 2013 and 2015 ( Del Trigo M et al. Unidirectional left-to-right interatrial shunting for treatment of patients with heart failure with reduced ejection fraction: a safety and proof-of-principle cohort study. The Lancet, Volume 387, Issue 10025, 1290-1297 ). V-Wave Shunt is currently approved in clinical trials in Europe and is not yet approved in the US.

InterAtrial ShuntDevice (IASD) ist das weltweit erste kathetergestützte Gerät zur Behandlung der Herzinsuffizienz, das aktuell in Europa getestet wird, aber noch nicht offiziell zur routinemäßigen Implantation zugelassen ist. Dieses ist aus Nitinol hergestellt und hat einen 19 mm äußeren Diameter. Nach der Implantation im Vorhofseptum hält es permanent nach seiner Entfaltung eine neue 8 mm große Verbindung zwischen linkem und rechten Vorhof offen ( Søndergaard L, Reddy V, Kaye D et al. Transcatheter Treatment of Heart Failure with Preserved or Mildly Reduced Ejection Fraction Using a Novel Interatrial Implant to Lower Left Atrial Pressure. 2014 Eur J Heart Failure 16:796-801. doi: 10.1002/ejhf.111 ). Das Gerät ist für Patienten mit diastolischer Herzinsuffizienz indiziert. REDUCE LAP-HF 1 ist eine multizentrische open-label, single-arm Studie, in der an 68 Patienten, die älter als 40 Jahre alt waren, mit LVEF (linksvetrikuläre Ejektionsfraktion) über 40% gezeigt wurde, dass IASD-Implantation sicher durchführbar ist und außerdem den linksatrialen Druck bei Belastung signifikant reduziert ( Hasenfuß G, Hayward C, Burkhoff D et al. A transcatheter intracardiacshunt device for heart failure with preserved ejection fraction (REDUCE LAP-HF): a multicentre, open-label, single-arm, phase 1 trial. 2016 Lancet 387(10025):1298-304. doi: 10.1016/S0140-6736(16)00704-2) .InterAtrial ShuntDevice (IASD) is the world's first catheter-assisted heart failure device that is currently being tested in Europe but is not yet officially approved for routine implantation. This is made of Nitinol and has a 19 mm outer diameter. After implantation in the atrial septum it permanently keeps a new 8 mm connection between left and right atrium open after its unfolding ( Søndergaard L, Reddy V, Kaye D et al. Transcatheter Treatment of Heart Failure with Preserved or Mildly Reduced Ejection Fraction Using a Novel Interatrial Implant to Lower Left Atrial Pressure. 2014 Eur J Heart Failure 16: 796-801. doi: 10.1002 / ejhf.111 ). The device is indicated for patients with diastolic heart failure. REDUCE LAP-HF 1 is a multi-center, open-label, single-arm study in which over 40% of 68 patients older than 40 years old with LVEF (left ventricular ejection fraction) have demonstrated that IASD implantation is safe and also significantly reduces left atrial pressure under exercise ( Hasenfuß G, Hayward C, Burkhoff D et al. A transcatheter intracardiac shunt device for heart failure with preserved ejection fraction (REDUCE LAP-HF): a multicentre, open-label, single-arm, phase 1 trial. 2016 Lancet 387 (10025): 1298-304. doi: 10.1016 / S0140-6736 (16) 00704-2) ,

Weitere Publikationen zum IASD im Stand der Technik sind nachfolgend aufgeführt, nämlich Kaye D, Hasenfuß G, Neuzil P, et al. One-Year Outcomes After Transcatheter Insertion of an Interatrial Shunt Device for the Management of Heart Failure With Preserved Ejection Fraction. 2016 Circ Heart Fail. 9(12). pii: e003662 . Malek F, Neuzil P, Gustafsson F et al. Clinical Outcome of Transcatheter Treatment of Heart Failure with Preserved or Mildly Reduced Ejection Fraction Using a Novel Implant. 2015 International Journal of Cardiology 187:227-28. doi: 10.1016/j.ijcard. 2015.03.198 sowie Hasenfuß G, Gustafsson F, Kaye D et al. Rationale and Design of the Reduce Elevated Left Atrial Pressure in Patients With Heart Failure (Reduce LAP-HF) Trial. 2015 J Card Fail 21 (7): 594-600. doi: 10.1016/j.cardfail.2015.05.008 . Kaye D, Shah S, Borlaug B et al. Effects of an Interatrial Shunt on Rest and Exercise Hemodynamics: Results of a Computer Simulation in Heart Failure. 2014 Journal of Cardiac Failure 20(3):212-21. doi: 10.1016/j.cardfail.2014.01.005 .Other publications on the IASD in the prior art are listed below, namely Kaye D, Hasenfuß G, Neuzil P, et al. One-Year Outcomes After Transcatheter Insertion of an Interatrial Shunt Device for the Management of Heart Failure With Preserved Ejection Fraction. 2016 Circ Heart Fail. 9 (12). pii: e003662 , Malek F, Neuzil P, Gustafsson F et al. Clinical Outcome of Transcatheter Treatment of Heart Failure with Preserved or Mildly Reduced Ejection Fraction Using a Novel Implant. 2015 International Journal of Cardiology 187: 227-28. doi: 10.1016 / j.ijcard. 2015.03.198 such as Hasenfuss G, Gustafsson F, Kaye D et al. Rational and Design of the Reduce Elevated Left Atrial Pressure in Patients With Heart Failures (Reduce LAP-HF) Trial. 2015 J Card Fail 21 (7): 594-600. doi: 10.1016 / j.cardfail.2015.05.008 , Kaye D, Shah S, Borlaug B et al. Effects of an Interatrial Shunt on Rest and Exercise Hemodynamics: Results of a Computer Simulation in Heart Failure. 2014 Journal of Cardiac Failure 20 (3): 212-21. doi: 10.1016 / j.cardfail.2014.01.005 ,

Diese beiden Systeme sind zur Behandlung der systolischen/diastolischen linksventrikulären Herzinsuffizienz durch die Senkung des Blutdrucks im linken Vorhof anhand des Shunts angedacht, sind permanent und deswegen nicht nichtchirurgisch entfernbar und werden als interventionelle Behandlungsoption für Patienten mit ausgeschöpften Reserven der medikamentösen Therapie betrachtet. Linderung der Herzinsuffizienzsymptomatik ist von der Shuntgröße abhängig. Das bedeutet, dass einerseits zu großes Shuntostium zum vermehrten Abfluss sauerstoffarmen Blutes nach links führt und es nicht nur eine Volumenbelastung des linken Ventrikels und eine Dekompensation seiner Pumpfunktion verursachen kann, sondern auch einen Abfall der Sättigungswerte. Anderseits zu kleines Ostium nivelliert den hämodynamischen Effekt dieses Shunts und seine klinischen Vorteile können sich nicht in vollem Maße entwickeln. Auf diese Weise spielt die Steuerbarkeit solcher Systeme eine wichtige Rolle. Unter Steuerbarkeit versteht man schrittweise Entfaltung des Shunts unter präziser und kontinuierlicher echokardiographischer Kontrolle des Flusses über den Shunt und seine Adjustierung in Abhängigkeit von Patientenbedarf.These two systems are being designed to treat systolic / diastolic left ventricular heart failure by lowering the left atrial blood pressure via the shunt, are permanent and therefore non-surgically removable, and are considered an interventional treatment option for patients with depleted reserves of drug therapy. Relief of heart failure symptoms is dependent on shunt size. This means that, on the one hand, too large a shuntostium leads to an increased outflow of oxygen-poor blood to the left and it can cause not only a volume load on the left ventricle and a decompensation of its pumping function, but also a decrease of the saturation values. On the other hand, too little ostium levels the hemodynamic effect of this shunt and its clinical benefits can not fully develop. In this way, the controllability of such systems plays an important role. Controllability is the gradual development of the shunt under precise and continuous echocardiographic control of flow across the shunt and its adjustment as a function of patient demand.

Ein Temporärer Shunt dient nicht zur langfristigen Behandlung der chronischen rechtsventrikulären Herzinsuffizienz, sondern zur vorübergehenden Entlastung des rechten Ventrikels nach einer herzchirurgischen Operation und vor allem, wenn eine anhaltende Trikuspidalklappeninsuffizienz beseitigt wurde, und kann einer Alternative zur ECMO-Therapie bei noch erhaltender linksventrikulärer Pumpfunktion werden. Kurzfristige Anwendung reduziert die Gefahr septischer Komplikationen und Thromboembolien.A Temporary Shunt is not intended for the long-term treatment of chronic right ventricular failure, but for temporary relief of the right ventricle after cardiac surgery, and especially if persistent tricuspid valve regurgitation has been resolved, and may be an alternative to ECMO therapy with sustained left ventricular pumping function. Short-term use reduces the risk of septic complications and thromboembolism.

Der vorliegenden Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, eine medizinische Anordnung für die Erniedrigung des rechtsatrialen und dadurch des rechtsventrikulären Drucks bei Patienten mit eingeschränkter rechtsventrikulärer Pumpfunktion aufzuzeigen.The present invention has for its object to provide a medical device for the reduction of the right atrial and thus the right ventricular pressure in patients with limited right ventricular pumping function.

Gelöst wird diese Aufgabe mit einer medizinischen Shuntanordnung gemäß Hauptanspruch.This problem is solved with a medical shunt arrangement according to the main claim.

Der erfindungsgemäße steuerbare und / oder regelbare interatrialer kathetergestützter rechts-links Shunt zur Entlastung des rechten Ventrikels weist auf:

  • - einen Verbindungskanal,
  • - wenigstens zwei Sensoren
und
  • - wenigstens einen bezüglich des Volumens veränderbaren Ballon/Zylinder, der im Verbindungskanal positionierbar ist mit jeweiligem Aktor zur Volumenänderung,
wobei der Shunt mit einer Regel- und/oder Auswerte- und/oder Steuereinheit verbindbar ist und diese die Signale der jeweiligen Sensoren empfängt, verarbeitet und in Abhängigkeit von einer Auswertung der Signale das jeweilige Volumen des Ballons/Zylinders über den jeweiligen Aktor ansteuert und/oder regelt.The controllable and / or regulatable interatrial catheter-based right-left shunt according to the invention for relieving the right ventricle has:
  • a connection channel,
  • - at least two sensors
and
  • at least one volume-variable balloon / cylinder, which is positionable in the connecting channel with respective actuator for volume change,
wherein the shunt is connectable to a control and / or evaluation and / or control unit and receives the signals of the respective sensors, processes and, depending on an evaluation of the signals, activates the respective volume of the balloon / cylinder via the respective actuator and / or regulates.

Ferner kann in einer besonderen Ausgestaltungsvariante zumindest ein Sensor im Bereich eines ersten distalen Endes des Verbindungskanals positionierbar sein und zumindest ein weiterer Sensor im Bereich eines zweiten distalen Endes positionierbar ist, wobei ein jeweiliger Druck bzw. Druckunterschied und/oder eine jeweilige Fluss(geschwindigkeit) bzw. Fluss(geschwindigkeits)unterschied erfassbar ist.Furthermore, in a particular embodiment variant, at least one sensor can be positioned in the region of a first distal end of the connection channel and at least one further sensor can be positioned in the region of a second distal end, wherein a respective pressure or pressure difference and / or a respective flow (velocity) or velocity Flow (speed) difference is detectable.

Weiter kann der Verbindungskanal an seinen distalen Enden Positionierungsmittel und/oder Fixierungsmittel aufweisen.Furthermore, the connecting channel can have positioning means and / or fixing means at its distal ends.

Insbesondere ist dieser Shunt für die temporäre Verwendung bzw. Anwendung gedacht.In particular, this shunt is intended for temporary use or application.

Dieses Gerät ist für Erniedrigung des rechtsatrialen und dadurch des rechtsventrikulären Drucks bei Patienten mit eingeschränkter rechtsventrikulärer Pumpfunktion in den ersten Tagen nach einer herzchirurgischen Operation vorgesehen. Besonders wichtig ist es für Patienten, denen eine Rekonstruktion der Trikuspidalklappe durchgeführt wurde, weil es dem rechten Ventrikel die Möglichkeit sich durch den Rückstrom bei seiner ursprünglichen Undichtigkeit in den rechten Vorhof zu entlasten beraubt.This device is designed to reduce right atrial and thus right ventricular pressure in patients with impaired right ventricular pumping function in the first few days after cardiac surgery. It is particularly important for patients undergoing reconstruction of the tricuspid valve, because it deprives the right ventricle of the opportunity to relieve itself through the return current at its original leakage into the right atrium.

Die Senkung des rechtsatrialen Drucks erfolgt durch die Anlage des Shunts nach der Punktion des Vorhofseptums entweder unter Durchleuchtungskontrolle vor der Operation und der Thorakotomie oder nach dem Anfahren der Herz-Lungen-Maschine und der Eröffnung des rechten Vorhofs nun unter Sichtkontrolle.The reduction of the right atrial pressure is done by placing the shunt after the atrial septum puncture either under fluoroscopic control before surgery and thoracotomy or after starting the heart-lung machine and the opening of the right atrium now under visual control.

Zuerst erfolgt die Einführung des Katheters durch die Punktion eines der zentralen venösen Halsgefäße (V. jugularis interna oder V. subklavia) mit einer Punktionsnadel. Durch diese Nadel wird in Seldinger-Technik ein Führungsdraht im rechen Vorhof platziert. Des Weiteren wird die Punktionsnadel entfernt und über diesen Draht wird eine venöse Schleuße angelegt und an der Haut fixiert. Anschließend wird ein Pigtail Katheter über denselben Draht in den rechten Vorhof vorgeführt und Angiogramm mit Darstellung des rechten Vorhofs durchgeführt. Dann wird der Pigtail-Katheter gegen einen transseptalen Brockenbrough-Katheter mit einer Nadel für Punktion des Vorhofseptums im Bereich der Fossa ovalis getauscht. Dabei wird kontinuierlich der Druck im rechten und linken Vorhof gemessen und beobachtet. Nach dem Passieren des Septums wird die Brockenbrough-Septumspunktionsnadel entfernt und durch diesen Katheter ein Führungsdraht in den linken Vorhof vorgeschoben. Als Nächstes passiert anhand der röntgenpositiven Markierungen die Platzierung des Shuntkatheters genau in der Mitte des Vorhofseptums. Danach wird der externe Ballon des Shunts mit Kontrastmittellösung aufgeblasen bis er sich komplett entfaltet und durch die hantelförmige Gestalt auf beiden Seiten des Vorhofseptums fest fixiert. Dieser Ballon enthält auf der ganzen Länge eine Höhle, die einen Verbindungskanal (Shunt) zwischen dem rechen und linken Vorhof bildet. Dann unter der echokardiographischen Kontrolle wird mit einem Anschluss der interne Ballon im Shuntskanal auch mit Kontrastmittellösung aufgefüllt. Dadurch wird der Fluss über den Shunt abhängig von der arteriellen Sättigung, der Pumpfunktion und Volumenbelastung des linken Ventrikels und der Entlastung des rechten Ventrikels adjustiert bis therapeutischer Effekt des Shunts erreicht ist. Am Shunt sind Detektoren zur Messung der rechtsatrialen und linksatrialen Drücke und des Flusses über den Shunt montiert.First, the catheter is inserted through the puncture of one of the central venous cervical vessels (internal jugular vein or subclavian vein) with a puncture needle. Through this needle is in Seldinger technique placed a guidewire in the right atrium. Furthermore, the puncture needle is removed and via this wire a venous loop is applied and fixed to the skin. Subsequently, a pigtail catheter is demonstrated over the same wire in the right atrium and performed angiogram with representation of the right atrium. Then, the pigtail catheter is swapped with a Brosebrough transseptal catheter with a needle for atrial septal puncture in the area of the fossa ovalis. The pressure in the right and left atrium is continuously measured and observed. After passing through the septum, the Brockenbrough septum puncture needle is removed and a guidewire advanced through this catheter into the left atrium. Next, using the X-ray positive markers, the placement of the shunt catheter occurs exactly in the middle of the atrial septum. Thereafter, the external balloon of the shunt is inflated with contrast agent solution until it fully unfolds and is firmly fixed by the dumbbell-shaped shape on both sides of the atrial septum. This balloon contains a cavity along its entire length that forms a connecting channel (shunt) between the right and left atrium. Then, under echocardiographic control, one port will also fill the internal balloon in the shunt channel with contrast medium solution. This adjusts the flow across the shunt as a function of arterial saturation, pumping function and volume load of the left ventricle, and relief of the right ventricle until the therapeutic effect of the shunt is reached. At the shunt, detectors are mounted to measure the right atrial and left atrial pressures and flow across the shunt.

Vorteile dieser Vorrichtung bzw. Methode sind:

  • - schnelle Implantation sowohl interventionell als auch im Rahmen eines offenen herzchirurgischen Eingriffs;
  • - Shuntvolumen kann nach Patientenbedarf adjustiert werden;
  • - das System ist kosteneffektiv;
  • - das System kann prinzipiell auch als links-rechts Shunt angewendet werden;
  • - das System ist vollständig einwandfrei, genauso wie alle zentralvenösen Katheter, durchs Entleeren der beiden Ballons und Zug entfernbar.
Advantages of this device or method are:
  • - rapid implantation both interventionally and in the context of an open cardiac surgery;
  • - Shunt volume can be adjusted according to patient needs;
  • - the system is cost effective;
  • - The system can be used in principle as a left-right shunt;
  • - The system is completely flawless, as are all central venous catheters, by draining the two balloons and pulling removable.

Die Risiken dieser Methode könnten sein:The risks of this method could be:

Herzrhythmusstörungen, Blutungen, Verletzung der Herzhöhlen, Thrombosen, Embolien, Schlaganfall, Lungenarterienembolie, Verschlechterung der Herzinsuffizienz, Katheterinfektion, Endokarditis/Sepsis, Dislokation des Shunts, persistierender Shunt nach Gerätentfernung, Ballonruptur mit Verlust seiner Teile im Kreislauf, Herzstillstand, Lungenstauung, Lungenentzündung, Niereninsuffizienz, Rethorakotomie, Pneumothorax und Tod.Cardiac arrhythmia, bleeding, injury to the heart cavities, thrombosis, embolism, stroke, pulmonary embolism, worsening heart failure, catheter infection, endocarditis / sepsis, dislocation of the shunt, persistent shunt after device removal, balloon rupture with loss of its parts in the circulation, cardiac arrest, pulmonary congestion, pneumonia, renal insufficiency , Rethoracotomy, Pneumothorax and Death.

Nachfolgend werden Ausführungsbeispiele der Erfindung anhand der beiliegenden Zeichnungen in der Figurenbeschreibung detailliert beschrieben, wobei diese die Erfindung erläutern sollen und nicht beschränkend zu werten sind:Hereinafter, embodiments of the invention will be described in detail with reference to the accompanying drawings in the description of the figures, which are intended to illustrate the invention and are not to be considered as limiting:

Es zeigen:

  • die abgeschlossene Punktion des Vorhofseptums mit einem Brockenbrough-Katheter und einer Brockenbrough-Nadel;
  • ein durch die venöse Schleuse anhand eines Führungsdrahtes im Vorhofseptum positionierter shunttragender Katheter;
  • eine schematische Darstellung eines Ausführungsbeispiels des Shunts;
  • eine schematische Darstellung eines Ausführungsbeispiels des Shunts im Längsschnitt;
  • eine schematische Darstellung eines Ausführungsbeispiels des Shunts im Querschnitt;
  • eine schematische Darstellung eines weiteren Ausführungsbeispiels des Shunts im Querschnitt und
  • eine schematische Darstellung eines dritten Ausführungsbeispiels des Shunts im Querschnitt.
Show it:
  • the completed atrial septal puncture with a Brockenbrough catheter and a Brockenbrough needle;
  • a shunt-carrying catheter positioned through the venous sheath based on a guidewire in the atrial septum;
  • a schematic representation of an embodiment of the shunt;
  • a schematic representation of an embodiment of the shunt in longitudinal section;
  • a schematic representation of an embodiment of the shunt in cross section;
  • a schematic representation of another embodiment of the shunt in cross section and
  • a schematic representation of a third embodiment of the shunt in cross section.

Auf wird die abgeschlossene Punktion des Vorhofseptums mit einem Brockenbrough-Katheter 102 und einer Brockenbrough-Nadel 103 dargestellt. Der Katheter ist durch eine venöse Schleuse 101-1/101-2 unter Durchleuchtung vorgeschoben und im Bereich der Fossa ovalis des Vorhofseptums positioniert.On becomes the completed puncture of the atrial septum with a Brockenbrough catheter 102 and a Brockenbrough needle 103 shown. The catheter is through a venous lock 101-1 / 101-2 under fluoroscopy and positioned in the area of the fossa ovalis of the atrial septum.

Auf wird durch die venöse Schleuse 101-1/101-2 anhand eines Führungsdrahtes 201 im Vorhofseptum positionierter shunttragender Katheter 205 dargestellt. Am proximalen Teil dieses Katheters 202/203/204/209 befinden sich insgesamt fünf Ports: Port 209 ist vorgesehen für die Einführung des Drahtes, Port 204 ist vorgesehen für Anschluss der Druckmessung im rechten und linken Vorhof, Port 210 ist vorgesehen für Anschluss der Flussmessung über den Shunt, Port 203 ist vorgesehen für Applikation der Kontrastmittellösung in den äußeren Ballon des Shunts, Port 202 ist vorgesehen für Applikation der Kontrastmittellösung in den inneren Ballon des Shunts. Am distalen Teil des Katheters 206/207/208 befindet sich das Shunt-Device mit drei Markierungen, die für die richtige Platzierung des Shunts im Vorhofseptum vorgesehen sind: Markierung 208 entspricht dem rechtsatrialen Teil des Shunts, Markierung 206 entspricht dem linksatrialen Teil des Shunts, Markierung 207 entspricht dem Mittleren (septalen) Teil des Shunts.On gets through the venous lock 101-1 / 101-2 using a guidewire 201 Shunt-carrying catheter positioned in the atrial septum 205 shown. At the proximal part of this catheter 202 / 203 / 204 / 209 There are a total of five ports: Port 209 is intended for the introduction of the wire, port 204 is intended for connection of the pressure measurement in the right and left atrium, port 210 is intended for connecting the flow measurement via the shunt, port 203 is intended for application of the contrast agent solution in the outer balloon of the shunt, port 202 is intended for application of the contrast agent solution in the inner balloon of the shunt. At the distal part of the catheter 206 / 207 / 208 is the shunt device with three markers, which are intended for the correct placement of the shunt in the atrial septum: mark 208 corresponds to the right atrial part of the shunt, mark 206 corresponds to the left atrial part of the shunt, mark 207 corresponds to the middle (septal) part of the shunt.

zeigt den Shunt. Dieser Shunt besteht aus einem äußeren Ballon 302/303/304 und einem inneren Ballon (auf dieser Abbildung nicht aufgezeichnet, s. , , , ). Der äußere Ballon wird durch den Port 203 des Shunt-Katheters 205 mit Kontrastmittellösung bis zu seiner vollständigen Entfaltung aufgefüllt, dann nimmt er Gestalt einer Hantel, deren externe Teile sich im rechten 303 und linken 302 Vorhof befinden, was die Shuntdislokation ausschließt und damit wird dieser Ballon im Vorhofseptum befestigt. Der äußere Ballon hat einen mittleren Teil 304, in dem eine Höhle einen Verbindungskanal 301 (Shunt) zwischen rechtem und linkem Vorhof bildet. Der mittlere Teil 304 spreizt den Punktionskanal im Vorhofseptum nach seiner vollständigen Entfaltung und schafft damit den Druck zur noch besseren Befestigung des ganzen Systems. Nach der endgültigen Platzierung des Shunts kann der Führungsdraht 201 entfernt werden. shows the shunt. This shunt consists of an outer balloon 302 / 303 / 304 and an inner balloon (not shown on this illustration, p. . . . ). The outer balloon gets through the port 203 of the shunt catheter 205 filled with contrast medium solution until it is fully unfolded, it takes the form of a dumbbell whose external parts are in the right 303 and left 302 atria, which excludes the shunt dislocation and thus this balloon is attached in the atrial septum. The outer balloon has a middle part 304 in which a cave has a connecting channel 301 (Shunt) forms between right and left atrium. The middle part 304 spreads the puncture channel in the atrial septum after its full deployment and thus creates the pressure for even better attachment of the whole system. After the final placement of the shunt, the guidewire can 201 be removed.

Auf wird der Shunt im Längsschnitt dargestellt. Unter 409 sind Detektoren für kontinuierliche Flussmessung über den Stunt aufgezeichnet. Unter 407 und 408 sind Druckdetektoren im rechten bzw. linken Vorhof aufgezeichnet. Der äußere Ballon wird mit einer Lösung über den Kanal 401 bis zur vollständigen Entfaltung aufgefüllt. Unter 402 ist das Einmündungsostium des Kanals 401 in den äußeren Ballon aufgezeichnet. Der innere Ballon 404 dient zur Adjustierung des Shuntlumens und dadurch wird der Fluss über den Shunt reguliert und zwar von einer kompletten Okklusion des Shunts bis zu seiner vollständigen Öffnung je nach Patientenbedarf. Zur Kontrolle der Shuntlage wird Durchleuchtung und Echokardiographie angewendet. Außerdem wird die Effektivität der Therapie anhand der Druck- und Flussmessung angepasst und beurteilt. Der innere Ballon 404 wird mit der Lösung über den Kanal 403 aufgefüllt. Unter 405 ist das Einmündungsostium des Kanals 403 aufgezeichnet.On the shunt is shown in longitudinal section. Under 409 detectors are recorded for continuous flow measurement over the stunt. Under 407 and 408 Pressure detectors are recorded in the right or left atrium. The outer balloon is filled with a solution over the canal 401 filled to completion. Under 402 is the confluence of the canal 401 recorded in the outer balloon. The inner balloon 404 It serves to adjust the shunt lumen and thereby regulates the flow across the shunt, from a complete occlusion of the shunt to its full opening according to patient needs. Radiography and echocardiography are used to control the shunt position. In addition, the effectiveness of the therapy is adjusted and assessed by means of the pressure and flow measurement. The inner balloon 404 comes with the solution over the channel 403 refilled. Under 405 is the confluence of the canal 403 recorded.

Auf wird der Shunt im Querschnitt dargestellt. Der innere Ballon kann in drei Modifikationen konstruiert werden. Die erste Modifikation ist ein Zylinder 404, der innerhalb des äußeren Ballons implantiert ist und nach der Applikation der Lösung entfaltet sich und ändert dadurch den Durchmesser des Shuntlumens 301. Vom Vorteil dieser Konstruktion ist der physiologische Blutfluss durch den Shunt. Unter 501 und 502 sind die Kabel zu den Druck- bzw. Flussdetektoren aufgezeichnet.On the shunt is shown in cross section. The inner balloon can be constructed in three modifications. The first modification is a cylinder 404 , which is implanted within the outer balloon and after application of the solution unfolds and thereby changes the diameter of the shunt lumen 301 , The advantage of this construction is the physiological blood flow through the shunt. Under 501 and 502 the cables are recorded to the pressure or flow detectors.

Auf wird der Shunt im Querschnitt mit der zweiten Modifikation des inneren Ballons 404 dargestellt. In dieser Modifikation liegt der innere Ballon an der unteren Wand des äußeren Ballons und als eine Sphäre gestaltet, die bei ihrer Entfaltung das Lumen des Shunts 301 reduziert (aufgezeichnet mit punktierten Linien). Diese Konstruktion hat aber weniger physiologischen Fluss als die, die auf der aufgezeichnet ist.On becomes the shunt in cross-section with the second modification of the inner balloon 404 shown. In this modification, the inner balloon is located on the lower wall of the outer balloon and shaped as a sphere which, when deployed, forms the lumen of the shunt 301 reduced (recorded with dotted lines). However, this construction has less physiological flow than that on the is recorded.

zeigt den Shunt im Querschnitt mit der dritten Modifikation des inneren Ballons 404 dargestellt. Dieser Ballon besteht aus zwei heimsphärischen Teilen, die sich beim Aufblasen gleichzeitig entfalten und dermaßen den Diameter des Shuntlumens 301 reduzieren. shows the shunt in cross-section with the third modification of the inner balloon 404 shown. This balloon consists of two hemispheric parts that unfold simultaneously when inflated and thus the diameter of the shunt lumen 301 to reduce.

BezugszeichenlisteLIST OF REFERENCE NUMBERS

101-1101-1
venöse Schleusevenous lock
101-2101-2
venöse Schleusevenous lock
102102
Brockenbrough-KatheterBrockenbrough catheter
103103
Brockenbrough-Nadel Brockenbrough needle
201201
Führungsdrahtguidewire
202202
Portport
203203
Portport
204204
Portport
205205
Kathetercatheter
206206
Markierungmark
207207
Markierungmark
208208
Markierungmark
209209
Portport
210210
Port port
301301
Verbindungskanalconnecting channel
302302
linker Vorhofleft atrium
303303
rechter Vorhofright atrial
304304
mittlerer Teil middle part
401401
Kanalchannel
402402
EinmündungsostiumEinmündungsostium
403403
Kanalchannel
404404
innere Ballon/ Zylinderinner balloon / cylinder
405405
EinmündungsostiumEinmündungsostium
407407
Druckdetektorpressure detector
408408
Druckdetektorpressure detector
409409
Detektoren detectors
501501
Kabelelectric wire
502502
Kabelelectric wire

ZITATE ENTHALTEN IN DER BESCHREIBUNG QUOTES INCLUDE IN THE DESCRIPTION

Diese Liste der vom Anmelder aufgeführten Dokumente wurde automatisiert erzeugt und ist ausschließlich zur besseren Information des Lesers aufgenommen. Die Liste ist nicht Bestandteil der deutschen Patent- bzw. Gebrauchsmusteranmeldung. Das DPMA übernimmt keinerlei Haftung für etwaige Fehler oder Auslassungen.This list of the documents listed by the applicant has been generated automatically and is included solely for the better information of the reader. The list is not part of the German patent or utility model application. The DPMA assumes no liability for any errors or omissions.

Zitierte PatentliteraturCited patent literature

  • US 2013/0178783 A1 [0005]US 2013/0178783 A1 [0005]

Zitierte Nicht-PatentliteraturCited non-patent literature

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  • Amat-Santos IJ , Nombela-Franco L, Garcia B, Tobar J, Rodes-Cabau J, San Roman JA. The V-Wave device for the treatment of heart failure Initial experience in Europe. 2015 Rev Esp Cardiol. 68:808-10 - Vol. 68 N.9. doi: 10.1016/j.rec. 2015.04.015 [0006]Amat-Santos IJ, Nombela-Franco L, Garcia B, Tobar J, Rodes-Cabau J, San Roman JA. The V-Wave device for the treatment of heart failure Initial experience in Europe. 2015 Rev Esp Cardiol. 68: 808-10 - Vol. 68 N.9. doi: 10.1016 / j.rec. 2015.04.015 [0006]
  • Del Trigo M et al. Unidirectional left-to-right interatrial shunting for treatment of patients with heart failure with reduced ejection fraction: a safety and proof-of-principle cohort study. The Lancet, Volume 387, Issue 10025 , 1290 -1297 [0006]Del Trigo M et al. Unidirectional left-to-right interatrial shunting for treatment of patients with heart failure with reduced ejection fraction: a safety and proof-of-principle cohort study. The Lancet, Volume 387, Issue 10025, 1290-1297 [0006]
  • Søndergaard L, Reddy V, Kaye D et al. Transcatheter Treatment of Heart Failure with Preserved or Mildly Reduced Ejection Fraction Using a Novel Interatrial Implant to Lower Left Atrial Pressure. 2014 Eur J Heart Failure 16:796-801. doi: 10.1002/ejhf.111 [0007]Søndergaard L, Reddy V, Kaye D et al. Transcatheter Treatment of Heart Failure with Preserved or Mildly Reduced Ejection Fraction Using a Novel Interatrial Implant to Lower Left Atrial Pressure. 2014 Eur J Heart Failure 16: 796-801. doi: 10.1002 / ejhf.111 [0007]
  • Hasenfuß G, Hayward C, Burkhoff D et al. A transcatheter intracardiacshunt device for heart failure with preserved ejection fraction (REDUCE LAP-HF): a multicentre, open-label, single-arm, phase 1 trial. 2016 Lancet 387(10025):1298-304. doi: 10.1016/S0140-6736(16)00704-2) [0007]Hasenfuß G, Hayward C, Burkhoff D et al. A transcatheter intracardiac shunt device for heart failure with preserved ejection fraction (REDUCE LAP-HF): a multicentre, open-label, single-arm, phase 1 trial. 2016 Lancet 387 (10025): 1298-304. doi: 10.1016 / S0140-6736 (16) 00704-2) [0007]
  • Kaye D, Hasenfuß G, Neuzil P, et al. One-Year Outcomes After Transcatheter Insertion of an Interatrial Shunt Device for the Management of Heart Failure With Preserved Ejection Fraction. 2016 Circ Heart Fail. 9(12). pii: e003662 [0008]Kaye D, Hasenfuß G, Neuzil P, et al. One-Year Outcomes After Transcatheter Insertion of an Interatrial Shunt Device for the Management of Heart Failure With Preserved Ejection Fraction. 2016 Circ Heart Fail. 9 (12). pii: e003662 [0008]
  • Malek F, Neuzil P, Gustafsson F et al. Clinical Outcome of Transcatheter Treatment of Heart Failure with Preserved or Mildly Reduced Ejection Fraction Using a Novel Implant. 2015 International Journal of Cardiology 187:227-28. doi: 10.1016/j.ijcard. 2015.03.198 [0008]Malek F, Neuzil P, Gustafsson F et al. Clinical Outcome of Transcatheter Treatment of Heart Failure with Preserved or Mildly Reduced Ejection Fraction Using a Novel Implant. 2015 International Journal of Cardiology 187: 227-28. doi: 10.1016 / j.ijcard. 2015.03.198 [0008]
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Claims (3)

Steuerbarer und / oder regelbarer interatrialer kathetergestützter rechts-links Shunt zur Entlastung des rechten Ventrikels mit: - einem Verbindungskanal (301), - wenigstens zwei Sensoren (407, 408) und - wenigstens einem bezüglich des Volumens veränderbaren Ballon/Zylinder (404), der im Verbindungskanal (301) positionierbar ist mit jeweiligem Aktor zur Volumenänderung, wobei der Shunt mit einer Regel- und/oder Auswerte- und/oder Steuereinheit verbindbar ist und diese die Signale der jeweiligen Sensoren empfängt, verarbeitet und in Abhängigkeit von einer Auswertung der Signale das jeweilige Volumen des Ballons/Zylinders (404) über den jeweiligen Aktor ansteuert und/oder regelt.Controllable and / or adjustable interatrial catheter-based right-left shunt for relief of the right ventricle with: a connection channel (301), - At least two sensors (407, 408) and - At least one with respect to the volume variable balloon / cylinder (404), which is positionable in the connecting channel (301) with respective actuator for volume change, the shunt with a control and / or evaluation and / or control unit is connected and these signals receives the respective sensors, processes and depending on an evaluation of the signals the respective volume of the balloon / cylinder (404) via the respective actuator controls and / or regulates. Shunt nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass zumindest ein Sensor (407, 409) im Bereich eines ersten distalen Endes des Verbindungskanals (301) positionierbar ist und zumindest ein weiterer Sensor (408, 409) im Bereich eines zweiten distalen Endes positionierbar ist, wobei ein jeweiliger Druck bzw. Druckunterschied und/oder eine jeweilige Fluss(geschwindigkeit) bzw. Fluss(geschwindigkeits)unterschied erfassbar ist.Shunt after Claim 1 , characterized in that at least one sensor (407, 409) in the region of a first distal end of the connecting channel (301) is positionable and at least one further sensor (408, 409) can be positioned in the region of a second distal end, wherein a respective pressure or Pressure difference and / or a respective flow (speed) or flow (speed) difference can be detected. Shunt nach einem der Ansprüche 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass der Verbindungskanal (301) an seinen distalen Enden Positionierungsmittel und/oder Fixierungsmittel aufweist.Shunt after one of the Claims 1 or 2 , characterized in that the connecting channel (301) has at its distal ends positioning means and / or fixing means.
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