CH694899A5 - data acquisition system and set of postcards for such a system. - Google Patents

data acquisition system and set of postcards for such a system. Download PDF

Info

Publication number
CH694899A5
CH694899A5 CH02312/00A CH23122000A CH694899A5 CH 694899 A5 CH694899 A5 CH 694899A5 CH 02312/00 A CH02312/00 A CH 02312/00A CH 23122000 A CH23122000 A CH 23122000A CH 694899 A5 CH694899 A5 CH 694899A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
cards
card
acquisition
digital
communication
Prior art date
Application number
CH02312/00A
Other languages
French (fr)
Inventor
Georges Mc Karris
Jean-Luc Lehmann
Original Assignee
Volotek Sa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Volotek Sa filed Critical Volotek Sa
Priority to CH02312/00A priority Critical patent/CH694899A5/en
Priority to PCT/CH2001/000688 priority patent/WO2002044883A1/en
Priority to AU2002223354A priority patent/AU2002223354A1/en
Publication of CH694899A5 publication Critical patent/CH694899A5/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G06COMPUTING; CALCULATING OR COUNTING
    • G06FELECTRIC DIGITAL DATA PROCESSING
    • G06F3/00Input arrangements for transferring data to be processed into a form capable of being handled by the computer; Output arrangements for transferring data from processing unit to output unit, e.g. interface arrangements
    • G06F3/05Digital input using the sampling of an analogue quantity at regular intervals of time, input from a/d converter or output to d/a converter

Description

       

  



   La présente invention concerne un système d'acquisition de données  modulable, en particulier un système d'acquisition basé sur un jeu  de cartes modulaires. 



   De nombreux systèmes d'acquisitions existent qui permettent d'acquérir  des données numériques ou analogiques, par exemple des données fournies  par un capteur ou un transducteur, de les convertir dans un format  approprié et de les traiter par exemple au moyen d'un processeur  de traitement de signal ou d'un processeur générique. Ces systèmes  sont utilisés notamment pour effectuer des mesures ou pour détecter  des événements particuliers. Les données acquises par le système  peuvent être sauvegardées, affichées, imprimées ou transmises via  un réseau de télécommunication par exemple. 



   On connaît par exemple des systèmes d'acquisition basés sur un micro-ordinateur  muni d'une carte d'acquisition et éventuellement d'un modem ou d'autres  interfaces de communication. Ces systèmes sont volumineux et relativement  couteux, en sorte qu'ils ne conviennent pas pour toutes les applications.                                                      



   On connaît d'autre part de nombreux systèmes d'acquisition dédiés  à une utilisation particulière, par exemple des systèmes destinés  à contrOler différents paramètres dans un environnement industriel  ou domestique. Ces systèmes sont peu polyvalents et généralement  onéreux puisque réservés à une utilisation restreinte excluant une  diffusion de masse. 



   Un but de la présente invention est donc de proposer un système d'acquisition  amélioré par rapport aux systèmes de l'art antérieur, en particulier  un système d'acquisition permettant d'éviter les inconvénients mentionnés.                                                     



     Un autre but est de proposer un assortiment complet de systèmes  d'acquisition très spécialisés, permettant de couvrir une palette  de besoins étendue, tout en permettant une fabrication de chaque  composant en nombre suffisant pour garantir des couts de production  réduits. 



   Selon l'invention, ces buts sont atteints au moyen d'un jeu de cartes  et d'un système d'acquisition selon les caractéristiques des revendications  de type correspondant. 



   En particulier, ces buts sont atteints au moyen d'un jeu de cartes  électroniques d'au moins deux types différents comprenant une pluralité  de cartes de communication comprenant chacune, sur un support PCB  (Plaquette à Circuit Imprimé), un processeur numérique et un module  d'interface pour un réseau de télécommunication externe d'au moins  deux types différents, ainsi qu'une pluralité de cartes d'acquisition  d'au moins deux types différents comprenant chacune, sur un support  PCB, un ou plusieurs convertisseurs analogiques-numériques et/ou  numériques analogiques d'au moins deux types différents. Selon l'invention,  chacune desdites cartes d'acquisition peut être connectée directement  à n'importe laquelle desdites cartes de communication de manière  à inclure ledit convertisseur dans l'espace mémoire dudit processeur  numérique. 



   L'invention a donc notamment consisté à répartir les composants et  les fonctions d'un système d'acquisition d'une manière nouvelle sur  deux cartes électroniques distinctes, de façon à permettre de les  connecter mutuellement afin d'inclure le convertisseur sur la carte  d'acquisition dans l'espace mémoire du processeur numérique sur la  carte de communication. 



   Cette disposition offre l'avantage pour le fabricant de satisfaire,  avec un jeu limité de cartes de communication et de cartes d'acquisition,  un grand nombre de besoins différents. Elle offre l'avantage pour  l'utilisateur de pouvoir sélectionner exactement les composants dont  il a besoin, et de faire évoluer ultérieurement le système d'acquisition  si nécessaire en remplaçant une seule carte. 



     Comme le convertisseur de la carte d'acquisition communique directement  avec le microprocesseur de la carte de communication, la connexion  entre les deux cartes peut être réalisée simplement en prolongeant  le bus de données et d'adresses, ainsi qu'éventuellement une ou plusieurs  lignes d'interruption, du microprocesseur vers la carte d'acquisition.  On évite ainsi le cout d'une conversion des données selon le format  d'un bus intermédiaire, ainsi que les éventuelles limitations de  débit de ce bus. 



   Un système d'acquisition complet, apte à acquérir des données et  à les transmettre au travers d'un réseau de télécommunication, peut  ainsi être réalisé de manière très compacte et économique en combinant  dans un boîtier une carte de communication avec une carte d'acquisition  sélectionnées selon ses besoins. Hormis une alimentation, aucun autre  composant n'est indispensable. 



   La modularité et les possibilités d'évolution du système d'acquisition  sont encore améliorées dans une variante préférentielle de l'invention  dans laquelle le programme sur la carte de communication est enregistré  dans une mémoire semi-permanente et peut être mis à jour en téléchargeant  une nouvelle version, ou un nouvel applet dans le cas d'un programme  Java, au travers du réseau de télécommunication. Par mémoire semi-permanente,  on entend ici une mémoire qui ne perd pas son contenu lorsque l'alimentation  est interrompue, mais qui peut être mise à jour ou réécrite plusieurs  fois. A titre d'exemple, on citera par exemple une mémoire de type  -EEPROM, Flash, ou une mémoire comprenant un disque magnétique. 



   L'invention sera mieux comprise à la lecture de la description donnée  à titre d'exemple et illustrée par les figures annexées qui montrent:      La fig. 1 un schéma-bloc du système d'acquisition selon  l'invention.       La fig. 2 un organigramme illustrant les étapes  nécessaires au téléchargement d'une nouvelle version du programme  de commande du microprocesseur.  



   La fig. 1 illustre de manière schématique un système d'acquisition  comprenant une carte de communication 2 et une carte d'acquisition  4 montées dans un boîtier 1. Les deux cartes sont constituées par  des cartes PCB superposées, par exemple au format standardisé Europe  (env. 166X103X35mm), sur lesquelles sont montés différents composants  électroniques. Elles sont de préférence fixées sur une ou plusieurs  faces intérieures du boîtier 1 par leur tranche insérée dans un rail  de guidage et de positionnement; des colonnettes de maintien supplémentaires  peuvent être prévues. Les deux cartes sont en outre reliées mécaniquement  et électriquement entre elles au moyen d'un connecteur carte-à-carte  40 par lequel transitent les données entre les cartes, comme expliqué  plus loin.

   Le système est de préférence alimenté par une source d'alimentation  externe au travers de deux connecteurs d'alimentation à basse tension  28, 30; un circuit d'alimentation 6 sur la carte de communication  2 permet de réguler cette tension de manière à fournir deux tensions  stables Vdd et Vss alimentant l'ensemble du système. 



   La carte de communication 2 comprend un microprocesseur 8, par exemple  un processeur générique, un processeur de traitement de signal ou  de préférence un microcontrOleur incluant également une zone de mémoire  pour le programme et les données. Le microprocesseur 8 exécute un  programme enregistré dans une mémoire semi-permanente 18, par exemple  une mémoire Flash ou EEPROM. La mémoire semi-permanente 18 peut être  réalisée sous la forme d'un circuit électronique distinct du microprocesseur  8 ou être intégrée dans le même circuit. Comme on le verra plus loin,  elle est de préférence partagée en deux portions 180, 181, un fanion  non illustré indiquant la portion actuellement utilisée. Une mémoire  vive de programme et/ou de données (RAM) 20 peut en option être prévue  ou être intégrée dans le microprocesseur 8.

   Le microprocesseur communique  avec les composants externes, notamment avec la mémoire    semi-permanente  18 et avec la mémoire vive 20, au travers d'un bus de données et  d'adresses 22. 



   La carte de communication 2 comprend en outre de préférence un module  d'interface sérielle 12, par exemple une interface de type RS232,  connecté au bus 22 et permettant au processeur 8 de communiquer au  travers d'un connecteur 34 avec un dispositif à proximité. Le connecteur  34 peut être de type câblé ou sans fil, par exemple de type infrarouge.  Dans une variante, l'interface RS232 est remplacée par une interface  sans fil de type Bluetooth. Le module d'interface sériel 12 permet  de programmer la mémoire 18 et de vérifier le fonctionnement de l'ensemble  du système d'acquisition au moyen d'un ordinateur relié à cette interface.                                                     



   Une horloge programmable 10 est de préférence prévue sur la carte  de communication 2 afin de fournir au microprocesseur 8 une référence  de temps. L'horloge peut de préférence être programmée pour fournir  un signal d'interruption à un instant précis, selon une période répétitive  ou après un intervalle prédéterminé. 



   Selon l'invention, la carte de communication 2 comprend en outre  un module d'interface 14 permettant de la connecter dans un réseau  de télécommunication externe au travers d'un connecteur 38. Différents  types de cartes de communication, aptes à être utilisées dans différents  types de réseaux de télécommunications, peuvent être proposés. On  pourra par exemple prévoir dans un jeu des cartes de communication  2 selon au moins deux des types suivants: - Cartes munies d'un  modem pour un réseau téléphonique fixe (PSTN). - Cartes munies  d'un adaptateur pour un réseau ISDN. - Cartes munies d'une interface  pour un réseau sans fil, par exemple carte DECT ou Bluetooth.

     - Cartes munies d'un modem pour un réseau cellulaire (GSM, GPRS,  HSCSD, EDGE, CDMA ou UMTS par exemple). - Cartes munies d'un serveur  pour un réseau Internet, par exemple pour un serveur FTP ou http,  et d'une interface vers le réseau Internet. - Cartes d'adaptation  pour un réseau LAN (local Area Network), par exemple carte Ethernet  ou CAN-bus. - Cartes munies de deux ou davantage d'interfaces des  types ci-dessus. - Etc. 



   Selon l'invention, ces différentes cartes de communication, qui font  partie d'un même jeu présenté dans un catalogue par exemple, sont  compatibles entre elles et peuvent être interchangées dans le même  boîtier pour permettre d'adapter le système d'acquisition aux besoins  et de le connecter à différents types de réseaux. Il est ainsi possible  d'adapter et de faire évoluer un système d'acquisition en fonction  de ses besoins de communication simplement en remplaçant la carte  de communication 2. 



   Le système d'acquisition comprend en outre une carte d'acquisition  4 montée dans le même boîtier 1 que la carte de communication 2 et  reliée à cette dernière au moyen d'un connecteur 40. La carte d'acquisition  comprend un ou plusieurs convertisseurs 54 permettant d'acquérir  et/ou de générer des signaux analogiques 58 sur un connecteur 62  et/ou des signaux numériques 60 sur un connecteur 64. Le connecteur  64 peut être par exemple de type barrette et comprendre plusieurs  canaux d'entrées-sorties analogiques et/ou numériques, par exemple  24 canaux, un ou plusieurs canaux pouvant être de type différentiels.

    La carte d'acquisition 4 comprend en outre une ou plusieurs zones  de mémoire, par exemple des registres de contrOle et/ou de données  52 dans lesquels les données converties ou à convertir sont mémorisées,  et permettant par ailleurs de contrOler le fonctionnement du convertisseur  54. 



     Une mémoire RAM supplémentaire 50 peut être prévue comme zone  de stockage tampon intermédiaire avant que les données converties  par le convertisseur 54 ne soient transférées à la carte de communication  2. La carte d'acquisition 4 peut par ailleurs comprendre un circuit  de détection d'événements (trigger) 66 apte à détecter des événements  particuliers prédéterminés dans le flux de données acquises, par  exemple un passage par zéro, par un seuil prédéterminé ou par un  maximum, une interruption du signal, un motif particulier dans le  signal, une situation d'erreur, etc. Le circuit de trigger 66 peut  réagir à la détection d'un événement par exemple en générant un signal  d'interruption du microprocesseur 8, en modifiant le fonctionnement  du convertisseur 52 ou en modifiant le contenu d'un registre 52.

    On comprendra que le circuit de trigger peut selon différentes variantes  analyser le signal d'acquisition soit avant conversion, soit après  conversion. 



   Selon l'invention, les composants 50, 52, 54 et 66 sur la carte d'acquisition  4 sont reliés à un bus de données et d'adresses 48 directement connecté  par l'intermédiaire du connecteur carte-à-carte 40 au bus 22 sur  la carte de communication 2. Les composants de la carte d'acquisition  4 se trouvent ainsi directement dans l'espace mémoire pouvant être  accédé par le microprocesseur 8. Le microprocesseur 8 peut ainsi  être programmé de manière à accéder directement aux données converties  par le convertisseur 54 ou aux données stockées par celui-ci dans  les registres 52 et/ou dans la mémoire 50. Par ailleurs, les conditions  de déclenchement du circuit de trigger 66 peuvent être directement  modifiées par le processeur 8.

   Dans le cas où le circuit 66 génère  un signal d'interruption du microprocesseur 8, on prévoira de préférence  une ou plusieurs lignes d'interruption sur le bus 48 et 22. 



   Afin de ne pas surcharger le bus de données et d'adresses 22, 48,  le convertisseur 54 a de préférence la possibilité d'écrire et de  lire dans les registres 52 et dans la mémoire 50 au travers d'un  bus supplémentaire 56 interne sur la carte d'acquisition. 



     Différents types de cartes d'acquisition 4, aptes à acquérir et/ou  à restituer différents types de signaux, peuvent être proposés. On  pourra par exemple prévoir dans un jeu des cartes d'acquisition 4  selon au moins deux des types suivants: - Cartes munies d'un convertisseur  analogique-numérique (ADC) pour acquérir des signaux analogiques  fournis par exemple par un ou plusieurs capteurs sur l'entrée analogique  62. - Cartes munies d'un convertisseur numérique-analogique (DAC)  pour générer des signaux analogiques fournis sur l'entrée analogique  62. - Cartes munies d'un codeur-décodeur (codée) pour acquérir  ou générer des signaux analogiques.

   - Cartes munies d'un convertisseur  numérique-numérique pour acquérir ou générer des signaux numériques  sur l'entrée numérique 64 et les convertir dans un format compatible  avec celui utilisé dans le système d'acquisition, par exemple cartes  de contrOle numérique. - Cartes avec un nombre de canaux analogiques  et/ou numériques variables. - Cartes munies de deux ou plusieurs  convertisseurs des types ci-dessus. - Etc. 



   On voit donc que, selon l'invention, le système peut inclure des  cartes d'acquisition de type très divers, y compris des cartes n'incluant  que des convertisseurs numériques-analogiques ou des cartes comportant  n'importe quelle combinaison de convertisseurs ci-dessus par exemple.                                                          



   Selon l'invention, ces différentes cartes d'acquisition 4, qui font  partie d'un même jeu présenté dans un catalogue par exemple, sont    compatibles entre elles et peuvent être interchangées dans le  même boîtier 1 pour permettre d'adapter le système d'acquisition  aux besoins et d'acquérir ou de restituer différents types de signaux.  Il est ainsi possible d'adapter et de faire évoluer un système d'acquisition  en fonction du nombre et du type de signaux à acquérir simplement  en remplaçant la carte d'acquisition 4. 



   Chaque carte de communication 2 étant compatible avec chaque carte  d'acquisition 4, on comprendra qu'il est possible avec un nombre  de cartes limité d'adapter le système d'acquisition à un grand nombre  de besoins très divers. 



   Afin d'augmenter encore la flexibilité et l'adaptabilité du système,  le programme mémorisé dans la mémoire 18 pour contrOler le microprocesseur  8, ainsi que de préférence les données de contrOle de l'horloge programmable  10 et/ou du circuit de trigger 66, peuvent être modifiés par téléchargement  au travers du réseau de télécommunication externe et de l'interface  sérielle 12. La fig. 2 illustre à titre d'exemple les principales  étapes du procédé de mise à jour de la mémoire de programme 18. 



   Au cours de l'étape 100, le microprocesseur 8 attend des instructions  reçues au travers de l'interface sérielle 12 ou du module d'interface  14 pour un réseau externe. Une instruction de début de téléchargement  est reçue au cours de l'étape 102. Le microprocesseur 8 se met alors  en mode de téléchargement pour recevoir les données transmises (étape  104) et les mémoriser au fur et à mesure dans un secteur, par exemple  dans le secteur 181, de la mémoire semi-temporaire 18 (étape 106).  Le téléchargement est seulement interrompu lorsqu'un caractère de  fin de fichier (EOF) est reçu (test 108). 



   Lorsque le téléchargement dans la mémoire 18 est terminé, le processeur  8 vérifie un code d'erreur, par exemple un code de redondance cyclique  (CRC) transmis avec le fichier et le compare avec un code calculé  à partir des données reçues. Si le code reçu est différent du code  calculé (test    110), cela signifie que les données transmises sont  corrompues ou incomplètes, en sorte que la mise à jour ne doit pas  être effectuée. Dans ce cas, le programme retourne à l'étape 100  d'attente sans envoyer de message de confirmation de réception. Dans  le cas contraire, les données sont considérées comme très vraisemblablement  correctes et un message de confirmation est envoyé à l'émetteur au  cours de l'étape 112. Le programme mémorisé dans la portion de la  mémoire 18 peut alors être utilisé.

   Pour cela, un fanion dans la  mémoire 18 ou dans un registre du microprocesseur 8 est inversé au  cours de l'étape 114 pour indiquer au microprocesseur de lire la  nouvelle portion 181 de la mémoire semi-permanente 18 au lieu de  la portion 180 utilisée précédemment. Le programme se termine alors  au cours de l'étape 116 ou retourne à l'étape 100 d'attente de nouvelle  instruction. 



   Au terme du prochain téléchargement, les données reçues seront écrites  dans la portion 180 de la mémoire 18 et le fanion mentionné sera  inversé pour indiquer au microprocesseur de basculer à nouveau sur  cette portion 180 de la mémoire 18. 



   Le programme dans la mémoire 18 peut être par exemple un programme  en assembleur ou en C, ou un programme en langage orienté-objet,  par exemple C++ ou Java (marque déposée de Sun Microsystems). On  comprendra qu'il est aussi possible de ne télécharger que des portions  de programmes, par exemple des modules ou des applets, ou des drivers  pour différents capteurs et transducteurs susceptibles d'être connectés  sur les entrées-sorties 62 et 64 du système. 



   On comprendra ainsi qu'il est possible de remplacer à distance le  programme de commande du microprocesseur 8, ou de modifier par un  procédé similaire les paramètres de commande de l'horloge 10 et/ou  du circuit de trigger 66. Il est ainsi possible de programmer facilement  à distance le système d'acquisition pour effectuer par exemple des  mesures à intervalles définis et envoyer des résultats dès qu'un  événement particulier est détecté. 



     Les programmes de commande du microprocesseur 8, ainsi que les  paramètres de contrOle des modules d'horloge 10 et de trigger 66,  peuvent être commercialisés indépendamment du système d'acquisition  lui-même, et distribués par exemple sur des supports de données informatiques  tels que disquettes ou CD-Roms, ou au moyen d'un serveur de fichier  par exemple sur internet. 



   Le système d'acquisition de l'invention peut être utilisé pour contrOler  des paramètres variables dans différents types d'applications. Citons  à titre d'exemple le contrOle de distributeurs automatiques, le contrOle  de caisses et de points de vente informatisés, des applications industrielles  pour le contrOle de machines ou de chaufferies par exemple, des applications  de domotique pour le contrOle et la surveillance à distance de logements,  des systèmes d'alarmes anti-feu et anti-effractions, des applications  pour les laboratoires, des systèmes d'alarme pour ascenseurs, etc.



  



   The present invention relates to a modular data acquisition system, in particular an acquisition system based on a set of modular cards.



   Many acquisition systems exist which make it possible to acquire digital or analog data, for example data provided by a sensor or a transducer, to convert them into an appropriate format and to process them for example by means of a processor. signal processing or a generic processor. These systems are used in particular to perform measurements or to detect particular events. The data acquired by the system can be saved, displayed, printed or transmitted via a telecommunication network for example.



   For example, acquisition systems based on a microcomputer equipped with an acquisition card and possibly a modem or other communication interfaces are known. These systems are bulky and relatively expensive, so they are not suitable for all applications.



   There are also numerous acquisition systems dedicated to a particular use, for example systems intended to control various parameters in an industrial or domestic environment. These systems are not very versatile and generally expensive since reserved for restricted use excluding mass diffusion.



   An object of the present invention is therefore to provide an improved acquisition system over systems of the prior art, in particular an acquisition system to avoid the disadvantages mentioned.



     Another aim is to offer a complete assortment of highly specialized acquisition systems, covering a wide range of requirements, while allowing the production of each component in sufficient number to guarantee reduced production costs.



   According to the invention, these objects are achieved by means of a deck of cards and an acquisition system according to the features of the corresponding type claims.



   In particular, these objects are achieved by means of a set of electronic cards of at least two different types comprising a plurality of communication cards each comprising, on a PCB support (Printed Circuit Board), a digital processor and a module interface for an external telecommunication network of at least two different types, and a plurality of acquisition cards of at least two different types each comprising, on a PCB support, one or more analog-to-digital converters and or digital analog of at least two different types. According to the invention, each of said acquisition cards can be connected directly to any of said communication cards so as to include said converter in the memory space of said digital processor.



   The invention thus notably consisted of distributing the components and the functions of an acquisition system in a new way on two separate electronic boards, so as to allow them to be mutually connected in order to include the converter on the board of the board. acquisition in the memory space of the digital processor on the communication card.



   This arrangement offers the advantage for the manufacturer to satisfy, with a limited set of communication cards and acquisition cards, a large number of different needs. It offers the advantage for the user to be able to select exactly the components he needs, and to later upgrade the acquisition system if necessary by replacing a single card.



     Since the converter of the acquisition card communicates directly with the microprocessor of the communication card, the connection between the two cards can be achieved simply by extending the data and address bus, as well as possibly one or more lines of data. interrupt, from the microprocessor to the acquisition card. This avoids the cost of converting the data according to the format of an intermediate bus, as well as the possible speed limits of this bus.



   A complete acquisition system capable of acquiring data and transmitting it over a telecommunication network can thus be produced in a very compact and economical manner by combining a communication card with an acquisition card in a box. selected according to their needs. Apart from a power supply, no other component is essential.



   The modularity and the possibilities of evolution of the acquisition system are further improved in a preferred variant of the invention in which the program on the communication card is stored in a semi-permanent memory and can be updated by downloading a new version, or a new applet in the case of a Java program, through the telecommunication network. By semi-permanent memory, here means a memory that does not lose its content when the power is interrupted, but can be updated or rewritten several times. By way of example, mention may be made, for example, of a memory of the type-EEPROM, Flash, or a memory comprising a magnetic disk.



   The invention will be better understood on reading the description given by way of example and illustrated by the appended figures which show: FIG. 1 a block diagram of the acquisition system according to the invention. Fig. 2 a flowchart illustrating the steps required to download a new version of the microprocessor control program.



   Fig. 1 schematically illustrates an acquisition system comprising a communication card 2 and an acquisition card 4 mounted in a housing 1. The two cards are constituted by superimposed PCBs, for example in the standardized format Europe (about 166X103X35mm ), on which are mounted different electronic components. They are preferably fixed on one or more inner faces of the housing 1 by their slice inserted in a guide rail and positioning; additional support posts may be provided. The two cards are further mechanically and electrically connected to each other by means of a card-to-card connector 40 through which the data passes between the cards, as explained below.

   The system is preferably powered by an external power source through two low voltage power connectors 28, 30; a supply circuit 6 on the communication card 2 regulates this voltage so as to provide two stable voltages Vdd and Vss supplying the entire system.



   The communication card 2 comprises a microprocessor 8, for example a generic processor, a signal processing processor or preferably a microcontroller also including a memory area for the program and the data. The microprocessor 8 executes a program stored in a semi-permanent memory 18, for example a Flash or EEPROM memory. The semi-permanent memory 18 can be made in the form of an electronic circuit separate from the microprocessor 8 or be integrated in the same circuit. As will be seen below, it is preferably divided into two portions 180, 181, a not shown pennant indicating the portion currently used. A program and / or data RAM (RAM) 20 may optionally be provided or integrated into the microprocessor 8.

   The microprocessor communicates with the external components, in particular with the semi-permanent memory 18 and with the random access memory 20, through a data and address bus 22.



   The communication card 2 further preferably comprises a serial interface module 12, for example an RS232 type interface, connected to the bus 22 and allowing the processor 8 to communicate through a connector 34 with a device nearby. The connector 34 may be of the wired or wireless type, for example of the infrared type. In a variant, the RS232 interface is replaced by a wireless Bluetooth type interface. The serial interface module 12 makes it possible to program the memory 18 and to check the operation of the entire acquisition system by means of a computer connected to this interface.



   A programmable clock 10 is preferably provided on the communication card 2 to provide the microprocessor 8 with a time reference. The clock may preferably be programmed to provide an interrupt signal at a specific time, in a repetitive period or after a predetermined interval.



   According to the invention, the communication card 2 further comprises an interface module 14 for connecting it to an external telecommunications network through a connector 38. Different types of communication cards, suitable for use in different types of telecommunications networks, may be proposed. For example, communication cards 2 may be provided in one set according to at least two of the following types: Cards equipped with a modem for a fixed telephone network (PSTN). - Cards with an adapter for an ISDN network. - Cards equipped with an interface for a wireless network, for example DECT card or Bluetooth.

     - Cards equipped with a modem for a cellular network (GSM, GPRS, HSCSD, EDGE, CDMA or UMTS for example). - Cards equipped with a server for an Internet network, for example for an FTP or http server, and an interface to the Internet network. - Adaptation cards for a Local Area Network (LAN), eg Ethernet card or CAN-bus. - Cards with two or more interfaces of the types above. - Etc.



   According to the invention, these different communication cards, which are part of the same game presented in a catalog for example, are compatible with each other and can be interchanged in the same box to allow the acquisition system to be adapted to the needs and connect it to different types of networks. It is thus possible to adapt and evolve an acquisition system according to its communication needs simply by replacing the communication card 2.



   The acquisition system further comprises an acquisition card 4 mounted in the same housing 1 as the communication card 2 and connected thereto by means of a connector 40. The acquisition card comprises one or more converters 54 for acquiring and / or generating analog signals 58 on a connector 62 and / or digital signals 60 on a connector 64. The connector 64 may be for example of the bar type and comprise several analog input-output channels and or digital, for example 24 channels, one or more channels being of differential type.

    The acquisition card 4 furthermore comprises one or more memory areas, for example control registers and / or data registers 52 in which the converted or converted data are stored, and which furthermore make it possible to control the operation of the converter 54. .



     An additional RAM 50 may be provided as an intermediate buffer storage area before the data converted by the converter 54 is transferred to the communication card 2. The acquisition card 4 may further include an event detection circuit. (trigger) 66 able to detect particular predetermined events in the acquired data stream, for example a zero crossing, a predetermined threshold or a maximum, an interruption of the signal, a particular pattern in the signal, a situation of error, etc. The trigger circuit 66 can react to the detection of an event, for example by generating an interrupt signal of the microprocessor 8, by modifying the operation of the converter 52 or by modifying the contents of a register 52.

    It will be understood that the trigger circuit may according to different variants analyze the acquisition signal either before conversion or after conversion.



   According to the invention, the components 50, 52, 54 and 66 on the acquisition card 4 are connected to a data and address bus 48 directly connected via the card-to-card connector 40 to the bus 22. 2. The components of the acquisition card 4 are thus directly in the memory space that can be accessed by the microprocessor 8. The microprocessor 8 can thus be programmed so as to directly access the data converted by the microprocessor 8. converter 54 or data stored by it in the registers 52 and / or in the memory 50. Moreover, the triggering conditions of the trigger circuit 66 can be directly modified by the processor 8.

   In the case where the circuit 66 generates an interrupt signal of the microprocessor 8, one or more interrupt lines will preferably be provided on the bus 48 and 22.



   In order not to overload the data and address bus 22, 48, the converter 54 preferably has the possibility of writing and reading in the registers 52 and in the memory 50 through an additional internal bus 56 on the acquisition card.



     Different types of acquisition cards 4, capable of acquiring and / or restoring different types of signals, may be proposed. For example, it is possible to provide acquisition cards 4 in one set according to at least two of the following types: cards equipped with an analog-to-digital converter (ADC) for acquiring analogue signals supplied for example by one or more sensors on the Analog input 62. - Cards equipped with a digital-to-analog converter (DAC) for generating analog signals provided on the analog input 62. - Cards equipped with a coder-decoder (coded) for acquiring or generating analog signals .

   Cards equipped with a digital-to-digital converter for acquiring or generating digital signals on the digital input 64 and converting them into a format compatible with that used in the acquisition system, for example digital control cards. - Cards with a number of analog and / or digital variable channels. - Cards with two or more converters of the types above. - Etc.



   It can thus be seen that, according to the invention, the system can include acquisition cards of very different types, including cards including only digital-to-analog converters or cards comprising any combination of converters herein. above for example.



   According to the invention, these different acquisition cards 4, which are part of the same game presented in a catalog for example, are compatible with each other and can be interchanged in the same casing 1 to allow the system to be adapted. acquisition and to acquire or restore different types of signals. It is thus possible to adapt and evolve an acquisition system according to the number and type of signals to be acquired simply by replacing the acquisition card 4.



   Each communication card 2 being compatible with each acquisition card 4, it will be understood that it is possible with a limited number of cards to adapt the acquisition system to a large number of very diverse needs.



   In order to further increase the flexibility and adaptability of the system, the program stored in the memory 18 for controlling the microprocessor 8, as well as preferably the control data of the programmable clock 10 and / or the trigger circuit 66, can be modified by downloading through the external telecommunication network and the serial interface 12. FIG. 2 illustrates by way of example the main steps of the method for updating the program memory 18.



   During step 100, the microprocessor 8 expects instructions received through the serial interface 12 or the interface module 14 for an external network. A start download instruction is received in step 102. The microprocessor 8 then goes into download mode to receive the transmitted data (step 104) and store them as and when in a sector, for example in sector 181, of the semi-temporary memory 18 (step 106). The download is only interrupted when an end-of-file (EOF) character is received (test 108).



   When the download in the memory 18 is finished, the processor 8 checks an error code, for example a cyclic redundancy code (CRC) transmitted with the file and compares it with a code calculated from the received data. If the received code is different from the calculated code (test 110), it means that the transmitted data is corrupted or incomplete, so that the update must not be carried out. In this case, the program returns to the waiting step 100 without sending a confirmation of reception message. Otherwise, the data is considered very likely to be correct and a confirmation message is sent to the transmitter during step 112. The program stored in the portion of the memory 18 can then be used.

   For this purpose, a flag in the memory 18 or in a register of the microprocessor 8 is inverted during step 114 to indicate to the microprocessor to read the new portion 181 of the semi-permanent memory 18 instead of the portion 180 used previously. . The program then ends in step 116 or returns to step 100 waiting for a new instruction.



   At the end of the next download, the received data will be written in the portion 180 of the memory 18 and the mentioned flag will be inverted to indicate to the microprocessor to switch back on this portion 180 of the memory 18.



   The program in the memory 18 may be for example a program in assembly or C, or a program in object-oriented language, for example C ++ or Java (trademark of Sun Microsystems). It will be understood that it is also possible to download only portions of programs, for example modules or applets, or drivers for different sensors and transducers that can be connected to the inputs-outputs 62 and 64 of the system.



   It will thus be understood that it is possible to remotely replace the microprocessor control program 8, or to modify by a similar method the control parameters of the clock 10 and / or the trigger circuit 66. It is thus possible to Easily program the acquisition system remotely to perform, for example, measurements at defined intervals and send results as soon as a particular event is detected.



     The microprocessor control programs 8, as well as the control parameters of the clock and trigger modules 66, can be marketed independently of the acquisition system itself, and distributed for example on computer data carriers such as floppy disks or CD-ROMs, or by means of a file server for example on the internet.



   The acquisition system of the invention can be used to control variable parameters in different types of applications. Examples include the control of vending machines, the control of computerized checkouts and points of sale, industrial applications for the control of machines or boiler rooms, for example, home automation applications for the remote control and monitoring of housing, fire and burglar alarm systems, applications for laboratories, elevator alarm systems, etc.


    

Claims (10)

1. Jeu de cartes électroniques comprenant: une pluralité de cartes de communication (2) d'au moins deux types différents comprenant chacune, sur un support PCB, un processeur numérique (8) et un module d'interface (14) pour un réseau de télécommunication externe, une pluralité de cartes d'acquisition (4) d'au moins deux types différents comprenant chacune, sur un support PCB, un ou plusieurs convertisseurs (54) analogiques-numériques et/ou numériques analogiques, caractérisé en ce que chacune desdites cartes d'acquisition (4) peut être connectée directement à n'importe laquelle desdites cartes de communication (2) de manière à inclure ledit convertisseur (54) dans l'espace mémoire dudit processeur numérique (8). A set of electronic cards comprising: a plurality of communication cards (2) of at least two different types each comprising, on a PCB medium, a digital processor (8) and an interface module (14) for a network external telecommunication system, a plurality of acquisition cards (4) of at least two different types each comprising, on a PCB support, one or more analog-digital and / or digital analogue converters (54), characterized in that each said acquisition cards (4) can be connected directly to any one of said communication cards (2) so as to include said converter (54) in the memory space of said digital processor (8). 2. 2. Jeu de cartes selon la revendication précédente, dans lequel chacune desdites cartes de communication (2) est munie d'un connecteur (40) permettant de la relier électriquement à un connecteur sur n'importe laquelle desdites cartes d'acquisition (4).  Card game according to the preceding claim, wherein each of said communication cards (2) is provided with a connector (40) for connecting it electrically to a connector on any of said acquisition cards (4). 3. Jeu de cartes selon la revendication précédente, dans lequel lesdites cartes d'acquisition (4) et lesdites cartes de communication (2) peuvent être connectées deux à deux au moyen de connecteurs carte-à- carte (40) lorsque lesdites cartes sont disposées parallèlement l'une à l'autre. The card set according to the preceding claim, wherein said acquisition cards (4) and said communication cards (2) can be connected in pairs by means of card-to-card connectors (40) when said cards are arranged parallel to each other. 4. 4. Jeu de cartes selon la revendication précédente, dans lequel lesdits processeurs numériques (8) comprennent chacun un bus de données et d'adresses (22) directement relié audit connecteur (40) de ladite carte de communication afin d'accéder aux données converties par ledit convertisseur (54) d'une carte d'acquisition (4).  Card game according to the preceding claim, wherein said digital processors (8) each comprise a data and address bus (22) directly connected to said connector (40) of said communication card in order to access the data converted by said converter (54) of an acquisition card (4). 5. Jeu de cartes selon l'une des revendications précédentes, dans lequel au moins une desdites cartes de communication (2) est munie d'un module d'interface (14) de type modem. 5. Card game according to one of the preceding claims, wherein at least one of said communication cards (2) is provided with a modem type interface module (14). 6. Jeu de cartes selon l'une des revendications précédentes, dans lequel au moins une desdites cartes de communication (2) est munie d'un module d'interface (14) permettant de la connecter à un réseau téléphonique cellulaire. 6. A card set according to one of the preceding claims, wherein at least one of said communication cards (2) is provided with an interface module (14) for connecting to a cellular telephone network. 7. 7. Jeu de cartes selon l'une des revendications précédentes, dans lequel au moins une desdites cartes de communication (2) est munie d'un module d'interface (14) permettant de la connecter à un réseau téléphonique de type DECT.  Card set according to one of the preceding claims, wherein at least one of said communication cards (2) is provided with an interface module (14) for connecting it to a DECT telephone network. 8. Jeu de cartes selon l'une des revendications précédentes, dans lequel au moins une desdites cartes de communication (2) est munie d'un module d'interface (14) permettant de la connecter à un réseau local LAN. 8. A card set according to one of the preceding claims, wherein at least one of said communication cards (2) is provided with an interface module (14) for connecting to a LAN LAN. 9. Jeu de cartes selon la revendication précédente, dans lequel ledit réseau est de type Ethernet. 9. The card set according to the preceding claim, wherein said network is of the Ethernet type. 10. 10. Système d'acquisition muni d'un jeu de cartes selon l'une des revendications 1 à 9, comprenant dans un seul boîtier (1) une desdites cartes de communication (2) munie d'un processeur numérique (8) et d'un module d'interface (14) pour un réseau de télécommunication externe, ainsi qu'une desdites cartes d'acquisition (4) comprenant un ou plusieurs convertisseurs (54) analogiques numériques et/ou numériques analogiques, caractérisé en ce que lesdites cartes comprises dans le boîtier sont disposées parallèlement l'une à l'autre dans ledit boîtier (1) et reliées directement entre elles par un connecteur carte-à-carte (40), et en ce que ledit convertisseur (54) écrit directement dans une portion de l'espace mémoire dudit processeur numérique (8).  An acquisition system provided with a card game according to one of claims 1 to 9, comprising in a single housing (1) one of said communication cards (2) provided with a digital processor (8) and a an interface module (14) for an external telecommunication network, and one of said acquisition cards (4) comprising one or more analog digital and / or digital analogue converters (54), characterized in that said cards included in the housing are arranged parallel to each other in said housing (1) and directly connected to each other by a card-to-board connector (40), and in that said converter (54) writes directly into a portion of the memory space of said digital processor (8).
CH02312/00A 2000-11-29 2000-11-29 data acquisition system and set of postcards for such a system. CH694899A5 (en)

Priority Applications (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH02312/00A CH694899A5 (en) 2000-11-29 2000-11-29 data acquisition system and set of postcards for such a system.
PCT/CH2001/000688 WO2002044883A1 (en) 2000-11-29 2001-11-28 Adaptable data acquisition system
AU2002223354A AU2002223354A1 (en) 2000-11-29 2001-11-28 Adaptable data acquisition system

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH02312/00A CH694899A5 (en) 2000-11-29 2000-11-29 data acquisition system and set of postcards for such a system.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH694899A5 true CH694899A5 (en) 2005-08-31

Family

ID=4568513

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH02312/00A CH694899A5 (en) 2000-11-29 2000-11-29 data acquisition system and set of postcards for such a system.

Country Status (3)

Country Link
AU (1) AU2002223354A1 (en)
CH (1) CH694899A5 (en)
WO (1) WO2002044883A1 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US20150192480A1 (en) * 2012-07-24 2015-07-09 Commissariat à I'énergie atomique et aux énergies alternatives Self-calibrating calorimeter using electrical substitution

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP3827010A4 (en) 2018-07-23 2022-03-16 Brise Pharmaceuticals Co., Ltd. Bisphosphonate drug conjugates

Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0809187A1 (en) * 1996-05-20 1997-11-26 Hewlett-Packard Company Extended addressing to multiple devices on a single parallel i/o port

Patent Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0809187A1 (en) * 1996-05-20 1997-11-26 Hewlett-Packard Company Extended addressing to multiple devices on a single parallel i/o port

Non-Patent Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Title
"METHOD OF MOUNTING MULTIPLE CIRCUIT CARDS IN A CASE", IBM TECHNICAL DISCLOSURE BULLETIN,US,IBM CORP. NEW YORK, vol. 30, no. 8, 1988, pages 424 - 425, XP002028522, ISSN: 0018-8689 *
ANONYMOUS: "Housing for Logic Card Boards", IBM TECHNICAL DISCLOSURE BULLETIN, vol. 27, no. 1A, 1 June 1984 (1984-06-01), New York, US, pages 237 - 239, XP002172416 *
WILLIS S G: "RS232 DATA ACQUISITION CARD REMOTE DATA LOGGING ON A BUDGET", ELEKTOR ELECTRONICS,GB,ELEKTOR PUBLISHERS LTD. CANTERBURY, vol. 22, no. 250, 1 December 1996 (1996-12-01), pages 6 - 07,9, XP000680800, ISSN: 0268-4519 *

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US20150192480A1 (en) * 2012-07-24 2015-07-09 Commissariat à I'énergie atomique et aux énergies alternatives Self-calibrating calorimeter using electrical substitution
US10228295B2 (en) * 2012-07-24 2019-03-12 Commissariat A L'energie Atomique Et Aux Energies Alternatives Self-calibrating calorimeter using electrical substitution

Also Published As

Publication number Publication date
AU2002223354A1 (en) 2002-06-11
WO2002044883A1 (en) 2002-06-06

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CN100501793C (en) Sensor management apparatus, sensor management apparatus control method
JPH02500791A (en) Digital-based system for monitoring physical phenomena
KR890017579A (en) Photocopy surveillance system
FR2619232A1 (en) ACQUISITION AND DATA PROCESSING EQUIPMENT FOR AUTOMOTIVE TECHNICAL CONTROL CENTER
CH694899A5 (en) data acquisition system and set of postcards for such a system.
FR2734386A1 (en) Remote control system for use with image projector
TWM491193U (en) Sensing system with re-modularized sensing device
FR2594984A1 (en) INTEGRATED CIRCUIT BOARD ELEMENT FOR DATA PROCESSING DEVICE
EP0543698A1 (en) Device for employment of fault information in a single/multi-computer aircraft system
EP0635789B1 (en) Microcontroller integrated circuit with read only memory containing test program, test station and corresponding manufacturing process
WO2023278284A1 (en) Modular frame for an intelligent robot
EP1372074A1 (en) System and method for event management
US11212408B2 (en) Multimedia device, multimedia arrangement having the multimedia device, and method for transferring an optical code using the multimedia arrangement
CN219551541U (en) Combined navigation data transmission device and system
EP1051689B1 (en) Microprocessor card comprising a wired communication circuit
RU2000111219A (en) METHOD FOR RESTORING OPERATIONAL INFORMATION OR INFORMATION ABOUT ERRORS OF SOFTWARE MODULES LOCATED ON THE DIGITAL DEVICE BOARD AND THE DIGITAL DEVICE RELATED TO IT
WO1994007339A1 (en) Device for remote monitoring, managing and piloting of a plurality of sites from a central point by means of self-configurable beacons
WO2002033932A1 (en) Method and device for communicating data contained in one or several bar codes
CN113946589A (en) Unidirectional data transmission method, system, electronic equipment and medium
FR2687489A1 (en) BUS FOR CONNECTING EXTENSION CARDS TO A COMPUTER SYSTEM AND TEST METHOD.
WO2001073622A1 (en) Selective intercommunication i device for mobile terminals in physical proximity, also linked by global networks
FR3042291A1 (en) DEVICE AND METHOD FOR VERIFYING SOFTWARE
EP0208673A2 (en) Automatic test equipment
AU2022301041A1 (en) Modular frame for an intelligent robot
CN116089282A (en) Automobile automatic test method and device, electronic equipment and storage medium

Legal Events

Date Code Title Description
PCAR Change of the address of the representative

Representative=s name: PATENTS ET TECHNOLOGY SURVEYS SA; RUE DES TERREAUX 7 CASE POSTALE 2848; 2001 NEUCHATEL (CH)

Representative=s name: PATENTS AND TECHNOLOGY SURVEYS SA

PUE Assignment

Owner name: VOLOTEK SA

Free format text: DPS SA#15, RUE DU PRE-DE-LA-FONTAINE#1217 MEYRIN (CH) -TRANSFER TO- VOLOTEK SA#15, RUE DU PRE DE LAFONTAINE#1217 MEYRIN (CH)

PFA Name/firm changed

Owner name: VOLOTEK SA

Free format text: VOLOTEK SA#15, RUE DU PRE DE LA FONTAINE#1217 MEYRIN (CH) -TRANSFER TO- VOLOTEK SA#15, RUE DU PRE DE LA FONTAINE#1217 MEYRIN (CH)

PL Patent ceased