CH653934A5 - Funnel collet for machine tool headstock - Google Patents

Funnel collet for machine tool headstock Download PDF

Info

Publication number
CH653934A5
CH653934A5 CH3052/83A CH305283A CH653934A5 CH 653934 A5 CH653934 A5 CH 653934A5 CH 3052/83 A CH3052/83 A CH 3052/83A CH 305283 A CH305283 A CH 305283A CH 653934 A5 CH653934 A5 CH 653934A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
clamp
spindle
pliers
workpiece
bell
Prior art date
Application number
CH3052/83A
Other languages
French (fr)
Inventor
Philippe Crevoisier
Original Assignee
Philippe Crevoisier
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Philippe Crevoisier filed Critical Philippe Crevoisier
Priority to CH3052/83A priority Critical patent/CH653934A5/en
Publication of CH653934A5 publication Critical patent/CH653934A5/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23BTURNING; BORING
    • B23B31/00Chucks; Expansion mandrels; Adaptations thereof for remote control
    • B23B31/02Chucks
    • B23B31/10Chucks characterised by the retaining or gripping devices or their immediate operating means
    • B23B31/12Chucks with simultaneously-acting jaws, whether or not also individually adjustable
    • B23B31/20Longitudinally-split sleeves, e.g. collet chucks
    • B23B31/201Characterized by features relating primarily to remote control of the gripping means
    • B23B31/202Details of the jaws
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23BTURNING; BORING
    • B23B2231/00Details of chucks, toolholder shanks or tool shanks
    • B23B2231/20Collet chucks
    • B23B2231/2048Collets comprising inserts
    • B23B2231/2062Inserts mechanically clamped in the collet

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Jigs For Machine Tools (AREA)

Abstract

The funnel collet (1) is housed in a bell housing (2) screwed onto the spindle (3) of the lathe. The body (10) of the collet (1) is pulled inside the bore (16) so that the lateral wall of the front part (17) of the collet (1) bears on the inside of the bell housing (2). A stop (4) is guided inside the bore (16) by elastic legs (5) whose bearing surfaces come into abutment on the front end of the nose (8) of the spindle (3). The position of the stop face (6) of the stop (4) is thus independent of the degree to which the workpiece is pushed inside the bell housing (2). This makes it possible to adjust the thickness of this workpiece independently of its dimensions in the clamping direction of the collet as well as allowing the collet carrying the workpiece to be transferred without readjustment the position of this workpiece with respect to the collet. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Pince entonnoir pour poupée de machine-outil munie d'une broche. comprenant une pièce dite    cloche ,    présentant une ouverture évasée, la partie antérieure de la pince ayant une forme extérieure conique, correspondant à celle de l'ouverture de la cloche, et étant tirée dans cette ouverture de manière à serrer une pièce à usiner, caractérisée par le fait que la pince comprend un arrêt pour la pièce à usiner, cet arrêt étant agencé de manière à pouvoir être introduit dans la pince par l'avant de celle-ci et comprenant des moyens de butée venant s'appuyer sur le nez de la broche ou sur le fond de l'ouverture de la cloche.



   2. Pince selon la revendication 1, caractérisée par le fait que lesdits moyens de butée sont constitués par des faces d'appui ménagées dans des jambes élastiques servant au guidage et au maintien de l'arrêt à l'intérieur d'un alésage pratiqué dans la broche, ces faces d'appui étant agencées de manière à venir s'appuyer sur le nez de la broche.



   3. Pince selon la revendication 1, caractérisée par le fait que lesdits moyens de butée sont constitués par les extrémités libres de tiges agencées de manière à traverser le fond de la partie antérieure de la pince.



   4. Pince selon la revendication 3, caractérisée par le fait que les tiges sont chacune entourées par un ressort tendant à tirer l'arrêt contre le fond de la partie antérieure de la pince.



   5. Pince selon l'une des revendications 3 et 4, caractérisée par le fait que l'arrêt est guidé à l'intérieur de la partie antérieure de la pince par un joint torique s'appuyant contre la face intérieure de l'ouverture de celle-ci.



   6. Pince selon l'une des revendications 1 à 5, caractérisée par le fait qu'elle est verrouillée en rotation, de manière amovible, par rapport à la broche au moyen d'une clavette logée, d'une part, dans une rainure pratiquée dans la périphérie de la   parie    antérieure de la pince et, d'autre part, dans une rainure correspondante pratiquée dans la paroi latérale de l'ouverture de la cloche, le corps de la pince ayant un diamètre réduit dans sa partie intermédiaire, destinée à venir en regard d'une clavette de verrouillage, disposée à l'intérieur de l'alésage de la broche, de sorte que le verrouillage en rotation de la pince par rapport à la broche s'effectue uniquement par l'intermédiaire de la cloche.



   7. Pince selon la revendication 1, caractérisée par le fait qu'elle comprend une bague destinée à être fixée, de manière amovible sur le nez de la broche, la périphérie de cette bague présentant une surface annulaire de glissement permettant la rotation de la cloche et un moyen permettant d'immobiliser la cloche par rapport à cette bague.



   8. Pince selon la revendication 7, caractérisée par le fait que la bague est filetée permettant de la fixer sur le nez de la broche par vissage parallèlement à l'axe de la broche.



   9. Pince selon la revendication 7, caractérisée par le fait que ledit moyen d'immobilisation est un collier de serrage.



   La présente invention a pour objet une pince entonnoir pour poupée de machine-outil, notamment pour tours et fraiseuses, munie d'une broche, comprenant une pièce dite  cloche , présentant une ouverture évasée, la partie antérieure de la pince ayant une forme extérieure conique, correspondant à celle de l'ouverture de la cloche, et étant tirée dans cette ouverture de manière à serrer une pièce à usiner.



   Il existe différentes sortes de pinces dites  pinces entonnoirs  ou  pinces cloches  qui sont destinées à être montées sur la broche d'une machine-outil telle qu'un tour ou une fraiseuse, en serrant la pièce à usiner, de façon à permettre un montage et un démontage rapide de cette pièce. Dans les pinces entonnoirs de type connu, la pièce à usiner est serrée à l'intérieur d'une ouverture pratiquée dans la partie antérieure de la pince. qui présente une forme extérieure conique et qui est tirée dans l'ouverture. de forme correspondante d'une pièce dite    cloche ,    fixée sur la broche de la machine-outil.



   Lorsqu'on utilise une pince entonnoir de ce genre, les cotes en épaisseur de la pièce à usiner, correspondant à la longueur à usiner, sont fixées au moyen de plaques d'appui ou arrêts. Dans certains cas, ces arrêts sont usinés à l'intérieur de la pince, ce qui ne permet pas d'éviter une certaine variation de la longueur à usiner en fonction des dimensions de la pièce dans la direction de serrage. Conformément à un autre agencement connu, la pince entonnoir comprend des arrêts fixes tenus contre la cloche par vissage. Ce dernier type de pince entonnoir présente l'inconvénient de ne pas permettre de passer d'une machine à une autre sans modification du réglage de la position de la pièce à usiner, dans la pince.



   L'invention a pour but d'éliminer les inconvénients des pinces entonnoirs connues et notamment de permettre un réglage de l'épaisseur à usiner indépendamment des dimensions de la pièce dans la direction de serrage, ainsi que le transfert de la pince portant la pièce à usiner d'une machine sur une autre, sans obligation de refaire un nouveau réglage de la pièce à usiner.



   A cet effet, la pince entonnoir selon l'invention présente les caractéristiques spécifiées dans la revendication 1.



   L'invention sera mieux comprise grâce à la description détaillée qui va suivre, à titre d'exemple non limitatif, de deux formes d'exécution de la pièce entonnoir selon l'invention et d'une forme d'exécution particulière, conforme à l'invention, du dispositif de fixation de cette pince sur la broche d'une machine-outil, en se référant au dessin annexé, dans lequel:
 la fig.

  I est une vue de face de la pince, selon une première forme d'exécution;
 la fig. 2 est une vue en coupe partielle, selon le plan indiqué par la ligne   Il-Il    à la fig. 1, de la pince selon la forme d'exécution illustrée à la fig. 1, mise en place sur la broche d'un tour au moyen d'un dispositif de fixation de type connu;
 la fig. 3 est une vue en coupe partielle, selon le même plan de coupe que dans le cas de la fig. 2, à échelle légèrement agrandie par rapport à celle-ci, montrant la manière dont s'effectue la mise en place de l'arrêt de pince par rapport à la broche du tour, dans le cas de la forme d'exécution illustrée aux fig. 1 et 2;
 la fig. 4 est une vue en coupe du dispositif de fixation de la pince, et
 la fig. 5 est une vue en coupe partielle, analogue à la fig. 2, de la pince, selon une deuxième forme d'exécution.



   Selon la forme d'exécution représentée aux fig. 1, 2 et 3, la pince entonnoir I est logée dans une cloche 2 qui est vissée sur la broche 3 d'un tour, le corps 10 de la pince étant enfoncé dans un alésage axial 16 pratiqué dans la broche 3 et fixé, de manière amovible, à l'intérieur de cet alésage par des moyens appropriés bien connus (non représentés). Ces moyens tendent à tirer le corps 10 de la pince   I    à l'intérieur de l'alésage 16, de sorte que la paroi latérale de la partie antérieure évasée 17 de la pince 1 vient s'appuyer contre la paroi latérale de l'ouverture intérieure de la cloche 2.



   Un arrêt 4, introduit à l'intérieur de la pince I depuis l'avant de celle-ci, est guidé et maintenu par quatre jambes élastiques 5 à l'intérieur de l'alésage 16. La position de la face d'arrêt 6 de l'arrêt 4, par rapport à la broche 3, est parfaitement définie du fait que les jambes 5 présentent chacune une face d'appui 7 qui viennent buter sur l'extrémité antérieure du nez 8 de la broche 3.



   On comprend donc que la position de la face d'arrêt et, par conséquent, celle de la pièce à usiner (non représentée) coincée entre la face d'arrêt 6 et des mors 9 qui sont fixés au moyen de vis 15 sur la partie antérieure 17 de la pince 1, sont indépendantes du degré d'enfoncement de la pièce dans la cloche 2.



   Le réglage en position, dans le sens axial, de la pièce à usiner peut donc être effectué de manière très précise sans que des variations éventuelles de la pièce à usiner n'influent sur ce réglage. En outre, la pince 1, munie de l'arrêt 4 et portant la pièce à usiner, peut  



  être retirée de la broche 3 sans aucun effet sur le réglage de la position de la pièce à usiner. Ceci permet l'échange d'une machine à une autre, par exemple d'un tour sur une fraiseuse, en conservant rigoureusement les cotes de réglage initiales. On peut également stocker la pince I portant la pièce à usiner en conservant le réglage initial.



   Il est à noter que, du fait que l'arrêt 4 peut éventuellement dépasser la face avant de la partie antérieure 17 de la pince 1, il est parfaitement possible de fixer sur la pince 1 des pièces à usiner ayant des dimensions supérieures à celles de la face 6 de l'arrêt.



   Le corps 10 de la pince 1 comprend une partie intermédiaire 12 de diamètre réduit qui peut être, par exemple, réalisée par tournage, destinée à venir en regard d'une clavette 11 de verrouillage qui est disposée à l'intérieur de l'alésage 16. La réduction du diamètre du corps 10 dans la partie intermédiaire 12 a pour but d'empêcher que le verrouillage de la pince 1 en position angulaire par rapport à la broche 3, qui rend la pince solidaire en rotation de la broche, ne s'effectue de la manière habituelle, c'est-à-dire par engagement de la clavette 11 dans une rainure axiale pratiquée dans le corps 10.

  Comme on le voit à la fig. 1, le verrouillage en rotation de la pince 1 par rapport à la broche 3 est effectué au moyen d'une clavette 13 qui vient se loger dans des rainures 14 et 14' pratiquées, respectivement, dans la périphérie de la partie antérieure 17 de la pince 1 et dans la paroi latérale de l'ouverture intérieure de la cloche 2. Ceci permet d'augmenter la précision du réglage de la position angulaire de la pince 1, et, par conséquent, de la pièce à usiner, par rapport à la broche 3.



   Bien entendu, le corps 10 de la pince 1 pourrait éventuellement ne pas comprendre la partie de diamètre réduit 12, la pince 1 étant, dans ce cas, rendue solidaire en rotation de la broche 3 de la manière habituelle, au moyen de la clavette 11.



   Le dispositif de fixation représenté à la fig. 4 comprend une bague ou douille annulaire 30, vissée sur le nez de la broche 3 (le vissage de cette bague étant avantageusement effectué au moyen d'une clef à ergots), dont la surface périphérique constitue une surface de glissement permettant la mise en avantages inhérents à l'utilisation de la pince entonnoir conforme à l'invention.



   Selon la forme d'exécution illustrée à la fig. 5, l'agencement ainsi que le fonctionnement de la pince 1 sont similaires à ceux qui viennent d'être décrits. Toutefois, l'arrêt 4 comporte en remplacement des jambes élastiques 5, quatre tiges 18 (dont trois seulement sont visibles à la fig. 5) passant dans des trous pratiqués dans le fond de l'ouverture 21 de la partie antérieure 17 de la pince 1. Les tiges 18 sont chacune entourées par un ressort 19, travaillant en compression, qui est maintenu par un clip 20 et qui tend à tirer l'arrêt 4 contre le fond de l'ouverture 21. Les extrémités libres des tiges 18 forment des butées qui viennent s'appuyer soit sur le nez 8 de la broche 3 soit sur la cloche 2, selon les diamètres respectifs de la broche 3 et de la cloche 2, lorsque la pince 1 est mise en place sur la broche 3.



   Ainsi, dans cette forme d'exécution également, la position de la face d'arrêt 6 de l'arrêt 4 est indépendante du degré d'enfoncement de la pince 1 dans la cloche 2 et   l'on    obtient les mêmes avantages que dans le cas de la forme d'exécution illustrée aux fig. 1 à 3.



   L'arrêt 4 est guidé dans la pince 1 et maintenu en position parfaitement concentrique par rapport à celle-ci, même pour des vitesses de rotation élevées de la broche 3, grâce à un joint torique 23, en matière élastique, par exemple en caoutchouc, logé dans une rainure périphérique 24 de l'arrêt 4 et venant s'appuyer sur la face intérieure de l'ouverture 21.



   La pince qui vient d'être décrite présente, outre les avantages susmentionnés, celui de faciliter l'exécution de séries de pièces usinées aux mêmes cotes avec une grande précision, en réalisant au préalable une pluralité d'arrêts, correspondant à l'arrêt 4 décrit cidessus, planés ensemble et en montant ensuite chacun de ces arrêts dans une pince.



   On comprendra aisément que la pince selon l'invention peut être utilisée non seulement avec un tour mais également avec une fraiseuse, une machine à pointer ou toute autre machine se prêtant à l'emploi des pinces entonnoirs de type connu. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Funnel pliers for machine tool dolls fitted with a spindle. comprising a part called bell, having a flared opening, the front part of the pliers having a conical external shape, corresponding to that of the opening of the bell, and being drawn in this opening so as to clamp a workpiece, characterized by the fact that the clamp comprises a stop for the workpiece, this stop being arranged so that it can be introduced into the clamp from the front thereof and comprising stop means coming to bear on the nose of the pin or on the bottom of the bell opening.



   2. Pliers according to claim 1, characterized in that said abutment means are constituted by bearing faces formed in elastic legs used for guiding and maintaining the stop inside a bore made in the spindle, these bearing faces being arranged so as to come to bear on the nose of the spindle.



   3. Clamp according to claim 1, characterized in that said abutment means consist of the free ends of rods arranged so as to pass through the bottom of the front part of the clamp.



   4. Clamp according to claim 3, characterized in that the rods are each surrounded by a spring tending to pull the stop against the bottom of the front part of the clamp.



   5. Clamp according to one of claims 3 and 4, characterized in that the stop is guided inside the front part of the clamp by an O-ring pressing against the inner face of the opening of this one.



   6. Pliers according to one of claims 1 to 5, characterized in that it is locked in rotation, removably, relative to the spindle by means of a key housed, on the one hand, in a groove made in the periphery of the anterior wall of the clamp and, on the other hand, in a corresponding groove made in the side wall of the opening of the bell, the body of the clamp having a reduced diameter in its intermediate part, intended coming next to a locking key, arranged inside the spindle bore, so that the locking in rotation of the clamp relative to the spindle is carried out only by means of the bell .



   7. Pliers according to claim 1, characterized in that it comprises a ring intended to be fixed, removably on the nose of the spindle, the periphery of this ring having an annular sliding surface allowing the rotation of the bell and a means for immobilizing the bell relative to this ring.



   8. Pliers according to claim 7, characterized in that the ring is threaded allowing it to be fixed on the nose of the spindle by screwing parallel to the axis of the spindle.



   9. Pliers according to claim 7, characterized in that said immobilization means is a clamp.



   The present invention relates to a funnel pliers for machine tool headstock, in particular for lathes and milling machines, provided with a spindle, comprising a part called a bell, having a flared opening, the front part of the pliers having a conical external shape. , corresponding to that of the opening of the bell, and being pulled into this opening so as to clamp a workpiece.



   There are different kinds of pliers called funnel pliers or bell pliers which are intended to be mounted on the spindle of a machine tool such as a lathe or a milling machine, by clamping the workpiece, so as to allow mounting and quick disassembly of this part. In known type funnel pliers, the workpiece is clamped inside an opening made in the front part of the pliers. which has a conical outer shape and which is pulled through the opening. of corresponding shape of a part called bell, fixed on the spindle of the machine tool.



   When using such funnel pliers, the thickness dimensions of the workpiece, corresponding to the length to be machined, are fixed by means of bearing plates or stops. In some cases, these stops are machined inside the clamp, which does not prevent a certain variation in the length to be machined depending on the dimensions of the part in the clamping direction. According to another known arrangement, the funnel clamp comprises fixed stops held against the bell by screwing. The latter type of funnel pliers has the drawback of not making it possible to pass from one machine to another without modifying the adjustment of the position of the workpiece in the pliers.



   The object of the invention is to eliminate the drawbacks of known funnel pliers and in particular to allow adjustment of the thickness to be machined independently of the dimensions of the workpiece in the clamping direction, as well as the transfer of the pliers carrying the workpiece. machine from one machine to another, without having to redo a new setting of the workpiece.



   To this end, the funnel tongs according to the invention have the characteristics specified in claim 1.



   The invention will be better understood thanks to the detailed description which follows, by way of nonlimiting example, of two embodiments of the funnel part according to the invention and of a particular embodiment, in accordance with the invention, of the device for fixing this clamp on the spindle of a machine tool, with reference to the appended drawing, in which:
 fig.

  I is a front view of the clamp, according to a first embodiment;
 fig. 2 is a partial sectional view, along the plane indicated by the line Il-Il in FIG. 1, of the pliers according to the embodiment illustrated in FIG. 1, placed on the spindle of a lathe by means of a fixing device of known type;
 fig. 3 is a partial sectional view, along the same section plane as in the case of FIG. 2, on a slightly enlarged scale with respect to the latter, showing the manner in which the positioning of the clamp stop is carried out relative to the spindle of the lathe, in the case of the embodiment illustrated in FIGS. . 1 and 2;
 fig. 4 is a sectional view of the clamp fixing device, and
 fig. 5 is a partial sectional view, similar to FIG. 2, of the clamp, according to a second embodiment.



   According to the embodiment shown in Figs. 1, 2 and 3, the funnel clamp I is housed in a bell 2 which is screwed onto the spindle 3 by one turn, the body 10 of the pliers being inserted in an axial bore 16 formed in the spindle 3 and fixed, removably, inside this bore by suitable means well known (not shown). These means tend to pull the body 10 of the clamp I inside the bore 16, so that the side wall of the flared front part 17 of the clamp 1 comes to bear against the side wall of the opening. inside of the bell 2.



   A stop 4, introduced inside the clamp I from the front thereof, is guided and maintained by four elastic legs 5 inside the bore 16. The position of the stop face 6 of the stop 4, relative to the spindle 3, is perfectly defined by the fact that the legs 5 each have a bearing face 7 which abut on the anterior end of the nose 8 of the spindle 3.



   It is therefore understood that the position of the stop face and, consequently, that of the workpiece (not shown) wedged between the stop face 6 and jaws 9 which are fixed by means of screws 15 on the part front 17 of the clamp 1, are independent of the degree of insertion of the part into the bell 2.



   The adjustment in position, in the axial direction, of the workpiece can therefore be carried out very precisely without any possible variations of the workpiece affecting this adjustment. In addition, the clamp 1, provided with the stop 4 and carrying the workpiece, can



  be removed from spindle 3 without any effect on the setting of the workpiece position. This allows the exchange of a machine to another, for example a turn on a milling machine, rigorously keeping the initial setting dimensions. You can also store the clamp I carrying the workpiece while keeping the initial setting.



   It should be noted that, since the stop 4 may possibly extend beyond the front face of the front part 17 of the clamp 1, it is perfectly possible to fix on the clamp 1 workpieces having dimensions greater than those of side 6 of the stop.



   The body 10 of the clamp 1 comprises an intermediate portion 12 of reduced diameter which can be, for example, produced by turning, intended to come opposite a locking key 11 which is disposed inside the bore 16 The reduction in the diameter of the body 10 in the intermediate portion 12 is intended to prevent the locking of the clamp 1 in an angular position relative to the spindle 3, which makes the clamp integral in rotation with the spindle, performs in the usual way, that is to say by engagement of the key 11 in an axial groove made in the body 10.

  As seen in fig. 1, the locking in rotation of the clamp 1 relative to the spindle 3 is effected by means of a key 13 which is housed in grooves 14 and 14 'formed, respectively, in the periphery of the front part 17 of the clamp 1 and in the side wall of the internal opening of the bell 2. This makes it possible to increase the precision of the adjustment of the angular position of the clamp 1, and therefore of the workpiece, relative to the pin 3.



   Of course, the body 10 of the clamp 1 could possibly not include the part of reduced diameter 12, the clamp 1 being, in this case, made integral in rotation with the spindle 3 in the usual way, by means of the key 11 .



   The fixing device shown in fig. 4 comprises an annular ring or sleeve 30, screwed onto the nose of the spindle 3 (the screwing of this ring being advantageously carried out by means of a lug wrench), the peripheral surface of which constitutes a sliding surface allowing the advantages inherent in the use of the funnel forceps according to the invention.



   According to the embodiment illustrated in FIG. 5, the arrangement as well as the operation of the clamp 1 are similar to those which have just been described. However, the stop 4 comprises, in replacement of the elastic legs 5, four rods 18 (only three of which are visible in FIG. 5) passing through holes made in the bottom of the opening 21 of the front part 17 of the clamp 1. The rods 18 are each surrounded by a spring 19, working in compression, which is held by a clip 20 and which tends to pull the stop 4 against the bottom of the opening 21. The free ends of the rods 18 form stops which come to rest either on the nose 8 of the spindle 3 or on the bell 2, according to the respective diameters of the spindle 3 and of the bell 2, when the clamp 1 is placed on the spindle 3.



   Thus, also in this embodiment, the position of the stop face 6 of the stop 4 is independent of the degree of insertion of the clamp 1 in the bell 2 and the same advantages are obtained as in the case of the embodiment illustrated in figs. 1 to 3.



   The stop 4 is guided in the clamp 1 and maintained in a perfectly concentric position with respect thereto, even for high rotational speeds of the spindle 3, by means of an O-ring 23, made of elastic material, for example rubber , housed in a peripheral groove 24 of the stop 4 and coming to bear on the inside of the opening 21.



   The pliers which have just been described have, in addition to the abovementioned advantages, that of facilitating the execution of series of workpieces machined at the same dimensions with great precision, by first making a plurality of stops, corresponding to stop 4 described above, planed together and then mounting each of these stops in pliers.



   It will be readily understood that the pliers according to the invention can be used not only with a lathe but also with a milling machine, a pointing machine or any other machine suitable for the use of funnel pliers of known type.


    

Claims (9)

REVENDICATIONS 1. Pince entonnoir pour poupée de machine-outil munie d'une broche. comprenant une pièce dite cloche , présentant une ouverture évasée, la partie antérieure de la pince ayant une forme extérieure conique, correspondant à celle de l'ouverture de la cloche, et étant tirée dans cette ouverture de manière à serrer une pièce à usiner, caractérisée par le fait que la pince comprend un arrêt pour la pièce à usiner, cet arrêt étant agencé de manière à pouvoir être introduit dans la pince par l'avant de celle-ci et comprenant des moyens de butée venant s'appuyer sur le nez de la broche ou sur le fond de l'ouverture de la cloche.  CLAIMS  1. Funnel pliers for machine tool dolls fitted with a spindle. comprising a part called bell, having a flared opening, the front part of the pliers having a conical external shape, corresponding to that of the opening of the bell, and being drawn in this opening so as to clamp a workpiece, characterized by the fact that the clamp comprises a stop for the workpiece, this stop being arranged so that it can be introduced into the clamp from the front thereof and comprising stop means coming to bear on the nose of the pin or on the bottom of the bell opening. 2. Pince selon la revendication 1, caractérisée par le fait que lesdits moyens de butée sont constitués par des faces d'appui ménagées dans des jambes élastiques servant au guidage et au maintien de l'arrêt à l'intérieur d'un alésage pratiqué dans la broche, ces faces d'appui étant agencées de manière à venir s'appuyer sur le nez de la broche.  2. Pliers according to claim 1, characterized in that said abutment means are constituted by bearing faces formed in elastic legs used for guiding and maintaining the stop inside a bore made in the spindle, these bearing faces being arranged so as to come to bear on the nose of the spindle. 3. Pince selon la revendication 1, caractérisée par le fait que lesdits moyens de butée sont constitués par les extrémités libres de tiges agencées de manière à traverser le fond de la partie antérieure de la pince.  3. Clamp according to claim 1, characterized in that said abutment means consist of the free ends of rods arranged so as to pass through the bottom of the front part of the clamp. 4. Pince selon la revendication 3, caractérisée par le fait que les tiges sont chacune entourées par un ressort tendant à tirer l'arrêt contre le fond de la partie antérieure de la pince.  4. Clamp according to claim 3, characterized in that the rods are each surrounded by a spring tending to pull the stop against the bottom of the front part of the clamp. 5. Pince selon l'une des revendications 3 et 4, caractérisée par le fait que l'arrêt est guidé à l'intérieur de la partie antérieure de la pince par un joint torique s'appuyant contre la face intérieure de l'ouverture de celle-ci.  5. Clamp according to one of claims 3 and 4, characterized in that the stop is guided inside the front part of the clamp by an O-ring pressing against the inner face of the opening of this one. 6. Pince selon l'une des revendications 1 à 5, caractérisée par le fait qu'elle est verrouillée en rotation, de manière amovible, par rapport à la broche au moyen d'une clavette logée, d'une part, dans une rainure pratiquée dans la périphérie de la parie antérieure de la pince et, d'autre part, dans une rainure correspondante pratiquée dans la paroi latérale de l'ouverture de la cloche, le corps de la pince ayant un diamètre réduit dans sa partie intermédiaire, destinée à venir en regard d'une clavette de verrouillage, disposée à l'intérieur de l'alésage de la broche, de sorte que le verrouillage en rotation de la pince par rapport à la broche s'effectue uniquement par l'intermédiaire de la cloche.  6. Pliers according to one of claims 1 to 5, characterized in that it is locked in rotation, removably, relative to the spindle by means of a key housed, on the one hand, in a groove made in the periphery of the anterior wall of the clamp and, on the other hand, in a corresponding groove made in the side wall of the opening of the bell, the body of the clamp having a reduced diameter in its intermediate part, intended coming next to a locking key, arranged inside the spindle bore, so that the locking in rotation of the clamp relative to the spindle is carried out only by means of the bell . 7. Pince selon la revendication 1, caractérisée par le fait qu'elle comprend une bague destinée à être fixée, de manière amovible sur le nez de la broche, la périphérie de cette bague présentant une surface annulaire de glissement permettant la rotation de la cloche et un moyen permettant d'immobiliser la cloche par rapport à cette bague.  7. Pliers according to claim 1, characterized in that it comprises a ring intended to be fixed, removably on the nose of the spindle, the periphery of this ring having an annular sliding surface allowing the rotation of the bell and a means for immobilizing the bell relative to this ring. 8. Pince selon la revendication 7, caractérisée par le fait que la bague est filetée permettant de la fixer sur le nez de la broche par vissage parallèlement à l'axe de la broche.  8. Pliers according to claim 7, characterized in that the ring is threaded allowing it to be fixed on the nose of the spindle by screwing parallel to the axis of the spindle. 9. Pince selon la revendication 7, caractérisée par le fait que ledit moyen d'immobilisation est un collier de serrage.  9. Pliers according to claim 7, characterized in that said immobilization means is a clamp. La présente invention a pour objet une pince entonnoir pour poupée de machine-outil, notamment pour tours et fraiseuses, munie d'une broche, comprenant une pièce dite cloche , présentant une ouverture évasée, la partie antérieure de la pince ayant une forme extérieure conique, correspondant à celle de l'ouverture de la cloche, et étant tirée dans cette ouverture de manière à serrer une pièce à usiner.  The present invention relates to a funnel pliers for machine tool headstock, in particular for lathes and milling machines, provided with a spindle, comprising a part called a bell, having a flared opening, the front part of the pliers having a conical external shape. , corresponding to that of the opening of the bell, and being pulled into this opening so as to clamp a workpiece. Il existe différentes sortes de pinces dites pinces entonnoirs ou pinces cloches qui sont destinées à être montées sur la broche d'une machine-outil telle qu'un tour ou une fraiseuse, en serrant la pièce à usiner, de façon à permettre un montage et un démontage rapide de cette pièce. Dans les pinces entonnoirs de type connu, la pièce à usiner est serrée à l'intérieur d'une ouverture pratiquée dans la partie antérieure de la pince. qui présente une forme extérieure conique et qui est tirée dans l'ouverture. de forme correspondante d'une pièce dite cloche , fixée sur la broche de la machine-outil.  There are different kinds of pliers called funnel pliers or bell pliers which are intended to be mounted on the spindle of a machine tool such as a lathe or a milling machine, by clamping the workpiece, so as to allow mounting and quick disassembly of this part. In known type funnel pliers, the workpiece is clamped inside an opening made in the front part of the pliers. which has a conical outer shape and which is pulled through the opening. of corresponding shape of a part called bell, fixed on the spindle of the machine tool. Lorsqu'on utilise une pince entonnoir de ce genre, les cotes en épaisseur de la pièce à usiner, correspondant à la longueur à usiner, sont fixées au moyen de plaques d'appui ou arrêts. Dans certains cas, ces arrêts sont usinés à l'intérieur de la pince, ce qui ne permet pas d'éviter une certaine variation de la longueur à usiner en fonction des dimensions de la pièce dans la direction de serrage. Conformément à un autre agencement connu, la pince entonnoir comprend des arrêts fixes tenus contre la cloche par vissage. Ce dernier type de pince entonnoir présente l'inconvénient de ne pas permettre de passer d'une machine à une autre sans modification du réglage de la position de la pièce à usiner, dans la pince.  When using such funnel pliers, the thickness dimensions of the workpiece, corresponding to the length to be machined, are fixed by means of bearing plates or stops. In some cases, these stops are machined inside the clamp, which does not prevent a certain variation in the length to be machined depending on the dimensions of the part in the clamping direction. According to another known arrangement, the funnel clamp comprises fixed stops held against the bell by screwing. The latter type of funnel pliers has the drawback of not making it possible to pass from one machine to another without modifying the adjustment of the position of the workpiece in the pliers. L'invention a pour but d'éliminer les inconvénients des pinces entonnoirs connues et notamment de permettre un réglage de l'épaisseur à usiner indépendamment des dimensions de la pièce dans la direction de serrage, ainsi que le transfert de la pince portant la pièce à usiner d'une machine sur une autre, sans obligation de refaire un nouveau réglage de la pièce à usiner.  The object of the invention is to eliminate the drawbacks of known funnel pliers and in particular to allow adjustment of the thickness to be machined independently of the dimensions of the workpiece in the clamping direction, as well as the transfer of the pliers carrying the workpiece. machine from one machine to another, without having to redo a new setting of the workpiece. A cet effet, la pince entonnoir selon l'invention présente les caractéristiques spécifiées dans la revendication 1.  To this end, the funnel tongs according to the invention have the characteristics specified in claim 1. L'invention sera mieux comprise grâce à la description détaillée qui va suivre, à titre d'exemple non limitatif, de deux formes d'exécution de la pièce entonnoir selon l'invention et d'une forme d'exécution particulière, conforme à l'invention, du dispositif de fixation de cette pince sur la broche d'une machine-outil, en se référant au dessin annexé, dans lequel: la fig.  The invention will be better understood thanks to the detailed description which follows, by way of nonlimiting example, of two embodiments of the funnel part according to the invention and of a particular embodiment, in accordance with the invention, of the device for fixing this clamp on the spindle of a machine tool, with reference to the appended drawing, in which:  fig. I est une vue de face de la pince, selon une première forme d'exécution; la fig. 2 est une vue en coupe partielle, selon le plan indiqué par la ligne Il-Il à la fig. 1, de la pince selon la forme d'exécution illustrée à la fig. 1, mise en place sur la broche d'un tour au moyen d'un dispositif de fixation de type connu; la fig. 3 est une vue en coupe partielle, selon le même plan de coupe que dans le cas de la fig. 2, à échelle légèrement agrandie par rapport à celle-ci, montrant la manière dont s'effectue la mise en place de l'arrêt de pince par rapport à la broche du tour, dans le cas de la forme d'exécution illustrée aux fig. 1 et 2; la fig. 4 est une vue en coupe du dispositif de fixation de la pince, et la fig. 5 est une vue en coupe partielle, analogue à la fig. 2, de la pince, selon une deuxième forme d'exécution. I is a front view of the clamp, according to a first embodiment;  fig. 2 is a partial sectional view, along the plane indicated by the line Il-Il in FIG. 1, of the pliers according to the embodiment illustrated in FIG. 1, placed on the spindle of a lathe by means of a fixing device of known type;  fig. 3 is a partial sectional view, along the same section plane as in the case of FIG. 2, on a slightly enlarged scale with respect to the latter, showing the manner in which the positioning of the clamp stop is carried out relative to the spindle of the lathe, in the case of the embodiment illustrated in FIGS. . 1 and 2;  fig. 4 is a sectional view of the clamp fixing device, and  fig. 5 is a partial sectional view, similar to FIG. 2, of the clamp, according to a second embodiment. Selon la forme d'exécution représentée aux fig. 1, 2 et 3, la pince entonnoir I est logée dans une cloche 2 qui est vissée sur la broche 3 d'un tour, le corps 10 de la pince étant enfoncé dans un alésage axial 16 pratiqué dans la broche 3 et fixé, de manière amovible, à l'intérieur de cet alésage par des moyens appropriés bien connus (non représentés). Ces moyens tendent à tirer le corps 10 de la pince I à l'intérieur de l'alésage 16, de sorte que la paroi latérale de la partie antérieure évasée 17 de la pince 1 vient s'appuyer contre la paroi latérale de l'ouverture intérieure de la cloche 2.  According to the embodiment shown in Figs. 1, 2 and 3, the funnel clamp I is housed in a bell 2 which is screwed onto the spindle 3 by one turn, the body 10 of the pliers being inserted in an axial bore 16 formed in the spindle 3 and fixed, removably, inside this bore by suitable means well known (not shown). These means tend to pull the body 10 of the clamp I inside the bore 16, so that the side wall of the flared front part 17 of the clamp 1 comes to bear against the side wall of the opening. inside of the bell 2. Un arrêt 4, introduit à l'intérieur de la pince I depuis l'avant de celle-ci, est guidé et maintenu par quatre jambes élastiques 5 à l'intérieur de l'alésage 16. La position de la face d'arrêt 6 de l'arrêt 4, par rapport à la broche 3, est parfaitement définie du fait que les jambes 5 présentent chacune une face d'appui 7 qui viennent buter sur l'extrémité antérieure du nez 8 de la broche 3.  A stop 4, introduced inside the clamp I from the front thereof, is guided and maintained by four elastic legs 5 inside the bore 16. The position of the stop face 6 of the stop 4, relative to the spindle 3, is perfectly defined by the fact that the legs 5 each have a bearing face 7 which abut on the anterior end of the nose 8 of the spindle 3. On comprend donc que la position de la face d'arrêt et, par conséquent, celle de la pièce à usiner (non représentée) coincée entre la face d'arrêt 6 et des mors 9 qui sont fixés au moyen de vis 15 sur la partie antérieure 17 de la pince 1, sont indépendantes du degré d'enfoncement de la pièce dans la cloche 2.  It is therefore understood that the position of the stop face and, consequently, that of the workpiece (not shown) wedged between the stop face 6 and jaws 9 which are fixed by means of screws 15 on the part front 17 of the clamp 1, are independent of the degree of insertion of the part into the bell 2. Le réglage en position, dans le sens axial, de la pièce à usiner peut donc être effectué de manière très précise sans que des variations éventuelles de la pièce à usiner n'influent sur ce réglage. En outre, la pince 1, munie de l'arrêt 4 et portant la pièce à usiner, peut **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  The adjustment in position, in the axial direction, of the workpiece can therefore be carried out very precisely without any possible variations of the workpiece affecting this adjustment. In addition, the clamp 1, provided with the stop 4 and carrying the workpiece, can ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH3052/83A 1983-06-03 1983-06-03 Funnel collet for machine tool headstock CH653934A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH3052/83A CH653934A5 (en) 1983-06-03 1983-06-03 Funnel collet for machine tool headstock

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH3052/83A CH653934A5 (en) 1983-06-03 1983-06-03 Funnel collet for machine tool headstock

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH653934A5 true CH653934A5 (en) 1986-01-31

Family

ID=4247531

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH3052/83A CH653934A5 (en) 1983-06-03 1983-06-03 Funnel collet for machine tool headstock

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH653934A5 (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN102873572A (en) * 2011-07-13 2013-01-16 贵州航天精工制造有限公司 Positioning method for workpiece of numerically controlled lathe and device employed in positioning method
CN108296987A (en) * 2018-02-01 2018-07-20 扬州大学 A kind of clutch can self-centering clamping and pop-up fixture and its application method
CN111113113A (en) * 2020-02-18 2020-05-08 东莞市百方建航机械配件有限公司 Eight-claw clamp mechanism for inner support or outer clamp of numerical control lathe

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN102873572A (en) * 2011-07-13 2013-01-16 贵州航天精工制造有限公司 Positioning method for workpiece of numerically controlled lathe and device employed in positioning method
CN108296987A (en) * 2018-02-01 2018-07-20 扬州大学 A kind of clutch can self-centering clamping and pop-up fixture and its application method
CN111113113A (en) * 2020-02-18 2020-05-08 东莞市百方建航机械配件有限公司 Eight-claw clamp mechanism for inner support or outer clamp of numerical control lathe

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2468444A1 (en) SPARK PLUG WRENCH WITH ADJUSTABLE TORQUE LIMITER
BE1001081A6 (en) Vise machine with power.
EP0097602B1 (en) Gauge for checking the depth of a hole
FR2584959A1 (en) TURNING TOOL
CH653934A5 (en) Funnel collet for machine tool headstock
EP1883486B1 (en) Tool-holder chuck for equipping a rotating machine, in particular of the impact wrench type
BE498436A (en)
FR2607047A1 (en) MACHINE TOOL SPINDLE AND TOOL HOLDER ASSEMBLY
EP0043785B1 (en) Chuck for fixing a tool onto a machine-tool
CH652329A5 (en) Funnel collet for machine tool headstock
FR2608490A1 (en) Device for assembling two machine parts, in particular two tool parts of machine tools
FR2687338A1 (en) Improved milling head
FR2569835A1 (en) HEAD FOR MEASURING DIAMETERS OF CYLINDRICAL PARTS
FR2534871A1 (en) DEVICE FOR MOUNTING A LIGHTING DEVICE FOR A BICYCLE
EP0360947B1 (en) Collet to hold a tool, especially a cutting tool
EP0540978A1 (en) Shoulder support device for violin
FR2614224A1 (en) Device for mounting a tool on the spindle snout of a milling cutter in particular
FR2544646A1 (en) Rapid change fixture for milling tool
EP0141845B1 (en) Hand piece
FR2692510A1 (en) Tool holder speed adaptor for fixed machine tool - is fastened to machine tool spindle with bearings and rotation preventer including pulley drive increasing speed to adaptor tool
FR2649031A1 (en) Device for rapidly clamping an axisymmetric component
EP4183505A1 (en) Collet chuck for machine tools
FR2660887A1 (en) Device for micrometric adjustment of the cutting diameter of a machining tool having at least two inserts (tips)
FR2488663A1 (en) DEVICE FOR RETAINING A BODY BETWEEN TWO PARALLEL PARTS
FR2679285A1 (en) System for fitting handles to a door

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased