CH653626A5 - Vehicle seat having a vertically movable support surface - Google Patents

Vehicle seat having a vertically movable support surface Download PDF

Info

Publication number
CH653626A5
CH653626A5 CH370583A CH370583A CH653626A5 CH 653626 A5 CH653626 A5 CH 653626A5 CH 370583 A CH370583 A CH 370583A CH 370583 A CH370583 A CH 370583A CH 653626 A5 CH653626 A5 CH 653626A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
backrest
seat
support
passenger
seat according
Prior art date
Application number
CH370583A
Other languages
French (fr)
Inventor
Sylvia Quayzin
Original Assignee
Luigi Collinucci
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Luigi Collinucci filed Critical Luigi Collinucci
Priority to CH370583A priority Critical patent/CH653626A5/en
Priority to EP84200957A priority patent/EP0131334B1/en
Priority to DE8484200957T priority patent/DE3466497D1/en
Publication of CH653626A5 publication Critical patent/CH653626A5/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60NSEATS SPECIALLY ADAPTED FOR VEHICLES; VEHICLE PASSENGER ACCOMMODATION NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B60N2/00Seats specially adapted for vehicles; Arrangement or mounting of seats in vehicles
    • B60N2/68Seat frames
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60NSEATS SPECIALLY ADAPTED FOR VEHICLES; VEHICLE PASSENGER ACCOMMODATION NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B60N2/00Seats specially adapted for vehicles; Arrangement or mounting of seats in vehicles
    • B60N2/64Back-rests or cushions
    • B60N2/643Back-rests or cushions shape of the back-rests
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60NSEATS SPECIALLY ADAPTED FOR VEHICLES; VEHICLE PASSENGER ACCOMMODATION NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B60N2/00Seats specially adapted for vehicles; Arrangement or mounting of seats in vehicles
    • B60N2/64Back-rests or cushions
    • B60N2/646Back-rests or cushions shape of the cushion

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Aviation & Aerospace Engineering (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Seats For Vehicles (AREA)

Abstract

The part (3) of the backrest which can move vertically forms a flexible closed loop winding over two rollers (11) and (12). A mechanism makes it possible, as desired by the passenger, either to allow the rollers to revolve freely in both directions, or to move in only one rotational direction allowing the backrest to have an ascending movement in the direction of the arrow (F), or to lock the rollers and the backrest. When the backrest is free to rise, it is entrained by the back, which eliminates compression of the spine. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Siège de véhicule dont le dossier présente une partie fixe constituant un support pour une partie antérieure mobile verticalement relativement au support et destinée à venir en contact avec le dos du passager, caractérisé par le fait que la partie antérieure mobile verticalement (3; 24) forme une boucle fermée souple s'enroulant sur le support (11, 12: 20) et susceptible de se déplacer selon un mouvement circulaire sur le support.



   2. Siège selon la revendication 1, caractérisé par le fait que le support présente un mécanisme (28 à 35) permettant, au choix du passager, soit de déplacer le dossier dans les deux sens, soit de n'autoriser qu'un mouvement ascendant du dossier, soit de bloquer ce dossier.



   3. Siège selon la revendication 2, caractérisé par le fait que la partie antérieure   mobile    (3) est rembourrée et fixée sur une bande souple (9) dont au moins les zones latérales sont crantées et engrènent avec des rouleaux crantés (11, 12), au moins le rouleau supérieur étant muni d'un dispositif de rotation unidirectionnel (31).



   4. Siège selon la revendication 3, caractérisé par le fait que le dispositif unidirectionnel est associé à un dispositif de limitation d'accé   lération.   



   5. Siège selon l'une des revendications 1, 2, 3 ou 4, caractérisé par le fait que la partie antérieure mobile (3) est supportée, entre les extrémités du support, par des rouleaux (14) dont les axes sont montés élastiquement.



   6. Siège selon l'une des revendications 3 ou 4, caractérisé par le fait que les rouleaux (11, 12) sont reliés par une chaine ou courroie de transmission.



   7. Siège selon les revendications 4 et 6, caractérisé par le fait que ladite chaîne ou courroie est solidaire d'un régulateur de Watt.



   8. Siège selon la revendication 1, caractérisé par le fait que le support fixe est constitué par un dossier rembourré dont la surface présente des aspérités orientées (23) et par le fait que la partie antérieure mobile est constituée par une enveloppe souple (24) dont la surface intérieure présente une structure telle qu'elle peut glisser sur le support dans le sens de l'orientation des aspérités, mais qu'elle est empêchée de se déplacer dans l'autre sens par ces mêmes aspérités.



   La présente invention a pour objet un siège de véhicule dont le dqssier présente une partie fixe et constituant un support pour une partie antérieure mobile verticalement relativement au support et destinée à venir en contact avec le dos du passager.



   Par le terme passager, on entend aussi bien le conducteur, et le terme antérieur s'entend relativement à l'avant du véhicule.



   Dans la demande de brevet   FR-A-N"    2403910, il a déjà été proposé de réaliser un siège à dossier suspendu dans lequel la partie rembourrée du dossier peut coulisser verticalement sur un support fixe. La partie rembourrée mobile est maintenue dans sa position moyenne par des ressorts compensateurs, I'un la tirant vers le bas et l'autre la tirant vers le haut. Cette partie mobile est entraînée par l'adhérence au dossier du dos de la personne assise. De cette manière, la force dirigée vers le bas, résultant de la réaction à la force de frottement du dos de la personne assise lors du déplacement vertical de cette personne dû aux secousses de la route et à l'élasticité du siège proprement dit, est censée être neutralisée.

  L'inventeur a en effet été sensible au fait que les dossiers des sièges utilisés à ce jour, qui sont fixes dans le sens vertical, exercent des efforts répétés de compression sur la colonne vertébrale de la personne assise en raison précisément de cette force de réaction à la force de frottement dirigée vers le haut lorsque cette personne est déplacée vers le haut relativement au dossier par les forces de rappel de la suspension élastique du siège. Les forces de frottement et leur réaction peuvent être relativement élevées, étant donné que le dossier est généralement utilisé en position inclinée avec une pression du dos relativement importante sur le dossier.

  L'exécution proposée dans le document cité ci-dessus ne donne toutefois pas entière satisfaction, car, en raison des ressorts compensateurs. le dossier n'est pas totalement libre de suivre le mouvement du dos, car il doit comprimer, respectivement tendre les ressorts. La traction. respectivement la compression des ressorts compensateurs lorsque le dossier est en position haute ont pour effet d'exercer à leur tour une force agissant vers le bas. qui peut également s'exercer alors que le dos de la personne assise n'a pas un mouvement descendant correspondant.

  Le mouvement de la personne assise et le mouvement oscillant du dossier peuvent même être occasionnellement en contre-phase de telle sorte que non seulement l'effet de suppression de la réaction aux frottements peut être en grande partie annihilé. mais la compression du ressort vient s'ajouter à l'effet négatif de compression que l'on trouve dans un siège traditionnel.



   La présente invention a pour but de supprimer pratiquement totalement la réaction à la force de frottement du dos du passager sur le dossier du siège   et.    par conséquent, de supprimer toute force de compression sur la colonne vertébrale.



   A cet effet, le siège de véhicule selon l'invention est caractérisé par le fait que la partie antérieure mobile verticalement du dossier forme une boucle fermée souple s'enroulant sur le support et susceptible de se déplacer selon un mouvement circulatoire sur le support.



   La boucle ne constitue plus un système monté élastiquement, mais un système libre dont l'entraînement vers le haut par le dos du passager s'effectue sans engendrer de réaction élastique ou autres.



   En n'autorisant le mouvement circulatoire de la boucle que dans un seul sens, à savoir vers le haut pour sa partie antérieure en contact avec le dos du passager, il est en outre possible d'obtenir un effet favorable supplémentaire: lorsque le passager redescend relativement au dossier, la partie mobile de celui-ci est retenue et la réaction aux forces de frottement du dos sur le dossier engendre une force agissant vers le haut, c'est-à-dire une force de traction sur la colonne vertébrale. Or, une telle traction est bénéfique par son effet comparable à une extension du dos.



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, deux formes d'exécution du siège selon l'invention:
 la fig. 1 est une vue en perspective d'un siège selon une première forme d'exécution,
 la fig. 2 est une vue en perspective identique à celle représentée à la fig. 1, mais avec une partie arrachée du dossier,
 la fig. 3 est une vue en perspective d'une partie du dossier du même siège,
 la fig. 4 est une vue schématique d'un mécanisme de verrouillage du dossier,
 la fig. 5 est une vue schématique en coupe verticale d'un dossier d'un siège selon une seconde forme d'exécution.



   Le siège tel que représenté à la fig. 1 ne se distingue pratiquement pas, extérieurement. d'un siège traditionnel. Il comprend un placet   I    comportant un coussin avec ressort et rembourrage et un dossier 2 comportant une partie centrale 3 pour l'appui du dos, de chaque côté de laquelle sont disposés deux montants latéraux 4 et 5 fixes et rembourrés, reliés à leur extrémité supérieure par une partie 6 en forme d'arceau surmontée d'un appuie-tête 7. Le dossier présente des moyens habituels de réglage de l'inclinaison 8. Comme cela ressort toutefois des fig. 2, 3 et 4, la partie 3 du dossier est constituée par un ruban 9 en matière souple mais résistante, de préférence peu élastique, par exemple une matière synthétique mi-dure, sur laquelle est fixée une mousse synthétique 10 revêtue d'un tissu ou de toute autre garniture de siège.

   Le ruban 9 et la mousse 10 forment une boucle fermée à la manière d'une courroie de transmission   dontil    est d'ailleurs possible de s'inspirer pour le choix du matériau constituant le ruban 9. La boucle ainsi formée est montée sur deux rouleaux   1 1    et 12, montés rotativement respectivement à la partie inférieure et à la partie supérieure du dossier, sur des axes pivotés dans les montants latéraux 4 et 5 du dossier sur un support rigide 13 (fig.   3).    Ces deux rouleaux 11 et 12 sont en outre reliés par une  



  chaîne de transmission dans les montants latéraux 4 et 5 du dossier sur un support rigide 13 (fig. 3). Ces deux rouleaux   1 1    et 12 sont en outre reliés par une chaîne de transmission qui assure une rotation identique des rouleaux de manière à maintenir une tension constante sur le ruban 9 et à décharger celui-ci de cette tâche. Entre les rouleaux   1 1    et 12, la partie mobile 3 est supportée par des rouleaux 14 montés rotativement et librement à l'extrémité de bras oscillants 15 articulés sur le support 13 et dont les axes sont en outre montés sur des ressorts 16 s'appuyant sur le support 13, de manière à augmenter encore le confort du dossier.

  Le ruban 9 est prolongé latéralement de chaque côté de la garniture de mousse 10 (fig. 2) et cette partie dépassante est munie de crans 17 à la manière d'une courroie crantée, ces crans coopérant avec des crans 18 et 19 des cylindres 11 et 12.



  Les parties dépassantes du ruban 9 sont cachées dans les montants latéraux 4 et 5. Le cylindre 11 est monté totalement libre en rotation.



  Le cylindre 12 est également libre en rotation, mais sa rotation peut être bloquée par le conducteur dans le sens antihoraire ou dans les deux sens au moyen d'un dispositif de blocage qui sera décrit en relation avec la fig. 4. La rotation unidirectionnelle, c'est-à-dire dans le sens correspondant au déplacement du dossier dans le sens de la flèche F (fig. 2), peut être assurée par tous moyens connus.



   Selon la fig. 4, le rouleau 12 est monté libre en rotation sur un arbre 25 fixe en rotation mais susceptible de se déplacer axialement.



  Cet arbre 25 est soutenu, dans les montants 4 et 5, par deux guidages 26 et 27 qui l'empêchent de tourner. A l'une de ses extrémités,
L'arbre 25 est muni d'un disque 28 solidaire de l'arbre et muni de dents ou saillies 29, 30 dirigées en direction du rouleau 12. De l'autre côté du rouleau 12, entre le rouleau et le guidage   27, l'arbre    25 porte un dispositif roue libre dont la couronne extérieure 31 est clavetée sur l'arbre 25 et donc fixe en rotation, tandis que sa roue intérieure 32 est libre de tourner dans les sens correspondant à la flèche F (fig. 2). Cette roue 32 est munie d'une denture de chant destinée à engrener avec une denture de chant correspondante 33 prévue à l'extrémité du rouleau 12. L'extrémité de l'arbre 25 est vissée dans un bouton de commande 34.

  Le positionnement de l'arbre 25 est assuré par un ressort 35 monté entre le guidage 27 et la courroie 31.



   Dans la position représentée, le rouleau 12 est libre en rotation dans les deux sens: le dossier 3 suit le dos du passager dans ses mouvements ascendants et descendants.



   Si on tourne le bouton 34 dans le sens horaire, l'arbre 25 est tiré en direction du bouton et les dents 29, 30 du disque 28 viennent bloquer le rouleau 12.



   Si on tourne le bouton 34 dans le sens antihoraire (dévissage),
L'arbre 25 est poussé vers la gauche par le ressort 35 et la roue 32 engrène avec la denture 33 du rouleau. Lorsque le passager se déplace vers le haut relativement au dossier, sous l'effet de la détente des ressorts du placet 1, son dos entraîne la partie 3 du dossier par adhérence. Celle-ci se déplace alors librement avec le dos du passager en circulant autour des rouleaux   1 1    et 12. Lorsque le passager redescend relativement au dossier, la partie 3 est retenue par le rouleau supérieur 12 bloqué en rotation inverse. Le frottement du dos sur la partie 3 a alors pour effet d'engendrer une réaction se traduisant par une traction sur le dos, c'est-à-dire sur la colonne vertébrale.



   Si   l'on    craint que le degré de liberté accordé au dossier permette au passager, lors de fortes secousses, d'être projeté contre le toit du véhicule, il est possible de limiter le mouvement ascendant de la partie 3 du dossier en limitant la vitesse de rotation du rouleau 11 et donc du rouleau 12 par la chaîne de transmission, au moyen d'un régulateur de Watt solidaire de la chaîne de transmission. Ce régulateur est efficace dans les deux sens de rotation, ce qui a pour effet de limiter les accélérations dans la position 2. Un tel régulateur étant réglable quant à son effet de freinage sur le rouleau   11,    il permet une adaptation au poids du conducteur. En outre, ce régulateur constitue un dispositif de sécurité en cas de choc vertical, par exemple lors du passage du véhicule dans un nid de poule.



   Le dossier selon la seconde forme d'exécution représentée à la fig. 6 comprend un support fixe constitué par un dossier de construction traditionnelle comprenant une armature et des ressorts 21 et dont la surface est constituée d'une   matiére    synthétique semi-rigide 22, par exemple du Téflon (marque déposée) munie d'aspérités 23 en dents de scie toutes orientées dans le même sens, plus précisément le sens de circulation d'une enveloppe extérieure 24 en forme de ruban fermé dont la face intérieure présente une structure tissée de telle sorte que l'enveloppe 24 peut glisser sur les aspérités 23 dans le sens de la flèche F, mais s'accroche sur ces aspérités 23 dans le sens opposé à la flèche F, ce qui autorise l'enveloppe 24 à effectuer une rotation ou circulation unidirectionnelle autour du support 20.



   On obtient ainsi le même effet qu'avec la garniture 3 du siège selon la première forme d'exécution.



   Au lieu d'une structure tissée, la surface intérieure de l'enveloppe 24 peut également présenter une structure en dents de scie analogue à la structure 20, mais dont les dents sont orientées en sens inverse de celui des dents 23.



   Le siège selon l'invention présente un avantage supplémentaire: la circulation du dossier a pour effet de renouveler la partie en contact avec le dos du passager et de réduire ainsi l'échauffement du dos et la transpiration qui lui est liée. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Vehicle seat, the back of which has a fixed part constituting a support for a front part movable vertically relative to the support and intended to come into contact with the back of the passenger, characterized in that the front part movable vertically (3; 24 ) forms a flexible closed loop winding on the support (11, 12: 20) and capable of moving in a circular motion on the support.



   2. Seat according to claim 1, characterized in that the support has a mechanism (28 to 35) allowing, at the option of the passenger, either to move the backrest in both directions, or to allow only an upward movement to block this folder.



   3. Seat according to claim 2, characterized in that the movable front part (3) is padded and fixed on a flexible strip (9) of which at least the lateral zones are notched and mesh with notched rollers (11, 12) , at least the upper roller being provided with a unidirectional rotation device (31).



   4. Seat according to claim 3, characterized in that the unidirectional device is associated with an acceleration limitation device.



   5. Seat according to one of claims 1, 2, 3 or 4, characterized in that the movable front part (3) is supported, between the ends of the support, by rollers (14) whose axes are elastically mounted .



   6. Seat according to one of claims 3 or 4, characterized in that the rollers (11, 12) are connected by a chain or transmission belt.



   7. Seat according to claims 4 and 6, characterized in that said chain or belt is integral with a Watt regulator.



   8. Seat according to claim 1, characterized in that the fixed support is constituted by a padded backrest whose surface has oriented asperities (23) and by the fact that the movable front part is constituted by a flexible envelope (24) whose inner surface has a structure such that it can slide on the support in the direction of the asperities orientation, but that it is prevented from moving in the other direction by these same asperities.



   The present invention relates to a vehicle seat whose dqssier has a fixed part and constituting a support for a front part movable vertically relative to the support and intended to come into contact with the back of the passenger.



   The term passenger is understood to mean the driver as well, and the prior term is understood to relate relatively to the front of the vehicle.



   In patent application FR-AN "2403910, it has already been proposed to produce a seat with a suspended backrest in which the padded part of the backrest can slide vertically on a fixed support. The mobile padded part is held in its average position by compensating springs, one pulling it down and the other pulling it up. This moving part is driven by the grip on the back of the seated person. In this way, the force directed downwards, resulting from the reaction to the friction force of the back of the seated person during the vertical movement of this person due to the jolts of the road and the elasticity of the seat itself, is supposed to be neutralized.

  The inventor was in fact sensitive to the fact that the seat backs used to date, which are fixed in the vertical direction, exert repeated efforts of compression on the spine of the seated person precisely because of this reaction force the friction force directed upwards when this person is moved upwards relative to the backrest by the restoring forces of the elastic suspension of the seat. The frictional forces and their reaction can be relatively high, since the backrest is generally used in an inclined position with relatively high back pressure on the backrest.

  The execution proposed in the document cited above is not entirely satisfactory, however, because, due to the compensating springs. the backrest is not completely free to follow the movement of the back, because it must compress or tension the springs respectively. Traction. respectively the compression of the compensating springs when the backrest is in the high position have the effect in turn of exerting a force acting downwards. which can also be exercised when the back of the seated person does not have a corresponding downward movement.

  The movement of the seated person and the oscillating movement of the backrest can even be occasionally in counter-phase so that not only the effect of suppressing the reaction to friction can be largely annihilated. but the compression of the spring is added to the negative compression effect found in a traditional seat.



   The object of the present invention is to almost completely eliminate the reaction to the friction force of the passenger's back on the seat back and. therefore, to remove any compressive force on the spine.



   To this end, the vehicle seat according to the invention is characterized in that the vertically movable front part of the backrest forms a flexible closed loop which is wound on the support and capable of moving in a circulatory movement on the support.



   The loop no longer constitutes an elastically mounted system, but a free system whose upward drive by the passenger's back is carried out without generating an elastic or other reaction.



   By allowing the circulatory movement of the loop in only one direction, namely upwards for its front part in contact with the passenger's back, it is also possible to obtain an additional favorable effect: when the passenger descends relative to the backrest, the movable part thereof is retained and the reaction to the friction forces of the back on the backrest generates a force acting upwards, that is to say a tensile force on the spine. However, such traction is beneficial by its effect comparable to an extension of the back.



   The accompanying drawing shows, by way of example, two embodiments of the seat according to the invention:
 fig. 1 is a perspective view of a seat according to a first embodiment,
 fig. 2 is a perspective view identical to that shown in FIG. 1, but with a part torn from the file,
 fig. 3 is a perspective view of part of the back of the same seat,
 fig. 4 is a schematic view of a mechanism for locking the backrest,
 fig. 5 is a schematic view in vertical section of a seat back according to a second embodiment.



   The seat as shown in fig. 1 is practically indistinguishable from the outside. of a traditional seat. It includes a placet I comprising a cushion with spring and padding and a backrest 2 comprising a central part 3 for supporting the back, on each side of which are arranged two lateral uprights 4 and 5 fixed and padded, connected at their upper end by a part 6 in the form of an arch surmounted by a headrest 7. The backrest has the usual means for adjusting the inclination 8. As can be seen from FIGS. 2, 3 and 4, part 3 of the backrest consists of a ribbon 9 made of flexible but resistant material, preferably not very elastic, for example a semi-hard synthetic material, on which is fixed a synthetic foam 10 covered with a fabric or any other seat upholstery.

   The ribbon 9 and the foam 10 form a closed loop in the manner of a transmission belt from which it is moreover possible to be inspired for the choice of the material constituting the ribbon 9. The loop thus formed is mounted on two rollers 1 1 and 12, rotatably mounted respectively on the lower part and on the upper part of the backrest, on axes pivoted in the lateral uprights 4 and 5 of the backrest on a rigid support 13 (fig. 3). These two rollers 11 and 12 are further connected by a



  transmission chain in the lateral uprights 4 and 5 of the backrest on a rigid support 13 (fig. 3). These two rollers 1 1 and 12 are further connected by a transmission chain which ensures an identical rotation of the rollers so as to maintain a constant tension on the tape 9 and to discharge it from this task. Between the rollers 1 1 and 12, the movable part 3 is supported by rollers 14 mounted rotatably and freely at the end of oscillating arms 15 articulated on the support 13 and whose axes are further mounted on springs 16 bearing on the support 13, so as to further increase the comfort of the backrest.

  The ribbon 9 is extended laterally on each side of the foam lining 10 (fig. 2) and this protruding part is provided with notches 17 in the manner of a toothed belt, these notches cooperating with notches 18 and 19 of the cylinders 11 and 12.



  The protruding parts of the ribbon 9 are hidden in the lateral uprights 4 and 5. The cylinder 11 is mounted completely free to rotate.



  The cylinder 12 is also free to rotate, but its rotation can be blocked by the conductor counterclockwise or in both directions by means of a blocking device which will be described in relation to FIG. 4. The unidirectional rotation, that is to say in the direction corresponding to the movement of the backrest in the direction of the arrow F (fig. 2), can be ensured by any known means.



   According to fig. 4, the roller 12 is mounted for free rotation on a shaft 25 fixed in rotation but capable of moving axially.



  This shaft 25 is supported, in the uprights 4 and 5, by two guides 26 and 27 which prevent it from rotating. At one of its ends,
The shaft 25 is provided with a disc 28 integral with the shaft and provided with teeth or projections 29, 30 directed towards the roller 12. On the other side of the roller 12, between the roller and the guide 27, l 'shaft 25 carries a freewheel device whose outer ring 31 is keyed to the shaft 25 and therefore fixed in rotation, while its inner wheel 32 is free to rotate in the directions corresponding to the arrow F (fig. 2). This wheel 32 is provided with edge teeth intended to mesh with a corresponding edge teeth 33 provided at the end of the roller 12. The end of the shaft 25 is screwed into a control button 34.

  The positioning of the shaft 25 is ensured by a spring 35 mounted between the guide 27 and the belt 31.



   In the position shown, the roller 12 is free to rotate in both directions: the backrest 3 follows the back of the passenger in its upward and downward movements.



   If the button 34 is turned clockwise, the shaft 25 is pulled in the direction of the button and the teeth 29, 30 of the disc 28 block the roller 12.



   If you turn knob 34 counterclockwise (unscrewing),
The shaft 25 is pushed to the left by the spring 35 and the wheel 32 meshes with the teeth 33 of the roller. When the passenger moves up relative to the backrest, under the effect of the relaxation of the springs of the compartment 1, his back drives part 3 of the backrest by grip. It then moves freely with the back of the passenger circulating around the rollers 1 1 and 12. When the passenger descends relative to the backrest, part 3 is retained by the upper roller 12 blocked in reverse rotation. The friction of the back on part 3 then has the effect of generating a reaction resulting in traction on the back, that is to say on the spine.



   If it is feared that the degree of freedom granted to the backrest allows the passenger, during strong tremors, to be thrown against the roof of the vehicle, it is possible to limit the upward movement of part 3 of the backrest by limiting the speed of rotation of the roller 11 and therefore of the roller 12 by the transmission chain, by means of a Watt regulator secured to the transmission chain. This regulator is effective in both directions of rotation, which has the effect of limiting accelerations in position 2. Since such a regulator is adjustable as regards its braking effect on the roller 11, it allows adaptation to the weight of the driver. In addition, this regulator constitutes a safety device in the event of a vertical impact, for example when the vehicle passes through a pothole.



   The file according to the second embodiment shown in FIG. 6 comprises a fixed support constituted by a traditional construction file comprising a frame and springs 21 and the surface of which consists of a semi-rigid synthetic material 22, for example Teflon (registered trademark) provided with asperities 23 in teeth saws all oriented in the same direction, more precisely the direction of circulation of an outer casing 24 in the form of a closed ribbon, the inner face of which has a woven structure so that the casing 24 can slide over the roughness 23 in the direction of arrow F, but hooks on these asperities 23 in the direction opposite to arrow F, which authorizes the envelope 24 to perform a unidirectional rotation or circulation around the support 20.



   The same effect is thus obtained as with the upholstery 3 of the seat according to the first embodiment.



   Instead of a woven structure, the inner surface of the envelope 24 can also have a sawtooth structure similar to the structure 20, but the teeth of which are oriented in the opposite direction to that of the teeth 23.



   The seat according to the invention has an additional advantage: the circulation of the backrest has the effect of renewing the part in contact with the passenger's back and thus reducing the heating of the back and the perspiration which is linked to it.


    

Claims (9)

REVENDICATIONS 1. Siège de véhicule dont le dossier présente une partie fixe constituant un support pour une partie antérieure mobile verticalement relativement au support et destinée à venir en contact avec le dos du passager, caractérisé par le fait que la partie antérieure mobile verticalement (3; 24) forme une boucle fermée souple s'enroulant sur le support (11, 12: 20) et susceptible de se déplacer selon un mouvement circulaire sur le support.  CLAIMS  1. Vehicle seat, the back of which has a fixed part constituting a support for a front part movable vertically relative to the support and intended to come into contact with the back of the passenger, characterized in that the front part movable vertically (3; 24 ) forms a flexible closed loop winding on the support (11, 12: 20) and capable of moving in a circular motion on the support. 2. Siège selon la revendication 1, caractérisé par le fait que le support présente un mécanisme (28 à 35) permettant, au choix du passager, soit de déplacer le dossier dans les deux sens, soit de n'autoriser qu'un mouvement ascendant du dossier, soit de bloquer ce dossier.  2. Seat according to claim 1, characterized in that the support has a mechanism (28 to 35) allowing, at the option of the passenger, either to move the backrest in both directions, or to allow only an upward movement to block this folder. 3. Siège selon la revendication 2, caractérisé par le fait que la partie antérieure mobile (3) est rembourrée et fixée sur une bande souple (9) dont au moins les zones latérales sont crantées et engrènent avec des rouleaux crantés (11, 12), au moins le rouleau supérieur étant muni d'un dispositif de rotation unidirectionnel (31).  3. Seat according to claim 2, characterized in that the movable front part (3) is padded and fixed on a flexible strip (9) of which at least the lateral zones are notched and mesh with notched rollers (11, 12) , at least the upper roller being provided with a unidirectional rotation device (31). 4. Siège selon la revendication 3, caractérisé par le fait que le dispositif unidirectionnel est associé à un dispositif de limitation d'accé lération.  4. Seat according to claim 3, characterized in that the unidirectional device is associated with an acceleration limitation device. 5. Siège selon l'une des revendications 1, 2, 3 ou 4, caractérisé par le fait que la partie antérieure mobile (3) est supportée, entre les extrémités du support, par des rouleaux (14) dont les axes sont montés élastiquement.  5. Seat according to one of claims 1, 2, 3 or 4, characterized in that the movable front part (3) is supported, between the ends of the support, by rollers (14) whose axes are elastically mounted . 6. Siège selon l'une des revendications 3 ou 4, caractérisé par le fait que les rouleaux (11, 12) sont reliés par une chaine ou courroie de transmission.  6. Seat according to one of claims 3 or 4, characterized in that the rollers (11, 12) are connected by a chain or transmission belt. 7. Siège selon les revendications 4 et 6, caractérisé par le fait que ladite chaîne ou courroie est solidaire d'un régulateur de Watt.  7. Seat according to claims 4 and 6, characterized in that said chain or belt is integral with a Watt regulator. 8. Siège selon la revendication 1, caractérisé par le fait que le support fixe est constitué par un dossier rembourré dont la surface présente des aspérités orientées (23) et par le fait que la partie antérieure mobile est constituée par une enveloppe souple (24) dont la surface intérieure présente une structure telle qu'elle peut glisser sur le support dans le sens de l'orientation des aspérités, mais qu'elle est empêchée de se déplacer dans l'autre sens par ces mêmes aspérités.  8. Seat according to claim 1, characterized in that the fixed support is constituted by a padded backrest whose surface has oriented asperities (23) and by the fact that the movable front part is constituted by a flexible envelope (24) whose inner surface has a structure such that it can slide on the support in the direction of the asperities orientation, but that it is prevented from moving in the other direction by these same asperities. La présente invention a pour objet un siège de véhicule dont le dqssier présente une partie fixe et constituant un support pour une partie antérieure mobile verticalement relativement au support et destinée à venir en contact avec le dos du passager.  The present invention relates to a vehicle seat whose dqssier has a fixed part and constituting a support for a front part movable vertically relative to the support and intended to come into contact with the back of the passenger. Par le terme passager, on entend aussi bien le conducteur, et le terme antérieur s'entend relativement à l'avant du véhicule.  The term passenger is understood to mean the driver as well, and the prior term is understood to relate relatively to the front of the vehicle. Dans la demande de brevet FR-A-N" 2403910, il a déjà été proposé de réaliser un siège à dossier suspendu dans lequel la partie rembourrée du dossier peut coulisser verticalement sur un support fixe. La partie rembourrée mobile est maintenue dans sa position moyenne par des ressorts compensateurs, I'un la tirant vers le bas et l'autre la tirant vers le haut. Cette partie mobile est entraînée par l'adhérence au dossier du dos de la personne assise. De cette manière, la force dirigée vers le bas, résultant de la réaction à la force de frottement du dos de la personne assise lors du déplacement vertical de cette personne dû aux secousses de la route et à l'élasticité du siège proprement dit, est censée être neutralisée.  In patent application FR-AN "2403910, it has already been proposed to produce a seat with a suspended backrest in which the padded part of the backrest can slide vertically on a fixed support. The mobile padded part is held in its average position by compensating springs, one pulling it down and the other pulling it up. This moving part is driven by the grip on the back of the seated person. In this way, the force directed downwards, resulting from the reaction to the friction force of the back of the seated person during the vertical movement of this person due to the jolts of the road and the elasticity of the seat itself, is supposed to be neutralized. L'inventeur a en effet été sensible au fait que les dossiers des sièges utilisés à ce jour, qui sont fixes dans le sens vertical, exercent des efforts répétés de compression sur la colonne vertébrale de la personne assise en raison précisément de cette force de réaction à la force de frottement dirigée vers le haut lorsque cette personne est déplacée vers le haut relativement au dossier par les forces de rappel de la suspension élastique du siège. Les forces de frottement et leur réaction peuvent être relativement élevées, étant donné que le dossier est généralement utilisé en position inclinée avec une pression du dos relativement importante sur le dossier. The inventor was in fact sensitive to the fact that the seat backs used to date, which are fixed in the vertical direction, exert repeated efforts of compression on the spine of the seated person precisely because of this reaction force the friction force directed upwards when this person is moved upwards relative to the backrest by the restoring forces of the elastic suspension of the seat. The frictional forces and their reaction can be relatively high, since the backrest is generally used in an inclined position with relatively high back pressure on the backrest. L'exécution proposée dans le document cité ci-dessus ne donne toutefois pas entière satisfaction, car, en raison des ressorts compensateurs. le dossier n'est pas totalement libre de suivre le mouvement du dos, car il doit comprimer, respectivement tendre les ressorts. La traction. respectivement la compression des ressorts compensateurs lorsque le dossier est en position haute ont pour effet d'exercer à leur tour une force agissant vers le bas. qui peut également s'exercer alors que le dos de la personne assise n'a pas un mouvement descendant correspondant. The execution proposed in the document cited above is not entirely satisfactory, however, because, due to the compensating springs. the backrest is not completely free to follow the movement of the back, because it must compress or tension the springs respectively. Traction. respectively the compression of the compensating springs when the backrest is in the high position have the effect in turn of exerting a force acting downwards. which can also be exercised when the back of the seated person does not have a corresponding downward movement. Le mouvement de la personne assise et le mouvement oscillant du dossier peuvent même être occasionnellement en contre-phase de telle sorte que non seulement l'effet de suppression de la réaction aux frottements peut être en grande partie annihilé. mais la compression du ressort vient s'ajouter à l'effet négatif de compression que l'on trouve dans un siège traditionnel. The movement of the seated person and the oscillating movement of the backrest can even be occasionally in counter-phase so that not only the effect of suppressing the reaction to friction can be largely annihilated. but the compression of the spring is added to the negative compression effect found in a traditional seat. La présente invention a pour but de supprimer pratiquement totalement la réaction à la force de frottement du dos du passager sur le dossier du siège et. par conséquent, de supprimer toute force de compression sur la colonne vertébrale.  The object of the present invention is to almost completely eliminate the reaction to the friction force of the passenger's back on the seat back and. therefore, to remove any compressive force on the spine. A cet effet, le siège de véhicule selon l'invention est caractérisé par le fait que la partie antérieure mobile verticalement du dossier forme une boucle fermée souple s'enroulant sur le support et susceptible de se déplacer selon un mouvement circulatoire sur le support.  To this end, the vehicle seat according to the invention is characterized in that the vertically movable front part of the backrest forms a flexible closed loop which is wound on the support and capable of moving in a circulatory movement on the support. La boucle ne constitue plus un système monté élastiquement, mais un système libre dont l'entraînement vers le haut par le dos du passager s'effectue sans engendrer de réaction élastique ou autres.  The loop no longer constitutes an elastically mounted system, but a free system whose upward drive by the passenger's back is carried out without generating an elastic or other reaction. En n'autorisant le mouvement circulatoire de la boucle que dans un seul sens, à savoir vers le haut pour sa partie antérieure en contact avec le dos du passager, il est en outre possible d'obtenir un effet favorable supplémentaire: lorsque le passager redescend relativement au dossier, la partie mobile de celui-ci est retenue et la réaction aux forces de frottement du dos sur le dossier engendre une force agissant vers le haut, c'est-à-dire une force de traction sur la colonne vertébrale. Or, une telle traction est bénéfique par son effet comparable à une extension du dos.  By allowing the circulatory movement of the loop in only one direction, namely upwards for its front part in contact with the passenger's back, it is also possible to obtain an additional favorable effect: when the passenger descends relative to the backrest, the movable part thereof is retained and the reaction to the friction forces of the back on the backrest generates a force acting upwards, that is to say a tensile force on the spine. However, such traction is beneficial by its effect comparable to an extension of the back. Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, deux formes d'exécution du siège selon l'invention: la fig. 1 est une vue en perspective d'un siège selon une première forme d'exécution, la fig. 2 est une vue en perspective identique à celle représentée à la fig. 1, mais avec une partie arrachée du dossier, la fig. 3 est une vue en perspective d'une partie du dossier du même siège, la fig. 4 est une vue schématique d'un mécanisme de verrouillage du dossier, la fig. 5 est une vue schématique en coupe verticale d'un dossier d'un siège selon une seconde forme d'exécution.  The accompanying drawing shows, by way of example, two embodiments of the seat according to the invention:  fig. 1 is a perspective view of a seat according to a first embodiment,  fig. 2 is a perspective view identical to that shown in FIG. 1, but with a part torn from the file,  fig. 3 is a perspective view of part of the back of the same seat,  fig. 4 is a schematic view of a mechanism for locking the backrest,  fig. 5 is a schematic view in vertical section of a seat back according to a second embodiment. Le siège tel que représenté à la fig. 1 ne se distingue pratiquement pas, extérieurement. d'un siège traditionnel. Il comprend un placet I comportant un coussin avec ressort et rembourrage et un dossier 2 comportant une partie centrale 3 pour l'appui du dos, de chaque côté de laquelle sont disposés deux montants latéraux 4 et 5 fixes et rembourrés, reliés à leur extrémité supérieure par une partie 6 en forme d'arceau surmontée d'un appuie-tête 7. Le dossier présente des moyens habituels de réglage de l'inclinaison 8. Comme cela ressort toutefois des fig. 2, 3 et 4, la partie 3 du dossier est constituée par un ruban 9 en matière souple mais résistante, de préférence peu élastique, par exemple une matière synthétique mi-dure, sur laquelle est fixée une mousse synthétique 10 revêtue d'un tissu ou de toute autre garniture de siège.  The seat as shown in fig. 1 is practically indistinguishable from the outside. of a traditional seat. It includes a placet I comprising a cushion with spring and padding and a backrest 2 comprising a central part 3 for supporting the back, on each side of which are arranged two lateral uprights 4 and 5 fixed and padded, connected at their upper end by a part 6 in the form of an arch surmounted by a headrest 7. The backrest has the usual means for adjusting the inclination 8. As can be seen from FIGS. 2, 3 and 4, part 3 of the backrest consists of a ribbon 9 made of flexible but resistant material, preferably not very elastic, for example a semi-hard synthetic material, on which is fixed a synthetic foam 10 covered with a fabric or any other seat upholstery. Le ruban 9 et la mousse 10 forment une boucle fermée à la manière d'une courroie de transmission dontil est d'ailleurs possible de s'inspirer pour le choix du matériau constituant le ruban  The ribbon 9 and the foam 10 form a closed loop in the manner of a transmission belt from which it is moreover possible to be inspired for the choice of the material constituting the ribbon. 9. La boucle ainsi formée est montée sur deux rouleaux 1 1 et 12, montés rotativement respectivement à la partie inférieure et à la partie supérieure du dossier, sur des axes pivotés dans les montants latéraux 4 et 5 du dossier sur un support rigide 13 (fig. 3). Ces deux rouleaux 11 et 12 sont en outre reliés par une **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. 9. The loop thus formed is mounted on two rollers 11 and 12, rotatably mounted respectively at the lower part and at the upper part of the backrest, on axes pivoted in the lateral uprights 4 and 5 of the backrest on a rigid support 13 ( fig. 3). These two rollers 11 and 12 are further connected by a ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH370583A 1983-07-06 1983-07-06 Vehicle seat having a vertically movable support surface CH653626A5 (en)

Priority Applications (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH370583A CH653626A5 (en) 1983-07-06 1983-07-06 Vehicle seat having a vertically movable support surface
EP84200957A EP0131334B1 (en) 1983-07-06 1984-07-02 Vehicle seat with a vertically movable support surface
DE8484200957T DE3466497D1 (en) 1983-07-06 1984-07-02 Vehicle seat with a vertically movable support surface

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH370583A CH653626A5 (en) 1983-07-06 1983-07-06 Vehicle seat having a vertically movable support surface

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH653626A5 true CH653626A5 (en) 1986-01-15

Family

ID=4261745

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH370583A CH653626A5 (en) 1983-07-06 1983-07-06 Vehicle seat having a vertically movable support surface

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH653626A5 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0296938B1 (en) Vehicle seat with adjustable lumbar support
US4909568A (en) Adjustable backrest for the seats of vehicles, particularly cars
FR2706381A1 (en) Integrated child seat for motor vehicle seat.
EP0420824B1 (en) A backrest for a seat, particularly a motor-vehicle seat
JP2001275784A (en) Lumbar-supporting device
FR2765533A1 (en) VEHICLE SEAT WITH A NECK PROTECTION DEVICE IN THE EVENT OF A REAR IMPACT
BE897046A (en) ARMCHAIR FOR VEHICLE, PARTICULARLY AUTOMOTIVE
EP1839933A1 (en) Adjustable rear seat for an automobile
BE352443A (en)
EP0241969A2 (en) Chair for a vehicle, especially motor car
FR2854107A1 (en) Vehicle seat, has sitting surface with nose zone moved between top position in which it is aligned with sitting zone, and inclined position in which it under and inclined to sitting zone
FR2676975A1 (en) SEAT DEVICE FOR CHILD PASSENGER, INTEGRATED WITH THE COMPONENT OF A MAIN MOTOR VEHICLE SEAT.
EP0131334B1 (en) Vehicle seat with a vertically movable support surface
CH653626A5 (en) Vehicle seat having a vertically movable support surface
FR2594480A1 (en) Retractable screen device
FR2713999A1 (en) Vehicle seat with a child restraint.
FR2796602A1 (en) Seat, for vehicle, has adjustable position using pivoting mounting links, and is locked in position by mechanism operated by movement of seat belt, due to loading greater than pre-set value
FR2665126A1 (en) ELASTIC DEVICE FOR RECALLING A SEAT BACKREST, PARTICULARLY A VEHICLE.
FR2844489A1 (en) Vehicle seat with neck protection has lower support frame and lower frame movable on support frame and upper frame pivoted on lower frame, upper frame carries head support and inclination of upper frame is adjusted by device between frames
EP0179516B1 (en) Chair for vehicle, especially motor vehicle
FR2673366A1 (en) SEAT COVER, ESPECIALLY FOR A CAR SEAT.
EP0047703B1 (en) Height adjustment device for vehicle seats
JPS6127484Y2 (en)
BE1005000A6 (en) Seat cover, in particular for an automobile
EP3233565B1 (en) Retractable seat

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased